• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Volgend jaar ga ik ook weer mee naar ABR, toch wel gezellig :Y)

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:35
Bommes schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:04:
Ik ben nu onderweg met 25pk give or take.
Soms mis ik wat bij het berg op accelereren, maar tot nu toe ben ik nog geen enkele motorrijder op deze trip tegen gekomen die mij los rijd. Sterker nog ik vind het vaak te langzaam gaan. Beetje timen en ook dat lost zich wel op. Alleen als het een grotere groep langzamere rijders betreft, dan mis je wel ff de katapult van veel vermogen om er in 1 keer voorbij te schieten.

Maar goed door de ontzettende wendbaarheid van de Vespa is dat geen vergelijk met een grotere motor met weinig vermogen.
Moest nog aan @ibothead denken vandaag, in een haarspeldbocht aan de buiten kant er voorbij.. :P

En wat betreft het verslag: ik schrijf ook niet echt beknopt, maar met swipe typen gaat het redelijk snel, heb al een aantal A4tjes vol.

Vandaag het meest Zuidelijke punt in mijn route, Sospel (nabij Nice).
[Afbeelding]
Vanuit hier draai ik weer terug richting het Noorden.
@Aikon vandaag was het 322km bergpassen en slinger weggetjes.
Om 8:00 stond ik nog te ontbijten bij een Boulangerie, en net om 16:00 draaide ik de camping op.
Flink aantal keer gestopt om een plasje te doen of een foto te maken.
20 minuutjes rond 13:00uur pauze om een stokbroodje te eten. De rest in/op het zadel.
hahahaha die john op zijn vespa alles er uit persen in haarspeld bocht om mijn buitenom in te halen ja geweldig, en rakketten club die 2 min eerder er is dan de langzamere groep :+. Maar ja die moesten ook 3 keer tanken op een dag :)

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 13:45
wd200 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:19:
Zijn er hier mensen die zelf ervaring hebben met de erde 310 trailer (de kleine aanhanger van 60kg)

Elk jaar kijk ik weer naar een trailer maar een grote houdt mij tegen ivm stalling en gedoe. Huren is veel makkelijker maar eigenlijk ook weer gedoe. Het bezit lijkt mij gewoon fijn, en voor 800 euro leuk om te proberen, bevalt het niet kan die echt de verkoop wel weer in voor minimaal 500 euro.

ik zat te denken om hem dan in de garage aan het plafond op te hangen, 60kg met een katrol of kiertje moet kunnen, hij kan door de ruimte (als de motor en fiets er uit zijn) recht omhoog en bij vaker gebruik kan je best even recht op of gewoon “liggend” op de oprit.

Anyway ik zoek dus recente ervaring met zo een trailer en de tips en trics bv een steady stand / inrijklem
Ik opvolging van dit bericht kwam ook de motolug weer bij mij op.

Eigenlijk dezelfde vraag, heeft iemand daar ervaring mee ?
ll roel j schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:18:
[...]

En de tickets voor volgend jaar zijn alweer binnen.. kijk er nu al naar uit! *O* oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IL7AmbpQlTzVHxIfHjLDq0r1v0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tIYaqvnDB2362vRjKtwTYL2R.png?f=fotoalbum_large
Thing1 gaat volgend jaar ook weer mee :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Motolug. Geen ervaring, maar gezien de prijs (t.o.v. ander merken/modellen) moet het een verdomd goed ding zijn t.o.v. andere motortrailers..... of hij is te duur / ik mis de niche in de markt (ondanks dat ik andere zie die zoiets kunnen leveren).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Joris748 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:09:
[...]

Leuk!

Zijn er ook mannen zonder baard welkom? @harley heeft me lekker gemaakt!

Edit: lama … heb alweer kaartjes voor de TT besteld.
ja hoor BraapStijn was er ook, die heeft geen baard ;)
Maar er lopen wel veel mannen met (grijze ;) ) baarden rond :)

418O2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:20:
Ik zou prima met wat minder vermogen toe kunnen, maar vind het wel fijn als ik even vlot van de 100 naar 140 kan trekken en dat is met 60pk wat lastig
Tuurlijk, meer is fijn, maar niet nodig.. en offroad will je juist een lichtere motor, gewicht is dan belangrijker dan power..
Tegenwoordig is het een beetje een arms race met meer en meer power.. terwijl je met 100PK plenty hard kan op semi-legale snelheden.. mijn Fazer8ABS kon alle legal limits in zijn 1 als het moest..
Een lichte motor waar je beetje je best op moet doen kan soms leuker zijn.. je ziet ook dat die 400cc inline 4 sportfietsen nu populairder worden.. lekker hoog in de toeren jagen zonder je rijbewijs kwijt te raken :)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:34
ToolkiT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Tuurlijk, meer is fijn, maar niet nodig.. en offroad will je juist een lichtere motor, gewicht is dan belangrijker dan power..
Tegenwoordig is het een beetje een arms race met meer en meer power.. terwijl je met 100PK plenty hard kan op semi-legale snelheden.. mijn Fazer8ABS kon alle legal limits in zijn 1 als het moest..
Een lichte motor waar je beetje je best op moet doen kan soms leuker zijn.. je ziet ook dat die 400cc inline 4 sportfietsen nu populairder worden.. lekker hoog in de toeren jagen zonder je rijbewijs kwijt te raken :)
Mijn DesertX (110 pk) zit ook in no-time boven maximum snelheid + 100 km/h. Alleen ik moet 3 of 4x schakelen, wat het voor mij ook leuker maakt. Merk wel dat ik minder de neiging heb om veel te hard te rijden, dan ik met mijn Mille had.

Bij offroad gebruik terug naar 70 pk, wat eigenlijk al meer dan genoeg is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:28

Destruction

(ex-)Automonteur

ibothead schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:04:
[...]

hahahaha die john op zijn vespa alles er uit persen in haarspeld bocht om mijn buitenom in te halen ja geweldig, en rakketten club die 2 min eerder er is dan de langzamere groep :+.
Zoiets had ik pas nog, een roofboxer type op een Duke volgens mij, die zichzelf niet echt los wist te rijden van mij op mijn PS150 :D Dan ben ik bepaald niet de nieuwe Rossi/Marquez maar als je met een motor een motorscooter niet weet af te schudden (bij normale snelheden) dan doe je toch iets verkeerd :+

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Destruction schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:48:
[...]

Zoiets had ik pas nog, een roofboxer type op een Duke volgens mij, die zichzelf niet echt los wist te rijden van mij op mijn PS150 :D Dan ben ik bepaald niet de nieuwe Rossi/Marquez maar als je met een motor een motorscooter niet weet af te schudden (bij normale snelheden) dan doe je toch iets verkeerd :+
Wie zegt dat ze het proberen?

• ollie1965

ollie1965

418O2 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:58:
[...]

Dus jij denkt dat (met die typering in gedachte) ze dat niet doen. Of miste ik een :+ ?

Vaak genoeg gehad dat er sommige bij de eerste acceleratie van mij naar 50 (om dan gewoon legaal te rijden) al gelijk de boel open gooien naast/achter je.
Nee, die typering (vooroordeel door, gebrek aan, kleding, motor, rijstijl en plaats op de weg) gaat redelijk goed op bij mij na al die jaren in het verkeer.

• pietjepuk01
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56
Na een relatief korte periode op een Moto Guzzi V85 begon het toch weer te kriebelen. Ooit gestart op deze XL600V uit 1993, die ik nog steeds heb. En ondanks dat de V85 lekker reed en veel karakter had, bleef het toch kriebelen. Het was het net niet helemaal.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQsrsjRVcPNI3DCx68uwUQNK0QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxORAQcfnwMmFHLEU9BgD5mO.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ben ik me van geen kwaad bewust (stiekem wel natuurlijk) naar Motoport in de buurt gereden op de V85, en daar stond de grote broer van de Transalp te koop. Na heel wat gekeken te hebben en gekletst te hebben met de verkoper, kreeg ik de sleutels toegegooid met de boodschap 'we kunnen het er lang over hebben, maar je moet het ervaren'. En inderdaad, na een rondje van 30 minuten bleken de AT en ik best goed met elkaar op te kunnen schieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5OaMPAUhHU1TglzwXlZFeUG8Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MPEmKZz4wgwK20uOqzPykkh.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels 1,5 maand verder en nog geen moment spijt. De rider modes etc zijn even wennen omdat alles andersom zit als je denkt, maar buiten dat niets aan op te merken.

Komend weekend staat een trip naar België en Frankrijk op de planning. Oorspronkelijk gepland voor de V85, maar op de AT zal dit vast iets meer comfortabel zijn. Stukje La-Roche-en-Ardenne, door naar een paar WO1/WO2 bezienswaardigheden in Noord Frankrijk en dan weer terug. Kamperen staat voor de toekomst op de planning, maar koffers zaten niet bij de motor en een tussenset van Mosko Moto of Line Rider zit er nu even niet in. De bankrekening moet nog even bijkomen van de aanschaf van de motor.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

418O2 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:58:
[...]

We hebben het uiteraard niet over een "wedstrijd" bij het stoplicht ;)

Maar dat ik me achter deze roofboxer moest inhouden in de bochten op de scooter was wel een lichtelijke teleurstelling.

Dan draag je een roofboxer, op de motor stond iets van een of andere bikelife groep etc.. precies het type dat @ollie1965 al voor zich ziet.

Dan verwacht ik toch dat hij bij me weg rijdt..

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Nieuwe poging :-)

Ik ben op zoek naar een goede helm! Mijn HJC RPHA 31 gaat retour. Helemaal niet tevreden over. Veel windgeruis en tikkende geluiden aan de binnenkant van de helm als je deze op hebt.

Iemand tips? Misschien toch maar een integraalhelm kijken. Wat zijn jullie ervaringen met systeemhelmen? Ik vind het heerlijk om met het vizier open te rijden, daar mijn huidige jethelm heerlijk is met het warme weer. Maar bij een systeemhelm kan ik mij voorstellen dat je helm veel wind gaat opvangen.

Ook ben ik op zoek naar een goede communicatieset. Vooral muziek vind ik erg belangrijk. Bij de HJC Smart 21B vond ik het volume heel erg tegenvallen.

Ik rijd zelden sneller dan 100 km/h. Mijn gemiddelde snelheid is 50/60 km/h :-)

Mijn ogen zijn nu vooral gericht op de Shoei J-Cruise 3.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 01-07-2026 14:50 ]

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:56
turkeyhakan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:49:
Ik vind het heerlijk om met het vizier open te rijden, daar mijn huidige jethelm heerlijk is met het warme weer.
Is dat niet de hoofdoorzaak van het windgeruis? Misschien overwegen twee betaalbaar helmen te kopen, een open helm voor mooi weer en een integraalhelm als het minder is.

Wat betreft communicatieset ben ik een stuk tevredener met Cardo Packtalk dan wat ik eerder van Sena had. Geluidskwaliteit vrij goed, waarbij goed natuurlijk relatief is, de muziek is i.i.g. duidelijk herkenbaar en i.i.g. tot 100 km/u gaat hij hard genoeg voor rijden met oordoppen.

• turkeyhakan
WilbertNeems schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Is dat niet de hoofdoorzaak van het windgeruis? Misschien overwegen twee betaalbaar helmen te kopen, een open helm voor mooi weer en een integraalhelm als het minder is.

Wat betreft communicatieset ben ik een stuk tevredener met Cardo Packtalk dan wat ik eerder van Sena had. Geluidskwaliteit vrij goed, waarbij goed natuurlijk relatief is, de muziek is i.i.g. duidelijk herkenbaar en i.i.g. tot 100 km/u gaat hij hard genoeg voor rijden met oordoppen.
Ik rij bij 80 in principe ook niet met een open vizier. Ik zat ook naar de Cardo Packtalk Pro te kijken, maar heb een beetje moeite met het uitstekend design. Maar voordeel is wel dat het veel betere en grotere speakers heeft.
edit:
heb de Packtalk Pro besteld. Schijnbaar zijn er ook originele adapters beschikbaar. Fijn!

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 01-07-2026 15:29 ]

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-08 09:18
wd200 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:04:
[...]

Ik opvolging van dit bericht kwam ook de motolug weer bij mij op.

Eigenlijk dezelfde vraag, heeft iemand daar ervaring mee ?
Ding is sterves duur, maar voor mij als bewoner in de randstad ideaal.
In 10 minuten heb ik die trailer wel in elkaar gezet tegenwoordig, en hetzelfde geld voor het uit elkaar halen.
Motoren staan er prima op (meestal een KTM 390 en een Aprilia Tuareg of een 1290 Super adventure ernaast). Let wel dat bij brede sturen de sturen tegen elkaar aan kunnen komen. De 390 is net iets lager dan de andere 2 waardoor het stevig staat.
Ondertussen duizenden kilometers er mee gemaakt, pyreneeen, italiaanse alpen, en vele tripjes naar allerlei dichterbij gelegen bestemmingen.

Zijn er stevigere trailers, absoluut. Zijn er compactere die net zo stevig zijn.. Denk het niet.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyYXTePEsJRDIwBukWNAP_NeMOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DQYpR6P4vbQKZ2j97ixW8m0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6AzT0wmnrnIJVc4LlSzlV73Ldg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohe7ekgpHCXkUv5HtJ5G3kTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJeSNcew_0Ndy5jvzs7ntimbjJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1ruuA0NIV2jN2ohjXfajYAf.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor de verjaardag van de vriendin een grom gehuurd en een bluroc.

Vermogen staat niet gelijk aan lol, wat hebben wij een lol gehad. Beetje ding uitknijpen overal en veel meer nadenken en werken om lekker door te jagen.

Stiekem willen we nu allebei iets in die richting 😱🫣

• iammartini
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-08 22:57
Met veel jaloezie kijk ik naar alle mooie fotos uit de bergen :-) Met twee kids onder de twee lukt het me nog niet helemaal om die tijd vrij te maken, komt wel.

Regionaal kan ik dit beestje af en toe aantrappen, ‘25 Multistrada V2S. Nieuw gekocht, 4K mee gereden en in de tussentijd al redelijk wat aangepast. Wat subtiele en minder subtiele visuele aanpassingen :D

Carbon handkappen
Carbon luchtgeleiders
Carbon koppelingsdeksel
Carbon hitteschild uitlaat
Carbon achterbrugbescherming
Carbon schokbrekerbeschermer
Carbon achterspatbord en kettingbeschermer
Evotech uitlaatophanging (en duo voetsteun delete)
Evotech korte kentekenhouder
Velgen goud laten spuiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWDP5Nt868Qt-aGwRHjRU0a-QKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELOAdILwvQCmH8vC84TY2mHB.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de luchtgeleiders/winglets nog in carbon liggen en misschien laat ik het ruitje tinten naar light smoke (ben blij met het formaat). Einde seizoen krijgt ie nog een detail en glascoating behandeling, dan is ie wel af (hoop ik haha)

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:42

A13X

Dude

turkeyhakan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:49:
Nieuwe poging :-)

Ik ben op zoek naar een goede helm! Mijn HJC RPHA 31 gaat retour. Helemaal niet tevreden over. Veel windgeruis en tikkende geluiden aan de binnenkant van de helm als je deze op hebt.

Iemand tips? Misschien toch maar een integraalhelm kijken. Wat zijn jullie ervaringen met systeemhelmen? Ik vind het heerlijk om met het vizier open te rijden, daar mijn huidige jethelm heerlijk is met het warme weer. Maar bij een systeemhelm kan ik mij voorstellen dat je helm veel wind gaat opvangen.

Ook ben ik op zoek naar een goede communicatieset. Vooral muziek vind ik erg belangrijk. Bij de HJC Smart 21B vond ik het volume heel erg tegenvallen.

Ik rijd zelden sneller dan 100 km/h. Mijn gemiddelde snelheid is 50/60 km/h :-)

Mijn ogen zijn nu vooral gericht op de Shoei J-Cruise 3.
Roofboxer :+

Awesome

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

@turkeyhakan Shoei is een goed merk. Ik zou een integraalhelm aanraden vanwege bescherming voor de kin. De truc is: koop een adventure / offroad helm, die hebben een mega groot vizier om een offroad bril te kunnen huisvesten en zorgen dus voor die heerlijke luchtige ervaring met de klep open.

Zorg wel dat je er een koopt met een aerodynamisch goede peak (zoals de Shoei Hornet ADV) of eentje met afneembare peak (zoals de Shoei Hornet ADV).

Je kan raden welke helm ik heb. Groetjes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jO69oRZFs2_Zkxm0Lr_fmnYTBcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYhns3txymUoELh7wYk82eay.jpg?f=fotoalbum_large

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb nu een systeemhelm en het bevalt mij erg goed :)

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Mijn volgende wordt ook een systeemhelm. Zet een stuk makkelijker op voor mij. Neotec dan waarschijnlijk, de gt air past me nu ook prima.

• Pyr0_
  • Laatst online: 00:05
Bezoekje aan BMW museum er ook weer opzitten, door de stromende regen rijden zal ik nooit blij van worden, en al helemaal niet op de Duitse snelwegen. Maar goed, heb weer een verhaaltje bij elkaar getikt (linkje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Syg9xF0RSljz1lw1w2XNtZ1pwB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcRuXFPqp1v2UkWJDgZhzEIZ.jpg?f=fotoalbum_large
Geen noemenswaardige foto's gemaakt van motoren vandaag, afgezien van die in de parkeergarage.. en nouja, die bespaar ik jullie

Ergens ook wel gek dat ik niet 1x de neiging heb gehad om een BMW motor op de foto te zetten, heb er duidelijk niet veel mee. Wel wat auto's, mja motortopic he.

Wel weer flink aan het stoeien geweest met de pinlock vandaag, wat een ondingen. Ik heb niet eens zo heel lang geleden (dit jaar nog ergens) een nieuwe erin gezet en ik kwam er dus vandaag, op de snelweg met zeikende regen, achter dat dat rotding los had gelaten. Gewoon een klein beetje verschoven ofzo, maar genoeg dat er 1 of 2mm speling zat en het precies voor/onder m'n blikveld besloeg. Ik ben nog wel zo voorzichtig dat ik eigenlijk nooit de pinlock zelf echt schoonmaak, alleen heel voorzichtig met een licht vochtig microvezel doekje af en toe. En dan alsnog dit. Ik was not amused. Als ik niet al overtuigd was dat ik een nieuwe helm wilde, dan nu wel. Maar of de pinlock dan beter blijft zitten...?

Motorgear en ultieme speakers te koop op MP.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:43
@Pyr0_ als je toch een andere helm gaat halen, kun je nu nog de pinlock aan je vizier vast kitten. Heeft bij een maat van me goed gewerkt.

PVoutput

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:49
Werkt een pinlock schoonmaken met zo’n doek? Ik durf het eerlijk gezegd niet aan als ik zie hoe kwetsbaar het is, maar de binnenkant van de pinlock wordt ook met gesloten vizier stoffig en vies uiteindelijk.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pyr0_ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:38:
Wel weer flink aan het stoeien geweest met de pinlock vandaag, wat een ondingen. Ik heb niet eens zo heel lang geleden (dit jaar nog ergens) een nieuwe erin gezet en ik kwam er dus vandaag, op de snelweg met zeikende regen, achter dat dat rotding los had gelaten. Gewoon een klein beetje verschoven ofzo, maar genoeg dat er 1 of 2mm speling zat en het precies voor/onder m'n blikveld besloeg. Ik ben nog wel zo voorzichtig dat ik eigenlijk nooit de pinlock zelf echt schoonmaak, alleen heel voorzichtig met een licht vochtig microvezel doekje af en toe. En dan alsnog dit. Ik was not amused. Als ik niet al overtuigd was dat ik een nieuwe helm wilde, dan nu wel. Maar of de pinlock dan beter blijft zitten...?
Ik had dat bij m'n gloednieuwe Airoh helm ook, nu een nieuwe erin onder garantie. Ben benieuwd, met m'n HJC nooit problemen, was voorgemonteerd en nooit iets mee gedaan.

Adventure helm is wel meer herrie, het is dat ik een crossbril wou testen ivm gedoe met m'n ogen, maar qua herrie is het niet aan te raden wmb. Niet dat ze geen andere voordelen hebben hoor, maar tinitus etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Aikon op 01-07-2026 20:46 ]

• Pyr0_
SL65 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:43:
Werkt een pinlock schoonmaken met zo’n doek? Ik durf het eerlijk gezegd niet aan als ik zie hoe kwetsbaar het is, maar de binnenkant van de pinlock wordt ook met gesloten vizier stoffig en vies uiteindelijk.
Oh, schoon wordt ie wel hoor. Probleem is eerder dat als je niet een heel zachte doek gebruikt je al gauw heel lichte krasjes krijgt. Doe het vaak genoeg en ding wordt vanzelf wazig, waar ik dus bij de vorige achter was gekomen. Daarnaast dus als je het wat te ruw/vaak genoeg 'bewerkt' komt ie los en krijg je dit. Maar sinds ik dus deze nieuwe heb gezet en heb geleerd dat je voorzichtig moet zijn, maakte ik 'm maar zelden en heel voorzichtig schoon. Alleen komt ie dus alsnog los, ik denk ook dat de seal nu niet meer zo goed is, hij besloeg alsnog lichtjes op sommige plekken.

Wat trouwens wel heel goed werkte was; Rain-x! Had een klein flesje meegenomen en vanmorgen even (de voorkant van) het vizier ingespoten ermee en zeker op snelheid met wat wind op het vizier rollen de druppels zo van het vizier af. Als je regelmatig in de regen rijdt kan ik het zeker aanraden!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
Ik had laatst ook blijkbaar een losse pinlock. In sommige standen van het vizier stond de pinlock op een kiertje zodat kleine vliegjes er zelfs tussen kwamen.

Voor de zekerheid eerst een nieuw vizier en pinlock geregeld, maar daarna voorzichtig schoongemaakt en de pinnetjes wat strakker gezet volgens de instructies. Installatie was daarna wel echt ruk, zo lastig, maar nu sluit die wel goed aan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
Ik heb een HJC RPHA 91 en mijn pinlock af fabriek sloot niet goed waardoor deze toch beslaat.
Voor mijn motor weekend een nieuw pinlock besteld en kwam erachter dat deze groter was en met moeite in het vizier geklikt kreeg.
Deze sluit perfect af en beslaat niet meer.
Lijkt erop dat af fabriek kleinere worden gebruikt om het installatie proces te versnellen.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:43
fonias schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:06:
Ik heb een HJC RPHA 91 en mijn pinlock af fabriek sloot niet goed waardoor deze toch beslaat.
Voor mijn motor weekend een nieuw pinlock besteld en kwam erachter dat deze groter was en met moeite in het vizier geklikt kreeg.
Lijkt erop dat af fabriek kleinere worden gebruikt om het installatie proces te versnellen.
Ik heb dezelfde helm en ook niet echt tevreden over de pinlock. Waar heb je die van jou gehaald?

