Er valt niets te forceren. Tesla verspreid FSD groepje voor groepje, en jij moet daar net toevallig in zitten. Dat gaat met reguliere updates zo, en nu met FSD is dat niet anders.Sinner2stroke schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:43:
Gisteren rond 7:00 abbo genomen in mijn nieuwe m3 2026. Het is mijn eerste tesla. Nu nog geen update. Ik zou fsd nu kunnen aanschaffen (kopen) en daarna laten refunden. Is dit een foolproof manier om eea te forceren?
Het is niet precies duidelijk op basis waarvan geselecteerd wordt wie in aanmerking komt voor FSD, maar het lijkt er tot dusver op dat het alleen mensen zijn die FSD dmv een eenmalige aanschaf hebben gekocht. Het zijn ook vooral mensen die al langere tijd FSD hebben gekocht (of in het verleden hebben gehad).Sinner2stroke schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:43:
Gisteren rond 7:00 abbo genomen in mijn nieuwe m3 2026. Het is mijn eerste tesla. Nu nog geen update. Ik zou fsd nu kunnen aanschaffen (kopen) en daarna laten refunden. Is dit een foolproof manier om eea te forceren?
Dus dan gaat het waarschijnlijk gewoon op basis van aankoopdatum?SimondeG schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:45:
[...]
Het is niet precies duidelijk op basis waarvan geselecteerd wordt wie in aanmerking komt voor FSD, maar het lijkt er tot dusver op dat het alleen mensen zijn die FSD dmv een eenmalige aanschaf hebben gekocht. Het zijn ook vooral mensen die al langere tijd FSD hebben gekocht (of in het verleden hebben gehad).
Nu nog niet (het is weekendWillianv schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:42:
Denk eerder landen die goedkeuring/uitzondering overnemen van de rdw.
Als mijn creditcard tot 7500 kon dan wou ik het wel proberen, maar dat is helaas niet zo zonder al teveel gezeik haha.markklok schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:11:
[...]
Als je dit gaat proberen... Let us know🤓
Ik heb de maand subscription al aangevraagd maar twijfel om deze te annuleren.. vervolgens kopen . Aankoop annuleren en dan weer voor de subscription te gaan 🤓🤓 (verder heb ik best wel geduld hoor)
Ben wel benieuwd hoe dit zou uitpakken voor mensen die nooit FSD hebben gekocht in het verleden.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Niemand die een abo heeft gekozen, heeft nog een update - met uitzondering van X-influencers en mensen die in het verleden de package erbij hadden gekocht.Dennischo schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:49:
HW4 Highland, gisteren 05:50 abbo gekocht, nog geen update 🥲 Lijkt dus nog willekeur te zijn.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Straks een rit maken met FSD. Ik zal proberen het op te nemen inclusief scherm. Leuke uitdaging voor FSD meteen want ik moet met een veerpont!
Als de opname lukt zal ik hem online plaatsen!
Als de opname lukt zal ik hem online plaatsen!
enige hoop waar ik mij aan vasthoud is dat wij een klein landje zijn vergeleken met USA en AUS, en dat de influencer naar normale gebruiker binnen uren ging. dat was in AUS weken.. dus hopelijk is de overgang van normale FSD en abbo FSD gebruikers ook niet al te lang.. morgen?Richh schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:50:
[...]
Als mijn creditcard tot 7500 kon dan wou ik het wel proberen, maar dat is helaas niet zo zonder al teveel gezeik haha.
Ben wel benieuwd hoe dit zou uitpakken voor mensen die nooit FSD hebben gekocht in het verleden.
Hilary Duff 4-Life
Er zit ook een browser op je scherm….niet telefoon
Ik eind 2024…DKPI schreef op zondag 12 april 2026 @ 06:21:
Bij mij staat ie klaar in de app 2026.3.6!FSD aangeschaft rond 14 februari 2026
Ook daar vind ik wat van, maar die hand heb je tenminste nog vrij om het stuur mee over te kunnen nemen.Conifeer schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:56:
[...]
Er zit ook een browser op je scherm….niet telefoon
Eigenlijk een formuliertje nodig om te zien wie de update heeft gekregen met welke auto en abo of fsd gekocht.
Ik denk eigenlijk dat de uitrol gaat op basis van willekeur; ze willen voorkomen dat de servers overbelast raken en daarnaast is het ook een stukje risk-control; mocht er onverhoopt toch iets mis in de software zitten, kunnen ze de uitrol vertragen.
iets anders; ik kreeg net een mailtje van Tesla Purmerend dat er vanaf 17 april testritten gemaakt kunnen worden met FSD.
iets anders; ik kreeg net een mailtje van Tesla Purmerend dat er vanaf 17 april testritten gemaakt kunnen worden met FSD.
Het kunnen ook gewoon de auto's zijn die gebruikt worden voor de ride alongs.pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:48:
[...]
Nu nog niet (het is weekend) Ook niet volgens de Franse Tesla site
Ik weet nou niet meer of ik het hier al voorbij heb zien komen, maar ook de Legacy Model Y met HW4 komt dus gewoon in aanmerking voor FSD Supervised (ik kan het abonnement afsluiten met mijn MY24 Y7CR)
Ik denk dat die niet meedoen met Tessie of TeslafiFire69 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:01:
[...]
Het kunnen ook gewoon de auto's zijn die gebruikt worden voor de ride alongs.
Zeker! alle HW4pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:02:
Ik weet nou niet of ik het hier al voorbij heb zien komen, maar ook de Legacy Model Y met HW4 komt dus gewoon in aanmerking voor FSD Supervised (ik kan het abonnement afsluiten met mijn MY24 Y7CR)
- Legacy Y
- Juniper Y
- Highland 3
- S en X (maar in nederland zijn er niet veel met HW4)
Hilary Duff 4-Life
Ik denk dat ik vandaag niet in aanmerking kom. De dagelijkse check was om 10:49 en heb geen update gehad. MY Juniper RWD icm FSD abbo.
Denk dat Tesla de update kan pushen los van de dagelijkse check? Dus dat je vandaag gewoon nog kans hebt om 'm te ontvangen.
Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/
Verwacht het niet, fsd gekocht maart 2019, overgezet naar my lr AWD Dec 26.Tweakx schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:46:
[...]
Dus dan gaat het waarschijnlijk gewoon op basis van aankoopdatum?
2 update momenten gehad, nog geen update.
Paar momentje meegemaakt:
- heel netjes uitgeweken voor een kartonnen doos op de weg
- Parkeren bij aankomst halverwege in het vak
- Rijbaan kan je zelf overrulen met inhalen door richting aan te geven
- dubbel verkeerslicht voor rechtdoor en rechts reageerde die niet op, zelf even tikkie geven
- druk kruispunt in de stad ging prima
- smalle weg met veel fietser vind die spannend en remt veel
- rotonde met fietser ver weg die hand uit stak wachten die netjes op
- dubbel verkeerslicht voor rechtdoor en rechts reageerde die niet op, zelf even tikkie geven
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Zou jij of @GarageGoblin (als je even netjes geparkeerd danwel thuis bent) even je kenteken in ovi.rdw.nl willen invoeren en helemaal onderaan bij Bijzonderheden willen kijken of daar iets staat?robbinonline schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:12:
EDIT: Ik denk dat ik het antwoord al weet. Bij het kenteken van Kees Roelandschap is niks vermeld
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 12-04-2026 12:05 ]
Vraagje is Summon nu ook verbeterd voor de mensen met HW4 dus niet die nutteloze 6m bij de auto maar meer afstand in de US is het 60m maar wel zicht op de auto ?
persoonlijk denk ik dat het niet is aangepast omdat je dan een soort van unsupperviced auto hebt hoewel je hem wel superviced via je telefoon ?
Zullen ze wel niet getest hebben denk ik.
persoonlijk denk ik dat het niet is aangepast omdat je dan een soort van unsupperviced auto hebt hoewel je hem wel superviced via je telefoon ?
PSN: FreakGIB
Nee is nog steeds 6 meter. Staat in de handleidingFreakGIB schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:16:
Vraagje is Summon nu ook verbeterd voor de mensen met HW4 dus niet die nutteloze 6m bij de auto maar meer afstand in de US is het 60m maar wel zicht op de auto ?
Volgens onze vriend Berkant is het nog steeds 6 meter, helaasFreakGIB schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:16:
Volgens mij is er niemand die de nieuwe update nu krijgt. Ik zie dat er in heel rap tempo 8.6.1 uitgerold wordt voor de HW3 aangezien er een bug zat in 8.6.
Glazen bol?Masterchiev schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:20:
Volgens mij is er niemand die de nieuwe update nu krijgt. Ik zie dat er in heel rap tempo 8.6.1 uitgerold wordt voor de HW3 aangezien er een bug zat in 8.6.
Die voor HW3 was ook vrij irritant. De achtercamera ging pas na 10 seconden aan als je achteruit reed. Dat hebben ze nu opgelost.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dubbel verkeerslicht: https://x.com/rdekruyf/status/2043257890199200246?s=46robbinonline schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:12:
Remmen fiets: https://x.com/rdekruyf/status/2043259527710093353?s=46
Ik was al benieuwd hoe hij over de singels ging
hoe deed hij het daar verderop met die brede fietspaden aan beide kanten?
Ow ja, natuurlijk, dom van mepdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:03:
[...]
Ik denk dat die niet meedoen met Tessie of Teslafi
Verderop ging prima, iets meer overzicht. Ook over het noordeinde en de turfmarkt ging prima. Alleen dit “onoverzichtelijke” stukje vond die lastigmaart84 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:33:
Ik was al benieuwd hoe hij over de singels ginghoe deed hij het daar verderop met die brede fietspaden aan beide kanten?
Update! (Heb even geen tijd om berichten hierboven te lezen).
Mijn vorige enthousiaste bericht ging over 1 uur binnen de bebouwde kom. 30/50 wegen.
Nu 1 uur op de snelweg. Hier iets minder tevreden, maar nog steeds blij!
- hij wil telkens inhalen met 1km verschil. Zou liever pas inhalen bij 98km per uur en dan naar 105km max ofzo.
- knipperlicht naar links, als links achter een auto te dichtbij komt (ook al geeft hij je voorrang) dan zet hij knipperlicht weer uit en blijft hij rechts rijden. Dit meerdere keren gebeurd in 1 uur tijd, grootste irritatiepunt tot nu toe.
- hij gaat erg snel naar rechts bij inhalen. Dit is een groot pluspunt!
- soms zegt hij dat hij iets gaat doen, baan opschuiven bijvoorbeeld. Geeft die paar sec van te voren aan, maar besluit soms later het toch niet te doen. Maar meestal is dit juist positief.
Paar random test dingen:
- stoel ver achterover, vind hij niet leuk. Krijg je direct rode gevaren tekens en moet je direct overnemen. Ik kreeg geen fsd straf hiervoor, systeem dacht dat het hun fout was ofzo
- handen achter je rug, op je hoofd, achter je hoofd, helemaal naar rechts. Dat mag niet. Bij normaal gedrag mag alles
- iemand vroeg mij te testen om 10 sec weg te kijken, maar wel druk op stuur uit te oefenen. Dit werkt niet. De druk heeft geen invloed, krijg je alsnog melding dat je moet opletten.
Oja, een banaanfiets, of hoe dat ding ook heet. Wordt gezien als een golfkarretje.
Overall: ik heb wel het gevoel dat ik mensen hinder op de snelweg als ik niet de auto help.
Mijn vorige enthousiaste bericht ging over 1 uur binnen de bebouwde kom. 30/50 wegen.
- hij wil telkens inhalen met 1km verschil. Zou liever pas inhalen bij 98km per uur en dan naar 105km max ofzo.
- knipperlicht naar links, als links achter een auto te dichtbij komt (ook al geeft hij je voorrang) dan zet hij knipperlicht weer uit en blijft hij rechts rijden. Dit meerdere keren gebeurd in 1 uur tijd, grootste irritatiepunt tot nu toe.
- soms zegt hij dat hij iets gaat doen, baan opschuiven bijvoorbeeld. Geeft die paar sec van te voren aan, maar besluit soms later het toch niet te doen. Maar meestal is dit juist positief.
Paar random test dingen:
- stoel ver achterover, vind hij niet leuk. Krijg je direct rode gevaren tekens en moet je direct overnemen. Ik kreeg geen fsd straf hiervoor, systeem dacht dat het hun fout was ofzo
- handen achter je rug, op je hoofd, achter je hoofd, helemaal naar rechts. Dat mag niet. Bij normaal gedrag mag alles
- iemand vroeg mij te testen om 10 sec weg te kijken, maar wel druk op stuur uit te oefenen. Dit werkt niet. De druk heeft geen invloed, krijg je alsnog melding dat je moet opletten.
Oja, een banaanfiets, of hoe dat ding ook heet. Wordt gezien als een golfkarretje.
Overall: ik heb wel het gevoel dat ik mensen hinder op de snelweg als ik niet de auto help.
[ Voor 5% gewijzigd door GarageGoblin op 12-04-2026 12:16 ]
Dat is bij HW3 het geval. Bij HW4 zie je het pas staan als je ook echt FSD hebt.Elmartino1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:12:
Gister fsd via abo aangeschaft op 2024 Y. Ik zie bij veel mensen dat het hier ook bij de specificaties staat, ondanks dat ze de update nog niet gehad hebben. Bij mij staat alleen nog autopilot. Wachten duurt lang…
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Dennischo op 12-04-2026 12:16 ]
Bij mij model x hw4 staat fsd gekocht staat er ook alleen autopilot.
Bij 2026.3.6 staat er ook alleen voor model 3 en Y.
Ben dus benieuwd
Bij 2026.3.6 staat er ook alleen voor model 3 en Y.
Ben dus benieuwd
Als je je handen gewoon op je benen houdt en op de weg let, krijg je dan ooit een melding om je handen weer aan het stuur te doen? Netzoals dat bij autpilot was, waar je dan na 30 seconden of iets een melding kreeg, handen aan het stuur.GarageGoblin schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:14:
Paar random test dingen:
Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/
Geeft die een beetje snelheid met inhalen? Of haalt die met 1km/u in?GarageGoblin schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:14:
Paar random test dingen:
Hier ook. Gisteren 8.6, en deze morgen al 8.6.1.Masterchiev schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:20:
Nooit kreeg ik 2 updates slechts een dag van elkaar.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb hem ook gekocht (maand). Zie al wel fsd staan en heb hem aan de wifi gekoppeld. Helaas kan ik de update nog niet forceren. Ik ben benieuwd wanneer er iets gaat gebeuren..
Heb ik dan al wel advanced autopilot for the time being ?
Ja dat had je al vanaf de aanschaf en dat hou je tot wanneer je geupdate bent. Na de update heb je alleen FSD. Belangrijk hierbij is dat je wel HW4 hebt uiteraard.GeNiTaLiX schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:28:
Ik heb hem ook gekocht (maand). Zie al wel fsd staan en heb hem aan de wifi gekoppeld. Helaas kan ik de update nog niet forceren. Ik ben benieuwd wanneer er iets gaat gebeuren..
Thanks, yes! Heb hw4 (2024 highland). Zie ook al fsd staan ipv autopilot, maar mis nog de update denk ik.. wil testen!Masterchiev schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:31:
[...]
Ja dat had je al vanaf de aanschaf en dat hou je tot wanneer je geupdate bent. Na de update heb je alleen FSD. Belangrijk hierbij is dat je wel HW4 hebt uiteraard.
Heb je een abbo gekocht of FSD helemaal (€7500)GeNiTaLiX schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:34:
[...]
Thanks, yes! Heb hw4 (2024 highland). Zie ook al fsd staan ipv autopilot, maar mis nog de update denk ik.. wil testen!
Hilary Duff 4-Life
Iemand anders ook last dat premium connectivity na de FSD update niet meer beschikbaar is? Helaas gaat het bij mij via prive lease dus even mailtje gestuurd.
Eerste 2 test drives met FSD vallen niet tegen!
Eerste 2 test drives met FSD vallen niet tegen!
Abbo,JoeBlack2k schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:39:
[...]
Heb je een abbo gekocht of FSD helemaal (€7500)
Verwacht er geen 7 jaar mee te rijden.
Ik heb mijn auto ook geabboneerd op FSD. Ben benieuwd! Heb geen ride along gedaan. Nog geen update binnen.
[ Voor 12% gewijzigd door adjego op 12-04-2026 12:51 ]
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Zojuist een korte rit gemaakt in de bebouwde kom en daarbuiten. Punten die mij opvielen in positieve en negatieve zin
+ Hij rijdt soepel over rotondes, van en naar stoplichten
+ Een fietser wilde opeens oversteken, hij remde heel kort, maar reed wel gewoon door en 'nam de voorrang'
+ Bijna thuis stak een moeder eend over met drie kleintjes. Remde keurig af! Was gewoon bijna schattig eigenlijk!
+ Visualisatie is op en top.
- Het systeem rijdt rustig, eigenlijk voor het mooie zelfs te rustig om goed vlot aan het verkeer deel te nemen.
- Veerpont was die van slag. Rood scherm en moest het stuur overnemen. Geen officiële waarschuwing, maar denk dat het te complex was. Hopelijk leert die dat op een gegeven moment.
- Je kan minder dan 5 seconden weg kijken. Wilde even opzij kijken en toen kwam meteen de melding.
- Hele donkere zonnebrillen vond die lastig. Kreeg een melding dat ik op de weg moest letten, na het afzetten van mijn zonnebril ging de melding weg.
Al met al best tevreden en denk zeker op lange trajecten het heel goed werkt. Vergeet ook niet dat het de eerste dag pas is. Het zal allemaal alleen maar beter worden vanaf nu!
+ Hij rijdt soepel over rotondes, van en naar stoplichten
+ Een fietser wilde opeens oversteken, hij remde heel kort, maar reed wel gewoon door en 'nam de voorrang'
+ Bijna thuis stak een moeder eend over met drie kleintjes. Remde keurig af! Was gewoon bijna schattig eigenlijk!
+ Visualisatie is op en top.
- Het systeem rijdt rustig, eigenlijk voor het mooie zelfs te rustig om goed vlot aan het verkeer deel te nemen.
- Veerpont was die van slag. Rood scherm en moest het stuur overnemen. Geen officiële waarschuwing, maar denk dat het te complex was. Hopelijk leert die dat op een gegeven moment.
- Je kan minder dan 5 seconden weg kijken. Wilde even opzij kijken en toen kwam meteen de melding.
- Hele donkere zonnebrillen vond die lastig. Kreeg een melding dat ik op de weg moest letten, na het afzetten van mijn zonnebril ging de melding weg.
Al met al best tevreden en denk zeker op lange trajecten het heel goed werkt. Vergeet ook niet dat het de eerste dag pas is. Het zal allemaal alleen maar beter worden vanaf nu!
Hoe vaak per dag scant de auto op een update? Ik heb een Model X met HW4 en sofware 2.9.1. Er staat bij mij dat de auto 'up to date is'. FSD is vorig jaar al gekocht.
1x per dag. Dus dan zal je nog niet bij de eerste golf zittensymen89 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:56:
Hoe vaak per dag scant de auto op een update? Ik heb een Model X met HW4 en sofware 2.9.1. Er staat bij mij dat de auto 'up to date is'. FSD is vorig jaar al gekocht.
1x per 24 uur of kan ik om 0000 uur het nogmaals proberen?xFeverr schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:57:
[...]
1x per dag. Dus dan zal je nog niet bij de eerste golf zitten
Zeker weet ik het niet, maar ik denk elke 24u. En dat valt niet te forceren.symen89 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:59:
[...]
1x per 24 uur of kan ik om 0000 uur het nogmaals proberen?
Hierbij een poging om een formuliertje te maken om een beetje beeld te krijgen wie de update al heeft in welke configuratie. Heb ik nog vragen gemist?
https://forms.gle/ywN5oZ782mMtD5TY6
Je kunt zelf 1x per 24u een check uitvoeren.
Of de auto in de achtergrond vaker kijkt weten we niet. In principe kan tesla ook nog een update pushen, dus het blijft onzeker.
(En deze vraag zal komende dagen nog wel vaker langskomen…)
Of de auto in de achtergrond vaker kijkt weten we niet. In principe kan tesla ook nog een update pushen, dus het blijft onzeker.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wat ik eigenlijk tot nu toe altijd heb gezien is dat updates naar de auto gepushed worden. Heb nog nooit gezien dat hij direct ging updaten nadat ik zelf in de auto keek of er een update was.
Hij staat hier overigens permanent op de wifi, geen idee of dat nog verschil maakt.
Hij staat hier overigens permanent op de wifi, geen idee of dat nog verschil maakt.
[ Voor 18% gewijzigd door waslijn op 12-04-2026 13:12 ]
heb het ingevuld hoor :-) vanochtend update ontvangen de eerste 60 km er al op zittenLtMarx schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:04:
Hierbij een poging om een formuliertje te maken om een beetje beeld te krijgen wie de update al heeft in welke configuratie. Heb ik nog vragen gemist?
De laatste vraag zou je leeg moeten kunnen laten?LtMarx schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:04:
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik ben net thuisgekomen na het testen van FSD en alle mogelijke combinaties die ik kon bedenken.
Ik heb een Model 3 Highland SR uit december 2025 met een overgezette FSD. Ik kreeg vanochtend de melding dat versie 2026.2.3 beschikbaar was. De auto heeft thuis geen wifi-verbinding. Toen ik naar de auto ging om de hotspot te delen en de update te downloaden, zag ik dat deze al gedownload en klaar voor installatie was. Ik heb gewacht tot de installatie klaar was en ben toen begonnen met testen.
/f/image/RzW0nn6KVIhFi7lCauMdq7eq.png?f=fotoalbum_large)
Na het selecteren van FSD moet je de introductievideo bekijken en een quiz maken. Daarna is het klaar voor gebruik.
/f/image/e0UnckeEPeq8QMy493NGCPYr.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben naar de dichtstbijzijnde Appie gereden. Het rijden ging erg goed. Parkeren kan nog wel wat verbetering gebruiken
De auto rijdt meerdere keren heen en weer, terwijl je hem in één keer kunt parkeren.
Vervolgens heb ik mijn werkadres ingevoerd om te zien hoe de auto zich op de snelweg gedraagt. Mijn woon-werkverkeer is 75 km enkele reis. Normaal gesproken gebruik ik de autosteer. FSD heeft alles perfect geregeld, van mijn huis tot de parkeerplaats van mijn werk.
Op de snelweg rijdt de auto erg goed, maar ik zie dat ze de volgafstand hebben ingesteld op een vaste 2 seconden. De auto houdt dus veel afstand op de snelweg en probeert auto's voor je in te halen als ze dichterbij komen dan 2 seconden. Maar omdat je snelheid vergelijkbaar is met die van de auto voor je, haalt hij ze erg langzaam in. Dit gebeurt minder als er ook auto's op de inhaalstrook rijden, maar als die leeg is, heeft de auto de neiging om elke auto in te halen die 2-3 km/u langzamer rijdt dan jij.
En als een inhalende auto voor je komt, zie je dat de kleur van die auto rood wordt en vervolgens geel als hij weer wegrijdt. Ik denk dat dit geen nieuwe functie is, maar het is pas sinds ze de volgafstand op 2 seconden hebben ingesteld. Het lijkt op de kleurverandering bij botsingspreventie.
Nog een observatie: de auto blijft meestal niet in het midden van de rijstrook, maar rijdt 20-30 cm links van de rijstrook op de snelweg. Ik heb de camera's opnieuw gekalibreerd, maar dat heeft het gedrag niet veranderd.
/f/image/y2iGPZgjluRHqF4WI1TiqM3v.png?f=fotoalbum_large)
De nieuwe aandachtsbewaking is erg streng. De waarschuwing verschijnt na 5 seconden als je wegkijkt van of naar het scherm. Zodra je weer terugkijkt, verdwijnt de waarschuwing. Normaal gesproken volgt het systeem je oogbewegingen, dus als je hoofd schuin staat maar je nog steeds naar de weg kijkt, krijg je geen waarschuwing.
Maar als je een zonnebril draagt, begint het systeem je hoofdoriëntatie te volgen en wordt het strenger, omdat het je ogen niet kan zien. Dus als je hoofd schuin staat, krijg je de waarschuwing, zelfs als je naar de weg kijkt. Met een zonnebril moet je hoofd dus recht op de weg gericht zijn om de waarschuwing te laten verdwijnen. Het is dus niet zoals bij autosteer, waarbij je geen waarschuwing krijgt als je een zonnebril draagt.
Het rijden is echt handsfree. Je kunt je handen overal houden, met één voorwaarde: één van je handen moet altijd vrij zijn. Je kunt je linkerhand vrijhouden en met je rechterhand een kop koffie drinken, maar zodra je de fles met beide handen vasthoudt, verschijnt de melding "Houd je handen gereed om te sturen".
Ik zag ook de onderstaande interessante melding. Het systeem detecteert dat je een telefoon vasthoudt en geeft de melding 'Leg het apparaat weg'. Ik heb deze melding nog nooit eerder gezien. Ik denk dat RDW veel eisen stelt aan de aandacht van de bestuurder.
/f/image/mGzJwNU5fdniu0Utt6O3hWST.png?f=fotoalbum_large)
Zodra je een waarschuwing krijgt, heb je 5 seconden om te reageren. Na 5 seconden krijg je een waarschuwing met een rood stuurwiel en een geluidssignaal, waarna het systeem na 5 seconden wordt uitgeschakeld. Op de snelweg kreeg ik het rode stuurwiel en de melding 'FSD uitgeschakeld', maar vreemd genoeg kon ik het weer inschakelen zonder te stoppen. En ik kreeg geen waarschuwing. Ik weet niet of dit een bug is of dat je echt onoplettend moet zijn om een waarschuwing te krijgen.
Ik heb ook Smart Summon geprobeerd. Nu werkt het met een straal van 25 meter. Het rijdt erg langzaam (3 km/u), maar het is eindelijk nuttig.
/f/image/qOOOUnjGUqW9p8SpBBBDPzxe.png?f=fotoalbum_large)
Ik rijd meestal rustig en op de rechterrijstrook. Ik vind dat FSD heel voorzichtig en ontspannen rijdt. Ik hoefde het niet uit te schakelen vanwege ongewenst gedrag, dus ik denk dat ik het het meest zal gebruiken.
Ik heb een Model 3 Highland SR uit december 2025 met een overgezette FSD. Ik kreeg vanochtend de melding dat versie 2026.2.3 beschikbaar was. De auto heeft thuis geen wifi-verbinding. Toen ik naar de auto ging om de hotspot te delen en de update te downloaden, zag ik dat deze al gedownload en klaar voor installatie was. Ik heb gewacht tot de installatie klaar was en ben toen begonnen met testen.
/f/image/RzW0nn6KVIhFi7lCauMdq7eq.png?f=fotoalbum_large)
Na het selecteren van FSD moet je de introductievideo bekijken en een quiz maken. Daarna is het klaar voor gebruik.
/f/image/e0UnckeEPeq8QMy493NGCPYr.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben naar de dichtstbijzijnde Appie gereden. Het rijden ging erg goed. Parkeren kan nog wel wat verbetering gebruiken
Vervolgens heb ik mijn werkadres ingevoerd om te zien hoe de auto zich op de snelweg gedraagt. Mijn woon-werkverkeer is 75 km enkele reis. Normaal gesproken gebruik ik de autosteer. FSD heeft alles perfect geregeld, van mijn huis tot de parkeerplaats van mijn werk.
Op de snelweg rijdt de auto erg goed, maar ik zie dat ze de volgafstand hebben ingesteld op een vaste 2 seconden. De auto houdt dus veel afstand op de snelweg en probeert auto's voor je in te halen als ze dichterbij komen dan 2 seconden. Maar omdat je snelheid vergelijkbaar is met die van de auto voor je, haalt hij ze erg langzaam in. Dit gebeurt minder als er ook auto's op de inhaalstrook rijden, maar als die leeg is, heeft de auto de neiging om elke auto in te halen die 2-3 km/u langzamer rijdt dan jij.
En als een inhalende auto voor je komt, zie je dat de kleur van die auto rood wordt en vervolgens geel als hij weer wegrijdt. Ik denk dat dit geen nieuwe functie is, maar het is pas sinds ze de volgafstand op 2 seconden hebben ingesteld. Het lijkt op de kleurverandering bij botsingspreventie.
Nog een observatie: de auto blijft meestal niet in het midden van de rijstrook, maar rijdt 20-30 cm links van de rijstrook op de snelweg. Ik heb de camera's opnieuw gekalibreerd, maar dat heeft het gedrag niet veranderd.
/f/image/y2iGPZgjluRHqF4WI1TiqM3v.png?f=fotoalbum_large)
De nieuwe aandachtsbewaking is erg streng. De waarschuwing verschijnt na 5 seconden als je wegkijkt van of naar het scherm. Zodra je weer terugkijkt, verdwijnt de waarschuwing. Normaal gesproken volgt het systeem je oogbewegingen, dus als je hoofd schuin staat maar je nog steeds naar de weg kijkt, krijg je geen waarschuwing.
Maar als je een zonnebril draagt, begint het systeem je hoofdoriëntatie te volgen en wordt het strenger, omdat het je ogen niet kan zien. Dus als je hoofd schuin staat, krijg je de waarschuwing, zelfs als je naar de weg kijkt. Met een zonnebril moet je hoofd dus recht op de weg gericht zijn om de waarschuwing te laten verdwijnen. Het is dus niet zoals bij autosteer, waarbij je geen waarschuwing krijgt als je een zonnebril draagt.
Het rijden is echt handsfree. Je kunt je handen overal houden, met één voorwaarde: één van je handen moet altijd vrij zijn. Je kunt je linkerhand vrijhouden en met je rechterhand een kop koffie drinken, maar zodra je de fles met beide handen vasthoudt, verschijnt de melding "Houd je handen gereed om te sturen".
Ik zag ook de onderstaande interessante melding. Het systeem detecteert dat je een telefoon vasthoudt en geeft de melding 'Leg het apparaat weg'. Ik heb deze melding nog nooit eerder gezien. Ik denk dat RDW veel eisen stelt aan de aandacht van de bestuurder.
/f/image/mGzJwNU5fdniu0Utt6O3hWST.png?f=fotoalbum_large)
Zodra je een waarschuwing krijgt, heb je 5 seconden om te reageren. Na 5 seconden krijg je een waarschuwing met een rood stuurwiel en een geluidssignaal, waarna het systeem na 5 seconden wordt uitgeschakeld. Op de snelweg kreeg ik het rode stuurwiel en de melding 'FSD uitgeschakeld', maar vreemd genoeg kon ik het weer inschakelen zonder te stoppen. En ik kreeg geen waarschuwing. Ik weet niet of dit een bug is of dat je echt onoplettend moet zijn om een waarschuwing te krijgen.
Ik heb ook Smart Summon geprobeerd. Nu werkt het met een straal van 25 meter. Het rijdt erg langzaam (3 km/u), maar het is eindelijk nuttig.
/f/image/qOOOUnjGUqW9p8SpBBBDPzxe.png?f=fotoalbum_large)
Ik rijd meestal rustig en op de rechterrijstrook. Ik vind dat FSD heel voorzichtig en ontspannen rijdt. Ik hoefde het niet uit te schakelen vanwege ongewenst gedrag, dus ik denk dat ik het het meest zal gebruiken.
Hoe kan je zelf die check doen dan?ZeRoC00L schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:05:
Je kunt zelf 1x per 24u een check uitvoeren.
Hier ook vanochtend het abonnement afgesloten en nu de melding dat ik nog moet wachten tot het gereed is om te downloaden. Verder geen melding in de auto oid. Heb een M3 2024 (HW4).
Is er al iemand die de FSD update heeft ontvangen en de abonnementsvorm heeft aangeschaft?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Ik heb FSD gekocht als test om te kijken of ik de update dan eerder ga krijgen :-)
(daarna vraag ik restitutie aan natuurlijk
)
(daarna vraag ik restitutie aan natuurlijk
Je gaat in het menu in de auto naar Software. Soms doet ie dan live een check met dat exacte tijdstip. (Werkt volgens mij alleen als de laatste check 24 uur geleden was)
Wat een prachtig verslag! En een primeur: dus toch 25 meter ASS. Ik ben zo vrij geweest je post te linken op het Duitse TFF forumnry schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:19:
Ik ben net thuisgekomen na het testen van FSD en alle mogelijke combinaties die ik kon bedenken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben naar de dichtstbijzijnde Appie gereden. Het rijden ging erg goed. Parkeren kan nog wel wat verbetering gebruikenDe auto rijdt meerdere keren heen en weer, terwijl je hem in één keer kunt parkeren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
haha keep us op de hoogtexares schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:23:
Ik heb FSD gekocht als test om te kijken of ik de update dan eerder ga krijgen :-)
(daarna vraag ik restitutie aan natuurlijk)
Hilary Duff 4-Life
Ben benieuwd. Ik heb nog geen FSD. Wel gekocht (paar weken geleden)
Maar wel een software versie (2026.2.200.1 af fabriek) die, volgens een Tesla medewerker en de Tesla chatbot, al FSD V14.2.2.5 heeft.
Dus wellicht heb ik toch nog een update nodig, of is er nog wat anders nodig om geactiveerd te raken.
Maar wel een software versie (2026.2.200.1 af fabriek) die, volgens een Tesla medewerker en de Tesla chatbot, al FSD V14.2.2.5 heeft.
Dus wellicht heb ik toch nog een update nodig, of is er nog wat anders nodig om geactiveerd te raken.
Enjoying life
model en jaar?walto schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:35:
Ben benieuwd. Ik heb nog geen FSD. Wel gekocht (paar weken geleden)
Hilary Duff 4-Life
Kan je net als in de usa rij modes selecteren? Daar is die in Mad Max mode sneller en agressiever.Maronite schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:55:
In Nederland zijn er geen speed profiles maar kan je een Vmax + X instellen zag ik op Xdemolition_man schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:43:
[...]
Kan je net als in de usa rij modes selecteren? Daar is die in Mad Max mode sneller en agressiever.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het schijnt mogelijk te zijn om van 'standaard' naar 'geavanceerd' te wisselen qua updatepreferenties. Anekdotisch, maar een lange tijd kreeg ik geen updates meer en dit heeft geholpen (niet in dit geval voor FSD, overigens - ik woon ook helaas niet in NL voor deze releasexFeverr schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:00:
[...]
Zeker weet ik het niet, maar ik denk elke 24u. En dat valt niet te forceren.
De handleiding van de HW4 voertuigen van tesla geeft wel alsnog 6 meter aan.pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:28:
[...]
Wat een prachtig verslag! En een primeur: dus toch 25 meter ASS
zie ook hier. Volgens deze voorlopige uitslag nog niet, maar eerder in deze thread wel al mensen die met abonnement de FSD update hadden ontvangen.Davidas schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:22:
Is er al iemand die de FSD update heeft ontvangen en de abonnementsvorm heeft aangeschaft?
https://docs.google.com/s...P8UPmbHk/edit?usp=sharing
[ Voor 13% gewijzigd door LtMarx op 12-04-2026 13:49 ]
Ik zou FSD best wel eens kort willen proberen. Is het mogelijk om je abonnement maandelijks op te zeggen?
+ kan ik het ook buiten Nederland gebruiken? Als ik bijvoorbeeld binnen Europa op vakantie ga? Of wordt het buiten de landsgrens gedactiveerd?
+ kan ik het ook buiten Nederland gebruiken? Als ik bijvoorbeeld binnen Europa op vakantie ga? Of wordt het buiten de landsgrens gedactiveerd?
[ Voor 40% gewijzigd door Pasteis op 12-04-2026 13:51 ]
misschien had ik nog een vraag moeten toevoegen: ben je influencer 
https://forms.gle/qDpCgdYQ7BGvksnP8
[ Voor 21% gewijzigd door LtMarx op 12-04-2026 13:51 ]
In de app werd ook aangegeven dat je dichter bij 6 meter moest zijn, maar zoals je op mijn screenshot kunt zien, is de straal van de cirkel nu 20 meter. Ik liep naar 35 meter afstand en probeerde de auto op te roepen; hij begon pas te bewegen toen ik nog 25 meter van de auto verwijderd was.Masterchiev schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:48:
[...]
De handleiding van de HW4 voertuigen van tesla geeft wel alsnog 6 meter aan.
Het zou een ongedocumenteerde wijziging kunnen zijn die met FSD gepaard gaat, of de documentatie is nog niet bijgewerkt.
Er is nog geen 2026.3.6 Owners Manual (of bedoel je een andere handleiding?)Masterchiev schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:48:
[...]
De handleiding van de HW4 voertuigen van tesla geeft wel alsnog 6 meter aan.
ik ben geen influencer dus denk dat die vraag al niet op gaat.LtMarx schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:51:
misschien had ik nog een vraag moeten toevoegen: ben je influencer
Buiten NL (nog) niet, is al verschillende keren langsgekomen.Pasteis schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:50:
Ik zou FSD best wel eens kort willen proberen. Is het mogelijk om je abonnement maandelijks op te zeggen?
Volg je bankbiljetten
Nee, de FSD-handleiding is ook erg duidelijk hierover. Het is geloof ik wel "gedoogd" maar wordt sterk afgeraden gezien de achtercamera een 180 graden hoek heeft en de aanhanger dit zodanig blokkeert dat je een enorme blinde vlek creëert.SpikeHome schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:14:
Werkt FSD ook met een aanhanger erachter?
Maar wordt de functie dan automatisch gedactiveerd? Of kan je er wel mee rijden met het risico dat je illigaal bent?ZeRoC00L schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:54:
[...]
Buiten NL (nog) niet, is al verschillende keren langsgekomen.
En nog een verandering met betrekking tot ASS. Voorheen, als je meer dan 6 meter van de auto verwijderd was, werd de parkeerrem geactiveerd en gaf het systeem aan dat het klaar was.
Nu, toen ik op 35 meter afstand was, werd de parkeerrem niet geactiveerd. De auto wachtte tot ik op de knop drukte, ook al was ik buiten de toegestane afstand. Zodra ik dichtbij genoeg was, begon de auto te rijden.
Nu, toen ik op 35 meter afstand was, werd de parkeerrem niet geactiveerd. De auto wachtte tot ik op de knop drukte, ook al was ik buiten de toegestane afstand. Zodra ik dichtbij genoeg was, begon de auto te rijden.
Op TeslaFi lijkt een patroon te ontstaan. 7 van de 8 auto's die 2026.3.6 gepusht heeft gekregen zat op software 2026.2.9.1. Volgens TeslaFi is 2026.2.9.1 aan FSD 14.2.2.5 gekoppeld, net als 2026.3.6. Zou het zijn dat de auto's die reeds FSD hadden aangeschaft al naar 2026.2.9.1 waren geüpdatet in afwachten van de goedkeuring en dat die nu voorrang krijgen op de auto's die nog op 2026.2.3 zitten (zoals die van mij)?
2026.8.6 heeft ook FSD 14.2.2.5. 2026.2.3 ging bij mij over in 2026.8.3 (FSD v13.2.9) en daarna 2026.8.6 (FSD v14.2.5.5). Ik heb geen FSD (NL) update en verwacht die voorlopig nog niet in het land waar ik woon.Tjenok schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:57:
Op TeslaFi lijkt een patroon te ontstaan. 7 van de 8 auto's die 2026.3.6 gepusht heeft gekregen zat op software 2026.9.2.1. Volgens TeslaFi is 2026.9.2.1 aan FSD 14.2.2.5 gekoppeld, net als 2026.3.6. Zou het zijn dat de auto's die reeds FSD hadden aangeschaft al naar 2026.9.2.1 waren geüpdatet in afwachten van de goedkeuring en dat die nu voorrang krijgen op de auto's die nog op 2026.2.3 zitten (zoals die van mij)?
[ Voor 13% gewijzigd door justanotherone op 12-04-2026 14:00 ]
Wordt inderdaad uitgeschakeldPasteis schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:57:
[...]
Maar wordt de functie dan automatisch gedactiveerd? Of kan je er wel mee rijden met het risico dat je illigaal bent?
https://www.teslarati.com...-driving-europe-imminent/
Volg je bankbiljetten
Dat is op HW3 denk ik als ik het zo lees.justanotherone schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:58:
[...]
2026.8.6 heeft ook FSD 14.2.2.5. 2026.2.3 ging bij mij over in 2026.8.3 (FSD v13.2.9) en daarna 2026.8.6 (FSD v14.2.5.5). Ik heb geen FSD (NL) update en verwacht die voorlopig nog niet in het land waar ik woon.
Tesla zet auto's nooit terug naar een vorige software versie. Dus je kan niet van 2026.8.6 naar 2026.3.6. Ik heb het idee dat alle HW4 auto's in Nederland expres op de 2026.2 software versie gehouden zijn om de update naar 2026.3.6 mogelijk te maken. Dat verklaart waarom mijn auto nog steeds niet naar 2026.8.X is geüpdatet en al heel lang op 2026.2.3 staat.justanotherone schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:58:
[...]
2026.8.6 heeft ook FSD 14.2.2.5. 2026.2.3 ging bij mij over in 2026.8.3 (FSD v13.2.9) en daarna 2026.8.6 (FSD v14.2.5.5). Ik heb geen FSD (NL) update en verwacht die voorlopig nog niet in het land waar ik woon.
[ Voor 8% gewijzigd door Tjenok op 12-04-2026 14:03 ]
Het is erg stil met de updates
Wellicht omdat ze in de US nu slapen en iemand op de knop moet rammen.
Ja, zat het zelfde te denken. morgen weer een wave?Tweakx schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:09:
Het is erg stil met de updatesWellicht omdat ze in de US nu slapen en iemand op de knop moet rammen.
Hilary Duff 4-Life
Of de eerste 1100 auto's met FSD in NL zijn bereikt ?Tweakx schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:09:
Het is erg stil met de updatesWellicht omdat ze in de US nu slapen en iemand op de knop moet rammen.
Dat nummer is toch ergens gecommuniceerd ?
Volg je bankbiljetten
Yep (helemaal niet dat ik mijn gelijk wil halen hoorTjenok schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:03:
[...]
Tesla zet auto's nooit terug naar een vorige software versie. Dus je kan niet van 2026.8.6 naar 2026.3.6. Ik heb het idee dat alle HW4 auto's in Nederland expres op de 2026.2 software versie gehouden zijn om de update naar 2026.3.6 mogelijk te maken. Dat verklaart waarom mijn auto nog steeds niet naar 2026.8.X is geüpdatet en al heel lang op 2026.2.3 staat.
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 12-04-2026 14:17 ]
Dat denk ik niet..nry schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:19:
melding dat versie 2026.2.3 beschikbaar was.
Elon geeft op X aan dat 2026.3.6 nagenoeg gelijk is aan FSD 14.3:
https://x.com/i/status/2043269031659200666
https://x.com/i/status/2043269031659200666
ik begin me wel een beetje zorgen te maken, waar ik ook zoek. Ik lees nog niemand over een X / S met HW4 die de update heeft gehad.
Ik zit met smart in mijn x plaid hw4 2023 te wachten...
Ik zit met smart in mijn x plaid hw4 2023 te wachten...
Hier alvast een paar kleine stukjes. Werkt supergoed!
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik heb FSD al binnen!Tweakx schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:09:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
/f/image/bQMFgBUZs692mHb15KERyHJ6.png?f=fotoalbum_large)