AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Gelukkig gebruik ik een wachtwoordManager en is het een kwestie van één keer wachtwoord wijzingen en klaar.
Maar er zijn er zat die overal hetzelfde wachtwoord gebruiken, die hebben nu een serieus probleem, hopelijk schud dat ook die personen wakker dat ze unieke wachtwoorden moeten gaan gebruiken.
Ook ik overweeg om weg te gaan bij Odido, ik ben er klaar mee
Mijn mening is dat het meer een vals gevoel van veiligheid creëert. Die phishers kijken echt wel eerst of hun specifieke mailtje wordt opgemerkt door dit soort software. Zo ja, dan verbouwen ze het. Taalmodellen helpen daarbij.ArcticWolf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Het voegt mogelijk iets meer zekerheid toe dat je minder in spoofing of fishing trapt maar ja dat doet niks aan het feit dat er gegevens zijn gelekt. Dit goedmakertje voelt (en is) echt als een dooddoener
Dus klanten wanen zich veilig met F-secure, en zijn daardoor eerder geneigd te klikken, want F-secure vind dat het goed is. Feit is dat dit soort software altijd achter de feiten aan loopt.
Wachtwoorden van de Mijn Odido omgeving zijn niet gelekt.NicoHF schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:45:
We wisten al dat de beveiliging bagger was, maar dat nu zelfs de wachtwoorden gelekt zijn slaat echt alles.
Gelukkig gebruik ik een wachtwoordManager en is het een kwestie van één keer wachtwoord wijzingen en klaar.
Maar er zijn er zat die overal hetzelfde wachtwoord gebruiken, die hebben nu een serieus probleem, hopelijk schud dat ook die personen wakker dat ze unieke wachtwoorden moeten gaan gebruiken.
Ook ik overweeg om weg te gaan bij Odido, ik ben er klaar mee
Wat wel gelekt is (NOS artikel): "Volgens de woordvoerder zijn de 'wachtwoorden' die de criminelen zeggen te hebben, hoogstens identificatiemiddelen zoals een controlevraag: "Om jezelf te identificeren wanneer je als klant met Odido belt, hebben sommige klanten een verificatiewoord."
Je nieuwe wachtwoord mag niet hetzelfde zijn als het wachtwoord dat je nu hebt.
kan je zeggen dat het een super uniek wachtwoord is maar nu pakt hij hem dus niet. En heb ik reeds de oude overschreven door de nieuwe in de wachtwoordmanager. Dat wordt een resetje de volgende keer als ik wil inloggen.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ik had hetzelfde, reden is waarschijnlijk de post boven je: er worden minder speciale tekens toegestaan dan eerst en je moet dus een wachtwoord invoeren dat uitsluitend een aantal specifieke speciale tekens mag bevatten.RoelsRules schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:30:
na bovenstaande berichten denk ik even snel het wachtwoord aan te passen... krijg nu elke keer de melding:
Je nieuwe wachtwoord mag niet hetzelfde zijn als het wachtwoord dat je nu hebt.
kan je zeggen dat het een super uniek wachtwoord is maar nu pakt hij hem dus niet. En heb ik reeds de oude overschreven door de nieuwe in de wachtwoordmanager. Dat wordt een resetje de volgende keer als ik wil inloggen.
Maar welke acties hebben jullie ondertussen ondernomen?
- Zijn er mensen die hun abonnement kostenloos hebben kunnen opzeggen? zoja, welke glas provider is bewezen meer volwassen, met minder storingen en die privacy voor de klant belangrijk vinden (zoals xs4all vroeger en ziggo ook deels)
- Zijn er mensen die al persoonlijk contact gezocht hebben met Odido omtrent de datalek mbt eigen gegevens en hierop antwoord gekregen?
Yes maar wacht al sinds 13-2 op een reactie..n00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:27:
- Zijn er mensen die al persoonlijk contact gezocht hebben met Odido omtrent de datalek mbt eigen gegevens en hierop antwoord gekregen?
Ik zou zeggen Freedom. https://freedom.nl/nieuws...ntgegevens-het-kan-ook-zon00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:27:
Ik join dit draadje nu pas, volg het frontpage nieuws wel vanaf het begin.
- Zijn er mensen die hun abonnement kostenloos hebben kunnen opzeggen? zoja, welke glas provider is bewezen meer volwassen, met minder storingen en die privacy voor de klant belangrijk vinden (zoals xs4all vroeger en ziggo ook deels)
Heb hun als primaire provider naast Odido en zeer tevreden en over.
Ik denk alleen dat kosteloos opzeggen bij Odido hem niet zal worden.
Niet Odido maar Ben. Had contact opgenomen omdat het nogal onduidelijk was welke gegevens nu precies waren gelekt. Kreeg echter totaal geen antwoord. Meerdere keren doorverwezen naar hun standaard pagina waar je dus niks aan hebt etc. Zal het donderdag dan wel zien wat er precies gelekt isn00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:27:
Gelijk daarna overgestapt naar een concurrent; dan maar stemmen met de portemonnee.
Ik snap je idee hierachter wel en het is ook wel even door mijn hoofd geschoten (vorige maand overgestapt van Odido naar Ben) maar wat los je er mee op?gixslayer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:57:
[...]
Gelijk daarna overgestapt naar een concurrent; dan maar stemmen met de portemonnee.
Als je overstapt naar KPN, VodafoneZiggo, whatever... gaan ze precies dezelfde data opslaan en het is gewoon wachten totdat een soortgelijk datalek/hack bij een andere club gaat gebeuren.
Dus om nu uit "protest" te vertrekken heeft an sich weinig nut. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dit nooit had gemogen en er al duizend red flags opgestoken hadden moeten zijn als een useraccount zo rap door de database heen vliegt...
Vooral met een beker popcorn in de hand dit topic zitten lezen. Ik blijf sowieso bij Odido met zowel mobiel als K&K internet.n00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:27:
Ik join dit draadje nu pas, volg het frontpage nieuws wel vanaf het begin.
Ik snap de reactie, maar persoonlijk ben ik niet echt heel blij afhankelijk van welke gegevens allemaal gelekt zijn. Ik vind de onkunde van hun initiele mail en webpagina te triest voor woorden, leek wel geschreven door iemand die net zijn werkcarriere is begonnen. Daarnaast relatief veel verstoringen... het is allemaal net niet. Jammer dat XS4all er niet meer is, dit was echt de beste provider ever.zacht schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:27:
[...]
Vooral met een beker popcorn in de hand dit topic zitten lezen. Ik blijf sowieso bij Odido met zowel mobiel als K&K internet.
Verwijderd
In mijn geval gaat het mij niet eens om het lek zelf. Dat kan zoals je meldt overal gebeuren. Waar het voor mij vooral inzit is hun communicatie hierover vanuit Odido. Die vind ik persoonlijk zeer tenenkrommend én het feit dat klantdata van al jaren geleden afgesloten contracten, nog überhaupt jaren voordat er sprake was van de naam Odido al waren gestoopt zijn gelekt. Dat zijn voor ons de redenen om te vertrekken. In de hoop dat een andere organisatie die zaken beter voor elkaar heeft. Al weet je dat pas na een incident.Ruben279 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:26:
[...]
Ik snap je idee hierachter wel en het is ook wel even door mijn hoofd geschoten (vorige maand overgestapt van Odido naar Ben) maar wat los je er mee op?
Als je overstapt naar KPN, VodafoneZiggo, whatever... gaan ze precies dezelfde data opslaan en het is gewoon wachten totdat een soortgelijk datalek/hack bij een andere club gaat gebeuren.
Dus om nu uit "protest" te vertrekken heeft an sich weinig nut. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dit nooit had gemogen en er al duizend red flags opgestoken hadden moeten zijn als een useraccount zo rap door de database heen vliegt...
Het was in mijn geval ook meer de druppel die de emmer deed overlopen. Heb zelf ook echt niet de illusie dat dit bij anderen niet kan gebeuren, al is alles bij elkaar het wel echt goed mis gegaan bij Odido/Ben. En ja de data is nu toch al gelekt, die gaat niet 'ontlekken' door over te stappen.Ruben279 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:26:
[...]
Ik snap je idee hierachter wel en het is ook wel even door mijn hoofd geschoten (vorige maand overgestapt van Odido naar Ben) maar wat los je er mee op?
Andere partijen hebben ook al data van mij, mede omdat Odido Zwitserland niet als zone 1/EU ziet, en je dus niet gebruik kan maken van je bundel. Kan bijvoorbeeld bij KPN wel, en mede daarom had ik van de zomer al tijdelijk een extra sim kaartje. Ja dan alles bij elkaar kan ik net zo goed gewoon helemaal overstappen nu.
Heeft misschien allemaal niet heel veel nut, maar heb gelukkig de keuze om mijn geld ergens anders uit te geven. Misschien als het daar dan ook zo mis gaat dat het een steeds langer lijstje wordt van partijen waar ik (echt) niet bij wil zitten, maar vooralsnog is er nog keuze zat (zij het ieder met hun eigen gebreken natuurlijk).
Mocht Odido niet betalen, dan lijkt mij het wel de ultieme grap als deze hackgroep van alle accounts die nog geen wachtwoordwijziging heeft doorgevoerd de abonnementen aanpast: of opzeggen of naar het allerduurste... zet lekker de medewerkers aan het werk om alles weer te corrigeren of eventueel alle abonnementen muteren naar 1 IBAN nummer
Na googlen krijg ik dit:n00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:44:
Wat trouwens wel een grote grap is dat ondanks dat men beweert geen wachtwoorden zijn gelekt, dat men plain-text wachtwoorden heeft bemachtigd van klanten. Als dit het geval is, is het wel de grootste mega fail in deze tijd ever! dan heb je dus echt niets aan de beveiliging van gegevens gedaan en alles dan ook nog bij elkaar in 1 database.
Mocht Odido niet betalen, dan lijkt mij het wel de ultieme grap als deze hackgroep van alle accounts die nog geen wachtwoordwijziging heeft doorgevoerd de abonnementen aanpast: of opzeggen of naar het allerduurste... zet lekker de medewerkers aan het werk om alles weer te corrigeren of eventueel alle abonnementen muteren naar 1 IBAN nummer![]()
Official Stance: Odido has stated that passwords for 'My Odido' or other login systems were not leaked, and that login passwords are encrypted and secure.
Contradictory Claims: The hacker group ShinyHunters claimed to have stolen 21 million records, alleging that these included "plain text passwords".
What Was Actually Leaked: According to Odido, a field named password_c was part of the breach. However, the company stated this was a telephonic verification code word (challenge word) used for customer service, not the actual password used to log in to accounts.
Action Taken: As a precaution, Odido immediately deactivated the code word system
Verwijderd
Dat laatste heb ik nog nergens in communicatie van Odido zien staan? Niet in de ontvangen mails, niet op hun veiligheidspagina. Er staat alleen dat Wachtwoorden van 'Mijn Odido' niet zijn gelekt.n00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:50:
[...]
Na googlen krijg ik dit:
Official Stance: Odido has stated that passwords for 'My Odido' or other login systems were not leaked, and that login passwords are encrypted and secure.
Contradictory Claims: The hacker group ShinyHunters claimed to have stolen 21 million records, alleging that these included "plain text passwords".
What Was Actually Leaked: According to Odido, a field named password_c was part of the breach. However, the company stated this was a telephonic verification code word (challenge word) used for customer service, not the actual password used to log in to accounts.
Action Taken: As a precaution, Odido immediately deactivated the code word system
Die quote staat alleen nog in een "oude" search query, daarom komt AI er mee... maar op de daadwerkelijke pagina is die tekst verwijderd.Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:07:
[...]
Dat laatste heb ik nog nergens in communicatie van Odido zien staan? Niet in de ontvangen mails, niet op hun veiligheidspagina. Er staat alleen dat Wachtwoorden van 'Mijn Odido' niet zijn gelekt.
https://www.odido.nl/veiligheid-eng
:strip_exif()/f/image/UJkSUPryZxoG6vKVcWk60Ao7.png?f=user_large)
Edit;
wat dieper ingedoken maar blijkbaar staat er nog wel:
Onder: There are rumours that customer passwords have also been leaked. Is this true?
No, this is incorrect. We would like to emphasize that no passwords from My Odido or other login systems have been leaked. The passwords that customers use to log in are stored in encrypted form and have never been accessible. Your My Odido account is secure.
What has been leaked is a field from the customer contact system called “password_c”. Despite its name, this is not a password, but a so-called challenge word or code word. This was used as an additional security question when a customer contacted us by telephone. This code word does not give access to accounts, services or personal data and is completely separate from the systems in which customers log in.
Such an additional code word was registered for a limited group of customers. As soon as we heard that these code words were included in the leak, telephone verification based on these code words was immediately discontinued.
[ Voor 53% gewijzigd door ArcticWolf op 24-02-2026 22:24 ]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Wel opvallend dat dit in het Engels gedeeld wordt, en dat voor een Nederlands bedrijf.ArcticWolf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:21:
[...]
Die quote staat alleen nog in een "oude" search query, daarom komt AI er mee... maar op de daadwerkelijke pagina is die tekst verwijderd.
https://www.odido.nl/veiligheid-eng
[Afbeelding]
Edit;
wat dieper ingedoken maar blijkbaar staat er nog wel:
Onder: There are rumours that customer passwords have also been leaked. Is this true?
[...]
Die informatie is ook gewoon in het Nederlands beschikbaar op https://www.odido.nl/veiligheid, waarom @ArcticWolf ervoor kiest te linken naar de Engelstalige versie moet je hem vragen.swhnld schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:45:
[...]
Wel opvallend dat dit in het Engels gedeeld wordt, en dat voor een Nederlands bedrijf.
Ik ben er ook niet blij mee, maar ik heb tegelijkertijd niet het idee (of de illusie) dat bij de buren het gras groener is. Switchen naar een ander voelt een beetje als van rij wisselen bij de kassa in de supermarkt.n00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:30:
[...]
Ik snap de reactie, maar persoonlijk ben ik niet echt heel blij afhankelijk van welke gegevens allemaal gelekt zijn. Ik vind de onkunde van hun initiele mail en webpagina te triest voor woorden, leek wel geschreven door iemand die net zijn werkcarriere is begonnen. Daarnaast relatief veel verstoringen... het is allemaal net niet. Jammer dat XS4all er niet meer is, dit was echt de beste provider ever.
Om er maar wat metaforen tegenaan te gooien.
Ja, goeie! Want die medewerkers kunnen er iets aan doen dat de gegevens gehacked zijn! Of niet?n00bs schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:44:
(...)
zet lekker de medewerkers aan het werk om alles weer te corrigeren of eventueel alle abonnementen muteren naar 1 IBAN nummer![]()
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Donderdag kan 00.01 zijn, 12.00 of 23.59
Voor straf de medewerkers er op zetten die in de phishing mail zijn getraptHerman schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:34:
[...]
Ja, goeie! Want die medewerkers kunnen er iets aan doen dat de gegevens gehacked zijn! Of niet?
Donderdagochtendnafofella schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:37:
is er eigenlijk een specifieke deadline gegeven?
Donderdag kan 00.01 zijn, 12.00 of 23.59
https://www.dutchitleader...joenen-verouderde-records
Stond gisteren al op Tweakers:Draconian schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:00:
Het gaat om zeer veel data. 21 miljoen records.
https://www.dutchitleader...joenen-verouderde-records
nieuws: Hackgroep Shinyhunters chanteert Odido en dreigt data klanten online ...
Zouden ze ook meewerken aan een GDPR inzageverzoek?Ping83 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:26:
Ik vind het toch wel verbazingwekkend en zorgwekkend dat je met wat zoekopdrachten op de darwebsite van de hackergroep kunt belanden en daar gewoon gratis data kunt downloaden. Waarschijnlijk kun je dan vanaf donderdag je eigen data inzien
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik vind het juist zeer logisch, ondanks dat het mosterd na de maaltijd is natuurlijk.P-Rock schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:53:
Zeer vreemd dat Odido een compensatie aanbiedt in de vorm van een antiviruspakket. Wat heb je daar als Odido-gebruiker nou aan wanneer je gegevens door toedoen van Odido worden gelekt??
Het is meer dan enkel antivirus "F‑Secure Total omvat volledige online beveiliging, scambescherming, privacy- en identiteitsbescherming.".
Ja vooral dat laatste "privacy- en identiteitsbescherming" zal heel nuttig zijn, je weet nu al bijna zeker dat je daarmee straks constant meldingen gaat krijgen dat je gegevens zijn gevonden op het darkwebPOTMA schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:42:
[...]
Ik vind het juist zeer logisch, ondanks dat het mosterd na de maaltijd is natuurlijk.
Het is meer dan enkel antivirus "F‑Secure Total omvat volledige online beveiliging, scambescherming, privacy- en identiteitsbescherming.".
Ehhm, wat heb jij aan identiteits, privacy of scam bescherming als de data die de hackers hebben al voldoende is om rotzooi uit te halen? Ze komen echt niet achter jouw PC zitten.....POTMA schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:42:
[...]
Ik vind het juist zeer logisch, ondanks dat het mosterd na de maaltijd is natuurlijk.
Dit is gewoon de marketing afdeling: Doe alsof we je iets ter compensatie bieden.....
Klopt helemaal niets van naar mijn mening. Het probleem van deze hack ligt bij Odido zelf en niet de klant. Deze F-Secure voor klanten wat ik zo wie zo al niet zou accepteren omdat het dan compensatie is, is een wassen neus na deze datalek.POTMA schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:42:
[...]
Het biedt geen bescherming tegen:
- identiteitsdiefstal
- automatische bankafschrijvingen
- financiële schade doordat je ineens ergens lid van bent
Wij volgen er ook eentje al een jaar lang. Om personeel waakzaam te houden tegen phishing etc. Of onbekende bezoekers in je pand. Ook een lokale systeembeheerder in je bedrijf als vaste aanspreekpunt face to face. Bellers nooit vertrouwen.
Update Odido: Toch meer gegevens gelekt.
Terwijl het onderzoek nog loopt, hebben we kunnen vaststellen dat ook aanvullende gegevens uit het klantcontactsysteem zijn getroffen. Zodra er meer bekend is, zullen we via deze webpagina verdere updates delen.
https://www.odido.nl/veiligheid
[ Voor 14% gewijzigd door Draconian op 25-02-2026 15:07 ]
Vraag je je nu af waarom scam bescherming handig is als hackers data in handen hebben waarmee ze je kunnen scammen? Het product kan je ook op je telefoon installeren.DjoeC schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:38:
[...]
Ehhm, wat heb jij aan identiteits, privacy of scam bescherming als de data die de hackers hebben al voldoende is om rotzooi uit te halen? Ze komen echt niet achter jouw PC zitten.....
Dit is gewoon de marketing afdeling: Doe alsof we je iets ter compensatie bieden.....
Dat de hack heeft kunnen gebeuren is niet iets dat het bedrijf kan terugdraaien, het had nooit mogen gebeuren. Maar nu men in deze situatie zit, waar klanten mogenlijk gevolgen kunnen ondervinden, vind ik het niet gek dat daar iets voor gedaan word, in dit geval dmv f-secure.Draconian schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:42:
[...]
Het probleem van deze hack ligt bij Odido zelf en niet de klant.
İs er dan wellicht toch al iets gelekt/gedeeld?
Zou je (schade) claim kunnen indienen bij Tmobile omdat je door hun een nieuw 06 nodig hebt? Huidige nummer gebruik ik al zo een 20 jaar oid.
Dat ze wat willen doen oke, maar welke meerwaarde gaat f-secure hier bieden? Het is echt een wassen neus om maar te kunnen roepen "we hebben iets gedaan" en zoals andere het ook benoemen als je het aanneemt ben je in feite gecompenseerd waardoor in de toekomst je mogelijk een daadwerkelijke compensatie gaat mislopen.POTMA schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:24:
[...]
Dat de hack heeft kunnen gebeuren is niet iets dat het bedrijf kan terugdraaien, het had nooit mogen gebeuren. Maar nu men in deze situatie zit, waar klanten mogenlijk gevolgen kunnen ondervinden, vind ik het niet gek dat daar iets voor gedaan word, in dit geval dmv f-secure.
[ Voor 50% gewijzigd door beyazz06 op 25-02-2026 15:36 ]
Welke schade? Ik neem onbekende (en onverwachte) nummers nooit op. Op de vaste telefoon kan iedereen eerst naar de beantwoorder. En zou je toch een scammer aan de lijn krijgen: Hang op zonder ooit "ja" of "nee" te zeggen zodat je ook niet onbewust een handvat geeft..... Zie ook: YouTube: Geen ja, geen nee - het is iets dat niet meevalt en veel oefening vereist.beyazz06 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:33:
Zou je (schade) claim kunnen indienen bij Tmobile omdat je door hun een nieuw 06 nodig hebt? Huidige nummer gebruik ik al zo een 20 jaar oid.
[...]
Voor de meeste tweakers is dat inderdaad the way to go, maar voor iemand van 70 is dat niet vanzelfsprekend. Mijn pa bijv die hikt nu tegen de 70 aan, het is zijn 1e 06 nummer geloof ik, ofwel al jaren in gebruik. Die zou hij moeten veranderen als maatregel voor de onkunde van odido.DjoeC schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:39:
[...]
Welke schade? Ik neem onbekende (en onverwachte) nummers nooit op. Op de vaste telefoon kan iedereen eerst naar de beantwoorder. En zou je toch een scammer aan de lijn krijgen: Hang op zonder ooit "ja" of "nee" te zeggen zodat je ook niet onbewust een handvat geeft..... Zie ook: YouTube: Geen ja, geen nee - het is iets dat niet meevalt en veel oefening vereist.
İk dacht laat ik eens zoeken naar risico's die gepaard gaan indien men je 06, naw, geboortedatum, bank gegevens heeft en kwam daarbij oa fraude door "sim-swapping" tegen. Toen nog wat verder gezocht kom ik de volgende info tegen
https://opgelicht.avrotro...er-kun-je-op-letten-13746
[ Voor 18% gewijzigd door beyazz06 op 25-02-2026 15:56 ]
Daarnaast ook meteen afspraken ingepland om Rijbewijs en Paspoort preventief te vervangen. Ik wil daar absoluut geen risico mee nemen. Zal wel proberen om die kosten vergoed te krijgen en Odido zal wel geen zin hebben om dat te vergoeden...
Gaat wel lekker daar.
Welke gegevens heeft de NOS?
Hackersgroep Shinyhunters benaderde de NOS en deelde een dataset met de persoonsgegevens van circa 10.000 Odido-klanten. De provider meldde deze maand dat de persoonsgegevens van 6,2 miljoen accounts zijn gestolen.
Van de 10.000 klanten van wie de NOS data kreeg, is bij zeker 266 mensen een aantekening aanwezig. Gegevens van een bewindvoerder waren in 128 van de 10.000 gevallen aanwezig. Daarnaast zijn bij alle gebruikers ook recente mails opgenomen die naar klanten zijn verstuurd. Ook daar kunnen gevoelige gegevens in staan.
[ Voor 70% gewijzigd door magwelwatminder op 25-02-2026 17:15 ]
Er zijn sowieso al 10.000 records gelekt aan de NOS. Dus ja, ik vraag mij dan serieus af wat er allemaal nog meer is gelekt en aan wie. Zit ik bijvoorbeeld bij die 10.000 records die de NOS heeft ontvangen? Pijnlijk allemaal...Homeland schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:27:
Bizar dat Odido dit voor 500k af kan kopen en dat niet meteen heeft gedaan, dat is een schijntje vergeleken met het openbaar worden van alle data.
[ Voor 10% gewijzigd door SebasFM op 25-02-2026 17:34 ]
Waar haal je 500k vandaan?Homeland schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:27:
Bizar dat Odido dit voor 500k af kan kopen en dat niet meteen heeft gedaan, dat is een schijntje vergeleken met het openbaar worden van alle data.
Ik lees overal 'een bedrag met zeven nullen', oftewel minimaal 1 Miljoen euro.
Gevonden
De groep zegt bereid te zijn te schikken voor een bedrag van circa een half miljoen euro. De criminelen claimen 21 miljoen records, oftewel stukjes persoonlijke informatie, in handen te hebben. Van hoeveel mensen dat gegevens zijn, is onbekend: Odido zelf houdt het dus op ruim zes miljoen.
[ Voor 30% gewijzigd door NicoHF op 25-02-2026 17:38 ]
Veel zijn inmiddels allang overgestapt naar een andere provider met hun telefoonnummer, dit aangezien ze gegevens van meer dan 10 jaar terug hebben.TimDJ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:36:
Ik ben benieuwd hoe Odido sim-swapping gaat voorkomen? dat moet toch makkelijk zijn als iemand alle gegevens straks heeft?
Dus niet alleen het risico bij Odido, maar het speelt bij iedere provider.
Vreemd genoeg zijn dit soort groepen vaak zeer betrouwbaar, ze hebben een reputatie hoog te houden qua nakomen wat ze afspreken.ytr81 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:40:
Allemaal leuk dat afkopen, maar welke garanties heb je dan
Ze hebben anders al 10.000 records gelekt naar de NOS, dus ja. Naar welke andere partijen is er dan ook al data gelekt. Hadden ze niet slechts 1 of 2 records kunnen lekken om de door hun gepleegde diefstal aan de NOS te bewijzen? En dan natuurlijk vooral de records van de Odido directeur of zo? Nu heeft de NOS dus illegaal verkregen data in handen. Lekker.Homeland schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:42:
[...]
Vreemd genoeg zijn dit soort groepen vaak zeer betrouwbaar, ze hebben een reputatie hoog te houden qua nakomen wat ze afspreken.
True, maar je kan in ieder geval zeggen dat een NOS-redacteur nog te vertrouwen is met de data. Zeker als een oud-Tweakers-redacteur meekijkt.SebasFM schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:52:
[...]
Ze hebben anders al 10.000 records gelekt naar de NOS, dus ja. Naar welke andere partijen is er dan ook al data gelekt. Hadden ze niet slechts 1 of 2 records kunnen lekken om de door hun gepleegde diefstal aan de NOS te bewijzen? En dan natuurlijk vooral de records van de Odido directeur of zo? Nu heeft de NOS dus illegaal verkregen data in handen. Lekker.
Uiteindelijk is het op slinkse wijze wat druk zetten richting Odido natuurlijk. Want ja, daar komt het door, aldus Odido eerder: slinkse hackers! Daar kun je niks tegen doen. Hadden we maar anti-slinks-pakketten in plaats van goede manieren om data te verwijderen of beveiligen.
Misschien wouden ze geen commerciële hebben, maar eentje die door ons betaalt wordt.DjoeC schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:03:
Waarom zou er specifiek naar de NOS gelekt zijn? Is deze "groep" zo (on)bekend met het Nederlandse medialandschap? Bij de commercielen of de Telegraaf krijgen ze veel meer vette koppen.....
Dit is gewoon slaatje uit slaan, waarschijnlijk hebben ze een dealtje met F-Secure gemaakt, klinkt heel erg bloatware achtige praktijken (Norton meuk) En na 2 jaar zou de gemiddelde odido gebruiker over gaan naar een betaald abonnement van F-secure, want die krijgt dan meldingen dat zijn pc onveilig is.P-Rock schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:53:
Zeer vreemd dat Odido een compensatie aanbiedt in de vorm van een antiviruspakket. Wat heb je daar als Odido-gebruiker nou aan wanneer je gegevens door toedoen van Odido worden gelekt??
Wel knap staaltje marketing, door je eigen falen software pakketen verkopen 😅
Joost mag weten welke gegevens ze hebben gestolen, want Odido weet het niet.....Odido geeft tegenover de NOS toe dat het niet wist dat deze extra informatie in handen was van de aanvallers. Daarom liet de provider dit niet weten. Na de melding door de NOS plaatste Odido vanmiddag een melding op zijn informatiepagina: dat er 'aanvullende gegevens zijn getroffen'. "Zodra er meer bekend is, zullen we via deze webpagina verdere updates delen", aldus de korte boodschap. Het onderzoek van Odido naar de hackaanval loopt nog en het Nederlandse Openbaar Ministerie stelt ook een onderzoek in.
RDI legt Odido boete op van ruim 1,5 miljoen vanwege onvoldoende beveiligd aftapsysteem
Ik mag hopen dat boete voor deze wanprestatie een stuk hoger ligt.
Probleem met dit soort afkoopsommen is altijd dat het geen enkele garantie biedt dat ze je daarna niet alsnog weer proberen af te persen voor nogmaals 500k, of alsnog de gegevens verlopen of lekken. Want het is nu niet dat hackersgroepen zich altijd zo aan de wet houden of te vertrouwen zijn.Homeland schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:27:
niet aan de afspraak houden is ook einde verdienmodel dus beter om het wel te doen voor ze.MJV schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:49:
[...]
Probleem met dit soort afkoopsommen is altijd dat het geen enkele garantie biedt dat ze je daarna niet alsnog weer proberen af te persen voor nogmaals 500k, of alsnog de gegevens verlopen of lekken. Want het is nu niet dat hackersgroepen zich altijd zo aan de wet houden of te vertrouwen zijn.
Staat in het artikel wat ze hebben gestolen. Letterlijk alles privé zoals een moeilijke klant met schulden of een bewindvoerder etc. Aantekeningen soort van.NicoHF schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:41:
nieuws: Gestolen Odido-klantgegevens blijken gevoeliger dan gedacht, Odido wi...
[...]
Joost mag weten welke gegevens ze hebben gestolen, want Odido weet het niet.....
Die aantekeningen in het gehackte klantcontactsysteem lopen uiteen van instructies om extra op te letten omdat de ex van een klant zich voordeed als die klant, tot notities als 'gaat door een moeilijke periode' en 'Klant lijkt onder invloed te zijn tijdens het bellen. Is door winkel (...) uit de zaak verwijderd en heeft gedreigd daar de boel kort en klein te slaan'. Verder is in de gegevens te zien welke klanten een bewindvoerder hebben en dus onder curatele staan, meldt de NOS.
In de dataset van 10.000 klanten die de NOS inzag, staat bij zeker 266 mensen een aantekening en bij 128 mensen is er sprake van een bewindvoerder. Dit betekent dat die klanten ernstige financiële problemen hebben.
Bizar he. Je privé situatie zou maar even open en bloot op straat komen te liggen.
Ik heb voor de zekerheid ook een afspraak gemaakt om mijn ID te vernieuwen.SebasFM schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:03:
Mooi is dat. Er blijken meer gegevens te zijn gelekt (bericht van 16:04 op de FP). Had sowieso direct preventief mijn wachtwoord gereset naar een nieuw wachtwoord. En dan er maar vanuit gaan dat de toegang inmiddels dicht staat.
Daarnaast ook meteen afspraken ingepland om Rijbewijs en Paspoort preventief te vervangen. Ik wil daar absoluut geen risico mee nemen. Zal wel proberen om die kosten vergoed te krijgen en Odido zal wel geen zin hebben om dat te vergoeden...
[ Voor 151% gewijzigd door Yariva op 25-02-2026 21:52 ]
Dat is alleen het stukje wat gedeeld is met de NOS.Draconian schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:53:
[...]
Staat in het artikel wat ze hebben gestolen. Letterlijk alles privé zoals een moeilijke klant met schulden of een bewindvoerder etc. Aantekeningen soort van.
Die aantekeningen in het gehackte klantcontactsysteem lopen uiteen van instructies om extra op te letten omdat de ex van een klant zich voordeed als die klant, tot notities als 'gaat door een moeilijke periode' en 'Klant lijkt onder invloed te zijn tijdens het bellen. Is door winkel (...) uit de zaak verwijderd en heeft gedreigd daar de boel kort en klein te slaan'. Verder is in de gegevens te zien welke klanten een bewindvoerder hebben en dus onder curatele staan, meldt de NOS.
In de dataset van 10.000 klanten die de NOS inzag, staat bij zeker 266 mensen een aantekening en bij 128 mensen is er sprake van een bewindvoerder. Dit betekent dat die klanten ernstige financiële problemen hebben.
Bizar he. Je privé situatie zou maar even open en bloot op straat komen te liggen.
Er waren 10.000 regels gedeeld en er zijn er circa 20.000.000, Odido weet niet wat er gelekt is, want dit soort info wisten ze ook niet.
Niemand weet het dus, behalve de hackersgroep
Alweer een zwakke medewerker.
Een lid van ShinyHunters laat weten dat de inbraak al in september 2025 plaatsvond. De aanvallers kregen naar eigen zeggen toegang via een kwetsbaarheid in Oracle PeopleSoft-software, gecombineerd met gestolen inloggegevens van een medewerker.
https://www.dutchitchanne...-hotelgigant-wynn-resorts
Odido website is trouwens kapot ofzo. Kan eigen gegevens niet laden.
The service is unavailable.
Op de app ook zelfde melding
Wat een schijtbedrijf is dat zeg.
[ Voor 14% gewijzigd door Draconian op 25-02-2026 21:10 ]
Laten we in deze situatie de AI hallucinaties even achterwege laten en echte juristen het fijne werk laten uitpluizen, daar hebben we nu namelijk meer aan dan een "Ja maar AI LLM zegt..." discussie in de rechtszaal.Draconian schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:09:
ChatGPT zegt dat de zaak nu sterker is om kosteloos te beëindigen en over te stappen naar een ander zoals KPN.
Doet het hier allemaal prima, zowel de website als de app. Verbinding via Odido glas.Draconian schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:12:
Bij jullie ook de app offline met The service is unavailable? Zowel de website als de app van Odido. Ik wou kijken hoeveel maanden nog afkopen om over te stappen.
Wel eens van WiFi gehoord?!jadjong schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:14:
Natuurlijk offline, iets waar geen stekker in zit kan je ook niet (meer) hacken.
Ik zie op alle storingen dat ik niet de enige was. Ze waren even offline.SebasFM schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:13:
[...]
Doet het hier allemaal prima, zowel de website als de app. Verbinding via Odido glas.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Dat denk ik niet, bij KPN is dit al jaren gratis, maar bij Odido weet je het niet inderdaad.flaskk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:28:
[...]
Dit is gewoon slaatje uit slaan, waarschijnlijk hebben ze een dealtje met F-Secure gemaakt, klinkt heel erg bloatware achtige praktijken (Norton meuk) En na 2 jaar zou de gemiddelde odido gebruiker over gaan naar een betaald abonnement van F-secure, want die krijgt dan meldingen dat zijn pc onveilig is.
Wel knap staaltje marketing, door je eigen falen software pakketen verkopen 😅
Met het pakket zelf is niks aan de hand, maar of je het nodig hebt?
MY P Multicoat-White/Black [10-02 RN ] - [22-02 VIN] - [22-02 KT] [22-02 SMS] [13-03 Delivery]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Tja, aan de ene kant lastig te zeggen en aan de andere kant als je puur risico mitigatie wil doen zou je:SkyStreaker schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 05:39:
Simpele vraag eigenlijk omdat ik hier nooit mee te maken heb gehad. Kan ik maar wel of niet beter mijn ID en rijbewijs vervangen?
- id/passpoort/rijbewijs (wat van toepassing is) kunnen vervangen
- je 06 nummer wijzigen alsook overstappen naar een andere provider
- nieuwe mail adres voor dergelijke abonnementen opzetten en huidige e-mail niet meer gebruiken
Ik heb paar dagen na de Lek odido gevraagd welk id ik heb gebruikt, maar daar nog steeds geen antwoord op gehad, en ga niet id, paspoort, en rbw vervangen. Dus wil ik wel maar Odido geeft niet thuis.
Je schiet een beetje door. Wachtwoorden veranderen lijkt mij meer dan genoeg. Zonder wachtwoord komen die mannetjes/vrouwtjes nergens meer in.beyazz06 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:00:
[...]
Tja, aan de ene kant lastig te zeggen en aan de andere kant als je puur risico mitigatie wil doen zou je:
- id/passpoort/rijbewijs (wat van toepassing is) kunnen vervangen
- je 06 nummer wijzigen alsook overstappen naar een andere provider
- nieuwe mail adres voor dergelijke abonnementen opzetten en huidige e-mail niet meer gebruiken
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Klopt heb ik ook gezien echter toch even het wachtwoord vervangen voor de zekerheid.....flaskk schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:27:
Maar wachtwoorden zijn toch niet gelekt? Dat stond in de mail van odido die ik heb ontvangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Speedster op 26-02-2026 06:31 ]
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Bijna alles is bij mij met 2fa via Aegis, niet elke site biedt deze optie echter.Speedster schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:22:
[...]
Je schiet een beetje door. Wachtwoorden veranderen lijkt mij meer dan genoeg. Zonder wachtwoord komen die mannetjes/vrouwtjes nergens meer in.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Ik zie zelf het punt daar niet echt van in.SkyStreaker schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 05:39:
Simpele vraag eigenlijk omdat ik hier nooit mee te maken heb gehad. Kan ik maar wel of niet beter mijn ID en rijbewijs vervangen?
Je naam, geboortedatum en BSN blijft verder hetzelfde, mochten ze die inderdaad al gestolen hebben. Dus daar helpt het al niet voor.
Dan zou het alleen gaan om het documentnummer, dat nummer dat elk PostNL punt scant als je een pakketje komt afhalen. Met dat nummer kun je verder mijns inziens helemaal niets nuttigs.
Dat is het hele punt in deze situatie; je weet niet hoe/door wie fraude gepleegd kan worden waarbij voor elke data die gelekt is een situatie te bedenken is waarmee kwaadwillenden misbruik kunnen maken.Speedster schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:22:
[...]
Je schiet een beetje door. Wachtwoorden veranderen lijkt mij meer dan genoeg. Zonder wachtwoord komen die mannetjes/vrouwtjes nergens meer in.
Daarom gaf ik ook aan "als je puur aan risico mitigatie" zou willen doen.
Het is data wat te gebruiken is ter verificatie in bepaalde situaties waarbij kwaadwillenden zich als jouw kunnen voordoen.Tralapo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:18:
[...]
Ik zie zelf het punt daar niet echt van in.
Je naam, geboortedatum en BSN blijft verder hetzelfde, mochten ze die inderdaad al gestolen hebben. Dus daar helpt het al niet voor.
Dan zou het alleen gaan om het documentnummer, dat nummer dat elk PostNL punt scant als je een pakketje komt afhalen. Met dat nummer kun je verder mijns inziens helemaal niets nuttigs.
Het voorbeeld van PostNL is overigens onlogisch. Ja PostNL maakt er een scan van, maar ik mag hopen dat de gegevens verder volgens de privacywetgeving bewaard/verwijderd worden en niet voor alleman beschikbaar is.
[ Voor 43% gewijzigd door beyazz06 op 26-02-2026 07:29 ]
Een beetje instelling die die gegevens nodig heeft vraagt om een tijdelijke en/of gemarkeerde kopie van je pas. Een bedrijf wat krediet, bijvoorbeeld, verschaft gaat niet alleen je BSN gebruiken. Voor deze situaties is ook een geldig documentnummer nodig, die zijn niet gelekt vziw?Tralapo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:18:
[...]
Ik zie zelf het punt daar niet echt van in.
Doorgaans.
[ Voor 7% gewijzigd door SkyStreaker op 26-02-2026 07:43 ]
Klopt, er zijn geen wachtwoorden gelekt van de mijn Odido omgeving.flaskk schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:27:
Maar wachtwoorden zijn toch niet gelekt? Dat stond in de mail van odido die ik heb ontvangen.
Wat wel gelekt is zijn verificatiewoorden die met de klantenservice zijn afgesproken voor telefonische identificatie.
Als instanties de veiligheid van data niet kunnen garanderen hebben ze wat mij betreft ook geen recht om naar dit soort informatie te vragen.
Het risico voor de gewone burger als de gegevens lekken is significant hoger dan het risico voor Odido als zijn een klant registreren die oneigenlijk gebruik maakt van hun diensten of daar criminele activiteiten mee verricht.
[ Voor 17% gewijzigd door HollovVpo1nt op 26-02-2026 08:25 ]
Verwijderd
Dat laatste is nog maar de vraag. Ik zit bij Ben en maak al vanaf het begin handmatig het maandbedrag over. Toch gaven ze in de mail aan over mijn bankrekeningnummer te beschikken. Wellicht het laatst gebruikte nummer om over te boeken? Helaas lukt het tot op heden niet om duidelijk te krijgen welk nummer ze daar hebben staan. Formulier voor inzage gegevens direct ingediend nadat het datalek bekend werd. Het is wachten totdat die aanvraag behandeld is.HollovVpo1nt schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:05:
Hopelijk komt hierdoor een discussie tot stand of we überhaupt nog zoveel persoonlijke informatie moeten overhandigen voor dit soort diensten. Voor een telefoonabonnement zou naam, woonadres en bankrekeningnummer voor de automatische incasso al voldoende moeten zijn. Of je moet de optie hebben dat je dat je maandelijks een betaalverzoek krijgt, dan is je rekeningnummer ook niet bekend.
Daarnet nog even in mijn account gekeken, maar daar staat een oud woonadres in vermeld. Het abonnement loopt gewoon door, ondanks mijn oude woonadres. Die gegevens kunnen ze ook wel verwijderen na het opsturen van het startpakket.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2026 08:36 ]
Er toch naast deze gegevens ook niet veel meer gelekt dan een documennummer van een reisdocument of rijbewijs? En daar kun je vervolgens niets mee, tenzij je bij de gemeente werkt en in de systemen kunt (en dan vraag ik me nog af of die met een documentnummer alle info van het document kunnen opvragen).HollovVpo1nt schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:05:
Hopelijk komt hierdoor een discussie tot stand of we überhaupt nog zoveel persoonlijke informatie moeten overhandigen voor dit soort diensten. Voor een telefoonabonnement zou naam, woonadres en bankrekeningnummer voor de automatische incasso al voldoende moeten zijn.
Ik weet niet waar criminelen toe in staat zijn. Misschien kun je er vandaag minder mee dan morgen. Als Meta straks met hun AI bril op de markt komt en personen aan instagram/facebook profielen koppelt, kun je er ook een programma voor schrijven om het aan je odido hack database te koppelen. En als die brillen ook nog eens fotos maken want die cameras hebben ze, kunnen ze een 3D render van je gezicht maken. En zo heb je ineens letterlijk een digital twin.jongetje schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:29:
[...]
Er toch naast deze gegevens ook niet veel meer gelekt dan een documennummer van een reisdocument of rijbewijs? En daar kun je vervolgens niets mee, tenzij je bij de gemeente werkt en in de systemen kunt (en dan vraag ik me nog af of die met een documentnummer alle info van het document kunnen opvragen).
Niks ten nadele van jou, maar ik vind “ze kunnen er toch niks mee” best wel een dooddoener. Als ze er toch niks mee kunnen, dan zou ik je willen vragen om al je gegevens vrijwillig op een briefje op straat te verspreiden.
Ik ben benieuwd welke data ze echt hebben van mij en van mijn vrouw...MelvinW schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:48:
Ziet er niet naar uit dat Odido betaald heeft. Op de downloadserver van Shinyhunters is inmiddels een folder met de naam 'odido' aangemaakt, momenteel nog leeg.
Gezien de ernst van het datalek en de aanvullende gevoelige gegevens die inmiddels zijn bevestigd, is mijn vertrouwen ernstig geschaad.
Ik begrijp dat er een contract loopt, maar ik stel voor om in goed overleg tot een redelijke oplossing te komen.
Ik ben bereid 50% van de resterende contractwaarde te voldoen (€93,50) indien we het contract per direct beëindigen met nummerbehoud.
Ik hoor graag of jullie hierin kunnen meedenken.
Odido has made the wrong decision, in every and any way possible. We approached you privately with terms. We were reasonable. You declined. That option no longer exists.
We gave you the opportunity to resolve this quietly and within days. Instead, you chose delay and disclosure. The consequences will now be public, prolonged, and expensive.
Let this message be loud and very clear to every company around the world. Let this set the record straight. If we ("ShinyHunters") ever contact you to reach an agreement, it will ALWAYS be in your BEST interest to REPLY, ENGAGE, and PAY the ransom. Failure to engage will result in immediate escalation and controlled public exposure. Maximum public and reputational embarrassment. You, your company, customers, clients, partners, stakeholders, and investors. Your business. Simply put, pay us and your data is deleted, we go away. Anything else besides this will bring you many, many problems. Indefinitely.
This is the purest form, definition, and example of "Fuck Around, Find out." We are not messing around. We are not bluffing nor are we exaggerating.
We are not the ones to blame for this. Blame Odido. It is their fault. They store highly sensitive data in third party platforms ("Salesforce"), for more than 10 years. That in and of itself is multiple violations. Odido does not care about their customers, they don't care about you. Odido, you are the reason for the infliction of fear and terror among the citisens of Nederlands. We were very patient and gave you many chances to reach an agreement with us. *This is NOT our fault*.
Make the right decision, don't be the next headline and pay the ransom. Or become the headlines and what an example we will make out of you.
Met een beetje mazzel (of pech?BlazeMuis schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Ik ben benieuwd welke data ze echt hebben van mij en van mijn vrouw...
Verwijderd
Het lijkt mij niet legaal om te doen inderdaad. Ook al ben ik zelf wel nieuwsgierig en is het vast sneller om te vinden welke gegevens ze van mij hebben. Ik wacht wel braaf tot Odido en Ben met reacties komen op mijn dataverzoeken.gixslayer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:46:
[...]
Wil het best linken, maar geen idee of dit van de mods mag? Zie nu ook net die statement die MelvinW had gepost. Nog geen data/andere dingen.
Ik ben benieuwd, maar zou me niks verbazen als je dit wel kunt vergeten.Draconian schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:34:
Ik ga bij de klantenservice een deal aanvragen. Ik wil van ze af.
Gezien de ernst van het datalek en de aanvullende gevoelige gegevens die inmiddels zijn bevestigd, is mijn vertrouwen ernstig geschaad.
Ik begrijp dat er een contract loopt, maar ik stel voor om in goed overleg tot een redelijke oplossing te komen.
Ik ben bereid 50% van de resterende contractwaarde te voldoen (€93,50) indien we het contract per direct beëindigen met nummerbehoud.
Ik hoor graag of jullie hierin kunnen meedenken.
nieuws: Odido waarschuwt klanten: reken niet op automatische compensatie voor...
Verwijderd
Maar aan de andere kant zijn ze ook niet volledig geweest met het aangeven welke data mogelijk gelekt is. Aantekeningen en geslacht heb ik in geen enkele mail terug kunnen vinden. Dus wellicht niet automatisch, maar ze zijn wel wat nalatig geweest. Ook verwacht ik nog wel een mail van ze vandaag als daadwerkelijk de informatie naar buiten is gebracht. Het aanbod van F-Secure heb ik ook nog geen mail over gehad…Rensjuh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Ik ben benieuwd, maar zou me niks verbazen als je dit wel kunt vergeten.
nieuws: Odido waarschuwt klanten: reken niet op automatische compensatie voor...
Het in bezit hebben, downloaden, bekijken en verspreiden van de data is strafbaar. Het (deels) plaatsen van de data is hier dan ook niet toegestaan. Niet de inhoud, niet de headers, niet een fractie. Het is een ontzettend grijs gebied waar wij als Tweakers ver van weg willen blijven. Zie ook nieuws: Nieuwsblog: journalistieke afwegingen als je schrijft over cybercriminelen en review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor....
Het delen van links naar tools die de data kunnen bekijken en/of controleren of je tussen de data zit is niet toegestaan. Links delen naar de data is ook niet toegestaan. Niet hier, niet via de DM, doe het gewoon niet.
We modereren hier streng op en aangezien het ondoendelijk is om posts te blijven aanpassen, gooien we alle posts met enige verbondenheid met het bovenstaande dan ook zonder bericht in de prullenbak.
Waar dit topic voor bedoeld is:
* Nieuws/informatie betreft het lek te delen en te bespreken.
* Discussie over het lek in Salesforce, de manier waarop het tot stand is gekomen.
* De juridische kant, waar heb je recht op?
* Het effect van het lek op het bedrijf Odido.
Berichten met betrekking tot spam / post / telefoontjes en de gevolgen daarvan kan besproken worden in [Odido] [Verzameltopic] Phishing / Spam n.a.v. datalek.