@
badkuip Als de verschillen zo ver uit elkaar liggen wordt het gewoon lastig.
Zo ook wat motormaatjes die afscheid hebben genomen. Ik ben (samen met enkele anderen) verder en harder gaan rijden, en zij juist veel minder én langzamer. Op een gegeven moment lag dat te ver uit elkaar en ging dat gewoon niet meer werken in één groep.
Degene achter mij mag er gerust op vertrouwen dat ik bij een afslag in het zicht (waar veilig mogelijk) blijf staan. Ga ik harder, dan hoef je je dus niet te gaan haasten om boven je kunnen te gaan rijden. Toch vertrouwen veel mensen daar niet op. En, zo hard rijd ik nou ook weer niet, al kunnen anderen dat beter beoordelen dan ik zelf.
Maar zo zijn verwachtingspatronen óók heel verschillend. Ik heb wel een paar keer bij een rit met collega's voorgereden. Daar rijd ik normaal nooit mee samen en dit varieert van doorgewinterde rijders tot vorige week geslaagd voor het examen. Dat wil zeggen: de snelheid op de cruise control vastgeklikt op 60 km/h, en de hele dag rondtuffen. (zeg maar gerust dat ik wel eens sportiever rijd dan dat

) Ik ben dan meer aan het rondkijken en aan het genieten van de omgeving, en de navigatie in de gaten houden, en de spiegels.
Er zijn er dan ook achter me die die dag een spectaculaire rit hebben meegemaakt. Op zich is dat natuurlijk mooi

, maar dat is nou niet direct de omschrijving die bij mij op zou komen.
badkuip schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:27:
@
WilbertNeems oh zo, nee ik dacht ik ook niet onaardig. Het is inderdaad gewoon anders. Ik denk dat iedereen in een andere levensfase zit en dus ook zijn of haar hobby (motorrijden) anders beschouwt. Geinen op de motor doe ik ook graag maar nummer 1 voor mij is wel goed rijden en mooi die bochten aansnijden.
Ik denk dat de verwachtingen te ver uiteen liggen om nog ergens in het midden uit te komen...
Ik merk door die levensfases nu juist dat ik de laatste tijd opeens erg veel alleen rijd. De rest is veel met andere zaken bezig dan motorrijden. Ach ja.
Vorige week toevallig wel sinds lange tijd met een vriendin een dagje opgetrokken (zij rijdt al járen langer dan ik), en wij kunnen zo'n hele dag wel volkletsen tijdens het rijden. Wordt het wat intensiever dan stokt het gesprek even, of stop je even met luisteren. Maar we kennen elkaar goed genoeg én zijn perfect op elkaar ingespeeld waardoor dit prima werkt.