PVoutput

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
s020506 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Ik heb dezelfde helm en ook niet echt tevreden over de pinlock. Waar heb je die van jou gehaald?
Deze heb ik samen met een nieuw vizier en zon vizier besteld bij Biker outlet.
Maar deze kun je overal bestellen als je op het artikel nummer HJ-37 zoekt.
https://www.bikeroutfit.nl/nl/hjc-hj-37-rpha-91-pinlock-120.html

• turkeyhakan
_eLMo_ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:25:
@turkeyhakan Shoei is een goed merk. Ik zou een integraalhelm aanraden vanwege bescherming voor de kin. De truc is: koop een adventure / offroad helm, die hebben een mega groot vizier om een offroad bril te kunnen huisvesten en zorgen dus voor die heerlijke luchtige ervaring met de klep open.

Zorg wel dat je er een koopt met een aerodynamisch goede peak (zoals de Shoei Hornet ADV) of eentje met afneembare peak (zoals de Shoei Hornet ADV).

Je kan raden welke helm ik heb. Groetjes!
[Afbeelding]
Mooie helm! Ik ben uiteindelijk toch voor de SHOEI Neotec 3 gegaan. Vandaag geprobeerd en zat werkelijk heerlijk! Kan ik lekker open rijden als ik wil en anders lekker dicht voor optimaal comfort/bescherming.

Iemand ervaring met deze helm? Ik heb ook de Cardo Packtalk Pro besteld en ben heel benieuwd naar ervaringen.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:16
turkeyhakan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Mooie helm! Ik ben uiteindelijk toch voor de SHOEI Neotec 3 gegaan. Vandaag geprobeerd en zat werkelijk heerlijk! Kan ik lekker open rijden als ik wil en anders lekker dicht voor optimaal comfort/bescherming.

Iemand ervaring met deze helm? Ik heb ook de Cardo Packtalk Pro besteld en ben heel benieuwd naar ervaringen.
Ja ik heb ervaring met de neotec 3. Leek een fijne helm maar na 3 kwartier rijden ging ie keihard knellen. Personal Fit gedaan. Geen verbetering. Geretourneerd.

Nu een Nolan 100-6. Ik kwam al van Nolan en eerste indruk is goed.

Maar ik ben denk ik uitzondering met mijn hoofd want die neotec word gewoon goed beoordeeld en veelvuldig verkocht. De kwaliteit van materialen en geluidsdemping was ook zeker beter dan de Nolan. Veel plezier ermee!

• turkeyhakan
Barista schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:39:
[...]

Ja ik heb ervaring met de neotec 3. Leek een fijne helm maar na 3 kwartier rijden ging ie keihard knellen. Personal Fit gedaan. Geen verbetering. Geretourneerd.

Nu een Nolan 100-6. Ik kwam al van Nolan en eerste indruk is goed.

Maar ik ben denk ik uitzondering met mijn hoofd want die neotec word gewoon goed beoordeeld en veelvuldig verkocht. De kwaliteit van materialen en geluidsdemping was ook zeker beter dan de Nolan. Veel plezier ermee!
Thanks! Ik heb ook een Schuberth C5 geprobeerd en die vond ik niet fijn zitten. Denk dat een helm heel persoonlijk is.

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:15
turkeyhakan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Thanks! Ik heb ook een Schuberth C5 geprobeerd en die vond ik niet fijn zitten. Denk dat een helm heel persoonlijk is.
Tuurlijk is een helm persoonlijk. Ik vind het vooral jammer dat je ze niet langere tijd kunt uitproberen voordat je een keuze maakt. Blijven toch dure dingen.

Heb ook de nolan 100-6 en voor het meeste tevreden. Alleen het blauwe zonnevizier had vervangbaar moeten zijn. Iemand die weet of er ook bruine te krijgen zijn?

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:03

BM

Admin Softe Goederen
Vandaag even ad-hoc bij Hyperpro in Alphen langs gereden. Wilde eigenlijk een afspraak maken om mijn vering te laten afstellen, maar kon gelijk wel. 'Stelt niks voor' volgens de beste man :P

Even uitgelegd wat ik voelde, en kennelijk kon hij dat na twee keer de vering induwen wel bevestigen. :+ Paar klikjes hier, wat klikjes daar. Zo, dit zou merkbaar beter moeten zijn.

Eerste indruk lijkt inderdaad iets stabieler, en minder nadeinend te zijn.

Totale schade: 0 euro. Topservice :)

Xbox
Even the dark has a silver lining

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fonias schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:06:
Herkenbaar :X

Exact hetzelfde gehad. Vind het sowieso een enorm lawaaierige helm

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Blabla13 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:22:
[...]

Tuurlijk is een helm persoonlijk. Ik vind het vooral jammer dat je ze niet langere tijd kunt uitproberen voordat je een keuze maakt. Blijven toch dure dingen.

Heb ook de nolan 100-6 en voor het meeste tevreden. Alleen het blauwe zonnevizier had vervangbaar moeten zijn. Iemand die weet of er ook bruine te krijgen zijn?
Bij een goede motorzaak moet je wel een eind komen. En dan valt er later ook nog wel eea af te stellen

• SL65
  • Registratie: December 2009
turkeyhakan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Dat was ook mijn eerste keus, maar die zat niet goed. Nu ook een Neotec. Erg fijne helm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08 08:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImXQ2tagC0-eV8oBg1ougzyj-8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYGAqGuEjPNagejggsfnDW3z.jpg?f=fotoalbum_large
Goedemorgen Tweakers O+

@pinlock discussie:
Ook heb een Scorpion Exo-Tech helm, zwaar ding, enorme lawaaipot maar in 2 dingen is hij werkelijk subliem.
1: systeem functie, kinstuk gaat volledig naar achteren, vangt geen extra wind dus gewoon als echte pothelm te gebruiken.
2: pinlock er in ingedaan bij nieuw kopen, 3 jaar terug denk ik? Nooit meer er uit hoeven halen. Werkt perfect, geen condens of wat dan ook. Oh en ik maak het vizier altijd schoon met handzeep gewoon met mijn vingers zachtjes alles er af wassen. Droogmaken met een microvezeldoek.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• turkeyhakan
Bommes schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:22:
[Afbeelding]
Goedemorgen Tweakers O+

@pinlock discussie:
Ook heb een Scorpion Exo-Tech helm, zwaar ding, enorme lawaaipot maar in 2 dingen is hij werkelijk subliem.
1: systeem functie, kinstuk gaat volledig naar achteren, vangt geen extra wind dus gewoon als echte pothelm te gebruiken.
2: pinlock er in ingedaan bij nieuw kopen, 3 jaar terug denk ik? Nooit meer er uit hoeven halen. Werkt perfect, geen condens of wat dan ook. Oh en ik maak het vizier altijd schoon met handzeep gewoon met mijn vingers zachtjes alles er af wassen. Droogmaken met een microvezeldoek.
Woon je in het bos? Erg gaaf!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:24

geert_s

Gamertag: Brulbak

turkeyhakan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Goed dat je uiteindelijk toch - met open vizier- naar andere helmen bent gaan kijken. Een Neotec 3 is een uitstekende helm, en als je nog eens een paar tientjes over hebt kun je een Shoei personal fitting laten doen. Vaak hebben motorzaken wel zo nu en dan aanbiedingen daarvoor, en de fit wordt er echt beter van, ook al zit hij nu al goed.

Heb je ook al oordoppen in tegen het windgeruis?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:01
@Bommes een pain de stok en geen croissantje. Vloeken in de kerk! _O-

• ollie1965

ollie1965

Jolke schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:34:
@Bommes waarom dan niet gelijk een Pain au Chocolat , scheelt je gelijk weer een pot Nutella in de bagage :+

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59

Eagle Creek

Breathing security

Afgelopen week voor het eerst sinds twee jaar weer gereden. Heb nog geen eigen motor dus gehuurd. Was eventjes wennen weer maar de basis verleer je niet en met een kwartiertje durfde ik me wel weer tussen het gewone verkeer te mengen. Wat was dat weer lekker zeg : -).

