_Anvil_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Om te beginnen, ik mis mijn 2008 Ford Mondeo wagon nog steeds

. Let goed op de laadruimte van je volgende station, want ik merk bij mn huidige auto (die grotere buitenmaten heeft nota bene) pas hoe ruim de Mondeo eigenlijk was bij het vervoeren van fietsen, kasten van meer dan 2 meter etc.
Daar ben ik me inderdaad wel van bewust, volgens mij is het een van de ruimste auto’s op de markt qua laadbak. Ruimer dan de Skoda Octavia van daarvoor.
Maar ik wel me niet nu al laten beperken door enkel nog naar Mondeo’s te gaan kijken.
Wat ook meespeelt is dat een van de kinderen mogelijk dit jaar maar anders volgend jaar waarschijnlijk niet meer mee gaat op vakantie want dat is een belangrijke reden voor de grote achterbak.
En een trekhaakkoffer kan ook nog uitkomst bieden alhoewel ik er dan wel mee zit waar ik zo’n ding in de tussentijd opberg.
Maar zoals je aangeeft is even een fiets vervoeren, spullen naar de stort brengen en een kast van Marktplaats ophalen wel ideaal met een Mondeo, de volgende stap is een busje.

Dat was trouwens een 2.5T benzineversie, 1 van de lekkerste motoren die ik ooit gehad heb..
Aan die sterkere motoren zit wel een flink prijskaartje en ik ben toch niet van het flink doorrijden of met vouwwagen of caravan op vakantie gaan dus dan is het zonde om daarvoor te betalen.
Wat je keuze betreft, laat je niet gek maken door borrelpraat verhalen over wat betrouwbaar is. Het klopt inderdaad dat er een globale trend is naar kleine (minder dan 1800cc) turbomotoren om alle milieu en verbruiksnormen te halen. Hier zijn veel voorbeelden te vinden van probleemmotoren. De Ford 1.5 en 1.6 ecoBoost zijn bijvoorbeeld voor zover ik weet prima en bieden best of both worlds: zuinig en toch afdoende power. Bepaalde generaties van de 1.6 turbo in BMW en Mini (met distr. ketting ipv riem) waren bijvoorbeeld wel berucht bij veel garages. De turbo van mijn Mondeo was na 260K kilometers nog prima.
Dat is goed om te weten!

Is wel fijn om ook auto met een turbo te kunnen overwegen om de pool van mogelijke auto’s te vergroten!

Bedenk je ook dat wat meer vermogen ook fijn is als je geen hardrijder bent: comfortabeler, actieve veiligheid (snel kunnen invoegen of inhalen indien nodig etc.) , bij rijden in de bergen of met caravan etc.
Geloof meteen dat het sowieso wel lekkerder rijdt en in sommige situaties handig is maar heb daar niet echt veel geld voor over.
Ben ook geen rij connaisseur en snap die verhalen over weinig gevoel met de weg en zaken als zweverig sturen bijv nooit zo. Ik voel juist het liefst zo weinig mogelijk van de weg en bij alle auto’s die ik tot nu toe gereden heb gaat de neus gewoon naar links als ik die kant op stuur.

Mijn advies als je bang bent voor hoge onderhoudskosten: ga voor een Jap, of anders weer een Ford of Skoda
Van deze Ford was het wel prima te doen, zijn in de afgelopen 12 jaar wel flink wat grotere dingen vervangen, zo uit mijn hoofd:
- Koppelingsplaten
- Silent block achter
- Remschijven
- Dynamo
- Brandstofpomp
Dat waren steeds allemaal wel losse dingen die nog behapbaar waren en niet in een keer zodanig veel was dat het eigenlijk niet meer de moeite is zoals nu met het onderstel.
en rek die km grens wat op. Bij goed onderhoud geen probleem en vaak zijn het snelwegkilometers.
Dat is zeker iets om te overwegen als ik er met de huidige grens van 120K niet uit kom.