Winterbanden plicht in Nederland?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Philip Ross schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Het enige dat ik mis is dat je alleen naar remweg kijkt. Als je ook naar verbruik, geluid, slijtage etc gaat kijken dan zijn zomerbanden in veel gevallen wel veel voordeliger.
In de zomer met winterbanden rijden kan je meer kosten aan brandstof dan dat een extra set en wisselen kost.
Is wel een persoonlijke keuze of je dat meer waard vindt dan veiligheid.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-01 15:02
itlee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:48:
Voor de 2 dagen sneeuw ga ik geen winterbanden kopen... ik heb 315/25/21 achter,...en voor 275/30/21. kheb toch 4 wiel aandrijving... en kan me prima verplaatsen. gewoon even wat rustiger rijden, niks aan de hand en wachten totdat de weg-helden alles weer sneeuwvrij hebben gemaakt...
Dacht ik ook bij mijn Tesla Model S. Maar juist met brede banden ga je snel glijden. AWD heeft zeker meerwaarde,omdat je meer tractie hebt met het rijden. Maar remmen doe je al met 4 wielen. En met zomerbanden zit het profiel binnen een meter vol met sneeuw en zal je enkel glijden. Met 2000kg glij je lekker door is mijn ervaring. Na de eerste dag sneeuw meteen een setje winterbanden aangeschaft en dat is echt een wereld van verschil.

AWD maakt niets uit als je moet remmen. Een Suzuki Alto is beter bestuurbaar met deze omstandigheden dan een zware AWD SUV. Een grote SUV geeft enkel meer een veilig gevoel.

Mijn huidige auto is ook weer AWD (A5 cabriolet quattro), maar toch weer twee sets gekocht. All-season werkt niet goed met brede banden, dus ik wil persé zomerbanden. Aangezien ik dat voor de winter niet geschikt vind een setje extra velgen en winterbanden (smaller) en dat is echt een wereld van verschil.

Op zich ben ik voorstander van de Duitse regelgeving, dat je banden geschikt moeten zijn voor de weersomstandigheden. Het grootste gevaar vind ik dat iedereen naar all-season gaat en die zijn het grootste deel van het jaar minder goed dan een zomerband. Bij dit weer gewoon niet rijden met zomerbanden. Ik zou pislink zijn als er iemand bij mij achterin zou schuiven die op zomerbanden rijdt. Je gaat nu toch ook niet op slippers naar buiten?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

redwing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:39:
[...]

De vraag is wel of dat echt wat helpt. Met de cijfers die ik tot nu toe heb kunnen vinden heb ik nog geen daling gezien in aantal ongelukken in Duitsland. Nu zijn er ook nog maar weinig cijfers omdat de winterbandenplicht er pas sinds eind 2024 is, maar als er echt een significante daling was geweest zou ik toch verwachten dat dat wel al duidelijk gecommuniceerd was geweest.
Sinds 2024?

- Seit 2010 gilt die situative Pflicht: Bei winterlichen Straßenverhältnissen dürfen nur Fahrzeuge mit geeigneter Bereifung fahren.
- Gesetzliche Grundlage: § 2 Abs. 3a StVO – situative Winterreifenpflicht.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Denman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:56:
[...]

Dus dat betekent dat iedereen grofweg op 1 oktober op winterbanden moet staan? Prettige wedstrijd met de huidige werkplaats capaciteiten. Want niemand zal het risico willen lopen in de eerste week een aanrijding te veroorzaken.
Ik denk dat "winterseomstandigheden" de lading toch prima dekt. Sneeuw, hagel en ijs zijn overduidelijk toch. En ik zou inderdaad geen seizoensplicht nodig vinden, maar op zomerbanden blijf je lekker thuis met sneeuw, hagel en ijs.

Uiteraard zijn er mensen die het iets beter kunnen inschatten (en alsnog, een groot deel overschat zichzelf gewoon), maar je hebt teveel mensen die met geknepen billen achter het stuur zitten en daardoor veel te traag rijden (bv 35 op een 80 weg) waardoor er capriolen uitgehaald worden om in te kunnen halen. Als ze dan daarnaast ook nog eens op zomerbanden rijden (en dus al meer glibberen), dan gaan ze er zeker niet beter van rijden.

Daarbij kan je je op zomerbanden nog wel begeven, maar dan moet het profiel wel gewoon 4mm of meer zijn. Er zijn zat mensen die hun 4 seizoenenbanden tot aan de grens oprijden (1,6mm) en dan ook nog geloven dat het prima is omdat ze 4 seizoenenbanden hebben (met een profiel van niets).

Mijn kantoor zit aan een kruispunt (ik kijk daar ook nog actief op uit), daar zijn de afgelopen dagen meerdere kop- staartaanrijdingen geweest. En degene die ik gezien heb waren allemaal vlotte jongens waar je netjes de ABS de wieltjes ziet laten draaien en de bandjes er niet winters uit zagen.

Ik laat mijn auto deze dagen even staan (zomerbandjes) en begeef me in de auto van mijn vrouw (met winterbanden). Wereld van verschil en je kunt op onverwachtse situaties (mogelijk door een ander veroorzaakt) een stuk beter anticiperen.

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

In Duitsland is de vuistregel onder de burgers: van "O" tot "O". Wat staat voor van Oktober tot Pasen (Ostern).

• BugBoy
  • Laatst online: 08-01 15:02
Dus dat betekent dat iedereen grofweg op 1 oktober op winterbanden moet staan? Prettige wedstrijd met de huidige werkplaats capaciteiten. Want niemand zal het risico willen lopen in de eerste week een aanrijding te veroorzaken.
Daarom wissel ik gewoon lekker zelf. Afgelopen vrijdag de winterbanden erop gelegd. Een goede krik, kruissleutel en momentsleutel is goedkoper dan één band. Stelt echt niets voor.
Want dat is nog een ander probleem. Er is al een gruwelijk tekort aan (goede) monteurs, en uit ervaring weet ik dat veel van hen een broertje dood hebben aan de wisselperiodes.
Voor een wielenwissel hoef je niet zo gek veel te kunnen hoor. Dat kan echt iedereen.
En dan rijdt nog maar een relatief klein gedeelte van het totaal op winterbanden. Laat staan als iedereen straks verplicht wordt. Met All-Season banden heb je dat probleem uiteraard niet, maar dit topic gaat over het verplichten van winterbanden ;)
In Duitsland moet je op banden rijden die geschikt zijn voor de omstandigheden. Met sneeuw mag je daar ook op all-seasonbanden rijden (mits ze de juiste codering hebben). Dat is wat ik tegen heb op die regel. Dan rjiden mensen ook in de zomer op een inferieure band. Overigens is een winterband onder de 4mm eigenlijk versleten. Dat gaat er bij Nederlanders ook niet in.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
BugBoy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:14:
[...]

Daarom wissel ik gewoon lekker zelf. Afgelopen vrijdag de winterbanden erop gelegd. Een goede krik, kruissleutel en momentsleutel is goedkoper dan één band. Stelt echt niets voor.

[...]

Voor een wielenwissel hoef je niet zo gek veel te kunnen hoor. Dat kan echt iedereen.

[...]

In Duitsland moet je op banden rijden die geschikt zijn voor de omstandigheden. Met sneeuw mag je daar ook op all-seasonbanden rijden (mits ze de juiste codering hebben). Dat is wat ik tegen heb op die regel. Dan rjiden mensen ook in de zomer op een inferieure band. Overigens is een winterband onder de 4mm eigenlijk versleten. Dat gaat er bij Nederlanders ook niet in.
Zelf wielen wisselen is inderdaad niet moeilijk, maar veruit de meeste huidige setjes zijn van leaserijders en ik moet de eerste nog tegen komen die dat zelf doet ;)
Bandenwissel sowieso een ander verhaal, hobbyisten hebben wellicht nog een bandenwissel apparaat in de garage staan, maar de meeste mensen niet. Al zijn de meeste setjes tegenwoordig complete wielen inderdaad.

En eens, veel mensen weten niet dat winterbanden onder de 4mm aan vervanging toe zijn. Of ze rijden er gewoon mee door met 30 graden. Ook niet bevorderlijk voor de veiligheid (en de band) :P

Join het GoT Pulse-Team!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:47
redwing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Klinkt meer als puur geluk dat het nog goed bij je is gegaan....Als je stelt dat een zomerband aan het glijden is, maar je met je winterbanden makkelijk het dubbele kan rijden rijd je toch echt op de grens. Dus of je overdrijft de slechte grip van de zomerbanden, of je overschat je winterbanden. En gezien je verhaal klinkt het heel erg naar het 2e.

[...]
Het klinkt voor mij eerder alsof je geen ervaring hebt opgedaan met rijden op de sneeuw op zomerbanden. Ik weet niet hoe het bij jou er uit ziet maar hier ligt evenveel sneeuw als de stoep hoog is. Er was vandaag nog een auto 30 minuten bezig om weg te komen uit de straat. Die auto had letterlijk 0 grip. Met zomerbanden over pure sneeuw rijden zonder hetgeen ik beschreef kan eigenlijk alleen als je zelf heel erg on opmerkzaam bent en ongevoelig voor de signalen die je tijdens het rijden binnen krijgt.
Je hele verhaal geeft toch echt precies aan dat je met je winterbanden de grens aan het opzoeken bent ipv een veilige marge te pakken. Denken dat je met 100 over een niet gestrooide snelweg kunt rijden, ongeacht de band, is gewoon je banden overschatten. Je gaf het bij je vorige reaktie zelf al aan, met 100 kwam je een stukje gladdere weg tegen en je was gelijk je grip kwijt en moest terug naar 60. En je doet net alsof dat goed is omdat je door hebt dat het gladder is, maar het betekend vooral dat je met 100 over een stuk weg reed waar je max 60 had moeten rijden.
Ik denk heel eerlijk gezegd dat het weinig zin heeft zo een discussie in te gaan (ad hominem). Los daarvan; er is 2 kilometer tunnel aangelegd bij Rotterdam en in die tunnel sneeuwt het niet. Deze spoorvorming direct na de tunnel viel dus binnen hetgeen de winterbanden aan konden, dat was het hele punt. Dat ik alsnog mijn snelheid aanpas aan om een veiligere marge te behouden bewijst eerder het ongelijk van je stelling. Ook met winterbanden pas je je aan de situatie aan. Niemand zit te wachten op een ongeluk.

Met winterbanden behoudt je veel meer controle en maak je het ook de elektronische systemen in je auto een stuk makkelijker. Die lossen veel op, mede door desnoods individuele wielen af te remmen, maar het houdt een keer op.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 08-01-2026 01:39 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Philip Ross schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Het enige dat ik mis is dat je alleen naar remweg kijkt. Als je ook naar verbruik, geluid, slijtage etc gaat kijken dan zijn zomerbanden in veel gevallen wel veel voordeliger.
In de zomer met winterbanden rijden kan je meer kosten aan brandstof dan dat een extra set en wisselen kost.
Ik heb mij inderdaad even op de veiligheid gericht (had ook wel een plaatje van grip geplaatst).

Wel interessant om brandstof verbruik even te checken binnen de context van een heel jaar.
  • De 'beste' winterband (blizzak) dan noteert 7.25 kg/t
  • De 'beste' zomerband (cinturato c3) noteert 7.70 kg/t
  • De 'beste' all season (vector 4seasons gen3) noteert 9.24 kg/t
Opvallend dat vrijwel alle geteste a merk winterbanden eigenlijk prima vergelijkbaar zijn met de zomerbanden qua rolweerstand, maar de meeste allseason banden dus niet. Alleen de Continental AllseasonContact 2 heeft met 7.73 kg/t geen nadeel in brandstof verbruik. Helaas ook de band met de meeste herrie (73.50 dB ipv 70.90 dB voor de vector allseason en 71.90 dB voor de zomerband).

Afhankelijk van het aantal gereden kilometers kan een zomer/winterbanden combo dus een behoorlijk voordeel op leveren. Ik kom al snel op 950 euro per jaar, tenzij je dus die AllseasonContact 2 pakt.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 08-01-2026 02:09 ]

• sdk1985
BugBoy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:14:
[...]

Vergeet oppompen niet, bij mij zat er nog 1.6 bar in.

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-01 02:16
Wij wisselen zomer/ winterband. Zodra temperatuur 7 graden of lager is gaan de winterbanden eronder.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:27
ST10©DE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:08:
[...]

Sinds 2024?

- Seit 2010 gilt die situative Pflicht: Bei winterlichen Straßenverhältnissen dürfen nur Fahrzeuge mit geeigneter Bereifung fahren.
- Gesetzliche Grundlage: § 2 Abs. 3a StVO – situative Winterreifenpflicht.
Klopt, maar toen waren ook degene zonder sneeuwvlokje nog toegestaan. En daar had je nogal wat versies tussen die op zijn minst winterband onwaardig waren :+ Sinds 2024 mogen alleen nog de echte winterbanden.

[removed]

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 08:57

Wailing_Banshee

You're Next

Alfa Novanta schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:57:
[...]

heelhuids heen en terug naar de wintersport? :+
Als ik met de auto naar de wintersport zou gaan, zou ik ook winterbanden onder m'n auto leggen, en sneeuwketting in de auto... Nu blijf ik gewoon thuis als het te slecht wordt.
Denman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:39:
[...]
Mijn werkgever heeft het dringende verzoek bij alle 1500 medewerkers neergelegd om thuis te werken, tenzij het echt niet anders kan.
mijn werkgever heeft zelfs het kantoor in de regio Utrecht gesloten t/m vrijdag...
sdk1985 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Eigenlijk is het een hele ironische discussie. Want ik ga dus op zomerbanden nergens naartoe als er sneeuw ligt, dat vind ik namelijk onveilig. De mensen wel de sneeuw trotseren met zomerbanden blijken in dit topic fel tegenstander te zijn van winterbanden.
Altijd zo zwart/wit. Ik trotseer sneeuw met zomerbanden, tenzij het echt serieus wordt (zoals gisteren). Maar ik was dan zelfs met winterbanden de weg niet op gegaan (want niet nodig). En ik ben zeker geen tegenstander van winterbanden, ik ben alleen een tegenstander van een plicht. Want dan forceer je mensen die niet rijden met dat weer ook winterbanden te nemen omdat ze mogelijk potentieel zouden kunnen gaan rijden met dat weer. Het is namelijk niet te controleren of iedereen die rijdt dat op winterbanden doet.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BigSmurf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:52:
Gewoon de Duitse regels invoeren. Rij je schade op wat voor wijze dan ook met zomerbanden bij winters weer (lees: (natte) sneeuw, ijzel, opvriezend wegdek), dan ben je niet verzekerd. Mogen alle zichzelf overschattende “winterbanden doen niks, mijn Max Verstappen kunsten doen 99% van het werk” zelf inschatten of het verantwoord is.
Dan moet je eigenlijk de regel ook uitbreiden andersom, "rij je schade bij >15 graden en heb je winterbanden, dan ben je niet verzekerd". En dat komt in de wintermaanden misschien wel vaker voor dan deze sneeuw...

• redwing
sdk1985 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:35:
[...]
Het klinkt voor mij eerder alsof je geen ervaring hebt opgedaan met rijden op de sneeuw op zomerbanden.
Ik heb nu zo'n 30 jaar mijn rijbewijs en pas de laatste paar jaren heb ik winterbanden (omdat mijn vrouw nu verder weg in dorpen moet werken). Dus ik heb er aardig wat ervaring mee :+
Ik weet niet hoe het bij jou er uit ziet maar hier ligt evenveel sneeuw als de stoep hoog is. Er was vandaag nog een auto 30 minuten bezig om weg te komen uit de straat. Die auto had letterlijk 0 grip. Met zomerbanden over pure sneeuw rijden zonder hetgeen ik beschreef kan eigenlijk alleen als je zelf heel erg on opmerkzaam bent en ongevoelig voor de signalen die je tijdens het rijden binnen krijgt.
Als je in sneeuw niet wegkomt kun je niet rijden. Als je met ijs vast staat is dat een ander verhaal. Maar verse sneeuw is gewoon prima te doen. Het grootste probleem is hierin dat de meeste mensen teveel gas geven, te scherp willen sturen e.d. Hier in de straat ook iemand zijn auto (jong jochie, oude auto) gisteren nog de straat voor hem uitgereden. Die was ook bezig om met teveel gas te proberen weg te komen. Uiteindelijk de auto een halve meter vooruit geduwd om van de gladde plekken die hij gemaakt had weg te komen en daarna gewoon rustig weg gereden. Zeker zodra het rolt is dat prima te doen.
[...]

Ik denk heel eerlijk gezegd dat het weinig zin heeft zo een discussie in te gaan (ad hominem). Los daarvan; er is 2 kilometer tunnel aangelegd bij Rotterdam en in die tunnel sneeuwt het niet. Deze spoorvorming direct na de tunnel viel dus binnen hetgeen de winterbanden aan konden, dat was het hele punt. Dat ik alsnog mijn snelheid aanpas aan om een veiligere marge te behouden bewijst eerder het ongelijk van je stelling. Ook met winterbanden pas je je aan de situatie aan. Niemand zit te wachten op een ongeluk.
Punt blijft dat pas nadat je begint te glijden je je snelheid aan bent gaan passen. En dat aanpassen is natuurlijk goed, maar hoe je het ook wendt of keert was je daar dus te laat mee. Je komt dat soort dingen nu eenmaal tegen en niet altijd op de plekken waar je het verwacht. Er kan b.v. ook een sneeuw/ijsplaat van een vrachtwagen zijn gevallen die zorgt voor een plaatselijk glad stuk.

En dat ad hominem, ik probeer met de praktijkvoorbeelden die hier voorbij komen aan te geven waar het naar mijn idee fout gaat. Dat lijkt me logischer dan fictieve voorbeelden te gebruiken. Maar als je het teveel op de man vind dan sorry daarvoor, want dat is absoluut niet zo bedoeld. En zoals ik al eerder aangaf, is het simpele feit dat je in zo'n topic zo'n discussie aan gaat al het bewijs dat je er beter over nadenkt dat de meeste andere bestuurders op de weg.
Met winterbanden behoudt je veel meer controle en maak je het ook de elektronische systemen in je auto een stuk makkelijker. Die lossen veel op, mede door desnoods individuele wielen af te remmen, maar het houdt een keer op.
Ook jij gaat voorbij aan de kern van wat ik zeg. Als je zomerbanden niet vindt kunnen,maar het tegelijkertijd wel vindt kunnen om 2 keer zo hard op winterbanden te rijden is het heel simpel om natuurkundig aan te tonen dat je dan minder grip en een langere remweg hebt.

Ik zeg dus duidelijk niet dat winterbanden niet beter zijn, want daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dus wel dat je de marge die je er door krijgt zo weer kwijt bent als je het gebruikt om sneller te gaan rijden. En die marge ben je sneller kwijt dan dat je denkt (al bij zo'n 40 a 50% extra snelheid, en dat geldt ook bij lage snelheden).

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 08-01-2026 07:35 ]

[removed]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:31:
[...]
Als je in sneeuw niet wegkomt kun je niet rijden. Als je met ijs vast staat is dat een ander verhaal. Maar verse sneeuw is gewoon prima te doen. Het grootste probleem is hierin dat de meeste mensen teveel gas geven, te scherp willen sturen e.d. Hier in de straat ook iemand zijn auto (jong jochie, oude auto) gisteren nog de straat voor hem uitgereden. Die was ook bezig om met teveel gas te proberen weg te komen. Uiteindelijk de auto een halve meter vooruit geduwd om van de gladde plekken die hij gemaakt had weg te komen en daarna gewoon rustig weg gereden. Zeker zodra het rolt is dat prima te doen.
Ook wel eens gezien ja, bij een slagboom, even stoppen, dan proberen weg te rijden. Met gierende banden...
Wij moesten dinsdag ook even op een besneeuwde parkeerplaats parkeren (we moesten echt even wat boodschappen hebben aangezien we de wekelijkse boodschappen op woensdag waarschijnlijk gingen overslaan). Bij wegrijden niets gemerkt van sneeuw. Gewoon heel rustig rijden en het allerbelangrijkste (wat voor veel Nederlanders volgens mij heel moeilijk is): geen haast hebben, de auto aanvoelen en alles op je gemak doen (dat begint al voor het wegrijden 's morgens met het sneeuwvrij maken van je auto...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 18:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

petertje30 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:52:
Ik pak een kop koffie en ga genieten van jullie meningen en ideeën over het volgende.
Jaarlijks rijd ik zakelijk ongeveer 40k kilometer. Nu de sneeuw er ligt verbaas ik me op het nieuws en onderweg van de vele (bijna) aanrijdingen. Naar mijn bescheiden mening zou een winterbanden, of allseason plicht bij winterse omstandigheden zoals bijvoorbeeld in Duitsland daarom niet verkeerd zijn.
Hoe denkbaar is zoiets in Nederland?
Beter inzetten op een verplichte slipcursus bij het rijbewijs. En iedereen elke 5 jaar op herhaling.
Winterbanden gaat niks helpen, je hebt mensen die denken 'ik heb winterbanden dus ik kan gewoon lekker doorrijden' en je hebt mensen die denken 'het heeft gesneeuwd, laat ik maar gewoon heel voorzichtig doen (ondanks winterbanden)'. Als beide groepen tegelijk op de weg zijn, ga je gevaarlijke situaties krijgen. Of je nou winterbanden of gewone banden hebt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mirved schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Fabeltje dat winterbanden beter zijn onder de 10 graden.

"Wat blijkt? Die temperatuur is er niet. Want hoewel vaak wordt gesuggereerd dat winterbanden beter presteren bij een temperatuur van minder dan 7 graden Celsius, blijkt die bewering geen stand te houden."

Winterbanden hebben geen nut
Wel de gehele conclusie citeren en dan zie je precies wat ik óók zeg: "Zolang het droog blijft, is een zomerband namelijk onder alle omstandigheden beter.". Sneeuw is géén droog weer.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:56
CH4OS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:55:
[...]
Wel de gehele conclusie citeren en dan zie je precies wat ik óók zeg: "Zolang het droog blijft, is een zomerband namelijk onder alle omstandigheden beter.". Sneeuw is géén droog weer.
Waar zeg ik dat winterbanden niet beter zijn bij sneeuw? Volgens mij heb ik dat namelijk al 3x gezegd. Ik zeg heel duidelijk dat zomerbanden beter zijn in alle gevallen behalve sneeuw. Mijn punt was dat als je zo bezig bent met veiligheid dat je winterbanden verplicht wilt stellen bij sneeuw je ook meteen deze eraf moet halen als de sneeuw weg is. Want dan zijn zomerbanden veiliger.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:26

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Want dat is nog een ander probleem. Er is al een gruwelijk tekort aan (goede) monteurs, en uit ervaring weet ik dat veel van hen een broertje dood hebben aan de wisselperiodes. Het zorgt bij (grotere) dealerbedrijven voor extra druk op de planning die toch al lang is, extra benodigde handjes, rugproblemen, overwerk, noem maar op. Monteurs en recepties zijn het liever kwijt dan rijk, en het zal niet de eerste monteur zijn die hierom bij een andere branche gaat kijken.

Daar komt nog het vervoer bij voor de diverse bandenhotels, kosten voor opslag, het moeten opofferen van parkeerplaatsen om setjes (tijdelijk) te stallen, klanten die niet begrijpen dat ze niet morgen terecht kunnen voor een wissel, ga maar door. Ja, winterbanden zijn ook zeker een klantenbinder, maar het is ook wel een soort van vloek want het doorbreekt de flow van de planning en "normale" werkzaamheden wel degelijk.

En dan rijdt nog maar een relatief klein gedeelte van het totaal op winterbanden. Laat staan als iedereen straks verplicht wordt. Met All-Season banden heb je dat probleem uiteraard niet, maar dit topic gaat over het verplichten van winterbanden ;)
Sorry hoor, maar ik denk dat zeker de helft van de autobezitters (mss wel meer) zelf wel een setje winterwielen kan plaatsen. Dat het meerendeel van de mensen daarvoor te lui is, is een ander probleem. Darvoor hoef je echt niet naar de garage te gaan.

Vaak bu'j te bang!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01

ThunderNet

Flits!

-tom-562 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Sorry hoor, maar ik denk dat zeker de helft van de autobezitters (mss wel meer) zelf wel een setje winterwielen kan plaatsen. Dat het meerendeel van de mensen daarvoor te lui is, is een ander probleem. Darvoor hoef je echt niet naar de garage te gaan.
Daarnaast is het ook een kans. Hier in SE zie je in het wisselseizoen op grote parkeerplekken "pop-up" bandenwisselstations staan. 2 zeecontainers met daartussen een tent en een brug.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-01 11:00
Hier mijn ervaringen:

ik heb 2 autos, een MPV op A merk zomerbandjes en een compacte middenklasse op A merk winterbanden. Bij die laatste auto zaten de winterbanden er onder bij aanschaf.

Ik woon in Limburg hier ligt ca 5cm a 7cm sneeuw.

Die op zomerbandjes komt net zo goed door de sneeuw heen, soms wel even naar grip zoeken maar als je een beetje kunt autorijden heb je dat zo onder de knie.

Die met winterbanden ja, je merkt iets verschil, iets minder wielspin en wanneer je bovenop de rem staat blijft de auto beter grip houden dan de zomerbandjes. Maar je kunt nog steeds niet Max Verstappen uithangen.

Ik zie hierdoor de meerwaarde er niet van om 2 setjes banden per auto te hebben, een goede all season band is het beste maar ook het slechtste van beide werelden. Wanneer de winterbanden versleten zijn zullen er gewoon goede zomerbandjes onder de auto komen.

Tevens gisteren nog met een splinternieuwe Tesla Model Y RDW op zomerbandjes de sneeuwstorm mogen trotseren, dat is verrassend goed gegaan, had niet het idee dat ik winterbanden nodig had.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
targaryanwolf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:38:
Hier mijn ervaringen:

ik heb 2 autos, een MPV op A merk zomerbandjes en een compacte middenklasse op A merk winterbanden. Bij die laatste auto zaten de winterbanden er onder bij aanschaf.

Ik woon in Limburg hier ligt ca 5cm a 7cm sneeuw.

Die op zomerbandjes komt net zo goed door de sneeuw heen, soms wel even naar grip zoeken maar als je een beetje kunt autorijden heb je dat zo onder de knie.

Die met winterbanden ja, je merkt iets verschil, iets minder wielspin en wanneer je bovenop de rem staat blijft de auto beter grip houden dan de zomerbandjes. Maar je kunt nog steeds niet Max Verstappen uithangen.

Ik zie hierdoor de meerwaarde er niet van om 2 setjes banden per auto te hebben, een goede all season band is het beste maar ook het slechtste van beide werelden. Wanneer de winterbanden versleten zijn zullen er gewoon goede zomerbandjes onder de auto komen.

Tevens gisteren nog met een splinternieuwe Tesla Model Y RDW op zomerbandjes de sneeuwstorm mogen trotseren, dat is verrassend goed gegaan, had niet het idee dat ik winterbanden nodig had.
Je schrijft dit vanuit een survival bias, het ging goed, dus het is veilig...

Het feit blijft dat de remweg van winterbanden bij ~50km/h 20 tot 30 meter korter is tegenover een zomerband, dat zijn heel veel MPV's, of beter gezegd, een stuk of 4 tot 6 Tesla Y's in een rijtje.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Vorkie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Het feit blijft dat de remweg van winterbanden bij ~50km/h 20 tot 30 meter korter is tegenover een zomerband, dat zijn heel veel MPV's, of beter gezegd, een stuk of 4 tot 6 Tesla Y's in een rijtje.
En daarom wordt overal gezegd dat je AFSTAND moet houden. Vinden Nederlanders alleen heel moeilijk

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:11
targaryanwolf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:38:
een goede all season band is het beste maar ook het slechtste van beide werelden. Wanneer de winterbanden versleten zijn zullen er gewoon goede zomerbandjes onder de auto komen.
Vroeger was een all season zeker een compromis. Echter is de ontwikkeling echt hard gegaan en zie je dat all seasons echt geen compromis meer zijn. Je ziet ook de ontwikkeling dat er onderscheid komt binnen de all seasons. Sommige zijn meer gericht op de winter, andere meer op de zomer.
Er zijn all seasons die bijna niet onder doen voor een goede winterband maar ook die erg dicht in de buurt komen van een zomerband.

Wil je echt wil info hebben, kijk eens dit kanaal
https://www.youtube.com/@tyrereviews
Bekijk deze maar eens: YouTube: Michelin CrossClimate 3 & 3 Sport: Everything You Need to Know!
All-seasons die ook in de zomer goed presteren en in de winter.

Zou zeker als je in Limburg woont voor all season gaan. In de zomer zoek je vaak toch niet de grens op maar in de winter loop je echt meer risico.

PS; Mijn ervaring is dat het vooral fout gaat tijdens de overgang van het ene weertype naar het andere. Nu houd iedereen rekening met sneeuw, dus het gaat wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 08-01-2026 10:13 ]

• fredkroket
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:03:
[...]

Beter inzetten op een verplichte slipcursus bij het rijbewijs.
Dan wordt het helemaal een wild westen... Allemaal Keiichi Tsuchiya's in de dop. Ik heb de slipcursus goed afgerond, dus nu kan ik helemaal mijn kunnen overschatten ;).

• targaryanwolf
Vorkie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Ik ontken het niet dat winterbanden zeker het verschil kunnen maken wanneer je net dat beetje extra grip nodig hebt. Toch vind ik dat jezelf aanpassen aan de omstandigheden een veiligere optie en dan bedoel ik niet 30 op een 80 weg rijden omdat er wat sneeuwvlokjes uit de lucht vallen.

Maar goed toen ik nog 50k per jaar reed gooide ik er wel netjes elke winter winterslofjes onder, inmiddels rij ik nog geen 10k per jaar.

• targaryanwolf
chrisborst schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Vroeger was een all season zeker een compromis. Echter is de ontwikkeling echt hard gegaan en zie je dat all seasons echt geen compromis meer zijn. Je ziet ook de ontwikkeling dat er onderscheid komt binnen de all seasons. Sommige zijn meer gericht op de winter, andere meer op de zomer.
Er zijn all seasons die bijna niet onder doen voor een goede winterband maar ook die erg dicht in de buurt komen van een zomerband.

Wil je echt wil info hebben, kijk eens dit kanaal
https://www.youtube.com/@tyrereviews

Zou zeker als je in Limburg woont voor all season gaan. In de zomer zoek je vaak toch niet de grens op maar in de winter loop je echt meer risico.

PS; Mijn ervaring is dat het vooral fout gaat tijdens de overgang van het ene weertype naar het andere. Nu houd iedereen rekening met sneeuw, dus het gaat wel goed.
Bedankt voor de tip, zal het in overweging nemen.

• squashedraven
  • Nu online
targaryanwolf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Ik ontken het niet dat winterbanden zeker het verschil kunnen maken wanneer je net dat beetje extra grip nodig hebt. Toch vind ik dat jezelf aanpassen aan de omstandigheden een veiligere optie en dan bedoel ik niet 30 op een 80 weg rijden omdat er wat sneeuwvlokjes uit de lucht vallen.

Maar goed toen ik nog 50k per jaar reed gooide ik er wel netjes elke winter winterslofjes onder, inmiddels rij ik nog geen 10k per jaar.
Met 10k per jaar kunnen all seasons wel uit inderdaad. Als je 40k of meer per jaar rijd kun je wel elk jaar een nieuw setje eronder schroeven gezien die dingen slijten waar je bij staat

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:10
Ik ben het ermee eens dat je in Nederland meer hebt aan zomerbanden dan aan winterbanden. Het ontgaat me alleen wel waarom je ook in de winter door zou willen rijden op zomerbanden, want bij lagere temperaturen zijn dit toch echt suboptimale banden. Waarschijnlijk heb je dan meer aan een halfjaarlijkse wissel tussen zomerbanden en all-seasons.

De topic titel dekt de lading niet helemaal. TS wilt niet zozeer discusiëren over een winterbandenplicht, maar over een een winterbanden of all-season plicht, oftewel een verbod op het rijden met zomerbanden bij dit weer.

Dat lijkt me geen slecht voorstel trouwens.... Rijden op zomerbanden geeft extra risico, ook als je voorzichtig doet en glijden voorkomt is het verkeer onvoorspelbaar. Denk aan spelende kinderen bijvoorbeeld en gisteren was mijn vrouw nog bij een client die in 1995 had meegemaakt dat hij de berg/heuvel afgleedt. Het was dankzij een sneeuwhoop dat hij hotel de Wereld niet heeft geramd. (en toen moest zij nog naar beneden, maar dat ging goed).

En voor alle tegenstanders van een verbod, regeldruk en gebrek aan handhaving: sneeuw en ijs op het dak is losse lading en dat is ook verboden. Is het overdreven dat de wetgever daar ook iets over zegt?

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
ST10©DE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:03:
[...]
Is wel een persoonlijke keuze of je dat meer waard vindt dan veiligheid.
Natuurlijk niet. Bandenkeuze is altijd een afweging tussen prijs, verbruik, slijtage, remweg, grip, etc. Het zou dom zijn om banden uit zoeken die het best presteren bij winterse omstandigheden. Die doen het dan precies een week beter en de andere 51 slechter met een beetje pech.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Natuurlijk niet. Bandenkeuze is altijd een afweging tussen prijs, verbruik, slijtage, remweg, grip, etc. Het zou dom zijn om banden uit zoeken die het best presteren bij winterse omstandigheden. Die doen het dan precies een week beter en de andere 51 slechter met een beetje pech.
Leuke theoretische discussie, maar 95% van de mensen kijkt alleen naar prijs en die andere 5% kijkt grotendeels misschien nog naar slijtage en geluidsproductie, maar dan houdt het echt wel op. Laten we niet doen alsof iedere chauffeur die afweging bewust maakt.

• Marcel a
  • Nu online
Lothlórien schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:07:
Ik ben het ermee eens dat je in Nederland meer hebt aan zomerbanden dan aan winterbanden. Het ontgaat me alleen wel waarom je ook in de winter door zou willen rijden op zomerbanden, want bij lagere temperaturen zijn dit toch echt suboptimale banden. Waarschijnlijk heb je dan meer aan een halfjaarlijkse wissel tussen zomerbanden en all-seasons.
All seasons zijn eigenlijk altijd sub optimaal. Eigenlijk zijn alle banden de meeste tijd van het jaar suboptimaal. Ik ontdek door dit draadje dat ik op zomerbanden rijd en eigenlijk altijd op gereden heb. Ik heb eigenlijk nooit het gevoel dat dit extra gevaar oplevert. Ik zit elke dag op de weg.
En ik rijd door met die zomerbanden, omdat dat lukt. Waarom zou ik in oktober op winterbanden of all seasons gaan rijden als dat de meeste tijd net zo suboptimaal is als zomerbanden?
Ik heb deze week geen noemenswaardige problemen ervaren op de weg.

• targaryanwolf
Lothlórien schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:07:

De topic titel dekt de lading niet helemaal. TS wilt niet zozeer discusiëren over een winterbandenplicht, maar over een een winterbanden of all-season plicht, oftewel een verbod op het rijden met zomerbanden bij dit weer.

Dat lijkt me geen slecht voorstel trouwens.... Rijden op zomerbanden geeft extra risico, ook als je voorzichtig doet en glijden voorkomt is het verkeer onvoorspelbaar. Denk aan spelende kinderen bijvoorbeeld en gisteren was mijn vrouw nog bij een client die in 1995 had meegemaakt dat hij de berg/heuvel afgleedt. Het was dankzij een sneeuwhoop dat hij hotel de Wereld niet heeft geramd. (en toen moest zij nog naar beneden, maar dat ging goed).

En voor alle tegenstanders van een verbod, regeldruk en gebrek aan handhaving: sneeuw en ijs op het dak is losse lading en dat is ook verboden. Is het overdreven dat de wetgever daar ook iets over zegt?
Top, gaan we dan verplichten dat banden ouder dan 5 of 6 jaar vervangen moeten worden? Gaan we dan ook alle Chinese banden verbieden? Die hebben nog eens grip als er 1 druppel vocht op de weg licht. Waar ga je de grens trekken?

• Kalentum
  • Nu online
BigSmurf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:52:
Gewoon de Duitse regels invoeren. Rij je schade op wat voor wijze dan ook met zomerbanden bij winters weer (lees: (natte) sneeuw, ijzel, opvriezend wegdek), dan ben je niet verzekerd. Mogen alle zichzelf overschattende “winterbanden doen niks, mijn Max Verstappen kunsten doen 99% van het werk” zelf inschatten of het verantwoord is.
Hoe kom jij erbij dat je in Duitsland niet verzekerd zou zijn als je op zomerbanden rijdt bij winters weer? Is dat wettelijk vastgelegd ofzo?

Serieuze vraag. Ik geloof er niets van.

De verplichting tot winterbanden bij winterse omstandigheden staat in de Duitse versie van het RVV, https://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__2.html paragraaf 2 artikel 3a

In Nederland werkt het ook niet zo. Als jij bv te hard rijdt op een snelweg en daardoor een file te laat ziet en een kop-staartbotsing veroorzaakt ben je aansprakelijk, je overtreedt de RVV, maar je verzekering blijft gewoon geldig.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:23:
[...]
All seasons zijn eigenlijk altijd sub optimaal. Eigenlijk zijn alle banden de meeste tijd van het jaar suboptimaal. Ik ontdek door dit draadje dat ik op zomerbanden rijd en eigenlijk altijd op gereden heb. Ik heb eigenlijk nooit het gevoel dat dit extra gevaar oplevert. Ik zit elke dag op de weg.
En ik rijd door met die zomerbanden, omdat dat lukt. Waarom zou ik in oktober op winterbanden of all seasons gaan rijden als dat de meeste tijd net zo suboptimaal is als zomerbanden?
Het gaat goed totdat het fout gaat. Blijkbaar heb je tot nu toe mazzel gehad en je netjes aan de omstandigheden kunnen aanpassen. En het feit dat je blijkbaar niet wist op wat voor soort banden je reed zegt ook wel wat.
In 2010 lag er voor het laatst echt veel sneeuw (25cm) en ik kon toen met mijn zomerbandjes prima uit de voeten. Maar ik merk dat ik nu met mijn All seasons toch echt meer grip heb bij dit soort weer.
En vroeger was een All season een compromis, nu echt niet meer. De nieuwste all seasons van bijv. Michelin (CrossClimate 3) doen niet onder voor een normale winterband of zomerband.
Ik durf wel te stellen dat voor 80% van weggebruikers een goede all season beter is dan het hele jaar op zomerbanden rond te rijden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

De ene zomerband is ook de andere niet.
Gisteren is er hier in de straat iemand anderhalf uur bezig geweest om zijn verlaagde golfje met platte zomersloffen fatsoenlijk geparkeerd te krijgen. Dat ding had 0,0 grip en kwam niet zonder duwen van zijn plek. En als ie dan van zijn plek kwam stond ie dwars op de weg.

Ik rijd zelf 25000km per jaar op allseasonbanden. Regen, sneeuw, hitte, ik merk eigenlijk weinig tekortkomingen. Ja een zomerband zal een kortere remweg in de zomer hebben, maar net als jij met je zomerbanden in de winter minder risico's neemt doe ik dat ook met mijn allseasonbanden in de zomer. Als ik zie hoe dicht sommige mensen op hun voorligger plakken (vanmorgen ook weer)... dat ga je met geen band oplossen als dat mis gaat.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
All seasons zijn eigenlijk altijd sub optimaal. Eigenlijk zijn alle banden de meeste tijd van het jaar suboptimaal.
All seasons zijn in een Nederlandse winter juist vaker optimaal dan een winterband.

Gisteren naar het werk was wel even een avontuur; er was in mijn omgeving net richting 7cm gevallen in 2 uur tijd. Snelweg ging prima maar op de afrit en binnendoor liep het helemaal vast. Ik ben slalommend tussen gestrande vrachtwagens op het werk gekomen.

Stond vooral te kijken van die vrachtwagens; is daarvoor wel een verplichting voor geschikt rubber eigenlijk?

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 08-01-2026 10:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kalentum schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Hoe kom jij erbij dat je in Duitsland niet verzekerd zou zijn als je op zomerbanden rijdt bij winters weer? Is dat wettelijk vastgelegd ofzo?

De verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij stelt je in DE gewoon aansprakelijk voor de schade als je niet op geschikte winter-/all season banden reed bij winterse omstandigheden. Los van dat je een boete krijgt. Of jouw verzekering dan uitkeert is maar de vraag, kans is groot van niet. Dus in de praktijk ben je vaak niet verzekerd.

• Icephase

Icephase

fredkroket schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Dan wordt het helemaal een wild westen... Allemaal Keiichi Tsuchiya's in de dop. Ik heb de slipcursus goed afgerond, dus nu kan ik helemaal mijn kunnen overschatten ;).
Dat overschatten gebeurt sowieso wel... 90% van de automobilisten vindt zichzelf bovengemiddeld goed rijden. Minstens de helft van die groep is zichzelf dus behoorlijk aan het overschatten!

• Icephase

Icephase

BigSmurf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:46:
[...]
De verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij stelt je in DE gewoon aansprakelijk voor de schade als je niet op geschikte winter-/all season banden reed bij winterse omstandigheden. Los van dat je een boete krijgt. Of jouw verzekering dan uitkeert is maar de vraag, kans is groot van niet. Dus in de praktijk ben je vaak niet verzekerd.
Waar baseer je dat laatste op? Je bent gewoon verzekerd voor schade, alleen niet als je opzettelijk schade veroorzaakt. Het niet monteren van winterbanden is hooguit nalatig, maar nalatigheid is zeker niet altijd een reden voor het niet uitkeren bij schade.

• Marcel a
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Ik rijd zelf 25000km per jaar op allseasonbanden. Regen, sneeuw, hitte, ik merk eigenlijk weinig tekortkomingen.
Ik kan deze zin copy pasten en allseasonbanden vervangen voor zomerbanden. Wat ik in ieder geval leer van dit topic is om de volgende bandenwissel eens te informeren naar all seasons banden.

• squashedraven
  • Nu online
chrisborst schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Het gaat goed totdat het fout gaat. Blijkbaar heb je tot nu toe mazzel gehad en je netjes aan de omstandigheden kunnen aanpassen. En het feit dat je blijkbaar niet wist op wat voor soort banden je reed zegt ook wel wat.
In 2010 lag er voor het laatst echt veel sneeuw (25cm) en ik kon toen met mijn zomerbandjes prima uit de voeten. Maar ik merk dat ik nu met mijn All seasons toch echt meer grip heb bij dit soort weer.
En vroeger was een All season een compromis, nu echt niet meer. De nieuwste all seasons van bijv. Michelin (CrossClimate 3) doen niet onder voor een normale winterband of zomerband.
Ik durf wel te stellen dat voor 80% van weggebruikers een goede all season beter is dan het hele jaar op zomerbanden rond te rijden.
Het gaat goed tot het fout gaat, dat geld voor letterlijk alles in het verkeer.

En de meeste zomerbanden rijders (uit wat voor overweging dan ook) mitigeren door eigen gedragingen zoveel mogelijk de kans op dat het fout gaat.
Veel winterbanden rijders doen die mitigatie niet want ja winterbanden en die staan vervolgens in de rij bij de schadehersteller

• Marcel a
  • Nu online
assje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:44:
[...]
All seasons zijn in een Nederlandse winter juist vaker optimaal dan een winterband.
Dat geloof ik onmiddellijk en in de zomer zijn zomerbanden vaak optimaler dan all seasons. En zo blijven we bezig. Als ik nadenk over het klimaat van Nederland lijkt me de keuze redelijk simpel: zomer of all seasons lijkt daar in de meeste gevallen het beste bij aan te sluiten. Winterbanden sluiten er maar een beperkte periode op aan. Daar ga ik niet voor wisselen.
En sommigen doen nogal spastisch over zomerbanden. Alsof het levensgevaarlijk is om daar mee rond te rijden. Dat is het echt niet. Toen we nog niet van winterbanden hadden gehoord, reed iedereen altijd op zomerbanden. Alleen heette dat toen gewoon banden.
Oh, en ik ben 57 jaar oud. Ik kan me nog echte winters herinneren zullen we maar zeggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Marcel a op 08-01-2026 11:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Ik kan deze zin copy pasten en allseasonbanden vervangen voor zomerbanden. Wat ik in ieder geval leer van dit topic is om de volgende bandenwissel eens te informeren naar all seasons banden.
Veel mensen kunnen dat niet, want die lopen vast met hun zomerbanden of glijden gewoon zijdelings van de weg de sloot in. Ondanks aanpassen snelheid. Dat ga je met allseasonbanden in de zomer niet meemaken.

De groep die vooral de klos is, is de groep met platte brede sportieve zomersloffen. Die vreten zich helemaal vol met sneeuw of ijs, poetsen de sneeuw op het wegdek glad en daarna is het ijs op ijs en geen grip. Heb je gewoon de standaardmaat die bij je auto hoort en dan zomerbanden die gericht zijn op comfort of verbruik heb je al een stuk minder problemen.

• assje
redwing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:25:
Heel eerlijk gezegd moet je op een dag als vandaag de auto sowieso laten staan, ongeacht de banden die je eronder hebt. Aan de andere kant kon ik hier de afgelopen dagen juist weer prima met elk type band rijden. Even heel voorzichtig de straat uitrijden en daarna was alles al geveegd/gestrooid.
Maar naar mijn idee hoort de auto een keertje laten staan net zo goed bij goed anticiperen/aanpassen.
Op een dag als gisteren helpt het enorm als veel mensen gehoor aan de waarschuwing geven om het simpele feit dat de capaciteit van de wegen extreem gereduceerd wordt door langere volgafstanden en lagere snelheden.

Maar, in principe kan je met het juiste materiaal natuurlijk in alle omstandigheden rijden. Er zijn landen waar ze de helft van het jaar in dergelijke omstandigheden rijden. Ik moet ook gewoon naar mijn werk dus tenzij er een verbod is heb ik die auto toch nodig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Marcel a
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Veel mensen kunnen dat niet, want die lopen vast met hun zomerbanden of glijden gewoon zijdelings van de weg de sloot in. Ondanks aanpassen snelheid. Dat ga je met allseasonbanden in de zomer niet meemaken.
En dat heb je gecontroleerd bij al die auto's die de afgelopen dagen van de weg afgleden? Dat is een retorische vraag vanzelfsprekend, want dat heb je natuurlijk niet. De meeste auto's blijven gewoon op de weg. Een enkele glijdt er van af. Wat voor banden die hebben weten we helemaal niet.

• assje
Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:13:
En dat heb je gecontroleerd bij al die auto's die de afgelopen dagen van de weg afgleden? Dat is een retorische vraag vanzelfsprekend, want dat heb je natuurlijk niet. De meeste auto's blijven gewoon op de weg. Een enkele glijdt er van af. Wat voor banden die hebben weten we helemaal niet.
Je kan natuurlijk oeverloos doorgaan hierover maar het is een feit dat een goede winterband ongeveer de helft van de remweg heeft van een goede zomerband op sneeuw/ijs (all-else being equal).

Ongeacht of je van de weg glijdt is wat mij betreft er met extreme condities (code oranje) gewoon geen excuus om met <4mm profiel of ongeschikte banden de weg op te gaan. Als je een gecalculeerd risico wil nemen om tegen adviezen in de weg op te gaan dan is het zaak de jusite mitigerende maatregelen te nemen.

Uiteraard kan je ook nog een boom opzetten of een auto zonder ABS of andere zaken wel op de weg zou moeten zijn in die omstandigheden.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 08-01-2026 11:17 ]

• Marcel a
  • Nu online
@assje Dat bestrijdt niemand. Je slaat de keuze bij banden een beetje plat tot kortste remweg bij ijzige omstandigheden.

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Kalentum schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:30:
[...]

De verplichting tot winterbanden bij winterse omstandigheden staat in de Duitse versie van het RVV, https://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__2.html paragraaf 2 artikel 3a

In Nederland werkt het ook niet zo. Als jij bv te hard rijdt op een snelweg en daardoor een file te laat ziet en een kop-staartbotsing veroorzaakt ben je aansprakelijk, je overtreedt de RVV, maar je verzekering blijft gewoon geldig.
Het ligt inderdaad wat genuanceerder. Bij een ongeval wordt je sneller aansprakelijk gesteld als je rijdt op niet gepast rubber.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33
Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Dat maakt het onderzoek nou zo lastig. Het is achteraf onmogelijk om vast te stellen of die auto wel of niet in de sloot was beland met zomerbanden en dus ook niet wie verantwoordelijk was. De Banden? Externe factoren? Ff toch overmoedige bestuurder?

Datzelfde geld voor all season in de winter, als je remweg 10-15 langer is bij 120 km/h had je die kop staart botsing dan wel of niet kunnen voorkomen?

• redwing
BasvanS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Dat maakt het onderzoek nou zo lastig. Het is achteraf onmogelijk om vast te stellen of die auto wel of niet in de sloot was beland met zomerbanden en dus ook niet wie verantwoordelijk was. De Banden? Externe factoren? Ff toch overmoedige bestuurder?

Datzelfde geld voor all season in de winter, als je remweg 10-15 langer is bij 120 km/h had je die kop staart botsing dan wel of niet kunnen voorkomen?
Nou ja, in principe kun je wel zien hoeveel mensen gemiddeld op winterbanden rijden en ook of diegene in de sloot op zomer- of winterbanden staat. Maar echte onderzoeken daarnaar zijn maar slecht te vinden en zoals ik al eerder heb aangegeven zie ik ook geen echte daling in de ongevals-cijfers van Duitsland nadat de winterbanden verplicht werden.

[removed]

• BasvanS
ST10©DE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Het ligt inderdaad wat genuanceerder. Bij een ongeval wordt je sneller aansprakelijk gesteld als je rijdt op niet gepast rubber.
Echt? Word je in de winter afgerekend op de zomerband, maar in de zomer niet op de All-Season band die duidelijjk slechter presteerd?

Dus als er geen code geel is, of rood en ik word in de winter overwallen door een regenbui op mijn zomerbanden met 10 graden, dan moet ik betalen? Of alleen bij 7 graden? Of alleen bij 0 graden? Of alleen bij sneeuw? Snap je waar ik heen wil, ik kan me niet voorstellen dat zoiets juridisch stand houd. Is daar jurisprudentie van?

• BasvanS
redwing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Nou ja, in principe kun je wel zien hoeveel mensen gemiddeld op winterbanden rijden en ook of diegene in de sloot op zomer- of winterbanden staat. Maar echte onderzoeken daarnaar zijn maar slecht te vinden en zoals ik al eerder heb aangegeven zie ik ook geen echte daling in de ongevals-cijfers van Duitsland nadat de winterbanden verplicht werden.
Zou me verbazen als dat word bijgehouden nu het niet verplicht is!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

En je ziet zoveel mensen die dezelfde bandenmaat gebruiken voor de winterbanden dan de zomerbanden. Terwijl je in de winter juist smallere en hogere banden wilt hebben. Met onze Starlet hadden we nooit problemen in de sneeuw, die sneed overal dwars doorheen :D Met de Auris hadden we meer problemen omdat we de stalen velgen waar oorspronkelijk de zomerbanden op zaten zijn gaan gebruiken voor de winterbanden (en nieuwe mooie lichtmetalen velgen voor de zomer). Dus vooral veel bredere banden in de winter...

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:41:
En je ziet zoveel mensen die dezelfde bandenmaat gebruiken voor de winterbanden dan de zomerbanden. Terwijl je in de winter juist smallere en hogere banden wilt hebben. Met onze Starlet hadden we nooit problemen in de sneeuw, die sneed overal dwars doorheen :D Met de Auris hadden we meer problemen omdat we de stalen velgen waar oorspronkelijk de zomerbanden op zaten zijn gaan gebruiken voor de winterbanden (en nieuwe mooie lichtmetalen velgen voor de zomer). Dus vooral veel bredere banden in de winter...
Genoeg testen waaruit dit verschil dus echt verwaarloosbaar blijkt te zijn. Zou ook niet weten waarom ik nog hogere banden zou willen hebben dan nu (235/55 R18 (voor zowel zomer als winterset)).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-01 17:55
Nu de sneeuw er ligt verbaas ik me op het nieuws en onderweg van de vele (bijna) aanrijdingen
Ik woon in Zweden. Hier geldt een winterbanden-plicht (en heeft meer dan de helft (eigen observatie) spijkerbanden). Wat denk je dat hier gebeurt zodra de eerste gladde/witte dagen komen? Ja hoor, de ene na de andere auto in de greppel, snelwegen versperd door ongelukken, enz.

Je gaat het probleem niet oplossen met een banden-plicht. Veel kun je voorkomen met gedrag, en dat kun je niet vastleggen in wetten.
- is het glad/wit buiten en is je auto-trip niet strikt noodzakelijk, moet het dan?
- als je eigenlijk al een onzekere bestuurder bent, moet je dan echt de auto in om boodschappen te doen?
- is het de beste tijd om je oom en tante 100 km verderop te bezoeker als je zomerbanden hebt en het zwaar vriest?
- moet je echt door een sneeuwstorm rijden om een kantoorbaan 5km verderop te kunnen voldoen?
- ...

En vooral beseffen dat je rijkunsten niet zo goed zijn als je zelf denkt, en zelfs met degelijke rijkunsten heb je het echt niet altijd in de hand als het echt glad is. In andere woorden: besef je dat je niet goddelijk bent.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 08-01-2026 11:49 ]

• redwing
BasvanS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Zou me verbazen als dat word bijgehouden nu het niet verplicht is!
Vast niet, vandaar ook dat ik aan het zoeken was naar Duitse cijfers waar wel de winterbandenverplichting is, maar er is weinig verschil tussen voor en na te zien. Echt grote verschillen lijkt het dan ook niet te maken, maar door gebrek aan cijfers is het lastig om wat kleinere verschillen te zien.

Het enige onderzoek dat ik ooit heb gezien dat enigszins onderbouwd was, was degene van een lease-maatschappij die de cijfers van zijn winter- en zomerbanden auto's naast elkaar had gelegd. En daar kwamen niet echt grote verschillen uit, vooral dat er in de winter meer maar goedkopere schades waren (oftewel meer ongelukken op lagere snelheid)

[removed]

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
squashedraven schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:57:
[...]

En de meeste zomerbanden rijders (uit wat voor overweging dan ook) mitigeren door eigen gedragingen zoveel mogelijk de kans op dat het fout gaat.
Veel winterbanden rijders doen die mitigatie niet want ja winterbanden en die staan vervolgens in de rij bij de schadehersteller
Dat wordt wel meer geopperd hier, maar kan iemand dat ook staven met cijfers of is het gewoon een onderbuikgevoel wat je eigen ideeën tegen winterbanden bevestigd?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Vast niet, vandaar ook dat ik aan het zoeken was naar Duitse cijfers waar wel de winterbandenverplichting is, maar er is weinig verschil tussen voor en na te zien. Echt grote verschillen lijkt het dan ook niet te maken, maar door gebrek aan cijfers is het lastig om wat kleinere verschillen te zien.

Het enige onderzoek dat ik ooit heb gezien dat enigszins onderbouwd was, was degene van een lease-maatschappij die de cijfers van zijn winter- en zomerbanden auto's naast elkaar had gelegd. En daar kwamen niet echt grote verschillen uit, vooral dat er in de winter meer maar goedkopere schades waren (oftewel meer ongelukken op lagere snelheid)
Dat is iets wat me nog wel steeds verbaast, hoeveel ongelukken je ziet waarbij de auto afgesleept moet worden... Een auto in de berm, deukje/krasje in de deur/voorbumper/achterbumper, dat kan ik begrijpen, een foutje is zo gemaakt en kan hard afgestraft worden. En een auto die in de sloot terecht komt, tja, die doet het waarschijnlijk niet meer. Maar hele neuzen die aan de andere kant van de boom liggen? Dan heb je gewoon te hard gereden, met of zonder winterbanden...

• squashedraven
  • Nu online
AvAars schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Dat wordt wel meer geopperd hier, maar kan iemand dat ook staven met cijfers of is het gewoon een onderbuikgevoel wat je eigen ideeën tegen winterbanden bevestigd?
Ik heb niks tegen winterbanden hoor.
Maar heb al eerder gereageerd dat maat van mij in de autoschade werkt (N=1) en dat er momenteel en eigenlijk wel bij elke gladde dag er meer auto's met winterbanden binnenkomen dan met zomerbanden

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

squashedraven schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Maar heb al eerder gereageerd dat maat van mij in de autoschade werkt (N=1) en dat er momenteel en eigenlijk wel bij elke gladde dag er meer auto's met winterbanden binnenkomen dan met zomerbanden
Ja maar dat is ook logisch natuurlijk. Want al die mensen op zomerbanden zijn zo verstandig om überhaupt niet de weg op te gaan nu toch?

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:40
boyette schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:06:
[...]

dan veroorzaak je toch geen problemen.. goed lezen wat ik schrijf.. je reageert op iets wat ik niet schrijf
Dat het ik gelezen - problemen - maar zoals ik al aangeef, wanneer je problemen veroorzaakt maar je aan de situatie hebt aangepast, dan kun je met zomerbanden in Nederland nooit onder artikel 5 geplaatst worden.

Limbids

• FreakNL
  • Laatst online: 08:46

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Dat lijkt mij te komen doordat er teveel “vertrouwd” wordt op de winterbanden. Zoals die Tweaker die hier schreef dat hij doodleuk 130 rijdt met dit weer

• Limbids
BigSmurf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:46:
[...]
Wanneer het ongeval (in DE) voorkomen had kunnen worden of minder ernstig had kunnen zijn indien met winterbanden was gereden, dan ben je (gedeeltelijk) aansprakelijk of wordt aansprakelijk gesteld - ook wanneer jij niet de schuldige bent. Je bent gewoon verzekerd, maar - en dat is in NL ook zo - kan de verzekering (gedeeltelijk) afzien van uitkering wanneer jij (grof) nalatig bent geweest. Rijden met zomerbanden in winterse omstandigheden kan worden gezien als grof nalatig. Gewoon even Googlen en je vindt exact wat consequenties zijn van rijden met zomerbanden in winterse omstandigheden in DE.

[ Voor 4% gewijzigd door Limbids op 08-01-2026 12:17 ]

Limbids

• FreakNL
  • Laatst online: 08:46

FreakNL

Well do ya punk?

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:22:
Ik denk eerder dat het helpt om bij het rijlessen meer aan voertuigbeheersing te doen, dus verplicht slipcursus ed. Dit ook herhalen bij verlenging rijbewijs elke 10 jaar (al is dat een andere discussie)
Of gewoon defensief rijden, in zijn algemeenheid… Maar dat snappen Nederlanders niet, het is over het algemeen agressief.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-01 13:55
Je kan dit probleem ook oplossen door op jouw banden met ketting te voorzien? Nu er zo'n dikke pak sneeuw ligt. Dan is de kans op uitglijden ook veel minder

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-01 17:55
[...]

Dan moet je eigenlijk ook naar de gereden kilometers kijken per band-type met zulk soort weer. Anders zegt dit natuurlijk evenveel als dat ijs koud is.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
Natuurlijk gaat een wa verzekering niet afzien van uitkering omdat banden mogelijk niet correct zijn. Hoe komen mensen daar toch bij? Als een wa verzekering niet uitkeert door iets dat een bestuurder doet, wat heeft het dan voor zin?

ze gaan het mogelijk verhalen, maar dat is compleet iets anders. Zou ook lekker zijn, iemand rijdt mij aan, maar hd gladde bandjes en dus krijg ik mijn schade niet uitgekeerd? Wat een lariekoek.

• Limbids
[...]

Omdat mensen met winterbanden het effect daarvan dan weer overschatten. Je kunt niet alsnog 100 km/u gaan rijden met winterbanden en verwachten dat dat zonder problemen kan.

Limbids

• squashedraven
  • Nu online
Limbids schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Omdat mensen met winterbanden het effect daarvan dan weer overschatten. Je kunt niet alsnog 100 km/u gaan rijden met winterbanden en verwachten dat dat zonder problemen kan.
Precies wat ik het hele topic al aan het prediken ben

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:10
[...]

Echt? Word je in de winter afgerekend op de zomerband, maar in de zomer niet op de All-Season band die duidelijjk slechter presteerd?

Dus als er geen code geel is, of rood en ik word in de winter overvallen door een regenbui op mijn zomerbanden met 10 graden, dan moet ik betalen? Of alleen bij 7 graden? Of alleen bij 0 graden? Of alleen bij sneeuw? Snap je waar ik heen wil, ik kan me niet voorstellen dat zoiets juridisch stand houd. Is daar jurisprudentie van?
Dat kun je in principe ook toepassen op mistlichten:
Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren.
Natuurlijk is dit geen verplichting, maar het gaat mij om het opnemen van een vage term in de wegenverkeerswet. Bij mijn weten is de richtlijn voor ernstige belemmering van het zicht 200 meter, maar ik geloof dat er geen harde definitie is.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien:
Tijdens het voorjaar en de zomer mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig op zomerbanden rijden.
Dan hoef je ook geen kosten te maken want je bent altijd vrij om het gehele jaar door op redelijk geschikte banden te rijden in plaats van op banden die alleen voor de warmste maanden van het jaar echt geschikt zijn.
Ik ga er hierbij nog steeds vanuit dat de "slecht presterende" all-seasons in de zomer nog steeds beter presteren dan zomerbanden in de winter.

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
Icephase schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:03:
[...]

Beter inzetten op een verplichte slipcursus bij het rijbewijs. En iedereen elke 5 jaar op herhaling.
Winterbanden gaat niks helpen, je hebt mensen die denken 'ik heb winterbanden dus ik kan gewoon lekker doorrijden' en je hebt mensen die denken 'het heeft gesneeuwd, laat ik maar gewoon heel voorzichtig doen (ondanks winterbanden)'. Als beide groepen tegelijk op de weg zijn, ga je gevaarlijke situaties krijgen. Of je nou winterbanden of gewone banden hebt.
Die slipcursus wordt tegenwoordig wel vaker aangeboden in de lespakketten. Mijn dochter heeft afgelopen jaar haar rijbewijs gehaald. Een rijvaardigheidstraining zat inbegrepen in haar pakket. Wat leert de jeugd hier veel van!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

[...]

Dus als er geen code geel is, of rood en ik word in de winter overwallen door een regenbui op mijn zomerbanden met 10 graden, dan moet ik betalen? Of alleen bij 7 graden? Of alleen bij 0 graden? Of alleen bij sneeuw? Snap je waar ik heen wil, ik kan me niet voorstellen dat zoiets juridisch stand houd. Is daar jurisprudentie van?
Ja hoor, in Duitsland is daar genoeg jurisprudentie voor. Je kan ook een boete krijgen. Veel succes als je dat wil aanvechten in Duitsland.

Dürfen Kraftfahrer im Winter gar nicht mit Sommerreifen fahren?
Aber § 2 Abs. 3 StVO regelt, dass Kraftfahrer nur dann bei Eis, Glätte und Schnee mit ihrem Fahrzeug fahren dürfen, wenn es die entsprechende Bereifung aufweist. Die Winterreifenpflicht gilt als nur bei entsprechenden winterlichen Verhältnissen.

Was passiert, wenn ich trotz winterlicher Witterung mit Sommerreifen fahre?
Das ist zum einen sehr gefährlich, weil Sommerreifen bei Kälte, Eis und Schnee nicht so gut auf der Fahrbahn haften und einen längeren Bremsweg erfordern. Andererseits riskieren Sie ein Bußgeld, wenn Sie mit Sommerreifen unterwegs sind.

Hat das Fahren mit Sommerreifen im Winter Auswirkungen auf den Versicherungsschutz?
Ja. Wenn das Fahren mit Sommerreifen im Winter als grobe Fahrlässigkeit eingestuft wird, kann die Versicherung ihre Leistungen unter Umständen verweigern.

Die Strafe bei Sommerreifen im Winter
Tritt der wetterbedingte Fall ein, dass die Winterreifenpflicht gilt, aber Ihr Auto fährt mit Sommerbereifung umher, drohen Ihnen als Fahrer Sanktionen. In diesem Moment hat das Fahren mit Sommerreifen im Winter ein Bußgeld von mindestens 60 Euro zur Folge.

Bei Behinderung erhöht sich das Bußgeld auf 80, bei Gefährdung auf 100 und bei Unfallfolge auf 120 Euro. In einem solchen Fall haben Sommerreifen im Winter auch immer Punkte zur Folge. Unabhängig von dem Bußgeld wird jeweils ein Punkt in Flensburg vergeben.

• BasvanS
ST10©DE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Ja hoor, in Duitsland is daar genoeg jurisprudentie voor. Je kan ook een boete krijgen. Veel succes als je dat wil aanvechten in Duitsland.

*Iets duits*
Excuus, ik dacht dat je reageerde op het stukje over NL. In Duitsland is dit bekend idd. Want daar is ook de verplichting.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 20:17

Vuvuzela

My spire is forming

[...]
Schade door schuld van anderen op zomerbanden?

I served in a company of heroes.

• Kalentum
  • Nu online
ST10©DE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Dürfen Kraftfahrer im Winter gar nicht mit Sommerreifen fahren?
Aber § 2 Abs. 3 StVO regelt, dass Kraftfahrer nur dann bei Eis, Glätte und Schnee mit ihrem Fahrzeug fahren dürfen, wenn es die entsprechende Bereifung aufweist. Die Winterreifenpflicht gilt als nur bei entsprechenden winterlichen Verhältnissen.

Was passiert, wenn ich trotz winterlicher Witterung mit Sommerreifen fahre?
Das ist zum einen sehr gefährlich, weil Sommerreifen bei Kälte, Eis und Schnee nicht so gut auf der Fahrbahn haften und einen längeren Bremsweg erfordern. Andererseits riskieren Sie ein Bußgeld, wenn Sie mit Sommerreifen unterwegs sind.

Hat das Fahren mit Sommerreifen im Winter Auswirkungen auf den Versicherungsschutz?
Ja. Wenn das Fahren mit Sommerreifen im Winter als grobe Fahrlässigkeit eingestuft wird, kann die Versicherung ihre Leistungen unter Umständen verweigern.

Die Strafe bei Sommerreifen im Winter
Tritt der wetterbedingte Fall ein, dass die Winterreifenpflicht gilt, aber Ihr Auto fährt mit Sommerbereifung umher, drohen Ihnen als Fahrer Sanktionen. In diesem Moment hat das Fahren mit Sommerreifen im Winter ein Bußgeld von mindestens 60 Euro zur Folge.

Bei Behinderung erhöht sich das Bußgeld auf 80, bei Gefährdung auf 100 und bei Unfallfolge auf 120 Euro. In einem solchen Fall haben Sommerreifen im Winter auch immer Punkte zur Folge. Unabhängig von dem Bußgeld wird jeweils ein Punkt in Flensburg vergeben.
OK duidelijk, de verzerkingsmaatschappij kan het op 'grove nalatigheid' gooien en dan een deel van de schade direct op de polishouder verhalen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vuvuzela schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Schade door schuld van anderen op zomerbanden?
De meeste foto's van ongelukken die ik de afgelopen dagen gezien heb, waren eenzijdige ongevallen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat zegt toch helemaal niks? Je weet toch niet wat het actuele percentage zomer/winterbandrijders is, op de weg?

Vaak bu'j te bang!

• Icephase

Icephase

Kalentum schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:59:
[...]

OK duidelijk, de verzerkingsmaatschappij kan het op 'grove nalatigheid' gooien en dan een deel van de schade direct op de polishouder verhalen.
Wat is dan volgens jou het verschil tussen 'nalatigheid' en 'grove nalatigheid'? Voor zover ik weet, is daar in juridische zin geen onderscheid tussen. En nalatigheid ontslaat de verzekeringsmaatschappij niet van uitkering, alleen als er sprake is van opzet. En dat aantonen is behoorlijk ingewikkeld. Niemand gaat de weg op met de bedoeling om een ongeluk te veroorzaken.

• Valorian
  • Laatst online: 09:00
Wat op zich wel interessant is: als automobilist ben je vooralsnog verzekerd, ook tijdens slecht weer, zelfs bij code rood. Dat is voor iedereen vanzelfsprekend geworden, maar is het niet. Want bij de reisverzekeringen werkt het bijvoorbeeld anders: daar zijn wel degelijk uitsluitingen van toepassingen. Een negatief reisadvies (code oranje/rood) leidt vaak tot beperkte of soms zelfs helemaal geen dekkingen. Zeker als de calamiteiten direct voortkomen uit de 'onveilige situatie' waarvoor de code is afgegeven.

• sdk1985
Mirved schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Fabeltje dat winterbanden beter zijn onder de 10 graden.

"Wat blijkt? Die temperatuur is er niet. Want hoewel vaak wordt gesuggereerd dat winterbanden beter presteren bij een temperatuur van minder dan 7 graden Celsius, blijkt die bewering geen stand te houden."

Winterbanden hebben geen nut
Die temperatuur is er wel, de eindconclusie van de bron van het artikel in het ad is letterlijk dat de 7 graden regel géén onzin is.

Toevallig gebruikt AD exact dezelfde bron als het plaatje wat ik eerder had gedeeld. Alleen het ad is erg selectief in het samenvatten van de test resultaten. Een zomer band natuurlijk een geuze naam. Een zomerband is eigenlijk een regenband. Juist in de regen ga je het verschil zien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3jkA73olcOw1dNoDfQ0Q2Ief6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tGIyaNUC3sohbNJxHzh6UxNj.png?f=fotoalbum_large
Pas bij 15 graden wordt de zomerband beter bij remmen in de regen. In de video zegt hij ook "I started this test in the hope I could disprove the 7 degree rule. But you know what it turns out the multi billion tyre companies know a little bit more than me about tyres. What we learned is that summer tyres are very good in the summer and even in the dry down to 0 degrees but in the wet it starts struggling even at 7 degrees. "
De eindconclusie van de bron van je bewering deze test is dus letterlijk dat de 7 graden regel géén onzin is.

Daarnaast geven ze voor de UK het advies om in de zomer met zomerbanden te rijden en in de winter met allseason banden. Dat komt dan weer omdat de allseason banden in de regen beter functioneren dan de winterbanden, en het regent vaker dan het sneeuwt. Iets wat overigens wel is overgenomen in het artikel van het AD, ze hebben er alleen een clickbait titel van gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 08-01-2026 14:18 ]

• pagani
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Ik denk dat 99% van de rijders geen momentsleutel heeft, dus de wielen hooguit op gevoel een beetje handvast kan draaien. Daarnaast denk ik dat je de rijders (zeker van moderne auto's waar praktisch niks aan zelf te sleutelen is) schromelijk overschat.
Valorian schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:58:
Wat op zich wel interessant is: als automobilist ben je vooralsnog verzekerd, ook tijdens slecht weer, zelfs bij code rood. Dat is voor iedereen vanzelfsprekend geworden, maar is het niet. Want bij de reisverzekeringen werkt het bijvoorbeeld anders: daar zijn wel degelijk uitsluitingen van toepassingen. Een negatief reisadvies (code oranje/rood) leidt vaak tot beperkte of soms zelfs helemaal geen dekkingen. Zeker als de calamiteiten direct voortkomen uit de 'onveilige situatie' waarvoor de code is afgegeven.
Dat is waar, maar als je bij code oranje niet meer de weg op zou mogen zou er wel het een en ander aan cruciale zaken compleet instorten (zorg/ziekenhuizen/transport van voedsel etc.), zonder personeel op locatie draait dat allemaal niet.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 08-01-2026 14:17 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
Ik denk dat degene die zelf wielen wisselen zeker een momentsleutel hebben. Voor incidenteel een band te wisselen niet, ik had hem ook nooit bij me.

Daarbij is het wisselen bij een Kwikfit meestal de band wisselen op dezelfde velg en niet de hele velg. Ik dacht dat 4 velgen met banden duurder zouden zijn dan 2 keer per jaar wisselen, mooi niet dus. Net als dat ik niet meer echt zelf kan wisselen als het meer nodig is. Vaak eind november tot half maart.

Aan een auto die rijdt zie ook niet zo dat hij winterbanden heeft, tenzij hij stalen velgen heeft, dan kun je wel aannemen dat er winterbanden onderliggen.

• sdk1985
[...]

Selection bias, de zomerbanden zijn zwaar in de minderheid. In Nederland rijdt 75% op 'winterbanden' (46% allseason 29% winter) en 25% op zomerbanden.

Daarnaast zal een groter deel de rijders met zomerbanden op dit soort dagen de auto laten staan waardoor het percentage zomerbanden aanwezig op de weg nog lager uit zal vallen dan 25%.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

pagani schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat 99% van de rijders geen momentsleutel heeft, dus de wielen hooguit op gevoel een beetje handvast kan draaien. Daarnaast denk ik dat je de rijders (zeker van moderne auto's waar praktisch niks aan zelf te sleutelen is) schromelijk overschat.

[...]

Dat is waar, maar als je bij code oranje niet meer de weg op zou mogen zou er wel het een en ander aan cruciale zaken compleet instorten (zorg/ziekenhuizen/transport van voedsel etc.), zonder personeel op locatie draait dat allemaal niet.
Ja, mensen worden steeds minder zelfredzaam/lui/dommer (geef het een naam), dat is iets wat zeker is. Handige jongens spelen daar dus op in, ga in het voor- en najaar een maandje alleen maar wielen wisselen á 10 euro per wiel, dan kan je er een leuke boterham aan verdienen.
Overigens, een prima momentsleutel kost 30 euro, dus dat is geen excuus (en in het verleden deed 'iedereen' het gewoon met een ouderwetse kruissleutel, en toen liepen de wielen er ook niet spontaan af :P).

Vaak bu'j te bang!

• redwing
sdk1985 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Die temperatuur is er wel, de eindconclusie van de bron van het artikel in het ad is letterlijk dat de 7 graden regel géén onzin is.

Toevallig gebruikt AD exact dezelfde bron als het plaatje wat ik eerder had gedeeld. Alleen het ad is erg selectief in het samenvatten van de test resultaten. Een zomer band natuurlijk een geuze naam. Een zomerband is eigenlijk een regenband. Juist in de regen ga je het verschil zien;

[Afbeelding]
Pas bij 15 graden wordt de zomerband beter bij remmen in de regen. In de video zegt hij ook "I started this test in the hope I could disprove the 7 degree rule. But you know what it turns out the multi billion tyre companies know a little bit more than me about tyres. What we learned is that summer tyres are very good in the summer and even in the dry down to 0 degrees but in the wet it starts struggling even at 7 degrees. "
De eindconclusie van de bron van je bewering deze test is dus letterlijk dat de 7 graden regel géén onzin is.

Daarnaast geven ze voor de UK het advies om in de zomer met zomerbanden te rijden en in de winter met allseason banden. Dat komt dan weer omdat de allseason banden in de regen beter functioneren dan de winterbanden, en het regent vaker dan het sneeuwt. Iets wat overigens wel is overgenomen in het artikel van het AD, ze hebben er alleen een clickbait titel van gemaakt.
Ik vraag me alleen wel af wat voor soort zomerband ze hiervoor hebben gebruikt? Want deze band doet het in de regen bijna net zo slecht als op sneeuw en dat kan alleen als ie wel heel stug is/wordt. Want heel eerlijk gezegd komt dat niet overeen met de gemiddelde zomerband waar we hier op rijden. Zeker omdat de zomerbanden die we meestal zien al richting de all-seasons gaan en zelden echte 100% zomerbanden zijn (zo goed als altijd is er nl. ook gekeken naar goede regeneigenschappen)

Het komt daarbij ook niet overeen met andere testen, waarvan ik er b.v. eerder al eentje linkte waarbij de zomerband ook bij 0 graden op een vochtige weg juist beter was.

[removed]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Ja, mensen worden steeds minder zelfredzaam/lui/dommer (geef het een naam), dat is iets wat zeker is. Handige jongens spelen daar dus op in, ga in het voor- en najaar een maandje alleen maar wielen wisselen á 10 euro per wiel, dan kan je er een leuke boterham aan verdienen.
Overigens, een prima momentsleutel kost 30 euro, dus dat is geen excuus (en in het verleden deed 'iedereen' het gewoon met een ouderwetse kruissleutel, en toen liepen de wielen er ook niet spontaan af :P).
Ik ging graag 2 keer per jaar naar de Profile om de banden te wisselen. Geen gezever met op de een of andere manier die auto op een krik krijgen (veilig), die velg eraf zien te halen, nieuwe velg erop (x4), en de banden ook nog ergens op te zien slaan. Gewoon even een telefoontje: kan ik dan en dan (vaak vrijdag middag) even langskomen? Ok, tot dan! Veel makkelijker. Ok, dan zijn we maar dom en lui, maar ondertussen hebben mensen die het leuk vinden om met auto's te werken ook een baan.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
Ik heb tussen 2012 en 2015 iedere winter braaf naar winterbanden geswitched, want ja ze zaten erbij toen ik mijn eerste auto kocht. Was ook wel prettig in een auto zonder ABS en ESP en ASR en al die andere snufjes.

Mijn 2e, 3e en nu 4e auto rij ik puur op zomerbanden. Echt nog nooit problemen gehad, ergens vast gezeten of wat dan ook. Weer of geen weer ik stap in de auto naar m'n werk. Rijstijl aanpassen is ruim voldoende.

Nederland is eerder gebaat bij een verplichte slipcursus als onderdeel van rijlessen.

• squashedraven
  • Nu online
sdk1985 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Selection bias, de zomerbanden zijn zwaar in de minderheid. In Nederland rijdt 75% op 'winterbanden' (46% allseason 29% winter) en 25% op zomerbanden.

Daarnaast zal een groter deel de rijders met zomerbanden op dit soort dagen de auto laten staan waardoor het percentage zomerbanden aanwezig op de weg nog lager uit zal vallen dan 25%.
Maar gezien volgens jou winterbanden praktisch heilig zijn en je gewoon normaal kan rijden maar er toch veel meer enkelzijdige ongelukken gebeuren zal het wel iets met elkaar te maken hebben ;)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:58
-tom-562 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:35:
...
Protest!
Ja, er zijn al nieuwe momentsleutels voor €30,-, maar die zijn verre van prima te noemen. Als je wielmoeren in het bovenste kwart van het bereik liggen en je er verder niets anders mee zou doen en je na gebruik de sleutel weer netjes naar de laagste stand terug draait (wat maar al te graag vergeten wordt) is zo'n aankoop misschien nog net door de vingers te zien. Maar persoonlijk zou ik er nog liever eieren mee klutsen*.

Verder moet je bij een momentsleutel ophouden met kracht uitoefenen zodra die klikt en niet een stuk later, want te hard aangedraaid is ook niet goed. Als je wielen door zo'n knurft met een luchtsleutel zijn vastgejast, kun je het reservewiel gevoeglijk thuis laten, want dat krijg je dan onderweg toch niet meer los.
En dat is ook de reden dat het bij de auto meegeleverde wielsleuteltje zo kort is: De fabrikant weet dat de mensen er op gaan staan en zo velgen en schroefdraad vernaggelen.
Meer weten? Goed (auto)sleutelgereedschap

*met zo'n te goedkope sleutel, niet met mijn vingers

KPN is een drieletterwoord

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:14
trabant schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Protest!
Ja, er zijn al nieuwe momentsleutels voor €30,-, maar die zijn verre van prima te noemen.
[...]
Met daarin als laatste advies
-tom-562 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:35:
[...]

Koop er gewoon eentje van 3 tientjes van de Lidl of HBM. Echt ruim voldoende voor jou beoogde gebruik
_/-\o_

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pistole schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:36:
Verplichting van winterbanden lost het mentaliteitsprobleem niet op. Op winterbanden moet je ook afstand houden, snelheid eruit en anticiperen.
Gezien hoe mensen met mist rijden is dat idd wel een mentaliteitsdingetje :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Kalentum
  • Nu online
Icephase schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Wat is dan volgens jou het verschil tussen 'nalatigheid' en 'grove nalatigheid'? Voor zover ik weet, is daar in juridische zin geen onderscheid tussen. En nalatigheid ontslaat de verzekeringsmaatschappij niet van uitkering, alleen als er sprake is van opzet. En dat aantonen is behoorlijk ingewikkeld. Niemand gaat de weg op met de bedoeling om een ongeluk te veroorzaken.
"grobe Fahrlässigkeit", geen idee hoe ze dat in Duitsland zien.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

trabant schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Protest!
Ja, er zijn al nieuwe momentsleutels voor €30,-, maar die zijn verre van prima te noemen. Als je wielmoeren in het bovenste kwart van het bereik liggen en je er verder niets anders mee zou doen en je na gebruik de sleutel weer netjes naar de laagste stand terug draait (wat maar al te graag vergeten wordt) is zo'n aankoop misschien nog net door de vingers te zien. Maar persoonlijk zou ik er nog liever eieren mee klutsen*.

Verder moet je bij een momentsleutel ophouden met kracht uitoefenen zodra die klikt en niet een stuk later, want te hard aangedraaid is ook niet goed. Als je wielen door zo'n knurft met een luchtsleutel zijn vastgejast, kun je het reservewiel gevoeglijk thuis laten, want dat krijg je dan onderweg toch niet meer los.
En dat is ook de reden dat het bij de auto meegeleverde wielsleuteltje zo kort is: De fabrikant weet dat de mensen er op gaan staan en zo velgen en schroefdraad vernaggelen.

*met zo'n te goedkope sleutel, niet met mijn vingers
Ik ben gereedschapfan en hou van mooi gereedschap, maar voor mijn wielen heb ik gewoon een basic momentsleutel van de Lidl (40-210Nm). Die voldoet voor dit soort klusjes echt prima, en uiteraard berg je een momentsleutel altijd in ongespannen toestand op.
Dat je je cilinderkop er niet mee vast draait en ze het ding niet bij ASML of NASA gebruiken, lijkt mij logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 08-01-2026 15:35 ]

Vaak bu'j te bang!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:58
LordSinclair schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Met daarin als laatste advies
[...]
_/-\o_
Toevallig dezelfde poster als hierboven, ja. Als je de andere bijdragen daar doorleest, zul je moeten concluderen dat dat advies eerder de uitzondering is. Er zijn er meer die zo'n dertig-euro-ding vliegles zouden willen geven, ware het niet dat zo'n staaf ijzer dan ook ergens neer komt.
Je bent dan nog beter af met zo'n prehistorische naald met Kpm-schaal.

KPN is een drieletterwoord

• sdk1985
redwing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Ik vraag me alleen wel af wat voor soort zomerband ze hiervoor hebben gebruikt? Want deze band doet het in de regen bijna net zo slecht als op sneeuw en dat kan alleen als ie wel heel stug is/wordt. Want heel eerlijk gezegd komt dat niet overeen met de gemiddelde zomerband waar we hier op rijden. Zeker omdat de zomerbanden die we meestal zien al richting de all-seasons gaan en zelden echte 100% zomerbanden zijn (zo goed als altijd is er nl. ook gekeken naar goede regeneigenschappen)

Het komt daarbij ook niet overeen met andere testen, waarvan ik er b.v. eerder al eentje linkte waarbij de zomerband ook bij 0 graden op een vochtige weg juist beter was.
Continental Premium Contact 6.

Ding is meer dat ze normaal op fysiek op andere locaties testen. Zo uit mijn hoofd testen ze sneeuw op een circuit in Finland en nat/droog op een circuit in de UK. Bij de normale statistieken zie je de prestaties van remmen in de regen bij normale temperaturen voor die periode van het jaar. Deze specifieke test was anders dan normaal omdat ze hier in een gebouw reden waar de temperatuur in te regelen was en ze dus zomerbanden konden testen richting het vriespunt.

• redwing
sdk1985 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Continental Premium Contact 6.

Ding is meer dat ze normaal op fysiek op andere locaties testen. Zo uit mijn hoofd testen ze sneeuw op een circuit in Finland en nat/droog op een circuit in de UK. Bij de normale statistieken zie je de prestaties van remmen in de regen bij normale temperaturen voor die periode van het jaar. Deze specifieke test was anders dan normaal omdat ze hier in een gebouw reden waar de temperatuur in te regelen was en ze dus zomerbanden konden testen richting het vriespunt.
Ik ben wel eerder testen tegen gekomen waarbij ze in de kou op pad gingen met zowel winter- als zomerbanden. En dan begon er meestal pas rond het vriespunt echt een verschil op te treden waarbij de winterbanden eronder beter presteerden en erboven juist de zomerbanden.

Maar wat ik vooral apart vind is dat ze op een verschil uitkomen tussen sneeuw en regen van amper een meter. Terwijl de crossclimate eigenlijk altijd beter is dan de andere banden en pas bij +/- 10 graden onder nul de winterband hem in gaat halen.

En je ziet wel vaker zulke verschillen bij testen, en dan zie je dat een bepaalde maat band om de een of andere reden gewoon veel minder presteert.

Ik vind het trouwens een mooie test, maar aangezien er heel wat testen tegenover staan die een ander beeld laten zien vraag ik me wel af waar dat verschil dan vandaan komt. Voor de rest laat het wel goed zien dat je in Nederland gewoon voor goede all-seasons moet gaan, zeker in de winter. Want in de Nederlandse winters zit je meestal tussen de min 5 en de 15 graden.

[removed]

• sdk1985
redwing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:31:
[...]

Ik heb nu zo'n 30 jaar mijn rijbewijs en pas de laatste paar jaren heb ik winterbanden (omdat mijn vrouw nu verder weg in dorpen moet werken). Dus ik heb er aardig wat ervaring mee :+

[...]

Haha tja maar daarin zit dus precies het probleem. Je ziet dat je heel snel over de limiet van een zomerband zit. Een beetje te veel gas en je band gaat alleen maar rondjes draaien. Dat betekent niet dat het letterlijk onmogelijk is om het goed te doen, maar dat de band dus heel weinig grip heeft in die specifieke situatie.

Natuurlijk kun je leren om te rijden rond de grip limiet van een band. Maar dat is onverstandig. Sterker nog, wat als jij morgen hoort dat deze jongen die dag een ongeluk heeft veroorzaakt? Heb je hem dan een plezier gedaan? Ik denk dat hij beter thuis had kunnen blijven als hij geen banden gevoel heeft. Immers met hetzelfde gebrek aan ervaring ga je ook verrassingen krijgen met remmen en de bochten. Banden met een sneeuwvlokje (winter/allseason) hebben in specifiek die omstandigheden veel meer grip en dus veel meer marge om een inschattingsfout te corrigeren. Wat natuurlijk nooit een vrijbrief moet zijn voor onverstandig rijgedrag.
Punt blijft dat pas nadat je begint te glijden je je snelheid aan bent gaan passen. En dat aanpassen is natuurlijk goed, maar hoe je het ook wendt of keert was je daar dus te laat mee. Je komt dat soort dingen nu eenmaal tegen en niet altijd op de plekken waar je het verwacht. Er kan b.v. ook een sneeuw/ijsplaat van een vrachtwagen zijn gevallen die zorgt voor een plaatselijk glad stuk.
De nuance die ik mis is dat in mijn auto erg veel feedback geeft en ook wat bewegelijker is aan de achterkant. Er hoeft minder aan de hand te zijn om meer te voelen. Als ik daadwerkelijk te laat was geweest dan had ik een ingreep van de auto gehad (esp) om de auto recht te houden. Zo ver was het nog niet. Ik heb zelf ook geen correctie ingezet, ik heb afgewacht of de auto zou stabiliseren. Dat gebeurde vanzelf en er kwam ook geen slinger dus zat nog binnen de grip van de band. Het was meer een opstaande rand waar je vanaf schiet.

Ik vond het echter een goed voorbeeld omdat een zijdelingse verplaatsing terwijl je geen grip hebt kan resulteren in een slip. Een ongecorrigeerde slip kan dan weer resulteren in een crash. Winter/allseason banden hebben meer grip en dus en kunnen doen een hoop ellende voorkomen.

Natuurlijk is het altijd beter om niet op dat punt te komen. Voor mij was dit een onverwachtse situatie, voor ik de tunnel in reed sneeuwde het niet. Maar wat je eigenlijk niet kunt voorkomen is fouten maken. Wat je ook niet kunt voorkomen is dat andere fouten maken. Dit jaar leek ik een koplamp op mijn rijbaan te zien net voor de tunnel bij Dordrecht. Vervolgens blijkt er een auto stil te staan, zie ik de deur open gaan en stapt de bestuurder uit zijn auto de rijstrook op. Dan moet je in korte tijd een hoop regelen. Noodstop werd erg optimistisch, naast me zat een andere auto, achter me zat een auto. Je wil ook niet op het laatste moment uitwijken en dat jou achterligger die persoon dood rijdt. Gelukkig goed gekomen (en 112 gebeld met de suggestie die strook af te kruisen). Maar die man had natuurlijk in zijn auto moeten blijven zitten.

Wat je wel kunt is jezelf de beste kans geven door te proberen verstandige keuzes te maken; rijgedrag maar vooral ook materiaal en training. Materiaal is 1 van de 3 elementen. Persoonlijk zou ik training ook verplicht stellen.
En dat ad hominem, ik probeer met de praktijkvoorbeelden die hier voorbij komen aan te geven waar het naar mijn idee fout gaat. Dat lijkt me logischer dan fictieve voorbeelden te gebruiken. Maar als je het teveel op de man vind dan sorry daarvoor, want dat is absoluut niet zo bedoeld. En zoals ik al eerder aangaf, is het simpele feit dat je in zo'n topic zo'n discussie aan gaat al het bewijs dat je er beter over nadenkt dat de meeste andere bestuurders op de weg.

Ook jij gaat voorbij aan de kern van wat ik zeg. Als je zomerbanden niet vindt kunnen,maar het tegelijkertijd wel vindt kunnen om 2 keer zo hard op winterbanden te rijden is het heel simpel om natuurkundig aan te tonen dat je dan minder grip en een langere remweg hebt.

Ik zeg dus duidelijk niet dat winterbanden niet beter zijn, want daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dus wel dat je de marge die je er door krijgt zo weer kwijt bent als je het gebruikt om sneller te gaan rijden. En die marge ben je sneller kwijt dan dat je denkt (al bij zo'n 40 a 50% extra snelheid, en dat geldt ook bij lage snelheden).
Ik snap wat je zegt en ben an sich eens dat twee keer meer grip niet betekent dat je dan veilig 2x zo hard kunt rijden. Het is gewoon een hele lastige discussie omdat in de praktijk zoveel bij komt kijken dat het eigenlijk onmogelijk wordt om dat accuraat in woorden samen te vatten. En al zou dat mij lukken dan nog is mijn auto en ervaring en banden keuze weer volledig anders dan die van de buurman.

Daarnaast wisselen de omstandigheden ook constant. Ondanks dat ik sinds mijn 18e jaarlijks in de sneeuw heb gereden (wintersport) en diverse trainingen heb gevolgd (recent nog specifiek uitwijken op natte baan met EV's en zware SUV's) is elke situatie en auto toch weer net even anders. Dus ik reed gisteren avond laat voor het tanken even over de carpool plaats om daar te kijken wat de remafstand door de slush die we nu hebben van 30 naar 0. Dan weet je direct wat jouw auto doet in die omstandigheden (overigens beter dan verwacht, 1.4 seconde rem tijd en 0.61g als ik dat combineer met het gewicht van de auto).

Eindstand heb ik de afgelopen week op de snelwegen dus zowel 60 als 130+ kunnen rijden (dat mag hier na 19:00) dat gaat echt alle kanten op en is echt een kwestie van hoeveel verkeer is er, hoe ziet de weg er uit, is er gestrooid, hoe koud is het, enz.

• sdk1985
redwing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Ik ben wel eerder testen tegen gekomen waarbij ze in de kou op pad gingen met zowel winter- als zomerbanden. En dan begon er meestal pas rond het vriespunt echt een verschil op te treden waarbij de winterbanden eronder beter presteerden en erboven juist de zomerbanden.

Maar wat ik vooral apart vind is dat ze op een verschil uitkomen tussen sneeuw en regen van amper een meter. Terwijl de crossclimate eigenlijk altijd beter is dan de andere banden en pas bij +/- 10 graden onder nul de winterband hem in gaat halen.

En je ziet wel vaker zulke verschillen bij testen, en dan zie je dat een bepaalde maat band om de een of andere reden gewoon veel minder presteert.

Ik vind het trouwens een mooie test, maar aangezien er heel wat testen tegenover staan die een ander beeld laten zien vraag ik me wel af waar dat verschil dan vandaan komt. Voor de rest laat het wel goed zien dat je in Nederland gewoon voor goede all-seasons moet gaan, zeker in de winter. Want in de Nederlandse winters zit je meestal tussen de min 5 en de 15 graden.
Probleem met banden is dat ze nogal verschillend kunnen presteren. Het blijkt altijd een compromis te zijn. Zelf heb ik voor de zomer een 'performance' band die dan heel goed presteert in regen en droog. Maar de prijs die je betaalt is rolweerstand van 10.70kg/t, daar waar andere banden rond de 8 halen. In de praktijk blijkt er nog een nadeel; hij wordt erg hard onder de 15 graden. Dat ga je in zo'n test niet snel tegen komen.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste