RF1000 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:09:
Gister de update naar .300 geinstalleerd. Ben er niet heel blij mee. Wat ik eigenlijk in april al had verwacht maar wel gewoon bleek te werken hebben ze nu aangepast.

FSD is nu scherper op een belemmerd zicht van de achteruit camera. Met een fietsendrager achterop kreeg je eerst de melding (en nu nog steeds) "slecht zich achteruit camera FSD kan mogelijk slechter werken" maar functioneerde vervolgens prima.

Nu komt volkomen willekeurig na 1 minuut of soms pas na 30 minuten FSD rijden het rode stuur in beeld met alle toeters en bellen (slecht voor de WAF...)

Waarna je vervolgens deze melding in beeld krijgt en FSD niet meer werkt

[Afbeelding]

Aanhanger modus aan/uit zetten en een paar seconden wachten is dan voldoende om FSD weer in te schakelen maar dan is het wachten op het volgende rode stuur.

Tevens was onderstaande melding ook nieuw voor me (in beeld afwisselend met slecht zicht achteruit camera)

[Afbeelding]

Maar het niet meer normaal kunnen gebruiken van FSD icm een fietsendrager is wel een dealbreaker voor me helaas :'( . Juist de grote afstanden staat er een fiets of trekhaakkoffer achterop.
Misschien je fiets er net iets anders opgezet waardoor de camera (nog) minder ziet?

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
WindowsME schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Maar dit was hoe dan ook toch niet de bedoeling, staat ook vrij helder in de manual?

[Afbeelding]

Dat het alsnog kon zonder een technische beperking is een ander verhaal, het lijkt er op dat dit nu als onderdeel van de laatste SW update is geadresseerd.
Oh, dat had ik nog niet gelezen. Vind het eerlijk gezegd ook wel logisch hoor. Was eigenlijk verrast dat het tot gister gewoon werkte.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
pdidi schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:29:
[...]

Misschien je fiets er net iets anders opgezet waardoor de camera (nog) minder ziet?
Dat wil ik idd ook nog eens proberen. Stond nu 1 fiets op op de eerste positie. Wellicht dat ie op de achterste positie wat meer beeld heeft.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08 10:05
Ik had laast met een klein aanhangertje geen moeite om FSD te gebruiken, zal het binnenkort eens opnieuw proberen :)

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03:53
Echt handig dat FSD, eclipsbrilletje op en gaan. Mooi gezicht.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03:53
mv_ak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:15:
Ondertussen de auto een parkeerplekje zoeken naar alles was vol, dus rondjes rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door mv_ak op 12-08-2026 20:23 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:35
Iemand wel eens succes gehad met summon? Zelfs simpel naar voor en achter weigert hij omdat ik verder weg ben dan 5 meter, terwijl op het scherm zelfs 1 meter afstand staat.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:11
gjcvro schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:25:
Iemand wel eens succes gehad met summon? Zelfs simpel naar voor en achter weigert hij omdat ik verder weg ben dan 5 meter, terwijl op het scherm zelfs 1 meter afstand staat.
Nope dat wordt pas beter als de desbetreffende Europese regelgeving verandert helaas. Ook hier houdt de bureaucratie de vooruitgang tegen.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:59
Nopeeee snap ook niet dat ze dat erin doen. Het kan letterlijk niets.

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-08 12:47
Ja, werkt prima als je naast de auto staat. Veel gebruikt als pipo's hun auto niet binnen de lijntjes kunnen parkeren en er niet genoeg ruimte is om mijn buik in door de deuropening te wringen ;)

En het is wel een grappig gezicht als mensen verbaasd kijken als ze er achter komen dat er niemand achter het stuur zit. Vooral een aantal jaren geleden in Italië waar nog niet zo veel Tesla's reden.

Wel issues als je geen goede GPS hebt, zoals ik bv heb gemerkt in ondergrondse parkeergarages.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 18:36
Gister de update naar .300 geinstalleerd.

Met een fietsendrager achterop kreeg je eerst de melding (en nu nog steeds) "slecht zich achteruit camera FSD kan mogelijk slechter werken" maar functioneerde vervolgens prima.

Nu komt volkomen willekeurig na 1 minuut of soms pas na 30 minuten FSD rijden het rode stuur in beeld met alle toeters en bellen (slecht voor de WAF...)
Oei, ik ben deze week terug gekomen van Lux met een trekhaak koffer achterop en in BE en NL lekker op FSD gereden. Inderdaad wel een melding maar werkte goed.

• gjcvro
2cents schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Ja, werkt prima als je naast de auto staat. Veel gebruikt als pipo's hun auto niet binnen de lijntjes kunnen parkeren en er niet genoeg ruimte is om mijn buik in door de deuropening te wringen ;)

En het is wel een grappig gezicht als mensen verbaasd kijken als ze er achter komen dat er niemand achter het stuur zit. Vooral een aantal jaren geleden in Italië waar nog niet zo veel Tesla's reden.

Wel issues als je geen goede GPS hebt, zoals ik bv heb gemerkt in ondergrondse parkeergarages.
Ik stond naast voor of achter de auto onder de kale hemel. Begint en stopt omdat ik meer dan 5 meter weg ben. Even ervoor klaagde hij nog omdat er een voetganger (ik dus) te dichtbij stond.

• karel_G_1981
Masterchiev schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Nopeeee snap ook niet dat ze dat erin doen. Het kan letterlijk niets.
In de hoop dat de Europese regels ooit eens veranderen .

• HeEvert
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Gister de update naar .300 geinstalleerd. Ben er niet heel blij mee. Wat ik eigenlijk in april al had verwacht maar wel gewoon bleek te werken hebben ze nu aangepast.

FSD is nu scherper op een belemmerd zicht van de achteruit camera. Met een fietsendrager achterop kreeg je eerst de melding (en nu nog steeds) "slecht zich achteruit camera FSD kan mogelijk slechter werken" maar functioneerde vervolgens prima.

Waarna je vervolgens deze melding in beeld krijgt en FSD niet meer werkt

[Afbeelding]

Aanhanger modus aan/uit zetten en een paar seconden wachten is dan voldoende om FSD weer in te schakelen maar dan is het wachten op het volgende rode stuur.

Tevens was onderstaande melding ook nieuw voor me (in beeld afwisselend met slecht zicht achteruit camera)

[Afbeelding]

Maar het niet meer normaal kunnen gebruiken van FSD icm een fietsendrager is wel een dealbreaker voor me helaas :'( . Juist de grote afstanden staat er een fiets of trekhaakkoffer achterop.
Ik zit nog op de .100 en dit had ik vorige week exact ook met een fietsendrager.

In mijn eerste proefperiode had ik hier geen last van.

Alleen die melding vd stekker heb ik nog nooit gezien.

• Masterchiev
Lijkt erop dat .300 is teruggetrokken althans, mijn model drie die in Nederland staat kan ik ineens niet meer updaten.

• Germanicus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-08 12:51
FSD doet iets heel vaags op de A27 Noord richting Zuid ter hoogte van de kruising met de A1: Daar geldt een aangepaste snelheid (90) ivm de A1 die gedeeltelijk afgesloten is. FSD negeert eerst de matrix borden met 90. Pas bij de 3de gaat FSD afremmen naar 95 (5% off set). Vervolgens negeert FSD opnieuw de matrix borden en gaat de snelheid naar 108 terwijl de 'standaard' ingestelde snelheid 105 is (100 met 5% offset). Ik snap er geen fluit van: waar komt die 108 vandaan en waarom negeert FSD de matrix borden...

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:44
Masterchiev schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:22:
Lijkt erop dat .300 is teruggetrokken althans, mijn model drie die in Nederland staat kan ik ineens niet meer updaten.
[ volgens MIJ ] Als je updates niet tijdig genoeg installrert kan het symbooltje "bovenin" verdwijnen, maar als jew naar de Software-tap gaat kan het alsnog te activeren zijn, heb ik wel eens gemerkt, Wellicht hier ook t geval ?

• karel_G_1981
Germanicus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:16:
FSD doet iets heel vaags op de A27 Noord richting Zuid ter hoogte van de kruising met de A1: Daar geldt een aangepaste snelheid (90) ivm de A1 die gedeeltelijk afgesloten is. FSD negeert eerst de matrix borden met 90. Pas bij de 3de gaat FSD afremmen naar 95 (5% off set). Vervolgens negeert FSD opnieuw de matrix borden en gaat de snelheid naar 108 terwijl de 'standaard' ingestelde snelheid 105 is (100 met 5% offset). Ik snap er geen fluit van: waar komt die 108 vandaan en waarom negeert FSD de matrix borden...
Toevallig reed ik daar vandaag ook :-) , idd precies hetzelfde , maar matrixborden en wegwerkzaamheden is dit een bekend fenomeen a27 is natuurlijk sowieso al chaotisch en onduidelijk. wat ik meestal doe is met het scrolwiel de voor mij gewenste snelheid instellen, daarbij heb ik voor de gemoedsrust ook flitsmeister draaien

Dus.300 is daar niet anders in , hij lijkt wel vlotter te rijden maar pakt nog steeds niet de kansen die er zijn om vlot in te halen helaas. Wel kan ik nogmaals bevestigen dat de dms aanzienlijk beter werkt voor mij , behalve met de zonnebril. Voor mij is het dus sowieso een goede verbetering heb inmiddels zoveel kms met .300 gereden dat ik dit wel met enige zekerheid kan zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door karel_G_1981 op 13-08-2026 09:08 ]

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-08 00:28
Mar.tin schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:55:
Ik had laast met een klein aanhangertje geen moeite om FSD te gebruiken, zal het binnenkort eens opnieuw proberen :)
Ga het zelf niet testen, maar ben wel benieuwd hoe je FSD aan krijgt als de trailermodus aan staat. Zonder trailermodus heb je namelijk geen verlichting volgens mij? Daarnaast lijkt het me wel spannend aangezien FSD geen rekening houdt met een aanhanger er achter.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:48
Germanicus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:16:
Idem als je vanaf A1 uit het oosten komt, nog voordat je bij de A27 bent (maar binnen het stuk wegwerkzaamheden). even later corrigeert zich dat zelf. +20% ipv 5%, onnavolgbaar

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31
nosuchuser schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Idem als je vanaf A1 uit het oosten komt, nog voordat je bij de A27 bent (maar binnen het stuk wegwerkzaamheden). even later corrigeert zich dat zelf. +20% ipv 5%, onnavolgbaar
Knooppunt A9 A1 ook (vanaf Utrecht naar Almere zegmaar). Gaat ie ineens in het glooiende deel naar beneden bij het huisje in de berm ineens 90 rijden. Geen enkele aanleiding.

Hier dus:
https://www.google.com/maps/@52.3317421,5.0252721,3a,75y,97.71h,77.37t/data=!3m8!1e1!3m6!1sCIABIhBt49Uy7HidQG_n9LY_iabM!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2Fgpms-cs-s%2FAFP8RcMcOwMmpO7O_McdVQd8M6KH3fWAIwTPylY3LIXcxcp1t-RV24QoQtlUycfR8u4_rD746asPwQqCnunvgU1fiBnf_ia7XwQ5TseN1rWg8P8xrikf9NEM3E-skvtGQJF5a7x3Wd6Riv3Ozaf6%3Dw900-h600-k-no-pi12.63286882102149-ya315.38788576886884-ro0-fo100!7i7680!8i3840?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgxMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Je mag daar op de wisselbaan 90 op dat stukje omdat het daar samenvoegt maar die borden staan niet eens remotely op het stuk waar je rijdt als je op de hoofdbaan zit.

Moet daar drie keer per week langs. Inmiddels is het 50 meter ervoor FSD eraf, 50 meter erna FSD er weer op (of voet op het pedaal houden).

Dit naast onverklaarbare baanwissels op het stuk de andere kant op. Drie rijstroken die zonder enige hindering gewoon doorlopen en op een bepaald punt gaat ie ineens geforceerd op de middenstrook rijden.

Dit soort dingen is gewoon ZO irritant want het is onvoorspelbaar als je op wegen rijdt waar je zelden komt. Wat dat betreft vind ik FSD na al die jaren ontwikkeling gewoon nog steeds matig. Prachtig zo'n camera maar ze doen er niets mee qua verkeersborden of weginrichting lijkt het op dat soort momenten.

Zelfde hier met de oprit van de A2. 2 stroken aan oprit. De rechterstrook blijft gewoon doorgaan maar daar gaat ie altijd een baan naar links. Dat klopte een jaar geleden idd, maar nu gaat die strook gewoon door (dat was een invoegstrook). Kan je gewoon via de camera zien. Doet ie niets mee.

https://www.google.com/maps/@52.1222556,5.0256562,3a,75y,299.84h,84.62t/data=!3m7!1e1!3m5!1sFiHJRohnAGB8LFHE7P0SYg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D5.375654456942257%26panoid%3DFiHJRohnAGB8LFHE7P0SYg%26yaw%3D299.83797871003037!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgxMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Al dit soort punten maakt het ZO vermoeiend om met FSD te rijden. Ik denk dat bij mij het percentage ongeveer zo is:
- 60% rijdt FSD
- 40% rij ik en ben ik actief FSD aan het overriden of corrigeren naar gelang al lang bestaande en duidelijke situaties of wetgeving (rechts rijden!).

UNOX: The worst operating system

Klinkt als het ondoorgrondelijke Contextual Max Speed. Ik hoop dat een nieuwe versie hier wat meer feedback over gaat geven

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 13-08-2026 12:34 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08 10:05
Destynx schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Ga het zelf niet testen, maar ben wel benieuwd hoe je FSD aan krijgt als de trailermodus aan staat. Zonder trailermodus heb je namelijk geen verlichting volgens mij? Daarnaast lijkt het me wel spannend aangezien FSD geen rekening houdt met een aanhanger er achter.
Oh, nee trailermodus uit natuurlijk :+. Laatste keer dat ik het probeerde deden in ieder geval de remmen en de richtingaanwijzers het. Ritje bouwmarkt van 5km dus niet zo boeiend. Zou het in elk geval niet met een caravan doen geloof ik :+

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 15:27
Op de A27 bij de werkzaamheden maakt hij er idd een zooitje van, die 108 zie ik idd ook.

Uberhaupt valt het me best wel tegen hoe weinig progressie er is gemaakt sinds de vorige proefperiode van april. Vandaag vanuit regio Dordrecht naar regio Utrecht en hij mist gewoon 2x de overgang naar de juiste snelweg. Eerst rond A15-A16 en later bij A16-A20, hij gaat als je de 2 meest rechter stroken moet hebben gewoon lachend nog helemaal naar de meest linker strook om iemand in te halen met nog 600meter te gaan. Ik kon de eerste keer ook niet meer fatsoenlijk ingrijpen, want hij moest echt nog 2 stroken opschuiven om de afrit te halen…

Eerder in de week, toen het heel rustig op de weg was, bleef hij ook veel te lang links hangen. Ik liet hem begaan, aangezien er niemand om me heen was, en hij ging aan het einde heel snel nog 2 stroken naar rechts om een afrit te halen, maar de voorwielen gingen gewoon over het puntstuk heen.

Ik snap niet waarom hij zo slecht is in het inschatten van afritten en snelweg wisselingen!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 15:32
Zit nu de summer update inc grok in deze update?

PSN: FreakGIB

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-08 10:14
Sinds .300 is fsd de facto onbruikbaar geworden voor mij. De oplettendheid melding blijft elke minuut afgaan terwijl ik strak op de weg let. Echt ronduit knudde! Eerder was dit alleen met zonnebril. Nu standaard. Kan het niet gebruiken zo.

[ Voor 19% gewijzigd door WouterL op 13-08-2026 16:04 ]

• karel_G_1981
https://x.com/nicklasnilsso14/status/2087895487353401406?s=46

Goed nieuws , nu het conflict tussen tesla en de vakbonden is opgelost zal het Zweden ongetwijfeld positiever stemmen t.a.v. FSD bij de TCMV stemming. Wellicht was dit ook een voorwaarde voor de Zweden om in te kunnen stemmen, maar dat is speculatie.

• karel_G_1981
WouterL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:03:
Sinds .300 is fsd de facto onbruikbaar geworden voor mij. De oplettendheid melding blijft elke minuut afgaan terwijl ik strak op de weg let. Echt ronduit knudde! Eerder was dit alleen met zonnebril. Nu standaard. Kan het niet gebruiken zo.
Gek bij mij is het het tegenovergestelde. .300 is soepeler bij mij. Wellicht is per persoon soms maatwerk nodig

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01:09

gwg

WouterL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:03:
Grappig dat de ervaringen zo uiteen lopen, ik heb juist het idee dat hij veel makkelijker is, en krijg vrijwel geen meldingen, zelfs als ik op mijn telefoon zit 😂

• karel_G_1981
gwg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Grappig dat de ervaringen zo uiteen lopen, ik heb juist het idee dat hij veel makkelijker is, en krijg vrijwel geen meldingen, zelfs als ik op mijn telefoon zit 😂
Yep bij mij ook , echt veel beter zeker met tegenlicht e.d

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-08 10:14
gwg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Het verschil ook echt per rit. Net op de terug rit was het helemaal niet te doen. Zo erg, dat ik hem beter uit kon zetten en 1 strike tot gevolg.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:36

Sandyman538

SandstorM [148839]

Vandaag op een 60 weg zonder wegmarkeringen rijdt hij mij weer veel te links. Treintje van 6 tegenliggers allemaal met de band tegen het gras aan rijdend op het randje van het asfalt om maar afstand te houden en ik had nog denk wel anderhalve meter aan de rechterkant over... Dus ik zet FSD uit en stuur naar rechts, maar het viel mij op dat ik geen melding kreeg om in te spreken waarom ik FSD had uitgezet. Meer mensen die ervaring dat je geen feedback verzend bericht krijgt?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• karel_G_1981
Sandyman538 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:37:
Vandaag op een 60 weg zonder wegmarkeringen rijdt hij mij weer veel te links. Treintje van 6 tegenliggers allemaal met de band tegen het gras aan rijdend op het randje van het asfalt om maar afstand te houden en ik had nog denk wel anderhalve meter aan de rechterkant over... Dus ik zet FSD uit en stuur naar rechts, maar het viel mij op dat ik geen melding kreeg om in te spreken waarom ik FSD had uitgezet. Meer mensen die ervaring dat je geen feedback verzend bericht krijgt?
Nope je krijgt geen feedback , maar wordt wel naar gekeken . Bij mij is de weg positie goed over het algemeen

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

karel_G_1981 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

Nope je krijgt geen feedback , maar wordt wel naar gekeken . Bij mij is de weg positie goed over het algemeen
Ik bedoel dat er normaal gesproken een pop up op het scherm kwam dat je feedback kon achterlaten door op de microfoon te drukken, maar die melding krijg ik niet meer.

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01:09

gwg

Sandyman538 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Ik bedoel dat er normaal gesproken een pop up op het scherm kwam dat je feedback kon achterlaten door op de microfoon te drukken, maar die melding krijg ik niet meer.
Vandaag nog veelvuldig gebruikt dus ja ik krijg hem nog, ik zet het overigens wel uit via de rem of stuur vasthouden mogelijk heeft dat ermee te maken?

• karel_G_1981
Sandyman538 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Dat is gek heb vandaag ook een aantal boodschappen ingesproken en op het feedback knopje gedrukt (het autootje) was niet anders dan normaal.

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:01
Sandyman538 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:37:
Als ik de buurt van mijn bestemming ben krijg ik die pop-up ook niet
fretnn schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Als ik de buurt van mijn bestemming ben krijg ik die pop-up ook niet
Iets met privacy. Is destijds ook aan TeslaOwnersClub NL gemeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV3MdR-vCsqwtpLpHg9xcXokDmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxRshGnRC6XijMiYvR5sOAoY.jpg?f=fotoalbum_large

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-08 22:38
Iemand ook het idee dat FSD, naast teveel links willen rijden waar dat niet handig is ivm bijvoorbeeld voorsorteren, een bumperklever is geworden?

Ik heb de laatste weken op de snelweg nu al een paar keer gehad de de auto gevaarlijk dicht op de voorganger ging rijden en ik moest ingrijpen.

5% delta aan en die aware / smart speed functie (kan ff niet op de naam komen)

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• karel_G_1981
Voltswagen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:20:
Iemand ook het idee dat FSD, naast teveel links willen rijden waar dat niet handig is ivm bijvoorbeeld voorsorteren, een bumperklever is geworden?

Ik heb de laatste weken op de snelweg nu al een paar keer gehad de de auto gevaarlijk dicht op de voorganger ging rijden en ik moest ingrijpen.

5% delta aan en die aware / smart speed functie (kan ff niet op de naam komen)
Nope nooit meegemaakt , FsD houdt bij mij altijd netjes een veilige afstand (maar dit kan iets subjectiefs zijn natuurlijk) . Enige probleem wat ik zie is dat hij te voorzichtig is met inhalen en hem niet gewoon in een gat duwt tussen 2 auto’s als het er is. Dat is op drukke snelwegen meestal de reden om in te grijpen. Voorsorteren gaan na de laatste updates goed. Hij gaat niet meer op het laatste moment inhalen. Heb al tijden geen afslag meer gemist door verkeerd voorsorteren en als hij te bang is om ergens tussen te piepen help ik hem een handje. De hurry en mad max mode zou hier een uitkomst zijn , hopelijk in een toekomstige update. Het wordt elke update in kleine stapjes steeds iets beter is mijn indruk.

[ Voor 22% gewijzigd door karel_G_1981 op 13-08-2026 19:39 ]

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

pdidi schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:35:
[...]

Iets met privacy. Is destijds ook aan TeslaOwnersClub NL gemeld
[Afbeelding]
Oh dat wist ik niet. Kun situatie deed zich een een kilometer of 10 van mijn huis af. Maar ik zal er even op letten of ik de melding straks wel weer krijg als ik disengage.

Vandaag 2 camera positie issues gehad. Zal kijken of ik vanavond de filmpjes kan plaatsen. Toevallig beide bij een tankstation (waar een tesla niet vaak zal hebben gereden). Bij wegrijden rijdt die zo de weg op terwijl er een auto aankwam. Wat blijkt, de camera in de knipperlichten zitten lager dan zijspiegel, waardoor een vangrail het zicht deels versperde.
2e issue verderop: wachtend voor verkeerslicht kreeg ik al de melding dat deze mogelijk slecht werd gezien. En hoppa, na even wachten begint ie te rijden door rood. Op de zoomed frontcamera is het verkeerslicht idd helemaal niet te zien, maar op de rechterstijl camera kon je het wel zien. Lijkt er sterk op dat de wide angle frontcam (die helaas niet wordt opgeslagen) dan niet gebruikt wordt
Filmpje 1
Filmpje 2

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 13-08-2026 22:15 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:06
A_ve_D schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:18:
Mijn vertrouwen in FSD heeft een flinke deuk opgelopen. Afgelopen vrijdag werd ik met 130 bijna een vangrail ingestuurd zonder enige aanleiding.

Hoe kan ik hier een filmpje uploaden?

Ook meerdere malen een rood kruis geprobeerd te negeren dus steeds moeten ingrijpen.
Dit heb ik ook gehad in mijn leen M3P. Ik reed op de A12 bij Arnhem richting Duitsland en omdat je verderop de A50 richting Eindhoven kan nemen ga je vanaf daar ritsen. Ik was al benieuwd wat hij ging doen — want ik zag al dat hij het niet ging redden door gas bij te geven. Hij gaf gas bij om mensen in te halen, toen hij eenmaal doorhad dat dat niet ging remde hij rustig af om —zoals ik dacht rustig naar rechts te gaan. Totdat hij vol naar links stuurde naar de vangrail.

Ik heb flink lopen foeteren op de auto in het audio bericht ook en vergeten het filmpje op te slaan. Voor mij was wel duidelijk dat ik niet hiervoor ga betalen, ze mogen blij zijn als ik het wil rijden en testen voor ze. Continue vertellen wat er niet goed is of beter kan, ze zouden ons moeten betalen er voor in plaats van geld vragen. Omgekeerde wereld, was gelijk genezen.

Die rode kruizen idem dito of mensen die FSD te langzaam vinden rijden en zich helemaal opvreten achter mij en rare capriolen uithalen. Ik vond het echt he-le-maal niets en geweldig tegelijkertijd dat het al wel zoveel dingen goed en indrukwekkend kon.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:52
Ik weet niet wat er met de .300 gebeurd is maar dit gaat tot nu toe niet schitterend :|
Gisteren 80km heen/terug gedaan:
- DMS overdag tijdens heenrit, verschrikkelijk: na 10km ben ik een tankstation op moeten rijden om in P te zetten want ik had al een strike te pakken. DMS ' s avonds: perfect!
- Vreemd rijgedrag: net alsof er constant zijwind stond, soort van heen- en weer gewibbel, maar niet zoals de reeds gekende ping-pong

Nu net terug van rit van 30km heen/terug:
- Heenrit overdag: zelfde vreemde rijgedrag
- Terugrit avond: bij meerdere baanwissels enkel melding en geen actie, ofwel richtingaanwijzer en geannuleerd, ofwel halfweg en dan plots terug. Soms ook heel bruske baanwissels.

Kortom, helemaal niet tevreden met deze versie :-(

[edit]
Bijna vergeten, ik reed op de snelweg op de rechtse baan en plots week FSD uit, hij ging half op de middelste baan en dan terug naar rechts, blijkbaar om een stuk hersteld baanvak te vermijden... Geen idee wat ik daar moet van vinden. Cool moest het een echte 'pothole' geweest zijn, maar het was gewoon netjes vlak asfalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Fire69 op 14-08-2026 01:23 ]

• Rubenator123
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-08 10:16
Zoals velen hier ben ik ook vrij teleurgesteld in de huidige staat van FSD. Hij is wat mij betreft veel te “lief” qua rijgedrag binnen de bebouwde kom. Op de snelweg werkt het met af en toe bijgassen best prettig maar niet fantastisch. Zo is het me inmiddels 3x gebeurd dat FSD een auto wilde inhalen terwijl de linker rijstrook stopte (van Eindhoven richting Maarheze voor de kenners). Hierdoor heb ik moeten ingrijpen. Hoop dat de techniek de komende maanden stevig doorontwikkeld maar voor nu blij dat ik geen €99/maand uitgeef.

• karel_G_1981
pdidi schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:02:
Vandaag 2 camera positie issues gehad. Zal kijken of ik vanavond de filmpjes kan plaatsen. Toevallig beide bij een tankstation (waar een tesla niet vaak zal hebben gereden). Bij wegrijden rijdt die zo de weg op terwijl er een auto aankwam. Wat blijkt, de camera in de knipperlichten zitten lager dan zijspiegel, waardoor een vangrail het zicht deels versperde.
2e issue verderop: wachtend voor verkeerslicht kreeg ik al de melding dat deze mogelijk slecht werd gezien. En hoppa, na even wachten begint ie te rijden door rood. Op de zoomed frontcamera is het verkeerslicht idd helemaal niet te zien, maar op de rechterstijl camera kon je het wel zien. Lijkt er sterk op dat de wide angle frontcam (die helaas niet wordt opgeslagen) dan niet gebruikt wordt
Filmpje 1
[YouTube: Vangrail]
Filmpje 2
[YouTube: Rood]
Dat zijn interessante casi , zeker die eerste gek dat ie die auto niet heeft gezien , want lijkt me dat hier alle camera’s wel gebruikt worden , net een heel toevallige dode hoek. Ben benieuwd wat fsd had gedaan zonder ingreep maar snap dat je dat niet wilde testen ivm het risico. en de tweede minder problematisch vind ik , maar aan de andere kant dat stoplicht is toch duidelijk wel zichtbaar , dus idd wellicht dat niet alle camera’s hiervoor gebruikt worden.
karel_G_1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:45:
[...]

Dat zijn interessante casi , zeker die eerste gek dat ie die auto niet heeft gezien , want lijkt me dat hier alle camera’s wel gebruikt worden , net een heel toevallige dode hoek. Ben benieuwd wat fsd had gedaan zonder ingreep maar snap dat je dat niet wilde testen ivm het risico. en de tweede minder problematisch vind ik , maar aan de andere kant dat stoplicht is toch duidelijk wel zichtbaar , dus idd wellicht dat niet alle camera’s hiervoor gebruikt worden.
Kijk maar eens goed in het eerste filmpje naar de snelheid. Hij begon enorm te twijfelen terwijl ie al half op de weg stond waardoor ik ingreep.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
Filmpje 1
[YouTube: Vangrail]
Filmpje 2
Het is zo jammer dat we niet FSD versie 14.3.7+ nog hebben, ik ben zo benieuwd hoeveel beter die zou zijn in Europa.

Ik ga niet beginnen over wie zijn schuld dat is, daar hebben we het al lang genoeg over gehad, maar ik wil wel zeggen dat het nu wel echt lang duurt en dat het verschil met Amerika nu dag en nacht is.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Ecological
Verder wil ik deze video met jullie delen - ik denk dat jullie heel veel kunnen herkennen. Nu is het nog wel zo dat er een hele strenge DMS is, maar als die straks weg is dan is het echt een wereld van verschil:
Ik kan me hier echt 100% in vinden.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Ecological schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:43:
Verder wil ik deze video met jullie delen - ik denk dat jullie heel veel kunnen herkennen. Nu is het nog wel zo dat er een hele strenge DMS is, maar als die straks weg is dan is het echt een wereld van verschil:

[YouTube: Tesla FSD Doesn't Save Me Time. It Saves Something Better.]

Ik vond de 'stress' om geen strikes te krijgen even groot als de weg volgen. Mijn aandacht op rijden was zeker hoger dan een rit voordien op autopilot only in mijn eigen auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• karel_G_1981
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Ik vond de 'stress' om geen strikes te krijgen even groot als de weg volgen. Mijn aandacht op rijden was zeker hoger dan een rit voordien op autopilot only in mijn eigen auto.
Met .300 is het voor mij zeer verbeterd . Inmiddels ruim 700 kM Met deze nieuwe versie en ik krijg bijna geen blauw scherm meer , zelfs niet bij extreme lichtomstandigheden waar ik bij .100 vaak moest deactiveren. Verder is .300 enorm veel vlotter in accelereren en ook in bochten . Heel raar dat sommigen iets heel anders ervaren, voor mij is deze versie veruit de beste tot nu toe.

• karel_G_1981
pdidi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:49:
[...]

Kijk maar eens goed in het eerste filmpje naar de snelheid. Hij begon enorm te twijfelen terwijl ie al half op de weg stond waardoor ik ingreep.
Ja ik zie het , je moest idd wel ingrijpen, want bij sterke twijfel kan hij er ook zomaar ineens een rood stuur opzetten , zo van “zoek het zelf maar uit.”

• Ecological
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Absoluut. Het is een groot probleem. Dat was ook mijn punt inderdaad dat de versie die wij hebben zoveel inferieurder is dan de versie in Amerika. En dat gebeurt als de overheid probeert te reguleren met goede intenties maar de consequenties zijn bijna altijd contra productief. Goed boek hierover is “thinking in systems”.

• Masterchiev
Ecological schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:43:

[YouTube: Tesla FSD Doesn't Save Me Time. It Saves Something Better.]

Ik denk niet dat die DMS ooit weg gaat in de nabije toekomst.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:37
karel_G_1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Met .300 is het voor mij zeer verbeterd . Inmiddels ruim 700 kM Met deze nieuwe versie en ik krijg bijna geen blauw scherm meer , zelfs niet bij extreme lichtomstandigheden waar ik bij .100 vaak moest deactiveren. Verder is .300 enorm veel vlotter in accelereren en ook in bochten . Heel raar dat sommigen iets heel anders ervaren, voor mij is deze versie veruit de beste tot nu toe.
Ik kan mijn zonnebril niet meer op met .300. Voor mij de slechtste versie tot nu toe (de interieurcamera krijgt dagelijks de vinger). Dan zie je dus hoe persoonlijk de instellingen zijn.

• Ecological
Masterchiev schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Ik denk niet dat die DMS ooit weg gaat in de nabije toekomst.
Ik denk het ook niet. :(

• Tommie12
Ecological schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Absoluut. Het is een groot probleem. Dat was ook mijn punt inderdaad dat de versie die wij hebben zoveel inferieurder is dan de versie in Amerika. En dat gebeurt als de overheid probeert te reguleren met goede intenties maar de consequenties zijn bijna altijd contra productief. Goed boek hierover is “thinking in systems”.
Hier ga je wel heel kort door de bocht.

Ik draai het even om.

Als FSD zo veel beter was geweest als een menselijke chuaffeur, dan was dat DMS totaal overbodig, maar Tesla heeft nog veel huiswerk... Ze konden op basis van de kwaliteiten van het FSD zelf de overheden niet voldoende overtuigen. (en dat het in de VS wel kan zegt meer over de VS... daar komt een president weg met een businessmodel dat voorkennis op de beurs gaat verkopen voor heel grof geld)

Ben blij met die reglementering over FSD en ook GDPR bv.

De navi kent nog niet eens de lokale toegelaten snelheden. Moet jij eens voor de rechtbank gaan vertellen als je 70 rijdt ipv 50. "Ik wist niet hoe snel ik mocht".

Dan krijg je bovenop je boete nog een rijbewijsintrekking er bij en nieuwe proeven...

• Ecological
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

Ik draai het even om.

Als FSD zo veel beter was geweest als een menselijke chuaffeur, dan was dat DMS totaal overbodig, maar Tesla heeft nog veel huiswerk... Ze konden op basis van de kwaliteiten van het FSD zelf de overheden niet voldoende overtuigen. (en dat het in de VS wel kan zegt meer over de VS... daar komt een president weg met een businessmodel dat voorkennis op de beurs gaat verkopen voor heel grof geld)

De navi kent nog niet eens de lokale toegelaten snelheden. Moet jij eens voor de rechtbank gaan vertellen als je 70 rijdt ipv 50. "Ik wist niet hoe snel ik mocht".

Dan krijg je bovenop je boete nog een rijbewijsintrekking er bij en nieuwe proeven...
Ik snap helemaal datje zo denkt en ik snap dat maar overigens vind ik ook de GDPR een gedrocht van een wet en als ik nog 1 cookie banner moet wegklikken dan gooi ik mijn PC uit het raam :+

Ik vind het echt een interessante discussie en ik heb er zoveel over te zeggen, maar ik wil hier best wel over verder discussiëren in het autonomy topic.

Ik weet namelijk dat andere mensen deze discussie niet zo interessant vinden en het heeft met FSD te maken maar ik denk dat dit topic meer over de ervaringen moet gaan van FSD.

Dus ik laat het hier even bij zodat we meer over FSD zelf kunnen praten en hoe 14.2.2 afwijkt ten opzichte van de vele 14.3.7 filmpjes, het blijft dan ook echt een hele coole technologie.

• karel_G_1981
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

Ik draai het even om.

Wat zou helpen is als tesla een samenwerking aangaat met flitsmeister en dat integreert in fsd , dan zijn snelheden ineens veel minder relevant , want hij remt toch af bij elke controle .

• karel_G_1981
Maurice- schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Ik kan mijn zonnebril niet meer op met .300. Voor mij de slechtste versie tot nu toe (de interieurcamera krijgt dagelijks de vinger). Dan zie je dus hoe persoonlijk de instellingen zijn.
Yep hij is strenger geworden met de zonnebril helaas. Zonnebril was voor mij een truc om het dms aanvaardbaar te houden, wat nu zonder zonnebril niet meer nodig is. Dat weegt voor mij zwaarder nu .

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Er zijn, zij het door de vakanties wat verlaat, wat reacties verwijderd. Een paar punten van aandacht.

1. Laten we discussie gezellig houden.
2. Dit topic gaat primair over de FSD techniek en ervaringen delen. Ja verkeersregels horen daarbij dus een uitstapje die kant op is niet te voorkomen, maar laten we hier geen algemene verkeersregeldiscussie topic van maken.
3. Of je nu wel of geen FSD ervaring hebt met een Tesla, het is een forum dus meepraten moet altijd kunnen. Maar let wel op punt 2: het gaat om primair de FSD techniek.

Dan kan dit topic constructief verder :)

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 17:00
Ecological schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
Ik ga niet beginnen over wie zijn schuld dat is
Dat weten we simpelweg ook helemaal niet. Niemand weet of Tesla al een nieuwe versie heeft aangeboden ter goedkeuring. Toch?

iRacing Profiel

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Wat zou helpen is als tesla een samenwerking aangaat met flitsmeister en dat integreert in fsd , dan zijn snelheden ineens veel minder relevant , want hij remt toch af bij elke controle .
En dat terwijl flitsmeister as such compleet ter discussie staat.

Zowat elke auto moet die snelheidswaarschuwingen geven, en ik weet van collega's met duitse premium auto's dat die dat veel correcter doen. Dus de database en het systeem om dat up to date te houden bestaan. Tesla koop een licentie aub!

• fretnn
Zoals we nu intussen allemaal wel beseffen: Tesla heeft onze input nodig om het systeem verder te verfijnen.

Of je dit nu oké vindt of niet, daar wil ik het niet over hebben.

Ik vraag me vooral af hoe we op de meest efficiënte manier feedback kunnen afleveren aan Tesla.
  • Wat zeggen we best als we een boodschap doorgeven? (bvb. Bugreport: ... Of is kort en bondig beter dan een lange beschrijving)
  • Is het beter in het Engels of in het Nederlands? (Ik vermoed Engels)
  • Een bepaalde fout komt altijd voor tussen twee releases, wat enigszins logisch is. Moeten we die fout dan zoveel mogelijk rapporteren of is éénmaal genoeg?
  • Weegt een FSD-onderbreking zonder commentaar evenveel door als een met commentaar?
  • Is het een goed idee om bepaalde stukken weg enkele keren manueel te rijden, zodat Tesla via shadow mode op die manier te weten komt hoe er best gereden wordt in bepaalde situaties?
  • Maak je beter neutrale opmerkingen? Of wegen opmerkingen met frustratie meer door?
Het zou praktisch zijn mocht Tesla hier meer info over kunnen geven. (Maar dit zal wel niet gebeuren, want dan geven ze toe dat we voor hen werken :p )

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
karel_G_1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:41:
[...]Wat zou helpen is als tesla een samenwerking aangaat met flitsmeister en dat integreert in fsd , dan zijn snelheden ineens veel minder relevant , want hij remt toch af bij elke controle .
Tenzij Flitsmeister in Nederland verboden wordt (Flitsmeister verboden?). Waarmee Nederland niet het eerste land zou zijn waar een dergelijke app geweerd wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

fretnn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:43:
Zoals we nu intussen allemaal wel beseffen: Tesla heeft onze input nodig om het systeem verder te verfijnen.

Of je dit nu oké vindt of niet, daar wil ik het niet over hebben.

Ik vraag me vooral af hoe we op de meest efficiënte manier feedback kunnen afleveren aan Tesla.
  • Wat zeggen we best als we een boodschap doorgeven? (bvb. Bugreport: ... Of is kort en bondig beter dan een lange beschrijving)
  • Is het beter in het Engels of in het Nederlands? (Ik vermoed Engels)
  • Een bepaalde fout komt altijd voor tussen twee releases, wat enigszins logisch is. Moeten we die fout dan zoveel mogelijk rapporteren of is éénmaal genoeg?
  • Weegt een FSD-onderbreking zonder commentaar evenveel door als een met commentaar?
  • Is het een goed idee om bepaalde stukken weg enkele keren manueel te rijden, zodat Tesla via shadow mode op die manier te weten komt hoe er best gereden wordt in bepaalde situaties?
  • Maak je beter neutrale opmerkingen? Of wegen opmerkingen met frustratie meer door?
Het zou praktisch zijn mocht Tesla hier meer info over kunnen geven. (Maar dit zal wel niet gebeuren, want dan geven ze toe dat we voor hen werken :p )
Zie ook dit artikel van TeslaOwnersClub. Beste is dus Engelstalig in te spreken anders wordt het door AI vertaald

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-08 15:17
Fire69 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:10:
Ik weet niet wat er met de .300 gebeurd is maar dit gaat tot nu toe niet schitterend :|
Gisteren 80km heen/terug gedaan:
- DMS overdag tijdens heenrit, verschrikkelijk: na 10km ben ik een tankstation op moeten rijden om in P te zetten want ik had al een strike te pakken. DMS ' s avonds: perfect!
- Vreemd rijgedrag: net alsof er constant zijwind stond, soort van heen- en weer gewibbel, maar niet zoals de reeds gekende ping-pong

Nu net terug van rit van 30km heen/terug:
- Heenrit overdag: zelfde vreemde rijgedrag
- Terugrit avond: bij meerdere baanwissels enkel melding en geen actie, ofwel richtingaanwijzer en geannuleerd, ofwel halfweg en dan plots terug. Soms ook heel bruske baanwissels.

Kortom, helemaal niet tevreden met deze versie :-(

[edit]
Bijna vergeten, ik reed op de snelweg op de rechtse baan en plots week FSD uit, hij ging half op de middelste baan en dan terug naar rechts, blijkbaar om een stuk hersteld baanvak te vermijden... Geen idee wat ik daar moet van vinden. Cool moest het een echte 'pothole' geweest zijn, maar het was gewoon netjes vlak asfalt.
Dat uitwijken heb ik ook al paar keer gehad. Kan zelfs zeggen op welke snelweg in Belgie (E313) het gebeurt. Klein stukje waar asfalt over asfalt gelegd is en hij al verschillende keren een metertje naar rechts uitwijkt. Vreemde is dat het niet altijd gebeurt, hangt beetje af van het weer en zonweerkaatsingen heb ik de indruk.

• karel_G_1981
Yaksa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Tenzij Flitsmeister in Nederland verboden wordt (Flitsmeister verboden?). Waarmee Nederland niet het eerste land zou zijn waar een dergelijke app geweerd wordt.
De overheid gebruikt flitsmeister actief om bv ambulances door te geven dus in Nederland staat flitsmeister helemaal niet ter discussie .

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
karel_G_1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:41:
[...]De overheid gebruikt flitsmeister actief om bv ambulances door te geven dus in Nederland staat flitsmeister helemaal niet ter discussie .
Dat is niet helemaal juist. Er is alleen een officiële data/gegevens koppeling wanneer ambu's met spoed ergens naar toe rijden zodat automobilisten gewaarschuwd kunnen worden voor een naderende ambu. Dat is dus iets anders dan actief gebruiken. Bovendien kun je die data van de ambu (wanneer deze met zwaailicht en sirene onderweg is) ook met andere systemen opvragen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fire69
karel_G_1981 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Net terug van nieuwe rit (30km heen/terug), opnieuw een strike :(
Als hij begint te klagen probeer ik allerlei dingen (positie, pet af, bril af), als niks werkt kan ik dan meestal nog net voor de rode handen FSD uitschakelen. Al 2 dagen niet dus.
Dit is HEEL frustrerend aan het worden. :|

En dan nog iets heel bizar. Tijdens de heenrit, ongeveer 3km van de bestemming, gaat plots op een recht stuk de richtingaanwijzer aan, auto parkeert langs de kant van de baan en FSD gaat uit. "Bedankt, einde rit" Geen idee wat daar aan de hand was. 8)7
Fire69 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:22:
[...]

Als hij begint te klagen probeer ik allerlei dingen (positie, pet af, bril af), als niks werkt kan ik dan meestal nog net voor de rode handen FSD uitschakelen. Al 2 dagen niet dus.

En dan nog iets heel bizar. Tijdens de heenrit, ongeveer 3km van de bestemming, gaat plots op een recht stuk de richtingaanwijzer aan, auto parkeert langs de kant van de baan en FSD gaat uit. "Bedankt, einde rit" Geen idee wat daar aan de hand was. 8)7
Kijk eens in Service mode of er sinds 2 dagen andere foutmeldingen voorbij komen. Misschien iets met ADDW?
Probeer ook of een DAS Reset helpt
Gebruik eens een ander profiel of maak een vers lokaal bestuurders profiel aan

• gjcvro
pdidi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:49:
[...]

Ik moet ook wel zeggen dat ik je filmpje 2x moest bekijken om de auto op tijd te zien.
gjcvro schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:22:
[...]

Ik moet ook wel zeggen dat ik je filmpje 2x moest bekijken om de auto op tijd te zien.
Het verwarrende was dat ik die auto wel goed zag aankomen omdat ik hoger zit dan de camera. En ik zag ook dat die auto niet snel reed en dat fsd er ook makkelijk voor had gekund met een beetje assertief invoegen, maar in plaats daarvan ging die langzamer rijden omdat ie "schrok".

• Fire69
pdidi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Kijk eens in Service mode of er sinds 2 dagen andere foutmeldingen voorbij komen. Misschien iets met ADDW?
Probeer ook of een DAS Reset helpt
Gebruik eens een ander profiel of maak een vers lokaal bestuurders profiel aan
Net gedaan, dit weekend ~400km gepland, ik ben benieuwd.
De calibratie gaat hier wel supersnel, tegen dat ik 500m gedaan had om onze wijk uit te rijden stond hij halfweg. Dan ~5km op en neer een n-weg en hij was klaar. Hoort dat zo snel?
Bij het inrijden van de wijk op FSD reed hij wel terug in de goot :|

• Ecological
[...]

Ah erg vervelend. Zo zie je maar weer regelgeving helaas kan leiden tot onbedoelde situaties. Eigenlijk precies hetzelfde punt als met de smart speed systems die niet goed werken.

Fire69 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Net gedaan, dit weekend ~400km gepland, ik ben benieuwd.
De calibratie gaat hier wel supersnel, tegen dat ik 500m gedaan had om onze wijk uit te rijden stond hij halfweg. Dan ~5km op en neer een n-weg en hij was klaar. Hoort dat zo snel?
Bij het inrijden van de wijk op FSD reed hij wel terug in de goot :|
Camera calibratie duurt meestal niet zo lang. Ook de DAS Reset gedaan? Want vlgs mij reset die ook de interieur camera. En ook meteen je GPS (mss dat dat het issue was met het te vroeg stoppen)

• Fire69
pdidi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Camera calibratie duurt meestal niet zo lang. Ook de DAS Reset gedaan? Want vlgs mij reset die ook de interieur camera. En ook meteen je GPS (mss dat dat het issue was met het te vroeg stoppen)
Ja, eerst DAS gereset, dan alle cameras. We zien het morgen wel. :)

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

Sjod

Ik ben goed luisterend

Sinds gisteren 2 dingen met Fsd die ik toch anders had gedaan.

gisteravond op een smalle 2 baans weg waar je 60 mag. Kwam er een tegenligger op een stuk waar struiken net een deel over de weg groeien. Ik had verwacht dat de auto wel even zou remmen. En dan om de struiken heen zou rijden. Dat deed hij dus niet, waardoor ik nu wat krassen heb 😔

Vandaag afrit a12 Velperbroek naar de a348. De auto sorteert goed voor (helemaal rechts voor de afslag)en wacht netjes met een auto voor me op het rode licht. Na ongeveer 1 minuut wachten, begint me stuur te draaien. De auto probeert via de vluchtstrook, door rood licht de auto voor me in te halen. Ik weet niet of hij die laatste actie door had gezet want ik greep in.

Vannacht heb ik de .300 laten installeren. Ondanks dat er niks aan gewijzigd is (volgens de release notes) is de DMS wel veel aardiger voor mij geworden. Als dat zo blijft neem ik denk ik wel een abbonement

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:31
[...]

Hier heb ik ook lang last van gehad. De truc bij mij was mijn hoofd meer naar voren kantelen, of wel de kin minder omhoog.

• gjcvro
Misschien al geplaatst, en de uitkomst, gezakt vind ik niet verassend, de conclusie denk ik dat we het over het algemeen wel over eens zijn dat het wel indrukwekkend is.

YouTube: Tesla FSD Doet Rijexamen: Gezakt of Geslaagd?

• gjcvro
[...]

Blijft heel bijzonder die wisselende ervaringen. Op de 1 of andere manier val je dan net buiten de specs die ze gesteld hebben. Ik heb ook al een paar keer flink gefrustreerd tegen het systeem zitten foeteren dat ik wel oplet en hij zelf fout zit.

Maar na de laatste update heb ik het idee dat ik kan doen wat ik wil zolang ik maar af en toe naar de weg kijk. Hij laat me langer toe om weg te kijken dan dat ik het zelf comfortabel vind. Dus of er nou echt iets verandert is?

• fretnn
Filmpje 2
Is dit invloed van de vele Amerikaanse data in de trainingsset ? In sommige staten mag je door rood rijden om rechts af te slaan als het veilig is

• Fire69
Jasper schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:03:
[...]

Hier heb ik ook lang last van gehad. De truc bij mij was mijn hoofd meer naar voren kantelen, of wel de kin minder omhoog.
Bedankt, zal ik eens testen.
Straks nieuwe rit, maar het is bewolkt hier, en ik heb het gevoel dat het enkel gebeurt als er volle zon is.
fretnn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Is is invloed van de vele Amerikaanse data in de trainingsset ? In sommige staten mag je door rood rijden om rechts af te slaan als het veilig is
Mogelijk. Ik heb het een paar weken geleden ook gehad. Stopte aan het rood, maar na 20sec wou hij erdoor om rechts af te slaan.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:19
Vandaag is mijn FSD-abonnement afgelopen en ik verleng het niet. Ik was al betalende klant sinds de release in België, waardoor ik helaas die 3 maanden gratis proefperiode ben misgelopen. Ik hoopte dat ik die nu alsnog zou krijgen, maar helaas nog niks...

Uiteindelijk maakt FSD me sowieso nog te veel fouten. Omdat ik bovendien erg veel richting Duitsland en Luxemburg rij; waar het toch nog niet is toegestaan; is het voor mij het geld op dit moment simpelweg niet waard.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

Vanochtend behoorlijk wat regen onderweg en viel me op dat ik niet meer de melding kreeg dat FSDs mogelijk minder goed werkt

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-08 14:05
pdidi schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:40:
Vanochtend behoorlijk wat regen onderweg en viel me op dat ik niet meer de melding kreeg dat FSDs mogelijk minder goed werkt
Hier net nog wel met een heel klein beetje regen haha dus who knows :) kan van alles zijn natuurlijk
jojost1 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Hier net nog wel met een heel klein beetje regen haha dus who knows :) kan van alles zijn natuurlijk
Voor de rest van Nederland zonder FSDs was iig het zicht dermate slecht om enthousiast op de rem te gaan (en-passant nog even naar links om motor voorbij te laten)

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Sinds het begin van FSD had ik geen enkele moeite met DMS, de verhalen die ik hier las vond ik ook steeds vreemd overkomen ten opzichte van mijn eigen ervaringen. Maar gisteren ineens mijn eerste strike. Het apparaat bleef klagen over opletten maar ik deed niks anders dan anders, goed opletten, handen vrij, maar DMS vind het niet voldoende, dus een strike en een stuk weer zelf moeten rijden. De frustratie over DMS wordt zo een stuk duidelijker voor mij. Ik hoop dat het bij deze strike blijft :X

• karel_G_1981
pdidi schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:40:
Klopt die melding heb ik ook al gezien , desondanks al een paar keer door behoorlijke stortbuien met 0 zicht en fsd bleef toch vrolijk doorrijden.

• karel_G_1981
Lijkt er bijna dat mensen die nooit problemen met DMs hadden nu ineens problemen hebben en vice versa. Hmmmm

• Fire69
Jasper schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:03:
[...]

Vandaag getest en lijkt inderdaad wel te werken, als ik het blauwe scherm krijg en het wil niet direct weg gaan moet ik haast naar mijn stuur kijken en dan is het OK. Zeer vreemd.

• Fire69
Mijn calibratie van gisteren heeft trouwens niet geholpen, integendeel.
Hij rijdt nu zo veel naar rechts dat ik meerdere keren moest deactiveren. Hij rijdt over de lijn, op het fietspad, in de goot centimeters van de boord. Ik vreesde voor mijn velgen.

Ik ga maar eens een ticket maken hiervoor want dit is zeker niet normaal meer.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:31
Fire69 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Vandaag getest en lijkt inderdaad wel te werken, als ik het blauwe scherm krijg en het wil niet direct weg gaan moet ik haast naar mijn stuur kijken en dan is het OK. Zeer vreemd.
Fijn!
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.