Prius of Auris rijden met aanhanger

Pagina: 1
Acties:
  • 2.935 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik ben in de markt voor een Toyota Prius of Auris met een 1.8 Hybride motor.
helaas mag je met deze auto geen aanhanger trekken omdat toyota hier geen goedkeuring of iets dergelijks voor heeft gegeven. Ik weet de exacte reden niet maar ik lees overal dat je met deze auto's met deze motoren geen aanhanger mag trekken.

Nu rijd ik heel sporadisch met een aanhanger b.v. even naar de stort om rommel weg te brengen gemiddeld 1 a 2 keer per jaar.

Wat voor risico loop ik als ik dit toch doe, wat voor boete staat hier bijvoorbeeld op als ik hiermee staande gehouden wordt? En kan de verzekering moeilijk gaan doen mocht er wat mee gebeuren?

Technisch gezien kan deze motor prima een aanhanger trekken voor een paar kilometer dat is ook niet mijn vraag en hoef ik ook geen discussie over. Ik wil puur het boetebedrag weten en welke eventuele gevolgen mbt de verzekering er zijn als ik bij een ongeval betrokken zou raken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij rijd je dan met een niet toegelaten voertuig/combinatie op de weg. Als ik de verzekering was zou ik elke claim afschieten met dat argument, zinnig of niet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Wellicht is deze beperking er alleen doordat de fabriekant geen keuring is aangegaan voor een hybride model, maar houd er ook rekening mee dat het chassis mogelijk anders is om de electromotor/het accupakket te huisvesten waardoor deze niet meer toereikend is om de (trek)last van een aanhangwagen op te vangen.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley-groet
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:05
Zou gewoon even langs een Toyota dealer gaan en vragen wat er kan/mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.anwb.nl/exper...g-trekgewicht-op-kenteken

welke boete het zou zijn, of een bedrag kan ik nog niet vinden..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Voor deze 1a2 keer per jaar een auto van een vriend of buur lenen is een stuk verstandiger, dan onverzekerd rondrijden met een aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Achter de P4 mag wel een aanhanger, 700 kg meen ik.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 15:45
Prius 4 mag inderdaad 725kg trekken. Wij rijden hiermee met onze vouwwagen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
kaasaanfiets schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:32:
Ik wil puur het boetebedrag weten en welke eventuele gevolgen mbt de verzekering er zijn als ik bij een ongeval betrokken zou raken.
Je bent niet verzekerd dus als er iets gebeurd (of je wordt staande gehouden) krijg je A) een boete onverzekerd rijden (max 650 euro) en áls er iets gebeurd, ook buiten je schuld om, zal je verzekeraar zijn/haar handen er vanaf trekken (je rijdt immers rond met een niet toegestane combinatie) en zal je zelf opdraaien voor de gevolgen.

Beste oplossing is even de auto van kennissen lenen, of een auto kiezen die wel wat mag trekken, mogelijk dan zoals hierboven benoemd de P4 mocht dit het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:45
Auris TS 1.8 Hybrid 2015+ mag 345KG trekken volgens het kentekenbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Spixo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:20:
Auris TS 1.8 Hybrid 2015+ mag 345KG trekken volgens het kentekenbewijs.
Dan kom je niet heel ver met je karretje :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Inderdaad de hybride auris van later in 2015 en nieuwer mag trekken.
De hatchback mag 385 kg trekken en de touring sport 345 kg.

Ik heb er zelf een klein bagagewagentje achter. Een oude van Weeghel pony. Bovenop 4 fietsgeulen. Wij kunnen met 4 personen, 2 mountainbikes en 2 stadsfietsen en al onze bagage op vakantie en dan zit ik nog niet aan de 345 kg. De auto heeft er ook geen moeite mee.

Naar de stort gaat ook prima. Alleen veel puin of dakpannen, ja dan moet je een keer extra rijden.

Best te doen vind ik. Maar wil je een vouwwagen of caravan dan zou ik verder kijken.

Rijden met een niet toegestane combinatie: niet doen. Geeft teveel ellende bij een ongeval. Oh en bij de stort wordt ook nog wel eens gecontroleerd. Kennelijk een goede plek om verkeerde combinaties te beboeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
W13k3 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:20:
Inderdaad de hybride auris van later in 2015 en nieuwer mag trekken.
De hatchback mag 385 kg trekken en de touring sport 345 kg.

Ik heb er zelf een klein bagagewagentje achter. Een oude van Weeghel pony. Bovenop 4 fietsgeulen. Wij kunnen met 4 personen, 2 mountainbikes en 2 stadsfietsen en al onze bagage op vakantie en dan zit ik nog niet aan de 345 kg. De auto heeft er ook geen moeite mee.

Naar de stort gaat ook prima. Alleen veel puin of dakpannen, ja dan moet je een keer extra rijden.

Best te doen vind ik. Maar wil je een vouwwagen of caravan dan zou ik verder kijken.

Rijden met een niet toegestane combinatie: niet doen. Geeft teveel ellende bij een ongeval. Oh en bij de stort wordt ook nog wel eens gecontroleerd. Kennelijk een goede plek om verkeerde combinaties te beboeten...
Even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag.

Het is een Toyota Auris 2 sports touring uit 2014 geworden. We zijn er ontzettend blij mee echt een hele fijne auto.
En via de site van het RDW zie ik inderdaad dat ik 345KG mag trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsuXIZtSl0lvEDBtqabaDHBxsDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBwVzbFewPcMAI9dmVE5TgXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas zit er onder mijn auto geen trekhaak maar een klein karretje zou dus wel een optie zijn.
Inmiddels heb ik dakdragers + dakkoffer aangeschaft dus voor op vakantie is dat voor ons eerst wel prima. (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Bestaan er uberhaubt aanhangers die onder de 345kg blijven? Ik denk dat je opties blijven steken bij een fietsendrager namelijk. Deze auto is simpelweg niet gebouwd om aanhangers mee te trekken.

Heel eerlijk gezegd, als je er een aanhanger achter wil trekken, heb je de verkeerde auto gekocht...

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 06-05-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
Ik heb ook een Auris TS uit 2015. Met fietsendrager achterop hangt hij achterin al aardig door vind ik.
Aanhangertje nooit geprobeerd, ik heb een afneembare trekhaak met zo'n strip erop waardoor alleen een fietsendrager past.

Als je nog een trekhaak gaat laten plaatsen dan zijn de berichten van @Spixo ook wel interessant om eens door te nemen: Het grote Toyota-topic

@FastFred Een gemiddelde enkelasser weegt 168kg (ik had zwaarder verwacht eerlijk gezegd), daar kun je dan +/- 10 pakjes laminaat in kwijt of 7 zakken cement.

Bij een meer recente Toyota hybride is het al beter overigens, een C-HR mag 725kg trekken en een Corolla TS 750kg.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:58:
Bestaan er uberhaubt aanhangers die onder de 345kg blijven? Ik denk dat je opties blijven steken bij een fietsendrager namelijk. Deze auto is simpelweg niet gebouwd om aanhangers mee te trekken.

Heel eerlijk gezegd, als je er een aanhanger achter wil trekken, heb je de verkeerde auto gekocht...
Ja hoor, die kleine bagagewagentjes zijn niet zo heel zwaar. Of b.v. een motortrailertje

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:58:

Een nieuwe aanhanger weegt +- 168KG
Bagageaanhangertjes zijn nog wel lichter.

Ik heb deze auto gekocht omdat het een zuinige station is die relatief groot is.(en een automaat) Niet omdat ik regelmatig een aanhanger wil trekken.
Ik verbaasde mij alleen dat dit blijkbaar niet mocht. Maar dat klopt dus ook niet, dat mag wel mits dus max 345KG.
Dat is voor mij prima voor b.v. een keer naar de stort of een wat groter product wat niet in de auto past een kledingkast ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tja, 177kg is toch niks. Als die station toch zo ruim is gooi je dat toch gewoon achterin de auto...

Ik dacht zelfs, maar ik kan het niet terug vinden ergens dus wellicht vergis ik me, dat als je een max trekgewicht van 345kg hebt en een aanhanger die max 750kg ofzo mag. Dat je die aanhanger alleen leeg mag trekken.

Heb daar zelf wel eens discussie over gehad met een licht beladen tandemasser (max 2400kg) achter mijn auto met een trekgewicht van 1600kg (20 jaar oud hatchbackje)

Goed, los daarvan, die auto is niet gemaakt/ontworpen om te trekken. Schijnt de cvt, elektromotoren en accupakket niet leuk te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 06-05-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:50:
Tja, 177kg is toch niks. Als die station toch zo ruim is gooi je dat toch gewoon achterin de auto...

Ik dacht zelfs, maar ik kan het niet terug vinden ergens dus wellicht vergis ik me, dat als je een max trekgewicht van 345kg hebt en een aanhanger die max 750kg ofzo mag. Dat je die aanhanger alleen leeg mag trekken.

Heb daar zelf wel eens discussie over gehad met een licht beladen tandemasser (max 2400kg) achter mijn auto met een trekgewicht van 1600kg (20 jaar oud hatchbackje)

Goed, los daarvan, die auto is niet gemaakt/ontworpen om te trekken. Schijnt de cvt, elektromotoren en accupakket niet leuk te vinden.
Ik snap jou probleem niet.
354Kg is voor mij prima. En nee niet alles past in een auto wat wel in een aanhanger(tje) past.
En sommige dingen wil ik niet in een auto vervoeren maar wel in een aanhangertje.
Heb je daar ook nog weer wat op aan te merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kaasaanfiets schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:32:
Ik ben in de markt voor een Toyota Prius of Auris met een 1.8 Hybride motor.
helaas mag je met deze auto geen aanhanger trekken omdat toyota hier geen goedkeuring of iets dergelijks voor heeft gegeven. Ik weet de exacte reden niet maar ik lees overal dat je met deze auto's met deze motoren geen aanhanger mag trekken.

Nu rijd ik heel sporadisch met een aanhanger b.v. even naar de stort om rommel weg te brengen gemiddeld 1 a 2 keer per jaar.

Wat voor risico loop ik als ik dit toch doe, wat voor boete staat hier bijvoorbeeld op als ik hiermee staande gehouden wordt? En kan de verzekering moeilijk gaan doen mocht er wat mee gebeuren?

Technisch gezien kan deze motor prima een aanhanger trekken voor een paar kilometer dat is ook niet mijn vraag en hoef ik ook geen discussie over. Ik wil puur het boetebedrag weten en welke eventuele gevolgen mbt de verzekering er zijn als ik bij een ongeval betrokken zou raken.
Van mij zou je een EMGtje mogen doen.

Dan ben je al minimaal 1000 euro verder.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Fraggert misschien de rest van het topic eerst even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FastFred schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:04:
@Fraggert misschien de rest van het topic eerst even lezen.
Handig ook van die lui die dan niet ff een OP aanpassen ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
*knip* maak dan een TR aan

[ Voor 87% gewijzigd door twain4me op 06-05-2024 18:45 ]

Acties: