Winterbanden plicht in Nederland?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Jouw recht om met je armen te zwaaien, stopt waar mijn gezicht begint :) Mensen hebben vaak gewoon de capaciteit niet om de juiste keuze te maken en de eventuele schade komt vaak (ook) bij derden terecht.

Nee, winterbanden hoeven niet verplicht te worden. Ja, mensen die nu met zomerbanden gaan rijden vandaag zijn klootzakken.

We hoeven winterbanden niet te verplichten als men gewoon niet in de auto stapt met dit weer. Eergister op de A2 stond er enkel een lange file, omdat er 20 auto's achterstevoren stonden van mensen die de "vroeger hadden we ook geen winterbanden" mentaliteit hadden.
goed om te weten dat je mij een klootzak vindt. Ben zonder enig probleem op de zomerbandjes op het werk gekomen, geen moment een uitstapje of dat ABS moest ingrijpen. Rijden met common sense en fluwelen voet doet meer dan winterbanden

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Marcel a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Denk je dat of weet je dat?
Of ze die mentaliteit hadden of gewoon niet snugger weet ik niet ;) Maar dat zij de A2 stonden te blokkeren weet ik wel.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:06
Een verplichting kan het gevolg hebben dat veel mensen voor beide soorten banden de allergoedkoopste banden gaan gebruiken met, over het totaal gezien, veel onveiliger situatie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• squashedraven
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Of ze die mentaliteit hadden of gewoon niet snugger weet ik niet ;) Maar dat zij de A2 stonden te blokkeren weet ik wel.
Ik zie veel busjes en vrachtwagens staan, als die leeg zijn zit er geen druk op de wielen en dus snel verlies aan grip. Of mensen op winterbanden die full speed de bocht in gaan grip verliezen en vervolgens uit stilstand niet goed meer weg komen. Dit is dus 0,0 direct te linken aan gebrek aan winterbanden gezien je die informatie niet hebt

• PWM
  • Niet online

PWM

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:43:
[...]

goed om te weten dat je mij een klootzak vindt. Ben zonder enig probleem op de zomerbandjes op het werk gekomen, geen moment een uitstapje of dat ABS moest ingrijpen. Rijden met common sense en fluwelen voet doet meer dan winterbanden
En mijn oma werd 90 met enkel Cubaanse sigaren voor ontbijt. Natuurlijk komt het gros aan. Net zoals ik jaren zonder gordel kan rijden. Of in de zomer met 0.5mm op de banden door het verkeer kan gaan. Maar op het moment dat er iets onverwachts gebeurt, een fietser die 10 meter voor je onderuit gaat, is er met je fluwelen voet geen redden meer aan.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Jouw recht om met je armen te zwaaien, stopt waar mijn gezicht begint :) Mensen hebben vaak gewoon de capaciteit niet om de juiste keuze te maken en de eventuele schade komt vaak (ook) bij derden terecht.

Nee, winterbanden hoeven niet verplicht te worden. Ja, mensen die nu met zomerbanden gaan rijden vandaag zijn klootzakken.

We hoeven winterbanden niet te verplichten als men gewoon niet in de auto stapt met dit weer. Eergister op de A2 stond er enkel een lange file, omdat er 20 auto's achterstevoren stonden van mensen die de "vroeger hadden we ook geen winterbanden" mentaliteit hadden.
Het zou toch mooi zijn als je gewoon het weeralarm bij Sneeuw/gladheid kunt koppelen aan een verbod voor zomerbanden op de weg. Zo moeilijk moet dat niet zijn. Nu staat mijn leasegebakje ook gewoon op zomersloffen en vandaag ga ik dan ook de weg niet op. Gisteren kon dat prima.

De afgelopen week ben ik 3 ingehaald op de snelweg. Ik reed zelf op een zwarte, schone rijstrook maar inhalen ging via een besneeuwde linkerbaan. Dat ging 2 van de 3 x maar net goed. Als het dan wel mis gaat, ligt het dan aan mij?

Mijn stelling is dat overmoedige mensen op winterbanden minstens net zo gevaarlijk zijn als de oplettende en verstandige rijdende op zomerbanden.

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 07-01-2026 10:52 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:26

-tom-562

Oliesjeik

SinergyX schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:41:
[...]

Dit dus.

Afgelopen dagen overal mensen met volgas proberen weg te komen uit een hellende parkeerplek, welke band je ook rijd, dat is niet de manier. Zelfs een achterwiel aangedreven bmw gezien, mensen begonnen te roepen met duwen, tot iemand gewoon naar de bestuurder liep, kort praatje en na 1 poging de auto weer rustig verder kon.

Ik merk veel 'ik heb winterbanden dus ik ben veilig' reacties, maar hun rijgedrag gaat ver voorbij het punt dat winterbanden maar iets nog helpen (vol in de ankers, flink gasgeven), dat ik soms bijna denk dat mensen met zomerbanden die overdreven voorzichtig gaan rijden per saldo nog veiliger verdergaan dan hun winterbanden tegenhangers.
Hetzelfde kan je ook zeggen over de 'ik rij op zomerbanden want het valt allemaal wel mee' terwijl er gewoon honderden tests zijn die laten zien dat winterbanden/vierseizoensbanden in winterse omstandigheden gewoon echt beter en veiliger zijn.
Je rijgedrag moet je natuurlijk ten alle tijden aanpassen

Vaak bu'j te bang!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Marcel a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Maar ondertussen vind je het onnodig zelf op winterbanden te rijden.....
Heb je de rest van m'n post wel gelezen?

Op winterbanden? Ja.
Degelijke allseasons in degelijke staat (lees niet versleten/kaal)
dat bedoel ik met aangepast aan dit soort weersomstandigheden, in hoofde het aantal x / jaar dat sneeuw en ijzel bij ons ook effectief blijft liggen.

Net zoals je je rijstijl ook aanpast aan dit weer kan je ook zorgen dat je banden in orde zijn, dat hoeven daarom -voor zolang het niet verplicht is- geen winterbanden te zijn.
Zomerbanden zou ik dan ook weer niet doen dus de gulden middenweg voor onze geografische ligging is i.m.h.o. de allseason.

[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 07-01-2026 10:58 ]

• BasvanS
-tom-562 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Hetzelfde kan je ook zeggen over de 'ik rij op zomerbanden want het valt allemaal wel mee' terwijl er gewoon honderden tests zijn die laten zien dat winterbanden/vierseizoensbanden in winterse omstandigheden gewoon echt beter en veiliger zijn.
Je rijgedrag moet je natuurlijk ten alle tijden aanpassen
Weet je wat nog veel meer uitmaakt? ABS, ESP etc. Waar stop je dan met verplichtingen?

• squashedraven
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:46:
[...]

En mijn oma werd 90 met enkel Cubaanse sigaren voor ontbijt. Natuurlijk komt het gros aan. Net zoals ik jaren zonder gordel kan rijden. Of in de zomer met 0.5mm op de banden door het verkeer kan gaan. Maar op het moment dat er iets onverwachts gebeurt, een fietser die 10 meter voor je onderuit gaat, is er met je fluwelen voet geen redden meer aan.
dan heb je niet genoeg geanticipeerd als een fietser zo dicht voor je zit.

• PWM
  • Niet online

PWM

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:49:
[...]

dan heb je niet genoeg geanticipeerd als een fietser zo dicht voor je zit.
8)7 Wat doe je dan, 30 meter achter een fiets rijden de hele weg? Jij haalt geen fietsers in?

• squashedraven
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]

8)7 Wat doe je dan, 30 meter achter een fiets rijden de hele weg? Jij haalt geen fietsers in?
Op tijd naar links en met ruime afstand er rustig voorbij, niks geks aan

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:26

-tom-562

Oliesjeik

BasvanS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Weet je wat nog veel meer uitmaakt? ABS, ESP etc. Waar stop je dan met verplichtingen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet voor een verplichting. Ik zie meer in een strengere keuring m.b.t. tot ALLE banden tidjens de APK en een verbod op goedkope troep banden. DOT-code 5 jaar oud, afkeur. En laat maar zien als fabrikant dat je een minimale remvertraging van X kunt halen.

Maar ik krijg de kriebels van mensen die zichzelf overschatten (zowel op zomer- als op winterbanden), zeker als testen gewoon aantonen dat winterbanden beter werken in winterse omstandigheden

Vaak bu'j te bang!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01

ThunderNet

Flits!

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Op tijd naar links en met ruime afstand er rustig voorbij, niks geks aan
Definieer ruime afstand dan in deze? Genoeg ruimte voor de fietser om zijwaarts uit te glijden en te vallen? Dan ben je al zo'n 2,5 meter extra ruimte nodig aan de zijkant.

Winterbanden maken gewoon een giga verschil, en ja, ook met winterbanden moet je nog steeds je rijstijl aanpassen.

