The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
ja dat kan ookJoris748 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:03:
[...]
En als je de motor toch op de zijstandaard gaat zetten, hoef je de dodemansknop niet te gebruiken. Als het goed is slaat hij vanzelf af.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Dit doe ik altijd al. Ik parkeer altijd in de versnelling. Alleen bij het op de middenbok zetten moet ie vervolgens weer in de neutraal, anders ben je tegen een blokkerende achterwiel aan het duwen.ToolkiT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:31:
Bij ABR heb ik een offroad training gedaan (half uurtje ofzo, maar toch leuk)..
en 1 tip gebruik ik nu steeds (on en off road):
Als je ergens stopt, met name op oneven terein) houd hem dan in 1 en gebruik de noodknop om motor uit te zetten.. koppeling los, stuur op een hoek en je hebt een soort parkeer rem.. en bij wegrijden is het koppeling in, starten en wegrijden.. zonder te hoeven klooien met pedalen en van voet wisselen etc etc..
Super simpel ding, maar erg handig
Veel mensen denken dat hierdoor de noodknop onevenredig hard slijt, maar dat is dus niet (meer) waar. Tegenwoordig is het alleen nog maar een vrijgave-signaaltje naar de ECU, en loopt er geen vermogen door die schakelaar. De contacten slijten daar dus bijna niet van.
Veel motoren hebben tegenwoordig ook de startknop+killswitch met elkaar geïntegreerd. Dit kan absoluut geen kwaad.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Wel een kanttekening: je onderbreekt de onsteking met de noodstop. Bobines kunnen het op termijn niet leuk vinden.ToolkiT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:31:
en gebruik de noodknop om motor uit te zetten..
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
bij moderne fietsen lijkt me dat de ECU dat netjes regeld?Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Wel een kanttekening: je onderbreekt de onsteking met de noodstop. Bobines kunnen het op termijn niet leuk vinden.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik heb keyless op mijn motor, dus ik kan hem alleen uitzetten met de start/stopschakelaar.
Maar ja het is handig om hem in de versnelling uit te zetten als het heuvelachtig is, ik zet wel eigenlijk altijd mijn voet op de achterrem, dan kan mijn been in de zomer wat verder weg van de uitlaat. Love the heat of a scrambler
Maar ja het is handig om hem in de versnelling uit te zetten als het heuvelachtig is, ik zet wel eigenlijk altijd mijn voet op de achterrem, dan kan mijn been in de zomer wat verder weg van de uitlaat. Love the heat of a scrambler
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
En dat is dus precies wat ik bedoel in de reactie erboven.Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Wel een kanttekening: je onderbreekt de onsteking met de noodstop. Bobines kunnen het op termijn niet leuk vinden.
Nou ja, je killswitch schakelt hoogstens de plus naar de bobines uit, en de ECU de min. Maar het maakt elektrisch gezien niet uit welk draadje je onderbreekt.
Je onderbreekt vooral het vrijgavesignaal naar de ECU, en die onderbreekt vervolgens de ontsteking.
De contactsleutel haalt zelfs de volledige spanning er af, dus ik zie het verschil voor de bobines, puur elektrisch bekeken, sowieso niet.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.