[OS2026] Olympische Spelen Milaan-Cortina 2026

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste
Acties:

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-03 17:17
d-vine schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:32:
[...]

Voor het lange baan schaatsen en de sport is het alleen maar goed dat andere landen succes hebben. Niet leuk voor ons natuurlijk.

Shorttrack is ook pas net onderweg.
Jammer van de mixed alleen.

Daarnaast gebeurt daar zoveel met zoveel factoren. Hoe vaak daar niet favorieten het niet lukt.

Laten we eerlijk zijn we zijn vorige keer heel we erg verwend met al dat succes.
Kan niet elke OS zo gaan.
Dat is ook waar dat we verwend zijn. Wat wel leuk was 😄

En voor het schaatsen is het zelfs belangrijk dat andere landen ook winnen, anders gaat er gepraat worden over vervangen door andere sporten.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:14

sus

is druk :+

VidaR-9 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:31:
Pff net interview met Joep. Die is echt helemaal gebroken. Hopelijk kan hij dit omzetten.
Dit Bert Maalderink…. Wat vind ik dat een ongelooflijke natte dweil zeg. “Wat gebeurde er?” “Wat dacht je?”

Hallo Bert, we zagen •allemaal• wat er gebeurde. Ze gingen een potje kaarten op de kruising :F

Van de week ook al bij Jutta. “Waar komen die tranen vandaan?”

Stel dan geen vragen

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

SilentSimon

Have you been hopped?

sus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Dit Bert Maalderink…. Wat vind ik dat een ongelooflijke natte dweil zeg. “Wat gebeurde er?” “Wat dacht je?”

Hallo Bert, we zagen •allemaal• wat er gebeurde. Ze gingen een potje kaarten op de kruising :F

Stel dan geen vragen
Had je de uitgelezen kans om hem geen natte dweil te noemen maar een 'Zamboni' dweilmachine

Verder eens.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:14

sus

is druk :+

Ik schat de Zamboni hoger in :+

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:26
Leg liever zelf uit wat de regel is. En zeg niet dat ze tegelijk uit de bocht komen, want dat is wel het laatste wat er gebeurt. Maar @rik86 heeft al uitgelegd hoe de regel in elkaar zit, en dat is heel wat anders.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
sus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Stel dan geen vragen
Voor een Bert Maalderink interview viel dit nog erg mee. Ik had vragen verwacht zoals: “Gaat dit ook je 500m en 1500m nog nadelig beïnvloeden Joep?” Hij is namelijk de koning van het negatieve uitvergroten en sporters nog verder de put in praten. Gelukkig kapte hij dit keer zelf het interview af, omdat hij door had dat het interview eigenlijk geen zin had.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:35
Charles Hill schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:24:
[...]
Ik heb het over het totaal aan Nederlandse deelnemers, en dan met name shorttrack wat tegenvalt.
Dat is knap dat je dat al tegenvalt. Er is pas 1 shorttrack event geweest dat om de medailles gaat. Daar is geen medaille gehaald in een sport waar een foutje of pech in een klein hoekje zit. Dus dat het “met name” tegenvalt vind ik wel heel voorbarig.

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-03 08:25
rik86 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:30:
[...]

En dat betekent dus dat wennemars voorligt, want die heeft nog een binnenbocht te gaan en de Chinees een buitenbocht en dat scheelt 7 a 8m
En daarnaast is het helemaal niet relevant wie er voor ligt je mag van binnen naar buiten niet de ander hinderen (regel 254.6). En je weet echt wel waar je tegenstander zich bevind. Dit was echt zo onnodig van de chinees.Overigens heeft Joep nog wel een waarschuwing gehad van onsportief gedrag ben dan benieuwd waarvoor dan dat was.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik had na het interview met Leerdam de NOS gemaild dat ik dat soort interviews (en de laatste tijd Maalderink) beneden peil vind. Reactie NOS: het was sportjournalistiek interessant, daarom hebben we het interview wel uitgezonden, al had Leerdam gevraagd van niet. We hebben het gekaderd door het er over te hebben met de analisten in de studio. We willen niet alleen doorgeefluik zijn van wat men wil dat we zien.

Ik vind Maalderink alsnog ongeschikt, maar vrees dat men dat bij de NOS altijd anders zal blijven zien..

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:30
Daarom kijk ik deze OS het schaatsen verder via de HBO/ Eurosport zenders
Die 1000 meter uitzending was voor mij de druppel.

Niet alleen Bert, maar ook maar blijven drammen over Jutta. Zelfs voak nadat Femke een OR schaatste.

Meta Quest 3

• Aldoendex
Aldoendex schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:49:
Daarom kijk ik deze OS het schaatsen verder via de HBO/ Eurosport zenders
Die 1000 meter uitzending was voor mij de druppel.

Niet alleen Bert, maar ook maar blijven drammen over Jutta. Zelfs vlak nadat Femke een OR schaatste.

Meta Quest 3

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Net de 2e runs gekeken bij de dubbels in het rodelen. De wedstrijd van de vrouwen was leuk, maar de wedstrijd van de mannen was echt een spektakel! Wat een spannende wedstrijd was dat zeg!

• Bundin
  • Niet online
Zozo, Italie op 2 - 2 tegen Zweden bij ijshockey. Dat zag ik niet aankomen :)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:13
ocrammarco schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:44:
[...]
Overigens heeft Joep nog wel een waarschuwing gehad van onsportief gedrag ben dan benieuwd waarvoor dan dat was.
Ik schat in: de semi-slaande/afwijzende beweging na afloop in de richting van de Chinees die soort een verontschuldigend gebaar maakte. Jammer als hij daar inderdaad een waarschuwing voor heeft gehad, zijn boosheid was alleszins begrijpelijk.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:01

Quad

Doof

Bundin schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:06:
Zozo, Italie op 2 - 2 tegen Zweden bij ijshockey. Dat zag ik niet aankomen :)
Is leuk om te zien, maar ijshockey is best intensief om te volgen. Het spel gaat binnen 5 seconden van links naar rechts en terug naar links. In elk geval niet saai.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:56
Wennemars..strijder zeg. Ging echt op weg naar minimaal plek 2.

• Aldoendex
Wat is het ijsdansen helemaal top. Spannende finale met nog 2 paren te gaan

Meta Quest 3

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:14
Aldoendex schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:39:
Wat is het ijsdansen helemaal top. Spannende finale met nog 2 paren te gaan
Laat mij raden. Italië voor goud of een medaille? Die lijken echt overal goed in.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• PatrickC
  • Nu online
AMARONE schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:39:
Wennemars..strijder zeg. Ging echt op weg naar minimaal plek 2.
Plek 2 was onwaarschijnlijk, want dan zou zijn laatste ronde nog een stuk sneller geweest moeten zijn dan die van Stolz. Maar een makkelijke 3e plek was het wel geweest.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• PatrickC
  • Nu online
Een paar uur later en mij bekruipt bijna een ‘Sven Kramer foute wissel gevoel’. Een zekere medaille die door een ander verkloot wordt. Destijds nog door je eigen coach Kemkers en deze keer door een andere schaatser. Dit was Joep zijn grootste kans op een medaille… 1500m zal lastiger zijn. En of hij er over 4 jaar weer bij is en kans maakt, is zeker geen zekerheidje. Hopelijk lukt het hem op de 1500m op deze OS.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-03 21:49
PatrickC schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:55:
Een paar uur later en mij bekruipt bijna een ‘Sven Kramer foute wissel gevoel’. Een zekere medaille die door een ander verkloot wordt. Destijds nog door je eigen coach Kemkers en deze keer door een andere schaatser. Dit was Joep zijn grootste kans op een medaille… 1500m zal lastiger zijn. En of hij er over 4 jaar weer bij is en kans maakt, is zeker geen zekerheidje. Hopelijk lukt het hem op de 1500m op deze OS.
Joep zal er over 4 jaar vast wel weer bij zijn, is nog jong he.
Alleen weet je nog niet wat er aan concurrentie bijkomt.

• PatrickC
  • Nu online
Megupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:45:
[...]

Joep zal er over 4 jaar vast wel weer bij zijn, is nog jong he.
Alleen weet je nog niet wat er aan concurrentie bijkomt.
Joep is een wereldtopper, maar op een OKT kan vanalles gebeuren. Kijk naar wat er met Tim Prins gebeurde. Stolz, de Boo, Zurek en Ning zullen er hoogstwaarschijnlijk weer bij zijn over 4 jaar en waarschijnlijk ook wel Tim Prins (Nuis zal toch wel met pensioen zijn dan?). Dan is een medaille halen, die hij nu zeker wel gehaald had, nog maar zeer de vraag.

• Megupe
PatrickC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:02:
[...]

Joep is een wereldtopper, maar op een OKT kan vanalles gebeuren. Kijk naar wat er met Tim Prins gebeurde. Stolz, de Boo, Zurek en Ning zullen er hoogstwaarschijnlijk weer bij zijn over 4 jaar en waarschijnlijk ook wel Tim Prins (Nuis zal toch wel met pensioen zijn dan?). Dan is een medaille halen, die hij nu zeker wel gehaald had, nog maar zeer de vraag.
Dat is ook zo. Maar persoonlijk hoop ik dat het OKT verdwijnt of dat ze ook mensen aanwijzen op basis van WK en/of wereldbekerklassement.
Dan ben je minder afhankelijk van 1 moment 1,5 maand voor de OS.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Megupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Dat is ook zo. Maar persoonlijk hoop ik dat het OKT verdwijnt of dat ze ook mensen aanwijzen op basis van WK en/of wereldbekerklassement.
Helemaal mee eens, ontzettende poppenkast en volgens mij ook totaal niet handig voor een optimale voorbereiding richting de OS

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
De Oekrainse skeletonner die met een helm met referentie naar omgekomen landgenoten deel wilde nemen (en dit uiteindelijk ook heeft gedaan) is gediskwalificeerd door de helden van het IOC...

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:32
toolkist schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:21:
De Oekrainse skeletonner die met een helm met referentie naar omgekomen landgenoten deel wilde nemen (en dit uiteindelijk ook heeft gedaan) is gediskwalificeerd door de helden van het IOC...
Tja. Ze hebben een grens gesteld en die handhaven ze. Terecht. Ze hebben hem alternatieven geboden. Het is een glijdende schaal. Als ze hem dit toelaten, wat mag dan nog meer? Mag een Rus dit ook? Welke politieke uitingen mogen dan nog meer?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Cass Casey schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Tja. Ze hebben een grens gesteld en die handhaven ze. Terecht. Ze hebben hem alternatieven geboden. Het is een glijdende schaal. Als ze hem dit toelaten, wat mag dan nog meer? Mag een Rus dit ook? Welke politieke uitingen mogen dan nog meer?
Nee een Rus mag sowieso alleen onder neutrale vlag meedoen, dus een Rus mag dit niet.

Ik vind het juist belachelijk dat dit eerbetoon op de helm als politiek gezien wordt. Een klein beetje clementie en begrip voor deze sporter uit een land dat word aangevallen (nadrukkelijk niet de agressor!!) was hier op zijn plek geweest. Gemiste kans voor de officials om menselijk over te komen. Nu zijn het (imho) regelneukers!

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• PatrickC
  • Nu online
Megupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:08:
[...]

OKT zal wel blijven. Ik zou het mooi vinden als de beste Nederlander in het wereldbeker klassement op een bepaalde afstand zich automatisch plaatst voor de OS. Met het huidige seizoen zou Beune dan nog steeds geen 1500m hebben mogen schaatsen (Rijpma - de Jong was de hoogstgeplaatste in de wereldbeker op de 1500m), maar wellicht had ze dan wel aan alle wereldbekers meegedaan.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:32

Pierre

Van nature lui!

toolkist schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:21:
Er is ook een dame met een boodschap geschreven op haar handschoenen (zag ik gisteren) die is niet gediskwalificeerd? of ook einde OS.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:32
nocalimero schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Nee een Rus mag sowieso alleen onder neutrale vlag meedoen, dus een Rus mag dit niet.

Ik vind het juist belachelijk dat dit eerbetoon op de helm als politiek gezien wordt. Een klein beetje clementie en begrip voor deze sporter uit een land dat word aangevallen (nadrukkelijk niet de agressor!!) was hier op zijn plek geweest. Gemiste kans voor de officials om menselijk over te komen. Nu zijn het (imho) regelneukers!
Ook onder de vlag van AIN blijft een deelnemer een Rus. Maar die mag vast niet met een helm met de beeltenis van Putin mee doen.

Ik snap je sentiment hoor. En ik ben ook pro-Oekraine. Maar er moeten grenzen gehandhaafd worden op dit vlak. Los van sentiment en politieke voorkeur.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Willempietje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-03 13:06
De diskwalificatie van de Oekrainse skeletonner is gewoon volledig terecht in mijn optiek. Zo'n helm is ontzettend prominent in beeld en dit hoort volgens de regels niet op de OS. Daarnaast is er uitvoerig geprobeerd om een alternatief te bieden. Je kunt dit gewoon niet toestaan want dan krijg je hierna allerlei andere sporters die hetzelfde gaan doen.

Het argument dat je een sporter zag met een handschoen hier of een tekstje daar betekent niet dat deze diskwalificatie ineens oneerlijk is.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:20
Ze kunnen niet zeggen dat die niet gewaarschuwd is, er zijn hele gesprekken geweest. Dan toch er mee verder gaan is dan zijn eigen keuze.
Blik1984 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Helemaal mee eens, ontzettende poppenkast en volgens mij ook totaal niet handig voor een optimale voorbereiding richting de OS
En toch is het OKT iets waar de schaatsers in het verleden zelf voor gekozen hebben. Ze zijn betrokken geweest bij die keuze. Zoals Joep(?) zei, dit zijn de regels die we nu met elkaar hebben afgesproken, maar na de OS kunnen we kijken of we ze moeten herzien.

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 12-02-2026 11:18 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• toolkist
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Die grens is dus achterlijk. Het zijn sporters die hij herdenkt, geen politiek leiders ofzo. Dat geldt dus ook voor een Rus ja, geen enkel probleem als die Russische sporters die omgekomen zijn herdenkt.
Dit herdenken heeft niks met politiek te maken, hoe IOC ermee om gaat wel.

• toolkist
  • Niet online
Willempietje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:55:
Het argument dat je een sporter zag met een handschoen hier of een tekstje daar betekent niet dat deze diskwalificatie ineens oneerlijk is.
Tuurlijk wel. Ze kunnen dan op z'n minst consequent handelen.

• toolkist
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Ook onder de vlag van AIN blijft een deelnemer een Rus. Maar die mag vast niet met een helm met de beeltenis van Putin mee doen.
Als ie Zelensky op z'n helm had staan had je vergelijking hout gesneden. Nu niet.

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:51
het draait hem hier toch om de sport(en)?
niet om herdenkingen, of politiek, of oorlog, of ....

ik snap wel dat alles groot en duidelijk in beeld word gebracht, en velen hiervan gebruik willen maken om een boodschap de wereld in te sturen.
Maar het is ook juist daarom dat het IOC hier op ingrijpt, omdat dit niet de bedoeling is van de Olympische spelen..

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
PatrickC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:45:
[...]

OKT zal wel blijven. Ik zou het mooi vinden als de beste Nederlander in het wereldbeker klassement op een bepaalde afstand zich automatisch plaatst voor de OS. Met het huidige seizoen zou Beune dan nog steeds geen 1500m hebben mogen schaatsen (Rijpma - de Jong was de hoogstgeplaatste in de wereldbeker op de 1500m), maar wellicht had ze dan wel aan alle wereldbekers meegedaan.
Interessante optie om de best geplaatste Nederlander in de wereldbeker op een afstand een startbewijs te geven. Met de eis dat dat wel minimaal (b.v.) top 3 is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Deathaspire schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:38:
het draait hem hier toch om de sport(en)?
niet om herdenkingen, of politiek, of oorlog, of ....

ik snap wel dat alles groot en duidelijk in beeld word gebracht, en velen hiervan gebruik willen maken om een boodschap de wereld in te sturen.
Maar het is ook juist daarom dat het IOC hier op ingrijpt, omdat dit niet de bedoeling is van de Olympische spelen..
Als politiek geen onderdeel mag zijn van de OS, waarom zie ik dan geen russische sporters onder de russische vlag?

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:22
jan390 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Als politiek geen onderdeel mag zijn van de OS, waarom zie ik dan geen russische sporters onder de russische vlag?
Omdat het vermoedelijk allemaal ouwe jongens krentenbrood is. De top van het IOC zat bij wijze van spreken samen met Poetin op het feesteiland van Epstein, dus kiezen ze een middenweg voor de bühne door Rusland half uit te sluiten zonder Poetin tegen het hoofd te stoten. :+

• PatrickC
  • Nu online
Veel valpartijen op de Super G bij de vrouwen. Gelukkig niet met ernstige gevolgen. En weer een gouden plak voor Italië. Dat gaat goed met het thuisland.

[ Voor 29% gewijzigd door PatrickC op 12-02-2026 12:26 ]

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:51
jan390 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:06:
[...]

Wat naar mijn inziens ook niet correct is..
Die Russische atleten hebben helemaal niets met de oorlog of Putin te maken, waarom worden hun gestraft?

Waarschijnlijk omdat anders bijna alle andere landen in opstand komen en dreigen met een boycot, wat ook niet correct is.. maar dan hadden we helemaal geen spelen.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

toolkist schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Die grens is dus achterlijk. Het zijn sporters die hij herdenkt, geen politiek leiders ofzo. Dat geldt dus ook voor een Rus ja, geen enkel probleem als die Russische sporters die omgekomen zijn herdenkt.
Dit herdenken heeft niks met politiek te maken, hoe IOC ermee om gaat wel.
Mee eens. Er staat geen Stop the war oid op de helm, alleen maar foto's van (omgekomen) vrienden. Stel z'n moeder was overleden, had hij dan ook geen foto van mama als eerbetoon op z'n helm mogen hebben? Belachelijke beslissing.

[This is what you get when you mess with us]

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-03 18:58
Ruzor schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Mee eens. Er staat geen Stop the war oid op de helm, alleen maar foto's van (omgekomen) vrienden. Stel z'n moeder was overleden, had hij dan ook geen foto van mama als eerbetoon op z'n helm mogen hebben? Belachelijke beslissing.
Je kan mijns inziens niet zeggen dat er "alleen maar" herdenkingen aan oorlogsslachtoffers op de foto staan. Een foto van de omgekomen gijzelaars op de helm van een Israelische athleet zou ook niet zo gewaardeerd worden, ook al is de athleet in kwestie een vriend.

Referenties naar conflicten zijn ongewenst, hoe menselijk ze ook kunnen zijn.

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:54

Moofnor

King of my castle

Ik snap niet helemaal waarom Brignone nu al als winnares van de Super-G wordt uitgeroepen. Er wordt toch nog steeds geskied?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

DeKever schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Je kan mijns inziens niet zeggen dat er "alleen maar" herdenkingen aan oorlogsslachtoffers op de foto staan. Een foto van de omgekomen gijzelaars op de helm van een Israelische athleet zou ook niet zo gewaardeerd worden, ook al is de athleet in kwestie een vriend.

Referenties naar conflicten zijn ongewenst, hoe menselijk ze ook kunnen zijn.
Waarom mogen er dan geen Russen uitkomen onder hun eigen vlag? Over referenties naar conflicten gesproken.

[This is what you get when you mess with us]

• DeKever
rik86 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:30:
[...]

En dat betekent dus dat wennemars voorligt, want die heeft nog een binnenbocht te gaan en de Chinees een buitenbocht en dat scheelt 7 a 8m
Zoals aangegeven, wie voorligt is irrelevant.

Waarschijnlijk is de achtergrond van de regel wel dat degene die voorligt eerst mag en dat is degene die nog een binnenbocht tegoed heeft.

De Chinees maakte een grote fout die zeldzaam is, maar af en toe nog wel voorkomt. Anni Friezinger is vroeger wel eens geblokt door een Nederlandse meen ik.

Jan Bos voelt zich ook nog heel lullig. Hij schijnt met gebaren te hebben aangegeven dat de Chinees moest wisselen. Hij zegt in een interview dat hij weinig invloed heeft gehad, maar zijn gevoel komt ook ergens vandaan denk ik dan.

De schaatswereld is maar klein.

• DeKever
Ruzor schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Waarom mogen er dan geen Russen uitkomen onder hun eigen vlag? Over referenties naar conflicten gesproken.
Goede vraag. Ik vraag mij af of dat consequent is.

Maar dat dit "slechts" een herdenking is vind ik niet.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ruzor schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:11:
[...]

De reden waarom het IOC het Russische nationale olympisch comité heeft uitgesloten staat hier:

https://www.olympics.com/...tee-with-immediate-effect

Dit volgt overigens op een eerdere uitsluiting uit 2017 ivm dopingschandaal 2010-2014.

• PatrickC
  • Nu online
Groenewoud rijdt de 5km vandaag ipv Kerkhoff, omdat die kampt met een rugblessure. Het wordt wel erg druk zo voor Groenewoud met 5 afstanden, terwijl ze al geen beste indruk maakte op de 3km. Ik weet dat het niet kan, maar laat Beune dan die 1500m rijden ipv Groenewoud.

• PatrickC
  • Nu online
Glenn de Blois is ook al klaar… gaat goed met die X-games en Team NL.

[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 12-02-2026 13:52 ]

• Megupe
PatrickC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:35:
Groenewoud rijdt de 5km vandaag ipv Kerkhoff, omdat die kampt met een rugblessure. Het wordt wel erg druk zo voor Groenewoud met 5 afstanden, terwijl ze al geen beste indruk maakte op de 3km. Ik weet dat het niet kan, maar laat Beune dan die 1500m rijden ipv Groenewoud.
Mooie suggestie, waarom kan dat niet?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:20
Megupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat alleen Groenewoud daar iets over kan beslissen. Zij heeft die plekken bemachtigd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• PatrickC
  • Nu online
Megupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Groenewoud is eerste reserve op de 5km. Die wordt dan automatisch aangewezen. Als die 5km nu slecht gaat, dan zou ze misschien kunnen beslissen om alleen de ploegachtervolging en mass start te rijden, waar ze favoriet voor goud is. Dan mag Beune als eerste reserve op de 1500m die afstand rijden.

• Bundin
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Ik denk dat alleen Groenewoud daar iets over kan beslissen. Zij heeft die plekken bemachtigd.
En ze zal zichzelf niet kansloos achten voor een medaille, dus waarom zou ze haar plek opgeven. Het is een uiteindelijk een individuele sport, al staan ze er als TeamNL.

• KlaasjeNL
Ik krijg bij die Baumgartner op de snowboard cross een beetje Will Ferrell vibes

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:01

Quad

Doof

PatrickC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:50:
Glenn de Blois is ook al klaar… gaat goed met die X-games en Team NL.
Glenn de Blois vond het erg vervelend, maar er gaan mensen dood, dat vond hij erger. Relativeren kan je leren, hij beheerst het. ;)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• PatrickC
  • Nu online
Groenewoud heeft duidelijk de vorm niet… dat wordt nog een probleem op de ploegachtervolging zo dadelijk.

• Megupe
PatrickC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Groenewoud is eerste reserve op de 5km. Die wordt dan automatisch aangewezen. Als die 5km nu slecht gaat, dan zou ze misschien kunnen beslissen om alleen de ploegachtervolging en mass start te rijden, waar ze favoriet voor goud is. Dan mag Beune als eerste reserve op de 1500m die afstand rijden.
Dit wordt een probleem op elke afstand. Zij is in vorm op het okt, dat is leuk maar daar koop je geen medailles voor.

• PatrickC
  • Nu online
Megupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Dit wordt een probleem op elke afstand. Zij is in vorm op het okt, dat is leuk maar daar koop je geen medailles voor.
De ellende is dat de 1500m de laatste afstand is. Als die vóór de ploegachtervolging en mass start zou zitten, zou Groenewoud misschien nog besluiten die 1500m over te slaan.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:38
Groenewoud was/is zowieso kansloos op de 5km.

Team NL gaat geen hoge ogen gooien deze spelen.

• Megupe
Dit is wel matig dan, ze mag dus blijkbaar zelf beslissen. Wat ook logisch is want ze heeft die startplek zelf verdiend. Maar in haar huidige vorm moet er wel iets heel radicaals en heeeel snel veranderen wil ze medaillekandidaat worden.
LZ86 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:50:

Nou ik vond teamnl op de 1000m toch echt wel hoge ogen gooien.

[ Voor 36% gewijzigd door Megupe op 12-02-2026 16:52 ]

• LZ86
Tja, daarom is het ergens zonde dat zulke atleten via dat OKT toch een plek veroveren.

Maar goed, dat is al decennia zo en was nooit een probleem. Alleen nu we niet echt veel grote talenten hebben valt het op. Dat een Antoinette de Jong bijvoorbeeld mag starten slaat totaal nergens op uit sportief oogpunt, evenals een Jorrit Bergsma van 40+. Maar ze hebben die plekken wel zelf veroverd.

[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 12-02-2026 16:54 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
LZ86 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:50:

Het lijkt vooral dat team Zaanlander de boel geflest heeft: pieken op het OKT, onze topfavoriet eruit mikken en vervolgens falen op de OS. Want van Conijn verwacht ik ook niet teveel meer want die viel op de 3km ook al tegen

• LZ86
Megupe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:51:
Dit is wel matig dan, ze mag dus blijkbaar zelf beslissen. Wat ook logisch is want ze heeft die startplek zelf verdiend. Maar in haar huidige vorm moet er wel iets heel radicaals en heeeel snel veranderen wil ze medaillekandidaat worden.
[...]

Nou ik vond teamnl op de 1000m toch echt wel hoge ogen gooien.
Dat was dan ook meteen de enige afstand waarop dat gebeurde.

En bij de mannen pech voor Wennemars met die stomme Chinees en pech voor NL dat een Jordan Stoltz meedoet. Je bent bij voorbaat kansloos voor goud als Stoltz normaal zijn rondjes afmaakt.

• Megupe
LZ86 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:56:
[...]

Dat was dan ook meteen de enige afstand waarop dat gebeurde.

En bij de mannen pech voor Wennemars met die stomme Chinees en pech voor NL dat een Jordan Stoltz meedoet. Je bent bij voorbaat kansloos voor goud als Stoltz normaal zijn rondjes afmaakt.
Klopt, maar met zulke uitzonderlijke talenten als Stolz (en bijv een Pogacar in het wielrennen), mag je als NL (en de Boo) oprecht blij en tevreden zijn met zilver.
En wij mogen ook genieten van hoe knap het is wat Stolz (en ook de Boo met verbetering OR) neerzet.

• PatrickC
  • Nu online
Op de trainingen gaat het wel goed volgens Groenewoud… daar koop je natuurlijk niets voor. Maar aan het interview te zien is ze gewoon van plan om alles te rijden…. helaas.

• PatrickC
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Het lijkt vooral dat team Zaanlander de boel geflest heeft: pieken op het OKT, onze topfavoriet eruit mikken en vervolgens falen op de OS. Want van Conijn verwacht ik ook niet teveel meer want die viel op de 3km ook al tegen
Het is nog erger… ze hebben de andere teams de startplekken op de OS laten verdienen op de worldcups, om die vervolgens op het OKT op te eisen. Ik hoop dat Conijn het zometeen wel laat zien, maar ik verwacht er eigenlijk niet veel van. Dat Kerkhoff niet durfde te schaatsen (want dat leid ik af uit het interview met Jillert Anema), zegt ook al wat.

• jan390
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Geflest? Ze hebben het selectieproces begrepen en gepiekt waar nodig om naar de OS te gaan. Dat had iedereen kunnen/moeten doen

• D-e-n
  • Nu online
jan390 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:12:
[...]

Geflest? Ze hebben het selectieproces begrepen en gepiekt waar nodig om naar de OS te gaan. Dat had iedereen kunnen/moeten doen
"Meedoen is belangrijker dan winnen" lijkt me niet het motto wat een Nederlandse ploeg zou moeten hebben en dat is wel waar ik aan denk dan

[ Voor 87% gewijzigd door D-e-n op 12-02-2026 17:18 ]

• jan390
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:13:
[...]

"Meedoen is belangrijker dan winnen" lijkt me niet het motto wat een Nederlandse ploeg zou moeten hebben
Misschien hebben we de toppers niet op dit moment.
Maar discusseren over regels die al jaren staan en bekend zijn, is ouwehoeren om te ouwehoeren

• D-e-n
  • Nu online
jan390 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Misschien hebben we de toppers niet op dit moment.
Maar discusseren over regels die al jaren staan en bekend zijn, is ouwehoeren om te ouwehoeren
Als die regels nu nadelig uitpakken dan moet je ze misschien veranderen. Want nu wordt er feitelijk "misbruik" van gemaakt. Beune is overduidelijk een topper met meerdere individuele kansen op medailles maar die mag nu niet rijden en die lijkt echt beter in vorm dan degenen die wel mogen schaatsen

• jan390
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Als die regels nu nadelig uitpakken dan moet je ze misschien veranderen. Want nu wordt er feitelijk "misbruik" van gemaakt. Beune is overduidelijk een topper met meerdere individuele kansen op medailles maar die mag nu niet rijden en die lijkt echt beter in vorm dan degenen die wel mogen schaatsen
En vorige OS meer medailles dan ooit, met dezelfde regels.
Maar achteraf is het altijd makkelijk praten. Ongeacht welke selectiecriteria je gebruikt, met een breed schaatsveld en weinig supertoppers, zullen er altijd afvallen, die het mogelijk op uur U wel goed hadden gedaan

• PatrickC
  • Nu online
Mooie rit van Conijn… maar 3 seconden boven het OR… misschien net genoeg voor een medaille?

• Charles Hill
Benieuwd of het genoeg is, nog 4 vrouwen.

• KlaasjeNL
Lastig te zeggen hoe goed het ijs vandaag is...

• D-e-n
  • Nu online
jan390 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:25:
[...]

En vorige OS meer medailles dan ooit, met dezelfde regels.
Toen reden al je toppers gewoon alle afstanden die ze goed kunnen en was er minder concurrentie. Hoe meer concurrentie hoe belangrijker het is dat je de juiste mensen stuurt. Hoe minder concurrentie hoe meer we het onszelf kunnen veroorloven "zomaar" drie rijders te sturen.

• PatrickC
  • Nu online
Charles Hill schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:27:
Benieuwd of het genoeg is, nog 4 vrouwen.
Sablikova verwacht ik niets van… te ziek geweest… het gaat om Weidemann voor een mogelijke bronzen medaille voor Conijn. Wiklund en Lollobrigida verwacht ik sowieso sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 12-02-2026 17:30 ]

• LZ86
D-e-n schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Maar Beune viel toch ook tegen op de afstand die ze wel mocht rijden.

Die is niet in de beste vorm van d'r leven.

• D-e-n
  • Nu online
LZ86 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:32:
[...]

Maar Beune viel toch ook tegen op de afstand die ze wel mocht rijden.

Die is niet in de beste vorm van d'r leven.
De 3000 wint ze niet altijd. En die heeft ook wel een mentale tik gehad natuurlijk. En ze was veruit de beste Nederlandse.

• Charles Hill
7 honderdste!

• PatrickC
  • Nu online
WTF… Wiklund stort in! Minimaal zilver voor Conijn!

• D-e-n
  • Nu online
Wow. Die had ik niet verwacht! Mede omdat de Belgische zo dichtbij zat

• KlaasjeNL
Oef, het ijs lijkt vandaag toch een stuk zwaarder dus.

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-03 18:00
wow, net niet, ik zag goud al verdwijnen.

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-03 15:50
Dat is sowieso al brons!

Twente komt eraan!

• LZ86
Wow, Wiklund verprutst m op de laatste ronde.....

ZOwieso medaille voor Conijn :)F

• Megupe
Mooi voor Conijn dit!

• Jorah_Newstone
Nou welke kleur wordt de medaile

• D-e-n
  • Nu online
Zou ook wel sneu voor die Belgische zijn als ze er nu nog afdondert overigens, wat je wel zou verwachten

• Zewatanejo
  • Laatst online: 08:02

Zewatanejo

Fine Thanks!

LZ86 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:36:
Wow, Wiklund verprutst m op de laatste ronde.....

ZOwieso medaille voor Conijn :)F
7 hondersten. Dat zat dan toch in de misslag.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Charles Hill
PatrickC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:30:
[...]

Sablikova verwacht ik niets van… te ziek geweest… het gaat om Weidemann voor een mogelijke bronzen medaille voor Conijn. Wiklund en Lollobrigida verwacht ik sowieso sneller.
Waarschijnlijk nu alleen nog Lollobrigida die erboven kan eindigen.

• JoteW
Oei die heeft het moeilijk.. zou het dan toch?

Twente komt eraan!

• KlaasjeNL
Dit wordt goud

• Zewatanejo
  • Laatst online: 08:02

Zewatanejo

Fine Thanks!

nu gaat het verschil wel heel hard terug

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• JoteW
Godverdikke wat spannend…

Twente komt eraan!

• jan390
  • Nu online
Bizar

• Jorah_Newstone