Zucht...
Wat moeten ze dan doen? Alle klantencontact verbreken of al dit soort dingen blokkeren? Waarna dan iedereen weer gaat klagen dat ze nergens hun klachten kwijt kunnen?Tralapo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:16:
Odido had vandaag de balls om mij per sms een link naar een enquete te sturen na contact met de klantenservice. Alle contact met de realiteit kwijt die partij.
Uiteindelijk zullen ze de boel toch draaiende moeten houden en daar horen dit soort enquêtes ook gewoon bij. En daarbij kunnen degenen die het klantencontact doen ook weinig doen aan dit lek. Die doen gewoon hun werk en mogen best beloond worden voor de shit die ze nu over zich heen krijgen.
[removed]
In ieder geval niet in week 1 klanten aanmoedigen op linkjes in smsjes te klikken.redwing schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Wat moeten ze dan doen? Alle klantencontact verbreken of al dit soort dingen blokkeren? Waarna dan iedereen weer gaat klagen dat ze nergens hun klachten kwijt kunnen?
Dat is hoe zo'n beetje elke partij om feedback vraagt. Als je dat een slecht idee vind moet je over al die andere partijen ook klagen.Tralapo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:26:
[...]
In ieder geval niet in week 1 klanten aanmoedigen op linkjes in smsjes te klikken.
[removed]
Ik vind het dan ook altijd een slechte (en vervelende) methode.redwing schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:30:
[...]
Dat is hoe zo'n beetje elke partij om feedback vraagt. Als je dat een slecht idee vind moet je over al die andere partijen ook klagen.
Maar als je momenteel dagelijks in de media hoort dat je niet op linkjes moet klikken zie ik gewoon niet in waarom je dat überhaupt zou doen.
Enquêtes zijn bullshit om een klant het gevoel te geven dat het bedrijf naar ze luistert. Dit doen ze er mee:redwing schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Wat moeten ze dan doen? Alle klantencontact verbreken of al dit soort dingen blokkeren? Waarna dan iedereen weer gaat klagen dat ze nergens hun klachten kwijt kunnen?
Uiteindelijk zullen ze de boel toch draaiende moeten houden en daar horen dit soort enquêtes ook gewoon bij. En daarbij kunnen degenen die het klantencontact doen ook weinig doen aan dit lek. Die doen gewoon hun werk en mogen best beloond worden voor de shit die ze nu over zich heen krijgen.

Huur techneuten in geen marketing of sales droids. Ga eens uitvinden hoe je IPv6 uitrolt. Xs kon het ook 16 jaar geleden ook (native, tunneling sinds 2002). FIDO2 keys kosten geen drol, bescherm je je werknemers en je bedrijf mee, is weer eens wat anders. Versleutel eens wat gevoelige velden in een database, sanitize je records van klanten die weg zijn die data hoef je echt niet dagelijks bij, hoeft niet eens op live/online storage. Rol monitoring uit op de clients van je helpdesk droids, die kunnen blijkbaar zo alle data leegtrekken zonder gevolgen. Hoe moeilijk kan het zijn?! Oh, en stop met SMS te gebruiken voor wat dan ook (MFA, https linkjes, enz). Het is eenvoudig te MITM'en (read, write, enz.)
Toen ik leerde dat ze geen native IPv6 hadden, had ik weg moeten zijn, maar toen zat ik nog bij Tele2 (voor de overname). Dus zelfs dan zat ik in deze dataset!
En als toetje krijg je ook nog eens te horen dat je niet mag verifiëren welke data er van jou is gelekt.
Hoe meer ik me er in verdiep, hoe vaker ik nog een steekhoudend argument tegenkom welke onderschrijft dat dit bedrijf grof nalatig is geweest. En dat het er een rommeltje is, nog steeds.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De uiteindelijk verificatie ging via SMS en e-mail op het nummer en e-mail dat ik aan het overzetten was. Daarin straat een code die opgegeven moet worden over de telefoon. Dus je het fysieke toegang tot je telefoon en toegang tot je e-mail nodig voordat er iets in werking word gezet.Harold Finch schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Maar er wordt dus gevraagd naar een nummer dat in principe door iedereen gevonden kan worden. Wat is daarvan de zin nog? Ik vind het vooral een grap - in negatieve zin - dat er klaarblijkelijk niets is veranderd in de identificatiemethode. Zeker bij KPN zou je anders mogen verwachten.
Gecensureerd.
Politie zegt bij mij niks, maar IHBP en Mozilla wel. En wat er dan gelekt, terwijl het mijn eigen data is, mag ik niet weten.areyouben schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:52:
De politie zegt de Odido data ook te hebben verwerkt in hun tool Checkjehack. Beetje vreemd is dat zeHoewel andere websites waar je het kan checken zeggen dat mijn mailadres gelekt is, krijg ik er via de politie geen hit uit.
- nummers van identificatiebewijzen niet expliciet noemen in de lijst met gelekte data
- zeggen dat wachtwoorden gelekt zijn en adviseren deze te wijzigen
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Vaak worden ze wel degelijk gebruikt om trends aan te geven en voor management--slides. Of dat heel zinvol is, is de vraag maar je zult toch op de een of andere manier willen weten of de klanten nog fatsoenlijk genoeg geholpen worden.Jerie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 01:15:
[...]
Enquêtes zijn bullshit om een klant het gevoel te geven dat het bedrijf naar ze luistert. Dit doen ze er mee:
[Afbeelding]
Net als elke andere provider zoals ik al eerder aangaf zie je ze b.v. allemaal data veel te lang bewaren.Hoe meer ik me er in verdiep, hoe vaker ik nog een steekhoudend argument tegenkom welke onderschrijft dat dit bedrijf grof nalatig is geweest. En dat het er een rommeltje is, nog steeds.
[removed]
De speld is satire.
https://speld.nl/2026/03/...-omdat-hij-bij-odido-zat/
Is onderstaande storing legitiem? Odido heeft veel storingen de laatste tijd. De servers zijn er ook klaar mee denk.
https://www.xgn.nl/nieuws...nederlanders-deze-ochtend
[ Voor 39% gewijzigd door Draconian op 03-03-2026 07:47 ]
Ja was ligitiem.Draconian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:44:
Is onderstaande storing legitiem? Odido heeft veel storingen de laatste tijd. De servers zijn er ook klaar mee denk.
https://www.xgn.nl/nieuws...nederlanders-deze-ochtend
Vanochtend 0 bereik gehad met Odido.
Lijkt nu wel weer allemaal te werken.
anderen hier wel een bevestiging via de check je hack?
Nee, ook niets ontvangen.Lord_Dain schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:16:
de check je hack is niet op orde, krijg daar niets op terug wel een oudere lek blijkbaar uit 2024 waar ze het hebben over bank helpdesk fraude.. te slecht voor woorden dat ze dit niet op orde hebben en dat is van ons belastinggeld..
anderen hier wel een bevestiging via de check je hack?
Duidelijker wordt het er dus niet op.
Ik had ondertussen ook wel iets van een bericht verwacht vanuit Odido dat ze aan een check tool binnen hun eigen omgeving werken o.i.d. en mensen extra attenderen waarop ze moeten letten en dat ze bijv. nooit linkjes sturen in mails die om inloggegevens vragen etc.
Ik kreeg nu wel een melding terug (zie hieronder), maar wat ik vreemd vind, is dat er nu wel over inlog en password wordt gesproken, terwijl Odido nog steeds zegt dat die niet zijn gelektLord_Dain schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:16:
de check je hack is niet op orde, krijg daar niets op terug
--------
Beste lezer,
Je hebt op de website van de politie gecontroleerd of jouw e-mailadres voorkomt in gestolen (inlog)gegevens van Odido, die op het dark-web zijn gepubliceerd. Lees deze e-mail goed.
Het door jou opgegeven e-mailadres XXX@XXX zit hier helaas bij. Dit e-mailadres komt voor in een dataset van gegevens die door een criminele organisatie zijn gestolen bij Odido en die zijn gepubliceerd op het dark-web. De gestolen gegevens kunnen de volgende gegevens omvatten:
Inlognaam en wachtwoord
Volledige naam
Woonadres
Telefoonnummer
E-mailadres
IBAN-nummer
En aanvullende klantgegevens, bekend bij Odido
Wijzig je wachtwoord
Gezien er wachtwoorden zijn verkregen is het van belang om het wachtwoord van Odido zo snel mogelijk aan te passen. Mocht je de combinatie van e-mailadres / inlognaam en wachtwoord vaker gebruiken, wijzig die wachtwoorden dan overal. Criminelen testen dit soort combinaties geautomatiseerd op de meest gebruikte websites en krijgen zo toegang tot alle accounts waar die combinatie in gebruik is.
Er staat “kunnen”.DON PAPA schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:43:
[...]
Ik kreeg nu wel een melding terug (zie hieronder), maar wat ik vreemd vind, is dat er nu wel over inlog en password wordt gesproken, terwijl Odido nog steeds zegt dat die niet zijn gelekt
--------
Beste lezer,
Je hebt op de website van de politie gecontroleerd of jouw e-mailadres voorkomt in gestolen (inlog)gegevens van Odido, die op het dark-web zijn gepubliceerd. Lees deze e-mail goed.
Het door jou opgegeven e-mailadres XXX@XXX zit hier helaas bij. Dit e-mailadres komt voor in een dataset van gegevens die door een criminele organisatie zijn gestolen bij Odido en die zijn gepubliceerd op het dark-web. De gestolen gegevens kunnen de volgende gegevens omvatten:
Inlognaam en wachtwoord
Volledige naam
Woonadres
Telefoonnummer
E-mailadres
IBAN-nummer
Wijzig je wachtwoord
Gezien er wachtwoorden zijn verkregen is het van belang om het wachtwoord van Odido zo snel mogelijk aan te passen. Mocht je de combinatie van e-mailadres / inlognaam en wachtwoord vaker gebruiken, wijzig die wachtwoorden dan overal. Criminelen testen dit soort combinaties geautomatiseerd op de meest gebruikte websites en krijgen zo toegang tot alle accounts waar die combinatie in gebruik is.
Beter voorkomen dan genezen.
Maar er staat ook "Gezien er wachtwoorden zijn verkregen is het van belang om het wachtwoord van Odido zo snel mogelijk aan te passen" en Odido geeft heel duidelijk aan dat er geen wachtwoorden zijn gelekt, wat dus inhoudt dat één van de twee niet de juiste informatie geeft lijkt mij...
Dat is tegenstrijdig inderdaad.DON PAPA schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Maar er staat ook "Gezien er wachtwoorden zijn verkregen is het van belang om het wachtwoord van Odido zo snel mogelijk aan te passen" en Odido geeft heel duidelijk aan dat er geen wachtwoorden zijn gelekt, wat dus inhoudt dat één van de twee niet de juiste informatie geeft lijkt mij...
Wachtwoorden van de Mijn Odido omgeving zijn NIET gelekt.DON PAPA schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:22:
[...]
En hoe weet je dat zo zeker?POTMA schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Wachtwoorden van de Mijn Odido omgeving zijn NIET gelekt.
Dat heb ik al gedaan toen ik de eerste melding over deze hack tot mij kreeg. Maar het gaat mij er gewoon om dat Odido dit zegt en de Politie dat.Wispe schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Als het wel of niet zo is, wat houdt je tegen om preventief het wachtwoord te wijzigen?
Ze gebruiken het zeker wel, als dit jaar hun inkomsten dalen dan willen alle afdelingen duidelijk kunnen maken dat het niet aan hun lag maar door dit fiasco kwam.Jerie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 01:15:
[...]
Enquêtes zijn bullshit om een klant het gevoel te geven dat het bedrijf naar ze luistert. Dit doen ze er mee:
[Afbeelding]
Als er nou één ding waar Odido zich druk om maakt dan is het wel de NPS-scoreJerie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 01:15:
[...]
(....)
Ik vind het ook raar dat mensen klagen over die beoordelingsformulieren. Aan de ene kant klagen mensen over de slechte communicatie, maar als je dan de mogelijkheid krijgt om die onvrede te uiten is het ineens niet goed? Soit, als je denkt dat Odido er geen aandacht aan besteed snap ik het, maar zoals ik zei is dat simpelweg niet waar.
Wat je opmerking over het verifiëren van de gelekte gegevens betreft: dat mag zeker wel, en daar heeft de klantenservice ook een tool voor. Je moet wel door de id-check heen komen
Dit is correct, want de wachtwoorden van de Mijn Odido-omgeving hebben nooit in Salesforce gestaan. Berichten over gelekte wachtwoorden betreffeb specifiek wachtwoorden voor extra verificatie bij de klantenservice. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat kinderen zich voordoen als hun ouders om extra MB's bij te kopen, en via de telefoon heb je geen (makkelijke) manier om te verifiëren of het nou echt papa of mama is die je spreekt.POTMA schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:28:
[...]
Wachtwoorden van de Mijn Odido omgeving zijn NIET gelekt.
Check je hack tool van de Politie is een wassen neus waar je niks aan hebt.GREENSKiN schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:49:
Ook mijn gegevens komen bij de tool van de politie niet naar boven. NOS heeft nog wat aandacht besteed aan mijn niet-nader-te-noemen tool, btw
Je weet nog steeds niet wat er precies gelekt is, zo is bij vele geen IBAN en geen Adres gelekt.Dit e-mailadres komt voor in een dataset van gegevens die door een criminele organisatie zijn gestolen bij Odido en die zijn gepubliceerd op het dark-web. De gestolen gegevens kunnen de volgende gegevens omvatten:
Inlognaam en wachtwoord
Volledige naam
Woonadres
Telefoonnummer
E-mailadres
IBAN-nummer
Wijzig je wachtwoord
Wachtwoorden zijn sowieso nooit gelekt geweest bij deze hack, maar de Politie maakt de burger wel bang.
Hier heb je echt helemaal niks aan en zet gebruikers alleen maar op het verkeerde been. Ik kreeg dezelfde standaard tekst, terwijl andere checksites aangeven dat mijn IBAN iig niet bij de hack zit.NicoHF schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:01:
[...]
Check je hack tool van de Politie is een wassen neus waar je niks aan hebt.
[...]
Je weet nog steeds niet wat er precies gelekt is, zo is bij vele geen IBAN en geen Adres gelekt.
Wachtwoorden zijn sowieso nooit gelekt geweest bij deze hack, maar de Politie maakt de burger wel bang.
Ik denk omdat het juridisch een grijs gebied is. Wie weet komen ze erna wel met een tool of iets anders. Hoe vervelend ook, ik ga er nog steeds vanuit dat ze later met een reactie / statement komen.wvg321 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:31:
Ik snap niet dat Odido niet zelf aankondigt het bestand te gaan gebruiken om per emailadres door te geven welke gegevens openbaar gemaakt zijn.
Zucht...
Odido heeft toch geen bestand nodig, die hebben de bron en kunnen prima aangeven wat er maximaal gelekt is. Verder is er in de media enorm veel ruis, ook in de Tweakers podcast gaat het 20 minuten over de BSN terwijl die, tenzij je als ZZP-er je kvknummer kunt herleiden naar een BSN, niet gelekt zijn. Net zoals wachtwoorden, die staan in andere systemen dan het CMS.wvg321 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:31:
Ik snap niet dat Odido niet zelf aankondigt het bestand te gaan gebruiken om per emailadres door te geven welke gegevens openbaar gemaakt zijn.
Het maximale is op zich relevant, maar hebben ze al aangegeven in hun eerdere e-mail. Ik ben nu benieuwd wat er daadwerkelijk van mij op straat ligt. Als de tools kloppen is dat geen IBAN en adres. Voor paspoortnummer weet ik het niet zeker.jongetje schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:56:
[...]
Odido heeft toch geen bestand nodig, die hebben de bron en kunnen prima aangeven wat er maximaal gelekt is.
https://www.odido.nl/veiligheidP-Rock schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:22:
Word een beetje tureluurs van al die tegenstrijdige berichten. De ene site zegt dat er paswoorden zijn gelekt, terwijl de ander dat ontkend. Van Odido hoor je helemaal niks op dit moment; Die houden de kaken stijf op elkaar en hopen natuurlijk dat dit allemaal zo snel mogelijk weer overwaait, terwijl een nieuwe netwerkstoring zich vanochtend alweer aandiende. Hoe kun je je zo in de nesten werken als bedrijf???
Er zijn geruchten dat toch ook wachtwoorden van klanten zijn gelekt. Klopt dat?
Nee, dit is onjuist. We willen benadrukken dat er geen wachtwoorden van Mijn Odido of andere inlogsystemen zijn gelekt. De wachtwoorden die klanten gebruiken om in te loggen zijn versleuteld opgeslagen en zijn nooit toegankelijk geweest. Je Mijn Odido is veilig.
Wat er wél is gelekt, is een veld uit het klantcontactsysteem met de naam “password_c”. Ondanks deze naam gaat het niet om een wachtwoord, maar om een zogenoemd challenge word of codewoord. Dit werd gebruikt als extra controlevraag wanneer een klant telefonisch contact opnam. Dit codewoord geeft geen toegang tot accounts, diensten of persoonlijke gegevens en staat volledig los van de systemen waarin klanten inloggen.
Voor een beperkte groep klanten stond zo’n extra codewoord geregistreerd. Zodra we hoorden dat deze codewoorden in het lek voorkwamen, is de telefonische verificatie op basis van deze codewoorden direct stopgezet.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Check je hack van de politie zegt wat anders. Lijkt me betrouwbaardere bron dan OdidoMattie112 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:13:
[...]
https://www.odido.nl/veiligheid
Er zijn geruchten dat toch ook wachtwoorden van klanten zijn gelekt. Klopt dat?
Nee, dit is onjuist. We willen benadrukken dat er geen wachtwoorden van Mijn Odido of andere inlogsystemen zijn gelekt. De wachtwoorden die klanten gebruiken om in te loggen zijn versleuteld opgeslagen en zijn nooit toegankelijk geweest. Je Mijn Odido is veilig.
Wat er wél is gelekt, is een veld uit het klantcontactsysteem met de naam “password_c”. Ondanks deze naam gaat het niet om een wachtwoord, maar om een zogenoemd challenge word of codewoord. Dit werd gebruikt als extra controlevraag wanneer een klant telefonisch contact opnam. Dit codewoord geeft geen toegang tot accounts, diensten of persoonlijke gegevens en staat volledig los van de systemen waarin klanten inloggen.
Voor een beperkte groep klanten stond zo’n extra codewoord geregistreerd. Zodra we hoorden dat deze codewoorden in het lek voorkwamen, is de telefonische verificatie op basis van deze codewoorden direct stopgezet.
[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 03-03-2026 17:00 . Reden: Naamsverbastering verwijderd ]
De politie ziet "password" en trekt daar kneejerk conclusies uit. De communicatie vanuit Odido is volledig ondermaats, maar in dit geval is hun uitleg aannemelijker dan de conclusie dat daadwerkelijke toegangswachtwoorden zijn gelekt.rr7r schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:22:
[...]
Check je hack van de politie zegt wat anders. Lijkt me betrouwbaardere bron dan die Odido
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 03-03-2026 17:00 ]
Oh je hebt een formele schriftelijke reactie gehad van de politie met deze uitleg? Kan je die hier delen?anboni schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:25:
[...]
De politie ziet "password" en trekt daar kneejerk conclusies uit. De communicatie vanuit Odido is volledig ondermaats, maar in dit geval is hun uitleg aannemelijker dan de conclusie dat daadwerkelijke toegangswachtwoorden zijn gelekt.
Die checkjehack mail van de politie besteedt de halve inhoud aan het feit dat je inloggegevens gelekt kunnen zijn. En van de opsomming van gelekte gegevens staat inlog zelfs bovenaan op 1.
[ Voor 108% gewijzigd door rens-br op 03-03-2026 13:50 ]
Zouden Fons en/of de Belbus onderweg geweest zijn?_Bailey_ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:39:
even wat luchtigs tussendoor met al dit gezeik...
Odido is opnieuw gehekt....
[Afbeelding]
ConsumentenClaim startte eerder massaclaims tegen bedrijven als Samsung, LG en Apple. Of de organisatie ook een claim tegen Odido zal beginnen, kan een woordvoerder nog niet zeggen.
Om een massaclaim te starten, moet volgens de woordvoerder onder meer ‘worden bepaald of een partij aansprakelijk is en of mensen daadwerkelijk schade hebben geleden’. „Bij Odido staat dat nog niet vast. Onderzoek van het OM zou daarover meer uitsluitsel moeten geven.”
https://www.ad.nl/economi...jke-odido-claim~aab2c3e6/
Status ConsumentenClaim
https://www.consumentencl...n-over-het-odido-datalek/
[ Voor 5% gewijzigd door Draconian op 03-03-2026 13:56 ]
Zie maar eens te bewijzen of er echt schade is. En daarnaast, neem de tijd. Ik heb liever dat ze over 2 jaar een claim gaan starten en alle informatie op een rij hebben dan volgende week en ze missen punten.Draconian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:53:
We moeten nog even wachten voordat er mogelijk een massaclaim gaat komen. Maar het is vrijwel de grootste datalek allertijden en dan moeten we wachten?
ConsumentenClaim startte eerder massaclaims tegen bedrijven als Samsung, LG en Apple. Of de organisatie ook een claim tegen Odido zal beginnen, kan een woordvoerder nog niet zeggen.
Om een massaclaim te starten, moet volgens de woordvoerder onder meer ‘worden bepaald of een partij aansprakelijk is en of mensen daadwerkelijk schade hebben geleden’. „Bij Odido staat dat nog niet vast. Onderzoek van het OM zou daarover meer uitsluitsel moeten geven.”
https://www.ad.nl/economi...jke-odido-claim~aab2c3e6/
Zucht...
Grootste datalek allertijden? NeuhDraconian schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:53:
We moeten nog even wachten voordat er mogelijk een massaclaim gaat komen. Maar het is vrijwel de grootste datalek allertijden en dan moeten we wachten?
https://informationisbeau...gest-data-breaches-hacks/
Ze sturen me een code per SMS toe maar ik ontvang nooit wat.
Ben ik de enige of herkennen mensen dit probleem?
Gelieve feedback via de DM te doen en niet in het topic.P-Rock schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:37:
[modbreak]
[mbr]Knip. Verspreiden en delen van links naar tools om je data te checken is niet toegestaan.[/mbr]
[/modbreak]
[ Voor 28% gewijzigd door rens-br op 03-03-2026 14:20 ]
Helaas weet je niet zeker dat of jouw IBAN bij de hack zit. Het zit misschien niet in de database die online is gezet, maar dat wil niet zeggen dat de hackgroep hem niet heeft. Zij zeggen namelijk zelf al dat ze niet alles online hebben gezet, maar delen achterhouden voor eigen gebruik.P-Rock schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:25:
[...]
Hier heb je echt helemaal niks aan en zet gebruikers alleen maar op het verkeerde been. Ik kreeg dezelfde standaard tekst, terwijl andere checksites aangeven dat mijn IBAN iig niet bij de hack zit.
Alle data die in het klantencontact systeem zit kan dus gelekt zijn. En vermoedelijk weet Odido het dus ook niet zeker.
[ Voor 3% gewijzigd door Spookelo op 03-03-2026 14:13 ]
Ja op mn Odido email adres die bekend was bij hun. Ik heb een .be email omdat .nl bezet was. Dus krijg dan blijkbaar Belgische phishing mails.W1ck1e schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Waar kwam deze binnen ?
In je mail op het adres dat odido van je kende ?
Haha never mind, lees net de update op de FP.
[ Voor 8% gewijzigd door StrongArmLance op 03-03-2026 14:30 ]
Zoals al diverse malen vermeld geeft Check je hack alleen algemene info over wat er mogelijk gelekt zou kunnen zijn. Sites die hier niet genoemd mogen worden geven dezelfde algemene info.StrongArmLance schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:29:
Ik heb nog een extra check gedaan op https://www.politie.nl/informatie/checkjehack.html en die komen er mee dat er ook wachtwoorden tussen staan. Hoe zit dit nou? Dit waren toch enkel de telefonische verificatie wachtwoorden voor de klantenservice?
Ik zou zeggen, doe een klein beetje moeite en lees het topic doorsnifrrr schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:32:
Kan je ook ergens zien welke data er openbaar van je is ipv dat je alleen weet dat je erin staat.
Zucht...
Het is niet duidelijk wat er gelekt is. Ik ken diverse mensen die geen mail van Odido gehad hebben, ook geen klant meer zijn, maar wel in de dataset voorkomen. Dus Odido weet het zelf ook niet helemaal.jongetje schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:56:
[...]
Odido heeft toch geen bestand nodig, die hebben de bron en kunnen prima aangeven wat er maximaal gelekt is.
Hier ook geen SMSQ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:06:
Ik wil even inloggen bij odido om mijn wachtwoord voor de zekerheid te wijzigen.
https://www.rtl.nl/nieuws...en-odido-datalek-dark-web
I intend to live forever. So far, so good.
Heeft het nooit gewerkt of alleen recentelijk?Q schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:06:
Ik wil even inloggen bij odido om mijn wachtwoord voor de zekerheid te wijzigen.
Toen ik nog actief klant was bij Odido ging het altijd wel goed. Maar ik ben daar al ruim 2 jaar weg en wilde mijn account opheffen. Krijg nu ook de SMS niet binnen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Is dit mogelijk?
Internet verbinding heb ik alleen contracten gehad met Ziggo, Telfort en KPN.
Mobiele telefonie: alleen Vodafone
Alleen als je schade hebt.Electr0n schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:34:
Gezien het nieuws en het bestand zeker gelezen is door meedere mensen ben ik nieuwsgierig of er vanuit de 'slachtoffers', ondanks nog niets is gebeurd, een zaak gemaakt kan worden waarom er een aantal gegevens zo lang bewaard zijn en of dat dit soort gegevens niet tegen de AVG en GDPR in gaat?
Is dit mogelijk?
https://www.autoriteitper...devergoeding-voor-datalek
[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 03-03-2026 16:17 ]
Ja heb ik ook.Q schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:06:
Ik heb nog codes van April 2025JukeboxBill schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:32:
[...]
Heeft het nooit gewerkt of alleen recentelijk?
Toen ik nog actief klant was bij Odido ging het altijd wel goed. Maar ik ben daar al ruim 2 jaar weg en wilde mijn account opheffen. Krijg nu ook de SMS niet binnen.
Misschien is het beltegoed van de MFA server op?Q schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:29:
[...]
Ik heb nog codes van April 2025het heeft ooit gewerkt
Zojuist 2x geprobeerd, ik krijg gewoon beide keren de sms code binnen.Q schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:29:
[...]
Ik heb nog codes van April 2025het heeft ooit gewerkt
[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 03-03-2026 16:38 ]
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Inderdaad, het voorkomt dat mensen slechte reviews elders achterlaten en de gegevens kunnen in rechtszaken worden misbruikt. Enquetes invullen is zelden in het belang van de consument.Jerie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 01:15:
Ja dat had ik begrepen, maar ik ben benieuwd of we een front kunnen maken samen met een partij die hier in gespecialiseerd is om Odido onder de loep te leggen m.b.t. schenden van persoonsgegevens met name focus op AVG/GDPR.Kalentum schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:13:
[...]
Alleen als je schade hebt.
https://www.autoriteitper...devergoeding-voor-datalek
Autoriteit Persoonsgegevens is al op de hoogte. Wat wil je dan nog meer in gang zetten?Electr0n schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Ja dat had ik begrepen, maar ik ben benieuwd of we een front kunnen maken samen met een partij die hier in gespecialiseerd is om Odido onder de loep te leggen m.b.t. schenden van persoonsgegevens met name focus op AVG/GDPR.
Have you tried turning it off and on again?
Het is precies dit wat mij ook zo dwars zit. Ik snap best dat ze zorgvuldig moeten zijn met communiceren en als je geschoren wordt, moet je stilzitten. Maar ik denk dat het best mogelijk is met iets meer empathie richting je klant te reageren, zonder je juridisch direct in de problemen te werken.Keypunchie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:05:
Voor wat het waard is:
Na 3 weken stuntelige communicatie vanuit Odido en rustig ademhalen ben ik eens de balans gaan opmaken.
Wanneer iemand een fout maakt, en gemeende excuses wil maken, horen daar wat mij betreft een paar belangrijke elementen bij:
* spijt betuigen
* erkennen wat de fout was
* verantwoordelijkheid voor de fout nemen
* verbetering duidelijk maken.
Als voorbeeld: als mijn kleuter in de zandbak het schepje van een ander afpakt, en die ander gaat huilen, dan leer ik hem te zeggen:
"sorry dat ik je schepje afpakte, jij was daar mee aan het spelen en ik had dat niet moeten doen, hier is de schep terug en ik zal het niet meer doen"
Als ik Odido langs die meetlat leg.
* Ze "betreuren het incident". Niet hun eigen akties, niet de impact op mij, maar domweg dat het gebeurd is.
* Erkennen nergens dat ze fouten hebben gemaakt. Niet in 1e instantie dat de beveiliging wellicht tekort schoot, niet in 2e instantie dat ze misschien sommige data niet hadden moeten bewaren, helemaal niks.
* Nemen dus ook nergens verantwoordelijkheid voor wat er is gebeurd. Op zijn hoogst verantwoordelijkheid voor het niet betalen.
* Hebben alleen maar heel vage verbeterplannen, of algemeenheden. "We hebben het datalek gemeld". "We schakelen externe beveiligingsexperts in". En, ja, "hier is een abonnementje voor F-Secure".
Dat laatste is op zich sympathiek, maar voelt wel heel erg als een doekje voor het bloeden, ook gezien dat het vrij laat in het proces werd aangeboden. (Kort na een "reken maar niet op compensatie" update.)
Sindsdien hoor ik trouwens wel verrassend veel superblije Odido reclames voorbij komen, alsof ze niet net de grootste hack uit de Nederlandse geschiedenis hebben doorgemaakt.
En dat terwijl ik nog heel hard zit te balen dat mijn gegevens op straat liggen!
Kortom: ik heb een superslecht gevoel gekregen bij Odido en wat zij doen maakt het er niet beter op. Dus ik heb mijn conclusies getrokken. Ik ben eens met de stofkam door mijn abonnementen bij hun gegaan. Alles dat een tandje minder kan, heb ik een tandje minder gezet: Unlimited Basis, ipv. Unlimited Snelst. Visual voicemail gestopt, multisim voor de watch gecanceld.
De mobiele abonnementen zelf lopen nog een tijdje door, maar voor de vaste lijn heb ik de omzet (Freedom Internet) maar aangevraagd.
Maakt het Odido wat uit? Geen idee, zij denken in ieder geval van niet lijkt het, want voor mij werven ze ws. drie andere met voornoemde blije reclames.
Maar ik voel me wel een stuk beter met de gedachte dat mijn geld in ieder geval minder de kant op gaat van het bedrijf met de instelling die slechter is dan van een kleuter.
"We betreuren dat het schepje niet meer in jouw handen is, je kunt niet rekenen op automatische compensatie, maar hier is een hap zand"
Het is wel triest dat feit na feit naar buiten komt via de media en de reactie van Odido oorverdovend stil is: "Odido laat weten niet te reageren zolang het onderzoek nog loopt.". Hoe lang willen ze nog onderzoeken dan? En wat zegt Odido wel? "Onze focus ligt altijd bij onze klanten, en dat blijft zo." en "We zetten ons onverminderd in om onze klanten en onze medewerkers op de best mogelijke manier te ondersteunen en te beschermen.". Maar die totale afwezigheid van (actieve) berichtgeving naar klanten maakt dat het alleen maar klinkt als (slechte) marketing in plaats van een gemeend bericht.
Kijk ook naar de homepage van Odido. Daar is niets te vinden over de hack, ook niet onder "Service" of "Contact". Alleen via Nieuws in de footer kom je op een bericht die doorverwijst naar de speciale pagina over dit onderwerp. Klinkt meer als struisvogelpolitiek dan je onverminderd voor de klant inzetten.
Vanuit gebruikers en bedrijven.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:24:
[...]
Autoriteit Persoonsgegevens is al op de hoogte. Wat wil je dan nog meer in gang zetten?
Puur om de druk er op te leggen.
Het is schandalig hoe de gewone gebruiker hier flink genaaid wordt.
Dus eigenlijk meer in een 'grote actie' mentaliteit.
Ik heb gisteren voor de zekerheid zowel m'n wachtwoord als mailadres gewijzigd. Ging eigenlijk zonder problemen, dus gisteren werkte dat systeem (voor mij) nog gewoon.Q schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:06:
Klinkt een beetje alsof je emotie de overhand neemt. Het is ook schandalig, maar waar ga je dan druk op zetten? Met hooivorken voor het hoofdkantoor staan of zo?Electr0n schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Vanuit gebruikers en bedrijven.
Puur om de druk er op te leggen.
Het is schandalig hoe de gewone gebruiker hier flink genaaid wordt.
Dus eigenlijk meer in een 'grote actie' mentaliteit.
Juridisch is er vooralsnog niet veel mogelijk (zeg ik met mijn beperkte kennis). Zolang er geen schade is, valt er ook niets te claimen.
EU DNS: 86.54.11.100
Dat weet alleen Odido?c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:36:
Hoe kan het dat ik geen email heb ontvangen vanuit Odido, ze hadden alle slachtoffers toch gemaild?
Nou ja, wellicht ben ik niet de enige
EU DNS: 86.54.11.100
Ja emotie staat hier los van, maar snap waar het vandaan komt.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Klinkt een beetje alsof je emotie de overhand neemt. Het is ook schandalig, maar waar ga je dan druk op zetten? Met hooivorken voor het hoofdkantoor staan of zo?
Juridisch is er vooralsnog niet veel mogelijk (zeg ik met mijn beperkte kennis). Zolang er geen schade is, valt er ook niets te claimen.
Nee mijn juridische kennis is in deze ook te kort of te weinig.
Mijn ervaring dmv mijn eigen job heb ik wel wat aantal zaken meegekregen over AVG en GDPR.
Het lijkt mij daarom stug dat er geen druk gezet kan worden en dat we moeten 'wachten' tot er schade is geleden totdat er een statement gemaakt kan worden.
Zie het namelijk weer gebeuren dat ze er mee weg komen en dat de gebruikers er te dupe van worden.
Zo van oh ja 2026 hadden we een lek, maar we hebben wel het beste netwerk.
Lees even een paar vorige pagina’s terug. Sommigen ontvangen niets, anderen lijken verkeerde informatie te krijgen, enzovoorts.c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:37:
[...]
Nou ja, wellicht ben ik niet de enigeof is het bekend waarom bepaalde slachtoffers niks hebben ontvangen.
Er is oprecht niets zinnigs over te zeggen. Als je twijfelt of opheldering wil, dan kun je het beste contact opnemen met Odido zelf.
Dat “ik snap best” laten opvolgen met “maar ik denk” is natuurlijk in tegenspraak.Tomoth schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Het is precies dit wat mij ook zo dwars zit. Ik snap best dat ze zorgvuldig moeten zijn met communiceren en als je geschoren wordt, moet je stilzitten. Maar ik denk dat het best mogelijk is met iets meer empathie richting je klant te reageren, zonder je juridisch direct in de problemen te werken.
Uit mijn ervaring met politie, OM, juristen, forensische experts in enigszins vergelijkbare situaties is dat er tegengestelde belangen zijn bij alle bij de case betrokkenen. Het kan best zijn dat er een reden is om weinig te communiceren. Heeft de dader unieke kennis dan verlies je de zaak als juist die kennis publiek wordt bijvoorbeeld.
Overal lees je dat getroffen klanten terecht boos zijn en dan veel meer informatie willen. Afgezien dat je met al die extra informatie je je wellicht nog meer zorgen gaat maken dan misschien goed voor je is, kan er een hele goede reden zijn dat die informatie (nu) niet beschikbaar is.
We weten gewoon niet alles. En verrassing: er is een kans dat we ook niet alles te weten zullen komen. Hoe vervelend ook.
Aan dit soort berichten en oproepen heeft niemand iets.Electr0n schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:39:
[...]
Ja emotie staat hier los van, maar snap waar het vandaan komt.
Mijn ervaring dmv mijn eigen job heb ik wel wat aantal zaken meegekregen over AVG en GDPR.
Het lijkt mij daarom stug dat er geen druk gezet kan worden en dat we moeten 'wachten' tot er schade is geleden totdat er een statement gemaakt kan worden.
Zie het namelijk weer gebeuren dat ze er mee weg komen en dat de gebruikers er te dupe van worden.
[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 03-03-2026 19:07 ]
Heb je een advocaat ingeschakeld? Hier zul je niet vinden die dat gratis wil doen voor je.Electr0n schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Ja dat had ik begrepen, maar ik ben benieuwd of we een front kunnen maken samen met een partij die hier in gespecialiseerd is om Odido onder de loep te leggen m.b.t. schenden van persoonsgegevens met name focus op AVG/GDPR.
De Autoriteit Persoonsgegevens is belast met de taak om te controleren of er wordt voldaan aan de AVG, enzovoorts. Als er uit onderzoek blijkt dat Odido nalatig is geweest met het beveiligen van persoonsgegevens, zal ongetwijfeld een boete volgen. Het is gewoon afwachten hoe dit afloopt en tot die tijd heb je als klant alleen invloed op de zaak door over te stappen.Electr0n schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:39:
[...]
Het kwantificeren van geleden schade is simpelweg super moeilijk met dit soort datalekken.
Ben je bijvoorbeeld wel tevreden met een compensatie van je abonnement? Ik niet, want daardoor zijn persoonsgegevens niet ineens uit de openbaarheid.
Je hebt gelijk dat meer informatie delen het onderzoek in de weg kan zitten. Maar zonder extra informatie te delen, kunnen ze wel een iets andere toon aanslaan in mijn ogen. En als het niet delen van informatie een bewuste keuze is, is dat iets wat je best actief aan klanten kunt laten weten, mét onderbouwing.ernstoud schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:41:
[...]
Dat “ik snap best” laten opvolgen met “maar ik denk” is natuurlijk in tegenspraak.
Uit mijn ervaring met politie, OM, juristen, forensische experts in enigszins vergelijkbare situaties is dat er tegengestelde belangen zijn bij alle bij de case betrokkenen. Het kan best zijn dat er een reden is om weinig te communiceren. Heeft de dader unieke kennis dan verlies je de zaak als juist die kennis publiek wordt bijvoorbeeld.
Overal lees je dat getroffen klanten terecht boos zijn en dan veel meer informatie willen. Afgezien dat je met al die extra informatie je je wellicht nog meer zorgen gaat maken dan misschien goed voor je is, kan er een hele goede reden zijn dat die informatie (nu) niet beschikbaar is.
We weten gewoon niet alles. En verrassing: er is een kans dat we ook niet alles te weten zullen komen. Hoe vervelend ook.
PSN: AreVeeDee
Neem van mij aan (voor wat het waard is) dat de AP dit incident grondig zal onderzoeken. En bij nalatigheid (grote kans dat daar sprake van is) is de boete maximaal 20 miljoen. De hoogste boete die ons strafrecht kent.Electr0n schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:39:
[...]
En duizenden klanten lopen weg begrijp ik uit de media.
En vermoedelijk is de beursgang afgeblazen vanwege deze case.
En zal Odido een behoorlijke hoeveelheid geld voor juridisch advies, betere beveiliging e.d. kwijt zijn.
Hoeveel meer “druk” zou je nog willen?
Wat bedoel je met “er mee weg komen”? Gezien het bovenstaande zal er grote schade zijn, ook voor Odido.Zie het namelijk weer gebeuren dat ze er mee weg komen en dat de gebruikers er te dupe van worden.
Dat beste netwerk schijnt KPN te hebben lees ik op de FP. Welnu; die zijn ook wel eens gehackt:
https://www.nu.nl/tech/27...ren-slecht-beveiligd.html
En in mijn 40 jaar in het vak heb ik IT incidenten en hacks gezien waarbij de schade vele malen hoger was. Ik zou er best een boek over willen schrijven, maar ja, geheimhouding en zo.
Dan denk ik:
Wie heeft hier baat bij?
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ik zie best wel veel informatie op: https://www.odido.nl/veiligheidTomoth schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:51:
[...]
Je hebt gelijk dat meer informatie delen het onderzoek in de weg kan zitten. Maar zonder extra informatie te delen, kunnen ze wel een iets andere toon aanslaan in mijn ogen. En als het niet delen van informatie een bewuste keuze is, is dat iets wat je best actief aan klanten kunt laten weten, mét onderbouwing.
En “meer informatie” is een dooddoener. Dan moet je wat specifieker zijn. Ik vul dat in (corrigeer me als je dat niet bedoelt) dat jij en vele anderen meer gedetailleerd willen weten per account welke informatie gelekt is. Echter; wat wil je daarmee? Als je gemoedsrust wil kun je toch rekening houden met de worst case?
Ik heb overigens van de grotere hacks, en phishing attacks zoals LinkedIn in januari jl. (https://www.forbes.com/si...policy-violation-attacks/) nog veel minder communicatie gezien. Dat gaat over 1,2 miljard accounts.
In mijn opinie wordt er informatie verstrekt maar ik lees dat de toon niet goed is? Moeten we dan naar zoiets als in Korea? Huilende managers publiekelijk aan de schandpaal? Lost dat dan wat op?
Toeval bestaat. Je laatste zin suggereert een “complot”? Vertel! Spannend!peter123 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:06:
Ik vind het toevallig dat de hack vlak voor de beursgang was. De grootste schade voor de investeerders in Odido is dan ook het mislopen van de beursgang en niet het losgeld. Dat interesseerde de hackers ook kennelijk niet zoveel.
Dan denk ik:
Wie heeft hier baat bij?
Volgens mij kan jij dat het beste onderzoeken en in je boek zetten.ernstoud schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:12:
[...]
Toeval bestaat. Je laatste zin suggereert een “complot”? Vertel! Spannend!
Ja, maar dan moet jij me wel vertellen wat ik moet onderzoeken. Want het boek moet wel een succes worden. Schrijven is nl. lijden bleek bij mijn vorige boek (https://www.bol.com/nl/nl...iliging/1001004001807621/).peter123 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:17:
[...]
Volgens mij kan jij dat het beste onderzoeken en in je boek zetten.
Ik denk dat er veel complot in moet met veel plotwendingen. Dan heb je een bestseller! Gewoon zeggen dat alles fictief is. Ik heb al een titel. Hoe KPN de hele internetmarkt kaapt! Allemaal fictief natuurlijk!ernstoud schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:30:
[...]
Ja, maar dan moet jij me wel vertellen wat ik moet onderzoeken. Want het boek moet wel een succes worden. Schrijven is nl. lijden bleek bij mijn vorige boek (https://www.bol.com/nl/nl...iliging/1001004001807621/).
Mijn vrouw heeft een mail ontvangen. En ik slechts een sms en in die sms stond dat er een datalek was geweest. Maar verder geen info of ik er ook in stond of niet.c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:36:
Hoe kan het dat ik geen email heb ontvangen vanuit Odido, ze hadden alle slachtoffers toch gemaild?
Aangezien ikzelf een telefoon abonnement heb en ook de 2 abonnementen van mijn dochters via Ben staan op mijn naam.
Internet en televisie hebben we ook van Odido en staat ook op mijn naam. Maar ikzelf heb totaal geen e-mail ontvangen van Odido.
Dus je snapt wel dat ik de verstrekte informatie vanuit Odido zeer slecht vindt.
Vandaag ook weer een storing die misschien helemaal niet aan Odido toe te rekenen is, maar dit was voor mij de druppel. Ik ga alles over zetten als het contract afloopt naar een andere provider.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Nah, ik denk dat Vodafone er achter zit.peter123 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Ik denk dat er veel complot in moet met veel plotwendingen. Dan heb je een bestseller! Gewoon zeggen dat alles fictief is. Ik heb al een titel. Hoe KPN de hele internetmarkt kaapt! Allemaal fictief natuurlijk!
Die wil voor weinig geld Odido overnemen en dan eindelijk wel N78 dekking hebben.
Mijn gebied Odido versus Vodafone:
:strip_exif()/f/image/CmrmhZJeiJmRtirizetkz9sh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JqM4sGidU4xfhmU7dBjVC9GH.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar miljoen en Vodafone is binnen!
Dan moet ik je inderdaad corrigeren, want dat is niet wat ik bedoel, van mij hoeven ze niet specifiek te delen wat er gelekt is. Maar een update via de mail zou ik erg waarderen, ook al zeggen daarin nog niets meer dan ik al weet of op die website kan vinden, het laat daadwerkelijk zien dat je je klanten serieus neemt. Ik weet, daar heb je in feite niets meer aan dan op die speciale pagina online staat, maar toch.ernstoud schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:11:
[...]
Ik zie best wel veel informatie op: https://www.odido.nl/veiligheid
En “meer informatie” is een dooddoener. Dan moet je wat specifieker zijn. Ik vul dat in (corrigeer me als je dat niet bedoelt) dat jij en vele anderen meer gedetailleerd willen weten per account welke informatie gelekt is. Echter; wat wil je daarmee? Als je gemoedsrust wil kun je toch rekening houden met de worst case?
Ik heb overigens van de grotere hacks, en phishing attacks zoals LinkedIn in januari jl. (https://www.forbes.com/si...policy-violation-attacks/) nog veel minder communicatie gezien. Dat gaat over 1,2 miljard accounts.
In mijn opinie wordt er informatie verstrekt maar ik lees dat de toon niet goed is? Moeten we dan naar zoiets als in Korea? Huilende managers publiekelijk aan de schandpaal? Lost dat dan wat op?
Beetje flauw om van een vraag om wat extra empathie door te slaan naar huilende managers in Korea, maar goed, dat geeft ook aan dat we er op dit punt uit gaan komen. Voor mij geldt: het is de toon die muziek maakt en daar slaat Odido wat mij betreft de plank mis.
Mijn punt was dat er in het overzicht andere gelekte gegevens werden gemeld dan door Odido. Dit is later ook aangepast door de politie en geüpdatet door Tweakers.P-Rock schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:32:
[...]
Zoals al diverse malen vermeld geeft Check je hack alleen algemene info over wat er mogelijk gelekt zou kunnen zijn. Sites die hier niet genoemd mogen worden geven dezelfde algemene info.
Dus onafhankelijk van wat hier op dit forum er dan ook eerder vermeld zou zijn, ging dit om nieuwe (foutieve) informatie... Maar bedankt voor het terecht wijzen!
[ Voor 11% gewijzigd door StrongArmLance op 03-03-2026 18:49 ]
Dan gaat het om emotie. Niets mis mee, maar subjectief. Dan kun je als Odido niet iedereen te reden stellen. Want van mij is van drie accounts de data gelekt. Zorgen? Nee. Wil ik meer info? Nee. Subjectief en persoonsgebonden dus.Tomoth schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:39:
[...]
Dan moet ik je inderdaad corrigeren, want dat is niet wat ik bedoel, van mij hoeven niet specifiek te delen wat er gelekt is. Maar een update via de mail zou ik erg waarderen, ook al zeggen daarin nog niets meer dan ik al weet of op die website kan vinden, het laat daadwerkelijk zien dat je je klanten serieus neemt. Ik weet, daar heb je in feite niets meer aan dan op die speciale pagina online staat, maar toch.
Soms helpt het om in een discussie de bandbreedte te weten. Dat is geen ”doorslaan”. Huilende managers dus niet. Maar wel een andere toon. Maar wat dan? Niemand duidt dat hier in deze thread. Omdat het per persoon verschillend ervaren wordt denk ik.Beetje flauw om van een vraag om wat extra empathie door te slaan naar huilende managers in Korea, maar goed, dat geeft ook aan dat we er op dit punt uit gaan komen. Voor mij geldt: het is de toon die muziek maakt en daar slaat Odido wat mij betreft de plank mis.
We komen er niet uit.
En persoonlijk maak ik me meer zorgen over het feit dat met een week of wat ons gas op is en NL in chaos stort.
Er zijn diverse mogelijkheden om te controleren of je data gelekt is door Odido, bijvoorbeeld:Yamy_Daffy schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:39:
[...]
Mijn vrouw heeft een mail ontvangen. En ik slechts een sms en in die sms stond dat er een datalek was geweest. Maar verder geen info of ik er ook in stond of niet.
Aangezien ikzelf een telefoon abonnement heb en ook de 2 abonnementen van mijn dochters via Ben staan op mijn naam.
Internet en televisie hebben we ook van Odido en staat ook op mijn naam. Maar ikzelf heb totaal geen e-mail ontvangen van Odido.
Dus je snapt wel dat ik de verstrekte informatie vanuit Odido zeer slecht vindt.
https://haveibeenpwned.com/
Andere providers hebben ook wel eens storingen. Maar als het je gemoedsrust geeft zeker doen. Overigens is je data gelekt dus overstappen naar een ander betekent nog steeds dat je alert moet blijven op phishing en incasso’s. Maar ja, dat advies geldt al sinds dat internet bestaat.Vandaag ook weer een storing die misschien helemaal niet aan Odido toe te rekenen is, maar dit was voor mij de druppel. Ik ga alles over zetten als het contract afloopt naar een andere provider.
Ik dus nog eens proberen di avond maar de website van odido is ****-traag en inloggen geeft 'er is iets fout gegaan'. Morgen weer een dag.vanaalten schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Ik heb gisteren voor de zekerheid zowel m'n wachtwoord als mailadres gewijzigd. Ging eigenlijk zonder problemen, dus gisteren werkte dat systeem (voor mij) nog gewoon.
Dat mijn gegevens zijn gelekt en niet meer te verwijderen zijn dat is mij echt bekend. De spam mails komen al binnen.ernstoud schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:52:
[...]
Er zijn diverse mogelijkheden om te controleren of je data gelekt is door Odido, bijvoorbeeld:
https://haveibeenpwned.com/
[...]
Andere providers hebben ook wel eens storingen. Maar als het je gemoedsrust geeft zeker doen. Overigens is je data gelekt dus overstappen naar een ander betekent nog steeds dat je alert moet blijven op phishing en incasso’s. Maar ja, dat advies geldt al sinds dat internet bestaat.
De sites waarop ik kan controleren of mijn gegevens erbij zitten heb ik gecheckt. Waar ik dan wel nieuwsgierig naar was is welke gegevens het dan waren. Want meer info dan je gegevens zitten erbij kom je niet. Ik had het netjes gevonden als Odido daarin wat meer het initiatief in had genomen.
En natuurlijk hebben andere providers ook storingen, maar Odido heeft het afgelopen jaar wel erg bont gemaakt. Denk niet dat dat echt te ontkennen valt.
En dan neem ik liever een abonnement bij een andere provider die wat stabieler is en wat minder negatief zichzelf zo in het nieuws zet.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....
Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.
We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.
Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.
Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.
:strip_exif()/f/image/l0L4yU4pMb6LCnGTCUpLPm0t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EncQYhD0mi9jxp0daFNvRfLh.jpg?f=fotoalbum_large)