Winterbanden plicht in Nederland?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
Ik pak een kop koffie en ga genieten van jullie meningen en ideeën over het volgende.
Jaarlijks rijd ik zakelijk ongeveer 40k kilometer. Nu de sneeuw er ligt verbaas ik me op het nieuws en onderweg van de vele (bijna) aanrijdingen. Naar mijn bescheiden mening zou een winterbanden, of allseason plicht bij winterse omstandigheden zoals bijvoorbeeld in Duitsland daarom niet verkeerd zijn.
Hoe denkbaar is zoiets in Nederland?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:17
petertje30 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:52:
Ik pak een kop koffie en ga genieten van jullie meningen en ideeën over het volgende.
Jaarlijks rijd ik zakelijk ongeveer 40k kilometer. Nu de sneeuw er ligt verbaas ik me op het nieuws en onderweg van de vele (bijna) aanrijdingen. Naar mijn bescheiden mening zou een winterbanden, of allseason plicht bij winterse omstandigheden zoals bijvoorbeeld in Duitsland daarom niet verkeerd zijn.
Hoe denkbaar is zoiets in Nederland?
in nederland hebben we artikel 5 van de wegenverkeerswet en dat zorgt ervoor dat een ieder die met dit weer op zomerbanden gaat rijden en problemen veroorzaakt.. genoeg uit te leggen heeft en ook ruim voldoende aansprakelijk is voor de problemen

dus niet nodig

met andere woorden

veroorzaak je een ongeluk met zomerbanden ben je de lul
veroorzaak je geen ongeluk geen probleem

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 06-01-2026 19:54 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:54
Niet heel waarschijnlijk gezien het beperkte aantal dagen met winterse omstandigheden en het lage aantal ongevallen met letsel als je het mij vraagt.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:34
Wat? Voor die drie dagen om de twee jaar? Nou dan pak ik volgende maand mijn bak koffie terwijl jij loopt te klagen over onnodige regeldruk hier in Nederland. Daar in het buitenland hebben ze dat veel beter.. ;-)

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:01

Bever!

3

Nederlanders zijn vrij tweeslachtig als het over risicos gaat. Bv fietsen zonder helm, zonder winterbanden de weg op maar wel klagen over vuurwerkletsel.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:50
We hebben hier toch al een heel topic over winterbanden? Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 07:27
Heb liever een zomerbanden plicht in de zomer of een verbod op c-merk rommel.

Genoeg volk dat op winterbanden doorrijd in de zomer en dan ook een 20m langere remweg heeft en ook in mindere mate de allseason banden altijd middelmatig presteren.
Tests tonen aan dat een winterband alleen significant voordeel bied op sneeuw . Alle andere natte bende ertussen ( lees NL winter ) is een zomerband gewoon beter.

• boyette
nuffy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:09:

Genoeg volk dat op winterbanden doorrijd in de zomer en dan ook een 20m langere remweg heeft en ook in mindere mate de allseason banden altijd middelmatig presteren.
Tests tonen aan dat een winterband alleen significant voordeel bied op sneeuw . Alle andere natte bende ertussen ( lees NL winter ) is een zomerband gewoon beter.
ook daar geldt uiteraard artikel 5
maak in zon geval altijd even fotos van de banden ;)

daar denken veel mensen niet aan

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:32
boyette schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:53:
[...]

in nederland hebben we artikel 5 van de wegenverkeerswet en dat zorgt ervoor dat een ieder die met dit weer op zomerbanden gaat rijden en problemen veroorzaakt.. genoeg uit te leggen heeft en ook ruim voldoende aansprakelijk is voor de problemen

dus niet nodig

met andere woorden

veroorzaak je een ongeluk met zomerbanden ben je de lul
veroorzaak je geen ongeluk geen probleem
Je verzekering zal er een mening over hebben ja maar strafrechtelijk is het toch heel wat lastiger dan als hierboven gesteld.

• nuffy
Gaat erom dat niemand zich druk maakt na die ene week sneeuw . Dan rijd je er dus die andere 51 weken slechter bij dan mag het slechter zijn blijkbaar .

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:20
Dan krijg je van die figuren die menen met hun winterbanden te kunnen rijden alsof ze met slicks in de zomer rijden. Zoals al gezegd voor die paar dagen in de paar jaar.
Het probleem zit in de meeste gevallen achter het stuur.

• boyette
Torched schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Je verzekering zal er een mening over hebben ja maar strafrechtelijk is het toch heel wat lastiger dan als hierboven gesteld.
nou er zal wel moeten worden aangetoond dat die banden de oorzaak zijn.. dat kan lastig zijn.. dat bedoel je misschien.. maar als het zo is kan je er zelfs de gevangenis voor in draaien

artikel 5 is strafrechtelijk zeker toepasbaar

rij je door zomerbanden deze winter iemand dood

kan je daar echt wel jaren de cel voor in gaan

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:43
boyette schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:16:
[...]

nou er zal wel moeten worden aangetoond dat die banden de oorzaak zijn.. dat kan lastig zijn.. dat bedoel je misschien.. maar als het zo is kan je er zelfs de gevangenis voor in draaien

on-zin

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Met de ijsbanen die je de afgelopen dagen op diverse filmpjes zag gaan winterbanden je ook niet helpen. Een verplichting is wat mij betreft onzin voor die paar dagen dat het misschien nodig is. Gewoon je snelheid aanpassen en er is niks aan de hand. En met die ijsbanen gewoon thuiswerken wanneer het kan.

Ik heb een tijdje in de automotive gewerkt en het aantal berijders wat bij een vlokje sneeuw meent ineens niet meer te kunnen rijden op zomerbanden is echt verbazingwekkend hoog :X

Join het GoT Pulse-Team!

• nuffy
@petertje30
is je koffie al op ?

• boyette
Denman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:22:
Met de ijsbanen die je de afgelopen dagen op diverse filmpjes zag gaan winterbanden je ook niet helpen. Een verplichting is wat mij betreft onzin voor die paar dagen dat het misschien nodig is. Gewoon je snelheid aanpassen en er is niks aan de hand. En met die ijsbanen gewoon thuiswerken wanneer het kan.

Ik heb een tijdje in de automotive gewerkt en het aantal berijders wat bij een vlokje sneeuw meent ineens niet meer te kunnen rijden op zomerbanden is echt verbazingwekkend hoog :X
ik merk toch wel aanzienlijk verschil tussen zomerbanden en goede winterbanden met dit weer..

met zomerbanden durf ik niet 130 op de linkerbaan als er nog niet is gestrooid
met (goede) winterbanden merk je niet eens iets aan de wegligging

• Denman
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:29:
[...]

ik merk toch wel aanzienlijk verschil tussen zomerbanden en goede winterbanden met dit weer..

Ik zeg nergens dat winterbanden geen nut hebben. Onder de 7 graden meer grip dan zomerbanden. En met sneeuw ook meer grip. Maar dan pas je de snelheid dus aan en ga je niet 130 over de linkerbaan jagen.

Ik heb ze de afgelopen 6 jaar totaal niet gemist.

Join het GoT Pulse-Team!

• boyette
Denman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Ik zeg nergens dat winterbanden geen nut hebben. Onder de 7 graden meer grip dan zomerbanden. En met sneeuw ook meer grip. Maar dan pas je de snelheid dus aan en ga je niet 130 over de linkerbaan jagen.

Ik heb ze de afgelopen 6 jaar totaal niet gemist.
ik ook niet.. tot deze week aanbrak :)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39

pistole

Frutter

Verplichting van winterbanden lost het mentaliteitsprobleem niet op. Op winterbanden moet je ook afstand houden, snelheid eruit en anticiperen.

Ik frut, dus ik epibreer

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:32
[...]

dan moet je eerst hard bewijzen dat dat met winter / all seasons dit niet gebeurt was. En dat is helemaal niet zo makkelijk omdat er geen verplichting is tot niet zomerbanden.

Wat wel heel goed kan is dat je verzekering zegt dat je niet verzekerd bent en dat is wel veel vervelender.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

Cheezus

Luiaard

[...]

Dat is onzin.
[...]

Als je echter met deze condities 130 gaat rijden en iemand dood rijd kun je daar zeker wel voor jaren de cel in gaan 8)7

Bij winterse condities pas je je snelheid aan, bij slechte banden doe je dat nog iets meer.

• boyette
Cheezus schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Dat is onzin.

[...]

Als je echter met deze condities 130 gaat rijden en iemand dood rijd kun je daar zeker wel voor jaren de cel in gaan 8)7

Bij winterse condities pas je je snelheid aan, bij slechte banden doe je dat nog iets meer.
het was meer hypothetisch..
want doe je zoiets.. is er om meerdere redenen sprake van roekeloos rijgedrag.. maar de banden kunnen wel verwarend werken.. mits aantoonbaar is dat je doelbewust de risicos daarvan hebt genegeerd..

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53
https://topgear.nl/autoni...eel-hoger-dan-winterband/

Rijd je regelmatig lange stukken in de sneeuw? Dan lijkt het me zeer aan te raden om winterbanden te monteren.

Maar eerlijk gezegd heb ik eigenlijk nooit langer dan 400 meter door de sneeuw hoeven rijden. En daarna natte wegen en dan vallen de remverschillen wel weer mee.

Ik zou wel eens keiharde ongevallenstatistieken willen zien. Hoeveel het nou echt uitmaakt.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Voor mensen die denken dat winterbanden alleen nut hebben in de sneeuw dan heb ik deze test voor je:
Rond de 6:00 laat hij zien dat zomerbanden beneden de ~10 graden een langere remweg hebben dan winterbanden op nat asfalt. Op een droog wegdek wint de zomerband wel, bij elke temperatuur.

Maargoed, trek vooral je eigen conclusies :)

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

boyette schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:39:
[...]

want doe je zoiets.. is er om meerdere redenen sprake van roekeloos rijgedrag.. maar de banden kunnen wel verwarend werken.. mits aantoonbaar is dat je doelbewust de risicos daarvan hebt genegeerd..
Niet in Nederland.
Je moet voldoen aan de wet en die schrijft alleen voor dat je minimaal 1.6mm profiel moet hebben (en wat andere zaken als beschadigingen en draagvermogen). Als je banden daar aan voldoen is er niks verwijtbaars bij een ongeval mbt banden.

[ Voor 40% gewijzigd door Cheezus op 06-01-2026 20:59 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb liever dat er met de APK wordt gecontroleerd op DOT-codes van _alle_ banden en actief op droogtescheurtjes, daar is veel meer mee te winnen.

Vaak bu'j te bang!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Banden zijn maar een deel van het verhaal kwa veiligheid, onder ideale omstandigheden maken winterband het verschil op koude dagen.
Maar zo gauw de rest van het onderstel van de auto te wensen over laat kwa onderhoud zijn winterbanden misschien niet eens de oplossing.

Dus zorg eerst voor goed onderhoud van je auto, APK zegt niet alles en is ook maar een moment opname.

ICE ICE Baby

• TheBrut3
  • Laatst online: 20:04
Mrlten schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:45:
Maargoed, trek vooral je eigen conclusies :)
Al lang gedaan; In Nederland (en bijv. Engeland) zijn winterbanden onzin!
Als je toch 2 banden wil, dan zomerbanden + all seasons.

[ Voor 44% gewijzigd door TheBrut3 op 06-01-2026 20:51 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
Voor Duitsland zijn ze verplicht en daarom mijn eerste winterbanden gekocht. Erg blij mee en het verschil is groot, Dat wegglijden in de sneeuw bij 10 km/uur is met deze banden verleden tijd.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:11
Het verbod op gebruik van sneeuwkettingen mag wel ter discussie worden gesteld. Verboden behalve voor hulpdiensten.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb er all season onder liggen die worden weliswaar volgende week vervangen voor nieuwe all seasons want ze zitten op de slijtindicator en volgende week apk.
Desalniettemin ben ik gisterochtend zonder kleerscheuren van Heerenveen naar Bolsward geraakt, en toen konden de vrachtwagens al niet meer de afritten op komen.
Bij Joure stonden een paar vast en bij Sneek ook.
Beetje slalom her en der omheen en niks aan de hand.
Je moet alleen wel je verstand blijven gebruiken.

Rustig met gasgeven en tijdig gas los en uit rollen niet teveel op de rem hangen etc.
En ook niet teveel sturen.
Je merkt in principe snel genoeg hoeveel contact er nog is met het asfalt.

Maar winterbanden plicht nee bedankt.
Heb ik straks telkens 8 autowielen in de schuur liggen.
All seasons is mooi zat als je je verstand gebruikt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:20
[...]

Zie daar, het eerste voorbeeld biedt zich al aan.
Frappuccino schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:16:
Dan krijg je van die figuren die menen met hun winterbanden te kunnen rijden alsof ze met slicks in de zomer rijden. Zoals al gezegd voor die paar dagen in de paar jaar.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb een auto van de zaak en daar worden altijd trouw winter- en zomerbanden gewisseld. Voor mijn eigen auto houd ik het bij all season banden.

Ik zie een winterbandenplicht in NL totaal niet zitten. We hebben nauwelijks echt winterse omstandigheden en goede all season banden zijn vrijwel altijd geschikt hier in NL en mag je ook in DE mee rijden. Kortom, totaal overbodig.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Frappuccino schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:16:
En dit dus. Pas gewoon je rijstijl aan op de omstandigheden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

aljooge schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:55:
Voor Duitsland zijn ze verplicht en daarom mijn eerste winterbanden gekocht. Erg blij mee en het verschil is groot, Dat wegglijden in de sneeuw bij 10 km/uur is met deze banden verleden tijd.
Vooral een helling op/af kunnen rijden is wel erg fijn aan een sneeuwband, ik heb gelukkig nooit echt sneeuwkettingen nodig gehad op wintersport..
Maar wisselen is toch echt niet meer nodig, een 4-seizoenen band doet dit tegenwoordig ook prima. Alleen als je echt veel kilometers in de bergen maakt zou ik nog overwegen om echte regen(zomer)/sneeuw(winter)banden te wisselen.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:18

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Hard rechtdoor kan iedere idioot...
Zodra je echt moet gaan sturen zul je merken dat die winterbanden je ook niet helpen om 130 te blijven rijden...
Ze zullen je helpen om bij wijze van spreken nog veilig 70/80 te kunnen rijden waar je met de zomerbanden veilig niet harder dan 50/60 kunt. Een van de grootste problemen zit echter achter het stuur van jouw auto en al die andere autos...

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
Cheezus schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Vooral een helling op/af kunnen rijden is wel erg fijn aan een sneeuwband, ik heb gelukkig nooit echt sneeuwkettingen nodig gehad op wintersport..
Maar wisselen is toch echt niet meer nodig, een 4-seizoenen band doet dit tegenwoordig ook prima. Alleen als je echt veel kilometers in de bergen maakt zou ik nog overwegen om echte regen(zomer)/sneeuw(winter)banden te wisselen.
Een 4 seizoenenband is in de zomer en in de winter een compromis. Waarom zou ik het niet doen? immers als ze twee keer per jaar worden omgewisseld slijten ze ook 2x minder hard en dan heb je in de zomer het beste bandje en in de winter.

en by the way, als ik in Duitsland ga tanken en ik krijg een ongeval hiermee dan heb ik een probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door aljooge op 06-01-2026 21:52 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:06
Ik rijd al jaren uitsluitend op zomer banden, huidige auto heeft all wheel drive indien nodig en heb deze hele week eigenlijk nog geen 1 uitstapje meegemaakt. Voor mij is de noodzaak er dus absoluut niet. Adaptive cruise control heb ik wel op 5 seconden gezet ipv de standaard 2.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

-tom-562

Oliesjeik

squashedraven schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:
Ik rijd al jaren uitsluitend op zomer banden, huidige auto heeft all wheel drive indien nodig en heb deze hele week eigenlijk nog geen 1 uitstapje meegemaakt. Voor mij is de noodzaak er dus absoluut niet. Adaptive cruise control heb ik wel op 5 seconden gezet ipv de standaard 2.
AWD heeft natuurlijk helemaal niks te maken met afremmen... Met kale Landail/Linglong zomerbanden kom ik ook prima weg in de sneeuw met een 2WD auto. Op tijd stilstaan wordt een ander verhaal...

Vaak bu'j te bang!

• krijtbord
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-01 21:25
Denman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:22:
Ik ben van een lease auto naar een eigen auto gegaan en heb bij vrienden naar garages geinformeerd en ben daar op gesprek gegaan over de zomerbanden die ik op de auto kreeg bij aanschaf (nog geen half jaar oud) en gevraagd om advies bij het onderhoud half januari.

Bij de garage die ik uitgekozen heb hebben zowel de hoofdmonteur en op een later moment de eigenaar mij geadviseerd eerst de zomerbanden op te rijden om zo niet onnodig kosten te maken en daarna over te stappen op all season. De hoofdmonteur had zelf ook zomerbanden onder zijn auto toevallig en liet dat ook zo tot ze op waren. Dan weet ik dat ik bij een goede garage zit, geen onnodige verkoop van producten. Bij de meeste garages krijg je gelijk te horen dat het echt niet kan namelijk en dat je een heel groot risico neemt.

Vandaag gewoon 90 gereden op de snelweg, gaat allemaal prima. En bij mijn lease auto een keer een flinke slippartij op de snelweg gehad met nieuwe winterbanden, met gladheid helpt toch niks. Gewoon rustig rijden en afstand houden. En natuurlijk niet naar Duitsland met de zomerbanden.

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:18
Over nut en zin van winterbanden:
https://www.autoweek.nl/b...elde-vragen-winterbanden/

Vooral dat winterbanden pas hun meerwaarde hebben als het lange tijd structureel onder de 7C is.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Het 7 graden fabeltje is hardnekkig....

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:28

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

aljooge schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Een 4 seizoenenband is in de zomer en in de winter een compromis. Waarom zou ik het niet doen? immers als ze twee keer per jaar worden omgewisseld slijten ze ook 2x minder hard en dan heb je in de zomer het beste bandje en in de winter.

en by the way, als ik in Duitsland ga tanken en ik krijg een ongeval hiermee dan heb ik een probleem.
Ja een all season is een compromis. Maar als je niet veel km per jaar rijdt en je geen zin hebt in een extra set banden opslaan + wisselen, dan zijn goede all seasons een prima oplossing. In Zweden kon ik er prima mee op sneeuw rijden.

En als je de goede neemt, met 3PMSF symbool, mag je er ook gewoon in Duitsland mee rijden in de winter.

Verder eens met de opmerkingen dat gedrag achter het stuur nog de meeste invloed heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door SayWhatAgain! op 06-01-2026 23:01 ]

• petertje30
  • Laatst online: 00:08
aljooge schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Zo de kan koffie is leeg na het lezen van 2 pagina's vol reacties, waarvoor dank. Ik ben het oa wel eens met dit bericht. Toch lees je ook dat op de duur de leeftijd van banden een rol gaan spelen. En vanaf een jaar of 7 kwaliteit van het rubber gaan afnemen.
Iemand dit in de praktijk ervaren, of kun je inderdaad een jaar of 10 met beide sets vooruit?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
petertje30 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:10:
[...]

Zo de kan koffie is leeg na het lezen van 2 pagina's vol reacties, waarvoor dank. Ik ben het oa wel eens met dit bericht. Toch lees je ook dat op de duur de leeftijd van banden een rol gaan spelen. En vanaf een jaar of 7 kwaliteit van het rubber gaan afnemen.
Iemand dit in de praktijk ervaren, of kun je inderdaad een jaar of 10 met beide sets vooruit?
Jaar of 6-7. Dan zijn de weekmakers eruit en krijg je droogtescheurtjes of wordt het rubber bikkelhard. Zie je vooral bij mensen die braaf elke keer nieuwe voorbanden plaatsen en achter altijd laten zitten.

Ik heb jarenlang zomer/winter sets gereden, maar rijd inmiddels al jaren op allseason banden. Ik vind het wisselen gedoe. En ja het is een compromis, maar dat zijn winterbanden ook: je rijdt die dingen van eind oktober tot begin april. Hoeveel van die dagen is het wegdek droog of de temperatuur wat hoger?

• squashedraven
-tom-562 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:08:
[...]

AWD heeft natuurlijk helemaal niks te maken met afremmen... Met kale Landail/Linglong zomerbanden kom ik ook prima weg in de sneeuw met een 2WD auto. Op tijd stilstaan wordt een ander verhaal...
Met stoppen heb ik echt nog nooit een probleem gehad, gewoon op tijd anticiperen en ruim genoeg afstand houden (vindt heel Nederland moeilijk ook als het 30 graden is). Met mij vorige 2wd auto had ik alleen "problemen" in bochten dat de auto toch rechtdoor wou terwijl ik links of rechtsaf wou en daar heb ik nu 0 last van.

Winterbanden geven zeker in situaties dat het bijna een ijsplaat is vaak een fout gevoel van veiligheid

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16
MLLL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:48:
Het 7 graden fabeltje is hardnekkig....
Klopt, zie b.v. : https://www.autoweek.nl/w...-zomerband-en-winterband/ waarin ze naar een test linken waarbij zomerbanden bij 0 graden gewoon beter werken.

En over die verplichting, waarom zou je iets willen verplichten dat gemiddeld net een week per jaar beter is? Kijk ook naar dit soort topics trouwens, die poppen op zodra het een keertje sneeuwt om de rest van het jaar weer van het scherm te verdwijnen.

Je zou hooguit aan iets kunnen denken zoals in Duitsland dat je winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Alleen moet je dan wel goed bedenken wat die omstandigheden zijn, want b.v. de afgelopen dagen waren de meeste wegen sneeuw/ijsvrij en waren het vooral de kleine wegen die glad waren. En dan zijn winterbanden vooral handig omdat je makkelijker van je parkeerplaats weg komt, maar voor het verdere rijden voegen ze niets toe.

[removed]

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:03

Dit. Tevens kan de auto zelf impact hebben, 4x4 of andere eigenschappen.

[ Voor 6% gewijzigd door SCIxX op 07-01-2026 07:11 ]

• redwing
boyette schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Toch denk ik dat je eerder met artikel 5 te maken krijgt als je een ongeluk krijgt omdat je met 130 over een niet gestrooide weg rijdt.

[removed]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09

FreakNL

Well do ya punk?

Ik rij maar 10-15k per jaar. Heb mijn eerste set banden moeten wisselen toen de auto zes jaar oud was.

Ik lees hier nu dat dat sowieso wel een beetje de Max leeftijd van een band is.. Dan ga ik natuurlijk niet voor zomer/winter…

Ik heb nu all-Seasons

• squashedraven
redwing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:12:
[...]

Toch denk ik dat je eerder met artikel 5 te maken krijgt als je een ongeluk krijgt omdat je met 130 over een niet gestrooide weg rijdt.
Precies, en dat geld voor zowel winter als zomer banden

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
squashedraven schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:
Hoe helpt all wheel drive met remmen? Niet vooruit komen is het minste probleem in de sneeuw, de bocht niet kunnen nemen of een veel langere remweg is toch wat vervelender vind ik.

• squashedraven
ErnstvV schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:18:
[...]

Hoe helpt all wheel drive met remmen? Niet vooruit komen is het minste probleem in de sneeuw, de bocht niet kunnen nemen of een veel langere remweg is toch wat vervelender vind ik.
Zoals net al aangegeven helpt awd enorm in de bochten, stoppen is gewoon te doen door je snelheid aan te passen, flink afstand te houden en op tijd rustig te remmen.

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-01 12:43
Tot nu toe heb ik meerdere auto's gezien die niet door de sneeuw kwamen of in de wijken niet weg komen, en vreemd genoeg allemaal zomerbanden.

Heb niemand met winter is all season vast gezien. Je hebt gewoon meer grip in dit type weer.
Verplicht stellen weet ik niet, maar je hebt er wel voordeel aan.

Imho mag het wel zwaarder wegen bij een ongeluk, welk type rubber er onder ligt.

• squashedraven
het zal je denk ik verbazen hoeveel schade gevallen momenteel binnenkomen van mensen die op winterbanden rijden. Maatje van mij werkt bij een schadehersteller (N=1 i know) en die geeft aan dat meer dan de helft van de schades momenteel is van auto's die op winterbanden staan.
Op zomerbanden rijden mensen toch vaak wat voorzichtiger of blijven thuis indien mogelijk. De gemiddelde winterbanden coureur waant zich een god in deze omstandigheden en blijft vol gas doorjakkeren

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 13:06
Winterbanden of niet, ik denk dat door het gebrek aan echte winters, heel veel automobilisten gewoon geen of niet ervaring heeft om in winterse neerslag te rijden.

Ik heb nu een andere auto dan tijdens de vorige sneeuw periode.
Ik test de grip uit, door gas te geven op een veilig recht stuk, trekt de auto opzij, hoeveel wielspin, daarna paar keer goed en stevig remmen. Hoe snel kan de auto afremmen? Dit keer ook voor het eerst All Seasons van Good Year ipv echte winterbanden. Profiel voor is 3mm, beetje weinig, maar het is nog goed te doen.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:52
Hortz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:30:
Tot nu toe heb ik meerdere auto's gezien die niet door de sneeuw kwamen of in de wijken niet weg komen, en vreemd genoeg allemaal zomerbanden.

Heb niemand met winter is all season vast gezien. Je hebt gewoon meer grip in dit type weer.
Verplicht stellen weet ik niet, maar je hebt er wel voordeel aan.

Imho mag het wel zwaarder wegen bij een ongeluk, welk type rubber er onder ligt.
Niemand ontkent dat sneeuw/winterbanden beter zijn op de dagen dat het sneeuwt. De vraag is alleen of het op die gemiddeld 360 andere dagen van het jaar verstandig is om te blijven rijden met banden die dan aantoonbaar minder grip en meer remweg hebben dan zomer/regenbanden.
Met jouw voorstel om bij een ongeluk meet te laten wegen welk rubber iemand had bij een ongeluk, betekent dan ook dat wanneer dat op een droge dag in januari of een regenachtige dag in november was, je dat zwaarder wordt aangerekend als je winterbanden had?
Het verstandigst zou eigenlijk zijn: zodra het sneeuwt, winterbanden eronder. Zodra de sneeuw weg is, weer de zomerbanden eronder.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• redwing
Of-Aaargh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:14:
[...]

Niemand ontkent dat sneeuw/winterbanden beter zijn op de dagen dat het sneeuwt. De vraag is alleen of het op die gemiddeld 360 andere dagen van het jaar verstandig is om te blijven rijden met banden die dan aantoonbaar minder grip en meer remweg hebben dan zomer/regenbanden.
Met jouw voorstel om bij een ongeluk meet te laten wegen welk rubber iemand had bij een ongeluk, betekent dan ook dat wanneer dat op een droge dag in januari of een regenachtige dag in november was, je dat zwaarder wordt aangerekend als je winterbanden had?
Het verstandigst zou eigenlijk zijn: zodra het sneeuwt, winterbanden eronder. Zodra de sneeuw weg is, weer de zomerbanden eronder.
Wat dat betreft ben ik geen voorstander van een echte verplichting, maar eventueel wel iets zoals in Duitsland. Oftewel je moet dan winterbanden hebben als je door de sneeuw wil rijden, maar voor de rest zoek je het maar uit. Dat zou betekenen dat je op een dag als vandaag winterbanden moet hebben, maar zodra de wegen weer geveegd zijn de zomerbanden ook geen probleem zijn.

[removed]

• squashedraven
Ik denk eerder dat het helpt om bij het rijlessen meer aan voertuigbeheersing te doen, dus verplicht slipcursus ed. Dit ook herhalen bij verlenging rijbewijs elke 10 jaar (al is dat een andere discussie)

• uuldriks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01 10:24
[...]

Geloof je het zelf?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
Mij valt vooral op dat mensen hun snelheid wel aanpassen, maar de afstand op de voorligger houden zoals ze normaal bij die snelheid doen. Dus veel te dicht er op. Je moet als je ipv 50kmh 30kmh gaat rijden wel de afstand houden die je bij 50kmh zou hebben gehouden.

En rem gewoon eens hard in je eigen straat als er niemand achter je rijdt (als die zo'n sneeuwbaan is geworden). Dan merk je wat je remmen doen. Ook met winterbanden merk je dat de ABS het druk heeft. Maar je voelt wel iets van grip nog.

En maak je dak sneeuwvrij. Al die losliggende lading is gevaarlijk voor jezelf en andere.

[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 07-01-2026 08:47 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:48
De regel is dat je binnen de afzienbare weg stil moet kunnen komen. Dus als je achterop iemand knalt ben je het (bijna) altijd schuld, te snel gereden en/of te kort bij, daar hebben de weersomstandigheden weinig mee te maken.

Recent ook wat gelezen over de verschillende banden. All-seasons zijn blijkbaar meer dan prima op dunne sneeuw en gladde wegen. Bij dikkere sneeuw en hellingen is het een ander verhaal.

In Frankrijk zijn winterbanden dan weer niet verplicht maar moet je in het geval van zomerbanden sneeuwkettingen of sneeuwsokken in de auto hebben. Dat laatste lijkt me voor Nederland een prima idee.

• squashedraven
met sneeuwkettingen op de snelwegen hier? mag je daarna alles opnieuw asfalteren. Sneeuwkettingen voegen echt niks toe in ons platte landje zeker niet voor die ene week dat de condities wat minder zijn.

We moeten niet alles willen oplossen met technische dingen zoals winterbanden en sneeuwkettingen etc. Gewoon common sense doet al wonderen hier in nederland. Helaas zit dat er tegenwoordig niet meer in

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-01 12:43
Of-Aaargh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:14:
[...]
Het verstandigste is zoals Duitsland en andere landen het doen. Winterse omstandigheden eisen materiaal daarvoor.

Het nadeel is van het verhaal is dat niet alles zwart wit is. Hoever trek je regels door voor het gehele land als niet iedereen er last van heeft.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
De naamgeving is niet helemaal goed. Het zijn geen winterbanden, maar sneeuwbanden.
Met sneeuw is het verschil echt heel groot. Remafstand bijna het dubbele bij zomerbanden. Ik kom hier met zomerbanden de oprit niet op op zomerbanden in de sneeuw.

Naar mijn mening zou het verboden moeten zijn om met deze omstandigheden op zomerbanden te rijden.
Dan kan ieder de keus maken of ze willen wisselen of een paar dagen per jaar de auto laten staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Noshi op 07-01-2026 09:17 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:55
@redwing laat je auto dan ook wel staan bij sneeuw. Want een topic vol projectie waarom zomerbanden bij nattigheid prima zijn (mits maximaal profiel, maarja, mensen rijden door tot 1,2mm en dan zijn het ook bij nat weer gewoon net slicks) doet niets af aan het feit dat precies met dit weer winterbanden toevallig wel veel beter zijn :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

__R__ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:53:
Wat? Voor die drie dagen om de twee jaar? Nou dan pak ik volgende maand mijn bak koffie terwijl jij loopt te klagen over onnodige regeldruk hier in Nederland. Daar in het buitenland hebben ze dat veel beter.. ;-)
In winterse omstandigheden en temperaturen helpen winterbanden enorm met de remafstand. Het is ook in NL dus echt niet alléén in die paar dagen dat er sneeuw ligt, je hebt dus wel degelijk veel vaker en meer profijt dan je denkt! Veiligheid is daarnaast ook niet iets waar we zo licht over moeten denken als het redelijk simpel is op te lossen.

• Ollie_NL
  • Laatst online: 09-01 12:41
Het probleem zijn niet de banden maar het apparaat dat het stuur en gaspedaal bediend........
Tevens gaan mensen met winterbanden juist gevaarlijker rijden omdat ze denken dat ze 2x zo hard kunnen rijden als de rest.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:09:
[...]

Klopt, zie b.v. : https://www.autoweek.nl/w...-zomerband-en-winterband/ waarin ze naar een test linken waarbij zomerbanden bij 0 graden gewoon beter werken.

En over die verplichting, waarom zou je iets willen verplichten dat gemiddeld net een week per jaar beter is? Kijk ook naar dit soort topics trouwens, die poppen op zodra het een keertje sneeuwt om de rest van het jaar weer van het scherm te verdwijnen.

