• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:35
pdidi schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:59:
[...]

Kijk, als dit alsmaar herhaald wordt terwijl iedereen inmiddels weet dat de RDW dit onafhankelijk controleert, dan heeft discussie hierover weinig zin
Discussie is zinvol zolang jij de Tesla Marketing blijft herhalen als de heilige waarheid. Dat RDW dit controleert betekent niet dat RDW dat ook heeft bevestigd.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:03:
[...]

Discussie is zinvol zolang jij de Tesla Marketing blijft herhalen als de heilige waarheid. Dat RDW dit controleert betekent niet dat RDW dat ook heeft bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXKwocWge8frsse5FU1HPI0sX20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycfdQgGbUTpsQRXzLEWnvuE1.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Ja, en wat probeer jij hiermee aan te tonen? Waar bevestigt dit de door jou herhaalde Tesla Marketing claims.

Als dat ergens wel door RDW is of wordt bevestigd dan is dat een relevant feit voor een volgend WOO-verzoek. Make my day oOo

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 24-09-2026 11:19 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik blijf het apart vinden dat belangrijke verkeersregels overtreden (fietsers inhalen waar het niet mag, 45 km/h rijden waar de limiet 30 is) wordt goedgepraat onder het motto dat het met FSD veiliger is dan normaal en dat je daarom de regels kan overtreden. Dat kan wel zijn maar dit is niet een argument waarmee je onder een boete uitkomt en bevordert ook niet het veiligheidsgevoel voor de fietser die verwacht niet ingehaald te worden. Als ik zelf zeg “ik ben een betere bestuurder dan gemiddeld en daarom kan ik veilig te hard rijden” (en dat op de een of andere manier ook objectief beoordeeld kan zijn) geeft dat niet het recht om binnen de bebouwde kom 50% te hard te rijden.

Zoals eerder gezegd, ik ben erg onder de indruk van FSD en gebruik het bijna iedere dag maar de kennis van lokale verkeersregels en borden blijft erg zwak. Dit is nou juist iets waar de nationale regulators beter op mogen letten, zeker omdat het voor Tesla ook niet heel moeilijk moet zijn om in te bouwen wat bijvoorbeeld een fietszone in België is. Ik had ook verwacht dat Tesla dit iets pro-actiever in zou bouwen bij de uitrol naar een nieuw land aangezien dit de acceptatie alleen maar enorm helpt.

Ik kom toevallig iedere dag op de snelweg bij een rijbaan die gesloten is met een pijl en rood kruis en iedere dag negeert FSD dit en moet ik ingrijpen. Dit blijft onbegrijpelijk.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TeslaNerd schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:11:
[...]

Maar reageer nu eens inhoudelijk op de inhoudelijke kritiek van Johanna.be

[Afbeelding]
Regels boven veiligheid stellen, FSD is aantoonbaar veiliger dan een manuele bestuurder, die veel vaker lak heeft aan regels, afgeleid is en als projectiel door het verkeer heen gaat.

Regels zijn geen doel op zich, het zijn een beheersmaatregelen om een risico te mitigeren. Net zoals een level 2 ++ systeem dat is. Je kan dus ook stellen dat met een additionele beheersmaatregel als FSD het risico dat wanneer een FSD een kleine verkeersovertreding maakt netto lager maakt.

Sterker nog dit blijkt ook uit de statistieken. Daarnaast, het is een L2 ADAS systeem, dus waar hebben wij het over!? Andere L2 systemen kijken niet of nauwelijks naar verkeersregels.
Dus, wat is nu het probleem exactly?

Overigens jammer dat er wederom een discussie ontstaat over regeltjes. Ik ga het weer herhalen, kan hier geen apart topic voor komen. Verkeersveiligheid in combinatie met L2+ systemen en regelgeving. Kunnen de regel fetisjisten daar in gesprek, kunnen wij het weer over FSD hebben :)

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 24-09-2026 11:25 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Ik ben echt overtuigd dat de mensen achter Johanna.be dit goed bedoelen, maar dat hun perceptie van de realiteit gewoon contra-productief staan op hun waarden.

Verkeersveiligheid is 1 van mijn belangrijkste waarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpqS43Dgxmchbg9n9mIXLiTlWmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ipi6SoM9e3khAjBbSpxAwaUK.png?f=fotoalbum_large

Johanna draait haar om in haar graf. Verschrikkelijk dit.

[ Voor 9% gewijzigd door Ecological op 24-09-2026 11:24 ]

finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026

• TeslaNerd
revolution-nl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:21:
[...]

Regels boven veiligheid stellen, FSD is aantoonbaar veiliger dan een manuele bestuurder, die veel vaker lak heeft aan regels, afgeleid is en als projectiel door het verkeer heen gaat.

Regels zijn geen doel op zich, het zijn een beheersmaatregelen om een risico te mitigeren. Net zoals een level 2 ++ systeem dat is. Je kan dus ook stellen dat met een additionele beheersmaatregel als FSD het risico dat wanneer een FSD een kleine verkeersovertreding maakt netto lager maakt.

Sterker nog dit blijkt ook uit de statistieken.
Dus, wat is nu het probleem exactly?

Overigens jammer dat er wederom een discussie ontstaat over regeltjes. Ik ga het weer herhalen, kan hier geen apart topic voor komen. Verkeersveiligheid in combinatie met L2+ systemen en regelgeving. Kunnen de regel fetisjisten daar in gesprek, kunnen wij het weer over FSD hebben :)
Welke statistieken laten zien dat manuele bestuurders, die veel vaker lak heeft aan regels, afgeleid is en als projectiel door het verkeer heen gaat gebruik (gaan) maken van een ADAS zoals FSD Supervised?

• TeslaNerd
Ecological schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:23:
Ik ben echt overtuigd dat de mensen achter Johanna.be dit goed bedoelen, maar dat hun perceptie van de realiteit gewoon contra-productief staan op hun waarden.

Verkeersveiligheid is 1 van mijn belangrijkste waarden.

[Afbeelding]

Johanna draait haar om in haar graf. Verschrikkelijk dit.
Gewoon wat @MysticMan hieronder schrijft:

Als ik zelf zeg “ik ben een betere bestuurder dan gemiddeld en daarom kan ik veilig te hard rijden” (en dat op de een of andere manier ook objectief beoordeeld kan zijn) geeft dat niet het recht om binnen de bebouwde kom 50% te hard te rijden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TeslaNerd schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:25:
[...]

Welke statistieken laten zien dat manuele bestuurders, die veel vaker lak heeft aan regels, afgeleid is en als projectiel door het verkeer heen gaat gebruik (gaan) maken van een ADAS zoals FSD Supervised?
Zie de laatste reports. Verder staak ik de discussie hier, omdat ik wel klaar ben met de regel /wetgeving discussie gezien het een L2 ADAS systeem betreft.

ik zou zeggen open een apart topic om het lekker over L2+ en wetgeving te hebben met gelijkgestemden. Have fun!

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:53
MysticMan schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:19:
Ik blijf het apart vinden dat belangrijke verkeersregels overtreden (fietsers inhalen waar het niet mag, 45 km/h rijden waar de limiet 30 is) wordt goedgepraat onder het motto dat het met FSD veiliger is dan normaal en dat je daarom de regels kan overtreden.
Maar dat is niet wat hier gebeurt.

Je mag verkeersregels niet overtreden. Ook niet met FSD. In zo'n geval is het aan de bestuurder om in te grijpen. Gegeven dat FSD de manouvre om een fietser in te halen duidelijk aangeeft, en gegeven dat je als supervisor alle tijd hebt om verkeersborden te herkennen en obv daarvan je snelheid zelf kan aanpassen, is daar ruim voldoende ruimte voor. Het wordt van je verwacht als bestuurder dat je dat ook gewoon doet. Je bent immers bestuurder.

FSD Supervised is goedgekeurd als rijhulpsysteem. De veiligheidscijfers zijn erop gebaseerd dat de samenwerking tussen mens en systeem tot betere beslissingen komt, dan alleen de mens.
de kennis van lokale verkeersregels en borden blijft erg zwak [...]
Ik kom toevallig iedere dag op de snelweg bij een rijbaan die gesloten is met een pijl en rood kruis en iedere dag negeert FSD dit en moet ik ingrijpen. Dit blijft onbegrijpelijk.
Die klachten zijn natuurlijk zeer terecht en zullen moeten worden opgelost, mocht FSD Supervised ooit tot de staat FSD Unsupervised gepromoveerd worden.

De vraag waarover de UNECE zich moet gaan buigen is of een rijhulpsysteem als FSDS, gegeven dat het nu al aantoonbaar een positieve impact heeft op de veiligheid, al Europa-breed uitgerold mag worden, ondanks dat het wel degelijk nog soms een fout maakt.
Belangrijk gegeven daarin is dat alle andere rijhulpsystemen (cruise control, lane keep) die al jaren zijn goedgekeurd, ook geen rekening houden met de verkeerssituaties die je noemt, zonder morren gewoon zijn toegelaten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• TeslaNerd
revolution-nl schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:28:
[...]

Zie de laatste reports. Verder staak ik de discussie hier, omdat ik wel klaar ben met de regel /wetgeving discussie gezien het een L2 ADAS systeem betreft.

ik zou zeggen open een apart topic om het lekker over L2+ en wetgeving te hebben met gelijkgestemden. Have fun!
Ook dat zijn "Ervaringen met FSD in EU". Jij bent hieronder zelf deze discussie gestart met een reeks uitspraken waar prima over te discussiëren valt binnen de grenzen van dit topic

Richh schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:52:
[...]

Die johanna.be kende ik nog niet, maar het debestreffende rapport staat hier: https://johanna.be/images/articleimages/FSD/report_FSD30.pdf
Ik weet niet precies waarom je AI dat heeft samengevat tot "maakt de computer regelmatig gevaarlijke fouten of verkeerde inschattingen", maar dat is niet precies wat er in het rapport staat. Daarin staat in de conclusie bijvoorbeeld juist ook:

[...]

Er zijn een paar klachten:
  • Het rijdt soms te hard (26km/u in een 20km/u zone, en het mist wel eens een 30km/u zone). Ik denk een terechte klacht. Overigens moet ik de eerste auto met ISA die 100% juist leest nog vinden.
  • Het ISA piepje staat uit (dat klopt, is onderdeel van de uitzondering, maar daar gaat de UNECE zich vast over buigen). Daarover is ook al vaker wat geschreven.
  • Het snapt Belgische fietsstraten klaarblijkelijk niet. Blijkbaar mag je op Belgische fietsstraten niet inhalen. Heb ook weer wat nieuws geleerd vandaag, want in Nederland mag dat gewoon wel (cc @Tommie12). Beetje gekke regel als je het mij vraagt, maar hey, daar zal Tesla vast wel een update voor uitrollen.
Imho allemaal geen "gevaarlijke fouten" en allemaal fouten die je ruim van tevoren aan ziet komen en je het systeem kan corrigeren - zoals doodnormaal is bij alle rijhulpsystemen waarmee auto's hedendaags worden uitgerust.

Over de artikelen van Reuters is meer dan voldoende geschreven in dit topic.

En zoals inmiddels al talloze keren aan @TeslaNerd uitgelegd, zoals ook letterlijk staat beschreven in de teksten die de RDW heeft gedeeld bij de goedkeuring: de combinatie van mens en bestuurder is hetgene wat voor de extra veiligheid zorgt. FSD Supervised is daarmee nadrukkelijk een rijhulpsysteem.

En dat dat allemaal klopt, blijkt uit de cijfers die het afgelopen half jaar in de praktijk op het EU continent door gewone mensen worden uitgevoerd. Die cijfers worden geaudit en zullen ongetwijfeld bij de stemming op 6 oktober wel worden meegenomen. Wellicht worden ze ook openbaar gemaakt uit de UNECE stukken enkele dagen later. Je hebt dus nog 2 weken om je boos te maken.
Wat mij verbaasd is dat ze al hun tests met Contextual Max Speed Uit hebben gedaan. Terwijl die functie juist ook bedoeld is om FSD langzamer te laten rijden als bv door mapdata er een verkeerde max snelheid wordt aangehouden
MysticMan schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:19:

onder het motto dat het met FSD veiliger is dan normaal en dat je daarom de regels kan overtreden
Volgens mij is dat hier nergens gezegd

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:55
pdidi schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:40:
[...]

Wat mij verbaasd is dat ze al hun tests met Contextual Max Speed Uit hebben gedaan. Terwijl die functie juist ook bedoeld is om FSD langzamer te laten rijden als bv door mapdata er een verkeerde max snelheid wordt aangehouden
Wat mij verbaasd is dat Tesla gebruik maakt van mapdata. Dat doen bestuurders immers ook niet, die kijken naar de verkeersborden die ze naast de weg zien staan. Juist de mapdata is zo'n beetje het meest onbetrouwbare wat er maar is.

FSD ziet alle auto's, fietsers, voetgangers, wegen, belijningen, uitvoegstroken, invoegstroken, enz wel, en iets simpels als een verkeersbord (waar de gewone bestuurders zijn informatie vandaan halen) wordt dan niet herkend?

• Ecological
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:28:
[...]

Gewoon wat @MysticMan hieronder schrijft:

Als ik zelf zeg “ik ben een betere bestuurder dan gemiddeld en daarom kan ik veilig te hard rijden” (en dat op de een of andere manier ook objectief beoordeeld kan zijn) geeft dat niet het recht om binnen de bebouwde kom 50% te hard te rijden.
Ik heb al heel vaak gezet in dit topic dat ik in de bebouwde kom eigenlijk nooit te hard rijdt. Ik vind verkeersveiligheid namleijk heel erg belangrijk. Maar de voorbeelden in het rapport zijn wel echt heel slecht gekozen.

finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026

Chielp schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:50:
[...]

Wat mij verbaasd is dat Tesla gebruik maakt van mapdata. Dat doen bestuurders immers ook niet, die kijken naar de verkeersborden die ze naast de weg zien staan. Juist de mapdata is zo'n beetje het meest onbetrouwbare wat er maar is.

FSD ziet alle auto's, fietsers, voetgangers, wegen, belijningen, uitvoegstroken, invoegstroken, enz wel, en iets simpels als een verkeersbord (waar de gewone bestuurders zijn informatie vandaan halen) wordt dan niet herkend?
Eens (zie ook mijn post hierover), maar er blijven altijd situaties waar door onleesbare borden of foutjes van wegbeheerders/aannemers er terug gevallen moet worden op mapdata.
En mss ben ik een uitzondering, maar ik als gewone bestuurder was in het buitenland al heel vaak afhankelijk van de max snelheden die in de mapdata stond. Hoe vaak ik mijn vrouw niet moest vragen: volgens tomtom mag ik hier 130, maar klopt dat wel?

[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 24-09-2026 12:01 ]

• Richh
pdidi schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:40:
[...]

Eens - maar in hun defense, het zou in feite niet uit moeten maken. Wij weten dit, maar wij zijn dan ook bovengemiddeld geinteresseerd in de techniek en hebben het een en ander uitgezocht. De feature zou beter uitgelegd moeten worden aan de eindgebruiker.

En onafhankelijk van hoe je settings staan, als je +0% invult zou het fijn zijn als Tesla niet 40 rijdt in een 30 zone, of de wegindeling en/of medeweggebruikers het nou toestaan of niet.

Persoonlijk vind ik dat geen reden om het hele systeem dan maar af te keuren. Het betreft een supervised systeem en de bestuurder kan daar heel prima op anticiperen. Dat is ook mijn praktijkervaring over >8000km.
Daarnaast is dit een issue wat maar weinig voorkomt: mijn ervaring is dat het 95% van de tijd gewoon goed gaat. En al helemaal buiten de bebouwde kom.
Vroeger moest ik ook mijn cruisecontrol aanpassen als ik op een nieuwe weg kwam. Dat is nooit een probleem geweest. Ik heb veel meer tijd om op het verkeer te letten als de auto alles doet en ik alleen af en toe de snelheid hoef aan te passen. Plus, ik heb er vertrouwen in dat dit naar verloop van tijd beter gaat worden.
Chielp schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:50:
[...]

Het is overduidelijk een keuze van Tesla inderdaad; dat het verkeersborden kan herkennen weten we immers ook. Waarom ze voor de combinatie van kiezen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het is om false positives (herkenning van een gedraaid verkeersbord of een verkeersbord bedoeld voor een andere rijbaan) te voorkomen, wat natuurlijk ten gronde staat aan alle discussies rondom phantom breaking die voorheen geldden.

Richh schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:00:
[...]

Eens - maar in hun defense, het zou in feite niet uit moeten maken. Wij weten dit, maar wij zijn dan ook bovengemiddeld geinteresseerd in de techniek en hebben het een en ander uitgezocht. De feature zou beter uitgelegd moeten worden aan de eindgebruiker.
Zij wisten dit heel goed, het staat er zelfs perfect in uitgelegd. Het document laat zien dat zij juist alles zeer nauwkeurig into depth hebben uitgezocht. Zo lijkt hun appendix B volledig op mijn post te zijn gebaseerd. Dan voelt het expliciet niet gebruiken van die functie bij mij al snel als cherry picking

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 24-09-2026 12:11 ]

• Ecological
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:38:
[...]

Kijk, hele binnensteden worden omgevormd tot fietserszone, en dus mag je een fietser niet inhalen. Als FSD dat toch doet, dan is die fietser gelukkig niet elke keer omver gereden, maar het geeft wel een sterk onveiligheidsgevoel, en dat betekent dat sommige mensen de volgende keer de fiets niet meer nemen.

Voor mij zou het simpel zijn. Laat een FSD Tesla in 10 verschillende examencentra telkens 10 keer een rijexamen rijden bij telkens een andere examinator. En als ze geen slaagpercentage halen van 90% (eigenlijk ... 100%, maar ik hou rekening met een overijverige examinator), dan gaat FSD er uit tot ze het wel kunnen.

Het gaat niet altijd alleen om ongevallen vermijden, het gaat ook om sociaal aanvaardbaar rijgedrag. Dat een FSD met 50km/h in een zone 30 geen ongevallen veroorzaakt kan komen door de snellere reacties, maar je geeft mensen wel een ander gevoel van veiligheid.
Ik weet het! Ik kom redelijk vaak in Brussel. Maar zelf fiets ik al niet meer in Nederland omdat automobilisten te vaak mij bijna aan hebben gereden, terwijl ik gewoon heel netjes fiets.

Als je kijkt naar de foto’s - het is een lege weg - twee baans… overigens heb je in Brussel ook nog wegen met zebrapad en twee of vierbaans - die zijn pas echt heel gevaarlijk.

Dat je niet mag inhalen daar is wellicht ook wel leuk bedacht maar in mijn ervaring gaan de bestuurders gemaakt van vlees dan alsnog om je heen wat het weer allemaal veel gevaarlijker maakt.

• Ecological
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:14:
En ageer dan niet tegen FSD, maar ga kijken of tesla een update uit kan brengen. Het is veel makkelijker om een stuk software aan te passen dan het gedrag van een paar miljoen mensen. Software kun je iets leren, bestuurders uniform een stuk minder.
… ik wil nu even iets zeggen over updates en EU. :+

• Ecological
  • Nu online
https://www.reddit.com/r/SelfDrivingCars/s/btyu0edYbR

In de tussentijd mengt Duitsland zich ook in de discussie wat hun filosofie is.

Ik heb het vandaag ook nog heel druk op werk…

• Richh
pdidi schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:05:
[...]

Zij wisten dit heel goed, het staat er zelfs perfect in uitgelegd. Het document laat zien dat zij juist alles zeer nauwkeurig into depth hebben uitgezocht. Zo is hun appendix B zo uit mijn post overgenomen. Dan voelt het expliciet niet gebruiken van die functie bij mij al snel als cherry picking
Het zou me niks verbazen dat er inderdaad wat sprake is van cherry picking - merk ook op dat de European Transport Safety Council invloed heeft gehad op dit document (pagina 31) en FSD goedkeuring niet bij hun belangen past ;)

Maar linksom of rechtsom maakt dat natuurlijk niet helemaal uit. Het systeem doet iets wat niet de bedoeling was, zoals je zelf ook had opgemerkt en zoals de afgelopen maanden wel meer praktijkvoorbeelden in het topic zijn benoemd.

De hoofdvraag blijft hoe ernstig het is. Het betreft een supervised systeem en dit zijn perfect situaties die je prima aan ziet komen en waar je als bestuurder goed op kan anticiperen. Het verwachten van een 100% werkende snelheidsherkenning kan je onmogelijk als eis opstellen gegeven dat talloze rijhulpsystemen daar ook regelmatig een foutje mee maken - en al die systemen zijn nota bene verplicht in ieder voertuig.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
pff. wat een gezever weer, ben klaar met dit topic, iedereen dankjewel die daaraan heeft meegewerkt, ik stop met volgens van dit gedram, lijkt wel een stel kleuters die vechten over welke knikker nou mooier is. Ergens tussen de vele discussies staat best wat nuttigs maar het wordt overspoeld door wederzijds gedram.
Richh schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:14:
[...]

Het zou me niks verbazen dat er inderdaad wat sprake is van cherry picking - merk ook op dat de European Transport Safety Council invloed heeft gehad op dit document (pagina 31) en FSD goedkeuring niet bij hun belangen past ;)

Maar linksom of rechtsom maakt dat natuurlijk niet helemaal uit. Het systeem doet iets wat niet de bedoeling was, zoals je zelf ook had opgemerkt en zoals de afgelopen maanden wel meer praktijkvoorbeelden in het topic zijn benoemd.

De hoofdvraag blijft hoe ernstig het is. Het betreft een supervised systeem en dit zijn perfect situaties die je prima aan ziet komen en waar je als bestuurder goed op kan anticiperen. Het verwachten van een 100% werkende snelheidsherkenning kan je onmogelijk als eis opstellen gegeven dat talloze rijhulpsystemen daar ook regelmatig een foutje mee maken.
Het doel van dit rapport (en de ETSC) is om koste wat kost FSDs niet EU breed goedgekeurd te krijgen. Dat zie je ook in de recommendations. Ze hebben bewust niet getest met Speed Offset, maar er wel het speerpunt van hun recommendations van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6aCboDRWmNTULeRC5SERExTvME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynJAqGdsBAKXbEKgnBrGf7w5.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Richh schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:14:
[...]

De hoofdvraag blijft hoe ernstig het is. Het betreft een supervised systeem en dit zijn perfect situaties die je prima aan ziet komen en waar je als bestuurder goed op kan anticiperen. Het verwachten van een 100% werkende snelheidsherkenning kan je onmogelijk als eis opstellen gegeven dat talloze rijhulpsystemen daar ook regelmatig een foutje mee maken - en al die systemen zijn nota bene verplicht in ieder voertuig.
De influencers in dit topic die bovenop dit rapport zijn gesprongen om het aan te vallen weten dat heel goed, terwijl het in het rapport perfect wordt uitgelegd en dat de onderzoekers van Johanna.be juist alles zeer nauwkeurig into depth hebben uitgezocht.

Dat het dan als cherry picking voelt past expliciet bij influencers die eindeloos de Tesla Marketing blijven herhalen

[ Voor 51% gewijzigd door TeslaNerd op 24-09-2026 12:30 ]

• Richh
TeslaNerd schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:23:
[...]

De influencers in dit topic die bovenop dit rapport zijn gesprongen om het aan te vallen weten dat heel goed, terwijl het in het rapport perfect wordt uitgelegd en dat de onderzoekers van Johanna.be juist alles zeer nauwkeurig into depth hebben uitgezocht.

Dat het dan als cherry picking voelt past expliciet bij influencers die eindeloos de Tesla Marketing blijven herhalen
Hoezo citeer je nu mij? Ik val het toch helemaal niet aan? Ik geef volgens mij vrij duidelijke, puntsgewijze argumentatie waarom ik het met sommige zaken wel/niet eens ben.

Er staat nota bene letterlijk in mijn post dat het helemaal niet uit maakt of ze doelbewust cherry picking doen. De fout die ze aanstippen is correct. Mijn persoonlijke takeaway is wel dat zo'n fout het systeem niet per definitie onveilig maakt en/of een reden maakt om het af te keuren, en ik geef daarvoor meerdere argumenten.

Maar een discussie op die inhoud, of op de argumentatie weiger je, zoals gebruikelijk, aan te gaan.

Strooien met termen zoals "influencers" en "marketing" zonder inhoudelijke onderbouwing te geven, voegen bijzonder weinig toe aan dit topic. Gegeven je jezelf blijft herhalen en niet openstaat voor de mening van een ander, bestempel ik het als trollen en ben ik van mening dat je niks toevoegt aan dit topic.
Deze ben je ook vlot vergeten trouwens: TeslaNerd in "Tesla FSD: Ervaringen met FSD in EU"

• Ecological
  • Nu online
Ergens is het toch wel raar om te zien dat er op Tweakers zoveel luddites zitten. Dit is per definitie technologie en tech en we kunnen best discussieren en ervaringen delen over punten die echt belangrijk zijn.

Het is zo jammer dat elk gesprek rond Tesla zo gepolitiseerd is online, in het echte leven heb ik al tientallen mensen meegenomen en ze zijn allemaal enthousiast.

Hier doen we net alsof we de moraliteit politie zijn en nooit te hard rijden. Sorry hoor, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat je op de plekken gaat staan flitsen die ze in het rapport hebben laten zien dat een heel groot gedeelte daar met 60/70 rijdt en dan ook nog eens met de telefoon in de hand.

Dit is een topic over FSD en ervaringen ermee. Laten we dat asjeblieft niet vergeten.

Daarnaast is er ook een filosofische discussie mogelijk over snelheid en autonome systemen, als het systeem geen gevaar detecteert dan mag die van mij lekker 40 rijden daar. Daar heb ik echt geen problemen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Ecological op 24-09-2026 12:51 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ecological schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:48:
Ergens is het toch wel raar om te zien dat er op Tweakers zoveel luddites zitten. Dit is per definitie technologie en tech en we kunnen best discussieren en ervaringen delen over punten die echt belangrijk zijn.

Het is zo jammer dat elk gesprek rond Tesla zo gepolitiseerd is online, in het echte leven heb ik al tientallen mensen meegenomen en ze zijn allemaal enthousiast.

Hier doen we net alsof we de moraliteit politie zijn en nooit te hard rijden. Sorry hoor, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat je op de plekken gaat staan flitsen die ze in het rapport hebben laten zien dat een heel groot gedeelte daar met 60/70 rijdt en dan ook nog eens met de telefoon in de hand.

Dit is een topic over FSD en ervaringen ermee. Laten we dat asjeblieft niet vergeten.

Daarnaast is er ook een filosofische discussie mogelijk over snelheid en autonome systemen, als het systeem geen gevaar detecteert dan mag die van mij lekker 40 rijden daar. Daar heb ik echt geen problemen mee.
Ik denk dat er in NL veel minder camera's staan.

In mijn omgeving staat het vol. Als ik overal 8km/h te veel rij, dan heb ik binnen de week 5 boetes (en die omschrijven ze als GAS, gemeentelijk administratieve sancties). Dus als een FSD regelmatig 10km/h te hard gaat, dan is die 99€ per maand peanuts.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:57:
[...]

Dus als een FSD regelmatig 10km/h te hard gaat, dan is die 99€ per maand peanuts.
Idd, als. Ik heb nog geen enkele post hetzij van iemand in België danwel NL gezien die met FSDs aan een GAS of bekeuring heeft gekregen. Maar mss heb ik niet goed opgelet
Pagina: 1 ... 131 132 Laatste