THEVGE schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:12:
Mijn S22U begint aan zijn einde te komen, en ik overweeg een S26U. Ik had mezelf beloofd geen Samsung meer te kopen, want bloat en allerlei software integratie die mijn vrijheid beperkt. Met debloat heb ik mezelf nogal eens problemen gegeven, door die integratie waardoor iets niet meer werkt. Ik was daarom van plan de net aangekondigde Pixel 11 Pro XL te kopen, maar los van de underwhelming release vrees ik ook hier een enorme Gemini integratie (ik wacht nog even op gebruikerservaringen). Ter info: mijn neuro-diverse brein trekt voor anderen hele kleine dingetjes heel slecht.
Vraag is, hoe "erg" is de bloat, AI crap, push naar Samsung apps en ongewenste software integratie op de S26U in verhouding tot eerdere modellen zoals mijn S22U? Met debloat heb ik mijn S22U redelijk prettig gekregen.
S25 hier maar de ervaring zal op een S26 niet veel anders zijn.
Samsung hun eigen AI vereist (tenzij dit plots aangepast is) een Samsung Account, gebruik je die niet dan werkt het niet.
Ik had een Tab S9 paar maanden terug (verkocht omdat ik een laptop wou) en daar stond geen Samsung Account op, hij ging dus geen updates downloaden via de store voor de AI en ik kon de AI niet gebruiken.
Op mijn S25 heb ik wel een Samsung Account (anders werkt mijn Galaxy Watch 6 niet), de AI werkt dan wel, alleen het staat mij nooit in de weg, ik heb het nooit gebruikt en heb er verder geen last van (hij wijst je wel tijdens instellen erop, maar dat negeerde ik verder).
Google hun AI werkt ongeacht of je een Samsung Account hebt of niet, op mijn S25 heb ik Gemini eraf geknald omdat ik deze niet wou (en als ik AI wil gebruiken, daar heb ik een browser voor).
Circle to Search staat er ook op maar ik heb de trigger ervan uit gezet, nooit last van.
Behalve dat dit allemaal gewoon ruimte in beslag neemt heb ik geen last van de AI of de bloat, ik heb dan ook nooit iets via ADB verwijderd, gewoon op toestel zelf uitgeschakeld of verwijderd, en niks ingesteld waar ik geen behoefte aan had.
Hetzelfde met mijn S23 die ik hiervoor had (op ten duur kwam daar ook Samsung AI met een update).
Enige waar ik wel mee moest opletten was dat er 2 type gum functionaliteiten zijn als je foto's aanpast in Samsung hun eigen gallerij (ik gebruik die van Google niet, vind deze VRESELIJK).
De ene gebruikt AI, de ander niet maar je ziet het verschil in de icoon wel tijdens het bewerken van je foto's (de niet AI versie is gewoon een gummetje die "Gum voor object" heet).
Edit: om erbij toe te voegen, qua bloat vind ik beide Pixel en Samsung net zo erg, ik zie bloat als functionaliteit of apps waar ik geen behoefte aan heb, en beide flikken dat net zo erg versus mijn voorkeur.
Maar beide hebben in mijn ogen zo hun eigen voor en nadelen, zo vind ik Samsung hun SMS (R.I.P) app beter dan die van Google, de Gallerij en File Manager zijn ook fijner op Samsung (ik heb een enorme hekel aan Google Foto app).
Maar Google heeft een wat meer clean UI (alleen de launcher is irritant, Google zoekbalk knal ik altijd graag eraf, heb ik een browser voor), en je hebt eventueel geen extra accounts nodig omdat Pixel van Google is = Google account (iemand die Samsung hun AI wil gebruiken moet bijvoorbeeld ook de Samsung Account gebruiken dan).
Kwestie van voorkeuren, voor mij is het eerder welke hardware en accuduur beter is, want qua software hebben ze beide voor en nadelen (en wat ik als bloat zie).
Als je echt geen AI wil, custom ROM (op Pixel) of misschien een Fairphone (met Graphene en dergelijke) een optie?
[
Voor 17% gewijzigd door
Mizgala28 op 15-08-2026 16:44
]