• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:00
@wd200
Bedenk wel dat de Rider 550 al zo'n 10 jaar oud is en volgens mij nauwelijks is veranderd waarbij TomTom tegenwoordig zich ook niet meer focust op eigen hardwaresystemen en verdere ontwikkeling dus niet te verwachten is. Maakt het geen slecht apparaat persé.

Sinds die tijd heeft Garmin de XT, XT2 en XT3 uitgebracht en blijft ontwikkelen.

Ik zou je aanraden een XT te kopen van marktplaats, tenzij je ook routes wil maken op je telefoon met de app van Garmin. In dat geval zou ik voor een XT3 gaan.

Verder is mijn ervaring vooral met de XT2, en die is goed met afgesloten wegen. Als ik wel een afgesloten weg tegen kom is deze afsluiting in de regel ook niet op Google Maps terug te vinden.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
WilbertNeems schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:07:
@wd200
Bedenk wel dat de Rider 550 al zo'n 10 jaar oud is en volgens mij nauwelijks is veranderd waarbij TomTom tegenwoordig zich ook niet meer focust op eigen hardwaresystemen en verdere ontwikkeling dus niet te verwachten is. Maakt het geen slecht apparaat persé.

Sinds die tijd heeft Garmin de XT, XT2 en XT3 uitgebracht en blijft ontwikkelen.

Ik zou je aanraden een XT te kopen van marktplaats, tenzij je ook routes wil maken op je telefoon met de app van Garmin. In dat geval zou ik voor een XT3 gaan.

Verder is mijn ervaring vooral met de XT2, en die is goed met afgesloten wegen. Als ik wel een afgesloten weg tegen kom is deze afsluiting in de regel ook niet op Google Maps terug te vinden.
Fair enough… had ik niet helemaal scherp 🙈
Beetje verder onderzoek laat zien dat TomTom goed de spreekwoordelijke boot heeft gemist

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:38
wd200 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Beetje verder onderzoek laat zien dat TomTom goed de spreekwoordelijke boot heeft gemist
Om het nog iets ingewikkelder te maken: ik zou met de huidige Android opties nog niet voor Garmin kiezen als ik geld toe kreeg. Dedicated unit van aliexpress of een oordeel telefoon met Quad Lock en je bent zoveel veelzijdiger: DMD, Osmand, Sygic, Calimoto, Kurviger etc, allemaal gratis of goedkoop...

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:57
HET IS WEER TIJD VOOR GSM VS DEDICATED GPS UNIT!

KOMT ALLEN

;)

• WilbertNeems
Polarisatie ten top. Ik groet ook alleen motorrijders als ik zie dat ze een TomTom of Garmin gebruiken!

Het is volgens mij maar net wat je gewend bent. Soms gebruik ik ook wel Osmand i.p.v. Garmin en je kan er alles mee maar het zit net op een andere plek wat gewenning vergt.

En wat mij persoonlijk het meest tegen staat bij de smartphone-opties is dat voor veel van de uitgebreidere functies een abonnement nodig is (behalve OsmAnd maar die heeft dan weer geen bochtenalgoritme). Ik betaal liever één keer veel te veel aan Garmin.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:48:

KOMT ALLEN

;)
En als ik nu ouderwets een kaart in m'n tanktas wens!?! Sluit je nu bij voorbaat al een hele groep uit! Of gewoon vooraf uit je hoofd leren, borden lezen, en dan verkeerd rijden. En de weg moeten vragen....

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Blomminator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:05:
[...]

En als ik nu ouderwets een kaart in m'n tanktas wens!?! Sluit je nu bij voorbaat al een hele groep uit! Of gewoon vooraf uit je hoofd leren, borden lezen, en dan verkeerd rijden. En de weg moeten vragen....
Nee hoor uitsluiten is ook weer zo wat, kans is wel dat we niet meer naar je zwaaien onderweg.

* Bommes houd van hokjes
>:)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:30
kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:05:
[...]

Ik zie steeds vaker bij routes en ritjes

"let op niet voor tomtom rider"

Is het zo dat die moeilijk doen met sommige GPX files?
Huh? Dat heb ik nog nooit gezien. Nu laad ik ook maar zelden routes van anderen in, en maak bijna alle routes zelf. Of, de routemakers die ik ken plaatsen genoeg routepunten.

Overigens, ik maak mijn routes in MyRouteApp, met het Garmin profiel (nou ja, Here is niet 100% Garmin), en de Tomtom redt zich wel. Andersom zie je dan juist veel meer afwijkingen in de route.

Ik dénk dat veel van die opmerkingen uit onwetendheid komen. Een route met 15 punten maken, en dan verwachten dat ieder systeem er hetzelfde van maakt, is een utopie. Dus, die mensen gebruiken Basecamp en hun Garmin, en maken zich er dan eenvoudig vanaf. Zet er genoeg punten bij, en alleen kaartverschillen zullen dan nog voor verschillen zorgen, en vaak is dat binnen bebouwde kom dan net een ander weggetje. Joh, als dát het probleem is...

De TomTom Rider 550 is natuurlijk al een aantal jaren oud. Die wordt nog steeds ondersteund, én werkt prima. Maar hoe lang die ondersteuning nog blijft? Dat is wel iets dat je je kunt afvragen.

Alsnog, als mijn Rider 550 kapot zou gaan, komt er per direct een nieuwe. Het ding doet wat het moet doen, en verkeersinfo vind ik top. Let op: bij een track zal de navi je door de afsluiting heen navigeren, en moet je het ter plekke zelf uitzoeken. Maar je ziet dit wel ruim van te voren aangekondigd worden (pakweg 60km van tevoren), het is daarbij wél duidelijk wat er wel en niet kan, dus als je zelf een beetje nadenkt werkt dat perfect. Het idee is immers dat de track gevolgd wordt; dan moet het ding niet zelf besluiten iets anders te gaan doen. :)
wd200 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Waarom? :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:11

Rick-Jan

always connected

Ik heb een Rider 500 en vind het een onding geworden. Bluetooth verbinding instabiel (tussen meerdere telefoons) gps routes die niet syncen ook al ben je aangemeld op je TomTom account en heb je een actieve verbinding, verkeersinformatie die niet doorkomt etc.

De route begeleiding als je eenmaal een route hebt ingeladen werkt wel goed, net zoals bochtige routes als je m in Nederland niet op de meest bochtige instelt.

Ik had hiervoor een Garmin en vond het werken met routes wel fijner erop. De begeleiding van de TomTom vind ik duidelijker. Maar Ik denk dat het voor mij ook weer een Garmin wordt hierna.

[ Voor 17% gewijzigd door Rick-Jan op 04-05-2026 09:30 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:45
Bommes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Nee hoor uitsluiten is ook weer zo wat, kans is wel dat we niet meer naar je zwaaien onderweg.

* Bommes houd van hokjes
>:)
Hokje "stam + t?" :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

geert_s

Gamertag: Brulbak

Ha leuk, de navi-discussie :)

Maar evengoed wel relevant voor mij, want komend weekend ga ik een georganiseerde route rijden. Mijn TomTom Rider 400 komt soms half hinkelend en stotterend nog wel op gang, maar laatste keer deed ik daar een hele avond over om hem aan de praat te krijgen. Die gaat dus niet meer mee. Ik heb alleen nog geen vervangende app, en ik weet na al die discussies hier nog steeds niet waar ik op ga overstappen.

Ik moet dus een GPX route inladen, en dat doe ik maar ongeveer 2x per jaar, dus ik wil niet iets met een abonnement, en het liefst helemaal niet betalen.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Huh? Dat heb ik nog nooit gezien. Nu laad ik ook maar zelden routes van anderen in, en maak bijna alle routes zelf. Of, de routemakers die ik ken plaatsen genoeg routepunten.

Overigens, ik maak mijn routes in MyRouteApp, met het Garmin profiel (nou ja, Here is niet 100% Garmin), en de Tomtom redt zich wel. Andersom zie je dan juist veel meer afwijkingen in de route.

Ik dénk dat veel van die opmerkingen uit onwetendheid komen. Een route met 15 punten maken, en dan verwachten dat ieder systeem er hetzelfde van maakt, is een utopie. Dus, die mensen gebruiken Basecamp en hun Garmin, en maken zich er dan eenvoudig vanaf. Zet er genoeg punten bij, en alleen kaartverschillen zullen dan nog voor verschillen zorgen, en vaak is dat binnen bebouwde kom dan net een ander weggetje. Joh, als dát het probleem is...

De TomTom Rider 550 is natuurlijk al een aantal jaren oud. Die wordt nog steeds ondersteund, én werkt prima. Maar hoe lang die ondersteuning nog blijft? Dat is wel iets dat je je kunt afvragen.

Alsnog, als mijn Rider 550 kapot zou gaan, komt er per direct een nieuwe. Het ding doet wat het moet doen, en verkeersinfo vind ik top. Let op: bij een track zal de navi je door de afsluiting heen navigeren, en moet je het ter plekke zelf uitzoeken. Maar je ziet dit wel ruim van te voren aangekondigd worden (pakweg 60km van tevoren), het is daarbij wél duidelijk wat er wel en niet kan, dus als je zelf een beetje nadenkt werkt dat perfect. Het idee is immers dat de track gevolgd wordt; dan moet het ding niet zelf besluiten iets anders te gaan doen. :)

[...]

Voor degenen die ook routes voor anderen maken: MRA heeft een functie om TomTom en Garmin over elkaar heen te leggen. Dan krijg je ook op basis van routepunten dezelfde uitkomst.

Ik blijf echter de voorkeur aan tracks geven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes
  • Nu online
Zie je hokjes zijn nodig, zelfs die van grammernazi's.
;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:43
Tomtom slikt ook GPX files. De oudere modellen gebruikten ITN

• Bommes
  • Nu online
geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:30:
Ha leuk, de navi-discussie :)

Maar evengoed wel relevant voor mij, want komend weekend ga ik een georganiseerde route rijden. Mijn TomTom Rider 400 komt soms half hinkelend en stotterend nog wel op gang, maar laatste keer deed ik daar een hele avond over om hem aan de praat te krijgen. Die gaat dus niet meer mee. Ik heb alleen nog geen vervangende app, en ik weet na al die discussies hier nog steeds niet waar ik op ga overstappen.

Ik moet dus een GPX route inladen, en dat doe ik maar ongeveer 2x per jaar, dus ik wil niet iets met een abonnement, en het liefst helemaal niet betalen.
De gratis Osmand app op je telefoon.
Dan kun maximaal x aantal kaarten downloaden. Waar voor een rondrit vaak wel voldoende is.
Het is niet een hele makkelijke app, althans er zijn echt super veel instel mogelijkheden, dat kan wat veel lijken.
Maar voor zo 1 of 2 keer per jaar rijden is het een goede gratis oplossing.

• Joris748
In mijn ogen heb je vooral een apparaat nodig dat track kan vertalen naar route. Eigenlijk lukt dat overal wel mee.

De verschillen zitten vooral in de extra functies.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:53
Om dan toch in te haken, ik las van de week dat Calimoto ook op Android auto draait.
Gezien ik dat als navi gebruik wel een zetje naar een dedicated AA scherm ipv mijn eigen telefoon.

Daarnaast, na een weinig gereden vorig seizoen, en een lastige start dit seizoen, de motor uit elkaar gehaald.
vorig jaar de accu van de XJ600 vervangen, dat was een fluitje van een cent.
Nu moest dat echter bij de BMW r850r, dan ligt toch weer de halve motor uit elkaar voor enkel een accu vervangen.
Direct ook voorband eraf gehad en nieuw ventiel geplaatst, de oude lekte.
Motor in elkaar, loopt nu weer als een zonnetje. echter toen ik gisteren klaar was, was het weer ineens niet meer zonnig..

• DrivinUCrazy
Dutchgixxer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:34:
Tomtom slikt ook GPX files. De oudere modellen gebruikten ITN
Dan heb je het wel over stokoude modellen, de Rider 40/400 hadden al GPX ondersteuning.

De Rider 40/400 heeft echter inmiddels gewoon té weinig rekenkracht. De software is wel doorontwikkeld, maar de hardware niet. De upgrade naar een 550 (die wél sneller is) deed voor mij toen ook wonderen.
Joris748 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Voor degenen die ook routes voor anderen maken: MRA heeft een functie om TomTom en Garmin over elkaar heen te leggen. Dan krijg je ook op basis van routepunten dezelfde uitkomst.

Ik blijf echter de voorkeur aan tracks geven.
Tomtom heeft het vanaf de Rider 40/400 en 550 overigens altijd bedoeld om motorroutes als track te gebruiken, dat is ook duidelijk waar die in uitblinkt. Dáár ontstaat juist ook een hoop gevloek bij de Garmin rijders. Waar dat aan ligt laat ik overigens in het midden, want ik denk dat de apparatuur van Garmin het wel kan. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:59

Destruction

(ex-)Automonteur

* Destruction heeft een Rider 450 iirc.

Routes inladen doe ik eigenlijk nooit, dus geen idee hoe goed dat werkt. Tot zover in ieder geval tevreden met een losse unit zoals deze. Wat ik hierna ga doen weet ik niet. Ik vind het offline zijn juist een prettig iets bij het motorrijden, dus daar zou ik dmv Android auto geen afbreuk aan willen doen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• kneusteun
DrivinUCrazy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:16:
[...]

[...]

Ja denk dat het meer met tracks is, maar zag bij reis organisaties en sommige hotels de melding dat ze routes hadden, maar dat deze niet geschikt waren voor tomtom rider.

https://www.horizonmotorr...krijk/dirty-roads-vogezen
Hier staat het ook wel, en volgens mij is dit best een grote reis organisatie.

• Joris748
kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ja denk dat het meer met tracks is, maar zag bij reis organisaties en sommige hotels de melding dat ze routes hadden, maar dat deze niet geschikt waren voor tomtom rider.

https://www.horizonmotorr...krijk/dirty-roads-vogezen
Hier staat het ook wel, en volgens mij is dit best een grote reis organisatie.
Hoe gaat TomTom om met tracks die over onverharde wegen en bospaden gaan? Misschien zit daar verschil in.

• DrivinUCrazy
Tomtom wil niet over onverhard, dus dát kan een heel legitieme reden zijn om Tomtom niet te ondersteunen. Zo te zien is dat hier het geval. Als het de bedoeling is om gravelwegen te doen, dan zit je met een Tomtom verkeerd.

Alles daarbuiten is imho gewoon luiheid/onwetendheid. Take your pick.

• kneusteun
Joris748 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Hoe gaat TomTom om met tracks die over onverharde wegen en bospaden gaan? Misschien zit daar verschil in.
Dat zou kunnen inderdaad.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:56
Ik heb een Beeline :+ daarmee kom ik ook waar ik wil.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:38

ozzynator

Nevermind.

Hier ook een Beeline II. Stem mag wat beter, is wat mij betreft het enige nadeel. Doet ook wat ik wil, kan in hun eigen app een route maken, maar ook in Calimoto en dan als gpx inladen. Werkt net wat beter.

Moette doen.

• kneusteun
ozzynator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:38:
Hier ook een Beeline II. Stem mag wat beter, is wat mij betreft het enige nadeel. Doet ook wat ik wil, kan in hun eigen app een route maken, maar ook in Calimoto en dan als gpx inladen. Werkt net wat beter.
Ik vind dat ding best wel tof, maar kan hij ook tracks inladen dus?

• kneusteun
Blomminator schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Je kan je discussiepunten per brief doorsturen >:)

• WilbertNeems
@geert_s
Zoals @Bommes zegt zou ik ook OsmAnd aanraden. Wel kijken of je dan een spoor/track kan vinden van je route, of maken (dat kan vast met MyRoute app in de browser niet waar @DrivinUCrazy ?) i.p.v. de route met alleen de routepunten.

En als dat bevalt inschrijven bij OsmAnd-nieuwsbrief, over het algemeen krijg je dan vanzelf een keer een e-mail met 50% korting voor aanschaf zonder abonnement zodat je alle kaarten kan downloaden.

• WilbertNeems
Bommes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Zie je hokjes zijn nodig, zelfs die van grammernazi's.
;)
*grammar nazi of gramaticanazi :P

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Weet iemand of in de omgeving Haarlem - Zandvoort de politie een ‘ burger’ KTM in gebruik heeft? Ik stond gisteren naast zoeentje bij het stoplicht met veel zwarte koffers en een onopvallend soort stroboscoop zwaailicht . Hij groette wel vriendelijk.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
kneusteun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:48:

KOMT ALLEN

;)
Wat is er mis met het shell stratenboek :?

• DrivinUCrazy
WilbertNeems schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:06:
@geert_s
Zoals @Bommes zegt zou ik ook OsmAnd aanraden. Wel kijken of je dan een spoor/track kan vinden van je route, of maken (dat kan vast met MyRoute app in de browser niet waar @DrivinUCrazy ?) i.p.v. de route met alleen de routepunten.

En als dat bevalt inschrijven bij OsmAnd-nieuwsbrief, over het algemeen krijg je dan vanzelf een keer een e-mail met 50% korting voor aanschaf zonder abonnement zodat je alle kaarten kan downloaden.
Ik heb nooit offroad routes gemaakt, maar afhankelijk van de kaarten en routeeropties die je selecteert, kun je dit vast met MyRouteApp doen.
De export van GPX uit MRA bevat vrijwel altijd wel een spoor/track.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:39
Waaj schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Is wel lastig in je tanktas omslaan :X

• geert_s
  • Nu online

geert_s

WilbertNeems schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:06:
@geert_s

Als het goed is krijg ik twee versies, een route met routepunten én een track. De track werkt dus beter met OsmAnd? of gewoon beter als je een georganiseerde route doet? Dat laatste is me ook wel eens tegengevallen na een plotselinge grote wegafsluiting. Was even zoeken hoe je dan weer terug op de track komt.

• geert_s
  • Nu online

geert_s

[...]

Wow, flashback.

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Nu online

TheProst

comparison is the thief of joy

[...]

Stratenboek? Zoals de naam al aangeeft zou het met een beetje logisch na denken een boek zijn met alle straten zijn. Maar dan ben ik toch wel blij met nav

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Hek en steg >>>

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dutchgixxer schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Nee nee geen wd 40. Laat de rem rubbers opzwellen. Gebruik remmen reiniger. Spoel de rempomp ff goed door. Remvloeistof peil niet de hoog. Kan zijn dat het compensatie gaatje van de pomp verstopt is.
Dat opzwellen van rubber door WD-40 is harde terugkerende fabel.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste