VonNickstein schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:39:Helaas moest er op dag van installatie 90% aanbetaald zijn.
Diep van binnen zou ik het liefste de gehele vadkamer kwalitatief opnieuw laten plaatsen, maar dat gaat dit bedrijf dat werkt met dergelijke installateurs vast niet lukken. Compleet ontbinden met rechtsbijstand lijkt mij ook te veeleisend?
Volgens artikel 7:26 lid 2 BW geldt het volgende:
“De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.”
Kortom: bij wet mag een verkoper je niet verplichten tot een aanbetaling van meer dan 50%. Je mag vrijwillig meer betalen, maar afdwingen mogen ze niet.
Zie ook ConsuWijzer:
https://www.consuwijzer.n...chten-bij-een-aanbetaling
Het is daarnaast verstandig dat je al een rechtsbijstandverzekering hebt. Zeker bij dit soort bedragen is het aan te raden om ruim vóór een verbouwing of woningkoop een rechtsbijstand af te sluiten. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een oplevering meegemaakt die volledig perfect was.
Als achteraf blijkt dat het werk niet deugt, is goede dossiervorming cruciaal:
- maak foto’s - van je eigen installatie, maar ook van soortgelijke opstelling in de winkel
- bewaar alle communicatie
- bevestig afspraken per e-mail[ - bij deze stuur ik u een mailtje wat we net besproken hebben/li]
- maak screenshots van (eventueel verdwijnende) WhatsApp-berichten
Geef bv. in
eerdere communicatie wat je met hun heb besproken, om aan te geven dat je buiten de formele contract/handtekening wel degelijk bepaalde punten hebt gezeged, waarmee zij zouden rekening houden. B.v.:
- I.v.m. met mijn vakantie hadden afgesproken om voor dat de werkzaamheden voor x datum klaar waren. Helemaal handig als je bv. hierdoor later op vakantie moest, meer vrije dagen moest opnemen etc.
- Tijdens ons initiele gesprekken, gaf ik aan dat ik gebruik maak van een rolstoel en dat was geen probleem. Nu kan ik ..... niet door de slechte plaatsning van blablabla.
Achteraf bij de rechter gaan dit soort dingen vaak ontkend worden, in je dossier opbouwfase, als ze er niet op reageren "dat hebben jullie niet gezeged", dan gaan ze impliciet akkoord dat ze je ze dit verteld hebt.
Stel vervolgens duidelijke en redelijke termijnen voor herstel (enkele weken maximaal). Worden die niet nagekomen, dan kun je hen formeel in gebreke stellen en eventueel ontbinding van het contract en terugbetaling eisen.
De hoge aanbetaling is uiteraard vervelend, maar je kunt er ook voor kiezen om te wachten tot zij naar de rechter stappen voor de laatste 10%. In dat geval kun jij je dossier gebruiken om:
- ontbinding van de koop te vorderen,
- herstel af te dwingen (eventueel onder dwangsom),
of eerst herstel te eisen en pas te ontbinden als dat uitblijft.
Bij bedragen boven de €25.000 is een advocaat verplicht, maar dit wordt normaal gesproken door je rechtsbijstandverzekering geregeld. Procederen is inhoudelijk niet extreem ingewikkeld, maar het kost wel veel tijd en de rechtbanken zijn druk.
Controleer ook of het bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie met standaardvoorwaarden. Het komt regelmatig voor dat bedrijven zeggen volgens branchevoorwaarden te werken, maar daar in de praktijk van afwijken. Soms staat daarin bijvoorbeeld dat een aanbetaling maximaal 25% mag zijn, of zijn er andere bepalingen die je in je voordeel kunt gebruiken (in overleg met hun of later bij de rechter).
Tot slot: procederen is voor een bedrijf vaak aanzienlijk duurder dan voor jou. Zij moeten doorgaans een advocaat inhuren tegen tarieven van €200–€300 per uur, wat al snel kan oplopen tot €3.000–€10.000 extra kosten.
De enige situatie waarin je mogelijk alsnog achter het net vist, is bij faillissement. Maar in dat geval waren er waarschijnlijk al zulke financiële problemen dat jouw issue waarschijnlijk toch niet netjes zou zijn opgelost.