• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:15
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:04:
In welke EU landen kunnen nu al demoritten met FSD Supervised worden gemaakt?
Er is een website waar je dat heel makkelijk kunt nakijken: https://fsdtracker.eu/

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik vraag me af hoe het rijden in een vreemd land met FSD is. In eigen land ben ik toch meer vertrouwd met verkeerssituaties en is voor mij de supervised-taak best uit te voeren. Zou supervised uitvoeren moeilijker of makkelijker dan zelf rijden zijn in nieuwe situaties?

Ik denk dat het nog eens tegen kan vallen. Als actieve verkeersdeelnemer doe ik ook veel dingen in de “flow” van verkeer. Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat vanuit de ietwat passieve rol als supervisor. Helemaal voor de grote groep die 1x per jaar de grens over rijdt…

• Yaksa
SirLenncelot schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:14:
Ik vraag me af hoe het rijden in een vreemd land met FSD is. In eigen land ben ik toch meer vertrouwd met verkeerssituaties en is voor mij de supervised-taak best uit te voeren. Zou supervised uitvoeren moeilijker of makkelijker dan zelf rijden zijn in nieuwe situaties?

Ik denk dat het nog eens tegen kan vallen. Als actieve verkeersdeelnemer doe ik ook veel dingen in de “flow” van verkeer. Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat vanuit de ietwat passieve rol als supervisor. Helemaal voor de grote groep die 1x per jaar de grens over rijdt…
Wat Tesla zelf hierover opmerkt: "Full Self-Driving (Supervised) vereist dat u op de weg blijf letten en op elk moment klaar bent om de besturing over te nemen. Blijf alert, let op de wegomstandigheden en andere weggebruikers om u heen, let op voetgangers en fietsers en wees altijd erop voorbereid om onmiddellijk actie te ondernemen (vooral in blinde bochten, op kruisingen en drukke verkeersituaties). Als u deze instructies niet opvolgt, kan dat leiden schade en ernstig of zelfs dodelijk letsel. Het is uw verantwoordelijkheid om uzelf vertrouwd te maken met de beperkingen van Full Self-Driving (Supervised) en de situaties waarin dit mogelijk niet werkt zoals verwacht." (Bron:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:02
SirLenncelot schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:14:

Ik vond het in België echt een verademing, en eigenlijk al op de wegen in Nederland waar ik zelf nog niet eerder was geweest. Je hebt gewoon veel meer 'headspace' om goed om je heen te kijken en in te schatten hoe je met de wegsituatie om moet gaan. Dat de auto alles al voor je doet, inclusief navigatie (!) helpt daarin gewoon enorm.

Soms heb je van die intersecties waarbij het niet helemaal duidelijk is welke afrit je nou precies moet hebben. FSD snapt het dan gewoon wel. En omdat je niet hoogst geconcentreerd de kaart hoeft te lezen kan je beter op het verkeer letten. En omdat je niet hoeft te sturen heb je ook de tijd om de kaart een keer extra te checken om te valideren dat FSD het goed doet.
Hoe dan ook echt iets wat je zelf moet ervaren.

Daarvoor is het imho wel een vereiste dat je goed weet wat FSD doet en hoe het werkt. Ik zou iemand die voor het eerst met FSD gaan rijden zeker adviseren het juist eerst uitgebreid in bekend gebied te gebruiken, juist om te ervaren wat het wel goed doet en waar het nog moeite mee heeft.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
Yaksa schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Wat Tesla zelf hierover opmerkt: "Full Self-Driving (Supervised) vereist dat u op de weg blijf letten en op elk moment klaar bent om de besturing over te nemen. Blijf alert, let op de wegomstandigheden en andere weggebruikers om u heen, let op voetgangers en fietsers en wees altijd erop voorbereid om onmiddellijk actie te ondernemen (vooral in blinde bochten, op kruisingen en drukke verkeersituaties). Als u deze instructies niet opvolgt, kan dat leiden schade en ernstig of zelfs dodelijk letsel. Het is uw verantwoordelijkheid om uzelf vertrouwd te maken met de beperkingen van Full Self-Driving (Supervised) en de situaties waarin dit mogelijk niet werkt zoals verwacht." (Bron:)
Dit stukje is natuurlijk een legal indekking en heeft in realiteit helemaal niet te maken met 'hoe je het ervaart in het buitenland' zoals de vraag was.

Het is niet zo dat je citaat op enige wijze een antwoord is op de vraag die gesteld werd. Het is dus ook niet zo dat "Tesla er zelf dit over zegt".

Dat deze kanttekening duidelijk moet zijn bij gebruikers is natuurlijk wel waar, gelukkig wordt dit uitgebreid bemeten in de introductievideo die je verplicht moet kijken. Hopelijk krijgt Noorwegen die memo ook binnenkort, want die snapt dat volgens mij ook nog niet helemaal.

FSDs demo hier weer afgelopen :'( maar merk nu tijdens Autosteer gebruik een groot voordeel van FSDs: je kunt ongestoord naar muziek blijven luisteren tijdens baanwissels, zonder dat die irritante AP on/off beep de muziek dempt

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
pdidi schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:39:
FSDs demo hier weer afgelopen :'( maar merk nu tijdens Autosteer gebruik een groot voordeel van FSDs: je kunt ongestoord naar muziek blijven luisteren tijdens baanwissels, zonder dat die irritante AP on/off beep de muziek dempt
Ik heb wel al ervaren dat autosteer ook met veel bombarie uitschakelt wanneer je de grens over rijdt. Dat was met AP toch niet het geval meen ik.

• Yaksa
Richh schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:33:[...]Het is niet zo dat je citaat op enige wijze een antwoord is op de vraag die gesteld werd. Het is dus ook niet zo dat "Tesla er zelf dit over zegt".
De vraagsteller zegt zelf: Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat vanuit de ietwat passieve rol als supervisor.
Wat Tesla duidelijk aangeeft is dat je je nooit passief mag laten rondrijden.
Dus wanneer je je in het buitenland in het verkeer gedraagt zoals je tijdens de rijlessen hebt geleerd dan kan het eigenlijk niet 'fout' gaan. Behoudens dat je je van tevoren goed hebt geïnformeerd over de afwijkende verkeersregels in dat buitenland.
Het valt mij hier wel vaker op dat men Tesla's FSD probeert te betrappen op 'foutjes' terwijl men eigenlijk zelf een abominabele rijstijl heeft. Iets met een splinter en balk..........

• Richh
Yaksa schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:50:
[...]

De vraagsteller zegt zelf: Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat vanuit de ietwat passieve rol als supervisor.
Wat Tesla duidelijk aangeeft is dat je je nooit passief mag laten rondrijden.
Dat zegt de vraagsteller ook helemaal niet.

Het is een feit dat je als supervisor 'ietwat passiever' bent ten opzichte van iemand die handgeschakeld zelf stuurt. Dat is iets anders dan passief zijn. Daar zou ik verder dus niet zoveel achter zoeken.

Het komt op mij over alsof je aan het zoeken bent om anderen het negatieve stempel 'onverantwoordelijk' op te leggen, en dat vind ik vermoeiend.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 11-07-2026 14:02 ]

SirLenncelot schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:44:
[...]

Ik heb wel al ervaren dat autosteer ook met veel bombarie uitschakelt wanneer je de grens over rijdt. Dat was met AP toch niet het geval meen ik.
Ik weet niet beter dan dat AP-Autosteer gewoon aanblijft bij grensovergangen. FSDs was de eerste keer waar dat bij gebeurde

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 11-07-2026 14:05 ]

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:42
pdidi schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Ik weet niet beter dan dat AP-Autosteer gewoon aanblijft bij grensovergangen. FSDs was de eerste keer waar dat bij gebeurde
Ik mag toch hopen dat zonder FSD Autosteer gewoon aan blijft na grens!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:37
Empie69 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Ik mag toch hopen dat zonder FSD Autosteer gewoon aan blijft na grens!
Yess dat kan ik bevestigen. Zoals al vaker gezegd woon ik vlak bij de Duitse grens en als ik naar Duitsland rij schakel ik thuis al van fsd naar autopilot en dat werkt prima in duitsland en je merkt niks als je de grens over gaat .

• Yazzcat
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:46
Ik ben net de trotse bezitter van een nieuwe Tesla Model Y Juniper. Pracht van een auto, maar net als zovelen moet ik nog even wachten op FSD (heb de auto nu 2 weken). Maar ik lees hier e.e.a. over AutoSteer. Ik kan alleen TACC vinden, geen autosteer. Is dit ook iets waar je op moet wachten of wordt dit niet meer op nieuwere auto's gezet (dus.. nooit?)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:37
Yazzcat schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:38:
Ik ben net de trotse bezitter van een nieuwe Tesla Model Y Juniper. Pracht van een auto, maar net als zovelen moet ik nog even wachten op FSD (heb de auto nu 2 weken). Maar ik lees hier e.e.a. over AutoSteer. Ik kan alleen TACC vinden, geen autosteer. Is dit ook iets waar je op moet wachten of wordt dit niet meer op nieuwere auto's gezet (dus.. nooit?)
Allereerst Gefeliciteerd met je mooie nieuwe auto ! zeg nooit nooit in elke vorm maar de oude autosteer is ten grave gedragen bij nieuwe auto’s en tesla occasions. Tesla communiceert blijkbaar slecht dat die vraag steeds voorbij komt van nieuwe gebruikers . Wellicht komt er ooit nog een op fsd gebaseerde derrivaat voor een schappelijk bedrag maar daar is tot nu toe geen enkele aanwijzing voor helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-07-2026 16:56 ]

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:27
Als je de auto net nieuw hebt dan moet je wachten tot je van een fabriek-firmware af bent. Ik zit zelf ook al een tijd op 2026.8.300 in de hoop snel een update te krijgen. Tot die tijd heeft het menu alleen een knop voor TACC en na de update (als het goed is) komen autosteer en FSD daarbij (als je FSD hebt besteld).

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:05

Sandyman538

SandstorM [148839]

Contagion schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:05:
Als je de auto net nieuw hebt dan moet je wachten tot je van een fabriek-firmware af bent. Ik zit zelf ook al een tijd op 2026.8.300 in de hoop snel een update te krijgen. Tot die tijd heeft het menu alleen een knop voor TACC en na de update (als het goed is) komen autosteer en FSD daarbij (als je FSD hebt besteld).
Zoals hierboven al geschetst, autosteer ga je niet meer krijgen. Dat is een soort lane assist die niet meer geleverd wordt. Dus nieuwe auto's krijgen TACC en in abonnement vorm kun je FSD afnemen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.