Ik ga binnenkort eens een Honda dealer opzoeken! Erg mooi die ADV!Fraggert schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:16:
[...]
de NC750X?
[Afbeelding]
betiteld als ietwat saaie grijze muis, ik vind het op zich best een fraai ding maar ik zelf zoek ietwat meer in de ADV hoek.
En allicht moet je toch eens 2dehands op een GS gaan rijden...dat is wel een totaal andere beleving met het boxerblok, cardan en de tele-lever-vorvork. Nieuw gaat niet bij Ome BMW.
Of de nieuwste parallele twin kleine GS-versies zoals de F800 en F900.
[Afbeelding]
Houd er rekening mee dat de X-ADV ontzettend gewild is onder het dievengilde. Ik weet niet waar je woont, maar zorg voor een goed slot en even zo goede verzekeringturkeyhakan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:55:
[...]
Ik ga binnenkort eens een Honda dealer opzoeken! Erg mooi die ADV!
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Bingo!Joris748 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Dat zou wel de overtreffende trap zijn van overleggen met jezelf
Gok zo dat @mark_78 en @Melkunie samen de trip hebben gemaakt
Al begon ik bijna te twijfelen aan mezelf... Pasgeleden nog een keer Fightclub gekeken.
En dat snap ík dus weer niet. Het is echt een enorm lel... niet mijn dingKars schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Houd er rekening mee dat de X-ADV ontzettend gewild is onder het dievengilde. Ik weet niet waar je woont, maar zorg voor een goed slot en even zo goede verzekering
nevermind...
[ Voor 91% gewijzigd door ozzynator op 28-07-2026 15:23 ]
Moette doen. FXBBS '24 en CBF1000F '12
Ongetwijfeld omdat ze vervolgens makkelijk zijn om met iemand achterop te misbruiken om andere misdrijven te plegen. Beetje zoiets als dat de Audi RS3 een favoriet is van het dievengilde, om vervolgens dan te gebruiken als vluchtwagen.HTT-Thalan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:15:
[...]
En dat snap ík dus weer niet. Het is echt een enorm lel... niet mijn ding.
Op zich moet ik me goed voelen dat ik blijkbaar niet kan denken als een crimineel, maar buiten dat ze snel zijn zie ik niet in wat de enorme meerwaarde van een RS3 dan is in die situatie? Elke snelle auto is dan toch handig? En dus ook elke snelle motor?
Wij gaan daarom meestal juli of juni, dan is het er nog rustig en ook minder muggen.HTT-Thalan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:15:
Ik heb geen motor meegenomenWant de auto was al vol. Wel prachtig motorrij-land hier in Zweden. Je stikt er helaas wel van de campers, ik zweer dat ze elk jaar groter en lomper worden en diens chauffeurs dommer. Opvallend ook dat ik mensen een lange trip zie maken op iets wat daar niet de automatische keuze voor is, dus bepakking en passagier op een sportieve motor. Overwegend wel tourmotoren en choppers. Echt iets om op mijn bucketlist te zetten, motortocht door Zweden.
Heel Scandinavië is prachtig en de moeite waard.
Yep dat was wat ik ook hoorde van de expert toen mijn World Raid gestolen was.Kars schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Houd er rekening mee dat de X-ADV ontzettend gewild is onder het dievengilde. Ik weet niet waar je woont, maar zorg voor een goed slot en even zo goede verzekering
X-ADV, Ténéré (welke uitvoering dan ook), GS modellen, en wat losse ander adventure dingen (kan ze niet meer opnoemen).
En specials van raceachtige motoren (Duc Panigale enz.)
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Het is toch gewoon een soort van rekluse clutch? met een BMW naam en prijs.Fraggert schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:37:
[...]
Nope, het is echt een mechanische koppeling![]()
werking: https://www.motorcyclenew...0gs-easy-ride-clutch-erc/
De 450 Basic en Sport hebben een conventionele koppeling, de ERC is op die motoren wel te kiezen als upgrade maar moet dan fysiek in de motor geplaatst worden tijdens de assemblage.
Meeste plofkraken worden gedaan met gejatte RS6'en. Enorme kofferbak, handig met jerrycans benzine en gasflessen, op de snelweg tegen de 300 kmh. Tel uit uw winst als de kraak lukt.HTT-Thalan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:58:
Op zich moet ik me goed voelen dat ik blijkbaar niet kan denken als een crimineel, maar buiten dat ze snel zijn zie ik niet in wat de enorme meerwaarde van een RS3 dan is in die situatie? Elke snelle auto is dan toch handig? En dus ook elke snelle motor?
Zou ook zeker eens vragen naar een scherpe prijs voor een NT1100 DCT als je die mooi vindt. Meeste testen en ervaringen die ik ken zijn daar positief over als complete alleskunner. En ik denk dat je daarmee het meest een "echte" motorervaring hebt met veel koppel en vermogen zonder echt in te leveren op het gemak van een scooter (automaat, comfortabele zithouding).turkeyhakan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:55:
[...]
Ik ga binnenkort eens een Honda dealer opzoeken! Erg mooi die ADV!
YouTube: LEATT LIVEmaniacs 2026 Prologue Finals
Mooi die adv klasse
Adam saboteert Pol nog ff
Mooi die adv klasse
[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 28-07-2026 17:36 ]
Ja….und Nein.kneusteun schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Het is toch gewoon een soort van rekluse clutch? met een BMW naam en prijs.
Een Rekluse stel je af dat die nét boven stationair gaat aangrijpen. Bij de F450 zit er een enorm gat tussen stationair en 2750 toeren waar de ERC pas aangrijpt.
Dit gat in toeren is, verondersteld, een veiligheidsmarge vanuit BMW tegen onbedoeld aangrijpen van de koppeling bij een ietsje gas geven. De F450 is bedoelt voor downsizers maar vooral ook voor beginners met terrein/onverhard rijden en instappers bij BMW, A2rijders etc.
Dit gat in toeren vind ik suboptimaal bij korte bochtjes in lage toeren in de eerste en tweede versnelling.
Hier mijn verslagje met het kopje ERC erin
https://www.bmwgsclub.nl/...=comments#comment-1717813
ERC
ERC
Last but least……de “EasyRideClutch”…..het heetste hangijzer waar jullie natuurlijk op zitten te wachten. I saved the best…..of the worst…….for last!
Bij het wegrijden kun je de 450 in de eerste versnelling zetten en met je linkerhand van het stuur af rustig gas geven tot, inderdaad, zo’n 2700 toeren en dan trekt de motor vanzelf op en kun je zonder door de QS rustig optrekken door de versnellingen heen.
Dat verhoogde toerental is ietwat vreemd om te beleven, je verwacht gewoon dat zo’n blokje met 1000-1500 al gewoon aangrijpt. Het maakt ook ietwat meer lawaai dan je normaliter zou verwachten. Dat wegrijden zonder koppelen en dan kunnen opschakelen door de QS is grappig. Maar ERC is wat dat betreft voor mij, net als een QS, een leuke gimmick die ik niet in de configurator zou aanvinken. But hey, that’s just me.
Maar……..die ERC heeft dus ook een vervelende eigenschap.
Dit volgende stukje vind ik erg lastig te omschrijven maar ik heb mijn best gedaan. Natuurlijk vergt alles gewenning, het is de vraagt in hoeverre je aan iets gewend kunt en wilt raken raken.
In (zeer langzaam) stadsverkeer of bij het langzaam aanrijden op een kruising om achter een kruisende auto de zijstraat in te slaan, wil het dus voorkomen dat je langzaam afremt en dus onder die 2700 toeren komt in, bijvoorbeeld, de 2de versnelling.
Net op het moment dat je dus je bochtje invalt achter de gepasseerde auto aan, doe je dat dus met een compleet ontkoppelde motor.
Niet dat je dus merkt dat je nog met een klein beetje trekkracht nog door de bocht heen gaat en wat gas bij geeft maar je moet dus weer boven die 2700 toeren uitkomen of hem in zijn 1 gooien. Dit is dus compleet anders dan dat je met je conventionele koppeling wat laag in de toeren de bocht pakt.
Als ik hem even echt platsla is de ERC een hele luxe voorziening die ervoor zorgt dat je in het terrein geen “last” meer hebt van een afslaande motor. De ERC zit (helaas) standaard op de Trophy, wil je hem op een andere versie dan kost de ERC 850 euro en dan komen er nog montagekosten bij. Reken op zo’n 1000 euro luxe zodat je niet na een buiteling in de drek de killswitch hoeft te drukken doordat je motor nog loopt en je GS uitgerekend op de linkerzijde ligt met een draaiend achterwiel zodat je die niet in N krijgt gezet.