Ben nu toch wel meer serieus aan het oriënteren. Afgelopen week zowel een naked als een zware touring gereden, ga op korte termijn toch nog even op een adventure een ritje doen. Vooral om een beetje gevoel te krijgen bij wat ik zoek en wil.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08 08:21
turkeyhakan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Woon je in het bos? Erg gaaf!
Nee ik ben op een motortripje, die was mijn ontbijt vanochtend op een camping in de Alpen.
Ik koop meestal elke dag een stokbroodje, voor de lunch en wat ontbijt als ontbijt de volgende ochtend.
Er is niet altijd een bakker heel dichtbij, dan is mijn go to oplossing.
ollie1965 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:01:
[...]

@Bommes waarom dan niet gelijk een Pain au Chocolat , scheelt je gelijk weer een pot Nutella in de bagage :+
Zie lunch verhaal, ik wel kunnen stoppen waar en wanneer ik wil, meestal geen vaker in de buurt. En die chocolade Croissant eet ik graag, meestal als ontbijt wanneer er wel een bakker om de hoek van de camping is.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 13:12

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Boudewijn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:41:
[...]

Herkenbaar :X

Exact hetzelfde gehad. Vind het sowieso een enorm lawaaierige helm
Apart, ik vindt mijn HJC RPHA 91 juist heel stil. Wellicht omdat ik altijd met Shure in ear earphones rijdt. Heb dit voorjaar ook een nieuw vizier en pinlock geplaatst, die is inderdaad beter en waterdichter dan die af fabriek.

Voor de zomer heb ik ook een Scorpio Exo Tech, die is echt veel lawaaieriger, maar wel lekker luchtig met de kin naar achteren geklapt.

• turkeyhakan
geert_s schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Goed dat je uiteindelijk toch - met open vizier- naar andere helmen bent gaan kijken. Een Neotec 3 is een uitstekende helm, en als je nog eens een paar tientjes over hebt kun je een Shoei personal fitting laten doen. Vaak hebben motorzaken wel zo nu en dan aanbiedingen daarvoor, en de fit wordt er echt beter van, ook al zit hij nu al goed.

Heb je ook al oordoppen in tegen het windgeruis?
Dank je wel! Ik heb de Neotec 3 net gekocht in de winkel en ga vanavond de Cardo set inbouwen. Ben benieuwd hoe het zit met windgeruis. Dank voor de tip.

• geert_s

geert_s

turkeyhakan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:17:
[...]

Dank je wel! Ik heb de Neotec 3 net gekocht in de winkel en ga vanavond de Cardo set inbouwen. Ben benieuwd hoe het zit met windgeruis. Dank voor de tip.
Ik wil je niets opdringen, maar vanuit eigen ervaring: tinnitus is kut, en rijden met oordoppen is zóveel meer ontspannen. Je houdt het letterlijk langer vol op de motor omdat je minder overprikkelt raakt. Begin met gewone schuimpjes of kant-en-klare dopjes, en als het bevalt weet dan dat oordoppen op maat nog veel beter zitten.

• Pyr0_
Ook hier geen slecht lunch plekje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHWj6-7gVQjk45zZqGgKNE5c6Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSiAebtjFaht1Wu3q9Y4qWxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaorYRy263KgJaOJ4z48nClojGM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YUHi2BwcrzSfzpHbvO8dRKMS.png?f=fotoalbum_large
beter? ;)

geert_s schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik wil je niets opdringen, maar vanuit eigen ervaring: tinnitus is kut, en rijden met oordoppen is zóveel meer ontspannen. Je houdt het letterlijk langer vol op de motor omdat je minder overprikkelt raakt. Begin met gewone schuimpjes of kant-en-klare dopjes, en als het bevalt weet dan dat oordoppen op maat nog veel beter zitten.
en gehoor verlies is ook klote.. ik merk dat als er veel achtergrond geluid is ik moeite heb gesprekken te verstaan.. en ik rijd altijd met pluggen in.. wil me niet voorstellen hoe dat is als je geen pluggen in hebt..
En ik heb al jaaaaren Schuberth helmen, die gemaakt zijn met geluids comfort in gedachten..

• kneusteun
[...]

Gebitch incoming.

Maar ik kan nog geen 30min concentreren met oordoppen…. Gaan pijn doen aan gehoorgang. Alles geprobeerd maar ik rij nu 15+ jaar zonder.

Heb wel altijd muziek aanstaan, zonder muziek kan ik niet lang rijden.

gehoor is nog steeds prima, ik raad het niemand aan maar oordoppen is voor mij gewoon geen optie blijkbaar. Mijn helm is ook gewoon best wel stil, of mijn muziek staat erg hard?

• geert_s

geert_s

kneusteun schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Gebitch incoming.

Maar ik kan nog geen 30min concentreren met oordoppen…. Gaan pijn doen aan gehoorgang. Alles geprobeerd maar ik rij nu 15+ jaar zonder.

gehoor is nog steeds prima, ik raad het niemand aan maar oordoppen is voor mij gewoon geen optie blijkbaar. Mijn helm is ook gewoon best wel stil, of mijn muziek staat erg hard?
En geen piep in je oor? Dan ben je one lucky bastard.

• WilbertNeems
Ik kan het niet laten mij hier in te mengen. :P Tijdje in Frankrijk gewoond en kan de goede stokbroden en croissants enorm waarderen, helaas zijn ze zelfs in Frankrijk niet altijd goed. En als ik dat zielige croissantje op die foto zie had je misschien beter een stokbrood kunnen pakken. :o

• WilbertNeems
Of je handen zijn te groot. ;)
i foto van @Bommes niet van mij :)
Volgens mij heeft Bommes geen kleine handen, maar ook geen kolenschoppen, dus idd een klein crossantje vermoed ik..

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
[...]

Gebitch incoming.

Of je hoort de piep niet meer door de beschadiging van de harde muziek? :P

Zonder gein, ik rij altijd met doppen in. Knap dat je het zo lang vol kan houden, op de snelweg kan ik niet zonder.

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:16
[...]

Gebitch incoming.

Ik denk dat je vooral je gehoor voor je laatste levensjaren (vanaf 70+) spaart als je met oordoppen rijdt. Los van tinnitus dat op jongere leeftijd al ontstaat.

• kneusteun
Ik snap alle opmerkingen.

Maar zoals gezegd de pijn in de oren is zo groot dat ik gewoon weg niet meer kan rijden.

Geen piep in de oren (sterker nog uitstekend gehoor voor mijn 40 jaar) en ja misschien later issues maar ik kan nu tenminste rijden.

Of ik de 70 haal is ook geen garantie.

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Belangrijkste is dan onder de 80-100km/h blijven, wind begint rond die snelheden serieus lawaai te maken.

• ollie1965

ollie1965

mkrmr schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Apart, ik vindt mijn HJC RPHA 91 juist heel stil. Wellicht omdat ik altijd met Shure in ear earphones rijdt. Heb dit voorjaar ook een nieuw vizier en pinlock geplaatst, die is inderdaad beter en waterdichter dan die af fabriek.

