• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:59
ToolkiT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:31:
Bij ABR heb ik een offroad training gedaan (half uurtje ofzo, maar toch leuk)..
en 1 tip gebruik ik nu steeds (on en off road):
Als je ergens stopt, met name op oneven terein) houd hem dan in 1 en gebruik de noodknop om motor uit te zetten.. koppeling los, stuur op een hoek en je hebt een soort parkeer rem.. en bij wegrijden is het koppeling in, starten en wegrijden.. zonder te hoeven klooien met pedalen en van voet wisselen etc etc..
Super simpel ding, maar erg handig :)
En als je de motor toch op de zijstandaard gaat zetten, hoef je de dodemansknop niet te gebruiken. Als het goed is slaat hij vanzelf af.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Joris748 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:03:
[...]

En als je de motor toch op de zijstandaard gaat zetten, hoef je de dodemansknop niet te gebruiken. Als het goed is slaat hij vanzelf af.
ja dat kan ook (y)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
Als je ergens stopt, met name op oneven terein) houd hem dan in 1 en gebruik de noodknop om motor uit te zetten.. koppeling los, stuur op een hoek en je hebt een soort parkeer rem.. en bij wegrijden is het koppeling in, starten en wegrijden.. zonder te hoeven klooien met pedalen en van voet wisselen etc etc..
Dit doe ik altijd al. Ik parkeer altijd in de versnelling. Alleen bij het op de middenbok zetten moet ie vervolgens weer in de neutraal, anders ben je tegen een blokkerende achterwiel aan het duwen.

Veel mensen denken dat hierdoor de noodknop onevenredig hard slijt, maar dat is dus niet (meer) waar. Tegenwoordig is het alleen nog maar een vrijgave-signaaltje naar de ECU, en loopt er geen vermogen door die schakelaar. De contacten slijten daar dus bijna niet van.
Veel motoren hebben tegenwoordig ook de startknop+killswitch met elkaar geïntegreerd. Dit kan absoluut geen kwaad.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
en gebruik de noodknop om motor uit te zetten..
Wel een kanttekening: je onderbreekt de onsteking met de noodstop. Bobines kunnen het op termijn niet leuk vinden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Wel een kanttekening: je onderbreekt de onsteking met de noodstop. Bobines kunnen het op termijn niet leuk vinden.
bij moderne fietsen lijkt me dat de ECU dat netjes regeld?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik heb keyless op mijn motor, dus ik kan hem alleen uitzetten met de start/stopschakelaar.

Maar ja het is handig om hem in de versnelling uit te zetten als het heuvelachtig is, ik zet wel eigenlijk altijd mijn voet op de achterrem, dan kan mijn been in de zomer wat verder weg van de uitlaat. Love the heat of a scrambler

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• DrivinUCrazy
Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:39:
[...]

En dat is dus precies wat ik bedoel in de reactie erboven. :P Bij een moderne motor is dat dus niet meer het geval, volg de elektra schema's maar.
Nou ja, je killswitch schakelt hoogstens de plus naar de bobines uit, en de ECU de min. Maar het maakt elektrisch gezien niet uit welk draadje je onderbreekt. ;)

Je onderbreekt vooral het vrijgavesignaal naar de ECU, en die onderbreekt vervolgens de ontsteking.
De contactsleutel haalt zelfs de volledige spanning er af, dus ik zie het verschil voor de bobines, puur elektrisch bekeken, sowieso niet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En modern is in dit geval? Alles met injectie bij wijze van of?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Aikon schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:28:
Als je BMW rijd al sinds 1980 ofzo. Ik ken bijna niemand die de fiets uit zet met de sleutel.

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-08 22:15
Ach, komt dat van offroad? Ik heb een maand of twee geleden nieuwe bandjes erop laten zetten door de garage in de buurt. Monteur had 'm al naar buiten gezet en de oprit daar is behoorlijk schuin. Ik voelde bij het ophalen daar wel enig ameuristisch schaamtegevoel toen ik daar samen met mijn vader stond te prutsen en mijn eigen motor niet gestart kreeg. :+
Morwen schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Ach, komt dat van offroad? Ik heb een maand of twee geleden nieuwe bandjes erop laten zetten door de garage in de buurt. Monteur had 'm al naar buiten gezet en de oprit daar is behoorlijk schuin. Ik voelde bij het ophalen daar wel enig ameuristisch schaamtegevoel toen ik daar samen met mijn vader stond te prutsen en mijn eigen motor niet gestart kreeg. :+
kweetniet of het daar vandaan komt, maar is daar wel erg handig :)

• DrivinUCrazy
Aikon schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:28:
Zoiets ja.

Ik begrijp sowieso niet helemaal waarom een bobine uitzetten schadelijk is. Of, áls het schadelijk is, wat je dan anders zou moeten doen als gebruiker, met name wat dat dan oplost.

Er zitten voor zover ik weet 2 draadjes aan, een plus en een min. Het is immers een soort transformator.
Die zet je aan of uit. Dus, enlighten me waarom de ene methode schadelijker is dan de andere. :)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:28

Destruction

(ex-)Automonteur

kneusteun schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:45:
Ik vraag mij regelmatig af of mensen hem in de N zetten bij stops en stop lichten...

Ik sta altijd in de 1 en koppeling in, maar viel me steeds meer op dat lui lopen te kutten bij het wegrijden.
Bij stoplichten altijd in z'n 1 ja. Mocht de één of andere koekenbakker zijn telefoon belangrijker vinden dan voor zich kijken dan zie ik dat in mijn spiegels aankomen en heb ik nog een kans om weg te rijden voordat ik het ziekenhuis (of erger: de kist) in gekegeld wordt.

Parkeren vrijwel altijd in neutraal. In heuvel achtig gebied zou ik dat niet doen, maar op de vlakke plaatsen waar ik 't ding meestal parkeer maakt 't niet uit.

Wat @Bommes zegt mbt de scooter, de PS heeft ooit wel een handrem functie gehad, te zien aan de hendel van de achterrem. Maar werken doet-ie niet. Ik moet ook nog een keer de gecombineerde remmen slopen, dan ook maar eens kijken of ik die parkeerrem kan herstellen :)

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:55

Rick-Jan

always connected

DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:24:
[...]

Zoiets ja.

Ik begrijp sowieso niet helemaal waarom een bobine uitzetten schadelijk is. Of, áls het schadelijk is, wat je dan anders zou moeten doen als gebruiker, met name wat dat dan oplost.

Er zitten voor zover ik weet 2 draadjes aan, een plus en een min. Het is immers een soort transformator.
Die zet je aan of uit. Dus, enlighten me waarom de ene methode schadelijker is dan de andere. :)
Wat ik zo op internet lees is het enige nadeel dat je verlichting, handvatverwarming etc kan blijven werken als je m uit zet met de kill switch. Dus stel je zet m langer weg dan kan het nogal vervelend zijn.

En uiteraard is er een video over gemaakt:

YouTube: Debunking the Motorcycle Kill-Switch Mystery | MC Garage

[ Voor 11% gewijzigd door Rick-Jan op 15-07-2026 19:55 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• Joris748
Joris748 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:38:
Morgenavond een nieuwe achterband laten steken voor mijn trip naar Zweden en Noorwegen. En meteen voorwiel laten balanceren ... op de een of andere manier ben ik het plaklood verloren :X

Laatste dingetjes aan de fiets doen en dan is hij klaar voor de trip. Zondag vertrekken! Dag 1 via snelwegen naar Puttgarden, ferry naar Rødby en dan een eerste overnachting in Strøby.
Op dag 2, via de brug over de Sont, sectie 1 van de TET op. Eens kijken hoe ver ik op de tweede dag kom. Met een beetje mazzel kan ik al een stuk van sectie 5 rijden. Plan is om rond 15.00u een plek te zoeken om te overnachten.

Heb er ontzettend veel zin in, maar vind het toch ook wel een beetje spannend :o
Update: er heeft nooit plaklood opgezeten. Er was maar 5 gram nodig. Oorzaak van de trilling is de gecupte voorband. Zaterdag ook maar een nieuw voorbandje :X

Weet nu ook weer wanneer het trillen begon: nadat ik de bandenspanning verhoogd had voor een lang stuk snelweg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• DrivinUCrazy
Rick-Jan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Wat ik zo op internet lees is het enige nadeel dat je verlichting, handvatverwarming etc kan blijven werken als je m uit zet met de kill switch. Dus stel je zet m langer weg dan kan het nogal vervelend zijn.

En uiteraard is er een video over gemaakt:

YouTube: Debunking the Motorcycle Kill-Switch Mystery | MC Garage
Dat weet ik wel. Het ging om schade, wat ik mij niet kan voorstellen met de elektrotechnische kennis die ik heb.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08 08:21
Joris748 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:02:
[...]

Update: er heeft nooit plaklood opgezeten. Er was maar 5 gram nodig. Oorzaak van de trilling is de gecupte voorband. Zaterdag ook maar een nieuw voorbandje :X

Weet nu ook weer wanneer het trillen begon: nadat ik de bandenspanning verhoogd had voor een lang stuk snelweg.
Cuppen van de voorband zie je vaker bij wat zwaardere, hogere ADV fietsen. Zeker als je wat sportiever gaat rijden.
Hard intemmen voor een bocht is de boos doener.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Joris748
Barista schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:12:
Ik hoorde laatst dat je er ook korrels in kan doen (tubeless banden). Die zorgen dan voor balans wanneer het wiel gaat draaien.
Degene die mijn banden wisselt is een ex-motorfietsmonteur en is nu truckmonteur. Hij vertelde dat ze het bij vrachtwagenbanden veel gebruiken. Maar die zijn zwaar, komen traag op gang, hebben een lage snelheid en geringe onbalans zul je niet merken.

Voor motorfietsen heeft hij er minder vertrouwen in, vanwege snel accelereren en vertragen.
Bommes schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Cuppen van de voorband zie je vaker bij wat zwaardere, hogere ADV fietsen. Zeker als je wat sportiever gaat rijden.
Hard intemmen voor een bocht is de boos doener.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het nieuwe voorbandje begint te cuppen. Was overigens op het midden van het loopvlak, dus moet met normaal aanremmen gebeurt zijn.

Vermoed ook dat het nog de eerste voorband is. Mag dan ook wel na 16.000 km.

• Chevy454
  • Niet online
ToolkiT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:50:
bij moderne fietsen lijkt me dat de ECU dat netjes regeld?
ISO26262 is er wel bij motorfietsen maar nog niet zo hard geïmplementeerd zoals bij auto's.
Maar het is een emergency kill switch. Dat behoeft geen software die even nadenkt om wat te doen. Die moet hardwarematig gewoon afschakelen. Of ze vuren voor de maximale energie bereikt is en je krijgt een zwakke vonk maar je kan te vroeg vuren, of de IC laat deze tot maximale dwell lopen (want geen controle meer) en tegen die tijd is de vonk te laat en maak je ook minder koppel. Maar dan heb je meer hitte in de bobine.
DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:00:
Je onderbreekt vooral het vrijgavesignaal naar de ECU, en die onderbreekt vervolgens de ontsteking.

De contactsleutel haalt zelfs de volledige spanning er af, dus ik zie het verschil voor de bobines, puur elektrisch bekeken, sowieso niet.
Nee, bij contact uit doorloop je de gehele statemachine van de FIE. Bij een kill switch doe je een harde stop aan het einde van de berekening in plaats aan het begin van de keten. Dat zorgt ervoor dat de hele controle keten op de noodrem komt te staan.

Sterker nog, bij de eerste keer contact aan wordt binnen 300ms de shut off paths getest waarbij men de hardware probeert uit te schakelen. Als deze niet werken binnen de ECU dan start de motor niet.
_eLMo_ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:42:
Als je BMW rijd al sinds 1980 ofzo. Ik ken bijna niemand die de fiets uit zet met de sleutel.
Bij een CDI onderbreek je de lading van de condensator welke de bobine laadt. Als je echter deze onderbreekt wanneer deze een puls krijgt om de bobine te laden dan werkt deze nog de actieve ontlading af maar blokkeert dan de volgende. Hoe hier de bobines kapot gaan weet ik niet meer want de kill switch zit normaal op de ingang van de condensator en niet op de uitgang om schade aan de condensator te voorkomen.

[ Voor 56% gewijzigd door Chevy454 op 15-07-2026 22:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:52
[...]

Me

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:10
Ik zoek een bus remmenreiniger,. Met zo een plastic tuutje dat je kan richten. Vaak zo een rood tuutje die met een plakbandje aan de bus zit vastgemaakt.

Moet ergens achter zijn, krijg het niet echt lekker schoon. Iemand een idee?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04

Wokschotel

Op 6 wielen

[...]

Interesting, ik ken echt letterlijk niemand die de killswitch gebruikt om 'm uit te zetten. Inclusief mezelf. Gewoon met de sleutel.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:43
Wokschotel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:46:
[...]

Interesting, ik ken echt letterlijk niemand die de killswitch gebruikt om 'm uit te zetten. Inclusief mezelf. Gewoon met de sleutel.
Oh, dat doe ik wel eens. Vaker gebruik ik de standaard. Motor is key-less, dus met de sleutel is nu geen optie. Bij vorige motoren deed ik dat wel.

Het is een beetje gewenning, maakt toch allemaal geen klap uit.

PVoutput

• Bommes
_Apache_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:16:
Ik zoek een bus remmenreiniger,. Met zo een plastic tuutje dat je kan richten. Vaak zo een rood tuutje die met een plakbandje aan de bus zit vastgemaakt.

Lidl, witte bussen, hebben ze ook ketting reiniger en ketting vet van.
Daar zit een klein (5cm) rood tuutje bij de bus remmenreiniger.
Deze week stonden ze weer bij onze Lidl zag ik.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08 16:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik krijg gelijk Gaston Rahier vibes.... Altijd mooi om te zien hoe hij wegreed, size doesn't matter! :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

_Apache_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:16:

kan je niet de spuittuit van een bus WD40 op een busremreiniger even zetten?

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-08 16:01
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:34:
[...]

Vandaag naar de Silvrettapas. En dan kijken waar we aan het einde van de dag belanden.

[...]
Maar die is dicht tot 2030...

Jolke in "Hét grote motortopic - Deel 28 (2026)"

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 12:43

MrMarcie

CFMoto 450MT

Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:20:
[...]

ISO26262 is er wel bij motorfietsen maar nog niet zo hard geïmplementeerd zoals bij auto's.
Maar het is een emergency kill switch. Dat behoeft geen software die even nadenkt om wat te doen. Die moet hardwarematig gewoon afschakelen. Of ze vuren voor de maximale energie bereikt is en je krijgt een zwakke vonk maar je kan te vroeg vuren, of de IC laat deze tot maximale dwell lopen (want geen controle meer) en tegen die tijd is de vonk te laat en maak je ook minder koppel. Maar dan heb je meer hitte in de bobine.

[...]

Nee, bij contact uit doorloop je de gehele statemachine van de FIE. Bij een kill switch doe je een harde stop aan het einde van de berekening in plaats aan het begin van de keten. Dat zorgt ervoor dat de hele controle keten op de noodrem komt te staan.

Sterker nog, bij de eerste keer contact aan wordt binnen 300ms de shut off paths getest waarbij men de hardware probeert uit te schakelen. Als deze niet werken binnen de ECU dan start de motor niet.

[...]

Bij een CDI onderbreek je de lading van de condensator welke de bobine laadt. Als je echter deze onderbreekt wanneer deze een puls krijgt om de bobine te laden dan werkt deze nog de actieve ontlading af maar blokkeert dan de volgende. Hoe hier de bobines kapot gaan weet ik niet meer want de kill switch zit normaal op de ingang van de condensator en niet op de uitgang om schade aan de condensator te voorkomen.
Bij mijn CFmoto 450MT staat gewoon in de manual dat je hem zo uit kan zetten. Dus geen probleem zo'n knop.

Mijn trip | Van Nederland naar Japan op mijn CFMoto 450MT

impressie van Tuareg Rally op local green lanes:[YouTube: https://youtu.be/q8rZu-Jnd9w]

• kneusteun
ToolkiT schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:27:
impressie van Tuareg Rally op local green lanes:
[YouTube]
YouTube: Adv 2026

Merk dat de insta 360 best goed werkt met dat soort shots, snelheid effect blijft meer aanwezig.

Wel iets meer kutten om het op YT te gooien, als je niet 360graden beeld wil.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
[...]
Cuppen van de voorband zie je vaker bij wat zwaardere, hogere ADV fietsen.
Oh jeej...
Zeker als je wat sportiever gaat rijden.
Oh nevermind :+ 🐌
kneusteun schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:40:
[...]

YouTube: Adv 2026

Merk dat de insta 360 best goed werkt met dat soort shots, snelheid effect blijft meer aanwezig.

Wel iets meer kutten om het op YT te gooien, als je niet 360graden beeld wil.
ik gebruik mijn Rayban meta zonnebril om te filmen.. scheelt weer dingen monteren etc.. gewoon bril opzetten en gaan..
Maar 360 geeft wel meer beeld.. de mijne doet alleen portrait.. duidelijk gemaakt voor instagram etc..

• kneusteun
ToolkiT schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:53:
[...]

ik gebruik mijn Rayban meta zonnebril om te filmen.. scheelt weer dingen monteren etc.. gewoon bril opzetten en gaan..
Maar 360 geeft wel meer beeld.. de mijne doet alleen portrait.. duidelijk gemaakt voor instagram etc..
Ja in gebruik wel wat makkelijker inderdaad. Wel rare keuze dat het dan alleen portrait is?!?! Zeker aangezien je niet je zonnebril zijwaarts op kan zetten en je blikveld (normaal gesproken) meer portrait is :?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

kneusteun schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Ja in gebruik wel wat makkelijker inderdaad. Wel rare keuze dat het dan alleen portrait is?!?! Zeker aangezien je niet je zonnebril zijwaarts op kan zetten en je blikveld (normaal gesproken) meer portrait is :?
Het is de Rayban Meta, dat is de keuze :P

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

_eLMo_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Het is de Rayban Meta, dat is de keuze :P
precies... Meta is eigenaar van insta.. dus ze willen de content daar ipv youtube..
wel jammer, voor de rest technisch een imposant ding.. dat je in meta sphere zit is wel grootste nadeel..

• Joris748
Melkunie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:49:
[...]

Oh jeej...

[...]

Oh nevermind :+ 🐌
Haha, zolang je maar het gevoel hebt dat je hard gaat :9

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

lohost

iemand had al localhost :-(

Bommes schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:44:
@ToolkiT groote ergernis aan mijn Vespa tijdens de laatste trip door de Alpen.
Automaat, dus deze tip kan ik daar niet bij toepassen. Dus bij ff stop voor een foto op een helling is dat ding niet anders dan met de hand op een van de remmen op zijn plek te houden.
Bij mijn vorige Vespa had ik nog de originele remhendels en kom ik met het stuur uiterst links of rechts door de grotere hendels een van de remmen vast klem met mijn knie.
Nu van die kleine mini zwarte rem hendels gaat dat ook niet meer.
Voor gewone fietsen, ik ga nog wel eens bepakt op stap, is de tip om een riempje mee te nemen om met de remhendel een handrem te maken op je fiets. Dat werkt natuurlijk ook prima op een motor. Alleen nog een praktische plek geven zodat je er onderweg snel bij kunt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.deboerdrachten.nl/media/640x640/LVW020977_simson-toeclip-riemen-2-stuks_0.jpg

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:15

jeroenathome

Een regel tekst

@lohost Ik gebruik klittenband voor dat doel. Werkt goed en zit nu standaard aan mijn stuur, zodat ik het niet vergeet mee te nemen.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• sagaramarjit
  • Laatst online: 18-08 17:26
sagaramarjit schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
Kijk al een tijdje mee in dit topic, even kort voorstellen:

In 2023 geslaagd voor mijn motorrijbewijs, in september van dat jaar ook mijn eerste motor gekocht (Honda VFR 800X - Crossrunner, 2017 - Zuid-Holland @LankHoar /@harley voor in de TS). Tot en met dit jaar vooral veel ritjes in NL gedaan. SInds maart van dit jaar ook woon-werk verkeer wat me goed bevalt.

Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]

Maar ik zou nu graag wat verder weg (richting de bergen) willen en ook wat training om mijn vaardigheden wat op te poetsen (op de weg). Nu kwam ik een combinatie van dit tegen via de site: https://motorcursussen.nl/trainingen/bergvaardigheidstraining
Heeft iemand hier ervaring mee?

Aan de andere kant denk ik gewoon in me eentje op pad te gaan richting de Moezel/Eifel en een hotel te nemen en daar rustig op mijn gemak wat wegen te verkennen en zo wat comfortabeler te worden met het rijden in de bergen.
Thanks allemaal voor de tips tot nu toe, wordt echt gewaardeerd! 😄 Na al jullie reacties heb ik de knoop doorgehakt: begin augustus ga ik samen met een maatje 3 dagen naar de Eifel. We zitten in Heimbach, net ten noorden van Nationaal Park Eifel. Kan eigenlijk niet wachten! 😁

Ik ben inmiddels lekker bezig met de voorpret en heb al wat routes gevonden:
  • Rondje richting Spa-Francorchamps (zo'n 180km)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45sJ4IC1RZSJt8yTEjf29aLdjLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZNp9bJ7OFk59X64oaJKjV5X.png?f=fotoalbum_large
  • Adenau/Cochem (zo'n 400 km, misschien een tikje ambitieus 😅, maar we gaan het gewoon ervaren)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9DZuAaJc0KQlluHcons5tL_8wQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/32Wj09AgjGWvss260x6CMhJk.png?f=user_large
Als jullie nog mooie routes, leuke stops of andere aanraders hebben in de omgeving, dan hoor ik ze graag!

Ook alvast een RhinoWalk Warrior 40L-tas besteld om alle spullen mee te nemen, en meteen een setje om een eventuele lekke band te repareren erbij gedaan (hopelijk niet nodig). Nu alleen nog aftellen... De voorbereidingen zijn stiekem al bijna net zo leuk als de trip zelf! 🏍️

• Joris748
sagaramarjit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:25:
[...]

Thanks allemaal voor de tips tot nu toe, wordt echt gewaardeerd! 😄 Na al jullie reacties heb ik de knoop doorgehakt: begin augustus ga ik samen met een maatje 3 dagen naar de Eifel. We zitten in Heimbach, net ten noorden van Nationaal Park Eifel. Kan eigenlijk niet wachten! 😁

• Rondje richting Spa-Francorchamps[Afbeelding]
  • Adenau/Cochem (zo'n 400 km, misschien een tikje ambitieus 😅, maar we gaan het gewoon ervaren)[Afbeelding]
Als jullie nog mooie routes, leuke stops of andere aanraders hebben in de omgeving, dan hoor ik ze graag!

