Andere stationwagen voor max. €12K

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
rainvs schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 01:12:
[...]

@Vliegvlug
[1] Een Toyota dealer kan inzien of er nog garantie is op de hybride accu.
[2] Als je bij een dealer het onderhoud of een losse Hybrid Zekerheid Controle laat uitvoeren voor je Auris, dan krijg je bij succesvol voltooien 1 jaar dekking op de hybride accu, ook al is de Auris al 12 jaar niet bij de dealer geweest. Dit is mogelijk tot 15 jaar.
[3] De 20 jaar garantie is op de con-/inverter. Dit is een belangrijk onderdeel bij een EV, HEV of PHEV. Te kort door de bocht; het maakt stroom van de elektromotor of stopcontact kabel geschikt om in de accu op te slaan en om stroom uit de accu te gebruiken voor bijv. de aandrijving. Aan deze garantie is geen kilometerbeperking, wel dien je voordat het defect raakt twee specifieke terugroepacties uitgevoerd te hebben.
Nog bedankt voor deze uiterst interessante garantie informatie!

Heb dat gisteren uiteraard ook nagevraagd bij de Toyota dealer en een verkoper daar gaf aan dat de garantie op het hybride systeem inderdaad 15 jaar is zolang deze bij een Toyota dealer wordt onderhouden maar dat alleen de eerste 10 jaar vanuit Toyota zelf is en de laatste 5 jaar vanuit de dealer.
Vind dat toch wel wat minder klinken want wanneer je dealer failliet gaat of er mee ophoudt ben je je resterende garantie kwijt lijkt me. :|

Wat betreft de 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter ging bij hem echter geen enkel belletje rinkelen, het zei hem echt helemaal niets gaf hij aan.
Nu stonden we op dat moment wel naast een Corolla Hybrid maar dan zou je toch op zijn minst verwachten dat hij er dan voor de Auris van gehoord had.

Geldt die garantie trouwens ook voor de con-/inverter van de Corolla Hybrid of enkel voor de Auris?

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:45:
[...]

Nog bedankt voor deze uiterst interessante garantie informatie!

Heb dat gisteren uiteraard ook nagevraagd bij de Toyota dealer en een verkoper daar gaf aan dat de garantie op het hybride systeem inderdaad 15 jaar is zolang deze bij een Toyota dealer wordt onderhouden maar dat alleen de eerste 10 jaar vanuit Toyota zelf is en de laatste 5 jaar vanuit de dealer.
Vind dat toch wel wat minder klinken want wanneer je dealer failliet gaat of er mee ophoudt ben je je resterende garantie kwijt lijkt me. :|

Wat betreft de 20 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de con-/inverter ging bij hem echter geen enkel belletje rinkelen, het zei hem echt helemaal niets gaf hij aan.
Nu stonden we op dat moment wel naast een Corolla Hybrid maar dan zou je toch op zijn minst verwachten dat hij er dan voor de Auris van gehoord had.

Geldt die garantie trouwens ook voor de con-/inverter van de Corolla Hybrid of enkel voor de Auris?
De 15 jaar op inverter is alleen voor de Auris / Prius / Prius Wagon aangezien een bepaalde update op die modellen voor problemen kan zorgen later in de levensduur van de auto.

En ja, die garantie is ook gewoon bij een andere dealer te claimen. Dat is namelijk Europees geregistreerd in het centrale garantiesysteem. Uit m'n hoofd (bijvoorbeeld) foutcode P094A is even uitzoeken of de betreffende auto ooit deze update heeft gehad (ook gewoon op te zoeken in het centrale garantiesysteem). En als dat het geval is, dan gaat er gewoon gratis een nieuwe inverter/converter in. Of dat nu een NL, Belgische of Franse auto is. Ook als die auto toevallig strandt op vakantie in Spanje.

Ik merk wat bezorgdheid wat betreft betrouwbaarheid. Ik zou willen benadrukken dat de hybride techniek bij Toyota echt zeer vergevorderd en doorontwikkeld is. Het gaat nagenoeg nooit kapot. Ook een CVT bak, ik heb maar 1 keer meegemaakt dat ie kapot ging, en er gingen heel wat auto's door mijn handen qua garantie ;) Toyota stuurt dan gewoon een complete bak op, omdat het te complex is om te reviseren.

Join het GoT Pulse-Team!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:05:
Gisteren even bij een Toyota dealer in de buurt geweest om te kijken naar zowel de Auris Hybrid TS als de Corolla Hybrid TS.
Er stonden er een stuk of 15 gok ik, verhouding 7 om 8 als grove schatting.

Helaas blijkbaar parkeersensoren nogal zeldzaam te zijn bij deze modellen, de meeste mensen vind enkel een achteruitrijcamera blijkbaar voldoende want geen enkele Auris had sensoren (ook al stond er op de website van de dealer wel dat er een het zou moeten hebben maar dat bleek niet zo) en van de Corolla’s enkel de twee die een GR Sportpakket hadden.
Daarvan zaten de sportstoelen helaas minder goed dat de normale stoelen hoewel dit ook gelijk weer de enige twee auto’s waren met een verstelbare lendesteun in de stoel wat ik wel erg fijn vond.
Ik kreeg even de indruk dat deze opties dan aan het GR sportpakket vast zaten maar dat blijkt gelukkig niet het geval wist een medewerker daar me te vertellen.

Wat ik aan de Corolla prettiger vond dan de Auris is de cruiscontrol knoppen op het stuur ipv zo’n los stokje en dat het midden scherm hoger geplaatst is.

Bij de Auris zat de 12V en USB aansluiting echter weer veel handiger voor de versnellingsbakknopjes ipv in het afgesloten vakje van middenconsole tussen de voor stoelen in. Dat vind ik echt een ongelofelijk onhandig plek.

Het was sowieso een erg nuttig bezoek, vooral vanwege de ontdekking dat de bagageruimte meerdere lagen kent.
De Auris TS zou 530 liter moeten hebben en de Corolla TS zelfs 598 liter, maar op het eerste gezicht lijken ze dat beiden niet te halen en zo voor het oog zie ik eigenlijk ook geen verschil tussen beiden maar had geen rolmaat mee dus niet op kunnen meten.

Ik ging er vanuit dat ze beiden een vlakke laadvloer zouden hebben en dat is ook wel zo maar wel met een slimme kunstgreep. De zitting van de achterbank kan namelijk niet naar voren worden geklapt zoals bij de Mondeo omdat daar het accupakket onder zit en er is dus geen ruimte om de rugleuningen van de achterbank op die plek te laten wegvallen.
Als ‘oplossing’ hebben ze er dus voor gekozen de bagageruimte te verhogen zodat het wel gelijk ligt met de platte rugleuningen.
De vloer heeft daardoor dus een dubbele bodem, of driedubbel zelfs als je het vak voor het reservewiel meerekent.

Dat is tussen de Auris en Corolla net even anders uitgevoerd.
Modulaire bagageruimte Toyota Corolla Hybris TS
Hierbij zijn er eigenlijk twee vloeren, een bovenste en een onderste. De onderste is wat korter en ligt op de rand van een relatief grote plastic vakjesbak waarop een deksel zit die een doorlopende gedeelte van de laadvloer vormd als hij dicht zit. De vloer loopt dan vlak, of eigenlijk enigszins omhoog, door als de achterbankleuningen plat liggen:
[Afbeelding: Bagageruimte Toyota Auris Hybrid TS 2018]
De inhammen links en rechts blijven wel op het hogere niveau, aan de rechterkant zit een bakje met deksel en links is afgesloten want daar zit de 12V accu van de benzinemotor verstopt.

Het vak voor de reservewiel is onafgewerkt en zat op de foto hier een bak in, maar twee andere auto’s hadden gewoon een open ruimte met daarin zo’n bandenreparatie spuitbus. Heb ze niet allemaal open getrokken bij elke auto maar kreeg de indruk dat een reservewiel niet standaard is en weinig als optie gekozen is. Maar het kan dus wel.

Als je op vakantie gaat en alle ruimte wilt gebruiken kan je de bovenste vloer en plastic bak met deksel gewoon thuis laten.
Modulaire bagageruimte Toyota Auris Hybris TS
Hier is er maar één vloer en niet een dubbele zoals bij de auris. Deze kan je heel makkelijk met één hand in de hoge of lage stand zetten met een ingenieus systeem van schuin aflopende stukken plastic links en rechts.
Waardoor je geen tweede vloer nodig hebt en dat scheelt er weer uithalen en ergens opslaan als je de volledige hoogte van de achterbak nodig hebt.

Hier is ook weer een plastic vakkenbak achterin die het laatste stukje naar de achterbank opvult en waarop de vloer in de hoge stand op rust, maar deze is een stuk minder groot dan die van de Auris. Het is meer een excuus om een randje te hebben denk ik.
Deze bak kan er ook uit maar dan blijft er alsnog een plastic drempel over ipv dat de vloer tot de achterbank helemaal doorloopt zoals bij de Auris. Vond dat wel erg vreemd om te zien eigenlijk want kost toch weer ruimte en lijkt verder nutteloos.

Het vak voor het reservewiel is hier helemaal bekleed met eenzelfde stof stof als die van de vloer en hier lijkt een reservewiel plaatsen daarom niet meer de bedoeling, Hoewel ik onder de stof nog wel het plaatje leek te zien waar bij de Auris het schroefdraad om het wiel mee vast te zetten in zit.

De zijvlakken bij de inkeping achter de wielen zijn hier niet vast maar voorzien van verwijderbare schotten zodat de laadvloer daar vlak doorloopt als deze in de laagste stand is gezet, wat wel een verbetering is tov de Auris.
Dit geldt voor de rechter inkeping trouwens alleen voor het 1.8L motor model want bij het 2.0L model zit daar de 12V accu verstopt omdat deze niet in de motorruimte past vanwege de grotere motor.
Er is daar dan helemaal geen inkeping meer en loopt het de zijwand daar op dezelfde manier door zoals ter hoogte van het achterwiel en verlies je daar best veel ruimte. Nog een goede reden om bij de Corolla voor de 1.8 te gaan ipv de 2.0 want die is natuurlijk sowieso duurder. ;)
[Afbeelding: Bagageruimte Toyota Corolla Hybrid TS 2020]

Ik krijg sterk het vermoeden dat opgegeven laadvolumes met de vloer op de laagste stand zijn en met die plastic vakjesbak eruit.
En verder krijg ik het idee dat bij de Corolla het vak voor het reservewiel meetelt om aan die 68L extra te komen aangezien het met stof bekleed is en daarom niet meer primair een reservewiel vak is zoals bij de Auris maar geteld wordt als extra bagageruimte.

Want ik had echt niet het idee dat de Corolla bagageruimte groter was dan de Auris maar als ik het mis heb hoor ik het graag. :)

Volgende weekend even langs voor een proefrit in zowel de Auris als Corolla 1.8, ben benieuwd of het veel uitmaakt qua rijden.
Wat ze me wel vertelden is dat de Corolla zuiniger is omdat het hybride systeem daar actief kan meehelpen tot 90Km/u waar dat bij de Auris maar tot 70Km/u is.
Dus als je veel 80Km wegen rijdt kan ik me dat wel voorstellen.

Verder wil ik nog kijken of ik ergens in de buurt nog de Mazda 6 en CX-5 kan bekijken en rijden.
Je bent niet op zoek naar een nieuwe auto, maar naar een nieuw kofferbak lijkt het.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:58
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de mazda 6 niet een verstelbare kofferbak heeft qua hoogte zoals dus in de auris/corolla, is gewoon platte laadvloer, met de hoofdkussens op de laagste stand valt de achterbank simpelweg op de zittingen en is de laadvloer vlak (bank kan plat via hendels in de kofferbak en bij de stoelen zelf, let wel op dat de hendels in de kofferbak goed werken dit is een "zwak" punt). Verder is daar onder de laadvloer nog ruimte voor wat pech prullaria zoals hesjes, driehoek, bandensetje etc.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Denman schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:23:
[...]

De 15 jaar op inverter is alleen voor de Auris / Prius / Prius Wagon aangezien een bepaalde update op die modellen voor problemen kan zorgen later in de levensduur van de auto.
Ah, oke.
Mogelijk dat die verkoper er dan niet van wist omdat het zo te horen onderdeel uitmaakt van het hele hybride systeem.
En jij geeft nu ook aan 15 jaar voor die inverter waar eerder door @rainvs over 20 jaar gesproken werd, dus als het ook nog eens dezelfde garantietermijn heeft snap ik al helemaal hoe je dat als één geheel kan zien.

Maar die 15 jaar garantie op het hybride systeem zit wel op de Corolla Hybrid ook?
Je bovenstaande verhaal gaat alleen over die inverter toch?
En ja, die garantie is ook gewoon bij een andere dealer te claimen. Dat is namelijk Europees geregistreerd in het centrale garantiesysteem. Uit m'n hoofd (bijvoorbeeld) foutcode P094A is even uitzoeken of de betreffende auto ooit deze update heeft gehad (ook gewoon op te zoeken in het centrale garantiesysteem). En als dat het geval is, dan gaat er gewoon gratis een nieuwe inverter/converter in. Of dat nu een NL, Belgische of Franse auto is. Ook als die auto toevallig strandt op vakantie in Spanje.
Dat klinkt goed! (y)
Ik merk wat bezorgdheid wat betreft betrouwbaarheid.
In zijn algemeenheid wel, dat klopt, heb niet zo veel vertrouwen in autofabrikanten maar Toyota staat wel een stuk beter bekend natuurlijk.
In dit geval ging me het er meer om dat ik bevestiging en verduidelijking zocht voor de gestelde claim over die twee garanties. Als ze bestaan wil ik ook weten hoe het precies zit! ;)
Ik zou willen benadrukken dat de hybride techniek bij Toyota echt zeer vergevorderd en doorontwikkeld is. Het gaat nagenoeg nooit kapot. Ook een CVT bak, ik heb maar 1 keer meegemaakt dat ie kapot ging, en er gingen heel wat auto's door mijn handen qua garantie ;) Toyota stuurt dan gewoon een complete bak op, omdat het te complex is om te reviseren.
Dat schept wel vertrouwen en ook de enige reden dat ik een hybride overweeg eigenlijk want ik weet bijna zeker dat een defect hybride systeem repareren duurder uitvalt dan een kapotte turbo herstellen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:36:
[...]
Je bent niet op zoek naar een nieuwe auto, maar naar een nieuw kofferbak lijkt het.
:+
Zo komt het misschien over vanwege de foto’s maar naast de bagageruimte zijn ook de andere zaken belangrijk maar een foto van een cruise control of climate control knopje of parkeersensor rondje op een bumper voegt weinig toe aan mijn post natuurlijk. :P

Vond het kofferbak systeem van de Auris en Corolla dusdanig apart en voor mij bijzonder omdat ik het nog nooit gezien had dat ik het wel een paar foto’s waard vond.
Misschien ook nog wel nuttig voor anderen die naar zo’n auto op zoek zijn en mijn post tegenkomen. :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
squashedraven schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:52:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de mazda 6 niet een verstelbare kofferbak heeft qua hoogte zoals dus in de auris/corolla,
Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een verstelbare laadvloer zoals de Auris of Corolla Hybrid die hebben hoor. Zoals ik schreef is het een kunstige noodgreep maar had liever gezien dat de kofferbak gewoon enkel de laagste stand had en het met de achterbank weggeklapt nog steeds vlak was geweest. Maar dat kan dus niet vanwege de accu van het hybride systeem wat eronder gemonteerd zit.
is gewoon platte laadvloer, met de hoofdkussens op de laagste stand valt de achterbank simpelweg op de zittingen en is de laadvloer vlak
Oh, je moet daar niet eerst het zitgedeelte van de bank omhoog doen om ruimte te maken voor de rugleuningen?
Dat klinkt dan niet zo best eerlijk gezegd. Je zou dan denken dat de kofferbakvloer lager zou kunnen zijn omdat deze nu de hoogte van de zittingen opvangt om alsnog tot een compleet vlakke laadvloer te kunnen komen. :X
(bank kan plat via hendels in de kofferbak en bij de stoelen zelf, let wel op dat de hendels in de kofferbak goed werken dit is een "zwak" punt).
De Auris en de Corolla hebben een vergelijkbaar systeem vermoed ik, die hebben allebei een handel links en rechts in de kofferbak om het corresponderende deel van de achterbank naar beneden te klappen. Geen mogelijkheid bij de stoelen zelf volgens mij maar heb daar niet op gelet eerlijk gezegd.
Toen de medewerker het voordeed deed hij dat tenminste ook vanuit de achterbak.

En wat betreft een zwak punt, dat zou bij de Auris ook wel eens een dingetje kunnen zijn want toen hij dat deed klonk er een gek geluid en bleek het staalkabeltje dat van die hendel naar de bank loopt losgeschoten te zijn uit de hendel. Is zo’n zelfde staaldraadje als voor de handremmen van een fiets gebruikt wordt zag ik.

De medewerker was er in elk geval niet door verrast en zei dat dit vaker gebeurde en het een kwestie was van de kabel weer in de hendel klikken. Hoop wel dat het niet al te vaak gebeurt want dan wordt het wel irritant natuurlijk.

Of is het bij de Mazda 6 dan ook gewoon echt stuk?
Verder is daar onder de laadvloer nog ruimte voor wat pech prullaria zoals hesjes, driehoek, bandensetje etc.
Dat is dan tenminste nog iets :P
Dat heb ik nu bij mijn Mondeo ook. Hoe diep zijn die bij de Mazda 6?

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:58
[quote]Vliegvlug schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een verstelbare laadvloer zoals de Auris of Corolla Hybrid die hebben hoor. Zoals ik schreef is het een kunstige noodgreep maar had liever gezien dat de kofferbak gewoon enkel de laagste stand had en het met de achterbank weggeklapt nog steeds vlak was geweest. Maar dat kan dus niet vanwege de accu van het hybride systeem wat eronder gemonteerd zit.

[...]

Oh, je moet daar niet eerst het zitgedeelte van de bank omhoog doen om ruimte te maken voor de rugleuningen?
Dat klinkt dan niet zo best eerlijk gezegd. Je zou dan denken dat de kofferbakvloer lager zou kunnen zijn omdat deze nu de hoogte van de zittingen opvangt om alsnog tot een compleet vlakke laadvloer te kunnen komen. :X

[...]

De Auris en de Corolla hebben een vergelijkbaar systeem vermoed ik, die hebben allebei een handel links en rechts in de kofferbak om het corresponderende deel van de achterbank naar beneden te klappen. Geen mogelijkheid bij de stoelen zelf volgens mij maar heb daar niet op gelet eerlijk gezegd.
Toen de medewerker het voordeed deed hij dat tenminste ook vanuit de achterbak.

En wat betreft een zwak punt, dat zou bij de Auris ook wel eens een dingetje kunnen zijn want toen hij dat deed klonk er een gek geluid en bleek het staalkabeltje dat van die hendel naar de bank loopt losgeschoten te zijn uit de hendel. Is zo’n zelfde staaldraadje als voor de handremmen van een fiets gebruikt wordt zag ik.

De medewerker was er in elk geval niet door verrast en zei dat dit vaker gebeurde en het een kwestie was van de kabel weer in de hendel klikken. Hoop wel dat het niet al te vaak gebeurt want dan wordt het wel irritant natuurlijk.

Of is het bij de Mazda 6 dan ook gewoon echt stuk?

[...]

Dat is dan tenminste nog iets :P
Dat heb ik nu bij mijn Mondeo ook. Hoe diep zijn die bij de Mazda 6?
[/quote]

Ik had bij de Mazda het idee dat de zittingen van de achterbank juist zeer laag in de auto zaten en dat daardoor de bank niet omhoog hoefde te klappen.
Voor wat betreft diepte van het vakje gok ik een cm of 10 a 15, heb de auto al even niet meer dus kan het ook niet nakijken :+

Het kabeltje bij de Mazda was bij mij initieel te ver uitgerekt, normaliter zit er net achter de zittingen wel een stelschroef voor maar die kan ook niet alles opvangen. Kabeltje was niet losgeschoten oid kon ook wel merken dat het grote deel van de bank moeilijker ging met de hendels dan het kleine deel van de achterbank.
Pagina: 1 2 3 Laatste