De gegevens die Odido bezit, die ze gaan delen n.a.v. AVG verzoek, zijn ter verificatie van de gelekte gegevens. Als daar
meer in staat, kan dat reden zijn om nog meer actie te ondernemen.
En 'alles', is schijnbaar toch meer dan de verbeelding over zou laten. Daar staan toch werkelijk legio voorbeelden van in dit topic? Bijv. ook BSN? Tot nu toe ben ik het paspoortnummer (voor zover het een nummer is ..) van mijn moeder nog niet tegengekomen, maar dat van mijn vrouw en ik wel.
Maar je meldt iedere keer dat je de dataset hebt. Dan weet je dat toch? En over de nog ontbrekende data zul je nooit wat horen. Dat is kwalijk maar wel de realiteit.
Iedere keer, kom op. Ik had de volledige dataset vrij laat omdat ik via Tor downloadde. Zoals je weet is dat niet al te snel. Ook heeft mijn MBP (die er enkele seconden over doet) maar 16 GB RAM, en swappen wil ik niet. Daarom ben ik het elders gaan draaien (nog steeds hardware in mijn bezit) maar dan wel een mechanische, versleutelde harddisk. Op dit moment is deze machine airgapped, dus ik moet steeds fysiek erheen. Een query op de data duurt ook dik een uur. Logisch, dat is het nadeel van FDE, maar wel van belang in deze context.
In de tussentijd ben ik diverse parameters in de regexp toe gaan voegen. Uiteindelijk wil ik vier zoekslagen doen (want ik zoek data van de vier eerdergenoemde persona), met de parameters gerelateerd aan de betreffende persoon. Die wil ik
opslaan, veilig aan de persoon laten zien (Signal), en dan wil ik de content
verwijderen. Ik heb echter ook nog wat andere zaken te doen...
Sorry, ik ben je kwijt. Je wil veel meer horen van Odido wat er gelekt is maar wat er gelekt is heb je toch al in “bezit”?
Yup, ik ben van mening dat Odido iedere gebruiker moet melden wat er is gelekt. Niet qua inhoud, maar eerlijk zijn over
welke data er is gelekt, en
welke niet.
Zover we weten is er een klein aantal code woorden gelekt die gebruikt werden om de identiteit van de klant nog verder zeker te stellen. Geen wachtwoorden.
Ernst, kom op, zo'n woord heet een
wachtwoord. Dat het
ogenschijnlijk niet het wachtwoord is om in te loggen op Odido account, is wat anders. Iedereen moet weten welk wachtwoord dit is geweest, en deze als openbaar beschouwen. Ze zijn ook kinderlijk eenvoudig te parsen. En Ernst, je weet ook best dat mensen (delen van) wachtwoorden graag hergebruiken...
Het was een voorbeeld. Je rijbewijs, ID of pasnr. zal op nog veel meer plaatsen staan. Bij veel overheidsinstanties e.d., en zoals nu in het nieuws is hebben politieambtenaren vrij toegang tot alles. Ga er maar vanuit dat alles van je bekend is op meer plaatsen dan je lief is. Is dat erg? Ja. Is er wat aan te doen? Weinig. Alert zijn.
Ik heb bij minfin gewerkt, en heb persoonlijk meegemaakt hoe mensen eruit werden gekegeld omdat men loog over zaken als strafblad ('VOG komt wel' riiiight

). Dat is alweer bijna dertig jaar geleden. Er zal nu e.e.a. verbeterd zijn. Een familielid van mij werkt er nog steeds (nou ja, soort van, tegenwoordig gedetacheerd, met 2x het loon als voorheen

), en ik heb haar altijd
afgeraden om onnodige zoekslagen te gebruiken omdat het hebben van die informatie niet nodig is om de functie uit te oefenen (en dat kan bewezen worden), en omdat
alles wordt gelogd. Dat advies geldt voor eenieder die werkt met bijzondere persoonsgegevens. Stel jezelf altijd de vraag: hoe zou
jijj het vinden als iemand in
jouw functie hetzelfde met
jouw gegevens zou doen?
In die context: nee, ik heb er NUL problemen mee als iemand deze dataset download in een VM, en gaat graven welke informatie van diegene plus directe kring in staat, mits men toestemming heeft van de betreffende personen. Dat noem ik een zwaarwegend belang hebben. Wel de dataset (de VM) z.s.m. verwijderen!
Over politieambtenaren maak ik mij niet zo'n zorgen omdat ik denk te weten dat men daar goede logging gebruikt m.b.t. gegevens, en goede screening voor wie bij zeer vertrouwelijke informatie mag komen. Ook denk ik dat corruptie binnen deze dienst goed aangepakt wordt. Zelfde over wapengebruik van agenten. Daar is men zeer kritisch op, ontstaat altijd een onderzoek. Dat is echt niet hetzelfde als de situatie in VS.
Wat betreft die 1700. Natuurlijk zitten daar rotte appels tussen, maar niet allemaal. Daar mag je niet vanuit gaan. Het feit dat het nu onderzocht wordt, houdt in dat het VIK het de moeite waard vindt en dat is een significant detail. Maar het gaan er geen 1700 zijn, dat is zeker.
Dat wij kritisch en inhoudelijk op onze diensten mogen zijn, is een groot goed. Dat we daar nog vele jaren van mogen genieten