Tribunus schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:07:
@
BvZwolle ik zie in de TS dat jij een s1000xr rijdt? Hoe bevalt deze? Ik zit te kijken naar deze motor, naast een s1000r en ducati multi v4s.
Heb zelf wat verschillende motoren gereden en het meeste plezier gehad op een brutale 800 en ktm superduke 1290r. Laatste motor was een ktm SD 1290gt maar dat kon mij toch niet zo bekoren. Toch is een naked misschien niet meer voor mij. Wil toch wat meer richting de tour / crossover.
Had jij nog andere opties toen je voor de s1000xr koos?
Tja, wat moet je van een BMW in deze klasse zeggen. Een betere motor zal je niet snel vinden als je het hebt over afwerking, kwaliteit en duurzaamheid. Ik heb 0 problemen met de motor gehad. Ik heb nog niet eerder een motor gereden die me zoveel vertrouwen gaf en dat wordt beaamt door meerdere vrienden die ook een keer op de motor gereden hebben.
Is het allemaal hosanna? Nee hoor. Doordat hij zo goed is, kan hij klinisch aanvoelen. Het wow-effect komt pas, als in Nederland het roze pasje al in gevaar is. De kniehoek voor mij (1,94m) is wat aan de krappe kant. En mijn model 2015/2016 heeft bij 5000 toeren last van trilling in het blok. En dat kan je voelen in je vingers en zakie... Ik heb er overigens geen last van.
Ik ben wel aan het kijken naar iets anders en dat is verrekte lastig. Ik wil binnenkort op een 1290 Duke GT rijden, omdat het iets heel anders is dan de huidige BMW.
Op je vraag of ik nog andere opties had: ja. Ik kwam van de driecilinder Triumphs en de Tiger 900 GT was een serieuze kanshebber, totdat ik de proefrit op de BMW had gemaakt.
Maar jij hebt nu toch een 1290GT? Dan kunnen we wel een keer afspreken en een motorwisseltochtje doen?
[
Voor 3% gewijzigd door
BvZwolle op 26-02-2026 08:22
]