Nee, die zie ik niet echt. Ik zie wel enorm in de Bram-tunnel, maar die uitspraak zie ik niet als verdacht. Er stond ook groot "AMMO" op die kisten, dus dat hij (en anderen volgens mij trouwens ook) het zo noemen zie ik niet als verborgen hint.ejet schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:54:
Vinden we nog wat van het roepen van “am mol” van Bram bij de paintball opdracht “ammo ammo ammol”?
Daan is de mol, Bram winnaar.Carlos0_0 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:13:
Ja het is bijna zover, wie is de mol 😋.
Ik denk andersom haha
Dus 2 op Daan en 1 op Bram, mm zal dan toch Daan zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Carlos0_0 op 02-05-2026 20:39 ]
Hmm voor het eerst dat ik 0 keer op de mol zag. Maar wel weer op de winnaar ipv de Mol, wat mij al een jaar of 10 is gebeurt😆
Wow, zo weinig reacties in dit topic.
Las laatst al ergens dat het programma minder populair is.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bram was wel de ideale bliksemafleider voor Daan. Uiteindelijk zelfs zo erg, dat Daan zijn eigen hand overspeelde.
Ik vraag me ergens wel een beetje af of die twee tijdens het spel niet wat meer besproken hebben, achter de camera. Zodat ze beide in de finale terecht zouden komen. (Heb geen bewijs ofzo overigens)
Ik vraag me ergens wel een beetje af of die twee tijdens het spel niet wat meer besproken hebben, achter de camera. Zodat ze beide in de finale terecht zouden komen. (Heb geen bewijs ofzo overigens)
🇪🇺 pro Europa!
Al een tijdje zat ik in de Daan-tunnel. Wel een keer leuk dat het voor de verandering eens klopt. Zo'n bromance is toch altijd wel vermakelijk. Bram en Daan hebben het erover gehad om bewust ook te mollen als "kandidaten". Ben wel benieuwd naar hoeveel gewoon echt knulligheid is van Bram en wat mollen was.
Vind eigenlijk dat de mol het wel heel makkelijk heeft gemaakt voor de winnaar... Dat met die Masai wandeling en dan houtje laten vallen NAAST de winnaar... Vind het bijna opvallend dat hij zn buddy helpt.
Battle.net Spud#2543
Ik denk ook dat Daan het Bram het meest gunde. Wellicht nog een bondje voor de pot over het hele Wie is de mol spel heen?
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Uiteindelijk 184261 punten gehaald… zoveel had ik er niet eerder volgens mij
Life is what happens while you're busy making other plans
Toch wel uniek dat de winnaar een bondje met de mol had, dat zie je volgens mij niet vaak.
Leuk mol en mol acties ik heb genoten bij de laatste aflevering met de onthullingen.
Leuk mol en mol acties ik heb genoten bij de laatste aflevering met de onthullingen.
Ben wel benieuwd hoe ze de strand opdracht hadden gedaan (oog in oog) als meerdere de vragen goed hadden. Was helaas niet aan bod gekomen.
Verder was het wel een leuk seizoen maar heeft de mol wel heel veel mazzel gehad met een Bram
Verder was het wel een leuk seizoen maar heeft de mol wel heel veel mazzel gehad met een Bram
@Pendora Dat vroeg ik mij ook af. Misschien werpen ze dan een ander rookgordijn op. Meerder personen die vaker voor iemand komen te staan.
De uitkomst van het eerste woord van iedere aflevering en dat uiteindelijk Bram erin voorkomt is een voorbeeld van wat ze gaandeweg invullen.
De uitkomst van het eerste woord van iedere aflevering en dat uiteindelijk Bram erin voorkomt is een voorbeeld van wat ze gaandeweg invullen.
Ik kijk niet meer de laatste jaren.ZeRoC00L schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:00:
Die (steeds meer onbekende) BN-ers hoeven van mij niet. De pot is ondergeschikt geworden aan het spel.
Liever gewone kandidaten die wel geld in de pot willen spelen. Nu loopt iedereen te mollen.
Het is als tv-kijker een pure gok wie de mol is.
Er zitten mensen in dit topic die tot een week voor de finale op de verkeerde zitten.
Als kandidaat zie je natuurlijk zoveel meer dan als kijker.
Of een paar actieve tweakers die zijn afgehaakt. Er is natuurlijk wel een beetje een wieisdemol verzadiging. Daarnaast zal het vast niet helpen dat de start dit jaar later was ivm winterspelen.ZeRoC00L schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:00:
Mee eens dat de pot ondergeschikt is.Trichoglossus schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:59:
[...]
De pot is ondergeschikt geworden aan het spel.
Liever gewone kandidaten die wel geld in de pot willen spelen. Nu loopt iedereen te mollen.
Maar ik vermoed ook bewust, als ze die laten oplopen tot boven de (bijvoorbeeld) 30k dan krijg je ook weer publiekelijk debat over ‘moet er wel zoveel geld van het publieke stelsel naar zo’n spel’.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Publiek geld naar een onbekende amateur prima maar 30k naar een (semi) BN'er zou inderdaad totaal onnodig zijn. Vind sowieso al die BN'ers of wat er voor door moet gaan irritatie opwekken bij mij. Daarom ook afgehaakt wederom dit seizoen. Daan en Bram types trek ik gewoon erg slecht. En verder Wie is de Mol moe inderdaad
Vanavond wel weer De Mol
Vanavond wel weer De Mol
Do { Ping } while ( LOL )
Wij kijken eigenlijk alleen nog maar naar de Nederlandse versie, om ideeën op te doen voor stedentrips en vakanties.
En sommige opdrachten vind ik wel leuk/orgineel om te kijken. Maar die zijn er steeds minder.
Wij zijn (bijv.) enkele maanden geleden naar Porto gegaan. Supertof. Dat had niet op mijn lijstje gestaan als ik dat niet gezien heb bij WIDM.
Helaas niet zo zonnig als op TV (en steigers en auto’s) maar ik denk wel dat jullie het herkennen
En sommige opdrachten vind ik wel leuk/orgineel om te kijken. Maar die zijn er steeds minder.
Wij zijn (bijv.) enkele maanden geleden naar Porto gegaan. Supertof. Dat had niet op mijn lijstje gestaan als ik dat niet gezien heb bij WIDM.
Helaas niet zo zonnig als op TV (en steigers en auto’s) maar ik denk wel dat jullie het herkennen
Nvt
[ Voor 99% gewijzigd door d-vine op 03-05-2026 10:27 ]
Kijkcijfers waren voor een finale historische laag idd, al is 1,8 miljoen nog steeds zeer goed bekeken. Kan er ook wel aan liggen dat het meivakantie is (normaal ergens in februari) en gisteren was tegelijkertijd de topper tussen Ajax en PSV. Dat laatste was voor mij de reden om net pas terug te kijken.ZeRoC00L schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:00:
Gewonnen in mijn poeltje en hier ook niet slecht gedaan. Nog nooit zoveel punten gehad.
De aanwijzingen waren vergezocht maar wel goed gevonden door de productie.
Daarbij de kijkcijfers, ze moeten van mensen die uitgesteld kijken nog binnen krijgen dus pas volgende week weten ze echt hoeveel mensen hebben gekeken.
Al met al een leuk seizoen waar ze ook daadwerkelijk wat cultuur van het land lieten zien, goede combi vond ik dat.
De aanwijzingen waren vergezocht maar wel goed gevonden door de productie.
Daarbij de kijkcijfers, ze moeten van mensen die uitgesteld kijken nog binnen krijgen dus pas volgende week weten ze echt hoeveel mensen hebben gekeken.
Al met al een leuk seizoen waar ze ook daadwerkelijk wat cultuur van het land lieten zien, goede combi vond ik dat.
[ Voor 15% gewijzigd door A4-tje op 03-05-2026 14:25 ]
Dit zag je ook in het seizoen 2011. Mol Patrick hielp zijn mattie Art de finale in die won. Deelde ook een joker en genoeg kennis met. Dan heb je als mol gewoon een bliksemafleider en in feite een hulpmol erbij.TepelStreeltje schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:29:
Vind eigenlijk dat de mol het wel heel makkelijk heeft gemaakt voor de winnaar... Dat met die Masai wandeling en dan houtje laten vallen NAAST de winnaar... Vind het bijna opvallend dat hij zn buddy helpt.
Daar hadden ze vast wel een plan voor klaar liggen. Je zag dat ook bij dat shirt met Bram zijn naam er op, leuk voor de camera, maar aan het eind liet een van de kandidaten vallen dat ie het shirt wilde bekijken maar dat niet mocht. En dan kun je net doen of het heel spannend is, maar als je de achterkant toch niet mag/kunt zien is er weinig spannends aan wat daar op staat.bazzemans schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:09:
@Pendora Dat vroeg ik mij ook af. Misschien werpen ze dan een ander rookgordijn op. Meerder personen die vaker voor iemand komen te staan.
[removed]
De kijkcijfers vind ik lastig. Lineair TV kijken is al jaren aan het afnemen, en de laatste 2/3 jaar echt hard aan het afnemen. Daarbij inderdaad een grote voetbalwedstrijd op een ander kanaal en in deze tijd van het jaar zijn mensen sowieso minder voor de TV te vinden dan in februari/maart.
Ik vond het wel een leuke mol. De verborgen aanwijzingen vond ik tegenvallen (met de letters van de voorwerpen die de abseilers moesten raden had je alle letters voor de naam van Daan, werkelijk waar...). Maar als ik dan zie dat Daan iets in het strand staat te begraven met Matteo ongeveer 2 meter er vanaf, vind ik wel dat hij er echt voor gegaan is.
Ik vond het wel een leuke mol. De verborgen aanwijzingen vond ik tegenvallen (met de letters van de voorwerpen die de abseilers moesten raden had je alle letters voor de naam van Daan, werkelijk waar...). Maar als ik dan zie dat Daan iets in het strand staat te begraven met Matteo ongeveer 2 meter er vanaf, vind ik wel dat hij er echt voor gegaan is.
Precies. Ze zorgen er echt wel voor dat het niet zó duidelijk is. Zo ook met al die ogen.redwing schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:24:
[...]
Daar hadden ze vast wel een plan voor klaar liggen. Je zag dat ook bij dat shirt met Bram zijn naam er op, leuk voor de camera, maar aan het eind liet een van de kandidaten vallen dat ie het shirt wilde bekijken maar dat niet mocht. En dan kun je net doen of het heel spannend is, maar als je de achterkant toch niet mag/kunt zien is er weinig spannends aan wat daar op staat.
Shirt met "Boom" erop bedoel je? Ik had er inderdaad ook mijn twijfels bij of ze die daadwerkelijk te zien zouden krijgen. Anderzijds kennen we allemaal situatie Nikkie de Jager die aan het begin van het seizoen omkeek en daardoor de Mol al zag. Dat kan dus wel gewoon.
Presentator Rik van de Westelaken is het met je eens:Scheurbuik schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:16:
Er is natuurlijk wel een beetje een wieisdemol verzadiging. Daarnaast zal het vast niet helpen dat de start dit jaar later was ivm winterspelen.
Maar met ruim anderhalf miljoen lineaire kijkers per aflevering vallen de kijkcijfers dit seizoen tegen: sinds maart 2010 keken er regulier niet zo weinig mensen.
Die cijfers lopen nog op. Wie is de Mol? wordt steeds vaker teruggekeken of gestreamd. Zo kijken uiteindelijk toch 2,5 miljoen mensen per aflevering. Het is dus maar net hoe je het bekijkt: veel programma's dromen van deze aantallen.
"Wij zitten met een aantal factoren. Eén: de lineaire kijkdichtheid gaat al jarenlang omlaag. Twee: de NPO heeft besloten het seizoen te verschuiven. Dus in plaats van januari, als veel meer mensen naar de televisie kijken, hebben ze het verschoven naar maart. En in maart, april en mei kijken altijd al veel minder mensen televisie. Ik denk dat het ook niet helpt dat het jubileumseizoen eigenlijk in september uitgezonden zou worden en naar november werd gehaald. Daardoor zat het nu wel heel dicht op elkaar."
En daar blijft het niet bij: een speciaal streamingseizoen staat ook alweer gepland. "Ik zou het goed vinden als we Wie is de Mol? en de kracht en populariteit van het programma meer koesteren. Minder overkill en juist beter beschermen."
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Yup ,op het moment dat ze het daar over hebben hoor je er eentje zeggen dat ie hem wilde pakken maar dat dat dus niet mocht.bazzemans schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:17:
[...]
Precies. Ze zorgen er echt wel voor dat het niet zó duidelijk is. Zo ook met al die ogen.
Shirt met "Boom" erop bedoel je? Ik had er inderdaad ook mijn twijfels bij of ze die daadwerkelijk te zien zouden krijgen.
Precies daarom denk ik dat ze nu wel wat beter nadenken en een backup hebben voor als er toch iets niet helemaal volgens plan gaat.Anderzijds kennen we allemaal situatie Nikkie de Jager die aan het begin van het seizoen omkeek en daardoor de Mol al zag. Dat kan dus wel gewoon.
[removed]
Bram zei dat volgens mij, dat hij niet aan dat shirt mocht zitten.
Nu ik daarop terugkijk, zou er ook niet iets zijn geweest met de tablets helemaal aan het begin van de eerste aflevering? Dat als de kandidaten daadwerkelijk aan tafeltjes waren gaan zitten met een andere naam, dat er dan een ander soort film was geweest, meer in de stijl van de deja vu-filmpjes?
Nu ik daarop terugkijk, zou er ook niet iets zijn geweest met de tablets helemaal aan het begin van de eerste aflevering? Dat als de kandidaten daadwerkelijk aan tafeltjes waren gaan zitten met een andere naam, dat er dan een ander soort film was geweest, meer in de stijl van de deja vu-filmpjes?
'Tuurlijk hebben ze alternatieven; de programmamakers zijn ook weer niet zó gek. Voor de bühne spreken de de makers over "enorme spanning want stel dat" want dat scoort. In de appgroep waarin ik zit werd ook paniek uitgesproken met "ja maar met het oog in oog staan met je gekozen mol op het strand, wat nou als twee deelnemers met dezelfde persoon eindigen dan weet je als kijker ook meteen hoe het zit" etc. maar de makers weten tegen die aflevering wel welke kant het allemaal ongeveer op gaat met de verdenkingen en kunnen ter plekke nog andere spelrichtingen bepalen. Bovendien wordt enige dynamiek in spellen ook bevestigd in het interview van Rik dat ik hierboven al linkte, waarin er een ander scenario klaar lag mocht de duikopdracht niet gaan zoals gewenst.Kroesss schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:30:
Bram zei dat volgens mij, dat hij niet aan dat shirt mocht zitten.
“ een speciaal streamingseizoen staat ook alweer gepland”DUX schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:21:
[...]
Presentator Rik van de Westelaken is het met je eens:
[...]
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit de versie met de onbekende NL? Met die vrouwelijke presentator (ben haar naam even kwijt…)
Precies dat. Door Hila Noorzai en gaat geloof ik over week of 2 al van start op NPO-start.streamnl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:25:
[...]
“ een speciaal streamingseizoen staat ook alweer gepland”
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is dit de versie met de onbekende NL? Met die vrouwelijke presentator (ben haar naam even kwijt…)
Dan al oh nog niks van mee gekregen.Pat911 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:44:
[...]
Precies dat. Door Hila Noorzai en gaat geloof ik over week of 2 al van start op NPO-start.
Uiteindelijk had de beste man meer shirtjes in zijn handen, waarschijnlijk ook met namen van andere kandidaten.bazzemans schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:17:
[...]
Precies. Ze zorgen er echt wel voor dat het niet zó duidelijk is. Zo ook met al die ogen.
Shirt met "Boom" erop bedoel je? Ik had er inderdaad ook mijn twijfels bij of ze die daadwerkelijk te zien zouden krijgen. Anderzijds kennen we allemaal situatie Nikkie de Jager die aan het begin van het seizoen omkeek en daardoor de Mol al zag. Dat kan dus wel gewoon.
Dit soort grapjes zijn niet leuk, want de productie had dat kunnen opvangen.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini (A17 Pro) Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Sowieso "BN-ers" in allerlei shows en quizzen. Alles om maar in the picture te blijven.Shadow_Agent schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:53:
Publiek geld naar een onbekende amateur prima maar 30k naar een (semi) BN'er zou inderdaad totaal onnodig zijn. Vind sowieso al die BN'ers of wat er voor door moet gaan irritatie opwekken bij mij. Daarom ook afgehaakt wederom dit seizoen. Daan en Bram types trek ik gewoon erg slecht. En verder Wie is de Mol moe inderdaad![]()
Vanavond wel weer De Mol
Echt totaal oninteressante programma's om te kijken.
Live finale hoeft voor mij niet op deze manier, liever gewoon een uur alle mol acties, maar goed. Wel vermakelijk. Sowieso best wel een leuk seizoen, niet alle mol acties vond ik even sterk. Tuurlijk heeft ie hulp gehad van Daan, maar goed, dat kun je uiteindelijk in elk seizoen wel zeggen, mollen blijft gewoon een goede tactiek voor spelers, zeker in het begin. En het bleef toch nog steeds vrij lang de vraag of het Bram of Daan was. Ik vond het nog steeds vermakelijk en dankzij NL Ziet hoef je niet live spannend voor de buis te zitten maar gewoon wanneer het uitkomt, ideaal.
Hoop wel dat ze bij een volgend seizoen wel nog even naar De Mol kijken qua graphics en zo, want los van de leuke opdrachten blijven ze daar wel heer en meester in. Dat leek in NL even ook die kant op te gaan in het 1e seizoen maar kakte toch vrij snel in.
Ik vond het stoer om dat zo te doen, flink risico, maar goed dat moet als mol soms ook.
En Quinty zat ook in de finale, zat ook op Daan, en die liep niet naast Daan, dus.....
Even het voetbal topic opzoeken om te vertellen dat ik voetbal niet leu vind
Hoop wel dat ze bij een volgend seizoen wel nog even naar De Mol kijken qua graphics en zo, want los van de leuke opdrachten blijven ze daar wel heer en meester in. Dat leek in NL even ook die kant op te gaan in het 1e seizoen maar kakte toch vrij snel in.
Als de mol onopvallend molt is het niet goed. En nu ook niet...TepelStreeltje schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:29:
En Quinty zat ook in de finale, zat ook op Daan, en die liep niet naast Daan, dus.....
Dus je komt speciaal even hier vertellen dat je niet meer kijkt? Top bijdrage man. Bedankt.Trichoglossus schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:59:
[...]
Ik kijk niet meer de laatste jaren.
Die (steeds meer onbekende) BN-ers hoeven van mij niet. De pot is ondergeschikt geworden aan het spel.
Het is als tv-kijker een pure gok wie de mol is.
Er zitten mensen in dit topic die tot een week voor de finale op de verkeerde zitten.
Als kandidaat zie je natuurlijk zoveel meer dan als kijker.
Even het voetbal topic opzoeken om te vertellen dat ik voetbal niet leu vind
Het zijn nog altijd de programmamakers die die mensen uitnodigen. Als het publiek dat niet wil zien, moeten 'wij' niet kijken. Doen we wel, dus.....Trichoglossus schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:25:
[...]
Sowieso "BN-ers" in allerlei shows en quizzen. Alles om maar in the picture te blijven.
Echt totaal oninteressante programma's om te kijken.
Exact expert nodig?
@Crazy D Ben blij dat sinds Corona het hele buiten gebeuren in het Vondelpark weg is. Want man man, wie verdenk jij Pietje? En Ans? Wie verdenk jij?
Nu was het vrij snel bekend wie de mol was, daarna even natuurlijk wat gepraat en best een lange tijd (3 kwartier?) molacties gezien. Dat is ruim minder geweest.
Tuurlijk zou ik alle acties wel willen zien, maar goed.
Ben daarnaast blij dat Moltalk ook ervoor is, want ik keek dat eigenlijk maar half. Nu is het ervoor en hoeft mijn vrouw het ook niet meer te zien. :+
Nu nog De Mol bekijken. Deze hebben we nog niet kunnen zien. Maar heb wel een account bij Go!Play. Als het goed is werkt die ook nog steeds.
Nu was het vrij snel bekend wie de mol was, daarna even natuurlijk wat gepraat en best een lange tijd (3 kwartier?) molacties gezien. Dat is ruim minder geweest.
Tuurlijk zou ik alle acties wel willen zien, maar goed.
Ben daarnaast blij dat Moltalk ook ervoor is, want ik keek dat eigenlijk maar half. Nu is het ervoor en hoeft mijn vrouw het ook niet meer te zien. :+
Nu nog De Mol bekijken. Deze hebben we nog niet kunnen zien. Maar heb wel een account bij Go!Play. Als het goed is werkt die ook nog steeds.
De live finale is op deze manier meer dan prima wat mij betreft. De finale op deze manier is leuk omdat er snelheid in zit, de mol wordt vrij snel bekend gemaakt en daarna wordt er met iedereen uitgebreid stilgestaan bij de belangrijkste molacties.
Ik vind het napraten met alle kandidaten altijd leuk, al merk je snel dat de kandidaten die er als 1e tot 4e uit gegaan zijn eigenlijk niet meer ter zake doen. Maar dat is nu eenmaal inherent aan het spel, die hebben maar weinig meegemaakt.
Inderdaad honderd miljoen keer beter dan het vondelpark, wat een verschrikking was dat. Daar spoelde ik nagenoeg alles van door.
Wij zitten alweer volop in de Mol België. Wat een verademing weer
Ik vind het napraten met alle kandidaten altijd leuk, al merk je snel dat de kandidaten die er als 1e tot 4e uit gegaan zijn eigenlijk niet meer ter zake doen. Maar dat is nu eenmaal inherent aan het spel, die hebben maar weinig meegemaakt.
Inderdaad honderd miljoen keer beter dan het vondelpark, wat een verschrikking was dat. Daar spoelde ik nagenoeg alles van door.
Wij zitten alweer volop in de Mol België. Wat een verademing weer
All your base are belong to us!
Wel jammer dat niet aan Milan gevraagd werd waarom hij uitgerekend Daan de penningmeester maakte en daarbij zei: "Daan, jij lijkt mij een betrouwbare kandidaat jongen". Was dat nou om dat Milan helemaal verkeerd zat of sarcastisch?
Het enige wat ik miste was een verwijzing naar de groene wijzers op de klok achter de kandidaten bij hun mollicitaties en dergelijke. Dat daar (voor zover ik kan vinden) niets over gezegd is, vind ik wel enigszins frustrerend eerlijk gezegd. Het was zo prominent in beeld, meerdere keren gedurende het seizoen...
Die groene wijzers leken mij meer een rookgordijn. Volgens mij weken alleen de wijzers achter Geraldien af?
Interessanter vind ik dan het gedoe met de molboekjes die ogenschijnlijk random neergelegd moesten worden. Omgezet naar morsecode bleek dat echter DB te spellen. What are the odds?
Interessanter vind ik dan het gedoe met de molboekjes die ogenschijnlijk random neergelegd moesten worden. Omgezet naar morsecode bleek dat echter DB te spellen. What are the odds?
Het penningmeesterschap is sowieso een beetje achterhaald. In België doen ze dat niet bijvoorbeeld. In Nederland was de laatste opzienbarende penningmeester Sebastiaan Labrie volgens mij, die gooide gewoon geld weg. Iets wat je al heel lang niet meer ziet gebeuren, simpelweg omdat het te opvallend is.bazzemans schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:33:
Wel jammer dat niet aan Milan gevraagd werd waarom hij uitgerekend Daan de penningmeester maakte en daarbij zei: "Daan, jij lijkt mij een betrouwbare kandidaat jongen". Was dat nou om dat Milan helemaal verkeerd zat of sarcastisch?
We weten niet of Milan Daan ooit verdacht heeft, dat kwam niet naar voren in de finale.
Dat kwam toch niet uit die morsecode? Zover ik het begrepen heb moesten de boekjes ingeleverd worden voor de opdracht later in het programma, maar zat er verder geen dubbele bodem in.bazzemans schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:09:
Die groene wijzers leken mij meer een rookgordijn. Volgens mij weken alleen de wijzers achter Geraldien af?
De wijzers was een volgens mij ook een rookgordijn voor de kijker, ze betekenden niets behalve "het 26e seizoen". In de Belgische Mol hebben we dacht ik wel eens gehad dat er een attribuut in de ruimte van de interviews een hint was (een kapotte lamp of iets dergelijks meen ik mij te herinneren). Dit leek op een variant daarvan, iets opvallends ophangen wat verder niets betekent.
Derde in de Tweakers poule.
Alleen de eerste aflevering op Quinty ingezet en testvraag 9 even gauw blind (foutief) ingevuld. Een respectabele score, en vond het juist een geweldig seizoen met leuke kandidaten.
Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch
26 bleek daarna veel vaker een belangrijk getal, dit was gewoon de eerste hint daarvoor. De kandidaten konden een keer in een video op seconde 26 Daan zien, en ook wij als kijker konden in de eerste aflevering na precies 26 seconden Daan in beeld krijgen.Drardollan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Dat kwam toch niet uit die morsecode? Zover ik het begrepen heb moesten de boekjes ingeleverd worden voor de opdracht later in het programma, maar zat er verder geen dubbele bodem in.
De wijzers was een volgens mij ook een rookgordijn voor de kijker, ze betekenden niets behalve "het 26e seizoen". In de Belgische Mol hebben we dacht ik wel eens gehad dat er een attribuut in de ruimte van de interviews een hint was (een kapotte lamp of iets dergelijks meen ik mij te herinneren). Dit leek op een variant daarvan, iets opvallends ophangen wat verder niets betekent.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Uit de morsecode kwam DB: bazzemans in "Wie is... de Mol? 2026 NL"Drardollan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Dat kwam toch niet uit die morsecode? Zover ik het begrepen heb moesten de boekjes ingeleverd worden voor de opdracht later in het programma, maar zat er verder geen dubbele bodem in.
Het seizoen werd qua sfeer echt gedragen door Bram en Daan. Je kan als kijker toch bijna niet meer zien wie het is door de montage. Maar alle grappen en grollen die ze ook buiten de opdrachten deden waren vermakelijke TV.
Ik heb mezelf toch wel weer vermaakt, maar januari is veel meer een TV kijk seizoen dan nu april/mei.
Wat mij betreft:
Vooral nooit meer kandidaten terug in de show nemen. Een rood scherm zien en terugkomen is meer waard dan welke vrijstelling of joker ooit.
Ik dacht dat ze in het 7e seizoen met afvaller Paul Rabbering en uiteindelijke winnaar Paul Rabbering wel hun lesje hadden geleerd.
Als Evelien na aflevering 1 alle vragen opschrijft die ze nog weet van de test.
Ik denk dat je dan +/- 15 a 20 vragen kan herinneren.
Als je vervolgens zoals Nienke in haar molboekje dat had gedaan een tabel maakt kun je uitrekenen hoeveel goede antwoorden je per kandidaat had gegeven. Je hebt gespreid, maar dat doet iedereen in die fase.
Kijk een vraag als, is de mol een man/vrouw is een 50/50.
Maar veel andere vragen waarop je bewust gespreid hebt kun je wel deductie op toepassen.
Een bondje met Evelien na aflevering 2 was het meeste waard geweest.
Ik heb mezelf toch wel weer vermaakt, maar januari is veel meer een TV kijk seizoen dan nu april/mei.
Wat mij betreft:
Vooral nooit meer kandidaten terug in de show nemen. Een rood scherm zien en terugkomen is meer waard dan welke vrijstelling of joker ooit.
Ik dacht dat ze in het 7e seizoen met afvaller Paul Rabbering en uiteindelijke winnaar Paul Rabbering wel hun lesje hadden geleerd.
Als Evelien na aflevering 1 alle vragen opschrijft die ze nog weet van de test.
Ik denk dat je dan +/- 15 a 20 vragen kan herinneren.
Als je vervolgens zoals Nienke in haar molboekje dat had gedaan een tabel maakt kun je uitrekenen hoeveel goede antwoorden je per kandidaat had gegeven. Je hebt gespreid, maar dat doet iedereen in die fase.
Kijk een vraag als, is de mol een man/vrouw is een 50/50.
Maar veel andere vragen waarop je bewust gespreid hebt kun je wel deductie op toepassen.
Een bondje met Evelien na aflevering 2 was het meeste waard geweest.
Ik kan niet zeggen dat ik het zo'n belangrijk getal vond. Wat je noemt is waar het voorbijkwam inderdaad, en dat was het dan ook wel. Zinloze toevoeging, al waren de wijzers wel leuk bedacht om gewoon zo te laten zien.geert_s schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:58:
[...]
26 bleek daarna veel vaker een belangrijk getal, dit was gewoon de eerste hint daarvoor. De kandidaten konden een keer in een video op seconde 26 Daan zien, en ook wij als kijker konden in de eerste aflevering na precies 26 seconden Daan in beeld krijgen.
En wat daar staat klopt volgens mij niet. Aflevering 5 had geen eliminatie en de Molboekjes werden gebruikt in aflevering 9. Daarmee zou deze theorie uitkomen op DD, en dat is dus geen DB.bazzemans schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Uit de morsecode kwam DB: bazzemans in "Wie is... de Mol? 2026 NL"
Sowieso hadden ze dit verteld als dit een hint was geweest. Het is volgens mij gewoon een toevalligheid die heel leuk uitkwam tot en met aflevering 8.
Een andere theorie was dat het boekje moest worden neergelegd aan de kant waar de mol zat, maar ook dat liep spaak op een gegeven moment.
Daarom staan 5 en 9 er ook niet bijDrardollan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:25:
[...]
En wat daar staat klopt volgens mij niet. Aflevering 5 had geen eliminatie en de Molboekjes werden gebruikt in aflevering 9. Daarmee zou deze theorie uitkomen op DD, en dat is dus geen DB.
Ze houden vaak nog wat hints achter die je dan op de website of later kunt zien. Misschien valt deze daar onder, of anders was het echt toevallig. Alleen is het dan wel raar dat er iedere keer specifiek werd gezegd waar het molboekje moest worden neergelegd.Sowieso hadden ze dit verteld als dit een hint was geweest. Het is volgens mij gewoon een toevalligheid die heel leuk uitkwam tot en met aflevering 8.
[removed]
Dat zie ik nu ook. Maar dat zou wel een grote chain-breaker zijn.
Toeval bestaat niet zegt men, maar in dit geval denk ik wel. Anders had dit allang breed uitgemeten geweest. Hints van dit niveau halen over het algemeen te uitzending wel. Maar ook op de website staat er niks over, en dat is toch wel een zekerheidje wat mij betreft dan dat het geen hint was.[...]
Ze houden vaak nog wat hints achter die je dan op de website of later kunt zien. Misschien valt deze daar onder, of anders was het echt toevallig.
Ik zag het meer als Rick die gewoon op tafel klopte zoals mensen wel vaker doen. Kreeg niet het idee dat het heel bewust was.Alleen is het dan wel raar dat er iedere keer specifiek werd gezegd waar het molboekje moest worden neergelegd.
Als je het onbewust doet, klop je meestal met dezelfde hand aan dezelfde kant. Rick zit ten slotte ook altijd achter die tafel op dezelfde manier.Drardollan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Dat zie ik nu ook. Maar dat zou wel een grote chain-breaker zijn.
[...]
Toeval bestaat niet zegt men, maar in dit geval denk ik wel. Anders had dit allang breed uitgemeten geweest. Hints van dit niveau halen over het algemeen te uitzending wel. Maar ook op de website staat er niks over, en dat is toch wel een zekerheidje wat mij betreft dan dat het geen hint was.
[...]
Ik zag het meer als Rick die gewoon op tafel klopte zoals mensen wel vaker doen. Kreeg niet het idee dat het heel bewust was.
Maar ik ben het met je eens dat het anders wel op de site was gekomen. Enige andere optie die ik me kan bedenken is dat ze de hint achteraf toch te ingewikkeld vonden, maar voorlopig ga ik ook uit van toeval.
[removed]
Ik kan mij zomaar voorstellen dat het uitmaakt waar de afvaller zat. Zit iemand links van je dan ben je eerder geneigd om die kant te kiezen als Rick zijnde.redwing schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Als je het onbewust doet, klop je meestal met dezelfde hand aan dezelfde kant. Rick zit ten slotte ook altijd achter die tafel op dezelfde manier.
Kan mij niet voorstellen dat ze het te ingewikkeld vonden, ik zie geregeld verborgen hints (bijvoorbeeld die met de banaan rondom het abseilen van die torens) die zo ingewikkeld zijn dat er werkelijk nooit iemand achter kan komen.Maar ik ben het met je eens dat het anders wel op de site was gekomen. Enige andere optie die ik me kan bedenken is dat ze de hint achteraf toch te ingewikkeld vonden, maar voorlopig ga ik ook uit van toeval.
De theorie is echter door alles en iedereen afgeschreven, dus het was geen hint. Wel een mooi toeval en wel jammer dat het geen hint was. Want dit was er 1 waar je als kijker wel iets mee kon.
Bram liep achter hem... hoe wil je dan iets laten vallen, ZONDER dat degene achter je het ziet.Crazy D schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Als de mol onopvallend molt is het niet goed. En nu ook niet...Ik vond het stoer om dat zo te doen, flink risico, maar goed dat moet als mol soms ook.
[...]
Kan gewoon niet, hij had beter moment moeten uitzoeken. Hij geeft ook Bram een knipoog, zoals hij zelf zei in de finale aflevering.
Of Bram het nodig had (of Quinty) is hele andere vraag, hier geeft hij het gewoon weg.
Battle.net Spud#2543
En toch vond Bram het laten vallen van het stuk hout niet verdacht, want ze hadden de afspraak ook bewust te mollen. Bram vond het verdacht dat Daan achteraf probeerde het te verdoezelen.
Hier zitten een paar acties bij die niet in de uitzending zaten:En hier nog wat voorbereiding op het krijgen van een groen scherm met oud-mollen:bazzemans schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:38:
Andere jaren werden er achteraf nog weleens hints en molacties gepubliceerd die niet in live uitzending zaten. Dat is nu ook niet het geval.
[ Voor 18% gewijzigd door _superboer_ op 05-05-2026 09:01 ]
@_superboer_ gaf ook al 2 filmpjes door. Hier vind je er misschien nog meer, het is in ieder geval een overzicht van veel over de mol: https://wieisdemol.avrotr...dingen/de-ontknoping-2798bazzemans schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:38:
Andere jaren werden er achteraf nog weleens hints en molacties gepubliceerd die niet in live uitzending zaten. Dat is nu ook niet het geval.
Bijzonder dat oud-Mollen, die vaak in Mol Talk aanschuiven, hier aan meedoen_superboer_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:37:
[...]
En hier nog wat voorbereiding op het krijgen van een groen scherm met oud-mollen:
[Embed: Voorbereiding met oud-Mollen | Wie is de Mol? S26]
Waarom is dat bijzonder? Die mensen zijn gewoon in te huren, voor hun is het denk ik ook best wel leuk om de nieuwe mol wat tips te kunnen geven.pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Bijzonder dat oud-Mollen, die vaak in Mol Talk aanschuiven, hier aan meedoen
Ik bedoelde meer dat een oud-Mol die hier aan heeft meegewerkt dan niet meer kan aanschuiven bij Mol Talk vanwege voorkennisKroesss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:58:
[...]
Waarom is dat bijzonder? Die mensen zijn gewoon in te huren, voor hun is het denk ik ook best wel leuk om de nieuwe mol wat tips te kunnen geven.
Ik raak altijd helemaal van de leg als ze dat doen!macscot schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:01:
Wat mij betreft:
Het gooit voor mij altijd juist méér verdenking op die ene kandidaat. Als je het een kijker vraagt zal deze altijd zeggen dat een mol geen rood scherm kan krijgen, maar in werkelijkheid zeggen ze in het programma "de mol gaat nooit naar huis" zonder verwijzing naar rode schermen. In het kader van "je moet als programmamaker vernieuwend bezig blijven" denk ik dan automatisch dat dat dat moment dan eindelijk is aangebroken dat ze een mol een rood scherm geven en toch in het spel houden en ga ik ineens punten inzetten op de speler die terug in het spel komt
Mwoah, dat weet ik niet. We hebben het hier over redelijk intelligente mensen, die weten echt wel wat ze wel kunnen zeggen en wat ze voor zich moeten houden.pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Ik bedoelde meer dat een oud-Mol die hier aan heeft meegewerkt dan niet meer kan aanschuiven bij Mol Talk vanwege voorkennis
Ja en dat zijn er maar 2 van de vele oud kandidaten en Mollen, dus die 2 kunnen ze die paar afleveringen dan echt wel missen(Er zijn genoeg andere).pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Ik bedoelde meer dat een oud-Mol die hier aan heeft meegewerkt dan niet meer kan aanschuiven bij Mol Talk vanwege voorkennis
Een paar jaar geleden kwam Susan Visser (oud-mol) en die flapte toen de naam van de mol van dat jaar eruit, je zag de schrik in d'r ogen. Toen was voor mij t seizoen meteen klaar. Is toen gek genoeg helemaal niet grootschalig opgepikt: https://www.reddit.com/r/...an_visser_verspreekt_zich Kan toeval geweest zijn maar misschien hebben ze er toch van geleerd.pdidi schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Wat ik mij steeds meer afvraag, wat zijn de kaders van het spel? Iemand die met zijn vriend zit te facetimen en dus internet tot zijn beschikking heeft is toch raar? Tot waar loopt dit spel? Ook het feit dat iedereen zijn boekje op tafel moest leggen nadat hij of zij was uitgeschakeld was raar. We riepen beiden hier thuis 'waarom pakt niemand dat boekje en kijkt erin?'. Is er wel eens wat gelekt / uitgelegd over de kaders van het spel?
Mag je bijvoorbeeld als je weet dat je alleen op je kamer bent personeel vragen om te bespioneren? Omkopen? Tot hoe ver gaat dit?
en extra: Moet je meedoen met het spel? Het vullen van zakken is toch gewoon een mollenopdracht waar je beter gewoon kan observeren dan het spel spelen? Ik snap ook niet dat kandidaten nog steeds de opdrachten doen? Waarom blijven ze dit doen?
Mag je bijvoorbeeld als je weet dat je alleen op je kamer bent personeel vragen om te bespioneren? Omkopen? Tot hoe ver gaat dit?
en extra: Moet je meedoen met het spel? Het vullen van zakken is toch gewoon een mollenopdracht waar je beter gewoon kan observeren dan het spel spelen? Ik snap ook niet dat kandidaten nog steeds de opdrachten doen? Waarom blijven ze dit doen?
[ Voor 17% gewijzigd door xzaz op 05-05-2026 15:12 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
De exacte regels weet ik niet. Ik weet wel dat er tot een paar jaar geleden geen telefoons toegestaan waren tijdens het spel. Alleen zorgde dat er steeds vaker voor dat al vroegtijdig de kandidaten bekend werden omdat ze dan een tijdje niets meer posten op hun socials. En volgens mij is op die manier ook wel eens de volgorde van afvallers al gelekt. Degene die het eerst weer wat gepost had was de eerste afvaller enz.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:04:
Wat ik mij steeds meer afvraag, wat zijn de kaders van het spel? Iemand die met zijn vriend zit te facetimen en dus internet tot zijn beschikking heeft is toch raar? Tot waar loopt dit spel? Ook het feit dat iedereen zijn boekje op tafel moest leggen nadat hij of zij was uitgeschakeld was raar. We riepen beiden hier thuis 'waarom pakt niemand dat boekje en kijkt erin?'. Is er wel eens wat gelekt / uitgelegd over de kaders van het spel?
Daarom zijn ze een paar jaar geleden de telefoon gaan toestaan. De kandidaten kunnen dan dus dingen posten op hun socials zodat ze niet afwezig lijken te zijn. Er zullen ongetwijfeld regels zijn ingesteld wat ze wel en wat ze niet mogen doen, maar die ken ik niet.
He? Hoe bedoel je dit? De kandidaten doen mee omdat ze dat graag willen. Het zou wel heel gek zijn om in Tanzania het vliegtuig uit te stappen en direct te zeggen "ik ga die spelletjes niet doen hoor!". Die opdrachten zijn onderdeel van het spel waar je willens en wetens aan meedoet.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:04:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Je doet mee aan het spel 'Wie is de Mol?' niet aan 'Wie kan het beste spelletjes spelen'. Als je dan na de opdracht te horen krijgt 'je had beter achter je kunnen kijken om een glim op te vangen van de mol' geeft dat alleen maar sterkte aan mijn standpunt.Kroesss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:15:
[...]
He? Hoe bedoel je dit? De kandidaten doen mee omdat ze dat graag willen. Het zou wel heel gek zijn om in Tanzania het vliegtuig uit te stappen en direct te zeggen "ik ga die spelletjes niet door hoor!". Die opdrachten zijn onderdeel van het spel waar je willens en wetens aan meedoet.
edit: dit is ook 1 van de redenen waarom ze geld verdienen moeten koppelen aan de test. bv: 100 euro verdiend 1 joker oid.
[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 05-05-2026 15:27 ]
Tsja, als de spelletjes niet gespeeld worden, komt er ook geen geld in de pot. En dan wint de mol: een lege pot, zelfs zonder er iets voor hoeven te doen.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Je doet mee aan het spel 'Wie is de Mol?' niet aan 'Wie kan het beste spelletjes spelen'. Als je dan na de opdracht te horen krijgt 'je had beter achter je kunnen kijken om een glim op te vangen van de mol' geeft dat alleen maar sterkte aan mijn standpunt.
edit: dit is ook 1 van de redenen waarom ze geld verdienen moeten koppelen aan de test. bv: 100 euro verdiend 1 joker oid.
Ja precies, als iedereen niet mee gaat doen met de spellen, en alleen gaat kijken of er iemand verdachte dingen doet, dan hoeft de mol juist niets te doen. Er komt dan als vanzelf geen geld meer in de pot.Kroesss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:33:
[...]
Tsja, als de spelletjes niet gespeeld worden, komt er ook geen geld in de pot. En dan wint de mol: een lege pot, zelfs zonder er iets voor hoeven te doen.
De mol kan dan ook gewoon met zijn/haar armen over elkaar gaan staan en kijken hoe andere mensen naar elkaar kijken.
Als je niets doet hoeft de mol ook niets te doen, blijft de pot leeg en wint de mol. Ik denk dat je daar als kandidaat niet veel mee opschiet. Wel schiet je er wat mee op met zelf te mollen om verdacht te worden en dat is iets dat je dan ook heel veel ziet gebeuren.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Je doet mee aan het spel 'Wie is de Mol?' niet aan 'Wie kan het beste spelletjes spelen'. Als je dan na de opdracht te horen krijgt 'je had beter achter je kunnen kijken om een glim op te vangen van de mol' geeft dat alleen maar sterkte aan mijn standpunt.
[removed]
En er is niet 1 spel dat is Wie is de Mol, dit is het programma.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Je doet mee aan het spel 'Wie is de Mol?
Hierin worden spelletjes bedacht, hieraan hoor je dus mee te doen. aangezien je graag met het programma mee wou doen.
Dus nee natuurlijk kan je niet zeggen, deze opdracht doe ik niet mee. dit lijkt mij niet leuk ofzo(Lijkt mij vrij logisch)
Volgens mij in het vorige seizoen of de streaming editie was er wel iemand die stopte met een spel. Daar is verder nooit uitleg over gekomen en is een beetje weggemoffeld door de productie. Je mag dus volgens mij wel altijd weigeren, maar je doet natuurlijk óók mee omdat het altijd toffe WIDM-opdrachten zijn.Carlos0_0 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:00:
[...]
En er is niet 1 spel dat is Wie is de Mol, dit is het programma.
Hierin worden spelletjes bedacht, hieraan hoor je dus mee te doen. aangezien je graag met het programma mee wou doen.
Dus nee natuurlijk kan je niet zeggen, deze opdracht doe ik niet mee. dit lijkt mij niet leuk ofzo(Lijkt mij vrij logisch)
Edit: gevonden.
Tijdens een opdracht in Oman, waarbij de kandidaten een spirituele "godendans" moesten uitvoeren in specifieke kleding, besloot Nora voortijdig af te haken. Ze gaf later aan dat dit een bewuste keuze was vanwege haar geloofsovertuiging: als moslim voelde het aanbidden van andere goden en het dragen van kleding waarbij haar armen en benen zichtbaar waren niet goed voor haar.
[ Voor 21% gewijzigd door geert_s op 05-05-2026 16:07 . Reden: gevonden ]
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Dit is (deels) op te lossen.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Deze bekende Nederlanders hebben het geld niet hard nodig. Voor onbekende mensen is 10 a 20k veel geld.
Elke Joker die de Mol inzet zou geld uit de pot moeten betekenen aan het einde van het spel. Daarmee heeft een joker direct ook waarde voor de mol.
Geld aan de test koppelen lijkt mij ook wel eens interessant.
Maar wat ik echt nog ooit wil zien is de volledige uitslag per testronde.
Rik zegt tegen Geraldine "Als je je joker had ingezet was je doorgegaan en was Nasrdin eruit gegaan."
Dus Geraldine had of even veel goed dan Nasrdin, of met +1 goed was de gelijk gekomen en test sneller gemaakt.
Als je die uitslagen te zien zou krijgen, zou je denk ik ook zien hoeveel fouten antwoorden een kandidaat (Bram) heeft gemaakt op de test en hoevaak hij stiekem heel dicht bij een vertrek uit het programma kan hebben gezeten.
Je bent letterlijk de winnaar van het spel als je deze vraag het beste beantwoord. Geld is de laatste jaren verworven tot een bijkomstigheid.Carlos0_0 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:00:
[...]
En er is niet 1 spel dat is Wie is de Mol, dit is het programma.
De mol 'wint' nooit. Bovendien de opdrachten waarbij er alleen maar geld uit de pot gehaald kan worden zijn er ook; dat heeft niets meer met 'mollen' te maken maar met het opzetten van 't spel. En als de mol niets HOEFT te doen klopt het spel gewoon niet.Kroesss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:33:
[...]
Tsja, als de spelletjes niet gespeeld worden, komt er ook geen geld in de pot. En dan wint de mol: een lege pot, zelfs zonder er iets voor hoeven te doen.
Prima toch? Wie is de mol speelt zich niet alleen af tijdens de spellen.TheFes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:39:
[...]
Ja precies, als iedereen niet mee gaat doen met de spellen, en alleen gaat kijken of er iemand verdachte dingen doet, dan hoeft de mol juist niets te doen.
Lijkt mij irrelevant?Er komt dan als vanzelf geen geld meer in de pot.
Dat kan; en dat doen ze ook vaak. Afgelopen extra seizoen waarbij de Mol Nathan gewoon lekker gaat zitten.De mol kan dan ook gewoon met zijn/haar armen over elkaar gaan staan en kijken hoe andere mensen naar elkaar kijken.
Het doet me denken aan '1 tegen 100' waarbij er geen enkele reden is om een moeilijke vraag te kiezen.
spoiler:
Ach misschien overdenk ik het 
[ Voor 54% gewijzigd door xzaz op 05-05-2026 16:16 ]
In België geven ze aan het eind van het seizoen vaak juist wel een inkijkje in dat soort statistieken,macscot schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:05:
[...]
Als je die uitslagen te zien zou krijgen, zou je denk ik ook zien hoeveel fouten antwoorden een kandidaat (Bram) heeft gemaakt op de test en hoevaak hij stiekem heel dicht bij een vertrek uit het programma kan hebben gezeten.
is juist leuk om ook die achterkant te zien
(een van de redenen waarom De Mol uiteindelijk toch beter in elkaar zit dan WIDM)
Natuurlijk wel. De kans is groot dat minder spelers een moeilijke vraag goed hebben; Als de hoofdspeler die wel goed heeft neemt het aantal tegenstanders sneller af. Wat betekend dat je minder vragen nodig gaat hebben om iedereen weg te spelen.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Het doet me denken aan '1 tegen 100' waarbij er geen enkele reden is om een moeilijke vraag te kiezen.
Leeg - Sinds 20180907
Beetje offtopic maar: ook hierbij is het niet het doel om zo snel mogelijk spelers weg te spelen; het doel is om te winnen.Chillz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Natuurlijk wel. De kans is groot dat minder spelers een moeilijke vraag goed hebben; Als de hoofdspeler die wel goed heeft neemt het aantal tegenstanders sneller af. Wat betekend dat je minder vragen nodig gaat hebben om iedereen weg te spelen.
Je spreekt jezelf nu tegen. Je zegt zelf dat het prima is als de mol niets hoeft te doen om geld uit de pot te houden, en tegelijkertijd zeg je dat het spel niet goed in elkaar zit als de mol niets hoeft te doen.
Tenslotte: hoe wil jij er achter komen wie de mol is, als hij/zij letterlijk niets hoeft te doen? Als iedereen weigert om de spellen te spelen, komt er namelijk ook geen geld in de pot. De mol gaat dan net zo schaapachtig naar de rest van de groep kijken als dat de andere kandidaten dat ook doen. Dat weet dus niemand wie de mol is.
xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:08:
[...]
De mol 'wint' nooit. Bovendien de opdrachten waarbij er alleen maar geld uit de pot gehaald kan worden zijn er ook; dat heeft niets meer met 'mollen' te maken maar met het opzetten van 't spel. En als de mol niets HOEFT te doen klopt het spel gewoon niet.
Maar hoe je het ook draait: de kandidaten doen mee aan het programma. Dat is een spel dat uit meerdere onderdelen bestaat: de mol vinden en geld in de pot spelen. Dat ze de titel niet "de mol ontmaskeren terwijl je actief meedoet aan spelletjes om geld in de pot te krijgen" hebben genoemd betekent niet dat dat laatste stuk geen wezenlijk onderdeel is van het spel.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Prima toch? Wie is de mol speelt zich niet alleen af tijdens de spellen.
Tenslotte: hoe wil jij er achter komen wie de mol is, als hij/zij letterlijk niets hoeft te doen? Als iedereen weigert om de spellen te spelen, komt er namelijk ook geen geld in de pot. De mol gaat dan net zo schaapachtig naar de rest van de groep kijken als dat de andere kandidaten dat ook doen. Dat weet dus niemand wie de mol is.
Het programma is ook geëvalueerd. In de begin jaren werd er door de mol wezenlijk anders gespeeld en gemold dan nu. De eerste jaren met BN'ers Yvon Jaspers, Milouska Meulens en Inge Iepenburg waren heel anders dan pak hem beet 5 jaar later met Kees Tol, Suzan Visser en Magriet van der Linden. Nu nogmaals een aantal jaren verder, Stijn, Nathan en nu Daan.
Tuurlijk is de rol van de mol in bepaalde opdrachten (denk aan de markt met het kopen van niet identieke voorwerpen) een heel eind hetzelfde. Maar het spel eromheen en het dubbel doordenken etc. Dat is echt anders geworden.
Tuurlijk is de rol van de mol in bepaalde opdrachten (denk aan de markt met het kopen van niet identieke voorwerpen) een heel eind hetzelfde. Maar het spel eromheen en het dubbel doordenken etc. Dat is echt anders geworden.
En je gaat niet winnen als de tegenstanders alle (makkelijke) vragen weten. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je een vraag krijgt die jij wel en de tegenstander niet weet. Als er dus een onderwerp voorbij komt waarvan je meer dan gemiddeld weet, kan het wel degelijk slim zijn om een moeilijke vraag te kiezen. De kans dat jij het dan weet en de tegenstander niet (en je dus wint) is dan groter dan makkelijke vragen aan te houden.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:59:
[...]
Beetje offtopic maar: ook hierbij is het niet het doel om zo snel mogelijk spelers weg te spelen; het doel is om te winnen.
[removed]
Klopt, maar je kunt de mol alleen vinden tijdens het spel. Als je het spel niet speelt, zal de mol niets doen en zul je hem ook nooit vinden.xzaz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Je bent letterlijk de winnaar van het spel als je deze vraag het beste beantwoord. Geld is de laatste jaren verworven tot een bijkomstigheid.
Klopt, daarom ook dat ik die dobbelsteen opdracht gewoon stom vind. Het is prima als de mol geld weg kan spelen, maar dan wel op een manier die door de kandidaten uit te vogelen is, maar ook waarbij het door de kandidaten te voorkomen is.[...]
De mol 'wint' nooit. Bovendien de opdrachten waarbij er alleen maar geld uit de pot gehaald kan worden zijn er ook; dat heeft niets meer met 'mollen' te maken maar met het opzetten van 't spel. En als de mol niets HOEFT te doen klopt het spel gewoon niet.
Hoe wil je ooit de mol vinden als de mol niets hoeft te doen?[...]
Prima toch? Wie is de mol speelt zich niet alleen af tijdens de spellen.
Lijkt me juist heel belangrijk. Als de mol niet hoeft te mollen ga je hem met geen modelijkheid vinden.[...]
Lijkt mij irrelevant?
Maar hoe wil jij de mol vinden als je ervoor zorgt dat die mol alle opdrachten achterover kan zitten omdat toch niemand het spel speelt? Dan heb je uiteindelijk 10 man die achterover gaan zitten....[...]
Dat kan; en dat doen ze ook vaak. Afgelopen extra seizoen waarbij de Mol Nathan gewoon lekker gaat zitten.
Wil je de mol vinden zul je dus altijd een combinatie moeten gebruiken van het spel spelen, en goed opletten, een keertje achterover zitten, en zelf een beetje mollen.
[removed]
En dat kan makkelijk met een makkelijke vraag. Als je een moeilijke vraag speelt heb je meer kans om eruit te gaan en win je nietredwing schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:38:
[...]
En je gaat niet winnen als de tegenstanders alle (makkelijke) vragen weten. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je een vraag krijgt die jij wel en de tegenstander niet weet.
Daar gaat mijn hele betoog over; ik begon met de vraag waar het spel begint en waar het spel eindigt. De 'spellen' om geld te verdienen zijn niet het enige moment dat je de mol kan ontmaskeren. De spellen dienen uiteindelijk nergens voor om het spel te winnen. En het antwoord 'maar jawel want er wordt geld verdiend' maakt niet uit. Geld heeft geen enkele middel. Ik durf zelfs de stelling aan dat fanatieke spelers er sneller uit liggen dan oplettende / observerende spelers. Voorbeeld: waarom loop je überhaupt vooraan bij het hout dragen?Kroesss schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:29:
Je spreekt jezelf nu tegen. Je zegt zelf dat het prima is als de mol niets hoeft te doen om geld uit de pot te houden, en tegelijkertijd zeg je dat het spel niet goed in elkaar zit als de mol niets hoeft te doen.
Daar ben ik dus mee eens; het spel heet Wie is de Mol? en bestaat uit meerdere onderdelen. Maar de hoofdvraag blijft; 'Wie is de Mol?'. Weet je dat niet? Ga je naar huis. De winnaar is de gene die het beste weet wie de mol is niet wie het meeste geld in 't laatje heeft gebracht.Maar hoe je het ook draait: de kandidaten doen mee aan het programma. Dat is een spel dat uit meerdere onderdelen bestaat: de mol vinden en geld in de pot spelen.
Ik ontken ook niet dat het geen onderdeel is van het spel ik stel dat dat het een onderdeel is wat gekwalificeerd is tot een niet nuttig onderdeel voor een deelnemer.Dat ze de titel niet "de mol ontmaskeren terwijl je actief meedoet aan spelletjes om geld in de pot te krijgen" hebben genoemd betekent niet dat dat laatste stuk geen wezenlijk onderdeel is van het spel.
Als je de opdrachten niet hoeft te doen zijn er altijd nog de momenten buiten de opdrachten.Tenslotte: hoe wil jij er achter komen wie de mol is, als hij/zij letterlijk niets hoeft te doen?
En dan kom je weer op mijn hoofdvraag 'Wanneer eindigt het spel 'Wie is de Mol?''? Eindigt dat elke avond om 23:00? Mag je heel de nacht doorspelen? Wat mag wel en wat mag niet? Wat mag buiten de opdrachten? Mag je buiten camera bereik stappen? Mag je de boekjes gewoon pakken die op tafel worden gelegd na het rode scherm? Er zijn gewoon zoveel zaken die ik als kijker de laatste jaren vaag vindt.Als iedereen weigert om de spellen te spelen, komt er namelijk ook geen geld in de pot. De mol gaat dan net zo schaapachtig naar de rest van de groep kijken als dat de andere kandidaten dat ook doen. Dat weet dus niemand wie de mol is.
Als je begint met 'Je had niet bij je eigen naam hoeven zitten?' Opent dat gewoon heel veel vragen voor mij als kijker. Want nogmaals, waar begint het spel en waar eindigt het. (En dan heb ik het niet over de spellen binnen het hoofdspel)
ps: Ik denk dus dat ze tijdens het uitleg van het spel en het starten van het spel instructie krijgen maar die is voor de kijker totaal niet duidelijk.
ps2: dat met die naam op de achterkant van het shirt gaf dus ook wel mooi inzicht. De speler wou dat shirt dus pakken maar 'hij mocht er niet aan zitten'. Dan moet je het als redactie niet wegzetten als hint
[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 06-05-2026 11:51 ]
Ik zal niet alles nogmaals herhalen wat ik heb gezegd, want je slaat sommige delen denk ik bewust over, maar deze wil ik er toch nog even uitpakken.xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:45:
Als je de opdrachten niet hoeft te doen zijn er altijd nog de momenten buiten de opdrachten.
Als je de mol niet kunt ontdekken bij de opdrachten omdat iedereen schaapachtig naar elkaar zit te kijken, hoe wil je dan buiten de opdrachten om de mol ontdekken? Er zijn geen taken die de mol moet doen buiten de opdrachten. Hij/zij hoeft zich dan dus ook niet anders te gedragen. Er is dan 0% kans om de mol te vinden.
Jawel?Kroesss schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:53:
[...]
Ik zal niet alles nogmaals herhalen wat ik heb gezegd, want je slaat sommige delen denk ik bewust over, maar deze wil ik er toch nog even uitpakken.
Als je de mol niet kunt ontdekken bij de opdrachten omdat iedereen schaapachtig naar elkaar zit te kijken, hoe wil je dan buiten de opdrachten om de mol ontdekken? Er zijn geen taken die de mol moet doen buiten de opdrachten. Hij/zij hoeft zich dan dus ook niet anders te gedragen. Er is dan 0% kans om de mol te vinden.
- Een brief brengen naar kamer.
- Interviews in de biechtkamer
- Gesprekken met de redactie
- Voorbereidingen van de opdrachten
- Gesprekken met oud mollen
- De 'test' maken
- Mee in de auto waar veel wordt besproken
enz enz.
[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 06-05-2026 11:56 ]
Echt letterlijk alleen de eerste is ook maar enigszins relevant om de Mol te kunnen ontdekken. Al het andere vindt buiten het zicht van de kandidaten om plaats en/of de kandidaten worden ook onttrokken aan de groep.xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Jawel?
- De 'test' maken
enz enz.
Dan moet je als kandidaat zorgen dat het binnen het zicht wordt gedaan.bazzemans schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:58:
[...]
Echt letterlijk alleen de eerste is ook maar enigszins relevant om de Mol te kunnen ontdekken. Al het andere vindt buiten het zicht van de kandidaten om plaats en/of de kandidaten worden ook onttrokken aan de groep.
Maar met een makkelijke vraag zal ook de tegenstander veel meer kans hebben om hem goed te hebben. Het spel gaat om iedereen weg te spelen, niet om het zo lang mogelijk te laten durenxzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:45:
[...]
En dat kan makkelijk met een makkelijke vraag. Als je een moeilijke vraag speelt heb je meer kans om eruit te gaan en win je nietHet spel gaat over om iedereen weg te spelen niet om dat zo efficiënt mogelijk te doen.
Daarbij kun je een moeilijke vraag hebben waarbij je b.v. 10% kans heb om hem fout te hebben, maar als je dan 15 makkelijke vragen met 1% kans hebt om dezelfde aantal spelers weg te spelen, is de kans om te winnen toch groter met de moeilijke vraag.
Alleen maar makkelijke vragen kiezen geeft je dus niet meer kans om te winnen. Je wint op het moment dat jouw kansen hoger zijn dan die van de tegenstander. En die krijg je door moeilijke vragen te kiezen bij vragen waar je veel kennis over hebt.
Geld is dus wel een middel. Zonder geld geen mol en worden je kansen gereduceerd tot 1/aantal spelers om te winnen.[...]
Daar gaat mijn hele betoog over; ik begon met de vraag waar het spel begint en waar het spel eindigt. De 'spellen' om geld te verdienen zijn niet het enige moment dat je de mol kan ontmaskeren. De spellen dienen uiteindelijk nergens voor om het spel te winnen. En het antwoord 'maar jawel want er wordt geld verdiend' maakt niet uit. Geld heeft geen enkele middel.
Maar dat is wat anders dan het spel niet spelen. Binnen een spel is het slim om de beste positie te zoeken, maar dat is wat anders dan te blijven zitten en helemaal niet meedoen.Ik durf zelfs de stelling aan dat fanatieke spelers er sneller uit liggen dan oplettende / observerende spelers. Voorbeeld: waarom loop je überhaupt vooraan bij het hout dragen?
[...]
Het is juist een heel nuttig deel omdat het het enige deel is waarbij de mol kunt ontmaskeren. Als niemand geld in de pot brengt, is de mol niets meer dan een extra kandidaat die ook geen geld in de pot brengt.[...]
Ik ontken ook niet dat het geen onderdeel is van het spel ik stel dat dat het een onderdeel is wat gekwalificeerd is tot een niet nuttig onderdeel voor een deelnemer.
En hoe wil je de mol ontmaskeren als je niet met de opdrachten meedoet? Want dan doet de mol niets, en buiten de opdrachten is er voor de mol geen enkele reden om zich anders te gedragen dan een kandidaat.[...]
Als je de opdrachten niet hoeft te doen zijn er altijd nog de momenten buiten de opdrachten.
Dat is een andere vraag dan de vraag of je mee moet doen met de opdrachten. Want wat wel/niet mag is gewoon vaag en wordt ook zelden uitgelegd (en wat ik ook een groot nadeel van Wie is de Mol vindt). Want er zijn ook genoeg afleveringen geweest waarbij ik zeker weet dt de kandidaten wel op hun eigen plek moesten gaan zitten. Dus waarom dat nu plotseling wel anders mocht blijft een vraag.[...]
En dan kom je weer op mijn hoofdvraag 'Wanneer eindigt het spel 'Wie is de Mol?''? Eindigt dat elke avond om 23:00? Mag je heel de nacht doorspelen? Wat mag wel en wat mag niet? Wat mag buiten de opdrachten? Mag je buiten camera bereik stappen? Mag je de boekjes gewoon pakken die op tafel worden gelegd na het rode scherm? Er zijn gewoon zoveel zaken die ik als kijker de laatste jaren vaag vindt.
Als je begint met 'Je had niet bij je eigen naam hoeven zitten?' Opent dat gewoon heel veel vragen voor mij als kijker. Want nogmaals, waar begint het spel en waar eindigt het. (En dan heb ik het niet over de spellen binnen het hoofdspel)
De vraag of je 's nachts door mag spelen lijkt me dan wel weer simpel, dat mag. Als jij de mol 's nachts uit zijn tent wil lokken of b.v. wilt proberen een briefing van de mol te betrappen dan mag dat gewoon. Maar of je een molboekje mag pakken zou ik niet weten. Ik neem aan van niet, maar ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als je het wel deed. Want b.v. ongezien een molboekje van een andere kandidaat pakken lijkt me dan weer wel iets dat zou moeten mogen.
[removed]
Alleen die brief inderdaad, maar de kandidaten weten niet dat er op dat moment een brief gebracht zal worden, dus die zijn daar niet zo scherp op dat ze binnen 10 seconden de deur open hebben.xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Jawel?
- De 'test' maken
enz enz.
De interviews in de biechtkamer doet iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar is geen link te leggen.
Gesprekken met de redactie zijn voor de reis al gedaan, en anders op momenten dat de mol toch al alleen is. Hetzelfde geld voor het voorbereiden van de opdrachten en de gesprekken met de oud-mollen.
De test maakt iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar kun je als kandidaat niets mee.
Nu wordt er in de auto veel besproken, maar hoe denk je dat dat gaat als er letterlijk niemand meer meedoet aan de opdrachten? Waar ga je het dan over hebben?
Waarom zou die mol dat doen als niemand iets doet? Dus die brief zal ie dan niet brengen. Interviews in de bichtkamer wordt door alle kandidaten ook gedaan, dus geen verschil. Gesprekken met de redactie zijn ook niet nodig, of kun je combineren met gesprekken die de kandidaten ook hebben. Gesprekken met oud mollen doe je van te voren, en zijn sowieso niet nodig omdat iedereen niets aan het doen is. De test moet iedereen maken en in die auto zitten ook.xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Jawel?
- De 'test' maken
enz enz.
Er is echt geen enkel punt dat je nu noemt waar de mol echt iets anders moet doen dan de kandidaten.
[removed]
Vond dat wel een leuk seizoen, ook handig met twee afleveringen per week, maar over 2 weken..tjies. Dat is echt ontzettend snel. Vond dit seizoen en het jubileumseizoen achter elkaar al dicht op elkaar zetten. (Not to mention 'De Mol')Pat911 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:44:
[...]
Precies dat. Door Hila Noorzai en gaat geloof ik over week of 2 al van start op NPO-start.
Ik denk dat ik mijn punt gewoon niet duidelijk kan maken. Mij gaat het om de vraag wanneer het spel eindigt en begint.Kroesss schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:24:
[...]
Alleen die brief inderdaad, maar de kandidaten weten niet dat er op dat moment een brief gebracht zal worden, dus die zijn daar niet zo scherp op dat ze binnen 10 seconden de deur open hebben.
De interviews in de biechtkamer doet iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar is geen link te leggen.
Gesprekken met de redactie zijn voor de reis al gedaan, en anders op momenten dat de mol toch al alleen is. Hetzelfde geld voor het voorbereiden van de opdrachten en de gesprekken met de oud-mollen.
De test maakt iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar kun je als kandidaat niets mee.
Nu wordt er in de auto veel besproken, maar hoe denk je dat dat gaat als er letterlijk niemand meer meedoet aan de opdrachten? Waar ga je het dan over hebben?
Even in 't extreme:
De interviews kan je afluisteren; of mag dat niet? Hoe wordt dit allemaal gecontroleerd? Kan je timen hoe lang iemand weg is? Wanneer gebeuren deze interviews überhaupt? Gesprekken kan je gewoon monitoren met wie het pand in en uit gaat. Private investigator laten monitoren wie er naar binnen gaat? Ik bedoel is het spel al begonnen?
De test kan je ook afkijken? Mag dat? Mag je een local iemand vragen om beelden te maken? Mag je een USB stick installeren en software installeren? Mag je malware installeren? Hoe ver mag je gaan? Mag je een andere naam intypen?
Je hoeft niet te praten; je moet alleen maar observeren.
Wat zeg je nou eigenlijk? Je realiseert je hopelijk wel dat de wandel en gang van de kandidaten flink geregisseerd wordt? Zoveel keus heeft die kandidaat niet.xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:00:
[...]
Dan moet je als kandidaat zorgen dat het binnen het zicht wordt gedaan.
Edit: gelet op je laatste post, houd ik het er maar op dat je een levendige fantasie hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door bazzemans op 06-05-2026 16:27 ]
Dat is nou juist mijn hele tirade. Welke keus heeft een kandidaat nou wel? Nergens wordt dit duidelijk gemaakt aan de kijker.bazzemans schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:26:
[...]
Wat zeg je nou eigenlijk? Je realiseert je hopelijk wel dat de wandel en gang van de kandidaten flink geregisseerd wordt? Zoveel keus heeft die kandidaat niet.
Edit: gelet op je laatste post, houd ik het er maar op dat je een levendige fantasie hebt.
@xzaz Je reageert op een heleboel dingen, maar er zijn ook een paar dingen die al meerdere keren zijn aangegeven waar je geen enkele keer op reageert (ik weet niet of dat bewust of onbewust is overigens). En die dingen zijn volgens mij juist heel erg belangrijk in jou hypothese.
Het gaat erom dat de kandidaten mee WILLEN doen aan het spel. Ze WILLEN graag de opdrachten doen omdat ze graag meedoen aan het spel. Dat betekent dat ze dus ook "in de geest" van het spel zullen blijven.
Maar om toch te reageren: je wil dus iemand bij het pand van de redactie gaan zetten om te kijken wie er in/uit loopt? Ik neem aan dat dat gewoon een pand van AVROTROS is, en niet specifiek van Wie is de Mol. En op dat moment weet jij ook nog niet wie de andere kandidaten zijn, of op welk moment (in de maanden ervoor, want dit wordt niet 2 dagen voor vertrek allemaal geregeld) de mol aanwezig zal zijn. Dat wordt wel heeeel lastig spioneren.
En tijdens de reis, dus ook tijdens de biechten en de testen worden de kandidaten gewoon geïnstrueerd waar ze heen moeten gaan op welk moment. Je kunt echt niet zomaar de biechtkamer instappen als daar een andere kandidaat zit.
En stel dat je tegen alles ingaat wat het wie is de mol, wie is de mol maakt, en zelf of een local laat afkijken bij de test. Hoe bepaal je dan of iemand de mol is? De mol maakt ook gewoon de test. Of ga je het dan verdacht vinden dat 1 van de deelnemers een ander antwoord geeft dan de rest op vraag 17?
De extreme voorbeelden waar jij mee komt zijn domweg niet mogelijk.
Het gaat erom dat de kandidaten mee WILLEN doen aan het spel. Ze WILLEN graag de opdrachten doen omdat ze graag meedoen aan het spel. Dat betekent dat ze dus ook "in de geest" van het spel zullen blijven.
Maar om toch te reageren: je wil dus iemand bij het pand van de redactie gaan zetten om te kijken wie er in/uit loopt? Ik neem aan dat dat gewoon een pand van AVROTROS is, en niet specifiek van Wie is de Mol. En op dat moment weet jij ook nog niet wie de andere kandidaten zijn, of op welk moment (in de maanden ervoor, want dit wordt niet 2 dagen voor vertrek allemaal geregeld) de mol aanwezig zal zijn. Dat wordt wel heeeel lastig spioneren.
En tijdens de reis, dus ook tijdens de biechten en de testen worden de kandidaten gewoon geïnstrueerd waar ze heen moeten gaan op welk moment. Je kunt echt niet zomaar de biechtkamer instappen als daar een andere kandidaat zit.
En stel dat je tegen alles ingaat wat het wie is de mol, wie is de mol maakt, en zelf of een local laat afkijken bij de test. Hoe bepaal je dan of iemand de mol is? De mol maakt ook gewoon de test. Of ga je het dan verdacht vinden dat 1 van de deelnemers een ander antwoord geeft dan de rest op vraag 17?
De extreme voorbeelden waar jij mee komt zijn domweg niet mogelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Kroesss op 07-05-2026 08:43 ]
Volgens mij ben jij echt de enige kijker die een beetje doordenktxzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:53:
[...]
Ik denk dat ik mijn punt gewoon niet duidelijk kan maken. Mij gaat het om de vraag wanneer het spel eindigt en begint.
Even in 't extreme:
De interviews kan je afluisteren; of mag dat niet? Hoe wordt dit allemaal gecontroleerd? Kan je timen hoe lang iemand weg is? Wanneer gebeuren deze interviews überhaupt? Gesprekken kan je gewoon monitoren met wie het pand in en uit gaat. Private investigator laten monitoren wie er naar binnen gaat? Ik bedoel is het spel al begonnen?
De test kan je ook afkijken? Mag dat? Mag je een local iemand vragen om beelden te maken? Mag je een USB stick installeren en software installeren? Mag je malware installeren? Hoe ver mag je gaan? Mag je een andere naam intypen?
Je hoeft niet te praten; je moet alleen maar observeren.
Exact expert nodig?
Eindelijk de finale kunnen kijken. Geen verrassingen qua uitslag.
Ik vond het een gekke finale. In mijn hoofd missen we een aflevering. Normaal heb je toch nog opdrachten met 3 personen? Of komt dat omdat we een aflevering "achter lagen" vanwege het terugkeren van Eveline?
Ik vond het een gekke finale. In mijn hoofd missen we een aflevering. Normaal heb je toch nog opdrachten met 3 personen? Of komt dat omdat we een aflevering "achter lagen" vanwege het terugkeren van Eveline?
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL
Ja, direct na het wegsturen van Matteo werd al de winnaar bekend. Dan had Matteo er ook wel bij kunnen blijven. Dan waren er simpelweg 2 verliezers geweest ipv 1.
Vond het wel een leuke serie dit keer door de deelnemers. Die maakten deze serie wel naar mijn mening. De opdrachten waren niet geweldig en te weinig van de mooie natuur gezien, de eerste paar afleveringen waren in (verlaten) fabrieken e.d. En ik snap dat het moeilijk is om tussen de olifanten en leeuwen een opdracht te doen (hoewel, dan had Eveline niet kunnen terugkeren na een eliminatie
)
Maar rondom een lodge waren er best mogelijkheden om iets spectaculairs te doen. Of bij de Kilimanjaro, want dat kun je kun gewoon wandelen.
Vond het wel een leuke serie dit keer door de deelnemers. Die maakten deze serie wel naar mijn mening. De opdrachten waren niet geweldig en te weinig van de mooie natuur gezien, de eerste paar afleveringen waren in (verlaten) fabrieken e.d. En ik snap dat het moeilijk is om tussen de olifanten en leeuwen een opdracht te doen (hoewel, dan had Eveline niet kunnen terugkeren na een eliminatie
Maar rondom een lodge waren er best mogelijkheden om iets spectaculairs te doen. Of bij de Kilimanjaro, want dat kun je kun gewoon wandelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Pat911 op 07-05-2026 10:45 ]
Vond de analyze van trust nobody wel juist: de 1e helft was het een vet seizoen, maar zodra ze de Zanzibar opdracht deden was het wat matiger en teveel gerekt, ze zijn daar te lang gebleven. En dat is wel zonde want daardoor denk je nu eigenlijk terug aan die laatste, recente afleveringen, terwijl het begin echt wel vet was (mijn mening
).
Exact expert nodig?
Vorig jaar, of dat vorige speciale seizoen in november, was dat inderdaad ook al zo. Zonde. Je mist een echte finaleopdracht.Mog schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:35:
Eindelijk de finale kunnen kijken. Geen verrassingen qua uitslag.
Let op:
Tweakers WIDM poule: https://app.wieisdemol.avrotros.nl/join?token=ECZNV-CPHMR
Tweakers WIDM poule: https://app.wieisdemol.avrotros.nl/join?token=ECZNV-CPHMR