• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-09 20:25

m00

Tommie12 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:49:
[...]

Trump is hier OT, dus daar reageer ik niet meer op.

Maar Waymo is al aan het opschalen, en de discusie of FSD unsupervised kan zonder radar is nog niet afgesloten.

In elk geval, er zijn al 2000 Waymo’s die rond rijden.

https://www.thedriverlessdigest.com/p/waymo-now-has-2000-vehicles-in-their
Mooi, je bent er tenslotte zelf over begonnen.

Hier discussiëren we een eind los over o.a. radar en vooral over regelgeving. Daar waar de innovatie plaatsvindt is unsupervised FSD reeds veilig in gebruik.

• Apen staart
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:10
Vandaag mijn Y Standaard ontvangen. Heerlijke auto, maar helaas (nog) geen 2 maanden FSD.... Heb wel de laatste softwareversie er al op; 2026.27.200. Als je het al krijgt, zou het dan meteen beschikbaar moeten zijn of moet je hier iets voor doen?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:21
Apen staart schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:
Vandaag mijn Y Standaard ontvangen. Heerlijke auto, maar helaas (nog) geen 2 maanden FSD.... Heb wel de laatste softwareversie er al op; 2026.27.200. Als je het al krijgt, zou het dan meteen beschikbaar moeten zijn of moet je hier iets voor doen?
Geen idee hoe het gaat bij een nieuwe, maar wij kregen een update en meteen na downloaden bericht dat fsd actief was. Daarna nog een keer uit het niets dat fsd weer voor 2 maanden aan staat..

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
m00 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:25:
[...]

Daar waar de innovatie plaatsvindt is unsupervised FSD reeds veilig in gebruik.
En doet nog steeds rare dingen, zoals door slagbomen proberen te rijden, stopborden negeren, zomaar in de ankers gaan, fietspad oprijden. Veilig betekent denk ik niet voor iedereen hetzelfde. :)

iRacing Profiel

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:24
MartijnA3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:08:
[...]

En doet nog steeds rare dingen, zoals door slagbomen proberen te rijden, stopborden negeren, zomaar in de ankers gaan, fietspad oprijden. Veilig betekent denk ik niet voor iedereen hetzelfde. :)
Wel ik heb van deze dingen totaal geen last gehad tot nu toe, en gebruik fsd(S) dagelijks naar het westen van het land en naar het zuiden. Tot nu toe geen ingrepen hoefen doen.

• MartijnA3
  • Nu online
turbojan schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:12:
[...]

Wel ik heb van deze dingen totaal geen last gehad tot nu toe, en gebruik fsd(S) dagelijks naar het westen van het land en naar het zuiden. Tot nu toe geen ingrepen hoefen doen.
De post waar ik naar op reageerde refereerde naar het innovatieve Amerika. Op https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/ zie je de de gebeurtenissen die ik opsomde die daar gebeuren, ook met de nieuwere FSD versies.

iRacing Profiel

• gjcvro
MartijnA3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:08:
[...]

En dat zal die blijven doen zonder aanpassingen of updates want het systeem mag niet leren van zijn fouten. Beetje kip ei verhaal. Ik hoop dat ze de 3 maanden testdatum goed gebruiken om een verbeterplan te maken. Eerder werd het al genoemd, dit is waarschijnlijk de slechtste versie van alles wat komt. Maar als de eu nu tegenstemt vraag ik me af of het de effect waard is voor Tesla om door te ontwikkelen voor de resterende landen.

• gjcvro
MartijnA3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:14:
[...]

De post waar ik naar op reageerde refereerde naar het innovatieve Amerika. Op https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/ zie je de de gebeurtenissen die ik opsomde die daar gebeuren, ook met de nieuwere FSD versies.
"Als men een hond wil slaan, vindt men licht een stok" oftewel je kunt de negatieve dingen uitlichten of de positieve dingen benoemen. En dat doen we nou al weer een paar pagina's lang?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:14
m00 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:25:
[...]

Mooi, je bent er tenslotte zelf over begonnen.

Hier discussiëren we een eind los over o.a. radar en vooral over regelgeving. Daar waar de innovatie plaatsvindt is unsupervised FSD reeds veilig in gebruik.
En vooral door Waymo. Tesla loopt achter en heeft ook in de VS tegenwind. Mogelijk zullen ze toch radar en Lidar moeten gebruiken

https://www.threads.com/share/BBbXZlxMVv/

Sony A7 iv en wat recycled glas

Volgens het Franse persbureau AFP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1Ymm--f-pqUrdFotk7MO5JWR_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkTF9ZrX1iukMnqlkg0PM22x.jpg?f=fotoalbum_large

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:56
Oef ik ben eigenlijk hier niet zo blij mee met deze quote. Het laat weer echt zien hoe de bureaucratie het beter denken te weten dan de slimste engineers ter wereld.

Maar goed van de andere kant - beter dan geen FSD. Zolang de DMS maar in ieder geval begin 2027 (en liever nog sneller) minder streng gaat worden afgesteld.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
Ecological schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:45:
[...]Oef ik ben eigenlijk hier niet zo blij mee met deze quote. Het laat weer echt zien hoe de bureaucratie het beter denken te weten dan de slimste engineers ter wereld.
Maar goed van de andere kant - beter dan geen FSD. Zolang de DMS maar in ieder geval begin 2027 (en liever nog sneller) minder streng gaat worden afgesteld.
Wanneer ik het volledige bericht lees dan is er voor Telsla nog wel werk aan de winkel. De Fransen zien geen onoverkomelijke problemen wanneer Tesla nog wat 'aanpassingen' doet. Welke dat allemaal zijn staat er niet, eentje wel: "One issue is that under EU regulations semi-autonomous vehicles should in no case exceed the speed limit, while according to data supplied by Tesla its vehicles can in certain cases."

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:58
Ecological schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:45:
[...]

Oef ik ben eigenlijk hier niet zo blij mee met deze quote. Het laat weer echt zien hoe de bureaucratie het beter denken te weten dan de slimste engineers ter wereld.

Ik vind het eerlijk gezegd heel vermoeiend worden om op iedere pagina in dit topic minstens 5 keer te moeten lezen dat alles de schuld is van de bureaucraten in Europa. Hierdoor merk ik dat het ik het topic steeds meer negeer omdat ik vooral graag ervaringen lees van mensen die FSD hebben in plaats van de posts hier waarin door meerdere mensen FSD wordt opgehemeld terwijl ze er zelf nog nauwelijks in hebben gereden.

Ik heb inmiddels zo’n 3500 km met FSD gereden en ben van mening dat op dit moment (in ieder geval met de versie die wij hebben) het echt nog niet veilig genoeg is om te gebruiken met een minder strenge DMS. Kan zijn dat met snellere versie updates dit snel verbetert, maar vergeet niet dat in de VS ook jaren heeft geduurd voordat het op dit niveau zit met vele miljoenen kilometers aan trainingsdata op Amerikaanse wegens en waarschijnlijk vele tweaks aan het model om het te perfectioneren op die wegen. Dat zal in Europa ook nog heel wat tijd nodig hebben en ik vind het prima dat een RDW daar wat toezicht in houdt.

Op dit moment zijn er veel dingen erg goed maar zijn er ook nog veel problemen variërend van ‘niet helemaal zoals ik het zelf zou doen’ (richting aangeven terwijl iemand nog naast je zit, tot irritant (te hard drempels nemen, nog altijd regelmatig afslagen missen als je niet zelf dwingt om goed en op tijd voor te sorteren en verkeerde snelheidslimiet hanteren) of een overtreding (iedere keer weer dezelfde doorgetrokken streep over de busbaan op of op de snelweg rechts inhalen) tot ronduit gevaarlijk (hard op de rem voor verkeerde stoplicht of rood kruis missen). Vooral het missen van een rood kruis (of zoals een paar dagen geleden ineens van baan willen wisselen naar de baan die al meerdere rode kruizen had gehad - ik schaamde me dood toen de richtingaanwijzer uit ging) vind ik onbegrijpelijk (zeker ironisch met de campagne op de matrixborden nu). Van mij mag RDW er iets beter bovenop zitten dat dit soort landspecifieke regels beter geïmplementeerd worden. Als je zo’n fout maakt op een rijexamen is het een instant fail. Totdat dit soort dingen wel perfect gaan kan de DMS echt nog niet soepeler worden.

Ik heb net op vakantie zo’n 6000km zonder FSD gereden wat ook prima was, nu aan de ene kant fijn om het weer te hebben met de 2 maanden gratis, maar als het niet verbetert dan zal ik er hierna voorlopig nog niet voor gaan betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door MysticMan op 05-09-2026 01:36 ]

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MysticMan schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 01:33:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd heel vermoeiend worden om op iedere pagina in dit topic minstens 5 keer te moeten lezen dat alles de schuld is van de bureaucraten in Europa. Ik lees vooral graag ervaringen van mensen die FSD hebben in plaats van meerdere mensen hier die FSD helemaal ophemelen alsof het perfect is terwijl ze er nog nauwelijks ervaring mee hebben.

Ik heb inmiddels zo’n 3500 km met FSD gereden en ben van mening dat op dit moment (in ieder geval met de versie die wij hebben) het echt nog niet veilig genoeg is om te gebruiken met een minder strenge DMS. Kan zijn dat met snellere versie updates dit snel verbetert, maar vergeet niet dat in de VS ook jaren heeft geduurd voordat het op dit niveau zit met vele miljoenen kilometers aan trainingsdata op Amerikaanse wegens en waarschijnlijk vele tweaks aan het model om het te perfectioneren op die wegen. Dat zal in Europa ook nog heel wat tijd nodig hebben en ik vind het prima dat een RDW daar wat toezicht in houdt.

Op dit moment zijn er veel dingen erg goed maar zijn er ook nog veel problemen variërend van ‘niet helemaal zoals ik het zelf zou doen’ (richting aangeven terwijl iemand nog naast je zit, tot irritant (te hard drempels nemen, nog altijd regelmatig afslagen missen als je niet zelf dwingt om goed en op tijd voor te sorteren en verkeerde snelheidslimiet hanteren) of een overtreding (iedere keer weer dezelfde doorgetrokken streep over de busbaan op of op de snelweg rechts inhalen) tot ronduit gevaarlijk (hard op de rem voor verkeerde stoplicht of rood kruis missen). Vooral het missen van een rood kruis (of zoals een paar dagen geleden ineens van baan willen wisselen naar de baan die al meerdere rode kruizen had gehad - ik schaamde me dood toen de richtingaanwijzer uit ging) vind ik onbegrijpelijk (zeker ironisch met de campagne op de matrixborden nu). Van mij mag RDW er iets beter bovenop zitten dat dit soort landspecifieke regels beter geïmplementeerd worden. Als je zo’n fout maakt op een rijexamen is het een instant fail. Totdat dit soort dingen wel perfect gaan kan de DMS echt nog niet soepeler worden.

Ik heb net op vakantie zo’n 6000km zonder FSD gereden wat ook prima was, nu aan de ene kant fijn om het weer te hebben met de 2 maanden gratis, maar als het niet verbetert dan zal ik er hierna voorlopig nog niet voor gaan betalen.
Ja, maar het gaat alleen maar beter worden. Eens?

Dit is het begin. Hoeveel beter gaat het nog worden? Dus eens dat het niet goed genoeg is, maar weel echt goed. Ik rijd liever of FSD dan zelf, dat is toch bizar? Ik ben een goede chauffeur, maar FSD is zo goed dat ik het relaxer en vertrouw met de familie in de auto.

Zal dit net zoals de switch van manual naar automaat zijn?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:12
Yaksa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:20:
[...]

Totaal onvergelijkbaar. Die dingen zijn geofenced en hebben een heel andere FSD versie dan de Tesla's hier. En dat heeft helemaal niks met overijverige eurocraten te maken.
Met de nieuwe UNECE kaders voor autonome voertuigen wordt het implementeren van L4 en 5 systemen veel beter mogelijk. Ze kunnen zonder technologische blokkades worden goedgekeurd. Er is bv geen verplichting voor meerdere sensoren en ook geen verplichting voor een stuur of pedalen, het is technologie neutraal . Dus alle blokkades zijn er uit en dit zet wereldwijd de deuren open. Er zijn niet voor niets meerdere spelers die nu allerlei vergunningen aanvragen.

• Ecological
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd heel vermoeiend worden om op iedere pagina in dit topic minstens 5 keer te moeten lezen dat alles de schuld is van de bureaucraten in Europa. Hierdoor merk ik dat het ik het topic steeds meer negeer omdat ik vooral graag ervaringen lees van mensen die FSD hebben in plaats van de posts hier waarin door meerdere mensen FSD wordt opgehemeld terwijl ze er zelf nog nauwelijks in hebben gereden.

Snap ik hoor. Ik hou er absoluut rekening mee. En ik vind het wel fijn dat je het aangeeft.

Toch denk ik dat mijn punt niet helemaal binnenkomt, als (AI engineer) weet ik dat hoe meer stakeholders zich gaan bemoeien met product hoe slechter het wordt, dus mijn argument is meer: als de RDW 2 jaar geleden FSD al had approved dan was het rode kruis al opgelost en hoe meer stakeholders zitten tussen updates hoe langzamer het gaat. Mijn punt hier ging ook specifiek over Frankrijk, want elk land die zijn eigen aanpassingen wilt is echt _heel_ veel werk voor Tesla om die versie dan weer goed te krijgen voor dat land en omdat we in een Europese unie leven zal dat ons ook impacten.

Ik vind het belangrijk dat er ook tegengeluiden worden gegeven op een forum, soms mag het volgens mij ook wel diep op de inhoud gaan.

Overigens vind ik het helemaal prima dat het RDW toezicht houdt! Alleen mijn punt zou zijn: “technology should be legal by default”. Dan kan je ook veel beter itereren en worden systemen beter zodat je de kinks eruit moet halen.

Mijn punt is meer filosofisch - als iemand die ook in Noord Amerika heb gewoond, zie ik de verstikkende regels die in Europa gelden. Dat is meer “beschrijvend”. Het is niet dat ik alle ambtenaren stom vind :+. Maar wel dat er een cultuur leeft die innovatie tegen gaat, en dat vind ik jammer. En dan snap ik dat het soms repititief over komt maar ik vind het vrije woord ook belangrijk. Ik zeg altijd, zolang mensen on topic zijn en de huisregels niet vertreden dan moeten we ook een beetje leven en laten leven :)

Verder helemaal met je eens dat ik ook graag meer over FSD zelf en de ervaringen zelf lees. :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:39:
[...]

Ze hebben daar andere problemen. En als onze overijverige eurocraten ons daarvan kunnen behoeden, dan verdienen ze elke cent die ze krijgen.

Ik zou graag echte robotaxi's zien hier, maar die Tesla's zijn maar met 50 en rijden in beperkte zone's, Waymo doet beter met een paar duizend.

(en ben blij met die dopjes, dat maakt onze stranden en natuur properder)
Wij hebben mogen ervaren hoe snel Tesla kan schalen, er is een zeer grote kans dat Tesla binnen 1 a 2 jaar Waymo voorbij streeft, en waarschijnlijk marktleider is. Technologisch is Tesla natuurlijk superieur aan Waymo en dat zal heel snel blijken.

Als de rest van de wereld al autonoom rijdt, opgehaald wordt en een eigen cybercab heeft zitten de bureaucraten in Europa nog te debateren of een regel voor een nieuwe FSD supervised update, of een manier hoe ze Ai meer kunnen nerfen.

Het is toch verschrikkelijk wat ons mooie Europa wordt aangedaan door bureaucratie. Het zal snel duidelijk worden, dat het comfort wat wij hier met zijn allen hebben wel verdiend moet worden. Met ondernemerschap en lef. Niet met een ideologische agenda, belastingen en nog meer regels.

Het is te hopen dat er snel een kentering plaatsvind wat dit is niet meer houdbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 05-09-2026 09:56 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:38

-tom-562

Oliesjeik

Hoezo niet meer houdbaar, wat gaat er mis dan?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• gjcvro
revolution-nl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:47:
[...]

Wij hebben mogen ervaren hoe snel Tesla kan schalen, er is een zeer grote kans dat Tesla binnen 1 a 2 jaar Waymo voorbij streeft, en waarschijnlijk marktleider is.

Als de rest van de wereld al autonoom rijdt, opgehaald wordt en een eigen cybercab heeft zitten de bureaucraten in Europa nog te debateren of een regel voor een nieuwe FSD supervised update, of een manier hoe ze Ai meer kunnen nerfen.

Het is toch verschrikkelijk wat ons mooie Europa wordt aangedaan door bureaucratie. Het zal snel duidelijk worden, dat het comfort wat wij hier met zijn allen hebben wel verdiend moet worden. Met ondernemerschap en lef. Niet met een ideologische agenda, belastingen en nog meer regels.

Dat er maar snel een kentering mag plaatsvinden want met de huidige snelheid waarop ontwikkelingen plaatsvinden is dit niet meer houdbaar.
Ik vraag me af waar het vandaan komt, want als de meerderheid eist dat er meer regels moeten komen, is dat wat er gebeurt. Zat net een verhaal te lezen dat een bewoner eiste dat er borden en regels moesten komen om mensen te dwingen hun motor uit te zetten als ze voor de veerpont stonden te wachten. Als er maar genoeg zijn die dat vinden komt er weer een nieuw regeltje. Net als met de piepjes en rammeltjes en ingrepen.

Tegelijkertijd is nu de kans om de droom van iedere verkeershandhaver uit te laten komen, een systeem wat we vrijwillig aan zetten en dat zich dan helemaal precies volgens de opgelegde regels gaat gedragen. Dat die regels op verschillende plekken rammelen of verkeerd of slecht worden toegepast heeft geen aandacht.

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:53
Om er maar weer een ervaring in te gooien: ik heb nu sinds een week een Model Y met fsd 14.2.2.6 versie en vind het behoorlijk indrukwekkend. Komend van een Model X uit 2019 is sowieso de auto veel stiller met rijden waardoor ik zonder FSD snel weer te hard rijd. Ik rijd met name binnen bebouwde kom en heb nog geen interventies nodig gehad voor veiligheid. Enkel voor navigatie (neemt dan de verkeerde baan) en om meer snelheid te maken na een 30 km zone bijvoorbeeld. Dan blijft hij hangen op 30 tot het 50 km bod.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

-tom-562 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:54:
Ik zou zeggen: volg de actualiteit en kijk welke technologieën momenteel worden ontwikkeld in onder andere de Verenigde Staten en China, en waar daar de focus en investeringen liggen.

Het contrast met Europa is groot. Het aandeel van de Europese economie ten opzichte van andere continenten is het afgelopen decennium fors afgenomen. Tegelijkertijd vertrekt een deel van de industrie door de hoge energieprijzen en een sterk ideologisch gedreven klimaatbeleid, terwijl de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie door vergaande regulering wordt afgeremd.

De welvaart die wij met elkaar hebben opgebouwd en waarvan we iedere dag mogen genieten, is niet vanzelfsprekend. Die welvaart is gebaseerd op een aantal fundamentele principes. Wanneer we deze principes loslaten of ze langzaam laten verdwijnen, kan het feest heel snel afgelopen zijn.

Wat dat betreft gedraagd een groot deel zich nog als verwende kinderen die denken dat alles maar vanzelfsprekend is.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• gjcvro
-tom-562 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:54:
We zijn drukker met regels maken dan met innovatie en vooruitgang. Ik kan al 20 jaar de kop van iemand op het lijf van een ander plaatsen, maar met ai is het ineens een prio om aan te pakken. Ik kan al jaren te hard rijden op cc of tacc, maar met fsd is het ineens een drama. Ik kan al jaren wegdutten achter het stuur tot ik een grens tegenkom maar met fsd moet je gemonitord worden dat je niet 3 seconden kunt wegkijken.

• Ecological
gjcvro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:59:
[...]

Ik vraag me af waar het vandaan komt, want als de meerderheid eist dat er meer regels moeten komen, is dat wat er gebeurt. Zat net een verhaal te lezen dat een bewoner eiste dat er borden en regels moesten komen om mensen te dwingen hun motor uit te zetten als ze voor de veerpont stonden te wachten. Als er maar genoeg zijn die dat vinden komt er weer een nieuw regeltje. Net als met de piepjes en rammeltjes en ingrepen.

Tegelijkertijd is nu de kans om de droom van iedere verkeershandhaver uit te laten komen, een systeem wat we vrijwillig aan zetten en dat zich dan helemaal precies volgens de opgelegde regels gaat gedragen. Dat die regels op verschillende plekken rammelen of verkeerd of slecht worden toegepast heeft geen aandacht.
Even een grapje tussendoor: dit vind ik dan weer 1 van de betere regels. Als EV-rijder vind ik dat geluid natuurlijk van motoren heel irritant :+

Laat staan als je daar met je fiets naast een motor / scooter staat en dat je wordt vergast. :+

• gjcvro
Ecological schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:09:
[...]

Even een grapje tussendoor: dit vind ik dan weer 1 van de betere regels. Als EV-rijder vind ik dat geluid natuurlijk van motoren heel irritant :+

Laat staan als je daar met je fiets naast een motor / scooter staat en dat je wordt vergast. :+
Tegelijkertijd wil je ook niet gekookt worden als een aardappel door de brandende zon, of bevriezen van de kou. Niemand laat hem voor de lol lopen met de huidige benzineprijzen. Maar precies mijn punt, als er maar genoeg vinden dat dit niet mag is het volgende systeem een nog strenger start stop systeem. Maar of dat daar de levensduur van de motor mee gebaat is?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

revolution-nl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:04:
[...]

Ik zou zeggen: volg de actualiteit en kijk welke technologieën momenteel worden ontwikkeld in onder andere de Verenigde Staten en China, en waar daar de focus en investeringen liggen.

Het contrast met Europa is groot. Het aandeel van de Europese economie ten opzichte van andere continenten is het afgelopen decennium fors afgenomen. Tegelijkertijd vertrekt een deel van de industrie door de hoge energieprijzen en een sterk ideologisch gedreven klimaatbeleid, terwijl de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie door vergaande regulering wordt afgeremd.

De welvaart die wij met elkaar hebben opgebouwd en waarvan we iedere dag mogen genieten, is niet vanzelfsprekend. Die welvaart is gebaseerd op een aantal fundamentele principes. Wanneer we deze principes loslaten of ze langzaam laten verdwijnen, kan het feest heel snel afgelopen zijn.

Wat dat betreft gedraagd een groot deel zich nog als verwende kinderen die denken dat alles maar vanzelfsprekend is.
USA en China zijn nou niet echt gids landen. De een is een Peter Thiel achtige dictatuur aan het worden, en de ander is in feite al een dictatuur.

• Ecological
gjcvro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:14:
[...]

Tegelijkertijd wil je ook niet gekookt worden als een aardappel door de brandende zon, of bevriezen van de kou. Niemand laat hem voor de lol lopen met de huidige benzineprijzen. Maar precies mijn punt, als er maar genoeg vinden dat dit niet mag is het volgende systeem een nog strenger start stop systeem. Maar of dat daar de levensduur van de motor mee gebaat is?
Oh ik las motor en dacht tweewielers :). In een auto is dat niet handig nee. Nog een reden voor EVs *O*

• gjcvro
-tom-562 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:16:
[...]

USA en China zijn nou niet echt gids landen. De een is een Peter Thiel achtige dictatuur aan het worden, en de ander is in feite al een dictatuur.
Niet dat ik die 2 nou echt geweldig vind, integendeel, maar heel soms is het wel fijn als er iemand de vuist op tafel slaat en zegt: zo gaan we het doen, zorg maar dat het gaat werken. Anders blijf je vergaderen en gebeurt er weer 2 jaar niks.
Ik blijf het bizar vinden dat een systeem dat >90% van de tijd alle rijtaken kan uitvoeren (als enige in Europa met een normale auto) nu al als normaal wordt beschouwd. Wie had dat vorig jaar gedacht

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:20
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:24:
Haha, voor alle fanboys en Elon-aanbidders:

Als FSD nu realiteit is op een Robotaxi, heeft Tesla alle HW3-kopers bedrogen door te stellen dat met HW3 de hardware geschikt is voor FSD.
FSD V14-lite schijnt het best goed te doen in de US op HW3 dus ...

Fluence>Ioniq>3>S

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:14
revolution-nl schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:04:
[...]

Als ik de keuze heb tussen een bureaucratische democratie, een dictatuur waar mensenrechten en privacy geen cent waard zijn, of een land dat alle rijkdom duwt naar de superrijken, dan weet ik het wel.

Wat heb je aan een cybertaxi als je failliet bent na een ziekhuisbezoek…

Dus, laat Tesla de regeltjes maar volgen, en we zullen binnen een paar jaar weten of Tesla de race rond FSD wint. De eerste die vertrekt is niet altijd de winnaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 05-09-2026 11:56 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ecological
Tommie12 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:55:
[...]

Als ik de keuze heb tussen een bureaucratische democratie, een dictatuur waar mensenrechten en privacy geen cent waard zijn, of een land dat alle rijkdom duwt naar de superrijken, dan weet ik het wel.

Wat heb je aan een cybertaxi als je failliet bent na een ziekhuisbezoek…

Dus, laat Tesla de regeltjes maar volgen, en we zullen binnen een paar jaar weten of Tesla de race rond FSD wint. De eerste die vertrekt is niet altijd de winnaar.
92% van de Amerikanen hebben een gezondheidsverzekering. (https://www.census.gov/ne...h-insurance-coverage.html)

Je hebt veel aan een Cybercab omdat er 40.000 doden in het verkeer vallen in Amerika en met een Cyberbac is dat een vele factor lager.

Overigens gaat deze grafiek nu viral uit 2014.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEq2_7aXjD1ibGVcs0-oiOc9fqg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f49fYOIxfXjQtuVlJUcLU6Dj.png?f=user_large

Het is prima dat Tesla regeltjes moet volgen, maar dan moet je ook accepteren dat door de regels extra doden vallen. Dat is de discussie die nu gevoerd wordt.

En het is ook prima dat we regels hebben, maar regels moeten naar mijn mening innovatie bevorderden, veiligheid bevorderen en niet de gevestigde orde (legacy OEM) voordeel geven. Volgens mij is het overduidelijk dat dit momenteel wel het geval is.
Jason Brennan (een professor in Amerika) legt hier uit, nog veel beter dan ik kan, wat het probleem is met een bureaucratie en in het verlengde ook de problemen met de democratie. Dat betekent niet dat ik democratie af wil schaffen, juist niet. Het betekent dat ik de democratie beter wil maken want het is momenteel het beste systeem dat we als mensen hebben uitgevonden.

[...]

Ik denk idd dat dit het probleem voor Tesla is. Ondanks dat het 75% minder ongelukken heeft zal een individu ("want ik rij al jaren schadevrij") die meerwaarde niet zien. Ik denk dat die pas zal komen als er een financiële incentive is als bv de verzekering daardoor 75% goedkoper wordt

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 05-09-2026 15:38 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:29

Sandyman538

SandstorM [148839]

Eigenlijk vind ik heb enige vervelend aan DMS het 2 handen vrij houden signaal. Ik kan niet eens een van bril wisselen een smintje pakken of even een banaan open trekken zonder die melding. Verder met het rondkijken vind ik het allemaal wel prima gaan, beter dan wat het was in ieder geval.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:19
Voor wie het (nog) niet weet vind er in de EU op 6 oktober een stemming plaats voor toelating FSD in Europa.

Het landencriterium (minimaal 55%): Ten minste 15 van de 27 EU-lidstaten moeten vóór stemmen Het bevolkingscriterium (minimaal 65%): De lidstaten die vóór stemmen, moeten samen minimaal 65% van de totale bevolking van de Europese Unie vertegenwoordigen.

Maar wat ik allemaal op internet vind is de kans ZEER groot dat na 6 oktober FSD stop gezet word. Als nl. de meerderheid tegen stemt moet Nederland meteen stoppen met FSD. Nu nog heeft het een half jaar een uitzonderingsregel

De autolobby uit oa Duitsland, Frankrijk en Italie is erg machtig en deze landen hebben veel stemmen. Jammer maar het is niet anders.

[ Voor 58% gewijzigd door pegasuspiet op 05-09-2026 17:47 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

pdidi schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:34:
[...]

Ik denk idd dat dit het probleem voor Tesla is. Ondanks dat het 75% minder ongelukken heeft zal een individu ("want ik rij al jaren schadevrij") die meerwaarde niet zien. Ik denk dat die pas zal komen als er een financiële incentive is als bv de verzekering daardoor 75% goedkoper wordt
Ik denk dat het gros van de mensen echt wel met FSD wilt rijden (ik iig wel), maar het wordt een beetje lastig dat je daarvoor een splinternieuwe Tesla voor moet kopen met een abonnement van 100 piek per maand (je zou zeggen, als Tesla het zo goed met de mensheid voor heeft, maken ze het gratis :? Volvo heeft de gordel immers ook niet gepatenteerd). Beetje gek om daar dan allerlei voordeeltjes (lees: we maken het reguliere duurder) aan te geven

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 05-09-2026 17:38 ]

-tom-562 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:37:
[...]

Ik denk dat het gros van de mensen echt wel met FSD wilt rijden (ik iig wel), maar het wordt een beetje lastig dat je daarvoor een splinternieuwe Tesla voor moet kopen met een abonnement van 100 piek per maand (je zou zeggen, als Tesla het zo goed met de mensheid voor heeft, maken ze het gratis :? Volvo heeft de gordel immers ook niet gepatenteerd). Beetje gek om daar dan allerlei voordeeltjes (lees: we maken het reguliere duurder) aan te geven
Splinternieuw hoeft niet, een 3 jaar oude model 3 is genoeg. En Tesla is vziw geen filantropische instelling

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik geloof best dat Tesla een adviesbureau heeft laten uitzoeken wat de beste prijs voor het abonnement is, maar ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat 99,- het breekpunt is.

Misschien kijk ik te veel naar mijzelf maar voor 20,- per maand zou ik het blind doen, voor 50,- per maand met wat zelfbedrog ook nog wel maar 100,- is imho gewoon te veel voor wat het nu is. Als het straks niet meer supervised is dan is het wellicht dat geld waard als daarmee reistijd ook werktijd wordt. Dan verdient het gewoon terug.

• Ecological
SirLenncelot schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:01:
Ik geloof best dat Tesla een adviesbureau heeft laten uitzoeken wat de beste prijs voor het abonnement is, maar ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat 99,- het breekpunt is.

Misschien kijk ik te veel naar mijzelf maar voor 20,- per maand zou ik het blind doen, voor 50,- per maand met wat zelfbedrog ook nog wel maar 100,- is imho gewoon te veel voor wat het nu is. Als het straks niet meer supervised is dan is het wellicht dat geld waard als daarmee reistijd ook werktijd wordt. Dan verdient het gewoon terug.
Ik ben puur benieuwd, zou je wel 99 euro per maand overhebben met een minder strenge dms zodat je andere dingen zou kunnen doen?

• SirLenncelot
  • Niet online
Ecological schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:11:
[...]

Ik ben puur benieuwd, zou je wel 99 euro per maand overhebben met een minder strenge dms zodat je andere dingen zou kunnen doen?
Ik stoor me helemaal niet aan de DMS. Soms irritant als ik een melding krijg wanneer ik juist goed om me heen kijk maar verder vind ik het prima.

Juist zonder DMS, dus unsupervised zou ik het wel nemen. Puur en alleen omdat het dan een investering is die zich terugverdient als ik kan werken onder reistijd.

• Ecological
SirLenncelot schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:23:
[...]

Ik stoor me helemaal niet aan de DMS. Soms irritant als ik een melding krijg wanneer ik juist goed om me heen kijk maar verder vind ik het prima.

Juist zonder DMS, dus unsupervised zou ik het wel nemen. Puur en alleen omdat het dan een investering is die zich terugverdient als ik kan werken onder reistijd.
Ah ja dat bedoel ik ook :).

Op dit moment kan je in Amerika op je telefoon maar is het officieel nog wel supervised, zou je het dan ook nog nemen? Of echt alleen unsupervised?

• SirLenncelot
  • Niet online
Ecological schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:30:
[...]

Ah ja dat bedoel ik ook :).

Op dit moment kan je in Amerika op je telefoon maar is het officieel nog wel supervised, zou je het dan ook nog nemen? Of echt alleen unsupervised?
Als ik erop kan vertrouwen zoals ik een chauffeur zou doen. En als dat van de wetgever toegestaan is natuurlijk.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
pegasuspiet schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:28:
Voor wie het (nog) niet weet vind er in de EU op 6 oktober een stemming plaats voor toelating FSD in Europa.

Het landencriterium (minimaal 55%): Ten minste 15 van de 27 EU-lidstaten moeten vóór stemmen Het bevolkingscriterium (minimaal 65%): De lidstaten die vóór stemmen, moeten samen minimaal 65% van de totale bevolking van de Europese Unie vertegenwoordigen.

Maar wat ik allemaal op internet vind is de kans ZEER groot dat na 6 oktober FSD stop gezet word. Als nl. de meerderheid tegen stemt moet Nederland meteen stoppen met FSD. Nu nog heeft het een half jaar een uitzonderingsregel

De autolobby uit oa Duitsland, Frankrijk en Italie is erg machtig en deze landen hebben veel stemmen. Jammer maar het is niet anders.
Moet het ook nog zien, maar de auto lobby denkt wel twee keer na met name Duitsland. Die zijn namelijk aan het voorsorteren met XPENG en draait al testen. Als FSD goed wordt gekeurd dan is het een veiligheidssysteem waar ALLE fabrikanten met de nodige data gebruik van kunnen maken. Als ze nu tegen stemmen, komt het later alsnog via een andere fabrikant. Dus ik verwacht niet dat er tegen gestemd wordt vanuit concurrentiebeding. Dat zou de toezichthouders ook ongeloofwaardig maken.

Als ze goedkeuren is Volkswagen de tweede fabrikant die snel kan invoeren met hun data die ze kopen van XPENG. Porsche gaat de samenwerking aan met XPENG onlangs aangekondigd. Dat is geen toeval😉 maakt ze wel volledig afhankelijk van XPENG maar ze hebben de boot gemist dus moeten wel. Tesla gaat nooit 13 jaar aan data verkopen.

uiteindelijk is het gewoon een systeem zoals cruise control ooit ook was.

Daarnaast is de data vanaf april goud waard. In miljoenen kilometers geen enkele dode gevallen met FSD. Voertuigen zonder FSD hebben die wel, uiteraard met een schaalvergroting omdat er simpelweg meer voertuigen zonder FSD zijn. Maar verklein je de schaal dan blijven er dodelijke ongelukken zonder FSD in de flinke meerderheid. Dat zal heel zwaar wegen.

Onlangs maakte de Franse toezichthouder en tesla samen bekend dat ze kijken naar de risico’s en samen een FSD build maken. Dus die lijkt ook in de tas.

Blijven andere landen over idd. Tja we gaan het zien👍

[ Voor 25% gewijzigd door Masterchiev op 05-09-2026 20:30 ]

• MartijnA3
  • Nu online
pdidi schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:34:
[...]

Dat denk ik niet. Op dit moment is ongeveer 40% van het Nederlandse wagenpark 11 jaar of ouder. Hoeveel mensen rijden niet in kleinere auto's en hebben helemaal niet zo'n grote auto met hoge kosten voor wegenbelasting nodig, los van het feit dat ze nu in auto's rijden die gemiddeld tussen de 5000 en 8000 euro waard zijn.
Daarnaast rijd ik graag zelf. En nee, ik rijd niet al jaren schadevrij. Maar ik heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt in de 30 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, wel 2x last gehad van paaltjes die in de weg stonden. O-)

Ik denk persoonlijk dat de groep die graag gereden wil worden niet heel groot is. Dat zal in de toekomst mogelijk wel veranderen, maar dan vermoed ik dat we het over tientallen jaren hebben.

iRacing Profiel

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
MartijnA3 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:42:
[...]

Dat denk ik niet. Op dit moment is ongeveer 40% van het Nederlandse wagenpark 11 jaar of ouder. Hoeveel mensen rijden niet in kleinere auto's en hebben helemaal niet zo'n grote auto met hoge kosten voor wegenbelasting nodig, los van het feit dat ze nu in auto's rijden die gemiddeld tussen de 5000 en 8000 euro waard zijn.
Daarnaast rijd ik graag zelf. En nee, ik rijd niet al jaren schadevrij. Maar ik heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt in de 30 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, wel 2x last gehad van paaltjes die in de weg stonden. O-)

Ik denk persoonlijk dat de groep die graag gereden wil worden niet heel groot is. Dat zal in de toekomst mogelijk wel veranderen, maar dan vermoed ik dat we het over tientallen jaren hebben.
Ik denk dat er net zoals in de USA een nieuwe trend gaat ontstaan. Als je daar een tesla verzekerd kan je dus je verzekeringsmaatschappij een slimme sleutel geven van jouw data. 50% korting krijg je als je 85% FSD rijdt. Haal je het niet dan betaal je de volle mep. de verzekeringsmaatschappijen zijn er daar inmiddels achter dat het een stuk veiliger is. Tevens is het verhalen van de schade zeer makkelijk omdat ze de beelden dan kunnen krijgen na jou toestemming uiteraard. De tesla neemt toch alles op. En dan is die 99€ per maand ineens interessanter.

Hier heb je dat al gehad met een dongle van de ANWB. Daar kreeg je ook korting op je rijgedrag.
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.