Andere stationwagen voor max. €12K

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:34

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik rijd momenteel een Ford Mondeo Mk4 station uit 2009 met ongeveer 250K kilometers op de teller.
Helaas is de ophanging rechtsachter zodanig beschadigd dat het wiel niet meer goed is uit te lijnen en reparatie dusdanig in de kosten kan gaan lopen dat het niet meer rendabel is.

Daarom moet ik op zoek naar een andere auto en heb ik onderstaand lijstje met wensen opgesteld:
  • Stationwagen
  • 5 deurs
  • Benzine
  • Handgeschakelde versnellingsbak
  • Parkeersensoren voor+achter
  • Cruise control
  • Climate control
  • Stuurbekrachtiging
  • Centrale deurvergrendeling
  • Airbags (bestuurder + passagier voor minimaal)
  • Traction control
  • ABS
  • Grote bagageruimte vanaf 500 liter
  • vlakke laadvloer
  • Geen turbo (sterke voorkeur)
  • Trekhaak (wellicht achteraf?)
  • Goede stoelen
  • Maximaal 120K kilometers
  • Maximaal €12K*
*Die €12K is eigenlijk meer als €10 bedoelt want ik hoop dat er nog wat van de geadverteerde prijs af kan en dat ik ook nog wel iets terug krijg voor mijn Mondeo ook al is het alleen voor de onderdelen.

Bovenstaande lijstje op autotrack ingevoerd, zonder de geen turbo en goede stoelen mee te nemen omdat ik daar geen filters voor kon vinden.
Kwamen uiteindelijk iets van 450 auto’s uit.
Omdat dit nog wat veel was de geen turbo optie erin gedaan door voor motorinhoud pas vanaf 1.6 te gaan zoeken waarmee het een redelijk behapbare 125 stuks werden, maar moest ik alsnog handmatig kijken of het toch niet een turbo betrof.
Kwam een best wel mooie kia ceed tegen maar die bleek ruim boven de 120K gelopen te hebben, huh :? Oh, wacht, vergeten het kilometer filter op 120K in te stellen! :F

Toen ik dat deed had ik alleen slechts 9 auto’s over waarvan het merendeel flink goedkoper dan €12K en flink ouder en de enige wat jongere voor dat bedrag, een Kia i30, gelukkig wel zonder turbo was, maar enkel parkeersensoren achter bleek te hebben helaas.
Snap trouwens niet waarom ik bij buitenspiegels uit 6 verschillende filter opties kan kiezen maar bij parkeersensoren niet uit voor en achter maar enkel uit ‘parkeersensoren’ wat in de meeste gevallen enkel achter betreft. Maar dat terzijde.

Punt lijkt te zijn dat het geen turbo criterium de keuze nogal flink beperkt en ik me afvraag of ik dat dan moet loslaten?
De reden van geen turbo is dat ik in de loop der tijd van meerdere kanten te horen heb gekregen dat een turbo bij een oudere auto een storingsgevoelig onderdeel is en bovendien duur om te repareren. Een vriend van mij rijdt in vergelijkbare auto qua leeftijd en kilometers als die van mij maar dan een volvo met een turbo die lek is en te duur is om te vervangen maar wel elk moment echt stuk kan gaan en dat lijkt me ook niks.
De enige reden dat die turbo’s tegenwoordig overal gebruikt worden is omdat je dan kleinere motoren kan gebruiken die makkelijker de milieu eisen halen zonder gelijk met een auto te zitten die niet vooruit te branden is heb ik begrepen.

Nu geef ik niets om goede prestaties dus dat scheelt, mijn huidige Mondeo met 1.6 atmosferische motor is ook geen snelheidsmonster, en ik ga liever voor betrouwbaarheid maar een atmosferische motor is blijkbaar zo zeldzaam dat het de keuze ernstig belemmert.

Maar waar moet ik dan voor kiezen als ik een turbo niet kan vermijden maar tegelijkertijd betrouwbaarheid zoek?
Is dan een 1.6 met turbo beter dan een 1.0 met turbo omdat die minder hard hoeft te werken, of zit het ‘m daar niet in maar moet ik eerder op bepaalde motor serie of merk letten? Of iets anders?
Hoor het graag want zie nu door de bomen het bos niet meer :|

• clements
  • Laatst online: 07:55
Zit in hetzelfde schuitje. Mondeo uit 2009 met 300k 🙃

Opties die voor mij over blijven zijn
Mondeo of focus. Of Skoda Octavia.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

clements schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:06:
Zit in hetzelfde schuitje. Mondeo uit 2009 met 300k 🙃

Opties die voor mij over blijven zijn
Mondeo of focus. Of Skoda Octavia.
https://www.flevomobiel.n...al&utm_campaign=gaspedaal

Via gaspedaal een Skoda Superb Combi TDi uit 2016 voor minder dan 12K binnen één minuut :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:25
Will_M schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:17:
[...]

Via gaspedaal een Skoda Superb Combi TDi uit 2016 voor minder dan 12K binnen één minuut :o
Ja ik denk omdat je de non-turbo niet mee neemt in de criteria.

Zelf zou ik niet bang zijn voor motoren met turbo, zorg dat er minimaal 12maanden garantie op de wagen zit. Als je vervolgens normaal rijdt, dus normaal warmrijden en na een stuk snelweg de turbo niet blijft belasten tot je hem uitzet kan er weinig mis gaan.

Mijn eerste turbo auto was een audi uit 98, daar heb ik bijna 400k mee gereden voor die naar de sloop ging, maar de originele turbo deed het nog gewoon.
Sindsdien altijd met turbo motoren gereden en nooit problemen ermee gehad.

Het is natuurlijk wel weer een extra onderdeel die kapot kan gaan als je pech hebt. Aangezien er in de afgelopen 20jaar zoveel opties bij zijn gekomen die allemaal een kans op defect hebben, vind ik het extra belangrijk om een auto te kopen bij een bedrijf die goed aangeschreven staat en aantoonbaar (bijv dmv reviews) goed om gaat met garanties. Daarmee koop je in mijn beleving een hoop zorgen weg.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:31

FreakNL

Well do ya punk?

Zou je budget wat oprekken en een Mazda kopen.

https://www.autoscout24.n...are&utm_medium=copy_link&

Je hebt (te) veel eisen icm een laag budget.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 29-01-2026 07:58 ]

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:52
Moet het perse een handbak zijn, en waarom?

De Corolla is een uiterst betrouwbare auto (lijkt belangrijk voor jou), en vooral als station verkrijgbaar

Rij em zelf ook ;-)

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:21
Die Kia kan nog wel wat aan hoor. Koreaans en Japans zijn wel erg betrouwbare merken volgens verschillende onderzoeken. In die range zitten ook de 1.6 GDI en 1.6TGDI (turbo) motoren die fijn rijden.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 01:52:
Ik rijd momenteel een Ford Mondeo Mk4 station uit 2009 met ongeveer 250K kilometers op de teller.
Helaas is de ophanging rechtsachter zodanig beschadigd dat het wiel niet meer goed is uit te lijnen en reparatie dusdanig in de kosten kan gaan lopen dat het niet meer rendabel is.

Daarom moet ik op zoek naar een andere auto en heb ik onderstaand lijstje met wensen opgesteld:
  • Stationwagen
  • 5 deurs
  • [quote][b][message=84523516,noline]Will_M schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:17[/message]:[/b] [...] https://www.flevomobiel.nl/3353615/111230007?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal Via gaspedaal een Skoda Superb Combi TDi uit 2016 voor minder dan 12K binnen één minuut :o [/quote] Goed bedrijf! Daar kwam mijn Mondy vandaan. Ze hebben wat problemen achteraf netjes opgelost, zonder garantie!
  • Benzine
  • Handgeschakelde versnellingsbak
  • Parkeersensoren voor+achter
  • Cruise control
  • Climate control
  • Stuurbekrachtiging
  • Centrale deurvergrendeling
  • Airbags (bestuurder + passagier voor minimaal)
  • Traction control
  • ABS
  • Grote bagageruimte vanaf 500 liter
  • vlakke laadvloer
  • Geen turbo (sterke voorkeur)
  • Trekhaak (wellicht achteraf?)
  • Goede stoelen
  • Maximaal 120K kilometers
  • Maximaal €12K*
*Die €12K is eigenlijk meer als €10 bedoelt want ik hoop dat er nog wat van de geadverteerde prijs af kan en dat ik ook nog wel iets terug krijg voor mijn Mondeo ook al is het alleen voor de onderdelen.

Bovenstaande lijstje op autotrack ingevoerd, zonder de geen turbo en goede stoelen mee te nemen omdat ik daar geen filters voor kon vinden.
Kwamen uiteindelijk iets van 450 auto’s uit.
Omdat dit nog wat veel was de geen turbo optie erin gedaan door voor motorinhoud pas vanaf 1.6 te gaan zoeken waarmee het een redelijk behapbare 125 stuks werden, maar moest ik alsnog handmatig kijken of het toch niet een turbo betrof.
Kwam een best wel mooie kia ceed tegen maar die bleek ruim boven de 120K gelopen te hebben, huh :? Oh, wacht, vergeten het kilometer filter op 120K in te stellen! :F

Toen ik dat deed had ik alleen slechts 9 auto’s over waarvan het merendeel flink goedkoper dan €12K en flink ouder en de enige wat jongere voor dat bedrag, een Kia i30, gelukkig wel zonder turbo was, maar enkel parkeersensoren achter bleek te hebben helaas.
Snap trouwens niet waarom ik bij buitenspiegels uit 6 verschillende filter opties kan kiezen maar bij parkeersensoren niet uit voor en achter maar enkel uit ‘parkeersensoren’ wat in de meeste gevallen enkel achter betreft. Maar dat terzijde.

Punt lijkt te zijn dat het geen turbo criterium de keuze nogal flink beperkt en ik me afvraag of ik dat dan moet loslaten?
De reden van geen turbo is dat ik in de loop der tijd van meerdere kanten te horen heb gekregen dat een turbo bij een oudere auto een storingsgevoelig onderdeel is en bovendien duur om te repareren. Een vriend van mij rijdt in vergelijkbare auto qua leeftijd en kilometers als die van mij maar dan een volvo met een turbo die lek is en te duur is om te vervangen maar wel elk moment echt stuk kan gaan en dat lijkt me ook niks.
De enige reden dat die turbo’s tegenwoordig overal gebruikt worden is omdat je dan kleinere motoren kan gebruiken die makkelijker de milieu eisen halen zonder gelijk met een auto te zitten die niet vooruit te branden is heb ik begrepen.

Nu geef ik niets om goede prestaties dus dat scheelt, mijn huidige Mondeo met 1.6 atmosferische motor is ook geen snelheidsmonster, en ik ga liever voor betrouwbaarheid maar een atmosferische motor is blijkbaar zo zeldzaam dat het de keuze ernstig belemmert.

Maar waar moet ik dan voor kiezen als ik een turbo niet kan vermijden maar tegelijkertijd betrouwbaarheid zoek?
Is dan een 1.6 met turbo beter dan een 1.0 met turbo omdat die minder hard hoeft te werken, of zit het ‘m daar niet in maar moet ik eerder op bepaalde motor serie of merk letten? Of iets anders?
Hoor het graag want zie nu door de bomen het bos niet meer :|
Om te beginnen, ik mis mijn 2008 Ford Mondeo wagon nog steeds ;( . Let goed op de laadruimte van je volgende station, want ik merk bij mn huidige auto (die grotere buitenmaten heeft nota bene) pas hoe ruim de Mondeo eigenlijk was bij het vervoeren van fietsen, kasten van meer dan 2 meter etc.

Dat was trouwens een 2.5T benzineversie, 1 van de lekkerste motoren die ik ooit gehad heb..

Wat je keuze betreft, laat je niet gek maken door borrelpraat verhalen over wat betrouwbaar is. Het klopt inderdaad dat er een globale trend is naar kleine (minder dan 1800cc) turbomotoren om alle milieu en verbruiksnormen te halen. Hier zijn veel voorbeelden te vinden van probleemmotoren. De Ford 1.5 en 1.6 ecoBoost zijn bijvoorbeeld voor zover ik weet prima en bieden best of both worlds: zuinig en toch afdoende power. Bepaalde generaties van de 1.6 turbo in BMW en Mini (met distr. ketting ipv riem) waren bijvoorbeeld wel berucht bij veel garages. De turbo van mijn Mondeo was na 260K kilometers nog prima.

Bedenk je ook dat wat meer vermogen ook fijn is als je geen hardrijder bent: comfortabeler, actieve veiligheid (snel kunnen invoegen of inhalen indien nodig etc.) , bij rijden in de bergen of met caravan etc.

Mijn advies als je bang bent voor hoge onderhoudskosten: ga voor een Jap, of anders weer een Ford of Skoda en rek die km grens wat op. Bij goed onderhoud geen probleem en vaak zijn het snelwegkilometers.
Will_M schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 02:17:
[...]

Goed bedrijf! Daar kwam mijn Mondy vandaan. Ze hebben wat problemen achteraf netjes opgelost, zonder garantie!
smurfinmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:04:
Moet het perse een handbak zijn, en waarom?

De Corolla is een uiterst betrouwbare auto (lijkt belangrijk voor jou), en vooral als station verkrijgbaar

Rij em zelf ook ;-)
Echt fors krapper dan een Mondeo, ken beide auto's goed.

EDIT: van de adviezen hierboven vind ik die Mazda 6 de beste voor jou. Skoda Superb is leuk, maar bij een 1.6TDI heb je ook een hele rits dure diesel/roetfilter onderdelen die stuk kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Anvil_ op 29-01-2026 09:44 ]

• smurfinmark
_Anvil_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:35:
[...]

Echt fors krapper dan een Mondeo, ken beide auto's goed.
De eis was 500 liter, daar voldoet de Corolla aan. Maar uiteraard is de Mondeo nog ruimer

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:46

LankHoar

Langharig tuig

Wat ik over trubo's hoor is dat ze inderdaad storingsgevoelig kunnen zijn, maar dat er best wat factoren belangrijk zijn.
  • Start/stop systeem is slecht voor de turbo. Die krijgt dan geen koeling, vooral op warme dagen een probleem. Start/stop systeem schakel ik dan ook standaard uit in mijn auto's. De besparing van dit systeem is toch verwaarloosbaar.
  • Rustig warm rijden scheelt een boel. Dat geld overigens niet alleen voor de turbo.
  • Rustig afkoelen ook. Heb je net veel opgetrokken, en parkeer je hem direct, dan zal hij relatief sneller slijten dan wanneer je rustig "uitrolt" en de turbo wat tijd heeft om gekoeld te worden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:25
Die Avensis bij Louwman(zelf), buiten parkeersensoren voor en na vraag over olieverbruik. Toyota is wel heel wat coulanter/vriendelijker naar consumenten dan VAG hier in Nederland. Duitse terugroepacties laat Pon je in Nederland vaak gewoon zelf betalen, qua terugroepacties is Toyota zowiezo uniek denk ik.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk dat de "handgeschakeld" een grotere beperking is dan geen turbo. Praktisch elke moderne (lees: 2015+) auto van een beetje formaat wordt vooral als automaat geleverd. Wat is de redenatie achter die wens? Het is tegenwoordig niet zuiniger, goedkoper, betrouwbaarder of iets van dien aard.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Trekhaak achteraf kost je - zeker i.c.m. parkeersensoren achter - al snel € 1.000,- tegenwoordig, houd daar dus wel rekening mee mocht je een auto tegenkomen die aan de andere wensen voldoet maar nog geen trekhaak heeft.

En even advocaat van de duivel; waar is al die laadruimte goed voor? Oké, ik ben héél blij met onze Octavia (liftback) want daar past héél veel in. Maar dat gebruiken we alleen in de zomervakantie (tentvakantie). Een kleinere auto mét trekhaak was prima geweest i.c.m. een trekhaakkoffer.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hyundai i40 ? Lel van een auto, heeft met de juiste uitvoering alles wat je zoekt.

https://www.autotrack.nl/...-58698602?level=2&image=0

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:17
Vdvmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:13:
Die Avensis bij Louwman(zelf), buiten parkeersensoren voor en na vraag over olieverbruik. Toyota is wel heel wat coulanter/vriendelijker naar consumenten dan VAG hier in Nederland. Duitse terugroepacties laat Pon je in Nederland vaak gewoon zelf betalen, qua terugroepacties is Toyota zowiezo uniek denk ik.
Ik zou ook voor de "bullitproof" Toyota Avensis gaan. De Avensis diesel had wat isseus maar de benzine uitvoering is zeer goed. De benzine is turboloos.
Ik heb ooit een Avensis als leenauto mee gehad en ik vond die heel fijn rijden.
De eerste die ik tegenkom bij een dealer, iets over budget maar dat krijg je er wel af:
https://www.louwman.nl/aa...BzWOpJZoigYoaAhDHEALw_wcB

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
LankHoar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:12:
Wat ik over trubo's hoor is dat ze inderdaad storingsgevoelig kunnen zijn, maar dat er best wat factoren belangrijk zijn.
  • Start/stop systeem is slecht voor de turbo. Die krijgt dan geen koeling, vooral op warme dagen een probleem. Start/stop systeem schakel ik dan ook standaard uit in mijn auto's. De besparing van dit systeem is toch verwaarloosbaar.
  • Rustig warm rijden scheelt een boel. Dat geld overigens niet alleen voor de turbo.
  • Rustig afkoelen ook. Heb je net veel opgetrokken, en parkeer je hem direct, dan zal hij relatief sneller slijten dan wanneer je rustig "uitrolt" en de turbo wat tijd heeft om gekoeld te worden.
En afhankelijk van hoeveel je rijdt, eerder olie vervangen. Tegenwoordig is de interval van olie vervangen rond de 30.000km.
Om de 10 tot 15.000 verversen kan veel narigheid voorkomen.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:15

Jorissie87

No diggity

Zelf een tijdje een Ford Focus (ST-line) station gereden, beviel prima en was niet duur. Cataloguswaarde was 29K (bouwjaar 2020) dus mogelijk dat die 2e hands nog wel in jouw budget te vinden zijn. Zoiets

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
Betrouwbaarheid is niet alleen afhankelijk van een turbo inderdaad, vaan van heel veel zaken zoals bouwkwaliteit, hoeveel onderhoud is er gepleegd. De ophanging repareren is ook een scenarios, met 250K is de auto nog lang niet op. kijk ook eens naar een volvo v70 het broertje van de mondeo.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:22
Is dat tegenwoordig nog een ding ja? Ik deed dat vroeger wel fanatiek toen ik nog jong was, maar tegenwoordig... nooit eerlijk gezegd. Slijten doet het toch, nooit problemen mee gehad. Dit itt andere (veel) duurdere zaken die wel stuk gaan.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
vogelmans schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Ik zou ook voor de "bullitproof" Toyota Avensis gaan. De Avensis diesel had wat isseus maar de benzine uitvoering is zeer goed. De benzine is turboloos.
Ik heb ooit een Avensis als leenauto mee gehad en ik vond die heel fijn rijden.
De eerste die ik tegenkom bij een dealer, iets over budget maar dat krijg je er wel af:
https://www.louwman.nl/aa...BzWOpJZoigYoaAhDHEALw_wcB
Ik sluit me hierbij aan. De diesel van de laatste generatie had inderdaad issues, maar dat kwam omdat er een BMW blok in lag. Volgens mij de eerste Toyota ooit met rekkende distributieketting :P De generatie daarvoor met de AD motoren zullen we het helemaal niet meer over hebben :+

Maar goed, TS zoekt een benzine en Toyota is niet voor niks gestopt met dieselmotoren. En als ze 1 ding kunnen dan is het wel robuuste benzinemotoren bouwen, vaak zonder turbo. Wat dus ook bij de Avensis het geval is. Verder een betrouwbare auto met een enorme kofferbak. Enige nadeel is wel het relatief hogere verbruik t.o.v. de Corolla TS, die qua koffer- en beenruimte toch aardig in de buurt komt. Maar die ligt helaas (net) boven budget en is handgeschakeld nauwelijks verkrijgbaar.

Join het GoT Pulse-Team!

• smurfinmark
Denman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Ik sluit me hierbij aan. De diesel van de laatste generatie had inderdaad issues, maar dat kwam omdat er een BMW blok in lag. Volgens mij de eerste Toyota ooit met rekkende distributieketting :P De generatie daarvoor met de AD motoren zullen we het helemaal niet meer over hebben :+

Maar goed, TS zoekt een benzine en Toyota is niet voor niks gestopt met dieselmotoren. En als ze 1 ding kunnen dan is het wel robuuste benzinemotoren bouwen, vaak zonder turbo. Wat dus ook bij de Avensis het geval is. Verder een betrouwbare auto met een enorme kofferbak. Enige nadeel is wel het relatief hogere verbruik t.o.v. de Corolla TS, die qua koffer- en beenruimte toch aardig in de buurt komt. Maar die ligt helaas (net) boven budget en is handgeschakeld nauwelijks verkrijgbaar.
we hebben TS geloof ik al even niet gezien, maar het zou wel prettig zijn om te begrijpen of de handbak een harde eis, dat sluit naar mening veel te veel van de beste opties uit

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ik deed vroeger met een turbo bak ook een 'turbo-timer' na door 30 seconde stationair te laten draaien voordat ik hem uit zette.
https://www.tuning-gids.nl/turbotimer.htm
Hier staat het mooi uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door kevlar01 op 29-01-2026 11:43 ]