Ook alvast een RhinoWalk Warrior 40L-tas besteld om alle spullen mee te nemen, en meteen een setje om een eventuele lekke band te repareren erbij gedaan (hopelijk niet nodig). Nu alleen nog aftellen... De voorbereidingen zijn stiekem al bijna net zo leuk als de trip zelf! 🏍️
Hoeveel ervaring heb je met rijden in de bergen heuvels? Ga er maar vanuit dat je geen 1 km rechte weg tegenkomt en dan is 400 km zonder noemenswaardige ervaring in heuvelachtig gebied behoorlijk ambitieus. Begin eens met 200 tot 250 km per dag ;)

• Joris748
Heb in Polarsteps een trip aangemaakt voor mijn aankomende Zweden en Noorwegen reis. Heb je interesse om me te volgen, stuur me dan een PB :)

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 16-07-2026 22:53 ]

• sagaramarjit
Joris748 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:40:
[...]

Hoeveel ervaring heb je met rijden in de bergen heuvels? Ga er maar vanuit dat je geen 1 km rechte weg tegenkomt en dan is 400 km zonder noemenswaardige ervaring in heuvelachtig gebied behoorlijk ambitieus. Begin eens met 200 tot 250 km per dag ;)
Geen ervaring in de heuvels het lijkt me ook ambitieus inderdaad, ik heb ook wat andere kortere routes (rondje Spa die ik deelde is circa 180km stond niet in de post).

Maar mocht het goed bevallen en willen we de uitdaging aangaan dan heb ik liever een route teveel gemaakt die we niet afrijden dan niet voorbereid te zijn.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-08 10:21
@sagaramarjit Ik heb nog wel 3 leuke routes in Sauerland? Zijn wel uit 2019 dus ze mogen wel een refresh hebben hehe

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04

Wokschotel

Op 6 wielen

@Deshmir routes delen, altijd goed, dan wel graag (ook) als GPX :9

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:33

ozzynator

Nevermind.

sagaramarjit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:13:
[...]

Geen ervaring in de heuvels het lijkt me ook ambitieus inderdaad, ik heb ook wat andere kortere routes (rondje Spa die ik deelde is circa 180km stond niet in de post).

Maar mocht het goed bevallen en willen we de uitdaging aangaan dan heb ik liever een route teveel gemaakt die we niet afrijden dan niet voorbereid te zijn.
Die 1e is een mooi rondje, zeker als je daar een overnachting doet makkelijk te doen. Als je er vanuit NL eerst heen (en weer terug) moet, duurt het 2x zo lang.

Moette doen. FXBBS '24 en CBF1000F '12

• Jolke
[...]

• Rondje richting Spa-Francorchamps (zo'n 180km)[Afbeelding]
  • Adenau/Cochem (zo'n 400 km, misschien een tikje ambitieus 😅, maar we gaan het gewoon ervaren)[Afbeelding]

Die tweede route is meer bij mij in de buurt. Ik denk dat je ook langs de Nürburgring gaat?
En je rijdt door het Ahrtal? Daar was nu precies 5 jaar geleden een ramp met overstroming. Ik ben er nog niet geweest sindsdien, heb er mixed-feelings bij. Wil aan de ene kant niet als ramptoerist overkomen, maar even stoppen voor koffie of lunch helpt de lokale business wel weer.
Verder een mooi gebied waar je gaat rijden, dus daar kan je niet veel fout doen. 400 km toeren zou voor mij teveel zijn; je tempo zal 50-60 km/u gemiddeld zijn, want je wilt ook ff stoppen voor een foto.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:33

ozzynator

Nevermind.

Jolke schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:01:
[...]

En je rijdt door het Ahrtal? Daar was nu precies 5 jaar geleden een ramp met overstroming.
Toevallig was er deze week een korte reportage op tv, meeste zijn weer aan het herbouwen en blijven gewoon op dezelfde plaats. Men vind het risico niet opwegen tegen het mooie wonen. Denk niet dat ze je nog als ramptoerist zien, maar dat het gewoon goed is voor de lokale economie dat er weer toeristen/dagjesmensen komen.

Moette doen. FXBBS '24 en CBF1000F '12

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:04
Mevrouw HTT is zojuist voor de eerste keer mee geweest in het zijspan. Simpel ritje, even langs de karton container en langs de kruidvat, allemaal langs 50 wegen. Ja, het was allemaal wél eng. Maar moest toch wijfelend toegeven dat het óók wel héél erg leuk was :+. Je wil er alleen niet achter rijden (wat ze eerder met de auto deed) want "alles valt dood neer" _O-.
[...]

• Rondje richting Spa-Francorchamps (zo'n 180km)[Afbeelding]

@Jolke is goed bekend die regio :)
Zelf heb ik daar toen deze route gereden, erg mooi!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N__vVVwdTf_uR2Rat9HfJu19dUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkHVknVoEt152SSS5nWToKZz.png?f=fotoalbum_large

• kneusteun
[...]

Die tweede route is meer bij mij in de buurt. Ik denk dat je ook langs de Nürburgring gaat?
En je rijdt door het Ahrtal? Daar was nu precies 5 jaar geleden een ramp met overstroming. Ik ben er nog niet geweest sindsdien, heb er mixed-feelings bij. Wil aan de ene kant niet als ramptoerist overkomen, maar even stoppen voor koffie of lunch helpt de lokale business wel weer.
Verder een mooi gebied waar je gaat rijden, dus daar kan je niet veel fout doen. 400 km toeren zou voor mij teveel zijn; je tempo zal 50-60 km/u gemiddeld zijn, want je wilt ook ff stoppen voor een foto.
Lijkt mij ook prima, ik bedoel ik woon in Enschede net naast/op het ramp gebied van de vuurwerk ramp... dagelijks nog groepen mensen die rondleidingen krijgen hier... stoor mij er niet aan en is vast goed voor de buurt.

Zou daar ook wel willen zien wat r gebeurd is.

Afgelopen vakantie ook ramp toerist om Omaha, Utah beach geweest _/-\o_ super vet.

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
sagaramarjit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:13:
[...]

Dan gaat dit je eerste ervaring worden. Go large or go home. ;)
Goed voor de spieren ook. (y)

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

kneusteun schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Lijkt mij ook prima, ik bedoel ik woon in Enschede net naast/op het ramp gebied van de vuurwerk ramp... dagelijks nog groepen mensen die rondleidingen krijgen hier... stoor mij er niet aan en is vast goed voor de buurt.

Zou daar ook wel willen zien wat r gebeurd is.

Afgelopen vakantie ook ramp toerist om Omaha, Utah beach geweest _/-\o_ super vet.
[off topic]
Ik heb in Enschede gestudeerd en een vriend van me woonde op de Roomweg..
Als ik van hem naar mij ging fietste ik (in hindsight) altijd langs die vuurwerk opslag langs.. nooit doorgehad dat dat daar lag..
Bij de ramp is zo'n beetje hun hele huis op de voorpui na platgeslagen.. ze woonden er niet meer gelukkig maar de beelden blijven nog steeds bizar voor me..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5OlnQCTObX9UOBfnyFbEtoYWAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dZcHuYSoRMPPA1xDYkRNn3Qg.png?f=user_large
volgens mij was dit hun huis (of een van de buren met vergelijkbaar huis)
(huis in gele vierkant)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU9Bb43WmN8CG3sVgw2mQVFsCpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wzlSF3QM3AzjTyFikbuS6Yl6.png?f=fotoalbum_large
interactieve versie: https://public.flourish.studio/visualisation/2359000/
ik blijf het een bizar verhaal vinden.. en elke keer als ik in Enschede ben ga ik daar ff langs.. ook omdat het bier mekka daar stond natuurlijk..

Waar vroeger de supermarkt en Grolsch brouwerij stond staan nu rare moderne gebouwen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsOIx-ppir0HTh6JGI-50MiBO20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmCZHgzp0V4gHzMx9i5iZ36A.png?f=fotoalbum_large

• kneusteun
Die laatste foto is echt hemelsbreed 200m van mijn huis.

Mijn Fam woonde ook in die wijk, en mijn pa was er al commandant aan het werk, ja was een mooi zooitje.

• Bommes
https://questseries.eu/albaniaquest2027/
Oef nu wil ik daar naartoe.. :o :Y

Dichterbij alternatief:
https://motorrijders.nl/s...ver-italiaanse-bergpaden/
Maar die is wel wat heftiger dan die Albania quest denk ik.

Van die laatste heeft Arieman wel een toffe video online gezet laatst.
Ja hij is wel een heel erge fanboy van zijn motoren, en zijn Akra maakt mij echt te veel herrie.
Maar de beelden zijn echt fantastisch, wat een omgeving O+

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:28

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:47:
Mevrouw HTT is zojuist voor de eerste keer mee geweest in het zijspan. Simpel ritje, even langs de karton container en langs de kruidvat, allemaal langs 50 wegen. Ja, het was allemaal wél eng. Maar moest toch wijfelend toegeven dat het óók wel héél erg leuk was :+. Je wil er alleen niet achter rijden (wat ze eerder met de auto deed) want "alles valt dood neer" _O-.
Ach, ik las recent ergens dat het in Europa sneller opwarmt omdat onze lucht tegenwoordig zo schoon is. Dat klinkt toch een beetje alsof we de atmosfeer weer een beetje moeten vervuilen :P
kneusteun schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Blijft een bijzonder verhaal, die vuurwerkramp. Dat mensen 26 jaar na dato nog altijd niet precies weten hoe de eerste brand (en de uiteindelijke ramp...) is ontstaan, dat 2 rechercheurs werden ontslagen omdat ze het niet eens waren met de brandstichter die ineens naar voren werd geschoven etc. man man.. :/

M'n schoonzus woonde destijds zo'n 1,5km van SE Fireworks af en bij hun thuis lagen de ramen er nog uit. Ze waren toen de brand uit de hand begon te lopen in het rampgebied en haar vader heeft eens verteld dat-ie in de dagen na de ramp op TV het wrak van zijn auto afgevoerd zag worden :+

[ Voor 41% gewijzigd door Destruction op 17-07-2026 13:55 ]

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

terug naar ontopic ;)

https://stegra.io/map-studio/v2
Hebben mensen ervaring met Stegra? is het wat? met name hoe doet ie het met offroad stukken?

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:35
Bommes schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:44:
@ToolkiT groote ergernis aan mijn Vespa tijdens de laatste trip door de Alpen.
Automaat, dus deze tip kan ik daar niet bij toepassen. Dus bij ff stop voor een foto op een helling is dat ding niet anders dan met de hand op een van de remmen op zijn plek te houden.
Bij mijn vorige Vespa had ik nog de originele remhendels en kom ik met het stuur uiterst links of rechts door de grotere hendels een van de remmen vast klem met mijn knie.
Nu van die kleine mini zwarte rem hendels gaat dat ook niet meer.
post elestiek gebruiken bij tripjes ?

• ibothead
[...]

ooh die gemeentes zijn bijna weer geheel opgebouwd! eerste 2 jaar was wel echt veel opbouw te zien of afbraak vooral

• ibothead
ik zit toch te twijfelen om gewoon alleen op vakantie te gaan naar Trento Italië of Nauders Oostenrijk te gaan 27 augustus tot 6 september!
Even 10 dagen rond rijden 2 dagen er heen knallen en in 2 dagen terug hebben we er nog 6 daar Is toch wel genoeg !

Verwijderd

Je kunt tot aan de Bielerhöhe komen. Verschillende motoren probeerden verder te rijden dan daar, om vervolgens weer terug te keren. Staat ter plekke heel matig aangegeven. Was desondanks wel een leuke rit.

• Joris748
De compactere setjes waren helaas uitverkocht. Daarom zelf maar een hack gedaan :)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqtMhwHZoXtc3h90k2Zr7zMG-ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OkAzZypybLzwbUpZJmIES6l.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB5O_rSJ467FvBJvQU4orqDY3IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsiIrb5y9pgciwz8q5W6HGKE.jpg?f=fotoalbum_large

• Jolke
ToolkiT schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:06:
[...]

@Jolke is goed bekend die regio :)
Zelf heb ik daar toen deze route gereden, erg mooi!
[Afbeelding]
Deel van de route komt me bekend voor. ;)

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zat te denken...
Ik zie hier in het topic vaak hele mooie motorroutes voorbijbijkomen. Sommigen sla ik direct op, maar als er in korte tijd veel pagina’s bij komen, lees ik niet alles terug 😅.

Online zijn er natuurlijk ook routes te vinden, maar die zitten vaak achter een paywall of je moet op elke verschillende website weer een account aanmaken. En de ene rijdt met TomTom, die weer met MijnRouteApp en de andere weer met Scenic…

Kunnen we als Tweakers zijnde niet zelf een plek creëren waar we onze mooie gereden routes delen? Gewoon simpel en functioneel: een korte omschrijving, een klein plaatje van de kaart en een downloadknop voor het GPX bestand. Misschien met tags ofzo dat je kan filteren qua gebied/ offroad (TET) / afstand / jaartal gemaak/ ??

Iets “open source” zodat meerdere Tweakers aan de site (?) kunnen werken. En dan de link hier in de OP plaatsen. Dan houd je alle gereden routes bij elkaar.

Is hier animo voor?

Meer dan ik dacht...

• DrivinUCrazy
Chevy454 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:20:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor de uiteenzetting. Hoewel ik niet alle termen kan volgen, is me wel duidelijk dat het iets meer voeten in de aarde heeft dan ik dacht. :)

• DrivinUCrazy
[...]

Dat valt tegenwoordig wel reuze mee. De meeste mensen hebben het leven wel weer opgepakt hoor, dus je kunt daar ook als toerist wel weer terecht. Alleen zijn er een aantal zaakjes die niet meer bestaan, zijn er op plekken nu huizen weg waar wel iets stond, zijn op andere plekken mensen druk aan het bouwen, en je merkt ook dat sommige wegen en vooral bruggen met spoed zijn aangelegd, en er nu nog steeds zo bij liggen.

Ik kom nog wel eens in Schuld, bijvoorbeeld. In Ahrweiler kom ik zelf niet zo vaak; ik verwacht dat het daar op sommige plekken nog steeds als oorlogsgebied uitziet. (De laatste keer dat ik daar was wel nog)

Kort nadat de ramp plaats vond ben ik er ook geweest, toen we een vriend in die regio opzochten. Toen overheerste wel duidelijk één gevoel: weg hier, ik heb hier niets toe te voegen. Inmiddels is dat echt wel voorbij.

• DrivinUCrazy
@streamnl Exact dát heb ik voor mezelf gemaakt, zodat ik met bekenden mijn routes en avonturen kan delen. In MyrouteApp heb ik zo veel routes staan, maar vervolgens iets zoeken en beoordelen hoe die route beviel is dan weer iets heel anders. Dat wilde ik wel kunnen.

Volledig met ChatGPT gevibecoded, dus ik heb er nog geen letter zelf aan code voor geschreven. Dat komt de onderhoudbaarheid niet ten goede, dat besef ik zelf ook. De CSS is een zootje. Hier en daar zullen er ook vast veiligheidslekken in zitten, ben ik bang.

Maar omdat ik het voor mezelf heb gemaakt, ga ik dat niet voor iedereen open gooien. Nog niet in ieder geval, misschien komt die behoefte nog wel.

https://twistymoto.nl/ :)

Achter inlog zitten nog het volgende:
- Download van de gpx
- een interactieve weergave van de GPX mbv OpenStreetMap
- uiteraard upload functionaliteit.
- met rechtenbeheer voor verschillende rollen
offtopic:
triple post, ik ben net aan het bijlezen na wat afwezigheid

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:08:
@streamnl Exact dát heb ik voor mezelf gemaakt, zodat ik met bekenden mijn routes en avonturen kan delen. In MyrouteApp heb ik zo veel routes staan, maar vervolgens iets zoeken en beoordelen hoe die route beviel is dan weer iets heel anders. Dat wilde ik wel kunnen.

Volledig met ChatGPT gevibecoded, dus ik heb er nog geen letter zelf aan code voor geschreven. Dat komt de onderhoudbaarheid niet ten goede, dat besef ik zelf ook. De CSS is een zootje. Hier en daar zullen er ook vast veiligheidslekken in zitten, ben ik bang.

Maar omdat ik het voor mezelf heb gemaakt, ga ik dat niet voor iedereen open gooien. Nog niet in ieder geval, misschien komt die behoefte nog wel.

https://twistymoto.nl/ :)

Achter inlog zitten nog het volgende:
- Download van de gpx
- een interactieve weergave van de GPX mbv OpenStreetMap
- uiteraard upload functionaliteit.
- met rechtenbeheer voor verschillende rollen
offtopic:
triple post, ik ben net aan het bijlezen na wat afwezigheid
Eerste indruk is netjes. d:)b
Aan zoiets zat ik idd te denken. Maar dan puur voor de verzameling van routes van Tweakers. Geen verslagen enzo. Dat zou ik gewoon hier houden, anders krijg je een versplintering wat waar men schrijft.

Offtopic: zelf ben ik bezig om te kijken of ik PolarStep self hosted kan maken. Dat zou voor mij ideaal zijn qua reisverslagen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
ik zal eens nadenken hoe ik dit precies voor me zie en eens nadenken/uitzoeken naar de mogelijkheden. Geen idee op dit moment wat wijsheid is.

Ik ga je site wel in de gaten houden ;)

Meer dan ik dacht...

• DrivinUCrazy
Het plaatsen van verhalen, of andere oefeningen, zit op een hoger rechtenniveau. Het laagste niveau kan routes downloaden en als je deze hebt gereden beoordelen. (Simpelweg 1-5 sterren. Geen tekst om spambots geen kans te geven.)

Een niveau hoger kan routes uploaden, en alleen eigen routes beheren.
Een niveau daarboven kan álle routes, dus ook van een ander, aanpassen. (Of dit onderscheid nodig is weet ik niet)

En daarboven komen de niveaus die ook andere content zoals verhalen kunnen plaatsen.
Dat laatste heb ik toegevoegd zodat ik als ik op vakantie ben, ook al wat kan delen met thuis.

De uitleg pagina geeft dit ook allemaal weer. :)

Ik weet overigens dat het uploaden van foto's regelmatig fout gaat. Ook een reden om dit niet publiekelijk open te gooien. Ik weet alleen niet waarom, misschien simpelweg omdat ik de goedkoopste hosting heb gekozen die ik kon vinden. Het blijft wel een hobbyprojectje. :)

Ook daarom is een inlognaam alleen te verkrijgen door je bij mij te melden; geen pagina om een nieuwe account aan te maken. Dan blijft het voor mij beheersbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-07-2026 10:36 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:10
fdees schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:18:
[...]

kan je niet de spuittuit van een bus WD40 op een busremreiniger even zetten?
Goed idee, m'n bus is wel leeg. Moet ff nieuwe halen.

Was hier langs de lokale doe-het-zelf zaak gegaan. Maar 15eu per bus vind ik te gek. 8)7 Ik bestel online wel een treetje.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08 16:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Open route platform.
Als zo iets echt een open gezamenlijk iets wordt wil ik er ook voor betalen om hosting/verkeer te financieren.
Ben wars van commerciële dingen die telkens hun verdienmodel om gooien en “enshitification” doen.
@streamnl @DrivinUCrazy

Tweakroute.nl :)

[ Voor 5% gewijzigd door ollie1965 op 18-07-2026 12:35 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:47

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
ToolkiT schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:34:
[...]

brand new baby! :7 8) :henk
Dus 2026

Oh het us Aprilia, niet Aprili ;)
Dat stond op 2 plekken fout blijkbaar, dus beiden nu gecorrigeerd :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Joris748
Valentino Crossi staat klaar! :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NofQm0i6AK6tUN6r08uPvlXmro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmA11l14ABPZDQYxry1sAIsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen rond 7u vertrekken oOo

• kneusteun
ToolkiT schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:42:
terug naar ontopic ;)

https://stegra.io/map-studio/v2
Hebben mensen ervaring met Stegra? is het wat? met name hoe doet ie het met offroad stukken?
Werkte prima, nu betaal model dus al tijd niet meer gebruikt.

Schijnt in Scandinavië heel top te werken ook met de shelters.

• kneusteun
Bommes schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:30:
https://questseries.eu/albaniaquest2027/
Oef nu wil ik daar naartoe.. :o :Y

Dichterbij alternatief:
https://motorrijders.nl/s...ver-italiaanse-bergpaden/
Maar die is wel wat heftiger dan die Albania quest denk ik.

Van die laatste heeft Arieman wel een toffe video online gezet laatst.
Ja hij is wel een heel erge fanboy van zijn motoren, en zijn Akra maakt mij echt te veel herrie.
Maar de beelden zijn echt fantastisch, wat een omgeving O+
[YouTube: This concept will save off-road riding across Europe | Ironhorse global Expedition: Chapter 3, Ep3]
Nice!

Arie man heeft een uitgesproken mening, soms ben ik het met hem eens en soms niet. Maar ik heb in ieder geval niet het idee dat hij zich aanpast of iets 😆 dat waardeer ik dan weer wel.

En soms legt hij ook wel de vinger op pijnlijke punten. En dat kunnen veel mensen ook niet hebben 👌

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:19

botoo

💀 too old to die young

Het was weer zo'n dag op het vlieveld van Breda 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHjhBbxj7Ej8unYNOIh_X5tnYDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGzZpvCer9gIwxoskE9HnAcX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcMdoDtZYto4JT9LyG-mbT-9skw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0GiaeOepO78SF45KBJQpEIh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuptLZqyzz0lLO3aPKK1-OP4P1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03W0ZteDVi8cSJG1yD6eblwY.jpg?f=fotoalbum_large

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:35:
Ik ben me aan het oriënteren op een Suzuki V-Strom 1000 en ben dit weekend bij een dealer gaan kijken naar een mooi exemplaar uit 2016. Ik ben erg enthousiast: de motor ziet er optisch goed, geen zichtbare schades.

​Toch zit ik met een technisch twijfelgevalletje waar ik graag jullie advies over hoor.

​De situatie: De teller staat op ~ 49.000 km. Dat is bij deze blokken precies het moment voor de dure grote beurt (klepspeling controleren/stellen, 4 bougies, etc.).

De motor is vorige maand geïmporteerd en harde, afgestempelde papieren historie ontbreekt. Volgens de dealer heeft de vorige eigenaar mondeling gezegd dat er bij 40k "groot onderhoud" is gedaan, maar zonder papier geloof ik dat voor de kleppen natuurlijk niet blind. Verder zijn er ook geen papieren van wat dat groot onderhoud ingehouden heeft.

​De dealer vraagt er € 7.750,- voor en geeft 3 maanden basisgarantie. Op zich marktconform denk ik, maar in mijn ogen alleen redelijk als de 48k beurt wél netjes is gedaan. Anders ben ik eigenlijk direct aan de beurt met groot onderhoud.

​Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Zijn er V-Strom 1000 rijders hier die ervaring hebben met de 48k beurt? Verlopen die kleppen überhaupt veel bij deze kilometerstand?

​Ik heb verder een prima gevoel bij deze dealer en stel dus het liefst voor om de aankoop door te laten gaan onder de voorwaarde dat zij de kleppencontrole (en eventueel stellen) meenemen in de afleverbeurt.

​Maar hoe zorg ik dat ik hier achteraf concrete zekerheid over heb? Is het gebruikelijk om te vragen of ze de daadwerkelijk gemeten speling per klep (en eventueel de vervangen vulplaatjes) zwart-op-wit op de factuur zetten, zodat ik zeker weet dat de kleppendeksels er écht af zijn geweest?

Graag jullie advies 😀
Ben gegaan voor een deal inclusief grote beurt (met kleppen meten en stellen waar nodig, inclusief foto's en rapportje van meetwaarden). Zo maak ik een mooie start denk ik.
Na onze vakantie ophalen 😀
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 18-07-2026 20:20 ]

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:16:
Project 40: proefritje.

Nou, de remhendel met een tie wrap de hele nacht laten staan en het is iets beter. Nou, we moeten toch echt eens een proefrit maken. De motor gestart (altijd handig :+), dan naar buiten gereden en we komen tot een stop maar we moeten de remhendel toch echt ver aantrekken.

Nope. Nee. Dit wordt het niet. Terug in de garage gereden.

De remmen blijven gewoon slecht. Ik weet dat deze 40 jaar oud qua techniek zijn, ik weet dat deze nieuw al ondermaats waren maar dat ze zo slecht zouden zijn?

* Chevy454 kijkt uit naar de EBC 320mm remschijf en race remblokken.
Dat zou een goede combinatie zijn volgens de KLR650 community. En anders naar een SV650 remklauw gaan voor meer remkracht.

* Chevy454 heeft wel van die 20 minuten genoten *O*
Chevy454 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:28:
Project 40: you got to be kidding me ;(

De remklauwadapter EBC BRK017 is van aluminium gemaakt en de draad is niet verstevigd met helicoils. Dus daar moeten helicoils in zodat de draad sterker is om dit soort dingen te voorkomen. De adapter is nu bij Paul Ritzen om te maken in het hoogseizoen dus dat gaat enkele weken duren.

De KLR650 stelt me wel op de proef qua geduld, dat was met de SV650S en de R1150RT toch wel anders. Gelukkig heb ik nog andere motoren om mee te rijden en moet ik echt nadenken wat ik nu met de KLR650 wil doen. Het "origineel" motorblok wil ik nog wel in orde maken maar veel rijden gaat er niet gebeuren denk ik.
Project 40: eindelijk dan?
Het was een tijdje rustig met project 40 doordat de remklauwadapter kapot was door mijn eigen toedoen. De adapter was vorige week gereed om opgehaald te worden maar vanwege de circuit training in Venray hebben we onze focus daarop gezet.

Maar dat was vorig weekend. Dit weekend eindelijk aan de KLR650 verder. De klauw eerder in de week opgehaald, deze net gemonteerd. De vooras aangetrokken op 78Nm en dan een beetje verder vanwege de splitpen die door de as moet. Er lagen enkele druppels koelwater onder de motor, even de radiator dop losgehaald en een theelepel bijgevuld. Ik moet wat aba slangenklemmen gaan bestellen. De batterijlader hangt eraan. De garage is bereikbaar (want de R1200GS staat bij de garage voor een herhaling van de grote beurt welke door de BMW garage werd uitgevoerd maar mijnziens ondermaats was uitgevoerd).

Dus nu slapen en dan morgen een ritje maken met de KLR650 :Y)

• sagaramarjit
Thanks @Deshmir Heb wat van je Bremm en Beuren routes gebruikt als inspiratie.

Gisteren langs HyperPro in Alphen a/d Rijn gereden om de vering af te laten stellen. Super fijn geholpen en de motor stuurt een stuk lekkerder/strakker. Echt een expert, hij voelde wat aan de motor en wist precies wat er moest gebeuren om mij te helpen. Ondanks dat ik niet echt goed kon verwoorden wat er 'mis' was, waarschijnlijk mijn gebrek aan ervaring. Motor deint een stuk minder met remmen, maar ook een gevoel van meer in controle in de bochten en een klinkerweggetje voelt een stuk fijner aan. Mocht het toch te straf/strak aanvoelen dan was ik welkom om het aan te laten passen.

Kan het een ieder aanrijden om daar langs te rijden (is ook al eerder genoemd in het topic).

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-08 16:28
Arie Man? arieman?

Volgens mij heet hij gewoon Adam Riemann :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Bommes
Kars schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:46:
Arie Man? arieman?

Volgens mij heet hij gewoon Adam Riemann :)
Vast wel, maar je weet meteen wie ik bedoel :P

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:53
Gezien de idiote prijsstijging en beperkte beschikbaarheid van de Z04 blokjes zoek ik een alternatief.

@Joris748 @Destruction @Tylen Hebben jullie ervaringen met SBS DS-1?

Sbs is tegenwoordig ook van Brembo, maar hoorde er op de paddock goede verhalen over. Ze zijn beschikbaar voor het hok en een klap goedkoper.

K to the KillaZ

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Goede

Je hebt de bochtige route alvast ingeladen op je Tomtom? :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Vrijdag schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Je hebt de bochtige route alvast ingeladen uitgeladen op je Tomtom? :P
FTFY ;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 in "Hét grote motortopic - Deel 27 (2025)"
Chevy454 in "Hét grote motortopic - Deel 27 (2025)"

Van dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8CvxyM1ISrcHSXP0WFcRrf5HvQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EkbYkE1IxU5lLrKWOdbfRwVu.jpg?f=user_large

naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp_xIFRTPOQwuuSNN8AM9pP46lo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eIyJjH9nMH1LcGh7YpfCckYS.jpg?f=user_large

Met dank aan deze donor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY0wAsjCftNawLVdhGCpl3CqRu4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LU1uLJTnJU6fcmzWyZsY6lgp.jpg?f=user_large

Het stampend hart, de uitlaat, de voorvork, het voorwiel waren eigenlijk de bruikbare delen ;(
Bij nadere ontmanteling was er eigenlijk weinig goeds meer aan deze donor.

Maar we hebben de volgende zaken gedaan:
  • Motorblok omgezet
  • NiceCNC thermobob kit
  • Achterschokbreker volledig laten herbouwen
  • Voorvork laten reviseren en meteen sterkere veren erin
  • EBC PizzaXL 320mm remschijf
  • Mijn orginele carbu met Dynojet Kit en K&N luchtfilter
  • PoliSport Halogeen koplamp want de Acerbis kapot
  • CarPlay scherm
De grootste uitdaging vond ik wel de administratieve rompslomp omdat de papieren kwijt waren.

Vandaag 38km gereden waarvan 10km door de schoonvader :+
Wat er opviel bij het rijden:
  • schakelpookje staat hoog, ik kan die niet lager zetten want dan raak ik de onderste buis van het frame. Het is bij het schakelen echt omhoog trekken. Waarschijnlijk met echte motorlaarzen dat het niet een probleem is, met stevige wandelschoenen enigsinds vervelend.
  • De snelheidsmeter kon vroeger wel overdrijven en dat doet die vandaag nog steeds :+ 90km/h op de teller is effectief 75km/h. Daarom dus dat CarPlay scherm om de navigatie weer te geven. De telefoon durf ik er niet op te monteren, dat gaat geheid de camera kapot maken want in de spiegels zie je helemaal niks door de trillingen. Sterker nog: ik zie zelf niet meer scherp omdat mijn bril op mijn neus trilt.
  • Mijn tellerunit is van een KLR600, de KLR650 krijg ik niet passend aan het subframe zonder gek te doen. Dit gaat waarschijnlijk vanzelf opgelost worden want je pakt nogal wat wind. Ik denk dat de orginele windkuip wel aangenamer is.
Wat we nog gaan doen:
  • Kleppen stellen
  • Misschien die orginele windkuip en lamp monteren
  • Kontje is gescheurd, ik heb een vervangend deel maar moet deze laten spuiten
  • Klein koelwaterlekje, andere koelslangen liggen klaar
Maar wat we vooral als eerste gaan doen: glimlachen want de motor rijdt na 20 jaar weer. En het was leuk om te rijden met deze vibrator op hoge poten

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Een project dat binnen een jaar rijdt?! Dat kan de bedoeling niet zijn!

Tof ding!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:02
Ik zag je updates wel @Chevy454 maar had nooit helemaal scherp welke motor je nou precies aan het opknappen was. Maar puik werk hoor. Kun je dat schakelpookje niet professioneel verbuigen met wat hamerslagen? Veel rijplezier gewenst.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Mijn (Ali) Streetbob ruitje heeft het met een afgebroken ankerpunt na twee jaar begeven, dus het orginele kleine Lowrider kuipje (niet meer dan een petje) teruggezet maar dat was geen succes meer. Vanaf 120 km/u lijkt het wel alsof er van beide kanten met een tennisballenkanon op mijn helm geschoten word, petje weggehaald en het was weer schone lucht, maar ik ben toch alweer wat te verwend met het Streetbob ruitje dan ik een Memphis Shades heb besteld en inmiddels gemonteerd. Best wel enig verschil kwaliteit te merken (ook al zijn de orginele HD kuipjes net zo lam als die van Ali).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pajdQFyTTw1VYK5V3bxrP_3qO1o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaWaptlZh4EBRfDuqUtOjdkw.jpg?f=user_large

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Chevy454
  • Niet online
Barista schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:29:
Ik zag je updates wel @Chevy454 maar had nooit helemaal scherp welke motor je nou precies aan het opknappen was. Maar puik werk hoor. Kun je dat schakelpookje niet professioneel verbuigen met wat hamerslagen? Veel rijplezier gewenst.
Geen zorgen. Ik ook niet :+
Nadeel van een resem oude fietsen te hebben. Daarom dat ik 1 motor ook laat onderhouden.

Het pookje is de originele van mijn motor. Deze is gespoten en dat deed het vroeger ook altijd. Beetje verbuigen zou de lak kapot maken. Een ander pookje kan ik wel proberen. Maar kan ook voor beter schoeisel gaan :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2026 19:36 ]

• Chevy454
  • Niet online
Een laat rondje gemaakt en de buurt jongens gaven een duim omhoog. Dus dat is geslaagd :Y)

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zijn er hier toevallig mensen met praktijk ervaring met het touchscreen compatibel maken van je motor handschoenen met ofwel geleidend draad (conductive thread), geleidende stickers (bijvoorbeeld GloveTacts) of geleidende vloeistof (bijvoorbeeld AnyGlove)?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 18:52

4x2

lộn xộn quá

Geleidende draad heb ik wel eens geprobeerd, maar handschoenen zijn irritant taai om doorheen te komen en je kunt ze lang niet altijd binnenstebuiten vouwen om er goed bij te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDOuYXf1X7nR6crwdp3owhJDqPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jwuj5irIAofO2muJPfMSSTed.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren een adaptertje geknutseld om m'n android auto scherm snel verwijderbaar te maken.
Adapter van het scherm naar een quadlock adapter getekend en geprint en een busje gedraaid om de stekker af te dichten.

leeg

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:24

geert_s

Gamertag: Brulbak

4x2 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:26:
Geleidende draad heb ik wel eens geprobeerd, maar handschoenen zijn irritant taai om doorheen te komen (...)
Dat is ook wel een beetje het punt van goede handschoenen natuurlijk.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Pyr0_
  • Laatst online: 00:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmdGUatXso30qmHCKPZEvOvB1X4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D5Q7Lp7t3vQNmYzZi5sw7r3I.jpg?f=user_large

Het is relatief frisjes hier in de Eifel met zo'n 15c, maar na al die dagen in 30c of meer rijden, een welkome afwisseling.

Blijft een van de betere manieren om je dag mee door te brengen. :Y

Motorgear en ultieme speakers te koop op MP.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:24

geert_s

Gamertag: Brulbak

Afgelopen zaterdag was er eindelijk weer eens ruimte voor een spontaan motortochtje. Geen enkel plan, dus gewoon getankt en gaan rijden. Rond 12 uur kreeg ik trek en kwam ik per toeval een bordje tegen met "Fort a/d Drecht". Ik dacht welja, wellicht valt er iets te eten, even kijken toch?

Al landbrood met kroketten etend bedacht dat er nog veel meer forten in de buurt moeten zijn, en aangezien ik toch de dag voor mezelf heb en nog planloos ben, laten we een forten-speurtocht doen.

Zo gedacht, zo gedaan. Meerdere kasteeltjes en forten gespot langs de Hollandse Waterlinie, en bij enkele nog even gestopt voor een bakkie.

Dit maakt motorrijden zo leuk, zeker als je de tijd hebt. Ook gewoon in eigen land, maar net iets verder dan de eigen achtertuin. Heerlijk!

Plaatje bij het gelul:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6kIv5kLTbU9bgjGb2aQu3As_pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7zu4aXuZNW5I7f8rFUF3UcC.jpg?f=fotoalbum_large

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• DrivinUCrazy
Pyr0_ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:35:
[Afbeelding]

Het is relatief frisjes hier in de Eifel met zo'n 15c, maar na al die dagen in 30c of meer rijden, een welkome afwisseling.

Blijft een van de betere manieren om je dag mee door te brengen. :Y
Ik had vrijdag naar het ruwe weerbericht gekeken. Ah, 23 graden op zondag!

Hetzelfde pak + onderkleding als vorige week gepakt, verder niet bij nagedacht ook. De ventilatie stond zelfs nog open. Bij Monschau werd het toch wel fris. Joh, wat verwacht je met 13 graden! 8)7 Vorige week waren het er 33.
Ook nog wat buien gezien, maar precies tussendoor geslingerd. Bij Roetgen even wat nat wegdek gehad, maar verder niets. Was weer een goed dagje, onder andere tot achter de Moezel en bij de Nurbürgring geweest. Letterlijk gewoon langs gereden, niets bijzonders.
Wel veel doorgereden; eigenlijk weinig pauzes gehad, zodat ik nog bij familie langs kon.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_O- d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik had gisteravond nog even een spontaan tochtje georganiseerd. Ik had op de /r/motorfietsen Discord een oproepje gedaan voor wie er meeging met een blokje om over de Veluwe. Kwamen er eventjes 5 mensen opdagen van verschillend pluimage: o.a een Honda CBR600, een Tracer 7 en een een of ander Suzuki 750cc racemonster. Maar de kers op de taart was een iemand op een oudere BMW GS op noppenbanden!

Dus dit zooitje ongeregeld moest bij elkaar blijven en het rondje afmaken. En daarvoor hadden we bedacht een groepsgesprek via Discord aan te zetten. Deze veertiger moest eerst even de instructie krijgen hoe dat te doen maar hop toen gingen we ook.

Omdat het mijn vaste blokkie om is, reed ik voorop in mijn eigen tempo. Af en toe achterom kijken in de spiegel en kijken of iedereen bij blijft. Dit ging goed en ik deed het gas er dus steeds meer een beetje op. Gaandeweg viel mijn Discord-verbinding weg, maar dat vond ik ook weer niet zo erg want dat slappe gelul over de jonge chicks langs de weg, daar werd ik toch gek van.

Vervolgens nam een ander het voortouw en zette mij en de groep even aan de kant. Met de vraag of ik de Discord niet hoorde want men kon het niet bijhouden. Ik vond het wel meevallen, dacht ik zo.

Maar als er mensen met noppenbanden tussen rijden of iemand heeft net een half jaar zijn rijbewijs, dan zal ik vast te snel rijden.

De rest van de rit werd vervolgd in een heel braaf tempo. Iedereen is heelhuids thuisgekomen.

Was het geinig? jazeker.

Zou ik het binnenkort zo weer doen? Mwa....:-)
Pagina: 1 ... 56 ... 65 Laatste