• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:57
Vandaag de laatste dag van de korte motortrip naar de Alpen. Vanuit Italië de grens over over via Colle de Mont Cenis, daarna door naar Col de Iseran en Cormet de Roselend. Eén voor één even adembenemend. Leuk ook dat ik nu zowel onverhard (gisteren, Colle del Sommeiller) als verhard (Iseran) de hoogste passen van de Alpen heb kunnen afvinken :-).

Na Roselend even geluncht en toen de snelweg op om de laatste 4 uur van de dag richting Dole (Jura) te blazen. Hier een overnachting en morgen vroeg door naar NL, streven is om 06:30 op de motor te zitten om de ergste hitte voor te zijn.

Vandaag was namelijk best pittig. Zeker na de middag vloog de temperatuur omhoog, 41 graden was het op een gegeven moment. Ondanks mijn vrij luchtige (motor!)kledij heb ik best even afgezien. Vaak stoppen om vocht bij te tanken en kop / col onder de kraan te houden was het devies. Desalniettemin was ik echt compleet gaargekookt toen ik bij het hotel aankwam.

Goed, wat laatste plaatjes (incl. eentje van gisteren nog van een van de vele “col-fotografen” die langs elke leuke bergweg staan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zBQKV2PW_DOd--8k4Vw0KH2btY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvBq4NzR1vs3quq21M3TZfZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fSXCu9nbByRRjyLv0GL1MI7HS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQnJe9uIVm6DFrbp6Qw1QUKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nqzW05BKXDICPBevuHfzjuuVKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQdZ3yOgaUTlFbLmRYiVJhFB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBwSeVCsqGb5ek9RuGQbsN4KlVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdY79DC58udNFZfLBp8YWP54.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRrYTttEv0aXcRE7kMJ7YS9qDF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irLrS1Xa26WaoiPudkXCSjme.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de liefhebbers nog een korte video van de klim naar Colle del Sommeiller:

YouTube: Colle del Sommeiller by Ducati DesertX - August 2026

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

Pyr0_ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:29:
Weet je wat het grote nadeel is als je bijna 30kilo afvalt sinds je bent begonnen met motorrijden?

Al m'n broeken en jassen zijn me veel te groot 8)7 Of zoals de doorwaai-jas; die is niet alleen 2 maten te groot, hij is ook niet geschikt om over m'n airbagvest te dragen... Afgelopen maanden wel maar een nieuwe broek en jas gekocht, maar de rest verzuip ik echt in. De jas eigenlijk ook ondertussen, maar als het straks kouder word dan is het wel lekker om wat ruimte te hebben voor een trui.

Daarom afgelopen dagen maar eens alles uitgezocht en op MP geflikkerd, de opbrengst gaat naar een nieuwe helm, die wil ik ook graag upgraden. Benieuwd hoe goed ik er van af ga komen.
Heel herkenbaar heb het ook gehad, na 1 jaar motor rijden. Alles behalve mijn schoenen weg kunnen doen. Helm, broeken, jassen en ook handschoenen. Niets zat meer goed

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:23
Daniel L. schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:19:
Vandaag de laatste dag van de korte motortrip naar de Alpen. Vanuit Italië de grens over over via Colle de Mont Cenis, daarna door naar Col de Iseran en Cormet de Roselend. Eén voor één even adembenemend. Leuk ook dat ik nu zowel onverhard (gisteren, Colle del Sommeiller) als verhard (Iseran) de hoogste passen van de Alpen heb kunnen afvinken :-).

Na Roselend even geluncht en toen de snelweg op om de laatste 4 uur van de dag richting Dole (Jura) te blazen. Hier een overnachting en morgen vroeg door naar NL, streven is om 06:30 op de motor te zitten om de ergste hitte voor te zijn.

Vandaag was namelijk best pittig. Zeker na de middag vloog de temperatuur omhoog, 41 graden was het op een gegeven moment. Ondanks mijn vrij luchtige (motor!)kledij heb ik best even afgezien. Vaak stoppen om vocht bij te tanken en kop / col onder de kraan te houden was het devies. Desalniettemin was ik echt compleet gaargekookt toen ik bij het hotel aankwam.

Goed, wat laatste plaatjes (incl. eentje van gisteren nog van een van de vele “col-fotografen” die langs elke leuke bergweg staan):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En voor de liefhebbers nog een korte video van de klim naar Colle del Sommeiller:

YouTube: Colle del Sommeiller by Ducati DesertX - August 2026
Heel herkenbaar dit! Niet alleen qua locaties (1.5maand geleden ook geweest) maar zeker ook de hitte, dat is écht slopend he. Wel gave foto's man, probeer nog ff te genieten van de terugweg, en ff zwaaien als je de tunnel in Maastricht in rijdt ;)
fdees schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:27:
[...]

Heel herkenbaar heb het ook gehad, na 1 jaar motor rijden. Alles behalve mijn schoenen weg kunnen doen. Helm, broeken, jassen en ook handschoenen. Niets zat meer goed
Helm past me gelukkig nog wel goed genoeg, maar gewoon wil graag upgraden, ander kleurtje/design en in het algemeen een meer premium helm. Mag wel na 3 seizoenen deze helm te hebben gebruikt.

Maar ja, ergens wel zuur dat zoveel niet meer past, verlies ik toch best veel geld op zou ik het allemaal weer nieuw halen... Gelukkig best tevreden met m'n nieuwe jas en broek (beide a* Bogota), komend seizoen wil ik wel kijken na betere doorwaai kleding, liefst leer maar ben bang dat dat niet rijmt.

Motorgear en ultieme speakers te koop op MP.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Sentitel schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Ik kijk vooral naar Sport/Adventure Tourer. Al mijn rijlessen op een Yamaha MT07 gereden en naked heeft vanwege de wind niet mijn voorkeur. Super sport vind ik heel mooi om te zien, maar o.a. vanwege de houding niet voor mij gemaakt.

De volgende modellen heb ik op het oog:
  • Triumph Tiger Sport 800
  • Suzuki SV-7GX
  • Yamaha Tracer 7 GT
  • Yamaha Tracer 9 GT (ik wil deze vooral proefrijden voor het vergelijk. Lijkt me dat het voor mij als beginner teveel is.)
Crossovers ;)

Die Tracer 9 kan je ook wel aan als beginner. Mits je jezelf een beetje kan inhouden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:16
DRAFTER86 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Ik ben ook met een schuin oog aan het kijken naar een kleding setup met meer lagen, met meer ventilatie dan mijn huidige Alpinestars Bogota. Hoewel die redelijke ventilatie biedt, is het in mijn beleving minder dan de doorwaaijas die ik 10j terug had. Doorwaaijas heeft weer als nadeel dat ie vaak 's ochtends te koud is, en niet gemaakt is om iets overheen te dragen. Ik zit dus met een schuin oog te kijken naar Pando/Bowtex/Knox armored baselayers, maar ben er nog niet helemaal uit of dit afdoende is voor mijn usecase (80% weg, 20% offroad, de eerste vrij vlot, de tweede rustig aan). Ik heb het idee dat die vooral gezicht zijn op uiterlijk (er niet uitzien als motorgear), en dan zie ik op Reddit weer een Pando medewerker beweren dat die baselayers alleen voor gebruik onder de reguliere gear bedoeld zijn :?

@Joris748 gebruikte jij ook niet een Bogota met bodyarmor ofzo?
Ik heb een Bogota Pro met deze eronder. Die is alleen geschikt om onder een jas te dragen. Beschermt niet tegen frictie, alleen tegen impact.

Ik vind mijn jas/broek tot een graadje of 30 voldoende comfortabel. Zeker bij niet te intensieve inspanning. Moet wel zeggen dat ik goed tegen de warmte kan en niet snel/veel zweet.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste