TheBrut3 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:48:
Ik vind die vergelijkingen met Hitler dit meer dan eens gemaakt worden echt ver gaan. Jullie beseffen je dat Hitler een wereldoorlog is gestart waar uiteindelijk 65-85 miljoen doden vielen, ongeveer 3 tot 4% van de toenmalige wereldbevolking? De schattingen van het aantal doden in die tijd lopen nogal uiteen.
Het aantal slachtoffers wat in Soedan of Oekraïne valt overstijgt massaal wat Trump veroorzaakt.
Analogieën gaan altijd mank omdat geschiedenis niet herhaalt, maar rijmt.
Waarom Hitler. Omdat het een bekend voorbeeld is, en er meer parallellen zijn dan dat lijkt.
Allereerst inderdaad een groot verschil (wat we ook buiten scope laten). De slachtoffers kun je in dit conflict nog helemaal niet berekenen, en Hitler begon ook niet direct met de final solution maar pas toen de oorlog eigenlijk al verloren was. In geval van een vergelijking, zitten wij nu niet in WOIII maar in een periode voor WOIII. Het gaat qua vergelijking dan ook om de periode
voor WOII.
Overigens werd het pas een Wereldoorlog toen Japan de VS (Pearl Harbor) aanviel. Dat was overmoed, net zoals toen Hitler het Molotov-Ribbentorppact brak door een twee fronten oorlog te beginnen met Verenigd Koninkrijk en Sovjet-Unie. Hij was overmoedig geworden door zijn succes in de rest van Europa. Terwijl, kijk je naar Trump, die werd overmoedig van Venezuela. Dat is een overeenkomst qua persoonlijkheid en structuur van de macht.
Ook de knokploegen van de SA, lijken op die van de ICE. Kom niet aan met 'dat zijn illegalen'. Al zijn ze dat; die houden de economieën draaiende.
Ik had op zich ook Stalin (the Great Purge en the Great Terror) en de USSR kunnen noemen, maar die gruwelijkheden zijn dankzij verduistering van Nazi-Duitsland en Sovjet-Unie eigenlijk pas later aan het licht gekomen. Die heeft uiteindelijk meer doden op zijn geweten, en was voor Hitler qua zuiveren ook een voorbeeld. De NKVD ging
voor WOII begon veel geraffineerder te werk dan de Wehrmacht (die zich voor Operatie Barbarossa relatief nog gedroegen) en Einsatzgruppen (SS). Ook hoe men Europa opdeelde n.a.v. Molotov-Ribbentroppact, was niet mis.
Het punt van mijn post is vooral dat het shaping betreft. De samenleving wordt gekneed met factoren die gunstig zijn voor een autoritaire leider en autoritair systeem. De democratische rechtsstaat kan het niet meer aan. Problemen sluimeren, stapelen zich op. Verheerlijking van één leider. Die militair incapabel is, maar zwaar wordt overschat. Rechterlijke macht komt om in het werk, hoogste rechters zijn corrupt. Wetten worden niet gehandhaafd. Armoede, grote sociale onderklasse. Er is een zondebok, vaak meerdere. Torenhoge staatsschulden.
Dan heb je nog het gegeven dat Trump en Hitler allebei een coup poogden.
De NSDAP had ook geen absolute meerderheid, maar werd daaraan geholpen door de andere partijen. Denk daar ook even aan, de volgende keer wanneer men hier vrolijk wil heulen met de rechts-radicale Wilders (die ook een zondebok heeft (meerdere zelfs)).
Verder werkt mijns inziens de democratie in Amerika gewoon nog. Het Huis en de Senaat hebben hun rol nog, de Supreme Court heeft hun rol ook nog. Trump regeert via decreten (en Truth posts), dat is allemaal korte termijn. Ja, dit kan wel enorm veel schade aanrichten. Echter de eerste volgende president zet wat nieuwe handtekeningen en een hoop wordt weer ongedaan gemaakt.
Het is nooit 1/0 werkt de democratie, ja of nee. Dat is de
conclusie. Wat veel interessanter is, is
hoe je tot die conclusie zou komen; de premises.
Je zegt HvA en Senaat hebben hun rol nog, en Supreme Court heeft hun rol nog. De Supreme Court is sinds Dubya hevig gepolitiseerd. Een president die mag regeren middels decreten (dankzij recente uitspraak SCOTUS), heeft teveel individuele macht, waarbij de checks en balances van Senaat en HvA niet meer werken. Dat is ook daadwerkelijk een verandering van hoe het systeem in de praktijk werkte. Nogmaals, allemaal dankzij een uitspraak van SCOTUS.
Er zijn ook onderzoeken (met mooie grafiekjes) die de polarisatie aantonen. Dat kun je ook zien a.d.h.v. stemgedrag.
De roze olifant in de kamer is dat er na de jaren 60-70-80 de verzorgingsstaat is afgebroken, maar dat er wel progressief-sociale voortgangen zijn geboekt. Denk hierbij aan het erkennen van racisme of vrouwenrechten. Echter, voor een deel van de VS stuit dat tegen het conservatief-Christelijke been. Die zijn sinds Dubya opgetrommeld om voor GOP te stemmen, en daar zijn ze nooit meer mee opgehouden.
Wat je ook ziet, is dat er meer gekeken wordt naar loyaliteit dan competentie. Dat is zeer gevaarlijk. Niet alleen ondermijnt dat de efficiëntie van de democratische rechtsstaat vanwege pure onkunde, het zorgt er ook nog eens voor dat men kritiek- en klakkeloos handelt naar de inzichten van één (incompetente) man. En dan hebben we het nog niet over de zelfverrijking; een nieuw dieptepunt.
Dan heb je nog de approval rating. Die is het laagst van alle presidenten ooit. En wat zegt onze meneer Trump daarop? Fake news. Nep. Tja, wat moet je dan, als een deel van je achterban ook dat klakkeloos gelooft? Dat is levensgevaarlijk. Want de parallel tussen de Z en de Swastika is gemaakt, maar MAGA heeft ook een cult status. Ook dit komt weer door de polarisatie.
Hoe zie je dat ook voor je met nieuwe verkiezingen. Stel er komen nieuwe verkiezingen, en de Democraten winnen. Trump draagt de macht netjes over? Vier jaar middels HvA en Senaat regeren? Om daarna weer GOP middels decreten laten regeren? Met een SCOTUS die gereduceerd is tot een politiek middel? Waarbij loyaliteit belangrijker is dan kundigheid?
Ook bij de midterms zie ik dat Trump er alles aan doet om de Republikeinen te laten winnen, dat zal hij bij de komende presidentsverkiezingen vast ook doen voor de Republikein die naar voren wordt geschoven. Ook daar heb ik vooralsnog geen twijfel dat het democratisch proces niet haar werk zal doen en wil ik ook zeker geen vergelijking maken met Hitler. Die was in mijn ogen echt van een hele andere orde en een ander niveau.
(Hitler is democratisch aan de macht gekomen.)
Trump wil dat hij wint, niet de Reps of de VS. Trump draait om... Trump.
Voter suppression is echt, en al langer aan de gang dan pre-Trump. Hier een voorbeeld van 2002 (tijdperk Dubya).
In the 2002 New Hampshire Senate election phone jamming scandal, Republican officials attempted to reduce the number of Democratic voters by paying professional telemarketers in Idaho to make repeated hang-up calls to the telephone numbers used by the Democratic Party's ride-to-the-polls phone lines on election day. By tying up the lines, voters seeking rides from the Democratic Party would have more difficulty reaching the party to ask for transportation to and from their polling places
Wikipedia: Voter suppression in the United States
Ook de SAVE Act is een vorm van voter suppression.
Meta: Ik doe mijn best in deze post, maar het is eigenlijk nog steeds zwaar ruk. Er zijn meer grondigere vergelijkingen te maken, waar men uitgebreid beargumenteert, inclusief referenties.