Nee, ik zie dat anders. Frankrijk, Duitsland en het VK zijn ook uitgenodigd om deel te nemen aan deze club. En, ik denk dat zij hun ambtenaren, diplomaten en juristen hebben laten kijken naar de propositie - en geconcludeerd hebben dat het fundament eronder lang niet solide genoeg is. Ik durf te wedden dat ze in ieder geval langs diplomatieke kanalen wijzigingen hebben aangedragen om deelname voor hen aantrekkelijker te maken.
Nu kennen we Trump - het is slikken of stikken. Maar, toch - deze Board of Peace begint wel met een behoorlijke valse start door alleen landen uit de tweede of derde gading uit te nodigen, of te kunnen verleiden. Naast de VS zijn er géén van de permanente leden van de Veiligheidsraad aan boord. Naast de VS zijn er maar twee nucleaire mogendheden - Israël en Pakistan. Dat zijn wat je noemt de mindere broeders in de club. India is een observer state, maar mag dus niet meepraten.
Ik durf te wedden dat onder betere condities de Board of Peace een veel beter en evenwichtiger orgaan had kunnen zijn. Trump heeft daar willens en wetens van afgezien. Ogenschijnlijk is het primaire doel - vrede brengen - dus ondergeschikt aan de (vrije) condities en -randvoorwaarden. De Board of Peace is in het beste geval een
vanity project, met een budget van $17 mrd en zonder enige vorm van toezicht.
Dan weet ik genoeg.
Edit: Om te onderstrepen dat het niet om de vrede van doen is, presenteer ik je graag de
Executive Board.
Nikolay Mladenov – High Representative for Gaza, appointed by the United States
Marco Rubio – United States Secretary of State
Steve Witkoff – United States Special Envoy to the Middle East
Jared Kushner – Donald Trump's son-in-law
Tony Blair – Former Prime Minister of the United Kingdom
Marc Rowan – CEO of Apollo Global Management
Ajay Banga – President of the World Bank Group
Robert Gabriel Jr. – American political advisor
bron
Dat zijn drie man van internationaal statuur. En vijf uit de vrienden- en familiekring van Trump.
[
Voor 19% gewijzigd door
Helixes op 20-02-2026 13:24
]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000