• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Martien schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Vergeet de Vlaamse kruisingen niet… alles voor alle richtingen tegelijk op rood en alles voor iedereen tegelijk op groen 👍🏻
Inderdaad, maar enkel als er Nederlandse kentekens worden herkend :+ _/-\o_ . Ik zou rond rijden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

België gaat het EAP (Early Access Program) zo te lezen iets langer doen (waarschijnlijk ook omdat zij geen Ride Alongs hebben gedaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujbM6timJBostv90RToaXLQCTdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s5qSIyO39fHCTxysxzloGsQr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 11-06-2026 10:37 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:19
pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:35:
België gaat het EAP (Early Access Program) zo te lezen iets langer doen (waarschijnlijk ook omdat zij geen Ride Alongs hebben gedaan)
[Afbeelding]
Een phased rollout voor de nodige software update hebben we hier natuurlijk ook gehad; de software update niet direct uitrollen naar alle voertuigen. Is irritant voor onze zuiderburen, maar dat het zo zou werken verbaast me ook niet per se.

Maarehh... hoe werkt dat dan voor ons Nederlanders die naar Belgie gaan? :P Wij hebben de nodige software immers al. Ben benieuwd of ze daar ook over na hebben gedacht.

Gaan ze de featureflag gefaseerd omzetten, of is de software update zelf het 'gefaseerde' stuk?
Ben volgende week zelf in Belgie dus ik hoop het laatste :P Gezien ze hier "gelijkaardige aanpak als in Nederland" noemt, gok ik op puur de software update en niet de featureflag.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 11-06-2026 11:01 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:55

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Was vanmorgen even billen knijpen toen FSD voor mijn gevoel bijna door rood reed 😱

https://vimeo.com/1200373512?share=copy&fl=sv&fe=ci

Nu heb je op een 80km weg 5 seconden oranje maar het voelde als een eeuwigheid voordat ik over de strap was.

En uiteraard ben ik ten alle tijden verantwoordelijk en schuif ik dat hier niet af op FSD

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
Davidas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:42:
[...]

Same!! En krijg ook nu de nieuwe 2026.17.5 FSD update binnen.
bij mij is die ook met de update bezig gaat wel heel langzaam

en heb de mail voor een Trail maar zie nu in de Tesla app nog niet een trail optie alleen de optie voor FSD supervised voor 49p/m

en ook al vind ik FSD echt gaaf ga nu niet weer 49 betalen terwijl ik hoor dat er nog niet echt iets is verbeterd behalve dat DMS iets relaxter is?

of heb je meteen een trail maand als de software is geinstalleerd ?

heb de vorige keer namelijk geen trail gehad dus weet niet hoe dat werkt.

PSN: FreakGIB

FreakGIB schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:08:
[...]

bij mij is die ook met de update bezig gaat wel heel langzaam

en heb de mail voor een Trail maar zie nu in de Tesla app nog niet een trail optie alleen de optie voor FSD supervised voor 49p/m

en ook al vind ik FSD echt gaaf ga nu niet weer 49 betalen terwijl ik hoor dat er nog niet echt iets is verbeterd behalve dat DMS iets relaxter is?

of heb je meteen een trail maand als de software is geinstalleerd ?

heb de vorige keer namelijk geen trail gehad dus weet niet hoe dat werkt.
Je krijgt na installatie meteen de optie om het proefabonnement te starten

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:42:
Mag ik vragen waarom je FSD er bij had gekocht? Had je wel van tevoren een Ride Along of FSD proefrit gedaan? Neem aan dat je intussen wel wist dat 130km/u niet automatisch gaat en FSD voorzichtig rijdt. Ben wel benieuwd als je FSD hebt gekocht maar niet gaat gebruiken of je dan good-old Autopilot gaat gebruiken (of niks)? Als ik je relaas lees denk ik dat Tesla binnenkort een tweede ingebrekestelling kan verwachten
Terechte vraag; Mijn relaas was niet bedoeld zoals je het misschien gelezen had.

De reden dat ik het erbij gekocht heb, was omdat het zo'n beetje de laatste kans was om het te kunnen kopen, in plaats van het te huren, en ik het niet niet had willen hebben. Zonder deze laatste kans had ik waarschijnlijk een jong gebruikte tweede Model S gekocht.

Ik heb geen Ride Along gedaan, en de auto was al besteld met FSD voordat ik een FSD proefrit gedaan had. Toevallig was ik een maand daarna bij Tesla Service voor mijn Model S en omdat ik moest wachten, werd me die eentje aangeboden. Die ervaring was dan ook geen aanleiding om de FSD optie te annuleren. Ik wist wat ik kocht en ik ben dus - nu ik het eindelijk gekregen heb - ook zeker niet teleurgesteld.

Mijn Model S is 12.5 jaar oud. Toen ik die 13 jaar geleden bestelde, wist ik niet of elektrisch rijden een blijvertje ging worden of dat we er 4 jaar later niets meer van zouden horen. Maar ik zag er wel toekomst in. Als ik ritten met de Amerikaanse FSD zie, denk ik dat FSD de toekomst is. Nu is het nog een beetje alsof je door je oma wordt rondgereden, maar je hoeft er niets voor te doen, dacht ik na de proefrit. Dat blijkt nu al niet helemaal het geval; Ik moet hem nog veel helpen, vooral in snelheid, wat ervoor zorgt dat ik continu mijn voet boven het gaspedaal moet houden, wat dan weer kramp in mijn scheen oplevert. Maar ik weet zeker dat het over een jaar veel beter zal zijn. E tegen de tijd dat deze auto zo oud is als mijn Model S nu, weet ik zeker dat het bijna perfect zal zijn, maar alleen als mensen het kopen (of huren).

Eigenlijk ben ik erg tevreden FSD; Maakt dat sense? Ik weet niet of ik het (al) zou huren, maar ik ben blij dat ik het gekocht heb.
Richh schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Een phased rollout voor de nodige software update hebben we hier natuurlijk ook gehad; de software update niet direct uitrollen naar alle voertuigen. Is irritant voor onze zuiderburen, maar dat het zo zou werken verbaast me ook niet per se.

Maarehh... hoe werkt dat dan voor ons Nederlanders die naar Belgie gaan? :P Wij hebben de nodige software immers al. Ben benieuwd of ze daar ook over na hebben gedacht.

Gaan ze de featureflag gefaseerd omzetten, of is de software update zelf het 'gefaseerde' stuk?
Ben volgende week zelf in Belgie dus ik hoop het laatste :P

[X]
Gezien ze hier "gelijkaardige aanpak als in Nederland" noemt, gok ik op puur de software update en niet de featureflag.
Ik verwacht dat het in België (veel) langzamer zal gaan. Bij ons was het:11 april de EAP-ers, 12 april de eerste kleine batch, vanaf 13 april de grotere groep. Ik lees dat ze in België na de EAP-ers eerst gaan evalueren.

Wel een goede of wij Hollanders daar dan gewoon wel zouden kunnen FSD-en. Dat zou zomaar kunnen, want de eerste Deense FSD rijder schijnt een geïmporteerde Nederlandse Model X te zijn

• Fire69
  • Laatst online: 19:44
pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Ik verwacht dat het in België (veel) langzamer zal gaan. Bij ons was het:11 april de EAP-ers, 12 april de eerste kleine batch, vanaf 13 april de grotere groep. Ik lees dat ze in België na de EAP-ers eerst gaan evalueren.
Hoe werd bepaald wie EAP-er was? Mensen die FSD gekocht hadden? Of ook EAP (Enhanced AP)?
Fire69 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Hoe werd bepaald wie EAP-er was? Mensen die FSD gekocht hadden? Of ook EAP (Enhanced AP)?
Beetje verwarrende afkorting. EAP in deze staat voor Early Access Program. Het zijn vooral influencers en members van Tesla Motors Club die hiervoor gevraagd worden. In NL zijn er niet veel (ik ken er maar 3: Berkant, Kees en Rustavi). In België zal dat iig Steven Peeters zijn

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 11-06-2026 11:48 ]

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:04
Vanmorgen ook de nieuwe 2026.17.5 en inderdaad na een betaald abonnement nu ook een gratis proef maand gekregen. Goed opgelost door Tesla!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
Inmiddels aardig wat gereden met de nieuwe 2026.17.5 met FSD 14.2.2.6. Er is nog weinig verbeterd (logisch ook want een + .1 release gaat echt geen grote verbeteringen brengen). Mijn grootste issues zijn nog steeds:

- Snelheid. Altijd aan de trage kant of gewoon te traag (zowel met contextueel aan of uit)
- Voorsorteren slecht. Na de bocht naar links zorgt er bij twee rijstroken niet voor dat ie op de linkerstrook gaat staan. Zelfde met voorsorteren voor opritten snelwegen. Gaat gewoon bij het verkeerslicht op de rechterstrook staan als ie over 200 meter naar links de snelweg op moet
- Anticiperen/beslissingen op snelwegen bij afritten onvoldoende: hij gaat nog steeds rustig een vrachtwagen inhalen en komt er dan achter dat ie de afrit niet meer haalt
- Onnodig links blijven rijden in diverse situaties

Driver monitoring lijkt wel wat verbeterd/soepeler. Je kan nog steeds weinig doen in de auto. Even een muziekje kiezen is geheid een waarschuwing maar het is wel minder irritant. Bij de vorige versie was het voor mij echt agressieopwekkend in sommige gevallen. Ze hebben hier na serviceverzoek wel het kapje waar de camera in zit beter vastgezet afgelopen maandag (dat hadden ze half los laten hangen na het schoonmaken) dus het zou daar ook aan kunnen liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Korvaag op 11-06-2026 12:43 ]

UNOX: The worst operating system

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:13
Ik blijf vooral het hele tijd kleine stuurcorrecties maken vreselijk irritant, vinden In de ochtend overigens meer dan in de middag (dezelfde weg terug). Heel vreemd, of het dan toch met licht o.i.d. te maken heeft?

Al is het in de ochtend ook al volop licht.

[ Voor 11% gewijzigd door cacofant op 11-06-2026 12:52 ]

Tesla Model Y Juniper AWD (2026)

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:22
Hier ook last van die kleine stuurcorrecties sinds 14.2.2.6. Het stuurwiel blijft soms heen en weer wiebelen. Dit is hetzelfde effect als je b.v. op een 50 km/u weg rijdt en je max snelheid op 55km/u hebt staan. Als je dan gas bijgeeft en boven de 55km/u uitkomt gaat het stuurwiel ook wiebelen, net alsof de auto zenuwachtig begint te worden.

Mijn vermoeden is dan dat als de auto graag sneller wil rijden op een plek (50 weg), bijvoorbeeld door context aware, maar je de max snelheid begrenst (op 55 km/u) die rare effecten krijgt. Ik heb overigens context aware aan staan, moet het nog eens testen als het uit staat.

Verdere indrukken: auto lijkt wat assertiever te zijn in zijn rijgedrag. Rijd wat vlotter door. Verder valt op dat de stukken met 2 snelheden nu worden aangegeven als 1 snelheid (wat je op dat tijdstip mag rijden) waardoor de max snelheid nu ook netjes mee omhoog gezet wordt. De auto gaat alleen nog niet vanzelf harder maar een kleine nudge helpt waardoor de auto netjes versneld en die max snelheid dan pakt.
Myrdhin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:06:
Hier ook last van die kleine stuurcorrecties sinds 14.2.2.6. Het stuurwiel blijft soms heen en weer wiebelen. Dit is hetzelfde effect als je b.v. op een 50 km/u weg rijdt en je max snelheid op 55km/u hebt staan. Als je dan gas bijgeeft en boven de 55km/u uitkomt gaat het stuurwiel ook wiebelen, net alsof de auto zenuwachtig begint te worden.

Mijn vermoeden is dan dat als de auto graag sneller wil rijden op een plek (50 weg), bijvoorbeeld door context aware, maar je de max snelheid begrenst (op 55 km/u) die rare effecten krijgt. Ik heb overigens context aware aan staan, moet het nog eens testen als het uit staat.

Verdere indrukken: auto lijkt wat assertiever te zijn in zijn rijgedrag. Rijd wat vlotter door. Verder valt op dat de stukken met 2 snelheden nu worden aangegeven als 1 snelheid (wat je op dat tijdstip mag rijden) waardoor de max snelheid nu ook netjes mee omhoog gezet wordt. De auto gaat alleen nog niet vanzelf harder maar een kleine nudge helpt waardoor de auto netjes versneld en die max snelheid dan pakt.
Ik vraag me af of er geen spraakverwarring is tussen stuur correcties en wiebelen. Dat wiebelen kennen we al langer en gebeurd idd als FSD twijfelt. Die stuur correcties lijken meer een camera kalibratie probleem. Zou leuk zijn als eea wat visueler kan worden getoond met filmpjes om het wat duidelijker te krijgen

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Ik vraag me af of er geen spraakverwarring is tussen stuur correcties en wiebelen. Dat wiebelen kennen we al langer en gebeurd idd als FSD twijfelt. Die stuur correcties lijken meer een camera kalibratie probleem. Zou leuk zijn als eea wat visuele kan worden getoond om het wat duidelijker te krijgen
Reminds me dat ik er een filmpje van heb. Vanaf een seconde of 20. Ik had mijn vaste setup even niet hangen, en er rijd daar nogal veel politie dus wilde niet te lang filmen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 11-06-2026 13:15 ]

Mar.tin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Reminds me dat ik er een filmpje van heb. Vanaf een seconde of 20. Ik had mijn vaste setup even niet hangen, en er rijd daar nogal veel politie dus wilde niet te lang filmen.

[YouTube: Wiebelen]
Dat is idd een ander soort wiebelen dan de twijfel wiebel (echt het snel achter elkaar bijna schudden van het stuur). Maar het lijkt ook weer niet echt een stuur correctie, want ik vermoed als je de zijcamera's bekijkt als ie dit doet dat je nauwelijks slinger beweging zult zien, of vergis ik me? Ik heb dit iig nog nooit gehad in mijn Legacy MY

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17
[...]Reminds me dat ik er een filmpje van heb. Vanaf een seconde of 20. Ik had mijn vaste setup even niet hangen, en er rijd daar nogal veel politie dus wilde niet te lang filmen.
Geen 100% vlak wegdek in combinatie met een berm waar hoog gras staat wat beweegt door de wind?
Overigens vind ik het nog wel meevallen qua 'correcties'. Ja, het stuur beweegt iets, maar de auto zelf slingert niet echt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• cacofant
[...]

Ik heb dus dit exacte zekfde probleem, maar ook niet altijd.

• cacofant
Yaksa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Geen 100% vlak wegdek in combinatie met een berm waar hoog gras staat wat beweegt door de wind?
Overigens vind ik het nog wel meevallen qua 'correcties'. Ja, het stuur beweegt iets, maar de auto zelf slingert niet echt.
Nee maar hinderlijk is het wel.. en je voelt soms toch wel wat bewegingen in de auto. Was bij de ride along in maart in ieder geval echt niet zo.

cacofant schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Nee maar hinderlijk is het wel.. en je voelt soms toch wel wat bewegingen in de auto. Was bij de ride along in maart in ieder geval echt niet zo.
Het ziet er idd wel hinderlijk uit. Heb je hier al wel feedback voor ingesproken?

• cacofant
[...]

Grappig dit is ook in Apeldoorn, zou het aan de plaats liggen, ik heb dit dus ook in Apeldoorn hahaha

• MindBender
  • Laatst online: 15:03

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Voorsorteren hier was gisteren nog wel een probleem. Om vanuit de Bosscheweg naar de Spoorlaan te rijden, moet er bij de verkeerslichting op de middelste strook voorgesorteerd worden, om met de rechter tunnel onder het spoor door te gaan. FSD sorteerde links voor, en wilde halverwege de bocht alsnog naar de rechter tunnel. Hij leek te beseffen dat hij het fout gedaan had, want hij gaf richting aan om het te corrigeren, maar dat heb ik niet afgewacht.

• Mar.tin
Yaksa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Het is ook wel eens erger, en dan voel je het absoluut. Ik zal mijn best doen het nog een paar keer vast te leggen. Sommige dingen zijn in het echt veel duidelijker dan op video.
Mar.tin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Het is ook wel eens erger, en dan voel je het absoluut. Ik zal mijn best doen het nog een paar keer vast te leggen. Sommige dingen zijn in het echt veel duidelijker dan op video.
Als ie dit doet op een bepaalde plek, doet het het daar dan altijd? Ik begrijp dat je wist dat het iig daar zou gebeuren en je telefoon in aanslag had (toch maar een Meta Ray kopen)

• Mar.tin
pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Als ie dit doet op een bepaalde plek, doet het het daar dan altijd? Ik begrijp dat je wist dat het iig daar zou gebeuren en je telefoon in aanslag had (toch maar een Meta Ray kopen)
Hij deed het voor het filmpje ook al een stuk. Dus had hem erbij gepakt.

@cacofant heb jij toevallig ook deze error in je servicemenu?

Het internet zegt: ligt aan de commander (deze foutmelding), dus die ga ik zo even loshalen.

Ook zonder commander staat het er. Ik ga een serviceverzoekje aanmaken. En tegelijkertijd de auto nog een uurtje laten tukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWIyGje4zN9J-Ez0wtTWVmkLsek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH3qKLZAXw6NfjcmDgQ2vtx6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 11-06-2026 14:17 ]

Mar.tin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Het internet zegt: ligt aan de commander (deze foutmelding), dus die ga ik zo even loshalen. [Afbeelding]
Issue met stuurbekrachtiging (EPAS (Electronic Power Assist Steering)), maar die link had je zelf ook al gelegd. Het zou dus naast Commander ook iets anders kunnen zijn dat stoort, bv in de dashboard USB poort. @karel_G_1981 weet daar alles van, dat alleen al een unshielded USB extensie kabel tot issues kan leiden

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 11-06-2026 14:10 ]

• cacofant
Mar.tin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Het internet zegt: ligt aan de commander (deze foutmelding), dus die ga ik zo even loshalen. [Afbeelding]
Ik zal vanmiddag eens kijken

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:04
Ben ook wel benieuwd welke versie van de kaart jullie geinstalleerd hebben. Ik zit nog steeds op de oude kaart en ervaar het soms ook. Wat mij ook wel opvalt op het beeld is dat hij soms ook "twijfelt" met lijnen renderen op het scherm. Ik weet niet of dat mogelijk ook meewerkt in zijn besluitvorming om deze correcties uit te voeren.
MindBender schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:49:
Voorsorteren hier was gisteren nog wel een probleem. Om vanuit de Bosscheweg naar de Spoorlaan te rijden, moet er bij de verkeerslichting op de middelste strook voorgesorteerd worden, om met de rechter tunnel onder het spoor door te gaan. FSD sorteerde links voor, en wilde halverwege de bocht alsnog naar de rechter tunnel. Hij leek te beseffen dat hij het fout gedaan had, want hij gaf richting aan om het te corrigeren, maar dat heb ik niet afgewacht.
Ik denk dat FSD nog niet met dit soort "linksaf" pijlen van een creatieve wegbeheerder om kan gaan. Liet de navigatie daar wel zien dat je alleen op die rijstrook moest gaan staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjykGqHdmQsmTfRfK2VYVj8eXXk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fmnhv7ixPkjUonAk6SHVDtHP.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 11-06-2026 14:29 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:23
Sandyman538 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Bijzondere opmerking. Een vrachtwagencombinatie is 16,5 meter lang maximaal, anderhalve vrachtwagen is dus zo'n 25 meter. Bij 100 km/u leg je meer dan 25 meter per seconde af. Met die afstand zit je dus minder dan 1 seconde op je voorganger.

[...]

Misschien ook even teruglezen. Er zijn meer mensen die aangeven dat het de eerste dagen na gebruik zich wat aan lijkt te passen. In het begin erg voorzichtig en daarna iets minder, maar nog steeds voorzichtiger dan je waarschijnlijk gewend bent. Maar misschien is het ook een spiegel op je eigen weggedrag (bij mij in ieder geval wel). En dat we in ons drukke verkeer dus vaak te snel over rotondes rijden, terwijl een rotonde daar juist niet voor gemaakt is. Dat we te weinig afstand houden. Dat we harder rijden in 30 km/u zones omdat we vinden dat we dat wel kunnen en ga zo maar door. Ik zou het in ieder geval even een paar dagen proberen. Maar ik denk dat er voor veel mensen wel een mindset change gemaakt moet worden. Dus niet alle gaten dicht rijden, andere weggebruikers de ruimte geven en het echt als een vervoersmiddel van a -> b te zien ipv een wedstrijd hoe je nog 2 minuten eerder op je bestemming aan kunt komen.
Ik zag vanmorgen deze post.

https://x.com/edgecase411/status/2064801173274759497

In deze situatie, had de bestuurder wat extra gas gegeven. We weten nooit of het wellicht zonder interventie geen ongeluk had opgeleverd.

Onze brein is niet zo goed in gevaar inschatten.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:26
Het valt mij op dat FSD over het algemeen aan de linkerkant van de rijbaan “plakt”, tegen de weg belijning aan. Ook bij wegen met 2 rijstroken (waarvan 1 tegemoetkomend verkeer). is dit herkenbaar voor iemand? Ik zou namelijk wat meer afstand nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_8pyr_cC8ybHJRdg9jfasvM8Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eqsmemzHTvPiAwKMftaKw3H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2fI6lZmMHnb20Gxh6nU6Me9pDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRqMPvx3nKXG8L5TzrJSAkRh.jpg?f=fotoalbum_large

• Yaksa
Ecological schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:10:
[...]
Ik zag vanmorgen deze post.
In deze situatie, had de bestuurder wat extra gas gegeven. We weten nooit of het wellicht zonder interventie geen ongeluk had opgeleverd.
Onze brein is niet zo goed in gevaar inschatten.
Ons brein kan ook niet zo goed omgaan met idioten op de weg......
Je verwacht niet dat er op die plek een auto is die de file gaat doorsteken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
Mike.Litoris schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:18:Het valt mij op dat FSD over het algemeen aan de linkerkant van de rijbaan “plakt”, tegen de weg belijning aan. Ook bij wegen met 2 rijstroken (waarvan 1 tegemoetkomend verkeer). is dit herkenbaar voor iemand? Ik zou namelijk wat meer afstand nemen.
Ongeveer 100 andere gebruikers van dit forum hebben hiervan ook al melding gemaakt.
Het kan helpen om de camera's goed te kalibreren.
Plus dat er soms dubbele strepen op het wegdek staan (Bij sommige N-wegen) waarbij het 'brein' van de auto dan een beetje 'in de war' raakt.
Maar je hoeft niet bang te zijn dat de buitenspiegels er af gereden worden. Tesla's boordcomputer kan tot op de centimeter uitrekenen of er ruimte genoeg is.

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:57

nry

Ik vind de nieuwe versie wat assertiever op de snelweg. Het voelt nu soepeler aan.

Normaal gesproken gebruik ik de richtingaanwijzer om van rijstrook te wisselen of de richtingaanwijzer uit te schakelen, omdat hij 10 seconden voor het inhalen al begint te knipperen en er een auto op de linker rijstrook dichtbij komt. De auto wacht dan tot die auto voorbij is in plaats van zelf naar links te gaan. Nadat de auto voorbij is, geef ik weer richting aan en begint hij met inhalen.

Toen ik dat vandaag deed, zag ik een nieuwe waarschuwing die met de update is geïntroduceerd. De auto geeft nu dit bericht weer wanneer je de richtingaanwijzerhendel gebruikt om de richtingaanwijzer van FSD uit te schakelen. Ik denk dat het logisch is, want hij wisselt niet altijd van rijstrook, alleen wanneer hij denkt dat het veilig is. En soms wisselt de auto toch van rijstrook zonder de richtingaanwijzer weer aan te zetten, omdat je die hebt uitgezet. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d39GgWb_B5SNirWANdH_V1J-8fU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8kf7XZLCRheMlwjkSQiAt8Y6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door nry op 11-06-2026 15:56 ]

Richh schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Ben overigens wel benieuwd waar de geofence is vastgelegd, kan Tesla dat vrijlaten vanuit hun servers / kaartupdates ? Of zou er een update vereist zijn?
Ik ga volgende week over de Belgische grens, zal het hier zeker delen.
Kees gaat het testen, hij is onderweg naar Denemarken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmGLF4L5MATTBAHChRt0aS0ITNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pt1fV1kuyWz6fIJg0euSzbaa.png?f=user_large

• Richh
Blijkbaar gaat er toch op 30 juni gestemd worden over EU-brede toelating van FSD, als we Wallonie mogen geloven. Ergens opvallend, want afgelopen dagen kwamen de agendapunten van de TCMV meeting van 30 juni langs. En hoewel er wel degelijk FSD besproken gaat worden, is er geen agenda item voor het daadwerkelijk stemmen.
pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:13:
[...]

Kees gaat het testen, hij is onderweg naar Denemarken
[Afbeelding]
Haha, ja ik zag het ook net. Ben benieuwd!

[ Voor 33% gewijzigd door Richh op 11-06-2026 16:14 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:51
Eindelijk ook voor het eerst kunnen rijden, dus meteen een flinke rit ermee gereden.

Ik vind 'm iets assertief / brutaal voor mijn gevoel en iets aan de snelle kant. Soms inhaal-acties die ik onnodig vind, waarbij ik zelf gewoon even had gewacht. 1x haalde-ie een fietser in terwijl er een tegenligger was - dat vond ik oncomfortabel krap, alleen mijn actie om dan te remmen maakte het erger.

1x nam de Tesla voorrang toen tegenliggers die voorrang hadden toch voorrang leken te verlenen (wegversmalling) en toen greep ik ook in, maar toen stond ik alsnog midden op de wegversmalling stil dus dat had ook geen zin.

Verder reed-ie structureel te snel, soms veel te snel (86 door wegwerkzaamheden waar je 50 mag), ook toen haakte ik af.

Bij parkeren maakt-ie er totaal gehakt van, hele tijd heen-en-weer steken en totaal niet uitkomen op een parkeerplek. Totaal nutteloos, ik snap niet hoe het zo slecht kan zijn. Ruim een uur vrijwel foutloos gereden en het parkeren gaat dan slechter dan de auto-park van mijn 2015 Golf.

[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 11-06-2026 16:19 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:32
Ook mijn eerste kilomertjes erop zitten met FSD. Erg gaaf om eindelijk mee te kunnen maken, ben zeer onder de indruk. Los van de reeds genoemde issues door anderen, moet ik zeggen dat het DMS mij juist heel erg mee valt. Ik heb de vorige versie natuurlijk niet meegemaakt, maar als ik een zonnebril op heb kan ik gewoon mijn ogen dichthouden en achterover leunen (ja er zat een oplettende passagier naast, geen paniek). Zelfs met hoofd tegen de hoofdsteun. Ik ben 1,92. Krijg pas meldingen als ik op het scherm bezig ben of mijn mobiel pak.

Drempels bij mij in de wijk gaat hij nog te hard over heen. Het zijn hele kleine, korte, maar stijle drempels. Met 18-19km p/u vlieg je eigenlijk al uit je stoel. Dus als FSD er met 22-23 over heen gaat heb je wel wat air time. Lijkt me dat dit wel op te lossen is, vooral met die bumper camera.

Over het algemeen rijdt hij rustiger dan ik zelf, maar niet storend. Op 50 wegen, met wat andere weggebruikers tikt hij makkelijk 58-60 aan op stukken waar dat logisch is. Ook een 30 bord van wegwerkzaamheden wat hier al veel te lang staat 'negeert' hij. Hij registreert hem wel, maar blijft gewoon 50 rijden, top. Heb die contextual speed aan staan en offset omhoog gegooid. Snelwegen heb ik nog niet uitvoerig getest.

Stoplichten naar links en rechts zijn tot nu toe altijd goed gegaan. Maar volgens mij gaat dat pas (soms) mis als het stoplicht voor rechtdoor op rood blijft staan.

En het lijkt erop alsof de navigatie totaal anders werkt. Ik ben in ieder geval via routes gereden die ik nog nooit heb gezien hahah.

Voorsorteren en parkeren mag nog even gefixt worden, en dan ben ik helemaal tevreden!

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:51
Hype schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:19:
Ook mijn eerste kilomertjes erop zitten met FSD. Erg gaaf om eindelijk mee te kunnen maken, ben zeer onder de indruk. Los van de reeds genoemde issues door anderen, moet ik zeggen dat het DMS mij juist heel erg mee valt. Ik heb de vorige versie natuurlijk niet meegemaakt, maar als ik een zonnebril op heb kan ik gewoon mijn ogen dichthouden en achterover leunen (ja er zat een oplettende passagier naast, geen paniek). Zelfs met hoofd tegen de hoofdsteun. Ik ben 1,92. Krijg pas meldingen als ik op het scherm bezig ben of mijn mobiel pak.
Bij mij gaf-ie continue meldingen als de zon op m'n gezicht schijnt. Ik moet continue zonscherm draaien zodat er geen zon over mn ogen valt, anders gaat de auto piepen. Iets achterover zitten en ook meteen piepen.

Interessant dat jouw ervaring anders is hah.
Over het algemeen rijdt hij rustiger dan ik zelf, maar niet storend. Op 50 wegen, met wat andere weggebruikers tikt hij makkelijk 58-60 aan op stukken waar dat logisch is. Ook een 30 bord van wegwerkzaamheden wat hier al veel te lang staat 'negeert' hij. Hij registreert hem wel, maar blijft gewoon 50 rijden, top. Heb die contextual speed aan staan en offset omhoog gegooid.
Dat vond ik juist heel brutaal; bij mij reed-ie 86 bij wegwerkzaamheden waar je 50 mocht. Dat vind ik totaal niet acceptabel. Ik had ook contextual speed aan, offset op 10%.
En het lijkt erop alsof de navigatie totaal anders werkt. Ik ben in ieder geval via routes gereden die ik nog nooit heb gezien hahah.
Hier ook! Die navigatie doet echt de raarste dingen.
Voorsorteren en parkeren mag nog even gefixt worden, en dan ben ik helemaal tevreden!
Eens (incl. parkeren, wat een drama! hah)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Hype schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:19:
Drempels bij mij in de wijk gaat hij nog te hard over heen. Het zijn hele kleine, korte, maar stijle drempels. Met 18-19km p/u vlieg je eigenlijk al uit je stoel. Dus als FSD er met 22-23 over heen gaat heb je wel wat air time.
Niet helemaal zeker, maar volgens mij is dit de consequentie van de max speed offset hoog zetten

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:32
Net wel eerste rare situatie meegemaakt. Stoplicht werd groen, begint met rijden en gaat dan vol zelf op de rem na 2 meter: https://vimeo.com/1200486231 . Ik trapte direct het gas in om hem weer door te laten rijden (zat iemand achter me). De right pillar camera laat het stoplicht voor rechtdoor zien, en die staat ook gewoon nog op groen, dus dat was het niet. Ik kan niks geks zien op beeld. Jammer dat je de front bumper camera beelden niet kan inzien.

FSDRecap.com - FSD rit analyse

Hype schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:26:
Net wel eerste rare situatie meegemaakt. Stoplicht werd groen, begint met rijden en gaat dan vol zelf op de rem na 2 meter: https://vimeo.com/1200486231 . Ik trapte direct het gas in om hem weer door te laten rijden (zat iemand achter me). De right pillar camera laat het stoplicht voor rechtdoor zien, en die staat ook gewoon nog op groen, dus dat was het niet. Ik kan niks geks zien op beeld. Jammer dat je de front bumper camera beelden niet kan inzien.
Grappige is dat ik dit destijds tijdens mijn ride along ook had, meteen het eerste verkeerslicht. Nadat de Tesla bestuurder de ruiten goed had schoongemaakt niet meer meegemaakt, dus wie weet komt het daardoor.
Nog een tip voor je video's: als je die verwerkt met het gratis Sentry Studio dan krijg je ook alle telemetry data in beeld

• Yaksa
Interpretatie vluchtheuvel rechts passeren verkeerd ingeschat (denk ik).

Nu ook door Tesla zelf bevestigd dat België is goedgekeurd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW8hc8CLpvfL-Y1Y46vfHUhgPak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0J0P5FgGvb0eHwvyjzKPcICy.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 11-06-2026 18:27 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
Ghehe.. je woont bij mij in de buurt. Ik woon paar honderd meter van die flat op de horizon af :P

Ik denk dat de auto de tegemoetkomende fietsers op het fietspad zag aankomen en dacht dat die rechtdoor zouden fietsen en de kruising niet wilde blokkeren (want haaientanden en hij ziet het fietsverkeerslicht niet). Die fietsers gaan net wat later pas 'rechtsaf' via dat andere fietspad.

UNOX: The worst operating system

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:08
pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:08:
[Afbeelding]
Waar kan je dit het best opvolgen? Ik bedoel wanneer de data van de rollouts bekend worden enzo.

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18:37
pdidi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:08:
[Afbeelding]
Maar bedoelen ze dan met "rollout begins soon", voor nieuwe gebruikers in België, m.a.w. werkt het NU al wel voor bestaande Tesla's met FSD?
thijsboeree schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Maar bedoelen ze dan met "rollout begins soon", voor nieuwe gebruikers in België, m.a.w. werkt het NU al wel voor bestaande Tesla's met FSD?
Goeie vraag, die @Richh zich al eerder stelde. Wie in de buurt van België woont kan het vanavond gaan proberen als (naar verwachting) de Early Access Tesla's FSD krijgen
RigolleM schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:32:
[...]

Waar kan je dit het best opvolgen? Ik bedoel wanneer de data van de rollouts bekend worden enzo.
Steven Peeters zal 1 van de Early Access mensen zijn

• Yaksa
thijsboeree schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:37:
[...]Maar bedoelen ze dan met "rollout begins soon", voor nieuwe gebruikers in België, m.a.w. werkt het NU al wel voor bestaande Tesla's met FSD?
Ik vermoed dat TESLA in België op dezelfde manier gaat acteren zoals ze ook hier gedaan hebben. D.w.z. eerst een paar uitverkorenen, dan nog wat meer, tussendoor wat evaluaties en als dat allemaal goed gaat batchgewijs naar alle overigen die een abo hebben.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:16
Ik zie veel filmpjes uit Denemarken , daar hebben ze schijnbaar ook meteen grok uitgerold met de update

• Richh
Yaksa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:47:
[...]

Ik vermoed dat TESLA in België op dezelfde manier gaat acteren zoals ze ook hier gedaan hebben. D.w.z. eerst een paar uitverkorenen, dan nog wat meer, tussendoor wat evaluaties en als dat allemaal goed gaat batchgewijs naar alle overigen die een abo hebben.
Zo zal het idd qua software updates waarschijnlijk verlopen. Maar de grote vraag is: wat gebeurt er met Nederlanders die de update al hebben en de grens oversteken?

Dat zegt wat over de implementatie van Tesla. Zit de geo restrictie in feature flags (en wanneer updaten die)? Zit het in de kaartdata? Zit het in de auto software? Zit het in de FSD softwareversie?

Ik vermoed persoonlijk dat iedereen op FSD 14.2.2.6 in België met FSD kan rijden. Desondanks zal de rollout van 2026.17.5 gefaseerd over Belgische voertuigen plaatsvinden.
We gaan het met een paar dagen weten in ieder geval :)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:16
Ik las dat het met een Nederlandse tesla al meteen werkt in België, de geofence hebben ze er meteen afgehaald

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:24
JoeBlack2k schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:52:
Dit ging niet goed!! Eerste keer sinds een maand (day one gebruiker) maar dit was niet goed geweest voor mn banden en als er iemand overstak 😅

YouTube: Voorburg
Ging bij mij altijd goed tot afgelopen week. In de avond (lager zonnetje schuin tegen) zag ie de versmalling ook over het hoofd.

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
karel_G_1981 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:05:
Ik las dat het met een Nederlandse tesla al meteen werkt in België, de geofence hebben ze er meteen afgehaald
Klopt inderdaad, de eerste beelden duiken op van mensen die het getest hebben: https://x.com/tsla_inside_/status/2065126866676334707?s=46&t=_4F15d3_6WpKoJRD9Zz50A

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

karel_G_1981 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:05:
Gaaf kunnen, ze toch live serverside wijzigingen doorvoeren zonder nieuwe software te pushen. De hele software stack van Tesla blijft fascinerend

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• lemonade
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:36
Eerste 100 km met FSD erop zitten vandaag, helemaal prima voor deze versie vind ik. Parkeren is nog niveautje lesauto, maar uiteindelijk staat hij er recht in.

Natuurlijk een paar gevalletjes met moeilijke situaties waarbij ingegrepen moest worden zoals een rotonde met ietwat aparte baan scheiding (midden moeten pakken voor rechtdoor), en niet assertief genoeg inhalen terwijl de auto links bleef tot einde invoegstrook (of eerder naar rechts gaan voor de rustigere versie).

Duidelijke punten die ze aan moeten pakken;

- Richting aangeven naar links op rotonde is niet consistent, ziet verwarring bij weggebruikers of je nu op de rotonde blijft of niet

- Niet knipperen op snelweg bij inhalen als er nog een auto aan het passeren is, pas als deze voorbij is. Deze is wel het meest hinderlijk.

☀️ PVOutput 15125 Wp op SE15k | 🔋 Cupra Born Copper Edition One | 🔋 Tesla MY ‘26 AWD

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:14
Zou het in België al werken dan? Je kan testrit aanvragen voor fsd in België en kan morgen al gaan in Hasselt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf7iDGULWQVbHfVe2CBbw4NS7-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRjbaQ7MkfbKh7yPs2X2EYDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGkf4AOl1nf-mHVmKEXz10hu_rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kywYXWOiRhQEJXLJ6nlPZrcn.jpg?f=fotoalbum_large

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:23
https://x.com/AIDRIVR/status/2065116540543115692

Echt leuk hoe ze dit hebben gedaan!! Maar ook wel weer heel interessant trolley probleem als er wel een auto van de andere komt.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Toch weer leuk om na een paar weekjes zonder vandaag weer FSD te rijden. Onderweg even een pakketje afgeven en ja; zonder twijfelen in één keer een parkeervak in.

Helaas was het een NP vak, maar ach een kleinigheidje (of staat de afkorting voor No Problem?!).
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.