Gisteren hier op de besneeuwde bospaadjes geprobeerd te glijden, maar moet toch echt serieus gas geven wil dat een beetje lukken, en dan zit je al snel op snelheden boven de 60km/u. (Wel met nordic winterbanden, dus nog een stapje meer grip dan met "west-europese" winterbanden.)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• BasvanS
-tom-562 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet voor een verplichting. Ik zie meer in een strengere keuring m.b.t. tot ALLE banden tidjens de APK en een verbod op goedkope troep banden. DOT-code 5 jaar oud, afkeur. En laat maar zien als fabrikant dat je een minimale remvertraging van X kunt halen.

Maar ik krijg de kriebels van mensen die zichzelf overschatten (zowel op zomer- als op winterbanden), zeker als testen gewoon aantonen dat winterbanden beter werken in winterse omstandigheden
Wat ik net ook al aangaf in een eerdere post. Iemand die op winterbanden de grip overschat is minstens net zo gevaarlijk als iemand op zomerbanden die wel zijn snelheid aanpast aan de omstandigheden.

• squashedraven
  • Nu online
ThunderNet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Definieer ruime afstand dan in deze? Genoeg ruimte voor de fietser om zijwaarts uit te glijden en te vallen? Dan ben je al zo'n 2,5 meter extra ruimte nodig aan de zijkant.

Winterbanden maken gewoon een giga verschil, en ja, ook met winterbanden moet je nog steeds je rijstijl aanpassen.

Gisteren hier op de besneeuwde bospaadjes geprobeerd te glijden, maar moet toch echt serieus gas geven wil dat een beetje lukken, en dan zit je al snel op snelheden boven de 60km/u. (Wel met nordic winterbanden, dus nog een stapje meer grip dan met "west-europese" winterbanden.)
Hier binnen bebouwde kom zit ik met linkerkant bijna tegen de stoeprand aan, dus echt zoveel mogelijk en met een klein snelheidsverschil er voorbij, sta je ook nog wel een keer stil zelfs als je op staal rijd

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het is niet alleen afhankelijk van de banden, maar ook zeker van het gewicht van de auto.

Wij hebben hier een Seat Tarraco PHEV op winterbanden (1868KG) en een Skoda Karoq op Zomerbanden (1417KG) voor de deur staan.
Mogen jullie raden welke auto er gisteren het fijnste reed door de sneeuw.
Banden hebben beide ongeveer net zoveel profiel (6-7mm) , maar de Karoq kwam veel beter van zijn plaats, stopte beter, en ging met minder glijden door de bocht.

Tegenwoordig met al die zware (ph) EV's ken je misschien wel fijn meer druk op de banden door het gewicht, maar ook meer massa wat je op gang moet brengen, stil moet zetten en in de bochten met bjina hetzelfde bandoppervlak op de weg moet houden bij zijwaartse krachten.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
En ook het rustiger rijden is de oplossing niet als je verkeersinzicht van een pinda hebt. Te rustig rijden en verkeerde keuzes maken met afremmen zonder oog om het verkeer om je heen zijn in mijn optiek ook grote problemen in het verkeer.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MaD_co schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:59:
Het is niet alleen afhankelijk van de banden, maar ook zeker van het gewicht van de auto.

Wij hebben hier een Seat Tarraco PHEV op winterbanden (1868KG) en een Skoda Karoq op Zomerbanden (1417KG) voor de deur staan.
Mogen jullie raden welke auto er gisteren het fijnste reed door de sneeuw.
Banden hebben beide ongeveer net zoveel profiel (6-7mm) , maar de Karoq kwam veel beter van zijn plaats, stopte beter, en ging met minder glijden door de bocht.

Tegenwoordig met al die zware (ph) EV's ken je misschien wel fijn meer druk op de banden door het gewicht, maar ook meer massa wat je op gang moet brengen, stil moet zetten en in de bochten met bjina hetzelfde bandoppervlak op de weg moet houden bij zijwaartse krachten.
Sorry maar dat ligt gewoon aan je banden, ik rij in een auto met een ledig gewicht van 2150 kg en die deed het uitstekend op de winterbanden van de week, geen centje pijn. Dat ligt niet aan het gewicht van je auto.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

xminator schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:21:
In mijn optiek zou de eerste stap moeten zijn dat er een plicht komt op winterbanden voor ALLE zakelijke rijders, gezien zij ook al reeds fiscale voordelen hebben.
Een zakelijke auto privé rijden biedt helemaal geen fiscale voordelen je moet namelijk betalen voor het deel salaris in natura (het privé mogen rijden met de auto).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:05

SomerenV

It's something!

Winterbanden gaan de onkunde van mensen niet oplossen. Veel mensen hebben het verkeersinzicht van een stoeptegel en/of weten totaal niet wat te doen met gladheid. Te hard rijden, grip verliezen, vervolgens in paniek vol op de rem trappen en dan lekker passagier zijn terwijl de auto ergens op klapt...

Gisteren hier in de straat iemand die te hard op een bocht af ging en vervolgens op een geparkeerde auto in reed. Iemand die van links kwam bij een t-splitsing die te hard reed om tijdig te kunnen remmen en dus voorrang nam waar ze het niet had. Vanmorgen meerdere bumperklevers omdat ik wél voorzichtig en wat langzamer door bochten reed.

Er zijn gewoon teveel achterlijke mensen. Daar gaan winterbanden niks aan veranderen.
xminator schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:00:
En ook het rustiger rijden is de oplossing niet als je verkeersinzicht van een pinda hebt. Te rustig rijden en verkeerde keuzes maken met afremmen zonder oog om het verkeer om je heen zijn in mijn optiek ook grote problemen in het verkeer.
Je moet voorspelbaar rijden. Dus niet twijfelend, treuzelend, super voorzichtig, iedereen maar voorrang geven, zoals je veel mensen nu ziet doen.

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 07-01-2026 11:06 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• BasvanS
Mrlten schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:45:

Rond de 6:00 laat hij zien dat zomerbanden beneden de ~10 graden een langere remweg hebben dan winterbanden op nat asfalt. Op een droog wegdek wint de zomerband wel, bij elke temperatuur.

Maargoed, trek vooral je eigen conclusies :)
Dagen boven de 10 graden in de winter van 23/24: 43
Dagen zonder neerslag in gemiddelde winter: 23

Dan lijkt me de conlcusie niet zo moeilijk: het verplichten van winterbanden zorgt net zo vaak voor gevaarlijke situaties als voor veilige situaties?

Iets anders om over na te denken: In nederland rijden we gemiddeld 11-12k KM per jaar.. waarvan 3 maanden in de winter. Dat is dus 3k KM per winter. Dan kun je dus 15 jaar met een setje winterbanden doen..

[ Voor 14% gewijzigd door BasvanS op 07-01-2026 11:09 ]

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
PinusRigida schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Heb je de rest van m'n post wel gelezen?
Je rijdt toch niet op winterbanden? Ik kan er naast zitten, maar volgens mij gaf je aan op normale banden te rijden.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-01 10:45
Ik vind het knap dat we hier het over eens zijn met zijn allen dat anticiperen en genoeg afstand houden 80% (of meer) van de oplossing is voor Nederland, maar elke rit die ik maak in deze dagen zie ik nog steeds het overgrote deel van de bestuurders mooi met 70, 100, 120/130+ scheuren op besneeuwde wegen met minder dan 1 autoafstand tot de voorganger. Iets klopt niet. Ook genoeg die mij bumperkleven op de rechterbaan terwijl er twee stroken zijn, haal dan in en ga weg. Ohja en allemaal zomerbandjes, ik zie amper winter of all seasons.

[ Voor 17% gewijzigd door grasmanek94 op 07-01-2026 11:09 ]

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:14
Het belangrijkste punt is, je moet je aanpassen aan het weer.
Ik zie heel veel auto's ook wegglijden aangezien ze "winterbanden" hebben en daardoor lekker hard denken te kunnen rijden.

Verplichting gaat het hier niet bij helpen.

Zelfde dat je sneeuw van je dak moet verwijderen.

Zeker 50% van de mensen doen dit niet....

[ Voor 17% gewijzigd door corporalnl op 07-01-2026 11:09 ]

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 15:22
BounceMeister schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:
Ook de NS zou eens moeten gaan kijken hoe ze treinen laten rijden in de Alpenlanden, daar kunnen ze vast nog wat van leren.
NS en Prorail willen het geld niet uitgeven om onder alle omstandigheden goed te kunnen blijven rijden.

Prorail : Er is oa bewust bespaard op wissel verwarmingen , er is bewust bespaard op noodmaatregelen als sneeuwploeg / wegsleeplok / rijdraadschraper. Men legt liever de boel plat dan dat men maatregelen neemt die alle risico's niet voor de volle 100% wegnemen. Onderhoudscontracten zijn totaal uitgekleed en aannemers hebben mede daardoor geen personeel paraat om extra standby te staan bij dit soort weer op kritieke punten.

NS : Modern reizigersmaterieel kan heel slecht tegen vooral stuifsneeuw, heeft vaak te weinig stroomafnemers en kan te slecht tegen spanningswisselingen als gevolg van ijzel/ijs op de bovenleiding. Bovendien is er te weinig flexibiliteit om personeel en materieel bij te sturen bij problemen.

Reken vooral niet op het OV de komende periode ;)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

BasvanS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Dan lijkt me de conlcusie niet zo moeilijk: het verplichten van winterbanden zorgt net zo vaak voor gevaarlijke situaties als voor veilige situaties?
Nee, want zo simpel is het niet te stellen. De dag temperatuur is natuurlijk niet heel relevant. Het gaat om de temperatuur wanneer je op de weg bent. En de meeste kilometers worden gereden in de vroege ochtend, wanneer het nog koud is, en in de avond, wanneer het weer afkoelt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 19:56
Marcel a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:04:
Ik verwonder me altijd wat over die winterbandendiscussie: zodra er ook maar één vlokje sneeuw valt staat er 500 km file. Als je in de file staat maakt het niet zoveel uit welke banden je gebruikt.
Voor degene die in de file staat maakt het niet uit. Maar die file wordt veroorzaakt doordat een idioot niet op de goede banden rijdt en/of/vooral zijn gedrag niet goed aanpast aan de omstandigheden.

Echt, het valt me altijd weer op hoe weinig afstand mensen houden bij sneeuw. Rij je 50 op een ongestrooide landweg waar je normaal 80 mag. Ik vind 50 al erg hard als er sneeuw ligt en niet gestrooid is. Maar voor je het weet heb je weer een idioot in je nek. Ik heb deze winter al een paar keer bijna stilgestaan (extra langzaam rijden om het punt te maken) en zelfs m'n mistlamp gebruikt, maar ze snappen het gewoon niet. Ik gun die mensen een enkele reis naar de dichtstbijzijnde sloot.

En dan die filmpjes op Facebook van vrachtwagens die op de snelweg personenauto's inhalen. In het commentaar vinden mensen de chauffeurs van de personenauto's dom, want ze rijden te langzaam. Zij kunnen natuurlijk wel flink doorrijden met hun winterbanden. Maar dat zijn wel de eerste mensen die in de sloot terechtkomen. Je snelheid en gedrag aanpassen is echt veel belangrijker dan het soort banden onder je auto.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

grasmanek94 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:07:
Ik vind het knap dat wie hier het over eens zijn met zijn allen dat anticiperen en genoeg afstand houden 80% (of meer) van de oplossing is voor Nederland, maar elke rit die ik maak in deze dagen zie ik nog steeds het overgrote deel van de bestuurders mooi met 70, 100, 120/130+ scheuren op besneeuwde wegen met minder dan 1 autoafstand tot de voorganger. Iets klopt niet.
Het verstand van mensen hier ligt over het algemeen wat hoger dan het verstand van de gemiddelde Nederlander :+ Als je ook ziet hoeveel mensen met een pak sneeuw op het dak rondrijden... Te kansloos voor woorden.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-01 15:55
Misschien moeten we ipv winterbanden verplicht te maken, simpelweg verplichten dat mensen verstandig rijden naar de omstandigheden, genoeg afstand houden, niet gaan bumperkleven, knipperlichten gebruiken, juiste verlichting voeren...

Oh wacht dat hebben we al. En zelfs daar kan men zich niet aan houden!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-01 18:12
Ken bijna niemand die geen winterbanden heeft de ene helft heeft lease en daar zitten winterbanden al in en de andere helft heeft het ook anders kan je niet op wintersport, want in Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland is het gewoon verplicht.

Zelf rijd ik dus altijd op winterbanden in de winter dat is prima maar vooral de zomerbanden maken mij pas echt blij als je voelt hoeveel grip een setje verse P Zero banden hebben in de zomer dat is echt genieten, dan wil je sowieso nooit meer op die all season troep rijden.

• BasvanS
ThunderNet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Nee, want zo simpel is het niet te stellen. De dag temperatuur is natuurlijk niet heel relevant. Het gaat om de temperatuur wanneer je op de weg bent. En de meeste kilometers worden gereden in de vroege ochtend, wanneer het nog koud is, en in de avond, wanneer het weer afkoelt.
Het warmste moment van de dag is als iedereen weer naar huis rijd tussen 16 en 18. Maar het is idd relatief koud als iedereen weer naar kantoor gaat.

Dat geld omgekeerd ook. ik ga met zomerbanden niet de weg op als het echt hard sneeuwt. dus als er 3 sneeuwdagen zijn betekend het niet dat ik 3 x extra risico loop.

Het punt blijft: Het weer is in nederland niet extreem genoeg voor een verplichting.

[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 07-01-2026 11:12 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
BasvanS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:05:

Iets anders om over na te denken: In nederland rijden we gemiddeld 11-12k KM per jaar.. waarvan 3 maanden in de winter. Dat is dus 3k KM per winter. Dan kun je dus 15 jaar met een setje winterbanden doen..
Daarom zijn all-season banden gemiddeld voor de winter in Nederland ook beter/veiliger dan winterbanden.

De enige uitzondering waarin winterbanden het winnen van all-season zijn huidige omstandigheden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 15:22
-tom-562 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Dat pleit dan vooral nog meer voor een all season band, want wie rijdt nou 2 sets banden compleet op in die korte periode ?

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:36
Ik vind @petertje30 wel lekker makkelijk, wat stelling posten, vervolgens iedereen laten reageren en zelf nul bijdragen aan het topic.

• squashedraven
  • Nu online
sowieso mag een band tot 3 jaar na productiedatum nog als nieuw verkocht worden, dus dan mag je maar 2 jaartjes rijden terwijl de banden nog hartstikke goed zijn dan (ook qua droogtescheuren, uitharding etc.)

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Marcel a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Je rijdt toch niet op winterbanden? Ik kan er naast zitten, maar volgens mij gaf je aan op normale banden te rijden.
Je zit er idd. naast. (tenzij je allseasons bedoelt met "normale banden"? voor mij zijn "normale banden" zomerbanden) dus lees nog 's:
PinusRigida schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:34:
Zelf koop ik nooit zomerbanden, alleen maar all-seasons...
...
Momenteel liggen er op de wagen Continental AllSeasonContact 2
Allseasons ≠ zomerbanden

...en voordat je me woorden in de mond legt: JA winterbanden zijn superieur aan allseasons in wintercondities, dat betwist ik niet.
Dus nogmaals:
Aangepaste banden met dit weer = geen zomerbanden, desondanks vind ik winterbandenverplichting onnodig (in NL en BE)
Is het zo duidelijk?

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 07-01-2026 11:30 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

BasvanS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Dat geld omgekeerd ook. ik ga met zomerbanden niet de weg op als het echt hard sneeuwt. dus als er 3 sneeuwdagen zijn betekend het niet dat ik 3 x extra risico loop.

Het punt blijft: Het weer is in nederland niet extreem genoeg voor een verplichting.
Dan is een verplichting toch geen probleem?

Tenminste, zoals ze dat hier in SE hebben. Tussen 1 december en 31 maart moet je winterbanden hebben bij winterse omstandigheden. O.a. een politie-agent mag beslissen ter plekke of het winterse omstandigheden zijn of niet.

• Marcel a
  • Nu online
PhilipsFan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Voor degene die in de file staat maakt het niet uit. Maar die file wordt veroorzaakt doordat een idioot niet op de goede banden rijdt en/of/vooral zijn gedrag niet goed aanpast aan de omstandigheden.
Tsja, als dat je wereldbeeld is. Ongelukken gebeuren. Niet alleen doordat mensen zich idioot gedragen of op de verkeerde banden rijden. Ik rijd dagelijks naar mijn werk en mijn oprit afkomen en de wijk uitrijden is een groter probleem dan rijden op de weg. Die is namelijk behoorlijk schoon.

• squashedraven
  • Nu online
ThunderNet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Tenminste, zoals ze dat hier in SE hebben. Tussen 1 december en 31 maart moet je winterbanden hebben bij winterse omstandigheden. O.a. een politie-agent mag beslissen ter plekke of het winterse omstandigheden zijn of niet.
het probleem is dat we niet alles moeten verplichten/verbieden om de snowflakes (see what i did there) zo veilig mogelijk te houden.

• BasvanS
ThunderNet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Dat was letterlijk mijn eerste post in dit topic: Coder Oranje voor gladheid: Winterbanden/All-Season (van max 5 jaar oud en met 4 mm profiel_) verplicht.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:15:
[...]

het probleem is dat we niet alles moeten verplichten/verbieden om de snowflakes (see what i did there) zo veilig mogelijk te houden.
Het is ook om de niet-snowflakes te beschermen. Ik zit er niet op te wachten dat er iemand achterop mij klapt omdat diegene dacht dat het wel mee zou vallen. Of toch wel echt op kantoor moest komen vandaag, etc. etc.

• squashedraven
  • Nu online
ThunderNet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Het is ook om de niet-snowflakes te beschermen. Ik zit er niet op te wachten dat er iemand achterop mij klapt omdat diegene dacht dat het wel mee zou vallen. Of toch wel echt op kantoor moest komen vandaag, etc. etc.
dat risico loop je ook in de zomer. Schade wordt dan verhaald auto gerepareerd etc. en verder met je leven

• Kalentum
  • Nu online
Vraagje: Wie weet wat het effect van een verplichting van winterbanden is op:

- Het aantal aanrijdingen
- Het aantal gewonden
- Het aantal doden

Zodra we dat weten kunnen we het hebben over wettelijke maatregelen.

Heeft iemand dit soort data uit Zweden of Duitsland?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

nachtnet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:13:
Ik vind @petertje30 wel lekker makkelijk, wat stelling posten, vervolgens iedereen laten reageren en zelf nul bijdragen aan het topic.
Maar dat was toch letterlijk zijn bedoeling? :P

Ik pak een kop koffie en ga genieten van jullie meningen en ideeën over het volgende

Nergens zegt hij reageren/bijdragen, enkel genieten van meningen en ideeën :D

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
NiGeLaToR schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:21:
@redwing laat je auto dan ook wel staan bij sneeuw. Want een topic vol projectie waarom zomerbanden bij nattigheid prima zijn (mits maximaal profiel, maarja, mensen rijden door tot 1,2mm en dan zijn het ook bij nat weer gewoon net slicks) doet niets af aan het feit dat precies met dit weer winterbanden toevallig wel veel beter zijn :+
Heel eerlijk gezegd moet je op een dag als vandaag de auto sowieso laten staan, ongeacht de banden die je eronder hebt. Aan de andere kant kon ik hier de afgelopen dagen juist weer prima met elk type band rijden. Even heel voorzichtig de straat uitrijden en daarna was alles al geveegd/gestrooid.
Maar naar mijn idee hoort de auto een keertje laten staan net zo goed bij goed anticiperen/aanpassen.

[removed]

• Marcel a
  • Nu online
Ik weet niet eens wat voor banden ik heb. Geen winterbanden, dat weet ik dan weer wel.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Kalentum schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:21:
Vraagje: Wie weet wat het effect van een verplichting van winterbanden is op:

- Het aantal aanrijdingen
- Het aantal gewonden
- Het aantal doden

Zodra we dat weten kunnen we het hebben over wettelijke maatregelen.

Heeft iemand dit soort data uit Zweden of Duitsland?
17% van de ongevallen in de zomer, mede-veroorzaakt door mensen die nog steeds op winterbanden rijden (want ongeveer 7% is).

Daarnaast finse studie, 83% minder dodelijke ongelukken als er studded tyres gebruikt zouden zijn ipv friction-däck.

Kan alleen nog oude studie vinden die claimt rond de 14% minder dodelijke ongevallen door gebruik van winterbanden gedurende de volledig verplichte periode.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Lol... grappig om heel deze discussie weer te zien, In 2008 opende ik de discussie met het eerste winterbanden topic :+

Ik heb deze keer weinig toe te voegen aan de discussie. Degene die ten tijde van de eerste discussie pasgeboren waren mogen nu ook autorijden en meedenken ;). Blijkbaar is het een discussie waar blijkbaar niemand uitkomt.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• redwing
Aldusso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Maar allang achterhaald artikel.. Je hoeft geen winterbanden te nemen maar deze opmerking ''voegen verder niets toe' is gewoon onzin.
Wat is er achterhaald aan dan? Want winterbanden werken zeker beter op ijs/sneeuw, maar gezien het weer dat we in Nederland hebben heb je dat niet zo vaak. En als je naar de hele winter kijkt (december t/m februari) zal een zomerband minstens net zo goed zijn (kijk alleen al naar afgelopen december)

Zoals ik al eerder aangaf, zie je dit soort topics niet voor niets iedere keer opduiken als het een keer sneeuwt. Maar over een paar weken hoor je er niemand over dat de winterbanden tijd wel weer voorbij is.

[removed]

• redwing
ThunderNet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:29:
[...]

17% van de ongevallen in de zomer, mede-veroorzaakt door mensen die nog steeds op winterbanden rijden (want ongeveer 7% is).

Daarnaast finse studie, 83% minder dodelijke ongelukken als er studded tyres gebruikt zouden zijn ipv friction-däck.

Kan alleen nog oude studie vinden die claimt rond de 14% minder dodelijke ongevallen door gebruik van winterbanden gedurende de volledig verplichte periode.
Alleen zegt zo'n studie naar mijn idee helemaal niets over Nederland. Dat je in de huidige buien veel beter af bent met winterbanden zal niemand ontkennen. Maar hier hebben we normaal gesproken hooguit een weekje echt last van de sneeuw, terwijl het daar over maanden gaat, waarbij tussendoor de wegen ook niet meer sneeuwvrij worden.

[removed]

• redwing
ThunderNet schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Tja, zo zit ik er niet op te wachten dat er eentje in mijn zijkant klapt omdat ie dacht dat zijn winterbanden wel grip zouden hebben. Daarbij houden de mensen nog steeds zo weinig afstand dat zelfs met winterbanden niemand op tijd kan remmen als er echt iets gebeurd.

[removed]

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 12:12

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Mrlten schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:45:
Voor mensen die denken dat winterbanden alleen nut hebben in de sneeuw dan heb ik deze test voor je:

[YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c]

Rond de 6:00 laat hij zien dat zomerbanden beneden de ~10 graden een langere remweg hebben dan winterbanden op nat asfalt. Op een droog wegdek wint de zomerband wel, bij elke temperatuur.

Maargoed, trek vooral je eigen conclusies :)
Tegenwoordig zijn de all-season banden (zeker als je de toppers hebt) zo goed dat we eigenlijk - zeker in Nederland - de zomerbanden eruit zouden moeten gooien en volledig op de all-season banden over moeten gaan. Interessant maken door b.v. te subsidiëren of een boete (zoals de terugleverboetes bij zonnepanelen) op zomerbanden!

Ikzelf heb al paar jaar - met wissel in november/april - winterbanden en ben er dit jaar erg blij mee! Gister zonder problemen en glijden gereden en vandaag dus gewoon niet de weg op zoals geadviseerd. Morgen weer naar de baas, heb er met mijn winterbanden vertrouwen in dat dat goed gaat komen.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
True schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Een zakelijke auto privé rijden biedt helemaal geen fiscale voordelen je moet namelijk betalen voor het deel salaris in natura (het privé mogen rijden met de auto).
De verplichting en de kosten die daaruit voortvloeien moet de werkgever dragen, niet de werknemer. Ik heb het dan ook over de fiscale voordelen die de werkgever heeft.

Dat je dan privé gaat rijden en daarover voordelen hebt en dan alsnog belasting moet afdragen is meer dan logisch. Daar gaat dit dan ook niet over.

• redwing
grasmanek94 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:07:
Ik vind het knap dat we hier het over eens zijn met zijn allen dat anticiperen en genoeg afstand houden 80% (of meer) van de oplossing is voor Nederland, maar elke rit die ik maak in deze dagen zie ik nog steeds het overgrote deel van de bestuurders mooi met 70, 100, 120/130+ scheuren op besneeuwde wegen met minder dan 1 autoafstand tot de voorganger. Iets klopt niet. Ook genoeg die mij bumperkleven op de rechterbaan terwijl er twee stroken zijn, haal dan in en ga weg. Ohja en allemaal zomerbandjes, ik zie amper winter of all seasons.
Tweakers is niet echt een doorsnede van de bevolking, zeker niet als je naar een topic kijkt als dit. Degene die hier posten denken na over wat ze doen en zullen daarmee al bij de top van de rijders zitten die dus wel nadenken en anticiperen waar nodig. Dat niet iedereen het met elkaar eens is doet daar niets aan af. Uiteindelijk heb ik liever iemand met zomerbanden die iets te rustig voor me rijdt dan iemand op winterbanden die op mijn achterbumper hangt.

[removed]

• redwing
Rene schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:31:
Lol... grappig om heel deze discussie weer te zien, In 2008 opende ik de discussie met het eerste winterbanden topic :+

Ik heb deze keer weinig toe te voegen aan de discussie. Degene die ten tijde van de eerste discussie pasgeboren waren mogen nu ook autorijden en meedenken ;). Blijkbaar is het een discussie waar blijkbaar niemand uitkomt.
Ik voel me nu plotseling wel weer heel erg oud :'(

[removed]

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 11:28
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de cijfers. Het wordt vaak gezegd; wel of geen winterbanden maakt geen wezenlijk verschil met ongelukken in winters weer. Maar is dat ook echt zo? Hoeveel mensen die uit de bocht vliegen of brokken maakten de afgelopen dagen hadden winterbanden?

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 17:45
Mooie discussie en om het nog leuker te maken kies ik in de wintermaanden niet voor winterbanden. Maar voor all season banden. ..

In de zomer rij ik op 19 inch met Goodyear Eagle F1 assymetric 6. Super (sportieve) band maar weinig grip bij lagere temperaturen. In het najaar monteer ik dan een setje 18 inch Hankook Kinenergy 4S2. Ook door sneeuw is dit een goede band en maar zonder het sompige gevoel van een winterband. Nog wel sportief maar toch is het rubber zacht genoeg voor lagere temperaturen. Deze band heeft ook gewoon een rating als winterband omdat ik nog wel eens in Duitsland kom

Mocht je regelmatig op wintersport gaan zou ik wel voor een winterband kiezen maar voor de Nederlandse winter is een goede all season een mooie oplossing. Het hele jaar daar all season rijden zie ik gezien mijn rijstijl niet zitten maar dat kan voor heel veel mensen een prima oplossing zijn.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:14
Travelan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:54:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de cijfers. Het wordt vaak gezegd; wel of geen winterbanden maakt geen wezenlijk verschil met ongelukken in winters weer. Maar is dat ook echt zo? Hoeveel mensen die uit de bocht vliegen of brokken maakten de afgelopen dagen hadden winterbanden?
Ik denk dat die getallen nog tegenvallen gezien vanuit de winterbanden.
Er zullen wellicht meer mensen met zomerbanden de auto laten staan.
Mensen met zomerbanden zullen (in het algemeen) rustiger rijden, waardoor de tik ook zachter is en daarmee de schade minder.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:11
squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:05:
met sneeuwkettingen op de snelwegen hier? mag je daarna alles opnieuw asfalteren. Sneeuwkettingen voegen echt niks toe in ons platte landje zeker niet voor die ene week dat de condities wat minder zijn.

We moeten niet alles willen oplossen met technische dingen zoals winterbanden en sneeuwkettingen etc. Gewoon common sense doet al wonderen hier in nederland. Helaas zit dat er tegenwoordig niet meer in
Vandaar mijn vermelding van sneeuwsokken, werkt in veel omstandigheden blijkbaar prima, maakt het asfalt niet kapot en zou met zomerbanden niet verkeerd zijn.

Vooral in gevallen met matige sneeuwval en geen winterbanden.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-01 13:42

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Tja wat zal ik zeggen .. op dit moment wordt het kaf gescheiden van het koren. Zei die met hun wagen in de kreukels liggen hebben zichzelf, de banden, de auto, de techniek, de wegen of hun eigen kunnen duidelijk onder/overschat. :/

Rijden onder winterse omstandigheden vergt allereerst gezond verstand en kalmte. Maar de Nederlanders hebben altijd haast, werkenwerkenwerken, alles moet vlugvlugvlug, ik heb haast dus iedereen moet maar aan de kant want ik moet erdoor! Ik heb een dure auto met tientallen elektronische snufjes, mij kan niets gebeuren!
Op Nu.nl staat ook een filmpje van een rij sneeuwschuivende vrachtwagens op de snelweg en dan zie je hoe die auto's zich daar nog schuin tussendoor wurmen .. jongens kommop!! Wtff .. waar ben je mee bezig? :F

Maar die nieuwe auto's en al die technieken vervreemden ons van het rijden, ze maken de afstand tussen jouw ledematen en het asfalt alleen maar groter en bovendien geven ze een vals vertrouwen in de auto, de situatie en eigen kunnen. En dan gehaast zijn is een killer..

Winters weer vraagt om finesse, een kalme input en vooruitkijken en anticiperen. Iedereen kan op een gladde weg hard rechtuit rijden, maar zodra er een bocht komt, een helling, een ander wegdek, of er een onverwachte situatie verschijnt dan ben je de sigaar. Tip 1 is altijd snelheid eruit halen! Tip 2 alle inputs geleidelijk, langzaam wegrijden, langzaam/weinig sturen, voorzichtig remmen/uitrollen etc.

Verder zit er heel veel verschil in rubber. Het verschil tussen een A-merk zomerband of een hupsieflupsie merk is gigantisch. En dat is met winterbanden/all-season banden idem!
Ik zeg het altijd maar zo; het enige contact tussen jouw auto met de weg, zijn die 4 kleine rubbervlakken die het asfalt raken. Bezuinig -nooit- op rubber. Je bespaart misschien tientjes, maar als je in de kreukels ligt sla je jezelf voor de kop en is het leed vele malen erger!

En ja voor 2 winterdagen is de aanschaf van winterbanden wel duur, maar als je ze gewoon aan de kant zet als je ze niet nodig bent slijten ze ook niet. En rij er niet -zoals half Nederland- het godganse jaar op door! Echt .. wie zijn die stumperds? 8)7 De minimaal aanbevolen profieldiepte voor winterbanden is trouwens 4mm ipv de wettelijke 1,6mm dus ze zijn eerder "op hun eind" dan een zomerband. Al zou ik ook niet graag met 1,6mm door de regen willen rijden.. aquaplanning heb je zomaar, ook bij meer profiel. Dus alles onder 3mm is imho rijp voor vervanging.

Dus kortom, nooit besparen op banden want een nieuwe auto is duurder .. en je gezondheid, het leven van jou en je passagiers is nog veel waardevoller.

Als je niet de weg op hoeft, lekker thuisblijven. Moet je wel de weg op, ga dan op tijd weg en geef je over aan de situatie. Ik denk maar zo, de baas heeft je liever heelhuids en wat later op het werk dan helemaal niet.
Rij kalm en voorzichtig, anticipeer en laat je niet opnaaien.

En ondanks dat het officieel niet mag, zoek een verlaten parkeerplaats en probeer eens wat dingen uit! Iedere auto is anders, ik vind het erg belangrijk om te weten hoe het voelt in de sneeuw wanneer een auto glijdt. En glijden hoeft nog niet eens zo erg te zijn .. met een beetje glibberen en gassen kun je ook prima van A naar B komen, niet in paniek raken .. verse sneeuw geeft ergens meer grip dan je denkt .. maar als het helemaal is platgereden wordt het oppassen geblazen! En kijk op een natte weg of er spray vanachter de banden van je voorganger komt .. want dan is het water en zal er gestrooid zijn .. zodra de spray ophoudt is het wegdek bevroren! IJzel is ronduit levensgevaarlijk .. niet eens aan beginnen! Alles boven de 20km/u is gevaarlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-01-2026 12:19 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Valorian
  • Laatst online: 09:00
Travelan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:54:
Vergeet niet dat winterbanden in de regen / nat wegdek bij 6 graden of warmer juist sléchter presteren dan zomerbanden. Dus misschien dat er in écht winters weer zoals nu meer ongelukken zijn met zomerbanden, logisch. Maar overall genomen wordt dat mogelijk weer 'rechtgetrokken' door de volksstammen die van november tot maart op winterbanden rijden terwijl het hier nauwelijks de 0-5 graden aantikt en nog veel minder vaak echt vriest.

Ik heb daarom gekozen voor all seasons, en dan wel voor de beste variant (er zijn drie typen die in bijna alle tests het hoogste komen, van uit mijn hoofd pirelli, michelin en continental). Even een dure aanschaf en het slijt iets sneller dan zomerbanden, maar in de zomer komen ze héél dicht op zomerbanden-prestaties en in echt winters weer komen ze ook behoorlijk ver in de buurt van echte winterbanden. En in al die druilerige net-niet maanden is het veel beter dan winterbanden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:50
redwing schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Tweakers is niet echt een doorsnede van de bevolking, zeker niet als je naar een topic kijkt als dit. Degene die hier posten denken na over wat ze doen en zullen daarmee al bij de top van de rijders zitten die dus wel nadenken en anticiperen waar nodig. Dat niet iedereen het met elkaar eens is doet daar niets aan af. Uiteindelijk heb ik liever iemand met zomerbanden die iets te rustig voor me rijdt dan iemand op winterbanden die op mijn achterbumper hangt.
Precies, de tientallen van de weg gegleden auto's langs de snelweg een paar dagen geleden getuigen er weer van hoe het is gesteld met het inzicht van mensen in generieke zin.

Tegelijkertijd: dit is wat het is, tis ons weer en ons gedrag en als ik LinkedIn open, allemaal d-r-a-m-a. Daar leven we toch voor, de aandacht, iedereen die anderen vertelt wat ze verkeerd doen, zich hadden moeten voorbereiden (heb hier in NH in geen vijf jaar sneeuw gezien) en hoe het toch kan dat als er 'een paar cm ligt' alles stopt met werken. Allemaal geneuzel om niets, want er ligt niet een paar cm en alles is helemaal niet gestopt, alleen werkt ook niet alles zoals voorheen. Als iedereen met een mening zelf ff een paar uurtjes sneeuw gaat scheppen, is dit alles zo weer voorbij :)

Ps; waarom heeft niemand het over winterbanden voor vrachtauto's, want die staan blijkbaar vast in tunnels :+ Of winterbanden voor treinen, 365 dagen per jaar verwarmde wissels en winterbanden voor vliegtuigen. Onbegrijpelijk :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

NiGeLaToR schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:22:
Ps; waarom heeft niemand het over winterbanden voor vrachtauto's, want die staan blijkbaar vast in tunnels :+
Heb ik ook over nagedacht .. ik vermoed
1. de kosten, die zijn gigantisch voor 10 of meer banden soms (trailer moet ook anders komt die je voorbij).
2. zachter rubber met lamellen slijten er direct onderweg door de gigantische wrijving/belasting.

p.s. ik woon daar toevallig :+ .. dat stuk A32 zit je opgesloten tussen 2 kuilen onder de vaart door .. je kunt geen kant op .. ik ga altijd met voldoende vaart naar beneden want anders kom je inderdaad niet meer de heuvel op .. en zelfs met de auto vind ik het soms al spannend! Dus die vrachtauto's snap ik helemaal .. totaal weer onderschat door het rijk/provincie!
Of winterbanden voor treinen, 365 dagen per jaar verwarmde wissels en winterbanden voor vliegtuigen. Onbegrijpelijk :7
NS moet zich kapotschamen .. wtf .. kijk hoe ze het doen in Noorwegen en Zweden .. wtf |:(

Vliegtuigen kan ik niet helemaal beoordelen, maar in het buitenland gebruiken ze vrachtwagens met jetmotoren erop die het asfalt schoonblazen/verwarmen .. denk niet dat wij die hebben want wij hebben toch nooit sneeuw :')

[ Voor 33% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-01-2026 12:32 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Valorian
Alles draait om geld. Als we als maatschappij met zijn allen willen dat we 24/7 365 dagen per jaar op de weg kunnen rijden, de wissels werken, etc dan kán dat. Maar dan betalen we wel een hoge prijs voor die 355 dagen dat het eigenlijk niet nodig is. Dat willen we niet, dus nemen we het risico op die paar gedoe-dagen maar op de koop toe. En terecht, het zou echt onzinnig zijn om te investeren in een soort alpen-land achtige resources voor die paar sneeuw-dagen, dat kost ons ongeloofelijk veel geld en mensen die we ook in plekken kunnen investeren waar elke dág de nood hoog is (zorg, onderwijs, politie, etc)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Valorian schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:28:
Alles draait om geld. Als we als maatschappij met zijn allen willen dat we 24/7 365 dagen per jaar op de weg kunnen rijden, de wissels werken, etc dan kán dat. Maar dan betalen we wel een hoge prijs voor die 355 dagen dat het eigenlijk niet nodig is. Dat willen we niet, dus nemen we het risico op die paar gedoe-dagen maar op de koop toe. En terecht, het zou echt onzinnig zijn om te investeren in een soort alpen-land achtige resources voor die paar sneeuw-dagen, dat kost ons ongeloofelijk veel geld en mensen die we ook in plekken kunnen investeren waar elke dág de nood hoog is (zorg, onderwijs, politie, etc)
want levens zijn niks waard

hierom hebben wij nou nét deze ellende ..

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tuurlijk wel, alleen niet van onbeperkte waarde.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:58
squashedraven schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:22:
Ik denk eerder dat het helpt om bij het rijlessen meer aan voertuigbeheersing te doen, dus verplicht slipcursus ed. Dit ook herhalen bij verlenging rijbewijs elke 10 jaar (al is dat een andere discussie)
Ook zonder verplichting zou ik zoiets wel willen doen, maar het ontbreekt aan aanbod in de nabije omgeving. Het is te vergelijken met theorie-opfriscursussen voor senioren, die hebben in mijn vergrijzende omgeving ook wachtlijsten.

Overigens mag je in Duitsland gerust in "winterse omstandigheden" met banden zonder sneeuwvloksymbool de weg op. Je moet alleen geen akkefietje krijgen, want dan ben je net zo automatisch schuld als dat je op de Autobahn met 180 kmh bij brokken betrokken bent. (wat wel weer mooi allitereert ;) )

En nu we het toch over banden hebben: Er is geen onafhankelijke instantie die de bandenlabels toekent. Dat doen de fabrikanten zelf. Waardoor het eigenlijk weer een verkoopinstrument wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 07-01-2026 12:43 ]

KPN is een drieletterwoord

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

trabant schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:42:
En nu we het toch over banden hebben: Er is geen onafhankelijke instantie die de bandenlabels toekent. Dat doen de fabrikanten zelf. Waardoor het eigenlijk weer een verkoopinstrument wordt.
Ik kijk altijd naar ANWB/ADAC reifentests voordat ik nieuwe banden koop.

p.s. selecteer wel de video met de juiste maat banden voor jouw auto

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-01 12:45
Ik ben taxichauffeur bij een groot bedrijf en die rijden altijd op all-weather banden.

All weather banden zijn het beste van 2 werelden...goed in winterse omstandigheden en goed in zomerse omstandigheden.

Ik geloof best dat zomerbanden in de zomer beter zijn en vice versa, maar dan moet je ze op het perfecte moment direct wisselen.
Totdat er ineens in april een winterse bui komt, want dan ben je de pineut.

Het verschil tussen zomerbanden en all weathers is fors.
Maandag voor mn werk ff mn vriendin hier in mn dorp naar huis gebracht in mn eigen auto met zomerbanden....was serieus oppassen.

Vervolgens stap ik in mn taxi met all weathers...gewoon goed te doen.

Ik zelf vind het rijden in dit soort omstandigheden zelfs wel leuk, maar ben als de dood dat iemand inderdaad met zo'n oud autootje op zomerbanden hem in mijn mooie auto boort.

• trabant
Ferry34 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:45:
...
Ik zelf vind het rijden in dit soort omstandigheden zelfs wel leuk, maar ben als de dood dat iemand inderdaad met zo'n oud autootje op zomerbanden hem in mijn mooie auto boort.
Wees gerust: ik ben daarvoor te zuinig op mijn oude autootje, al heeft dat niet zo snel blikschade... :Y

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 07-01-2026 12:47 ]

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-01 11:46

itlee

Gas erop!

Voor de 2 dagen sneeuw ga ik geen winterbanden kopen... ik heb 315/25/21 achter,...en voor 275/30/21. kheb toch 4 wiel aandrijving... en kan me prima verplaatsen. gewoon even wat rustiger rijden, niks aan de hand en wachten totdat de weg-helden alles weer sneeuwvrij hebben gemaakt...

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
Er zijn ook nog mensen die werken overdag, vandaar een wat "late" reactie.
Onze 2 auto's rijden beiden nog geen 8k per jaar en staan op allseason banden van een a merk. Voor ons werkt dit prima. Geen wintersport voor ons.
Ik zie onderweg ook veel glijpartijen van voertuigen die even daarvoor mij nog even moedig hebben ingehaald. Veel ook zonder verlichting of met dagrij verlichting aan. Heel irritant.
Let wel dat dit topic niet bedoeld is iets om te benoemen wat wel of niet goed is. Meer een stuk bewustwording. Als je veel onderweg bent maak je nou eenmaal veel mee. 😉

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

blitzkrieg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:38:
Tuurlijk wel, alleen niet van onbeperkte waarde.
Nou nee, dat is natuurlijk weer het andere uiterste .. maar wij zijn kanjers om er de kantjes er vanaf te lopen, om maar goede cijfers te publiceren voor de aandeelhouders i.p.v. onze verantwoordelijkheid serieus te nemen. Bij gladde wegen is de trein _het vervoersmiddel bij uitstek_ om de steden met elkaar te verbinden, die treinen staan stevig op de stalen rails .. maar zodra er sneeuw valt zijn de treinen hier juist het eerste wat omvalt! echt .. schandalig, zo slecht

• NiGeLaToR
Alfa Novanta schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:27:

NS moet zich kapotschamen .. wtf .. kijk hoe ze het doen in Noorwegen en Zweden .. wtf |:(
Nou, wat dacht je van geen wissels?
Bovendien heb je in Noorwegen en Zweden een beperkter treinnetwerk was gebouwd is op sneeuw. Hier vinden we dat onzin, tot het moment dat er .. jawel.. sneeuw ligt.

Ik vind de kritiek op de NS nu dus iets om je voor te schamen, omdat het typisch put delven als kalf verdronken gedoe is.
Vliegtuigen kan ik niet helemaal beoordelen, maar in het buitenland gebruiken ze vrachtwagens met jetmotoren erop die het asfalt schoonblazen/verwarmen .. denk niet dat wij die hebben want wij hebben toch nooit sneeuw :')
Ze vliegen daar ook niet bij sneeuw of 60km/u wind enzo. Belachelijk. Hier vliegen we met windje 8 nog gewoon :+

Enfin, ik vind vooral dat als we nu onze mond vol hebben van de vertragingen we ook bereid moeten zijn die partijen te geven wat nodig is om het te voorkomen. En dat doen we niet, dus dan ook niet zeuren :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

NiGeLaToR schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:49:
Ik vind de kritiek op de NS nu dus iets om je voor te schamen
Prima. Jouw mening, mijn mening. NS is sinds jaar en dag een ramp bij vorst. Maar geef ze vooral geen kritiek.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-01 20:10
Alfa Novanta schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Prima. Jouw mening, mijn mening. NS is sinds jaar en dag een ramp bij vorst. Maar geef ze vooral geen kritiek.
Maar ligt het probleem bij de NS op zich of bij de keuzes die "we" als samenleving hebben gemaakt ten aanzien van de infrastructuur? In dit geval dan bij ProRail?

Ik las gisteren? eergisteren? Een artikel over dat dat het uiteindelijk een kosten/baten analyse is waarbij men de (financiële) afweging heeft gemaakt om de infrastructuur juist niet in te richten als een land als Zwitserland en die paar winterse dagen waarbij de treinen dan dus niet kunnen rijden voor lief te nemen.

Neemt overigens niet weg dat het altijd wel wat is in Nederland, vandaag sneeuw, morgen wisselstoringen overmorgen spitsstroken etc. etc. :+

On topic:
Ten aanzien van die winterbandenplicht speelt denk ik hetzelfde, voor die paar dagen per jaar dat je ze echt echt nodig hebt, zullen ze in Den Haag ook een kosten/baten analyse maken lijkt me. Ik rij zelf al sinds jaar en dag met zomerbanden ook gedurende de winter zonder problemen eigenlijk. Het is vooral een kwestie van anticiperen en rekening houden met de omstandigheden zoals je ze tegen komt.

Vandaag ook even met de EV dwars door de sneeuw"storm" even naar school en weer terug, duurt wel 3x zo lang maar gewoon rekeningen houden met de omstandigheden komt je een heel eind. Heb de laatste dagen al bijzondere dingen gezien op de weg wat dat betreft.

[ Voor 36% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2026 13:03 ]

• trabant
TIGER1125 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Maar ligt het probleem bij de NS op zich of bij de keuzes die "we" als samenleving hebben gemaakt ten aanzien van de infrastructuur? In dit geval dan bij ProRail?
Allerlei overheidsdiensten moesten zo nodig geprivatiseerd worden. Zodat het geld niet terug naar investeringen in de dienst (of de samenleving) gaat, maar wegvloeit naar aandeelhouders.
Ik las gisteren? eergisteren? Een artikel over dat dat het uiteindelijk een kosten/baten analyse is waarbij men de (financiële) afweging heeft gemaakt om de infrastructuur juist niet in te richten als een land als Zwitserland en die paar winterse dagen waarbij de treinen dan dus niet kunnen rijden voor lief te nemen.
ProRail heeft het aantal wissels al verminderd en er zijn ook weer meer wissels verwarmd. Punt blijft wel dat als je op een perron staat te vernikkelen een kop koffie (die er ook weer uit moet) ook niet zaligmakend is...

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-01 19:01

inhico

pw

[...]

inmiddels ben ik ruim 30 jaar forens en dat forensen doe ik met de trein. (oosten - randstad). In al die jaren is het aantal keren dat ik serieuze problemen (al dan niet weer-gerelateerd) heb ervaren zeer gering. Ook in de winter.

...

• NiGeLaToR
[...]

Geld hebben ze nodig. Kritiek geeft iedereen al :)

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-01 14:37
[...]
NS is sinds jaar en dag een ramp bij vorst. Maar geef ze vooral geen kritiek.
Heb je hier zelf ook daadwerkelijk hinder van ondervonden? Of is het de onderbuik die leeg moet na wat nieuwsberichten.

• Valorian
Alfa Novanta schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:34:
[...]

want levens zijn niks waard

hierom hebben wij nou nét deze ellende ..
Jammer om het zo te formuleren, maar goed, dat is stijl. In mijn optiek: het is een waterbed, er is niet ineens meer geld. Dus heel veel investeren in dit onderdeel geeft een 'gat' elders. Als jij oprecht denkt dat er heel veel levens bespaard kunnen worden door ons NL veel beter "sneeuw proof" te maken dan is dat natuurlijk je goed recht. Zelf ben ik van mening dat hier niet veel te winnen is, of niet genoeg om de kosten te rechtvaardigen terwijl we op andere punten juist veel meer levens verliezen omdat daar tóch al te weinig geld is.

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:22
De ongelukken en glijpartijen die ontstaan komen voornamelijk door onervarenheid van de weggebruikers met dit soort omstandigheden. Daarom kan je beter een verplichte slipcursus / slechtweer training toevoegen aan praktijkexamen dan een winterbanden plicht.

In NL zijn all-seasons erg gewild dus ik verwacht dat een groot deel van de auto's met ongelukken ook gewoon op all-season's staan. Oftewel dit lost niks op.

Overigens komen deze weeromstandigheden zo weinig voor in NL dat ik een plicht erg overdreven vind.

Die artikel5 is natuurlijk onzin, die gaat over rijgedrag.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:40
boyette schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:53:
[...]

in nederland hebben we artikel 5 van de wegenverkeerswet en dat zorgt ervoor dat een ieder die met dit weer op zomerbanden gaat rijden en problemen veroorzaakt.. genoeg uit te leggen heeft en ook ruim voldoende aansprakelijk is voor de problemen

dus niet nodig

met andere woorden

veroorzaak je een ongeluk met zomerbanden ben je de lul
veroorzaak je geen ongeluk geen probleem
Met dit weer met zomerbanden rijden is niet handig, maar heeft totaal niks met artikel 5 te maken. Wanneer jij je rijgedrag aanpast aan de omstandigheden en er gebeurd toch wat, dan valt dat niet onder artikel 5. Zo lang er geen verplichting is tot winterbanden is er juridisch ook geen mogelijkheid om aansprakelijkheid af te doen aan iemand met zomerbanden, zolang deze zich aanpast aan de omstandigheden.
Gezien de weinige sneeuw die we krijgen is een verplichting voor winterbanden niet echt nodig, maar een uitbreiding in de wegenverkeerswet dat je verhoogd aansprakelijk bent met zomerbanden in winters weer lijkt me prima haalbaar.

Limbids

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Arvado schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:19:
De ongelukken en glijpartijen die ontstaan komen voornamelijk door onervarenheid van de weggebruikers met dit soort omstandigheden. Daarom kan je beter een verplichte slipcursus / slechtweer training toevoegen aan praktijkexamen dan een winterbanden plicht.

In NL zijn all-seasons erg gewild dus ik verwacht dat een groot deel van de auto's met ongelukken ook gewoon op all-season's staan. Oftewel dit lost niks op.

Overigens komen deze weeromstandigheden zo weinig voor in NL dat ik een plicht erg overdreven vind.

Die artikel5 is natuurlijk onzin, die gaat over rijgedrag.
Hier ben ik ook wel voorstander van, maar ik ben bang dat het onderaan de linie weinig verschil gaat maken. Mensen schatten zichzelf veel te hoog in en hebben veel te veel vertrouwen in hun kunnen, ongeacht de omstandigheden. Iedereen heeft ook altijd maar haast en niemand gunt elkaar wat. "Als jij voorzichtig gaat rijden ga ik wel zowat in je wagen zitten want ik durf wél hard te rijden!".

En een slipcursus is uiteindelijk ook maar het halve verhaal. Ik heb inmiddels 17 jaar rijervaring, nooit schade gereden, slechts een handjevol boetes (telkens maar max 5km/u te hard), ik heb een slipcursus gevolgd en ik hou van simracing, wat mogelijk ook wat bij kan dragen aan inzicht en hoe te handelen in bepaalde situaties. Maar als de wagen eenmaal begint met glijden ben je gewoon een passagier voor het grootste gedeelte. Je kunt het wel wat in zo goed mogelijk banen lijden, maar geen grip is geen grip. Wat je wél kunt doen is zoveel mogelijk voorkomen dat je in zo'n situatie komt, dus rustig rijden, rustig gas geven, rustig remmen, rustig door bochten. Alles om te voorkomen dat je wielen blokkeren. Dat is ook net het punt waarbij het bij veel mensen fout gaat. En als je te hard rijdt, of te hard door een bocht gaat en je verliest de controle/grip dan is het gewoon einde oefening voor praktisch iedereen.

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 08:57

Wailing_Banshee

You're Next

Alfa Novanta schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:06:
En ondanks dat het officieel niet mag, zoek een verlaten parkeerplaats en probeer eens wat dingen uit! Iedere auto is anders, ik vind het erg belangrijk om te weten hoe het voelt in de sneeuw wanneer een auto glijdt. En glijden hoeft nog niet eens zo erg te zijn .. met een beetje glibberen en gassen kun je ook prima van A naar B komen, niet in paniek raken ..
Ik heb in september m'n rijbewijs gehaald (tijdje geleden hoor, het gaat alleen over over het seizoen :D), bij de ANWB, met z'n versnelde cursus, 40 uur verdeeld over 3 weken (had toch vakantie). Het was een prachtige zomer en na-zomer geweest. Dus alles was kurkdroog. Maar ik heb het wel met m'n rij-instructeur gehad wat je moest doen als je bijv. in een zachte berm kwam, of in een slip. Ik mocht daar de eerste winter daarna gelijk gebruik van maken... Maar ik wist toen echt wel wat mijn reactie was als ik in een slip kwam en kreeg daardoor ook wat meer zelfvertrouwen waardoor ik rustiger kan rijden (dus niet zozeer langzamer, maar minder gestressed :D)
SomerenV schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Hier ben ik ook wel voorstander van, maar ik ben bang dat het onderaan de linie weinig verschil gaat maken. Mensen schatten zichzelf veel te hoog in en hebben veel te veel vertrouwen in hun kunnen, ongeacht de omstandigheden. Iedereen heeft ook altijd maar haast en niemand gunt elkaar wat. "Als jij voorzichtig gaat rijden ga ik wel zowat in je wagen zitten want ik durf wél hard te rijden!".
Valse veiligheid... Ik heb winterbanden dus ik heb nergens last van.
Winterbanden zouden ons nu wel helpen als we de auto van de oprit af zouden willen halen, maar op een ijzige ondergrond moet je altijd opletten, tenzij je spikes hebt... Maar ik ben wel slimmer dan dat, gisteren op weg naar huis toch nog even wat boodschappen gedaan zodat we de rest van de week niet meer weg hoeven. Blijft toch het veiligst. En mijn instelling: ik hoef niet weg, laat ik de weg vrij houden voor mensen die wel moeten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:41
Winterbanden zijn geen wondermiddel, op ijs werken die ook maar beperkt.

Afstand houden, geen abrupte stuurbewegingen (wissels van rijbaan), rustig accelereren en bij voorkeur uit laten rollen in plaats van (stevig) remmen.

Afgaande op de maandagochtend blijven dat toch dingen die men moeilijk vindt blijkbaar.
De egoistische insteek van ik heb haast en de rest rijdt te langzaam krijg je er niet uit bij een hele groep.

En dan krijg je ongelukken waarbij meestal helaas onschuldigen ook betrokken raken.

Afgaande op de vele krantenartikelen over wegpiraten die voor de rechter moeten komen nadat er doden zijn gevallen lijkt het in Nederland nagenoeg onmogelijk om je rijbewijs permanent kwijt te raken, vreemd genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbieT op 07-01-2026 13:49 ]

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:22
SomerenV schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:32:
[...]

En een slipcursus is uiteindelijk ook maar het halve verhaal.
Vandaar dat ik er ook bewust 'slechtweer training' bij gezet heb. Dit zou in mijns inziens dat moeten inhouden hoe je moet rijden met slecht weer. Eerder remmen, grotere afstanden, zorgen dat je 15meter voor kruispunten "klaar" bent met remmen e.d. zodat je 15m extra ruimte hebt, rekening houden met sporen, hoe voel ik aan hoeveel grip er is. Soms lijkt het alsof er aardig grip is maar is het er zojuist totaal niet en andersom. Er zijn vast nog wel wat zaken aan toe te voegen.

Overigens leer je met een uitgebreide slipcursus niet enkel een slip opvangen maar komen veel meer zaken bij kijken.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-01 16:49
Ik rij veel te weinig om twee sets banden aan te houden. Ik weet dat mijn auto met goede zomerbanden, veel profiel, niet uitgedroogd alsnog gigantisch glijden in dit weer. Dus ik laat hem lekker staan, boodschappen op de fiets of lopend als het moet.

Wat zou helpen is dat alle kantoortijgers die achter een laptop zitten gewoon wordt gezegd thuis te blijven...
Ook een kledingwinkel kan een dagje dicht, en zo nog een heleboel andere zaken. Levens riskeren voor die paar dagen sneeuw per jaar.

• squashedraven
  • Nu online
als het goed is heeft toch iedereen een noodpakket in huis met voldoende water en voedsel :+

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:56
fsfikke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Goed verhaal, en uit welke duim zuig je dat? :')
De links met de tests daarvan zijn al in dit topic langs gekomen maar lezen is blijkbaar moeilijk.

• Mirved
CH4OS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Winterbanden gebruik je dan ook niet alléén bij sneeuw, maar bij temperaturen onder de 10 graden Celsius. Zomerbanden hebben alleen als het altijd droog is een kortere remweg, maar dat is het in de winter haast nooit.
Fabeltje dat winterbanden beter zijn onder de 10 graden.

"Wat blijkt? Die temperatuur is er niet. Want hoewel vaak wordt gesuggereerd dat winterbanden beter presteren bij een temperatuur van minder dan 7 graden Celsius, blijkt die bewering geen stand te houden."

Winterbanden hebben geen nut

[ Voor 32% gewijzigd door Mirved op 07-01-2026 13:55 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zebby schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
Ik rij veel te weinig om twee sets banden aan te houden. Ik weet dat mijn auto met goede zomerbanden, veel profiel, niet uitgedroogd alsnog gigantisch glijden in dit weer. Dus ik laat hem lekker staan, boodschappen op de fiets of lopend als het moet.
Pre-corona hadden we wel 2 setjes liggen. Ook best veel gebruik van gemaakt. Onze huidige auto hebben we 31 januari 2020 gekocht, we wilden het eerstvolgende winterseizoen nieuwe winterbanden kopen. Nooit meer gedaan omdat het sinds de corona periode meer geaccepteerd is dat je thuis werkt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• jjonkie
itlee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:48:
Voor de 2 dagen sneeuw ga ik geen winterbanden kopen... ik heb 315/25/21 achter,...en voor 275/30/21. kheb toch 4 wiel aandrijving... en kan me prima verplaatsen. gewoon even wat rustiger rijden, niks aan de hand en wachten totdat de weg-helden alles weer sneeuwvrij hebben gemaakt...
Heb je ook extra remmen tov een 2 wiel aangedreven auto dan ?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Mirved schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:52:
[...]

"Wat blijkt? Die temperatuur is er niet. Want hoewel vaak wordt gesuggereerd dat winterbanden beter presteren bij een temperatuur van minder dan 7 graden Celsius, blijkt die bewering geen stand te houden."

Diezelfde onderzoekers raden wel aan winterbanden/all seasons te gebruiken...
Zij adviseren op basis van de praktijktests het gebruik van zomerbanden in de zomer aan en all seasonbanden in de winter.
Also: Inderdaad, bij droog weer zijn zomerbanden iets (4 meter bij een snelheid van 80km/u) beter.
bij nat weer is dat nog maar 2 meter, en bij sneeuw weer zijn winterbanden 20 meter beter (bij 50km/u)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• jjonkie
[...]

alles geschreven door Erik Kouwenhoven kan rechtstreeks de kliko in.

• Mirved
Puc van S. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Diezelfde onderzoekers raden wel aan winterbanden te gebruiken...

[...]

Also: Inderdaad, bij droog weer zijn zomerbanden iets (4 meter bij een snelheid van 80km/u) beter.
bij nat weer is dat nog maar 2 meter, en bij sneeuw weer zijn winterbanden 20 meter beter (bij 50km/u)
Ja en lees nu eens de oorspronkelijke comment terug. Ik zeg nergens dat winterbanden niet werken bij sneeuw. Ik zeg dat in alle andere gevallen zomerbanden beter zijn. Daar kreeg ik reactie op dat ik dit "uit mijn duim zoog" en dat "winterbanden beter zijn onder de 10 graden" beide dus onjuist.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:20
[...]

Mwoa, dat was vroeger zo dat dat een fabeltje was, maar tegenwoordig is dat meer waarheid.
https://www.autobild.de/a...ben-grad-luege-43375.html
Heute ist die 7-Grad-Lüge wahrer als früher
Jetzt aber kommt die überraschende Wendung in der Sieben-Grad-Frage: Was damals grob falsch war, ist heute nicht mehr ganz so falsch!
"Heutige Hochgeschwindigkeitsreifen haben Gummimischungen, die Kälte schlechter vertragen", erklärt AUTO BILD-Reifentester Dierk Möller. Bei – grob über den Daumen – minus fünf Grad "verglast" die Lauffläche.
Bei zarten Minusgraden und auf trockener Fahrbahn bremsen Sommerreifen zwar immer noch besser als Winterreifen. Aber im Winterhalbjahr sind die Straßen überwiegend feucht: bei Regen, Eis und Schnee sowieso, aber auch morgens, wenn die meisten Autofahrer zur Arbeit aufbrechen und noch Tau auf der Fahrbahn ist. Und da sind heutige Winterreifen sicherer als heutige Sommerreifen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

En uiteindelijk maakt het niets uit of je op zomer of winterbanden rijdt, wanneer je gaat rijden alsof het een prachtige zomerdag is.... Of lekker gaat plakken, of pas op het laatst gaat remmen, het stuur omgooit, etc. Een goede chauffeur komt met zomerbanden verder dan een slechte chauffeur met winterbanden...

• Valorian
@Wailing_Banshee Eens, uiteindelijk is 99% van de ongelukken – zelfs in barre omstandigheden – te voorkomen met verantwoord en aan die omstandigheden aangepast rijgedrag, ongeacht banden. En dat begint al als je wegrijdt de wijk uit: merk je dat het dan al écht heel erg behelpen is dan is "aangepast rijgedrag" simpelweg "niet gaan rijden". Maar goed, nu krijg je dus dat er chauffeurs zijn die in november de winterbanden monteren en de volgende dag in de regen bij 15 graden vlotter gaan rijden en later remmen omdat ze 'toch net weer die winterbanden erop gezet hebben' terwijl diezelfde winterbanden in die situatie juist een langere remweg hebben. Kortom, je kan dit 'probleem' niet dichttimmeren met regelgeving, wel met opvoeding, goede lessen en informatiel. En common sense, maar dat is een steeds lastiger te verkrijgen goed zo lijkt het.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste