Andere stationwagen voor max. €12K

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-01 12:04
Will_M schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:17:
[...]

https://www.flevomobiel.nl/3353615/111230007?

Via gaspedaal een Skoda Superb Combi TDi uit 2016 voor minder dan 12K binnen één minuut :o
Ja ik denk omdat je de non-turbo niet mee neemt in de criteria.

Zelf zou ik niet bang zijn voor motoren met turbo, zorg dat er minimaal 12maanden garantie op de wagen zit. Als je vervolgens normaal rijdt, dus normaal warmrijden en na een stuk snelweg de turbo niet blijft belasten tot je hem uitzet kan er weinig mis gaan.

Mijn eerste turbo auto was een audi uit 98, daar heb ik bijna 400k mee gereden voor die naar de sloop ging, maar de originele turbo deed het nog gewoon.
Sindsdien altijd met turbo motoren gereden en nooit problemen ermee gehad.

Het is natuurlijk wel weer een extra onderdeel die kapot kan gaan als je pech hebt. Aangezien er in de afgelopen 20jaar zoveel opties bij zijn gekomen die allemaal een kans op defect hebben, vind ik het extra belangrijk om een auto te kopen bij een bedrijf die goed aangeschreven staat en aantoonbaar (bijv dmv reviews) goed om gaat met garanties. Daarmee koop je in mijn beleving een hoop zorgen weg.

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 30-01-2026 08:08 . Reden: Quote edit ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:26

FreakNL

Well do ya punk?

Zou je budget wat oprekken en een Mazda kopen.

https://www.autoscout24.n...are&utm_medium=copy_link&

Je hebt (te) veel eisen icm een laag budget.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 29-01-2026 07:58 ]

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-01 16:07
Moet het perse een handbak zijn, en waarom?

De Corolla is een uiterst betrouwbare auto (lijkt belangrijk voor jou), en vooral als station verkrijgbaar

Rij em zelf ook ;-)

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-01 09:02
Die Kia kan nog wel wat aan hoor. Koreaans en Japans zijn wel erg betrouwbare merken volgens verschillende onderzoeken. In die range zitten ook de 1.6 GDI en 1.6TGDI (turbo) motoren die fijn rijden.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 14:17
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 01:52:
Ik rijd momenteel een Ford Mondeo Mk4 station uit 2009 met ongeveer 250K kilometers op de teller.
Helaas is de ophanging rechtsachter zodanig beschadigd dat het wiel niet meer goed is uit te lijnen en reparatie dusdanig in de kosten kan gaan lopen dat het niet meer rendabel is.

Daarom moet ik op zoek naar een andere auto en heb ik onderstaand lijstje met wensen opgesteld:
  • Stationwagen
  • 5 deurs
  • [quote][b][message=84523516,noline]Will_M schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:17[/message]:[/b] [...] https://www.flevomobiel.nl/3353615/111230007? Via gaspedaal een Skoda Superb Combi TDi uit 2016 voor minder dan 12K binnen één minuut :o [/quote] Goed bedrijf! Daar kwam mijn Mondy vandaan. Ze hebben wat problemen achteraf netjes opgelost, zonder garantie!
  • Benzine
  • Handgeschakelde versnellingsbak
  • Parkeersensoren voor+achter
  • Cruise control
  • Climate control
  • Stuurbekrachtiging
  • Centrale deurvergrendeling
  • Airbags (bestuurder + passagier voor minimaal)
  • Traction control
  • ABS
  • Grote bagageruimte vanaf 500 liter
  • vlakke laadvloer
  • Geen turbo (sterke voorkeur)
  • Trekhaak (wellicht achteraf?)
  • Goede stoelen
  • Maximaal 120K kilometers
  • Maximaal €12K*
*Die €12K is eigenlijk meer als €10 bedoelt want ik hoop dat er nog wat van de geadverteerde prijs af kan en dat ik ook nog wel iets terug krijg voor mijn Mondeo ook al is het alleen voor de onderdelen.

Bovenstaande lijstje op autotrack ingevoerd, zonder de geen turbo en goede stoelen mee te nemen omdat ik daar geen filters voor kon vinden.
Kwamen uiteindelijk iets van 450 auto’s uit.
Omdat dit nog wat veel was de geen turbo optie erin gedaan door voor motorinhoud pas vanaf 1.6 te gaan zoeken waarmee het een redelijk behapbare 125 stuks werden, maar moest ik alsnog handmatig kijken of het toch niet een turbo betrof.
Kwam een best wel mooie kia ceed tegen maar die bleek ruim boven de 120K gelopen te hebben, huh :? Oh, wacht, vergeten het kilometer filter op 120K in te stellen! :F

Toen ik dat deed had ik alleen slechts 9 auto’s over waarvan het merendeel flink goedkoper dan €12K en flink ouder en de enige wat jongere voor dat bedrag, een Kia i30, gelukkig wel zonder turbo was, maar enkel parkeersensoren achter bleek te hebben helaas.
Snap trouwens niet waarom ik bij buitenspiegels uit 6 verschillende filter opties kan kiezen maar bij parkeersensoren niet uit voor en achter maar enkel uit ‘parkeersensoren’ wat in de meeste gevallen enkel achter betreft. Maar dat terzijde.

Punt lijkt te zijn dat het geen turbo criterium de keuze nogal flink beperkt en ik me afvraag of ik dat dan moet loslaten?
De reden van geen turbo is dat ik in de loop der tijd van meerdere kanten te horen heb gekregen dat een turbo bij een oudere auto een storingsgevoelig onderdeel is en bovendien duur om te repareren. Een vriend van mij rijdt in vergelijkbare auto qua leeftijd en kilometers als die van mij maar dan een volvo met een turbo die lek is en te duur is om te vervangen maar wel elk moment echt stuk kan gaan en dat lijkt me ook niks.
De enige reden dat die turbo’s tegenwoordig overal gebruikt worden is omdat je dan kleinere motoren kan gebruiken die makkelijker de milieu eisen halen zonder gelijk met een auto te zitten die niet vooruit te branden is heb ik begrepen.

Nu geef ik niets om goede prestaties dus dat scheelt, mijn huidige Mondeo met 1.6 atmosferische motor is ook geen snelheidsmonster, en ik ga liever voor betrouwbaarheid maar een atmosferische motor is blijkbaar zo zeldzaam dat het de keuze ernstig belemmert.

Maar waar moet ik dan voor kiezen als ik een turbo niet kan vermijden maar tegelijkertijd betrouwbaarheid zoek?
Is dan een 1.6 met turbo beter dan een 1.0 met turbo omdat die minder hard hoeft te werken, of zit het ‘m daar niet in maar moet ik eerder op bepaalde motor serie of merk letten? Of iets anders?
Hoor het graag want zie nu door de bomen het bos niet meer :|
Om te beginnen, ik mis mijn 2008 Ford Mondeo wagon nog steeds ;( . Let goed op de laadruimte van je volgende station, want ik merk bij mn huidige auto (die grotere buitenmaten heeft nota bene) pas hoe ruim de Mondeo eigenlijk was bij het vervoeren van fietsen, kasten van meer dan 2 meter etc.

Dat was trouwens een 2.5T benzineversie, 1 van de lekkerste motoren die ik ooit gehad heb..

Wat je keuze betreft, laat je niet gek maken door borrelpraat verhalen over wat betrouwbaar is. Het klopt inderdaad dat er een globale trend is naar kleine (minder dan 1800cc) turbomotoren om alle milieu en verbruiksnormen te halen. Hier zijn veel voorbeelden te vinden van probleemmotoren. De Ford 1.5 en 1.6 ecoBoost zijn bijvoorbeeld voor zover ik weet prima en bieden best of both worlds: zuinig en toch afdoende power. Bepaalde generaties van de 1.6 turbo in BMW en Mini (met distr. ketting ipv riem) waren bijvoorbeeld wel berucht bij veel garages. De turbo van mijn Mondeo was na 260K kilometers nog prima.

Bedenk je ook dat wat meer vermogen ook fijn is als je geen hardrijder bent: comfortabeler, actieve veiligheid (snel kunnen invoegen of inhalen indien nodig etc.) , bij rijden in de bergen of met caravan etc.

Mijn advies als je bang bent voor hoge onderhoudskosten: ga voor een Jap, of anders weer een Ford of Skoda en rek die km grens wat op. Bij goed onderhoud geen probleem en vaak zijn het snelwegkilometers.
Will_M schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:17:
[...]

https://www.flevomobiel.n...al&utm_campaign=gaspedaal

Via gaspedaal een Skoda Superb Combi TDi uit 2016 voor minder dan 12K binnen één minuut :o
Goed bedrijf! Daar kwam mijn Mondy vandaan. Ze hebben wat problemen achteraf netjes opgelost, zonder garantie!
smurfinmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:04:

De Corolla is een uiterst betrouwbare auto (lijkt belangrijk voor jou), en vooral als station verkrijgbaar

Rij em zelf ook ;-)
Echt fors krapper dan een Mondeo, ken beide auto's goed.

EDIT: van de adviezen hierboven vind ik die Mazda 6 de beste voor jou. Skoda Superb is leuk, maar bij een 1.6TDI heb je ook een hele rits dure diesel/roetfilter onderdelen die stuk kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 30-01-2026 08:08 . Reden: Quote edit ]

• smurfinmark
_Anvil_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Echt fors krapper dan een Mondeo, ken beide auto's goed.
De eis was 500 liter, daar voldoet de Corolla aan. Maar uiteraard is de Mondeo nog ruimer

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:49

LankHoar

Langharig tuig

Wat ik over trubo's hoor is dat ze inderdaad storingsgevoelig kunnen zijn, maar dat er best wat factoren belangrijk zijn.
  • Start/stop systeem is slecht voor de turbo. Die krijgt dan geen koeling, vooral op warme dagen een probleem. Start/stop systeem schakel ik dan ook standaard uit in mijn auto's. De besparing van dit systeem is toch verwaarloosbaar.
  • Rustig warm rijden scheelt een boel. Dat geld overigens niet alleen voor de turbo.
  • Rustig afkoelen ook. Heb je net veel opgetrokken, en parkeer je hem direct, dan zal hij relatief sneller slijten dan wanneer je rustig "uitrolt" en de turbo wat tijd heeft om gekoeld te worden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:29
Die Avensis bij Louwman(zelf), buiten parkeersensoren voor en na vraag over olieverbruik. Toyota is wel heel wat coulanter/vriendelijker naar consumenten dan VAG hier in Nederland. Duitse terugroepacties laat Pon je in Nederland vaak gewoon zelf betalen, qua terugroepacties is Toyota zowiezo uniek denk ik.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk dat de "handgeschakeld" een grotere beperking is dan geen turbo. Praktisch elke moderne (lees: 2015+) auto van een beetje formaat wordt vooral als automaat geleverd. Wat is de redenatie achter die wens? Het is tegenwoordig niet zuiniger, goedkoper, betrouwbaarder of iets van dien aard.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Trekhaak achteraf kost je - zeker i.c.m. parkeersensoren achter - al snel € 1.000,- tegenwoordig, houd daar dus wel rekening mee mocht je een auto tegenkomen die aan de andere wensen voldoet maar nog geen trekhaak heeft.

En even advocaat van de duivel; waar is al die laadruimte goed voor? Oké, ik ben héél blij met onze Octavia (liftback) want daar past héél veel in. Maar dat gebruiken we alleen in de zomervakantie (tentvakantie). Een kleinere auto mét trekhaak was prima geweest i.c.m. een trekhaakkoffer.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 14:44
Hyundai i40 ? Lel van een auto, heeft met de juiste uitvoering alles wat je zoekt.

https://www.autotrack.nl/...-58698602?level=2&image=0

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-01 17:17
Vdvmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:13:
Die Avensis bij Louwman(zelf), buiten parkeersensoren voor en na vraag over olieverbruik. Toyota is wel heel wat coulanter/vriendelijker naar consumenten dan VAG hier in Nederland. Duitse terugroepacties laat Pon je in Nederland vaak gewoon zelf betalen, qua terugroepacties is Toyota zowiezo uniek denk ik.
Ik zou ook voor de "bullitproof" Toyota Avensis gaan. De Avensis diesel had wat isseus maar de benzine uitvoering is zeer goed. De benzine is turboloos.
Ik heb ooit een Avensis als leenauto mee gehad en ik vond die heel fijn rijden.
De eerste die ik tegenkom bij een dealer, iets over budget maar dat krijg je er wel af:
https://www.louwman.nl/aa...BzWOpJZoigYoaAhDHEALw_wcB

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:01
LankHoar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:12:
Wat ik over trubo's hoor is dat ze inderdaad storingsgevoelig kunnen zijn, maar dat er best wat factoren belangrijk zijn.
  • Start/stop systeem is slecht voor de turbo. Die krijgt dan geen koeling, vooral op warme dagen een probleem. Start/stop systeem schakel ik dan ook standaard uit in mijn auto's. De besparing van dit systeem is toch verwaarloosbaar.
  • Rustig warm rijden scheelt een boel. Dat geld overigens niet alleen voor de turbo.
  • Rustig afkoelen ook. Heb je net veel opgetrokken, en parkeer je hem direct, dan zal hij relatief sneller slijten dan wanneer je rustig "uitrolt" en de turbo wat tijd heeft om gekoeld te worden.
En afhankelijk van hoeveel je rijdt, eerder olie vervangen. Tegenwoordig is de interval van olie vervangen rond de 30.000km.
Om de 10 tot 15.000 verversen kan veel narigheid voorkomen.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:31

Jorissie87

No diggity

Zelf een tijdje een Ford Focus (ST-line) station gereden, beviel prima en was niet duur. Cataloguswaarde was 29K (bouwjaar 2020) dus mogelijk dat die 2e hands nog wel in jouw budget te vinden zijn. Zoiets

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 14:36
Betrouwbaarheid is niet alleen afhankelijk van een turbo inderdaad, vaan van heel veel zaken zoals bouwkwaliteit, hoeveel onderhoud is er gepleegd. De ophanging repareren is ook een scenarios, met 250K is de auto nog lang niet op. kijk ook eens naar een volvo v70 het broertje van de mondeo.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
Is dat tegenwoordig nog een ding ja? Ik deed dat vroeger wel fanatiek toen ik nog jong was, maar tegenwoordig... nooit eerlijk gezegd. Slijten doet het toch, nooit problemen mee gehad. Dit itt andere (veel) duurdere zaken die wel stuk gaan.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10
vogelmans schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Ik zou ook voor de "bullitproof" Toyota Avensis gaan. De Avensis diesel had wat isseus maar de benzine uitvoering is zeer goed. De benzine is turboloos.
De eerste die ik tegenkom bij een dealer, iets over budget maar dat krijg je er wel af:
https://www.louwman.nl/aa...BzWOpJZoigYoaAhDHEALw_wcB
Ik sluit me hierbij aan. De diesel van de laatste generatie had inderdaad issues, maar dat kwam omdat er een BMW blok in lag. Volgens mij de eerste Toyota ooit met rekkende distributieketting :P De generatie daarvoor met de AD motoren zullen we het helemaal niet meer over hebben :+

Maar goed, TS zoekt een benzine en Toyota is niet voor niks gestopt met dieselmotoren. En als ze 1 ding kunnen dan is het wel robuuste benzinemotoren bouwen, vaak zonder turbo. Wat dus ook bij de Avensis het geval is. Verder een betrouwbare auto met een enorme kofferbak. Enige nadeel is wel het relatief hogere verbruik t.o.v. de Corolla TS, die qua koffer- en beenruimte toch aardig in de buurt komt. Maar die ligt helaas (net) boven budget en is handgeschakeld nauwelijks verkrijgbaar.

Join het GoT Pulse-Team!

• smurfinmark
Denman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Ik sluit me hierbij aan. De diesel van de laatste generatie had inderdaad issues, maar dat kwam omdat er een BMW blok in lag. Volgens mij de eerste Toyota ooit met rekkende distributieketting :P De generatie daarvoor met de AD motoren zullen we het helemaal niet meer over hebben :+

Maar goed, TS zoekt een benzine en Toyota is niet voor niks gestopt met dieselmotoren. En als ze 1 ding kunnen dan is het wel robuuste benzinemotoren bouwen, vaak zonder turbo. Wat dus ook bij de Avensis het geval is. Verder een betrouwbare auto met een enorme kofferbak. Enige nadeel is wel het relatief hogere verbruik t.o.v. de Corolla TS, die qua koffer- en beenruimte toch aardig in de buurt komt. Maar die ligt helaas (net) boven budget en is handgeschakeld nauwelijks verkrijgbaar.
we hebben TS geloof ik al even niet gezien, maar het zou wel prettig zijn om te begrijpen of de handbak een harde eis, dat sluit naar mening veel te veel van de beste opties uit

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ik deed vroeger met een turbo bak ook een 'turbo-timer' na door 30 seconde stationair te laten draaien voordat ik hem uit zette.
https://www.tuning-gids.nl/turbotimer.htm
Hier staat het mooi uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door kevlar01 op 29-01-2026 11:43 ]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
smurfinmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:37:
[...]

we hebben TS geloof ik al even niet gezien
Het topic is nog geen 10 uur oud!

• Trichoglossus
kevlar01 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik deed vroeger met een turbo bak ook een 'turbo-timer' na door 30 seconde stationair te laten draaien voordat ik hem uit zette.
Mijn oude Renault koelde standaard, na het uitzetten van het contact, de T3 Garrett turbo gedurende enkele minuten. Turbo ging 3+ ton mee zonder revisie.
Wellicht zijn de turbo's van tegenwoordig gevoeliger dan vroeger. :?

• Vliegvlug
  • Laatst online: 01:35

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
smurfinmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:37:
[...]

we hebben TS geloof ik al even niet gezien,
[...]
maar het zou wel prettig zijn om te begrijpen of de handbak een harde eis, dat sluit naar mening veel te veel van de beste opties uit
Een handgeschakelde versnellingsbak is geen harde eis maar eigenlijk ingegeven door mijn wellicht foute aaname dat die de auto duurder maken in aanschaf en het daarnaast een duur onderdeel is wat stuk kan gaan en dan kan je een auto auto gelijk afschrijven.

Voor de Mondeo had ik een Octavia station met DSG en dat reed heerlijk maar begreep dat die nieuw als optie meerdere duizenden euro's had gekost en de garage waarschuwde me meermaals dat als dat ding stuk zou gaan, wat niet onwaarschijnlijk was, gezien de leeftijd van de auto, dat een reparatie minstens 3K ging kosten dus dat reedt toch niet fijn met dat in het achterhoofd .

Belangrijkste reden om die weg te doen was omdat het een diesel was maar die dure automaat speelde ook mee.

Andere ervaring qua rijden met een automaat was een stuk minder, mijn ouders hadden een Mitsubishi SpaceStar met een 4 traps automaat en dat reed echt verschrikkelijk. Je moest dat ding flink intrappen wilde je even met wat tempo iemand inhalen en daarbij verbruikt hij door die automaat veel meer brandstof dat de vergelijkbare auto handbak.

Maar als dat allemaal toevallig foute ervaringen zijn van mijn kant hoor ik dat graag.
Wel in het achterhoofd houdend dat ik naar wat oudere autos kijk, want dat maakt vast verschil in vergelijking met met moderne automaten. :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@all dank voor alle reacties tot nu toe!

Ik moet weer aan de slag maar zal vanavond uitgebreid reageren.

Ik zie wel sommige voorstellen voor diesel auto's maar ik rijd maar iets van 5K 10K kilometer per jaar dus dat kan niet uit.
edit:
thuis opgezocht en was toch flink meer dan verwacht dus aangepast
Qua trekhaak heb ik die liever direct maar als het achteraf kan voor normale kosten wil ik een verder goede auto daar niet op laten lopen.
Maar bij de huidige Mondeo dacht ik later ook even een trekhaak erop te zetten maar daarvoor moest er ook een hele andere achterbumper op met uitsparingen en iets aan de parkeersensoren worden veranderd waardoor het zo duur werd dat het niet meer interessant was.
Maar heb toch wel af en toe in de situatie gezeten dat een trekhaak verdomd handig was geweest vandaar dat die nu op het lijstje staat. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 29-01-2026 22:36 ]

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 14:17
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Een handgeschakelde versnellingsbak is geen harde eis maar eigenlijk ingegeven door mijn wellicht foute aaname dat die de auto duurder maken in aanschaf en het daarnaast een duur onderdeel is wat stuk kan gaan en dan kan je een auto auto gelijk afschrijven....

Maar als dat allemaal toevallig foute ervaringen zijn van mijn kant hoor ik dat graag.
Wel in het achterhoofd houdend dat ik naar wat oudere autos kijk, want dat maakt vast verschil in vergelijking met met moderne automaten. :P
Die old school automaten waar jij aan refereert zijn zo goed als verdwenen. Tegenwoordig zijn ze snel, zuinig en soepel, zeker de DSG achtige toepassingen.

Wat blijft qua verschillen is inderdaad nog eht onderhoud, een handbak met koppeling is vele malen goedkoper te fixen of vervangen dan een automaat. Ik heb zelf een oudere BMW 540i met handbak(!) gereden, waarbij ik mn koppeling liet vervangen voor een fractie van de kosten van een kapotte ZF automaatbak. Hier hing een 4,4l V8 aan, dus het verschil zal met een Golfje 1.6 wellicht kleiner zijn. ;)

Edit: als je maar 5k per jaar rijdt, dan zou ik zeker voor een dikkere motor gaan, kosten van hoger verbruik zijn toch verwaarloosbaar in jouw kosten plaatje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 29-01-2026 13:14 ]

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
En wat mij betreft vindt ik het onderhoud belangrijker dan de KM stand.

Je geeft aan max 120dkm, maar als bij 140dkm de distributie vervangen moet worden (of 10 jaar ofzo?) en dit is nog niet gebeurt dan koop ik liever een auto waar dat al wel gedaan is met een hogere km stand.

Dat gezegd hebbende, mijn use case is iets anders, ik rijd eerder 30k-40k per jaar en dat betekend dat ik dan snel tegen deze, vaak vrij kostbare, reperatie aanloop.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 16:30
Hoewel je schrijft 'geen turbo' en 'handgeschakeld' is bij beide de achterliggende reden dat je verwacht dat je met een turbo en automaat een minder betrouwbare auto hebt of eentje die duurder is in onderhoud. Je wil dus eigenlijk gewoon iets dat betrouwbaar en goedkoop in onderhoud is?
- Sommige automaten (zoals een DSG) zijn inderdaad minder betrouwbaar dan een simpele handbak maar er zijn ook automaten die net zo betrouwbaar zijn
- Een turbo maakt een auto niet per definitie minder betrouwbaar. Er zijn turbo-loze motoren () die een stuk minder betrouwbaar zijn

10-12k is niet erg veel geld voor een ruimte D-segment stationwagen. Je hebt dan al snel auto's van meer dan 10-15 jaar oud. Een kilometerstand van minder dan 120.000km betekent dat de vorige eigenaar(en) echt heel weinig per jaar gereden moeten hebben en korte ritjes is ook weer niet goed voor de levensduur van een auto.

Ik zou kijken naar deze modellen:

Toyota Avensis
Zeg je betrouwbaarheid dan zeg je Toyota. De Avensis is als benzine ook een betrouwbare auto, turbo's waren er niet en de automaten conventioneel en betrouwbaar. Relatief duur omdat het een Toyota is.
Dit exemplaar is rond je budget, heeft al een trekhaak (dat scheelt je 1000 euro inbouwen) maar geen parkeersensoren voor. https://www.autowereld.nl...ara-42629036/details.html

Opel Insignia
Veel moderner dan de Toyota Auris en dat zie je terug in het interieur (Carplay / Android Auto!) maar moderner betekent ook een turbo motor. Volgens de ANWB zijn ze behoorlijk betrouwbaar. De stoelen schijnen ook erg goed te zitten.
Dit exemplaar heeft wat meer kilometers maar is jonger dan een gelijk geprijsde Toyota Auris al moet er nog wel een trekhaak op: https://www.autotrack.nl/...nia-benzine-2017-58525814
Een Opel Astra station biedt een nog wat nieuwere auto / minder kilometers voor je geld dan en Insignia maar de vraag is daar of het interieur groot genoeg zal zijn.

• Vdvmark
Als je niet zoveel rijdt is een Skoda Enyaq misschien ook wel te vinden rond je prijs.

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:52
Een turbomotor moet mijns inziens niet meteen een nadeel zijn tegenwoordig. Met op tijd onderhoud (zoals eerder vermeld liever om de 15.000 dan om de 30.000 olie wisselen) en een normale rijstijl zijn ook dit betrouwbare motoren. Tegenwoordig gebruiken veel fabrikanten een gedownsizede motor (1.0/1.2 etc) met turbo in een grote auto. Dit is mijns inziens vaak een groter probleem dan de turbo zelf.

Verder ook een tip: check goed of de auto een distributieketting of riem heeft, en in dit laatste geval of deze door de olie loopt. Bij deze laatste is onderhoud, en vooral juiste olie erg belangrijk. Rubber en olie zijn geen goeie combi, en daardoor kunnen deze vroegtijdig kapot lopen. Onder andere Ford gebruikt deze op de 1.0 ecoboost en PSA op de 1.2 Puretech.

• vogelmans
Een Mazda 6 Sportbreak is ook een hele mooie en heel betrouwbare auto, bijvoorbeeld deze met trekhaak:
https://www.autowereld.nl...erw-42311093/details.html

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:42

-tom-562

Oliesjeik

Een Mazda 6 of een Toyota Avensis zijn de meest logische keuzes. Overigens kan je b.v. de Avensis wel als automaat nemen. Die hebben een CVT automaat, en zijn heel goed.
Wel even proefrijden, want niet iedereen houdt er van.

De Mazda 6 heeft overigens ook nog een "ouderwetse" automaat. Geen idee wat de kwaliteit daar van is (alleen die zijn wss wel behoorlijk dorstig).

Vaak bu'j te bang!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De Mazda 6 die ik eerder link is gewoon een handbak.. Zit helaas geen trekhaak onder…

Deze wel:

https://www.autoscout24.n...y_link&utm_campaign=share

Zelf rij ik overigens liever automaat. Vind hand-schakelen eigenlijk achterhaald…

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou echt je budget opkrikken. OMet het huidige budget ga je er echt te weinig op vooruit mijns inziens en kun je over een paar jaar weer gaan zoeken…

Een Mazda uit 2016/2017 kan nog wel een jaar of 5-8 mee (als het niet meer is)

[ Voor 100% gewijzigd door FreakNL op 29-01-2026 18:38 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:18
Evoluzione schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:37:
Een turbomotor moet mijns inziens niet meteen een nadeel zijn tegenwoordig. Met op tijd onderhoud (zoals eerder vermeld liever om de 15.000 dan om de 30.000 olie wisselen) en een normale rijstijl zijn ook dit betrouwbare motoren. Tegenwoordig gebruiken veel fabrikanten een gedownsizede motor (1.0/1.2 etc) met turbo in een grote auto. Dit is mijns inziens vaak een groter probleem dan de turbo zelf.

Verder ook een tip: check goed of de auto een distributieketting of riem heeft, en in dit laatste geval of deze door de olie loopt. Bij deze laatste is onderhoud, en vooral juiste olie erg belangrijk. Rubber en olie zijn geen goeie combi, en daardoor kunnen deze vroegtijdig kapot lopen. Onder andere Ford gebruikt deze op de 1.0 ecoboost en PSA op de 1.2 Puretech.
Ketting is ook geen garantie op probleemloos, vooral voor kettingen is de olie belangrijk, de kettingspanner werkt nml op oliedruk en bij te weinig olie of de verkeerde olie komt je ketting niet op spanning. Een slappe ketting slijt sneller.

Turbo hoeft idd niet onbetrouwbaar te zijn. Ik heb 2 Peugeot 206 1.4HDIs naar 425.000km gestuurd zonder tussentijdse turbo revisie. Is hetzelfde kleine turbo'tje die Renault ook gebruikt bij de 1.5dci.

Ben het met je eens over de service intervallen, die zijn met 30.000km/2 jaar bij de meeste merken gewoon veel te lang. Liever elk jaar onderhoud of om de 20.000km.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FreakNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:34:
De Mazda 6 die ik eerder link is gewoon een handbak.. Zit helaas geen trekhaak onder…

Deze wel:

Zelf rij ik overigens liever automaat. Vind hand-schakelen eigenlijk achterhaald…

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou echt je budget opkrikken. OMet het huidige budget ga je er echt te weinig op vooruit mijns inziens en kun je over een paar jaar weer gaan zoeken…

Ik zou juist zoeken naar een auto zonder trekhaak, dan weer je iig dat die nooit zwaar heeft moeten werken. Montage van een trekhaak hoeft de hoofdprijs niet te kosten, en als je zelf een beetje handig bent is het ook goed zelf te doen (Olifant trekhaken zijn niet duur en goed)

Vaak bu'j te bang!

• Trichoglossus
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:47:
@all dank voor alle reacties tot nu toe!

Ik moet weer aan de slag maar zal vanavond uitgebreid reageren.

Ik zie wel sommige voorstellen voor diesel auto's maar ik rijd maar iets van 5K kilometer per jaar dus dat kan niet uit.

Qua trekhaak heb ik die liever direct maar als het achteraf kan voor normale kosten wil ik een verder goede auto daar niet op laten lopen.
Maar bij de huidige Mondeo dacht ik later ook even een trekhaak erop te zetten maar daarvoor moest er ook een hele andere achterbumper op met uitsparingen en iets aan de parkeersensoren worden veranderd waardoor het zo duur werd dat het niet meer interessant was.
Maar heb toch wel af en toe in de situatie gezeten dat een trekhaak verdomd handig was geweest vandaar dat die nu op het lijstje staat. :)
Voor jouw budget en eisen kom je waarschijnlijk op een auto van een jaar of 12-14 uit. Als je 5000 per jaar rijdt kan je ook iets kopen met hogere kilometerstand. Na 10 jaar staat er maar 50.000km meer op. Dat rij ik in een jaar :+
Zijn bijvoorbeeld parkeersensoren echt nodig? Vroeger hadden we die dingen niet en konden we ook inparkeren.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
clements schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:06:
Zit in hetzelfde schuitje. Mondeo uit 2009 met 300k 🙃
Dat is wel flink meer dan bij mij, netjes!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:38:
Zou je budget wat oprekken en een Mazda kopen.

https://www.autoscout24.n...are&utm_medium=copy_link&

Je hebt (te) veel eisen icm een laag budget.
Ik heb zelf niet het idee dat ik nu zoveel eisen heb eigenlijk, en ze zijn allemaal vrij generiek, ik leg me niet eens vast op een merk of kleur wat voor velen blijkbaar erg belangrijk is.

Voor mijn gevoel zit de bottleneck nu voornamelijk in de geen turbo wens en in mindere mate de parkeersensoren aan de voorkant. Dus als ik een beetje betrouwbare turbo motor kan vinden zal er wel genoeg keus zijn is mijn vermoeden. :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Deze wel:

Die zit al behoorlijk boven het gevraagde budget (wat aan de erg lage kant is voor de eisen).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

smurfinmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:04:

Rij em zelf ook ;-)
Eens dat een goede automaat bijzonder fijn rijdt maar een Corolla heeft jarretelaandrijving en dat rijdt naar mening gewoon kut, beter koop je iets met een 5 of 6-traps automaat (of 8-traps maar dan zit je in een andere prijsklasse). Ik rij nu 15 jaar automaat, eerst een 6-bak, nu een 8-bak en zou niet anders meer willen, het rijdt echt soepel en relaxed. Zinnig is wel af en toe de olie verversen (ondanks dat veel fabrikanten zeggen dat dat nooit hoeft) maar dat moet bij een handbak ook.
En turbo's zijn inmiddels ook al lang bewezen techniek. Niks mis mee bij doorsnee gebruik.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_Anvil_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Om te beginnen, ik mis mijn 2008 Ford Mondeo wagon nog steeds ;( . Let goed op de laadruimte van je volgende station, want ik merk bij mn huidige auto (die grotere buitenmaten heeft nota bene) pas hoe ruim de Mondeo eigenlijk was bij het vervoeren van fietsen, kasten van meer dan 2 meter etc.
Daar ben ik me inderdaad wel van bewust, volgens mij is het een van de ruimste auto’s op de markt qua laadbak. Ruimer dan de Skoda Octavia van daarvoor.
Maar ik wel me niet nu al laten beperken door enkel nog naar Mondeo’s te gaan kijken. ;)

Wat ook meespeelt is dat een van de kinderen mogelijk dit jaar maar anders volgend jaar waarschijnlijk niet meer mee gaat op vakantie want dat is een belangrijke reden voor de grote achterbak.
En een trekhaakkoffer kan ook nog uitkomst bieden alhoewel ik er dan wel mee zit waar ik zo’n ding in de tussentijd opberg.

Maar zoals je aangeeft is even een fiets vervoeren, spullen naar de stort brengen en een kast van Marktplaats ophalen wel ideaal met een Mondeo, de volgende stap is een busje. ;)
Dat was trouwens een 2.5T benzineversie, 1 van de lekkerste motoren die ik ooit gehad heb..
Aan die sterkere motoren zit wel een flink prijskaartje en ik ben toch niet van het flink doorrijden of met vouwwagen of caravan op vakantie gaan dus dan is het zonde om daarvoor te betalen.
Wat je keuze betreft, laat je niet gek maken door borrelpraat verhalen over wat betrouwbaar is. Het klopt inderdaad dat er een globale trend is naar kleine (minder dan 1800cc) turbomotoren om alle milieu en verbruiksnormen te halen. Hier zijn veel voorbeelden te vinden van probleemmotoren. De Ford 1.5 en 1.6 ecoBoost zijn bijvoorbeeld voor zover ik weet prima en bieden best of both worlds: zuinig en toch afdoende power. Bepaalde generaties van de 1.6 turbo in BMW en Mini (met distr. ketting ipv riem) waren bijvoorbeeld wel berucht bij veel garages. De turbo van mijn Mondeo was na 260K kilometers nog prima.
Dat is goed om te weten! (y)
Is wel fijn om ook auto met een turbo te kunnen overwegen om de pool van mogelijke auto’s te vergroten! :)
Bedenk je ook dat wat meer vermogen ook fijn is als je geen hardrijder bent: comfortabeler, actieve veiligheid (snel kunnen invoegen of inhalen indien nodig etc.) , bij rijden in de bergen of met caravan etc.
Geloof meteen dat het sowieso wel lekkerder rijdt en in sommige situaties handig is maar heb daar niet echt veel geld voor over.
Ben ook geen rij connaisseur en snap die verhalen over weinig gevoel met de weg en zaken als zweverig sturen bijv nooit zo. Ik voel juist het liefst zo weinig mogelijk van de weg en bij alle auto’s die ik tot nu toe gereden heb gaat de neus gewoon naar links als ik die kant op stuur. :P
Mijn advies als je bang bent voor hoge onderhoudskosten: ga voor een Jap, of anders weer een Ford of Skoda
Van deze Ford was het wel prima te doen, zijn in de afgelopen 12 jaar wel flink wat grotere dingen vervangen, zo uit mijn hoofd:
  • Koppelingsplaten
  • Silent block achter
  • Remschijven
  • Dynamo
  • Brandstofpomp
Dat waren steeds allemaal wel losse dingen die nog behapbaar waren en niet in een keer zodanig veel was dat het eigenlijk niet meer de moeite is zoals nu met het onderstel.
en rek die km grens wat op. Bij goed onderhoud geen probleem en vaak zijn het snelwegkilometers.
Dat is zeker iets om te overwegen als ik er met de huidige grens van 120K niet uit kom.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vdvmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:13:
Die Avensis bij Louwman(zelf), buiten parkeersensoren voor en na vraag over olieverbruik.
Snap dat laatste stuk over olieverbruik niet, wat bedoel je precies?
Toyota is wel heel wat coulanter/vriendelijker naar consumenten dan VAG hier in Nederland. Duitse terugroepacties laat Pon je in Nederland vaak gewoon zelf betalen, qua terugroepacties is Toyota zowiezo uniek denk ik.
Dat is dus wel iets om rekening mee te houden, goed om te weten.

Bij de huidige Mondeo is gratis de airbag vervangen vanwege een terugroepactie, dus dat was ook netjes van Ford.
Moest er alleen zelf achter komen dat het nodig was via de RDW OVI website maar mogelijk had Ford mijn gegevens niet. Ik zit namelijk niet bij een Ford dealer voor onderhoud.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
pagani schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:20:
Ik denk dat de "handgeschakeld" een grotere beperking is dan geen turbo. Praktisch elke moderne (lees: 2015+) auto van een beetje formaat wordt vooral als automaat geleverd.
Oh echt?
Ik ging er vanuit dat dat bij dergelijke oude auto’s nog steeds een duur betaalde optie was en niet zoals in amerika al jaren juist de standaard.

Misschien is een handbak dan wel juist nog goedkoper omdat de meeste mensen die naar zo’n grotere auto op zoek zijn een automaat willen en de handbak versie dan juist links laten liggen! ;)
Wat is de redenatie achter die wens? Het is tegenwoordig niet zuiniger, goedkoper, betrouwbaarder of iets van dien aard.
Ging me vooral om extra kosten te voorkomen, in aanschaf maar ook op het moment dat er iets stuk aan gaat ben je voor mijn gevoel een stuk duurder uit om die te laten repareren.
Bijv bij de DSG automaat die ik hiervoor had en de automaat van mijn ouders die verschrikkelijk reed, zie mijn reactie hier: Vliegvlug in "Andere stationwagen voor max. €12K"

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Tehh schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:25:
Trekhaak achteraf kost je - zeker i.c.m. parkeersensoren achter - al snel € 1.000,- tegenwoordig, houd daar dus wel rekening mee mocht je een auto tegenkomen die aan de andere wensen voldoet maar nog geen trekhaak heeft.
Ja daar was ik zelf ook al tegenaan gelopen, dacht destijds voor mijn Mondeo wel even een losse trekhaak te halen voor een paar honderd euro maar dan moest inderdaad de hele achterbumper vervangen worden en iets met de sensoren inderdaad dus toen maar gelaten.

Kan er nu dus het beste op zitten inderdaad en alleen los als hij er zonder of met minimale extra kosten er onder gezet kan worden.
En even advocaat van de duivel; waar is al die laadruimte goed voor? Oké, ik ben héél blij met onze Octavia (liftback) want daar past héél veel in. Maar dat gebruiken we alleen in de zomervakantie (tentvakantie). Een kleinere auto mét trekhaak was prima geweest i.c.m. een trekhaakkoffer.
Zie Vliegvlug in "Andere stationwagen voor max. €12K"

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Galaxis schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:31:
Hyundai i40 ? Lel van een auto, heeft met de juiste uitvoering alles wat je zoekt.

https://www.autotrack.nl/...-58698602?level=2&image=0
Ziet er inderdaad niet verkeerd uit!
Is ook zonder turbo en met sensoren voor. :). Mis alleen wel de trekhaak en het is een automaat maar dat is misschien overkomelijk, zal me daar nog meer in moeten verdiepen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Dat is handig om te weten, in mijn eerdere zoekslag kwam de Avensis niet echt voorbij.
Ik heb niet zo’n uitgesproken mening over het rijgedrag van auto’s, het went allemaal meestal wel na een tijdje dus dat ik niet echt iets wat voor mij een groot pluspunt is.
Onderhandelen is helaas iets waar ik heel slecht in ben.
Wat is een bedrag wat op een vraagprijs van €12,5K gemiddeld haalbaar is?
Deze mist wel de trekhaak en zie ook geen parkeersensoren, enkel een achteruitrijcamera wat ik niet handig vind maar het is natuurlijk maar een voorbeeld.
Ook wel gemiddeld 1 a 2 jaar ouder dan de andere opties die ik tegenkwam maar dat zal ook wel komen doordat Toyota simpelweg een duurder merk is als tweedehands vanwege zijn betrouwbaarheid.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Trichoglossus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:34:
[...]

En afhankelijk van hoeveel je rijdt, eerder olie vervangen. Tegenwoordig is de interval van olie vervangen rond de 30.000km.
Om de 10 tot 15.000 verversen kan veel narigheid voorkomen.
Ik rijd ongeveer 10K per jaar.
En weet niet hoe vaak er precies olie vervangen wordt eerlijk gezegd, de auto gaat 1x per jaar naar de garage voor een beurt en de APK maar of er nu elke keer nieuwe olie in gaat of om de 2 jaar heb ik niet op gelet.

Maar voor een motor met turbo luistert dat dus veel nauwer dan voor een atmosferisch motor?
Dat is dan toch weleen minpuntje voor een motor met turbo. :|

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jorissie87 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:35:
Zelf een tijdje een Ford Focus (ST-line) station gereden, beviel prima en was niet duur. Cataloguswaarde was 29K (bouwjaar 2020) dus mogelijk dat die 2e hands nog wel in jouw budget te vinden zijn. Zoiets
De Ford Focus kwam ik ook al veel tegen ja en zien er ook goed uit!
Wel een slag kleiner natuurlijk maar van die 1.0 turbo motoren word ik op de een of andere manier niet echt blij. Ik krijg dat “onbetrouwbaar” roepende stemmetje in mijn hoofd maar niet stil.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 15:04
Ik las je lijstje en dacht ook...een i30 (die overigens van Hyundai zijn, niet KIA), maar daar was je zelf al op gekomen. Waarom is een parkeersensor voor zo boeiend? Ik kan me niet heugen die ooit te hebben gemist. Heb dan ook nog nooit gereden in een auto die er een heeft, misschien is het dat.

Pak 'm beet 20 jaar geleden had zowat geen enkele auto dat, en 10 jaar geleden was het ook bij veel leaseauto's (van 30-40k) nog zeker niet standaard. Dus dat nu eisen op een auto van max 10k, ja, dan wordt het onnodig moeilijk?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
AteZ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:38:
Betrouwbaarheid is niet alleen afhankelijk van een turbo inderdaad, vaan van heel veel zaken zoals bouwkwaliteit, hoeveel onderhoud is er gepleegd. De ophanging repareren is ook een scenarios, met 250K is de auto nog lang niet op. kijk ook eens naar een volvo v70 het broertje van de mondeo.
Ik wist niet dat de V70 overeenkomt met een Mondeo. Dat gaat dan om het onderstel?
Toevallig is die volvo van mijn vriend waar ik in mijn openingspost over had een V70:
”Een vriend van mij rijdt in vergelijkbare auto qua leeftijd en kilometers als die van mij maar dan een volvo met een turbo die lek is en te duur is om te vervangen maar wel elk moment echt stuk kan gaan en dat lijkt me ook niks.”
Misschien heeft hij gewoon vette pech maar dit is juist een van de voorbeelden waarom ik niet zo warm word van een motor met turbo.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:11:
[...]

De Ford Focus kwam ik ook al veel tegen ja en zien er ook goed uit!
Wel een slag kleiner natuurlijk maar van die 1.0 turbo motoren word ik op de een of andere manier niet echt blij. Ik krijg dat “onbetrouwbaar” roepende stemmetje in mijn hoofd maar niet stil.
Ook iets waarop je kan letten is te kijken of er een distri riem of ketting op zit. Dat verschilt ook wel eens per model. Persoonlijk zou ik nooit voor een 1.0 kiezen. Ik heb nu een oudere FF 1.6 uit 2010 en ben ook aan het orienteren op "whats next". En daarbij neem ik ook andere merken mee.

Maar het enige waar ik op uitkom is de ST. Lijkt veel ruimte te hebben, meer kracht en beter onderstel dan de st-line. Die is juist bedoeld voor het zuinige rijden, maar naar mijn idee meer problemen in het blok.

Wellicht een optie om te zoeken, dan zul je voor je budget wel hoger in de kmstand zullen zoeken helaas.

Voorbeeld:
https://www.autoscout24.n..._search-mask&ustate=N%2CU

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
&
kevlar01 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Als dat echt zo’n gevoelig apparaat is dan wordt is daar echt steeds minder enthousiast over want ik kijk nu wel naar auto’s van ouder dan 10 jaar oud.
Dan kan ik hier wel netjes op gaan letten, wat me al lastig lijkt overigens, maar wie zegt dat de vorige eigenaren dat ook gedaan hebben.
Ik had er nooit van gehoord dat je er op moet letten dus ik vermoed dat de kans groter is dat er niet op gelet is dan wel. :X

Snap na het lezen van dat linkje nu ook die eerdere post waarin gezegd werd dat je met een turbo beter vaker de olie kan verversen.
STIMPPYYY schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Is dat tegenwoordig nog een ding ja? Ik deed dat vroeger wel fanatiek toen ik nog jong was, maar tegenwoordig... nooit eerlijk gezegd. Slijten doet het toch, nooit problemen mee gehad. Dit itt andere (veel) duurdere zaken die wel stuk gaan.
Wat bedoel je met tegenwoordig?
Ik kijk wel naar flink oudere auto’s hè ;)
En het gaat zo te lezen om extra slijtage als je niet netjes omgaat met een turbo, zou het kunnen zijn dat jij niet zo lang in auto’s rijdt waardoor je er helemaal niet tegenaan loopt?
Mijn Mondeo heb ik nu ruim 12 jaar dus denk dat het flink had uitmaakt of ik bijvoorbeeld begonnen was met een turbo die flink mishandeld is vs een die netjes is behandeld voor het moment waarop hij het daadwerkelijk begeeft. Terwijl beide eigenaren waar ik de auto van overneem zullen zeggen dat ze er nooit problemen mee hebben gehad, en de grap is dat ze beiden de waarheid spreken ook!
Terwijl ik bij de ene auto na zeg 6 jaar de turbo mag vervangen en dat die bij de andere het na 12 jaar nog prima doet.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
_Anvil_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Die old school automaten waar jij aan refereert zijn zo goed als verdwenen.
Dat is goed nieuws dan, want die zijn echt verschrikkelijk.
Tegenwoordig zijn ze snel, zuinig en soepel, zeker de DSG achtige toepassingen.

Wat blijft qua verschillen is inderdaad nog eht onderhoud, een handbak met koppeling is vele malen goedkoper te fixen of vervangen dan een automaat. Ik heb zelf een oudere BMW 540i met handbak(!) gereden, waarbij ik mn koppeling liet vervangen voor een fractie van de kosten van een kapotte ZF automaatbak. Hier hing een 4,4l V8 aan, dus het verschil zal met een Golfje 1.6 wellicht kleiner zijn. ;)
Dat is precies waar ik bang voor ben, die extra kosten als het kapot gaat en je gelijk weer naar een andere auto moet kijken.
Niets zo verschrikkelijk als naar een andere tweedehands auto te moeten zoeken. ;(
Edit: als je maar 5k per jaar rijdt, dan zou ik zeker voor een dikkere motor gaan, kosten van hoger verbruik zijn toch verwaarloosbaar in jouw kosten plaatje ;)
Is eigenlijk het dubbele, 10K dus, had het verkeerd in mijn hoofd zitten.
Is dus wel wat meer verbruik maar zal alsnog te overzien zijn.
Maar het gaat mij niet om het verbruik maar de initiële aanschafkosten die dan hoger uitvallen en dat heb ik er eigenlijk niet voor over, dus als ik dan voor minder geld dezelfde auto kan kopen met een lichtere motor doe ik dat. ;)
Maar mocht alles verder precies naar wens zijn en niet gek veel duurder dan zou ik die met zwaardere motor niet bewust laten staan hoor! :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
boevertje schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:28:
En wat mij betreft vindt ik het onderhoud belangrijker dan de KM stand.
Daar heb je zeker gelijk in maar hoe zie je dat?
Een kilometerstand wordt tenminste nog bijgehouden en gecontroleerd met iets als een autopas maar in de blauwe ogen van de autoverkoper of een onderhoudsboekje heb ik veel minder vertrouwen.

Je ziet wel vaker advertenties met zaken zoals als “eerste eigenaar” en “altijd dealer onderhouden” maar nooit “belabberd onderhouden maar daardoor wel goedkoper dan die andere auto’s van hetzelfde bouwjaar en kilometerstand!”. :+
Je geeft aan max 120dkm, maar als bij 140dkm de distributie vervangen moet worden (of 10 jaar ofzo?) en dit is nog niet gebeurt dan koop ik liever een auto waar dat al wel gedaan is met een hogere km stand.
De distributieriem staat zeker op mijn netvlies en ga ik ook op letten of die al vervangen is.
Bij mijn huidige mondeo was dat al het geval en is dus niet vervangen de afgelopen 12 jaar. Weet eigenlijk niet wat het onderhoudsinterval daarvan is maar op het moment dat dat zou moeten was het wel tijd geweest om naar een andere auto te kijken vanwege de hoge kosten.
Het defect aan het onderstel kwam helaas onverwacht er tussendoor. :|

Maar wel goed punt om per auto te bekijken wanneer deze vervangen moet worden en dan per type auto een zoekslag te doen met de de kilometerstand die daar net na zit om de kans dat hij al vervangen is te vergroten.
Dat gezegd hebbende, mijn use case is iets anders, ik rijd eerder 30k-40k per jaar en dat betekend dat ik dan snel tegen deze, vaak vrij kostbare, reperatie aanloop.
Dat is wel minder ja, auto-onderhoud is een flinke kostenpost zeker als je zoveel rijdt.
Maar dan heb je waarschijnlijk ook niet zo’n oude auto als ik nu zoek. ;)

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:49

LankHoar

Langharig tuig

@Vliegtuigje ik denk dat er wel veel meer dingen zijn die we niet weten en wel van belang zijn. Je hebt hier ook genoeg verhalen kunnen lezen van auto's met turbo die 100en duizenden kms rijden op de originele turbo. Ik rijd zelf tegenwoordig in jonge auto's (vorige was 1,5 jaar oud vij aanschaf, nu lease ik een splinternieuwe). Toch let ik wel op de turbo, ook al is dat niet echt meer voor mezelf.

Een gegeven is zeker: auto's zijn apparaten die veek slijtage onderdelen hebben, turbo kan daar gewoon 1 van zijn. Desondanks zijn er velen die ook klokje rond kunnen (Volvo anyone?), ook met turbo. En dan weet de huidige eigenaar ook meestal niet de hele voorgeschiedenis en behandeling.

Mijn advies: focus niet teveel op dingen die mis kunnen gaan. Denk dat het nuttiger is om te kijken wat bewezen degelijke auto's en uitvoeringen zijn, welke 100en duizenden kilometers betrouwbaar af kunnen leggen, en kies daar iets passends uit. En dan nog kun je pech hebben, of juist geluk :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
roel-online schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:09:
Hoewel je schrijft 'geen turbo' en 'handgeschakeld' is bij beide de achterliggende reden dat je verwacht dat je met een turbo en automaat een minder betrouwbare auto hebt of eentje die duurder is in onderhoud. Je wil dus eigenlijk gewoon iets dat betrouwbaar en goedkoop in onderhoud is?
Daar komt het wel op neer ja.
En van die turbo en automaat gaat het er niet om dat er onderhoudskosten bij komen kijken maar dat wanneer het stuk gaat het gelijk zulke hoge kosten zijn dat je auto gelijk economisch total loss is.
Ik wil de kans op dergelijke gebeurtenissen zo klein mogelijk houden zodat ik zo min mogelijk naar een andere auto op zoek hoef want dat is bepaald geen hobby van me. :N
- Sommige automaten (zoals een DSG) zijn inderdaad minder betrouwbaar dan een simpele handbak maar er zijn ook automaten die net zo betrouwbaar zijn
- Een turbo maakt een auto niet per definitie minder betrouwbaar. Er zijn turbo-loze motoren () die een stuk minder betrouwbaar zijn
Uiteraard zijn er altijd wel uitzonderingen en die wil ik ook meenemen maar ik moet ergens beginnen. Daarvoor leek turboloos me een mooi begin. :)

Kan ik daarna de betrouwbare turbo motoren toevoegen en de onbetrouwbare atmosferische motoren op de blacklist zetten. ;)
10-12k is niet erg veel geld voor een ruimte D-segment stationwagen. Je hebt dan al snel auto's van meer dan 10-15 jaar oud.
Hoewel ik het liever niet doe is het budget misschien wel iets wat ik moet ophogen als dat betekent dat ik er langer mee kan doorrijden.
Ik heb daar de sweet spot nog niet helemaal helder in.
Misschien wel door precies tussen het onderhoudsinterval van de distributieriem in te gaan zitten bijvoorbeeld. :P

Is vooral dat ik echt niets met auto’s heb en iedere euro die daar meer aan uitgegeven moet worden zonde vind.
Een kilometerstand van minder dan 120.000km betekent dat de vorige eigenaar(en) echt heel weinig per jaar gereden moeten hebben en korte ritjes is ook weer niet goed voor de levensduur van een auto.
Dat is ook wel een punt ja, of juist zoals bij mij wel langere ritten maar gewoonweg niet zo vaak. Voor korte ritjes naar de stad of supermarkt pak ik wel de scooter of de fiets! ;)
Ik zou kijken naar deze modellen:

Toyota Avensis
Zeg je betrouwbaarheid dan zeg je Toyota. De Avensis is als benzine ook een betrouwbare auto, turbo's waren er niet en de automaten conventioneel en betrouwbaar. Relatief duur omdat het een Toyota is.
Dit exemplaar is rond je budget, heeft al een trekhaak (dat scheelt je 1000 euro inbouwen) maar geen parkeersensoren voor. https://www.autowereld.nl...ara-42629036/details.html

Opel Insignia
Veel moderner dan de Toyota Auris en dat zie je terug in het interieur (Carplay / Android Auto!) maar moderner betekent ook een turbo motor. Volgens de ANWB zijn ze behoorlijk betrouwbaar. De stoelen schijnen ook erg goed te zitten.
Dit exemplaar heeft wat meer kilometers maar is jonger dan een gelijk geprijsde Toyota Auris al moet er nog wel een trekhaak op: https://www.autotrack.nl/...nia-benzine-2017-58525814
Een Opel Astra station biedt een nog wat nieuwere auto / minder kilometers voor je geld dan en Insignia maar de vraag is daar of het interieur groot genoeg zal zijn.
Dank voor de informatie en suggesties ik ga er naar kijken!

Vanwege je uitroepteken er achter: Carplay en Android auto kan me echt helemaal niets boeien, zou niet weten waar ik dat voor nodig heb dus ga er niet specifiek naar op zoek en zeker niet extra voor betalen.
Een autoradio voor de muziek en een telefoonhouder voor de navigatie is voldoende! :)

Hoewel ik me nu wel realiseer dat ik een Bluetooth carkit nodig heb, is wel erg handig als die er al in zit en niet achteraf ingebouwd hoeft te worden. Ik voeg hem toe aan de wensenlijst!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vdvmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:25:
Als je niet zoveel rijdt is een Skoda Enyaq misschien ook wel te vinden rond je prijs.
Nooit van gehoord maar ik ga eens kijken.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Evoluzione schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:37:
Dat idee heb ik zelf ook al ja, dus die kan ik beter links laten liggen dan.
Dan zijn dezelde downsized motoren waar de turbo op zit dus nog een extra reden om deze weg te strepen. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:15:
Een Mazda 6 Sportbreak is ook een hele mooie en heel betrouwbare auto, bijvoorbeeld deze met trekhaak:
https://www.autowereld.nl...erw-42311093/details.html
&
-tom-562 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:26:
Een Mazda 6 of een Toyota Avensis zijn de meest logische keuzes. Overigens kan je b.v. de Avensis wel als automaat nemen. Die hebben een CVT automaat, en zijn heel goed.
Wel even proefrijden, want niet iedereen houdt er van.

De Mazda 6 heeft overigens ook nog een "ouderwetse" automaat. Geen idee wat de kwaliteit daar van is (alleen die zijn wss wel behoorlijk dorstig).
&

Deze wel:

Mazda heb ik ook wel goede vibes bij qua betrouwbaarheid ja, maar had ik niet meer echt helemaal scherp, dank! (y)
Heb er zelf geen problemen mee, behalve in de file, dan is het echt vervelend dat koppelen maar daar zit ik gelukkig bijna nooit in want ik rij er geen woon-werk mee juist om de file te vermijden want zelfs in een automaat is filerijden verschrikkelijk maar dat ligt dan aan de file zelf, niet de auto. ;)
Misschien heb je wel gelijk hoor en moet ik er uiteindelijk aan geloven, zie ook mijn eerdere opmerking er over hier: Vliegvlug in "Andere stationwagen voor max. €12K"
Dat klinkt wel goed ja :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Ik zou juist zoeken naar een auto zonder trekhaak, dan weer je iig dat die nooit zwaar heeft moeten werken.
Daar heb ik nog niet bij stil gestaan maar hoeveel mensen zullen er nu werkelijk veel gebruik van maken afgezien van 3 weken per jaar de caravan of vouwwagen.

Voor de rest is het toch meer de incidentele boedelbak en voor het merendeel zie ik mensen met trekhaak hun fietsen vervoeren.
Is ook waar mijn ouders destijds de trekhaak voor hebben laten monteren, is nooit een aanhanger mee getrokken. :P
Montage van een trekhaak hoeft de hoofdprijs niet te kosten, en als je zelf een beetje handig bent is het ook goed zelf te doen (Olifant trekhaken zijn niet duur en goed)
Dat js alleen als het zonder aanpassingen van de bumper kan. Voor mijn Mondeo moest er een hele andere achterbumper op met een specifieke uitsparing.

En zelfs als dat niet nodig is moeten op zijn minst de parkeersensoren anders worden afgesteld anders gaan ze continu af omdat ze de trekhaak zien. Maar ga er vanuit dat dat de kosten niet zijn.

Mijn ouders hadden bij een van hun auto’s een afneembare trekhaak, dat was erg handig, hoef je niets aan te passen met sensoren ook, maar ik weet niet of die voor elke auto beschikbaar zijn en waarschijnlijk zijn ze ook een stuk duurder.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Trichoglossus schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Voor jouw budget en eisen kom je waarschijnlijk op een auto van een jaar of 12-14 uit. Als je 5000 per jaar rijdt kan je ook iets kopen met hogere kilometerstand. Na 10 jaar staat er maar 50.000km meer op. Dat rij ik in een jaar :+
Was achteraf dus meer richting de 10K per jaar maar alsnog.

Aan 50K per jaar moet ik echt niet denken, lijkt me verschrikkelijk. Jij liever dan ik. ;)
Zijn bijvoorbeeld parkeersensoren echt nodig? Vroeger hadden we die dingen niet en konden we ook inparkeren.
Zeker bij zo’n grote auto heb ik dat echt nodig ja, file parkeren zonder sensoren voor betekent grotere tussenruimte nodig hebben en die is er al vaak niet voor grotere auto’s dus dan moet je zo’n plek overslaan of tig keer uitstappen om de zien of ik er op de paar cm afstand langs kan of niet.
Dat kan ik echt niet vanuit de auto bepalen.

En leuk dat het vroeger ook niet bestond maar ik wil jou wel eens horen als je nu in bijv. een auto zonder stuur- en rembekrachtiging moet gaan rondrijden, daar wordt je echt niet blij van. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:14:
Ik las je lijstje en dacht ook...een i30 (die overigens van Hyundai zijn, niet KIA),
Oeps, aangepast!
maar daar was je zelf al op gekomen. Waarom is een parkeersensor voor zo boeiend? Ik kan me niet heugen die ooit te hebben gemist. Heb dan ook nog nooit gereden in een auto die er een heeft, misschien is het dat.
Zie bovenstaande post. ;)

Of ik ben een van de weinige mensen die de voorkant van zijn auto niet tot op de centimeter langs een andere auto kan sturen terwijl je het niet kan zien maar enkel kan aanvoelen.

Heb me ook altijd al afgevraagd waarom achter er bijna altijd sensoren aanwezig zijn en voor niet, waar je net zo goed de lagere uitstekende delen van je auto niet kan zien. :?

Ik denk dat dat zesde parkeer-zintuig bij mij door een speling van de natuur gewoon niet is ontwaakt. :+
Pak 'm beet 20 jaar geleden had zowat geen enkele auto dat, en 10 jaar geleden was het ook bij veel leaseauto's (van 30-40k) nog zeker niet standaard. Dus dat nu eisen op een auto van max 10k, ja, dan wordt het onnodig moeilijk?
Hoezo onnodig moeilijk, die mondeo van mij uit 2009 heeft het ook en dat is zeker geen full options Titanium versie.

Maar waarschijnlijk is die auto dan ook van zo’n inparkeergehandicapte geweest als ik en heeft diegene dat als losse optie erbij gekocht.
Voor mij is het in elk geval een harde eis!

Vraag me nu wel af of parkeersensoren voor niet makkelijk achteraf zijn in te bouwen?
Zo moeilijk techniek is het toch ook weer niet, gewoon een oplopende piepfrequentie geven als iets dichterbij komt.
En dat geeft weer meer potentiele auto’s om uit te kiezen als later inbouwen kan en niet te duur is.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 30-01-2026 01:33 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
ByteMe_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:30:
[...]

Ook iets waarop je kan letten is te kijken of er een distri riem of ketting op zit. Dat verschilt ook wel eens per model.
Is een ketting dan beter dan een riem?
Persoonlijk zou ik nooit voor een 1.0 kiezen.
Daar voel ik zelf ook niets voor. Als het een goed idee was hadden autofabrikanten het al lang geïmplementeerd voordat het gedaan werd puur voor het halen van de uitstootnormen.
Ik heb nu een oudere FF 1.6 uit 2010 en ben ook aan het orienteren op "whats next". En daarbij neem ik ook andere merken mee.

Maar het enige waar ik op uitkom is de ST. Lijkt veel ruimte te hebben, meer kracht en beter onderstel dan de st-line. Die is juist bedoeld voor het zuinige rijden, maar naar mijn idee meer problemen in het blok.
Is dit nu een typefout? Wel de “ST” maar niet de “st-line”? Moet daar bij een van de twee niet iets anders staan of is het niet hetzelfde dan?
Sorry, ik zit niet zo in de Ford (Focus) naamgeving.
Wellicht een optie om te zoeken, dan zul je voor je budget wel hoger in de kmstand zullen zoeken helaas.

Voorbeeld:
https://www.autoscout24.n..._search-mask&ustate=N%2CU
Dat zijn beiden flink zware motoren met 2.0. Zit er niets tussen de 1.0/1.2 met turbo en deze 2.0 van 250(!)PK? (die dan ook wel een turbo zal hebben ga ik vanuit.)
Zonde om daar dan voor te moeten betalen ipv bijv een 1.6.

Of is die ST de sportieve lijn van de focus, zoals de Golf GTi?
Dat lijkt me dan juist eerder iets om te mijden want die worden dan waarschijnlijk afgeragd door mensen die er mee gaan scheuren want waar heb je voor normaal gebruik 250PK nodig? :X

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
je de verkeerde persoon hebt getagt! :+
er wel veel meer dingen zijn die we niet weten en wel van belang zijn. Je hebt hier ook genoeg verhalen kunnen lezen van auto's met turbo die 100en duizenden kms rijden op de originele turbo. Ik rijd zelf tegenwoordig in jonge auto's (vorige was 1,5 jaar oud vij aanschaf, nu lease ik een splinternieuwe). Toch let ik wel op de turbo, ook al is dat niet echt meer voor mezelf.
Ik denk eerlijk gezegd dat jij helaas een van de weinigen bent die dat doet.
Een gegeven is zeker: auto's zijn apparaten die veek slijtage onderdelen hebben, turbo kan daar gewoon 1 van zijn. Desondanks zijn er velen die ook klokje rond kunnen (Volvo anyone?), ook met turbo. En dan weet de huidige eigenaar ook meestal niet de hele voorgeschiedenis en behandeling.

Mijn advies: focus niet teveel op dingen die mis kunnen gaan. Denk dat het nuttiger is om te kijken wat bewezen degelijke auto's en uitvoeringen zijn, welke 100en duizenden kilometers betrouwbaar af kunnen leggen, en kies daar iets passends uit.
Dat is zeker goed advies en iets waar ik naar toe aan het werken ben maar zoals ik al eerder schreef op een soortelijke eerdere opmerking:

”Uiteraard zijn er altijd wel uitzonderingen en die wil ik ook meenemen maar ik moet ergens beginnen. Daarvoor leek turboloos me een mooi begin. :)”

“Kan ik daarna de betrouwbare turbo motoren toevoegen en de onbetrouwbare atmosferische motoren op de blacklist zetten. ;)”

Ik moet namelijk eerst een behapbare lijst hebben van auto’s die op basis van mijn wensenlijstje naar voren komen voordat ik me in de details kan verdiepen. Is natuurlijk ondoenlijk om me in elke stationwagen die tussen 10-15 jaar geleden is uitgekomen te gaan verdiepen qua details

Blijkbaar is enkel turboloos daarvoor wat te restrictief maar ik denk dat als ik op motoren van 1.6 en hoger zoek het al een stuk beter gaat en ik kan desnoods ook nog afzakken naar 1.4 of 1.5 als 1.6 te weinig keus oplevert.
Of de parkeersensoren voor of trekhaak initieel weglaten en dan van de auto’s die daar uitkomen per model bekijken of het mogelijk is het achteraf in te laten bouwen voor een redelijk bedrag.
En dan nog kun je pech hebben, of juist geluk :)
Dat blijft altijd een gok natuurlijk maar ik hoop met goede voorselectie het risico op pech zoveel als ik kan te hebben verlaagd.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:43:
[...]

Daar heb ik nog niet bij stil gestaan maar hoeveel mensen zullen er nu werkelijk veel gebruik van maken afgezien van 3 weken per jaar de caravan of vouwwagen.

Voor de rest is het toch meer de incidentele boedelbak en voor het merendeel zie ik mensen met trekhaak hun fietsen vervoeren.
Is ook waar mijn ouders destijds de trekhaak voor hebben laten monteren, is nooit een aanhanger mee getrokken. :P

[...]

Dat js alleen als het zonder aanpassingen van de bumper kan. Voor mijn Mondeo moest er een hele andere achterbumper op met een specifieke uitsparing.

En zelfs als dat niet nodig is moeten op zijn minst de parkeersensoren anders worden afgesteld anders gaan ze continu af omdat ze de trekhaak zien. Maar ga er vanuit dat dat de kosten niet zijn.

Mijn ouders hadden bij een van hun auto’s een afneembare trekhaak, dat was erg handig, hoef je niets aan te passen met sensoren ook, maar ik weet niet of die voor elke auto beschikbaar zijn en waarschijnlijk zijn ze ook een stuk duurder.
M.b.t. parkeersensoren, die zet je uit als je met een trekhaak gaat rijden (althans, als je achteruit gaat rijden :P). Afhankelijk van je auto kan dat automatisch gaan of moet dat handmatig.
Ik heb er toen eentje zelf gemonteerd onder 1 van mijn vorige auto's (Volvo S80). Het lastigste vond ik de bumper er af halen, uiteindelijk is het gewoon een kwestie van wat dingen los- en vastschroeven/bouten :P

Vaak bu'j te bang!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wilke schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:14:
Ik las je lijstje en dacht ook...een i30 (die overigens van Hyundai zijn, niet KIA), maar daar was je zelf al op gekomen. Waarom is een parkeersensor voor zo boeiend? Ik kan me niet heugen die ooit te hebben gemist. Heb dan ook nog nooit gereden in een auto die er een heeft, misschien is het dat.

Ik heb een camera, die heb ik al 11 jaar verdeeld over 2 auto’s. Wil niet meer zonder…

Parkeersensoren had ik al op mijn 207 uit 2007…. Dat is 19 jaar gelden…

/excuus
Het gaat over sensoren aan de voorkant. Die heb ik pas sinds mijn Jeep inderdaad …

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 30-01-2026 08:11 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:20:
[...]

Vanwege je uitroepteken er achter: Carplay en Android auto kan me echt helemaal niets boeien, zou niet weten waar ik dat voor nodig heb dus ga er niet specifiek naar op zoek en zeker niet extra voor betalen.
Een autoradio voor de muziek en een telefoonhouder voor de navigatie is voldoende! :)
Zou CarPlay echt heroverwegen, zeker als je weer lang met de auto wilt gaan doen… Stond bij mij als must-have op de lijst in 2020 toen ik ging shoppen… Daarmee lijkt een Bluetooth carkit echt ancient history…. Let ook op de implementatie van Bluetooth, bij de CX5 van mijn ouders is dat drama (Spotify gaat prima maar navigatie van maps is dan onhoorbaar (en niet individueel in te stellen qua volume)).

Ik heb alweer 6 jaar CarPlay en wil niet meer zonder. En ik rij ook maar 15k / jaar

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 30-01-2026 08:13 ]

• smurfinmark
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:20:
[...]

Daar komt het wel op neer ja.
En van die turbo en automaat gaat het er niet om dat er onderhoudskosten bij komen kijken maar dat wanneer het stuk gaat het gelijk zulke hoge kosten zijn dat je auto gelijk economisch total loss is.
Ik wil de kans op dergelijke gebeurtenissen zo klein mogelijk houden zodat ik zo min mogelijk naar een andere auto op zoek hoef want dat is bepaald geen hobby van me. :N

[...]

Uiteraard zijn er altijd wel uitzonderingen en die wil ik ook meenemen maar ik moet ergens beginnen. Daarvoor leek turboloos me een mooi begin. :)

Kan ik daarna de betrouwbare turbo motoren toevoegen en de onbetrouwbare atmosferische motoren op de blacklist zetten. ;)

[...]

Hoewel ik het liever niet doe is het budget misschien wel iets wat ik moet ophogen als dat betekent dat ik er langer mee kan doorrijden.
Ik heb daar de sweet spot nog niet helemaal helder in.
Misschien wel door precies tussen het onderhoudsinterval van de distributieriem in te gaan zitten bijvoorbeeld. :P

Is vooral dat ik echt niets met auto’s heb en iedere euro die daar meer aan uitgegeven moet worden zonde vind.

[...]

Dat is ook wel een punt ja, of juist zoals bij mij wel langere ritten maar gewoonweg niet zo vaak. Voor korte ritjes naar de stad of supermarkt pak ik wel de scooter of de fiets! ;)

[...]

Dank voor de informatie en suggesties ik ga er naar kijken!

Hoewel ik me nu wel realiseer dat ik een Bluetooth carkit nodig heb, is wel erg handig als die er al in zit en niet achteraf ingebouwd hoeft te worden. Ik voeg hem toe aan de wensenlijst!
Als ik eerlijk ben denk ik dat je veel te veel nu achter je eigen staart aanrent, oftwel iedere suggestie wordt opgepakt.

Een wijze monteur op een youtube kanaal zei ooit; auto bestaat uit 3 zaken

1)betrouwwbaarheid
2)prijs
3) leuk om te te rijden

Je kunt 2 van de 3 kiezen :)

Ik merk dat je vooral bezig bent met prijs en betrouwbaarheid.
Dan kom je bij Japanse auto's uit. Mazda en Toyota zijn al genoemd, merken als Honda mogen daar ook bij.

Daar is niet mee gezegd dat auto's als Ford, Kia of Skoda slecht zijn, maar ze zijn simpelweg minder betrouwbaar, en we moeten ons dan vooral niet met anecdotisch bewijs bezig houden.

Het verhaal van de automaat is inmiddels wel opgelost denk ik.
Dan lijkt het me een kwestie van prioriteiten geven aan je wensenlijsten, waarschijnlijk ga je nooit 100% halen.

Laatste tip, sommige van je meningen lijken me achterhaald omdat je dingen simpelweg nog niet ervaren hebt. Voorbeelden zijn moderne automaten, maar ook Apple Carplay of Android Auto zou ik echt heroverwegen, maar goed....

Ik zou vooral ophouden met 10+ auto's serieus te overwegen, dat helpt niet.
Slechts mijn 2 centen, en ik heb net mijn nieuwe uitgezocht :9

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:36:
[...]

&

[...]

Als dat echt zo’n gevoelig apparaat is dan wordt is daar echt steeds minder enthousiast over want ik kijk nu wel naar auto’s van ouder dan 10 jaar oud.
Dan kan ik hier wel netjes op gaan letten, wat me al lastig lijkt overigens, maar wie zegt dat de vorige eigenaren dat ook gedaan hebben.
Ik had er nooit van gehoord dat je er op moet letten dus ik vermoed dat de kans groter is dat er niet op gelet is dan wel. :X

Snap na het lezen van dat linkje nu ook die eerdere post waarin gezegd werd dat je met een turbo beter vaker de olie kan verversen.

[...]

Wat bedoel je met tegenwoordig?
Ik kijk wel naar flink oudere auto’s hè ;)
En het gaat zo te lezen om extra slijtage als je niet netjes omgaat met een turbo, zou het kunnen zijn dat jij niet zo lang in auto’s rijdt waardoor je er helemaal niet tegenaan loopt?
Mijn Mondeo heb ik nu ruim 12 jaar dus denk dat het flink had uitmaakt of ik bijvoorbeeld begonnen was met een turbo die flink mishandeld is vs een die netjes is behandeld voor het moment waarop hij het daadwerkelijk begeeft. Terwijl beide eigenaren waar ik de auto van overneem zullen zeggen dat ze er nooit problemen mee hebben gehad, en de grap is dat ze beiden de waarheid spreken ook!
Terwijl ik bij de ene auto na zeg 6 jaar de turbo mag vervangen en dat die bij de andere het na 12 jaar nog prima doet.
Geen idee. Voor 12k kan je best wat fatsoenlijks kopen. Rijden kost geld. Vind het een bijzondere eis. Een turbo levert wss ook betere prestaties, kleinere motorisering en beter verbruik op.
Overigens helemaal prima als dat een eis is overigens.

Zou persoonlijk kijken naar japans als je betrouwbaarheid wilt kopen voor 12k.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

smurfinmark schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:32:
[...]

Laatste tip, sommige van je meningen lijken me achterhaald omdat je dingen simpelweg nog niet ervaren hebt. Voorbeelden zijn moderde automaten, maar ook Apple Carplay of Android Auto zou ik echt heroverwegen, maar goed....

Eens, 10/12k uitgeven en dan met een BT carkit en (nog erger) telefoon houder gaan lopen kutten… En niet even, hij zal er ook weer wel 6-10 jaar mee rijden…

Serieus TS, rek je budget iets op en ga voor een Toyota of Mazda met CarPlay en trekhaak… Ga je jaren plezier van hebben..

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:50

Deze wel:

Hier net een goedwerkende mazda uit 2015 verkocht, ding had 4 ton gelopen en het enige buitensporige was de condensor van de airco verder alleen standaard onderhoud,
Ding heeft ook een distributieketting dus daar hoeft TS zich ook niet zoveel zorgen om te maken

• vogelmans
Een turbo kan misschien wel tussen 1 en 2ton km mee maar het is een heel duur onderdeel om te vervangen of te reviseren.
Turbo motoren zouden zuiniger (kunnen) zijn want kleinere motoren verbruiken minder brandstof maar dit is slechts ten dele waar. Een kleine motor moet harder werken waarbij de turbo ondersteunt. Hoe sneller de turbo gaat draaien hoe hoger het verbruik want meer lucht (van de turbo) zal met meer brandstof worden gemengd.
Een turbo motor is dus alleen zuinig als de turbo zo min mogelijk meehelpt. Ergo de turbo geeft een lekkere duw in de rug bij het optrekken maar nodigt daarom ook uit om het gaspedaal wat dieper in te drukken.
Een kleine turbo motor loopt op duurdere benzine euro 98. Japanse turboloze motoren lusten bijna zonder uitzondering de goedkopere variant euro 95.
Mazda heeft dit heel goed begrepen, die doen niet aan downsizen van motoren en toch zijn deze auto's zuinig, misschien op papier minder zuinig dan kleinere turbo motoren maar in de praktijk net zo zuinig.
Japanse motoren hebben praktisch allemaal een ketting distributieriem en dan van het type dat niet uitrekt dus die hoeven slechts bij zeer hoge km standen te worden vervangen.
Huidige automaten zijn inderdaad heel betrouwbaar maar die van 10 jaar terug duidelijk niet. Er bestaat letterlijk een 'DSG dokter' en die heeft zijn handen vol aan de (dure) reparaties van die bakken. Zeker in de beginfase waren daar heel veel problemen mee.
Sommige dingen die ik noem zijn ondertussen opgelost maar TS gaat waarschijnlijk op zoek naar een auto van ongeveer 10 jaar oud waar al deze zaken zeker nog spelen.
Mijn advies: geen turbo, handbak, kettingdistributie en voor deze wat groter type auto ook een motor met voldoende inhoud (cc's) dus minimaal 1600 maar liever 2000cc. Probeer een auto met minder dan 150.000 km op de teller te scoren. Laat de auto op een autobrug zetten om er onder te kunnen kijken naar roestvorming.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

squashedraven schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:44:
[...]

Hier net een goedwerkende mazda uit 2015 verkocht, ding had 4 ton gelopen en het enige buitensporige was de condensor van de airco verder alleen standaard onderhoud,
Ding heeft ook een distributieketting dus daar hoeft TS zich ook niet zoveel zorgen om te maken
Mijn ouders hebben een CX5 uit 2014 die ik (vanwege pensionada-overwinteren in Spanje) 3 maanden per jaar als 2e auto heb (zo ook nu) , en die auto rijdt serieus beter dan mijn 2018 Renegade. Ze hebben er nooit wat aan. Ook een ketting inderdaad. Ik mis wel de automaat en modernere infotainment t.o.v. van mijn Jeep maar verder echt een super-auto. Vind hem wel saai…

@vogelmans wie tankt er 98 met die 1.0 turboblokjes? Volgens mij giet bijna iedereen er gewoon 95 in…

Ik onderschrijf wel het punt dat je in dit budget beter naar turboloze motoren kunt zoeken. Vandaar dat ik Mazda propageer.

Ik vind het zelf oersaaie auto’s btw (dat is bij mij wel een criteria) maar dat boeit de TS niet…
Mijn advies: geen turbo, handbak, kettingdistributie en voor deze wat groter type auto ook een motor met voldoende inhoud (cc's) dus minimaal 1600 maar liever 2000cc. Probeer een auto met minder dan 150.000 km op de teller te scoren. Laat de auto op een autobrug zetten om er onder te kunnen kijken naar roestvorming.
Kom je toch weer bij de Mazda 6 uit :+

Met een beetje zoekwerk gewoon met CarPlay te vinden ook.

CarPlay, handbak, geen turbo en trekhaak :)

Beter nu 3k meer uitgeven en dan een betrouwbare auto hebben voor jaren ipv concessies doen.

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 30-01-2026 08:07 ]

• vogelmans
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:00:
[...]

@vogelmans wie tankt er 98 met die 1.0 turboblokjes? Volgens mij giet bijna iedereen er gewoon 95 in…

Ik onderschrijf wel het punt dat je in dit budget beter naar turboloze motoren kunt zoeken. Vandaar dat ik Mazda propageer.

Ik vind het zelf oersaaie auto’s btw (dat is bij mij wel een criteria) maar dat boeit de TS niet…

[...]

Kom je toch weer bij de Mazda 6 uit :+

Met een beetje zoekwerk gewoon met CarPlay te vinden ook.

CarPlay, handbak, geen turbo en trekhaak :)

Beter nu 3k meer uitgeven en dan een betrouwbare auto hebben voor jaren ipv concessies doen.
In de instructieboekjes van deze (kleine) motoren wordt meestal euro 98 aanbevolen. Dat wil niet zeggen dat de motor niet "loopt" op euro 95 maar met minder goede prestaties. Een zgn. 'pingelsensor' voorkomt schade aan de motor door ontstekingstijdstip en turbodruk te regelen.
De fabrieks verbruikopgave is dan ook met euro 98 en zal in de praktijk bij lange niet gehaald worden.

Zelf rijd ik ook een Mazda 2 (kleinste Mazda met toch 4 cilinder 1500cc) maar heb in het verleden ook Toyota en Nissan gehad, helaas nog geen Honda.
Honda maakt schitterende motoren maar is vaak ook wat duurder in aanschaf.

[ Voor 3% gewijzigd door vogelmans op 30-01-2026 08:28 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Off-Topic @vogelmans Subaru schijnt ook goed te zijn (motorisch). Maar bijna onbetaalbaar in NL…

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 30-01-2026 08:38 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:23:
[...]

M.b.t. parkeersensoren, die zet je uit als je met een trekhaak gaat rijden (althans, als je achteruit gaat rijden :P). Afhankelijk van je auto kan dat automatisch gaan of moet dat handmatig.
Ik heb er toen eentje zelf gemonteerd onder 1 van mijn vorige auto's (Volvo S80). Het lastigste vond ik de bumper er af halen, uiteindelijk is het gewoon een kwestie van wat dingen los- en vastschroeven/bouten :P
Als het alleen eraf halen is is het nog tot daar aan toe ja maar bij bijv. de Mondeo moet je daadwerkelijk een andere bumper aanschaffen, om een trekhaak te kunnen monteren dat is heel ander koek!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:23:
[...]

Ik heb een camera, die heb ik al 11 jaar verdeeld over 2 auto’s. Wil niet meer zonder…
Heb ook wel gereden in auto’s met een achteruitrijcamera maar werd er niet echt warm van, behalve degene waar daadwerkelijk de baan die je achterwielen gaan afleggen wordt weergegeven afhankelijk van de stand waarin je stuur staat, dat is wel erg handig.
Maar dat is dan vast weer duurder en moderner en dus lastiger te vinden.
Ik ga gewoon naar van die sensoren zoeken en als er toevallig een camera op zit is dat niet erg maar het is geen eis. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:28:
[...]

Zou CarPlay echt heroverwegen, zeker als je weer lang met de auto wilt gaan doen… Stond bij mij als must-have op de lijst in 2020 toen ik ging shoppen… Daarmee lijkt een Bluetooth carkit echt ancient history…. Let ook op de implementatie van Bluetooth, bij de CX5 van mijn ouders is dat drama (Spotify gaat prima maar navigatie van maps is dan onhoorbaar (en niet individueel in te stellen qua volume)).
Echt het enige waar ik de Bluetooth carkit voor gebruik is bellen, verder ook geen fancy dingen nodig als telefoonboek met de auto synchroniseren.

Navigatie doe ik gewoon op de telefoon en wil juist niet dat dit via de carkit gaat want is altijd irritant als je radio onderbroken wordt door navigatie instructies, dus dat is dan wel iets om op te letten bij een carkit, dank voor de tip!

Overigens heb ik meestal de instructies uit staan en kijk ik simpelweg naar de getoonde instructies op het scherm.
Ik heb alweer 6 jaar CarPlay en wil niet meer zonder. En ik rij ook maar 15k / jaar
Maar wat maakt dat dan zo geweldig?
Muziek afspelen?

Want dat is iets wat wel vaker mis gaat in aannames van mensen merk ik: blijkbaar is het voor 99% van de bevolking een pure levensbehoefte om continu je eigen gekozen muziek te kunnen af. Vroeger al met MP3 spelers en iPods en tegenwoordig met Spotify en ander muziekstreamingdiensten.

Wat als ik je nu zeg dat ik daar echt 0,0 behoefte aan heb, simpelweg de radio aan zetten in de auto is helemaal prima, maakt dat carplay nog steeds zo noodzakelijk?
Zo ja dan hoor ik graag waarom. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
smurfinmark schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:32:
[...]

Als ik eerlijk ben denk ik dat je veel te veel nu achter je eigen staart aanrent, oftwel iedere suggestie wordt opgepakt.
Is me niet helemaal duidelijk wat je daar precies mee bedoelt maar ik zit nu nog in de verkenningsfase dus kijk inderdaad eeg breed. Wordt uiteindelijk wel wat scherper.
Een wijze monteur op een youtube kanaal zei ooit; auto bestaat uit 3 zaken

1)betrouwwbaarheid
2)prijs
3) leuk om te te rijden

Je kunt 2 van de 3 kiezen :)
Die is simpel, ik ga voor 1 & 2.
3 vind ik totaal niet belangrijk! :)
Ik merk dat je vooral bezig bent met prijs en betrouwbaarheid.
Dan kom je bij Japanse auto's uit. Mazda en Toyota zijn al genoemd, merken als Honda mogen daar ook bij.

Daar is niet mee gezegd dat auto's als Ford, Kia of Skoda slecht zijn, maar ze zijn simpelweg minder betrouwbaar, en we moeten ons dan vooral niet met anecdotisch bewijs bezig houden.
Het hoeft ook niet weer niet de hoogste rating qua betrouwbaarheid te hebben, deze Mondeo was ondanks ook af en toe dure reparaties ook prima.
Gaat mij vooral het voorkomen om defecten die een oude in één keer economisch total loss maken in de zin dat je dan echt naar een andere moet kijken, daar heb ik vooral geen zin in.
Zoals een defecte automaat of turbo, daarom heb ik die liever niet als het niet hoeft.
Het verhaal van de automaat is inmiddels wel opgelost denk ik.
Dan lijkt het me een kwestie van prioriteiten geven aan je wensenlijsten, waarschijnlijk ga je nooit 100% halen.

Laatste tip, sommige van je meningen lijken me achterhaald omdat je dingen simpelweg nog niet ervaren hebt. Voorbeelden zijn moderne automaten, maar ook Apple Carplay of Android Auto zou ik echt heroverwegen, maar goed....

Ik ga echt minder breed kijken uiteindelijk, maak je geen zorgen! :)
Gefeliciteerd, wat heb je gekocht?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:36:
[...]

Geen idee. Voor 12k kan je best wat fatsoenlijks kopen. Rijden kost geld.
Dat is zker waar en ben ik me terdege van bewust
Vind het een bijzondere eis. Een turbo levert wss ook betere prestaties, kleinere motorisering en beter verbruik op.
Prestaties vind ik niet interssant, heeft kleinere motorisering een voordeel dan, beter verbruik is voor de hoeveelheid die ik rijd niet iets wat ik snel terugverdien want heeft maar marginaal invloed.
Overigens helemaal prima als dat een eis is overigens.

Zou persoonlijk kijken naar japans als je betrouwbaarheid wilt kopen voor 12k.
(y)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:36:
[...]

Eens, 10/12k uitgeven en dan met een BT carkit en (nog erger) telefoon houder gaan lopen kutten…
Zo’n houder kan wel irritant zijn ja maar als je een goed koopt werkt dat ook prima.
En niet even, hij zal er ook weer wel 6-10 jaar mee rijden…
Je hebt wel een goed punt, weet niet wanneer de analoge radio wordt uitgezet maar moet er wel op letten een auto met DAB+ radio te kopen want zou echt niet goed zijn als ik opeens geen werkende radio meer heb. :X
Serieus TS, rek je budget iets op en ga voor een Toyota of Mazda met CarPlay en trekhaak… Ga je jaren plezier van hebben..
Zou me niet verbazen als het budget inderdaad hoger gaat uitvallen.
Jij bent niet de eerste dit dit zegt. ;)
Maar de focus op carplay snap ik echt niet.
Zie mijn eerdere uitleg hierboven Vliegvlug in "Andere stationwagen voor max. €12K"
Hoor ook van jou graag wat er in mijn situatie nu zo handig aan is?

• smurfinmark
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Is me niet helemaal duidelijk wat je daar precies mee bedoelt maar ik zit nu nog in de verkenningsfase dus kijk inderdaad eeg breed. Wordt uiteindelijk wel wat scherper.

[...]

Die is simpel, ik ga voor 1 & 2.
3 vind ik totaal niet belangrijk! :)

[...]

Het hoeft ook niet weer niet de hoogste rating qua betrouwbaarheid te hebben, deze Mondeo was ondanks ook af en toe dure reparaties ook prima.
Gaat mij vooral het voorkomen om defecten die een oude in één keer economisch total loss maken in de zin dat je dan echt naar een andere moet kijken, daar heb ik vooral geen zin in.
Zoals een defecte automaat of turbo, daarom heb ik die liever niet als het niet hoeft.

[...]

Ik ga echt minder breed kijken uiteindelijk, maak je geen zorgen! :)

[...]

Gefeliciteerd, wat heb je gekocht?
Ik had ongeveer dezelfde wensen als jij, ben geland op de Corolla station (Auris voor iets oudere modellen, Avensus iets groter).
Budget was iets anders, dus is het een 2 jaar oude geworden.

Als betrouwbaarheid het belangrijkst is, ga dan voor de genoemde Japanse merken.
Ik zou niet inzoomen op turbo's of automaten, deze auto's zijn simpelweg het meest betrouwbaar, en zullen dus het best in jouw plaatje passen. Geen enkele auto zal 100% zekerheid bieden, maar deze zijn simpelweg statistisch gezien het best op dit vlak.Jouw ervaringen met de Mondeo zijn anecdotisch, en dus niet relevant.

De reden waarom Carplay zo fijn is, is omdat het voorkomt dat dit gedeelte van de auto veroudert, en dit is iets wat juist heel slecht oud wordt.
Het belangrijkst hier is denk ik navigatie. Ik vind het los gebruiken van een telefoon 3 keer niks, maar als jij daar tevreden over bent, prima zat.

Zoals eerder aangegeven, misschien kun je je budget iets ophogen. Voor rond de 15K EUR kom je in een generatie jongere versie van dit soort auto's terecht, deze zijn een stuk moderner, en kun je waarschijnlijk lang zonder klachten doorrijden.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou een auto niet laten staan als die geen AA/Carplay heeft, het is goed om anders van te voren uit te zoeken wat de aftermarket mogelijkheden zijn.
Zeker bij Japanse merken is het infotainment systeem niet zo sterk geintegreerd als bij Europese merken. Grote kans dat je dus met een losse module b.v. AA/Carplay kan krijgen

Vaak bu'j te bang!

• vogelmans
Carplay is handig maar niet echt noodzakelijk. In bijna alle auto's van 10 jaar oud zit bleutooth waarbij je je telefoon kunt verbinden. De routeplanner (als die erop zit) is meestal verouderd maar daar kun je die enkele keer google maps op je telefoon voor gebruiken.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Met aftermarket kun je vaak ook wel iets met CarPlay inderdaad. Maar dat kost meteen weer geld.

De TS schrijft CarPlay bij voorbaat al zo goed als af maar mijns inziens is het een echte revolutie in auto-infotainment land. Als ik kijk naar de CX5 van mijn ouders is het navigatiesysteem eigenlijk waardeloos nu. Veel nieuwe wegen kent hij niet eens…

Natuurlijk is het op te lossen met een goede telefoonhouder. Maar zo kun je alle innovaties wel bagatelliseren. Op een emmer kun je ook poepen.

In het segment wat de TS zoekt is CarPlay echt te vinden. Zijn budget is niet hoog maar ook weer niet zo laag dat je CarPlay meteen moet afschieten… Of je het als harde eis moet hebben valt over te discussiëren maar ik zelf zou persoonlijk in 2026 (!) geen auto meer zonder willen. Het is een “optie” die al sinds 2016 beschikbaar is, dus als je het niet hebt heb je eigenlijk een ouderwetse auto. Zal ooit ook iets met de inruilwaarde doen.

Verder denk ik dat de TS er sowieso goed aan doet om een auto van maximaal 2016/2017 te kopen (hij komt uit een 2009 auto, waarom zou je dan een auto uit 2011 kopen?) en dan komt CarPlay al snel in beeld…

Verder wel eens met de argumenten dat je een serieus goeie auto niet moet laten staan als het er niet opzit overigens…

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 30-01-2026 09:42 ]

• vogelmans
Voor betrouwbaarheidtips op auto en motor gebied is het leuk en verstandig om een op youtube te kijken naar: Scotty Kilmer.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:50
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:38:
Met aftermarket kun je vaak ook wel iets met CarPlay inderdaad. Maar dat kost meteen weer geld.

De TS schrijft CarPlay bij voorbaat al zo goed als af maar mijns inziens is het een echte revolutie in auto-infotainment land. Als ik kijk naar de CX5 van mijn ouders is het navigatiesysteem eigenlijk waardeloos nu. Veel nieuwe wegen kent hij niet eens…

Natuurlijk is het op te lossen met een goede telefoonhouder. Maar zo kun je alle innovaties wel bagatelliseren. Op een emmer kun je ook poepen.

In het segment wat de TS zoekt is CarPlay echt te vinden. Zijn budget is niet hoog maar ook weer niet zo laag dat je CarPlay meteen moet afschieten… Of je het als harde eis moet hebben valt over te discussiëren maar ik zelf zou persoonlijk in 2026 (!) geen auto meer zonder willen. Het is een “optie” die al sinds 2016 beschikbaar is, dus als je het niet hebt heb je eigenlijk een ouderwetse auto. Zal ooit ook iets met de inruilwaarde doen.

Verder denk ik dat de TS er sowieso goed aan doet om een auto van maximaal 2016/2017 te kopen (hij komt uit een 2009 auto, waarom zou je dan een auto uit 2011 kopen?) en dan komt CarPlay al snel in beeld…

Verder wel eens met de argumenten dat je een serieus goeie auto niet moet laten staan als het er niet opzit overigens…
het MZD connect systeem kun je nog gewoon nieuwe kaarten voor krijgen als je de portomonee trekt. Ook kan er achteraf android auto/apple carplay op gezet worden voor iets van 4 a 500 euro (geintegreerd in het mzd connect systeem), Bij de aanschaf van mijn mazda6 heb ik indertijd er bij bedongen dat dat erop gezet ging worden zodra dat uitgerold was (waren ze toen mee bezig)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

Through the...

@Vliegvlug scrollend door dit topic duikt bij mij toch de vraag op, wat kost die reparatie? Als het 1,5 k is zou ik het in jouw geval meteen doen.

Je lijkt op zo'n hond die zijn behoefte moet doen, maar rondjes blijft draaien omdat de plek steeds niet geschikt lijkt.
Dan zijn over een aantal jaar je kids het huis uit en koop je een SUV "want lekker hoge instap".

• vogelmans
squashedraven schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:45:
[...]

het MZD connect systeem kun je nog gewoon nieuwe kaarten voor krijgen als je de portomonee trekt. Ook kan er achteraf android auto/apple carplay op gezet worden voor iets van 4 a 500 euro (geintegreerd in het mzd connect systeem), Bij de aanschaf van mijn mazda6 heb ik indertijd er bij bedongen dat dat erop gezet ging worden zodra dat uitgerold was (waren ze toen mee bezig)
Inderdaad kun je bij de meeste Mazda's, als ze niet al te oud zijn, het carplay systeem nog installeren. Een tijdje terug was daar zelfs bij Mazda een mooie aanbieding van voor minder dan 200 euro. Mijn vrouw heeft ook een wat oudere Mazda 2, die was wel voorbereid maar had toen zo'n Carplay chip bij de dealer laten installeren, werkt perfect.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

vogelmans schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:44:
Een turbo kan misschien wel tussen 1 en 2ton km mee maar het is een heel duur onderdeel om te vervangen of te reviseren.
Turbo motoren zouden zuiniger (kunnen) zijn want kleinere motoren verbruiken minder brandstof maar dit is slechts ten dele waar. Een kleine motor moet harder werken waarbij de turbo ondersteunt. Hoe sneller de turbo gaat draaien hoe hoger het verbruik want meer lucht (van de turbo) zal met meer brandstof worden gemengd.
Een turbo motor is dus alleen zuinig als de turbo zo min mogelijk meehelpt. Ergo de turbo geeft een lekkere duw in de rug bij het optrekken maar nodigt daarom ook uit om het gaspedaal wat dieper in te drukken.
Een turbo is per defintie efficienter, omdat je verloren energiepotentiaal hergebruikt ipv gewoon in the atmosfeer te dumpen. En een turbo kan veel, veel langer mee dan 2 ton. Tuurlijk ze gaan wel eens kapot, maar tussen de 1 en 2 ton is ook weer wat overtrokken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• vogelmans
ThunderNet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Een turbo is per defintie efficienter, omdat je verloren energiepotentiaal hergebruikt ipv gewoon in the atmosfeer te dumpen. En een turbo kan veel, veel langer mee dan 2 ton. Tuurlijk ze gaan wel eens kapot, maar tussen de 1 en 2 ton is ook weer wat overtrokken.
Ten dele hen jij gelijk; een turbo kan heel efficiënt zijn als mits die goed wordt gebruikt. De huidige co2 normen kunnen bijna alleen m.b.v. een turbo (en kleine motor) worden gehaald OF m.b.v. een ondersteunend elektrisch motortje (hybride aandrijving). Mazda heeft een andere oplossing en dat met een relatief grote turboloze motor.
Een kleine turbo motor zou eigenlijk euro 98 nodig hebben en vaker (dan aangegeven in de onderhoudsboekjes) nieuwe motorolie voor een lange levensduur terwijl de grotere turboloze motor probleemloos op euro 95 draait.
Zelf heb ik ooit een (lease) auto met turbo gehad maar door de turbo kick ga je daar automatisch sneller mee optrekken waardoor het verbruik hoger wordt.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-01 17:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThunderNet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Een turbo is efficiënter omdat wanneer je het vermogen niet gebruikt je aanspraak maakt op de hogere efficiëntie van een kleinere cilinder. Dat is met name bij lage belasting.

Als je een kleine turbo motor zwaarbelast dan zal die bijna net zoveel verbruiken als een on geblazen variant met hetzelfde vermogen en dus een hogere cilinder inhoud.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Trichoglossus
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:50:
Zeker bij zo’n grote auto heb ik dat echt nodig ja, file parkeren zonder sensoren voor betekent grotere tussenruimte nodig hebben en die is er al vaak niet voor grotere auto’s dus dan moet je zo’n plek overslaan of tig keer uitstappen om de zien of ik er op de paar cm afstand langs kan of niet.
Dat kan ik echt niet vanuit de auto bepalen.
Ik neem aan dat je in een stad woont met heel weinig parkeermogelijkheden, en hele kleine plekken?
Als je zo krap moet parkeren dan hebben je bumpers binnen no-time krassen van andere parkeerders. Ik zie in de stad regelmatig bumpers tegen elkaar gaan bij mensen tijdens het in- en uitparkeren.

Mijn oude Renault van bijna 5m, zonder parkeersensoren, was prima te handelen qua fileparkeren.

• Vdvmark
snip: niet constructief

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 30-01-2026 17:25 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
smurfinmark schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Ik had ongeveer dezelfde wensen als jij, ben geland op de Corolla station (Auris voor iets oudere modellen, Avensus iets groter).
Budget was iets anders, dus is het een 2 jaar oude geworden.
Dat klinkt erg goed, veel plezier ermee! maar dat gaat vast lukken, 2 jaar oud, da’s praktisch nieuw! ;)
Als betrouwbaarheid het belangrijkst is, ga dan voor de genoemde Japanse merken.
Ik zou niet inzoomen op turbo's of automaten, deze auto's zijn simpelweg het meest betrouwbaar, en zullen dus het best in jouw plaatje passen. Geen enkele auto zal 100% zekerheid bieden, maar deze zijn simpelweg statistisch gezien het best op dit vlak.Jouw ervaringen met de Mondeo zijn anecdotisch, en dus niet relevant.
Dat is zeker een n=1 verhaal maar is ook niet zo dat ik er niets mee heb gehad, de reparaties waren toch vaak boven de duizend euro en vaak ook tijdens de vakantie, twee keer twee dagen ergens vastgezeten door eerst een kapotte dynamo en daarna een kapotte brandstofpomp. Gelukkig niet op dezelfde vakantie, zat wel een paar jaar tussen. ;)

Plus voor die extra betrouwbaarheid betaal je natuurlijk ook wel meer voor een Toyota in aanschaf dus daar kan je misschien weer een wat grotere reparatie of twee mee compenseren.
En dat je helemaal nooit wat krijgt met een Toyota is natuurlijk ook niet gegarandeerd. :)

Maar ik zeker serieus naar een Toyota kijken en ook Mazda wat hier eerder ook aangegeven was.
De reden waarom Carplay zo fijn is, is omdat het voorkomt dat dit gedeelte van de auto veroudert, en dit is iets wat juist heel slecht oud wordt.
Het verbaast me echt dat dat een voordeel is.
De hardware in de auto blijft toch hetzelfde en verouderd dus, dan zou ik verwachten dat je na een paar je niet meer de nieuwste versie van Carplay / Android auo erop kan zetten en dat je telefoon op een gegeven moment zegt dat hij er niet meer mee wil verbinden.

Net als bij die smart tv’s die niet meer werden bijgewerkt en de apps er niet meer op gezet konden worden.
Het belangrijkst hier is denk ik navigatie. Ik vind het los gebruiken van een telefoon 3 keer niks, maar als jij daar tevreden over bent, prima zat.
Het fijne van de telefoon vind ik dat het scherm daar praktisch recht voor me zit terwijl ik voor de geïntegreerde displays naar rechtsonder moet kijken, waarbij je toch langer je ogen van de weg moet halen en dat juist meestal op momenten dat je van richting moet veranderen.
Zoals eerder aangegeven, misschien kun je je budget iets ophogen. Voor rond de 15K EUR kom je in een generatie jongere versie van dit soort auto's terecht, deze zijn een stuk moderner, en kun je waarschijnlijk lang zonder klachten doorrijden.
Dat is zeker een goede overweging en hoe meer ik zoek hoe meer ik er ook naar neig. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:32:
Ik zou een auto niet laten staan als die geen AA/Carplay heeft, het is goed om anders van te voren uit te zoeken wat de aftermarket mogelijkheden zijn.
Zeker bij Japanse merken is het infotainment systeem niet zo sterk geintegreerd als bij Europese merken. Grote kans dat je dus met een losse module b.v. AA/Carplay kan krijgen
Maar is het met die aftermarket opties dan nog steeds mogelijk gebruik te maken van de stuurbediening voor bijv het volume?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vogelmans schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:35:
Carplay is handig maar niet echt noodzakelijk. In bijna alle auto's van 10 jaar oud zit bleutooth waarbij je je telefoon kunt verbinden. De routeplanner (als die erop zit) is meestal verouderd maar daar kun je die enkele keer google maps op je telefoon voor gebruiken.
Die ingebouwde navigatie is eigenlijk nooit wat inderdaad; loopt ver achter qua kaart updates en zijn meestal heel duur.
Heb lang geleden een VDO Dayton Navigatie in de auto gehad, met van die cdroms voor de kaarten. Het was dat je die images makkelijk van internet kon dowloaden en op cd branden want anders was het echt niet te betalen.

En in een Opel Astra had ik daarna zo’n ingebouwd navigatie systeem die alleen met gesproken tekst en pijljes op een lcd display werkte. Ik dacht dat dat echt niet kon werken maar het was niet zo dramatisch als ik vooraf had verwacht maar ben na 2x gebruiken om te zien hoe het werkte toch snel weer terug naar mijn TomTom gegaan. Heerlijke dingen waren dat! :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:38:

Wat zijn die revoluties waar je het over hebt dan precies? Ben er oprecht benieuwd naar.
Enkel de navigatie? Want dat is toch dezelfde Google maps, Waze of andere navigatie app die ook op je telefoon draait of mis ik iets?

Zoals ik al zei heb ik geen behoefte aan streamen van eigen muziek, een radiozender volstaat. Is er dan echt iets wat ik mis als ik geen Carplay/Android auto zou hebben?
Ik krijg echt het gevoel dat je je persoonlijk aangevallen voelt omdat ik niets in CarPlay zie. :?
En om het gelijk zo groot te maken dat het zou inhouden dat ik voor geen enkele innovatie open zou staan vind ik ook nogal kras.

Jij gebruikt vast ook bepaalde innovaties niet omdat je er geen use case in ziet terwijl een grote meerderheid daar misschien wel super blij mee is. Ieder zijn ding zou ik zeggen, maak je je er niet zo druk om.
Ik heb al duidelijk gezegd dat als het er in zit ik echt niet ga vragen of ze het zsm uit willen slopen :P
Het is voor mij simpelweg niet iets om rekening mee te houden.
Ik vind het bijv weer vreemd dat zo weinig mensen geen parkeersensoren voor willen hebben, is super handig juist! d:)b
CarPlay is van Apple toch, werkt dat dan ook met een Android telefoon?
Of kan je op zo’n onboard systeem zelf kiezen wat je erop wil zetten, dus CarPlay eraf en Android auto erop.
(y) precies mijn insteek, komen we toch nog bij elkaar. :D

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
squashedraven schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:45:
[...]

&
vogelmans schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Inderdaad kun je bij de meeste Mazda's, als ze niet al te oud zijn, het carplay systeem nog installeren. Een tijdje terug was daar zelfs bij Mazda een mooie aanbieding van voor minder dan 200 euro. Mijn vrouw heeft ook een wat oudere Mazda 2, die was wel voorbereid maar had toen zo'n Carplay chip bij de dealer laten installeren, werkt perfect.
Kijk dat zijn handige tips, bedankt beiden!
Mocht ik voor een Mazda gaan dan is dat zeker het proberen waard om erbij te krijgen wanneer het er niet al op zit.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je snapt niet helemaal wat CarPlay is.

Ik noem het constant CarPlay maar eigenlijk moet je het CarPlay/Android Auto noemen. Als je er een iPhone op aansluit is het CarPlay en als je er een Android op aansluit is het Android Auto :)

Ik heb overigens 0 ervaring met Android Auto maar ik verwacht geen grote verschillen tov Carplay
Het verbaast me echt dat dat een voordeel is.
De hardware in de auto blijft toch hetzelfde en verouderd dus, dan zou ik verwachten dat je na een paar je niet meer de nieuwste versie van Carplay / Android auo erop kan zetten en dat je telefoon op een gegeven moment zegt dat hij er niet meer mee wil verbinden.

Net als bij die smart tv’s die niet meer werden bijgewerkt en de apps er niet meer op gezet konden worden.
Het is geen app of smart TV.

Het is eigenlijk een soort van screen mirroring (met gelimiteerde apps, dus verwacht geen Netflix of YouTube) geoptimaliseerd voor je scherm in de auto.

Wat er revolutionair aan is is feit dat je infotainment dus nooit meer verouderd. En het werkt gewoon echt makkelijker dan die telefoon in een houder.

https://www.iphoned.nl/ni...iphone-in-een-houder/?amp

Ik geef toe dat een houder bijna hetzelfde doet. Maar dat is en blijft ten eerste een houtje-touwtje oplossing EN het is een kleiner scherm.

Overigens gebruik ik ook Spotify en ook dat gaat gewoon makkelijker via het autoscherm i.p.v. dat gepriegel op een telefoon die in een houder zit.

Ik merk nu wekelijks weer het verschil (nu ik de CX5 van mijn ouders weer ff heb)…

Nogmaals, je kan discussiëren over de harde eis maar IK zou persoonlijk niet meer zonder willen en ik zou zeker ook in jouw segment het als redelijk harde eis in mijn wensenlijstje hebben. Ik snap overigens ook je punt over sensoren wel. Voor en achter. Daar wil ik nooit meer zonder. Net zoals ACC , keyless enter, stoelverwarming en een camera… Terwijl het vroeger ook prima zonder ging haha…

[ Voor 85% gewijzigd door FreakNL op 31-01-2026 00:03 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Trichoglossus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Ik neem aan dat je in een stad woont met heel weinig parkeermogelijkheden, en hele kleine plekken?
Ik kan thuis op mijn eigen grond parkeren en om naar het centrum of de winkels te komen pak ik niet de auto maar de fiets of scooter.
Het is op vakanties of steden verder weg dat ik dat toch best regelmatig heb ja, maar een Mondeo is ook flink lang en de standaardparkeerplekken gaan uit van gemiddelde auto groottes volgens mij.
Als je zo krap moet parkeren dan hebben je bumpers binnen no-time krassen van andere parkeerders. Ik zie in de stad regelmatig bumpers tegen elkaar gaan bij mensen tijdens het in- en uitparkeren.
Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nooit last van heb, de meesten mensen letten er naar mijn idee echt wel op en ik parkeer mijn auto ook niet op maar een paar centimeter van de auto voor of achter me.
Als het plekje zo klein is dat ik er maar net in pas rij ik door want dan is het A heel lastig inparkeren en B sta ik te dicht op de andere auto’s.

Waar ik wel regelmatig schade van heb is parallel parkeren, mensen letten veel vaker niet op met de deuren openen of het zijn de kinderen of de wind.
En zelfs als je parkeert met ruimte afstand tussen de auto’s links en rechts van je dan komt je terug en is er een andere auto in de tussentijd geparkeerd die er boven staat. :|
Ik parkeer dus echt veel liever achter elkaar dan naast elkaar maar die keuze is er niet altijd, bijvoorbeeld in parkeergarages.
Mijn oude Renault van bijna 5m, zonder parkeersensoren, was prima te handelen qua fileparkeren.
Vind ik knap van jou, of ik ben -zoals ik eerder al zei- gewoon parkeergehandicapt. :+
Zonder die sensoren zou ik echt tig keer moeten uitstappen om te zien of ik de draai al kan maken of nog 30cm naar voor of achter moet om niet te ver van of juist te dicht op de andere auto te staan.
Voor mij zijn die parkeersensoren echt een revolutionaire uitvinding! _/-\o_

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vliegvlug schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:19:
[...]

Maar is het met die aftermarket opties dan nog steeds mogelijk gebruik te maken van de stuurbediening voor bijv het volume?
Eigenlijk altijd wel. Maar dat is afhankelijk van de gekozen auto en de gekozen oplossing

En wat @FreakNL over Android auto zegt klopt, het is gewoon een soort van mirror/extended versie van je telefoon met dedicated apps die je al geïnstalleerd hebt. Als voorbeeld, voor onze 2e auto (een Suzuki Swift uit 2006 met fabrieksaf alleen een radio/cd-speler met aux) heb ik een los mooi breedbeeld CarPlay/Android Auto schermpje besteld op AliExpress voor 30 euro. Aangesloten op de aux en geschakelde 12V. Als ik de auto start maakt mijn telefoon draadloos verbinding met dat scherm. En heb ik ineens een infotainmentsysteem wat helemaal 2026 is in een 20 jaar oude auto (met Google maps, Spotify, Waze, whatsapp etc.).
Dat is het geniale van CarPlay/Android Auto, het infotainmentsysteem is altijd up-to-date

[ Voor 51% gewijzigd door -tom-562 op 31-01-2026 00:42 ]

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 2 Laatste