Absurd dan rij je door Duitsland en dan kun je het niet overal gebruiken ? Allemaal geofenced areas??pdidi schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:48:
[...]
Eergisteren zei Maximilian Kneller (hij zit namens de AfD in de Bondsdag en is lid van de verkeerscommissie) na vragen te hebben gesteld aan de Bondsregering dat hij dit standaard antwoord kreeg. Maar hij zei ook dat hij in de wandelgangen heeft vernomen dat op 6 oktober over het invoeren van EU-brede / grensoverschrijdende proefzones voor FSD Supervised wordt gesproken. Hij gaf het overdreven voorbeeld: „von Amsterdam bis Berlin“
Schiet mij maar lek hoe dat er dan gaat uitzien. Er werd een vergelijking gemaakt met de RoboTaxi geofencing die steeds groter kon worden gemaakt
Ik snap echt werkelijk niet waarom het systeem nog niet Europa breed is ingevoerd. Ik heb er al > 15000 km met fsd gereden, het is gewoon veilig en goed, ik heb echt geen enkele twijfel hierover. Hoop iig dat er binnenkort weer wat landen de Nederlandse goedkeuring gaan overnemen.
Nou in dit tempo kunnen we voor het eind van het jaar nog een aantal landen verwachten maar het probleem schijnt te zijn dat we minstens een land als Frankrijk of Duitsland nog hebben in de vote om voldoende steun te vergaren. En beiden zie ik nog niet direct instemmen.karel_G_1981 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:40:
Ik snap echt werkelijk niet waarom het systeem nog niet Europa breed is ingevoerd. Ik heb er al > 15000 km met fsd gereden, het is gewoon veilig en goed, ik heb echt geen enkele twijfel hierover. Hoop iig dat er binnenkort weer wat landen de Nederlandse goedkeuring gaan overnemen.
Morgen vanuit zuid Duitsland (Rust) naar huis karren. Ik overweeg nog om de autobahn maar rechts (see what I did there?) te laten liggen en zo snel mogelijk af te koersen op België zodat ik dat stuk en dan via Limbabwe langdurig op FSD kan tuffen. Anders moet ik tot Venlo handmatig sturen op die Pauper EAP.
Het punt wat hij probeert te maken is dat bestuurders kunnen gaan denken dat de auto de meeste taken goed overneemt en dat ook zal doen bij het bewaken van de maximumsnelheid. Als je wat minder goed oplet (juist doordat je denkt dat de auto alles goed doet) dan kan het voor komen dat de auto een bord wel ziet (en ook herkent als bv 30km/h) maar te hard blijft rijden. En dat kan in een stadssituatie of woonerf gevaarlijke situaties opleveren.karel_G_1981 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:33:
[...]Dat is een onzinnig argument. Als fsd iets doet wat je niet wilt kun je makkelijk ingrijpen . Het is geen autonoom systeem , wat al honderd keer is gezegd. Als het als L4 of 5 zou worden gekeurd had je een punt anders niet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als het over snelheden gaat maak ik toch nu en dan mee dat ik het bord gemist heb en niet zeker weet hoe snel er mag gereden worden. (Dit is logischerwijs in regio’s waar ik nooit kom)Fire69 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 00:59:
[...]
Moet je maar eens proberen te doen met het strenge DMS
Ik neem dan het zekere voor het onzekere en rij dan 30 ! (Just kidding eh!)
DMs is zo streng dat je juist beter oplet bij het gebruik van fsd dan zonder. Dat argument gaat in de huidige Europese versie echt niet op integendeel zelfs. Afleiding is juist een veel groter probleem zonder dit systeem. Daarbij rijdt fsd extreem veilig , ziet het gevaarlijke situaties (bv overstekende kinderen )veel eerder dan een mens juist door die contextuele aanpak. Als het dan al een keer een foutje maakt kun je makkelijk ingrijpen en foutjes zijn eigenlijk nooit veiligheidsgrelateerd . Hoogstens onlogische borden , kaartfouten of rare regels. Doordat fsd dus naar de context kijkt rijdt het altijd veilig.Yaksa schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:29:
[...]
Het punt wat hij probeert te maken is dat bestuurders kunnen gaan denken dat de auto de meeste taken goed overneemt en dat ook zal doen bij het bewaken van de maximumsnelheid. Als je wat minder goed oplet (juist doordat je denkt dat de auto alles goed doet) dan kan het voor komen dat de auto een bord wel ziet (en ook herkent als bv 30km/h) maar te hard blijft rijden. En dat kan in een stadssituatie of woonerf gevaarlijke situaties opleveren.
[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 26-09-2026 08:47 ]
Waar het mij om ging is dat snelheidsborden gemist of niet gevolgd worden door FSD (supervised). Bovendien spreek je jezelf tegen door te claimen dat FSD situaties eerder ziet, maar dat 'foutjes' sneller door een mens gecorrigeerd kunnen worden. Wanneer in een gebied waar 30 gereden mag worden (en ook door borden wordt aangegeven) FSD gewoon 50 door blijft rijden dan is dat een hoog risico voor mensen die er verblijven. Die gaan er immers van uit dat er 30 gereden wordt. En met 50 heeft FSD véél minder tijd om nog te kunnen reageren dan met 30. Als FSD uitgaat van de context dat ie op 50 km/h weg rijdt terwijl dat in feite een 30km zone is dan is de realiteit en context dus compleet anders. In woonerven, waar nog langzamer gereden zou moeten worden speelt dat natuurlijk nog meer.karel_G_1981 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:41:[...]DMs is zo streng dat je juist beter oplet bij het gebruik van fsd dan zonder. Dat argument gaat in de huidige Europese versie echt niet op integendeel zelfs. Afleiding is juist een veel groter probleem zonder dit systeem. Daarbij rijdt fsd extreem veilig , ziet het gevaarlijke situaties (bv overstekende kinderen )veel eerder dan een mens juist door die contextuele aanpak. Als het dan al een keer een foutje maakt kun je makkelijk ingrijpen en foutjes zijn eigenlijk nooit veiligheidsgrelateerd . Hoogstens onlogische borden , kaartfouten of rare regels. Doordat fsd dus naar de context kijkt rijdt het altijd veilig.
Overigens maakt DMS ook fouten, ik las deze week een bericht dat bestuurders in slaap waren gevallen zonder dat DMS ingreep.
En ik ben helemaal niet tegen autonome voertuigen, het kan een manier zijn om het aantal ongevallen te verminderen. Maar dat is het beter opleiden van bestuurders en meer en beter handhaven van de al bestaande regels ook.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
FSDs blijft niet gewoon 50 rijden, zelfs niet als er bewust een 30 bord wordt genegeerd en de mapdata de voorkeur krijgt. De bord herkenning en het bepalen wat de max toegestane snelheid is staat los van hoe hard FSDs gaat rijden (zoals ik al eerder demonstreerde). Maar omdat jij geen ervaring hebt met FSDs, lees dan gerust even deze post van een Belgische FSDs rijderYaksa schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:57:
[...]
Waar het mij om ging is dat snelheidsborden gemist of niet gevolgd worden door FSD (supervised). Bovendien spreek je jezelf tegen door te claimen dat FSD situaties eerder ziet, maar dat 'foutjes' sneller door een mens gecorrigeerd kunnen worden. Wanneer in een gebied waar 30 gereden mag worden (en ook door borden wordt aangegeven) FSD gewoon 50 door blijft rijden dan is dat een hoog risico voor mensen die er verblijven. Die gaan er immers van uit dat er 30 gereden wordt. En met 50 heeft FSD véél minder tijd om nog te kunnen reageren dan met 30. Als FSD uitgaat van de context dat ie op 50 km/h weg rijdt terwijl dat in feite een 30km zone is dan is de realiteit en context dus compleet anders. In woonerven, waar nog langzamer gereden zou moeten worden speelt dat natuurlijk nog meer.
Overigens maakt DMS ook fouten, ik las deze week een bericht dat bestuurders in slaap waren gevallen zonder dat DMS ingreep.
En ik ben helemaal niet tegen autonome voertuigen, het kan een manier zijn om het aantal ongevallen te verminderen. Maar dat is het beter opleiden van bestuurders en meer en beter handhaven van de al bestaande regels ook.
De conclusies in het rapport van johanna.be met hun eigen ervaringen zoals zij die hebben onderzocht met FSD Supervised in Belgie zijn duidelijk en mogelijk anders dan de ervaringen zoals die hier worden beschreven voor Nederland.karel_G_1981 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:41:
[...]
DMs is zo streng dat je juist beter oplet bij het gebruik van fsd dan zonder. Dat argument gaat in de huidige Europese versie echt niet op integendeel zelfs. Afleiding is juist een veel groter probleem zonder dit systeem. Daarbij rijdt fsd extreem veilig , ziet het gevaarlijke situaties (bv overstekende kinderen )veel eerder dan een mens juist door die contextuele aanpak. Als het dan al een keer een foutje maakt kun je makkelijk ingrijpen en foutjes zijn eigenlijk nooit veiligheidsgrelateerd . Hoogstens onlogische borden , kaartfouten of rare regels. Doordat fsd dus naar de context kijkt rijdt het altijd veilig.
Ook dat is mogelijk bij een getraind model zoals dat door Tesla wordt gebruikt in FSD Supervised. De 30km-zones in België zijn anders en zien er anders uit dan in Nederland en de nationale regelgeving voor 30km-zones is in België anders dan in Nederland
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
FSD(S) werkt niet met voorgeprogrammeerde regels, alles komt uit trainingsdata.TeslaNerd schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:18:
[...]
Ook dat is mogelijk bij een getraind model zoals dat door Tesla wordt gebruikt in FSD Supervised. De 30km-zones in België zijn anders en zien er anders uit dan in Nederland en de nationale regelgeving voor 30km-zones is in België anders dan in Nederland
Het lijkt erop dat FSD(S) nu hoofdzakelijk met data uit NL is getraind. Het is nu dus extra belangrijk dat Belgische chauffeurs bij fouten - zoals voorbijsteken in een fietsstraat) - FSD(S) uitschakelen en de reden inspreken waarom ze dit deden. Dat is de enige manier om de huidige fouten eruit te trainen. Dus in dat opzicht is het onderzoek van Johanna correct, maar hetgeen ze vragen, FSD(S) verbieden totdat het 100% perfect werkt, is zinloos en onmogelijk. Zonder trainingsdata is er geen verbetering mogelijk. Supervised => trainingsdata
Dat vragen ze toch niet, verbieden tot het 100% perfect is?Fire69 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:49:
FSD(S) werkt niet met voorgeprogrammeerde regels, alles komt uit trainingsdata. ...
Dus in dat opzicht is het onderzoek van Johanna correct, maar hetgeen ze vragen, FSD(S) verbieden totdat het 100% perfect werkt, is zinloos en onmogelijk. Zonder trainingsdata is er geen verbetering mogelijk. Supervised => trainingsdata
Met het rapport vraagt johanna.be aandacht voor realistische, wettelijke veiligheidseisen en vraagt niet om absolute perfectie.
[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 26-09-2026 15:02 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Niet expliciet, maar daar komt het wel op neer:TeslaNerd schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:58:
[...]
Dat vragen ze toch niet, verbieden tot het 100% perfect is?
https://www.johanna.be/nl/projecten/fsd30-nl
Daarbij werd gevraagd de verleende goedkeuringen opnieuw te beoordelen in het licht van de bevindingen van de studie.
Ik lees dat meer als: "Hey, ik snap dat de goedkeuring is overgenomen vanuit een ander land, maar uit onze tests in ons land werkt het toch niet zo goed als jullie misschien dachten. Kunnen jullie op basis hiervan niet opnieuw oordelen of het wel echt voldoet?"Fire69 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:01:
[...]
Niet expliciet, maar daar komt het wel op neer:
https://www.johanna.be/nl/projecten/fsd30-nl
[...]
Daar zijn toch maar 2 uitkomsten mogelijk? Of het blijft toegestaan, of het wordt (tijdelijk) verboden.I_IBlackI_I schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:05:
[...]
Ik lees dat meer als: "Hey, ik snap dat de goedkeuring is overgenomen vanuit een ander land, maar uit onze tests in ons land werkt het toch niet zo goed als jullie misschien dachten. Kunnen jullie op basis hiervan niet opnieuw oordelen of het wel echt voldoet?"
En zoals ik al zei, als je het verbiedt wordt het niet getraind en zal het niet verbeteren.
