• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:58
FSD heeft me veilig thuisgebracht. Ik had de FSD update en na 5 minuten kalibreren kon ik hem aanzetten.

De snelheid in de bebouwde kom en rotondes is voor mij prima, het is echt goed om te beseffen dat je los moet laten met dit systeem. Laat hem lekker rijden hoe die wilt. Niet te veel stressen over hoe snel die gaat en het maakt een wereld van verschil hoe je het systeem ervaart.

Ik zag weer heel veel idioten op de weg die aan het kleven waren, gevaarlijke acties aan het uitvoeren waren en het doet me echt beseffen hoe goed Tesla bezig is met FSD.

Wat ik wel zie, is echt een groot verschil met 14.3.8 in Amerika. We hebben die update hier ook echt nodig. En die DMS is compleet verkeerd afgesteld voor de realiteit van het leven. Maar daar kan Tesla niks aan doen.

Ik heb het niet gedaan, maar je gaat nu mensen hebben die hun FSD uitzetten en dan even een appje sturen terwijl ze zelf manueel rijden. Ik keur dat absoluut niet goed, maar het is wel de realiteit van wat er gaat gebeuren.

Enfin, laat dat de pret niet drukken. Tesla heeft er alles aan gedaan om FSD zo snel en goed mogelijk uit te rollen.

Wel kreeg ik net bijvoorbeeld een rijtje van zes auto’s die stilstonden, de linkerbaan was open, ik doe de richtingaanwijzer en ik kreeg een super wobble. Toen maar overgenomen. Met Sloth kan die daar lekker achter blijven hangen, maar als je op Hurry zit zou je verwachten dat die daar al rekening mee houdt. Daarom zijn die profielen hier belangrijk, alsmede 14.3.8.

In de VS zijn zat mensen die liever een harde grens hebben omdat ze al een paar keer boetes hebben gereden met Hurry of Mad Max. Ik denk dat een harde grens of een offset nog steeds kan met de bestuurdersprofielen.

I O+ Tesla en FSD

(PS: helaas clip niet opgeslagen en action cam stond niet aan - ik zorg dat alles binnenkort wordt opgenomen ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Ecological op 07-09-2026 16:39 ]

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:43

-tom-562

Oliesjeik

pdidi schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:16:
[...]

Ik vraag me af of iemand in de afweging meeneemt dat de kans op een ernstig ongeluk met letsel met 64% afneemt (31% tov Autopilot). Nu is die kans daarop op zich klein, maar als zoiets gebeurd dan is 99 euro/pm waarschijnlijk peanuts tov volledige gevolgschade (letsel, WIA, invaliditeit, etc)
Fiets jij met een fietshelm? :+ Het is gewoon een risicoinschatting en afweging

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

-tom-562 schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:36:
[...]

Fiets jij met een fietshelm? :+ Het is gewoon een risicoinschatting en afweging
Nee, ik fiets bijna nooit. Maar ik vroeg me dus af of iemand die afweging meeneemt, want dat is uiteindelijk de enige echte reden voor de EU om het toe te laten

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 07-09-2026 16:46 ]

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:46
Twee manieren om de max snelheid aan te passen die nietdeels* in de handleiding staan:
  1. Gedetecteerde maximumsnelheid overnemen? Houd het snelheidslimietbord ingedrukt
  2. Huidige snelheid overnemen? Dubbeltik op de weergegeven actuele snelheid
Ben benieuwd of er nog meer verborgen functies zijn!
edit:
* Het eerste punt blijkt wel in de handleiding te staan (bij TACC)

[ Voor 18% gewijzigd door kabski op 07-09-2026 18:05 ]

kabski schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:48:
Twee manieren om de max snelheid aan te passen die niet in de handleiding staan:
  1. Gedetecteerde maximumsnelheid overnemen? Houd het snelheidsicoontje ingedrukt
  2. Huidige snelheid overnemen? Dubbeltik op de huidige snelheid
Staan in de handleiding, maar niet bij FSD want gelden voor alle Self-Driving features (ook voor TACC en Autosteer)

• Ecological
pdidi schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:45:
[...]

Nee, ik fiets bijna nooit. Maar ik vroeg me dus af of iemand die afweging meeneemt, want dat is uiteindelijk de enige echte reden voor de EU om het toe te laten
We weten dat stress ook een killer is en we weten ook dat autorijden heel stressvol kan zijn,( maar ook ontspannend) Zelf vind ik het geweldig ontspannend rijden, ik wil nu al niet meer zonder en het wordt alleen beter (en hopelijk snel ook als alle stakeholders meewerken)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:04
kabski schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:48:
Twee manieren om de max snelheid aan te passen die niet in de handleiding staan:
  1. Gedetecteerde maximumsnelheid overnemen? Houd het snelheidsbord ingedrukt
  2. Huidige snelheid overnemen? Dubbeltik op de huidige snelheid
Punt 2.

Dus je bedoelt met FSD aan, geef je wat gas bij en dubbel tik je op de snelheid op je scherm?

• kabski
thijsboeree schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:56:
[...]

Punt 2.

Dus je bedoelt met FSD aan, geef je wat gas bij en dubbel tik je op de snelheid op je scherm?
Precies!
Ecological schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:52:
[...]

We weten dat stress ook een killer is en we weten ook dat autorijden heel stressvol kan zijn,( maar ook ontspannend) Zelf vind ik het geweldig ontspannend rijden, ik wil nu al niet meer zonder en het wordt alleen beter (en hopelijk snel ook als alle stakeholders meewerken)
Ok, laat ik je een strohalm geven: v14.3.9 is nu in de 2026.27 software branch gemerged, "toevallig" de branch waar wij met onze v14.2.2.6 ook in zitten ;)

• Ecological
pdidi schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:22:
[...]

Ok, laat ik je een strohalm geven: v14.3.9 is nu in de 2026.27 software branch gemerged, "toevallig" de branch waar wij met onze v14.2.2.6 ook in zitten ;)
Ik hoop het zo erg!!! Echt ik denk dat mensen versteld gaan staan hoeveel beter die gaat zijn.

• kabski
pdidi schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:51:
[...]

Staan in de handleiding, maar niet bij FSD want gelden voor alle Self-Driving features (ook voor TACC en Autosteer)
Na bijna drie jaar rijden in de Model 3 Highland was dit voor mij nieuw, haha!

Mijn tweede punt (huidige snelheid dubbeltikken om over te nemen als max snelheid) kan ik niet vinden in de handleiding.
kabski schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:33:
[...]

Na bijna drie jaar rijden in de Model 3 Highland was dit voor mij nieuw, haha!

Mijn tweede punt (huidige snelheid dubbeltikken om over te nemen als max snelheid) kan ik niet vinden in de handleiding.
Je hebt helemaal gelijk: dubbel klikken zet normaal de ISA ping weer aan, maar FSD heeft geen ISA ping. Een enkele klik met FSD zorgt er alleen maar voor dat het snelheidsbord niet meer knippert

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 07-09-2026 17:41 ]

• kabski
pdidi schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:40:
[...]

Je hebt helemaal gelijk: dubbel klikken zet normaal de ISA ping weer aan, maar FSD heeft geen ISA ping. Een enkele klik met FSD zorgt er alleen maar voor dat het snelheidsbord niet meer knippert
Ik heb de indruk dat we het niet over hetzelfde hebben. Mijn tweede punt gaat over het dubbeltikken op de weergegeven actuele snelheid (niet over het dubbeltikken op het snelheidslimietbord dat daaronder staat).
Slovenië approved
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ib_2npUgB3O4nTWozU0Mtl9Uvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDMpNCO7QiX1R59N0LzE6ACO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 07-09-2026 19:44 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:59
Jongentje schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:51:
[...]

Dan heb je geluk want ik heb m’n laatste ritje van 72 km dat ding 13x uit moeten zetten omdat hij maar blauw bleef knipperen. Hoofd bewegen bar voor naar links en rechts maar niets helpt.
Ik had exact hetzelfde en kreeg hier de excellente tip om mijn hoofd iets naar voor te kantelen (een beetje naar je stuur kijken bijna) en dat werkt perfect. Ondertussen 1000km gereden zonder enig probleem :)

• Ecological
Fire69 schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:52:
[...]

Ik had exact hetzelfde en kreeg hier de excellente tip om mijn hoofd iets naar voor te kantelen (een beetje naar je stuur kijken bijna) en dat werkt perfect. Ondertussen 1000km gereden zonder enig probleem :)
Rechtop zitten helpt bij mij ook, dus echt goed zorgen dat de camera je goed kan zien!

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:04
Ik reed zojuist van Hoofddorp naar Haarlem. Bij een verkeerslicht waar ik rechtsaf moest, ging FSD midden in de bocht ineens vol in de remmen: van ongeveer 28 km/u naar 19 km/u. Tegelijkertijd wiebelde hij met het stuur naar links. Na die eerste stuurbeweging heb ik het meteen overgenomen.

Ik kan in de video eigenlijk nergens een duidelijke aanleiding voor dit gedrag ontdekken. Misschien dat FSD het rode fietsersverkeerslicht heeft aangezien voor het verkeerslicht voor auto’s? Ik zie in ieder geval geen fietser van rechts aankomen of iets anders waar de auto op zou kunnen hebben gereageerd.

Ik ben benieuwd of iemand in de video wél iets ziet wat ik mis. Zie video hieronder. De rem en stuur-wiebel actie begint op 0:10.

Vreemde bocht

[ Voor 3% gewijzigd door thijsboeree op 07-09-2026 21:03 ]

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:08

gwg

thijsboeree schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:02:
Ik reed zojuist van Hoofddorp naar Haarlem. Bij een verkeerslicht waar ik rechtsaf moest, ging FSD midden in de bocht ineens vol in de remmen: van ongeveer 28 km/u naar 19 km/u. Tegelijkertijd wiebelde hij met het stuur naar links. Na die eerste stuurbeweging heb ik het meteen overgenomen.

Ik kan in de video eigenlijk nergens een duidelijke aanleiding voor dit gedrag ontdekken. Misschien dat FSD het rode fietsersverkeerslicht heeft aangezien voor het verkeerslicht voor auto’s? Ik zie in ieder geval geen fietser van rechts aankomen of iets anders waar de auto op zou kunnen hebben gereageerd.

Ik ben benieuwd of iemand in de video wél iets ziet wat ik mis. Zie video hieronder. De rem en stuur-wiebel actie begint op 0:10.

Vreemde bocht
Je hebt niet de source dashcam beelden van de tesla gehaald? kwaliteit is vrij aardappel
Pagina: 1 ... 125 126 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.