Voor de zomer heb ik ook een Scorpio Exo Tech, die is echt veel lawaaieriger, maar wel lekker luchtig met de kin naar achteren geklapt.
Nou is het achter het scherm van een K1600 ook met een lawaai helm stukken stiller dan op andere fietsen volgens mij.
Ik ervaar ook veel minder lawaai van mijn helm achter het scherm op de FJR, maar als ik hem naar beneden schuif loopt het niveau van het geluid op en dan weer een klein beetje af totdat ik vol in de luchtstroom zit.
Mijn adventure motor boven de 120km/h mmmmm nee stukken luider dan wat dan ook (ik rij/vergelijkingsmateriaal heb)

[ Voor 3% gewijzigd door ollie1965 op 02-07-2026 14:46 . Reden: linkje naar een bericht war je op quote is niet echt nodig natuurlijk ]

• kneusteun
_eLMo_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:37:
Belangrijkste is dan onder de 80-100km/h blijven, wind begint rond die snelheden serieus lawaai te maken.
Nope, ook dat niet.

Ik heb ook nooit echt last van windruis na het rijden. Ik heb wel een keer gehad met dagje Eiffel dat mede rijder doppen was vergeten en die had echt last bij het afstappen. Heb dat zelf nog nooit ervaren.

Maar we doen een reminder na de volgende 15 jaar.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

ik ben het hier zo mee eens. Zonder doppen gelest. Daarna half jaar met standaard Alpine dingen, en sindsdien maatwerk alpine. Je bent onbewust veel minder energie kwijt.

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Ik heb oordoppen op maat (Alpine) geprobeerd, links zat prima, niet beter of slechter dan standaard silicone (alpine race). Rechts is 2x opnieuw gemaakt maar bleef losploppen tijdens het rijden, met de standaard geen last van.

Hangt dus heel erg af van je oren, en zoals kneusteun zegt, hij heeft vanalles geprobeerd maar kan het niet verdragen, dan houd het wel een beetje op en is het beste advies grote ruit / windbescherming in combinatie met geen langdurige hogere snelheden.

• Jolke
kneusteun schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Nope, ook dat niet.

Ik heb ook nooit echt last van windruis na het rijden. Ik heb wel een keer gehad met dagje Eiffel dat mede rijder doppen was vergeten en die had echt last bij het afstappen. Heb dat zelf nog nooit ervaren.

Maar we doen een reminder na de volgende 15 jaar.
Ow wow, ik zou ook wel willen rijden zonder oordoppen, maar dat is bij mij geen optie. Ik krijg na korte tijd al het gevoel dat het mijn oren niet goed doet.

Hoe luister je naar muziek? Als die hard staat, dan heb je hetzelfde effect als de wind, maar dan de muziek.
Ik heb het ooit geprobeerd met muziek, maar ik moest hem zo kneiterend hard zetten, dat ik nauwelijks van de muziek kon genieten. Sindsdien niet meer geprobeerd.

• geert_s

geert_s

_eLMo_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:57:
Ik heb oordoppen op maat geprobeerd, links zat prima, niet beter of slechter dan standaard silicone. Rechts is 2x opnieuw gemaakt maar bleef losploppen tijdens het rijden, met de standaard geen last van.

Hangt dus heel erg af van je oren, en zoals kneusteun zegt, hij heeft vanalles geprobeerd maar kan het niet verdragen, dan houd het wel een beetje op en is het beste advies grote ruit / windbescherming in combinatie met geen langdurige hogere snelheden.
Bij mij blijven standaard doppen heel slecht zitten. Hiervoor had ik maatwerk noizezz maar die hebben nooit echt lekker gezeten. Nu maatwerk Alpine doppen en die zitten goed. Soms prop ik ze schijnbaar een beetje verkeerd in mijn oor en dan na een half uur voelt het alsof mijn oor helemaal beurs is van binnen. Maar als het goed zit rij ik er zonder problemen een hele dag mee.

• geert_s

geert_s

Jolke schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Ow wow, ik zou ook wel willen rijden zonder oordoppen, maar dat is bij mij geen optie. Ik krijg na korte tijd al het gevoel dat het mijn oren niet goed doet.

Hoe luister je naar muziek? Als die hard staat, dan heb je hetzelfde effect als de wind, maar dan de muziek.
Ik heb het ooit geprobeerd met muziek, maar ik moest hem zo kneiterend hard zetten, dat ik nauwelijks van de muziek kon genieten. Sindsdien niet meer geprobeerd.
Muziek luisteren terwijl je oordoppen in hebt gaat dus veel beter dan zonder doppen. De filter laat muziek door en houdt windruis tegen, even simpel gezegd.

• Jolke
Ik dacht dat je ook oordoppen voor muziek èn tegen windruis tegelijk had. Het zijn dus eerder speakertjes die op je oren zitten?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Jolke schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:09:
Ik dacht dat je ook oordoppen voor muziek èn tegen windruis tegelijk had. Het zijn dus eerder speakertjes die op je oren zitten?
Meestal heb je speakers in je helm ter hoogte van je oren en dan gehoorbescherming in je oor kanaal. Oordopjes met muziek in je oren kan ook maar dat doet qua gehoorbescherming niet genoeg denk ik.

• Jolke
Duidelijk, ik heb er eigenlijk nooit meer naar gekeken blijkbaar.

En anders de Goldwing oplossing: 2x 70W boxen inbouwen en standje 11. :P

• Gringjammer
418O2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Meestal heb je speakers in je helm ter hoogte van je oren en dan gehoorbescherming in je oor kanaal. Oordopjes met muziek in je oren kan ook maar dat doet qua gehoorbescherming niet genoeg denk ik.
Er zijn relatief wat video's te vinden over het gebruik van bijv. Apple AirPods Pro (gen 3) in de motorhelm met Active Noise Cancel functie maar helaas werkt dat niet goed op windruis. De microfoon kan dat niet goed oppikken en de speakers kunnen dat dus niet goed opvangen met tegengolven.

Ik denk wel dat het menselijk gehoor wel wat kan hebben anders waren er veel meer mensen doof geweest, zie her en der wel vaker het principe "Dat kan wel even zonder gehoorbescherming" met zagen of sleuven.
Anderzijds heb je maar 1 paar oren en geen reserve, ik denk vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.

• geert_s

geert_s

Beide kan. Er zijn inderdaad ook maatwerk doppen met bluetooth die dus én afsluiten én muziek afspelen. Niet van die Draadloze Apple dingen dus, dat werkt niet.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ollie1965 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:37:
[...]

Nou is het achter het scherm van een K1600 ook met een lawaai helm stukken stiller dan op andere fietsen volgens mij.
Ik ervaar ook veel minder lawaai van mijn helm achter het scherm op de FJR, maar als ik hem naar beneden schuif loopt het niveau van het geluid op en dan weer een klein beetje af totdat ik vol in de luchtstroom zit.
Mijn adventure motor boven de 120km/h mmmmm nee stukken luider dan wat dan ook (ik rij/vergelijkingsmateriaal heb)
Klopt zeker.

Heb op mn K1600GT een Wunderlich Marathon scherm, dus extra hoog en breed. Zit ook op de snelweg in betrekkelijke rust icm Shoei GT-Air 2.

Maar dan nog doe ik oordoppen in!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
Jup, ik heb deze: https://audinc.nl/gehoorbescherming/motor-oordoppen/

Oude versie van de BT-oortjes, dus doppen op maat waar je de oordopjes aan vastmaakt. Wil die nu eigenlijk "afdoppen", de kabel van de speakers beginnen wat te slijten. En ik heb net een Cardo gekocht, dus met de speakers in de helm heb ik die dan niet meer nodig. Maar de op maat gemaakte doppen zitten nog prima d:)b

• WilbertNeems
Gringjammer schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]Ik denk wel dat het menselijk gehoor wel wat kan hebben anders waren er veel meer mensen doof geweest, zie her en der wel vaker het principe "Dat kan wel even zonder gehoorbescherming" met zagen of sleuven.
Anderzijds heb je maar 1 paar oren en geen reserve, ik denk vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Met dat eerste stuk maak je een denkfout. Een keer zagen of sleuven zonder gehoorbescherming doe je maar heel af en toe en relatief kort. Op de motor zit je veel vaker en veel langer, die voortdurende belasting op middelhoog niveau is veel schadelijker dan af en toe een hoge piek.

• WilbertNeems
Stalensnuitje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Jup, ik heb deze: https://audinc.nl/gehoorbescherming/motor-oordoppen/

Oude versie van de BT-oortjes, dus doppen op maat waar je de oordopjes aan vastmaakt. Wil die nu eigenlijk "afdoppen", de kabel van de speakers beginnen wat te slijten. En ik heb net een Cardo gekocht, dus met de speakers in de helm heb ik die dan niet meer nodig. Maar de op maat gemaakte doppen zitten nog prima d:)b
Is de geluidskwaliteit vande oortjes zelf niet stukken beter dan van de speakers in de helm?

• WilbertNeems
_eLMo_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:57:
Tenzij het gaat om een FJR, K1600 of RT zoals andere noemen is dit voor mij niet van toepassing. Ik ben van de school mijn helm moet vol in de wind zitten. Pas nog op een Versys 1100 gezeten met instelbare ruit en er is geen positie te vinden waarmee die geen turbulentie veroorzaakt en als ik dan ga staan en dus ruim boven de ruit uit kom is het ineens wel relatief stil.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:22
Fijne ervaring vandaag. Normaal doe ik woon werk lekker in de leaseauto, vrouwlief moest ook naar werk en haar auto had wat probleempjes. Ik dus woon werk met de motor. Redelijk simpele route van Lexmond naar Utrecht (nabij de Wall langs de A2) en terug. nu met wegwerkzaamheden rondom A27 is het al een weekje extra drama, dus op zich is de motor dan wel weer fijn.
Echter met plezierritjes rijd ik gemiddeld genomen bij voorkeur geen file, dus vind ik altijd weer even spannend wanneer ik weer eens echt ga file filteren.
De hoop is dan altijd dat er een andere motorrijder langkomt waar ik rustig achteraan kan rijden.
Vandaag had ik geluk, ik kwam vanaf de parallelbaan door de tunnel om richting Nieuwegein de file in te rijden als ik in mijn spiegels blauwe zwaailichten aan zie komen.
Heb de hele file rustig achter 2 marechaussee motoren aan kunnen rijden. O+
Merkte dat ze iets sneller gingen dan ik comfortabel doe, maar schets mij verbazing dat menig automobilist gewoon niet van het bestaan van spiegels afweten en pas als de marechaussee ook naast de auto de geluid signalen aan moet zetten zie je ze wakker schikken.
Voor mij fijn, want ondanks mijn net langzamere tempo kwam ik niet vast te zitten en bleef ik er redelijk achter. Automobilisten zijn na het passeren ook iets alerter op het bestaan van spiegels.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
WilbertNeems schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Is de geluidskwaliteit vande oortjes zelf niet stukken beter dan van de speakers in de helm?
Dat weet ik nog niet, maar zou best logisch zijn, al was het maar omdat ze direct op je gehoorgang zitten. Ik heb ze een bericht gestuurd of er een optie is de bluetooth variant te vervangen door bedrade oortjes, die kan ik dan ipv de speakers inpluggen op de Cardo.

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

WilbertNeems schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:32:
[...]

Tenzij het gaat om een FJR, K1600 of RT zoals andere noemen is dit voor mij niet van toepassing. Ik ben van de school mijn helm moet vol in de wind zitten. Pas nog op een Versys 1100 gezeten met instelbare ruit en er is geen positie te vinden waarmee die geen turbulentie veroorzaakt en als ik dan ga staan en dus ruim boven de ruit uit kom is het ineens wel relatief stil.
Slecht idee, ik snap je probleem, ik heb hetzelfde. Tijd rondgereden met een hele korte ruit omdat dat rustiger is dan een turbulent achter een ruit.

De enige reden om dit te doen is imho looks ;P Een grote toerruit en een spoiler erop, en je zit bijna net zo uit de wind als op een RT. Tenzij je motor dramatische aerodynamica heeft, zoals mijn Husky 901 had, daar werd mega lucht aangezogen vanaf onder / via de spiegels. Moeilijk om het daar stil te krijgen.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 13:12

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

WilbertNeems schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Absoluut, daarom rij ik al jaren met Shure oordoppen. Heerlijk muziek luisteren onderweg en geen windlawaai. En niet alleen gebruikt op mijn K1600 maar ook op andere motoren met kleinere windschermen.

https://www.shure.com/nl-NL/producten/earphones

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:06
Vandaag een interessant avontuur met een hoop gepuzzel.

Ik moest al een tijdje naar de garage want mijn voorband moest vervangen worden. Vandaag rij ik met de motor naar het bedrijfsfeest in Vught en in de buurt van de afslag merk ik dat mijn motor raar doet. Afslag genomen, en bij de stoplichten die ik dat mijn voorband plat is. Het was nog een paar honderd meter naar eindbestemming dus mijn motor daar heen gebracht en ANWB gebeld.

Deze was er relatief snel, en constateert met zoals mij dat de band vervangen moet worden, maar door achterstallig onderhoud kan hij mij niet verder helpen.

Nu heb ik al een paar garages gebeld, en diegene die wel nog open was geeft aan dat het 3 weken duurt voordat ze kunnen helpen.

Wie voor mij heeft raad hierin? De motor thuis rijden is geen optie, en ik hoop dat morgen een garage mij met spoed kan helpen. Maar wellicht heeft een van jullie tips!

Ik heb ook nog nagedacht om zelf de band erop te zetten, maar ik durf die risico niet aan, want zo erg niet vertrouw ik mijn motor reparatie skills...

• Pyr0_
P-Storm schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:18:

Ik moest al een tijdje naar de garage want mijn voorband moest vervangen worden. Vandaag rij ik met de motor naar het bedrijfsfeest in Vught en in de buurt van de afslag merk ik dat mijn motor raar doet. Afslag genomen, en bij de stoplichten die ik dat mijn voorband plat is. Het was nog een paar honderd meter naar eindbestemming dus mijn motor daar heen gebracht en ANWB gebeld.

Deze was er relatief snel, en constateert met zoals mij dat de band vervangen moet worden, maar door achterstallig onderhoud kan hij mij niet verder helpen.

Nu heb ik al een paar garages gebeld, en diegene die wel nog open was geeft aan dat het 3 weken duurt voordat ze kunnen helpen.

Wie voor mij heeft raad hierin? De motor thuis rijden is geen optie, en ik hoop dat morgen een garage mij met spoed kan helpen. Maar wellicht heeft een van jullie tips!

Ik heb ook nog nagedacht om zelf de band erop te zetten, maar ik durf die risico niet aan, want zo erg niet vertrouw ik mijn motor reparatie skills...
Heb je de skills/gereedschap om zelf het wiel eraf te halen? Dan is het een stuk minder werk voor de garage en doen ze het wellicht even tussendoor.

• P-Storm
Pyr0_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:26:
[...]

Heb je de skills/gereedschap om zelf het wiel eraf te halen? Dan is het een stuk minder werk voor de garage en doen ze het wellicht even tussendoor.
Nee dat ook niet, het meest technische wat ik aan mijn motor heb gedaan is de accu vervangen, en daar bleek na een paar maanden dat de terminal stekkers bouten los getrild waren

• Joris748
Oops, I did it again :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIt8El67AvBlovNboF7didX3AeU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ITLPmn7bIwU3EapV3UY4u9wi.jpg?f=user_large

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Ah Shit, Here We Go Again! :o

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• Pyr0_
P-Storm schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Nee dat ook niet, het meest technische wat ik aan mijn motor heb gedaan is de accu vervangen, en daar bleek na een paar maanden dat de terminal stekkers bouten los getrild waren
Dan zou ik er zeker niet zelf aan beginnen, redelijk cruciaal onderdeeltje van je motor. :+

Dan ben je overgeleverd aan de good-will van de garages ben ik bang.

Oppompen zelf al geprobeerd neem ik aan?

• Pyr0_
De laatste echte reisdag zit erop, morgen de laatste 500km voornamelijk snelweg om thuis te komen. Wat een reis, maar ik zal ook blij zijn weer thuis te zijn. Heb nog 1 blog (linkje) geschreven, ga kijken of ik nog iets van een recap oid doe komende week. Maar vandaag was iig nog zeker de moeite waard!

Vanmiddag al de gaafste motor-foto van vandaag gepost, verder alleen de campingfoto met de motor erop, het moet maar :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI-fmYhj1SCBBGhJDTQonFADzJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POI9C6IOfruEktZUjYX08oEA.jpg?f=fotoalbum_large

• Gringjammer
WilbertNeems schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:27:
[...]

Met dat eerste stuk maak je een denkfout. Een keer zagen of sleuven zonder gehoorbescherming doe je maar heel af en toe en relatief kort. Op de motor zit je veel vaker en veel langer, die voortdurende belasting op middelhoog niveau is veel schadelijker dan af en toe een hoge piek.
En wat als je nou 30x per dag even gauw iets zaagt of een sleufje maakt? 30x per dag x 254 werkdagen is toch best wat uurtjes geluid op een jaar, dat kun je zeker gaan merken op latere leeftijd.

schade aan gehoor ontstaat meestal ook niet direct maar pas later en dan… dan is het te laat😉

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

P-Storm schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:18:

Nog meer garages bellen. Als je je regio had vermeld hadden mensen mee kunnen denken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• P-Storm
noes schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:15:
[...]

Nog meer garages bellen. Als je je regio had vermeld hadden mensen mee kunnen denken.
Het is regio Vught/Den Bosch, dat had ik beter kunnen vermelden inderdaad. Veel garages zijn nu ook dicht, dus dat wordt morgenvroeg bellen.

Ik merk ook dat ik mogelijk een losse sleep dienst en los de garage moet regelen, maar daar weet ik morgen meer over wanneer garages weer aanwezig zijn. Maar dank voor het meedenken!

• geert_s

geert_s

P-Storm schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:22:
[...]

Het is regio Vught/Den Bosch, dat had ik beter kunnen vermelden inderdaad. Veel garages zijn nu ook dicht, dus dat wordt morgenvroeg bellen.

Ik merk ook dat ik mogelijk een losse sleep dienst en los de garage moet regelen, maar daar weet ik morgen meer over wanneer garages weer aanwezig zijn. Maar dank voor het meedenken!
Wat is het voor lek? Durf je het aan om voor de rit naar huis er even een prop in te jassen? Of heb je hem echt aan stront gereden?

• P-Storm
geert_s schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:31:
[...]

Wat is het voor lek? Durf je het aan om voor de rit naar huis er even een prop in te jassen? Of heb je hem echt aan stront gereden?
Hij is echt tot stront is mijn gevoel, en heb er ook geen vertrouwen in dat ik meer dan alleen lopend moet gaan bewegen helaas :/

• turkeyhakan
Heeft iemand dé tip om de kabels van de Cardo Packtalk Pro weg te werken in de Shoei Neotec 3? Ik ben al uren bezig en heb geen goede manier kunnen vinden. Erg balen. De verkoper had geen tijd om het te installeren en zei dat het goed te doen was.

De speakers en de microfoon zitten op hun plek, en nu? :-) Van Youtube videos word ik ook niet echt wijs, daar iedereen het op een andere manier doet en een echte detail video ontbreekt.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:04

PeteSplit

ik weet het niet

turkeyhakan schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:28:
Heeft iemand dé tip om de kabels van de Cardo Packtalk Pro weg te werken in de Shoei Neotec 3? Ik ben al uren bezig en heb geen goede manier kunnen vinden. Erg balen. De verkoper had geen tijd om het te installeren en zei dat het goed te doen was.

De speakers en de microfoon zitten op hun plek, en nu? :-) Van Youtube videos word ik ook niet echt wijs, daar iedereen het op een andere manier doet en een echte detail video ontbreekt.
Ik heb een Nolan helm, deze is voorbereid voor communicatie en heeft een gat waar de kabels door kunnen en achter onder in de helm is ruimte, een soort kabel goot, waar je de kabels in kunt leggen.
De Cardo bevestiging, plaats je aan de linker kant laag tegen de helm, als daar jou "kabel gat' zit.
Alle kabels met elkaar verbinden en achter onder in de helm leggen.
Je merkt wel als het goed ligt, als je de binnen voering weer terug kunt plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5IoQWUsFHVs_7EKFNuD3sbs1cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q6NJnslxG732xVTm64XZV8I.jpg?f=fotoalbum_large

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• Joris748
Iemand ervaring met gereedschapssetjes van Eastbound? Heb, vanwege de onmogelijke wielmoer van de DesertX, gereedschap nodig om zelf wielen te kunnen wisselen. En dit setje kun je ook onderweg meenemen.

https://eastbound.shop/nl...x-wheel-service-tool-kit/

En welke bandenlichters zijn aan te bevelen?

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 02-07-2026 23:08 ]

• ollie1965

ollie1965

Joris748 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:05:
Iemand ervaring met gereedschapssetjes van Eastbound? Heb, vanwege de onmogelijke wielmoer van de DesertX, gereedschap nodig om zelf wielen te kunnen wisselen. En dit setje kun je ook onderweg meenemen.

https://eastbound.shop/nl...x-wheel-service-tool-kit/

En welke bandenlichters zijn aan te bevelen?
Wat is er zo speciaal aan deze wielmoer/gereedschap? Ik zie alleen maar standaard doppen, inbus en een deelbare dwarsgreep die niet verstelbaar is (wringijzer).
En nee ik ken eastbound niet maar als ik geen DIN normen zie staan..... dan zou ik liever losse dingen bestellen bij Hazet/Stahlwille/Gedore/Wera waar dat allemaal mooi op gesomt staat en je weet wat je er aan hebt. Oke niet een wringijzer dat deelbaar is, maar bij de bekende merken hebben ze heel veel oplossingen.
En een dop 36 die met iets minder hoog is.... als je toch al aan het sleutelen bent is dat echt niet het grootste probleem.
Maar, als je dan ook 180Nm moet trekken dan ook een goede momentsleutel,,,,,,|

• Joris748
ollie1965 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:39:
[...]

Wat is er zo speciaal aan deze wielmoer/gereedschap? Ik zie alleen maar standaard doppen, inbus en een deelbare dwarsgreep die niet verstelbaar is (wringijzer).
En nee ik ken eastbound niet maar als ik geen DIN normen zie staan..... dan zou ik liever losse dingen bestellen bij Hazet/Stahlwille/Gedore/Wera waar dat allemaal mooi op gesomt staat en je weet wat je er aan hebt. Oke niet een wringijzer dat deelbaar is, maar bij de bekende merken hebben ze heel veel oplossingen.
En een dop 36 die met iets minder hoog is.... als je toch al aan het sleutelen bent is dat echt niet het grootste probleem.
Maar, als je dan ook 180Nm moet trekken dan ook een goede momentsleutel,,,,,,|
Het speciale is dat in een compact setje alles zit om een wiel te demonteren.
  1. Ik wil tijdens een offroad trip de spullen bij de hand hebben om zelf een band te kunnen wisselen.
  2. Heb nog geen dop voor die speciale 36 mm wielmoer. Voor thuis heb ik al een goede momentsleutel (tot 200 Nm)
Klopt het dat de officiële naam “12 kant dop met UD profiel” is?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 02-07-2026 23:58 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 65 Laatste