Ofwel moet Tesla een paar medewerkers enkele miljoenen km's laten rijden voor de benodigde data?
Daar zijn heel veel uitkomsten mogelijk. Jij noemt er zelf al een aantal. Dat er nu niet een brede uitrol komt van FSD Supervised in de EU is niet het einde van de wereld. Het is ook niet een bedreiging voor de verkeersveiligheid in de EU. Mogelijk wat uitstel voor die gigantische bonus van Elon MuskFire69 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:12:
Daar zijn toch maar 2 uitkomsten mogelijk? Of het blijft toegestaan, of het wordt (tijdelijk) verboden.
En zoals ik al zei, als je het verbiedt wordt het niet getraind en zal het niet verbeteren.
Ofwel moet Tesla een paar medewerkers enkele miljoenen km's laten rijden voor de benodigde data?
[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 26-09-2026 15:47 ]
Dat staat niet in het rapport. Wat er wel overduidelijk in staat:I_IBlackI_I schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:05:
[...]
Ik lees dat meer als: "Hey, ik snap dat de goedkeuring is overgenomen vanuit een ander land, maar uit onze tests in ons land werkt het toch niet zo goed als jullie misschien dachten. Kunnen jullie op basis hiervan niet opnieuw oordelen of het wel echt voldoet?"
:strip_exif()/f/image/pD5i0JGov8GWjzHLJpaW34Ew.jpg?f=fotoalbum_large)
Een straffe conclusie na anderhalve dag testen op wegen waarvan de mapdata max speed niet klopt. Dus fix die data, geef vision hogere prio en klaar is Kees. En supervise wanneer een fietser dreigt te worden ingehaald
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 26-09-2026 17:02 ]
Jij gaf zelf afgelopen donderdag deze kwalificaties "Prachtig rapport, prachtige onderbouwing" aan dit rapport.pdidi schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:21:
Dat staat niet in het rapport. Wat er wel overduidelijk in staat:
[Afbeelding]
Een straffe conclusie na anderhalve dag testen op wegen waarvan de mapdata max speed niet klopt. Dus fix die data en klaar is Kees. En supervise wanneer een fietser dreigt te worden ingehaald
Een straffe draaiing na anderhalve dag.
Als ik de nederlandse versie van de conclusie op johanna.be lees en met jou er van uit ga dat het een goed geschreven rapport is met een degelijke onderbouwing van het onderzoek, dan is de conclusie die zij voorleggen toch niet onredelijk en zeker bevorderlijk voor de verkeersveiligheid in 30km-zones in Belgie?
Bron: johanna.be
Het rapport werd op 7 september 2026 bezorgd aan ... de Nederlandse autoriteit die de voorlopige Europese typegoedkeuring voor Tesla FSD (Supervised) heeft verleend, en aan het Vlaamse ministerie dat verantwoordelijk is voor de toelating van het systeem in België. Daarbij werd gevraagd de verleende goedkeuringen opnieuw te beoordelen in het licht van de bevindingen van de studie.
Hierbij twee ervaringen van vanmorgen, beide niet erg soepel, let op het stuurwiel icoon.
https://photos.app.goo.gl/CRSyMXqCX4cYSgzS8
https://photos.app.goo.gl/fonQ6V6RtePh5YxS8
https://photos.app.goo.gl/CRSyMXqCX4cYSgzS8
https://photos.app.goo.gl/fonQ6V6RtePh5YxS8
Voortschrijdend inzicht wat ook in mijn posts daarna al kwam (en ik al meteen zei "Maar nergens hoe het dan kan dat er veel minder ongelukken gebeuren"). Ik dacht in eerste instantie dat het om een professionele partij ging die echt uitgebreid had getest gezien de dikte van het rapport, mooie tabelletjes en grafiekjes. Vandaar dat ik toen al meteen zei Dezelfde fout als alle media die het klakkeloos hebben overgenomen, alleen die hebben er daarna niet alsnog verder naar gekeken. Ook Kees Roelandschap heeft er eens goed naar gekekenTeslaNerd schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:10:
[...]
Jij gaf zelf afgelopen donderdag deze kwalificaties "Prachtig rapport, prachtige onderbouwing" aan dit rapport.
Een straffe draaiing na anderhalve dag.
Als ik de nederlandse versie van de conclusie op johanna.be lees en met jou er van uit ga dat het een goed geschreven rapport is met een degelijke onderbouwing van het onderzoek, dan is de conclusie die zij voorleggen toch niet onredelijk en zeker bevorderlijk voor de verkeersveiligheid in 30km-zones in Belgie?
Bron: johanna.be
Het rapport werd op 7 september 2026 bezorgd aan ... de Nederlandse autoriteit die de voorlopige Europese typegoedkeuring voor Tesla FSD (Supervised) heeft verleend, en aan het Vlaamse ministerie dat verantwoordelijk is voor de toelating van het systeem in België. Daarbij werd gevraagd de verleende goedkeuringen opnieuw te beoordelen in het licht van de bevindingen van de studie.
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 26-09-2026 17:47 ]
Kees schrijft:pdidi schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:40:
[...]
Voortschrijdend inzicht wat ook in mijn posts daarna al kwam. Ik dacht in eerste instantie dat het om een professionele partij ging die echt uitgebreid had getest gezien de dikte van het rapport, mooie tabelletjes en grafiekjes. Dezelfde fout als alle media die het klakkeloos hebben overgenomen, alleen die hebben er daarna niet alsnog verder naar gekeken. Ook Kees Roelandschap heeft er eens goed naar gekeken
Cycle streets: the one fair point
Belgium bans overtaking cyclists in cycle streets. The Netherlands, where FSD was approved, doesn't. FSD tried to overtake, and that needs fixing.
Fix it, validate it
dan is de conclusie die zij voorleggen toch niet onredelijk
Zeker wel, want het is Supervised. 1 tikje op de richtingaanwijzer en er wordt niet ingehaald. Vandaar dat het in dit topic gewenst is om goede ervaring te hebben met FSD SupervisedTeslaNerd schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:47:
[...]
Kees schrijft:
Cycle streets: the one fair point
Belgium bans overtaking cyclists in cycle streets. The Netherlands, where FSD was approved, doesn't. FSD tried to overtake, and that needs fixing.
dan is de conclusie die zij voorleggen toch niet onredelijk
[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 26-09-2026 17:51 ]
Natuurlijk is het in dit topic gewenst om goede ervaringen te hebben met FSD Supervised. Maar dat geldt natuurlijk even zo goed voor slechte ervaringen met FSD Supervised. Waarom zou dat alleen voor goede ervaringen zijn?pdidi schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:48:
[...]
Zeker wel, want het is Supervised. 1 tikje op de richtingaanwijzer en er wordt niet ingehaald. Vandaar dat het in dit topic gewenst is om goede ervaring te hebben met FSD Supervised
Voor een systeem wat autonoom wil zijn vindt ik niet dat je nu fouten kan goedpraten met dat de bestuurder verantwoordelijk is en kan ingrijpen.
En regels zijn misschien geen doel op zich. Maar toch moet je je aan de snelheid houden of wat dan ook.
Dat FSD in sommige situaties het heel goed doet zoals sneller reageren dan dat ik had gedaan vindt ik heel mooi.
Maar ik verwacht van een systeem zoals FSD ook dat het zich beter aan de verkeersregels houd dan een menselijke bestuurder. En niet dat ie vrolijk rechts inhaalt, afslaat over doorgetrokken strepen heen, enz.
FSD is zoals het nu is niet meer dan een zeer geavanceerde cruise control. En in die rol best mooi.
Maar dit is zo echt niet geschikt voor wat tesla wil, namelijk autonoom rijden.
En regels zijn misschien geen doel op zich. Maar toch moet je je aan de snelheid houden of wat dan ook.
Dat FSD in sommige situaties het heel goed doet zoals sneller reageren dan dat ik had gedaan vindt ik heel mooi.
Maar ik verwacht van een systeem zoals FSD ook dat het zich beter aan de verkeersregels houd dan een menselijke bestuurder. En niet dat ie vrolijk rechts inhaalt, afslaat over doorgetrokken strepen heen, enz.
FSD is zoals het nu is niet meer dan een zeer geavanceerde cruise control. En in die rol best mooi.
Maar dit is zo echt niet geschikt voor wat tesla wil, namelijk autonoom rijden.
Gecertificeerd ongeleid projectiel