hoeveel minuten scheelt het. En ik categoriseer het onder gehaast rijdenLigeTRy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:45:
[...]
Ik moet hier vooral aan wennen hoor, ik vind dat voor m'n gevoel de ritten echt langer duren als ik op FSD aan het wachten ben om op m'n bestemming aan te komen vergeleken met er zelf actief naartoe rijden. Maar dat is een persoonlijk dingetje, ik ben geen fan van wachten.
Ik doelde niet op de aankomsttijd/reistijd, ik kom niet langzamer aan op FSD (wel een stuk zuiniger), maar voor m'n gevoel duurt de reis langer, omdat ik niet actief aan het rijden ben maar aan het wachten. Then again, is een persoonlijk dingetje en geen ramp, ik had m alleen niet verwacht.lighting_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:56:
[...]
hoeveel minuten scheelt het. En ik categoriseer het onder gehaast rijden
NOFI, maar ben je ook van het type dat liever net voor een vrachtwagen de afrit opduikt dan 1 minuut erachter zit want dan verlies je gevoeld 5 minuten?LigeTRy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Ik doelde niet op de aankomsttijd/reistijd, ik kom niet langzamer aan op FSD (wel een stuk zuiniger), maar voor m'n gevoel duurt de reis langer, omdat ik niet actief aan het rijden ben maar aan het wachten. Then again, is een persoonlijk dingetje en geen ramp, ik had m alleen niet verwacht.
Signatures zijn voor boomers.
Nadat ik de vorige testwave gemist had omdat mijn auto van mei 2026 is, was ik aangenaam verrast met de FSD proefperiode. Gisteren wat mee door Arnhem gereden, indrukwekkend hoe hij met de soms toch wat creatieve constructies omgaat.
Vandaag naar een klant in het westen. Heen zelf gereden, terug het aan FSD overgelaten. Stukje binnendoor en vanaf daar de route via de A9, A2 en A12. Dat viel me vies tegen.
Heb ik bepaalde instellingen verkeerd staan of is dat twijfelende en trage rijden simpelweg hoe FSD rijdt? Traag optrekken dat ik maar wat bijgegast heb. Op de A9 vanaf invoegen bij Aalsmeer tot Holendrecht 95 blijven rijden terwijl ik hem op +5% marge heb gezet en er wel 105 max in beeld stond. Meerdere keren richting aangeven om van strook te wisselen maar het dan toch maar niet doen. Op de A2 meerdere keren strookwissels moeten afdwingen door richting aan te geven, omdat hij met <100 achter anderen bleef plakken. Ik heb tussentijds de ruit nog een keer gesproeid in de hoop dat het beter werd, maakte geen verschil.
En wat is die driver monitoring bloedirritant strak afgesteld. Even een paar slokken uit een 0,7l drinkfles, melding dat ik de blik op de weg moest houden. Dop had ik zoals altijd over mijn vinger geschoven, melding dat ik handen vrij moest hebben. Zonnebril op gaf diverse meldingen, actief meekijken in spiegels idem.
Vanaf Maarsbergen vond ik de ergernis dusdanig worden dat ik zelf maar ben gaan rijden, eenmaal thuis en in P de instelling weer teruggezet op TACC.
Voelde allemaal vooral als het meerijden met iemand die net het rijbewijs heeft. Alles heel keurig, maar vooral ook traag en vertwijfelend. Lijkt in de huidige vorm niet aan te sluiten op een proactieve en meer assertieve rijstijl.
Vandaag naar een klant in het westen. Heen zelf gereden, terug het aan FSD overgelaten. Stukje binnendoor en vanaf daar de route via de A9, A2 en A12. Dat viel me vies tegen.
Heb ik bepaalde instellingen verkeerd staan of is dat twijfelende en trage rijden simpelweg hoe FSD rijdt? Traag optrekken dat ik maar wat bijgegast heb. Op de A9 vanaf invoegen bij Aalsmeer tot Holendrecht 95 blijven rijden terwijl ik hem op +5% marge heb gezet en er wel 105 max in beeld stond. Meerdere keren richting aangeven om van strook te wisselen maar het dan toch maar niet doen. Op de A2 meerdere keren strookwissels moeten afdwingen door richting aan te geven, omdat hij met <100 achter anderen bleef plakken. Ik heb tussentijds de ruit nog een keer gesproeid in de hoop dat het beter werd, maakte geen verschil.
En wat is die driver monitoring bloedirritant strak afgesteld. Even een paar slokken uit een 0,7l drinkfles, melding dat ik de blik op de weg moest houden. Dop had ik zoals altijd over mijn vinger geschoven, melding dat ik handen vrij moest hebben. Zonnebril op gaf diverse meldingen, actief meekijken in spiegels idem.
Vanaf Maarsbergen vond ik de ergernis dusdanig worden dat ik zelf maar ben gaan rijden, eenmaal thuis en in P de instelling weer teruggezet op TACC.
Voelde allemaal vooral als het meerijden met iemand die net het rijbewijs heeft. Alles heel keurig, maar vooral ook traag en vertwijfelend. Lijkt in de huidige vorm niet aan te sluiten op een proactieve en meer assertieve rijstijl.
Klopt, het is vooral "breng me zo comfortabel en rustig mogelijk van A naar B".R-R-L schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:09:
Lijkt in de huidige vorm niet aan te sluiten op een proactieve en meer assertieve rijstijl.
Rij alsof en een blik verf achterin staat met de deksel open.
Als het goed is heeft iedereen tijdens de rijlessen geleerd hoe je je met een auto veilig kunt bewegen in het verkeer. Daar wordt je tijdens het examen ook op getest en je slaagt wanneer je aan de voorwaarden voldoet die aan het examen gesteld zijn.R-R-L schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:09:
Dat er nogal wat automobilisten zijn die de examenstijl veel te traag en te keurig vinden is duidelijk te zien nadat ze eenmaal wat kilometers zonder instructeur of examinator gemaakt hebben. Wanneer mensen niet onmiddellijk gecorrigeerd worden gaan ze denken dat hun rijstijl de goede is. Tesla's FSD (supervised) is getest door de RDW met als insteek de manier van rijden zoals je tijdens rijlessen leert. Op zich is die manier ook prima voor een vlotte doorstroming van al het verkeer, mits eenieder zich daar aan houdt. Op het moment dat alle auto's FSD (unsupervised) hebben zal er ook nooit meer te hard worden gereden. Ik verwacht dat alle auto's dan ook met elkaar kunnen communiceren zodat de beschikbare ruimte op de weg maximaal zal worden benut. Zonder de harmonica effecten die nu ontstaan omdat er te veel tempowisselingen zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als het goed is leert iedereen pas autorijden nadat hij zijn papiertje heeft gehaald en snapt hoe het in de praktijk werkt. Normaal noemen ze dat ervaring. Er zijn er echter ook een paar die blijven stug de regeltjes opdreunen en uitvoeren, vaak herkenbaar als degene die vooraan de file rijdt.Yaksa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:40:
[...]
Als het goed is heeft iedereen tijdens de rijlessen geleerd hoe je je met een auto veilig kunt bewegen in het verkeer. Daar wordt je tijdens het examen ook op getest en je slaagt wanneer je aan de voorwaarden voldoet die aan het examen gesteld zijn.
Dat er nogal wat automobilisten zijn die de examenstijl veel te traag en te keurig vinden is duidelijk te zien nadat ze eenmaal wat kilometers zonder instructeur of examinator gemaakt hebben. Wanneer mensen niet onmiddellijk gecorrigeerd worden gaan ze denken dat hun rijstijl de goede is. Tesla's FSD (supervised) is getest door de RDW met als insteek de manier van rijden zoals je tijdens rijlessen leert. Op zich is die manier ook prima voor een vlotte doorstroming van al het verkeer, mits eenieder zich daar aan houdt. Op het moment dat alle auto's FSD (unsupervised) hebben zal er ook nooit meer te hard worden gereden. Ik verwacht dat alle auto's dan ook met elkaar kunnen communiceren zodat de beschikbare ruimte op de weg maximaal zal worden benut. Zonder de harmonica effecten die nu ontstaan omdat er te veel tempowisselingen zijn.
Klopt, te langzaam en te voorzichtig.R-R-L schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:09:
Nadat ik de vorige testwave gemist had omdat mijn auto van mei 2026 is, was ik aangenaam verrast met de FSD proefperiode. Gisteren wat mee door Arnhem gereden, indrukwekkend hoe hij met de soms toch wat creatieve constructies omgaat.
Met dank aan de EU en doorgeslagen regelgeving.
En meer dan 90% van alle auto-ongevallen ontstaan door verkeerd menselijk gedrag van de bestuurder, zoals (o.a) te hard rijden, niet goed opletten en onvoldoende afstand houden. Allemaal dingen waarvan de rij- instructeur heeft aangegeven dat je dat niet moet doen. Maar ja, ervaring hè.gjcvro schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:46:
[...]
Als het goed is leert iedereen pas autorijden nadat hij zijn papiertje heeft gehaald en snapt hoe het in de praktijk werkt. Normaal noemen ze dat ervaring. Er zijn er echter ook een paar die blijven stug de regeltjes opdreunen en uitvoeren, vaak herkenbaar als degene die vooraan de file rijdt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Joh, briljant. Ik zou zelfs zeggen 100%, want als we niet iets verkeerd zouden doen zou er geen ongeval gebeuren. Als we nou zelfrijdende auto's zouden hebben zou dat percentage inderdaad lager kunnen zijn.Yaksa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:58:
[...]
En meer dan 90% van alle auto-ongevallen ontstaan door verkeerd menselijk gedrag van de bestuurder, zoals (o.a) te hard rijden, niet goed opletten en onvoldoende afstand houden. Allemaal dingen waarvan de rij- instructeur heeft aangegeven dat je dat niet moet doen. Maar ja, ervaring hè.
Maar veel ongevallen gebeuren ook omdat mensen de regelgeving voorrang geven op het verstand. Er is ooit een campagne geweest "geef je verstand voorrang" maar ik denk dat ze er mee zijn gestopt op het moment dat ze merkten dat er te weinig mensen zijn die dat aan kunnen.
Edit: aah vooruit, je houd nog een kleine ruimte van mechanisch falen dus niet helemaal 100%
[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 05-08-2026 16:13 ]
gjcvro schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:11:
[...]Maar veel ongevallen gebeuren ook omdat mensen de regelgeving voorrang geven op het verstand. Er is ooit een campagne geweest "geef je verstand voorrang" maar ik denk dat ze er mee zijn gestopt op het moment dat ze merkten dat er te weinig mensen zijn die dat aan kunnen.
offtopic:
Die campagne (in 1991) was opgezet met als doel het publiek te informeren en te waarschuwen over ingrijpende wijzigingen en vernieuwingen in de verkeersregels rondom de invoering van het RVV 1990.
Had niks met voorrang of ongevallen of zo te maken, wel met eigen verantwoordelijkheid om die nieuwe regels ook correct toe te passen.
Die campagne (in 1991) was opgezet met als doel het publiek te informeren en te waarschuwen over ingrijpende wijzigingen en vernieuwingen in de verkeersregels rondom de invoering van het RVV 1990.
Had niks met voorrang of ongevallen of zo te maken, wel met eigen verantwoordelijkheid om die nieuwe regels ook correct toe te passen.
https://www.facebook.com/share/1BLQ2J7m6A/?mibextid=wwXIfr
https://www.notateslaapp.com/news/4534/tesla-wont-bring-back-fsd-max-speed-option-speed-selection-improvements-coming
Tesla is van plan de speed offset weg te halen en bij alle builds te vervangen voor een soort intelligente setting die zou moeten snappen wat jij wil. Probleem is dat je niet iedere dag hetzelfde wil. Heb hier zo mijn vraagtekens bij en al helemaal als ze die speed profiles hier niet introduceren. Hebben ze wel meteen het probleem van die zeurende Zweden en Fransen opgelost natuurlijk.
https://www.notateslaapp.com/news/4534/tesla-wont-bring-back-fsd-max-speed-option-speed-selection-improvements-coming
Tesla is van plan de speed offset weg te halen en bij alle builds te vervangen voor een soort intelligente setting die zou moeten snappen wat jij wil. Probleem is dat je niet iedere dag hetzelfde wil. Heb hier zo mijn vraagtekens bij en al helemaal als ze die speed profiles hier niet introduceren. Hebben ze wel meteen het probleem van die zeurende Zweden en Fransen opgelost natuurlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-08-2026 16:35 ]
En toch heeft mijn instructeur destijds aangegeven dat je helder moet zijn in wat je van plan bent en ook doortastend zijn.Yaksa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:58:
[...]
En meer dan 90% van alle auto-ongevallen ontstaan door verkeerd menselijk gedrag van de bestuurder, zoals (o.a) te hard rijden, niet goed opletten en onvoldoende afstand houden. Allemaal dingen waarvan de rij- instructeur heeft aangegeven dat je dat niet moet doen. Maar ja, ervaring hè.
Draaide de A9 op met een vrachtwagen voor me. Invoegen ging prima. Geeft gas en moet weer inhouden omdat de vrachtwagen ook nog wilde invoegen. Wil vervolgens naar links om de vrachtwagen in te halen, maar zat een auto net wel net niet in de zone dat de auto naar links zou gaan, breekt de actie af. Ik zie de automobilist in die strook ook al iets inhouden om af te wachten wat 'ik' van plan was, precies op het moment dat hij maar gas geeft zet de auto het knipperlicht weer aan maar merk ik weinig aanstalten tot gaan. Ik heb vervolgens maar gas gegeven en hem zelf naar links gestuurd.
Wat zou ik zelf gedaan hebben: inhouden voor vrachtwagen of meteen door naar strook 2 om ruimte te maken voor de vrachtwagen. Auto in strook 2 was toen nog ver genoeg achter me, plus dat die ook nog prima door kon schuiven naar 1 indien nodig.
Rijinstructeur zou overigens ook leren om rechts te houden, maar de meest rechter rijstrook is een vies iets. Enkel met de nudge door richting aan te geven ging hij.
Wel weer indrukwekkend hoe hij met een niet in kaart gebracht terrein als de parkeerplaats bij de klant omging. Draaide meteen de goede kant op om naar het hek te gaan. Parkeervakken zijn in grind, grappig hoe de auto kostte wat het kost op het asfalt wilde blijven en dus een paar keer moest steken ipv een stukje grind meepakken. Tot mijn verbazing keurig naar het juiste hek sturen terwijl die van de ingang in de rechte lijn was, om net voor het hek toch het stuur om te willen gooien. Ben benieuwd of hij hem anders tegen de betonnen paal ter hoogte van het voorwiel had gestuurd.
En laatste ook wel mooie hoe de regels vs praktijk mooi verschillen, kan soms even duren voor ik linksaf mijn wijk in kan. Middenstuk is wat breder, dus vaak daar al half in staan zodat anderen achterlangs kunnen. En zodra je kan ook vlot gaan om anderen niet te hinderen. Auto blijft keurig pontificaal in het midden van de strook staan wachten tot hij heel voorzichtig over kon steken.
Ik heb als privéchauffeur gewerkt. Daar hield ik altijd een volle kop koffie aan als voorbeeld. Ook dan kon je prima veel vlotter rijden dan FSD doet. Maar goed, dat is ook weer het menselijk oog en nog veel meer getraind op het interpreteren van het verkeer, zodat je al kan acteren op acties die anderen nog in moeten zetten.gjcvro schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Klopt, het is vooral "breng me zo comfortabel en rustig mogelijk van A naar B".
[ Voor 10% gewijzigd door R-R-L op 05-08-2026 16:41 ]
Tja, totdat FSD bij een verkeerslicht komt dat op oranje / rood springt. Succes dan met je blik verf….gjcvro schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Klopt, het is vooral "breng me zo comfortabel en rustig mogelijk van A naar B".
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik heb die vraagtekens niet. Bovendien, zo intelligent hoeft die setting nou ook weer niet te zijn. Wanneer ik op de weg zit dan heeft 95% van de bestuurders maar een setting: "Breng me zo snel mogelijk naar mijn eindbestemming want ik ben al vijf minuten te laat".karel_G_1981 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:33:
Tesla is van plan de speed offset weg te halen en bij alle builds te vervangen voor een soort intelligente setting die zou moeten snappen wat jij wil. Probleem is dat je niet iedere dag hetzelfde wil. Heb hier zo mijn vraagtekens bij.
Kan natuurlijk zijn dat je het zelf kunt inprogrammeren door het 1x voor te doen. Ga je 1x bij het stoplicht weg met vol vermogen en dan zeg je, dat wil ik de hele dag zo doen. Of zeg je: ik wil voortaan dat je bij 100 150 gaat rijden. 1x vastleggen en dan onthouden. Als dat zo gaat werken vind ik het helemaal mooi, maar dit zal wel weer te mooi zijn om waar te zijn.karel_G_1981 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:33:
Klinkt als een verkooppraatje. In USA heeft tesla ook veel Kritiek op de functie. Contextuele snelheid willen sommige staten er ook uit hebben alleen ligt de goedkeuring daar pas achteraf zoals we weten.karel_G_1981 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:33:
Dat is niet wat gepost is, want de max speed setting is in de US al sinds v14.1 verwijderd (tot groot ongenoegen in de US). De post van Ashok is dat die setting ook niet meer terug zal komen in de US. Dit gaat niet over "onze" Speed Offsetkarel_G_1981 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:33:
Tesla is van plan de speed offset weg te halen
[ Voor 36% gewijzigd door pdidi op 05-08-2026 18:09 ]
Echt wel. Ik heb het namelijk ook. Altijd al gehad.gjcvro schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:39:
[...]
Mad max etc is in Nederland nooit geweest.
Tsja, als je niet op zit te letten dan lijkt het al snel dat FSD sneller is.pdidi schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:25:
Filmpje dat goed laat zien hoe snel de reactiesnelheid van FSDs is tov menselijke bestuurder die ervoor rijdt
[Afbeelding]
Je ziet, voordat de auto voor jou uitwijkt, in de verte 2 auto's aankomen op 1 rijstrook. Dan is het wel slim om snelheid te minderen en alvast een tikkie naar rechts te gaan.
Dus zo bijzonder vind ik het niet, maar dat komt misschien omdat ik als motorrijder altijd heel ver vooruit kijk. (Anticiperen is op twee wieltjes nogal belangrijk, en dat doe ik op 4 wieltjes ook) .
Ja, dat was al rechtgezet, blijkbaar zat het ook bij eap. ik dacht dat mad max voorbehouden was aan fsd, en dat is hier nooit geweest.MrDirect schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Echt wel. Ik heb het namelijk ook. Altijd al gehad.
Dan heb je denk ik niet goed gekeken. Er komt een auto van links de weg opdraaien waarvoor de tegemoet komende auto moet uitwijkenYaksa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:34:
[...]
Je ziet, voordat de auto voor jou uitwijkt, in de verte 2 auto's aankomen op 1 rijstrook.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/PTUF8HVd7bL6t3aeam5rdemR.jpg?f=fotoalbum_large)