• Eärendil
  • Laatst online: 16:04
smurfinmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:37:
[...]

we hebben TS geloof ik al even niet gezien
Het topic is nog geen 10 uur oud!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
kevlar01 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik deed vroeger met een turbo bak ook een 'turbo-timer' na door 30 seconde stationair te laten draaien voordat ik hem uit zette.
https://www.tuning-gids.nl/turbotimer.htm
Hier staat het mooi uitgelegd.
Mijn oude Renault koelde standaard, na het uitzetten van het contact, de T3 Garrett turbo gedurende enkele minuten. Turbo ging 3+ ton mee zonder revisie.
Wellicht zijn de turbo's van tegenwoordig gevoeliger dan vroeger. :?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
smurfinmark schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:37:
[...]

we hebben TS geloof ik al even niet gezien,
[...]
maar het zou wel prettig zijn om te begrijpen of de handbak een harde eis, dat sluit naar mening veel te veel van de beste opties uit
Een handgeschakelde versnellingsbak is geen harde eis maar eigenlijk ingegeven door mijn wellicht foute aaname dat die de auto duurder maken in aanschaf en het daarnaast een duur onderdeel is wat stuk kan gaan en dan kan je een auto auto gelijk afschrijven.

Voor de Mondeo had ik een Octavia station met DSG en dat reed heerlijk maar begreep dat die nieuw als optie meerdere duizenden euro's had gekost en de garage waarschuwde me meermaals dat als dat ding stuk zou gaan, wat niet onwaarschijnlijk was, gezien de leeftijd van de auto, dat een reparatie minstens 3K ging kosten dus dat reedt toch niet fijn met dat ik het achterhoofd .

Belangrijkste reden om die weg te doen was omdat het een diesel was maar die dure automaat speelde ook mee.

Andere ervaring qua rijden met een automaat was een stuk minder, mijn ouders hadden een Mitsubishi SpaceStar met een 4 traps automaat en dat reed echt verschrikkelijk. Je moest dat ding flink intrappen wilde je even met wat tempo iemand inhalen en daarbij verbruikt hij door die automaat veel meer brandstof dat de vergelijkbare auto handbak.

Maar als dat allemaal toevallig foute ervaringen zijn van mijn kant hoor ik dat graag.
Wel in het achterhoofd houdend dat ik naar wat oudere autos kijk, want dat maakt vast verschil in vergelijking met met moderne automaten. :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@all dank voor alle reacties tot nu toe!

Ik moet weer aan de slag maar zal vanavond uitgebreid reageren.

Ik zie wel sommige voorstellen voor diesel auto's maar ik rijd maar iets van 5K kilometer per jaar dus dat kan niet uit.

Qua trekhaak heb ik die liever direct maar als het achteraf kan voor normale kosten wil ik een verder goede auto daar niet op laten lopen.
Maar bij de huidige Mondeo dacht ik later ook even een trekhaak erop te zetten maar daarvoor moest er ook een hele andere achterbumper op met uitsparingen en iets aan de parkeersensoren worden veranderd waardoor het zo duur werd dat het niet meer interessant was.
Maar heb toch wel af en toe in de situatie gezeten dat een trekhaak verdomd handig was geweest vandaar dat die nu op het lijstje staat. :)

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17
Vliegvlug schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Een handgeschakelde versnellingsbak is geen harde eis maar eigenlijk ingegeven door mijn wellicht foute aaname dat die de auto duurder maken in aanschaf en het daarnaast een duur onderdeel is wat stuk kan gaan en dan kan je een auto auto gelijk afschrijven....

Maar als dat allemaal toevallig foute ervaringen zijn van mijn kant hoor ik dat graag.
Wel in het achterhoofd houdend dat ik naar wat oudere autos kijk, want dat maakt vast verschil in vergelijking met met moderne automaten. :P
Die old school automaten waar jij aan refereert zijn zo goed als verdwenen. Tegenwoordig zijn ze snel, zuinig en soepel, zeker de DSG achtige toepassingen.

