• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Card Nox schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Die discussie ei er nu ook niet toch, het is altijd de bestuurder, vandaar dat het Supervised is.

Anyway, ik gebruik het nu een paar dagen en ondanks dat het niet perfect is ben ik (nog altijd) onder de indruk en heb ik nog geen 100 meter meer zelf gereden.
Ik heb intussen ook een ritje gedaan met de auto van mijn dochter op FSD. Onder de indruk ben ik ook (ritje was niet lang), maar zij geeft toch aan dat ze af en toe moet in grijpen, en op dat moment slaat FSD uit natuurlijk.

Als die ingreep net te laat komt, dan ben je gezien natuurlijk, en daarom vind ik die oproep naar statistieken wel belangrijk.

En zelf denk ik dat het vooral de eerste 100km makkelijk is om aandachtig te blijven. Alles is nieuw, je kijkt als het ware naar een show en je bent iedere keer een beetje verwonderd dat het goed gaat. Maar na 1000km heb je het wel gezien zou ik denken, en wil je eigenlijk je krant lezen of je mails even nakijken... maar je moet je ogen op de weg houden.

Ik wil dus een unsupervised FSD.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:19
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:37:
[...]

En zelf denk ik dat het vooral de eerste 100km makkelijk is om aandachtig te blijven. Alles is nieuw, je kijkt als het ware naar een show en je bent iedere keer een beetje verwonderd dat het goed gaat. Maar na 1000km heb je het wel gezien zou ik denken, en wil je eigenlijk je krant lezen of je mails even nakijken... maar je moet je ogen op de weg houden.

Ik wil dus een unsupervised FSD.
Ik denk dat iedereen FSD UNsupervised wil, maar supervised is een stap om daar te komen. Het systeem heeft data nodig om beter te worden, dan heb je nog de overheid die niet bijster snel is en de mensen zelf moeten ook vertrouwen opbouwen in het systeem. Unsupervised is uiteindelijk wel het eind doel en zal een hoop mensen een hoop vrijheid geven.

Wat je zegt mbt nieuwigheid ben ik ook met je eens. De 'verwondering' zal eraf gaan en 'normaal' gaan voelen. Dat zal vast een van de redenen zijn dat de RDW zo hard drukt op het DMS (Driver Monitoring System) om te proberen de aandacht van de 'bestuurder' erbij te houden.

We zullen de komende jaren gaan ervaren hoe eea zich gaat ontwikkelen. Ik denk met dit soort technieken altijd: het wordt alleen maar beter. Als je nagaat dat de huidige kwaliteit pas de start is dan zie ik het positief in. Dit zag je ook met AI, Will Smith die een bord spagetti eet en enkele tellen later zijn de beelden al bijna niet meer van echt te onderscheiden.

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Fire69 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:54:
[...]
Je wilt hier een volwassen, objectieve discussie over FSD?
Stop dan misschien zelf met je idiote "FSD(NogLangNiet)". Komisch zeg :|
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:38:
[...]

Sorry hoor maar daar haak ik af. Als je dan serieus iets wilt bespreken prima maar hou het dan neutraal. (Edit) was al benoemd zie ik
MartijnA3 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:00:
Niemand reageert inhoudelijk omdat er een bijnaam voor FSD wordt gebruikt, dat zegt ook al weer wat over of je hier wel of niet kritisch mag zijn.
Mijn fout, ik had het natuurlijk gewoon FSD(Supervised) moeten noemen. Ik heb het "NogLangNiet" genoemd omdat dit ook in de categorie "mooie benamingen" van Tesla valt. En als ik dit 10 jaar geleden al had aangeschaft dan komt NogLangNiet toch redelijk overeen?

Ik was gisteren in de stad en ik zag heel veel te kleine jongetjes en meisjes rijden op omgebouwde Fatbikes, die waren nu ook allemaal voorzien van FSD(Supervised). 1x trappen en je vliegt vooruit. Helaas wordt hier nog niet genoeg tegen opgetreden door de politie, maar geeft het ook aan hoe creatief je met woorden kunt omgaan.

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09
Card Nox schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:47:
[...]
Ik denk dat iedereen FSD UNsupervised wil, maar supervised is een stap om daar te komen. Het systeem heeft data nodig om beter te worden, dan heb je nog de overheid die niet bijster snel is
Ze hadden kunnen beginnen met het systeem alle Nederlandse verkeersborden te laten leren, dan waren ze een stap dichterbij FSD dan nu.

In de VS gaat dat beter maar ook daar lees je veel geklaag over verkeerde maximumsnelheidsinformatie.

Als in de toekomst FSD een straat inrijdt waar je niet mag komen of de verkeerde snelheid aanhoudt, wie is dan verantwoordelijk?

iRacing Profiel

TeslaNerd schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:15:
[...]

Tja, zou bijvoorbeeld mooi zijn als RDW de wekelijkse monitoring data zou vrijgeven die Tesla volgens RDW netjes aanlevert en iemand dat in een onafhankelijk overzicht kan presenteren
Heb jij al respons op je WOB verzoek gehad? Want zoals Karremans al aangaf is het probleem dat die monitoring data vol met marktgevoelige informatie staat. En als dat er uit wordt gehaald dat het overzicht zal blijven worden betwist

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Heb jij al respons op je WOB verzoek gehad? Want zoals Karremans al aangaf is het probleem dat die monitoring data vol met marktgevoelige informatie staat. En als dat er uit wordt gehaald dat het overzicht zal blijven worden betwist
de WOO gaat helaas erg langzaam. Mijn verzoek is wel in behandeling en inmiddels loopt het beroep bij de rechtbank voor het overschrijden van de wettelijk voorgeschreven termijnen voor het nemen van een besluit door de RDW

Wat Karremans aangaf is waarschijnlijk wat de RDW van Tesla heeft gekregen.

Ik kan ook geen andere onderbouwing vinden waarom RDW in dit geval wel heel trots is op een uitgebreid voortraject met veel eigen inbreng van RDW en het resultaat voldoet aan alle regels maar als er wordt gevraagd naar de documenten en onderzoeksdata uit het toelatingstraject en de monitoring van het verscherpte regime van toezicht dan mag de RDW alleen wat persberichten en interviews vrijgeven. O ja, en "trust me bro"

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 14-07-2026 14:34 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Ik heb er toch maar een Geachte Redactie aan gewaagd, want het MOW zelf heeft geen "ernstige bedenkingen" geuit, dat is een waardeoordeel van De Morgen (los of dat terecht of niet is). In het De Morgen artikel verderop staat het wel goed, dat het MOW "belangrijke risico’s en onzekerheden” heeft gerapporteerd

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:41
Ik denk dat Duitsland niet meer gaat lukken voor de vakantie. Misschien Italië nog.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:11

Sandyman538

SandstorM [148839]

Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:29:
[...]

Elke kritische benadering van FSD wordt hier toch de nek om gewrongen. En degene die dat even in het belachelijke trekt krijgt direct een berg likes.

Dit is een FSD fangroup waar kritische opmerkingen gewoon buitengepest worden.
Óf je bent een hele selectieve lezer, of je volgt gewoon dit topic niet. Want wat je stelt is gewoon niet waar. 24 uur geleden post @Mar.tin hier een mooie post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85701026 met veel punten voor verbetering. Meer dan 10 duimpjes omhoog. Dus dit is geen grote echoput waar alleen maar goed nieuws mag worden gedeeld, dan lees je echt heel selectief. En ik denk dat je best kritisch mag zijn op nieuwsberichten die geplaatst worden waarbij uit veel zaken blijkt dat er beperkte kennis zit bij de schrijver van zo'n bericht. En als je dan hier ziet dat er al mensen over de 10k kilometers gaan met ervaringen, dan hebben die denk ik wel van spreken als ze andere ervaringen hebben. Zelf ben ik al over de 5k kilometers heen. En ik ben het eigenlijk eens met alle kritiek die er geleverd wordt op het systeem. Sommige zaken kan ik me meer of minder in vinden, maar er komen weinig onwaarheden voorbij.

En dan zijn er meerdere users die hier regelmatig van de toren schreeuwen dat er geen kritiek geduld wordt, ik kan daar echt niet bij.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44
Over inhalen gesproken (ik lees mijn eigen post even terug)

Had vanmorgen het idee dat hij met +5km erbij gescrolled dit ook echt ging doen, in plaats van de eerdere "magnetische" 3km die @pdidi graag aanhaalt, en ik ook ervoer, zometeen weer proberen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
Fourtrain in 'Vlaamse minister liet Tesla FSD toe ondanks interne waarschuwingen'
Waarschijnlijk omdat Tesla al jaren creatief hobbyt met hun data en ze nogal hard heeft lopen liegen tegen het RDW om goedkeuring te krijgen. Met deze goedkeuring & een zakje leugens zijn ze daarna naar de Zweedse variant van het RDW gegaan.
Vermoeiend zo'n mensen...
Uiteraard met een mooi linkje naar Reuters erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 14-07-2026 15:27 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
MartijnA3 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Ze hadden kunnen beginnen met het systeem alle Nederlandse verkeersborden te laten leren, dan waren ze een stap dichterbij FSD dan nu.

In de VS gaat dat beter maar ook daar lees je veel geklaag over verkeerde maximumsnelheidsinformatie.

Als in de toekomst FSD een straat inrijdt waar je niet mag komen of de verkeerde snelheid aanhoudt, wie is dan verantwoordelijk?
Verkeersborden zijn niet nodig om veilig te kunnen rijden , het gaat om de context van weginrichting en drukte. Als je alle verkeersborden weghaalt worden de wegen niet onveiliger. Met fsd valt me pas op hoe absurd veel borden hier staat waar ik vroeger ook nooit notie van nam. Het is onzin dat fsd alle verkeersborden zou moeten kennen, totaal irrelevant.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Verkeersborden zijn niet nodig om veilig te kunnen rijden , het gaat om de context van weginrichting en drukte. Als je alle verkeersborden weghaalt worden de wegen niet onveiliger. Met fsd valt me pas op hoe absurd veel borden hier staat waar ik vroeger ook nooit notie van nam. Het is onzin dat fsd alle verkeersborden zou moeten kennen, totaal irrelevant.
't is wel handig als hij zich aan de snelheid houdt en voorrang geeft als dat nodig is, en neemt op het moment dat het toegestaan is gegeven wordt.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
gjcvro schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:38:
[...]

't is wel handig als hij zich aan de snelheid houdt en voorrang geeft als dat nodig is, en neemt op het moment dat het toegestaan is gegeven wordt.
Mwah aan de weg kun je zien wat een verantwoorde snelheid is , ik heb daar geen bord voor nodig, voorrangsborden / situaties herkent fsd trouwens wel prima . Het belangrijkste doet fsd gewoon goed . Onderstaande zag ik voorbij komen en en foto die ik al eens gepost had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCO-WiYkTvqtt32o7SQr9OMBOyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2d38LyeXDEaWqWvQJaLKWL9m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vG82Iv4sEcC_GeL_b5TQXM-ros=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZvwuakzmBmI9pSF8TAiiPL5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door karel_G_1981 op 14-07-2026 15:47 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:37:
[...]Verkeersborden zijn niet nodig om veilig te kunnen rijden , het gaat om de context van weginrichting en drukte. Als je alle verkeersborden weghaalt worden de wegen niet onveiliger. Met fsd valt me pas op hoe absurd veel borden hier staat waar ik vroeger ook nooit notie van nam. Het is onzin dat fsd alle verkeersborden zou moeten kennen, totaal irrelevant.
Je zal toch enige mate van juridische duidelijkheid in bepaalde situaties (gevaarlijke kruising of uitritten) moeten hebben. En tijdelijke borden (bij wegwerkzaamheden bijvoorbeeld) zijn wel degelijk nuttig om de werkers aan de weg te beschermen. Plus dat er nogal wat buitenlandse verkeersdeelnemers hier rondrijden die onze standaardregels niet kennen en daarover wel geïnformeerd moeten worden. Allemaal zaken waar verkeersborden onmisbaar zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Mwah aan de weg kun je zien wat een verantwoorde snelheid is , ik heb daar geen bord voor nodig, voorrangsborden / situaties herkent fsd trouwens wel prima . Het belangrijkste doet fsd gewoon goed . Onderstaande zag ik voorbij komen en en foto die ik al eens gepost had:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, maar voor dat soort chaos zou de aannemer een dikke boete moeten krijgen. Dan halen ze het wel uit hun kop om er zo lam mee om te gaan. En veel mensen lezen de context in ieder geval anders, hele volksstammen hier die 60 op een 80km weg rijden. Om vervolgens in de bebouwde kom 80 te gaan rijden.
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.