redwing schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:31:
[...]
Ik heb nu zo'n 30 jaar mijn rijbewijs en pas de laatste paar jaren heb ik winterbanden (omdat mijn vrouw nu verder weg in dorpen moet werken). Dus ik heb er aardig wat ervaring mee
[...]
Als je in sneeuw niet wegkomt kun je niet rijden. Als je met ijs vast staat is dat een ander verhaal. Maar verse sneeuw is gewoon prima te doen. Het grootste probleem is hierin dat de meeste mensen teveel gas geven, te scherp willen sturen e.d. Hier in de straat ook iemand zijn auto (jong jochie, oude auto) gisteren nog de straat voor hem uitgereden. Die was ook bezig om met teveel gas te proberen weg te komen. Uiteindelijk de auto een halve meter vooruit geduwd om van de gladde plekken die hij gemaakt had weg te komen en daarna gewoon rustig weg gereden. Zeker zodra het rolt is dat prima te doen.
Haha tja maar daarin zit dus precies het probleem. Je ziet dat je heel snel over de limiet van een zomerband zit. Een beetje te veel gas en je band gaat alleen maar rondjes draaien. Dat betekent niet dat het letterlijk onmogelijk is om het goed te doen, maar dat de band dus heel weinig grip heeft in die specifieke situatie.
Natuurlijk kun je leren om te rijden rond de grip limiet van een band. Maar dat is onverstandig. Sterker nog, wat als jij morgen hoort dat deze jongen die dag een ongeluk heeft veroorzaakt? Heb je hem dan een plezier gedaan? Ik denk dat hij beter thuis had kunnen blijven als hij geen banden gevoel heeft. Immers met hetzelfde gebrek aan ervaring ga je ook verrassingen krijgen met remmen en de bochten. Banden met een sneeuwvlokje (winter/allseason) hebben in specifiek die omstandigheden veel meer grip en dus veel meer marge om een inschattingsfout te corrigeren. Wat natuurlijk nooit een vrijbrief moet zijn voor onverstandig rijgedrag.
Punt blijft dat pas nadat je begint te glijden je je snelheid aan bent gaan passen. En dat aanpassen is natuurlijk goed, maar hoe je het ook wendt of keert was je daar dus te laat mee. Je komt dat soort dingen nu eenmaal tegen en niet altijd op de plekken waar je het verwacht. Er kan b.v. ook een sneeuw/ijsplaat van een vrachtwagen zijn gevallen die zorgt voor een plaatselijk glad stuk.
De nuance die ik mis is dat in mijn auto erg veel feedback geeft en ook wat bewegelijker is aan de achterkant. Er hoeft minder aan de hand te zijn om meer te voelen. Als ik daadwerkelijk te laat was geweest dan had ik een ingreep van de auto gehad (esp) om de auto recht te houden. Zo ver was het nog niet. Ik heb zelf ook geen correctie ingezet, ik heb afgewacht of de auto zou stabiliseren. Dat gebeurde vanzelf en er kwam ook geen slinger dus zat nog binnen de grip van de band. Het was meer een opstaande rand waar je vanaf schiet.
Ik vond het echter een goed voorbeeld omdat een zijdelingse verplaatsing terwijl je geen grip hebt kan resulteren in een slip. Een ongecorrigeerde slip kan dan weer resulteren in een crash. Winter/allseason banden hebben meer grip en dus en kunnen doen een hoop ellende voorkomen.
Natuurlijk is het altijd beter om niet op dat punt te komen. Voor mij was dit een onverwachtse situatie, voor ik de tunnel in reed sneeuwde het niet. Maar wat je eigenlijk niet kunt voorkomen is fouten maken. Wat je ook niet kunt voorkomen is dat andere fouten maken. Dit jaar leek ik een koplamp op mijn rijbaan te zien net voor de tunnel bij Dordrecht. Vervolgens blijkt er een auto stil te staan, zie ik de deur open gaan en stapt de bestuurder uit zijn auto de rijstrook op. Dan moet je in korte tijd een hoop regelen. Noodstop werd erg optimistisch, naast me zat een andere auto, achter me zat een auto. Je wil ook niet op het laatste moment uitwijken en dat jou achterligger die persoon dood rijdt. Gelukkig goed gekomen (en 112 gebeld met de suggestie die strook af te kruisen). Maar die man had natuurlijk in zijn auto moeten blijven zitten.
Wat je wel kunt is jezelf de beste kans geven door te proberen verstandige keuzes te maken; rijgedrag maar vooral ook materiaal en training. Materiaal is 1 van de 3 elementen. Persoonlijk zou ik training ook verplicht stellen.
En dat ad hominem, ik probeer met de praktijkvoorbeelden die hier voorbij komen aan te geven waar het naar mijn idee fout gaat. Dat lijkt me logischer dan fictieve voorbeelden te gebruiken. Maar als je het teveel op de man vind dan sorry daarvoor, want dat is absoluut niet zo bedoeld. En zoals ik al eerder aangaf, is het simpele feit dat je in zo'n topic zo'n discussie aan gaat al het bewijs dat je er beter over nadenkt dat de meeste andere bestuurders op de weg.
Ook jij gaat voorbij aan de kern van wat ik zeg. Als je zomerbanden niet vindt kunnen,maar het tegelijkertijd wel vindt kunnen om 2 keer zo hard op winterbanden te rijden is het heel simpel om natuurkundig aan te tonen dat je dan minder grip en een langere remweg hebt.
Ik zeg dus duidelijk niet dat winterbanden niet beter zijn, want daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dus wel dat je de marge die je er door krijgt zo weer kwijt bent als je het gebruikt om sneller te gaan rijden. En die marge ben je sneller kwijt dan dat je denkt (al bij zo'n 40 a 50% extra snelheid, en dat geldt ook bij lage snelheden).
Ik snap wat je zegt en ben an sich eens dat twee keer meer grip niet betekent dat je dan veilig 2x zo hard kunt rijden. Het is gewoon een hele lastige discussie omdat in de praktijk zoveel bij komt kijken dat het eigenlijk onmogelijk wordt om dat accuraat in woorden samen te vatten. En al zou dat mij lukken dan nog is mijn auto en ervaring en banden keuze weer volledig anders dan die van de buurman.
Daarnaast wisselen de omstandigheden ook constant. Ondanks dat ik sinds mijn 18e jaarlijks in de sneeuw heb gereden (wintersport) en diverse trainingen heb gevolgd (recent nog specifiek uitwijken op natte baan met EV's en zware SUV's) is elke situatie en auto toch weer net even anders. Dus ik reed gisteren avond laat voor het tanken even over de carpool plaats om daar te kijken wat de remafstand door de slush die we nu hebben van 30 naar 0. Dan weet je direct wat jouw auto doet in die omstandigheden (overigens beter dan verwacht, 1.4 seconde rem tijd en 0.61g als ik dat combineer met het gewicht van de auto).
Eindstand heb ik de afgelopen week op de snelwegen dus zowel 60 als 130+ kunnen rijden (dat mag hier na 19:00) dat gaat echt alle kanten op en is echt een kwestie van hoeveel verkeer is er, hoe ziet de weg er uit, is er gestrooid, hoe koud is het, enz.