Je zou hooguit aan iets kunnen denken zoals in Duitsland dat je winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Alleen moet je dan wel goed bedenken wat die omstandigheden zijn, want b.v. de afgelopen dagen waren de meeste wegen sneeuw/ijsvrij en waren het vooral de kleine wegen die glad waren. En dan zijn winterbanden vooral handig omdat je makkelijker van je parkeerplaats weg komt, maar voor het verdere rijden voegen ze niets toe.
Maar allang achterhaald artikel.. Je hoeft geen winterbanden te nemen maar deze opmerking ''voegen verder niets toe' is gewoon onzin.

• SinergyX
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ollie_NL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:33:
Het probleem zijn niet de banden maar het apparaat dat het stuur en gaspedaal bediend........
Tevens gaan mensen met winterbanden juist gevaarlijker rijden omdat ze denken dat ze 2x zo hard kunnen rijden als de rest.
Dit dus.

Afgelopen dagen overal mensen met volgas proberen weg te komen uit een hellende parkeerplek, welke band je ook rijd, dat is niet de manier. Zelfs een achterwiel aangedreven bmw gezien, mensen begonnen te roepen met duwen, tot iemand gewoon naar de bestuurder liep, kort praatje en na 1 poging de auto weer rustig verder kon.

Ik merk veel 'ik heb winterbanden dus ik ben veilig' reacties, maar hun rijgedrag gaat ver voorbij het punt dat winterbanden maar iets nog helpen (vol in de ankers, flink gasgeven), dat ik soms bijna denk dat mensen met zomerbanden die overdreven voorzichtig gaan rijden per saldo nog veiliger verdergaan dan hun winterbanden tegenhangers.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:39
Voor de mensen die het zo belangrijk vinden dat de juiste band gebruikt wordt bij de juiste omstandigheden: doe je na die 1e week sneeuw dan ook meteen de winterband eraf? Aangezien die alleen iets toevoegt bij sneeuw en de zomerband veiliger is in alle andere omstandigheden. Beetje hypocriet anders om met minder veilige winterbanden rond te rijden in de andere omstandigheden als je veiligheid zo belangrijk vindt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mirved schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:48:
Voor de mensen die het zo belangrijk vinden dat de juiste band gebruikt wordt bij de juiste omstandigheden: doe je na die 1e week sneeuw dan ook meteen de winterband eraf? Aangezien die alleen iets toevoegt bij sneeuw en de zomerband veiliger is in alle andere omstandigheden. Beetje hypocriet anders om met minder veilige winterbanden rond te rijden in de andere omstandigheden als je veiligheid zo belangrijk vindt.
Winterbanden gebruik je dan ook niet alléén bij sneeuw, maar bij temperaturen onder de 10 graden Celsius. Zomerbanden hebben alleen als het altijd droog is een kortere remweg, maar dat is het in de winter haast nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 07-01-2026 09:55 ]

• squashedraven
en dan zou je in warm droog weer eigenlijk ook met slicks moeten gaan rijden ipv profielbanden want die geven bij droge omstandigheden ook meer grip dan banden met profiel (meer rubber raakt de weg). Ben je wel lang onderweg als je steeds van band moet wisselen, plus het trekken van een karretje voor alle verschillende type banden die natuurlijk ook in de bandenwarmers liggen :+

• squashedraven
CH4OS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Winterbanden gebruik je dan ook niet alléén bij sneeuw, maar bij temperaturen onder de 10 graden Celsius.
en als sochtends voor vertrek het dan 8 graden is en smiddags op weg naar huis 15?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Goed verhaal, en uit welke duim zuig je dat? :')

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik weet niet hoe veel auto's er in Nederland rijden maar als deze allemaal een dubbele set banden moeten hebben is dit ook niet te overzien.
De bandenboeren kunnen het nu al bijna niet bijbenen met het wisselen tussen de seizoenen.
Laat staan dat alle auto's moeten wisselen.
Het lijk mij niet dat iedereen de kennis/kunde heeft om te wisselen of de plek om een set op te slaan thuis.

En als je het dan ook nog boven de 10 graden weer terug moet naar zomer banden wordt het helemaal feest met het kwakkelende weer in Nederland.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:00

Hier sluit ik mij volledig bij aan...Bij nattigheid is een zomerband gewoon het beste, als je winterbanden gaat verplichten gaat men lekker het hele jaar door op winterbanden rijden (wat sommige idioten nu ook al doen)

My 2 cents:
Zomerbanden prima MITS je de auto kan laten staan als de winter toeslaat.
All-seasons in de winterperiode als de auto niet kan laten staan, zomerbanden rest van het jaar
Winterbanden in de winterperiode als je op wintersport gaat, zomerbanden rest van het jaar

Met winterbanden in de zomer en/of C-merk band ben je wat mij betreft gewoon een..... :X

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Standeman

Prutser 1e klasse

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:50:
[...]

en dan zou je in warm droog weer eigenlijk ook met slicks moeten gaan rijden ipv profielbanden want die geven bij droge omstandigheden ook meer grip dan banden met profiel (meer rubber raakt de weg). Ben je wel lang onderweg als je steeds van band moet wisselen, plus het trekken van een karretje voor alle verschillende type banden die natuurlijk ook in de bandenwarmers liggen :+
Gewoon wisselstations a la F1 style. Kan je binnen ~3 seconden weer door incl. een volle tank :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:27
Ik verwonder me altijd wat over die winterbandendiscussie: zodra er ook maar één vlokje sneeuw valt staat er 500 km file. Als je in de file staat maakt het niet zoveel uit welke banden je gebruikt.

• squashedraven
vooral aangezien vroegah mensen nog nooit van winterbanden gehoord hadden in NL

• Marcel a
Precies. De banden die ik gebruik heten nu ineens zomerbanden. Vroeger waren dat gewoon banden.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:46
ArnoutV schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:23:
Over nut en zin van winterbanden:
https://www.autoweek.nl/b...elde-vragen-winterbanden/

Vooral dat winterbanden pas hun meerwaarde hebben als het lange tijd structureel onder de 7C is.
Heel leuk die testen, maar plaats het wel even in perspectief:
Ja, winterbanden remmen slechter als het droog is, maar de eerder geplaatste videoreview laat zien dat het verschil in die gevallen tussen de 2 en 4 meter is. (80km/u => 0)

Op nat wegdek (met 2 graden) is het juist andersom, en is het verschil 5 meter in het voordeel van winterbanden. (80km/u => 0)

En ja, 5 meter kan het verschil zijn tussen een (ernstig) ongeluk en geen ongeluk, maar in de sneeuw is het verschil een 20 meter in het voordeel van de winterbanden (50km/u => 0)

Los van natuurlijk dat ook al zou je daar overal rekening mee houden en je aanpassen aan de omstandigheden, je met zomerbanden nog steeds in de problemen kan komen als je een besneeuwde heuvel op moet: https://www.instagram.com/reel/DSpY5CiEugx/

bronnen:
https://www.tyrereviews.c...bild-Winter-Tyre-Test.htm
YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...
Marcel a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:06:
Precies. De banden die ik gebruik heten nu ineens zomerbanden. Vroeger waren dat gewoon banden.
Wat is vroeger? Toen wij 20 jaar geleden op wintersport gingen waren er gewoon al winterbanden hoor?

[ Voor 9% gewijzigd door Puc van S. op 07-01-2026 10:10 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• squashedraven
Marcel a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:06:
Als dat zo is zou ik ze misschien wel even vervangen gezien ze dan wel heel oud zijn :+

• squashedraven
Puc van S. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Heel leuk die testen, maar plaats het wel even in perspectief:
Ja, winterbanden remmen slechter als het droog is, maar de eerder geplaatste videoreview laat zien dat het verschil in die gevallen tussen de 2 en 4 meter is. (80km/u => 0)

Op nat wegdek (met 2 graden) is het juist andersom, en is het verschil 5 meter in het voordeel van winterbanden. (80km/u => 0)

En ja, 5 meter kan het verschil zijn tussen een (ernstig) ongeluk en geen ongeluk, maar in de sneeuw is het verschil een 20 meter in het voordeel van de winterbanden (50km/u => 0)

Los van natuurlijk dat ook al zou je daar overal rekening mee houden en je aanpassen aan de omstandigheden, je met zomerbanden nog steeds in de problemen kan komen als je een besneeuwde heuvel op moet: https://www.instagram.com/reel/DSpY5CiEugx/

bronnen:
https://www.tyrereviews.c...bild-Winter-Tyre-Test.htm
YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...

[...]

Wat is vroeger? Toen wij 20 jaar geleden op wintersport gingen waren er gewoon al winterbanden hoor?
afstand afstand en nog eens afstand. en of je een besneeuwde heuvel op komt hangt 90% van de rijder af hoor niet zozeer de winterbanden.

en 20 jaar geleden heette het sneeuwbanden en werden die inderdaad alleen gebruikt in sneeuw (lees wintersport) gebieden

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:06
Ik zit in het kamp dat zeker de voordelen van winterbanden inziet maar tevens zit ik ook in het kamp dat het hele jaar op z'n zomersetje doorrijdt vanwege de matige winters die we hier normaliter hebben en zijn rijgedrag aanpast aan de omstandigheden.

Echter op een dag als vandaag heb ik de auto van de vrouw gepakt waar all-seasons onder liggen.
Dat is het risico dat ik neem, er is een mogelijkheid dat er een sneeuwdag/week komt die ik bij voorkeur niet met zomerbanden neem, maar ik heb geen winterbanden, dus ik heb pech en moet een andere auto pakken. Ik heb dan wel weer de luxe dat ik een tweede auto to mijn beschikking heb.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lijkt me juist wel goed zo'n winterbandenplicht. Al dat spastische gedoe op de weg nu zou een stuk minder zijn met winterbanden.
Ook de NS zou eens moeten gaan kijken hoe ze treinen laten rijden in de Alpenlanden, daar kunnen ze vast nog wat van leren.

• Marcel a
BounceMeister schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:
Lijkt me juist wel goed zo'n winterbandenplicht. Al dat spastische gedoe op de weg nu zou een stuk minder zijn met winterbanden.
Ook de NS zou eens moeten gaan kijken hoe ze treinen laten rijden in de Alpenlanden, daar kunnen ze vast nog wat van leren.
Je moet wel een beetje het nieuws volgen hè: natuurlijk kunnen wij ons spoor aanpassen aan winterse omstandigheden. Die doen zich in Nederland alleen maar vrij zelden voor.
En over winterbanden: ik denk niet dat er minder files gaan staan door winterbanden. Slecht weer is in Nederland het recept voor files. Zal iets te maken hebben met het aantal auto's.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:57
In mijn optiek zou de eerste stap moeten zijn dat er een plicht komt op winterbanden voor ALLE zakelijke rijders, gezien zij ook al reeds fiscale voordelen hebben.

• squashedraven
BounceMeister schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:
en dan krijg je 0 "spastisch gedoe" en ligt 3 kwart van Nederland in de greppel want winterbanden waren toch niet zo heilig als gedacht.

• squashedraven
xminator schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:21:
In mijn optiek zou de eerste stap moeten zijn dat er een plicht komt op winterbanden voor ALLE zakelijke rijders, gezien zij ook al reeds fiscale voordelen hebben.
Klinkt als een beetje afgunst dit...
Maar bij een groot deel van de leasecontracten zitten winterbanden gewoon bij het contract in

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:57
squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Klinkt als een beetje afgunst dit...
Maar bij een groot deel van de leasecontracten zitten winterbanden gewoon bij het contract in
Afgunst, totale onzin. En nee winterbanden zijn niet standaard bij een leasecontract. Een leaseauto krijg je omdat verwacht wordt dat je met de auto je zakelijke ritten doet. Veilige werkomgeving door de werkgever is een verplichting, daaronder hoort wmb. de leaseauto (maar ook alle andere zakelijk vervoer zoals vrachtwagens, transportbusjes, openbaar vervoer en dergelijke). Gezien het overgrote deel van het verkeer uit zakelijk verkeer bestaat kan je ook al het overgrote deel van de problemen op lossen. Op termijn zou je deze plicht ook bij particulieren kunnen invoeren.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:34
CH4OS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:24:
[...]

In winterse omstandigheden en temperaturen helpen winterbanden enorm met de remafstand. Het is ook in NL dus echt niet alléén in die paar dagen dat er sneeuw ligt, je hebt dus wel degelijk veel vaker en meer profijt dan je denkt! Veiligheid is daarnaast ook niet iets waar we zo licht over moeten denken als het redelijk simpel is op te lossen.
Klopt. Ik werk deze week ook gewoon thuis dus. Ik neem de omstandigheden in overweging samen met de werkzaamheden die er voor mij gepland zijn. Daar waar nodig pas ik mij aan. Het is voor mij niet nodig om de weg op te gaan en dan kijk ik nog niet eens naar mijn banden. Het is een paar dagen een zooitje op de weg dus waarom zou ik. Ik denk niet licht na over veiligheid. En trouwens redelijk simpel op te lossen? Een verplichting gaat nooit gehandhaafd worden. Is niet te doen en zou je ook niet moeten willen voor die paar dagen.

Ja, er zullen mensen de weg op moeten. Geen discussie daarover van mijn kant. Sommigen kunnen niet thuiswerken. Maar als de ene helft gewoon thuis blijft omdat het kan en de andere helft gewoon rustig rijd op de weg en een beetje afstand haalt terwijl die paar mensen die roepen dat ze wel 130 kunnen rijden dat niet doen dan komt het allemaal wel goed.

Dat gebeurt niet, ik weet het. Maar het kan wel.

• squashedraven
we moeten eens ophouden met alles te willen verplichten. Laat mensen gewoon zelf hun eigen keuze maken, zeker voor die paar dagen/weken dat het echt verschil geeft

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:00

PinusRigida

I put the p in pool.

Ben het eens dat met dit weer op onaangepaste banden rijden onverantwoord is.
Ik besef ook dat het jammer genoeg heel veel mensen niet boeit, als je ziet in wat voor staat hun banden zijn, even los van of het zomer -of andere banden zijn.

...maar toch, alweer een verplichting? Voor idd. die paar dagen per jaar sneeuw die even blijft liggen (ps: ik reageer als Belg, maar ook hier ligt momenteel een vlokje op de grond (zie foto))

Zelf koop ik nooit zomerbanden, alleen maar all-seasons die ik tijdig vervang en voordat ik nieuwe koop zoek ik online naar veiligheidsrating van banden binnen mijn budget voordat ik de keuze maak.

Momenteel liggen er op de wagen Continental AllSeasonContact 2 op, en op de motor Dunlop Mutants (crossovers). (hoewel ik met dit weer toch echt niet buiten kom op 2 wielen 8)7 )
Winterbanden vind ik niet nodig, zelfs niet met dit weer, vanochtend de dochter gaan afzetten op school en ja, alles gaat traag, maar plenty grip op die conti's.

Nu is het natuurlijk niet omdat ik die moeite doe, dat iedereen dat doet...
...maar er worden al zoveel dingen verplicht/verboden omdat een minderheid ergens hun voeten aan veegt.

Voor mij is het voldoende dat ze extra aansprakelijk worden gesteld als bij ongeluk blijkt dat hun banden niet aangepast zijn aan het weer: zomerbanden in sneeuw, en/of te hard versleten.

Dat ze dit in Duitsland wel verplichten snap ik beter, veel groter land en in sommige streken sneeuwt het veel meer en langer.

Fotootje van daarjuist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CscvOACngKHtREXRNDSo1t9csvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IY3Ylf5ukPIshbsj8P8PIpEx.jpg?f=fotoalbum_large

• squashedraven
PinusRigida schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:34:
Ben het eens dat met dit weer op onaangepaste banden rijden onverantwoord is.
Ik besef ook dat het jammer genoeg heel veel mensen niet boeit, als je ziet in wat voor staat hun banden zijn, even los van of het zomer -of andere banden zijn.

...maar toch, alweer een verplichting? Voor idd. die paar dagen per jaar sneeuw die even blijft liggen (ps: ik reageer als Belg, maar ook hier ligt momenteel een vlokje op de grond (zie foto))

Zelf koop ik nooit zomerbanden, alleen maar all-seasons die ik tijdig vervang en voordat ik nieuwe koop zoek ik online naar veiligheidsrating van banden binnen mijn budget voordat ik de keuze maak.

Momenteel liggen er op de wagen Continental AllSeasonContact 2 op, en op de motor Dunlop Mutants (crossovers). (hoewel ik met dit weer toch echt niet buiten kom op 2 wielen 8)7 )
Winterbanden vind ik niet nodig, zelfs niet met dit weer, vanochtend de dochter gaan afzetten op school en ja, alles gaat traag, maar plenty grip op die conti's.

Nu is het natuurlijk niet omdat ik die moeite doe, dat iedereen dat doet...
...maar er worden al zoveel dingen verplicht/verboden omdat een minderheid ergens hun voeten aan veegt.

Voor mij is het voldoende dat ze extra aansprakelijk worden gesteld als bij ongeluk blijkt dat hun banden niet aangepast zijn aan het weer: zomerbanden in sneeuw, en/of te hard versleten.

Dat ze dit in Duitsland wel verplichten snap ik beter, veel groter land en in sommige streken sneeuwt het veel meer en langer.

Fotootje van daarjuist:
[Afbeelding]
In duitsland heb je ook wat meer bergjes/heuveltjes met scherpe bochten en afgronden ed. dan in Nederland. En als je iemand aanrijd omdat je niet op tijd stil kon staan ben je sowieso aansprakelijk met of zonder winterbanden dus dat is in wezen al geborgd.

• Marcel a
PinusRigida schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:34:
Maar ondertussen vind je het onnodig zelf op winterbanden te rijden.....

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
we moeten eens ophouden met alles te willen verplichten. Laat mensen gewoon zelf hun eigen keuze maken, zeker voor die paar dagen/weken dat het echt verschil geeft
Jouw recht om met je armen te zwaaien, stopt waar mijn gezicht begint :) Mensen hebben vaak gewoon de capaciteit niet om de juiste keuze te maken en de eventuele schade komt vaak (ook) bij derden terecht.

Nee, winterbanden hoeven niet verplicht te worden. Ja, mensen die nu met zomerbanden gaan rijden vandaag zijn klootzakken.

We hoeven winterbanden niet te verplichten als men gewoon niet in de auto stapt met dit weer. Eergister op de A2 stond er enkel een lange file, omdat er 20 auto's achterstevoren stonden van mensen die de "vroeger hadden we ook geen winterbanden" mentaliteit hadden.

• Marcel a
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:39:
[...]
We hoeven winterbanden niet te verplichten als men gewoon niet in de auto stapt met dit weer. Eergister op de A2 stond er enkel een lange file, omdat er 20 auto's achterstevoren stonden van mensen die de "vroeger hadden we ook geen winterbanden" mentaliteit hadden.
Denk je dat of weet je dat?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:38:
[...]

In duitsland heb je ook wat meer bergjes/heuveltjes met scherpe bochten en afgronden ed. dan in Nederland. En als je iemand aanrijd omdat je niet op tijd stil kon staan ben je sowieso aansprakelijk met of zonder winterbanden dus dat is in wezen al geborgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuG-ND1vjWffAqBn9qwHnbXuEVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaK4HUqCM6erz81IeaBNLDhZ.jpg?f=fotoalbum_large

Op en afritten in Nederland zijn al voldoende ;)

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-01 14:11
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Je bent even naar het begin van de file gelopen om te checken wat voor banden ze er onder hadden liggen?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste