Ik heb nu zo'n 30 jaar mijn rijbewijs en pas de laatste paar jaren heb ik winterbanden (omdat mijn vrouw nu verder weg in dorpen moet werken). Dus ik heb er aardig wat ervaring mee

Ik weet niet hoe het bij jou er uit ziet maar hier ligt evenveel sneeuw als de stoep hoog is. Er was vandaag nog een auto 30 minuten bezig om weg te komen uit de straat. Die auto had letterlijk 0 grip. Met zomerbanden over pure sneeuw rijden zonder hetgeen ik beschreef kan eigenlijk alleen als je zelf heel erg on opmerkzaam bent en ongevoelig voor de signalen die je tijdens het rijden binnen krijgt.
Als je in sneeuw niet wegkomt kun je niet rijden. Als je met ijs vast staat is dat een ander verhaal. Maar verse sneeuw is gewoon prima te doen. Het grootste probleem is hierin dat de meeste mensen teveel gas geven, te scherp willen sturen e.d. Hier in de straat ook iemand zijn auto (jong jochie, oude auto) gisteren nog de straat voor hem uitgereden. Die was ook bezig om met teveel gas te proberen weg te komen. Uiteindelijk de auto een halve meter vooruit geduwd om van de gladde plekken die hij gemaakt had weg te komen en daarna gewoon rustig weg gereden. Zeker zodra het rolt is dat prima te doen.
[...]
Ik denk heel eerlijk gezegd dat het weinig zin heeft zo een discussie in te gaan (ad hominem). Los daarvan; er is 2 kilometer tunnel aangelegd bij Rotterdam en in die tunnel sneeuwt het niet. Deze spoorvorming direct na de tunnel viel dus binnen hetgeen de winterbanden aan konden, dat was het hele punt. Dat ik alsnog mijn snelheid aanpas aan om een veiligere marge te behouden bewijst eerder het ongelijk van je stelling. Ook met winterbanden pas je je aan de situatie aan. Niemand zit te wachten op een ongeluk.
Punt blijft dat pas nadat je begint te glijden je je snelheid aan bent gaan passen. En dat aanpassen is natuurlijk goed, maar hoe je het ook wendt of keert was je daar dus te laat mee. Je komt dat soort dingen nu eenmaal tegen en niet altijd op de plekken waar je het verwacht. Er kan b.v. ook een sneeuw/ijsplaat van een vrachtwagen zijn gevallen die zorgt voor een plaatselijk glad stuk.
En dat ad hominem, ik probeer met de praktijkvoorbeelden die hier voorbij komen aan te geven waar het naar mijn idee fout gaat. Dat lijkt me logischer dan fictieve voorbeelden te gebruiken. Maar als je het teveel op de man vind dan sorry daarvoor, want dat is absoluut niet zo bedoeld. En zoals ik al eerder aangaf, is het simpele feit dat je in zo'n topic zo'n discussie aan gaat al het bewijs dat je er beter over nadenkt dat de meeste andere bestuurders op de weg.
Met winterbanden behoudt je veel meer controle en maak je het ook de elektronische systemen in je auto een stuk makkelijker. Die lossen veel op, mede door desnoods individuele wielen af te remmen, maar het houdt een keer op.
Ook jij gaat voorbij aan de kern van wat ik zeg. Als je zomerbanden niet vindt kunnen,maar het tegelijkertijd wel vindt kunnen om 2 keer zo hard op winterbanden te rijden is het heel simpel om natuurkundig aan te tonen dat je dan minder grip en een langere remweg hebt.
Ik zeg dus duidelijk niet dat winterbanden niet beter zijn, want daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dus wel dat je de marge die je er door krijgt zo weer kwijt bent als je het gebruikt om sneller te gaan rijden. En die marge ben je sneller kwijt dan dat je denkt (al bij zo'n 40 a 50% extra snelheid, en dat geldt ook bij lage snelheden).
[
Voor 6% gewijzigd door
redwing op 08-01-2026 07:35
]