• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Jarus20 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:07:
[...]

Redelijk associaal vind ik persoonlijk. Zal wel een glitch zijn, mag ik hopen. Zeker omdat FSD zelf bijna overal als een slak rijdt en zelf constant gaat geseind worden dan.
Signaleren is in Nederland niet gebruikelijk, maar in andere landen wel gewoon normaal. Vooral in dat ene land waar iemand dus opeens met 200/u aankomt. Overigens alleen gebruikelijk als de persoon voor je ook daadwerkelijk aan de kant kan, anders word je gewoon geacht je aan te passen.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:27:
[...]

Volgens mij zijn erven in NL vaak dermate verplicht ingericht dat FSD er vanzelf de juiste snelheid gaat rijden. En voetgangers en fietsers krijgen sowieso voorrang als die zich op dezelfde weg bevinden
Tijdens de proefrit die ik met FSD maakte reden we 28 waar 15 was toegestaan. Het navigatiescherm vond dat we er 60 mochten.

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnA3 op 03-09-2026 12:45 ]

iRacing Profiel

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
karel_G_1981 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 05:01:
Iets nieuws ik merkte dat fsd met groot licht seinde naar een langzame auto op de linkerbaan terwijl ik met 130 aan kwam. Dus duidelijk even seinen om die auto naar rechts te manen.. Vond dat wel cool. Weet niet 100% zeker of het een glitch was van de matrixlampen maar het leek echt bewust, dus ga dat in de gaten houden.
Lijkt mij een glitch.
Je mag de Lichthupe alleen gebruiken als (kort) teken aan een voorligger op dezelfde baan dat je hem/haar in gaat halen. En niet om een langzamere rijder op de linkerbaan aan de kant te 'dwingen'. (Bron: Paragraph 16 StVO)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MartijnA3
In de VS wordt een incident gemeld waar een Model Y FSD actief had bij een dodelijk ongeval. https://electrek.co/2026/...assist-left-turn-batavia/

Of de bestuurder zelf "gas" heeft gegeven om FSD te forceren de manoeuvre te maken is niet duidelijk, dat weet alleen Tesla.

iRacing Profiel

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
MartijnA3 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:44:
[...]

Tijdens de proefrit die ik met FSD maakte reden we 28 waar 15 was toegestaan. Het navigatiescherm vond dat we er 60 mochten.
Ik blijf dergelijke 'fouten' van FSD toch wel gevaarlijk vinden.
Een woonerf is aangelegd zonder stoepjes en trottoirs, kinderen (en hun ouders) mogen de volledige 'weg' gebruiken voor wandelen, spelen e.d. Automobilisten mogen deze niet in gevaar brengen, desnoods moeten ze stoppen en vragen of ze even aan de kant gaan zodat de auto z'n weg kan vervolgen. Spelende kinderen gaan er niet van uit dat er een auto met bijna 30 km/h aan komt rijden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:05

Felyrion

goodgoan!

Yaksa schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:59:
[...]

Een woonerf is aangelegd zonder stoepjes en trottoirs, kinderen (en hun ouders) mogen de volledige 'weg' gebruiken voor wandelen, spelen e.d. Automobilisten mogen deze niet in gevaar brengen, desnoods moeten ze stoppen en vragen of ze even aan de kant gaan zodat de auto z'n weg kan vervolgen. Spelende kinderen gaan er niet van uit dat er een auto met bijna 30 km/h aan komt rijden.
Gevaarlijk is het niet, hoogstends irritant omdat je de snelheid moet aanpassen. Het wordt pas gevaarlijk als je de auto zijn gang laat gaan.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:32:
[...]

Ik doelde meer op de volgende eis waar een Nederlands erf (in België blijkbaar veel minder) aan moet voldoen:

De afstand tussen snelheidsverlagende voorzieningen zijn zodanig dat stapvoets (15 km/h) rijden redelijkerwijze uit de omstandigheden voortvloeit.

Als zelfs onze Sloth modus, die eerder te langzaam dan te snel rijdt, tot de conclusie komt dat 30km/u prima is, dan vermoed ik dat hier niet aan is voldaan. Maak anders een filmpje, dan kunnen we beter beoordelen of FSD het verkeerd heeft, of toch de gemeente.
Overigens is dit vergelijkbaar met de discussies omtrent 30km zones, die alleen rechtsgeldig is als de inrichting navenant is
Het zal allemaal wel. Maar de auto moet gewoon 15kmh aanhouden op een woonerf ongeacht hoe deze is ingericht. Nu rijdt de auto op het woonerf 30 en als het woonerf stopt gaat hij over op 15km/h terwijl dat stuk juist 30 is. Zulke basale dingen moeten in mijn ogen toch simpel te implementeren zijn. Nu heb ik inmiddels eelt op mijn duim door continue de snelheid goed te zetten.
Ook valt me op dat vaak de snelheidsborden van paralelbanen en afritten worden gepakt. Maargoed, laten we het er maar op houden dat het kinderziektes zijn.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

FSD is toch behoorlijk ambigu.

Stuur de auto over een complex rond punt waar sommige mensen met angst naar toe rijden (Place Meiser in Brussel), en dat gaat prima, maar simpelweg de snelheidsbeperkingen volgen en niet inhalen waar het niet mag is blijkbaar te complex.

Beetje als een hersenchirurg die wel kan opereren in de hersenen, maar geen vaccin kan zetten...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
[...]

Ik ben het met je eens, juist woonerven zijn heel belangrijk om de juiste snelheid te rijden. Wel zou ik interessant vinden of FSD hier minder hard rijdt dan meat drivers (woord spelling op meat proxys :P) en dan nog steeds, FSD kijkt nagenoeg 360 graden om zich heen en is niet afgeleid. Dus voor mij telt alleen, is het nu veiliger dan een menselijke bestuurder? Ik denk dat we wel kunnen stellen dat dit zo is. Dus dat maakt me blij, maar nog steeds iets dat Tesla moet fixxen.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Sowieso is FSD raar met het aanhouden van de juiste snelheid. Soms totaal onnodig langzamer gaan rijden zonder aanwijsbare reden, soms keihard afremmen voor eens nelheidsverlaging op de borden, soms gewoon doordenderen als er wel (matrix)borden staan. Erg inconsequent en niet heel betrouwbaar dus.

Afgelopen week op een snelweg met 120, vervolgens wegwerkzaamheden met 90 op matrixborden en snelheidsborden. FSD dendert gewoon door met 120. Terwijl er dan weer wel (keihard) geremd wordt als er ergens een bord 90 bij nat wegdek staat.

Dorpje hier in de buurt is deels 30 en deels 50. Volgens FSD overal 60. Enige oplossing is dan FSD uitzetten.
MartijnA3 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:44:
[...]

Klinkt als een mapdata probleem. Weet je nog waar het was?
Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:55:
[...]

FSD is toch behoorlijk ambigu.

Stuur de auto over een complex rond punt waar sommige mensen met angst naar toe rijden (Place Meiser in Brussel), en dat gaat prima, maar simpelweg de snelheidsbeperkingen volgen en niet inhalen waar het niet mag is blijkbaar te complex.

Beetje als een hersenchirurg die wel kan opereren in de hersenen, maar geen vaccin kan zetten...
Juist niet ambigu. Beide doet het op basis van context

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ecological schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:09:
[...]

Ik ben het met je eens, juist woonerven zijn heel belangrijk om de juiste snelheid te rijden. Wel zou ik interessant vinden of FSD hier minder hard rijdt dan meat drivers (woord spelling op meat proxys :P) en dan nog steeds, FSD kijkt nagenoeg 360 graden om zich heen en is niet afgeleid. Dus voor mij telt alleen, is het nu veiliger dan een menselijke bestuurder? Ik denk dat we wel kunnen stellen dat dit zo is. Dus dat maakt me blij, maar nog steeds iets dat Tesla moet fixxen.
Tsja, zo zal iedereen wel iets hebben dat nodig gefixt moet worden, mij kan het niet boeien dat hij een woonerf niet snapt, ik kom daar eigenlijk nooit. En zou de keer dat ik er kom nog niet zo erg vinden om zelf te rijden, misschien doe ik dat zelfs wel liever. Maar als hij gewoon een beetje dynamisch mee kan rijden op de snelweg is voor mij dan weer een grotere winst.

• Tommie12
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:22:
[...]

Juist niet ambigu. Beide doet het op basis van context
En in die context staat een snelheidsbord van max 15, of er is een witte lijn die duidelijk aan geeft : NIET INHALEN, omdat dat de regels zijn...

Hoe moeilijk kan het zijn...

Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:40:
[...]

En in die context staat een snelheidsbord van max 15, of er is een witte lijn die duidelijk aan geeft : NIET INHALEN, omdat dat de regels zijn...

Hoe moeilijk kan het zijn...
Context <> verkeersbordherkenning

• Tommie12
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:46:
[...]

Context <> verkeersbordherkenning
Dat staan de prioriteiten verkeerd.

Als iedereen in de gracht rijdt, gaat FSD dat dan ook doen?

• MartijnA3
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:19:
[...]

Klinkt als een mapdata probleem. Weet je nog waar het was?
Zeker weet ik waar het was.

Het is een combinatie van het niet kunnen lezen van a) het bebouwde kom bord, b) het woonerf bord en c) foutieve mapdata.

3 zaken die Tesla's FSD niet op orde heeft, maar wat in de basis niet uitmaakt, want supervised.

iRacing Profiel

Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:47:
[...]

Dat staan de prioriteiten verkeerd.

Als iedereen in de gracht rijdt, gaat FSD dat dan ook doen?
Die gracht is wel context

• Tommie12
  • Nu online
MartijnA3 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:47:
[...]

3 zaken die Tesla's FSD niet op orde heeft, maar wat in de basis niet uitmaakt, want supervised.
Dat is als te snel rijden en hopen dat Hyacinth Bucket naast jou zit om je te wijzen op snelheid...

Dit zijn toch echt dingen die een FSD perfect moet kunnen. Kan er niemand het boek met de verkeersregels eens voorlezen aan GROK die dan de code aan past?

MartijnA3 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:47:
[...]

Zeker weet ik waar het was.

Het is een combinatie van het niet kunnen lezen van a) het bebouwde kom bord, b) het woonerf bord en c) foutieve mapdata.

Heb je een maps link?

• Tommie12
  • Nu online
Nee, want daar zit een wegrand voor, en daar zou een auto niet over mogen rijden.

Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:48:
[...]

Dat is als te snel rijden en hopen dat Hyacinth Bucket naast jou zit om je te wijzen op snelheid...

Dit zijn toch echt dingen die een FSD perfect moet kunnen. Kan er niemand het boek met de verkeersregels eens voorlezen aan GROK die dan de code aan past?
Fsd heeft geen code

• MartijnA3
Die ga ik niet delen omdat de casus via mijn werk op mijn pad kwam.

iRacing Profiel

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16
[...]

Heb jij nu al eens een keer in een Tesla gereden en FSD geprobeerd en zelf ervaren hoe snel of hoe te reageren als de auto iets onverwachts doet ?

PSN: FreakGIB

• gjcvro
  • Nu online
[...]

Denk dat ze dat aan het doen zijn, maar ze zijn nu bij situatie 9.678.347, waar iemand het logisch vond om de uitrit dusdanig te plaatsen dat 10 deskundigen er nu over moeten buigen of dit wel correct is gebeurd, en het daadwerkelijk een uitrit is. Of misschien toch een zijweg.

Dus nog maar 30 miljoen andere regeltjes en het zit er in. Daarna weer keuring door de rdw. Ik zou mijn adem niet inhouden voor die tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door gjcvro op 03-09-2026 14:54 ]

• MartijnA3
[...]

Dit zijn toch echt dingen die een FSD perfect moet kunnen.
Eens, maar kennelijk was het geen vereiste voor de RDW, omdat altijd gewezen kan worden naar de supervisor. En dat vind ik persoonlijk het vervelende aan dit alles. De basis moet op orde zijn wat mij betreft.

Overigens werden we door de navigatie en FSD tijdens dezelfde rit een weg in gereden (om naar een andere straat te rijden) waar een geslotenverklaring stond. Echter had deze een onderbord met uitzonderingen voor een paar huisnummers en dan negeert FSD het bord blijkbaar.

iRacing Profiel

• gjcvro
  • Nu online
MartijnA3 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:54:
[...]

Eens, maar kennelijk was het geen vereiste voor de RDW, omdat altijd gewezen kan worden naar de supervisor. En dat vind ik persoonlijk het vervelende aan dit alles. De basis moet op orde zijn wat mij betreft.

Overigens werden we door de navigatie en FSD tijdens dezelfde rit een weg in gereden (om naar een andere straat te rijden) waar een geslotenverklaring stond. Echter had deze een onderbord met uitzonderingen voor een paar huisnummers en dan negeert FSD het bord blijkbaar.
Ook verboden af te slaan negeert hij hoor.

• Tommie12
  • Nu online
Dan moet het maar bij de instructies of context... of ingebakken worden.

Als mensen kunnen snappen dat je bij een bord van 50 geen 80 gaat rijden, dan moet FSD dat ook kunnen.

• Tommie12
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:56:
[...]

Ook verboden af te slaan negeert hij hoor.
En als er een bord staat dat er werken zijn... rijdt die dan de beton is?

Het moet beter kunnen, want in de VS kan het dus wel...

Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:05:
[...]

Dan moet het maar bij de instructies of context... of ingebakken worden.

Als mensen kunnen snappen dat je bij een bord van 50 geen 80 gaat rijden, dan moet FSD dat ook kunnen.
Dat is precies het probleem: dat snappen mensen juist ook niet. De context (lees: de weginrichting) moet kloppen. Vandaar ook dat 30km zones die niet goed zijn ingericht juridisch niet kunnen worden gehandhaafd. Of dat er op de snelweg A2 waar je 's nachts 130km/u mag rijden er ineens een 70km bord staat vanwege hobbels. Puur een actie van de wegbeheerder om aansprakelijkheid niet te hoeven nemen, maar iedereen ziet de context en rijdt vrolijk door
Door de discussies hier begin ik ook steeds meer te snappen waarom Rijkswaterstaat zo anders naar de feiten kijkt dan hun RDW collega's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVVcHYuM0lUcXyFwpSBxV9_QCQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMun0YD03JyObI4ZpQyQ0DIN.jpg?f=fotoalbum_large
Bron

• Tommie12
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:13:
[...]

Dat is precies het probleem: dat snappen mensen juist ook niet. De context (lees: de weginrichting) moet kloppen. Vandaar ook dat 30km zones die niet goed zijn ingericht juridisch niet kunnen worden gehandhaafd. Of dat er op de snelweg A2 waar je 's nachts 130km/u mag rijden er ineens een 70km bord staat vanwege hobbels. Puur een actie van de wegbeheerder om aansprakelijkheid niet te hoeven nemen, maar iedereen ziet de context en rijdt vrolijk door
En als daar gehandhaafd wordt ben je mogelijk je rijbewijs kwijt. Rond Leuven zijn er werken, en de snelheid is daar beperkt tot 70. Iedereen doet dat gewoon hoor ... omdat er een dikke grote flitsbak en waarschuwingsborden met 'trajectcontrole' bij staan.

Dat moet FSD toch kunnen.

Ik snap niet wat jij blijft verdedigen hoor. FSD wordt toch geacht om beter te rijden en de regels te volgen, en dat is dus niet het geval. De verantwoordelijkheid dan 100% bij de mens leggen is me net iets te makkelijk.

Ik hoop echt dat ze dat snel leren, en dat andere merken dat even goed of beter gaan doen, en dan stap ik wel in. Met de huidige versie zou ik me continu ergeren.

Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:18:
[...]

En als daar gehandhaafd wordt ben je mogelijk je rijbewijs kwijt. Rond Leuven zijn er werken, en de snelheid is daar beperkt tot 70. Iedereen doet dat gewoon hoor ... omdat er een dikke grote flitsbak en waarschuwingsborden met 'trajectcontrole' bij staan.

Dat moet FSD toch kunnen.

Ik snap niet wat jij blijft verdedigen hoor. FSD wordt toch geacht om beter te rijden en de regels te volgen, en dat is dus niet het geval. De verantwoordelijkheid dan 100% bij de mens leggen is me net iets te makkelijk.

Ik hoop echt dat ze dat snel leren, en dat andere merken dat even goed of beter gaan doen, en dan stap ik wel in. Met de huidige versie zou ik me continu ergeren.
Ik heb het geprobeerd op die A2. Als je contextual max speed uitzet gaat die inderdaad vol in de ankers van 130->70, levensgevaarlijk

• Tommie12
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:22:
[...]

Ik heb het geprobeerd op die A2. Als je contextual max speed uitzet gaat die inderdaad vol in de ankers van 130->70, levensgevaarlijk
Dan moet die leren om rustig te vertragen, dat doe ik ook....

En bij ons gaan ze meestal van 120 naar 90 en dan naar 70 met tussenborden. Je laat je auto wat uitbollen of vertraagt rustig, en er gebeurt niks levensgevaarlijk.

Als het dan toch niet in de code zit, wie heeft dit dan zo aan de FSD stack geleerd om die snelheid zo bruusk er uit te halen?

@pdidi Jouw antwoorden hebben een raar effect op mijn FSD tolerantie hoor. Als het klopt wat je schrijft, dan vind ik FSD nog slechter dan wat ik zelf ervaren heb.

Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:26:
[...]

Dan moet die leren om rustig te vertragen, dat doe ik ook....

En bij ons gaan ze meestal van 120 naar 90 en dan naar 70 met tussenborden. Je laat je auto wat uitbollen of vertraagt rustig, en er gebeurt niks levensgevaarlijk.

Als het dan toch niet in de code zit, wie heeft dit dan zo aan de FSD stack geleerd om die snelheid zo bruusk er uit te halen?

@pdidi Jouw antwoorden hebben een raar effect op mijn FSD tolerantie hoor. Als het klopt wat je schrijft, dan vind ik FSD nog slechter dan wat ik zelf ervaren heb.
Ik had het over een 70 bord dat ineens op een 130 weg staat. Als je binnen 100meter van 130km/u naar 70km/u gaat, is dat 4,63m/s2. Terwijl meer dan 3m/s2 al wordt gezien als teveel (en door mij ervaren als in de ankers gaan). In dit geval zou het bord al op 300m herkend moeten worden om rustig af te kunnen remmen, wat schier onmogelijk is.
Dus wederom mijn conclusie: wegbeheerders hebben geen vrij spel meer als verkeersregels strikt moeten worden nageleefd

• Tommie12
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:41:
[...]

Dus wederom mijn conclusie: wegbeheerders hebben geen vrij spel meer als verkeersregels strikt moeten worden nageleefd
Daar ben ik het dan wel weer eens mee.

• MartijnA3
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:13:
[...]
Of dat er op de snelweg A2 waar je 's nachts 130km/u mag rijden er ineens een 70km bord staat vanwege hobbels. Puur een actie van de wegbeheerder om aansprakelijkheid niet te hoeven nemen, maar iedereen ziet de context en rijdt vrolijk door
Waar is dat precies? Want dat mag namelijk niet.
Op autosnelwegen geldt standaard een nachtelijk snelheidsregime van 130 km/h. De maatregelfiguren zijn ingericht op dit snelheidsregime. Als een tijdelijk snelheidsregime wordt ingesteld, dient een maximale snelheidsafbouw van 50 km/h te worden gehanteerd. Zo mag de maximumsnelheid niet in één keer van 130 km/h naar 70 km/h verlaagd worden. Hierbij dient altijd eerst 90 km/h te worden getoond.
https://kennisbank.crow.n...de_maximumsnelheid/110882

iRacing Profiel

Tussen Utrecht en knp Deil. Later werd dat bord vervangen door 90

• MartijnA3
pdidi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:40:
[...]

Tussen Utrecht en knp Deil. Later werd dat bord vervangen door 90
Ah ok, de aannemer is er dan waarschijnlijk op gewezen dat het niet goed stond.

Het was dus een uitzondering en niet de regel zoals je post deed vermoeden.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.