MysticMan schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 01:33:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd heel vermoeiend worden om op iedere pagina in dit topic minstens 5 keer te moeten lezen dat alles de schuld is van de bureaucraten in Europa. Hierdoor merk ik dat het ik het topic steeds meer negeer omdat ik vooral graag ervaringen lees van mensen die FSD hebben in plaats van de posts hier waarin door meerdere mensen FSD wordt opgehemeld terwijl ze er zelf nog nauwelijks in hebben gereden.
Ik heb inmiddels zo’n 3500 km met FSD gereden en ben van mening dat op dit moment (in ieder geval met de versie die wij hebben) het echt nog niet veilig genoeg is om te gebruiken met een minder strenge DMS. Kan zijn dat met snellere versie updates dit snel verbetert, maar vergeet niet dat in de VS ook jaren heeft geduurd voordat het op dit niveau zit met vele miljoenen kilometers aan trainingsdata op Amerikaanse wegens en waarschijnlijk vele tweaks aan het model om het te perfectioneren op die wegen. Dat zal in Europa ook nog heel wat tijd nodig hebben en ik vind het prima dat een RDW daar wat toezicht in houdt.
Op dit moment zijn er veel dingen erg goed maar zijn er ook nog veel problemen variërend van ‘niet helemaal zoals ik het zelf zou doen’ (richting aangeven terwijl iemand nog naast je zit, tot irritant (te hard drempels nemen, nog altijd regelmatig afslagen missen als je niet zelf dwingt om goed en op tijd voor te sorteren en verkeerde snelheidslimiet hanteren) of een overtreding (iedere keer weer dezelfde doorgetrokken streep over de busbaan op of op de snelweg rechts inhalen) tot ronduit gevaarlijk (hard op de rem voor verkeerde stoplicht of rood kruis missen). Vooral het missen van een rood kruis (of zoals een paar dagen geleden ineens van baan willen wisselen naar de baan die al meerdere rode kruizen had gehad - ik schaamde me dood toen de richtingaanwijzer uit ging) vind ik onbegrijpelijk (zeker ironisch met de campagne op de matrixborden nu). Van mij mag RDW er iets beter bovenop zitten dat dit soort landspecifieke regels beter geïmplementeerd worden. Als je zo’n fout maakt op een rijexamen is het een instant fail. Totdat dit soort dingen wel perfect gaan kan de DMS echt nog niet soepeler worden.
Ik heb net op vakantie zo’n 6000km zonder FSD gereden wat ook prima was, nu aan de ene kant fijn om het weer te hebben met de 2 maanden gratis, maar als het niet verbetert dan zal ik er hierna voorlopig nog niet voor gaan betalen.
Snap ik hoor. Ik hou er absoluut rekening mee. En ik vind het wel fijn dat je het aangeeft.
Toch denk ik dat mijn punt niet helemaal binnenkomt, als (AI engineer) weet ik dat hoe meer stakeholders zich gaan bemoeien met product hoe slechter het wordt, dus mijn argument is meer: als de RDW 2 jaar geleden FSD al had approved dan was het rode kruis al opgelost en hoe meer stakeholders zitten tussen updates hoe langzamer het gaat. Mijn punt hier ging ook specifiek over Frankrijk, want elk land die zijn eigen aanpassingen wilt is echt _heel_ veel werk voor Tesla om die versie dan weer goed te krijgen voor dat land en omdat we in een Europese unie leven zal dat ons ook impacten.
Ik vind het belangrijk dat er ook tegengeluiden worden gegeven op een forum, soms mag het volgens mij ook wel diep op de inhoud gaan.
Overigens vind ik het helemaal prima dat het RDW toezicht houdt! Alleen mijn punt zou zijn: “technology should be legal by default”. Dan kan je ook veel beter itereren en worden systemen beter zodat je de kinks eruit moet halen.
Mijn punt is meer filosofisch - als iemand die ook in Noord Amerika heb gewoond, zie ik de verstikkende regels die in Europa gelden. Dat is meer “beschrijvend”. Het is niet dat ik alle ambtenaren stom vind

. Maar wel dat er een cultuur leeft die innovatie tegen gaat, en dat vind ik jammer. En dan snap ik dat het soms repititief over komt maar ik vind het vrije woord ook belangrijk. Ik zeg altijd, zolang mensen on topic zijn en de huisregels niet vertreden dan moeten we ook een beetje leven en laten leven
Verder helemaal met je eens dat ik ook graag meer over FSD zelf en de ervaringen zelf lees.