Dag mensen, heb me lange tijd geleden in dit topic al eens gemeld en sindsdien met periodes gevolgd. Voordat ik met vragen op de proppen kom een paar updates:
Mei 2022 een proefvlucht gemaakt vanaf mijn Kawasaki ZZR600 wat ik niemand kan aanbevelen. Helaas werd ik over het hoofd gezien door een autobestuurder die van rechts een rijksweg opstuurde en dus geen voorrang verleende. Mijn motor heeft dit toen niet overleefd, maar ben er zelf met lichte zenuwschade in de schouder (waarschijnlijk van het engeltje dat er zat

) vanaf gekomen (en een paar weken spierpijn en kneusingen).
Vervolgens een jaartje later weer een aantal proefritten gemaakt en uiteindelijk weer bij een 'mean green machine' uitgekomen, namelijk een ZX-6R uit 2008 (hierbij dus het verzoek de startpost te wijzigen):
Na zo'n anderhalf jaar gesteggel tussen verzekeringen en letselschadeadvocaat uiteindelijk een schadevergoeding ontvangen die deels gebruikt is voor een reis naar de VS afgelopen jaar. Twee weken Oostkust met een huurauto en een georganiseerde motorreis aan de Westkust op een BMW R18:
Was een gezellige groep en een geweldige ervaring!
Momenteel ben ik eigenlijk op zoek naar oordoppen om muziek te kunnen luisteren, bellen en makkelijker te navigeren op de motor (tot heden gereden met standaard Alpine dopjes tegen windgeruis). Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en meningen van andere motorrijders over de opties die ik overweeg:
- Optie 1: Audinc (oid), op maat gemaakt, met speakers en Bluetooth om te koppelen met mijn telefoon (Pixel 9) en dus eigenlijk alles vanaf de telefoon te doen. Ik heb geen ervaring met spraakbediening van de telefoon, maar gezien mensen waarmee ik vaker rijdt ook geen Sena/Cardo gebruiken is dit in mijn ogen de beste all-roud oplossing. Mogelijke nadelen zijn wanneer er iets niet meer helemaal werkt of er toch een Sena/Cardo komt het best wel een dure optie is om te vervangen.
- Optie 2: Audinc (oid), op maakt gemaakt, met speakers en bedraad om aan te sluiten op een draadloze Sena/Cardo. In mijn ogen een mindere optie en in directe aanschaf ook duurder aangezien er dan ook een Sena/Cardo zal moeten komen en dan trek je volgens mij opnieuw een kan wormen los.
- Optie 3: Gewoon de Alpine's blijven gebruiken en een Sena/Cardo (of eventueel ander Bluetooth) kit plaatsen. Dit is in mijn ogen de tussenoplossing en waarschijnlijk meest future-proof?
Er zijn een paar redenen waarom ik erg twijfel:
- Audiokwaliteit: muziek, bellen, navigatie. Bij welke oplossing is dit het beste te horen.
- Omgevingsgeluid: helemaal geen omgevingsgeluid is ook niet fijn, dus is Optie 1 niet te beperkt hierin als ik geluidsbescherming EN muziek heb?
- Fitting van op maat gemaakt: in het verleden (15-20 jaar terug) wel eens otoplastieken van een werkgever gehad, maar mijn ervaring is dat deze na een paar maanden of jaartje toch niet meer zo lekker zitten of dat er een verschil tussen rechts en links ontstaat. Is dit tegenwoordig beter? Zijn er verschillende materialen?
Hoor graag een aantal ervaringen en adviezen