PatrickC schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:02:
Ik vond de openingsceremonie zwaar tegenvallen. Normaal wordt er een ‘verhaal’ verteld, maar dit was gewoon bijna constant grote dansgroepen op het spiraalvormige middenterrein. En dat ‘optreden’ van Mariah Carey… waarom? Het deed me denken aan Madonna op het Songfestival destijds. Ook zo’n drama.
Dat ze het binnenlopen van de landen op 3 locaties deden, was op zich best een leuk idee, maar het aantal atleten is al best beperkt bij Winterspelen en als je ze dan ook nog opsplitst in 3 groepjes, blijft er weinig van over. En… het duurde gewoon veel te lang op die manier.
Één van de weinige hoogtepunten was Andrea Bocelli. Dat was prachtig.
In de media toch overwegend positieve geluiden over de openingsceremonie. Er wordt een vergelijking met Parijs gemaakt dat als veel te extravagant werd beoordeeld. De ceremonie in Italië zou veel stijlvoller zijn. Nou... Het was een ellenlange zit die laat zien dat Italianen niet kunnen plannen. Bijna een uur overtijd... Bovendien was het een oneindige ratjetoe aan acts die allemaal op elkaar leken. Voor ze zoveelste keer de vloer vol met dansers, ditmaal in andere pakjes en de verlichting in een ander kleurtje. Tussendoor worden Mariah Carey, een Italiaanse astronaute, een comedienne met gebarentaal, een Italiaanse actrice en Charlize Theron opgetrommeld. Dan de voorzitter van de organisatie die zijn momentje van roem moet pakken met een speech die veel te lang duurde en waarin hij meerdere keren in herhaling viel. Vervolgens de nieuwe voorzitter van het IOC die het nog eens dunnetjes overdoet en ook in herhaling valt. Bovendien ook nog eens beiden met holle woorden. Ergens wel indrukwekkend om zoveel tijd vol te lullen zonder iets te zeggen...
De hele zit overleeft, uitkijkend naar het moment supreme: het ontsteken van het olympisch vuur, maar oei, oei, wat was dat een anticlimax. Klein vuurtje met een of ander kunstwerk eromheen. Geen lang spoor van vuur naar een gigantische schaal. Geen pijl die naar een schaal wordt geschoten. Niks van dat alles. Wel leuk dat Alberto Tomba even te zien was.
Alles bij elkaar wat mij betreft een gigantisch grote, dure flop.
En inderdaad, Andrea Bocelli is altijd wel goed. Ik vond Laura Pausini overigens ook goed. Maar al met al hadden ze het inderdaad niet moeten opsplitsen, alleen Bocelli en Pausini moeten laten optreden. Minder dansjes. Minder optredentjes, een grotere vuurschaal, kortere speeches. Een stuk compacter had het zoveel beter gemaakt.
[
Voor 28% gewijzigd door
KlaasjeNL op 07-02-2026 11:10
]