[OS2026] Olympische Spelen Milaan-Cortina 2026

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
En laten we wel zijn, Lollobrigida was vandaag ook echt goed. Rijdt nu sneller dan menig PR heeft staan

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:57
Holk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Zegt de armleuning sporter. Sorry, maar pieken en periodiseren is een heel lang traject, zeker als je 2 dicht op elkaar hebt.
Armleuningsporter? Ik ben toevallig fysiotherapeut en begeleid sporters dus weet wel hoe periodisering werkt vriend. Schaatsers rijden zo vaak meerdere belangrijke wedstrijden binnen korte periodes.. Vorige winterspelen hadden ze ook het OKT vlak ervoor en toen hadden ze ontzettend veel medailles. Het ligt niet aan de belasting van het OKT..

Playstation 5

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
Vooral voor Beune is het sneu. Ze had gewoon voor drie medailles kunnen gaan maar ze is nu individueel klaar

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voor Beune was het eigenlijk al klaar omdat ze geen 1500m mocht rijden… dat is haar afstand… dat doet mentaal wat met je. Conijn en Groenewoud zijn gewoon niet in vorm… dat ‘pieken’ van Team Zaanlander werkt dus niet altijd.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57
D-e-n schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:22:
Nederland moet eens grondig die OKT eens herzien want dit is een afgang. En morgen wordt het ook niks want de lange afstanden bij de mannen zijn al jaren slecht
TeamNL lijkt zich kapot gereden te hebben op het OKT, waar anderen zich rustig voor konden bereiden op de echte hoofdprijs.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:30:
[...]

TeamNL lijkt zich kapot gereden te hebben op het OKT, waar anderen zich rustig voor konden bereiden op de echte hoofdprijs.
In elk geval team Zaanlander. Leerdam bijvoorbeeld lijkt wel beter geworden de laatste weken

• PatrickC
  • Nu online
KlaasjeNL schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Misschien kan de Bunt verrassen. Die heeft zo'n gigantische stijgende lijn laten zien.
Die gaat kopje onder bij het geweld uit het buitenland op de lange afstanden. Maar als hij zich doorontwikkelt, dan misschien over 4 jaar.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Stylze schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Is wel makkelijk om het daar op te gooien, maar een maand herstel is zat, ze lopen geen marathon..
Als ex-Olympier kan ik zeggen dat je uit je nek zwetst.

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Hupske

AFCA

ll roel j schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:24:
[...]

4 jaar geleden was er ook een okt. Toen hadden we een zéér goede spelen. Ligt het aan het okt of iets anders?
Zijn niet direct met elkaar te vergelijken. Concurrentie was toen ook op een ander niveau. Maar als je nu geen betere tijd neer kan zetten dan tijdens het OKT gaat er wat fout….waar de concurrentie het wel kan.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• Stylze
aschja schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Als ex-Olympier kan ik zeggen dat je uit je nek zwetst.
Die data van het OKT wordt niet door 1 of andere derderangs pietlul bedacht he,daar wordt door een heel team over nagedacht die er meer verstand van hebben dan een ex olympier. Daar gaat wel wat onderzoek aan vooraf..

Ben sowieso wel klaar met al dat achteraf gezeur over her OKT, is al jaren bekend dat het zo zou gaan en niemand hoorde je erover. Vorige keer heeft het voor ontzettend veel medailles gezorgd, nu gaat er 1 race even niet goed voor wat dames en wordt meteen weer het OKT erbij gehaald, veels te makkelijk en onterecht.

[ Voor 28% gewijzigd door Stylze op 07-02-2026 17:38 ]

Playstation 5

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een medaille en 2 knuffeltjes?

• PatrickC
  • Nu online
En dat ook nog eens op je verjaardag… prachtig en verdiend… Lolobrigida.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:58
Met als toetje het mooiste volkslied ter wereld. Vindt ik dan.

• D-e-n
Stylze schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Die data van het OKT wordt niet door 1 of andere derderangs pietlul bedacht he daar wordt door een heel team over nagedacht die er meer verstand van hebben dan een ex olympier, daar gaat wel wat onderzoek aan vooraf..
Het is ook psychologisch natuurlijk. Team Zaanlander lijkt in het hoofd de piek al te hebben gehad en Beune heeft daar een knauw gehad van heb ik jou daar. In plaats van de 3000 relaxed te kunnen rijden was het nu de laatste kans. En Kok en Groenewoud gaan Takagi straks natuurlijk ook niet verslaan oo de 1500 dus ik vrees dat het allemaal net verkeerd uitpakt daardoor

• D-e-n
[...]

Vorige keer heeft het voor ontzettend veel medailles gezorgd,
Het OKT zelf heeft weinig te maken met de successen an sich. De brede top helpt het schaatsen maar de successen waren vooral de verdienste van de toppers.

• PatrickC
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Het is ook psychologisch natuurlijk. Team Zaanlander lijkt in het hoofd de piek al te hebben gehad en Beune heeft daar een knauw gehad van heb ik jou daar. In plaats van de 3000 relaxed te kunnen rijden was het nu de laatste kans. En Kok en Groenewoud gaan Takagi straks natuurlijk ook niet verslaan oo de 1500 dus ik vrees dat het allemaal net verkeerd uitpakt daardoor
Kok moet bijna vallen wil ze niet de 500m winnen. 1000m wordt Takagi of Leerdam. 1500m wordt Takagi. Ploegachtervolging zouden de NL dames normaal makkelijk moeten winnen, maar… lijken niet in vorm en zijn teleurgesteld dat ze nog niets gewonnen hebben individueel. Het zal magertjes gaan worden voor NL begrippen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:43

FreakNL

Well do ya punk?

DutchOwnage schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Dat wil ik niet direct zeggen. Maar het is bij lange na niet goed genoeg he.
Nee dat klopt maar er kunnen er maar 3 op het podium.. Ik vraag het omdat ik het totaal niet volg.. Dat het niet goed genoeg is geld voor al die anderen ook.. :)

• Holk
  • Nu online
[...]

Die data van het OKT wordt niet door 1 of andere derderangs pietlul bedacht he,daar wordt door een heel team over nagedacht die er meer verstand van hebben dan een ex olympier. Daar gaat wel wat onderzoek aan vooraf..

Ben sowieso wel klaar met al dat achteraf gezeur over her OKT, is al jaren bekend dat het zo zou gaan en niemand hoorde je erover. Vorige keer heeft het voor ontzettend veel medailles gezorgd, nu gaat er 1 race even niet goed voor wat dames en wordt meteen weer het OKT erbij gehaald, veels te makkelijk en onterecht.
Jij bent de persoon die zegt dat ze met gemak moeten zijn hersteld en ook nog eens weer kunnen pieken, want het was geen marathon ;)

De teams hebben ingezet op pieken op het OKT omdat ze daar met de sponsoren op de pakken in de kijker konden rijden. Zaanlander is daar het perfecte voorbeeld van. 4 maanden opbouw op het ijs (en de zomer ervoor) voor dat moment. Dan is herstel voor een tweede piek moment te kort erop, zeker als het zo hard gaat. Want de concurrentie stond echt niet stil vandaag

Lijkt maar even die 4 minuten, laat staan die 36 seconden, maar er gaat een hele berg training en kracht in zitten om dat te kunnen. Ze trainen voor een marathon om 4 minuten te sprinten

• PatrickC
  • Nu online
Knap dat Beune er toch staat bij dit interview… en bevestigt eigenlijk wel wat hier gezegd wordt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Een okt past gewoon niet in een optimale voorbereiding. Als je de sporters/ trainers vrij laat, zal er geen enkele een wedstrijd waar voluit gereden moet worden inplannen.

Aan de andere kant had ik ze ook zonder okt vandaag niet zien winnen. Hier lagen ze gewoon te ver achter om een kans te hebben.

[removed]

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:41
PatrickC schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:42:
[...]

Kok moet bijna vallen wil ze niet de 500m winnen.
Kok verslikte zich ook vier jaar geleden als een van de favorieten en eindigde roemloos zesde.

• PatrickC
  • Nu online
Marrtijn schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:49:
[...]

Kok verslikte zich ook vier jaar geleden als een van de favorieten en eindigde roemloos zesde.
Er is wel heel veel veranderd… ze in inmiddels wereldrecordhouder op de 500m.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:41
PatrickC schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Er is wel heel veel veranderd… ze in inmiddels wereldrecordhouder op de 500m.
Ze was toen Europees en wereldkampioen op de 500m.

• D-e-n
Maar dat is dus zonde want je had het duel Takagi vs Beune kunnen hebben

• aschja
  • Nu online
[...]

Ik reageer alleen maar op jouw maand rust. Een maand is te weinig. De befaamde US Olympic trials hebben over het algemeen minimaal 5-6 weken tussen piek en olympisch programma. Er wordt in de detail gekeken wanneer welke afstanden plaatsvinden op de OKT omdat duuratleten een andere aanpak hebben dan sprinters. Er zat minstens 37 dagen tussen OKT en OS, dat is bijna 5.5 week. Dat is keurig.

Toch nog een kleine aanvulling. Niet doen alsof je hier met een of andere jan lul aan het discussiëren bent. Met 3 Spelen in de benen weet ik echt wel hoe het spelletje werkt, meneertje fysiotherapeut.

[ Voor 8% gewijzigd door aschja op 07-02-2026 18:02 ]

• D-e-n
Ben ik gek als ik Groenewoud te monter vind?

• Stylze
Holk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Jij bent de persoon die zegt dat ze met gemak moeten zijn hersteld en ook nog eens weer kunnen pieken, want het was geen marathon ;)

De teams hebben ingezet op pieken op het OKT omdat ze daar met de sponsoren op de pakken in de kijker konden rijden. Zaanlander is daar het perfecte voorbeeld van. 4 maanden opbouw op het ijs (en de zomer ervoor) voor dat moment. Dan is herstel voor een tweede piek moment te kort erop, zeker als het zo hard gaat. Want de concurrentie stond echt niet stil vandaag

Lijkt maar even die 4 minuten, laat staan die 36 seconden, maar er gaat een hele berg training en kracht in zitten om dat te kunnen. Ze trainen voor een marathon om 4 minuten te sprinten
Ze trainen niet voor een marathon ze trainen voor veel kortere afstanden. Dat is totaal ander soort training en niet te vergelijken met een marathon waar je veel langer van moet herstellen;)

De dames waren vandaag gewoon niet sterk genoeg, zal genoeg discussie zijn over de oorzaak maar vertel mij dan is hoezo het OKT 4 jaar geleden geen enkel probleem was en nu opeens wel. Dat slaat toch nergens op, puur gebasseerd op 1 wedstrijd ook jongens komop zeg... zijn genoeg andere redenen te bedenken dan het OKT.

[ Voor 4% gewijzigd door Stylze op 07-02-2026 17:58 ]

Playstation 5

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:50
PatrickC schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:48:
Knap dat Beune er toch staat bij dit interview… en bevestigt eigenlijk wel wat hier gezegd wordt.
Wat zei ze?

• Holk
  • Nu online
Stylze schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Ze trainen niet voor een marathon ze trainen voor veel kortere afstanden. Dat is totaal ander soort training en niet te vergelijken met een marathon waar je veel langer van moet herstellen;)

De dames waren vandaag gewoon niet sterk genoeg, zal genoeg discussie zijn over de oorzaak maar vertel mij dan is hoezo het OKT 4 jaar geleden geen enkel probleem was en nu opeens wel. Dat slaat toch nergens op.
Dank je dat je, ondanks je fysiotherapeut bent en sporters begeleid, aantoont dat je geen idee hebt wat een training programma is van een schaatser.

• Waah
  • Laatst online: 18:37
[...]

De dames waren vandaag gewoon niet sterk genoeg, zal genoeg discussie zijn over de oorzaak maar vertel mij dan is hoezo het OKT 4 jaar geleden geen enkel probleem was en nu opeens wel. Dat slaat toch nergens op.
En toch zijn ze altijd bezig om op het juiste moment in vorm te zijn. Je kunt niet de hele winter in die vorm zijn. Het is complexer dan "van een marathon moet je lang herstellen en van een korte afstand niet".

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Beune: 'Ik voel me een beetje lamgeslagen'
"Ik ging wel voor goud. Maar ik heb ook geen medaille. Dus dat is wel gewoon heel zuur", zo begint Joy Beune bij NOS. "De tijd van Lollobrigida, 3 minuten en 54 seconden, is gewoon ontzettend hard. Ik kon niet winnen vandaag. Voor mijn gevoel heb ik wel wat klappen gehad de afgelopen tijd. Ik heb er alles aan gedaan om hier goed te staan. Maar ik voel me een beetje lamgeslagen. Ik ben verdrietig."

"Ik denk dat voor iedereen het OKT er hard ingehakt heeft. Daar kopen we heel weinig voor, want we hebben alle drie (de Nederlanders, red.) geen medaille. Ik moet het even een plekje zien te geven."

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:39

Quad

Doof

Waah schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Geen idee zit daar nog verschil tussen dan? Heeft HBO max zowel Eurosport kanalen als andere kanalen?

En met het duurste abbo verwacht ik sowieso geen reclame. Ongeacht welk kanaal.
Ja er wordt ook van Eurosport 1 en 2 gebruik gemaakt. En dat zijn gewoon TV zenders. Wanneer je die kijkt krijg je reclame.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• D-e-n
[...]

Bij het OKT is het ook maar net wie zich plaatsen. Als dat net degenen zijn die kunnen pieken op de OS heb je medaillekansen

• jan390
  • Nu online
aschja schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:53:
[...]
Er zat minstens 37 dagen tussen OKT en OS, dat is bijna 5.5 week. Dat is keurig.
Er zaten nu 41 dagen tussen OKT en de 3000m op de OS, dus dat was ok.

De afgelopen jaren (met OKT) hebben we meer dan ooit gouden medailles gehaald. Waarom is het nu dan een probleem?
En voor eenieder die problemen heeft met het OKT, wat zien jullie dan als een beter aanpak ?

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

Moeten ze maar harder schaatsen lijkt me?
Ik ben er niet rouwig om. Ik houd niet eens van schaatsen.

Zero compensation

• aschja
  • Nu online
jan390 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Er zaten nu 41 dagen tussen OKT en de 3000m op de OS, dus dat was ok.

De afgelopen jaren (met OKT) hebben we meer dan ooit gouden medailles gehaald. Waarom is het nu dan een probleem?
En voor eenieder die problemen heeft met het OKT, wat zien jullie dan als een beter aanpak ?
Slachtoffer gedrag. Die jandoedel van de NOS had het net nog over hoe extra zwaar deze OKT wel niet was. Hou toch op. We waren niet goed genoeg vandaag. Punt.

• PatrickC
  • Nu online
Bert Maalderink gaat Jutta nog maar eens lekker doorzagen over haar enkel problemen. Dat helpt echt Bert!

• PatrickC
  • Nu online
O.a. dat ze mentaal een flinke klap heeft gehad van het OKT.

• LZ86
D-e-n schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:00:
[...]

Bij het OKT is het ook maar net wie zich plaatsen. Als dat net degenen zijn die kunnen pieken op de OS heb je medaillekansen
Ja, maar dan zijn de dames die vandaag hebben gestart toch gewoon niet goed genoeg? Moet je dan ook eerlijk in kunnen zijn.

Het is al decennia een ding dat OKT, en toch presteren NLers al net zo lang vaak gewoon top. Nu een keer niet. Kan gebeuren.

• PatrickC
  • Nu online
Marrtijn schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:51:
[...]

Ze was toen Europees en wereldkampioen op de 500m.
Maar nog geen klasse apart en dat is ze nu wel.

• Stylze
Holk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Dank je dat je, ondanks je fysiotherapeut bent en sporters begeleid, aantoont dat je geen idee hebt wat een training programma is van een schaatser.
Heb ik daar geen idee van? dus jij denkt dat een marathonloper en schaatser van 3 km een zelfde manier van periodisering hebben? Ga je eerst is inlezen in trainingsleer voordat je met zo'n beschuldiging komt richting iemand van wie het zijn werk is. Ze gebruiken andere energiesystemen en hebben totaal andere verhouding spiervezeltypes, totaal andere herstelcapaciteiten, het is totaal niet te vergelijken met elkaar.

Marathonlopers lopen niet een maand na een wedstrijd weer de volgende, schaatsers van 3km doen dit heel vaak zijn ze aan gewend.

Playstation 5

• Holk
  • Nu online
Stylze schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:08:
[...]

Heb ik daar geen idee van? dus jij denkt dat een marathonloper en schaatser van 3 km een zelfde manier van periodisering hebben? Ga je eerst is inlezen in trainingsleer voordat je met zo'n beschuldiging komt richting iemand van wie het zijn werk is. Ze gebruiken andere energiesystemen en hebben totaal andere verhouding spiervezeltypes, totaal andere herstelcapaciteiten, het is totaal niet te vergelijken met elkaar.

Marathonlopers lopen niet een maand na een wedstrijd weer de volgende, schaatsers van 3km doen dit heel vaak zijn ze aan gewend.
Zoals ik zei. Je hebt vast geen schaatsers onder je. Misschien wat bijscholing, zou handig zijn.

• redwing
  • Nu online
[...]

De dames waren vandaag gewoon niet sterk genoeg, zal genoeg discussie zijn over de oorzaak maar vertel mij dan is hoezo het OKT 4 jaar geleden geen enkel probleem was en nu opeens wel. Dat slaat toch nergens op, puur gebasseerd op 1 wedstrijd ook jongens komop zeg... zijn genoeg andere redenen te bedenken dan het OKT.
Daar was toen ook al zat commentaar op en ook toen was het niet optimaal. Dat wil alleen niet zeggen dat iedereen door dat okt belabberd rijdt. Maar dus wel dat het niet optimaal is :) En 4 jaar geleden was niet helemaal optimaal alsnog voldoende. We moeten nog maar zien hoe het dit keer uitpakt.

[removed]

• Stylze
Holk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:12:
[...]

Zoals ik zei. Je hebt vast geen schaatsers onder je. Misschien wat bijscholing, zou handig zijn.
Ik begeleid geen schaatsers, maar heb er wel genoeg verstand van dat ik een middellange afstand schaatser niet zou laten trainen als een marathonloper voor de 42 km marathon nee, dat zou niet echt tot resultaten leiden kan ik je wel vertellen. Daar hoef je trouwens geen fysio voor te zijn om dat te weten maar goed.

Tussen de world cups van schaatsen zitten normaal maar 1 of 2 weken rust btw dat is geen olympische spelen maar nu hadden ze dus 4 weken de tijd voor herstel. Zie je marathonlopers wel is wedstrijden 2 weken na elkaar lopen ? Nee idd dat kan niet omdat herstel van een marathon veeel langer is dan paar km schaatsen (ook al is het nog zo intensief, ik zeg niet dat het niet zwaar is he begrijp me niet verkeerd, maar het herstel is gewoon minder lang).

De timing van het OKT lijkt mij niet het probleem maar het mentale aspect kan misschien wel van invloed zijn geweest.. maarja er zijn zoveel factoren die voor de tegenvallende resultaten van vandaag gezorgd kunnen hebben dat het heel moeilijk te zeggen is wat precies het "probleem" is geweest voor deze paar dames. Misschien hadden ze ook gewoon een slechte dag..

[ Voor 44% gewijzigd door Stylze op 07-02-2026 18:37 ]

Playstation 5

• D-e-n
LZ86 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:06:
[...]

Ja, maar dan zijn de dames die vandaag hebben gestart toch gewoon niet goed genoeg? Moet je dan ook eerlijk in kunnen zijn.
Maar twee van de drie waren beduidend slechter dan op het OKT.
Het is al decennia een ding dat OKT, en toch presteren NLers al net zo lang vaak gewoon top. Nu een keer niet. Kan gebeuren.
Bij zo'n OKT kun je dus de pech hebben dat te vroeg piekende sporters zich plaatsen, in het geval van de 1500 zelfs ten koste van je grootste kanshebber.

We doen hier in Nederland altijd alsof we bij zo'n OKT op elke afstand vijf gouden medaille kandidaten hebben maar dat is vaker niet dan wel zo. Schaatsers als Schouten of Nuis zijn er als het er toe doet gewoon bovengemiddeld goed, ook voor Nederlandse begrippen. En dat zijn toch je voornaamste gouddelvers doorgaans.

• D-e-n
Wat bij de totale medaillespiegel overigens niet gaat helpen is dat de mannen op de lange afstanden al heel wat jaren heel erg slecht zijn. Daar hebben we ons in slaap laten sussen door eenling Roest die meedeed voor de prijzen.

• LZ86
D-e-n schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Maar twee van de drie waren beduidend slechter dan op het OKT.

[...]

Bij zo'n OKT kun je dus de pech hebben dat te vroeg piekende sporters zich plaatsen, in het geval van de 1500 zelfs ten koste van je grootste kanshebber.

We doen hier in Nederland altijd alsof we bij zo'n OKT op elke afstand vijf gouden medaille kandidaten hebben maar dat is vaker niet dan wel zo. Schaatsers als Schouten of Nuis zijn er als het er toe doet gewoon bovengemiddeld goed, ook voor Nederlandse begrippen. En dat zijn toch je voornaamste gouddelvers doorgaans.
Kijk ik ben het wel enigzins met je eens mbt vroeg piekende sporters.

Een Antoinette de Jong heeft natuurlijk weinig te zoeken op de spelen, en het is zonde dat je daardoor Beune mist op de 1500.

Maar Beune faalt (naast op het OKT) ook vandaag weer. Tja, als je echt gouden medaille waardig bent en zo goed bent moet je op dat OKT op t gemakje jezelf veilig kunnen rijden. Zoals een Kok inderdaad.
Ze zoeken wel heel erg de oorzaak buiten zichzelf, te veel als je het mij vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 07-02-2026 18:35 ]

• LZ86
D-e-n schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:31:
Wat bij de totale medaillespiegel overigens niet gaat helpen is dat de mannen op de lange afstanden al heel wat jaren heel erg slecht zijn. Daar hebben we ons in slaap laten sussen door eenling Roest die meedeed voor de prijzen.
Ja, de mannen stellen al langer teleur inderdaad. Tijd voor vers bloed. Ik heb goede hoop op v/d Bunt als ie zo doorgaat voor over 4 jaar.

• Waah
  • Laatst online: 18:37
Quad schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:59:
[...]

Ja er wordt ook van Eurosport 1 en 2 gebruik gemaakt. En dat zijn gewoon TV zenders. Wanneer je die kijkt krijg je reclame.
Op de specifieke kanalen is het nog erger. Als je de reclame krijt kan je terug en er weer in en dan is het weg. Maar is midden in de sport.

Maar is meer voor een ander topic denk ik.

• redwing
  • Nu online
Stylze schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Ik begeleid geen schaatsers, maar heb er wel genoeg verstand van dat ik een middellange afstand schaatser niet zou laten trainen als een marathonloper voor de 42 km marathon nee, dat zou niet echt tot resultaten leiden kan ik je wel vertellen. Daar hoef je trouwens geen fysio voor te zijn om dat te weten maar goed.

Tussen de world cups van schaatsen zitten normaal maar 1 of 2 weken rust btw dat is geen olympische spelen maar nu hadden ze dus 4 weken de tijd voor herstel. Zie je marathonlopers wel is wedstrijden 2 weken na elkaar lopen ? Nee idd dat kan niet omdat herstel van een marathon veeel langer is dan paar km schaatsen (ook al is het nog zo intensief, ik zeg niet dat het niet zwaar is he begrijp me niet verkeerd, maar het herstel is gewoon minder lang).
Op de worldcups zullen ze dan ook niet iedere keer pieken. Dat is alsnog voorbehouden aan een paar wedstrijden per jaar. Dus vergelijken met een marathon is inderdaad niet zonnig, maar denken dat de schaatsers iedere 2 weken kunnen pieken klopt natuurlijk ook niet.

Zoals ik hierboven al zei, kijk naar hoe een optimaal trainingschema wordt opgezet, en dan zul je zien dat daar geen maandelijkse piekmomenten in zitten. Ook bij een 3km kunnen/zullen schaatsers gewoon niet zo vaak pieken.

De vraag is natuurlijk wel hoe je dan een selectie wil doen, want iemand die 3 maanden van te voren piekt hoeft niet weer te kunnen pieken bij de echte OS. Ergens blijft het altijd schipperen tussen een goede check vooraf en een optimaal trainingschema.

[removed]

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hulde voor Lollobrigida, wat een prachtige rit waarbij ze overduidelijk alles heeft gegeven. Ik heb genoten van haar rit. TeamNL had ik niet op 1 verwacht maar wel ergens in de top 3. Tot de rit van Francesca dan. Jammer, maar anderen reden harder.

Dat wordt vanavond in ieder geval niet kijken naar studio olimpico op 1 want dan wordt alles weer op z'n Hollands kapotgeanalyseerd, kan ik zonder :)

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:40:
[...]

De vraag is natuurlijk wel hoe je dan een selectie wil doen, want iemand die 3 maanden van te voren piekt hoeft niet weer te kunnen pieken bij de echte OS. Ergens blijft het altijd schipperen tussen een goede check vooraf en een optimaal trainingschema.
Recente resultaten in wb en internationale toernooien lijkt me prima eigenlijk. Het hele pre-Olympische seizoen is een grote trainingssessie, laat het daar maar zien. En dan vooraf de prioriteit van afstanden en plekken vaststellen, in combinatie met coefficienten per schaatser. Geen aanwijsplekken nodig want er wordt naar meer gekeken dan 1 weekend.

Maargoed, ik ben geen sporter, trainer of aanverwant, dus misschien is dit een enorm dom idee :)

• PatrickC
  • Nu online
Lollobrigida zat maar 2 seconden boven het wereldrecord van Sablikova, wat op een veel snellere baan gereden is. Het was ook een Olympisch Record, dus sneller dan Schouten 4 jaar geleden, op een snellere baan gereden. Dat aan deze tijd geen NL schaatster komt, is dan ook niet zo verassend. Beune heeft volgens mij nog best wel een goede rit gereden. Groenewoud en Conijn waren echter ver ondermaats.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
PatrickC schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:24:
Bij vorige OS ging het gewoon prima na OKT’s. Hier is iets anders aan de hand. Die nieuwe ‘snelle’ pakken misschien?
Er komen meer sporters uit andere sporten over schijnbaar...
"Wij" zijn echt niet absurd goed in schaatsen, het aanbod uit andere landen was altijd enorm mager.
Als die beweging doorzet dan gaat het de winter spelen hierna een stuk magerder worden qua medailles.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Het lijkt erop dat (een deel van) TeamNL te vroeg heeft gepiekt.

• PatrickC
  • Nu online
toolkist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:50:
[...]

Er komen meer sporters uit andere sporten over schijnbaar...
"Wij" zijn echt niet absurd goed in schaatsen, het aanbod uit andere landen was altijd enorm mager.
Als die beweging doorzet dan gaat het de winter spelen hierna een stuk magerder worden qua medailles.
Het NL vrouwen schaatsen is heersend geweest de afgelopen jaren, in tegenstelling tot de NL mannen, waar we de aansluiting met de echte wereldtop kwijt zijn geraakt op een enkele uitzondering (de Boo) na. De top 3 vandaag is niet nieuw… dat zijn gevestigde namen, die nu ineens alle NL schaatsters verslaan, 2 zelfs ruim.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Frappuccino schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:53:
Het lijkt erop dat (een deel van) TeamNL te vroeg heeft gepiekt.
Die pieken op een WK en een EK, is leuk maar over 100 jaar hebben we het nog steeds over Lollobrigida die op haar verjaardag goud pakte. Ze reed echt een prachtige 3000 meter.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Pierre schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:01:
[...]

Die pieken op een WK en een EK, is leuk maar over 100 jaar hebben we het nog steeds over Lollobrigida die op haar verjaardag goud pakte. Ze reed echt een prachtige 3000 meter.
Nou ik niet. Zo oud is nog geen enkel mens geworden. :+

Een mooie race was het ook niet van Lollobrigida, in de zin van technisch mooi schaatsen.
Maar aan de prestatie valt niks af te dingen. Ze stond er overduidelijk toen ze er moest staan. d:)b
Pagina: 1 2 Laatste