Wat blijft qua verschillen is inderdaad nog eht onderhoud, een handbak met koppeling is vele malen goedkoper te fixen of vervangen dan een automaat. Ik heb zelf een oudere BMW 540i met handbak(!) gereden, waarbij ik mn koppeling liet vervangen voor een fractie van de kosten van een kapotte ZF automaatbak. Hier hing een 4,4l V8 aan, dus het verschil zal met een Golfje 1.6 wellicht kleiner zijn. ;)

Edit: als je maar 5k per jaar rijdt, dan zou ik zeker voor een dikkere motor gaan, kosten van hoger verbruik zijn toch verwaarloosbaar in jouw kosten plaatje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 29-01-2026 13:14 ]

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
En wat mij betreft vindt ik het onderhoud belangrijker dan de KM stand.

Je geeft aan max 120dkm, maar als bij 140dkm de distributie vervangen moet worden (of 10 jaar ofzo?) en dit is nog niet gebeurt dan koop ik liever een auto waar dat al wel gedaan is met een hogere km stand.

Dat gezegd hebbende, mijn use case is iets anders, ik rijd eerder 30k-40k per jaar en dat betekend dat ik dan snel tegen deze, vaak vrij kostbare, reperatie aanloop.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:30
Hoewel je schrijft 'geen turbo' en 'handgeschakeld' is bij beide de achterliggende reden dat je verwacht dat je met een turbo en automaat een minder betrouwbare auto hebt of eentje die duurder is in onderhoud. Je wil dus eigenlijk gewoon iets dat betrouwbaar en goedkoop in onderhoud is?
- Sommige automaten (zoals een DSG) zijn inderdaad minder betrouwbaar dan een simpele handbak maar er zijn ook automaten die net zo betrouwbaar zijn
- Een turbo maakt een auto niet per definitie minder betrouwbaar. Er zijn turbo-loze motoren () die een stuk minder betrouwbaar zijn

10-12k is niet erg veel geld voor een ruimte D-segment stationwagen. Je hebt dan al snel auto's van meer dan 10-15 jaar oud. Een kilometerstand van minder dan 120.000km betekent dat de vorige eigenaar(en) echt heel weinig per jaar gereden moeten hebben en korte ritjes is ook weer niet goed voor de levensduur van een auto.

Ik zou kijken naar deze modellen:

Toyota Avensis
Zeg je betrouwbaarheid dan zeg je Toyota. De Avensis is als benzine ook een betrouwbare auto, turbo's waren er niet en de automaten conventioneel en betrouwbaar. Relatief duur omdat het een Toyota is.
Dit exemplaar is rond je budget, heeft al een trekhaak (dat scheelt je 1000 euro inbouwen) maar geen parkeersensoren voor. https://www.autowereld.nl...ara-42629036/details.html

Opel Insignia
Veel moderner dan de Toyota Auris en dat zie je terug in het interieur (Carplay / Android Auto!) maar moderner betekent ook een turbo motor. Volgens de ANWB zijn ze behoorlijk betrouwbaar. De stoelen schijnen ook erg goed te zitten.
Dit exemplaar heeft wat meer kilometers maar is jonger dan een gelijk geprijsde Toyota Auris al moet er nog wel een trekhaak op: https://www.autotrack.nl/...nia-benzine-2017-58525814
Een Opel Astra station biedt een nog wat nieuwere auto / minder kilometers voor je geld dan en Insignia maar de vraag is daar of het interieur groot genoeg zal zijn.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:25
Als je niet zoveel rijdt is een Skoda Enyaq misschien ook wel te vinden rond je prijs.

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:46
Een turbomotor moet mijns inziens niet meteen een nadeel zijn tegenwoordig. Met op tijd onderhoud (zoals eerder vermeld liever om de 15.000 dan om de 30.000 olie wisselen) en een normale rijstijl zijn ook dit betrouwbare motoren. Tegenwoordig gebruiken veel fabrikanten een gedownsizede motor (1.0/1.2 etc) met turbo in een grote auto. Dit is mijns inziens vaak een groter probleem dan de turbo zelf.

Verder ook een tip: check goed of de auto een distributieketting of riem heeft, en in dit laatste geval of deze door de olie loopt. Bij deze laatste is onderhoud, en vooral juiste olie erg belangrijk. Rubber en olie zijn geen goeie combi, en daardoor kunnen deze vroegtijdig kapot lopen. Onder andere Ford gebruikt deze op de 1.0 ecoboost en PSA op de 1.2 Puretech.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:17
Een Mazda 6 Sportbreak is ook een hele mooie en heel betrouwbare auto, bijvoorbeeld deze met trekhaak:
https://www.autowereld.nl...erw-42311093/details.html
Pagina: 1