• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:54
@wd200
Bedenk wel dat de Rider 550 al zo'n 10 jaar oud is en volgens mij nauwelijks is veranderd waarbij TomTom tegenwoordig zich ook niet meer focust op eigen hardwaresystemen en verdere ontwikkeling dus niet te verwachten is. Maakt het geen slecht apparaat persé.

Sinds die tijd heeft Garmin de XT, XT2 en XT3 uitgebracht en blijft ontwikkelen.

Ik zou je aanraden een XT te kopen van marktplaats, tenzij je ook routes wil maken op je telefoon met de app van Garmin. In dat geval zou ik voor een XT3 gaan.

Verder is mijn ervaring vooral met de XT2, en die is goed met afgesloten wegen. Als ik wel een afgesloten weg tegen kom is deze afsluiting in de regel ook niet op Google Maps terug te vinden.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-07 18:14
WilbertNeems schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:07:
@wd200
Bedenk wel dat de Rider 550 al zo'n 10 jaar oud is en volgens mij nauwelijks is veranderd waarbij TomTom tegenwoordig zich ook niet meer focust op eigen hardwaresystemen en verdere ontwikkeling dus niet te verwachten is. Maakt het geen slecht apparaat persé.

Sinds die tijd heeft Garmin de XT, XT2 en XT3 uitgebracht en blijft ontwikkelen.

Ik zou je aanraden een XT te kopen van marktplaats, tenzij je ook routes wil maken op je telefoon met de app van Garmin. In dat geval zou ik voor een XT3 gaan.

Verder is mijn ervaring vooral met de XT2, en die is goed met afgesloten wegen. Als ik wel een afgesloten weg tegen kom is deze afsluiting in de regel ook niet op Google Maps terug te vinden.
Fair enough… had ik niet helemaal scherp 🙈
Beetje verder onderzoek laat zien dat TomTom goed de spreekwoordelijke boot heeft gemist

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:33
wd200 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Beetje verder onderzoek laat zien dat TomTom goed de spreekwoordelijke boot heeft gemist
Om het nog iets ingewikkelder te maken: ik zou met de huidige Android opties nog niet voor Garmin kiezen als ik geld toe kreeg. Dedicated unit van aliexpress of een oordeel telefoon met Quad Lock en je bent zoveel veelzijdiger: DMD, Osmand, Sygic, Calimoto, Kurviger etc, allemaal gratis of goedkoop...

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:47
HET IS WEER TIJD VOOR GSM VS DEDICATED GPS UNIT!

KOMT ALLEN

;)

• WilbertNeems
Polarisatie ten top. Ik groet ook alleen motorrijders als ik zie dat ze een TomTom of Garmin gebruiken!

Het is volgens mij maar net wat je gewend bent. Soms gebruik ik ook wel Osmand i.p.v. Garmin en je kan er alles mee maar het zit net op een andere plek wat gewenning vergt.

En wat mij persoonlijk het meest tegen staat bij de smartphone-opties is dat voor veel van de uitgebreidere functies een abonnement nodig is (behalve OsmAnd maar die heeft dan weer geen bochtenalgoritme). Ik betaal liever één keer veel te veel aan Garmin.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:48:

KOMT ALLEN

;)
En als ik nu ouderwets een kaart in m'n tanktas wens!?! Sluit je nu bij voorbaat al een hele groep uit! Of gewoon vooraf uit je hoofd leren, borden lezen, en dan verkeerd rijden. En de weg moeten vragen....

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Blomminator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:05:
[...]

En als ik nu ouderwets een kaart in m'n tanktas wens!?! Sluit je nu bij voorbaat al een hele groep uit! Of gewoon vooraf uit je hoofd leren, borden lezen, en dan verkeerd rijden. En de weg moeten vragen....
Nee hoor uitsluiten is ook weer zo wat, kans is wel dat we niet meer naar je zwaaien onderweg.

* Bommes houd van hokjes
>:)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:59
kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:05:
[...]

Ik zie steeds vaker bij routes en ritjes

"let op niet voor tomtom rider"

Is het zo dat die moeilijk doen met sommige GPX files?
Huh? Dat heb ik nog nooit gezien. Nu laad ik ook maar zelden routes van anderen in, en maak bijna alle routes zelf. Of, de routemakers die ik ken plaatsen genoeg routepunten.

Overigens, ik maak mijn routes in MyRouteApp, met het Garmin profiel (nou ja, Here is niet 100% Garmin), en de Tomtom redt zich wel. Andersom zie je dan juist veel meer afwijkingen in de route.

Ik dénk dat veel van die opmerkingen uit onwetendheid komen. Een route met 15 punten maken, en dan verwachten dat ieder systeem er hetzelfde van maakt, is een utopie. Dus, die mensen gebruiken Basecamp en hun Garmin, en maken zich er dan eenvoudig vanaf. Zet er genoeg punten bij, en alleen kaartverschillen zullen dan nog voor verschillen zorgen, en vaak is dat binnen bebouwde kom dan net een ander weggetje. Joh, als dát het probleem is...

De TomTom Rider 550 is natuurlijk al een aantal jaren oud. Die wordt nog steeds ondersteund, én werkt prima. Maar hoe lang die ondersteuning nog blijft? Dat is wel iets dat je je kunt afvragen.

Alsnog, als mijn Rider 550 kapot zou gaan, komt er per direct een nieuwe. Het ding doet wat het moet doen, en verkeersinfo vind ik top. Let op: bij een track zal de navi je door de afsluiting heen navigeren, en moet je het ter plekke zelf uitzoeken. Maar je ziet dit wel ruim van te voren aangekondigd worden (pakweg 60km van tevoren), het is daarbij wél duidelijk wat er wel en niet kan, dus als je zelf een beetje nadenkt werkt dat perfect. Het idee is immers dat de track gevolgd wordt; dan moet het ding niet zelf besluiten iets anders te gaan doen. :)
wd200 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Waarom? :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-07 15:02

Rick-Jan

always connected

Ik heb een Rider 500 en vind het een onding geworden. Bluetooth verbinding instabiel (tussen meerdere telefoons) gps routes die niet syncen ook al ben je aangemeld op je TomTom account en heb je een actieve verbinding, verkeersinformatie die niet doorkomt etc.

De route begeleiding als je eenmaal een route hebt ingeladen werkt wel goed, net zoals bochtige routes als je m in Nederland niet op de meest bochtige instelt.

Ik had hiervoor een Garmin en vond het werken met routes wel fijner erop. De begeleiding van de TomTom vind ik duidelijker. Maar Ik denk dat het voor mij ook weer een Garmin wordt hierna.

[ Voor 17% gewijzigd door Rick-Jan op 04-05-2026 09:30 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:42
Bommes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Nee hoor uitsluiten is ook weer zo wat, kans is wel dat we niet meer naar je zwaaien onderweg.

* Bommes houd van hokjes
Hokje "stam + t?" :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:09

geert_s

Gamertag: Brulbak

Ha leuk, de navi-discussie :)

Maar evengoed wel relevant voor mij, want komend weekend ga ik een georganiseerde route rijden. Mijn TomTom Rider 400 komt soms half hinkelend en stotterend nog wel op gang, maar laatste keer deed ik daar een hele avond over om hem aan de praat te krijgen. Die gaat dus niet meer mee. Ik heb alleen nog geen vervangende app, en ik weet na al die discussies hier nog steeds niet waar ik op ga overstappen.

Ik moet dus een GPX route inladen, en dat doe ik maar ongeveer 2x per jaar, dus ik wil niet iets met een abonnement, en het liefst helemaal niet betalen.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Huh? Dat heb ik nog nooit gezien. Nu laad ik ook maar zelden routes van anderen in, en maak bijna alle routes zelf. Of, de routemakers die ik ken plaatsen genoeg routepunten.

Overigens, ik maak mijn routes in MyRouteApp, met het Garmin profiel (nou ja, Here is niet 100% Garmin), en de Tomtom redt zich wel. Andersom zie je dan juist veel meer afwijkingen in de route.

Ik dénk dat veel van die opmerkingen uit onwetendheid komen. Een route met 15 punten maken, en dan verwachten dat ieder systeem er hetzelfde van maakt, is een utopie. Dus, die mensen gebruiken Basecamp en hun Garmin, en maken zich er dan eenvoudig vanaf. Zet er genoeg punten bij, en alleen kaartverschillen zullen dan nog voor verschillen zorgen, en vaak is dat binnen bebouwde kom dan net een ander weggetje. Joh, als dát het probleem is...

De TomTom Rider 550 is natuurlijk al een aantal jaren oud. Die wordt nog steeds ondersteund, én werkt prima. Maar hoe lang die ondersteuning nog blijft? Dat is wel iets dat je je kunt afvragen.

Alsnog, als mijn Rider 550 kapot zou gaan, komt er per direct een nieuwe. Het ding doet wat het moet doen, en verkeersinfo vind ik top. Let op: bij een track zal de navi je door de afsluiting heen navigeren, en moet je het ter plekke zelf uitzoeken. Maar je ziet dit wel ruim van te voren aangekondigd worden (pakweg 60km van tevoren), het is daarbij wél duidelijk wat er wel en niet kan, dus als je zelf een beetje nadenkt werkt dat perfect. Het idee is immers dat de track gevolgd wordt; dan moet het ding niet zelf besluiten iets anders te gaan doen. :)

[...]

Voor degenen die ook routes voor anderen maken: MRA heeft een functie om TomTom en Garmin over elkaar heen te leggen. Dan krijg je ook op basis van routepunten dezelfde uitkomst.

Ik blijf echter de voorkeur aan tracks geven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes
Zie je hokjes zijn nodig, zelfs die van grammernazi's.
;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-07 21:34
Tomtom slikt ook GPX files. De oudere modellen gebruikten ITN

• Bommes
geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:30:
Ha leuk, de navi-discussie :)

Maar evengoed wel relevant voor mij, want komend weekend ga ik een georganiseerde route rijden. Mijn TomTom Rider 400 komt soms half hinkelend en stotterend nog wel op gang, maar laatste keer deed ik daar een hele avond over om hem aan de praat te krijgen. Die gaat dus niet meer mee. Ik heb alleen nog geen vervangende app, en ik weet na al die discussies hier nog steeds niet waar ik op ga overstappen.

Ik moet dus een GPX route inladen, en dat doe ik maar ongeveer 2x per jaar, dus ik wil niet iets met een abonnement, en het liefst helemaal niet betalen.
De gratis Osmand app op je telefoon.
Dan kun maximaal x aantal kaarten downloaden. Waar voor een rondrit vaak wel voldoende is.
Het is niet een hele makkelijke app, althans er zijn echt super veel instel mogelijkheden, dat kan wat veel lijken.
Maar voor zo 1 of 2 keer per jaar rijden is het een goede gratis oplossing.

• Joris748
In mijn ogen heb je vooral een apparaat nodig dat track kan vertalen naar route. Eigenlijk lukt dat overal wel mee.

De verschillen zitten vooral in de extra functies.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-07 20:30
Om dan toch in te haken, ik las van de week dat Calimoto ook op Android auto draait.
Gezien ik dat als navi gebruik wel een zetje naar een dedicated AA scherm ipv mijn eigen telefoon.

Daarnaast, na een weinig gereden vorig seizoen, en een lastige start dit seizoen, de motor uit elkaar gehaald.
vorig jaar de accu van de XJ600 vervangen, dat was een fluitje van een cent.
Nu moest dat echter bij de BMW r850r, dan ligt toch weer de halve motor uit elkaar voor enkel een accu vervangen.
Direct ook voorband eraf gehad en nieuw ventiel geplaatst, de oude lekte.
Motor in elkaar, loopt nu weer als een zonnetje. echter toen ik gisteren klaar was, was het weer ineens niet meer zonnig..

• DrivinUCrazy
Dutchgixxer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:34:
Tomtom slikt ook GPX files. De oudere modellen gebruikten ITN
Dan heb je het wel over stokoude modellen, de Rider 40/400 hadden al GPX ondersteuning.

De Rider 40/400 heeft echter inmiddels gewoon té weinig rekenkracht. De software is wel doorontwikkeld, maar de hardware niet. De upgrade naar een 550 (die wél sneller is) deed voor mij toen ook wonderen.
Joris748 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Voor degenen die ook routes voor anderen maken: MRA heeft een functie om TomTom en Garmin over elkaar heen te leggen. Dan krijg je ook op basis van routepunten dezelfde uitkomst.

Ik blijf echter de voorkeur aan tracks geven.
Tomtom heeft het vanaf de Rider 40/400 en 550 overigens altijd bedoeld om motorroutes als track te gebruiken, dat is ook duidelijk waar die in uitblinkt. Dáár ontstaat juist ook een hoop gevloek bij de Garmin rijders. Waar dat aan ligt laat ik overigens in het midden, want ik denk dat de apparatuur van Garmin het wel kan. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56

Destruction

(ex-)Automonteur

* Destruction heeft een Rider 450 iirc.

Routes inladen doe ik eigenlijk nooit, dus geen idee hoe goed dat werkt. Tot zover in ieder geval tevreden met een losse unit zoals deze. Wat ik hierna ga doen weet ik niet. Ik vind het offline zijn juist een prettig iets bij het motorrijden, dus daar zou ik dmv Android auto geen afbreuk aan willen doen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• kneusteun
DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:16:
[...]

[...]

Ja denk dat het meer met tracks is, maar zag bij reis organisaties en sommige hotels de melding dat ze routes hadden, maar dat deze niet geschikt waren voor tomtom rider.

https://www.horizonmotorr...krijk/dirty-roads-vogezen
Hier staat het ook wel, en volgens mij is dit best een grote reis organisatie.

• Joris748
kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ja denk dat het meer met tracks is, maar zag bij reis organisaties en sommige hotels de melding dat ze routes hadden, maar dat deze niet geschikt waren voor tomtom rider.

https://www.horizonmotorr...krijk/dirty-roads-vogezen
Hier staat het ook wel, en volgens mij is dit best een grote reis organisatie.
Hoe gaat TomTom om met tracks die over onverharde wegen en bospaden gaan? Misschien zit daar verschil in.

• DrivinUCrazy
Tomtom wil niet over onverhard, dus dát kan een heel legitieme reden zijn om Tomtom niet te ondersteunen. Zo te zien is dat hier het geval. Als het de bedoeling is om gravelwegen te doen, dan zit je met een Tomtom verkeerd.

Alles daarbuiten is imho gewoon luiheid/onwetendheid. Take your pick.

• kneusteun
Joris748 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Hoe gaat TomTom om met tracks die over onverharde wegen en bospaden gaan? Misschien zit daar verschil in.
Dat zou kunnen inderdaad.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-07 14:09
Ik heb een Beeline :+ daarmee kom ik ook waar ik wil.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:09

ozzynator

Nevermind.

Hier ook een Beeline II. Stem mag wat beter, is wat mij betreft het enige nadeel. Doet ook wat ik wil, kan in hun eigen app een route maken, maar ook in Calimoto en dan als gpx inladen. Werkt net wat beter.

Moette doen.

• kneusteun
ozzynator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:38:
Hier ook een Beeline II. Stem mag wat beter, is wat mij betreft het enige nadeel. Doet ook wat ik wil, kan in hun eigen app een route maken, maar ook in Calimoto en dan als gpx inladen. Werkt net wat beter.
Ik vind dat ding best wel tof, maar kan hij ook tracks inladen dus?

• kneusteun
Blomminator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Je kan je discussiepunten per brief doorsturen >:)

• WilbertNeems
@geert_s
Zoals @Bommes zegt zou ik ook OsmAnd aanraden. Wel kijken of je dan een spoor/track kan vinden van je route, of maken (dat kan vast met MyRoute app in de browser niet waar @DrivinUCrazy ?) i.p.v. de route met alleen de routepunten.

En als dat bevalt inschrijven bij OsmAnd-nieuwsbrief, over het algemeen krijg je dan vanzelf een keer een e-mail met 50% korting voor aanschaf zonder abonnement zodat je alle kaarten kan downloaden.

• WilbertNeems
Bommes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Zie je hokjes zijn nodig, zelfs die van grammernazi's.
;)
*grammar nazi of gramaticanazi :P

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:43

botoo

💀 too old to die young

Weet iemand of in de omgeving Haarlem - Zandvoort de politie een ‘ burger’ KTM in gebruik heeft? Ik stond gisteren naast zoeentje bij het stoplicht met veel zwarte koffers en een onopvallend soort stroboscoop zwaailicht . Hij groette wel vriendelijk.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

KOMT ALLEN

;)
Wat is er mis met het shell stratenboek :?

• DrivinUCrazy
WilbertNeems schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:06:
@geert_s
Zoals @Bommes zegt zou ik ook OsmAnd aanraden. Wel kijken of je dan een spoor/track kan vinden van je route, of maken (dat kan vast met MyRoute app in de browser niet waar @DrivinUCrazy ?) i.p.v. de route met alleen de routepunten.

En als dat bevalt inschrijven bij OsmAnd-nieuwsbrief, over het algemeen krijg je dan vanzelf een keer een e-mail met 50% korting voor aanschaf zonder abonnement zodat je alle kaarten kan downloaden.
Ik heb nooit offroad routes gemaakt, maar afhankelijk van de kaarten en routeeropties die je selecteert, kun je dit vast met MyRouteApp doen.
De export van GPX uit MRA bevat vrijwel altijd wel een spoor/track.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 12:48
Waaj schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Is wel lastig in je tanktas omslaan :X

• geert_s

geert_s

@geert_s

Als het goed is krijg ik twee versies, een route met routepunten én een track. De track werkt dus beter met OsmAnd? of gewoon beter als je een georganiseerde route doet? Dat laatste is me ook wel eens tegengevallen na een plotselinge grote wegafsluiting. Was even zoeken hoe je dan weer terug op de track komt.

• geert_s

geert_s

[...]

Wow, flashback.

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-07 23:33

TheProst

comparison is the thief of joy

[...]

Stratenboek? Zoals de naam al aangeeft zou het met een beetje logisch na denken een boek zijn met alle straten zijn. Maar dan ben ik toch wel blij met nav

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

[...]

Hek en steg >>>

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 11:01
Dutchgixxer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Nee nee geen wd 40. Laat de rem rubbers opzwellen. Gebruik remmen reiniger. Spoel de rempomp ff goed door. Remvloeistof peil niet de hoog. Kan zijn dat het compensatie gaatje van de pomp verstopt is.
Dat opzwellen van rubber door WD-40 is harde terugkerende fabel.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:33
@geert_s

Hoezo? Net ruim 3k getoerd met de Osmand routeplanner en offline routing werkt prima! Waar Calimoto nog wel eens de mist in gaat met haperende internet verbinding...

• SniperGuy
wd200 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:55:
Ik heb nu een oude Garmin zumo 350 of 395 en dacht een kijken wat een upgrade kost.

Zumo xt3 is 500 euro terwijl bij gps een nieuwe TomTom rider 550 slechts 239 euro.

Bijna een no brainer, heeft iemand nog een andere mening op basis van mijn gebruik ?

Ik hoop te vinden een betere actieve sturen op afgesloten wegen, zeker in Duitsland sta ik nu nu nog wel eens voor een verassing of vooraf alles dubbel te checken met Google maps / aanpassen in basecamp.

Natuurlijk is nieuw altijd een snellere interface.

Ik gebruik hem vooral voor routes maken / inladen en kleine toertochten (Benelux / de) maar hoop ook ooit rdga te gaan rijden de aankomende jaren.
Een XT3 is een fijne upgrade (zeker de weergave en rekensnelheid) en als je altijd Garmin gewend bent zal je er zo mee aan de slag kunnen.
Ik heb een 346 ooit (net na de release) voor 250 euro kunnen scoren en ik hoop dat de XT3 ook een keertje flink in de aanbieding is dan stap ik ook over.
Die Garmins zijn bijna onverwoestbaar: ik heb nier nog een 20 jaar oude Nuvi die het ook nog gewoon doet, naast een Zumo220 (die beide in een la stof liggen te happen). Ik denk dat de Streetpilot III (die ik ooit 2e hand heb gekocht en ook weer heb verkocht) ook nog steeds functioneert :D

• SniperGuy

KOMT ALLEN

;)
Ik ga eens parallel testen :P
Ik heb in de auto al eens gehad dat Maps er de brui aan gaf t.g.v. slechte satelliet dekking en gebrek aan dataverbinding.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Maar hebben we het dan over de 80.000 100.000 of 100.000+ uitvoering?
Waar waren de tijden dat er bij invalswegen van de grotere steden plattegronden verschenen…..

Uit het hoofd naar Groningen rijden daar de plattegrond raadplegen en dan er achterkomen dat het met het stratensysteem best wel veel onthouden was om van zuid naar noord te gaan

:-(

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• SniperGuy
Bommes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:35:
[...]

De gratis Osmand app op je telefoon.
Dan kun maximaal x aantal kaarten downloaden. Waar voor een rondrit vaak wel voldoende is.
Het is niet een hele makkelijke app, althans er zijn echt super veel instel mogelijkheden, dat kan wat veel lijken.
Maar voor zo 1 of 2 keer per jaar rijden is het een goede gratis oplossing.
Kaarten zijn (gratis) OSM en die zijn in Osmand te sideloaden :)

• WilbertNeems
DRAFTER86 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Hoezo? Net ruim 3k getoerd met de Osmand routeplanner en offline routing werkt prima! Waar Calimoto nog wel eens de mist in gaat met haperende internet verbinding...
We hebben het niet over hetzelfde. Osmand werkt prima offline, maar als je de route niet in OsmAnd zelf maakt en ergens anders vandaan een kant-en-klare route importeert moet je wel een spoor/track hebben en niet een route met alleen maar enkele tussenpunten. Het route-algoritme van OsmAnd gaat dan waarschijnlijk heel andere wegen pakken dan jij in gedachten had.

• SniperGuy
WilbertNeems schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:44:
[...]

We hebben het niet over hetzelfde. Osmand werkt prima offline, maar als je de route niet in OsmAnd zelf maakt en ergens anders vandaan een kant-en-klare route importeert moet je wel een spoor/track hebben en niet een route met alleen maar enkele tussenpunten. Het route-algoritme van OsmAnd gaat dan waarschijnlijk heel andere wegen pakken dan jij in gedachten had.
Als je routes van/tussen verschillende systemen gebruikt is een track toch dé standaard? :?
Om daarna volgens het target navi systeem de boel te laten berekenen voor turn-by-turn navigatie en te vergelijken met de route en waar nodig aan te passen. Dan is de route altijd juist!

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 04-05-2026 12:47 ]

• WilbertNeems
SniperGuy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:35:
[...]
Die Garmins zijn bijna onverwoestbaar: ik heb nier nog een 20 jaar oude Nuvi die het ook nog gewoon doet, naast een Zumo220 (die beide in een la stof liggen te happen). Ik denk dat de Streetpilot III (die ik ooit 2e hand heb gekocht en ook weer heb verkocht) ook nog steeds functioneert :D
Experiences may differ; ik ben al aan mijn 4e of 5e XT2 toe vanwege steeds terugkerende vastlopers. Volgens de verkoper heeft het ook te maken met de Tread-app die nu geüpdate zou zijn, XT2 doet het nu goed maar de Tread-app zelf loopt nu soms vast bij lange routes maken. Bullet proof is het dus zeker niet.

Dat is i.i.g. waarom ik uit voorzorg de XT of XT3 aanraad. ;)

• Joris748
botoo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:14:
Weet iemand of in de omgeving Haarlem - Zandvoort de politie een ‘ burger’ KTM in gebruik heeft? Ik stond gisteren naast zoeentje bij het stoplicht met veel zwarte koffers en een onopvallend soort stroboscoop zwaailicht . Hij groette wel vriendelijk.
FAFO

(Fool Around and Find Out)

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Ik vind dat ding best wel tof, maar kan hij ook tracks inladen dus?
ja, heeft hij geen probleem mee.

Moette doen.

• kneusteun
Dan ga ik serieus rond kijken of ik er een keer 1 op de kop kan tikken, want vind het minimalistische idee erg tof.

• kneusteun
SniperGuy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Ik ga eens parallel testen :P
Ik heb in de auto al eens gehad dat Maps er de brui aan gaf t.g.v. slechte satelliet dekking en gebrek aan dataverbinding.
Er zijn een hoop apps die gewoon offline werken, zelfs googlemaps.
Ik heb bijvoorbeeld de TET ooit in Maps gezet zodat ik die altijd als back-up heb, alleen is sinds een paar jaar het niet meer mogelijk (of moet nieuwe manier vinden) dus hij is niet heel up-to-date meer.

En ik vind de pins in maps super chill om altijd leuke plekjes, zandweggetjes, kasteeltjes, grotten en speelplekken voor de motor etc. te markeren. Kan je die later allemaal aan elkaar breien of als je een keer in de buurt bent dat je dat ding kan bezoeken.

• geert_s

geert_s

Ik heb even een Motortopic Bingokaart gegenereerd. Tag me even als ik er weer één mag afstrepen, dan gaan we vanaf vandaag eens kijken hoelang we doen over een volle kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Bvrqc6piECatPhiZupg-fuu7LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHTNZaWVILJ8jkROX28J2Q6K.png?f=fotoalbum_large

• SniperGuy
Ik mis de olie en "je hebt nog schaamranden" discussie :+

• geert_s

geert_s

SniperGuy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:00:
Ik mis de olie en "je hebt nog schaamranden" discussie :+
Ik had maar 25 vakjes, niet genoeg om alle terugkerende discussies mee te nemen. Maar voel je vrij om je eigen bingokaart samen te stellen :+

• Joris748
Dat object bij nummer 6 lijkt eerder uit het nachtkastje van een vriendin te komen :P

• SniperGuy
naar wie zwaai jij? kan er ook wel bij :P

• DrivinUCrazy
Vakantiebestemmingen
Hoeveel cilinders?
Hoe hard kan die?
Ik rij me op zo'n ding helemaal dood!
ali-express verlichting
gps trackers

We komen nog wel aan de 36 vakjes hoor :+

• geert_s

geert_s

DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:16:
Vakantiebestemmingen
Hoeveel cilinders?
Hoe hard kan die?
Ik rij me op zo'n ding helemaal dood!
ali-express verlichting
gps trackers

We komen nog wel aan de 36 vakjes hoor :+
Als deze vol is maak ik wel een nieuwe

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:31
geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:50:
Ik heb even een Motortopic Bingokaart gegenereerd. Tag me even als ik er weer één mag afstrepen, dan gaan we vanaf vandaag eens kijken hoelang we doen over een volle kaart.

[Afbeelding]
AI rotzooi
37. Check

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• geert_s

geert_s

Ja sorry dat ik zelf geen compleet artwork van dit lopende grapje gemaakt hebt. :w

• TheProst

TheProst

geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Ja sorry dat ik zelf geen compleet artwork van dit lopende grapje gemaakt hebt. :w
Naast dat bij nummer 20 de arm en duim uit de buik komen, vind ik hem nog best goed gelukt voor ai. Als ken ik veel van de lopende grappen nog niet en afkortingen.

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• geert_s

geert_s

TheProst schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Naast dat bij nummer 20 de arm en duim uit de buik komen, vind ik hem nog best goed gelukt voor ai. Als ken ik veel van de lopende grappen nog niet en afkortingen.
Ik had hem nog wel net iets beter kunnen krijgen, maar het opschrijven van de 25 items kostte al genoeg tijd voor dit grapje tussendoor.

Blijven opletten, ze komen vanzelf allemaal voorbij!

• Joris748
geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Ik had hem nog wel net iets beter kunnen krijgen, maar het opschrijven van de 25 items kostte al genoeg tijd voor dit grapje tussendoor.

Complimenten, hij is goed gelukt d:)b

• TheProst

TheProst

geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Nee, nee dat is te begrijpen. Is ook niet nodig geweest, ik vind hem al leuk zat.

Ik zal proberen op te letten of ik ze mee krijg. Had al wel paar keer een foto met een motor bij een brug gezien. Weet niet of dat iets speciaals van hier is? Misschien dat ik vanavond een post ga plaatsen voor nummer 1 van de bingo lijst.

• pietjepuk01
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:22
Middag! Inmiddels al een tijdje lurker dus bij deze even voorstellen: Pietje Puk uit Drenthe, met een XL600V TransAlp uit '93 en een V85TT uit 2023.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:33
Ik heb een vraagje; ik heb een HJC RPHA 31 jethelm en ik wil graag video opnames (voor YouTube) gaan maken. Hebben jullie advies voor een goede set?

Omdat ik een jethelm heb, kan ik een camera niet bevestigen aan het mondeinde. Zouden jullie kunnen meedenken? Het liefst een zo stabiel mogelijke bevestiging op de helm (dus niet plakken). Een camera en eventueel een microfoon is ook van harte welkom als aanbeveling! Ik zat zelf aan een DJI Osmo Action 6 en een DJI Mic Mini 2 te denken, maar ben totaal nieuw in deze wereld dus hoor graag jullie aanbevelingen! Vooral de manier waarop ik mijn "gear" kan bevestigen..

• Bommes
pietjepuk01 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:57:
Middag! Inmiddels al een tijdje lurker dus bij deze even voorstellen: Pietje Puk uit Drenthe, met een XL600V TransAlp uit '93 en een V85TT uit 2023.
Een Guzzi is altijd plus 1, welkom pietjepuk.

* Bommes mist zijn V85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHb5tyDXd3WGZBD7gkWKI2rHCD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0wptkfn620Fl5K0UwIDV2Zl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Bommes op 04-05-2026 15:30 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 23:30

iMars

Full time prutser

geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:50:

[Afbeelding]
En wat doen we bij een valse bingo? Liedje zingen? :+ :+ :+

Koop hier mijn P1 reader :)

• geert_s

geert_s

iMars schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:12:
[...]

En wat doen we bij een valse bingo? Liedje zingen? :+ :+ :+
ín je helm welteverstaan.

• Bommes
SniperGuy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:40:
[...]

Kaarten zijn (gratis) OSM en die zijn in Osmand te sideloaden :)
De app is Nederlands, en kost bijna niks. Daar wil ik niet via een omweg gratisch gebruik van maken.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wie heeft er hier ook alweer ervaring met motorrijden in India?

Voor mijn werk ga ik in juli naar Bangalore, en het lijkt me geweldig om daar een weekje vakantie achteraan te plakken, een Royal Enfield te huren, en avonturen te maken 8) Ik zoek wat inspiratie en ervaringen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Bommes
@harley is daar geweest en heeft daar ook motor gereden.

• TheProst

TheProst

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:07:
Ik heb een vraagje; ik heb een HJC RPHA 31 jethelm en ik wil graag video opnames (voor YouTube) gaan maken. Hebben jullie advies voor een goede set?

Omdat ik een jethelm heb, kan ik een camera niet bevestigen aan het mondeinde. Zouden jullie kunnen meedenken? Het liefst een zo stabiel mogelijke bevestiging op de helm (dus niet plakken). Een camera en eventueel een microfoon is ook van harte welkom als aanbeveling! Ik zat zelf aan een DJI Osmo Action 6 en een DJI Mic Mini 2 te denken, maar ben totaal nieuw in deze wereld dus hoor graag jullie aanbevelingen! Vooral de manier waarop ik mijn "gear" kan bevestigen..
Is in de helm zelf ook een optie? YouTube: Insta360 Go 3S Perfect POV Track Day Cam?

• geert_s

geert_s

Moet het op de helm? Ik vind de beelden van de Insta360 op een stok aan de achterkant vaak het tofste om te zien.

• DrivinUCrazy

Stomme vraag misschien, maar was het niet slim geweest om hier van tevoren over na te denken? Een microfoon aan een jethelm lijkt me altijd wel veel windruis op te vangen, waar dit met een integraal- of systeemhelm al beter op te lossen zou moeten zijn.

Overigens: goed ontvetten, drogen en een 3M-plakkertje, en het gaat nergens meer heen. ;)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:34

Ik zou de helm vervangen voor eentje mét mondstuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuQ9goI5K3bIWpCemoEwYhUmR5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xzUNWdleSJRxXMw5FTMWGiX.png?f=fotoalbum_large

om maar even in lijn te blijven met gegenereerde plaatjes

• turkeyhakan
Dit ziet er niet verkeerd uit, ga ik naar kijken. Dank. Voor het geluid moet ik dan nog iets verzinnen..

• turkeyhakan
geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Moet het op de helm? Ik vind de beelden van de Insta360 op een stok aan de achterkant vaak het tofste om te zien.
Ik wil liever niets aan de motor bevestigen. :)

• turkeyhakan
DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Stomme vraag misschien, maar was het niet slim geweest om hier van tevoren over na te denken? Een microfoon aan een jethelm lijkt me altijd wel veel windruis op te vangen, waar dit met een integraal- of systeemhelm al beter op te lossen zou moeten zijn.

Overigens: goed ontvetten, drogen en een 3M-plakkertje, en het gaat nergens meer heen. ;)
Ik wilde heel graag een jethelm, vandaar... en plakken wil ik echt liever niet :-)

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Ik wilde heel graag een jethelm, vandaar... en plakken wil ik echt liever niet :-)
Vastschroeven? Als er niets standaard is voor je helm om een camera aan te bevestigen dan is lijmen vaak de enige en ook wel een hele goede optie.

Of je moet zelf heel handig zijn met CAD en 3D-printen dat je een custom beugel maakt op bepaalde punten van je helm waar mogelijkheden zijn

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• TheProst

TheProst

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Ik zou je daar wel even voor willen waarschuwen. Tijdens mijn allereerste motorles dacht ik bij een stoplicht bijna vol gas te kunnen geven en de koppeling in één keer los te laten (ik was behoorlijk zenuwachtig). Zoals je kan raden gaat dat niet goed en lag ik en de motor midden op het kruispunt het asvalt van dichtbij te bekijken.

Juist het onderste deel bij de kin van mijn helm raakte toen beschadigd.

[ Voor 10% gewijzigd door TheProst op 04-05-2026 16:11 ]

• turkeyhakan
@TheProst is hier in dit topic al vaker aan bod gekomen en elke keer krijg ik toch dezelfde opmerkingen, terwijl ik er niet om heb gevraagd. Ik heb gelukkig ook geen motor maar een motorscooter en zal vaak binnendoor rijden (max 50 km/u) en dat is snel zat, met die snelheid op je kin is ook geen prettig idee, maar dan kunnen we net zo goed de jethelmen van de markt halen en alle scooterrijders ook een full face helmet aanbevelen. Ik begrijp dat het goed bedoeld is, maar de vorige keer dat ik een vraag stelde, kreeg ik weer reacties waar ik niet om had gevraagd..

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Dit ziet er niet verkeerd uit, ga ik naar kijken. Dank. Voor het geluid moet ik dan nog iets verzinnen..
Is dit waar je op doelt mbt het geluid?
https://store.insta360.com/be/product/go-3s-mic-wind-muff

I love it when a plan comes together :7

• geert_s

geert_s

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Ik wil liever niets aan de motor bevestigen. :)
Optie naast de helm is ook je lichaam. Je hebt ook zo'n bodycam mount voor de Insta360, maar volgens mij ook GoPro. Dat is een soort harnasje dat je aantrekt.

• turkeyhakan
Goeie! Ik ga eens kijken naar een Insta 360. Hopelijk ben ik dan nog wel enigszins te verstaan.

• WilbertNeems
Tsja dat krijg met die oude banden; die desintegreren spontaan.

• turkeyhakan
geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Optie naast de helm is ook je lichaam. Je hebt ook zo'n bodycam mount voor de Insta360, maar volgens mij ook GoPro. Dat is een soort harnasje dat je aantrekt.
Goede tip. Dat is zeker een optie!

• TheProst

TheProst

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:13:
@TheProst is hier in dit topic al vaker aan bod gekomen en elke keer krijg ik toch dezelfde opmerkingen, terwijl ik er niet om heb gevraagd. Ik heb gelukkig ook geen motor maar een motorscooter en zal vaak binnendoor rijden (max 50 km/u) en dat is snel zat, met die snelheid op je kin is ook geen prettig idee, maar dan kunnen we net zo goed de jethelmen van de markt halen en alle scooterrijders ook een full face helmet aanbevelen. Ik begrijp dat het goed bedoeld is, maar de vorige keer dat ik een vraag stelde, kreeg ik weer reacties waar ik niet om had gevraagd..
Excuses voor de ongevraagde advies. zoals je al zegt puur goed bedoeld. maar inderdaad met binnendoor rijden op een motorscooter maakt het hele verhaal al anders.

• Bommes
Nou nee, dat maakt het verhaal niet heel anders. Plat op je gezicht vallen doet ook bij 50km/u pijn. En het jethelm is dus nooit de veiligste keuze.

Maar hij heeft wel gelijk dat het niet is wat hij vroeg/vraagt, ongevraagd advies over zijn jet helm. Dus heeft hij een punt dat hij dat aangeeft.

• TheProst

TheProst

Scheelt wel dat ik naast het ongevraagde advies ook eerder al een mogelijke oplossing op zijn orginele vraag had gegeven. :)

Daarnaast echt puur goed bedoelt

[ Voor 13% gewijzigd door TheProst op 04-05-2026 16:39 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:34
turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:13:
Omdat mensen graag zien dat je niet (... Zo min mogelijk) gewond raakt. Ook met 50 kan iemand ánders jouw van je motorscooter rijden.

Niet alles wat toegestaan is, is daarom maar meteen een goed idee. Ik bewaar b.v. ook geen objecten op mijn hoedenplank.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-05-2026 16:45 ]

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

turkeyhakan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Goeie! Ik ga eens kijken naar een Insta 360. Hopelijk ben ik dan nog wel enigszins te verstaan.
Ook niet, het enige wat werkt is achteraf commentaar er bij monteren. Onder het rijden heb je veel te veel ruis en omgevingsgeluid, zeker met een open helm. Ik heb die 3s, zelfs met ruisonderdrukking aan hoor je alleen maar ruis. Behalve als je vanuit stilstand optrekt, dan hoor je de motor even en daarna alleen spppppssssssjjjjjsssjjj. Of zo.

Moette doen.

• DrivinUCrazy
Volgens mij kan ik mijn Sena trouwens ook verbinden aan bijvoorbeeld een GoPro. Dacht ik.
Ik heb het nooit geprobeerd, niemand gaat geïnteresseerd zijn in mijn motorfilmpjes en nog minder in mijn commentaar daarbij. Maar mogelijk is zoiets nog een optie.

Maar ik denk dat het inderdaad vooral achteraf er onder monteren wordt.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Maar hebben we het dan over de 80.000 100.000 of 100.000+ uitvoering?
Waar waren de tijden dat er bij invalswegen van de grotere steden plattegronden verschenen…..

Uit het hoofd naar Groningen rijden daar de plattegrond raadplegen en dan er achterkomen dat het met het stratensysteem best wel veel onthouden was om van zuid naar noord te gaan

:-(
100.000+ stratenboek natuurlijk. En in de plaats van bestemming boek op je stuur en steeds naar beneden kijken of je nog in de goede richting reed. Uiteraard is dat veel veiliger dan met je telefoon in je hand rijden O-)

• Bommes
ozzynator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Ook niet, het enige wat werkt is achteraf commentaar er bij monteren. Onder het rijden heb je veel te veel ruis en omgevingsgeluid, zeker met een open helm. Ik heb die 3s, zelfs met ruisonderdrukking aan hoor je alleen maar ruis. Behalve als je vanuit stilstand optrekt, dan hoor je de motor even en daarna alleen spppppssssssjjjjjsssjjj. Of zo.
Zelfs met een gesloten helm heb je echt een microfoontje in je helm nodig om goed verstaanbaar te zijn. Dat werkt dan wel weer goed, bijvoorbeeld Itchy Boobs vlogt op die manier.

• geert_s

geert_s

Bommes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Zelfs met een gesloten helm heb je echt een microfoontje in je helm nodig om goed verstaanbaar te zijn. Dat werkt dan wel weer goed, bijvoorbeeld Itchy Boobs vlogt op die manier.
Itchy Boobs? Misschien moet ik toch eens gaan kijken.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 11:33
DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:48:
Volgens mij kan ik mijn Sena trouwens ook verbinden aan bijvoorbeeld een GoPro. Dacht ik.
Ik heb het nooit geprobeerd, niemand gaat geïnteresseerd zijn in mijn motorfilmpjes en nog minder in mijn commentaar daarbij. Maar mogelijk is zoiets nog een optie.

Maar ik denk dat het inderdaad vooral achteraf er onder monteren wordt.
Klopt, hangt van de Sena en GoPro af. Ik heb het wel geprobeerd. Volgens mij is dan de verbinding met de telefoon wel weg.
Om nog even terug te komen om het navigatieonderwerp: ik heb net mijn supermooie Chigee AIO-6 verkocht, omdat ik niet kan wennen aan de combinatie met Android auto er welke navigatieapp dan ook. Ik merk dat ik het liefst bij mijn oude Tomtom 400 wil blijven. Omdat deze zo gedateerd is, ben ik in de markt voor een Tomtom 550 World .
Wat overigens bij de Chigee wel grappig was: je kunt de GoPro koppelen waardoor je op de Chigee live ziet wat er opgenomen wordt.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ah, het motorritjes filmen onderwerp. Staat die al op de kaart van @geert_s? :P

* Destruction heeft een actioncam liggen. Ik zou best wel eens een ritje willen filmen (niet voor youtube met gekke vlogger moves enzo, meer zoals sommige mensen hun vakantie filmen). De camera die ik heb (el cheapo ding) maakt mooie beelden, maar de audio is helemaal waardeloos. Nou heb ik wel eens wat getest met een telefoon en een app om audio mee op te nemen, maar ik krijg die 2 niet 100% gesynchroniseerd. Alsin beeld en geluid lopen een stuk gelijk, en daarna begint de audio vooruit te lopen (framerate/bitrate?). Het is niet iets waar ik veel geld voor over heb (juist omdat ik geen vlog ambities heb) maar als iemand een idee heeft hoe je dat zo netjes mogelijk oplost... :) Uit m'n hoofd staat die camera op 30FPS, een passende bitrate heb ik nog niet kunnen vinden in de audio app zeg maar.

Ondertussen ben ik hier met de motoren de laatste dagen niet verder gekomen. Voor de CBF wacht ik nog op onderdelen, de Diversion wil ik nog wat meer test kilometers geven voor ik hem te koop aanbied. Ben wel benieuwd wat het ding oplevert eigenlijk, maar het moet de moeite wel waard zijn. Ik zie de één in nette staat te koop komen met een vraagprijs van 2400 euro, en die advertentie is dan met een dag weer weg (waarbij ik ook zie dat het kenteken is overgeschreven), ik zie ook hele nette exemplaren voor 1250 euro die niet verkocht worden. En dan vind ik gezien mijn investeringen in het ding een verkoop voor dat laatste bedrag absoluut geen optie :X

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 04-05-2026 19:13 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• turkeyhakan
ozzynator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Een mic mini in de helm monteren kan toch wel, of niet?

Is een HJC Smart 21B te verbinden met een camera? Want de microfoon van mijn HJC heeft totaal geen ruis.

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 04-05-2026 19:12 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Project 40: schiet nou eens op }:|

Remklauw 1: komt morgen aan maar ga een lange werkdag hebben dus misschien red ik het om de carplay kabels aan te sluiten.

Remklauw 2: komt woensdag aan, dus dan de beste klauw uit de 3 klauwen maken en dan monteren.

Donderdag een "vrije" dag met evaluatie gesprek over ons klein mannetje, naar het gemeentehuis want van DigiD buitengesloten :X en dan naar de bank om een lening versneld af te lossen.

Hopenlijk kan ik dan de KLR650 donderdag helemaal klaar maken qua ontluchten en dergelijke. En dan is het wachten op "mooi" weer / tijd want we hebben weer zwemlessen *O* -O- en een nakende vakantie / badkamer renovatie

Hoe zit het met de andere ouder(s) van kleine kinderen (onder de 8 jaar) en motor rijden?

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 04-05-2026 19:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chevy454 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:32:

Hoe zit het met de andere ouder(s) van kleine kinderen (onder de 8 jaar) en motor rijden?
Zelf geen ervaring mee (da's ook niet de bedoeling hier), maar ik ken situaties waar de meeste motor kilometers voor woon-werk verkeer zijn. Voor toer ritjes buiten werktijd is vrijwel geen tijd (meer).

Pagina: 1 ... 29 ... 54 Laatste