• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:36
bazzemans schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Echt letterlijk alleen de eerste is ook maar enigszins relevant om de Mol te kunnen ontdekken. Al het andere vindt buiten het zicht van de kandidaten om plaats en/of de kandidaten worden ook onttrokken aan de groep.
Dan moet je als kandidaat zorgen dat het binnen het zicht wordt gedaan.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:19
xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:45:
[...]
En dat kan makkelijk met een makkelijke vraag. Als je een moeilijke vraag speelt heb je meer kans om eruit te gaan en win je niet :) Het spel gaat over om iedereen weg te spelen niet om dat zo efficiënt mogelijk te doen.
Maar met een makkelijke vraag zal ook de tegenstander veel meer kans hebben om hem goed te hebben. Het spel gaat om iedereen weg te spelen, niet om het zo lang mogelijk te laten duren ;)
Daarbij kun je een moeilijke vraag hebben waarbij je b.v. 10% kans heb om hem fout te hebben, maar als je dan 15 makkelijke vragen met 1% kans hebt om dezelfde aantal spelers weg te spelen, is de kans om te winnen toch groter met de moeilijke vraag.
Alleen maar makkelijke vragen kiezen geeft je dus niet meer kans om te winnen. Je wint op het moment dat jouw kansen hoger zijn dan die van de tegenstander. En die krijg je door moeilijke vragen te kiezen bij vragen waar je veel kennis over hebt.
[...]
Daar gaat mijn hele betoog over; ik begon met de vraag waar het spel begint en waar het spel eindigt. De 'spellen' om geld te verdienen zijn niet het enige moment dat je de mol kan ontmaskeren. De spellen dienen uiteindelijk nergens voor om het spel te winnen. En het antwoord 'maar jawel want er wordt geld verdiend' maakt niet uit. Geld heeft geen enkele middel.
Geld is dus wel een middel. Zonder geld geen mol en worden je kansen gereduceerd tot 1/aantal spelers om te winnen.
Ik durf zelfs de stelling aan dat fanatieke spelers er sneller uit liggen dan oplettende / observerende spelers. Voorbeeld: waarom loop je überhaupt vooraan bij het hout dragen?
Maar dat is wat anders dan het spel niet spelen. Binnen een spel is het slim om de beste positie te zoeken, maar dat is wat anders dan te blijven zitten en helemaal niet meedoen.
[...]
[...]
Ik ontken ook niet dat het geen onderdeel is van het spel ik stel dat dat het een onderdeel is wat gekwalificeerd is tot een niet nuttig onderdeel voor een deelnemer.
Het is juist een heel nuttig deel omdat het het enige deel is waarbij de mol kunt ontmaskeren. Als niemand geld in de pot brengt, is de mol niets meer dan een extra kandidaat die ook geen geld in de pot brengt.
[...]

Als je de opdrachten niet hoeft te doen zijn er altijd nog de momenten buiten de opdrachten.
En hoe wil je de mol ontmaskeren als je niet met de opdrachten meedoet? Want dan doet de mol niets, en buiten de opdrachten is er voor de mol geen enkele reden om zich anders te gedragen dan een kandidaat.
[...]
En dan kom je weer op mijn hoofdvraag 'Wanneer eindigt het spel 'Wie is de Mol?''? Eindigt dat elke avond om 23:00? Mag je heel de nacht doorspelen? Wat mag wel en wat mag niet? Wat mag buiten de opdrachten? Mag je buiten camera bereik stappen? Mag je de boekjes gewoon pakken die op tafel worden gelegd na het rode scherm? Er zijn gewoon zoveel zaken die ik als kijker de laatste jaren vaag vindt.

Als je begint met 'Je had niet bij je eigen naam hoeven zitten?' Opent dat gewoon heel veel vragen voor mij als kijker. Want nogmaals, waar begint het spel en waar eindigt het. (En dan heb ik het niet over de spellen binnen het hoofdspel)
Dat is een andere vraag dan de vraag of je mee moet doen met de opdrachten. Want wat wel/niet mag is gewoon vaag en wordt ook zelden uitgelegd (en wat ik ook een groot nadeel van Wie is de Mol vindt). Want er zijn ook genoeg afleveringen geweest waarbij ik zeker weet dt de kandidaten wel op hun eigen plek moesten gaan zitten. Dus waarom dat nu plotseling wel anders mocht blijft een vraag.

De vraag of je 's nachts door mag spelen lijkt me dan wel weer simpel, dat mag. Als jij de mol 's nachts uit zijn tent wil lokken of b.v. wilt proberen een briefing van de mol te betrappen dan mag dat gewoon. Maar of je een molboekje mag pakken zou ik niet weten. Ik neem aan van niet, maar ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als je het wel deed. Want b.v. ongezien een molboekje van een andere kandidaat pakken lijkt me dan weer wel iets dat zou moeten mogen.

[removed]

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:57
xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Jawel?
- Een brief brengen naar kamer.
- Interviews in de biechtkamer
- Gesprekken met de redactie
- Voorbereidingen van de opdrachten
- Gesprekken met oud mollen
- De 'test' maken
- Mee in de auto waar veel wordt besproken

enz enz.
Alleen die brief inderdaad, maar de kandidaten weten niet dat er op dat moment een brief gebracht zal worden, dus die zijn daar niet zo scherp op dat ze binnen 10 seconden de deur open hebben.

De interviews in de biechtkamer doet iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar is geen link te leggen.

Gesprekken met de redactie zijn voor de reis al gedaan, en anders op momenten dat de mol toch al alleen is. Hetzelfde geld voor het voorbereiden van de opdrachten en de gesprekken met de oud-mollen.

De test maakt iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar kun je als kandidaat niets mee.

Nu wordt er in de auto veel besproken, maar hoe denk je dat dat gaat als er letterlijk niemand meer meedoet aan de opdrachten? Waar ga je het dan over hebben?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:19
xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Jawel?
- Een brief brengen naar kamer.
- Interviews in de biechtkamer
- Gesprekken met de redactie
- Voorbereidingen van de opdrachten
- Gesprekken met oud mollen
- De 'test' maken
- Mee in de auto waar veel wordt besproken

enz enz.
Waarom zou die mol dat doen als niemand iets doet? Dus die brief zal ie dan niet brengen. Interviews in de bichtkamer wordt door alle kandidaten ook gedaan, dus geen verschil. Gesprekken met de redactie zijn ook niet nodig, of kun je combineren met gesprekken die de kandidaten ook hebben. Gesprekken met oud mollen doe je van te voren, en zijn sowieso niet nodig omdat iedereen niets aan het doen is. De test moet iedereen maken en in die auto zitten ook.

Er is echt geen enkel punt dat je nu noemt waar de mol echt iets anders moet doen dan de kandidaten.

[removed]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Pat911 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:44:
[...]

Precies dat. Door Hila Noorzai en gaat geloof ik over week of 2 al van start op NPO-start.
Vond dat wel een leuk seizoen, ook handig met twee afleveringen per week, maar over 2 weken..tjies. Dat is echt ontzettend snel. Vond dit seizoen en het jubileumseizoen achter elkaar al dicht op elkaar zetten. (Not to mention 'De Mol')

• xzaz
Kroesss schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Alleen die brief inderdaad, maar de kandidaten weten niet dat er op dat moment een brief gebracht zal worden, dus die zijn daar niet zo scherp op dat ze binnen 10 seconden de deur open hebben.

De interviews in de biechtkamer doet iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar is geen link te leggen.

Gesprekken met de redactie zijn voor de reis al gedaan, en anders op momenten dat de mol toch al alleen is. Hetzelfde geld voor het voorbereiden van de opdrachten en de gesprekken met de oud-mollen.

De test maakt iedereen, en ook afzonderlijk, dus daar kun je als kandidaat niets mee.

Nu wordt er in de auto veel besproken, maar hoe denk je dat dat gaat als er letterlijk niemand meer meedoet aan de opdrachten? Waar ga je het dan over hebben?
Ik denk dat ik mijn punt gewoon niet duidelijk kan maken. Mij gaat het om de vraag wanneer het spel eindigt en begint.

Even in 't extreme:

De interviews kan je afluisteren; of mag dat niet? Hoe wordt dit allemaal gecontroleerd? Kan je timen hoe lang iemand weg is? Wanneer gebeuren deze interviews überhaupt? Gesprekken kan je gewoon monitoren met wie het pand in en uit gaat. Private investigator laten monitoren wie er naar binnen gaat? Ik bedoel is het spel al begonnen?

De test kan je ook afkijken? Mag dat? Mag je een local iemand vragen om beelden te maken? Mag je een USB stick installeren en software installeren? Mag je malware installeren? Hoe ver mag je gaan? Mag je een andere naam intypen?

Je hoeft niet te praten; je moet alleen maar observeren.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:27
xzaz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Dan moet je als kandidaat zorgen dat het binnen het zicht wordt gedaan.
Wat zeg je nou eigenlijk? Je realiseert je hopelijk wel dat de wandel en gang van de kandidaten flink geregisseerd wordt? Zoveel keus heeft die kandidaat niet.

Edit: gelet op je laatste post, houd ik het er maar op dat je een levendige fantasie hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door bazzemans op 06-05-2026 16:27 ]

• xzaz
bazzemans schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:26:
[...]

Wat zeg je nou eigenlijk? Je realiseert je hopelijk wel dat de wandel en gang van de kandidaten flink geregisseerd wordt? Zoveel keus heeft die kandidaat niet.

Edit: gelet op je laatste post, houd ik het er maar op dat je een levendige fantasie hebt.
Dat is nou juist mijn hele tirade. Welke keus heeft een kandidaat nou wel? Nergens wordt dit duidelijk gemaakt aan de kijker.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste