Andere stationwagen voor max. €12K

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:09:
Ik kom er net achter dat je met een Toyota Auris Hybrid maar maximaal 345Kg kan trekken: Prius of Auris rijden met aanhanger

Dus daarop heeft een trekhaak eigenlijk geen zin. :|

De Toyota Corolla 1.8 (en 2.0) Hybrid versie is wat dat betreft wel een optie: ongeremd maximaal 450 kg en geremd maximaal 750 kg.

Zijn mooie auto's en grofweg 2 jaar jonger wat heel fijn is maar ook gelijk weer ~€2500 duurder waarmee ik het budget moet oprekken tot €20K en zo blijf je bezig... :X
Corolla TS O+

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:05
Vliegvlug schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:50:
Als ik deze twee auto's vergelijk:De cijfers Ford Mondeo vs Mazda 6:
- Januari 2018 vs maart 2016
- € 14.994 vs 15.930
- 85.054 vs 126.410 Km

Dan lijkt die Mondeo voor mijn gevoel aantrekkelijker.
Hij is een kleine 2 jaar nieuwer dan de Mazda 6. Een kleine 1K goedkoper en ruime 40K minder kilometers. Over die afstand doen wij grofweg 4 jaar!

Dat zijn toch forse verschillen.
Blijkbaar vind 'de markt' dit vergelijkbare waar voor je geld gezien de bij elkaar liggende prijzen.
Is zo'n Mondeo dan zoveel onbetrouwbaarder dat dit de extra ouderdom en veel hogere km-stand van de Mazda compenseert?

De Mondeo is alleen wel een 1.5 met turbo wat ik wat minder vind (maar gelukkig geen 1.2 ofzo)
Maar die wankelmotor van die Mazda 6 is blijkbaar ook niet super betrouwbaar schreef iemand hierboven.

Ik heb de specs trouwens niet uitgebreid naast elkaar gelegd, maar viel me wel meteen op dat de Mondeo geen trekhaak heeft maar dat zal de vergelijking niet heel anders maken denk ik want zal hooguit een paar honderd duurder geweest zijn met is mijn gevoel.
Het scheelt natuurlijk ook waar je een auto koopt. In dit geval een autohandelaar met een loods vol occasions die ze in- en verkopen vs een dealer. Die laatste zal gemiddeld genomen wat duurder zijn.

Ik zou gewoon de knoop doorhakken en een auto kopen rond het bedrag wat je uit wilt geven.
Met elk merk auto kan je pech hebben. Je kan er nog maanden over denken, of gewoon kopen, bij een fatsoenlijk bedrijf.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:00

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Trichoglossus schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Ik zou gewoon de knoop doorhakken en een auto kopen rond het bedrag wat je uit wilt geven.
Met elk merk auto kan je pech hebben. Je kan er nog maanden over denken, of gewoon kopen, bij een fatsoenlijk bedrijf.
Daar heb je wel een punt hoor maar ik ben gewoon niet zo’n persoon die winkel kan binnenlopen het eerste de beste product uit de schappen pakt en afrekent. Wil altijd wel weten welke kenmerken iets heeft en hoe zich dat verhoudt tot ander producten en merken en of het aansluit bij mijn wensen en uiteraard ook wat het kost.

Dat vind ik soms zelf ook wel irritant en wat ook niet helpt is dat het wikken en wegen best lang in beslag neemt. Voordeel is dat ik me achteraf minder hoef te verwijten en soms komt van uitstel ook afstel en blijk ik het achteraf helemaal niet nodig te hebben. Scheelt dan weer een nodeloze aankoop. ;)

Keerzijde is dat ik daardoor ook wel eens misgrijp bij tweedehands producten, heb ik besloten dat ik het wel wil hebben en dan is het al verkocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 21-02-2026 10:56 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:12
Misschien kun je het autobedrijf waar je jouw huidige auto in onderhoud hebt laten kijken naar een andere wagen, mits je vertrouwen in het bedrijf hebt.
Zij hebben er verstand van en hebben ook hun connecties. Geef jouw wensen door zoals hier op dit forum.
Je weet nu ongeveer wat dergelijke auto's kosten, een monteur kan voor een goeie uitkijken.

Nog een tip: aan de binnenkant van een auto kan je zien hoe er met de wagen is omgesprongen. Als er aan de bnnenkant veel beschadigingen zijn en vlekken op de bekleding dan was de vorige eigenaar niet zo zuinig op zijn vehikel.

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:53
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Daar heb je wel een punt hoor maar ik ben gewoon niet zo’n persoon die winkel kan binnenlopen het eerste de beste product uit de schappen pakt en afrekent.
Ik weet niet hoe ver je woont van de betreffende verkoper, maar wat is er mis met even bellen/binnenlopen/proefrijden? Daarmee koop je niets direct van de plank, maar krijg je wel de gewenste informatie en een gevoel bij de verkoper. Simpelweg de deur weer uit lopen kan altijd :)

Houd je daar verder iets in tegen? Stel dat een auto het volgende heeft:
- Trekhaak / voldoende trekgewicht
- Parkeersensoren v+a
- Cruise + climate control
- Distributie set reeds vervangen
- Redelijke-goede staat (A-merk)banden/remmen

Of stel dat dit in orde wordt gemaakt, dat er voor aflevering nieuwe olie en filters in gaan, dat je 12 maanden pechhulp krijgt, net als 12 maanden garantie, en dat er misschien is te praten over de prijs of ze een mooi inruilbod doen op je huidige auto.

Dan kan een andere auto ook heel mooi en goed zijn, maar dan volstaat deze toch ook? En dan heb je de eerste twee jaar niet tot nauwelijks kosten.

Zonder te willen pushen, zou ik minder twijfelen en gewoon eens contact met ze opnemen om te vragen of bijvoorbeeld de distributie al is gedaan. Of dat je 'm een keer naar je eigen garagist mag meenemen (als je in de buurt woont) om voor een klein bedrag een aankoopkeuring te laten doen. Eventuele punten kun je dan meenemen in de onderhandelingen. Dat vindt een dealer heel normaal.

Een nieuwe bank/fiets/tv/auto kan naast kopzorgen vooraf, ook heel veel plezier en geluk achteraf geven :)

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:55:
Misschien kun je het autobedrijf waar je jouw huidige auto in onderhoud hebt laten kijken naar een andere wagen, mits je vertrouwen in het bedrijf hebt.
Op zich een goede tip maar het huidige garagebedrijf waar ik zit ben ik eigenlijk niet van plan terug te gaan.

Toch teveel dingen gehad waardoor ik aan ze ben gaan twijfelen zoals bellen dat remschijven vervangen moeten worden om nadat ik aangeef dat het 3 jaar eerder al gedaan is ze zeggen "oh ja, klopt, dan hoeft het inderdaad niet" |:(
Een klonk bij optrekken en remmen onder de motorkap na onderhoud en bleek een van de motorsteunen niet goed terug vastgezet te zijn.
En als laatste nu de reden dat ik naar een andere auto moet kijken: de achterophanging is niet meer te verstellen en voor nog nauwelijks geven ze aan. Hoe kan dat vraag ik me dan af, waaarom hebben ze daar dan de afgelopen jaren niets aan gedaan? Is ook niet dat we al 3 jaar klagen over 'verspringende' voorwielen bij wegrijden en maximaal uitsturen maar dan krijg je als antwoord dat dat normaal is. :?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:37
Ford 1.5 ecoboost is toch een driecilinder ? Reden waarom de motoren EcoBoom genoemt worden zijn de natter riemen die door langzaam de oliepomp te verstoppen voor fataal einde zorgen, zelfs als ze niet breken dus. Nu heeft Ford speciaal voor de distributiekettingliefhebbers dus de 1.5 EcoBoost met distributieketting, jammer maar helaas hebben ze de natte riem van de oliepomp niet door ketting vervangen en blijft de naam dus 1.5 EcoBoom.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
geelers schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Ik weet niet hoe ver je woont van de betreffende verkoper, maar wat is er mis met even bellen/binnenlopen/proefrijden? Daarmee koop je niets direct van de plank, maar krijg je wel de gewenste informatie en een gevoel bij de verkoper. Simpelweg de deur weer uit lopen kan altijd :)
Dat staat toevallig voor vanmiddag op het programma! :)
Even bij een Toyota dealer langs om te kijken naar wat Auris en Corolla TS-en die ze daar hebben.

Wilde hetzelfde voor Mazda doen maar die hebben alleen vrij nieuwe occasions die veel te duur zijn. Helaas geen CX-5 of 6, wel een aantal 6e maar die zijn onbetaalbaar.
Dus heeft helaas geen zin daar langs te gaan
Een nieuwe bank/fiets/tv/auto kan naast kopzorgen vooraf, ook heel veel plezier en geluk achteraf geven :)
Ik denk dat ik atypische ben want dat heb ik meestal niet met nieuwe dingen. Ga ze altijd met tegenzin ophalen of uitpakken.

Het vervuld een functie en daar gaat het me om en dat kan plezier geven maar van het ding zelf wordt ik niet blij of gelukkig in de regel.

Als ik straks uiteindelijk een andere auto heb gevonden ga ik die ook met tegenzin ophalen weet ik nu al.

• vogelmans
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:29:
[...]

En als laatste nu de reden dat ik naar een andere auto moet kijken: de achterophanging is niet meer te verstellen en voor nog nauwelijks geven ze aan. Hoe kan dat vraag ik me dan af, waaarom hebben ze daar dan de afgelopen jaren niets aan gedaan? Is ook niet dat we al 3 jaar klagen over 'verspringende' voorwielen bij wegrijden en maximaal uitsturen maar dan krijg je als antwoord dat dat normaal is. :?
De verspringende voorwielen kan inderdaad normaal zijn bij maximale stuuruitslag, zeker als de banden wat breder zijn (195 of meer) en wat minder profiel. Als het koud is (hard rubber) kan het nog erger zijn.
Achterwielen zijn moeilijk uit te lijnen en vaak een gevolg van versleten rubbers in de ophanging (speling).

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:49:
[...]

De verspringende voorwielen kan inderdaad normaal zijn bij maximale stuuruitslag, zeker als de banden wat breder zijn (195 of meer) en wat minder profiel. Als het koud is (hard rubber) kan het nog erger zijn.
Maar wel gek dat het daarvoor niet optradt en opeens wel, en dat wordt dan zo makkelijk afgedaan. Geeft me als klant geen goed gevoel, zeker gecombineerd met het feit dat, nu het achterwiel niet meer goed gesteld kan worden, ik pas te horen krijg dat het afstellen van de voorwiel ook nauwelijks meer gaat.
Achterwielen zijn moeilijk uit te lijnen en vaak een gevolg van versleten rubbers in de ophanging (speling).
Dat was bij het achterwiel wat niet meer afgesteld kon worden inderdaad het geval, daar moesten rubbers en wat stangetjes vervangen worden. Dat was sowieso al een dure reparatie maar omdat het er allemaal nogal vastgeroest uitzag was het de vraag of het überhaupt nog los zou komen waardoor de uiteindelijke reparatiekosten totaal onzeker werden.
Worden dat soort zaken dan niet geconstateerd tijdens eerdere beurten en ingevet, het roest toch niet zo enorm in één jaartje? :S
Het zag er voor mijn lekenoog in elk geval enorm verroest uit en de garage was er dus zelf ook totaal niet gerust op.

• Vdvmark

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:31
Speedyco schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:32:
Die Kia kan nog wel wat aan hoor. Koreaans en Japans zijn wel erg betrouwbare merken volgens verschillende onderzoeken. In die range zitten ook de 1.6 GDI en 1.6TGDI (turbo) motoren die fijn rijden.
Volgensmij zijn juist de 1.6 (t)gdi,s niet helemaal vrij van gebreken. Slecht zijn ze zeker niet. Maar kunnen wel hoog olie verbruik hebben.

Persoonlijk zou ik dan een 1.0 t-gdi pakken of iets uit de vag stal met de 1.0 tsi.

Ford stations mooie autos maar welke blokken precies betrouwbaar zijn werkelijk geen ideel?! Je hebt naast natte riem dat.na een bepaald jaar is opgelost ook blokken waar het onderblok van scheurt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Niet zo mooi roestvrij kan ik je zeggen! :)

Geen geld trouwens, €175 en €80 verzendkosten maar het ging ook niet om het materiaal maar om de arbeidskosten van het demonteren en weer monteren.

Diegene uit jouw link is trouwens niet op voorraad dus dit zal wel een generieke foto zijn en hoeft er dus niet altijd zo goed uit te zien, vast maar net wat ze op dat moment gedemonteerd hebben.

• Vdvmark
Klein klusje lijkt t me niet nee. Van boven kan jouwe er net zo uitzien.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gisteren even bij een Toyota dealer in de buurt geweest om te kijken naar zowel de Auris Hybrid TS als de Corolla Hybrid TS.
Er stonden er een stuk of 15 gok ik, verhouding 7 om 8 als grove schatting.

Helaas blijkbaar parkeersensoren nogal zeldzaam te zijn bij deze modellen, de meeste mensen vind enkel een achteruitrijcamera blijkbaar voldoende want geen enkele Auris had sensoren (ook al stond er op de website van de dealer wel dat er een het zou moeten hebben maar dat bleek niet zo) en van de Corolla’s enkel de twee die een GR Sportpakket hadden.
Daarvan zaten de sportstoelen helaas minder goed dat de normale stoelen hoewel dit ook gelijk weer de enige twee auto’s waren met een verstelbare lendesteun in de stoel wat ik wel erg fijn vond.
Ik kreeg even de indruk dat deze opties dan aan het GR sportpakket vast zaten maar dat blijkt gelukkig niet het geval wist een medewerker daar me te vertellen.

Wat ik aan de Corolla prettiger vond dan de Auris is de cruiscontrol knoppen op het stuur ipv zo’n los stokje en dat het midden scherm hoger geplaatst is.

Bij de Auris zat de 12V en USB aansluiting echter weer veel handiger voor de versnellingsbakknopjes ipv in het afgesloten vakje van middenconsole tussen de voor stoelen in. Dat vind ik echt een ongelofelijk onhandig plek.

Het was sowieso een erg nuttig bezoek, vooral vanwege de ontdekking dat de bagageruimte meerdere lagen kent.
De Auris TS zou 530 liter moeten hebben en de Corolla TS zelfs 598 liter, maar op het eerste gezicht lijken ze dat beiden niet te halen en zo voor het oog zie ik eigenlijk ook geen verschil tussen beiden maar had geen rolmaat mee dus niet op kunnen meten.

Ik ging er vanuit dat ze beiden een vlakke laadvloer zouden hebben en dat is ook wel zo maar wel met een slimme kunstgreep. De zitting van de achterbank kan namelijk niet naar voren worden geklapt zoals bij de Mondeo omdat daar het accupakket onder zit en er is dus geen ruimte om de rugleuningen van de achterbank op die plek te laten wegvallen.
Als ‘oplossing’ hebben ze er dus voor gekozen de bagageruimte te verhogen zodat het wel gelijk ligt met de platte rugleuningen.
De vloer heeft daardoor dus een dubbele bodem, of driedubbel zelfs als je het vak voor het reservewiel meerekent.

Dat is tussen de Auris en Corolla net even anders uitgevoerd.
Modulaire bagageruimte Toyota Auris Hybrid TS
Hierbij zijn er eigenlijk twee vloeren, een bovenste en een onderste. De onderste is wat korter en ligt op de rand van een relatief grote plastic vakjesbak waarop een deksel zit die een doorlopende gedeelte van de laadvloer vormd als hij dicht zit. De vloer loopt dan vlak, of eigenlijk enigszins omhoog, door als de achterbankleuningen plat liggen:
Bagageruimte Toyota Auris Hybrid TS 2018
De inhammen links en rechts blijven wel op het hogere niveau, aan de rechterkant zit een bakje met deksel en links is afgesloten want daar zit de 12V accu van de benzinemotor verstopt.

Het vak voor de reservewiel is onafgewerkt en zat op de foto hier een bak in, maar twee andere auto’s hadden gewoon een open ruimte met daarin zo’n bandenreparatie spuitbus. Heb ze niet allemaal open getrokken bij elke auto maar kreeg de indruk dat een reservewiel niet standaard is en weinig als optie gekozen is. Maar het kan dus wel.

Als je op vakantie gaat en alle ruimte wilt gebruiken kan je de bovenste vloer en plastic bak met deksel gewoon thuis laten.
Modulaire bagageruimte Toyota Corolla Hybrid TS
Hier is er maar één vloer en niet een dubbele zoals bij de auris. Deze kan je heel makkelijk met één hand in de hoge of lage stand zetten met een ingenieus systeem van schuin aflopende stukken plastic links en rechts.
Waardoor je geen tweede vloer nodig hebt en dat scheelt er weer uithalen en ergens opslaan als je de volledige hoogte van de achterbak nodig hebt.

Hier is ook weer een plastic vakkenbak achterin die het laatste stukje naar de achterbank opvult en waarop de vloer in de hoge stand op rust, maar deze is een stuk minder groot dan die van de Auris. Het is meer een excuus om een randje te hebben denk ik.
Deze bak kan er ook uit maar dan blijft er alsnog een plastic drempel over ipv dat de vloer tot de achterbank helemaal doorloopt zoals bij de Auris. Vond dat wel erg vreemd om te zien eigenlijk want kost toch weer ruimte en lijkt verder nutteloos.

Het vak voor het reservewiel is hier helemaal bekleed met eenzelfde stof stof als die van de vloer en hier lijkt een reservewiel plaatsen daarom niet meer de bedoeling, Hoewel ik onder de stof nog wel het plaatje leek te zien waar bij de Auris het schroefdraad om het wiel mee vast te zetten in zit.

De zijvlakken bij de inkeping achter de wielen zijn hier niet vast maar voorzien van verwijderbare schotten zodat de laadvloer daar vlak doorloopt als deze in de laagste stand is gezet, wat wel een verbetering is tov de Auris.
Dit geldt voor de rechter inkeping trouwens alleen voor het 1.8L motor model want bij het 2.0L model zit daar de 12V accu verstopt omdat deze niet in de motorruimte past vanwege de grotere motor.
Er is daar dan helemaal geen inkeping meer en loopt het de zijwand daar op dezelfde manier door zoals ter hoogte van het achterwiel en verlies je daar best veel ruimte. Nog een goede reden om bij de Corolla voor de 1.8 te gaan ipv de 2.0 want die is natuurlijk sowieso duurder. ;)
Bagageruimte Toyota Corolla Hybrid TS 2020

Ik krijg sterk het vermoeden dat opgegeven laadvolumes met de vloer op de laagste stand zijn en met die plastic vakjesbak eruit.
En verder krijg ik het idee dat bij de Corolla het vak voor het reservewiel meetelt om aan die 68L extra te komen aangezien het met stof bekleed is en daarom niet meer primair een reservewiel vak is zoals bij de Auris maar geteld wordt als extra bagageruimte.

Want ik had echt niet het idee dat de Corolla bagageruimte groter was dan de Auris maar als ik het mis heb hoor ik het graag. :)

Volgende weekend even langs voor een proefrit in zowel de Auris als Corolla 1.8, ben benieuwd of het veel uitmaakt qua rijden.
Wat ze me wel vertelden is dat de Corolla zuiniger is omdat het hybride systeem daar actief kan meehelpen tot 90Km/u waar dat bij de Auris maar tot 70Km/u is.
Dus als je veel 80Km wegen rijdt kan ik me dat wel voorstellen.

Verder wil ik nog kijken of ik ergens in de buurt nog de Mazda 6 en CX-5 kan bekijken en rijden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:12:
[...]

@Vliegvlug
[1] Een Toyota dealer kan inzien of er nog garantie is op de hybride accu.
[2] Als je bij een dealer het onderhoud of een losse Hybrid Zekerheid Controle laat uitvoeren voor je Auris, dan krijg je bij succesvol voltooien 1 jaar dekking op de hybride accu, ook al is de Auris al 12 jaar niet bij de dealer geweest. Dit is mogelijk tot 15 jaar.
[3] De 20 jaar garantie is op de con-/inverter. Dit is een belangrijk onderdeel bij een EV, HEV of PHEV. Te kort door de bocht; het maakt stroom van de elektromotor of stopcontact kabel geschikt om in de accu op te slaan en om stroom uit de accu te gebruiken voor bijv. de aandrijving. Aan deze garantie is geen kilometerbeperking, wel dien je voordat het defect raakt twee specifieke terugroepacties uitgevoerd te hebben.
Nog bedankt voor deze uiterst interessante garantie informatie!

Heb dat gisteren uiteraard ook nagevraagd bij de Toyota dealer en een verkoper daar gaf aan dat de garantie op het hybride systeem inderdaad 15 jaar is zolang deze bij een Toyota dealer wordt onderhouden maar dat alleen de eerste 10 jaar vanuit Toyota zelf is en de laatste 5 jaar vanuit de dealer.
Vind dat toch wel wat minder klinken want wanneer je dealer failliet gaat of er mee ophoudt ben je je resterende garantie kwijt lijkt me. :|

Wat betreft de 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter ging bij hem echter geen enkel belletje rinkelen, het zei hem echt helemaal niets gaf hij aan.
Nu stonden we op dat moment wel naast een Corolla Hybrid maar dan zou je toch op zijn minst verwachten dat hij er dan voor de Auris van gehoord had.

Geldt die garantie trouwens ook voor de con-/inverter van de Corolla Hybrid of enkel voor de Auris?

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:24
Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:45:
[...]

Heb dat gisteren uiteraard ook nagevraagd bij de Toyota dealer en een verkoper daar gaf aan dat de garantie op het hybride systeem inderdaad 15 jaar is zolang deze bij een Toyota dealer wordt onderhouden maar dat alleen de eerste 10 jaar vanuit Toyota zelf is en de laatste 5 jaar vanuit de dealer.
Vind dat toch wel wat minder klinken want wanneer je dealer failliet gaat of er mee ophoudt ben je je resterende garantie kwijt lijkt me. :|

Wat betreft de 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter ging bij hem echter geen enkel belletje rinkelen, het zei hem echt helemaal niets gaf hij aan.
Nu stonden we op dat moment wel naast een Corolla Hybrid maar dan zou je toch op zijn minst verwachten dat hij er dan voor de Auris van gehoord had.

Geldt die garantie trouwens ook voor de con-/inverter van de Corolla Hybrid of enkel voor de Auris?
De 15 jaar op inverter is alleen voor de Auris / Prius / Prius Wagon aangezien een bepaalde update op die modellen voor problemen kan zorgen later in de levensduur van de auto.

En ja, die garantie is ook gewoon bij een andere dealer te claimen. Dat is namelijk Europees geregistreerd in het centrale garantiesysteem. Uit m'n hoofd (bijvoorbeeld) foutcode P094A is even uitzoeken of de betreffende auto ooit deze update heeft gehad (ook gewoon op te zoeken in het centrale garantiesysteem). En als dat het geval is, dan gaat er gewoon gratis een nieuwe inverter/converter in. Of dat nu een NL, Belgische of Franse auto is. Ook als die auto toevallig strandt op vakantie in Spanje.

Ik merk wat bezorgdheid wat betreft betrouwbaarheid. Ik zou willen benadrukken dat de hybride techniek bij Toyota echt zeer vergevorderd en doorontwikkeld is. Het gaat nagenoeg nooit kapot. Ook een CVT bak, ik heb maar 1 keer meegemaakt dat ie kapot ging, en er gingen heel wat auto's door mijn handen qua garantie ;) Toyota stuurt dan gewoon een complete bak op, omdat het te complex is om te reviseren.

Join het GoT Pulse-Team!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:05:
Gisteren even bij een Toyota dealer in de buurt geweest om te kijken naar zowel de Auris Hybrid TS als de Corolla Hybrid TS.
Er stonden er een stuk of 15 gok ik, verhouding 7 om 8 als grove schatting.

Helaas blijkbaar parkeersensoren nogal zeldzaam te zijn bij deze modellen, de meeste mensen vind enkel een achteruitrijcamera blijkbaar voldoende want geen enkele Auris had sensoren (ook al stond er op de website van de dealer wel dat er een het zou moeten hebben maar dat bleek niet zo) en van de Corolla’s enkel de twee die een GR Sportpakket hadden.
Daarvan zaten de sportstoelen helaas minder goed dat de normale stoelen hoewel dit ook gelijk weer de enige twee auto’s waren met een verstelbare lendesteun in de stoel wat ik wel erg fijn vond.
Ik kreeg even de indruk dat deze opties dan aan het GR sportpakket vast zaten maar dat blijkt gelukkig niet het geval wist een medewerker daar me te vertellen.

Wat ik aan de Corolla prettiger vond dan de Auris is de cruiscontrol knoppen op het stuur ipv zo’n los stokje en dat het midden scherm hoger geplaatst is.

Bij de Auris zat de 12V en USB aansluiting echter weer veel handiger voor de versnellingsbakknopjes ipv in het afgesloten vakje van middenconsole tussen de voor stoelen in. Dat vind ik echt een ongelofelijk onhandig plek.

Het was sowieso een erg nuttig bezoek, vooral vanwege de ontdekking dat de bagageruimte meerdere lagen kent.
De Auris TS zou 530 liter moeten hebben en de Corolla TS zelfs 598 liter, maar op het eerste gezicht lijken ze dat beiden niet te halen en zo voor het oog zie ik eigenlijk ook geen verschil tussen beiden maar had geen rolmaat mee dus niet op kunnen meten.

Ik ging er vanuit dat ze beiden een vlakke laadvloer zouden hebben en dat is ook wel zo maar wel met een slimme kunstgreep. De zitting van de achterbank kan namelijk niet naar voren worden geklapt zoals bij de Mondeo omdat daar het accupakket onder zit en er is dus geen ruimte om de rugleuningen van de achterbank op die plek te laten wegvallen.
Als ‘oplossing’ hebben ze er dus voor gekozen de bagageruimte te verhogen zodat het wel gelijk ligt met de platte rugleuningen.
De vloer heeft daardoor dus een dubbele bodem, of driedubbel zelfs als je het vak voor het reservewiel meerekent.

Dat is tussen de Auris en Corolla net even anders uitgevoerd.
Modulaire bagageruimte Toyota Corolla Hybris TS
Hierbij zijn er eigenlijk twee vloeren, een bovenste en een onderste. De onderste is wat korter en ligt op de rand van een relatief grote plastic vakjesbak waarop een deksel zit die een doorlopende gedeelte van de laadvloer vormd als hij dicht zit. De vloer loopt dan vlak, of eigenlijk enigszins omhoog, door als de achterbankleuningen plat liggen:
[Afbeelding: Bagageruimte Toyota Auris Hybrid TS 2018]
De inhammen links en rechts blijven wel op het hogere niveau, aan de rechterkant zit een bakje met deksel en links is afgesloten want daar zit de 12V accu van de benzinemotor verstopt.

Het vak voor de reservewiel is onafgewerkt en zat op de foto hier een bak in, maar twee andere auto’s hadden gewoon een open ruimte met daarin zo’n bandenreparatie spuitbus. Heb ze niet allemaal open getrokken bij elke auto maar kreeg de indruk dat een reservewiel niet standaard is en weinig als optie gekozen is. Maar het kan dus wel.

Als je op vakantie gaat en alle ruimte wilt gebruiken kan je de bovenste vloer en plastic bak met deksel gewoon thuis laten.
Modulaire bagageruimte Toyota Auris Hybris TS
Hier is er maar één vloer en niet een dubbele zoals bij de auris. Deze kan je heel makkelijk met één hand in de hoge of lage stand zetten met een ingenieus systeem van schuin aflopende stukken plastic links en rechts.
Waardoor je geen tweede vloer nodig hebt en dat scheelt er weer uithalen en ergens opslaan als je de volledige hoogte van de achterbak nodig hebt.

Hier is ook weer een plastic vakkenbak achterin die het laatste stukje naar de achterbank opvult en waarop de vloer in de hoge stand op rust, maar deze is een stuk minder groot dan die van de Auris. Het is meer een excuus om een randje te hebben denk ik.
Deze bak kan er ook uit maar dan blijft er alsnog een plastic drempel over ipv dat de vloer tot de achterbank helemaal doorloopt zoals bij de Auris. Vond dat wel erg vreemd om te zien eigenlijk want kost toch weer ruimte en lijkt verder nutteloos.

Het vak voor het reservewiel is hier helemaal bekleed met eenzelfde stof stof als die van de vloer en hier lijkt een reservewiel plaatsen daarom niet meer de bedoeling, Hoewel ik onder de stof nog wel het plaatje leek te zien waar bij de Auris het schroefdraad om het wiel mee vast te zetten in zit.

De zijvlakken bij de inkeping achter de wielen zijn hier niet vast maar voorzien van verwijderbare schotten zodat de laadvloer daar vlak doorloopt als deze in de laagste stand is gezet, wat wel een verbetering is tov de Auris.
Dit geldt voor de rechter inkeping trouwens alleen voor het 1.8L motor model want bij het 2.0L model zit daar de 12V accu verstopt omdat deze niet in de motorruimte past vanwege de grotere motor.
Er is daar dan helemaal geen inkeping meer en loopt het de zijwand daar op dezelfde manier door zoals ter hoogte van het achterwiel en verlies je daar best veel ruimte. Nog een goede reden om bij de Corolla voor de 1.8 te gaan ipv de 2.0 want die is natuurlijk sowieso duurder. ;)
[Afbeelding: Bagageruimte Toyota Corolla Hybrid TS 2020]

Ik krijg sterk het vermoeden dat opgegeven laadvolumes met de vloer op de laagste stand zijn en met die plastic vakjesbak eruit.
En verder krijg ik het idee dat bij de Corolla het vak voor het reservewiel meetelt om aan die 68L extra te komen aangezien het met stof bekleed is en daarom niet meer primair een reservewiel vak is zoals bij de Auris maar geteld wordt als extra bagageruimte.

Want ik had echt niet het idee dat de Corolla bagageruimte groter was dan de Auris maar als ik het mis heb hoor ik het graag. :)

Volgende weekend even langs voor een proefrit in zowel de Auris als Corolla 1.8, ben benieuwd of het veel uitmaakt qua rijden.
Wat ze me wel vertelden is dat de Corolla zuiniger is omdat het hybride systeem daar actief kan meehelpen tot 90Km/u waar dat bij de Auris maar tot 70Km/u is.

Verder wil ik nog kijken of ik ergens in de buurt nog de Mazda 6 en CX-5 kan bekijken en rijden.
Je bent niet op zoek naar een nieuwe auto, maar naar een nieuw kofferbak lijkt het.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:22
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de mazda 6 niet een verstelbare kofferbak heeft qua hoogte zoals dus in de auris/corolla, is gewoon platte laadvloer, met de hoofdkussens op de laagste stand valt de achterbank simpelweg op de zittingen en is de laadvloer vlak (bank kan plat via hendels in de kofferbak en bij de stoelen zelf, let wel op dat de hendels in de kofferbak goed werken dit is een "zwak" punt). Verder is daar onder de laadvloer nog ruimte voor wat pech prullaria zoals hesjes, driehoek, bandensetje etc.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Denman schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:23:
[...]

De 15 jaar op inverter is alleen voor de Auris / Prius / Prius Wagon aangezien een bepaalde update op die modellen voor problemen kan zorgen later in de levensduur van de auto.
Ah, oke.
Mogelijk dat die verkoper er dan niet van wist omdat het zo te horen onderdeel uitmaakt van het hele hybride systeem.
En jij geeft nu ook aan 15 jaar voor die inverter waar eerder door @rainvs over 20 jaar gesproken werd, dus als het ook nog eens dezelfde garantietermijn heeft snap ik al helemaal hoe je dat als één geheel kan zien.

Maar die 15 jaar garantie op het hybride systeem zit wel op de Corolla Hybrid ook?
Je bovenstaande verhaal gaat alleen over die inverter toch?
En ja, die garantie is ook gewoon bij een andere dealer te claimen. Dat is namelijk Europees geregistreerd in het centrale garantiesysteem. Uit m'n hoofd (bijvoorbeeld) foutcode P094A is even uitzoeken of de betreffende auto ooit deze update heeft gehad (ook gewoon op te zoeken in het centrale garantiesysteem). En als dat het geval is, dan gaat er gewoon gratis een nieuwe inverter/converter in. Of dat nu een NL, Belgische of Franse auto is. Ook als die auto toevallig strandt op vakantie in Spanje.
Dat klinkt goed! (y)
Ik merk wat bezorgdheid wat betreft betrouwbaarheid.
In zijn algemeenheid wel, dat klopt, heb niet zo veel vertrouwen in autofabrikanten maar Toyota staat wel een stuk beter bekend natuurlijk.
In dit geval ging me het er meer om dat ik bevestiging en verduidelijking zocht voor de gestelde claim over die twee garanties. Als ze bestaan wil ik ook weten hoe het precies zit! ;)
Ik zou willen benadrukken dat de hybride techniek bij Toyota echt zeer vergevorderd en doorontwikkeld is. Het gaat nagenoeg nooit kapot. Ook een CVT bak, ik heb maar 1 keer meegemaakt dat ie kapot ging, en er gingen heel wat auto's door mijn handen qua garantie ;) Toyota stuurt dan gewoon een complete bak op, omdat het te complex is om te reviseren.
Dat schept wel vertrouwen en ook de enige reden dat ik een hybride overweeg eigenlijk want ik weet bijna zeker dat een defect hybride systeem repareren duurder uitvalt dan een kapotte turbo herstellen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:36:
[...]
Je bent niet op zoek naar een nieuwe auto, maar naar een nieuw kofferbak lijkt het.
:+
Zo komt het misschien over vanwege de foto’s maar naast de bagageruimte zijn ook de andere zaken belangrijk maar een foto van een cruise control of climate control knopje of parkeersensor rondje op een bumper voegt weinig toe aan mijn post natuurlijk. :P

Vond het kofferbak systeem van de Auris en Corolla dusdanig apart en voor mij bijzonder omdat ik het nog nooit gezien had dat ik het wel een paar foto’s waard vond.
Misschien ook nog wel nuttig voor anderen die naar zo’n auto op zoek zijn en mijn post tegenkomen. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
squashedraven schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:52:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de mazda 6 niet een verstelbare kofferbak heeft qua hoogte zoals dus in de auris/corolla,
Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een verstelbare laadvloer zoals de Auris of Corolla Hybrid die hebben hoor. Zoals ik schreef is het een kunstige noodgreep maar had liever gezien dat de kofferbak gewoon enkel de laagste stand had en het met de achterbank weggeklapt nog steeds vlak was geweest. Maar dat kan dus niet vanwege de accu van het hybride systeem wat eronder gemonteerd zit.
is gewoon platte laadvloer, met de hoofdkussens op de laagste stand valt de achterbank simpelweg op de zittingen en is de laadvloer vlak
Oh, je moet daar niet eerst het zitgedeelte van de bank omhoog doen om ruimte te maken voor de rugleuningen?
Dat klinkt dan niet zo best eerlijk gezegd. Je zou dan denken dat de kofferbakvloer lager zou kunnen zijn omdat deze nu de hoogte van de zittingen opvangt om alsnog tot een compleet vlakke laadvloer te kunnen komen. :X
(bank kan plat via hendels in de kofferbak en bij de stoelen zelf, let wel op dat de hendels in de kofferbak goed werken dit is een "zwak" punt).
De Auris en de Corolla hebben een vergelijkbaar systeem vermoed ik, die hebben allebei een handel links en rechts in de kofferbak om het corresponderende deel van de achterbank naar beneden te klappen. Geen mogelijkheid bij de stoelen zelf volgens mij maar heb daar niet op gelet eerlijk gezegd.
Toen de medewerker het voordeed deed hij dat tenminste ook vanuit de achterbak.

En wat betreft een zwak punt, dat zou bij de Auris ook wel eens een dingetje kunnen zijn want toen hij dat deed klonk er een gek geluid en bleek het staalkabeltje dat van die hendel naar de bank loopt losgeschoten te zijn uit de hendel. Is zo’n zelfde staaldraadje als voor de handremmen van een fiets gebruikt wordt zag ik.

De medewerker was er in elk geval niet door verrast en zei dat dit vaker gebeurde en het een kwestie was van de kabel weer in de hendel klikken. Hoop wel dat het niet al te vaak gebeurt want dan wordt het wel irritant natuurlijk.

Of is het bij de Mazda 6 dan ook gewoon echt stuk?
Verder is daar onder de laadvloer nog ruimte voor wat pech prullaria zoals hesjes, driehoek, bandensetje etc.
Dat is dan tenminste nog iets :P
Dat heb ik nu bij mijn Mondeo ook. Hoe diep zijn die bij de Mazda 6?

• squashedraven
[quote]Vliegvlug schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een verstelbare laadvloer zoals de Auris of Corolla Hybrid die hebben hoor. Zoals ik schreef is het een kunstige noodgreep maar had liever gezien dat de kofferbak gewoon enkel de laagste stand had en het met de achterbank weggeklapt nog steeds vlak was geweest. Maar dat kan dus niet vanwege de accu van het hybride systeem wat eronder gemonteerd zit.

[...]

Oh, je moet daar niet eerst het zitgedeelte van de bank omhoog doen om ruimte te maken voor de rugleuningen?
Dat klinkt dan niet zo best eerlijk gezegd. Je zou dan denken dat de kofferbakvloer lager zou kunnen zijn omdat deze nu de hoogte van de zittingen opvangt om alsnog tot een compleet vlakke laadvloer te kunnen komen. :X

[...]

De Auris en de Corolla hebben een vergelijkbaar systeem vermoed ik, die hebben allebei een handel links en rechts in de kofferbak om het corresponderende deel van de achterbank naar beneden te klappen. Geen mogelijkheid bij de stoelen zelf volgens mij maar heb daar niet op gelet eerlijk gezegd.
Toen de medewerker het voordeed deed hij dat tenminste ook vanuit de achterbak.

En wat betreft een zwak punt, dat zou bij de Auris ook wel eens een dingetje kunnen zijn want toen hij dat deed klonk er een gek geluid en bleek het staalkabeltje dat van die hendel naar de bank loopt losgeschoten te zijn uit de hendel. Is zo’n zelfde staaldraadje als voor de handremmen van een fiets gebruikt wordt zag ik.

De medewerker was er in elk geval niet door verrast en zei dat dit vaker gebeurde en het een kwestie was van de kabel weer in de hendel klikken. Hoop wel dat het niet al te vaak gebeurt want dan wordt het wel irritant natuurlijk.

Of is het bij de Mazda 6 dan ook gewoon echt stuk?

[...]

Dat is dan tenminste nog iets :P
Dat heb ik nu bij mijn Mondeo ook. Hoe diep zijn die bij de Mazda 6?
[/quote]

Ik had bij de Mazda het idee dat de zittingen van de achterbank juist zeer laag in de auto zaten en dat daardoor de bank niet omhoog hoefde te klappen.
Voor wat betreft diepte van het vakje gok ik een cm of 10 a 15, heb de auto al even niet meer dus kan het ook niet nakijken :+

Het kabeltje bij de Mazda was bij mij initieel te ver uitgerekt, normaliter zit er net achter de zittingen wel een stelschroef voor maar die kan ook niet alles opvangen. Kabeltje was niet losgeschoten oid kon ook wel merken dat het grote deel van de bank moeilijker ging met de hendels dan het kleine deel van de achterbank.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
squashedraven schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:23:
[…]

Ik had bij de Mazda het idee dat de zittingen van de achterbank juist zeer laag in de auto zaten en dat daardoor de bank niet omhoog hoefde te klappen.
Voor wat betreft diepte van het vakje gok ik een cm of 10 a 15, heb de auto al even niet meer dus kan het ook niet nakijken :+
Dat is ook ongeveer de diepte van de vakjes bij de Mondeo.
Wel opvallend want je zou denken dat er toch een minimale afstand tussen zitgedeelte en vloer moet zitten om niet met je benen in je nek te zitten. ;)

Maar misschien is de Mazda 6 inderdaad net paar cm lager dan de Mondeo en de afstamd zitting-vloer ook, dat zou het wel kunnen verklaren.
Het kabeltje bij de Mazda was bij mij initieel te ver uitgerekt, normaliter zit er net achter de zittingen wel een stelschroef voor maar die kan ook niet alles opvangen. Kabeltje was niet losgeschoten oid kon ook wel merken dat het grote deel van de bank moeilijker ging met de hendels dan het kleine deel van de achterbank.
Ah, oke, dan moet er dus een heel nieuw kabeltje in of hij ingekort kunnen worden.

Ze zijn trouwens aardig zeldzaam die Mazda 6 en de CX-5 nog veel meer.
Dacht gisteren zoek even een garagebedrijf in de buurt om er met de scooter heen te gaan en eens in levende lijven naar te kijken en mogelijk mee te rijden maar op 30Km afstand is geen enkele CX-5 te vinden en maar elf 6-en. :|

En dan heb ik geen andere filters dan merk “Mazda” en afstand “30Km” ingevuld. :X
Dus van die elf stuks is er geen een die ik echt zou overwegen te kopen, meerendeel te oud en de rest te duur. :'(

Een Toyota Auris of Corolla Hybrib TS is op elke straathoek te bezoeken, daar is het voornamelijk moeilijk er een met parkeersensoren voor te vinden, maar die zijn alsnog een stuk makkelijker dan überhaupt een Mazda te vinden.

• squashedraven
Vliegvlug schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:05:
[...]

Dat is ook ongeveer de diepte van de vakjes bij de Mondeo.
Wel opvallend want je zou denken dat er toch een minimale afstand tussen zitgedeelte en vloer moet zitten om niet met je benen in je nek te zitten. ;)

Maar misschien is de Mazda 6 inderdaad net paar cm lager dan de Mondeo en de afstamd zitting-vloer ook, dat zou het wel kunnen verklaren.

[...]

Ah, oke, dan moet er dus een heel nieuw kabeltje in of hij ingekort kunnen worden.

Dacht gisteren zoek even een garagebedrijf in de buurt om er met de scooter heen te gaan en eens in levende lijven naar te kijken en mogelijk mee te rijden maar op 30Km afstand is geen enkele CX-5 te vinden en maar elf 6-en. :|

En dan heb ik geen andere filters dan merk “Mazda” en afstand “30Km” ingevuld. :X
Dus van die elf stuks is er geen een die ik echt zou overwegen te kopen, meerendeel te oud en de rest te duur. :'(

Een Toyota Auris of Corolla Hybrib TS is op elke straathoek te bezoeken, daar is het voornamelijk moeilijk er een met parkeersensoren voor te vinden, maar die zijn alsnog een stuk makkelijker dan überhaupt een Mazda te vinden.
De CX-5 is natuurlijk mateloos populair en wordt ook best wel veel gereden tot het eind (gezien de doelgroep toch de oudere caravantrekker is). En de 6 is nooit echt een superpopulaire auto geweest in het D segment door tochwel de VAG lobby (lease maatschapijen) en toch wat minder naamsbekendheid dan bijvoorbeeld ford of de franse merken. (geheel onterecht in mijn opinie)

maar waarom pin je je vast op de 30km? bij de aanschaf van een auto moet je er van uit gaan dat hij helemaal top is en je dus nooit meer terug hoeft naar de dealer O-)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
squashedraven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:12:
[...]

De CX-5 is natuurlijk mateloos populair en wordt ook best wel veel gereden tot het eind (gezien de doelgroep toch de oudere caravantrekker is). En de 6 is nooit echt een superpopulaire auto geweest in het D segment door tochwel de VAG lobby (lease maatschapijen) en toch wat minder naamsbekendheid dan bijvoorbeeld ford of de franse merken. (geheel onterecht in mijn opinie)
Dat verklaart het dan wel ja dat ze veel minder goed te krijgen zijn geweest.

En misschien deed Mazda ook minder aan reclame. Die met die kabouters kan ik me nog wel herinneren maar verder niet eigenlijk.

maar waarom pin je je vast op de 30km? bij de aanschaf van een auto moet je er van uit gaan dat hij helemaal top is en je dus nooit meer terug hoeft naar de dealer O-)
Omdat de Mondeo dan wel APK gekeurd is maar is weg geadviseerd er zo weinig mogelijk in te rijden.
Dus om dat te doen om alleen de auto een keer te zien wilde ik eigenlijk de scooter pakken en viel me dus op hoe weinig van die Mazda's er dus eigenlijk zijn.

Voor de Toyota was dat wel mogelijk en hoewel degene die ze hebben staan ik zeker niet ga kopen is het wel handig om in de buurt even te kunnen kijken en er in te kunnen rijden.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:06

DropjesLover

Dit dus ->

Ik snap aan de ene kant de overweging om geen turbo te willen, maar feit is dat
A, door milieu-eisen vele auto's een kleine inhoud + turbo hebben
B, de wagens met turbo van de afgelopen 10 jaar eigenlijk lang mee gaan

Laat ik zo zeggen, ik rij nu zonder problemen een 2020 Passat (GTE) met de 1.4tsi, al 200k km op de klok en geen problemen.
De vorige auto was een 2011 Megane 3 1.5tdi, weggedaan met 270k km met een (al een jaar) kapotte airco (slangen niet leverbaar) en aankomend groot onderhoud. But the turbo ain't one :P
Mijn schoonvader rijdt al veel kilometers een Grandland, wat technisch gezien ook een 3008/5008/C5 aircorss is. Ja de 1,2 turbo is wat onderbemeten, maar komt kalm aan gewoon goed mee. Ook geen nieuwe turbo en volgens mij zelfs de beruchte natte riem, maar geen problemen.

Mazda's zijn goede auto's, maar in Nederland erg zeldzaam.
Onze stationwagen-shortlist was 2 jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J1kADVIOvK-f01uEvl5uIYcDvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnicRXU82tTqHHUayIOP7M3u.png?f=fotoalbum_large
Cijfers zoals aanschafprijs en wegenbelasting op basis van eind 2023, dus dat moet je wel even indexeren of verschuiven ;)

De Toyota's vielen af, te laag en de weinig beenruimte op de achterbank om in totaal 2 volwassenen voor en 2 achterin te zetten.
squashedraven schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Ik wist niet dat batavus stations maakte :+
Verkeerde tabel screenshot uit mn t.net fotoarchief :+

[ Voor 74% gewijzigd door DropjesLover op 26-02-2026 11:29 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• squashedraven
DropjesLover schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:16:

Laat ik zo zeggen, ik rij nu zonder problemen een 2020 Passat (GTE) met de 1.4tsi, al 200k km op de klok en geen problemen.
De vorige auto was een 2011 Megane 3 1.5tdi, weggedaan met 270k km met een (al een jaar) kapotte airco (slangen niet leverbaar) en aankomend groot onderhoud. But the turbo ain't one :P

[Afbeelding]
Ik wist niet dat batavus stations maakte :+

• Vdvmark
Vliegvlug schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:01:
[...]

En misschien deed Mazda ook minder aan reclame. Die met die kabouters kan ik me nog wel herinneren maar verder niet eigenlijk.

[...]
Was er eentje uit een hele serie om Mazda minder saai te maken(PaulMeijer/KarelBeyen/PMSvanWalbeek). Probleem vrij snel erna was de koers van de Japanse Yen, Mazda produceerde in Japan en door de yen werd Mazda duur.

• vogelmans
Vdvmark schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Was er eentje uit een hele serie om Mazda minder saai te maken(PaulMeijer/KarelBeyen/PMSvanWalbeek). Probleem vrij snel erna was de koers van de Japanse Yen, Mazda produceerde in Japan en door de yen werd Mazda duur.
Mazda is vooral wat duurder omdat het een relatief kleine fabrikant is (wel sterk groeiend) en bijna alle Mazda's voor de Europese markt worden in Japan gemaakt. Mazda heeft ook nog een fabriek in Mexico maar die productie is voor de Amerikaanse en Canadese markt.
Toevallig zag ik deze week een filmpje op Youtube van een Japanse constructeur, hij stelde de huidige fabricage methode van Mazda zelfs boven Toyota en die stond voorheen bij hem bovenaan.
Honda en Subaru plaatste hij op een gedeelde 3e plaats.

• Vdvmark
De AmazingMazda campagne was begin 90's, en behoorlijk hallucinant ;) Daarna moest Mazda aan het Ford infuus om te overleven.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Reden A is me bekend, maar je bedoelt vast dat ik daarmee de keuze enorm beperk?

Bij B, wil je zeggen dat auto’s van de afgelopen 10 jaar betrouwbaar zijn dan van de 10 jaar ervoor?
Zelf had ik juist een ander beeld, vooral motortechnisch vanweg de milieueisen, en op elektronica vlak omdat de hoeveelheid daarvan enorm is toegenomen.
Een GTE is toch een hybride auto?
Daarbij wordt de motor ondersteund en hoeft niet alles zelf te doen.
Mijn schoonvader rijdt al veel kilometers een Grandland, wat technisch gezien ook een 3008/5008/C5 aircorss is. Ja de 1,2 turbo is wat onderbemeten, maar komt kalm aan gewoon goed mee. Ook geen nieuwe turbo en volgens mij zelfs de beruchte natte riem, maar geen problemen.
Je kan altijd geluk hebben natuurlijk ;)
Dat heb ik inderdaad gemerkt ja, en daardoor als occasion ook wel duurder vermoed ik. Ik had hier eerder een vergelijk tussen een Mazda 6 en een Mondeo gepost. Zal daar ook wel mee te maken hebben.
[Afbeelding]
Cijfers zoals aanschafprijs en wegenbelasting op basis van eind 2023, dus dat moet je wel even indexeren of verschuiven ;)
Wauw, jij pakt het grondig aan met zo’n grote excel sheet! (y)

Wat me wel meteen opviel is de fout in de bagageruimte van de Mondeo Wagon, 488L klopt niet, moet 525L zijn. Misschien heb je daardoor onterecht de Mondeo afgeschoten. :X
De Toyota's vielen af, te laag en de weinig beenruimte op de achterbank om in totaal 2 volwassenen voor en 2 achterin te zetten.
“Te laag” bedoel je dan qua instap? Want lager is natuurlijk beter voor de luchtweerstand (y)

Beenruimte is een goeie! Heb afgelopen weekend wel even achterin een Auris en Corolla gezeten en dat voelde wel oké maar de huidige Mondeo is ontegenzeglijk ruimer voor de passagiers.

Zal voor de zekerheid de kinderen meenemen voor de proefritten, die zijn best wel een stukje langer dan hun ouders! ;)

• vogelmans
[b]Vliegvlug in "Andere stationwagen voor max. €12K"

Beenruimte is een goeie! Heb afgelopen weekend wel even achterin een Auris en Corolla gezeten en dat voelde wel oké maar de huidige Mondeo is ontegenzeglijk ruimer voor de passagiers.

Zal voor de zekerheid de kinderen meenemen voor de proefritten, die zijn best wel een stukje langer dan hun ouders! ;)
Inderdaad zal de Mondeo groter zijn maar die is ook een klasse hoger. De Auris en Corolla moet je vergelijken met de Ford Focus en dan zal het verschil minimaal zijn.
De Mondeo zou je moeten vergelijken met de Toyota Avensis en ook de Mazda 6 valt in deze klasse.
Overigens is er niks mis met de Mondeo maar ga dan voor een motor met wat meer cilinder inhoud zodat de turbo niet zo hoeft te blazen.
Zelf ben ik fan van Japanse auto's maar als ik voor Europees merk zou gaan dan zou ik ook voor een Ford kiezen. Gewoon veel auto voor je geld en qua betrouwbaarheid vaak boven de andere Duitse (en Franse) merken.
De wegligging is bovengemiddeld goed.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Vliegvlug schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:45:
[...]

Reden A is me bekend, maar je bedoelt vast dat ik daarmee de keuze enorm beperk?
Ja, inderdaad.
Bij B, wil je zeggen dat auto’s van de afgelopen 10 jaar betrouwbaar zijn dan van de 10 jaar ervoor?
Zelf had ik juist een ander beeld, vooral motortechnisch vanweg de milieueisen, en op elektronica vlak omdat de hoeveelheid daarvan enorm is toegenomen.
Inderdaad. De milieu-eisen die tot kleinere motoren dwong zijn ondertussen al behoorlijk oud.
De eerste generatie kleine turbo-motoren (0,9 tm 1,4 als snelle referentie), uitgezonderd van Toyota-motoren (die ook in Aygo + 107 + C1 lag) hadden inderdaad problemen met verhoogde slijtage en hoog olieverbruik. Ook eerste probeersels met natte distributieriemen of (bij VAG) de DSG-versnellingsbakken.
Maar die problemen zijn allemaal al lang opgelost.

Net bij oudere auto's nemen de elektronica-problemen toe vanwege slecht wordende afdichtingsrubbers, verstoppingen in afwatering-kanaaltjes of domweg slechte contactjes ergens (massaproblemen).
Een beetje (destijds) luxere, grotere auto van 20 jaar oud had ook al stuurbekrachtiging, elektrische ramen, airco, abs, en alles heeft al motoren met allerlei elektrische poespas, individuele injectoren, you name it.
[...]

Een GTE is toch een hybride auto?
Daarbij wordt de motor ondersteund en hoeft niet alles zelf te doen.
Zeker is het ondersteuning, maar die motor gaat bij een beetje doortrekken gewoon naar de 5000 toeren hoor :P
En zo lang hij draait, draait hij en de turbo gewoon mee voor een lager verbruik.
[...]

Je kan altijd geluk hebben natuurlijk ;)
Meerdere van die Megane's lopen rustig naar de 3 ton hoor.
Ze overlijden aan vanalles, maar niet de (turbo)motor.
[...]

Dat heb ik inderdaad gemerkt ja, en daardoor als occasion ook wel duurder vermoed ik. Ik had hier eerder een vergelijk tussen een Mazda 6 en een Mondeo gepost. Zal daar ook wel mee te maken hebben.

[...]

Wauw, jij pakt het grondig aan met zo’n grote excel sheet! (y)

Wat me wel meteen opviel is de fout in de bagageruimte van de Mondeo Wagon, 488L klopt niet, moet 525L zijn. Misschien heb je daardoor onterecht de Mondeo afgeschoten. :X
Ik heb de auto-maten voornamelijk opgezocht bij https://www.car.info/
Bij de 2014-2019 model staat toch echt 490l, uitgaande van een eenvoudige 1.5 ecoboost https://www.car.info/en-s...15-ecoboost-6739858#specs
Misschien een generatie/uitvoering verschil?

Overigens merken we er nu niks van, de Passat GTE heeft ook flink minder achterbak dan de normale (650l vs ik dacht ~500l, maar dat staat ook verkeerd op car.info), het gaat veel meer om de algemene diepte x breedte dan die paar liter achter de wielkuipen of hoogte onder het zeil.
Met 2 kinderen + 2 volwassenen kunnen we alles heel prima kwijt onder het zeil :D
[...]

“Te laag” bedoel je dan qua instap? Want lager is natuurlijk beter voor de luchtweerstand (y)

Zou ik zeker doen!

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• rainvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-03 21:01
Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:05:
###

[1] Helaas blijkbaar parkeersensoren nogal zeldzaam te zijn bij deze modellen, de meeste mensen vind enkel een achteruitrijcamera blijkbaar voldoende want geen enkele Auris had sensoren (ook al stond er op de website van de dealer wel dat er een het zou moeten hebben maar dat bleek niet zo) en van de Corolla’s enkel de twee die een GR Sportpakket hadden. ###

###

[2] Bij de Auris zat de 12V en USB aansluiting echter weer veel handiger voor de versnellingsbakknopjes ipv in het afgesloten vakje van middenconsole tussen de voor stoelen in. Dat vind ik echt een ongelofelijk onhandig plek.

###

[3]
Modulaire bagageruimte Toyota Corolla Hybris TS
### [4] 12V accu van de benzinemotor verstopt.

###

[5] Als je op vakantie gaat en alle ruimte wilt gebruiken kan je de bovenste vloer en plastic bak met deksel gewoon thuis laten.

[6]
Modulaire bagageruimte Toyota Auris Hybris TS
###

[7] Volgende weekend even langs voor een proefrit in zowel de Auris als Corolla 1.8, ben benieuwd of het veel uitmaakt qua rijden.

###
@Vliegvlug
[1] Als je gewend bent aan een achteruitrijcamera, dan verdwijnt je behoefte aan parkeersensoren achter.
[2] De Corolla heeft ook een USB-poort voorin, dat is ook de enigste USB-poort in verbinding met het multimediasysteem. Die onder de armsteun tussen de stoelen is alleen voor stroom.
[3]/[6] Mooi die 'titel headers', alleen volgens mij staan in je headers de modellen verwisseld.
[4] De 12V accu {ookwel startaccu of hulpaccu genoemd} is ook om de elektronica van stroom te voorzien. Bijvoorbeeld multimedia en verlichting.
[5] Goede tip!
[7] Door de tijd heen wordt het Toyota Hybrid systeem verder doorontwikkeld. De Corolla kreeg op een gegeven moment de volgende generatie Hybrid systeem van Toyota.

Volgens mij is de verstelbare kofferbakvloer van de Corolla aan 1 kant stof en aan de andere kant hard plastic zodat je deze kan omdraaien indien gewenst. :*)

• rainvs
[...]

[1] Heb dat gisteren uiteraard ook nagevraagd bij de Toyota dealer en een verkoper daar gaf aan dat de garantie op het hybride systeem inderdaad 15 jaar is zolang deze bij een Toyota dealer wordt onderhouden maar dat alleen de eerste 10 jaar vanuit Toyota zelf is en de laatste 5 jaar vanuit de dealer.

[2] Wat betreft de 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter ging bij hem echter geen enkel belletje rinkelen, het zei hem echt helemaal niets gaf hij aan.

[3] Geldt die garantie trouwens ook voor de con-/inverter van de Corolla Hybrid of enkel voor de Auris?
@Vliegvlug
[1] Die verkoper mag het één en ander navragen bij zijn collega die garantie afhandelt.
[2] Naar mijn ervaring treedt het defect niet vaak op. Gezien zijn reactie op voorgaande punt, verbaasd het me niet dat hij hier geen kennis van heeft. Ik heb de afgelopen week nog het garantiehandboek bekeken en het is nog steeds 20 jaar zonder kilometerbeperking op de con-/inverter van bepaalde generaties van de Auris, Prius en Prius+. Wel de eis om voor het optreden van het defect twee recalls uitgevoerd te hebben.
[3] Gok dat de Corolla Hybrid die de Auris Hybrid opvolgde, geen last heeft van het defect. Ook een hoop andere Toyota Hybrid modellen hebben geen last van het defect.

• rainvs
Vliegvlug schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:05:
###

@Vliegvlug
Toyota is een stuk groter merk en verkoopt beter dan Mazda. Als je trouwens een 'SUV' zoals de CX-5 overweegt, kijk ook eens naar een Suzuki Vitara / S-Cross. :D

• rainvs

###
@DropjesLover
Bij veel merken gaat de turbo kapot, ook de merken die je aanhaalt. Bij die merken treedt ook een hoop andere defecten op waarvoor je niet bang hoeft te zijn bij Toyota. Als je persoonlijk zulke defecten niet heb ervaren, dan hoop ik dat het nog lang zo blijft.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

rainvs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:05:
[...]

@DropjesLover
Bij veel merken gaat de turbo kapot, ook de merken die je aanhaalt. Bij die merken treedt ook een hoop andere defecten op waarvoor je niet bang hoeft te zijn bij Toyota. Als je persoonlijk zulke defecten niet heb ervaren, dan hoop ik dat het nog lang zo blijft.
Niet alleen ikzelf niet, maar ook in mn omgeving (vrienden, collega's), of hier op t.net (VV en HK). Geen N=1.
En zoals gezegd, zonder turbo is zeer zeldzaam geworden in het normale auto / niet luxe of sportieve segment. Eigenlijk alleen nog de SkyActive motoren van Mazda.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 01-03-2026 16:18 ]

BThGvNeOA

• rainvs
DropjesLover schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:17:
[...]

[1] Niet alleen ikzelf niet, maar ook in mn omgeving (vrienden, collega's), of hier op t.net (VV en HK). Geen N=1.
[2] En zoals gezegd, zonder turbo is zeer zeldzaam geworden in het normale auto / niet luxe of sportieve segment. Eigenlijk alleen nog de SkyActive motoren van Mazda.
@DropjesLover
[1] Een turbo is een onderdeel wat, met de kwaliteit waar Europese en Amerikaanse merken voor kiezen, gewoon slijt en een keer aan revisie/vervanging toe is. Een turbo bij bijvoorbeeld een Suzuki gaat veel langer mee dan die van een Volkswagen.

[2] Toyota kiest bewust ervoor bij hun 'normale segment' auto's geen turbo's toe te passen. Is ook niet nodig; bij de Hybrid's zorgt de elektromotor voor genoeg koppel als de brandstofmotor niet draait / op lage toeren draait.

Net ook even de website van Subaru NL erbij gepakt, de eerste niet EV die ik daarop tegenkwam is de Crosstrek. Deze lijkt ook geen turbo te hebben, maar wel een eerlijke boxermotor. Hierbij is ook sprake een elektromotor, genaamd e-BOXER elektromotor.

• rainvs
[...]

###
Om enige onduidelijkheid / verkeerde informatie te bestrijden:

[] Toyota heeft 3 jaar fabrieksgarantie.
[] Toyota NL heeft een 10 jaar garantieprogramma waar een hoop onderdelen onder vallen, o.a. het motorblok. Belangrijk hierbij is tijdig dealer onderhoud.
[] Toyota heeft een 15 jaar garantie op de hybride accu. Belangrijk is tijdig dealer onderhoud / de Hybrid Zekerheid Controle.

Dit zijn bekende garanties die Toyota biedt. Er zijn echter meer, sommige bedoeld voor specifieke onderdelen en/of specifieke Toyota's. De 20 jaar op de con-/inverter is zo één. Dit is een voorbeeld van een uitzonderlijk lange garantie.

Hopelijk geeft deze toelichting verduidelijking O-)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:18:
[...]

@Vliegvlug
[1] Als je gewend bent aan een achteruitrijcamera, dan verdwijnt je behoefte aan parkeersensoren achter.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd eerlijk gezegd want je moet dan de hele tijd naar het scherm kijken terwijl ik nu nog om me heen kan kijken bij het inparkeren en op mijn gehoor afgaan voor de beschikbare afstand voor en achter. Maar het is sowieso een non issue want volgens mij kan je niet enkel parkeersensoren voor krijgen en achter niet dus dan zal het er achter dus ook op zitten ;)

Ik begreep wel tijdens mijn bezoek gisteren aan de dealer dat het schijnbaar wel mogelijk is om losse achtersensoren te kopen als optie, wat me wel verbaast eigenlijk want als je toch al die camera hebt zullen de meeste mensen achter niet aanschaffen en als je het wel wilt dan neem je er ook wel voor bij lijkt me. :D
[2] De Corolla heeft ook een USB-poort voorin, dat is ook de enigste USB-poort in verbinding met het multimediasysteem. Die onder de armsteun tussen de stoelen is alleen voor stroom.
Ja klopt, daar kwam ik ook achter maar pas gisteren, die zit redelijk verstopt aan de onderkant van het dashboard en daarom had ik hem eerder over het hoofd gezien. Scheelt weer! :)
[3]/[6] Mooi die 'titel headers', alleen volgens mij staan in je headers de modellen verwisseld.
Oeps, je hebt gelijk. Ik had de Auris header gekopieerd naar de Corolla foto’s en later pas gezien dat ik het vergeten was te veranderen en vervolgens de verkeerde header aangepast! :F
Inmiddels aangepast (y) en er stond ook Hybris ipv Hybrid :X
[4] De 12V accu {ookwel startaccu of hulpaccu genoemd} is ook om de elektronica van stroom te voorzien. Bijvoorbeeld multimedia en verlichting.
Dat snap ik, het ging er in dit geval om dat die in de Corolla bij de 2.0L motor itt bij de 1.8L niet in de motorruimte past en daardoor een hap uit de beschikbare bagageruimte neemt omdat het vak aan de rechterkant daardoor ontbreekt.
[5] Goede tip!
Bedankt!

Ik mis je opmerking bij [6]! :P
[7] Door de tijd heen wordt het Toyota Hybrid systeem verder doorontwikkeld. De Corolla kreeg op een gegeven moment de volgende generatie Hybrid systeem van Toyota.
Oh, ik dacht begrepen te hebben dat het nieuwe hybride systeem er samen met het uitkomen van de Corolla Hybrid TS in kwam. Of bedoel je dat er na die eerste versie in de Corolla nog een nieuwe generatie in is gezet?
Was dat met de facelift van vorig jaar? Toen is er een beter scherm in gezet kreeg ik te horen en usb-c poorten ipv usb-a en nog wat andere dingen die ik vergeten ben.
Volgens mij is de verstelbare kofferbakvloer van de Corolla aan 1 kant stof en aan de andere kant hard plastic zodat je deze kan omdraaien indien gewenst. :*)
Bedoel je niet bij de Auris? Bij de Corolla zit er zo’n handgreep in die dacht ik maar aan één kant zit.

• rainvs
Vliegvlug schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:33:
[...]

[a1] Ik ben nog niet helemaal overtuigd eerlijk gezegd want je moet dan de hele tijd naar het scherm kijken terwijl ik nu nog om me heen kan kijken bij het inparkeren en op mijn gehoor afgaan voor de beschikbare afstand voor en achter. Maar het is sowieso een non issue want volgens mij kan je niet enkel parkeersensoren voor krijgen en achter niet dus dan zal het er achter dus ook op zitten ;)

###

[a2] Ik mis je opmerking bij [6]! :P

[...]

[a3] Oh, ik dacht begrepen te hebben dat het nieuwe hybride systeem er samen met het uitkomen van de Corolla Hybrid TS in kwam. Of bedoel je dat er na die eerste versie in de Corolla nog een nieuwe generatie in is gezet?
Was dat met de facelift van vorig jaar? Toen is er een beter scherm in gezet kreeg ik te horen en usb-c poorten ipv usb-a en nog wat andere dingen die ik vergeten ben.

[...]

[a4] Bedoel je niet bij de Auris? Bij de Corolla zit er zo’n handgreep in die dacht ik maar aan één kant zit.
@Vliegvlug
[a1] Dat parkeersensoren achter voor de meeste mensen overbodig worden als er een goede achteruitrijcamera is, dat maak ik op uit de klantenreacties een jaar na inbouw. Dan komen ze bij ons terug voor het eerste onderhoud na aflevering/inbouw, en zeggen ze vaak dat het achteraf niet nodig was. Een gewoonte veranderen, afleren of aanleren duurt ook altijd een x aantal weken. Waar ik het ook aan merk, is dat ze bij hun volgende auto geen parkeersensoren achter meer hoeven als hun huidige auto een achteruitrijcamera had.
[a2] Staat bij mijn punt 3 ofwel [3].
[a3] De Hybrid generaties lopen niet perse gelijk aan de modellen generaties, al kan dat wel samenvallen. Daarnaast kunnen er tussentijdse verbeteringen gedaan worden. De allereerste Auris Hybrid had een derde generatie hybride systeem. Door de jaren heen werd het systeem dat de Auris had ook verbeterd. Vervolgens kwam in 2019 de Corolla Hybrid uit in Europa. Deze had in ieder geval de vierde generatie hybride systeem. De Corolla Hybrid werd in 2023 vernieuwd, met o.a. de vijfde generatie hybride systeem.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:49:
[...]

@Vliegvlug
Toyota is een stuk groter merk en verkoopt beter dan Mazda.
Dat zal zeker helpen in de beschikbaarheid ja ;)
Als je trouwens een 'SUV' zoals de CX-5 overweegt, kijk ook eens naar een Suzuki Vitara / S-Cross. :D
Ik zoek niet zozeer een SUV, vind het zelfs minder mooi dan een station maar kwam uit de zoekcriteria betrouwbare auto met grote kofferbak en liefst zonder turbo. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Om enige onduidelijkheid / verkeerde informatie te bestrijden:

[] Toyota heeft 3 jaar fabrieksgarantie.
[] Toyota NL heeft een 10 jaar garantieprogramma waar een hoop onderdelen onder vallen, o.a. het motorblok. Belangrijk hierbij is tijdig dealer onderhoud.
Ik kreeg bij het gesprek dat ik gisteren bij de dealer had het idee dat eigenlijk de hele auto hier onder viel muv de slijtage onderdelen.

[] Toyota heeft een 15 jaar garantie op de hybride accu. Belangrijk is tijdig dealer onderhoud / de Hybrid Zekerheid Controle.
Ja dat kreeg ik ook te horen, of tot 1 miljoen kilometers maar dat klinkt meer als een theoretische grens. :P
Dit zijn bekende garanties die Toyota biedt. Er zijn echter meer, sommige bedoeld voor specifieke onderdelen en/of specifieke Toyota's. De 20 jaar op de con-/inverter is zo één. Dit is een voorbeeld van een uitzonderlijk lange garantie.

Hopelijk geeft deze toelichting verduidelijking O-)
Bedankt! (y)

• rainvs
Vliegvlug schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:10:
[...]

[1] Ik kreeg bij het gesprek dat ik gisteren bij de dealer had het idee dat eigenlijk de hele auto hier onder viel muv de slijtage onderdelen.

###

Bedankt! (y)
@Vliegvlug
Graag gedaan.

[1] Alle garanties hebben hun voorwaarden. Kijk anders even snel https://datablob.toyota.n...-programma-01-04-2022.pdf door. Bij punt 3 vanaf pagina 2 zie je alle artikelen die in deze garantie vallen. Bij punt 5 op pagina 5 zie je welke artikelen er niet onder vallen. Als klanten mij om een te korte samenvatting vragen, dan zeg ik dat onder het Toyota 10 jaar garantieprogramma geen slijtage delen vallen, zoals het rubber van de ruitenwisser en banden, ook niet het multimediasysteem en niet de bekleiding.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:46:
[...]

@Vliegvlug
[a1] Dat parkeersensoren achter voor de meeste mensen overbodig worden als er een goede achteruitrijcamera is, dat maak ik op uit de klantenreacties een jaar na inbouw. Dan komen ze bij ons terug voor het eerste onderhoud na aflevering/inbouw, en zeggen ze vaak dat het achteraf niet nodig was. Een gewoonte veranderen, afleren of aanleren duurt ook altijd een x aantal weken. Waar ik het ook aan merk, is dat ze bij hun volgende auto geen parkeersensoren achter meer hoeven als hun huidige auto een achteruitrijcamera had.
Dat geloof ik wel, zeker als je extra moet betalen om die parkeersensoren te laten plaatsen, dat maakt het dan nog minder aantrekkelijk en is het extra gemak die sensoren bieden het waarschijnlijk niet waard.
Daarom vermoed ik dat Toyota’s met enkel sensoren achter nog veel zeldzamer zijn dan die met sensoren voor+achter. ;)

Voor mij gaat het echt primair om de parkeersensoren voor.
[a2] Staat bij mijn punt 3 ofwel [3].
Oh ja, overheen gelezen… :D
[a3] De Hybrid generaties lopen niet perse gelijk aan de modellen generaties, al kan dat wel samenvallen. Daarnaast kunnen er tussentijdse verbeteringen gedaan worden. De allereerste Auris Hybrid had een derde generatie hybride systeem. Door de jaren heen werd het systeem dat de Auris had ook verbeterd. Vervolgens kwam in 2019 de Corolla Hybrid uit in Europa. Deze had in ieder geval de vierde generatie hybride systeem. De Corolla Hybrid werd in 2023 vernieuwd, met o.a. de vijfde generatie hybride systeem.
Ah, dan zal 2023 wel het jaar van het facelift model zijn dat daarbij ook het hybride systeem is vernieuwd. Of juist andersom, dat het nieuwe hybride systeem gelijk de reden was van de facelift. :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gisteren proef gereden met zowel een Toyota Corolla Hybrid TS als een Auris en tot onze verbazing eigenlijk vonden mijn vrouw en ik de Auris fijner rijden dan de Corolla. En dan hadden we nota bene een Corolla facelift model waarvan ik net hierboven geleerd heb dat deze een twee generaties nieuwer hybride systeem heeft.

Had van tevoren nog gevraagd of het uitmaakte toen er zo’n vrij nieuwe Corolla voorgereden werd, aangezien we sowieso niet voor zo’n jonge occasion gaan, maar anders dan een groter scherm en usb-c ipv usb-a was er eigenlijk geen verschil werd aangegeven.
Vind het wel jammer dat er achteraf toch verschil is in de aandrijving want een nieuwer hybride systeem zal toch wel enige invloed hebben en waarschijnlijk is er ook wel wat aan de benzine motor getuned.

Qua rijden was de Auris dus de ‘winnaar’ maar qua beenruimte voor de kinderen achterin was de Corolla ruimer. En ook vond ik de hoofdsteunen achterin bij de Auris erg ver naar achter zitten en konden ze naar mijn idee niet hoog genoeg voor lange mensen, dat gaf me wel een onveilig gevoel.
Voorin was naar ons idee de Auris juist weer wat ruimer, of zo oogde het in elk geval.

Is dus een lastige keuze want de kinderen zijn een stuk langer dan wij en als je voor lange tijd krap achterin zit is dat ook geen pretje plus die ‘onveilige’ hoofdsteunen.

Achteraf nog de verkoper gesproken en de onderstaande punten opgeschreven:
  • De extra 68L kofferbakruimte bij de Corolla komt waarschijnlijk doordat het reservewiel vak daar wordt meegeteld en bij de Auris niet.
  • Parkersensoren achteraf monteren kost ~€1200.
    Maar dan zie je niet die afstandsindicatie op het display zoals bij af fabriek
  • Trekhaak monteren ~€1200
  • Eén beurt per jaar of per 15K km, afwisselend klein-grote.
    De grote werdt eerste aangegeven als €500-600 en de kleine €450-500. Maar later werd gezegd de grote meer richting vijf dan zeshonderd gaat. De beurt bij 6 jaar oud is extra groot en kost €820, niet duidelijk wat er dan meer gedaan moet worden.
  • De Auris is alleen in wit en donkere kleuren, de Corolla ook in bijv. rood
  • De Auris en Corolla hebben een distributieketting die niet vervangen hoeft te worden, ook geen andere grote onderhoudsdingen waar je rekening mee hoeft te houden.
  • Alle Toyota's hebben 10 jaar garantie
  • Het hybride systeem heeft 15 jaar garanties of 1 miljoen kilometer
  • Standaard pechhulp indien bij Toyota dealer onderhouden
  • De Corolla heeft een 10cm grotere wielbasis en is ~9cm langer. Die ruimte zit in de beenruimte.
    Dat verklaart dus dat passagiers achterin ruimer zitten!
  • Achterste ruitje bij de Auris is stuk groter dan de Corolla
  • Het panoramadak van Auris heeft een dikke lage rand aan de zijkant die voor langere mensen problemen geeft.
    Dat was bij onze kinderen ook dus die optie valt daarom sowieso af
  • De Corolla heeft geen stroom/usb aansluiting voor de achter passagiers, dat zit in het midden bakje. De Auris heeft voor de achter passagiers wel een 12v aansluiting
€1200 voor sensoren of een trekhaak vinden we te duur en gevoel dat je dan beter gelijk naar een occasion kan kijken die dat al heeft.

Mijn vrouw heeft inmiddels na ervaringen met twee gloednieuwe huurauto’s ook adaptieve cruise control op de must have lijst gezet, maar als ik me niet vergis hebben zowel de Auris als de Corolla dit standaard.
(Alle bijkomende piepjes van zulke nieuwe autos voor snelheid, aandacht en rijstrookdetectie zijn echter wel irritant. Maar ik heb begrepen dat dit pas vanaf 2023 of 2024 verplicht aan moet staan en in oudere modellen nog definitief kan worden uitgezet. Is er tenminste nog een pluspunt van een occasion kopen boven een gloednieuwe! >:))

Wordt nog een lastig afweging tussen de Auris en Corolla hoewel we vanwege de kinderen meer voor de Corolla voelen maar qua rijden en zeker prijs de Auris aantrekkelijker is.

Zelf wil ik eigenlijk ook nog de Mazda’s bekijken en andere opties open houden maar ik merk dat bij mijn vrouw het geduld wel wat op is en ze zo’n Toyota wel prima vindt ook al zijn dit tot nu toe pas de enige twee auto’s waar we een proefrit in hebben gemaakt.
Wilden ook nog een CX-5 rijden zaterdag maar die garage was helaas vroeg dicht waardoor dat niet meer kon.

Verder is er nu al een deadline gesteld van “in april moet er een andere auto voor de deur staan”, enige twee opties om daarop te antwoorden waren “ja” of “ja”. :X
Dat lijkt nu nog ver weg maar aangezien we enkel de weekenden hebben is dat helaas zo voorbij. :/

• vogelmans
Voordat je de definitieve keuze maakt zou ik zeker nog een proefritje in de Mazda 6 maken. Als het goed is dan is de Mazda 6 wat groter dan de Toyota en waarschijnlijk ook iets luxer uitgevoerd van binnen.
De beide Toyota's zijn zuiniger want hybride aandrijving maar als je heel weinig km's maakt zal dit minder zwaar wegen.
Voor mij persoonlijk zou de ruimte minder zwaar wegen en zou ik voor de jongste auto gaan. De Mazda 6 vind ik de mooiste wagen van de 3, die waarschijnlijk ook het fijnst zal rijden.

• geelers
Daar sluit ik mij bij aan. Ik lees nog steeds de angst voor grote kostenposten. Ongeacht het merk, is bij elke vijf jaar oude auto een groot deel van de garantie al verlopen. De Mazda 6 heeft geen garantie op het hybride systeem, want het zit er niet op. Idem voor een turbo. Ook zaken als pechhulp bij dealer onderhoud is gemeengoed bij andere merken zoals Mazda, net als dat de achterste zijruit en de kofferruimte groter zijn bij de '6'.

Qua verschil in standaard onderhoud zal het wel meevallen. Dat er af en toe iets meer moet worden vervangen dan olie of een filter is bij elke auto zo. Als er dus eens in de zes jaar 200 euro meer wordt gevraagd... Dat is bij een Fiat of Audi niet anders. Dat soort dingen zou ik niet meenemen in de overweging, met 10.000km per jaar zullen de onderhoudskosten wel meevallen. Vloeistoffen, banden en remmen kosten ook geld, alles slijt mee. Een laatste opmerking: ook distributiekettingen moeten gewoon worden vervangen. 'Lifetime' is net als bij de olie van een automaat. Het is beter die na tien jaar te vervangen. Dat de fabrikanten zich niet op 10+ jaar oude auto's richten en dus tegen kopers met een grotere portemonnee zeggen dat die ketting niet hoeft te worden vervangen, is echt een fabeltje. Renault vraagt er in een Clio 1500 euro voor, bijvoorbeeld.

Overigens: wanneer je lange kinderen hebt, kun je toch onmogelijk kiezen voor een kleinere Auris omdat die beter rijdt? Die begrijp ik niet helemaal.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 12:39
@Vliegvlug

Twee puntjes: Adaptieve Cruise Control is op de Auris in ieder geval niet standaard. Daarbij krijg je naar mijn weten geen 15 jaar garantie op de aandrijflijn, maar 'gewoon' 10 jaar (of 200.000km(!) garantie op de gehele auto.

Auto kopen met trekhaak en sensoren kan er wel uit. Er staan ruim voldoende Auri en Corollas te koop :)

• Denman
geelers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:59:
Daar sluit ik mij bij aan. Ik lees nog steeds de angst voor grote kostenposten. Ongeacht het merk, is bij elke vijf jaar oude auto een groot deel van de garantie al verlopen. De Mazda 6 heeft geen garantie op het hybride systeem, want het zit er niet op. Idem voor een turbo. Ook zaken als pechhulp bij dealer onderhoud is gemeengoed bij andere merken zoals Mazda, net als dat de achterste zijruit en de kofferruimte groter zijn bij de '6'.

Qua verschil in standaard onderhoud zal het wel meevallen. Dat er af en toe iets meer moet worden vervangen dan olie of een filter is bij elke auto zo. Als er dus eens in de zes jaar 200 euro meer wordt gevraagd... Dat is bij een Fiat of Audi niet anders. Dat soort dingen zou ik niet meenemen in de overweging, met 10.000km per jaar zullen de onderhoudskosten wel meevallen. Vloeistoffen, banden en remmen kosten ook geld, alles slijt mee. Een laatste opmerking: ook distributiekettingen moeten gewoon worden vervangen. 'Lifetime' is net als bij de olie van een automaat. Het is beter die na tien jaar te vervangen. Dat de fabrikanten zich niet op 10+ jaar oude auto's richten en dus tegen kopers met een grotere portemonnee zeggen dat die ketting niet hoeft te worden vervangen, is echt een fabeltje. Renault vraagt er in een Clio 1500 euro voor, bijvoorbeeld.

Overigens: wanneer je lange kinderen hebt, kun je toch onmogelijk kiezen voor een kleinere Auris omdat die beter rijdt? Die begrijp ik niet helemaal.
Ik kom zelf vanuit een Auris TS en vind de Corolla TS op alle vlakken beter: qua sturen, qua looks maar ook zeker qua ruimte. Mijn kinderen hoeven inmiddels niet meer in een kinderstoel (nog 1 zitverhoger) maar alleen dat al scheelde zoveel qua gemak met erin zetten. Nu ze langer worden is die extra beenruimte achterin ook echt wel fijn.

Over die distributieketting: ik weet dat dit bij andere merken wellicht het geval is, maar bij Toyota in ieder geval niet. Ik heb best wat jaartjes bij die organisatie gelopen, maar nog NOOIT een ketting vervangen zien worden. Ook niet bij auto's boven de 10 jaar / 250.000km. En al helemaal niet preventief.

Zelfs eens een Prius Wagon meegemaakt waar de koppakking eruit lag na zo'n 240.000km. Ideaal momentje om de ketting ook mee te nemen zou je zeggen. Monteur en Technisch Specialist keken er naar en kwamen tot de conclusie "ziet er eigenlijk nog wel nieuw uit, we zetten 'm gewoon terug. Klant is toch al veel geld kwijt en deze gaat nog wel even mee". Die auto was na 4-5 jaar na de revisie nog steeds echt helemaal prima! Volgens mij is een soortgelijk geval nog wel eens in Klokje Rond voorbij gekomen waar Joep toen ook verbaast was over de kwaliteit :)

Ik lieg trouwens een klein beetje, wel 1 keer een rekkende distributieketting meegemaakt bij een dieselmotor. Maar dat was met het laatste type Avensis T27. En laat dat nou een dieselmotor van BMW zijn. Dus toch niet de Toyota kwaliteit :P

Verder sluit ik me aan bij het verschil in beurten. De kleine beurten zijn bij Toyota in principe altijd gelijk. Bij de grote beurten hangt het van km-stand of leeftijd af of er aanvullende zaken standaard meegenomen worden. Denk aan bougies bij 90K km oid. Dat drijft een beurtprijs al gauw op.

Mijn eigen Corolla afgelopen vrijdag voor de 7e jaars beurt gehad overigens. Kwamen alleen 4 bandjes uit. Die zag ik al wel aankomen eigenlijk. De achterbanden waren nog de originele :+ en de voorbanden nu voor de 2e keer vervangen. Met een bij tijd en wijle pittige rijstijl was die ook niet helemaal uit het niets :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:01:
Voordat je de definitieve keuze maakt zou ik zeker nog een proefritje in de Mazda 6 maken.
Dat ben ik ook zeker nog van plan maar er zijn ook andere krachten in huis waar ik rekening mee moet houden. ;) .

Als het goed is dan is de Mazda 6 wat groter dan de Toyota en waarschijnlijk ook iets luxer uitgevoerd van binnen.
Daar ga ik wel vanuit want het is natuurlijk een klasse hoger. Luxe vind ik wat minder interessant hoewel ACC nu opeens wel een must is en dat lijkt me typisch iets wat bij wat oudere auto's enkel in hogere optie pakketen zit.

De beide Toyota's zijn zuiniger want hybride aandrijving maar als je heel weinig km's maakt zal dit minder zwaar wegen.
Dat is zeker waar ja, dus dat ik ook zeker niet een hele belangrijke reden dat we nu op deze Auris/Corolla zijn uitgekomen.

Wel betrouwbaarheid en die 10jaar garantie klinkt ook heel erg goed.
Heb me nog te weinig om Mazda verdiept maar hopelijk hebben die ook zoiets.

Voor mij persoonlijk zou de ruimte minder zwaar wegen en zou ik voor de jongste auto gaan. De Mazda 6 vind ik de mooiste wagen van de 3, die waarschijnlijk ook het fijnst zal rijden.
De ouderdom van de auto is inderdaad wel een belangrijk punt ja. Bij de Mazda 6 krijg je dan toch wat oudere auto's voor hetzelfde geld krijg ik de indruk wat waarschijnlijk ligt aan het feit dat ze zeldzamer zijn en een klasse groter.

Dat het beter rijdt kan ik me wel voorstellen ja.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:27
Vliegvlug schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Dat ben ik ook zeker nog van plan maar er zijn ook andere krachten in huis waar ik rekening mee moet houden. ;) .
Ja je moet altijd rekening houden met de Dark Force :+

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
bie100 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:35:
[...]

Ja je moet altijd rekening houden met de Dark Force :+
Jij hebt dus ook een relatie! ;)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:27
Vliegvlug schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:59:
[...]

Jij hebt dus ook een relatie! ;)
Yep al 38 jaar maar mijn vrouw kijkt alleen of de kleur mooi is dat scheelt _O-

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
geelers schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:59:
Daar sluit ik mij bij aan. Ik lees nog steeds de angst voor grote kostenposten. Ongeacht het merk, is bij elke vijf jaar oude auto een groot deel van de garantie al verlopen.
Daarom vond ik het verrassend om te horen dat er bij Toyato 10 jaar op zit. Ging er eigenlijk vanuit dat na 5 jaar de garantie er bij elke tweedehands airo wel af zou zijn anders de de half of heel jaar (bovag/dealer) garantie die te er soms bij krijgt of bij kan kopen.

De Mazda 6 heeft geen garantie op het hybride systeem, want het zit er niet op. Idem voor een turbo.
Maar als er wel garantie op zit is het natuurlijk veel minder een probleem. Was een hybride systeem nu storingsgevoelig gebleken en duur om te repareren dan wat het op het wensenlijstje als “bij voorkeur zonder hybride systeem” belandt net zoals nu voor de turbo het geval is. ;)
Ook zaken als pechhulp bij dealer onderhoud is gemeengoed bij andere merken zoals Mazda, net als dat de achterste zijruit en de kofferruimte groter zijn bij de '6'.
Dat zijn ook zeker geen dealbrekers, is gewoon een lijstje wat ik voor mezelf gemaakt had van de info die ik tijdens het bezoek had gekregen. Niet iets wat een vereiste is of zo. Heb al jaren anwb pechhulp en dat bevalt prima.

Qua verschil in standaard onderhoud zal het wel meevallen. Dat er af en toe iets meer moet worden vervangen dan olie of een filter is bij elke auto zo. Als er dus eens in de zes jaar 200 euro meer wordt gevraagd... Dat is bij een Fiat of Audi niet anders. Dat soort dingen zou ik niet meenemen in de overweging, met 10.000km per jaar zullen de onderhoudskosten wel meevallen. Vloeistoffen, banden en remmen kosten ook geld, alles slijt mee.
Ik snap punt hier eigenlijk niet. Gaat erom dat het een beetje te verwachten kosten zijn op jaarbasis, met de Ford was het elk jaar maar weer afwachten. De ene keer was het 500 maar de volgende keer kon het net zo goed het dubbele of meer zijn.
Een laatste opmerking: ook distributiekettingen moeten gewoon worden vervangen. 'Lifetime' is net als bij de olie van een automaat. Het is beter die na tien jaar te vervangen. Dat de fabrikanten zich niet op 10+ jaar oude auto's richten en dus tegen kopers met een grotere portemonnee zeggen dat die ketting niet hoeft te worden vervangen, is echt een fabeltje. Renault vraagt er in een Clio 1500 euro voor, bijvoorbeeld.
Begreep juist dat die echt niet hoeft.
Daar heb je helemaal gelijk in is ook eigenlijk meer de overweging tussen een Corolla vs iets anders wat in de prijsklasse en leeftijd van een Auris zit maar ruimer is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Knul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:04:
@Vliegvlug

Twee puntjes: Adaptieve Cruise Control is op de Auris in ieder geval niet standaard.
Dat is goed om te weten, maar bij de Corolla dus wel :)

Daarbij krijg je naar mijn weten geen 15 jaar garantie op de aandrijflijn, maar 'gewoon' 10 jaar (of 200.000km(!) garantie op de gehele auto.
Ik weet niet precies wat je met “aandrijflijn” bedoelt maar ik het het niet over de benzinemotor maar enkel over het hybride systeem.

Auto kopen met trekhaak en sensoren kan er wel uit. Er staan ruim voldoende Auri en Corollas te koop :)
Als je bedoelt dat je beter een auto kan kopen waar dat al op zit en je daar zeker minder dan €2400 extra voor hoeft te betalen ben ik dat helemaal met je eens. (y)
Maar dat ze makkelijk te vinden zijn, dat niet. En als je ze al vind voor een beetje goede prijs moet je er flink ver buiten de randstad voor rijden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Denman schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Ik kom zelf vanuit een Auris TS en vind de Corolla TS op alle vlakken beter: qua sturen, qua looks maar ook zeker qua ruimte.
Qua sturen merkte ik niet echt veel verschil eigenlijk, was meer het algemene rijden maar is ook lastig te bepalen bij twee ritjes van 20 minuten met ook nog eens verschillende routes per auto. Tegelijkertijd ben ik niet zo’n rijpurist dus is alles eigenlijk wel goed, is meer dat als je zo vlak achter elkaar in twee vergelijkbare auto’s rijdt je toch gaat vergelijken :P

Looks in ook niet super belangrijk en zeker niet doorslaggevend, ruimte dan weer wel.
Mijn kinderen hoeven inmiddels niet meer in een kinderstoel (nog 1 zitverhoger) maar alleen dat al scheelde zoveel qua gemak met erin zetten. Nu ze langer worden is die extra beenruimte achterin ook echt wel fijn.

Over die distributieketting: ik weet dat dit bij andere merken wellicht het geval is, maar bij Toyota in ieder geval niet. Ik heb best wat jaartjes bij die organisatie gelopen, maar nog NOOIT een ketting vervangen zien worden. Ook niet bij auto's boven de 10 jaar / 250.000km. En al helemaal niet preventief.

Zelfs eens een Prius Wagon meegemaakt waar de koppakking eruit lag na zo'n 240.000km. Ideaal momentje om de ketting ook mee te nemen zou je zeggen. Monteur en Technisch Specialist keken er naar en kwamen tot de conclusie "ziet er eigenlijk nog wel nieuw uit, we zetten 'm gewoon terug. Klant is toch al veel geld kwijt en deze gaat nog wel even mee". Die auto was na 4-5 jaar na de revisie nog steeds echt helemaal prima! Volgens mij is een soortgelijk geval nog wel eens in Klokje Rond voorbij gekomen waar Joep toen ook verbaast was over de kwaliteit :)

Ik lieg trouwens een klein beetje, wel 1 keer een rekkende distributieketting meegemaakt bij een dieselmotor. Maar dat was met het laatste type Avensis T27. En laat dat nou een dieselmotor van BMW zijn. Dus toch niet de Toyota kwaliteit :P
Goed te horen dat zo’n distributieketting bij een Toyota in principe nooit vervangen hoeft te worden!
Verder sluit ik me aan bij het verschil in beurten. De kleine beurten zijn bij Toyota in principe altijd gelijk. Bij de grote beurten hangt het van km-stand of leeftijd af of er aanvullende zaken standaard meegenomen worden. Denk aan bougies bij 90K km oid. Dat drijft een beurtprijs al gauw op.
Bougies zijn toch niet duur en die draai je er toch zo in, of is dat bij moderne motoren een duur onderdeel geworden en een tijdrovend klus?
Mijn eigen Corolla afgelopen vrijdag voor de 7e jaars beurt gehad overigens. Kwamen alleen 4 bandjes uit. Die zag ik al wel aankomen eigenlijk. De achterbanden waren nog de originele :+ en de voorbanden nu voor de 2e keer vervangen. Met een bij tijd en wijle pittige rijstijl was die ook niet helemaal uit het niets :)
Helpt vast als je de auto altijd in eco modus zet! :P

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02
Vliegvlug schreef op maandag 2 maart 2026 @ 00:32:
Gisteren proef gereden met zowel een Toyota Corolla Hybrid TS als een Auris en tot onze verbazing eigenlijk vonden mijn vrouw en ik de Auris fijner rijden dan de Corolla. En dan hadden we nota bene een Corolla facelift model waarvan ik net hierboven geleerd heb dat deze een twee generaties nieuwer hybride systeem heeft.
Opvallend! De Corolla wordt over het algemeen gezien als de fijner rijdende auto.
€1200 voor sensoren of een trekhaak vinden we te duur en gevoel dat je dan beter gelijk naar een occasion kan kijken die dat al heeft.
Ja, meestal is een occassion met opties zoals parkeersensoren en een trekhaak niet 1200 euro duurder dan het achteraf laten inbouwen. Het zijn niet vrij exotische wensen en er is genoeg aanbod dus dat moet te vinden zijn.
Mijn vrouw heeft inmiddels na ervaringen met twee gloednieuwe huurauto’s ook adaptieve cruise control op de must have lijst gezet, maar als ik me niet vergis hebben zowel de Auris als de Corolla dit standaard.
Op de Auris was adaptieve cruise control niet eens als optie mogelijk. Op een Corolla was het standaard. Zie de historische prijslijsten: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
(Maar controleer het altijd in de auto! Zeker bij import auto's kan de uitvoering nog wel eens anders zijn.)
Zelf wil ik eigenlijk ook nog de Mazda’s bekijken en andere opties open houden maar ik merk dat bij mijn vrouw het geduld wel wat op is en ze zo’n Toyota wel prima vindt ook al zijn dit tot nu toe pas de enige twee auto’s waar we een proefrit in hebben gemaakt.
Wilden ook nog een CX-5 rijden zaterdag maar die garage was helaas vroeg dicht waardoor dat niet meer kon.

Verder is er nu al een deadline gesteld van “in april moet er een andere auto voor de deur staan”, enige twee opties om daarop te antwoorden waren “ja” of “ja”. :X
Dat lijkt nu nog ver weg maar aangezien we enkel de weekenden hebben is dat helaas zo voorbij. :/
Ik hou van lekker rijdende auto's en zou zelf daarom de Mazda waarschijnlijk de voorkeur geven, maar als je niet zo'n rijder bent dan heb je aan de Corolla echt een top auto. Je had het vooral over betrouwbaarheid en ruimte en hoewel de Mazda heel betrouwbaar is, is de Toyota 'de helige graal' op dat vlak wat nog eens ondersteept wordt door de 10 jaar garantie.

Heb je al een paar kandidaat Corolla's die qua uitrusting, leeftijd, kilometerstand en prijs goed zijn voor je?
- Misschien deze? Net minder dan 20k, 2019, 103dkm, met trekhaak en parkeersensoren: https://www.autoraggers.nl/occasions/detail?id=P-074-LB
- Deze is wellicht nog gunstiger want omdat ie 3 jaar jonger is heb je langer zekerheid. voor 21k: 2022, 117dkm, met trekhaak en parkeersensoren: https://www.autotrack.nl/...lla-benzine-2022-58891594

[ Voor 7% gewijzigd door roel-online op 03-03-2026 10:27 ]

• geelers
Je (en je vrouw) moet gewoon een auto kopen bij een verkoper waar je je goed bij voelt. Als een Corolla TS standaard ACC heeft, lijkt dat een terechte winnaar van de zoektocht en kun je je daar geen buil aan vallen. Zoek de mooiste/jongste uit binnen budget (voor eind april :+) en onderhandel over bijvoorbeeld nieuwe banden en een afleverbeurt.
Vliegvlug schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:36:
[...]
Ik snap punt hier eigenlijk niet. Gaat erom dat het beetje een te verwachten kosten zijn op jaarbasis, met de Ford was het elk jaar maar weer afwachten. De ene keer was het 500 maar de volgende keer kon het net zo goed het dubbele of meer zijn.
Verder is niemand hier om z'n gelijk te halen, maar ik wil je als tip meegeven om gewoon elke maand 75 euro apart te leggen voor onderhoud. Dan heb je elk jaar 900 euro. Is het dit jaar 400 euro voor een jaarbeurt? En volgend jaar 1200 voor een grote beurt en nieuwe remmen? Het jaar daarop 1500 voor een nieuwe condensor en een jaarbeurt? Het jaar daarop weer 400 voor een jaarbeurt? Gemiddeld 900.

Geen enkele auto ongeacht het merk kost elk jaar hetzelfde. Er gaat iets stuk, er moeten zaken (preventief) worden vervangen. Ook van Ford vond ik gewoon op hun eigen website een tabel voor de Mondeo met de exacte kosten per jaar/kilometers. Toch had je elk jaar andere kosten. Dat zal met een Corolla niet anders zijn. Het is maar goed bedoeld advies.

• Denman
roel-online schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:16:

Heb je al een paar kandidaat Corolla's die qua uitrusting, leeftijd, kilometerstand en prijs goed zijn voor je?
- Misschien deze? Net minder dan 20k, 2019, 103dkm, met trekhaak en parkeersensoren: https://www.autoraggers.nl/occasions/detail?id=P-074-LB
- Deze is wellicht nog gunstiger want omdat ie 3 jaar jonger is heb je langer zekerheid. voor 21k: 2022, 117dkm, met trekhaak en parkeersensoren: https://www.autotrack.nl/...lla-benzine-2022-58891594
Ik heb nog niet naar de naam gekeken, maar autoraggers.nl is wel een briljante naam. Of het betrouwbaar is daar kan je je twijfels bij hebben :+
Vliegvlug schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:53:

Bougies zijn toch niet duur en die draai je er toch zo in, of is dat bij moderne motoren een duur onderdeel geworden en een tijdrovend klus?

Helpt vast als je de auto altijd in eco modus zet! :P
Bougies zijn niet schrikbarend duur, maar het zijn longlife bougies en die zijn wat duurder dan de varianten met een kortere interval. Tel daar het uurtarief bij op en je zit gauw aan een kostenpost van 200 Euro extra. Uiteraard kan het goedkoper als je het zelf doet en online aftermarket bougies wil. Maar goed, dit zijn kosten die je maar eens in de 90K hebt.

En ECO modus? Wat is dat :P
Nee maar serieus, hij staat 99% van de tijd in de normale stand en dan is ie vlot zat (2 liter versie maar de 1.8 is ook vlot zat). Als ik 'm toch eens in de power stand zet dan heeft het weinig zin; bij het volgende stoplicht kom ik de auto die eerder ook al naast me stond gewoon weer tegen voor het volgende rode stoplicht :+

Verder zou ik me (zeker in Nederland) niet blind staren op ACC. Ja, het kan fijn zijn, maar vaak is het zo druk op de snelweg en/of andere wegen dat ie alleen maar irritante rem- / en optrekbewegingen gaat maken. En zelfs in de kortst ingestelde afstand laat ie soms best een gaatje vallen waardoor er iemand tussen komt en de auto nog weer meer afstand gaat nemen. Als ik de CC gebruik, dan zet ik 'm vaak in de normale "ouderwetse" cruise control. In de file is het wel lekker, dan kan je met lane assist / acc lekker lui de auto het werk laten doen, al is het maar beperkt omdat ie vrij snel begint te miepen dat je je handen aan het stuur moet houden ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
roel-online schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Opvallend! De Corolla wordt over het algemeen gezien als de fijner rijdende auto.
Dan zijn we blijkbaar niet zo doorsnee! :)
Of niet zo verfijnd, maar vind de eerste uitleg beter. >:)
[...]

Ja, meestal is een occassion met opties zoals parkeersensoren en een trekhaak niet 1200 euro duurder dan het achteraf laten inbouwen. Het zijn niet vrij exotische wensen en er is genoeg aanbod dus dat moet te vinden zijn.
Zo zitten we er ook in. Die parkeersensoren zijn echt een must en de trekhaak zou wel erg prettig zijn. Misschien als beiden tegelijkertijd niet lukt alsnog kijken of een trekhaak ergens goedkoper te installeren is of het maar laten varen!
[...]

Op de Auris was adaptieve cruise control niet eens als optie mogelijk. Op een Corolla was het standaard. Zie de historische prijslijsten: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
(Maar controleer het altijd in de auto! Zeker bij import auto's kan de uitvoering nog wel eens anders zijn.)
Handig om te weten en goede tip! (y)
Is op basis van het kenteken te zien of een auto uit het buitenland komt?
[...]

Ik hou van lekker rijdende auto's en zou zelf daarom de Mazda waarschijnlijk de voorkeur geven, maar als je niet zo'n rijder bent dan heb je aan de Corolla echt een top auto. Je had het vooral over betrouwbaarheid en ruimte en hoewel de Mazda heel betrouwbaar is, is de Toyota 'de helige graal' op dat vlak wat nog eens ondersteept wordt door de 10 jaar garantie.

Die hadden wij ook al gevonden! :P

Is wel een continue oprekking van het budget, van 12,5 naar 17,5 en nu zitten we al op 20K :X
Maar dat is hoe het gaat, er is altijd net wat mooiers en beters te krijgen voor net wat meer geld ;) Maar dit is echt de max… :Y

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
geelers schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:28:
Je (en je vrouw) moet gewoon een auto kopen bij een verkoper waar je je goed bij voelt. Als een Corolla TS standaard ACC heeft, lijkt dat een terechte winnaar van de zoektocht en kun je je daar geen buil aan vallen. Zoek de mooiste/jongste uit binnen budget (voor eind april :+) en onderhandel over bijvoorbeeld nieuwe banden en een afleverbeurt.
Onderhandelen is helaas niet mijn sterke kant :| en weet ook niet wat normaal is qua percentage wat je eraf kan krijgen.

Zou er echt niet aan gedacht hebben om naar banden te vragen, er zullen toch wel goede banden onder zitten maar misschien moet ik het profiel wel opmeten ja. Of bedoel je nu alvast een nieuwe set toegezegd krijgen als de huidige op zijn?

Heb ook nog een oude Ford in te ruilen wat het nog lastiger maakt want wie zegt dat het bedrag wat je daarvoor krijgt je anders ook had gekregen als korting op de auto.
Eerst maar eens achterhalen wat die oude bak nog oplevert, vast niet al te veel meer. Toevallig zat er laatst wel een kaartje van zo’n opkoper onder mijn ruitenwisser dus die maar even bellen voor een indicatie :)
[...]
Verder is niemand hier om z'n gelijk te halen,
Oh, dat was ook niet de bedoeling van mijn vraag, was me serieus niet duidelijk wat je er mee wilde zeggen.
maar ik wil je als tip meegeven om gewoon elke maand 75 euro apart te leggen voor onderhoud. Dan heb je elk jaar 900 euro. Is het dit jaar 400 euro voor een jaarbeurt? En volgend jaar 1200 voor een grote beurt en nieuwe remmen? Het jaar daarop 1500 voor een nieuwe condensor en een jaarbeurt? Het jaar daarop weer 400 voor een jaarbeurt? Gemiddeld 900.
We reserveren al geld voor auto onderhoud maar heb dat eigenlijk nooit gemiddeld. Ging me ook meer om de grilligheid van de kosten per jaar.
Geen enkele auto ongeacht het merk kost elk jaar hetzelfde. Er gaat iets stuk, er moeten zaken (preventief) worden vervangen. Ook van Ford vond ik gewoon op hun eigen website een tabel voor de Mondeo met de exacte kosten per jaar/kilometers. Toch had je elk jaar andere kosten. Dat zal met een Corolla niet anders zijn.
Ik denk dat ik me dan een beetje in de luren heb laten leggen door die genoemde vaste prijzen. Ging er misschien naïef vanuit dat er dan weinig tot niets meer bij zou komen, zeker als je sowieso jaarlijk of na 15K kilometers langs moet komen want lijkt me dat ze dan precies weten wat ze kunnen verwachten, maar dat is dan niet het geval?

De huidige auto wordt bij een generieke garage onderhouden en niet bij een Ford dealer dus ben helemaal niet bekend met vast dealerprijzen. Bij de huidige garage krijg ik gewoon een bedrag te horen en dan een factuur met daarop onderdelen en uren plus dingen als verwijderingsbijdrage en klein materiaal. En dat is elke keer anders.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Denman schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Ik heb nog niet naar de naam gekeken, maar autoraggers.nl is wel een briljante naam. Of het betrouwbaar is daar kan je je twijfels bij hebben :+
Dat viel mij ook al meteen op ja! :)
Roept toch gelijk een beeld op van een autohandel met rijen aan oude golfjes :P
[...]
Bougies zijn niet schrikbarend duur, maar het zijn longlife bougies en die zijn wat duurder dan de varianten met een kortere interval. Tel daar het uurtarief bij op en je zit gauw aan een kostenpost van 200 Euro extra. Uiteraard kan het goedkoper als je het zelf doet en online aftermarket bougies wil. Maar goed, dit zijn kosten die je maar eens in de 90K hebt.
Dus dergelijke kosten zitten niet in die vaste prijzen verwerkt?

Realiseer met net dat 90K gedeeld door 15K precies 6 jaar is en laat dat nu net die extra dure beurt zijn van €820 waar de verkoper het afgelopen weekend over had. Dat wordt dan grotendeels verklaard door het vervangen van die bougies!
En ECO modus? Wat is dat :P
Nee maar serieus, hij staat 99% van de tijd in de normale stand en dan is ie vlot zat (2 liter versie maar de 1.8 is ook vlot zat). Als ik 'm toch eens in de power stand zet dan heeft het weinig zin; bij het volgende stoplicht kom ik de auto die eerder ook al naast me stond gewoon weer tegen voor het volgende rode stoplicht :+
Daar heb je gelijk in maar het is inderdaad af en toe wel leuk om wat sneller op te trekken.
Verder zou ik me (zeker in Nederland) niet blind staren op ACC. Ja, het kan fijn zijn, maar vaak is het zo druk op de snelweg en/of andere wegen dat ie alleen maar irritante rem- / en optrekbewegingen gaat maken. En zelfs in de kortst ingestelde afstand laat ie soms best een gaatje vallen waardoor er iemand tussen komt en de auto nog weer meer afstand gaat nemen. Als ik de CC gebruik, dan zet ik 'm vaak in de normale "ouderwetse" cruise control. In de file is het wel lekker, dan kan je met lane assist / acc lekker lui de auto het werk laten doen, al is het maar beperkt omdat ie vrij snel begint te miepen dat je je handen aan het stuur moet houden ;)
Voor mij hoeft het ook niet per se maar mijn vrouw vond het geweldig op de huurauto’s dus het gaat er komen.
Voordeel is dat we eigenlijk nauwelijks in de spits rijden.

En dat auto’s de gaten opvullen of er doorheen schieten om een afslag te pakken of juist direct naar de meest linker baan op te schuiven na invoegen hebben we tijdens het rijden wel een paar keer gehad ja.
Tot mijn verbazing eigenlijk gaf dat geen enkel probleem terwijl ik verwacht had dat de auto zou remmen of op zijn minst flink inhouden maar die auto’s zoeften er doorheen zonder dat onze auto daar hinder van had.

Weet niet of dat een verfijning is van de nieuwste versies van ACC aangezien beide huurauto’s uit 2025 kwam, toevallig wel twee Toyota’s een Yaris Cross hybrid en een Aygo Xcross.
Kan ik bij een Corolla Hybrid uit zeg 2020 wel inhouden of remmen verwachten als zoiets gebeurt?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Omdat Toyota Corolla’s met parkeersensoren en trekhaak dun gezaaid zijn en de dealer in de buurt ze niet heeft staan ben ik nu breder aan het kijken.

Aangezien het niet handig is om een auto die aan de andere kant van Nederland gekocht is daar steeds naar toe te moeten brengen voor onderhoud heb ik aan mijn lokale Toyota dealer gevraagd of ik een Toyota die ik elders gekocht heb ook bij hun kan laten onderhouden.
Tot 3 jaar oud onbeperkt garantie
Antwoord was dat het geen probleem is als het een auto van een andere Toyota dealer is maar zo niet dan wordt het een ander verhaal wanneer de auto ouder dan 3 jaar wordt.
Blijkbaar heeft een nieuwe Toyota sowieso 3 jaar garantie of hij nu bij een merkdealer onderhouden wordt of niet maar daarna geldt dat niet meer en moet hij bij een Toyota dealer worden onderhouden om aanspraak te kunnen maken op de 10 jaar generieke garantie en 15 jaar hybride garantie.

Garantie bij ouder dan 3 jaar
Nu ga ik sowieso op een oudere auto uitkomen en dan wordt het onhandig als je een Toyota van ouder dan 3 jaar koopt bij een generieke garagebedrijf werd me verteld.
Die auto heeft dan geen garantie vanuit Toyota maar zal het eerste jaar onder de garantie van de verkoper vallen als die erbij zit of je die hebt gekocht. Mocht er dan een probleem zijn dan kan ik niet bij de lokale Toyota dealer terecht omdat die dan alles gewoon in rekening zal brengen en moet ik voor de garantie dus terug naar die verkoper wat niet zo handig is als die ver weg zit.

Na dat jaar garantie kan ik wel bij de lokale dealer terecht die dan een beurt doet en zo’n hybride check uitvoert waar je uiteraard voor moet betalen en ook de reparaties die eventueel nodig zijn. Vervolgens ben je dan nog een maand niet gedekt door garantie want die gaat pas een maand na deze beurt in waarna je wel onder de 10 jaar garantie en 15 jaar van het hybride systeem valt, zolang je de auto tenminste jaarlijks langsbrengt voor onderhoud.

Auto vooraf door Toyota laten keuren
Een alternatief dat werd aangedragen door de dealer is om met de verkoper voor het kopen af te spreken dat hij de auto laat keuren bij een Toyota dealer. Als de auto daar goed bevonden wordt kan hij met certificaat van goedkeuring wel door mijn Toyota dealer in de buurt direct in onderhoud worden opgenomen met die 10/15 jaar garantie.

De vraag is natuurlijk wel of de verkoper daar op zit te wachten want daar zijn kosten aan verbonden, niet alleen de vaste kosten van de aankoopkeuring zelf maar ook mogelijke kosten voor reparaties die nodig zijn om goedgekeurd te worden.
Hoewel je van een beetje garagebedrijf toch zou mogen verwachten dat een niet al te oude Toyota die ze te koop aanbieden daar zonder grote problemen doorheen zou moeten komen.

Ik ben vergeten het expliciet aan mijn lokale dealer te vragen maar het klinkt mij dan alsof de verkoper geen garantie meer hoeft te geven na verkoop omdat dit dan gelijk door mijn dealer wordt opgepakt.
Als dat zo is wordt het waarschijnlijk al wat haalbaarder om om zo’n Toyota aankoopkeuring te vragen aangezien garantie geven ze ook het nodige geld kan kosten en waar ze dan vanaf zijn.

Dus misschien kan ik zo’n aankoopkeuring erbij krijgen ipv korting op de aanschafprijs. :D

Iemand hier die weet hoeveel zo’n keuring kost?
(@rainvs wellicht?)

Dan heb ik een beter idee of dat realistisch is om te vragen. En of ik daarmee al overvraag, of juist alsnog extra korting op de aanschafprijs moet bedingen.

• Denman
Vliegvlug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Dus dergelijke kosten zitten niet in die vaste prijzen verwerkt?

Realiseer met net dat 90K gedeeld door 15K precies 6 jaar is en laat dat nu net die extra dure beurt zijn van €820 waar de verkoper het afgelopen weekend over had. Dat wordt dan grotendeels verklaard door het vervangen van die bougies!
Die zitten zeker in de reguliere beurten verwerkt :)
Dat verklaart ook waarom de 90 beurt idd relatief duur is tov andere grote beurten. Zo ook de 240K beurt waar de omvormer koelvloeistof voor de eerste keer vervangen wordt. Gelukkig worden ze redelijk verspreid over de grote beurten :)
Voor mij hoeft het ook niet per se maar mijn vrouw vond het geweldig op de huurauto’s dus het gaat er komen.
Voordeel is dat we eigenlijk nauwelijks in de spits rijden.

En dat auto’s de gaten opvullen of er doorheen schieten om een afslag te pakken of juist direct naar de meest linker baan op te schuiven na invoegen hebben we tijdens het rijden wel een paar keer gehad ja.
Tot mijn verbazing eigenlijk gaf dat geen enkel probleem terwijl ik verwacht had dat de auto zou remmen of op zijn minst flink inhouden maar die auto’s zoeften er doorheen zonder dat onze auto daar hinder van had.

Weet niet of dat een verfijning is van de nieuwste versies van ACC aangezien beide huurauto’s uit 2025 kwam, toevallig wel twee Toyota’s een Yaris Cross hybrid en een Ago Xcross.
Kan ik bij een Corolla Hybrid uit zeg 2020 wel inhouden of remmen verwachten als zoiets gebeurt?
De ACC zal per generatie ongetwijfeld verfijnder werken ten opzichte van de vorige versie. Misschien chargeer ik het wat. Het is niet dat ie in de ankers gaat bij dergelijke acties, maar hij lijkt dan toch wat defensiever te rijden. Ik vind het bij drukkere situaties gewoon fijner om zelf de controle te houden. Rij ik ergens in Friesland op een weg waar het rustiger is dan is ACC uiteraard super fijn :)
Ik bedoel meer dat ik persoonlijk een auto er niet op zou laten staan als de overige (rij)eigenschappen en opties van de auto prima zijn.

Join het GoT Pulse-Team!

• vogelmans
Ik vind ACC geen geweldige toevoeging in het meestal drukke verkeer.
Inhalen wordt onbewust moeilijk. Een ACC houdt meer afstand dan dat ik zelf zou doen en daarom moet je bij inhalen optijd naar links anders kom je niet voorbij je voorligger omdat de auto ongemerkt gaat inhouden.
Je nadert je voorligger en denkt daar ga dadelijk voorbij maar omdat de ACC afstand houdt kom je niet meer dichterbij je voorligger. Je moet dus ruim van tevoren je richting naar links al uitzetten en de ene ACC is gevoeliger dan de andere.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:28
"Een ACC houdt meer afstand dan dat ik zelf zou doen "
Dan ligt het probleem meestal niet bij de ACC

• geelers
Vliegvlug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Onderhandelen is helaas niet mijn sterke kant :| en weet ook niet wat normaal is qua percentage wat je eraf kan krijgen.

Zou er echt niet aan gedacht hebben om naar banden te vragen, er zullen toch wel goede banden onder zitten maar misschien moet ik het profiel wel opmeten ja. Of bedoel je nu alvast een nieuwe set toegezegd krijgen als de huidige op zijn?

Heb ook nog een oude Ford in te ruilen wat het nog lastiger maakt want wie zegt dat het bedrag wat je daarvoor krijgt je anders ook had gekregen als korting op de auto.
Eerst maar eens achterhalen wat die oude bak nog oplevert, vast niet al te veel meer. Toevallig zat er laatst wel een kaartje van zo’n opkoper onder mijn ruitenwisser dus die maar even bellen voor een indicatie :)

[...]

Oh, dat was ook niet de bedoeling van mijn vraag, was me serieus niet duidelijk wat je er mee wilde zeggen.

[...]

We reserveren al geld voor auto onderhoud maar heb dat eigenlijk nooit gemiddeld. Ging me ook meer om de grilligheid van de kosten per jaar.

[...]

Ik denk dat ik me dan een beetje in de luren heb laten leggen door die genoemde vaste prijzen. Ging er misschien naïef vanuit dat er dan weinig tot niets meer bij zou komen, zeker als je sowieso jaarlijk of na 15K kilometers langs moet komen want lijkt me dat ze dan precies weten wat ze kunnen verwachten, maar dat is dan niet het geval?

De huidige auto wordt bij een generieke garage onderhouden en niet bij een Ford dealer dus ben helemaal niet bekend met vast dealerprijzen. Bij de huidige garage krijg ik gewoon een bedrag te horen en dan een factuur met daarop onderdelen en uren plus dingen als verwijderingsbijdrage en klein materiaal. En dat is elke keer anders.
Mondeo's met vergelijkbaar bouwjaar/kilometers staan voor circa 2000 à 3000 te koop. Haal er 750-1000 van af en je hebt je inruilwaarde. Precies zoals je zegt, kan dit hoger of lager zijn en zal de korting op de nieuwe auto dan lager of hoger zijn.

Onderhandelen is heel normaal, maar uiteraard houdt het ergens op. Er is altijd wat mogelijk. Dus bij een realistische inruilwaarde waar je sowieso recht op hebt, blijft er nog wel wat te wensen over. Een aankoopkeuring geeft dan houvast bij de onderhandeling, want er wordt geconstateerd welk onderhoud binnenkort nodig is. Zijn het banden, de remmen, een grote beurt van 800 die over 7.000km gepland staat die je naar voren haalt en laat uitvoeren op kosten van de verkoper? En als er niets spannends is? Dan kun je altijd een korting bedingen, zeg dan gewoon dat je bereid bent de nette auto te kopen, maar wel voor iets minder dan de vraagprijs. En misschien wel korting én een beurt. Iets als, "als we wat met de prijs kunnen doen en je de auto met een grote beurt aflevert, geven we elkaar de hand".. en wacht af met welke reactie/prijs ze komen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:49:
Inhalen wordt onbewust moeilijk. Een ACC houdt meer afstand dan dat ik zelf zou doen en daarom moet je bij inhalen optijd naar links anders kom je niet voorbij je voorligger omdat de auto ongemerkt gaat inhouden.
Je nadert je voorligger en denkt daar ga dadelijk voorbij maar omdat de ACC afstand houdt kom je niet meer dichterbij je voorligger. Je moet dus ruim van tevoren je richting naar links al uitzetten en de ene ACC is gevoeliger dan de andere.
Helemaal mee eens! Dat is precies de reden dat ik het zelf ook niet zo nodig hoef en niet zou missen.

• _JGC_
  • Laatst online: 23:24
Ik heb zelf geen ACC maar reguliere CC. Ik vind het bloedirritant om achter mensen met ACC te rijden die niet verder dan 5 seconden vooruit kunnen denken. Na 2x de CC eraf rijd ik ze bij de 3e keer gewoon klem achter die vrachtwagen.

• roel-online
Vliegvlug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:44:
Zo zitten we er ook in. Die parkeersensoren zijn echt een must en de trekhaak zou wel erg prettig zijn. Misschien als beiden tegelijkertijd niet lukt alsnog kijken of een trekhaak ergens goedkoper te installeren is of het maar laten varen!
Nog een blik geworpen op de historische prijslijsten en die parkeersensoren zijn best een 'luxe feature' want pas vanaf een GR-Sport of Executive uitvoeringsniveau waren die standaard. Ze staan wel als accessoires op de prijslijst voor 473 euro. Als je parkeersensoren vóór zou willen dan is dat nog eens 735 euro erbij.
Is op basis van het kenteken te zien of een auto uit het buitenland komt?
Finnik.nl geeft je een goed overzicht. Die combineren wat bronnen (waarvan de RDW de belangrijkste) om je een mooi overzicht te presenteren.
Die hadden wij ook al gevonden! :P
Al een afspraak gepland? Want die rode is wel echt briljant voor wat je zoekt: parkeersensoren en trekhaak zitten erop. Origineel Nederlands geleverd (niet noodzakelijk maar wel een plus). Alleen de algehele staat en onderhoudshistorie is even de vraag. Omdat ie iets jonger is, heb je langer garantie en je bereikt de 10 jaar eerder dan de 200.000km omdat je niet zo veel rijdt. Nu is het een Toyota Corolla dus aanspraak op de garantie zul je niet snel hoeven maken maar het geeft je wat zekerheid.
Een 'percentage eraf' is niet vaak realistisch. Veel aanbieders zetten hun auto scherp online in de hoop aandacht en toeloop voor die auto te krijgen. Een auto waar nog een flink percentage af kan is dus eigenlijk te duur en daar komt niemand op af.
Een set nieuwe banden (indien nodig) of de montage van een trekhaak oid onderhandelen kan vaak wel. Een onderhoudsbeurt zou ik alleen bij een Toyota garage laten doen.
Ik zou altijd even kijken:
- Wat voor een type banden zit eronder: zomerband of winterband of all-season band? Een winterband of all-season band herken je aan een M+S aanduiging of een 3MPSF sybool (3 Mountain Peak Snow Flake). Als het winterbanden zijn dan heb je een set zomerbanden of all-season banden nodig want op winterbanden ben je onveilig bezig in elk seizoen behalve de winter.
- Wat voor een merk banden zit eronde: Zit er iets van Michelin, Pirelli, Bridgestone, Hankook, Continental of Goodyear onder dan is het allemaal in de basis goed. Een auto waar bespaard is op banden (door een goedkoop merk te kiezen) is nooit een goed teken (als de vorige eigenaar niet eens investeert in die vier stukjes die je op de weg houden waar is dan nog meer op bespaard?).
- Wat is de staat van de banden: profieldiepte en ouderdom (je kunt kijken naar de viercijferige DOT code die de week en jaar aangeeft van productie van die band: 4719 is week 47 van jaar 2019). Je wil eigenlijk dat de banden niet meer dan vijf jaar oud zijn.
Vrijwel elke garage die je zo'n relatief nieuwe Toyota verkoopt zal die Mondeo niet weer zelf te koop zetten (te oud, te hoge kilometerstand, past niet bij het aanbod van het autobedrijf) en dus doorverkopen. Wellicht ben je daarom beter af bij zo'n opkoper.
Vliegvlug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:51:
Omdat Toyota Corolla’s met parkeersensoren en trekhaak dun gezaaid zijn en de dealer in de buurt ze niet heeft staan ben ik nu breder aan het kijken.

Aangezien het niet handig is om een auto die aan de andere kant van Nederland gekocht is daar steeds naar toe te moeten brengen voor onderhoud heb ik aan mijn lokale Toyota dealer gevraagd of ik een Toyota die ik elders gekocht heb ook bij hun kan laten onderhouden.
Ja, natuurlijk kun je 'm bij je eigen Toyota garage in de buurt brengen voor onderhoud. Ik zou zelfs een 'onderhoud bij aflevering' laten zitten als ik bij een universele garage koop en 'm dan zelf naar de Toyota dealer brengen voor een beurt.
Nu ga ik sowieso op een oudere auto uitkomen en dan wordt het onhandig als je een Toyota van ouder dan 3 jaar koopt bij een generieke garagebedrijf werd me verteld.
Die auto heeft dan geen garantie vanuit Toyota maar zal het eerste jaar onder de garantie van de verkoper vallen als die erbij zit of je die hebt gekocht. Mocht er dan een probleem zijn dan kan ik niet bij de lokale Toyota dealer terecht omdat die dan alles gewoon in rekening zal brengen en moet ik voor de garantie dus terug naar die verkoper wat niet zo handig is als die ver weg zit.
- Als de auto z'n laatste beurt netjes bij Toyota heeft gehad dan valt ie gewoon onder de 10 jaar garantie en kun je dus gewoon bij elke Toyota dealer terecht. Check dus gewoon even de stempel in het boekje of vraag of je lokale dealer op basis van het kenteken of VIN (chassisnummer) kan zien wanneer en waar die auto z'n laatste onderhoudsbeurt heeft gehad.
- Wat is de kans dat er iets stuk gaat? - Zeer klein want je koopt een Toyota Corolla van een paar jaar oud.
- Wat is de impact als er toch iets stuk gaat en je moet terug naar de andere kant van het land? - Vervelend maar niet onoverkomelijk.
Na dat jaar garantie kan ik wel bij de lokale dealer terecht die dan een beurt doet en zo’n hybride check uitvoert waar je uiteraard voor moet betalen en ook de reparaties die eventueel nodig zijn. Vervolgens ben je dan nog een maand niet gedekt door garantie want die gaat pas een maand na deze beurt in waarna je wel onder de 10 jaar garantie en 15 jaar van het hybride systeem valt, zolang je de auto tenminste jaarlijks langsbrengt voor onderhoud.
- De garantie loopt van beurt tot beurt. Had ie z'n laatste beurt netjes bij de Toyota dealer gehad op tijd? Dan zit ie in de garantie.
- Zodra je de auto voor z'n volgende beurt brengt is de garantie weer van toepassing.
Auto vooraf door Toyota laten keuren
Een alternatief dat werd aangedragen door de dealer is om met de verkoper voor het kopen af te spreken dat hij de auto laat keuren bij een Toyota dealer. Als de auto daar goed bevonden wordt kan hij met certificaat van goedkeuring wel door mijn Toyota dealer in de buurt direct in onderhoud worden opgenomen met die 10/15 jaar garantie.

De vraag is natuurlijk wel of de verkoper daar op zit te wachten want daar zijn kosten aan verbonden, niet alleen de vaste kosten van de aankoopkeuring zelf maar ook mogelijke kosten voor reparaties die nodig zijn om goedgekeurd te worden.
Hoewel je van een beetje garagebedrijf toch zou mogen verwachten dat een niet al te oude Toyota die ze te koop aanbieden daar zonder grote problemen doorheen zou moeten komen.
De verkoper zal dit niet zo snel 'voor je doen'. Vaak werkt een garage wel mee als je zelf zo'n keuring wilt laten doen. Je krijgt de auto dan mee op groene platen, rijdt naar de Toyota garage voor een check, betaalt die check zelf en rijdt weer terug.
Ik ben vergeten het expliciet aan mijn lokale dealer te vragen maar het klinkt mij dan alsof de verkoper geen garantie meer hoeft te geven na verkoop omdat dit dan gelijk door mijn dealer wordt opgepakt.
Als dat zo is wordt het waarschijnlijk al wat haalbaarder om om zo’n Toyota aankoopkeuring te vragen aangezien garantie geven ze ook het nodige geld kan kosten en waar ze dan vanaf zijn.

Dus misschien kan ik zo’n aankoopkeuring erbij krijgen ipv korting op de aanschafprijs. :D

Iemand hier die weet hoeveel zo’n keuring kost?
Wettelijk gezien het je altijd 'non-conformiteit', dat vervalt niet. En nogmaals: je koopt een relatief jonge auto met de allerbeste reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Begin eerst eens bij het checken of (en wanneer) de laatste beurt bij Toyota is gedaan - dan ben je meteen klaar met al het garantie gedoe.

• squashedraven
vogelmans schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:49:
op de snelweg met je eens, maar dat ACC meer afstand houdt dan je zelf zou doen geeft eigenlijk alleen aan dat je zelf te weinig afstand houdt ;) . Al is even wat dichter naar de vrachtwagen voor je kruipen zodat je soepel naar links kan zonder anderen te hinderen niks mis mee natuurlijk

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
roel-online schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Al een afspraak gepland? Want die rode is wel echt briljant voor wat je zoekt: parkeersensoren en trekhaak zitten erop. Origineel Nederlands geleverd (niet noodzakelijk maar wel een plus). Alleen de algehele staat en onderhoudshistorie is even de vraag. Omdat ie iets jonger is, heb je langer garantie en je bereikt de 10 jaar eerder dan de 200.000km omdat je niet zo veel rijdt. Nu is het een Toyota Corolla dus aanspraak op de garantie zul je niet snel hoeven maken maar het geeft je wat zekerheid.
Dat is zeker een auto die aan alle optie voldoet. Wel erg rood maar daar kunnen we overheen stappen, het is tenminste geen wit ;)

Hij was eigenlijk afgevallen omdat er volgens de specs sportstoelen in zitten en mijn vrouw daar echt niet lekker in kan zitten. Maar na jouw post toch maar even gebeld omdat specs vaker niet blijken te kloppen en volgens de verkoper zijn het normale stoelen! Dus voor morgen een afspraak gemaakt voor een proefrit. :)

Maar begin nu toch te twijfelen of dat wel klopt, vind de randen wel erg omhoog steken:
Toyota Corolla TS Hybrid voorstoelen

Toyota Corolla TS Hybrid voorstoelen

• geelers
Voor zover ik kan zien zijn er vier verschillende soorten stoelen geleverd. Je hebt de absolute basic stoelen; de normale wat meer comfort stoelen; de iets sportievere stoel waarbij de hoofdsteun wat meer geïntegreerd is in het ontwerp (deze uitvoering); de daadwerkelijke sport stoel van een GR uitvoering.

Zoals ik het zie, heeft de verkoper dus naar waarheid geantwoord dat dit niet de sport stoelen zijn. Maar het heeft wel een sportief randje. Het is gissen of je vrouw de andere stoel uit een Dynamic/andere uitvoering bedoelt, maar ook daar is een proefrit voor. Succes!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
geelers schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:55:
Voor zover ik kan zien zijn er vier verschillende soorten stoelen geleverd. Je hebt de absolute basic stoelen; de normale wat meer comfort stoelen; de iets sportievere stoel waarbij de hoofdsteun wat meer geïntegreerd is in het ontwerp (deze uitvoering); de daadwerkelijke sport stoel van een GR uitvoering.
Fijn om dit te horen, dacht eigenlijk dat er maar 2 stoelen waren, normaal of sport.

Maar kans dat het wel goed komt dus 🤞
Zoals ik het zie, heeft de verkoper dus naar waarheid geantwoord dat dit niet de sport stoelen zijn. Maar het heeft wel een sportief randje. Het is gissen of je vrouw de andere stoel uit een Dynamic/andere uitvoering bedoelt, maar ook daar is een proefrit voor. Succes!
Geen idee of dat GR stoelen waren of niet, ik hoop het wel! :)

• Omni
  • Niet online

Omni

Vliegvlug schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Fijn om dit te horen, dacht eigenlijk dat er maar 2 stoelen waren, normaal of sport.

Maar kans dat het wel goed komt dus 🤞

[...]

Geen idee of dat GR stoelen waren of niet, ik hoop het wel! :)
Voormalig eigenaar van 2 verschillende Corolla TS hier. De rode auto waar je naar kijkt heeft geen sportstoelen, maar de halflederen stoelen die standaard uitgerust is op Executive uitvoeringen en optioneel is op de Dynamic (meest voorkomende uitvoering). Dit zijn zeker geen sportstoelen. Een van mijn 2 TS had ook de stoelen op de foto. Die vond ik veel prettiger om in te zitten dan de sportstoelen in GR Sport Plus die ik heb proefgereden. Geen zorgen.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Omni schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Voormalig eigenaar van 2 verschillende Corolla TS hier. De rode auto waar je naar kijkt heeft geen sportstoelen, maar de halflederen stoelen die standaard uitgerust is op Executive uitvoeringen en optioneel is op de Dynamic (meest voorkomende uitvoering). Dit zijn zeker geen sportstoelen. Een van mijn 2 TS had ook de stoelen op de foto. Die vond ik veel prettiger om in te zitten dan de sportstoelen in GR Sport Plus die ik heb proefgereden. Geen zorgen.
Top! Dank voor het delen van jouw ervaringen, dat geeft vertrouwen. (y)
Ik heb er zin in morgen! 8)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Gisteren de proefrit gedaan in die rode Toyota Corolla Hybrid TS:
Toyota  Corolla Hybrid TS

We hebben er een uurtje mee rondgereden, mijn vrouw eerst, toen halverwege gewisseld en eerste wat ik tegen haar zeg: “Grappig ik wist niet dat er een HUD op deze auto zit”.
- Zij: “Hoe bedoel je?”
Ik: “Nou dat de snelheid en andere info op de voorruit geprojecteerd wordt zodat het lijkt dat het net boven de motorkap op de weg staat.”
- Zij: “Niets gezien.”

Dus mijn mond viel open echt open van “Hoe kan je dat gemist hebben, je hebt net een half uur achter het stuur gezeten”! 8)7

Ziet er zoals de foto hieronder uit maar dan duidelijker zichtbaar :P
Toyota  Corolla Hybrid TS - HUD

De auto reedt verder prima en de stoelen zaten heerlijk dus dat was fijn!
En met lendesteun op de bestuurdersstoel, wat een dikke pre is :)
Jammer genoeg niet op de passagiersstoel aanwezig maar dat zal dan wel niet kunnen aangezien ik de indruk kreeg dat deze auto wel het uitgebreidste pakket had.

Duidelijk wel een auto waar echt in geleefd is en de berijder ook niet al te zuinig op was. Vlekken op de zitting van de voorstoelen en bij de dorpel van de achterbumper de nodige lakschade van spullen in- en uitladen en beschadigde velgranden bij beide voorwielen en kleine krasjes en butsjes her en der.

Het onderhoudsboekje gaf aan dat de laatste beurt bij 95K was uitgevoerd in december 2024 en de auto had nu een kilometerstand van ruim 117K. Met 22K wel ruim boven de Toyota voorgeschreven 15K onderhoud. Betreffende garage gebeld die gelukkig aangaf dat in die beurt wel de long-life bougies vervangen waren. Er waren verder ook geen bijzonderheden over de auto te vermelden en geen schades bekend wat fijn was.

Terug bij de verkoper te horen gekregen dat er eind vorig jaar bij 110K er nog wel een beurt is uitgevoerd door hun moederbedrijf waarbij ook de airco was bijgevuld er er dus wel na 15K onderhoud was geweest, zei het dat zij niet een officiël Toyota onderhoudsbedrijf zijn dus die 10 jaar Toyota garantie en 15 jaar hybride zekerheid was niet meer geldig.

We wilden de auto op zich wel hebben maar dan begint dus het minst leuke deel van een gebruikte auto kopen, het onderhandelen. ;(
We wilden max 20K uitgeven maar hij wilde niet zakken tot dat bedrag, kregen er ook niets bij of iets, dat was puur voor de kale auto met een apk :'(
Dus uiteindelijk maar weggelopen en op weg naar huis gegaan.

In de auto elkaar verwijten maken waardoor het niet gelukt was, was niet zo gezellig. Help ook niet dat we beiden slecht in onderhandelen zijn dus achteraf zie je allemaal zaken die waarschijnlijk niet handig waren en hoe het veel beter had gekund.
Op een gegeven moment bij een benzinestation stil gestaan om het er even goed over te hebben en tot de conclusie gekomen dat het voor ons het grootste issue was dat er helemaal geen garantie op zat voor dat geld. Dus teruggebeld dat we die auto voor de door hem voorgestelde 400 euro boven ons budget wel wilden kopen maar dan wel met 12 maanden bovag garantie.
Dat was meteen akkoord en mijn vrouw zei direct na ophangen dat de verkoper veel te blij klonk en we dus alsnog teveel hadden betaald, bleek ook wel een beetje uit het feit dat hij toen we weer bij hem terug waren er nog een kleine beurt uit zichzelf bij deed.

Dus achteraf hadden we beter hoger kunnen inzetten op hun premium afleverpakket van 800 euro waar naast die bovag garantie ook nog een grote beurt, een volle tank en 1 jaar pech hulp bij zat, maar dat is de koe in zijn kont kijken, had ik al gezegd dat we niet goed zijn in onderhandelen? ;)

We zijn alsnog prima tevreden, die 400 euro vergeten we maar weer snel en is ook maar 2% van het totaal dus haast niets als je het positief bekijkt :P

Ik overweeg nog wel om er een reservewiel voor te kopen. De huidige velgen zijn 17 inch, weet iemand hier de steekmaat en andere relevante dingen waar ik op moet letten?

Ik ben niet zo thuis in wielen maar dan kan ik eens op Marktplaats of online kijken, moet er ook nog een krik bij hebben natuurlijk.
En mogelijk nog ander wielmoeren hoewel ik daar verschillende verhalen over lees. De ene zegt dat de moeren voor de Toyota lichtmetalen velgen een ‘randje’ hebben om stalen velgen te kunnen monteren terwijl andere weer zeggen dat je er ander wielmoeren voor nodig hebt.

• Trichoglossus
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 01:52:
• Maximaal €12K*
[/list]
*Die €12K is eigenlijk meer als €10 bedoelt want ik hoop dat er nog wat van de geadverteerde prijs af kan en dat ik ook nog wel iets terug krijg voor mijn Mondeo ook al is het alleen voor de onderdelen.
Vliegvlug schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:16:
We wilden de auto op zich wel hebben maar dan begint dus het minst leuke deel van een gebruikte auto kopen, het onderhandelen. ;(
We wilden max 20K uitgeven maar hij wilde niet zakken tot dat bedrag, kregen er ook niets bij of iets, dat was puur voor de kale auto met een apk :'(
Dus uiteindelijk maar weggelopen en op weg naar huis gegaan.
Je hebt een budget van 12k, eigenlijk 10k, en je komt thuis met een auto van 20k? Heel bijzonder...

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Trichoglossus schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Je hebt een budget van 12k, eigenlijk 10k, en je komt thuis met een auto van 20k? Heel bijzonder...
Jij bent af, je hebt niet consequent meegelezen hier! :+

Als je dat wel had gedaan had je gezien dat het budget al twee verhoogd is, of zelfs drie keer als je die laatste 400 meerekent. ;)

• Roenie
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Als je dat wel had gedaan had je gezien dat het budget al twee verhoogd is, of zelfs drie keer als je die laatste 400 meerekent. ;)
Dat blijft bijzonder toch ;)

• geelers
Gefeliciteerd! Maar, als ik het goed heb begrepen de afgelopen twee weken: als je de eerstvolgende beurt laat uitvoeren bij een Toyota dealer, dan krijg je een jaar garantie? Of is nu alle vorm van fabrieksgarantie weg?
Ik overweeg nog wel om er een reservewiel voor te kopen. De huidige velgen zijn 17 inch, weet iemand hier de steekmaat en andere relevante dingen waar ik op moet letten?

Ik ben niet zo thuis in wielen maar dan kan ik eens op Marktplaats of online kijken, moet er ook nog een krik bij hebben natuurlijk.
En mogelijk nog ander wielmoeren hoewel ik daar verschillende verhalen over lees. De ene zegt dat de moeren voor de Toyota lichtmetalen velgen een ‘randje’ hebben om stalen velgen te kunnen monteren terwijl andere weer zeggen dat je er ander wielmoeren voor nodig hebt.
Met betrekking tot informatie over speciale moeren en randjes, zou ik de dealer gewoon bellen. En eventueel je vaste (banden)garagist, om te horen hoe die erover denkt. Die zal vast wel vaker stalen velgen onder een Toyota hebben gelegd.

Dit is in elk geval de info van de velg die je eronder hebt zitten.
Afmetingen: 7.5 J x 17 inch (225/45/17)
Naaf: 60.1
Steek: 5 x 114.3
ET-waarde: 40

[ Voor 71% gewijzigd door geelers op 08-03-2026 19:06 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
geelers schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:48:
Gefeliciteerd! Maar, als ik het goed heb begrepen de afgelopen twee weken: als je de eerstvolgende beurt laat uitvoeren bij een Toyota dealer, dan krijg je een jaar garantie? Of is nu alle vorm van fabrieksgarantie weg?
Wat ik begrepen heb is dat de onvoorwaardelijke fabrieksgarantie verloopt na 3 jaar, die zit er dus sowieso niet meer op.
Maar dat wanneer je de auto bij een officieel Toyota onderhoudsbedrijf of dealer laat onderhouden deze een verlengde garantie krijgt van 10 jaar op voorwaarde dat je daar de auto elke 15K kilometers (of tenminste elk jaar als je minder rijdt) een beurt laat geven.

En dit kan je elke moment doen ook al is de auto daarvoor langer dan een jaar niet bij een Toyota garage geweest, die 10 verlengde garantie gaat dan weer in 30 dagen na het uitvoeren van een beurt.

Van de Hybride Zekerheid Controle weet ik het niet 100% zeker, maar volgens mij gaat die direct in want je kan ook een losse test hiervoor laten doen en als die positief uitvalt dan krijg je meteen een certificaat welke een jaar geldig is. Zie deze PDF: Toyota Hybride Zekerheid Controle
Met betrekking tot informatie over speciale moeren en randjes, zou ik de dealer gewoon bellen. En eventueel je vaste (banden)garagist, om te horen hoe die erover denkt. Die zal vast wel vaker stalen velgen onder een Toyota hebben gelegd.

Dit is in elk geval de info van de velg die je eronder hebt zitten.
Afmetingen: 7.5 J x 17 inch (225/45/17)
Naaf: 60.1
Steek: 5 x 114.3
ET-waarde: 40
Dank voor deze informatie! (y)

Moet nog uitzoeken wat al die dingen betekenen maar nu heb ik ze in elke geval. :)

• roel-online
We hebben er een uurtje mee rondgereden, mijn vrouw eerst, toen halverwege gewisseld en eerste wat ik tegen haar zeg: “Grappig ik wist niet dat er een HUD op deze auto zit”.
- Zij: “Hoe bedoel je?”
Ik: “Nou dat de snelheid en andere info op de voorruit geprojecteerd wordt zodat het lijkt dat het net boven de motorkap op de weg staat.”
- Zij: “Niets gezien.”

Dus mijn mond viel open echt open van “Hoe kan je dat gemist hebben, je hebt net een half uur achter het stuur gezeten”! 8)7
Wellicht zag ze 'm niet omdat ie voor haar te hoog of te laag stond? Je kunt een HUD vaak verstellen zodat ie op de juiste hoogte voor je zit- / kijkpositie.
Gefeliciteerd met jullie mooie nieuwe auto! Luxer en moderner (en duurder) dan aanvankelijk bedacht maar een hele fijne auto waar je ongetwijfeld jaren plezier van zult hebben.
en mijn vrouw zei direct na ophangen dat de verkoper veel te blij klonk en we dus alsnog teveel hadden betaald, bleek ook wel een beetje uit het feit dat hij toen we weer bij hem terug waren er nog een kleine beurt uit zichzelf bij deed.

Dus achteraf hadden we beter hoger kunnen inzetten op hun premium afleverpakket van 800 euro waar naast die bovag garantie ook nog een grote beurt, een volle tank en 1 jaar pech hulp bij zat, maar dat is de koe in zijn kont kijken, had ik al gezegd dat we niet goed zijn in onderhandelen? ;)

We zijn alsnog prima tevreden, die 400 euro vergeten we maar weer snel en is ook maar 2% van het totaal dus haast niets als je het positief bekijkt :P
Als je alle kennis én alle tijd had dan kun je altijd een betere deal krijgen - niets is perfect. Wellicht baalde die verkoper ook dat ie jullie mogelijk had laten lopen en was ie daarom zo blij. Bovendien: er staat niets te koop dat zowel aan jullie eisen voldoet, alsmede zo jong is en deze prima kilometerstand en voor een betere prijs. Prima deal dus!
Ik overweeg nog wel om er een reservewiel voor te kopen.
Waarom zou je? Een lekke band komt echt zelden voor en vaak is de pechhulp vlot ter plaatse. Je hebt op momenten dat je flink veel meeneemt bovendien een wiel in de weg en er alleen plezier van wanneer je een lekke band krijgt en je op een plek staat waar je zelf en wiel kan verwisselen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
roel-online schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Wellicht zag ze 'm niet omdat ie voor haar te hoog of te laag stond? Je kunt een HUD vaak verstellen zodat ie op de juiste hoogte voor je zit- / kijkpositie.
Zou misschien kunnen maar zoveel verschillen we ook niet in lengte en ik heb de stoel niet versteld dacht ik, maar misschien dat het HUD maar een paar cm marge heeft. Heb er helemaal geen ervaring mee.
[...]

Gefeliciteerd met jullie mooie nieuwe auto!
Bedankt!
Luxer en moderner (en duurder) dan aanvankelijk bedacht maar een hele fijne auto waar je ongetwijfeld jaren plezier van zult hebben.
Dat is wel het idee en als het even kan probleemloos natuurlijk :)
[...]

Als je alle kennis én alle tijd had dan kun je altijd een betere deal krijgen - niets is perfect. Wellicht baalde die verkoper ook dat ie jullie mogelijk had laten lopen en was ie daarom zo blij. Bovendien: er staat niets te koop dat zowel aan jullie eisen voldoet, alsmede zo jong is en deze prima kilometerstand en voor een betere prijs.
Daar verbaas ik me eigenlijk wel over, was daardoor ook wel een beetje wantrouwig eerlijk gezegd, dat er wel iets mee moest zijn.

Maar misschien zit ‘m dat enkel in de rode kleur en was deze als zwarte of andere donkere kleur al veel eerder weggeweest.
Prima deal dus!
Helemaal eens, daarom lig ik er ook helemaal niet wakker van.
[...]

Waarom zou je? Een lekke band komt echt zelden voor en vaak is de pechhulp vlot ter plaatse. Je hebt op momenten dat je flink veel meeneemt bovendien een wiel in de weg en er alleen plezier van wanneer je een lekke band krijgt en je op een plek staat waar je zelf en wiel kan verwisselen.
Tja, waarschijnlijk heb je wel gelijk hoor, maar het voelt zo afhankelijk. En verwacht dat die wielkuil toch niet heel handig is om spullen in mee te nemen op vakantie, maar misschien vergis ik me daarin.

Er zit natuurlijk wel zo’n tasje in met van die reparatievloeistof die je in de lekke band kan spuiten, misschien dat dat wel voldoende is.
Dat spul moet je zien als thuiskomertje ga ik vanuit, of kan je daar dan vervolgens mee doorrijden totdat je profiel op is?

• Omni
  • Niet online

Omni

@Vliegvlug Gefeliciteerd met je mooie rode bolide. Leuk te zien ook dat het toch de wagen is geworden die ik als toptip had gegeven :)

• Denman
Vliegvlug schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:47:
[...]
Tja, waarschijnlijk heb je wel gelijk hoor, maar het voelt zo afhankelijk. En verwacht dat die wielkuil toch niet heel handig is om spullen in mee te nemen op vakantie, maar misschien vergis ik me daarin.

Er zit natuurlijk wel zo’n tasje in met van die reparatievloeistof die je in de lekke band kan spuiten, misschien dat dat wel voldoende is.
Dat spul moet je zien als thuiskomertje ga ik vanuit, of kan je daar dan vervolgens mee doorrijden totdat je profiel op is?
Gefeliciteerd! Mooie auto, mooie kleur :)

Voor wat betreft het reservewiel; ik snap de overweging, maar persoonlijk zou ik 'm niet aanschaffen. Over het algemeen is de (Toyota) pechservice erg snel ter plekke. Sneller dan jij een wiel kan verwisselen. Die reparatievloeistof zou ik zelf niet snel gebruiken. Als je dat doet is de band sowieso verloren, terwijl de pechhulp er ter plekke misschien nog wel een prop in kan schieten waarmee de band oud kan worden.

En over die wielkuil: daar gaat echt verrassend veel in. Ik stop er met gemak 2 weekendtassen in, misschien wel 3. En als de laadvloer in de bovenste stand staat kan je erop en eromheen ook nog best wat kwijt. Doe je de laadvloer in de onderste stand dan kan je in de wielkuil nog steeds wat tassen kwijt en bovenop nog hoger stapelen :) Ik zou 'm in ieder geval niet meer willen missen. Maar goed, wij zijn kampeerders dus we zeulen altijd best wat zooi mee :P

Join het GoT Pulse-Team!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:28
Ik zou absoluut (bij elke auto) wel een reservewiel aanschaffen, mag een thuiskomer zijn.
Het gebeurt altijd wanneer het niet uitkomt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je uberhaupt wel een ruimte voor een reservewiel? Of zit daar een accupakket in we weg?

Pompje en foam: foam sloopt idd je band en kost je sowieso een nieuwe. Pompje zou ik sowieso kopen, altijd handig. Ook voor het oppompen van voetballen :P

Bedenk je ook: wat is de kans dat een lekker band voorkomt, en welk risico loop je dan echt en hoe wil je dat afekken. Dat kan op meerdere manieren. Voor zelf doen heb je idd een reservewiel en gereeedschap nodig dat je telkens mee sleurt. Uitbesteden kan ook; dan heb je een ANWB lidmaatschap. Duurt iets langer voor er iemand komt maar neemt wel zorgen weg - als de band niet gemaakt kan worden slepen ze je weg enzo. Combi van beiden kan ook nog.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Trichoglossus
Vliegvlug schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Nee...topic loopt al bijna 1,5 maand. Had zomaar nog maanden kunnen voortduren met al jouw twijfels over tig auto's.
Ik doe er een week over en dan koop ik een auto. Het is allemaal niet zo spannend

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Trichoglossus schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Nee...topic loopt al bijna 1,5 maand. Had zomaar nog maanden kunnen voortduren met al jouw twijfels over tig auto's.
Je hoeft hier niet mee te lezen of te reageren hè, je kan ook wat leukers gaan doen met je tijd als je je er aan stoort. ;)
Ik doe er een week over en dan koop ik een auto. Het is allemaal niet zo spannend
Fijn voor jou, scheelt veel tijd ook, maar iedereen is anders dus wat moet ik met deze info. :?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Omni schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:42:
@Vliegvlug Gefeliciteerd met je mooie rode bolide.
Bedankt!
Leuk te zien ook dat het toch de wagen is geworden die ik als toptip had gegeven :)
Was inderdaad een toptip achteraf gezien! :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Denman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Gefeliciteerd! Mooie auto, mooie kleur :)
Denk dat ik nog wel even moet gaan wennen aan dat rood maar het brengt in elk geval wat kleur voor de deur! :P
Voor wat betreft het reservewiel; ik snap de overweging, maar persoonlijk zou ik 'm niet aanschaffen. Over het algemeen is de (Toyota) pechservice erg snel ter plekke. Sneller dan jij een wiel kan verwisselen.
Zo snel, dat is wel heel erg snel zeg. En is dat ook in het buitenland?

Heb nu ANWB wegenwacht met Europa dekking maar de 2x dat ik daar voor panne gebruik van heb moeten maken slepen ze je alleen naar de dichtstbijzijnde merk garage en doen ze zelf niets ter reparatie zoals de wegenwacht wel doet.
Was toevallig wel beiden keren in Duitsland, de ADAC, dus mogelijk ligt het daar aan.
Die reparatievloeistof zou ik zelf niet snel gebruiken. Als je dat doet is de band sowieso verloren, terwijl de pechhulp er ter plekke misschien nog wel een prop in kan schieten waarmee de band oud kan worden.
Dat is wel een goede reden om dat spul niet te gebruiken ja. Is alleen in geval van hoge nood dus handig.
En over die wielkuil: daar gaat echt verrassend veel in. Ik stop er met gemak 2 weekendtassen in, misschien wel 3. En als de laadvloer in de bovenste stand staat kan je erop en eromheen ook nog best wat kwijt. Doe je de laadvloer in de onderste stand dan kan je in de wielkuil nog steeds wat tassen kwijt en bovenop nog hoger stapelen :) Ik zou 'm in ieder geval niet meer willen missen. Maar goed, wij zijn kampeerders dus we zeulen altijd best wat zooi mee :P
Wij kamperen niet maar hebben alsnog veel zooi mee, elk jaar ook weer te veel blijkt achteraf. ;)

We hebben nu 4 koffers die precies op de achterbak van de Mondeo zijn afgestemd. Passen netjes op hun zijkant naast elkaar en dan kan de hoedenplank er ook nog precies overheen. Dat zal in de Corolla niet gaan lukken maar aangezien ik tot nu toe altijd met ongedragen kleding thuis kom valt daar nog wel winst te behalen. Heb goede hoop dat we met 3 koffers en een weekendtas ook wel uitkomen. Kan ik die laatste dus mooi in de wielkuil wegstoppen. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Marcel Br schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:33:
Ik zou absoluut (bij elke auto) wel een reservewiel aanschaffen, mag een thuiskomer zijn.
Het gebeurt altijd wanneer het niet uitkomt.
Dat is dus ook mijn angst maar misschien ben ik gewoon te bang. :X
En ben ook niet graag afhankelijk van anderen.

Maar als ik toch een reservewiel neem dat wil ik ook wel een volwaardig wiel en niet zo’n thuiskomertje. :N

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:58:
Heb je uberhaupt wel een ruimte voor een reservewiel? Of zit daar een accupakket in we weg?
Er is zeker plek voor een reservewiel, onder de vloer van de achterbak, net als bij de Mondeo.
Zie deze foto die ik hier eerder postte:
Bagageruimte Toyota Corolla Hybrid TS 2020

Het accupakket zit onder de zitting van de achterbank weggewerkt kreeg ik te horen. Daarom kan je de zittingen daarvan niet naar voren klappen zoals bij de Mondeo wel mogelijk is.

Pompje en foam: foam sloopt idd je band en kost je sowieso een nieuwe. Pompje zou ik sowieso kopen, altijd handig. Ook voor het oppompen van voetballen :P
Ik heb al een Makita bandenpomp maar die is best groot dus niet handig om mee te nemen. Welk pompje bedoel jij?

Bedenk je ook: wat is de kans dat een lekker band voorkomt, en welk risico loop je dan echt en hoe wil je dat afekken. Dat kan op meerdere manieren. Voor zelf doen heb je idd een reservewiel en gereeedschap nodig dat je telkens mee sleurt. Uitbesteden kan ook; dan heb je een ANWB lidmaatschap. Duurt iets langer voor er iemand komt maar neemt wel zorgen weg - als de band niet gemaakt kan worden slepen ze je weg enzo. Combi van beiden kan ook nog.
We zijn al jaren lid van de ANWB met wegenwacht dus dat hebben we sowieso, niet specifiek voor een lekke band want die was er bij de Mondeo gewoon bij geleverd, maar vooral voor andere problemen met de auto.

Heb ook al zo’n accu starter powerbank voor mocht de accu leeg of te zwak zijn.

Als we straks ook nog Toyota pechhulp hebben wordt het wel twijfelen wie te bellen, maar eerst nog de 12 maanden bovag garantie waarvoor we de wegenwacht wel aanhouden.

• Trichoglossus
Ik heb standaard een reservewiel onder de auto hangen, bij de laatste paar lekke banden gaf de anwb aan dat ze geen banden verwisselen, maar een prop erin schieten. En binnen 2 weken de band laten maken bij een garage.
Prop erin schieten is veel sneller dan een band verwisselen gaf de ANWB aan.
Uurtje op ANWB gewacht, binnen 5 min weer op weg.

Dus ik rij al jaren rond met een reservewiel wat nog nooit is gebruikt :o
Twee lekke banden in 200.000km nu.

• Vdvmark
Mijn ervaring met mijn rode auto is dat de buren om je heen geneigder zijn om ook een rode auto te kopen als ze regelmatig er eentje zien in de straat die ze er goed uit vinden zien:) Ongeveer een jaar was mn rode de enige, nu staan vaak stuk of 4 op een rijtje en lijkt t aan dit uiteinde langzaam een te populaire kleur te worden LOL we gaan nu gelijk op met grijs metallic. Het andere uiteinde van de straat is er nog geen enkele rode auto, best grappig, de rode klitten bij elkaar:)

• _JGC_
  • Laatst online: 23:24
Hier tot nu toe 3 lekke banden. 1x op een stoeprand gereden als beginnend bestuurder met auto zonder stuurbekrachtiging, die was aan flarden.
De andere 2 keren zat er een schroef in de band en kwam ik daar pas achter tijdens de winterband -> zomerband wissel.
Verder kocht ik mijn vorige auto met lekke achterbanden, die zaten niet goed aansluitend op de velg.

Als ik zie wat voor gare reservewielen sommige auto's hebben kan je net zo goed doorrijden met je lekke band :X. Huidige auto heeft dus ook geen reservewiel.

Verder ooit iemand mogen helpen die met 2 wielen over de versmalling was gereden en dus 2 banden aan flarden had. "een lekke band komt nooit alleen", die had 2 reservewielen in de kofferbak 8)7.
Pagina: 1 2 3 Laatste