En dat kan makkelijk met een makkelijke vraag. Als je een moeilijke vraag speelt heb je meer kans om eruit te gaan en win je niet

Het spel gaat over om iedereen weg te spelen niet om dat zo efficiënt mogelijk te doen.
Kroesss schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:29:
Je spreekt jezelf nu tegen. Je zegt zelf dat het prima is als de mol niets hoeft te doen om geld uit de pot te houden, en tegelijkertijd zeg je dat het spel niet goed in elkaar zit als de mol niets hoeft te doen.
Daar gaat mijn hele betoog over; ik begon met de vraag waar het spel begint en waar het spel eindigt. De 'spellen' om geld te verdienen zijn niet het enige moment dat je de mol kan ontmaskeren. De spellen dienen uiteindelijk nergens voor om het spel te winnen. En het antwoord 'maar jawel want er wordt geld verdiend' maakt niet uit. Geld heeft geen enkele middel. Ik durf zelfs de stelling aan dat fanatieke spelers er sneller uit liggen dan oplettende / observerende spelers. Voorbeeld: waarom loop je überhaupt vooraan bij het hout dragen?
Maar hoe je het ook draait: de kandidaten doen mee aan het programma. Dat is een spel dat uit meerdere onderdelen bestaat: de mol vinden en geld in de pot spelen.
Daar ben ik dus mee eens; het spel heet Wie is de Mol? en bestaat uit meerdere onderdelen. Maar de hoofdvraag blijft; 'Wie is de Mol?'. Weet je dat niet? Ga je naar huis. De winnaar is de gene die het beste weet wie de mol is niet wie het meeste geld in 't laatje heeft gebracht.
Dat ze de titel niet "de mol ontmaskeren terwijl je actief meedoet aan spelletjes om geld in de pot te krijgen" hebben genoemd betekent niet dat dat laatste stuk geen wezenlijk onderdeel is van het spel.
Ik ontken ook niet dat het geen onderdeel is van het spel ik stel dat dat het een onderdeel is wat gekwalificeerd is tot een niet nuttig onderdeel voor een deelnemer.
Tenslotte: hoe wil jij er achter komen wie de mol is, als hij/zij letterlijk niets hoeft te doen?
Als je de opdrachten niet hoeft te doen zijn er altijd nog de momenten buiten de opdrachten.
Als iedereen weigert om de spellen te spelen, komt er namelijk ook geen geld in de pot. De mol gaat dan net zo schaapachtig naar de rest van de groep kijken als dat de andere kandidaten dat ook doen. Dat weet dus niemand wie de mol is.
En dan kom je weer op mijn hoofdvraag 'Wanneer eindigt het spel 'Wie is de Mol?''? Eindigt dat elke avond om 23:00? Mag je heel de nacht doorspelen? Wat mag wel en wat mag niet? Wat mag buiten de opdrachten? Mag je buiten camera bereik stappen? Mag je de boekjes gewoon pakken die op tafel worden gelegd na het rode scherm? Er zijn gewoon zoveel zaken die ik als kijker de laatste jaren vaag vindt.
Als je begint met 'Je had niet bij je eigen naam hoeven zitten?' Opent dat gewoon heel veel vragen voor mij als kijker. Want nogmaals, waar begint het spel en waar eindigt het. (En dan heb ik het niet over de spellen binnen het hoofdspel)
ps: Ik denk dus dat ze tijdens het uitleg van het spel en het starten van het spel instructie krijgen maar die is voor de kijker totaal niet duidelijk.
ps2: dat met die naam op de achterkant van het shirt gaf dus ook wel mooi inzicht. De speler wou dat shirt dus pakken maar 'hij mocht er niet aan zitten'. Dan moet je het als redactie niet wegzetten als hint

want als een kandidaat te dichtbij komt mag die er niet aanzitten.
[
Voor 5% gewijzigd door
xzaz op 06-05-2026 11:51
]