Andere stationwagen voor max. €12K

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

FreakNL

Well do ya punk?

Je snapt niet helemaal wat CarPlay is.

Ik noem het constant CarPlay maar eigenlijk moet je het CarPlay/Android Auto noemen. Als je er een iPhone op aansluit is het CarPlay en als je er een Android op aansluit is het Android Auto :)

Ik heb overigens 0 ervaring met Android Auto maar ik verwacht geen grote verschillen tov Carplay
Het verbaast me echt dat dat een voordeel is.
De hardware in de auto blijft toch hetzelfde en verouderd dus, dan zou ik verwachten dat je na een paar je niet meer de nieuwste versie van Carplay / Android auo erop kan zetten en dat je telefoon op een gegeven moment zegt dat hij er niet meer mee wil verbinden.

Net als bij die smart tv’s die niet meer werden bijgewerkt en de apps er niet meer op gezet konden worden.
Het is geen app of smart TV.

Het is eigenlijk een soort van screen mirroring (met gelimiteerde apps, dus verwacht geen Netflix of YouTube) geoptimaliseerd voor je scherm in de auto.

Wat er revolutionair aan is is feit dat je infotainment dus nooit meer verouderd. En het werkt gewoon echt makkelijker dan die telefoon in een houder.

https://www.iphoned.nl/ni...iphone-in-een-houder/?amp

Ik geef toe dat een houder bijna hetzelfde doet. Maar dat is en blijft ten eerste een houtje-touwtje oplossing EN het is een kleiner scherm.

Overigens gebruik ik ook Spotify en ook dat gaat gewoon makkelijker via het autoscherm i.p.v. dat gepriegel op een telefoon die in een houder zit.

Ik merk nu wekelijks weer het verschil (nu ik de CX5 van mijn ouders weer ff heb)…

Nogmaals, je kan discussiëren over de harde eis maar IK zou persoonlijk niet meer zonder willen en ik zou zeker ook in jouw segment het als redelijk harde eis in mijn wensenlijstje hebben. Ik snap overigens ook je punt over sensoren wel. Voor en achter. Daar wil ik nooit meer zonder. Net zoals ACC , keyless enter, stoelverwarming en een camera… Terwijl het vroeger ook prima zonder ging haha…

[ Voor 85% gewijzigd door FreakNL op 31-01-2026 00:03 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:52

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Trichoglossus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Ik neem aan dat je in een stad woont met heel weinig parkeermogelijkheden, en hele kleine plekken?
Ik kan thuis op mijn eigen grond parkeren en om naar het centrum of de winkels te komen pak ik niet de auto maar de fiets of scooter.
Het is op vakanties of steden verder weg dat ik dat toch best regelmatig heb ja, maar een Mondeo is ook flink lang en de standaardparkeerplekken gaan uit van gemiddelde auto groottes volgens mij.
Als je zo krap moet parkeren dan hebben je bumpers binnen no-time krassen van andere parkeerders. Ik zie in de stad regelmatig bumpers tegen elkaar gaan bij mensen tijdens het in- en uitparkeren.
Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit last van heb, de meesten mensen letten er naar mijn idee echt wel op en ik parkeer mijn auto ook niet op maar een paar centimeter van de auto voor of achter me.
Als het plekje zo klein is dat ik er maar net in pas rij ik door want dan is het A heel lastig inparkeren en B sta ik te dicht op de andere auto’s.

Waar ik wel regelmatig schade van heb is parallel parkeren, mensen letten veel vaker niet op met de deuren openen of het zijn de kinderen of de wind.
En zelfs als je parkeert met ruimte afstand tussen de auto’s links en rechts van je dan komt je terug en is er een andere auto in de tussentijd geparkeerd die er boven staat. :|
Ik parkeer dus echt veel liever achter elkaar dan naast elkaar maar die keuze is er niet altijd, bijvoorbeeld in parkeergarages.
Mijn oude Renault van bijna 5m, zonder parkeersensoren, was prima te handelen qua fileparkeren.
Vind ik knap van jou, of ik ben -zoals ik eerder al zei- gewoon parkeergehandicapt. :+
Zonder die sensoren zou ik echt tig keer moeten uitstappen om te zien of ik de draai al kan maken of nog 30cm naar voor of achter moet om niet te ver van of juist te dicht op de andere auto te staan.
Voor mij zijn die parkeersensoren echt een revolutionaire uitvinding! _/-\o_

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25

-tom-562

Oliesjeik

Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Maar is het met die aftermarket opties dan nog steeds mogelijk gebruik te maken van de stuurbediening voor bijv het volume?
Eigenlijk altijd wel. Maar dat is afhankelijk van de gekozen auto en de gekozen oplossing

En wat @FreakNL over Android auto zegt klopt, het is gewoon een soort van mirror/extended versie van je telefoon met dedicated apps die je al geïnstalleerd hebt. Als voorbeeld, voor onze 2e auto (een Suzuki Swift uit 2006 met fabrieksaf alleen een radio/cd-speler met aux) heb ik een los mooi breedbeeld CarPlay/Android Auto schermpje besteld op AliExpress voor 30 euro. Aangesloten op de aux en geschakelde 12V. Als ik de auto start maakt mijn telefoon draadloos verbinding met dat scherm. En heb ik ineens een infotainmentsysteem wat helemaal 2026 is in een 20 jaar oude auto (met Google maps, Spotify, Waze, whatsapp etc.).
Dat is het geniale van CarPlay/Android Auto, het infotainmentsysteem is altijd up-to-date

[ Voor 51% gewijzigd door -tom-562 op 31-01-2026 00:42 ]

Vaak bu'j te bang!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

@Vliegvlug Je hebt al heel veel reacties in dit topic, die ik zeker niet allemaal heb gelezen maar een paar tweakers hebben al de auto's genoemd die ik je nog wilde melden. Zelf ook grappig genoeg in een Mondeo gereden net als jij tot ik bij een Toyota Corolla uitkwam, dus best vergelijkbaar in smaak en pad misschien! Hoe dan ook, deze zijn mijn tips:

Mazda 6
Toyota Avensis Wagon
Toyota Auris Wagon

De Corolla TS is eigenlijk mijn toptip, maar die valt buiten je budget. Dus ik zou bovenstaande 3 allemaal eens lekker gaan proefrijden. Verder is een automaat geweldig.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:22
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:52:

Ik noem het constant CarPlay maar eigenlijk moet je het CarPlay/Android Auto noemen. Als je er een iPhone op aansluit is het CarPlay en als je er een Android op aansluit is het Android Auto :)

Ik heb overigens 0 ervaring met Android Auto maar ik verwacht geen grote verschillen tov Carplay
[...]
Ken zowel Apple carplay als Android auto en vind dat de navigatie van Apple carplay erg slecht presteert. De laatste keer in Duitsland leek helemaal nergens naar. Moest rechts af en vervolgens een u-turn maken en niet omdat ik verkeerd gereden was, maar omdat dit zo in het systeem stond.

Het meest ergelijke vond ik dat carplay me niet liet rijden over de autobahn 31, maar over een "iets kortere" weg binnendoor. Eindigde voor wegwerkzaamheden die wel.in de map van carplay stond, maar je er wel naar toe liet sturen. Sta je daar in het donker en weet je niet meer hoe je thuis moet komen. :? Sindsdien ben ik helemaal klaar met dat carplay.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:44:
[...]

Wat zijn die revoluties waar je het over hebt dan precies? Ben er oprecht benieuwd naar.
Enkel de navigatie? Want dat is toch dezelfde Google maps, Waze of andere navigatie app die ook op je telefoon draait of mis ik iets?

Zoals ik al zei heb ik geen behoefte aan streamen van eigen muziek, een radiozender volstaat. Is er dan echt iets wat ik mis als ik geen Carplay/Android auto zou hebben?

CarPlay is van Apple toch, werkt dat dan ook met een Android telefoon?
Of kan je op zo’n onboard systeem zelf kiezen wat je erop wil zetten, dus CarPlay eraf en Android auto erop.

[...]

(y) precies mijn insteek, komen we toch nog bij elkaar. :D
Als een auto Carplay/AA ondersteunt dan is het niet meer dan een USB-C dock (of draadloos via wifi) voor jouw telefoon. Je prikt de telefoon er in en alle compatible apps doen het opeens op het scherm van de auto inclusief bediening via toetsen van de auto en audio via de speakers. Apple/Google bepalen wel of een app geschikt is voor in de auto dus niet alles staat in beeld. Navigatie (Tom/Waze/Gmaps) doet het altijd, Roblox mobile kan je vergeten. :P

• jadjong
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Ken zowel Apple carplay als Android auto en vind dat de navigatie van Apple carplay erg slecht presteert. De laatste keer in Duitsland leek helemaal nergens naar. Moest rechts af en vervolgens een u-turn maken en niet omdat ik verkeerd gereden was, maar omdat dit zo in het systeem stond.
Dat heeft weinig met Carplay te maken maar meer met de app die je als navigatie gebruikt. Gebruik Waze of TomTom en je hebt andere ervaringen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

aljooge schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Het meest ergelijke vond ik dat carplay me niet liet rijden over de autobahn 31, maar over een "iets kortere" weg binnendoor. Eindigde voor wegwerkzaamheden die wel.in de map van carplay stond, maar je er wel naar toe liet sturen. Sta je daar in het donker en weet je niet meer hoe je thuis moet komen. :? Sindsdien ben ik helemaal klaar met dat carplay.
Dat ligt niet aan CarPlay maar aan je navigatie app op je telefoon.

Met houder ipv CarPlay had je exact hetzelfde probleem gehad…

CarPlay is niets meer dan geoptimaliseerde mirroring…

Het is nu alsof je zegt dat Pulp Fiction een slechte film is omdat je hem op een LCD uit 2005 hebt bekeken :+

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 01-02-2026 18:18 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:22
jadjong schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Dat heeft weinig met Carplay te maken maar meer met de app die je als navigatie gebruikt. Gebruik Waze of TomTom en je hebt andere ervaringen.
ik gebruik de maps app van apple zelf. Die zou toch goed moeten zijn? Dank voor de tip en ga TomTom proberen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Of Google Maps of Waze…

Het is een beetje uitproberen. Zelf val ik (ondanks privacy dingen) toch altijd weer terug op Google Maps.. Apple kaarten vind ik zelf ook niet zo geschikt…

TomTom is volgens mij betaald?

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-02 16:26
Typisch tweakers dit, pagina's lang praten over Carplay en apps ipv de auto's zelf :P

@Vliegvlug Wat is nu de shortlist? Dan kunnen we je keuzes afkraken ;)

Ik wed dat het een Mazda 6 of Toyo wordt. Trouwens, Accord wagon nog overwogen?

*komt nog steeds bij een search direct zn oude liefde tegen*

https://www.autowereld.nl...oering-42445101/foto.html

Sportief, heerlijk motorgeluid en onderstel , dik uiterlijk, super ruim en praktisch... *zwijmel*

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:48
_Anvil_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:10:
Typisch tweakers dit, pagina's lang praten over Carplay en apps ipv de auto's zelf :P

Accord Wagon ook een heel goede keuze maar vind er maar eene eentje.

[ Voor 19% gewijzigd door vogelmans op 02-02-2026 09:34 ]

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-02 16:26
vogelmans schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Accord Wagon ook een heel goede keuze maar vind er maar eene eentje.
Wauw inderdaad, geleverd tot 2015, maar niemand in NL heeft er 1 gekocht schijnbaar.. bizar

https://www.autoweek.nl/a...rer-2-0-i-vtec-lifestyle/

Toevallig ken ik wat eigenaars, maar een Aston Martin is minder exclusief dus :*)

Voldoet wel aan alle eisen: ruime station, jap, geen turbo of automaat, geen onbetrouwbaar klein eco blokje.

[ Voor 10% gewijzigd door _Anvil_ op 02-02-2026 09:48 ]

• vogelmans
Een Honda Civic is tegenwoordig ook een flinke auto, geen station maar dit model heeft wel heel veel mogelijkheden. Een fiets kan rechtop achterin door de slimme achterbank.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25

-tom-562

Oliesjeik

_Anvil_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Wauw inderdaad, geleverd tot 2015, maar niemand in NL heeft er 1 gekocht schijnbaar.. bizar

https://www.autoweek.nl/a...rer-2-0-i-vtec-lifestyle/

Toevallig ken ik wat eigenaars, maar een Aston Martin is minder exclusief dus :*)

Voldoet wel aan alle eisen: ruime station, jap, geen turbo of automaat, geen onbetrouwbaar klein eco blokje.
Zo'n Accord is ook kwalitatief super (denk nog wel beter dan Mazda). De Accord zoals hier verkocht, werd in Amerika verkocht als Acura (zoals je hier Lexus hebt), en is ook behoorlijk degelijk gebouwd en erg strak afgewerkt.

Vaak bu'j te bang!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:04
De Accord is echt super, ik rij een Type S 2.4 tourer uit 2007 met handbak. Ruim 250km nu en de motor loopt nog als een zonnetje. Heerlijke wegligging. Het interieur is ook nog perfect en geen kraakjes of piepjes onder het rijden. Enig minpunt is de roestprotectie: ik heb beide achterschermen opnieuw laten lassen omdat roest daar begon door te komen. Je kan er trouwens zo een hele stadfiets in kwijt, of bv 2 binnendeuren. En dan gaat de achterklep gewoon dicht. Ik zou niet weten welke huidige (betaalbare) auto die ruimte kan evenaren.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dekker op 02-02-2026 19:32 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:52:
Dat klopt inderdaad! ;)

[...]

Het is geen app of smart TV.

Het is eigenlijk een soort van screen mirroring (met gelimiteerde apps, dus verwacht geen Netflix of YouTube) geoptimaliseerd voor je scherm in de auto.
Aha, ik ging er vanuit dat AA/Carplay een stukje software was dat op de hardware van de auto draaide maar het draait op de telefoon!

Ik ben zowaar verbaasd dat die screen mirroring functionaliteit blijkbaar een generieke standaard is dat het zowel met Apple als Android werkt!
Heeft de auto industrie dat voor elkaar gekregen?

En belangrijker, waarom zit dit niet in TV’s of add-on sticks/devices voor je TV?!
Nu ben je afhankelijk van een specifieke app of deze het toe laat naar je tv te casten maar simpelweg je telefoon screen mirroren onafhankelijk van het OS van je telefoon lijkt me wel handig.
Wat er revolutionair aan is is feit dat je infotainment dus nooit meer verouderd. En het werkt gewoon echt makkelijker dan die telefoon in een houder.

https://www.iphoned.nl/ni...iphone-in-een-houder/?amp

Ik geef toe dat een houder bijna hetzelfde doet. Maar dat is en blijft ten eerste een houtje-touwtje oplossing EN het is een kleiner scherm.

Overigens gebruik ik ook Spotify en ook dat gaat gewoon makkelijker via het autoscherm i.p.v. dat gepriegel op een telefoon die in een houder zit.

Ik merk nu wekelijks weer het verschil (nu ik de CX5 van mijn ouders weer ff heb)…
Kwam dit lijstje met functionaliteit tegen op autoweek:

Met Android Auto kun je:
  • Contacten opzoeken en bellen
  • Muziek, podcasts en audioboeken luisteren
  • Navigeren
  • Berichten lezen
  • Je agenda raadplegen
Heb even doorgestreept wat ik niet gebruik. ;)
Het eerste lijkt me wel handig op zo’n groter display inderdaad.
Navigatie heb ik echt veel liever voor mijn neus dat op het middenconsole van de auto ook al is dat groter.
Nogmaals, je kan discussiëren over de harde eis maar IK zou persoonlijk niet meer zonder willen en ik zou zeker ook in jouw segment het als redelijk harde eis in mijn wensenlijstje hebben.
Dank je wel voor je uitleg (y)
Is voor mij nu tenminste duidelijk wat het is en ook dat het voor mij zeker geen harde eis is. :P
Ik snap overigens ook je punt over sensoren wel. Voor en achter. Daar wil ik nooit meer zonder. Net zoals ACC , keyless enter, stoelverwarming en een camera… Terwijl het vroeger ook prima zonder ging haha…
Sensoren rondom eens, de rest not so much, allemaal gehad en vond het niet prettig.
Maar kan me goed voorstellen dat men er anders over denkt hoor, voordat daar een hele discussie over ontstaat. ;)

Voorruitverwarming vind ik daarentegen wel ideaal maar niet zodanig om er een eis van te maken, wel een grote nice to have. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
-tom-562 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 00:33:
[...]

Eigenlijk altijd wel. Maar dat is afhankelijk van de gekozen auto en de gekozen oplossing

En wat @FreakNL over Android auto zegt klopt, het is gewoon een soort van mirror/extended versie van je telefoon met dedicated apps die je al geïnstalleerd hebt. Als voorbeeld, voor onze 2e auto (een Suzuki Swift uit 2006 met fabrieksaf alleen een radio/cd-speler met aux) heb ik een los mooi breedbeeld CarPlay/Android Auto schermpje besteld op AliExpress voor 30 euro. Aangesloten op de aux en geschakelde 12V. Als ik de auto start maakt mijn telefoon draadloos verbinding met dat scherm.
Dat klinkt nog wel als een goede optie, zo’n los schermpje!
Er is vast wel een variant die je een beetje netjes bovenop je dashboard kan zetten zodat het goed in het zicht zit. :)
Wel even een uitdaging om de kabels goed weg te werken maar daar moet ik toch mee aan de slag voor mijn dashcam.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:42
Vliegvlug schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:09:
[...]

Dat klinkt nog wel als een goede optie, zo’n los schermpje!
Er is vast wel een variant die je een beetje netjes bovenop je dashboard kan zetten zodat het goed in het zicht zit. :)
Wel even een uitdaging om de kabels goed weg te werken maar daar moet ik toch mee aan de slag voor mijn dashcam.
Zou je dashcam niet al Carplay te hebben ... ?

• jadjong
  • Niet online
Vliegvlug schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:05:
Ik ben zowaar verbaasd dat die screen mirroring functionaliteit blijkbaar een generieke standaard is dat het zowel met Apple als Android werkt!
Heeft de auto industrie dat voor elkaar gekregen?
Nee, dat waren twee medewerkers van beide tech giganten die zich een beetje verveelden. :P Beide hebben overigens ook een OS voor voertuigen, IOS car en Android Automotive. In vergelijking daarmee is een gestandaardiseerde interface die beeld en toetsen doorstuurt kinderspel.
Een los aftermarket schermpje zou ik niet voor kiezen, die integratie is niet geheel feilloos en het handsfree bellen is soms ook kwalitatief uitermate teleurstellend.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Omni schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:49:
@Vliegvlug Je hebt al heel veel reacties in dit topic, die ik zeker niet allemaal heb gelezen maar een paar tweakers hebben al de auto's genoemd die ik je nog wilde melden. Zelf ook grappig genoeg in een Mondeo gereden net als jij tot ik bij een Toyota Corolla uitkwam, dus best vergelijkbaar in smaak en pad misschien! Hoe dan ook, deze zijn mijn tips:

Mazda 6
Toyota Avensis Wagon
Toyota Auris Wagon

De Corolla TS is eigenlijk mijn toptip, maar die valt buiten je budget. Dus ik zou bovenstaande 3 allemaal eens lekker gaan proefrijden.
Wat maakt die Corolla TS jouw toptip?

Net even wat foto’s bekeken en zie dat dat het ingebouwde scherm lekker hoog zit, dat zou het wel bruikbaar maken voor navigatie met Android Auto!
Ik kende die schermen alleen midden laag in de auto.
Verder is een automaat geweldig.
Ben ik zeker met je eens dat het prima rijdt maar dat is mijn bezwaar ook niet. Mijn oude Octavia DSG bak reedt heerlijk!
Gaat vooral om de reparatie kosten als het kapot gaat.

Iemand had hier daarvan een heel mooi voorbeeld gepost, naar een redelijk recente schadeauto, een Skoda Octavia, waarvan de DSG bak inclusief de mechatronic defect was, vond het wel grappig want met een opmerking erbij dat ik me over het kapot gaan van de bak bij deze auto geen zorgen hoefte te maken :+ , maar kan het vreemd niet meer terug vinden. Is mogelijk die verwijderde post van @Vdvmark

Dat was een perfect voorbeeld van wat ik bedoel, een verder nog helemaal prima auto maar puur omdat een dure automaat stuk is wordt deze nu als schade auto verkocht. Was het een handbak geweest dan had die nog rondgereden omdat of de eigenaar ‘m had laten repareren of anders een garage wel om hem met winst door te verkopen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Nee, dat waren twee medewerkers van beide tech giganten die zich een beetje verveelden. :P Beide hebben overigens ook een OS voor voertuigen, IOS car en Android Automotive. In vergelijking daarmee is een gestandaardiseerde interface die beeld en toetsen doorstuurt kinderspel.
Maar waarom zit dat dan niet op huidige TV’s?
(Of misschien wel,) ik heb hier nog een antieke TV staan, mijn eerste flatscreen als vervanger van mijn 32inch Philips Matchline CRT, maar hij is wel 55 inch, dat dan weer wel. Destijds heel groot, tegenwoordig de standaard maat volgens mij. ;)
Een los aftermarket schermpje zou ik niet voor kiezen, die integratie is niet geheel feilloos en het handsfree bellen is soms ook kwalitatief uitermate teleurstellend.
Ah, dank voor de waarschuwing, niet bij stilgestaan dat je deze voor het geluid dan niet op het audiosysteem en microfoon van de auto aansluit.
Die zullen er vast ook wel zijn maar vast een stuk minder en flink duurder.

• jadjong
  • Niet online
Met alle (mild)hybrid varianten ga je steeds minder recente handgeschakelde voertuigen vinden, zelfde met de eis voor een turbo-loze verbrandingsmotor. Als je geen turbo of automatische transmissie wilt dan is een elektrische auto de beste keus. :+

• jadjong
  • Niet online
Vliegvlug schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Maar waarom zit dat dan niet op huidige TV’s?
(Of misschien wel,) ik heb hier nog een antieke TV staan, mijn eerste flatscreen als vervanger van mijn 32inch Philips Matchline CRT, maar hij is wel 55 inch, dat dan weer wel. Destijds heel groot, tegenwoordig de standaard maat volgens mij. ;)
offtopic:
Wat is het nut hier van als de TV een volwaardig OS heeft wat alles doet zonder dat je een telefoon er bij nodig hebt?
In de auto heeft het nut omdat jouw telefoon de simkaart er in heeft met het nummer waar je op bereikbaar bent. Bij de TV kan je simpelweg nog een keer inloggen op Netflix en gaan met die banaan.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_Anvil_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:10:
Geen probleem wat mij betreft! :)
Ik weet nu tenminste wat Carplay/AA is en er veel van geleerd.
Ik ben helaas niet zo snel, veel andere dingen te doen en heb de neiging om k-klussen voor mij uit te schuiven. >:)
Maar moet er wel echt heel binnenkort mee aan de slag want is toch wel onhandig zo en auto’s huren is ook best prijzig.
Honda Accord, nee nog niet eigenlijk zal eens kijken

https://www.autowereld.nl...oering-42445101/foto.html

Sportief, heerlijk motorgeluid en onderstel , dik uiterlijk, super ruim en praktisch... *zwijmel*
:D

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vdvmark schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Zou je dashcam niet al Carplay te hebben ... ?
Een dashcam met CarPlay. :?
Daar zit een schermpje op haast kleiner dan mijn oude Nokia!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:34:
Met alle (mild)hybrid varianten ga je steeds minder recente handgeschakelde voertuigen vinden, zelfde met de eis voor een turbo-loze verbrandingsmotor. Als je geen turbo of automatische transmissie wilt dan is een elektrische auto de beste keus. :+
Elektrische lijkt me ook wel wat maar laadruimte en aanschafprijs gaat dan wel een dingetje worden. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:37:
[...]
offtopic:
Wat is het nut hier van als de TV een volwaardig OS heeft wat alles doet zonder dat je een telefoon er bij nodig hebt?
In de auto heeft het nut omdat jouw telefoon de simkaart er in heeft met het nummer waar je op bereikbaar bent. Bij de TV kan je simpelweg nog een keer inloggen op Netflix en gaan met die banaan.
offtopic:
Mijn telefoon heb ik meestal in de buurt, de AB van de Chromecast met Google TV ligt in de la en je bent beperkt tot de apps die op dat ding staan.

Lijkt me ideaal om mijn foto’s van mijn telefoon gewoon op de TV te kunnen laten zien vanuit mijn gallerij app, vroeger wel gekund met screen sharing richting mijn TV maar denk dat die te oud is inmiddels om nog ondersteund te zijn.

En het hoeft toch niet of het een of het ander te zijn, waarom niet beiden? Is technisch vast niet moeilijk als het al voor de auto bestaat. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 02-02-2026 22:00 ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Vliegvlug schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Wat maakt die Corolla TS jouw toptip?
Extreem betrouwbaar en doorontwikkelde hybride techniek. Zuinig! Past een berg in, zeker het compartiment voor het reservewiel erbij genomen. Daadwerkelijk 100% vlakke laadvloer kun je zo maken. Automaat rijdt lekker soepel. Zit Carplay/Android Auto al op. Zelfs met een kilometerstand richting 2 ton een zeer betrouwbare wagen. Ik las eerder jouw comment over dat je je nooit zo kan vinden in van die reviewers die het hebben over rijgedrag van een auto dat zoekerig is, licht of allerlei termen. Dat heb ik precies hetzelfde als jij. Auto gaat naar links als ik naar links stuur en naar rechts als ik naar rechts stuur. Gewoon lekker no-nonsense, gewoon goed. Niet de meest spannende auto's maar een superfijne reiscompagnon die je niet laat staan.

Maar nogmaals: valt echt buiten je initieel in de startpost gestelde budget. Echt ruim buiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Omni op 02-02-2026 22:22 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Eärendil
  • Laatst online: 10:55
Vliegvlug schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
[...]
offtopic:
Mijn telefoon heb ik meestal in de buurt, de AB van de Chromecast met Google TV ligt in de la en je bent beperkt tot de apps die op dat ding staan.

Lijkt me ideaal om mijn foto’s van mijn telefoon gewoon op de TV te kunnen laten zien vanuit mijn gallerij app, vroeger wel gekund met screen sharing richting mijn TV maar denk dat die te oud is inmiddels om nog ondersteund te zijn.

En het hoeft toch niet of het een of het ander te zijn, waarom niet beiden? Is technisch vast niet moeilijk als het al voor de auto bestaat. ;)
Dat kan met een iPhone en een AirPlay-compatible smart TV:
https://support.apple.com/en-us/102661#mirroriOS

• Eärendil
  • Laatst online: 10:55
Vliegvlug schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:05:
[...]

Aha, ik ging er vanuit dat AA/Carplay een stukje software was dat op de hardware van de auto draaide maar het draait op de telefoon!

Het is niet een 1-op-1 mirroring van het scherm van je telefoon, de apps worden vaak ook iets aangepast in weergave voor op het scherm in de auto.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik zou met jouw eisenpakket, zoals @Galaxis al opperde, een Hyundai I40 kiezen. Die zijn betaalbaar en ook betrouwbaar.

https://www.autotrack.nl/a/hyundai-i40-benzine-2019-58681109
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-i40-benzine-2017-58132357

[ Voor 14% gewijzigd door SpongeRob op 02-02-2026 23:02 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

jadjong schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Losse aftermarket is leuk voor een bestaande auto. Maar de TS is nu in de markt. Doe het dan gelijk goed ipv achteraf gaan lopen pielen…

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

jadjong schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:34:
Mazda maakt gewoon nog atmosferische motoren zonder turbo. En in de nieuwe Dacia’s ontbreekt ook de turbo.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vliegvlug schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
[...]
offtopic:

Met een beetje moderne mediaspeler kan dat gewoon beiden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Omni schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:18:
[...]

Extreem betrouwbaar en doorontwikkelde hybride techniek. Zuinig! Past een berg in, zeker het compartiment voor het reservewiel erbij genomen.
Dat compartiment zag ik ook al je, vroeg me gelijk af waar het reservewiel was dat erin hoort, ”mogelijk kwijt geraakt bij deze occassion” dacht ik, maar het is dus een betaalde optie, apart.
Daadwerkelijk 100% vlakke laadvloer kun je zo maken. Automaat rijdt lekker soepel. Zit Carplay/Android Auto al op. Zelfs met een kilometerstand richting 2 ton een zeer betrouwbare wagen. Ik las eerder jouw comment over dat je je nooit zo kan vinden in van die reviewers die het hebben over rijgedrag van een auto dat zoekerig is, licht of allerlei termen. Dat heb ik precies hetzelfde als jij. Auto gaat naar links als ik naar links stuur en naar rechts als ik naar rechts stuur. Gewoon lekker no-nonsense, gewoon goed. Niet de meest spannende auto's maar een superfijne reiscompagnon die je niet laat staan.

Maar nogmaals: valt echt buiten je initieel in de startpost gestelde budget. Echt ruim buiten.
Goed om te weten maar alsnog dank voor je uitgebreide toelichting! (y)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Eärendil schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:23:
[...]

Dat kan met een iPhone en een AirPlay-compatible smart TV:
https://support.apple.com/en-us/102661#mirroriOS
Heb een Android toestel maar ging me er vooral om dat CarPlay/AA wel zonder problemen naar het hetzelfde apparaat in de auto kan casten met blijkbaar een merk onafhankelijk protocol. Jouw voorbeeld is juist weer merk afhankelijk.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Eärendil schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Het is niet een 1-op-1 mirroring van het scherm van je telefoon, de apps worden vaak ook iets aangepast in weergave voor op het scherm in de auto.
Ja dat snap ik maar gaat me om de merk onafhankelijk cast methode, niet de huidige implementatie in CarPlay/AA. Daarmee zou je dus ook de gallerij app of simpelweg het hele scherm kunnen casten.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dank voor de suggestie!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:32:
[...]

Losse aftermarket is leuk voor een bestaande auto. Maar de TS is nu in de markt. Doe het dan gelijk goed ipv achteraf gaan lopen pielen…
Aangezien CarPlay/AA voor mij geen harde eis is laat ik daar geen auto op lopen dus mocht ik later nog tot inkeer komen dan is er nog een optie voor de spijtoptant. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:35:
[...]

Met een beetje moderne mediaspeler kan dat gewoon beiden.
Goed om te weten maar verbaas me er juist over dat het niet direct standaard in de huidige smart TV’s zit zoals in veel auto’s blijkbaar wel en aangezien het niet kan verouderen werd hier gezegd, lijkt me juist ook ideaal voor TV’s die je ook vrij lang in gebruik hebt.

• jadjong
  • Niet online
Helaas kiezen fabrikanten van TV's er voor om de standaard van slechts een enkel merk in te bouwen en kiezen fabrikanten van auto's er voor om beide standaarden te implementeren. Volgens mij is het vanaf Android TV versie 11 mogelijk om content van zowel een Android als IOS telefoon te delen op de TV.

• Vdvmark
Geloof dat er nog een optie is die niet genoemd is, de Mercedes E klasse combi.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vdvmark schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:46:
Geloof dat er nog een optie is die niet genoemd is, de Mercedes E klasse combi.
En dan liefst een 'S124' (de Estate versie van de 'W124') welke van 1984 tot 1995 gemaakt is _/-\o_

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• rainvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-02 23:06
Mijn advies: Auris TS {= Touring Sports}

Vergeleken met de andere merken
+ Door het Toyota Hybrid-systeem een stuk zuiniger
+ Veel betrouwbaarder op elk vlak:
- motor zonder turbo en daarnaast een elektromotor die direct de wielen kan aandrijven
- hybride-systeem {vloeistof pas voor het eerst bij 150.000 km verversen, tot 15 jaar garantie mogelijk op de hybride-accu, tot 20 jaar garantie op con-/inverter met tijdig uitvoeren recalls}
- interieur is veel slijtvaster dan Amerikaanse, Franse of Duitse merken
+ Afschrijving is lager

Door de jaren heen ga je met een Toyota Hybrid zoveel geld besparen, dat je had gewild dat je eerder was overgestapt ;)

P.S. Parkeersensoren kan je eventueel achteraf laten inbouwen. Echter zo goed als elke Auris TS uitvoering heeft een achteruitrijcamera. Eenmaal daaraan gewend heeft niemand parkeersensoren achter nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door rainvs op 09-02-2026 00:42 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

rainvs schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:28:
Mijn advies: Auris TS {= Touring Sports}

Vergeleken met de andere merken
+ Door het Toyota Hybrid-systeem een stuk zuiniger
+ Veel betrouwbaarder op elk vlak:
- motor zonder turbo en daarnaast een elektromotor die direct de wielen kan aandrijven
- hybride-systeem {vloeistof pas voor het eerst bij 150.000 km verversen, tot 15 jaar garantie mogelijk op de hybride-accu, tot 20 jaar garantie op con-/inverter met tijdig uitvoeren recalls}
- interieur is veel slijtvaster dan Amerikaanse, Franse of Duitse merken
+ Afschrijving is lager

Door de jaren heen ga je met een Toyota Hybrid zoveel geld besparen, dat je had gewild dat je eerder was overgestapt ;)

P.S. Parkeersensoren kan je eventueel achteraf laten inbouwen. Echter zo goed als elke Auris TS uitvoering heeft een achteruitrijcamera. Eenmaal daaraan gewend heeft niemand parkeersensoren achter nodig.
Dat van het interieur herken ik bij Toyota niet moet ik zeggen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:37
@Vliegvlug

En ben je er al uit?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nee nog niet.
Wel het budget flink verhoogd met 5K naar 17,5K maar alsnog maar een handje vol resultaten, wel komen er nu ook wat Toyota Auris Hybrids voorbij.

Dit is trouwens ook wel een mooi voorbeeld van hoe het niet moet: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive
Zou niet bij die garage kopen aangezien dit de tekst is die erbij staat:
Wat vertelt de aanbieder over deze auto?

Op zoek naar een compacte, zuinige én extra leuke stadsauto met open dak? Maak kennis met deze Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-joy Cabrio uit 2020.
Ehhh, wat :?
En dan bij de 22 foto’s 3 stuks er doorheen van wat willekeurige auto’s op een rijtje. Nou laat maar.

Merk ook dat ik zoeken naar auto’s echt doodvermoeiend vind, was er na een uurtje al weer helemaal klaar mee. :|
Ben blijkbaar ook niet goed met zoeken met zo weinig resultaten en die filters van autotrack werken ook niet goed want krijgt met filter “kofferbakruimte vanaf 500L” doodleuk een Renault Megane E-Tech Estate 1.6 Plug-In Hybrid in de resultaten terwijl die nog geen 450L haalt volgens Google.

Heb het zoeken nu aan mijn zwager uitbesteed, die vind dit soort dingen schijnbaar leuk om te doen, eens kijken waar hij mee terug komt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Iets anders waar ik hardhandig achter kwam afgelopen weekend is dat nieuwer niet betekent dat iets ook beter is.

Had een gloednieuwe Toyota Yaris Cross Hybrid gehuurd met een paar duizend kilometer op de teller, rijd ik achteruit en stuur naar rechts uit, staat er een laag hekje rechts wat vanuit de auto niet te zien is en krijg je dit:
Toyota Yaris Cross Hybrid - schade rechtsvoor :(

En dat ding heeft nota bene parkeersensoren voor! 8)7
Blijkt dat die niet te horen zijn als de auto radio aan staat. |:(
Er worden wel piepjes gegeven maar die komen niet boven de muziek uit. Bij mijn huidige Ford zijn die piepjes luid genoeg om ze echt niet te missen en hoe dichterbij hoe luider en irritanter.

Wat ook niet helpt is dat je vooruit rijdend nog een visuele waarschuwing krijgt van de voor sensoren in het display, maar dat werk bij achteruit rijden niet want dat ding heeft een achteruitrijcamera die op dat moment het hele scherm gebruikt. Dus het enige wat overblijft zijn de geluidjes die je niet hoort. Zeker geen vooruitgang te noemen deze implementatie van voorsensoren. :F

• rainvs
Vliegvlug schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:06:
[...]

Nee nog niet.
Wel het budget flink verhoogd met 5K naar 17,5K maar alsnog maar een handje vol resultaten, wel komen er nu ook wat Toyota Auris Hybrids voorbij.

###

Heb het zoeken nu aan mijn zwager uitbesteed, die vind dit soort dingen schijnbaar leuk om te doen, eens kijken waar hij mee terug komt.
@Vliegvlug
Genoeg Toyota Auris TS Hybrid’s van Toyota dealers vallen nu binnen je budget. Wellicht handig voor je zwager:

https://occasions.toyota....7B%22to%22%3A120000%7D%7D

Zet Sorteer op naar Prijs (laag - hoog) .

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:26:
[...]

Genoeg Toyota Auris TS Hybrid’s van Toyota dealers vallen nu binnen je budget. Wellicht handig voor je zwager:

https://occasions.toyota....7B%22to%22%3A120000%7D%7D

Zet Sorteer op naar Prijs (laag - hoog) .
Dank voor de link!
Dat is al ruim het dubbele aantal van wat ik via autotrack vond. (y)
offtopic:
Ik ben duidelijk niet goed in zoeken :X
Hoop wel dat die oudere Toyota’s beter werkende parkeersensoren voor hebben dan het huidige model Yaris.

[ Voor 13% gewijzigd door Vliegvlug op 15-02-2026 23:35 ]

• rainvs
Vliegvlug schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:24:
###
Had een gloednieuwe Toyota Yaris Cross Hybrid gehuurd met een paar duizend kilometer op de teller, rijd ik achteruit en stuur naar rechts uit, staat er een laag hekje rechts wat vanuit de auto niet te zien is en krijg je dit:
### :(

En dat ding heeft nota bene parkeersensoren voor! 8)7
Blijkt dat die niet te horen zijn als de auto radio aan staat. |:(
Er worden wel piepjes gegeven maar die komen niet boven de muziek uit. ###

Wat ook niet helpt is dat je vooruit rijdend nog een visuele waarschuwing krijgt van de voor sensoren in het display, maar dat werk bij achteruit rijden niet want dat ding heeft een achteruitrijcamera die op dat moment het hele scherm gebruikt. ### :F
@Vliegvlug
Betreft Yaris Cross af fabriek parkeersensoren:
[1] Volgens mij kan het radio geluid automatisch dempen, alleen die functie stond dan te zwak / niet aan of was niet beschikbaar. Weet niet welke muziekbron je gebruikte.
[2] Volume parkeersensoren kan je bijstellen, stonden wellicht niet hard genoeg.
[3] Bij recente Yaris Cross’en is een weergave van de parkeersensoren op het scherm achter het stuur, ook bij achteruit rijden.

Heb je wellicht het kenteken voor me?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:17
Volgende keer gewoon even om de auto kijken voor je instapt ipv vertrouwen op piepjes en sensoren. En achteruit inparkeren, dan kan je gewoon vooruit wegrijden en kan je makkelijker recht parkeren.

Techniek is leuk, maar het heeft zo zijn beperkingen.

• rainvs
Vliegvlug schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Dank voor de link!
Dat is al ruim het dubbele aantal van wat ik via autotrack vond. (y)
offtopic:
Ik ben duidelijk niet goed in zoeken :X
Hoop wel dat die oudere Toyota’s beter werkende parkeersensoren voor hebben dan het huidige model Yaris.
Af fabriek zijn de sensoren van een Toyota Auris TS prima.

Persoonlijk ben ik geen fan van achteraf ingebouwde parkeersensoren {dus als accessoire}. Ongeacht model. Uitzondering is een specifieke, universele parkeersensorenset die naast geluid ook met een klein display een indicatie van de afstand weergeeft.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Met dat budget kun je ook best leuke EV's krijgen, Een Enyaq of ID4 bijvoorbeeld, of een Mustang E. Geen stations inderdaad, maar allemaal alsnog behoorlijk ruim en zeker geschikt als je bijvoorbeeld een hond of vrij lompe spullen moet meenemen. Een Polestar 2 ook leuk, maar waarschijnlijk te klein. En je moet natuurlijk ook vooral wel een EV willen.

Verder zijn alle Aziatische stations wel goed, al zou ik zelf nu meer naar Korea kijken dan naar Japan. Hyundai/Kia doet echt niet meer onder voor de Japanners, maar de onderdelen zijn wel een stuk goedkoper. Al is zo'n hybride Auris natuurlijk wel redelijk uniek in zijn klasse.

en tot nu toe is mijn "exotische" Hyundai Grandeur heel wat goedkoper dan mijn oude Subaru, maar da's N=1

En omdat ik het leuk vind om gekke wildcards te geven bij mensen die auto's zoeken: Renault Espace 5. Zeker in de Initiale uitvoering is dat echt poepiesjiek, dat ding is qua ruimte een rijdende zeecontainer, maar verbruik en gewicht vallen enorm mee voor wat het is. En dit ding komt ook uit de tijd dat Renault het heel wat beter deed qua betrouwbaarheid.

Maar ik zou dus vooral eens kijken of een Enyaq, ID4 of Mustang geen optie voor je is. Dat zijn auto's die toch wel heel veel auto voor je euro geven.

People as things, that’s where it starts.

• rainvs
RobinHood schreef op maandag 16 februari 2026 @ 01:48:
### wel een EV willen.

Verder zijn alle Aziatische stations wel goed, al zou ik zelf nu meer naar Korea kijken dan naar Japan. Hyundai/Kia doet echt niet meer onder voor de Japanners, maar de onderdelen zijn wel een stuk goedkoper. Al is zo'n hybride Auris natuurlijk wel redelijk uniek in zijn klasse.

[small] en tot nu toe is mijn "exotische" Hyundai Grandeur heel wat goedkoper dan mijn oude Subaru, maar da's N=1]/]

En omdat ik het leuk vind om gekke wildcards te geven bij mensen die auto's zoeken: Renault Espace 5. ### En dit ding komt ook uit de tijd dat Renault het heel wat beter deed qua betrouwbaarheid.

###
@RobinHood
Ik zou je voor koffie op de zaak willen uitnodigen; twee van mijn collega's hebben jaren bij Kia gewerkt en kunnen je het 1 en ander vertellen over het verschil in kwaliteit/betrouwbaarheid tussen een Koreaan en een echte Japanner {Honda, Lexus, Suzuki en Toyota}. Je kan ook het 1 en ander terugzien aan betrouwbaarheidsonderzoeken. Verder zou ik niet een Renault durven te adviseren aan @Vliegvlug gezien zijn zoekcriteria.

Ik vind wel dat Kia vroeger een slimme zet heeft gedaan met hun 7 jaar garantieprogramma en later dat optrekken naar 10 jaar nadat Toyota daarmee kwam. Stiekem hoop ik dat de echte Japanners 'hetzelfde' doen en hun huidige 10 jaar garantieprogramma oprekken naar 15 jaar. Of keihard 20 jaar :D Dat gaan die Koreanen echt niet volgen. :w

P.S. Wat veel mensen niet weten is dat Toyota / Lexus tot 15 jaar op de hybride accu geeft met tijdig herhalen van de Hybrid Zekerheid Controle. Dit zit in het dealer onderhoud, echter kan ook los uitgevoerd worden. Er is zelfs tot 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter van bepaalde hybrid's. Ook de Toyota Auris. Wel dien je op tijd bepaalde terugroepacties uitgevoerd te hebben, dan zit je goed.

P.S. Subaru en Mazda zijn ook echt Japans, echter zij hebben specifieke technologie {door}ontwikkeld {boxer-motor bij Subaru en SkyActiv/wankelmotor bij Mazda} met de nodige voordelen, echter de betrouwbaarheid hoog houden is daarbij ... uitdagend.

[ Voor 5% gewijzigd door rainvs op 16-02-2026 11:11 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 00:07:
Volgende keer gewoon even om de auto kijken voor je instapt ipv vertrouwen op piepjes en sensoren.
Tja, dan kan ik ook helemaal geen sensoren nemen en zoals vroeger gewoon weer 3x uitstappen met file parkeren, het zijn juist hulpmiddelen dat dat niet hoeft.
En achteruit inparkeren, dan kan je gewoon vooruit wegrijden en kan je makkelijker recht parkeren.
Dat is een aanname van jouw kant, ik parkeer al achteruit in.
Waarbij deze Yaris het trouwens ook een nieuwe feature had namelijk hard op de rem trappen omdat hij vond dat de plant er achter te dicht bij kwam terwijl ik nog een ruime 20cm had. Maar beter iets wat op tijd ingrijpt dan niet! :)
Techniek is leuk, maar het heeft zo zijn beperkingen.
Gaat niet om de techniek zelf, die werkt prima, maar de slechte implementatie in dit geval.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:52:
[...]

@Vliegvlug
Betreft Yaris Cross af fabriek parkeersensoren:
[1] Volgens mij kan het radio geluid automatisch dempen, alleen die functie stond dan te zwak / niet aan of was niet beschikbaar. Weet niet welke muziekbron je gebruikte.
Dat was FM radio, DAB+ gaf vreemd genoeg flink merkbaar duidelijk slechter geluid.
[2] Volume parkeersensoren kan je bijstellen, stonden wellicht niet hard genoeg.
Goed te horen dat dat aan te passen is maar wel vreemd dat het niet of altijd hard staat ingesteld of dynamisch is tov de radio.
[3] Bij recente Yaris Cross’en is een weergave van de parkeersensoren op het scherm achter het stuur, ook bij achteruit rijden.
Oh, is me echt niet opgevallen, heb het alleen op het grote scherm gezien bij vooruit rijden en bij achteruit rijden kijk je sowieso naar het grote scherm voor de camera
Heb je wellicht het kenteken voor me?
Geen idee, is al weer terug.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op maandag 16 februari 2026 @ 00:21:
[...]

Af fabriek zijn de sensoren van een Toyota Auris TS prima.
Dat is goed om te horen, en vast ook achteraf instelbaar hoop ik.
Persoonlijk ben ik geen fan van achteraf ingebouwde parkeersensoren {dus als accessoire}. Ongeacht model. Uitzondering is een specifieke, universele parkeersensorenset die naast geluid ook met een klein display een indicatie van de afstand weergeeft.
Ik vind zelf een display juist een onnodige feature, indien goed geïmplementeerd kan je alle informatie via het geluid van de piepjes doorgeven muv de preciezere locatie maar dat is niet zo moeilijk omdat je weet welke kant je op rijdt.

Een display kan dus wat extra info geven maar men moet er niet vanuit gaan dat je het ook daadwerkelijk moet bekijken om tot een functionele parkeerondersteuning te komen.

In de oude auto van mijn ouders zat ook een after market parkeersensoren set achter en dat werkte op zich prima, net zoals bij mijn Ford met enkel geluid.
Was wel wat minder verfijnd dan van mijn auto maar dat kan ook liggen aan het feit dat daar een duurdere set in gebruikt wordt.

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:43
Bij een merkdealer van Japanse merken (maar niet Mazda) staat een hele mooie Mazda 6. Ruim binnen het nieuwe budget en met de bekende atmosferische 2.0 benzine, trekhaak, goede stoelen, parkeersensoren voor/achter en nog wat opties waar misschien niet veel waarde aan wordt gehecht, maar die wel goed zijn voor de restwaarde. Wat korting bedingen met 12 maanden garantie, een jaar pechhulp, afleverbeurt enz. Heeft 5dkm meer gelopen dan de gewenste max, maar ik zou het wel weten.

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Beetje laat misschien maar ik wil je toch nog even van wat antwoorden voorzien.

Toen ik in dec 2019 mijn lease auto inleverde en met eigen auto ging rijden rekende ik op 75k/km per jaar. Toen reed ik nog 110km enkel reis per werkdag en kwam ik nog met regelmaat over de grens in DE voor een weekeindje. Daarom kocht ik een goedkope auto van 3500 euro (Seat Ibiza uit 2011 met 234d/km, 1.2 diesel met 76PK) maar het verbruik was 1 liter 30km. Planning? In 1 jaar volledig afschrijven. Elke maand daarna was pure winst. Het duurste wat ik hier heb gehad was te hard over een drempel in de wijk en net de as van de turbo scheef, nieuwe turbo koste een halve auto maar niet een hele dus laten maken.

We weten allemaal wat er in 2020 gebeurde dus ik zakte terug in aantal KM maar de vergoeding bleef en dat heeft de volgende auto betaald. Daara in 2022 ingeruild op een Seat Leon uit 2014 met 225d/km, 1.6 diesel 110PK. Net 20dkm daarvoor distributie vervangen en, zo ver ik kon zien, prima onderhouden. Heb er 3,5 jaar mee gereden zonder grote kosten (alleen keer dynamo en accu defect, kost wat maar dan heb je ook weer wat).

De laatste auto die ik heb aangeschaft was hobby dus niks zuinig enzo maar welk volledig dealer onderhouden. Ja! Dit heb ik gecontroleerd door gewoon de dealer te bellen die het service boekje heeft afgevinkt en te vragen wat ze aan werkzaamheden hebben uitgevoerd. Dit soort bedrijven delen deze informatie (naar wat ik heb gemerkt) zonder problemen. Daarna weet je dus vaak echt wel wat er gedaan is de afgelopen jaren. Dit zegt nog steeds niet alles dus zoek ik via kentekencheck.nl de APK geschiedenis op, zijn er problemen die regelmatig terug komen.

Dit alles zegt nog steeds niet alles, de laatste auto die ik kocht heeft ondertussen een nieuw accu, en lijkt nog ergens wat gremlins te hebben in een sleutel/imobelizer/koppelingschakelaar of iets, en deze auto was alles behalve goedkoop 8)7 |:(

Success met de aankoop van een nieuw bikkie! :) :9

Mijn gevoel zegt dus ondertussen, elke auto krijgt een keer iets duurs om te vervangen in de levensjaren maar kan er daarna vaak nog wel weer prima tegenaan :henk :X 8)7

BTW, een distributie ketting hoeft niet te worden vervangen en is daarom in het onderhoudt slim. Maar de meeste auto's zijn hier echt niet van voorzien (eerder een uitzondering).
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:59:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in maar hoe zie je dat?
Een kilometerstand wordt tenminste nog bijgehouden en gecontroleerd met iets als een autopas maar in de blauwe ogen van de autoverkoper of een onderhoudsboekje heb ik veel minder vertrouwen.

Je ziet wel vaker advertenties met zaken zoals als “eerste eigenaar” en “altijd dealer onderhouden” maar nooit “belabberd onderhouden maar daardoor wel goedkoper dan die andere auto’s van hetzelfde bouwjaar en kilometerstand!”. :+

[...]

De distributieriem staat zeker op mijn netvlies en ga ik ook op letten of die al vervangen is.
Bij mijn huidige mondeo was dat al het geval en is dus niet vervangen de afgelopen 12 jaar. Weet eigenlijk niet wat het onderhoudsinterval daarvan is maar op het moment dat dat zou moeten was het wel tijd geweest om naar een andere auto te kijken vanwege de hoge kosten.
Het defect aan het onderstel kwam helaas onverwacht er tussendoor. :|

Maar wel goed punt om per auto te bekijken wanneer deze vervangen moet worden en dan per type auto een zoekslag te doen met de de kilometerstand die daar net na zit om de kans dat hij al vervangen is te vergroten.

[...]

Dat is wel minder ja, auto-onderhoud is een flinke kostenpost zeker als je zoveel rijdt.
Maar dan heb je waarschijnlijk ook niet zo’n oude auto als ik nu zoek. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door boevertje op 16-02-2026 22:19 ]

• rainvs
boevertje schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:12:
###
Mijn gevoel zegt dus ondertussen, elke auto krijgt een keer iets duurs om te vervangen in de levensjaren maar kan er daarna vaak nog wel weer prima tegenaan :henk :X 8)7

BTW, een distributie ketting hoeft niet te worden vervangen en is daarom in het onderhoudt slim. Maar de meeste auto's zijn hier echt niet van voorzien (eerder een uitzondering).

[...]
@boevertje
Nooit gehoord van uitrekende distributiekettingen bij Europese merken, o.a. bij Seat? Problemen met injectoren? Tikkende motor? Al bij lage tellerstanden ongewenst olieverbruik? Automaat die 'stroef' is na koude start, en dan opeens een keer niet uit de P wilt komen? Dit allemaal terwijl men zich aan het fabrieksschema houdt?

Een Toyota Auris TS Hybrid heeft geen last van bovenstaande.

[ Voor 10% gewijzigd door rainvs op 17-02-2026 00:35 ]

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wel gehoord van een uitrekende distributieketting maar naar mijn gevoel pak je de uitzondering, op die manier kun je met elke motor/auto wel iets vinden en kun je beter gaan wandelen. Mijn auto's zijn altijd handbakken geweest dus dat deel geen last van gehad.

Ongewenst olieverbruik? Ik heb eens een Mitsubishi benzine uit 2001 gehad die verbruikte ongeveer 1l olie op 2500km (nee dit is geen typfout). Ongewenst? Zeker! Onverwacht? Niet echt. Ik heb altijd netjes een busje olie achterin staan en probeer eens per kwartaal/half jaar een keer te pijlen en bij te vullen als nodig :henk

Je klampt je vast aan een fabrieksschema maar dat is echt niet een magische garantie dat er nooit iets gaat overkomen. Als je onverwacht over een spijker heen rijdt en je hebt een lekke band zegt dat natuurlijk helemaal niks over een fabrieksschema.

Het is en blijft techniek waar iets mis kan gaan en alles wat we kunnen proberen te doen is er netjes en zorgzaam mee omgaan zodat de onverwachte onderhouds kosten wordt geminimaleerd. Kun je nagaan hoeveel erger het zou zijn als je helemaal geen onderhoudt uitvoert :?

Maar zoals altijd, N=1, ik heb weinig echte issues gehad. Al moet ik zeggen dat ik dan ook kundig genoeg ben gebleken om zelf remblokken en schijven te vervangen en een beurt uit te voeren en dat soort slijtage onderdelen ook heel gewoon vind of zelf fijn als deze al zijn vervangen (hoef ik het niet te doen). :X >:)
rainvs schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 00:02:
[...]

@boevertje
Nooit gehoord van uitrekende distributiekettingen bij Europese merken, o.a. bij Seat? Problemen met injectoren? Tikkende motor? Al bij lage tellerstanden ongewenst olieverbruik? Automaat die 'stroef' is na koude start, en dan opeens een keer niet uit de P wilt komen? Dit allemaal terwijl men zich aan het fabrieksschema houdt?

Een Toyota Auris TS Hybrid heeft geen last van bovenstaande.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

ThunderNet

Flits!

boevertje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:40:
Wel gehoord van een uitrekende distributieketting maar naar mijn gevoel pak je de uitzondering, op die manier kun je met elke motor/auto wel iets vinden en kun je beter gaan wandelen. Mijn auto's zijn altijd handbakken geweest dus dat deel geen last van gehad.

Ongewenst olieverbruik? Ik heb eens een Mitsubishi benzine uit 2001 gehad die verbruikte ongeveer 1l olie op 2500km (nee dit is geen typfout). Ongewenst? Zeker! Onverwacht? Niet echt. Ik heb altijd netjes een busje olie achterin staan en probeer eens per kwartaal/half jaar een keer te pijlen en bij te vullen als nodig :henk

Je klampt je vast aan een fabrieksschema maar dat is echt niet een magische garantie dat er nooit iets gaat overkomen. Als je onverwacht over een spijker heen rijdt en je hebt een lekke band zegt dat natuurlijk helemaal niks over een fabrieksschema.

Het is en blijft techniek waar iets mis kan gaan en alles wat we kunnen proberen te doen is er netjes en zorgzaam mee omgaan zodat de onverwachte onderhouds kosten wordt geminimaleerd. Kun je nagaan hoeveel erger het zou zijn als je helemaal geen onderhoudt uitvoert :?

Maar zoals altijd, N=1, ik heb weinig echte issues gehad. Al moet ik zeggen dat ik dan ook kundig genoeg ben gebleken om zelf remblokken en schijven te vervangen en een beurt uit te voeren en dat soort slijtage onderdelen ook heel gewoon vind of zelf fijn als deze al zijn vervangen (hoef ik het niet te doen). :X >:)

[...]
Het fabrieksschema is gebaseerd op een minimale verwachte levensduur vanuit de fabrikant. Welke bij veel auto's veel, en veel korter is dan wat mensen verwachten. Een BMW hoeft maar 5 jaar mee te gaan zonder echte defecten/slijtage. Na 5 jaar kopen de meeste mensen die de auto nieuw gekocht hebben, wel weer een nieuwe, en hun ervaring moet goed genoeg zijn om dan wederom een BMW aan te schaffen.

Audi geeft voor mijn auto aan dat elke 30.000km de olie verwisseld moet worden. Maar Audi vind het ook prima als die motor bij 250.000km een grote revisie nodig heeft, ik ben het daar niet met ze mee eens.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:04:…En weet niet hoe vaak er precies olie vervangen wordt eerlijk gezegd, de auto gaat 1x per jaar naar de garage voor een beurt en de APK maar of er nu elke keer nieuwe olie in gaat of om de 2 jaar heb ik niet op gelet….
Het volgende zeg ik niet om je voor gek te zetten of te beledigen. Alleen deze posting van je geeft duidelijk aan hoe je auto’s ziet en dat je er niet zoveel van weet. En dat is prima, want jij weet weer zaken waar anderen, inclusief ik, geen benul van hebben/heb. Alleen is het dan misschien handig om in je vriendenkring te kijken wie er wat van auto’s weet en hem-haar te vragen te helpen en mee te gaan bij het proefrijden. Zeker omdat in een topic als dit mensen vaak hun eigen merk pluggen.

Wij lijken op autogebied totaal niet op elkaar, dus voor zeker dat wat ik in jouw geval zou kiezen niet iets is waar jij warm voor loopt. Jij wil als ik het goed heb begrepen een betrouwbare en praktische auto die je tegen een schappelijke prijs van A naar B brengt. Kort door de bocht kom je dan waarschijnlijk uit bij een ‘saaie’ Japanner.

Wat mij ook opvalt is dat nuancering van jouw vooroordelen (automaat, turbo) terzijde worden geschoven door je ;) op zich is het helemaal prima om die vooroordelen te hebben, maar dan is het misschien handiger om gewoon enkel te zoeken naar een handbak zonder turbo en er niet meer over na te denken. En dan is de keuze nu eenmaal minder en duurt de zoektocht wat langer.

Als je nu al je eisen en wensen op een rijtje zet en deelt, gerangschikt van belangrijkste naar minder belangrijk, dan is het misschien wat makkelijk voor ons om mee te denken. Sowieso ben je uiteraard al een stap verder door de discussie in deze draad.
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:56:
Als het alleen eraf halen is is het nog tot daar aan toe ja maar bij bijv. de Mondeo moet je daadwerkelijk een andere bumper aanschaffen, om een trekhaak te kunnen monteren dat is heel ander koek!
Als het puur om een uitsparing in de bumper gaat dan is eruit zagen/frezen/schuren misschien een optie?
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:20:…Prestaties vind ik niet interssant, heeft kleinere motorisering een voordeel dan, beter verbruik is voor de hoeveelheid die ik rijd niet iets wat ik snel terugverdien want heeft maar marginaal invloed…
Meer cilinderinhoud doe je niet enkel voor ‘prestaties’ in de zin van snel rijden of accelereren. Die prestatie zit hem er ook in dat de motor bij normaal gebruik meer marge heeft. Met een turbo is niet per definitie iets mis. Alleen een turbo in combinatie met een heel klein blok geeft een auto die wel flink moet werken. Zeker als die voorheen bereden is door iemand met Formule 1 aspiraties kan dat slecht uitpakken. Als je per se geen turbo wil, dan zou ik juist kijken naar een iets grotere cilinderinhoud. En het hoeft niet gelijk een V8 van 4 liter te zijn, uiteraard.

• vogelmans
Een turbo en een automatische versnellingsbak en ook een distributieRIEM zijn aan slijtage onderhevig en duur om te vervangen of reviseren.
TS zal waarschijnlijk uitkomen bij een auto van ongeveer 10 jaar oud met wat "ervaring" qua km's. Het is niet leuk als dan na het 1e of 2e jaar gelijk de turbo moet worden gereviseerd of de automaat gaat haperen.
Kijk naar een no nonsense auto die groot genoeg is. Zet hem bij aankoop eerst op de brug en kijk vooral naar roestvorming en olielekkage aan de onderkant. Is de wagen droog en roestvrij, heeft zijn beurtjes op tijd gehad (kijk onderhoudsboekje) staan er niet al teveel km's op de teller (niet heel veel meer dan 100.000) dan kan er niet veel mis gaan.
Oja, kijk ook bij daglicht goed langs de deuren en carosserie, is de wagen strak? zit er kleurverschil in de lak? (gespoten). Kijk onder de motorkap, zie je lekkages? is de voorste balk, waar de motorkap op rust, nog mooi recht en strak (aanrijding)?
Een Japanner kan wat saai zijn maar dat geld ook zeker het onderhoud (weinig).
Een populaire sportieve auto is vaak spannender maar dat geld ook zeker voor het onderhoud (veel en duur!).

[ Voor 8% gewijzigd door vogelmans op 17-02-2026 10:58 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 16 februari 2026 @ 01:48:
Met dat budget kun je ook best leuke EV's krijgen, Een Enyaq of ID4 bijvoorbeeld, of een Mustang E. Geen stations inderdaad, maar allemaal alsnog behoorlijk ruim en zeker geschikt als je bijvoorbeeld een hond of vrij lompe spullen moet meenemen. Een Polestar 2 ook leuk, maar waarschijnlijk te klein. En je moet natuurlijk ook vooral wel een EV willen.

en tot nu toe is mijn "exotische" Hyundai Grandeur heel wat goedkoper dan mijn oude Subaru, maar da's N=1

En omdat ik het leuk vind om gekke wildcards te geven bij mensen die auto's zoeken: Renault Espace 5. Zeker in de Initiale uitvoering is dat echt poepiesjiek, dat ding is qua ruimte een rijdende zeecontainer, maar verbruik en gewicht vallen enorm mee voor wat het is. En dit ding komt ook uit de tijd dat Renault het heel wat beter deed qua betrouwbaarheid.

Maar ik zou dus vooral eens kijken of een Enyaq, ID4 of Mustang geen optie voor je is. Dat zijn auto's die toch wel heel veel auto voor je euro geven.
Elektrische auto zie ik niet echt zitten eigenlijk, wel genoeg zonnepanelen hier maar aangezien we zo weinig rijden kan je daar ook niet effectief gebruik van maken. En de meeste kilometers worden op vakantie gereden en dat gedoe met laadpalen en pasjes zie ik eerlijk gezegd niet zitten, lijkt me a-relaxt, zeker op mijn vakantie. Plus dat de bagageruimte kleiner is zoals je al aangaf en vermoedelijk wordt de wegenbelasting ook hoger dan een benzine auto. Weet eigenlijk niet hoe zich dat verhoudt tot hybrides die vast ook wat zwaarder zijn.

Als ze Vehicle-to-home (V2H) ondersteunen zou dat misschien nog een overweging zijn, scheelt weer een thuisaccu. Heb eerlijk gezegd niet gekeken maar ik vermoed dat dit bij oude elektrische auto’s nog geen optie is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:48:
[...]

P.S. Wat veel mensen niet weten is dat Toyota / Lexus tot 15 jaar op de hybride accu geeft met tijdig herhalen van de Hybrid Zekerheid Controle. Dit zit in het dealer onderhoud, echter kan ook los uitgevoerd worden. Er is zelfs tot 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter van bepaalde hybrid's. Ook de Toyota Auris. Wel dien je op tijd bepaalde terugroepacties uitgevoerd te hebben, dan zit je goed.
Dat is goed om te weten, handige tip! (y)

Hoe is van een Auris Hybrid occasion te achterhalen of deze nog geldig is?
Want ik kan me voorstellen dat met het niet tijdige doen of overslaan van die Hybrid Zekerheid Controle deze 15 jaar garantie op de hybride accu komt te vervallen?

Er is die 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter nog aan specifieke controles of onderhoud gekoppeld of geldt dit voor elke oude Auris?
P.S. Subaru en Mazda zijn ook echt Japans, echter zij hebben specifieke technologie {door}ontwikkeld {boxer-motor bij Subaru en SkyActiv/wankelmotor bij Mazda} met de nodige voordelen, echter de betrouwbaarheid hoog houden is daarbij ... uitdagend.
Wat bedoel je daar precies mee?

Dat bijv. een Mazda 6 skyactive motor niet zo betrouwbaar is als je van een Japanner mag verwachten en daarmee meer in de categorie overige auto merken qua betrouwbaarheid terecht is gekomen?

• rainvs
Wel gehoord van een uitrekende distributieketting maar naar mijn gevoel pak je ###

Ongewenst olieverbruik? Ik heb eens een Mitsubishi benzine uit 2001 gehad die verbruikte ongeveer 1l olie op 2500km ###

Je klampt je vast aan een fabrieksschema ###

[...]
@boevertje
Naar uw gevoel... Laten we het daar bij houden, peace :9B

Betreft de Mitsubishi, wellicht leuk om eens op ''Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance'' te zoeken.

''Het is en blijft techniek waar iets mis kan gaan''... Dit gaf me wel een glimlach, je kan zo aan de slag als aftersales.

Handig dat je zelf slijtage onderdelen kan vervangen en basic onderhoud kan uitvoeren. Ik vermoed dat je daardoor wel anders tegen een auto aankijkt dan de meeste mensen, die niet zo kundig zijn of er zelf niet aan beginnen.

In het algemeen geef ik de tip niet op onderhoud {fabrieksschema}, remmen of rubber te beknibbelen.

[ Voor 8% gewijzigd door rainvs op 18-02-2026 09:02 ]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:50:
[...]

Hoe is van een Auris Hybrid occasion te achterhalen of deze nog geldig is?
Want ik kan me voorstellen dat met het niet tijdige doen of overslaan van die Hybrid Zekerheid Controle deze 15 jaar garantie op de hybride accu komt te vervallen?

Er is die 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter nog aan specifieke controles of onderhoud gekoppeld of geldt dit voor elke oude Auris?
Een officieel dealer kan prima inzien of deze HZC nog actief is, ook als dit bij een andere (Europese) dealer uitgevoerd is. Overslaan heeft geen gevolgen in die zin, dat de garantie opnieuw geactiveerd wordt na een HZC, al dan niet tijdens een beurt of losse aanschaf. Blijkt de accu niet ok (zeldzaam) dan komt er een negatief testrapport en kan de dealer geen garantiecertificaat afgeven. Een los certificaat kostte destijds 80 Euro meen ik.

Voor wat betreft de 20 jaar garantie op de inverter die @rainvs zegt dit me helemaal niks. Ik weet dat er een coulanceregeling is opgesteld voor defecte inverters naar aanleiding van een eerdere software update die in sommige gevallen niet helemaal lekker uit de verf kwam. Maar die is tot max 15 jaar / onbeperkte km's. Althans tot 2 jaar geleden :) Dus wellicht dat dat in die 2 jaar is opgerekt naar 20 jaar.

Join het GoT Pulse-Team!

• rainvs
vogelmans schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:54:
Een turbo en een automatische versnellingsbak en ook een distributieRIEM zijn aan slijtage onderhevig en duur om te vervangen of reviseren.
TS zal waarschijnlijk uitkomen bij een auto van ongeveer 10 jaar oud met wat "ervaring" qua km's. Het is niet leuk als dan na het 1e of 2e jaar gelijk de turbo moet worden gereviseerd of de automaat gaat haperen.
Kijk naar een no nonsense auto die groot genoeg is. Zet hem bij aankoop eerst op de brug en kijk vooral naar roestvorming en olielekkage aan de onderkant. Is de wagen droog en roestvrij, heeft zijn beurtjes op tijd gehad (kijk onderhoudsboekje) staan er niet al teveel km's op de teller (niet heel veel meer dan 100.000) dan kan er niet veel mis gaan.
Oja, kijk ook bij daglicht goed langs de deuren en carosserie, is de wagen strak? zit er kleurverschil in de lak? (gespoten). Kijk onder de motorkap, zie je lekkages? is de voorste balk, waar de motorkap op rust, nog mooi recht en strak (aanrijding)?
Een populaire sportieve auto is vaak spannender maar dat geld ook zeker voor het onderhoud (veel en duur!).
Goed advies.

Ik heb een aanvulling betreft kleurverschil. Specifiek tussen verschillende delen: Tegenwoordig zijn de voor- en achterbumper meestal van kunststof terwijl de zijkant vaak van metaal is. Dit levert al licht kleurverschil op terwijl er geen schadeherstel is geweest. Dit is 1 v/d redenen waarom ik liever de kleur van een te bestellen Toyota met een showroomauto of occasion laat zien dan via een beeldscherm, kleurstaaf of in een brochure.

[ Voor 42% gewijzigd door rainvs op 18-02-2026 00:26 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rainvs schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:48:
[...]

@RobinHood
Way is precies het probleem met de 2.0 Skyactive-G motoren volgens jou?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• rainvs
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:50:
[...]

[1] Hoe is van een Auris Hybrid occasion te achterhalen of deze nog geldig is?
[2] Want ik kan me voorstellen dat met het niet tijdige doen of overslaan van die Hybrid Zekerheid Controle deze 15 jaar garantie op de hybride accu komt te vervallen?

[3] Er is die 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter nog aan specifieke controles of onderhoud gekoppeld of geldt dit voor elke oude Auris?

[...]

[4] Wat bedoel je daar precies mee?

[5] Dat bijv. een Mazda 6 skyactive motor niet zo betrouwbaar is als je van een Japanner mag verwachten en daarmee meer in de categorie overige auto merken qua betrouwbaarheid terecht is gekomen?
@Vliegvlug
[1] Een Toyota dealer kan inzien of er nog garantie is op de hybride accu.
[2] Als je bij een dealer het onderhoud of een losse Hybrid Zekerheid Controle laat uitvoeren voor je Auris, dan krijg je bij succesvol voltooien 1 jaar dekking op de hybride accu, ook al is de Auris al 12 jaar niet bij de dealer geweest. Dit is mogelijk tot 15 jaar.
[3] De 20 jaar garantie is op de con-/inverter. Dit is een belangrijk onderdeel bij een EV, HEV of PHEV. Te kort door de bocht; het maakt stroom van de elektromotor of stopcontact kabel geschikt om in de accu op te slaan en om stroom uit de accu te gebruiken voor bijv. de aandrijving. Aan deze garantie is geen kilometerbeperking, wel dien je voordat het defect raakt twee specifieke terugroepacties uitgevoerd te hebben.
[4] Zie hieronder.
[5] Als we de wankelmotor buiten beschouwing laten, dan is Mazda nog steeds betrouwbaarder dan welk Amerikaans, Europees of Zuid-Koreaans merk dan ook.

• Vdvmark
rainvs schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:12:
[...]

@Vliegvlug
[5] Als we de wankelmotor buiten beschouwing laten, dan is Mazda nog steeds betrouwbaarder dan welk Amerikaans, Europees of Zuid-Koreaans merk dan ook.
Aangezien TS ook geen wankelmotor overwoog kan hier de skyactiv diesel als onbetrouwbaar/bijzonder slechte motor, toegevoegd worden, net zo relevant. Iets verder terug waren er bifuel Mazdaaatjes waarvan na 100.000km de kleppen niet meer gesteld konden worden, ook voor TS irrelevant, dan hebben we de Mazda CX7 met 2.3 waar serieuze problemen mee waren, ook irrelevant voor TS, maar zo krijg je wel een completer beeld van Japanse Mazda dat wel degelijk ook serieus onbetrouwbare auto's verkocht.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]
Ik heb liever een motor met een distributieriem die ontworpen is om vervangen te worden dan een motor met een ketting die ontworpen is om niet vervangen te worden. In mijn Insignia zijn ze 8 uur aan het sleutelen geweest om een ketting van 60 euro die nooit vervangen hoeft te worden te vervangen omdat die uitgerekt was. En dat voor de termijn die voor het vervangen van de distributieriem stond. En ik was er nog op tijd bij, niet veel later hadden ze een Zafira waarbij de garage geen garantie wilde geven omdat de uitgerekte ketting zoveel metaal van de cilinderkop afgesleten had dat ze vermoedden dat het door de olie door de hele motor verspreid was.

• rainvs
Denman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 00:18:
[...]

###

Voor wat betreft de 20 jaar garantie op de inverter die @rainvs zegt dit me helemaal niks. Ik weet dat er een coulanceregeling is opgesteld voor defecte inverters naar aanleiding van een eerdere software update die in sommige gevallen niet helemaal lekker uit de verf kwam. Maar die is tot max 15 jaar / onbeperkte km's. Althans tot 2 jaar geleden :) Dus wellicht dat dat in die 2 jaar is opgerekt naar 20 jaar.
… Wellicht een verschil tussen BE en NL? Ik weet ook niet wat je bron van info is. Ik zelf werk met Toyota’s.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
ErnstvV schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:30:
[...]

Ik heb liever een motor met een distributieriem die ontworpen is om vervangen te worden dan een motor met een ketting die ontworpen is om niet vervangen te worden. In mijn Insignia zijn ze 8 uur aan het sleutelen geweest om een ketting van 60 euro die nooit vervangen hoeft te worden te vervangen omdat die uitgerekt was. En dat voor de termijn die voor het vervangen van de distributieriem stond. En ik was er nog op tijd bij, niet veel later hadden ze een Zafira waarbij de garage geen garantie wilde geven omdat de uitgerekte ketting zoveel metaal van de cilinderkop afgesleten had dat ze vermoedden dat het door de olie door de hele motor verspreid was.
Tja, zal toch verschillen per merk denk ik. Ik heb meegemaakt dat bij een Prius Wagon de koppakking vervangen moest worden na zo'n 250K. Een ideaal moment om ook de ketting mee te vervangen, gezien de relatief lage kosten van de onderdelen. De monteur vond deze er echt nog zo goed uit zien dat ie 'm inclusief spanners gewoon heeft laten zitten. Diezelfde auto heeft er nog eens 250K op gezet voordat ie geexporteerd werd, dus inclusief de originele ketting :)

En dat is geen uitzondering, ik meen dat in een aflevering van Klokje Rond Joep ook al aardig verbaasd was over een soortgelijk geval.
rainvs schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:50:
[...]

… Wellicht een verschil tussen BE en NL? Ik weet ook niet wat je bron van info is. Ik zelf werk met Toyota’s.
Dat zou goed kunnen ja. Ik heb zelf heel wat jaartjes gewerkt voor de NL Toyota organisatie inclusief importeur, maar dat is inmiddels bijna 2 jaar geleden dus wellicht is mijn info niet helemaal up te date meer ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
[...]
Het volgende zeg ik niet om je voor gek te zetten of te beledigen. Alleen deze posting van je geeft duidelijk aan hoe je auto’s ziet en dat je er niet zoveel van weet.
Klopt dat ik niet veel van auto’s afweet hoewel het meeste wel te leren is en op te zoeken op internet.

Zo heb ik de dorpelstrip weer vastgezet en nadat het gordellampje en alarm steeds af ging terwijl de gordel wel degelijk ingeklikt zat die gordelinsteek vervangen.

Wilde ook het handvat van de handrem vervangen omdat hij plakt in sommige omstandigheden maar die blijkt niet los te kunnen en voor een volledig andere handremhandel moest het hitteschild en dus de uitlaat onder de auto uit dus dat heb ik maar gelaten want dat ging me te ver. ;)

Wel was ik nog van plan om te kijken of ik mijn cruise control nog kon repareren want die wil soms gewoon niet werken. Iemand zei dat het de klokring wel eens kon zijn en die vervangen zag er niet al te lastig uit dus dat wilde ik nog wel proberen maar nu hoeft dat niet meer.

Dergelijke reparaties die ik zelf doe zijn wel voornamelijk uit kostenoverweging want klussen aan auto’s is niet mijn hobby.
Alleen is het dan misschien handig om in je vriendenkring te kijken wie er wat van auto’s weet en hem-haar te vragen te helpen en mee te gaan bij het proefrijden. Zeker omdat in een topic als dit mensen vaak hun eigen merk pluggen.
Helaas heb ik een uiterst beperkt vriendenkring en geen van de drie heeft enige affiniteit met auto’s dus die weten er totaal niets vanaf.
Wij lijken op autogebied totaal niet op elkaar, dus voor zeker dat wat ik in jouw geval zou kiezen niet iets is waar jij warm voor loopt. Jij wil als ik het goed heb begrepen een betrouwbare en praktische auto die je tegen een schappelijke prijs van A naar B brengt. Kort door de bocht kom je dan waarschijnlijk uit bij een ‘saaie’ Japanner.
Saai betekent voor jouw waarschijnlijk wat anders maar vind zoiets als een prius er bijvoorbeeld wel weinig dynamisch uit zien en de Auris heeft dat ook wel enigszins.
Wat mij ook opvalt is dat nuancering van jouw vooroordelen (automaat, turbo) terzijde worden geschoven door je ;)
Daar heb je wel gelijk in, is vooral dat als die dingen stuk gaan het gelijk fiks duur is, zolang het niet stuk gaat is er natuurlijk niets aan de hand. :)
op zich is het helemaal prima om die vooroordelen te hebben, maar dan is het misschien handiger om gewoon enkel te zoeken naar een handbak zonder turbo en er niet meer over na te denken. En dan is de keuze nu eenmaal minder en duurt de zoektocht wat langer.
Wil de keuze ook niet teveel beperken maar afwegen van het een tov het ander is wel lastig
Als je nu al je eisen en wensen op een rijtje zet en deelt, gerangschikt van belangrijkste naar minder belangrijk, dan is het misschien wat makkelijk voor ons om mee te denken. Sowieso ben je uiteraard al een stap verder door de discussie in deze draad.
Dat laatste is zeker het geval! (y) Er zelf op reageren helpt me ook met het er over nadenken.
[...]
Als het puur om een uitsparing in de bumper gaat dan is eruit zagen/frezen/schuren misschien een optie?
Is al een tijd geleden maar dat was geen optie, waarom weet ik niet meer. Misschien de plaatsing van de sensoren of de stevigheid van de bumper na inzagen.
[...]
Meer cilinderinhoud doe je niet enkel voor ‘prestaties’ in de zin van snel rijden of accelereren. Die prestatie zit hem er ook in dat de motor bij normaal gebruik meer marge heeft. Met een turbo is niet per definitie iets mis. Alleen een turbo in combinatie met een heel klein blok geeft een auto die wel flink moet werken. Zeker als die voorheen bereden is door iemand met Formule 1 aspiraties kan dat slecht uitpakken. Als je per se geen turbo wil, dan zou ik juist kijken naar een iets grotere cilinderinhoud. En het hoeft niet gelijk een V8 van 4 liter te zijn, uiteraard.
Dat is precies wat ik ook doe. 1.2 met turbo is een nono, 1.6 al veel minder moeite mee. Dat is ook wel de minimale cilinder inhoud voor een motor zonder turbo trouwens want dat kan in mijn huidige Mondeo net. Of net niet lekker eigenlijk indien volledig beladen. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:54:
Precies dat laatste inderdaad!
TS zal waarschijnlijk uitkomen bij een auto van ongeveer 10 jaar oud met wat "ervaring" qua km's.
Nu het budget opgehoogd is is dat wel het maximale qua ouderdom eigenlijk.
Het is niet leuk als dan na het 1e of 2e jaar gelijk de turbo moet worden gereviseerd of de automaat gaat haperen.
Dat zou niet zonmooi zijn inderdaad, hoewel binnen een jaar indien 1 jaar garantie is het natuurlijk geen probleem. ;)
Kijk naar een no nonsense auto die groot genoeg is. Zet hem bij aankoop eerst op de brug en kijk vooral naar roestvorming en olielekkage aan de onderkant. Is de wagen droog en roestvrij,
Heb geen brug en alsnog zou ik er dan weinig tot niets zinnigs over kunnen zeggen ben ik bang. :|
heeft zijn beurtjes op tijd gehad (kijk onderhoudsboekje) staan er niet al teveel km's op de teller (niet heel veel meer dan 100.000) dan kan er niet veel mis gaan.
Kijk dat zijn zaken die wel haalbaar zaken! ;)
Daar heb ik toch al geen interesse in en is ongetwijfeld ook duurder dan de niet-sportieve uitvoering dus valt daarmee automatisch al af. :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Als ik deze twee auto's vergelijk:De cijfers Ford Mondeo vs Mazda 6:
- Januari 2018 vs maart 2016
- € 14.994 vs 15.930
- 85.054 vs 126.410 Km

Dan lijkt die Mondeo voor mijn gevoel aantrekkelijker.
Hij is een kleine 2 jaar nieuwer dan de Mazda 6. Een kleine 1K goedkoper en ruime 40K minder kilometers. Over die afstand doen wij grofweg 4 jaar!

Dat zijn toch forse verschillen.
Blijkbaar vind 'de markt' dit vergelijkbare waar voor je geld gezien de bij elkaar liggende prijzen.
Is zo'n Mondeo dan zoveel onbetrouwbaarder dat dit de extra ouderdom en veel hogere km-stand van de Mazda compenseert?

De Mondeo is alleen wel een 1.5 met turbo wat ik wat minder vind (maar gelukkig geen 1.2 ofzo)
Maar die wankelmotor van die Mazda 6 is blijkbaar ook niet super betrouwbaar schreef iemand hierboven.

Ik heb de specs trouwens niet uitgebreid naast elkaar gelegd, maar viel me wel meteen op dat de Mondeo geen trekhaak heeft maar dat zal de vergelijking niet heel anders maken denk ik want zal hooguit een paar honderd duurder geweest zijn met is mijn gevoel.

• jadjong
  • Niet online
Beide auto's hebben 15k per jaar gedaan, beetje lood om oud ijzer wat mij betreft. Mazda lijkt een iets luxere variant (leder bekleding, stoelen verwarmd en elektrisch verstelbaar) terwijl de Mondeo vrij weinig opties heeft bovenop de vier wielen en een stuur. :P Elektrisch verstelbare stoelen zijn heerlijk als de regelmatige bestuurders van verschillende lengte zijn, dan schuift bij ontgrendelen auto de stoel en spiegels gelijk naar de goede plek.

• vogelmans
Vliegvlug schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:50:

De Mondeo is alleen wel een 1.5 met turbo wat ik wat minder vind (maar gelukkig geen 1.2 ofzo)
Maar die wankelmotor van die Mazda 6 is blijkbaar ook niet super betrouwbaar schreef iemand hierboven.
De Mazda 6 heeft een "SkyActiv" motor dat is GEEN Wankelmotor. Mazda gebruikte de Wankel(rotatie) motor alleen voor sportwagens (RX7 en RX8). Rotatie motoren zijn heel hoogtoerige motoren en met weinig cilinderinhoud worden daar veel pk's uitgeperst. Deze motoren hebben schijven ipv zuigers en gaan vrij snel olie lekken. Mazda heeft de Rotatiemotor steeds doorontwikkeld en zit nu als "range extender" in een EV omdat deze motor compact en stationair draaiend stil en heel zuinig is.

De Sky Activ motor van de Mazda 6 is eigenlijk een "gewone" verbrandingsmotor waarbij de verbranding in de cilinders ietsje anders verloopt.
Deze motoren hebben in verhouding tot de cilinderinhoud wat minder koppel (trekkracht) maar zijn realtief zuinig en schoon. Zonder turbo kunnen deze motoren toch aan de emissie eisen voldoen.
Om toch voldoende trekkracht te leveren heeft Mazda de cilinderinhoud wat groter dan gemiddeld gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door vogelmans op 20-02-2026 09:17 ]

• vogelmans
Vliegvlug schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:50:
Als ik deze twee auto's vergelijk:De cijfers Ford Mondeo vs Mazda 6:
- Januari 2018 vs maart 2016
- € 14.994 vs 15.930
- 85.054 vs 126.410 Km

Dan lijkt die Mondeo voor mijn gevoel aantrekkelijker.
Hij is een kleine 2 jaar nieuwer dan de Mazda 6. Een kleine 1K goedkoper en ruime 40K minder kilometers. Over die afstand doen wij grofweg 4 jaar!
Als je met dit verhaal naar de Mazda dealer gaat kun je waarschijnlijk nog wel wat van de prijs afhalen, er is altijd wat marge. Mij dunkt dat de prijzen tussen beide wagens gelijk getrokken kunnen worden.

Beide auto's zijn goed. De turbo van de Ford kan nog wel een tijdje mee. De motor van de Mazda kan nog 2x het klokje rond zonder noemenswaardige problemen.
Als je moeilijk kunt kiezen dan zou ik beide auto's gaan bekijken en vooral een proefrit maken!
In ieder geval ken je de sterke en zwakke punten van de Ford. De Mazda is een hele nieuwe ervaring.

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:43
Ik zie het zo: Japanse auto's hebben wel vaker een hogere restwaarde. Een hogere aanschafprijs nu, betekent mogelijk ook een hogere inruilwaarde straks. Ook vermoed ik dat bij een dealer meer marge zit waardoor meer ruimte is voor onderhandelen, zoals bijvoorbeeld nieuwe banden of korting.

Daarbij komt dat de prijsopgave voor het monteren van een trekhaak nog best prijzig zou kunnen zijn. Echter kun je dat ook meenemen in de onderhandelingen bij de Mondeo. Krijg dat dus goed helder, zodat je weet wat je uiteindelijk voor beiden zou gaan betalen en wat je daarvoor krijgt.

Tot slot: ik zou zelf gaan voor de Mazda ivm de oorspronkelijke wens voor betrouwbare, geen verrassingen motorblok zonder turbo. Maar ga vooral in beide auto's zitten, proefrijden, om te kijken hoe het voelt. Vergeet vooral de onderhoudsboekjes niet. De Mondeo heeft elk jaar een stempel, maar als dat alleen APK en nieuwe olie is maar banden, remmen en distributie zijn nog niet gedaan (hint: tien jaar is de geadviseerde max, dus dit kan nog de originele zijn), dan zitten er veel kosten aan te komen het eerste jaar. Hetzelfde geldt uiteraard voor de Mazda, maar de geadverteerde prijs vertelt nooit het volledige verhaal. Ga dus gewoon in gesprek en vraag ernaar. Soms gaat het ook om het gevoel wat je krijgt bij een bedrijf/verkoper. Succes.

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

Pagina: 1 2 Laatste