Wat mij betreft heeft BMW hier echt een vreemde beslissing gemaakt (en ook verkopers die ik spreek snappen een aantal zaken die bij de introductie van deze machine geen ene snars), BMW maakt hier wat vreemde bokkensprongen. Spaakwielen? Die krijg je volgend jaar los erbij geleverd, dus je hebt 2 sets velgen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Heb vanmorgen deze kortere versie gekeken: YouTube: Pol Tarres Just Lost It at the RedBull Romaniacs Prologue... - Day 1kneusteun schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:31:
YouTube: LEATT LIVEmaniacs 2026 Prologue Finals
Mooi die adv klasse
Begint met de amateurklasse, ook leuk om te zien hoe zo'n track dan gedaan wordt. En nog steeds mijlenver van hoe ver ik zelf zou komen
Edit:
Voor wie toevallig live wil kijken, de komende livestreams starten op deze tijden:
- 12:00 July 29 : LEATT LIVEmaniacs Stage 1
- 12:00 July 30 : LEATT LIVEmaniacs Stage 2
- 12:00 July 31 : LEATT LIVEmaniacs Stage 3
- 12:00 August 1 : LEATT LIVEmaniacs stage 4 at the Sibiu hill climbs finish arena
[ Voor 27% gewijzigd door Melkunie op 29-07-2026 09:44 ]
Ja bij Lite zit Joop Nissink, die kan behoorlijk rijden dus dat zegt al veel over die klasse.Melkunie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:27:
[...]
Heb vanmorgen deze kortere versie gekeken: YouTube: Pol Tarres Just Lost It at the RedBull Romaniacs Prologue... - Day 1
Begint met de amateurklasse, ook leuk om te zien hoe zo'n track dan gedaan wordt. En nog steeds mijlenver van hoe ver ik zelf zou komen
Edit:
Voor wie toevallig live wil kijken, de komende livestreams starten op deze tijden:Streams staan alvast ingepland op Youtube: https://www.youtube.com/@RBRomaniacs/streams
- 12:00 August 1 : LEATT LIVEmaniacs stage 4 at the Sibiu hill climbs finish arena
Volgens mij was hij bij de lite vorig jaar tweede op de T7 en dit jaar doet hij mee met de kove 800.
Als ik nu 50% van de skills van die amateurs had, 30% van Adam Riemann’s of 10% van Pol Tarres’Melkunie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:27:
[...]
Heb vanmorgen deze kortere versie gekeken: YouTube: Pol Tarres Just Lost It at the RedBull Romaniacs Prologue... - Day 1
Edit:
Voor wie toevallig live wil kijken, de komende livestreams starten op deze tijden:Streams staan alvast ingepland op Youtube: https://www.youtube.com/@RBRomaniacs/streams
* Joris748 blijft oefenen
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Joop-hoofd op 13 seconden in mijn link, helaas geen ritje maar hij heeft zijn POV op Instagram staan.kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Ja bij Lite zit Joop Nissink, die kan behoorlijk rijden dus dat zegt al veel over die klasse.
Volgens mij was hij bij de lite vorig jaar tweede op de T7 en dit jaar doet hij mee met de kove 800.
Hij was in 2024 ook mee met de Tenere Travel Trophy dus heb ik mooi kunnen vergelijken. Dat was toen al niet te vergelijken
Hij had toen ook een powerpoint presentatie gegeven over waar ie vandaan kwam en komende carrièreplannen. Is in die twee jaar echt heel hard gegaan met hem, leuk om te zien
Wat ik alleen niet snap (maar goed, ik ben geen adventure rijder, ik rijd er alleen op 1Joris748 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:57:
[...]
Als ik nu 50% van de skills van die amateurs had, 30% van Adam Riemann’s of 10% van Pol Tarres’
* Joris748 blijft oefenen
Dat is toch niet te doen zo'n parcours als je en klein bent en zo'n enorme adventure rijdt? Ik moet er niet aan denken met mijn 1290 en 1.93, daar ben ik zelf veel te lomp voor en die 1290 ook
K to the KillaZ
Als je klein bent, zul je veel met je vaardigheden moeten compenseren. Het geeft mij veel vertrouwen dat ik met mijn 1.90 altijd wel met mijn pootjes aan de grond kan op mijn DesertX. Dat heeft me afgelopen week ook wel een paar keer gered.KillaZ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:13:
[...]
Wat ik alleen niet snap (maar goed, ik ben geen adventure rijder, ik rijd er alleen op 1): Sommigen van de amateurs rijden met hun 1m45 op een dikke liter of zelfs 1290 en komen die slalom niet door.
Dat is toch niet te doen zo'n parcours als je en klein bent en zo'n enorme adventure rijdt? Ik moet er niet aan denken met mijn 1290 en 1.93, daar ben ik zelf veel te lomp voor en die 1290 ook
Of het voor lief nemen, dat je het ding wat vaker van de grond op moet rapen
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Of veel mensen moeten leren aanvaarden dat een 700cc meer dan voldoende is voor europees gebruik ;-)
Ik rij wel op een versys 1000 en dat is eigenlijk al overkill voor touring, kan mij niet inbeelden waarom je dan nog een 1290-1390 nodig hebt.
Ik rij wel op een versys 1000 en dat is eigenlijk al overkill voor touring, kan mij niet inbeelden waarom je dan nog een 1290-1390 nodig hebt.
[ Voor 41% gewijzigd door Adder28 op 29-07-2026 10:20 ]
Heel eerlijk:kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Ja bij Lite zit Joop Nissink, die kan behoorlijk rijden dus dat zegt al veel over die klasse.
Ik zag dat POV filmpje van Jooppie maar vond het maar tegen vallen.
Al die bij elkaar gekluste pallets waar hij overheen rijd.
Ik vind me zelf echt geen Pol Tarres maar ik denk dat zelfs mij dat nog wel lukt
Die Joop rijd niet in de lichtste klassen zelfs, volgens mij een of andere "heftigere" klasse, dan ben ik benieuwd naar de instap/amateurs klasse. Rijden die gewoon over een parkeerplaats tussen wat paaltjes door of zo?
Het clipje dat ik van Arieman zag was wel zoals ik het verwascht had. Die moest gewoon over al die stammen heen. Sloopte ook meteen de rallly toren op zijn 900 GS.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@Adder28, de Gold class rijdt zelfs maar op 300cc'tjes die niet heel veel zwaarder zijn dan ik 
@KillaZ , er zijn negen klasses, waarvan er drie voor Adventuremotoren zijn. Vijf andere zijn traditionelere enduro's en er is ook een elektrische hobby klasse.
In de Competitors lijst kun je zien welke motoren iedereen rijdt: https://www.redbullromani...etitors/competitors-2026/
Zo te zien kun je aan de rugnummers ook zien in welke klasse iemand rijdt want er zit een systeem in:
@kneusteun, Joop is verhuist Core dit jaar zie ik nu.
#1112 Joop Nissink (NLD) Kove Moto Benelux | Kove 800X rally
@KillaZ , er zijn negen klasses, waarvan er drie voor Adventuremotoren zijn. Vijf andere zijn traditionelere enduro's en er is ook een elektrische hobby klasse.
In de Competitors lijst kun je zien welke motoren iedereen rijdt: https://www.redbullromani...etitors/competitors-2026/
Zo te zien kun je aan de rugnummers ook zien in welke klasse iemand rijdt want er zit een systeem in:
- Gold: 1 of 2 cijfers
- Silver: 100-tallen
- Bronze: 300-500-tallen
- Iron: 700-800-tallen
- Atom: 900-tallen
- Adv Ultimate: 1000-tallen
- Adv Core: 1100-tallen
- Adv Lite: 1200-tallen
- eMoto Hobby: e-cijfer
[ Voor 8% gewijzigd door Melkunie op 29-07-2026 10:40 ]
sidenote voor wat betreft de F450GS.....het zal sowieso een 2027 modelletje worden.
Dan zijn de kinderziektes met de ERC er misschien uit
nog niet echt "recall-waardig" vanwege veiligheid maar er lijkt wel "iets" met de ERC zou kunnen spelen:
https://www.facebook.com/...ecall-i/3037034809978524/
Ik ben hier nog niet ingedoken, dus het hoe/wat/waarom moet nog even blijken.
ik zal zaterdag proberen te onthouden het VIN-nummer even hier in te gooien: https://www.bmw-motorrad.co.uk/en/service/recall-lookup.html (ik vind alleen de UK versie hiervan)
HIer krijgt iemand in elk geval al een nieuwe koppeling op zijn Trophy:
https://www.facebook.com/...9/posts/3040259662989372/
Dan zijn de kinderziektes met de ERC er misschien uit
nog niet echt "recall-waardig" vanwege veiligheid maar er lijkt wel "iets" met de ERC zou kunnen spelen:
https://www.facebook.com/...ecall-i/3037034809978524/
Ik ben hier nog niet ingedoken, dus het hoe/wat/waarom moet nog even blijken.
ik zal zaterdag proberen te onthouden het VIN-nummer even hier in te gooien: https://www.bmw-motorrad.co.uk/en/service/recall-lookup.html (ik vind alleen de UK versie hiervan)
HIer krijgt iemand in elk geval al een nieuwe koppeling op zijn Trophy:
https://www.facebook.com/...9/posts/3040259662989372/
Dat is een bekend zwak punt.Bommes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:30:
[...]
Sloopte ook meteen de rallly toren op zijn 900 GS.
[ Voor 67% gewijzigd door Fraggert op 29-07-2026 10:58 ]
Voor die gene die de historie kennen.....KillaZ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:13:
[...]
Wat ik alleen niet snap (maar goed, ik ben geen adventure rijder, ik rijd er alleen op 1): Sommigen van de amateurs rijden met hun 1m45 op een dikke liter of zelfs 1290 en komen die slalom niet door.
Al ben je redelijk klein, heb je een privé motorfiets dan kun je de Paris-Dakar winnen, en als je dan wordt gespot door BMW en je krijgt een fabrieksfiets, je frame voor de start vernaggeld (2 banden sporen met 1 motor de gehele wedstrijd!!) dan nog kun je als klein opdondertje Paris Dakar winnen.
Weet iemand al over wie ik het heb?
Hint: ik heb hem vorige week volgens mij al gepost in reactie op een poster hier.
Ollie deelt geen prijzen uit maar je mag wel met de eer strijken
Gaston huppeldepupollie1965 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:58:
[...]
Voor die gene die de historie kennen.....
Al ben je redelijk klein, heb je een privé motorfiets dan kun je de Paris-Dakar winnen, en als je dan wordt gespot door BMW en je krijgt een fabrieksfiets, je frame voor de start vernaggeld (2 banden sporen met 1 motor de gehele wedstrijd!!) dan nog kun je als klein opdondertje Paris Dakar winnen.
Hint: ik heb hem vorige week volgens mij al gepost in reactie op een poster hier.
Ollie deelt geen prijzen uit maar je mag wel met de eer strijken![]()
Nee ik bedoel niet dat je groot moet zijn om hier aan mee te doenollie1965 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:58:
[...]
Ik snap alleen niet dat je een enorme fiets meeneemt naar een evenment zoals deze. Zoals @Joris748 al aangeeft: Ik zou een fiets kiezen waar ik "makkelijk" op en af kan stappen.
Neemt niet weg dat ze het sowieso beter doen dan ik zou doen, geef mij maar 12 meter breed asfalt
K to the KillaZ
Filmpje van vorig jaar de Lite klasse opgezocht: https://www.instagram.com/rally.joop/reel/DMZm1OnI09W/Bommes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:30:
[...]
Heel eerlijk:
Ik vind me zelf echt geen Pol Tarres maar ik denk dat zelfs mij dat nog wel lukt![]()
Die Joop rijd niet in de lichtste klassen zelfs, volgens mij een of andere "heftigere" klasse, dan ben ik benieuwd naar de instap/amateurs klasse. Rijden die gewoon over een parkeerplaats tussen wat paaltjes door of zo?
Het clipje dat ik van Arieman zag was wel zoals ik het verwascht had. Die moest gewoon over al die stammen heen. Sloopte ook meteen de rallly toren op zijn 900 GS.
Die ziet er hier en daar nog lastiger uit dan dit jaar. Alleen die stilstaande hard turns kan ik absoluut niet en moet ik ook niet proberen. Dan breekt m'n knie ben ik bang
Uitleg video over de Adventure klassen dit jaar: YouTube: Red Bull Romaniacs Adventure Bikes Classes Explained
Ze zijn nog wel een beetje zoekende denk ik. In 2021 is er voor het eerst een adventure over de finishlijn gekomen terwijl de rest alleen maar hardcore enduro's reed. Vorig jaar is de echte adventure klasse pas begonnen.
Maargoed, competitie is leuk voor de deelnemers. Ik kijk lekker voor de beelden
Ah dat lijkt me dikke prima, dan moet ie nu beetje werkenEdit:
[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 29-07-2026 11:10 ]
Gaston Rahier natuurlijk!ollie1965 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:58:
[...]
Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present
Hoezo klein, hij kon er toch gewoon overheen kijken?ollie1965 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:58:
[...]
We got a winner.... Gaston Rahier
Voor hoe hij op moest stappen (het lijkt wel steppen) YouTube: Paris-Dakar Rally Legends | Gaston Rahier and his 1984 victory
Hier wat meer duiding https://www.maxxmoto.be/r...de-legende-het-eerbetoon/
Sterker nog hij heeft hem zelfs een aantal malen opgetild!Melkunie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:12:
[...]
Hoezo klein, hij kon er toch gewoon overheen kijken?![]()
[Afbeelding]
Deels eens, dat parcour van Lite zou ik ook wel overheen komen.Bommes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:30:
[...]
Heel eerlijk:
Ik vind me zelf echt geen Pol Tarres maar ik denk dat zelfs mij dat nog wel lukt![]()
Alleen ben ik bang dat ik na het 3e rondje wel echt afgeschreven zal zijn, en ik niet zo graag ZO lomp met mijn motor zou omgaan, maar mocht kove bellen dan zou ik zeker JA zeggen.
Bij Adam zag je heel duidelijk dat ie wel een betje overwhelmed was en op een gegeven moment besloten had om lekker op zijn eigen tempo te gaan, als je ook zag hoe de top 3 verschilde van de rest was dat wel opvallend. En dan Walker op zijn 900 Triumph (zo goed als stock) rijdt een hoop er nog uit
Sinterklaas is vroeg dit jaar, want ze was gisteren al klaar voor me

Nog wel even ergens heen gaan waar het mooiere foto's maken is dan in mijn haastig omgegooide tuin
So long, and thanks for all the fish!
Ik haal die 2 vedettes altijd door elkaar, we hebben ook Hubert Auriool nog, maar ik meende te herinneren dat Rahier de kleine rijder was.ollie1965 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:13:
[...]
We got a winner.... Gaston Rahier
Voor hoe hij op moest stappen (het lijkt wel steppen) YouTube: Paris-Dakar Rally Legends | Gaston Rahier and his 1984 victory
Hier wat meer duiding https://www.maxxmoto.be/r...de-legende-het-eerbetoon/
Wel beetje valsspelen met enkel jaren decennia BMW rijden vanuit mij hoor
Heb afgelopen week wel een portie zelfvertrouwen gekweekt. Alles bij elkaar toch wel 1000 km onverhard gereden. Wat een machtig gevoel om staand op de voetsteunen over die gravel en jeep tracks te banjeren. Maar ook wat grotere stenen en klimmen/dalen ging eigenlijk best wel lekker.
Wat ik heb flink heb kunnen oefenen:
Wat ik heb flink heb kunnen oefenen:
- Altijd met trekkende motor door de bocht
- Met overtuiging motor insturen en afschuinen
- Corrigeren door druk op binnenste voetsteun te zetten
- Bij twijfel gas
Dat viel me ook op. Riemann is dan toch een paar maatjes te klein vergeleken met de toppers. Geen schande hoor, die toppers zijn dan ook half mens, half motor.kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Deels eens, dat parcour van Lite zou ik ook wel overheen komen.
Alleen ben ik bang dat ik na het 3e rondje wel echt afgeschreven zal zijn, en ik niet zo graag ZO lomp met mijn motor zou omgaan, maar mocht kove bellen dan zou ik zeker JA zeggen.
