• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:19
Tom Paris schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:12:
Iemand heeft trouwens goed geld verdiend: https://bsky.app/profile/...social/post/3mbiwc7s2yk2k

Paar uur voor de raid op Polymarket ingezet op de val van Maduro, bijna 200k mee verdiend. Pentagon/DoD insider lijkt me.
Dat is altijd zo iedereen in congres kan ook beter beleggen dan Warren Buffet dus ja altijd inside trading

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:24
Mektheb schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Dat is altijd zo iedereen in congres kan ook beter beleggen dan Warren Buffet dus ja altijd inside trading
Voor congres leden is handel met voorkennis bij wet legaal. Dat geldt niet voor simpele burgers. Een vrij bezopen situatie maar het is nou eenmaal het recht van een congreslid.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:01
Misschien (ook) een proxy om Rusland harder aan te kunnen vallen...

Maar ook, wat houdt Trump tegen om een Europees staatshoofd of Ursula te snatchen wanneer er onwelvallige wetgeving geïmplementeerd of uitgevoerd (boetes 10% jaaromzet!) worden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 21:43
Louwke schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:41:
Stel je voor dat een land Trump zou ontvoeren. Is tenslotte een misdadiger in ogen van vele, hoe zou men daar op reageren?
Misschien een betere vergelijking.

Als een Europees land, de premier van Israël op een vergelijkbare manier zou meenemen naar Den Haag. Ik denk dat ze daar in de VS ook niet zachtjes op zouden reageren.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Kaja Kallas probeert de interventie goed te praten.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:57

Spotmatic

Ken sent me

Mooi opgezet plan van Trump c.s.. Dat het op zaterdagochtend plaatsvindt is niet toevallig. Stockmarkets zijn gesloten en ze beheersen het nieuws in het normaal gesproken wat tamme weekend. Hele volksstammen zitten nu aan de buis gekluisterd en te F5-en. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:03

backupdevice

No Risk , Full Push

HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Dat is dan wel weer een vrij bezopen beleid omdat China nauwelijks Olie importeert uit Venezuela

https://www.visualcapital...e-oil-imports-by-country/
En waarom zou China zo geïnteresseerd zijn in Venezuela ? En , Amerika zijn olie velden zijn ook eindig .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:18
Het verbaast me dat de Amerikanen zo laag kunnen vliegen. Er is geen enkele vorm van verdediging te zien. Jammer wel, want dat maakt dit soort acties alleen maar aantrekkelijker.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Blijf het toch bizar vinden, Trump die zich nooit met buitenlandse conflicten zou bemoeien, nou is alleen daar maar mee bezig, hij kan zich beter bemoeien met binnenlandse dingen, dat wat hij ook beloofde.

Elect a clown, expect a circus.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Yakolev schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:

[X]
Uhmmm... Ze praat niets goed. Ze is terughoudend in haar reactie, maar dat is ook gepast aangezien de situatie nog onduidelijk is en er binnen Europa nog geen afstemming is geweest over een reactie.

• HEY_DUDE
backupdevice schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:
[...]

En waarom zou China zo geïnteresseerd zijn in Venezuela ? En , Amerika zijn olie velden zijn ook eindig .
Geen idee dat moet je denk ik vragen aan de tweaker die de post schreef waar ik op reageerde.

• Mektheb
Yakolev schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:

[X]
Had ook niet verwacht wij met de EU in eens die hele grote broek gaan aantrekken, bedoel dat doen we sinds de inval van de Krim al niet. :+

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 18:12
Slasher schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:
Blijf het toch bizar vinden, Trump die zich nooit met buitenlandse conflicten zou bemoeien, nou is alleen daar maar mee bezig, hij kan zich beter bemoeien met binnenlandse dingen, dat wat hij ook beloofde.
Trump, en misschien is je dat nog niet opgevallen, is een leugenaar. Hij heeft zeker in 2024 alle dingen gezegd die nodig waren om te winnen. Dat was de enige manier voor hem om niet achter de tralies te landen. Jammerlijk is dat hem gelukt.

Na twee gruwelijke oorlogen na interventies in de Islamitische Wereld waren de mensen die hem goedgezind waren de eeuwige militaire strijd zat. Bovendien hebben die bizar veel geld gekost, en dat is lastig uitleggen voor fiscaal conservatieve politici. Dus, de belofte zich niet meer te bemoeien met internationale conflicten was een makkelijke te maken.

Maar goed. Hij heeft nu de macht, en niets wijst er op dat hij nog eens een verkiezing hoeft te winnen. Dus kunnen beloftes nu eenvoudig worden gebroken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:18
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Voor congres leden is handel met voorkennis bij wet legaal. Dat geldt niet voor simpele burgers. Een vrij bezopen situatie maar het is nou eenmaal het recht van een congreslid.
Amerika is gewoon gigantisch corrupt, maar daar wordt ook niets tegen gedaan.

Ik maak me nu vooral zorgen voor de ABC-eilanden, ik heb veel familie daar. We hebben nu op enkele tientallen kilometers van onze grenze een land in oorlog tegen een land dat in het verleden civiele vliegtuigen heeft neergeschoten (en daar medailles voor heeft uitgedeeld), wapens hebben gehad die per ongeluk verkeerde doelwitten raken en meer.

Daarnaast, veel van het (meer betaalbare)voedsel van de eilanden komt uit Venezuela... Ik hoop dat er daar niet veel gaat gebeuren en dat alles blijft zoals het is.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Geen afleiding van andere zaken die rond hem spelen?
dat had ik al eerder in het topic besproken; alle heftige acties van Trump op het wereldtoneel zijn het fundament voor Epstein files en de afleiding hiervan

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kennelijk wordt de tegenstander van Maduro naar voren geschoven? Ondanks dat het een vrouw is en al prijzen heeft gewonnen, twijfel ik of er ooit rust gaat komen daar en zij wel echt democratie daar gaat brengen.

• Helixes
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:29:
Kennelijk wordt de tegenstander van Maduro naar voren geschoven? Ondanks dat het een vrouw is en al prijzen heeft gewonnen, twijfel ik of er ooit rust gaat komen daar en zij wel echt democratie daar gaat brengen.
Zoals het er nu naar uitziet wordt vice-president Rodriguez president. De VS is niet in de positie om te dicteren wie de macht overneemt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• HollowGamer
  • Niet online
_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:28:
[...]

dat had ik al eerder in het topic besproken; alle heftige acties van Trump op het wereldtoneel zijn het fundament voor Epstein files en de afleiding hiervan
En niet alleen van hem, er zitten nog wel wat andere namen tussen.

Het blijft een gevaarlijke actie, want nu kan China ook gaan kijken naar opties bijvoorbeeld.

• HollowGamer
  • Niet online
Helixes schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Zoals het er nu naar uitziet wordt vice-president Rodriguez president. De VS is niet in de positie om te dicteren wie de macht overneemt.
Wat ik zo lees, is er al met haar gesproken door de US.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Helixes schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:31:
[...]

En vervolgens trekt Venezuela nog meer richting Rusland en China. Wat een half werk.

Als je het internationaal recht op dat niveau gaat verbreken, dan kan je net zo goed doorgaan totdat regime change daadwerkelijk tot stand is gekomen.

Maar wellicht is er al wat van te voren afgesproken.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 03-01-2026 12:33 ]

• HEY_DUDE
peize9 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Amerika is gewoon gigantisch corrupt, maar daar wordt ook niets tegen gedaan.

Ik maak me nu vooral zorgen voor de ABC-eilanden, ik heb veel familie daar. We hebben nu op enkele tientallen kilometers van onze grenze een land in oorlog tegen een land dat in het verleden civiele vliegtuigen heeft neergeschoten (en daar medailles voor heeft uitgedeeld), wapens hebben gehad die per ongeluk verkeerde doelwitten raken en meer.

Daarnaast, veel van het (meer betaalbare)voedsel van de eilanden komt uit Venezuela... Ik hoop dat er daar niet veel gaat gebeuren en dat alles blijft zoals het is.
En het risico dat de eilanden volledig overspoeld worden met vluchtelingen wat al deels gebeurde. Nederland heeft ook een door de V.S. georganiseerde oorlog nu aan zijn landsgrenzen. Dit onderschatten we.

• _Bailey_
  • Niet online
KLM gaat buiten alle reeds geannuleerde vluchten van vandaag, tot en met tenminste 6 januari geen passagiers omboeken van/naar de Antillen.

(bron: naaste familie werkzaam daar)

Niet prettig nu alle schoolvakanties ten einde lopen en iedereen weer naar NL zou vliegen

[ Voor 20% gewijzigd door _Bailey_ op 03-01-2026 12:35 ]

• Helixes
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:32:
Wat ik zo lees, is er al met haar gesproken door de US.
Good for them.

De VS heeft aangegeven verder niet in te grijpen, en bovendien is daar akkoord van het Congres voor nodig. De sleutelposities in Caracas zijn intact. Het leger lijkt op dit moment loyaal. Er is een staat van beleg afgekondigd.

Zoals de stukken nu op het bord staan is de VS niet in staat te dicteren wie Maduro opvolgt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:01
Zenomyscus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:
Het verbaast me dat de Amerikanen zo laag kunnen vliegen. Er is geen enkele vorm van verdediging te zien. Jammer wel, want dat maakt dit soort acties alleen maar aantrekkelijker.
Bijzonder dat het ook geen Varkensbaaitje is geworden.
Het is in korte tijd gepland allemaal, het risico enorm, een goede en verkeerde afloop internal een enorme rel.

Trump heeft zich omringd met ja-knikkers en een omgeving waarin kritiek of tegenspraak afgestraft wordt, dus dat verbaast niet.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 03-01-2026 12:37 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
Deze hele illegale operatie moet gepland en uitgevoerd worden door honderden mensen in de hele keten. Iedereen die hieraan heeft meegewerkt heeft ten eerste de eed aan de grondwet geschonden, en ten tweede is nu een oorlogsmisdadiger.

Schandalig dat dit heeft kunnen gebeuren. Dit is gewoon het ontvoeren van een staatshoofd en zou keihard moeten worden veroordeeld. Dit een 'interventie' (topictitel) noemen is absurd.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Helixes
Yakolev schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:33:
En vervolgens trekt Venezuela nog meer richting Rusland en China. Wat een half werk.
Daar maak je een sterk punt waar ik nog niet over had nagedacht.
Maar wellicht is er al wat van te voren afgesproken.
Dan zal er nu vliegensvlug iets moeten gebeuren. Rodriguez zal as we speak bezig zijn zijn positie te verankeren. De enige partij die nu nog iets aan de situatie kan veranderen is een generaal met voldoende macht om een coup op te zetten. Het kan natuurlijk zo zijn dat de CIA daar al afspraken heeft gemaakt met deze of gene.

... Maar dat gaat niet leiden tot een herstel van het democratische proces. Integendeel. Machado zal niet tevreden zijn.

• Mektheb
Helixes schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Daar maak je een sterk punt waar ik nog niet over had nagedacht.

[...]

Dan zal er nu vliegensvlug iets moeten gebeuren. Rodriguez zal as we speak bezig zijn zijn positie te verankeren. De enige partij die nu nog iets aan de situatie kan veranderen is een generaal met voldoende macht om een coup op te zetten. Het kan natuurlijk zo zijn dat de CIA daar al afspraken heeft gemaakt met deze of gene.

... Maar dat gaat niet leiden tot een herstel van het democratische proces. Integendeel. Machado zal niet tevreden zijn.
Ondenkbaar is het ook niet om het gewoon een 2e keer te doen toch?

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Een statement van Rodriguez
Statements by Vice President Delcy Rodríguez: We demand from the United States government a proof of life of President Maduro and the First Lady. The president had already told us that this situation might arise. The activated people said it. The President has given clear instructions for all the nation's defense plans to be activated in perfect unity. We demand respect for international law and condemn this brutal form of aggression against our people. President Maduro's instructions are clear: activate the comprehensive defense of the nation, in perfect popular-military-police fusion. The people of Venezuela, in perfect unity, must activate to defend natural resources and defend the right to independence, to the future, to having a free homeland without external tutelage. Never again will we be slaves; we are children of Bolívar. We demand proof of life of President Maduro and the first lady, the combatant cousin, Cilia Flores. The instructions to the FANB and the citizen security forces have been given. Venezuela is calm, digesting what this brutal attack means.

• Helixes
Mektheb schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:42:
Ondenkbaar is het ook niet om het gewoon een 2e keer te doen toch?
Het wordt er alleen niet makkelijker op. Rodriguez zal een stuk voorzichtiger zijn, om niet te zeggen paranoïde.

Ze zullen denk ik de volgende keer bommen moeten gebruiken.

• PLAE
  • Laatst online: 14:59
Dit lijkt mij op het eerste oog briljant uitgevoerd zo. En waarschijnlijk afgedwongen.

[ Voor 21% gewijzigd door PLAE op 03-01-2026 12:47 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:19:
[...]

De NAVO moet opgeheven worden naar mijn mening. Het is niet te verdedigen dat we als democratie nog uitmaken van een dergelijk militair pact. Mocht Rusland lastig gaan doen dan staan we er sowieso alleen voor, de V.S. steunt eerder Rusland dan Europa. Het is een realiteit die nog maar moeilijk indaalt.

Als ik Rutte was zou ik per direct mijn ontslag indienen. Hier wil je toch geen deel meer van uitmaken?
Ik weet te weinig van hoe onze militaire macht in elkaar zit om te beoordelen welke gevolgen een exit uit NAVO heeft voor ons. Mijn enige defensiekennis komt van het wekelijks luisteren van de podcast Veldheren en mijn indruk is dat onze krijgsmacht nu te veel verweven is om zonder NAVO te kunnen. Maar ik laat me direct overtuigen door mensen met meer kennis hiervan :)

Moreel vind ik er ook wel wat van, dat onze bondgenoot zulke fratsen uithaalt.

• PLAE
peize9 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Onze krijgsmacht maakt zich blijkbaar weinig tot geen zorgen. Anders hadden ze Zr.Ms. Den Helder niet recent terug laten keren...nadat ze een paar weken daarvoor vanuit de VS die kant op werden gedirigeerd.

• HEY_DUDE
Kurkentrekker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Ik weet te weinig van hoe onze militaire macht in elkaar zit om te beoordelen welke gevolgen een exit uit NAVO heeft voor ons. Mijn enige defensiekennis komt van het wekelijks luisteren van de podcast Veldheren en mijn indruk is dat onze krijgsmacht nu te veel verweven is om zonder NAVO te kunnen. Maar ik laat me direct overtuigen door mensen met meer kennis hiervan :)

Moreel vind ik er ook wel wat van, dat onze bondgenoot zulke fratsen uithaalt.
Het was een standpunt van Rob de Wijk, volgens mij na de speech van Vance in München. Het opheffen van de NAVO geeft directe noodzaak voor een nieuwe veiligheidsorde in Europa en geeft duidelijkheid. Het is een vlucht naar voren. Een van de weinige keren dat ik het met Rob de Wijk eens was. Op korte termijn zijn we kwetsbaar, maar het Russisch leger ligt nu ook op zijn gat. De mainstream strategie, wat je ook hoort bij Veldheren, is pappen en nathouden en hopen dat de V.S. niet eigenhandig het bondgenootschap opblaast of pontificaal kiest voor de kant van Rusland. We kiezen ervoor om aan dit zijden draadje te blijven bungelen als NAVO leden. In plaats van samen een eigen veiligheidsstructuur op te bouwen. De 5% norm is leuk maar de deadlines liggen vooruitgeschoven, het is uitstel om geen keuzes op dit moment te maken.

• HollowGamer
  • Niet online
Het blijft treurig dat de NOS hun opnames blijft herhalen. Ik verwacht toch iets meer in-dept items en achtergronden. Zit nu BBC News te kijken, daar is ook veel om te doen, maar er worden diverse personen geïnterviewd en ook komen de reacties van andere landen aan bod.

• _Bailey_
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:54:
Het blijft treurig dat de NOS hun opnames blijft herhalen. Ik verwacht toch iets meer in-dept items en achtergronden. Zit nu BBC News te kijken, daar is ook veel om te doen, maar er worden diverse personen geïnterviewd en ook komen de reacties van andere landen aan bod.
GeenStijl is zeer ongeliefd hier op Tweakers bij velen. Maar wel vaak bij dit soort gebeurtenissen 1 van de eerste die er bij zijn met zeer gedetailleerde updates, wellicht soms wat rauw.
GeenStijl laat gewoon zien wat er echt gebeurd, itt tot de NOS met hun bekende politiek correcte nieuwsgaring.
Van de NOS verwacht ik al een paar jaar niet zo veel meer.

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 03-01-2026 12:59 ]

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

*knip*, sarcastische rant.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 03-01-2026 13:44 ]

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:52
Dat wat nu op NPO1 is, is dus een herhaling? Ik heb alles gemist namelijk :9

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• Mektheb
Jeroenvde89 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Dat wat nu op NPO1 is, is dus een herhaling? Ik heb alles gemist namelijk :9
Ja je kan beter CNN of Al Jazeerah opzetten dat is een stuk sneller.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
edie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:40:
Deze hele illegale operatie moet gepland en uitgevoerd worden door honderden mensen in de hele keten. Iedereen die hieraan heeft meegewerkt heeft ten eerste de eed aan de grondwet geschonden, en ten tweede is nu een oorlogsmisdadiger.

Schandalig dat dit heeft kunnen gebeuren. Dit is gewoon het ontvoeren van een staatshoofd en zou keihard moeten worden veroordeeld. Dit een 'interventie' (topictitel) noemen is absurd.
Het heeft geen zin om te schermen met de grondwet, Maduro zelf regeert als een dictator en het is voor de oppositie onmogelijk om nog op legale wijze van hem verlost te raken. Voor die mensen in de keten is dit nog de enige manier.

March of the Eagles

• HollowGamer
  • Niet online
_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:55:
[...]

GeenStijl is zeer ongeliefd hier op Tweakers bij velen. Maar wel vaak bij dit soort gebeurtenissen 1 van de eerste die er bij zijn met zeer gedetailleerde updates, wellicht soms wat rauw.
GeenStijl laat gewoon zien wat er echt gebeurd, itt tot de NOS met hun bekende politiek correcte nieuwsgaring.
Ik merk ook dat ik naar GS ga, er staat ook gewoon bij als een bericht niet geverifieerd is.

Om 17.00u (onze tijd) kennelijk een Trump boodschap, ook dat zie ik gewoon niet langskomen op TV. Wel een nieuwe dating show, want kennelijk is dat wat de mensen willen van een NPO? Snap er niets van, ik ben erg benieuwd over wat China gaat doen, helemaal niets over. Maar ook landen als Iran, dat wordt gezien als een bondgenoot van VE.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:57
c-nan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:54:
En Amerika zal er ook gewoon mee wegkomen, geen sancties, niks. Hooguit in woorden uitspreken dat je het veroordeelt en weer door.

Stel je voor dat Rusland een buurland zou aanvallen.
En zo spelen alle grote machten op de wereld het spel. VS nu met dit, de Russen met Oekraïne en China met Taiwan. En alle andere kleine landjes kijken machteloos en tandeloos toe, want die grote machten zijn hun tanden (zoals de VS voor de Navo).
Is India eigenlijk ook landje-pik aan het spelen? Want die horen nog wel bij de grote (nuclaire) machten.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:25
Het is interessant om te lezen wat iedereen hier denkt wat de reden is. Ik lees Epstein files(deceptie) , politiek, dictator afzetten, olie, drugs.

Vraag mij oprecht af hoe nu verder voor Zuid Amerika. Want dit soort half werk zorgt alleen nog maar meer voor een instabiele regio. En wie is de volgende? Colombia? Of valt daar niks te halen?

Amerika met zijn vredes president (kuch) doet erg zijn best om die titel niet te beschermen. En vooral om resource te veroveren. Ukraine is al vastgesteld, nu olie uit Venezuela.

How are you doing?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Het was een standpunt van Rob de Wijk, volgens mij na de speech van Vance in München. Het opheffen van de NAVO geeft directe noodzaak voor een nieuwe veiligheidsorde in Europa en geeft duidelijkheid. Het is een vlucht naar voren. Een van de weinige keren dat ik het met Rob de Wijk eens was. Op korte termijn zijn we kwetsbaar, maar het Russisch leger ligt nu ook op zijn gat. De mainstream strategie, wat je ook hoort bij Veldheren, is pappen en nathouden en hopen dat de V.S. niet eigenhandig het bondgenootschap opblaast of pontificaal kiest voor de kant van Rusland. We kiezen ervoor om aan dit zijden draadje te blijven bungelen als NAVO leden. In plaats van samen een eigen veiligheidsstructuur op te bouwen. De 5% norm is leuk maar de deadlines liggen vooruitgeschoven, het is uitstel om geen keuzes op dit moment te maken.
Je realiseert je dat Trump eindig is en de VS als het goed is minder eindig?

Navo opblazen omdat je niet overweg kan met een president is niet erg slim of strategisch. En De Wijk, die was van het pauzeloos pappen en nathouden van de relatie met Rusland maar zodra Vance iets debiels zegt moeten we maar zonder de VS in de Navo door? Echt heb 2 jaar rondom de invasie van Oekraine door Rusland met kromme tenen moeten aanhoren hoe Rusland niet getergd moest worden want rode beer kernwapens blabla en dus schoppen we de VS meteen na nu? Aldus dhr De Wijk.

Dat laat onverlet dat we onze eigen boontjes moeten doppen. We kunnen én pappen en nathouden (uberpapper Rutte ftw) én onze eigen zooi voor elkaar krijgen én onszelf wapenen tegen Heritage foundation gezwets, Chinese industriële chantage en desinformatie van de ‘axis of evil’, om maar een oude term af te stoffen. Aan de slag.

Nee de VS is onze belangrijkste bondgenoot, na wij, de EU zelf. Wie weet wie er straks de scepter zwaait en hoe graag die weer vrienden wilt spelen.

En Venezuela, dat is gewoon een olie-grab zoals de VS ze normaal alleen in de oliestaatjes pleegde. Want nu duurzaamheid passé is moet de VS wel een olievazalstaat pakken om nog een toekomst te hebben. China’s AI draait immers al praktisch op zonne energie.

@stftweaker je zult zien dat als Venezuela is ingelijfd, de andere landen in de regio in ene bereid zijn om ‘goede deals’ met de VS te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-01-2026 13:11 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:08
NeutraleTeun schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:40:
Vraag me af wat de doelen waren.
At random of gecoördineerd a la Desert Storm.
verschillende trump hotels, gratis grond voor golfbanen, oorlog nr 67 voorkomen/opgelost, extra arc de triomphe en een buitenlandse bal-room.... om te brginnen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• _Bailey_
  • Niet online
stftweaker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:08:
Het is interessant om te lezen wat iedereen hier denkt wat de reden is. Ik lees Epstein files(deceptie) , politiek, dictator afzetten, olie, drugs.

Vraag mij oprecht af hoe nu verder voor Zuid Amerika. Want dit soort half werk zorgt alleen nog maar meer voor een instabiele regio. En wie is de volgende? Colombia? Of valt daar niks te halen?

Amerika met zijn vredes president (kuch) doet erg zijn best om die titel niet te beschermen. En vooral om resource te veroveren. Ukraine is al vastgesteld, nu olie uit Venezuela.
je vergeet Groenland. Ik zou me als Denemarken toch wel weer een beetje meer ongerust gaan maken

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:13
XWB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Het heeft geen zin om te schermen met de grondwet, Maduro zelf regeert als een dictator en het is voor de oppositie onmogelijk om nog op legale wijze van hem verlost te raken. Voor die mensen in de keten is dit nog de enige manier.
Dus de volgende is Putin? Daar komen ze ook maar niet vanaf. Fijn!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:01
edie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:40:
De democratische legitimiteit van Maduro's presidentschap wordt door zowel NL als EU niet herkent. Belangrijke nuance, een dictator afzetten is wezenlijk anders dan een democratisch gekozen leider.

• Truus01
Vrietje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:04:
Verschil is wel dat Oekraïne als een bevriende staat gezien wordt. En Venezuela niet.
Maar mee eens , de regering Trump verdient nu ook sancties aan hun broek.
Helaas zijn 'wij' afhankelijker van de VS en Trump dan andersom.
En 'wij' zijn dan de landen die überhaupt iets van sancties op kunnen leggen, waar de VS iets van zou 'voelen'.

China is denk ik de enige die misschien echt nog iets van invloed/sancties op de VS zou kunnen hebben.

• _Bailey_
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Helaas zijn 'wij' afhankelijker van de VS en Trump dan andersom.
En 'wij' zijn dan de landen die überhaupt iets van sancties op kunnen leggen, waar de VS iets van zou 'voelen'.
nou ja, ''wij'' hebben wel Rutte, die helemaal weg is van 'daddy'.

• HEY_DUDE
_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Het is toch prima dat er voor sensatie andere platformen zijn. Het is wel breaking nieuws maar het is niet zo dat er elk half uur weer nieuwe feiten van hoge importantie gebeuren. Af en toe een journaal is ruim voldoende om de feiten te coveren. Voor snelle feiten en sensatie is het internet een veel beter platform. Dat vind ik niet een opdracht van de NOS om te coveren.

• Truus01
_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Ja, ook dat nog, ja.

Al denk ik dat dat meevalt. Ik denk dat Rutte het spel begrijpt en speelt. Wat ik al zei, de VS zijn eigenlijk de tanden van de Navo, dus als Rutte de VS en Trump te hard veroordeelt, dan is de Navo ineens tandenloos.
Dus kan hij maar beter Trump te vriend houden.

• Truus01
In hoeverre zou deze actie van Trump, buiten het congress om, nog gevolgen kunnen hebben voor Trump?

Als er werkelijk ook steeds meer republikeinen hem niet meer zo goed vinden, zou dit een mogelijkheid kunnen zijn om hem eruit te werken. Toch?

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:16
We kunnen er luchtig over doen, maar dit geeft Trump natuurlijk de gelegenheid om in andere 'dissidente' landen ook 'speciale operaties' uit te voeren. Volgende inval zal natuurlijk Iran worden.

• _Bailey_
  • Niet online
P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:30:
We kunnen er luchtig over doen, maar dit geeft Trump natuurlijk de gelegenheid om in andere 'dissidente' landen ook 'speciale operaties' uit te voeren. Volgende inval zal natuurlijk Iran worden.
mag dat wel van zijn baas in Moskou? Iran is toch behoorlijk goed bevriend met Rusland?

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42
_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:32:
[...]

mag dat wel van zijn baas in Moskou? Iran is toch behoorlijk goed bevriend met Rusland?
Maar dat is Venezuela toch ook?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik denk dat de regering van Denemarken niet meer rustig slaapt. Groenland ligt voor de hand…

• HollowGamer
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Het is toch prima dat er voor sensatie andere platformen zijn. Het is wel breaking nieuws maar het is niet zo dat er elk half uur weer nieuwe feiten van hoge importantie gebeuren. Af en toe een journaal is ruim voldoende om de feiten te coveren. Voor snelle feiten en sensatie is het internet een veel beter platform. Dat vind ik niet een opdracht van de NOS om te coveren.
Ik heb een andere mening over de NOS/NPO, een die je vooral terug ziet bij belangrijke momenten als dit. Ik vind hun verslaggeving echt te karig en te laat.

Helaas zijn er maar weinig platformen waar je dit en meer mag aangeven. Vaak word je toch al een bepaalde hoek in geduwd.

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PLAE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Onze krijgsmacht maakt zich blijkbaar weinig tot geen zorgen. Anders hadden ze Zr.Ms. Den Helder niet recent terug laten keren...nadat ze een paar weken daarvoor vanuit de VS die kant op werden gedirigeerd.
Want die ene boot had iets uitgehaald in dit geheel?

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:31
_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Geloof je dat zelf? Ik zie Rutte niet als een complete debiel, die heeft ergens wel normen en waarden. Hij kan het alleen niet uitspreken in zijn positie/rol. Maar goed,Trump zorgt voor behoorlijk wat chaos in de wereld. En dat na (bijna) één jaar.

• edie
XWB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Ik had het over de operatie van de VS. En de grondwet van de VS. En alle militairen van de VS die hieraan hebben meegewerkt.

Het is niet aan de VS om een hun onwelgevallig staatshoofd (van een ander land) te ontvoeren.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Sempy
P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:30:
Juni 2025 heeft er nog een bombardement op nucleaire installaties in Iran plaats gevonden, iets waarmee overigens iedere Amerikaanse president deze eeuw mee heeft gedreigd. Wat er nu in Venezuela gebeurt is totaal niet relevant voor al dan niet handelend optreden in Iran.

• edie
Sempy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:12:
[...]

De democratische legitimiteit van Maduro's presidentschap wordt door zowel NL als EU niet herkent. Belangrijke nuance, een dictator afzetten is wezenlijk anders dan een democratisch gekozen leider.
De VS is niet de baas van de wereld. Ze mogen niet zomaar een ander staatshoofd ontvoeren, ongeacht de legimiteit van dat staatshoofd in dat land.

• Sempy
edie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Ik had het over de operatie van de VS. En de grondwet van de VS. En alle militairen van de VS die hieraan hebben meegewerkt.

Het is niet aan de VS om een hun onwelgevallig staatshoofd (van een ander land) te ontvoeren.
Ze arresteren een gezochte drugscrimineel en die krijgt een eerlijk proces. Maduro is geen erkend staatshoofd.

• PLAE
MikeyMan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Want die ene boot had iets uitgehaald in dit geheel?
Gaat om ons eigen koninkrijk toch. Het is niet alsof wij daar een hele vloot hebben die de eilanden kan ondersteunen waar nodig.

• HEY_DUDE
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Je realiseert je dat Trump eindig is en de VS als het goed is minder eindig?

Navo opblazen omdat je niet overweg kan met een president is niet erg slim of strategisch. En De Wijk, die was van het pauzeloos pappen en nathouden van de relatie met Rusland maar zodra Vance iets debiels zegt moeten we maar zonder de VS in de Navo door? Echt heb 2 jaar rondom de invasie van Oekraine door Rusland met kromme tenen moeten aanhoren hoe Rusland niet getergd moest worden want rode beer kernwapens blabla en dus schoppen we de VS meteen na nu? Aldus dhr De Wijk.

Dat laat onverlet dat we onze eigen boontjes moeten doppen. We kunnen én pappen en nathouden (uberpapper Rutte ftw) én onze eigen zooi voor elkaar krijgen én onszelf wapenen tegen Heritage foundation gezwets, Chinese industriële chantage en desinformatie van de ‘axis of evil’, om maar een oude term af te stoffen. Aan de slag.

Nee de VS is onze belangrijkste bondgenoot, na wij, de EU zelf. Wie weet wie er straks de scepter zwaait en hoe graag die weer vrienden wilt spelen.

En Venezuela, dat is gewoon een olie-grab zoals de VS ze normaal alleen in de oliestaatjes pleegde. Want nu duurzaamheid passé is moet de VS wel een olievazalstaat pakken om nog een toekomst te hebben. China’s AI draait immers al praktisch op zonne energie.

@stftweaker je zult zien dat als Venezuela is ingelijfd, de andere landen in de regio in ene bereid zijn om ‘goede deals’ met de VS te sluiten.
Trump is eindig maar of dit Europa beleid eindig is weet ik niet. Vance is een nog hardere anti-Europa hardliner en is nu de nummer 2. Met pech zitten we alleen met Trump en Vance al aan nog 11 jaar van anti Europa beleid. We kunnen hopen over 3 jaar weer een normale president te hebben, die al schade van Trump herstelt. Maar hoop is een slechte lange termijn strategie.

Feit is dat we nu met het in stand houden van de NAVO niet onze eigen boontjes aan het doppen zijn. We kopen bijv. massaal Amerikaans wapentuig. En de grote defensie uitgaven, die 5% norm, hebben we vooruitgeschoven richting de toekomst. We zouden en kunnen pappen en nathouden en onze eigen boontjes doppen maar dat doen we niet. Als je het einde van de NAVO overweegt is het in wedergeval duidelijk dat we onze eigen boontjes moeten doppen. Dat blijft nu erg ambigu.

En Rob kernwapen de Wijk heeft inderdaad veel onzin verkondigt :+ Maar deze argumentatie van hem kan ik wel volgen.

• PLAE
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:36:
Ik heb een andere mening over de NOS/NPO, een die je vooral terug ziet bij belangrijke momenten als dit. Ik vind hun verslaggeving echt te karig en te laat.
Ze hebben ook gewoon een matige bezetting qua mankracht, zeker in het weekend. Als je meer wilt, zul je er ook meer geld in moeten pompen als maatschappij. Maar ze leggen het al jaren af tegen Geenstijl bij actuele events. Hele andere manier van werken ook natuurlijk die ze sowieso slomer maakt. Checks & balances et cetera.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:43

jdh009

FP ProMod
PLAE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Ze hebben ook gewoon een matige bezetting qua mankracht, zeker in het weekend. Als je meer wilt, zul je er ook meer geld in moeten pompen als maatschappij. Maar ze leggen het al jaren af tegen Geenstijl bij actuele events. Hele andere manier van werken ook natuurlijk die ze sowieso slomer maakt. Checks & balances et cetera.
Ze leggen het af tegen Geenstijl? Huh? Ik volg beide maar dat idee heb ik totaal niet... Zeker niet op het gebied van feitelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 03-01-2026 13:46 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• PLAE
jdh009 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Ze leggen het af tegen Geenstijl? Huh? Ik volg beide maar dat idee heb ik totaal niet... Zeker niet op het gebied van feitelijkheid.
Qua snelheid.
Daarom zei ik ook checks & balances, die zitten bij NOS ingebouwd dus daardoor kun je het op inhoud slecht vergelijken.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

jdh009 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Nouja, bij groot nieuws is de NOS wel de laatste waar je naar toe schakelt de laatste jaren. Ze hebben meer mankracht dat de rest, maar doen er te weinig mee. En zoals nu hebben ze wel weer direct hier een team heen gestuurd:
Venezolaanse Claudia woont in Nederland: 'Ik kon het niet geloven'
Leuk hoor, maar totaal irrelevant en onnodig op dit moment.

En je kan alles zeggen van Geenstijl, maar met hun feitelijkheden is helemaal niets mis bij dit soort verslaggeving.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 20:49
Amerika doet op dit moment aan eigenrichting en het zal de boel alleen maar verder doen escaleren. Ze verliezen hiermee geloofwaardigheid.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:37

Agent47

I always close my contracts.

Poetin lacht zich rot

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:19:
[...]
De NAVO moet opgeheven worden naar mijn mening. Het is niet te verdedigen dat we als democratie nog uitmaken van een dergelijk militair pact. Mocht Rusland lastig gaan doen dan staan we er sowieso alleen voor, de V.S. steunt eerder Rusland dan Europa. Het is een realiteit die nog maar moeilijk indaalt.

Als ik Rutte was zou ik per direct mijn ontslag indienen. Hier wil je toch geen deel meer van uitmaken?
Stoppen met de NAVO is zoals IT'ers die roepen dat we stoppen met TCP/IP, OSI-model, well-known port numbers,... [insert lange lijst netwerkprotocollen].

De militairen hebben NAVO standaarden, protocollen,... nodig om met de militairen van andere landen te praten en samen te werken.

Zonder de Amerikanen gaat de NAVO in een andere vorm voortleven of in een andere organisatie binnengetrokken worden.

• P-Rock
Ik ga er niet van uit dat de EU dit scherp zal veroordelen. Die zijn veel te bang dat Amerika als tegenreactie uit de NAVO zal stappen. Ik vraag me af of dat zo onderhand ook niet beter is.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:43

jdh009

FP ProMod
Monkeydancer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:50:
Amerika doet op dit moment aan eigenrichting en het zal de boel alleen maar verder doen escaleren. Ze verliezen hiermee geloofwaardigheid.
Niet lullig bedoeld, maar hadden ze die geloofwaardigheid nog? Het zwalk- en afbraakbeleid in combinatie met openlijke grifting hadden ze bij velen hun geloofwaardigheid al verloren. Zeker in combinatie met wat ze over Oekraïne allemaal al beloofd, geëist en gedaan hebben en de recente dolk die ze in de rug van de EU hebben gestoken.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• boyette
  • Laatst online: 16:59
Absoluut niet
Trump heeft putins vrijhaven in Zuid Amerika ingemomen..
Hun olietanker met wapens voor dit onwettige regime heeft snel rechtsomkeert gemaakt afgelopen week .

Na Syrië nu ook Venezuela terug onder de westerse invloedsfeer.

Maduro was niet wettig gekozen en een dictator die een land inzette voor de Russische en Chinese belangen..

Hoe kan iemand moeite hebben met het gedrag van de VS in deze tijd.. wees blij dat men ingrijpt voor er een 2e Cuba met kernwapens onder de paraplu van de vs gecreëerd werd

Ook niet voor niets dat delcy nu snel naar Moskou is

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 03-01-2026 16:11 ]

• _Bailey_
  • Niet online
P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:55:
Ik ga er niet van uit dat de EU dit scherp zal veroordelen. Die zijn veel te bang dat Amerika als tegenreactie uit de NAVO zal stappen. Ik vraag me af of dat zo onderhand ook niet beter is.
von der Leyen zal het veroordelen met woorden. Niets meer, niets minder.

• teacup
  • Laatst online: 16:54

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

YakuzA schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:49:
[...]
Venezuela is een buddy van Rusland, en dit laat vast zien hoe een SMO wel kan, dus denk niet dat het Kremlin hier blij mee is.
Een mixed bag denk ik. Poetin kan dit ook gebruiken om de SMO in Oekraïne mee te legitimeren. En wat te denken over hoe Rusland bezig is in Georgië. Het lastige is daarom dat door dit handelen indirect autocratische regimes meer bewegingsvrijheid krijgen omdat de bekrachtiging (VS zelf..) van de internationale rem weg is.

En dan toch ook een relativering. De VS is best wel bezig geweest in Midden en Zuid Amerika in de 20e eeuw. Helemaal nieuw is dit wat dat betreft niet. Dit gebeurde dan onder het vaandel van tegenwicht bieden tegen het communisme, al ging het ook wel gewoon over economische belangen. Deze bron die ik zo snel kon vinden geeft wat overzicht als je naar het stuk over de 20e eeuw kijkt.

Op zich was de verwachting wel dat het forceren van een regime change tot het verleden van het internationale VS beleid behoorde. Niets blijkt echter minder waar. Met als lastige consequentie dat er zo weinig limieten meer zijn op wat autocraten internationaal kunnen uit halen. Dat hier de ene autocraat de andere in de wielen rijdt doet daar weinig aan af.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• PWM
  • Niet online

PWM

Ben wel benieuwd naar hun plan nu. Trump zal wel niets bedacht hebben, maar ik neem aan dat er bij de overheid nog wel mensen zitten die iets verder kijken. Uiteindelijk moet de oppositie aan de macht komen, anders is het lood om oud ijzer.

• P-Rock
Monkeydancer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:50:
Iran, Groenland, Canada, Panama, Mexico... Wie zal er volgen nu ze de smaak te pakken? Ze hebben Iraanse doelen al eerder gebombardeerd, dus dit land ligt voor de hand.

• PWM
  • Niet online

PWM

_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:56:
[...]
von der Leyen zal het veroordelen met woorden. Niets meer, niets minder.
En EU leiders ze gaan bij elkaar komen om het te bespreken natuurlijk.

• P-Rock
Sempy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Juni 2025 heeft er nog een bombardement op nucleaire installaties in Iran plaats gevonden, iets waarmee overigens iedere Amerikaanse president deze eeuw mee heeft gedreigd. Wat er nu in Venezuela gebeurt is totaal niet relevant voor al dan niet handelend optreden in Iran.
Totaal niet relevant? Amerika heeft de afgelopen maanden diverse vermeende drugsbootjes gebombardeerd, opvarenden geëxecuteerd en olietankers in beslag genomen. Lijkt verdacht veel op eenzelfde situatie.

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02 18:59
PWM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:58:
[...]

En EU leiders ze gaan bij elkaar komen om het te bespreken natuurlijk.
*knip*, rant.

[ Voor 47% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 16:32 ]

• Trishul
  • Laatst online: 17:04
Die oppositieleidster in Venezuela zal hier wel weer garen bij spinnen. Zij was al behoorlijk fan van Trump uiteraard: https://www.pbs.org/newsh...uro-with-decisive-actions

Classic Amerikaanse interventie in een soeverein land dus; oppositie steunen, zittende regering hardhandig verwijderen. Straks kan de oppositie de macht overnemen en zal de oppositie natuurlijk goedkope concessies afgeven voor o.a. olie aan de Amerikaanse oligarchen.

Dit keer is de VS beter voorbereid, want met social media is het sentiment onder de bevolking eenvoudig naar Amerikaanse wens te brengen.

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

De wereld gaat echt hard naar de klote :-(

Maduro is een autoritaire dictatoriale eikel maar hem op deze manier aan de kant zetten is niet de goede weg.
Zogenaamd is het vanwege de vermeende drugstransporten vanuit Venezuela maar die zijn niks vergeleken met de drugssmokkel uit ander Zuid-Amerikaanse landen.
Het is wel duidelijk wat hier achter zit: olie.
De VS is veruit de grootste olie verbruiker met 20% van de totale wereldwijde verbruik. Venezuela heeft met 304.000 miljoen vaten veruit de grootste olievoorraad in de wereld.

Het is ook wel mooie tactiek om de aandacht van andere zaken af te leiden waarin Trump kritiek krijgt. Dit is precies wat andere Autocratische leiders zoals Poetin en Netanyahu ook doen.

Het zou zeker goed zijn voor Venezuela en de rest van Latijns Amerika als Maduro verdwijnt maar zoals gezegd dan wel op een ander manier.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• P-Rock
Infantino wil zijn FIFA Peace Prize terug:

https://x.com/Microinteracti1/status/2007416434498974089
Gianni Infantino is reportedly preparing to reclaim the FIFA Peace Prize after learning its recipient chose to celebrate peace by immediately going to war, prompting FIFA officials to stress that the honor is meant to recognize “peace as a concept,” not “peace as a brief intermission before the next offensive.”
En die Nobel Peace Prize kan Trump nu helemaal vergeten:
In a dry comment, the Nobel Institute noted: “Our definition of peace does not currently include active military operations”.

[ Voor 34% gewijzigd door P-Rock op 03-01-2026 14:07 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:05:

[...]

[...]
Dit moet duidelijk gemaakt worden. Vrede als een stabiele eindtoestand en niet een adempauze tussen offensieven, veldtochten,...
Gianni Infantino is reportedly preparing to reclaim the FIFA Peace Prize after learning its recipient chose to celebrate peace by immediately going to war, prompting FIFA officials to stress that the honor is meant to recognize “peace as a concept,” not “peace as a brief intermission before the next offensive.”

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

[...]

[...]
Met random Twitter quotes strooien zou verboden moeten worden.

• edie
Sempy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Ze arresteren een gezochte drugscrimineel en die krijgt een eerlijk proces. Maduro is geen erkend staatshoofd.
Militaire acties uitvoeren in een ander land is om een inwoner te ontvoeren is niet 'arresteren'. Normaliter vaardig je een internationaal arrestatiebevel uit en regel je uitlevering naar je land.

En als Maduro geen 'erkend' staatshoofd is, waarom wordt hij dan overal President genoemd? Daarnaast is het irrelevant: de VS heeft een militaire aanval uitgevoerd (zonder goedkeuring van het VS congres?) op een sovereign land om een inwoner van dat land te ontvoeren. Internationaal recht wordt weer lekker genegeerd.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

hneel

denkt er het zijne van

Sempy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Een eerlijk proces? Geloof je het zelf?
Dat zou dan vrijspraak betekenen, want er is immers geen enkele aanwijzing dat Maduro betrokken zou zijn bij drugstransporten.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Wel heel chill voor China, zij erkennen Lai Ching-te ook niet als staatshoofd van Taiwan. Casus Belli is wel heel gemakkelijk zo.

• P-Rock
Maduro verdwijnt net zoals Bin Laden in Guantanamo Bay of een soortgelijk martelkamp.

• Sempy
edie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Militaire acties uitvoeren in een ander land is om een inwoner te ontvoeren is niet 'arresteren'. Normaliter vaardig je een internationaal arrestatiebevel uit en regel je uitlevering naar je land.

En als Maduro geen 'erkend' staatshoofd is, waarom wordt hij dan overal President genoemd? Daarnaast is het irrelevant: de VS heeft een militaire aanval uitgevoerd (zonder goedkeuring van het VS congres?) op een sovereign land om een inwoner van dat land te ontvoeren. Internationaal recht wordt weer lekker genegeerd.
Bij dit soort dictaturen moet je daar gewoon wat pragmatisch mee omgaan en buiten de lijntjes kleuren. Internationaal recht is nu eenmaal een vrij beperkte tool waar je tegen dictaturen niks aan hebt. Obama heeft exact hetzelfde gedaan met Bin Laden, was dat ook een oorlogsmisdaad?
P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:17:
Maduro verdwijnt net zoals Bin Laden in Guantanamo Bay of een soortgelijk martelkamp.
Bin Laden heeft nooit in een gevangenis gezeten. Die is op verzoek Obama door de Seals meegenomen in Pakistan, gedood en zijn lichaam in zee gedropt. Dan doet Trump het nog netjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Sempy op 03-01-2026 14:19 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Osama Bin Laden is nooit in Guantanamo Bay of een soortgelijk martelkamp beland geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Wispe op 03-01-2026 14:18 ]

• Spotmatic
  • Laatst online: 16:57

Spotmatic

Ken sent me

Bin Laden werd afgeknald bij zijn "arrestatie" en daarna in zee gedumpt.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:25
Die kan nu extra verdienen nu er weer een oliebron minder is.

How are you doing?

• Mektheb
P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:55:
Ruilen voor UA en Korea en Japan ik zou voor zijn :+

• P-Rock
Spotmatic schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Bin Laden werd afgeknald bij zijn "arrestatie" en daarna in zee gedumpt.
Daar is helaas nooit enig bewijs voor geleverd. Moeten we de VS op hun blauwe ogen geloven?

Toen Saddam Hussein in december 2003 werd opgepakt waren ze maar wat al te blij om beelden van zijn arrestatie te laten zien. Osama Bin Laden? (Zogenaamd) afgeknald en meteen in zee gedumpt....

Sorry, ik zet hier toch echt vraagtekens bij, want de VS is nou niet echt een betrouwbare partner. Zelfs de immens populaire President Obama ondermijnde regelmatig het Internationale Strafhof.

[ Voor 11% gewijzigd door P-Rock op 03-01-2026 14:30 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:14
Trump dreigt dan even om het WK te verbieden in Amerika en Infantino staat weer achter Trump.

Dat Maduro een schurk is staat vast (dictator die zijn mensen onderdrukt) en dat hij mag verdwijnen prima maar dan wel via een binnenlandse opstand. De manier waarop is gewoon verwerpelijk en een precedent. Straks valt Trump Groenland nog binnen om het grondgebied af te pakken. En bewijzen connectie Maduro en drugs nog niet gezien. Het probleem is echter dat Amerika nooit op de vingers wordt getikt. Bij de VN kunnen ze elke beslissing tegenhouden. NAVO zal ook niet gaan klagen want zonder Amerika hebben ze een probleem op de korte termijn. Enige reactie die je zou kunnen verwachten is eventueel een exportban via China maar is de vraag of ze Venezuela daarvoor interessant genoeg vinden.

En Venezuela is afwachten. Ze hebben Maduro wel heel makkelijk kunnen pakken dus er zijn personen om hem heen die belang erbij hebben. Vraag is dus of het regime wel wijzigt of dat een ander de zetel pakt en doorgaat. En als de oppositie wel ruimte krijgt en zij naar buiten komt, moet je nog afwachten of zij niet vermoord wordt met eventueel burgeroorlog als gevolg. Kortom: veel onzekerheid.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:13
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Ik merk ook dat ik naar GS ga, er staat ook gewoon bij als een bericht niet geverifieerd is.

Om 17.00u (onze tijd) kennelijk een Trump boodschap, ook dat zie ik gewoon niet langskomen op TV. Wel een nieuwe dating show, want kennelijk is dat wat de mensen willen van een NPO? Snap er niets van, ik ben erg benieuwd over wat China gaat doen, helemaal niets over. Maar ook landen als Iran, dat wordt gezien als een bondgenoot van VE.
Verklaring van Trump om 17:00 is wel degelijk een paar keer benoemd.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Arjantje72 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Verklaring van Trump om 17:00 is wel degelijk een paar keer benoemd.
men leest wat men wil lezen en ziet wat men wil zien in deze tijden

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste