• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:12
En ook op de frontpage: nieuws: Tesla openbaart na kritiek deel van bewijsdata voor Nederlandse FSD-g...

Geen idee of er na al die maanden sinds een WOO-verzoek al eens wat data was vrijgegeven, ik geloof het niet? Naja, hier staat in ieder geval alles wel in volgens mij.

Ook interessant dat ze aangeven welke uitzonderingen ze precies willen - helaas wel tov de huidige regelgeving en niet tov de regelgeving die begin 2027 wordt ingevoerd.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:00
pdidi schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:41:
De safety cijfers na 102 miljoen km's. Er zijn 3 ongelukken op snelweg geweest, waardoor de ratio is gezakt van 5,2x naar 4,1x minder ongelukken
[Afbeelding]
En hoe dikwijls heeft een menselijke chauffeur moeten ingrijpen om andere ongelukken te vermijden?

Bizar dat net de ongelukken op de snelweg gebeuren, dat is de makkelijkste situatie voor FSD met het minst aantal onverwachte maneuvers van andere chauffeurs, voetgangers en fietsers...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:38:
[...]

Bizar dat net de ongelukken op de snelweg gebeuren, dat is de makkelijkste situatie voor FSD met het minst aantal onverwachte maneuvers van andere chauffeurs, voetgangers en fietsers...
Dat kan ook veroorzaakt zijn door andere chauffeurs. En dan nog: 22 miljoen km schadevrij op snelweg tegenover 4,2 miljoen voor handmatig gereden Tesla's

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 01-09-2026 11:43 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:13
pdidi schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:40:
[...]

Dat kan ook veroorzaakt zijn door andere chauffeurs
Ik zou zelf zeggen: de kans is heel groot dat dit is veroorzaakt door menselijke chauffeurs. Ik zou het zo fijn vinden als we crash reports zouden krijgen van de RDW - natuurlijk zonder namen en zonder kentekens maar ik zie zoveel op de weg dat ik eigenlijk wel durf te stellen dat FSD nog veel veiliger zou zijn als er geen menselijke bestuurders zouden zijn.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

Ecological schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zou zelf zeggen: de kans is heel groot dat dit is veroorzaakt door menselijke chauffeurs. Ik zou het zo fijn vinden als we crash reports zouden krijgen van de RDW - natuurlijk zonder namen en zonder kentekens maar ik zie zoveel op de weg dat ik eigenlijk wel durf te stellen dat FSD nog veel veiliger zou zijn als er geen menselijke bestuurders zouden zijn.
Ik denk dat dit wel veelzeggend is: meer dan 9% van de handmatig rijdende Tesla bestuurders doet geen enkele controle bij een lane change naar links op een snelweg (naar rechts zelfs 18%)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5rj9ZFcDyluS1qlPLBVNwU92mU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhQ4Tb34L6I8aTZkcjxXx6Sq.png?f=fotoalbum_large

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
gwg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:19:
[...]

Laten we eerlijk zijn, die hulpsystemen waren er ook gekomen zonder alle regels die de EU oplegt. Een veiligere auto verkoopt immers beter. Tel daarbij op dat een fabrikant niet zit te wachten op dit soort verhalen en je krijgt zonder regels een beter geimplementeerd en getest systeem als met.

Nee blijf erbij dat de EU qua dit soort regels voor de auto echt zijn doel voorbij streeft en meer kwaad dan goed doet.
Ik denk als je dit zo laat gaan krijg je auto’s waarin de inzittenden als het ware door een tank beschermd vervoerd worden zonder ook maar oog voor andere weggebruikers hebben. denk namelijk dat het makkelijker is om mensen te verleiden om te betalen voor hun eigen veiligheid ipv de veiligheid van anderen.

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:40

djbarney

XBL: DeejayBarney

SirLenncelot schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:25:
[...]

Ik denk als je dit zo laat gaan krijg je auto’s waarin de inzittenden als het ware door een tank beschermd vervoerd worden zonder ook maar oog voor andere weggebruikers hebben. denk namelijk dat het makkelijker is om mensen te verleiden om te betalen voor hun eigen veiligheid ipv de veiligheid van anderen.
dat is toch ook precies wat we al jaren zien? mensen kopen suvs niet altijd omdat ze perse de capaciteit nodig hebben of omdat ze off-road rijden.. maar omdat ze zich veiliger voelen met een hogere zit, meer zicht etc. dat die dingen vervolgens niet zuinig zijn, boeit ze niet zo veel.

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:43
pdidi schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat dit wel veelzeggend is: meer dan 9% van de handmatig rijdende Tesla bestuurders doet geen enkele controle bij een lane change naar links op een snelweg (naar rechts zelfs 18%)
[Afbeelding]
is het niet bij meer dan 9% van de lane changes dat een handmatig rijdende tesla bestuurder geen enkele controle doet ipv 9% van de rijders ? Of interpreteer ik die grafiek verkeerd ?
fretnn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:43:
[...]

is het niet bij meer dan 9% van de lane changes dat een handmatig rijdende tesla bestuurder geen enkele controle doet ipv 9% van de rijders ? Of interpreteer ik die grafiek verkeerd ?
90,7% doet minimaal 1 controle, 9,3% dus geen enkele controle
pdidi schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:55:
[...]

[Afbeelding]
Het hangt er een beetje vanaf hoe die info tot stand gekomen is. Ik wissel handmatig regelmatig van baan zonder expliciet om me heen te kijken maar weet prima dat de baan naast me leeg is.

Wat is het criterium dat een bestuurder gekeken heeft? Theoretsch kan ik met alleen een kleine oogbeweging en bijv de blind spot monitoring en de camera op het scherm prima weten of het veilig is :+

Om nog maar niet te spreken van continu scannen.

Misschien pikt het systeem dit (oogbewegingen zonder hoofdbeweging) gewoon op, in dat geval, bizarre cijfers…

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:11
pdidi schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:46:
[...]

90,7% doet minimaal 1 controle, 9,3% dus geen enkele controle
"dus geen enkele controle waargenomen", als ze de DMS als bron gebruiken is ie niet heuul secuur (deels /s)

Interessante metric, valt een afslag nemen ook onder een lane change? als je het niet doet op je rijexamen (misschien komt er wel een ambulance aan) zak je, maar ik veel mensen zullen dit niet doen op een gemiddelde dag.
Mar.tin schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:08:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf hoe die info tot stand gekomen is. Ik wissel handmatig regelmatig van baan zonder expliciet om me heen te kijken maar weet prima dat de baan naast me leeg is.

Wat is het criterium dat een bestuurder gekeken heeft? Theoretsch kan ik met alleen een kleine oogbeweging en bijv de blind spot monitoring en de camera op het scherm prima weten of het veilig is :+

Om nog maar niet te spreken van continu scannen.

Misschien pikt het systeem dit (oogbewegingen zonder hoofdbeweging) gewoon op, in dat geval, bizarre cijfers…
"Onze" EU FSD DMS is gebruikt, dus dan weet ik het wel: ook oogbewegingen worden geteld

This analysis compares driver situational awareness during manual driving and FSD (Supervised) lane changes by tracking visual attention patterns in the 5 seconds preceding lane line encroachment. Using the Driver Monitoring System (DMS) at 0.1-second resolution across 28,307 lane changes from EU engineering vehicles, we first establish a manual driving baseline and then compare FSD (Supervised) performance against it. Two complementary views are presented for each driving mode: (1) the full distribution of visual attention across gaze regions over time, and (2) the cumulative percentage of drivers who performed at least one relevant safety check (side mirror, side window, screen, or rearview mirror) prior to crossing the lane line. Note that gaze region classification is based on the DMS neural network, which considers multiple factors including eye gaze, head posture, and other inputs to predict the visual attention location.
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.