Bij Adam zag je heel duidelijk dat ie wel een betje overwhelmed was en op een gegeven moment besloten had om lekker op zijn eigen tempo te gaan, als je ook zag hoe de top 3 verschilde van de rest was dat wel opvallend. En dan Walker op zijn 900 Triumph (zo goed als stock) rijdt een hoop er nog uitja mooi spektakel wel.
Het trainingsfilmpje van Riemann in Oostenrijk bij BMW is ook wel geinig.De beste man is natuurlijk wel een zeer begaafde rijder maar hij heeft hier naar toe niet al een jaar doelbewust getraind. En hij is 51.
Owja....en AFAIK lijkt hij me een uitermate chille gast.
Owja....en AFAIK lijkt hij me een uitermate chille gast.
Zodra je begint te driften in bochten en overgaat op staand driften dan wordt het helemaal dolle pret.Joris748 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:34:
Heb afgelopen week wel een portie zelfvertrouwen gekweekt. Alles bij elkaar toch wel 1000 km onverhard gereden. Wat een machtig gevoel om staand op de voetsteunen over die gravel en jeep tracks te banjeren. Maar ook wat grotere stenen en klimmen/dalen ging eigenlijk best wel lekker.
Wat ik heb flink heb kunnen oefenen:[...]
- Altijd met trekkende motor door de bocht
- Met overtuiging motor insturen en afschuinen
- Corrigeren door druk op binnenste voetsteun te zetten
- Bij twijfel gas
Dat viel me ook op. Riemann is dan toch een paar maatjes te klein vergeleken met de toppers. Geen schande hoor, die toppers zijn dan ook half mens, half motor.
Nadeel vind ik dus wel dat als het nu misgaat het soms ook best wel lomp mis gaat. Voorlopig even wat kalmer aan, mijn seizoen begint weer zodra de herfst begint. Nu is het gewoon te druk met andere recreanten om echt lekker door te rijden. Dus weer de 50/50 band erop en de uitdaging wordt groter en de wil om te jakkeren minder
Ik wil mij komende winter wat meer focussen op obstakels, bomen, kuilen en blokken niet uit de weg gaan maar met oplossingen komen.
SBS Dual CarbonKillaZ:
Op de wegfiets had ik zonder twijfel gewacht, maar ik weet niet hoe snel het gaat met die laatste milimeters remvoering. Jammer van de prijzen van de Z04 blokken tegenwoordig, ben nu voor SBS DS1 gegaan. Die kwamen in een belachelijk shiny verpakking:
Voor track dan.
En niet in de regen
Ik houd het nog even bij voorzichtige zijstapjes van het achterwielkneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:58:
[...]
Zodra je begint te driften in bochten en overgaat op staand driften dan wordt het helemaal dolle pret.
Snelheden worden wel hoger, en als het dan mis gaat zijn de gevolgen ook serieuzer. Betrapte me er al op dat ik op gravelwegen al lekker met 40-50 km/h de bochten door ga en op de rechtere stukken al richting 70-80 km/h. Zeker in de bochten probeerde ik eerst heel krampachtig in het juiste spoor te blijven ... totdat ik door kreeg dat je met wat simpelere correcties en een beetje gas ook met wat meer gravel de motor terug in een spoor kunt krijgen.Nadeel vind ik dus wel dat als het nu misgaat het soms ook best wel lomp mis gaat. Voorlopig even wat kalmer aan, mijn seizoen begint weer zodra de herfst begint. Nu is het gewoon te druk met andere recreanten om echt lekker door te rijden. Dus weer de 50/50 band erop en de uitdaging wordt groter en de wil om te jakkeren minder
Maar dat punt dat je voelt dat de motor te ver naar buiten loopt, om dan gas te geven en flinke input te geven door alle gewicht op binnenste been te zetten en/of tegensturen ... dat is voor mij nog wel billenknijpen. Maar dat zijn wel de momenten dat het flink mis kan gaan en als je niet juist handelt.
Dat is nog even een brug te ver voor mij.Ik wil mij komende winter wat meer focussen op obstakels, bomen, kuilen en blokken niet uit de weg gaan maar met oplossingen komen.
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 29-07-2026 12:17 ]
Meer dan voldoende? JaAdder28 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:19:
Of veel mensen moeten leren aanvaarden dat een 700cc meer dan voldoende is voor europees gebruik ;-)
Meer power, meer leuker? Ook ja
Maar met twee kanttekeningen:
- Het vermogen moet bruikbaar zijn. Een BMW S1000RR die in de 1e versnelling bij ~100km/u (10k rpm) zn power nog altijd aan t opbouwen is (193pk bij 13k rpm, ~130km/u) kan je nooit echt loslaten, en de extra PKs heb je op straat dus weinig aan. Mn BMW R1250RS heeft minder piekvermogen, maar de powerband begint lekker laag zodat de acceleratie meer kick geeft en de motor altijd krachtig voelt.
- Meer vermogen is vaak ook meer gewicht. Nou vind ik dat niet zo'n probleem op de weg (ik rijd ook een BMW K1600GT van ~330kg), maar voor een sport- of offroadmotor is dat wel een fors nadeel.
[ Voor 4% gewijzigd door noes op 29-07-2026 13:10 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
In NL is dan in principe 125cc of 250cc al voldoende, 120 is de max die je in NL mag.Adder28 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:19:
Omdat je wat vlotter wil wegtrekken en de veiligheid op wil zoeken is meer power wel chill, en dus kan ik mij zeker voorstellen dat ik liever op een 1300 naar Zuid Spanje jaag dan op mijn T7. Die T7 komt prima mee, maar die is dan wel de hele tijd aan het janken en een 1300 kan lekker relaxed in het midden gebied zitten en toch met dezelfde snelheid of meer doorjagen. En ook lekker lui rijden met het koppel dat je hebt.
130 is de max.kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:27:
[...]
In NL is dan in principe 125cc of 250cc al voldoende, 120 is de max die je in NL mag.
Omdat je wat vlotter wil wegtrekken en de veiligheid op wil zoeken is meer power wel chill, en dus kan ik mij zeker voorstellen dat ik liever op een 1300 naar Zuid Spanje jaag dan op mijn T7. Die T7 komt prima mee, maar die is dan wel de hele tijd aan het janken en een 1300 kan lekker relaxed in het midden gebied zitten en toch met dezelfde snelheid of meer doorjagen. En ook lekker lui rijden met het koppel dat je hebt.
Mi scuzi, u hebt natuurlijk helemaal gelijk, valt onder de noemer 220 vs 230 bij stroom... zeg ik ook nog altijd 220.... #boomeralert
Tuurlijk, ik ben van hetzelfde bedje ziek met mijn 1000cc Versys. Maar zou wel nooit gaan offroaden met zulke bakbeesten als een 1290-1250. Het was vooral daarop dat ik doelde.kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:27:
[...]
In NL is dan in principe 125cc of 250cc al voldoende, 120 is de max die je in NL mag.
Ik heb wel al op mijn street twin (900cc-65pk) naar het zwarte woud gereden. Als je content bent met 100-110 om de snelweg comfortabel te nemen (hij kan 140+ met gemak maar teveel trillingen vanaf 120), is dat meer dan voldoende om heel europa mee te doorkruisen.
Kruissnelheden op de snelweg is waar ik met de DesertX aan moet wennen. 130 km/h op de GPS is meer dan genoeg. Genoeg toeren, genoeg wind.
Waar mijn RSV Mille bij 120 km/h met de handrem er op reed, bij 150 km/h voor mijn gevoel net lekker liep, maar het ook toestond om met 170-180 km/h lekker door te rijden op de autobahn.
Waar mijn RSV Mille bij 120 km/h met de handrem er op reed, bij 150 km/h voor mijn gevoel net lekker liep, maar het ook toestond om met 170-180 km/h lekker door te rijden op de autobahn.
Veel power is leuk, maar ik merk nu al dat ik met de versys bij het toeren veel te rap boven de 30-50 raak in dorpskernen zonder dat je iets merkt. Zeker in Vlaanderen met de wildgroei aan flitsers overal is dat echt minder leuk rijden. En dan heb ik nog maar 120 pk.
Mijn vorige rijdersgroep loste dat op door overal minstens 20-30 over de limiet te rijden en vaak echt 110 te doen in zone 70, wat wil je ook met 1290 SAS en Super duke's enzo. Dat is ook de reden dat ik er niet meer mee rijd, mijn rijbewijs is mij te dierbaar en ik steun de staat niet graag met boetes.
Mijn vorige rijdersgroep loste dat op door overal minstens 20-30 over de limiet te rijden en vaak echt 110 te doen in zone 70, wat wil je ook met 1290 SAS en Super duke's enzo. Dat is ook de reden dat ik er niet meer mee rijd, mijn rijbewijs is mij te dierbaar en ik steun de staat niet graag met boetes.
Niet het vermogen maar de stroomlijn bedoel je dan toch? Dat idee heb ik i.i.g., ik vind het op mijn 600-supersport ook met 150-180 lekker cruisen zo lang ik achter de ruit kruip, bij mij V100 met hetzelfde vermogen rij ik liever 110-120.Joris748 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:14:
Kruissnelheden op de snelweg is waar ik met de DesertX aan moet wennen. 130 km/h op de GPS is meer dan genoeg. Genoeg toeren, genoeg wind.
Die link tussen veel vermogen, zeg maar boven de 100 pk, en ongemerkt te hard rijden voelt voor mij ook altijd als een misvatting. En misschien zelfs een soort excuus voor te hard rijden in de bebouwde kom? Met elke motor of auto, onafhankelijk van vermogen maar die verder wel een beetje soepel rijdt, rij je zonder blik op de snelheidsmeter toch gewoon te hard.Adder28 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:28:
Veel power is leuk, maar ik merk nu al dat ik met de versys bij het toeren veel te rap boven de 30-50 raak in dorpskernen zonder dat je iets merkt.
Dat dus, het ligt aan jezelf, niet waar je mee rijdt.
In mijn optiek ook aan de feedback die je krijgt/tot je doordringt.
Lang geleden, toen ik nog maar net een paar jaar mijn autorijbewijs had mocht ik in de auto van mijn zwager rijden. Dat was wel iets meer dan een middenklasser, het comfort van de auto in rijden, geluid, vermogen en in een cocoon zitten zorgde ervoor dat binnen een half uur ik toch merkte dat ik te hard reed......... correctie dat mijn waarnemingen nog niet bijgesteld waren waardoor ik niet voldoende oplette.
Ik kreeg minder feedback van geluid en trillingen waardoor mijn (onder)bewustzijn waarschijnlijk dacht dat ik nog niet over grenzen was gegaan.
En zo is dat op de snelweg ook als ik motorrij. Met de FJR en de hoge ruit volledig omhoog heb ik een totaal andere beleving als de Ténéré met dezelfde snelheid. Sterker nog op de FJR ruit in de laatste stand is al een wereld van verschil.
Lang geleden, toen ik nog maar net een paar jaar mijn autorijbewijs had mocht ik in de auto van mijn zwager rijden. Dat was wel iets meer dan een middenklasser, het comfort van de auto in rijden, geluid, vermogen en in een cocoon zitten zorgde ervoor dat binnen een half uur ik toch merkte dat ik te hard reed......... correctie dat mijn waarnemingen nog niet bijgesteld waren waardoor ik niet voldoende oplette.
Ik kreeg minder feedback van geluid en trillingen waardoor mijn (onder)bewustzijn waarschijnlijk dacht dat ik nog niet over grenzen was gegaan.
En zo is dat op de snelweg ook als ik motorrij. Met de FJR en de hoge ruit volledig omhoog heb ik een totaal andere beleving als de Ténéré met dezelfde snelheid. Sterker nog op de FJR ruit in de laatste stand is al een wereld van verschil.
Het geluid van de V4 'in' mijn VFR750F was er de oorzaak van dat ik nogal regelmatig boven rijbewijs-km/u uit kwam. Het ging om het geluid en de beleving, die snelheden waren dan weer niet de bedoeling, maar wel een logisch gevolg.WilbertNeems schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:06:
[...]
Die link tussen veel vermogen, zeg maar boven de 100 pk, en ongemerkt te hard rijden voelt voor mij ook altijd als een misvatting. En misschien zelfs een soort excuus voor te hard rijden in de bebouwde kom?
Een excuus? Nee. Stof tot nadenken? Ja! * Destruction heeft er destijds voor gekozen de VFR te verkopen. Ik vond en vind zo'n V4 heel mooi klinken, maar het is misschien niet de juiste motor voor mij. Dat zouden de heuse sport fietsen (R1/1000RR/etc) ook niet zijn overigens. Leuk speelgoed, maar imo niet geschikt voor gebruik op de openbare weg bij de typische A naar B ritten die ik met mijn huidige motor wél rijdt.
M'n huidige fiets heeft vermogen zat, het zou iets minder mogen zelfs. Maar het is een motor die meer uitnodigt om rustig te rijden dan om eens flink gas te geven, en dat bevalt me wel
* Destruction twijfelt nog steeds om de Diversion eruit te doen voor iets met een vergelijkbare zithouding maar een lager eigen gewicht.
[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 29-07-2026 16:31 ]
Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Je red het met 35pk op 500kg ook wel als je geen haast hebt, 95pk op twee wielen is gewoon een enorme luxekneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Mwah, kijk naar de laatste generatie V4's van supersportmerken als Aprilia, Ducati etcetera. Onder de 200 kg, 200+ pk... meer vermogen en minder kilo's dan menig GSnoes:
• Meer vermogen is vaak ook meer gewicht. Nou vind ik dat niet zo'n probleem op de weg (ik rijd ook een BMW K1600GT van ~330kg), maar voor een sport- of offroadmotor is dat wel een fors nadeel.
~[/list]
En als je tweetakt gaat meerekenen wordt het helemaal leuk. Ik ben op het circuit een keer schaamteloos in de bocht ingehaald door een RS250... Vermogen zegt niet alles (gelukkig). Skills daarentegen
Ja tuurlijk de kanttekening van topsnelheid.
Als ik op de GSR 140km/u rij (om in te halen natuurlijk
) voelt dat voor mij eigenlijk veel relaxter dan als ik dezelfde snelheid rijd in de 206 van mijn vriendin.
Dat terwijl de motor toch vol in de wind en geluid zit. Sneller rijden op de motor voelt om de een of andere reden comfortabeler op de motor dan in de auto.
Dat terwijl de motor toch vol in de wind en geluid zit. Sneller rijden op de motor voelt om de een of andere reden comfortabeler op de motor dan in de auto.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik rij sinds de vorige vakantie eigenlijk amper nog boven de 110. Ik denk door de combi crosshelm die meer herrie maakt en meer trilt, en de mitas e-07 banden. Voorheen reed ik vaak 160 voor lange tijd.
Gisteren ook een heel stuk met 100 over gravelwegen met potholes gereden, het gaat prima, maar gaat wel veel au doen als je valt. Is ook wel uitzonderlijk hoor, meestal iets langzamer. En misschien ook de reden dat mn pols toch wel erg gevoelig is.
En veel modder, vele kilometers van onderstaand. Of met wegbrede plassen. Was ik ook nooit zo'n fan van, maar gaat ook best. Vooral zorgen dat je niet wegglijdt, dus dan maar dwars door de plassen ipv de schuine zijkanten. Al 2 dagen niet gevallen zelfs.
Gisteren ook een heel stuk met 100 over gravelwegen met potholes gereden, het gaat prima, maar gaat wel veel au doen als je valt. Is ook wel uitzonderlijk hoor, meestal iets langzamer. En misschien ook de reden dat mn pols toch wel erg gevoelig is.
En veel modder, vele kilometers van onderstaand. Of met wegbrede plassen. Was ik ook nooit zo'n fan van, maar gaat ook best. Vooral zorgen dat je niet wegglijdt, dus dan maar dwars door de plassen ipv de schuine zijkanten. Al 2 dagen niet gevallen zelfs.
Precies de ondergrond waar ik de e07 voorband echt waardeloos vind, die glijdt van links naar rechts. Dus dikke props voor het niet omvallenAikon schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:47:
Ik rij sinds de vorige vakantie eigenlijk amper nog boven de 110. Ik denk door de combi crosshelm die meer herrie maakt en meer trilt, en de mitas e-07 banden. Voorheen reed ik vaak 160 voor lange tijd.
[Afbeelding]
Ja, ik hoopte op wat meer grip tov mn vorige band: trailmax mission. Het is denk ik wel iets beter, maar uiteindelijk heeft deze band ook weinig horizontale ruimte tussen de noppen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus ik doe echt heel rustig hoor, als die GS eenmaal gaat hou je em niet, en met die modder krijg je hem ook niet makkelijk rechtop. Doel is de route, niet beste tijd.kneusteun schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:15:
[...]
Precies de ondergrond waar ik de e07 voorband echt waardeloos vind, die glijdt van links naar rechts. Dus dikke props voor het niet omvallen
Helemaal geen excuus hoor, Ik hou mij zoveel mogelijk aan de limieten maar ik merk gewoon dat als ik door een zone 50 ga en ik kijk bv 30 seconden niet naar de wijzer, dat ik al rap 60 doe ipv 50 omdat je op die machine niet voelt dat je aan het versnellen bent tenzij je hem goed opendraait. Het is nog altijd geen drama en het is ook omdat ik gewoon meer bezig ben met het verkeer rondom mij en goed wil anticiperen, maar het is te snel. En in vlaanderen levert dat moment al heel rap een boete op. Dit weekend ook in oostende, kaarsrechte tweevaksbaan maar 50 en net te laat de flitspaal gezien terwijl ik al 57-58 reed. Duimen dat hij niet werkte...WilbertNeems schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:06:
[...]
Die link tussen veel vermogen, zeg maar boven de 100 pk, en ongemerkt te hard rijden voelt voor mij ook altijd als een misvatting. En misschien zelfs een soort excuus voor te hard rijden in de bebouwde kom? Met elke motor of auto, onafhankelijk van vermogen maar die verder wel een beetje soepel rijdt, rij je zonder blik op de snelheidsmeter toch gewoon te hard.
Gewoon jammer dat er nooit een flitspaal of flik in de buurt is als een collega rijder zich op the isle of man TT waant en mij voorbijvliegt.
[ Voor 6% gewijzigd door Adder28 op 30-07-2026 10:26 ]
Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen
Daarom vind ik cruise control op de motor ook fijn. Eigenlijk véél fijner dan ik had verwacht voordat ik het had. Voor een woon-werk motor bijna een must (al is het maar voor de rust in de traject controles).Adder28 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Helemaal geen excuus hoor, Ik hou mij zoveel mogelijk aan de limieten maar ik merk gewoon dat als ik door een zone 50 ga en ik kijk bv 30 seconden niet naar de wijzer, dat ik al rap 60 doe ipv 50 omdat je op die machine niet voelt dat je aan het versnellen bent tenzij je hem goed opendraait. Het is nog altijd geen drama en het is ook omdat ik gewoon meer bezig ben met het verkeer rondom mij en goed wil anticiperen, maar het is te snel. En in vlaanderen levert dat moment al heel rap een boete op. Dit weekend ook in oostende, kaarsrechte tweevaksbaan maar 50 en net te laat de flitspaal gezien terwijl ik al 57-58 reed. Duimen dat hij niet werkte...
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Tering wat een bakbeest! wat weegt dat allemaal bij elkaar? ik weet dat die 1300 lichter is dan dat hij lijkt, maar die bepakking is ook wel fiks._eLMo_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:37:
Gewoon offroad banden monteren, dan hoor je het wel als je harder gaat
[Afbeelding]
Lekker bezig!
Dat zal voor mij pas weer van het voorjaar worden, eerst de nieuwe Scorpion (af fabriek) oprijden._eLMo_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:37:
Gewoon offroad banden monteren, dan hoor je het wel als je harder gaat
[Afbeelding]
Dit of dit waarschijnlijk.
Het zingen van de banden is altijd het leukste geluid van een Adventure op de weg
De 1300GS heeft een nieuw subframe en is lichter (239kg af fabriek). De GS Adventure heeft dat niet en weegt rijklaar 269kg af fabriek. 30 liter tank, 500-550km praktijk bereik.kneusteun schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:43:
[...]
Tering wat een bakbeest! wat weegt dat allemaal bij elkaar? ik weet dat die 1300 lichter is dan dat hij lijkt, maar die bepakking is ook wel fiks.
Lekker bezig!
En die tassen zijn zo 5+5+4kg ofzo? En dan de daadwerkelijke bagage en berijder.
Prima voor gravel
[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 30-07-2026 11:14 ]
Dus jij mag wel gewoon te hard rijden, maar een ander niet veel te hard?Adder28 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:24:
[...]
Gewoon jammer dat er nooit een flitspaal of flik in de buurt is als een collega rijder zich op the isle of man TT waant en mij voorbijvliegt.
Ik zou in het voorjaar juist een iets mindere band pakken, en dit soort spul (ik gebruik de XT+ voor herfst en winter) voor de momenten gebruiken dat je wat meer blubber en zooi hebt.ollie1965 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:45:
[...]
Dat zal voor mij pas weer van het voorjaar worden, eerst de nieuwe Scorpion (af fabriek) oprijden.
Dit of dit waarschijnlijk.
Het zingen van de banden is altijd het leukste geluid van een Adventure op de weg
Die XT+'s slijt je weg in 3000km met gemengd gebruik, dat is wel veel wisselen in de zomer.
Ik ga met mijn spikplinter nieuw WR echt nog niet de bagger in als hij in september wordt afgeleverd. Daarna wordt de WR alleen maar gebruikt voor vakantie/adventure en dan neem ik de extra slijtage op de koop toe. Overigens ik kijk dan wel naar de Dakar uitvoeringen dat slijt iets minder heftig als jij aangeeftkneusteun schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Ik zou in het voorjaar juist een iets mindere band pakken, en dit soort spul (ik gebruik de XT+ voor herfst en winter) voor de momenten gebruiken dat je wat meer blubber en zooi hebt.
Die XT+'s slijt je weg in 3000km met gemengd gebruik, dat is wel veel wisselen in de zomer.
EDIT: Ollie kijkt ook nog naar een extra set velgen, maar heeft met +45% aan accessoires op de nieuwprijs al wel een redelijke rekening te betalen. Dus die mooie Haan wheels komen er pas op zijn vroegst volgend jaar na de zomer.
EDIT 2: voor asfalt kilometers heb ik natuurlijk deze nog
[ Voor 25% gewijzigd door ollie1965 op 30-07-2026 12:39 ]
@Bommes, livestream van de gold klasse is bezig. That's more like it
YouTube: LEATT LIVEmaniacs 2026 Offroad Day 2
Hier komt niemand naar boven
Hier komt niemand naar boven
Dakar is wel wat minder met regen en koud weer hou daar wel rekening mee.ollie1965 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:32:
[...]
Ik ga met mijn spikplinter nieuw WR echt nog niet de bagger in als hij in september wordt afgeleverd. Daarna wordt de WR alleen maar gebruikt voor vakantie/adventure en dan neem ik de extra slijtage op de koop toe. Overigens ik kijk dan wel naar de Dakar uitvoeringen dat slijt iets minder heftig als jij aangeeft
EDIT: Ollie kijkt ook nog naar een extra set velgen, maar heeft met +45% aan accessoires op de nieuwprijs al wel een redelijke rekening te betalen. Dus die mooie Haan wheels komen er pas op zijn vroegst volgend jaar na de zomer.
EDIT 2: voor asfalt kilometers heb ik natuurlijk deze nog
En als je geen drek gaat rijden dan zou ik zeker kiezen voor een bijpassende band! een adventure zou inhouden dat je onderweg moet gaan wisselen, of niet te ver van huis op avontuur gaan.
Mijn T7 dacht ik ook zuinig op te zijn, zeker omdat destijds de licht blauwe rally erg lastig te vinden was... 3 weken later stond ik tot de uitlaat in de drek
Helemaal niet vervelend bedoeld hoor, maar het is jammer dat de gs alleen maar zwaarder is geworden. Mijn 1200 is 229kg, en de opvolgers zijn prachtige machines, maar ik hoop nog altijd op een lichte boxer, 850cc met 100pk ofzo. Die ik dan niet koop, want veels te duur nieuw._eLMo_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:09:
[...]
De 1300GS heeft een nieuw subframe en is lichter (239kg af fabriek). De GS Adventure heeft dat niet en weegt rijklaar 269kg af fabriek. 30 liter tank, 500-550km praktijk bereik.
En die tassen zijn zo 5+5+4kg ofzo? En dan de daadwerkelijke bagage en berijder.
Prima voor gravel
[Afbeelding]
Enne, waar is die foto genomen? Picos? Ziet er geweldig uit.
Mijn koffer zat ietwat scheef (lees 2 steunen maken geen contact meer) nadat ik tegen een rots knalde een week terug. Toevallig zit de fabrikant hier, dus ze gaan hem repareren. Als dat niet lukt koop ik een nieuwe morgen.
Ik weet het, maar ik ken de Michelin T63 nog uit de jaren '90 en als je weet wat die deed in de kou en regen....kneusteun schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Dakar is wel wat minder met regen en koud weer hou daar wel rekening mee.
En als je geen drek gaat rijden dan zou ik zeker kiezen voor een bijpassende band! een adventure zou inhouden dat je onderweg moet gaan wisselen, of niet te ver van huis op avontuur gaan.
...................
En verder op vakantie met de auto = autosnelweg/rijksweg, met de motor = D bis (en dat soort kleine wegen) en TET achtige dingen.
Naar Spanje met de motor? Na een dag of 4 ben ik er ongeveer. Reisen statt rasen
Hier gaan we weer...ozzynator schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:18:
[...]
Dus jij mag wel gewoon te hard rijden, maar een ander niet veel te hard?
Niemand mag te rap rijden, maar er is een verschil tussen even niet opletten op je snelheidsmeter en 56-57 aantikken in zone 50 en 100+ doen in zone 50. Het eerste is niet moedwillig, het tweede wel.
Die moedwillige mogen ze er gerust van mij direct uithalen en hun rijbewijs afpakken.
enneuh...
"Hij die vrij is van zonden, werpe de eerste steen"
[ Voor 3% gewijzigd door Adder28 op 30-07-2026 13:39 ]
Als ik 50 rij en ik draai niet aan de hendel, op een vlakke weg zoals die in Oostende, rij ik niet ineens 57 of 58 zoals jij stelt. Dus per ongeluk te hard rijden bestaat niet.
Goed voor jou, mijn beste.ozzynator schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Als ik 50 rij en ik draai niet aan de hendel, op een vlakke weg zoals die in Oostende, rij ik niet ineens 57 of 58 zoals jij stelt. Dus per ongeluk te hard rijden bestaat niet.
Ik was al aan het wachten op de eerste "ik rij nooit te hard"-reactie.
[ Voor 10% gewijzigd door Adder28 op 30-07-2026 14:05 ]
Dat kan zeker wel, ik herken het ook wel van mijn KTM, dat ding kon amper 30 rijden zonder koppeling te gebruiken, en als je 80 reed en de gashendel minimaal bewoog (denk 1 tot 3mm) zat je alweer op de 100.ozzynator schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Sommige motoren zijn wel akelig nerveus op het gas.
Dat heb ik niet gezegd! Ik krijg ook regelmatig wat post uit Leeuwarden, maar geef daar niet mijn motorfiets of auto de schuld van.Adder28 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Goed voor jou, mijn beste.
Ik was al aan het wachten op de eerste "ik rij nooit te hard"-reactie.
Ik zal bij de laatst ontvangen boete eens bezwaar gaan indienen, dat de motor uit zichzelf 98 reed op de A2 waar ik maar 90 mag. Denk wel dat het resultaat kan hebben met die onderbouwing.
[ Voor 22% gewijzigd door ozzynator op 30-07-2026 14:51 ]
Net zoals jij niet zegt dat je nooit te hard rijdt, heeft @Adder28 ook niet gezegd dat het de schuld van de motor is. Alleen dat je het soms niet zo door hebt dat je een paar km/h harder bent gaan rijden. En eerlijk gezegd heb ik dat ook wel eens niet door als ik even niet op mijn teller let. Ik denk dat als je mijn teller afplakt ik het verschil tussen 50 en 60 ook moeilijk waar te nemen vind.ozzynator schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:48:
[...]
Dat heb ik niet gezegd! Ik krijg ook regelmatig wat post uit Leeuwarden, maar geef daar niet mijn motorfiets of auto de schuld van.
Ik zal bij de laatst ontvangen boete eens bezwaar gaan indienen, dat de motor uit zichzelf 98 reed op de A2 waar ik maar 90 mag. Denk wel dat het resultaat kan hebben met die onderbouwing.
Dat gezegd hebbende, je bent ook gewoon zelf verantwoordelijk voor het wél in de gaten houden van je teller. En het is ook niet voor niets dat 50+ km/h te hard rijbewijs kwijt is, en 10 km/h gewoon een (relatief) kleine boete. Dat is natuurlijk wel een ander soort vergrijp.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Nu denk ik dat je mij verkeerd begrijpt. Ja, het is mijn pols die aan het gas draait en dus de snelheid bepaalt, echter bij mijn versys kan ik moeilijker een stabiele snelheid houden omdat die echt met 1 millimeter al begint op te trekken. Bij mijn street twin moet ik echt draaien eer er vaart in komt en kan ik een stabielere snelheid houden.ozzynator schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:48:
[...]
Dat heb ik niet gezegd! Ik krijg ook regelmatig wat post uit Leeuwarden, maar geef daar niet mijn motorfiets of auto de schuld van.
Daarom dat ik ook zeg, als ik 70+ doe in zone 50, dikke vette eigen schuld en mooi betalen. Maar dat is geen 55 op de teller door 3 seconden niet kijken.
Overigens, een boete 98 (gecorrigeerd) is iets harder rijden dan 5 seconden niet opletten en 55 rijden (op de teller dus gecorrigeerd lager). Dat steentje krijg je dus mooi terug
[ Voor 3% gewijzigd door Adder28 op 30-07-2026 15:36 ]
Nooit aangedacht dat er meer tweakers zijn die ook van motoren hielden xD
Ik rij sinds 2012 Motor, heb er nu een aantal gehad.
Mijn eerste motor was een Yamaha FJ1200 (bj93/94 uit mijn hoofd), deze heb ik van mijn vader heb overgenomen. Klein aantal jaartjes mee gereden maar uiteindelijk deze vervangen voor een Kawasaki Z1000 bj2005. De FJ is naar iemand gegaan van het FJ-Owners forum/club.
De Kawa heb ik zo'n 6/6,5 jaar mee gereden deze heb ik vervangen voor een XSR900 2016 die ik nog 1 dag tot mijn beschikking heb, motor maar kort gehad 2/2,5 jaar, maar olie lampje knipperde en kreeg het maar niet opgelost. Ergens storing in bekabeling na 2 maanden had ik er genoeg van en morgen zal ik laatste korte ritje op maken want dan kan ik mijn nieuwe XSR900 2026 ophalen.
Wel veel geld voor het fixen van het Olie lampje maar ja, dan kan ik er iig wel lange tijd mee vooruit.
Ik rij sinds 2012 Motor, heb er nu een aantal gehad.
Mijn eerste motor was een Yamaha FJ1200 (bj93/94 uit mijn hoofd), deze heb ik van mijn vader heb overgenomen. Klein aantal jaartjes mee gereden maar uiteindelijk deze vervangen voor een Kawasaki Z1000 bj2005. De FJ is naar iemand gegaan van het FJ-Owners forum/club.
De Kawa heb ik zo'n 6/6,5 jaar mee gereden deze heb ik vervangen voor een XSR900 2016 die ik nog 1 dag tot mijn beschikking heb, motor maar kort gehad 2/2,5 jaar, maar olie lampje knipperde en kreeg het maar niet opgelost. Ergens storing in bekabeling na 2 maanden had ik er genoeg van en morgen zal ik laatste korte ritje op maken want dan kan ik mijn nieuwe XSR900 2026 ophalen.
Wel veel geld voor het fixen van het Olie lampje maar ja, dan kan ik er iig wel lange tijd mee vooruit.
WoW: Doutz @ Defias brotherhood
Dat mag ook gerust, geen probleem! Maar 98, dat is met de Honda 1,8 seconde niet opletten bij 90.Adder28 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:35:
[...]
.
Overigens, een boete 98 (gecorrigeerd) is iets harder rijden dan 5 seconden niet opletten en 55 rijden (op de teller dus gecorrigeerd lager). Dat steentje krijg je dus mooi terug
@Derr_Hans
Welkom in het topic.
@ alle anderen: je hoeft niet lang, niet op te letten om te hard te gaan op bijna elke motor. Maar zullen we elkaar niet de maat blijven nemen? Punt is volgens mij duidelijk.
Ik moet afkloppen: in de drie jaar dat ik nu rijd, 1x post voor 106 waar 100 mocht. Het kon veel erger zijn, want toen ik net mijn huidige motor had voegde ik sportief in op de snelweg. Toen ik keek reed ik 150 in z'n 3.
Welkom in het topic.
@ alle anderen: je hoeft niet lang, niet op te letten om te hard te gaan op bijna elke motor. Maar zullen we elkaar niet de maat blijven nemen? Punt is volgens mij duidelijk.
Ik moet afkloppen: in de drie jaar dat ik nu rijd, 1x post voor 106 waar 100 mocht. Het kon veel erger zijn, want toen ik net mijn huidige motor had voegde ik sportief in op de snelweg. Toen ik keek reed ik 150 in z'n 3.
[ Voor 85% gewijzigd door Blabla13 op 30-07-2026 17:01 ]
@Blabla13 tuurlijk, het was bij mij al meer vriendschappelijk plagen.
Ieder doet maar wat hij wil, zolang je het veilig en respectvol doet
Ieder doet maar wat hij wil, zolang je het veilig en respectvol doet
Ik ben blij dat ik meer sleutel dan dat ik kan rijden krijg ik de indruk. En vooral dat ik tot 10 kan tellen 
De R1150RT heeft sinds de aankoop 2000km erop zitten. En de koppeling doet het nog steeds na 1000km
. Nog 2400km te gaan en we gaan de 140k aantikken en dan mag deze R1150RT weg want ik wil iets anders.
De R1150RT heeft sinds de aankoop 2000km erop zitten. En de koppeling doet het nog steeds na 1000km
[ Voor 48% gewijzigd door Chevy454 op 30-07-2026 17:31 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Helemaal eens, maar de nieuwe R1200GS olie gekoeld is de BMW F900GS ;PAikon schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:14:
[...]
Helemaal niet vervelend bedoeld hoor, maar het is jammer dat de gs alleen maar zwaarder is geworden. Mijn 1200 is 229kg, en de opvolgers zijn prachtige machines, maar ik hoop nog altijd op een lichte boxer, 850cc met 100pk ofzo. Die ik dan niet koop, want veels te duur nieuw.
Enne, waar is die foto genomen? Picos? Ziet er geweldig uit.
Mijn koffer zat ietwat scheef (lees 2 steunen maken geen contact meer) nadat ik tegen een rots knalde een week terug. Toevallig zit de fabrikant hier, dus ze gaan hem repareren. Als dat niet lukt koop ik een nieuwe morgen.
2007 1200GS: 105PK @ 7500RPM, 199kg drooggewicht
2024 900GS: 103PK @ 8300RPM, 199kg drooggewicht.
Maar dan met betere vering, maar wel een nerveuzer blok.
Pico’s idd
Dit heb ik met de VTR, maar ervaar ik als vervelend. Ik kan mijn pols vaak niet in 1 beweging ver genoeg draaien om het gas vol open te trekken, terwijl dat zo'n beetje het leukste is aan de VTR.kneusteun schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:30:
[...]
Dat kan zeker wel, ik herken het ook wel van mijn KTM, dat ding kon amper 30 rijden zonder koppeling te gebruiken, en als je 80 reed en de gashendel minimaal bewoog (denk 1 tot 3mm) zat je alweer op de 100.
Sommige motoren zijn wel akelig nerveus op het gas.
Ketting vs cardan. En een heel ander blok! Maar in welk opzicht weet ik nie_eLMo_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:52:
[...]
Helemaal eens, maar de nieuwe R1200GS olie gekoeld is de BMW F900GS ;P
2007 1200GS: 105PK @ 7500RPM, 199kg drooggewicht
2024 900GS: 103PK @ 8300RPM, 199kg drooggewicht.
Maar dan met betere vering, maar wel een nerveuzer blok.
Pico’s idd
Ik zit er wel serieus aan te denken om deze winter een 2e fiets erbij te nemen om eens echt te ervaren hoe dat is op een vakantie. Maar dan wel écht wat lichter.
Koffer gemaakt, morgen ophalen
[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 30-07-2026 20:59 ]
@Aikon mja, thank milieu-eisen enzo. Een lichtere boxer gaat er niet meer komen ben ik bang.
Hoard er nog maar een paar bij, en houd ze in goede conditie
Hoard er nog maar een paar bij, en houd ze in goede conditie
Nouja, één fiets die het gewoon doet lijkt me nog wel acceptabelBarista schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:30:
Ja, stel je voor dat je een fiets hebt die het doet Chevy. Dat zouden wij ook maar saai vinden.
Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
En als van de ene het rijwielgedeelte ok is en van de andere het blok? Telt dat ook?Destruction schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:13:
[...]
Nouja, één fiets die het gewoon doet lijkt me nog wel acceptabel
Mja, dat is toch wel een voordeel van throttle by wire. Dan kan je de gashendel verschillende profielen meegeven en waar wenselijk wat aanpassen. In de auto flipperkast ik eigenlijk ook altijd tussen sportstand en eco modus afhankelijk van stemming.
Valt en staat met implementatie.
Valt en staat met implementatie.
Ze doen het allemaal goed. Ok, de KLR650 heeft nog wat liefde nodig (de keerring vervangen en kleppen stellen) maar dat hoort bij zo een projectje.Barista schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:30:
Ja, stel je voor dat je een fiets hebt die het doet Chevy. Dat zouden wij ook maar saai vinden.
Maar dan terug aan de STM32F411CEU6, dat project heb ik ook nog lopen maar ben nog de requirements aan het (her)schrijven.
[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 30-07-2026 22:41 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
:strip_exif()/f/image/D6yPuDSvDvLxsmHgJgvTG5CA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat was weer even spannend, hij is dr gelukkig maar 1x bijna uit geknald
Moet alleen nog een paar mm af denk ik, maar wilde even zeker weten dat alles nog zou passen, ik kan nl de versnellingsbak ook nog een paar mm opschuiven indien nodig (maar dat is meer werk)
:strip_exif()/f/image/Y2XMvePw3Bq7UtGfSYgmACzb.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch best goed ingeschat met het rolmaatje, het 20 jaar oude achterbandje past er nog net in.
En dan hebben we nog een 5-6cm om de ketting te spannen, dus ik ben best tevreden.
leeg
n00b-vraag...hier ga je dus nog wat extra ruimte creëren of is dit de finale passing?4x2 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:00:
Moet alleen nog een paar mm af denk ik, maar wilde even zeker weten dat alles nog zou passen, ik kan nl de versnellingsbak ook nog een paar mm opschuiven indien nodig (maar dat is meer werk)
ik weet niet hoeveel zijn zo'n bandomtrek nog wat doet onder "load" zoals optrekken remmen en verwerken van hobbels, maar dit lijkt wel *iets* krap, maar goed......zoals gezegd....n00b-vraag en goedbedoeld natuurlijk.
[ Voor 1% gewijzigd door Fraggert op 31-07-2026 12:03 . Reden: Tiepvaut. ]
Foto 1 is iets anders dan foto 2 
Foto 1 is om links-rechts de uitlijning van de ketting goed te krijgen.
Foto 2 is vooruit-achteruit van het achterwiel (kettingspanning) en die staat in de voorste aanslag, dus die gaat inderdaad nog wel een stukje naar achteren.
Foto 1 is om links-rechts de uitlijning van de ketting goed te krijgen.
Foto 2 is vooruit-achteruit van het achterwiel (kettingspanning) en die staat in de voorste aanslag, dus die gaat inderdaad nog wel een stukje naar achteren.
leeg
Ken je toevallig het obscure websiteje Motor-Forum? Dat is zelfs gestart vanuit een Tweaker omdat de hoeveelheid motorgelul hier destijds teveel was volgens de modsDerr_Hans schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:00:
Nooit aangedacht dat er meer tweakers zijn die ook van motoren hielden xD
[...]
https://www.motor-forum.n...um-is-25-geworden.483471/
In 2001 bezocht ik als motorliefhebber regelmatig de website Tweakers.net, toen een website voor echte computernerds. Daar werd ook sporadisch over motoren gepraat maar een moderator vond dat niet de bedoeling en sloot het onderwerp.
Dat was voor mij de trigger om dan zelf maar een forum te starten, er was geen fatsoenlijk Nederlandstalig forum waar dat kon.
Ik ken de website en heb daar een (slapende) account. Maar dit wist ik niet. Leuke info.Melkunie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:20:
[...]
Ken je toevallig het obscure websiteje Motor-Forum? Dat is zelfs gestart vanuit een Tweaker omdat de hoeveelheid motorgelul hier destijds teveel was volgens de mods
https://www.motor-forum.n...um-is-25-geworden.483471/
[...]
:strip_exif()/f/image/YhYvCqwqDL6sa0Kg4WiFmzkf.jpg?f=fotoalbum_large)