|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ach, weet je, je hoeft er niet verplicht naar te luisteren hè.evilution schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:12:
[...]Het is al decennia lang dezelfde groep die stemt voor wat ze kennen in dit uitgemolken ding. Logisch dat er weinig in verandert.
Er is ook nog zoiets als HalloKids Radio
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
[ Voor 55% gewijzigd door alienfruit op 06-12-2025 20:48 ]
Ik luister er ook niet naar. Radio gebruik ik alleen in de auto en dan is het vrijwel altijd BNR of soms iets als StuBru. Wil ik in de auto muziek dan speel ik mijn eigen voorkeur via USB of Spotify.Yaksa schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:39:
[...]
Ach, weet je, je hoeft er niet verplicht naar te luisteren hè.
Er is ook nog zoiets als HalloKids Radio
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dat is momenteel op Radio 10.alienfruit schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:48:
Ik dacht het inmiddels de Top 4000 was? Volgens mij zag ik daar een tv-commercial over toen ik deze week in Nederland was voor mijn werk.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
alienfruit schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:48:
Ik dacht het inmiddels de Top 4000 was? Volgens mij zag ik daar een tv-commercial over toen ik deze week in Nederland was voor mijn werk.
Ik heb de eerste 200 van die lijst even bekeken en het is dezelfde uitgemolken meuk als altijd. Dit concept was in 2000 leuk maar sindsdien vooral bewijs dat radio al jaren eenheidsworst is. Iedere zender draait dezelfde plaatjes met als doel advertenties te serveren aan mensen die vooral niks willen horen wat ze niet kennen, dus buiten mainstream muziek wordt niks gedraaid. Jammer.
[ Voor 10% gewijzigd door evilution op 06-12-2025 21:11 ]
Je kunt zelf nummers toevoegen. Maar die verschijnen dan niet in de keuzelijst dus voor nummers die niet in de keuzelijst staan moet iedereen die handmatig toevoegen. Dit zorgt ervoor dat de TOP2000 nauwelijks variatie kent want het is makkelijker wat uit de voorgeselecteerde keuzelijst aan te klikken dan zelf wat toe te voegen.ramrodwillem schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:14:
Blijf het raar vinden dat niet uit alle nummers ooit gemaakt kunnen worden gekozen maar dat men een lijst met nummers hanteert.
Maar dat kan wel? Juist daarvoor is de optie om zelf dingen toe te voegen er, en die kun je zo veel gebruiken als je wil.ramrodwillem schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:14:
Blijf het raar vinden dat niet uit alle nummers ooit gemaakt kunnen worden gekozen maar dat men een lijst met nummers hanteert.
Ik snap niet zo goed waarom men dit blijft roepen eigenlijk. Niet zo zeer tegen jou of verkeerd bedoeld, het staat nu al een paar keer in het topic dat het niet zou kunnen maar dat verbaast me oprecht. Je kan letterlijk op alles stemmen, al is het het liedje dat je opa net voor jou geschreven heeft waarvan niemand dus weet dat het bestaat dat je wil kiezen. Druk op het plusje en vul het in: voila.... Zo onduidelijk is het toch niet? Of wel? Oprechte vraag overigens, want ik zie het probleem echt niet maar blijkbaar wordt de optie door meerdere gemist. Kijkt men enkel ff gauw of is het toch té verstopt?
[ Voor 15% gewijzigd door Cambionn op 06-12-2025 21:27 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ja, je kunt op alles stemmen maar als jouw keuze niet in de keuzelijst wordt opgenomen is de kans dat meerdere mensen meegaan in jouw keuze praktisch nul. Een wassen neus dus. De pool waaruit gekozen kan worden wordt bepaald door de zender en het is vrijwel onmogelijk die te beïnvloeden.Cambionn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:21:
[...]
Maar dat kan wel? Juist daarvoor is de optie om zelf dingen toe te voegen er, en die kun je zo veel gebruiken als je wil...
Ik snap niet zo goed waarom men dit blijft roepen eigenlijk... Je kan letterlijk op alles stemmen, al is het het liedje dat je opa net voor jou geschreven heeft waarvan niemand dus weet dat het bestaat dat je wil kiezen. Druk op het plusje en vul het in: voila.... Zo onduidelijk is het toch niet?
edit: het enige voorbeeld wat ik weet dat beïnvloeding enig effect had, was toen Henk Westbroek in VARA's Vuurwerk promootte dat Metallica's One op 1 moest komen op een of andere lijst en dat is toen wel gelukt.
[ Voor 11% gewijzigd door evilution op 06-12-2025 21:31 ]
Nouja, die lijst is gebaseerd op wat er eerder in heeft gestaan. Als ze naar de oude lijsten kijken is er te weinig variatie, maar als ze zelf wat toevoegen zal men klagen over dat bias van de zender te veel meespeelt. Goed zal het nooit zijn. Maar ze kunnen ook niet echt een oneindige lijst maken.evilution schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:27:
Ja, je kunt op alles stemmen maar als jouw keuze niet in de keuzelijst wordt opgenomen is de kans dat meerdere mensen meegaan in jouw keuze praktisch nul. Een wassen neus dus. De pool waaruit gekozen kan worden wordt bepaald door de zender en het is vrijwel onmogelijk die te beïnvloeden.
Maar elk jaar staan er ook nieuwe nummers in. Zowel nummers die dat jaar uit zijn gekomen als oudere nummers. Ongetwijfeld heeft het effect of ze er al in staan, maar ik heb niet het idee dat het echt nieuwe populaire nummers tegenhoud van erin komen. Denk dat het feit dat een bepaald publiek met bepaalde voorkeur relatief vaak stemt een grotere rol speelt in dat de lijst elk jaar bepaalde overeenkomsten heeft.
Dat niche nummers er dan minder inkomen. Tja, het is niche met een reden... Tenzij het niche is in net de juiste kringen zal het er ook niet erin komen als het wel in de lijst staat. En als het dat wel is wordt er alsmog wel op gestemt. Grotere kans dat het verschil van vooraf in de lijst staan meer uitmaakt voor plaatsing in de lijst dan überhaupt wel of niet erin.
[ Voor 30% gewijzigd door Cambionn op 06-12-2025 21:37 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Precies dat maakt dat het ieder jaar min of meer dezelfde lijst blijft met minimale verschillen. Hooguit komt er eens een Piet Janlul bij die ooit eens een hitje gescoord heeft.Cambionn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:30:
[...]
Nouja, die lijst is gebaseerd op wat er eerder in heeft gestaan.
Je kunt prima een database maken waar alle nummers ooit gemaakt zijn in staan.
Er staan artiesten in die al decennia lang platen maken en dan kun je uit 5 nummers kiezen
Hoe dan? Er zijn er genoeg die het proberen, maar een Discogs of Last.fm lukt dat ook niet. Elke dag komen er wereldwijd honderden nummers uit waarvan enkel mensen met specifieke smaak weten dat ze bestaan (maar die voor die mensen onder de beste nummers ooit vallen), op allerlij media die lang niet allemaal met het internet verbonden zijn. Dat ga je echt niet ff allemaal indexeren. En zodra je keuzes maakt waar je wel en niet naar kijkt, zullen er meningen zijn.evilution schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:36:
Denk dat de enige oplossing zou zijn om géén lijst te maken. En zelfs dan vrees ik dat er bij stemmers een bias zal zijn voor nummers die het eerdere jaren al goed hebben gedaan. Echt neutraal zal het nooit kunnen zijn, en er zullen altijd mensen niet tevreden zijn met de aanpak.
[ Voor 8% gewijzigd door Cambionn op 06-12-2025 21:45 ]
Ik kom op Spotify al heel een eind. Verder zijn er natuurlijk ook historische hitlijsten beschikbaar. Je kunt inderdaad niet alles vangen, maar een grotere keuzelijst als nu is absoluut mogelijk.
Het zou al helpen als alles wat handmatig wordt toegevoegd ook aan de keuzelijst wordt toegevoegd.
[ Voor 13% gewijzigd door evilution op 06-12-2025 22:12 ]
Heb je de modbreak niet gelezen?evilution schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:36:
[...]Precies dat maakt dat het ieder jaar min of meer dezelfde lijst blijft met minimale verschillen. Hooguit komt er eens een Piet Janlul bij die ooit eens een hitje gescoord heeft.
Er staan artiesten in die al decennia lang platen maken en dan kun je uit 5 nummers kiezen
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
nog toegevoegd
Adje voor de sfeer
Liever te dik in de kist dan weer een feestje gemist
Ja, maar zie geen relatie met mijn post.
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Led Zeppelin - Dazed And Confused
Arctic Monkeys - Do I Wanna Know?
The Beach Boys - God Only Knows
The Black Keys - Little Black Submarines
The Beatles - While My Guitar Gently Weeps
The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
Nirvana - Come As You Are
Queens Of The Stone Age - I Sat By The Ocean
Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge
Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes
Amy Winehouse - Wake Up Alone
Metallica - One (Albumversie)
Rammstein - Du Hast
Johnny Cash -Hurt
Muse - Knights Of Cydonia (Albumversie)
Soundgarden - Black Hole Sun
Linkin Park - One Step Closer
Korn - Freak On A Leash
David Bowie - Space Oddity (Albumversie)
Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes
System Of A Down - Chop Suey!
Jeff Buckley - Lover, You Should've Come Over
The Rolling Stones - Gimme Shelter
Pink Floyd - Wish You Were Here
Rage Against The Machine - Killing In The Name
Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made For You
Lucky Fonz III - Linde Met Een E
Echo & The Bunnymen - Killing Moon
Oasis - Don't Look Back In Anger
Dolly Parton - Jolene
Audioslave - Like a Stone
King Crimson - Starless
Eefje de Visser - Bitterzoet
Tja ik mis ook op Spotify nog veel muziek hoor, blij dat ik voor m'n muziek daar niet van afhankelijk ben. Vind het ook juist goed dat ze zich niet vasttrekken aan een commerciele derde partij en welke licenties die heeft maar compleet losstaan.evilution schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:50:
Ik kom op Spotify al heel een eind. Verder zijn er natuurlijk ook historische hitlijsten beschikbaar. Je kunt inderdaad niet alles vangen, maar een grotere keuzelijst als nu is absoluut mogelijk.
Het zou al helpen als alles wat handmatig wordt toegevoegd ook aan de keuzelijst wordt toegevoegd.
Als ze degene die toegevoegd zijn meepakken betekend dat dat vroege stemmers weer anders beinvloed worden dan late stemmers. Gaan mensen ook weer wat van vinden.
Er zijn ongetwijfeld duizenden opties wat ze zouden kunnen doen. Maar er zal altijd wat op aan te merken zijn, en dus zal er altijd een groep zijn die klaagt over bias en oneerlijkheid. Dat is vooral het punt. En nogmaals, elk jaar komen er nieuwe nummers in, zowel recente releases als oude. Men vind de zelf toevoeg functie dus prima. Ik denk dat het probleem niet zo groot is als je denkt (en ik zeg dus niet dat het niet bestaat, maar dat het een veel kleinere rol speelt dan hoe je het laat klinken), en dat de over de jaren heen vergelijkbare lijsten meer te maken hebben met de groep mensen die Top2000 stemmen uitbrengen.
Ach ja. Ik denk niet dat we eruit gaan komen, dus ik laat de discussie vanaf hier liggen en ga weer lekker gezellig over leuke dingen praten. Zoals alle lijsten van Tweakers die gestemt hebben. Da's veel leuker
https://www.rtl.nl/boulev...eger-beetje-gemanipuleerdWild Chocolate schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:30:
[...]
Interessant, heb je daar ook een link van, naar dat interview?
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 19:11
Dus ondertussen hebben we al heel veel edities zonder beinvloeding. Waar hebben we het in hemelsnaam over. Iets meer onderzoek voor men wat beweerd over de huidige gang van zaken mag echt wel...Deze manipulaties vonden overigens alleen tijdens de eerste edities van de lijst plaats, beklemtoont Toering. "Na een paar jaar zijn we daarmee gestopt. De populariteit van de Top 2000 was ondertussen al zo groot dat de volgorde van platen totaal geen invloed had op het luistergedrag."
@Yaksa ik zelf en ook de mod (vandaar de mod break) wel.evilution schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:35:
[...]
Ja, maar zie geen relatie met mijn post.
Misschien kun je het Sinterklaas topic opzoeken om daar te roepen dat de goedheiligman verzonnen is?
Je bent in die topic gewoon een beetje aan het zieken en je zure mening over de top 2000 aan ons het opdringen.
Punt gemaakt
Edit: nou doe ik zelf het gelijke, mijn mening over jou hier plaatsen.
Mijn excuses, daar is een topic report voor, niet het topic zelf.
Kan gewoon niet zo goed begrijpen wat je aan het doen bent? Je houd niet van de top 2000, dat kan, geen probleem. Maar om dan juist in een topic daarover te komen mopperen snap ik niet zo goed.
Je gaat toch ook niet in het katten topic lopen roepen dat het rot beesten zijn??
[ Voor 31% gewijzigd door Bommes op 07-12-2025 11:32 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Toering is tot 2015 zenderbaas geweest, dus wat er de overige 10 jaar is gebeurd met de lijst en of er manipulatie heeft plaatsgevonden wat betreft het stemmen is niet te verifiëren.tweakduke schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:24:
Ah dat was het, maar daar staat ook dit in
[...]
Dus ondertussen hebben we al heel veel edities zonder beinvloeding. Waar hebben we het in hemelsnaam over. Iets meer onderzoek voor men wat beweerd over de huidige gang van zaken mag echt wel...
En het ging dus ook nog eens enkel om het schuiven van positie van gekozen nummers naar radio-technisch betere timeslots. Hoe ik hem lees waren de nummers wel correct, en de volgorde wel gebaseerd op stemmen met daarna schuiven "waar nodig" (met een reden tussen aanhalingstekens). Niet netjes en zeker oneerlijk, maar wel wat anders dan:tweakduke schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:24:
Ah dat was het, maar daar staat ook dit in
[...]
Dus ondertussen hebben we al heel veel edities zonder beinvloeding. Waar hebben we het in hemelsnaam over. Iets meer onderzoek voor men wat beweerd over de huidige gang van zaken mag echt wel...
Nog los van dat dit dus enkel in beginjaren was en na een paar jaar losgelaten is omdat het door de populariteit niet meer uitmaakte. Klinkt alsof we ruim 20 jaar een eerlijke Top2000 hebben.P-Rock schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:09:
Die hele top 2000 is doorgestoken kaart en heeft niks met stemgedrag te maken.
Maar er is ook geen enkele reden om te denken dat het daarna opeens weer oneerlijk is geworden. Zo anders is de Top2000 niet geworden daarna...P-Rock schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:47:
[...]
Toering is tot 2015 zenderbaas geweest, dus wat er de overige 10 jaar is gebeurd met de lijst en of er manipulatie heeft plaatsgevonden wat betreft het stemmen is niet te verifiëren.
Dus tenzij er daadwerkelijk bewijs is verder dan "ik vind het niet leuk dat nummer X er niet in staat en Y altijd hoog staat" lijkt het me beter naar de modbreak te luisteren en het over andere dingen te hebben
Don't feed the trolls...
Guns N' Roses
Sweet Child O' Mine (Albumversie)
Guns N' Roses
Estranged (Albumversie)
Guns N' Roses
November Rain
Mark Knopfler & James Taylor
Sailing To Philadelphia (Albumversie)
Phil Lynott & Mark Knopfler
King's Call
Queen
Innuendo
KISS
Detroit Rock City
David Bowie
Heroes (Albumversie)
P!nk
Get The Party Started
Robbie Williams
Let Me Entertain You
The Who
Who Are You
Phil Collins
I Wish It Would Rain Down
Zucchero
Il Volo
Bon Jovi
Bad Medicine
Pearl Jam
Given To Fly
Coldplay
Trouble
Bon Jovi
It's My Life
Herman Brood & His Wild Romance
Saturday Night
Robbie Williams
Come Undone
Peter Gabriel
Sledgehammer (Albumversie)
Radiohead
Paranoid Android
Mike & The Mechanics
Over My Shoulder
Aerosmith
Love In An Elevator
Don Henley
The Boys Of Summer
Guano Apes
Open Your Eyes
The Rolling Stones
Gimme Shelter
Pet Shop Boys
It's A Sin
Snow Patrol ft. Martha Wainwright
Set The Fire To The Third Bar
Gotcha
Words And Music From Da Lowlands
Van Halen
Jamie's Cryin'
Golden Earring
Another 45 Miles (Naked)
Tony Joe White
You're Gonna Look Good In Blues
Run DMC ft. Aerosmith
Walk This Way
Metallica
Nothing Else Matters (Albumversie)
Metallica
Sad But True
En dan zie ik gelijk weer nummers waar ik geen plek meer voor had....Daniel36 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:51:
Mijn lijstje voor dit jaar:
Mijn lijst:
Bohemian Rhapsody
Queen
Barcelona
Freddie Mercury & Montserrat Caballé
Who Wants To Live Forever
Queen
Autobahn
Kraftwerk
No More Tears
Ozzy Osbourne
Purple Rain (Albumversie)
Prince & The Revolution
Ruthless Queen
Kayak
More Than A Feeling (Albumversie)
Boston
Don't Stop Believin'
Journey
The Whole Of The Moon (Albumversie)
The Waterboys
Master Of Puppets
Metallica
Angel Of Death
Slayer
(They Long To Be) Close To You
Carpenters
The Number Of The Beast
Iron Maiden
Old And Wise
The Alan Parsons Project
Brothers In Arms (Albumversie)
Dire Straits
God Only Knows
The Beach Boys
Over And Over
Robby Valentine
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
The Beatles
Firth Of Fifth
Genesis
Cry
Godley & Creme
Enjoy The Silence
Depeche Mode
Tragedy
Bee Gees
Even Flow
Pearl Jam
Handle With Care
Traveling Wilburys
The Last Resort (Albumversie)
Eagles
The Sound Of Silence
Disturbed
Bridge Over Troubled Water
Simon & Garfunkel
Too Much Love Will Kill You
Brian May
Fortunate Son
Creedence Clearwater Revival
Bat Out Of Hell (Albumversie)
Meat Loaf
Cult Of Personality
Living Colour
Jump
Van Halen
Back In Black
AC/DC
Eigen keuze
Why
Devin Townsend
Ik ken het gevoel...Pat911 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:15:
[...]
En dan zie ik gelijk weer nummers waar ik geen plek meer voor had....
Mijn lijst:
Bohemian Rhapsody
Queen
Barcelona
Queen
Autobahn
Kraftwerk
No More Tears
Ozzy Osbourne
Prince & The Revolution
Ruthless Queen
Kayak
Boston
Don't Stop Believin'
Journey
The Waterboys
Master Of Puppets
Metallica
Angel Of Death
Slayer
Carpenters
The Number Of The Beast
Iron Maiden
Old And Wise
The Alan Parsons Project
Dire Straits
God Only Knows
The Beach Boys
Over And Over
Robby Valentine
The Beatles
Firth Of Fifth
Genesis
Cry
Godley & Creme
Enjoy The Silence
Depeche Mode
Tragedy
Bee Gees
Even Flow
Pearl Jam
Handle With Care
Traveling Wilburys
Eagles
The Sound Of Silence
Disturbed
Simon & Garfunkel
Brian May
Fortunate Son
Meat Loaf
Cult Of Personality
Living Colour
Jump
Van Halen
Back In Black
AC/DC
Eigen keuze
Why
Devin Townsend
Ik heb Iron Maiden en AC/DC zelfs helemaal niet zie ik nu.
https://www.nporadio2.nl/...radio-2-top-2000-van-2025
Bohemian Rhapsody | Queen (1)
Piano Man | Billy Joel (5)
Hotel California | Eagles (3)
Fix You | Coldplay (2)
Roller Coaster | Danny Vera (4)
Black | Pearl Jam (10)
Stairway To Heaven | Led Zeppelin (7)
Avond | Boudewijn de Groot (
Radar Love | Golden Earring (20)
Wish You Were Here | Pink Floyd (12)
Ik heb er niet eentje van op mijn eigen lijst...
Acties werken vaak goed.
Kijk naar Better Days vorig jaar. Die haalde zelfs nummer 6.
Totaal andere actie en sfeer natuurlijk. Maar het laat zien dat het wel kan.
Ik ben wel benieuwd naar stats eigenlijk over hoeveel stemmen nummer 1 heeft en wat de gemiddelde leeftijd is van de stemmer.
Ik heb enkel niet bestaande nummers toegevoegd en niet meegedaan met de basale lijst. En uiteraard op Tweakers gestemd.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Vervelend dat er op een discussie topic/forum daar weinig tot geen ruimte voor is.
Ik wens iedereen verder veel plezier met de Top2000, Radar love zal wel hoger eindigen, maar dat is voor mij de enige verrassing hierdoor.
edit: Radar love post hierboven gemist
Boring top 10.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 08-12-2025 19:33 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als het geen doorgestoken kaart is, wie zijn dan al die mensen die op dat ***nummer stemmen??
[ Voor 34% gewijzigd door P-Rock op 08-12-2025 19:54 ]
Oudjes gok ik.P-Rock schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:53:
Het is alweer bekend dat Queen voor de 22e keer op #1 staat, met Billy Joel deze keer op #2.
Als het geen doorgestoken kaart is, wie zijn dan al die mensen die op dat ***nummer stemmen??
Ik ken weinig jongeren <35 die naar radio 2 luisteren.
Dus het zullen met name oudjes zijn met elk jaar hetzelfde lijstje.
Daarom mijn interesse in stats. Zou mij oprecht niet verbazen als gemiddelde leeftijd overeenkomstig is met de AOW leeftijd.
Vind het persoonlijk niet gek om erop te stemmen. Hoort echt wel in de top2000 beste liedjes ooit. Fix you vind ik echt met afstand het slechtste liedje uit de top 10. Dat is pas een ***nummer.P-Rock schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:53:
Het is alweer bekend dat Queen voor de 22e keer op #1 staat, met Billy Joel deze keer op #2.
Rollercoaster en avond, tja die horen ook op geen enkele manier in de top10 ooit.
Een echte top 2000 maken is enorm lastig. Moet je alle muziek streaming diensten samen pakken en vinyl verkoop cijfers etc. En dan nog heb je mensen die hun lievelingsliedjes alleen op een vuvuzela spelen bij maanlicht en ze daarom niet meededen. Je doet het nooit goed. Maar als een liedje op 1 heeft gestaan het nummer 5 jaar niet meer laten meedoen zou wel al een begin zijn van rammelen aan de standaard boom...
En ze moeten niet meer de lijst van vorig jaar aanbieden. Als je niet alles kan aanbieden. Bied dan niks aan en laat mensen zelf typen.
De stemmers zijn overwegend Radio 2 luisteraars, die stemmen vooral op wat ze daar horen en dat is wat 20-40 jaar geleden op Radio 3 te horen was.Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:00:
[...]
Oudjes gok ik.
Daarom mijn interesse in stats. Zou mij oprecht niet verbazen als gemiddelde leeftijd overeenkomstig is met de AOW leeftijd.
Fijn dat je mij als 40-plusser al bij de oudjes rekentDennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:00:
[...]
Oudjes gok ik.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Chris Martin kan ook gewoon echt niet goed zingen... En dat kan Danny dan weer wel.Kist schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:07:
[...]
Vind het persoonlijk niet gek om erop te stemmen. Hoort echt wel in de top2000 beste liedjes ooit. Fix you vind ik echt met afstand het slechtste liedje uit de top 10. Dat is pas een ***nummer.
qwe
Rollercoaster en avond, tja die horen ook op geen enkele manier in de top10 ooit.
Maargoed, smaken verschillen zullen we maar zeggen.
fookin mad fer it
https://www.ster.nl/nieuw...na-60-luistertijdaandeel/Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:00:
[...]
Oudjes gok ik.
Het trekt miljoenen luisteraars in alle leeftijdscategorieën.
[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 08-12-2025 22:27 ]
Volgens die stats ben ik zo'n 20 jaar jonger dan m'n leeftijd
Als het om queen gaat. 91+ stemt ook 23% daar nog op.evilution schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:19:
[...]
Volgens die stats ben ik zo'n 20 jaar jonger dan m'n leeftijd
Dat die uberhaubt stemmen.
0-15 stemmers zijn veelal ouders gok ik. Met een flinke vinger in de pap.
Ach als het voorbij is weten we ongeveer waar de postcode kanjer valt. Misschien kan ik radio 2 dan wel opkopen en het helemaal anders organiseren.
Luisteraars is iets anders dan stemmers.Kalentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:12:
[...]
https://www.ster.nl/nieuw...na-60-luistertijdaandeel/
Het trekt miljoenen luisteraars in alle leeftijdscategorieën.
En het publiek is in die week vast anders dan in de zomer.
Zo luisteren nu ook miljoenen mensen Sky Radio wat ze normaal nooit doen.
Nee, gaat niet om Queen maar aantal nummers in de top 10 die ik nog wel te pruimen vind.Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:29:
[...]
Als het om queen gaat. 91+ stemt ook 23% daar nog op.
Er zijn ook mensen die SkyRadio nu nog meer mijden dan de rest van het jaarDennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:31:
[...]
Zo luisteren nu ook miljoenen mensen Sky Radio wat ze normaal nooit doen.
Vinger in de pap of muzikale opvoeding? Als kinderen regelmatig met oudere muziek in aanraking komen, wekt dat ook interesse. Het zal een wisselwerking en kruisbestuiving zijn.Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:29:
[...]
Als het om queen gaat. 91+ stemt ook 23% daar nog op.
Dat die uberhaubt stemmen.
0-15 stemmers zijn veelal ouders gok ik. Met een flinke vinger in de pap.
Ach als het voorbij is weten we ongeveer waar de postcode kanjer valt. Misschien kan ik radio 2 dan wel opkopen en het helemaal anders organiseren.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Reminder aan de modbreak en dat als je enige aanwijzing van oneerlijke praktijken "ik vind het stom dat X hoog staat" is dat je beter niks kan zeggen. Er is al meermaals is ingegaan op dat bepaalde groepen mensen met bepaald stemgedrag vaker stemmen op de Top2000 wat vergelijkbaarheid over de jaren heen prima verklaart. Als je echt een goed argument hebt sta ik best open voor de discussie hoe eerlijk het is, dan zal hij ook best interesant zijn. Maar momenteel ben je gewoon aan het haten om het haten.P-Rock schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:53:
Hier in het topic zijn al een paar mensen die gezegd hebben erop te stemmen. Dat is maar een klein deel van de Tweakers; op Arnouds pol hebben honderden gezegd te gaan stemmen. En Tweakers zijn al maar een klein deel van de stemmers.
Valt mee denk ik. Ik heb de 30 nog niet gehaald, en ken zo wel meer stemmers van mijn leeftijd die classic rock liefhebbers zijnDennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:00:
Oudjes gok ik.
Black | Pearl Jam (10)
Stairway To Heaven | Led Zeppelin (7)
Avond | Boudewijn de Groot (
Wish You Were Here | Pink Floyd (12)
Deze staan in mijn lijst, en heb ik ook in meerdere playlists op spotify staan. Queen het minste, maar is wat mij betreft gewoon een mooi compleet goed nummer. Ik wist trouwens serieus niet dat Black altijd zo hoog stond
Maar nadat ik mijn 35 nummers had ingestuurd kwam meteen het besef dat ik geen Coldplay, Bowie, Earring, Lennon, en ga zo nog maar even door opgeschreven had, Aan de andere kant, mijn lijst heb ik in 3-5 minuten opgeschreven, wellicht zijn dat dan toch de nummers waar ik het eerst aan denk
[ Voor 5% gewijzigd door frumper op 09-12-2025 09:11 ]
Life is what happens while you're busy making other plans
Voor iedere hitlijst geldt dat ik graag nog meer genre-variatie zou zien. Country, house, K-pop, 90s hiphop, etc - maar je kunt niet alles hebben. Ik heb afgelopen jaar volgens mij al mijn keuzes zelf ingevoerd. Nu vind ik de top 4000 al wat gevarieerder, maar ook daar geldt dat sommige genres ondervertegenwoordigd zijn.
Vind ik dat uiteindelijk erg? Nee hoor, helemaal niet. Als ik in de auto zit en ik wil wat luisteren kan ik in deze tijd mooi kiezen tussen Kerst op Sky of Top2000 op NPO2. Helemaal prima. En wil ik wat anders, dan kan dat ook
Is er grosso modo echt wat mis met de Top2000? Volgens mij niet. We hebben zelf invloed, er staat veel moois in en als je liedje er niet in staat, waren te weinig mensen het met je eens
Voor iedereen die de lijst leuk vindt (en ik dus ook): veel plezier met luisteren!
Your Friendly Neighborhood Moderator
https://jeugdjournaal.nl/...este-nummers-aller-tijden
The War On Drugs – Thinking Of A Place
The War On Drugs – Strangest Thing
Guns N' Roses – Estranged
Radiohead – Creep
Pearl Jam – Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town
Pearl Jam – Black
The Boxer Rebellion – Diamonds
Alice In Chains – Would
The Cranberries – Linger
Bush – Glycerine
Porcupine Tree – Arriving Somewhere But Not Here
Kings Of Leon – Beach Side
Red Hot Chili Peppers – Under The Bridge
Alphaville – Forever Young
Live – Lightning Crashes
Temple Of The Dog – Hunger Strike
Dire Straits – Why Worry (Albumversie)
Queen – These Are The Days Of Our Lives
U2 – Running To Stand Still
Tom Petty – Free Fallin'
Pink Floyd – Comfortably Numb (Albumversie)
INXS – Need You Tonight
Bee Gees – Massachusetts
Smashing Pumpkins – Disarm
Foo Fighters – These Days
Billy Idol – Eyes Without A Face
Arctic Monkeys – Do I Wanna Know?
Fleetwood Mac – Dreams
Linkin Park – Breaking The Habit
Coldplay – We Never Change
Mazzy Star – Fade Into You
Watchhouse – Wildfire
Men I Trust – Show Me How
The Haunted Youth – Teen Rebel
Candlebox – Far Behind
TheBase.
Prachtige song, staat ook in het lijstje van mijn vrouwPearZeaL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:12:
Mazzy Star – Fade Into You
Ik had zelf 5 voor 12 mijn lijstje nog wat aangepast, iets minder nieuw en vergankelijk, en wat meer evergreens (beetje afhankelijk van je definitie daarvan
Toegevoegd:
Brainbox - Summertime
Vitesse - Rosalyn
Anita Meyer - Why tell me why
Hero - Toen ik je zag
Herman Brood - Never be clever
Andre Hazes - Zeg maar niets meer
Neet Oét Lottum - Hald Mich 's Vas (nee ik ben geen Limburger
Daniel Lohues - Prachtig mooie dag (en ook geen Drent)
Golden Earring - She flies on strange wings
Toch nog steeds wel een volledig NL-productie lijstje.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
John Mayer - Belief
Spinvis - Kom Terug
Beth Hart - L.A. Song (Albumversie)
Live - I Alone
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
The National - Bloodbuzz Ohio
Green Day - Good Riddance (Time Of Your Life)
Linkin Park - In The End
Nirvana - Lithium
Pearl Jam - Better Man
Blink 182 - What's My Age Again
Metallica - Master Of Puppets
Dire Straits - Brothers In Arms (Albumversie)
R.E.M. - Losing My Religion
Foo Fighters - The Pretender
Billie Eilish - Birds Of A Feather
Fleetwood Mac - The Chain
Mark Knopfler - What It Is
Damien Rice - It Takes A Lot To Know A Man
System Of A Down - Chop Suey!
Nightwish - Ghost Love Score (Live@Wacken 2013)
Black Sabbath - Paranoid
The Moody Blues - Nights In White Satin
Moby - Why Does My Heart Feel So Bad
Rammstein - Deutschland
Taylor Swift - Blank Space (Taylor's Version)
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
Pink Floyd - Wish You Were Here
The Beatles - Yesterday
Queens Of The Stone Age - Make It Wit Chu
Ben Howard - London (eigen keuze)
Elliott Smith - Between the Bars (eigen keuze)
Steven Wilson - Happy Returns/Ascendant Here On (eigen keuze)
Billy Joel - And So It Goes (eigen keuze)
Het is inderdaad een prachtige song, en eentje die van mij zeker in de Top2000 mag!Bommes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:29:
[...]
Prachtige song, staat ook in het lijstje van mijn vrouw
Ik hoop ook elk jaar dat The War On Drugs meer bekendheid mag krijgen, wat een geweldige band is dat.
Verder is jouw lijst ook niet gek hoor, Toen ik je zag van Hero is bijzonder mooi en Summertime van Brainbox is ook een hele interessante keuze!
TheBase.
Mijn Spotify is verder wel gevuld met van alles Engels hoor maak je geen zorgen.
Ik houd gewoon erg van thema lijstjes, beetje zwijmelen met Franse klassiekers, je haar in de war Rocken met flink wat gitaar herrie, het beste uit de stereo persen met een lijstje geweldige muzikale opnames, enz enz.
Maar Nederlandstalig, en dan niet de smart lappen, alhoewel ik daar ook niet vies van ben, blijft wel steeds terug komen.
Toen ik een jaar of 10 was had ik een platenspelertje op mijn kamer, met 3 platen, alle 3 Nederlandstalig.
Andre - Gewoon Andre,
Harrie Jekkers - Yoghurt met banaan (waar mijn vader de hoes voor heef ontworpen)
en eentje waar ik de titel of artiest niet meer van weet.
Allemaal beestjes, Wie maakt dat ik niets meer lust, Ik heb geen zin om op te staal, titels en flarden tekst die me te binnen schieten. Maar uitvoerende?? of titel van de plaat??
Maar evengoed, ik blijf inderdaad toch bij NL producties terug komen.
Maar okay, de top 2000
Fade in to you staat in mijn Spotify "slaap lijsttje"
Allemaal beestjes - Ronnie en de RonniesBommes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:40:
@PearZeaL Toen ik een jaar of 10 was had ik een platenspelertje op mijn kamer, met 3 platen, alle 3 Nederlandstalig.
Allemaal beestjes, Wie maakt dat ik niets meer lust, Ik heb geen zin om op te staal, titels en flarden tekst die me te binnen schieten. Maar uitvoerende?? of titel van de plaat??
Ik heb geen zin om op te staan - HET
U MAD BRO?P-Rock schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:53:
Anyways ik vind het een prachtig nummer om een jaar te eindigen. Hoort er w.m.b. ook echt bij. Toen BoRap niet op #1 stond mistte ik de gong zelfs om 00:00 uur
Met Piano Man ben ik het wel eens, dat nummer vind ik ook niet zo geweldig, zeker geen top 10, laat staan nummer 2 plek.
Verder vind ik meuk van Meau, Frouktje en de bankzitters niets toevoegen aan de T2000. Liever gouwe ouwe platen uit de 60/70 die je meer en meer ziet verdwijnen ten koste van hedendaagse singer songwriters troep. Maar zoveel mensen, zoveel smaken
Toch luister ik altijd wel als ik de radio aanzet. Heerlijk op de achtergrond
Stefan Stasse mis ik nog ieder jaar
Do { Ping } while ( LOL )
In het kader van "de beste nummers aller tijden" vind ik eigenlijk wel dat een nummer -om in de stemlijst opgenomen te worden- minimaal 3 jaar ofzo uit de hitlijsten verdwenen moet zijn. Dan kun je bepalen of het echt een blijvertje is (geweest), of toch vooral een hype. OK, dat werkt dan weer niet voor die occasional echte superhit die bv een jaar lang populair blijft, maar het blijft toch een trade off
Qua stemmen heb ik 2 "regels" voor mezelf: een artiest mag maar 1x voorkomen in de lijst (smokkelroute: zangers die zowel solo als in een band voorkomen) en ik kijk niet naar m'n stemlijst van voorgaande jaren. Dus in de stemweek zijn er een paar nummers die ik zo op kan dreunen en de rest vul ik in de week verder aan.
Resultaat:
Queen - Innuendo
Michael Jackson - Will You Be There
The Alan Parsons Project - Eye In The Sky
Blur - Song 2
Rammstein - Sonne
Coldplay - God Put A Smile Upon Your Face
Mumford & Sons - Babel
Billy Paul - Me And Mrs. Jones
Mark Ronson ft. Bruno Mars - Uptown Funk
Amy Winehouse - Back To Black
Adele - Set Fire To The Rain
George Michael & Elton John - Don't Let The Sun Go Down On Me
Supertramp - The Logical Song
Kayak - Ruthless Queen
Acda en De Munnik - Ren Lenny Ren
Eminem - Sing For The Moment
Moby - In This World
Jamiroquai - Seven Days In Sunny June
Douwe Bob - Jacob's Song
Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona
Bökkers - Iederene Hef Een Reden
The Wiz Stars - A Brand New Day
Michael Bublé - Feeling Good
Bee Gees - You Win Again
Genesis - Mama
AC/DC - Thunderstruck
Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
Jean Michel Jarre - Oxygen Part IV
Al Jarreau - Roof Garden
Dire Straits - Brothers In Arms
Disturbed - The Sound Of Silence
Klein Orkest - Over De Muur
Herman van Veen - Suzanne
Laura Pausini - Strani Amori
Racoon - Liverpool Rain
ChatGPT ook maar eens gevraagd of 'ie een lijn kan ontdekken
De selectie toont geen genre-fideliteit maar esthetische voorkeur: grootse productie, melodische kracht, emotionele intensiteit, plus af en toe stevige erupties. De luisteraar kiest primair voor **dramatische zang, herkenbare melodielijnen, symfonische flair, vintage popkwaliteit en gecontroleerde bombast**.
Kernprofiel:
* **Dramatisch/anthemisch georiënteerd**: Queen – Innuendo, Barcelona, Genesis – Mama, Dire Straits – Brothers in Arms, Disturbed – The Sound of Silence.
* **Soul & crooner-signatuur met emotionele lading**: Billy Paul, George Michael & Elton John, Amy Winehouse, Adele, Michael Bublé, Al Jarreau.
* **Georkestreerde pop en melodische verfijning**: Alan Parsons, Mike Oldfield, Jean-Michel Jarre, Supertramp, Kayak.
* **Stadium-pop/rock met pulse**: Coldplay, U2-achtige rand, Blur – Song 2, Rammstein – Sonne, AC/DC – Thunderstruck, Eminem (met rock-sample), Jamiroquai.
* **Nederlandstalig met literaire en nostalgische ondertoon**: Acda en De Munnik, Klein Orkest, Herman van Veen, Bökkers, Racoon.
* **Retro taste & groove**: Uptown Funk, Bee Gees, Jamiroquai.
Sterke dominante factoren:
* **Vocal power** is doorslaggevend: grote stemmen, uitgesproken timbre, emotionele expressie.
* **Symfonische grandeur & filmische sfeer**: ook in popstructuren zoekt hij orkestrale of theatrale intensiteit.
* **Authenticiteit en tekst**: Nederlandstalige selectie bevat maatschappelijke, poëtische, humane thematiek.
* **Eclectisch maar niet experimenteel**: divers in stijlen, maar altijd binnen het palet melodieus, herkenbaar, muzikaal gebouwd op harmonie en emotionele catharsis.
Labelomschrijving:
Een luisteraar met een **classic-driven, emotioneel-dramatische pop/rock voorkeur**, affiniteit met **symfonische productie, grote stemmen, soulvolle retro-invloeden en thematische gelaagdheid**, die rockenergie accepteert wanneer die ingebed is in melodie, theatrale spanning of epische opbouw.
Ze spelen allemaal bekende top2000 liedjes (en dan niet van hunzelf uiteraard). Vooral Douwe Bob, Floor Jansen en DeWolff sprongen eruit wat mij betreft.
Was een geweldige show, in de hal waar normaal gesproken de musical 40-45 wordt gespeeld en met gebruikmaking van de rijdende digitale schermen die in die musical zitten. En die ik vorige week ook nog heb gezien dankzij ticketswap en mensen die op het laatste moment geen oppas konden vinden.
De show werd bijna in een keer opgenomen, compleet met wissels van podia - dus er zal nog wel iets geknipt in worden. Slechts 2 korte pauzes omdat er iets te veel moest gebeuren met podia en opruimen. Erg indrukwekkend.
[ Voor 17% gewijzigd door Pat911 op 10-12-2025 13:19 ]
One (Albumversie)
Iggy Pop
The Passenger
George Michael
Jesus To A Child
Michael Jackson
Thriller (Albumversie)
Rowwen Hèze
De Neus Umhoeg
Nick Cave & The Bad Seeds
Into My Arms
Deep Purple
Child In Time (Albumversie)
The Doors
Waiting For The Sun
AC/DC
Thunderstruck
Queen
Innuendo
Underworld
Born Slippy
Pink Floyd
Comfortably Numb (Albumversie)
The Beatles
Come Together
The Rolling Stones
Time Is On My Side
Neil Young
Heart Of Gold
Eurythmics
Love Is A Stranger
Paul Kalkbrenner
Sky And Sand
The Lumineers
Ho Hey
Nelly Furtado
All Good Things (Come To An End)
The Scene
Blauw
Radiohead
Creep
Radiohead
Exit Music (For A Film)
Lynyrd Skynyrd
Simple Man
Eddie Vedder
Society
Pearl Jam
Even Flow
Muse
Knights Of Cydonia (Albumversie)
The Alan Parsons Project
Old And Wise
Boudewijn de Groot
De Vondeling Van Ameland
INXS
By My Side
Madonna
Hung Up
Arcade Fire
Everything Now
Solomon Burke
Cry To Me
Manchester Orchestra
I Know How To Speak
Ocie Elliot
Hold My Name
Eefje de Visser
De Parade
Uiteraard na het invullen weer de "oh die en die had er nog in gemoeten".
" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"
Type luisteraar: Eclectische nostalgist met een liefde voor energieke beats én tijdloze rock/synthpop.
Waarschijnlijke leeftijdsrange: 35–50 (muziekhoofdmomenten in de jaren ’90 en vroege 2000s, met waardering voor 70s/80s klassiekers).
Identiteit: Mix van dance/EDM (trance, happy hardcore, eurodance) en rock/alt (classic, grunge, metal), met sterke waardering voor New Wave/synthpop.
Culturele signatuur: Europese invloeden, duidelijke Nederlandse en Duitse knipoog (DJ Paul Elstak, Golden Earring, Charly Lownoise, Helene Fischer).
Volgens ChatgptPat911 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:15:
[...]
Mijn lijst:
Bohemian Rhapsody
Queen
Barcelona
Queen
Autobahn
Kraftwerk
No More Tears
Ozzy Osbourne
Prince & The Revolution
Ruthless Queen
Kayak
Boston
Don't Stop Believin'
Journey
The Waterboys
Master Of Puppets
Metallica
Angel Of Death
Slayer
Carpenters
The Number Of The Beast
Iron Maiden
Old And Wise
The Alan Parsons Project
Dire Straits
God Only Knows
The Beach Boys
Over And Over
Robby Valentine
The Beatles
Firth Of Fifth
Genesis
Cry
Godley & Creme
Enjoy The Silence
Depeche Mode
Tragedy
Bee Gees
Even Flow
Pearl Jam
Handle With Care
Traveling Wilburys
Eagles
The Sound Of Silence
Disturbed
Simon & Garfunkel
Brian May
Fortunate Son
Meat Loaf
Cult Of Personality
Living Colour
Jump
Van Halen
Back In Black
AC/DC
Eigen keuze
Why
Devin Townsend
Daarvoor nog een heel verhaal - wel erg algemeen, alsof je een horoscoop leest.Samenvatting van je muziekprofiel:
Je hebt een veelzijdige smaak die zich uitstrekt van klassieke rock- en metalklassiekers naar progressieve rock en elektronische muziek. Je houdt van muziek die een verhaal vertelt, of het nu gaat om epische ballads of complexe composities. Er is ook een duidelijke voorkeur voor tijdloze, emotionele muziek, zowel in de harde als in de zachtere genres.
Je lijkt een soort muziekliefhebber die van kwaliteit houdt, van muziek die zowel technisch indrukwekkend is als emotioneel geladen, of het nu gaat om de diepe, dramatische geluiden van Metallica of de zachte, harmonieuze melodieën van The Carpenters.
En vervolgens wordt ik ergens tussen de 40 en 60 geschat (spoiler alert - ik ben 55) dus dat is nog best redelijk geschat.
Dat is heel jammer om te zien.njitter schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:47:
Helaas/Gelukkig staat Wifi 7 er niet in: https://staatieindetop200...jn-hele-leven-was-wi-fi-7
[Afbeelding]
Had meer gehoopt van de community.
Ben wel benieuwd of er andere AI muziek (hoog) instaat en ook hoe hoog de top binnenkomer van vorig jaar (better days, vanuit overlijden Eva) nu staat. Hopelijk nog ergens in de top 30.
Bommes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:29:
[...]
Daniel Lohues - Prachtig mooie dag (en ook geen Drent)
Mijn lijst:
Pearl Jam - Black
Metallica - One (Albumversie)
Guns N' Roses - Estranged (Albumversie)
Eddie Vedder - Long Nights
Pearl Jam - Jeremy
Pearl Jam - Better Man
Bush - Glycerine
Nirvana - Where Did You Sleep Last Night (Unplugged)
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Bruce Springsteen - The River
Alanis Morissette - That I Would Be Good (Unplugged)
Alanis Morissette - Head Over Feet
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - The Unforgiven III
Metallica - Nothing Else Matters (Albumversie)
Counting Crows - Round Here
Live - Lightning Crashes
Dire Straits - Telegraph Road (Albumversie)
Dire Straits - Romeo And Juliet (Albumversie)
Eminem - Lose Yourself
Phil Collins - I Wish It Would Rain Down
Johnny Cash - Hurt
Foo Fighters - Everlong
Linkin Park - In The End
Red Hot Chili Peppers - Snow (Hey Oh)
The Offspring - Self Esteem
Green Day - Longview
Oasis - Wonderwall
Krezip - I Would Stay
Bruce Springsteen - Blinded By The Light
Aerosmith - Amazing
Soundgarden - Fell On Black Days
Skik - Op Fietse
Daniel Lohues - Prachtig Mooie Dag
Foo Fighters - My Hero (Live)
Kid of the nineties? Denk het wel.
Ik hoop het echt niet. De Top 2000 zou ook geen populariteitslijst moeten zijn, wat het in grote delen nu al is geworden maar niet echt gecomponeerde muziek heeft er wat mij betreft geen plaats in.Dennis1812 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:53:
Hopelijk nog ergens in de top 30.
[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 11-12-2025 14:32 ]
Kan niet spreken voor anderen, maar als het gaat om AI-muziek zijn er 2 dingen die maken dat ik er niet van kan genieten (vooral de tweede):Dennis1812 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:53:
[...]
Dat is heel jammer om te zien.
Had meer gehoopt van de community.
- Het kan nooit zo goed zo zijn als originele muziek, dat is misschien open voor discussie
- Het is een geen creatie maar re-creatie, een amalgamatie van het werk van anderen. Maar die bands of muzikanten krijgen daar niets voor terug, integendeel, terwijl er zonder hun muziek ook geen AI-nummers zouden zijn
Mensen lijken het ook een soort natuurlijke evolutie te vinden, zoals dat er eerst ook geen machines gebruikt werden bijvoorbeeld bij landbouw en nu wel. Maar bij iets als AI ligt dat meer complex.
Je hoort het nog steeds "iedereen kan een usb stick inpluggen!"
Tot bleek dat Nederlanders dat bovengemiddeld goed konden en er veel geld mee te halen was.
Ik vind er bij AI wel een degelijk verschil of alles AI is of alleen de instrumenten bijvoorbeeld en zang wel live.
Ik denk dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt. Ongeacht wat we ervan denken.
Net als AI op de werkvloer.
De top 2000 is ook nog niet begonnen, toch?GG85 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:02:
Heerlijk kleinburgerlijk topic dit 👌😅
Ik snap wel dat mensen het een leuke manier vinden om iets te doen met nieuwe technologie, 't was ook niet de bedoeling dat af te kraken.
Die 2e kan je ook prima over discusseren hoor. Als je weet hoe een ANN werkt, en hoe dit vergelijkt met hoe wij denken dat onze menselijke hersenen werken, kun je ook prima een case maken dat het niet heel anders is. En dan kun je al snel doortrekken tot phylosofiese en biologische discussies over wat emoties, creativiteit en vrije wil is, en of we technisch gezien geen combi van een neuraal netwerk en chemische reacties zijn en of dat dan niet na te bootsen is. "Gewoon" low-level naar feiten kijken zonder gevoel erbij. Gewoon tussen aanhalingstekens omdat je dan moet duiden in hoe de technologie werkt op low level, wat weinig echt snappen, en dat moet combineren met biologische wetenschap, wat nog minder kunnen. En vervolgens maak je daarmee de grens tussen mens-gemaakte muziek en computermuziek vaag. Kunnen we uren over ingaan, doe ik ook weleens (om tot de conclussie te komen dat ik eigenlijk geen antwoord heb, en hoe meer ik erover na denk hoe minder ik dat heb. Maar ik snap ook de artiedten en de verontwaardigheid over hoe het in de AI wordt gestopt. Dus weet nog niet echt waar ik sta). maar lijkt me snel off topic hier.Merik schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:55:
Kan niet spreken voor anderen, maar als het gaat om AI-muziek zijn er 2 dingen die maken dat ik er niet van kan genieten (vooral de tweede):
- Het kan nooit zo goed zo zijn als originele muziek, dat is misschien open voor discussie
- Het is een geen creatie maar re-creatie, een amalgamatie van het werk van anderen. Maar die bands of muzikanten krijgen daar niets voor terug, integendeel, terwijl er zonder hun muziek ook geen AI-nummers zouden zijn
Zelf ben ik niet tegen AI muziek per se, en zoals ik zeg weet ik m'n standpunt op de huidige situatie niet precies. Maar denk zelf dat generieke artiesten het idd best zwaar kunnen krijgen, net zoals de hele commerciele. Maar artiesten die iets echt unieks brengen of die de grote bekende masterpieces schrijven zullen niet snel vervangen worden. Net zoals dat er weinig mensen dat kunnen, zal dat niet snel uit een AI komen. Daarbij zal het feit dat het door een mens gemaakt is altijd een waarde houden. De ambachtelijke muziekant.
Imho is dat ok. Er is een aardige groep commerciele dertien-in-een-dozijn muziek die gewoon lekker klinkt voor de massa, maar waar weinig echt gevoel in zit. Een AI die dat overneemt is in mijn ogen niet erger dan een artiest die puur voor de verkoopbaarheid schrijft. Tuurlijk zijn er mensen die het oprecht leuk vinden dit te produceren, die zullen zo'n verandering jammer vinden. Maar er zijn zo veel beroepen die men leuk vond die verdwijnen. Zolang een maatschappij doorontwikkelt zal dat zo zijn. Helaas is er niet met elk leuks geld te verdienen, zelfs als dat vroeger wel kon. Die banen kunnen hobbymatig uitgevoerd blijven worden.
In comedy-based muziek zie ik ook een hoop opties, gezien de grap daar belangrijker is dan de uitvoering. Tweakers' muziek valt daar onder.
En vergeet ook niet. Voor elke artiest die door AI ten onder gaat, is er iemand met goede, creatieve ideeën die geen instrument kan spelen maar dankzij AI de kans krijgt alsnog muziek te produceren.
Ik denk dat AI muziek, net zoals zo electronische muziek, vooral een verandering geeft en daarbij verbreeding. De orkesten zijn niet verdwenen door de DJs. Echte instrumenten niet door de synthesizers. En mens-gemaakte muziek zal ook niet verdwijnen door AI, en wellicht zelfs wat nieuws brengen dat we nu nog niet voorzien.
Uiteindelijk heeft Mijn Hele Leven Was Wi-Fi 7 iig wel de disvussie wat harder aangewakkert. Da's mooi, want we zullen hem toch moeten hebben. AI muziek bestaat nu eenmaal, dus we moeten er wat mee (ongeacht of we voor of tegen zijn). Een goede discussie is belangrijk, gewoon wat doen op gevoel of meningen van een paar luide mensen is niet handig.
[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 12-12-2025 04:44 ]
Bij EDM wordt er tenminste nog zelf gecomponeerd/geprogrammeerd/gespeeld.Dennis1812 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:21:
In het begin was er tegen EDM ook een enorme aversie en tegen DJs.
Je hoort het nog steeds "iedereen kan een usb stick inpluggen!"
Tot bleek dat Nederlanders dat bovengemiddeld goed konden en er veel geld mee te halen was.
Ik vind er bij AI wel een degelijk verschil of alles AI is of alleen de instrumenten bijvoorbeeld en zang wel live.
Ik denk dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt. Ongeacht wat we ervan denken.
Net als AI op de werkvloer.
Het argument dat "iedereen een usb stick kan inpluggen" gaat dan meer om dj's die inderdaad alleen een usb stick inpluggen, op play drukken en doen alsof ze aan knopjes draaien. En daar nog veel geld voor vangen. Zo vond ik het heel knap dat Avicii op Pinkpop met beide handen in de lucht toch kon mixen.
Ook wel een artiest gezien die nog met 5 draaitafels live aan het mixen was en dus inspeelde op enthousiasme van het publiek. Ik was backstage (iemand die ik kende had het georganiseerd, anders was ik daar nooit geweest) en sprak na afloop nog met hem. Hij gaf toen aan dat geen enkele show hetzelfde verliep.
Ik schuif op tijd aan in de digitale wachterij, gaat heel soepel open om 10.00.
Binnen vijf minuten geen enkel tijdslot meer beschikbaar, alleen diep in de nacht (logisch).
Dat het snel zou gaan snap ik, maar zo snel?
https://www.nporadio1.nl/...0-moeten-we-niet-toelaten
Het refrein was te horen op de radio!
[ Voor 7% gewijzigd door J_C_W op 15-12-2025 08:59 ]
Toch nog een beetje Wi-Fi 7 in ons levenJ_C_W schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:42:
Hier de link naar het radiointerview over AI met o.a. Arnoud Wokke:
https://www.nporadio1.nl/...0-moeten-we-niet-toelaten
Het refrein was te horen op de radio!
Voor mij zijn de ontbrekende nummers uit mijn lijst:
Blackstreet ft Dr. Dre - No Diggity
Fat Boy slim - Right Here, Right Now
Jack Johnson - Upside Down
Jan Hammer - Crockett's theme
Niels Geusebroek - Take Your Time Girl (ivm vroeggeboorte dochter).
Ook had ik filmmuziek zoals de themesongs van Inception of Interstellar wel in de lijst verwacht maar blijkbaar hebben die er beide nog nooit ingestaan, verbaasd me ook enigzins.
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Edit: het zit er inderdaad niet in
[ Voor 25% gewijzigd door PizzaMan79 op 16-12-2025 07:39 ]
Eerste van The Beatles pas op #65
Child in Time zakt ook maar door
Noem maar eens een plaat die al 20 jaar alleen maar stijgt. Goed nummer ook.
De laatste bedoel je
S&F ook hun hoogste op 33 geloof ik. Ben zelf niet zo van stemmen op basis van emotie maar daar sta ik vrij alleen in blijkbaar.
Zeker maar ik kan zo 10 nummers van de Beatles noemen die beter zijnDelerium schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:40:
Telegraph Road weer 4 plekkes omhoog, nu plek 19.
Noem maar eens een plaat die al 20 jaar alleen maar stijgt. Goed nummer ook.
Maar zelfs een lijstje van persoonlijke pop/rock favorieten heeft weinig overlap met T2000 stemmateriaal. Dus ga je dan stemmen op wat je zelf het allermooist vindt of wat je zelf wel mooi vindt EN wat een kans heeft in de lijst te komen? Dit jaar gekozen voor het eerste maar dat betekent dat er 10-15 nummers kansloos zijn voor de lijst.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Het is natuurlijk wel de T2000 van populaire muziek. Niet de T2000 van alle nummers/muziek ooit. Dus ik probeer alleen nummers te selecteren die het ooit goed hebben gedaan in de hitlijsten en ik ook echt goed vind.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:46:
Maar zelfs een lijstje van persoonlijke pop/rock favorieten heeft weinig overlap met T2000 stemmateriaal. Dus ga je dan stemmen op wat je zelf het allermooist vind of wat je zelf wel mooi vindt EN wat een kans heeft in de lijst te komen? Dit jaar gekozen voor het eerste maar dat betekent dat er 10-15 nummers kansloos zijn voor de lijst.
Bij de Snob2000 kan ik andere pareltjes opnemen.
Nee hoor, het is de Top 2000 allertijden. In princiepe juist van alle muziek ooit. Dat de nummers populairder zijn is omdat dat nummers zijn waar veel mensen op stemmen. En omdat mensen zelf besluiten strategisch te stemmen ipv hun echte keuze.Pat911 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:00:
Het is natuurlijk wel de T2000 van populaire muziek.
Tenzij je puur op een vakjury gaat zitten hou je dat, en als je met vakjury werkt komen er ook wel klachten. Maar alle nummers mogen meedoen hoor, niet enkel populaire. Dat is wat men er zelf van maakt
Doordat de Top2000 zelf al een voorselectie maakt is het zo goed als onmogelijk om een zelf opgevoerd nummer in de lijst te krijgen zonder een (internet) campagne te starten of een fanclub in te schakelen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:46:
Vind altijd beetje lastig met stemmen voor de T2000. Ik heb duizenden nummers die ik goed vind en die terugselecteren naar 35 is al een klus, zelfs als ik me beperk tot rock en pop. Als ik jazz, klassiek en filmmuziek erbij haal wordt het helemaal onmogelijk.
Maar zelfs een lijstje van persoonlijke pop/rock favorieten heeft weinig overlap met T2000 stemmateriaal. Dus ga je dan stemmen op wat je zelf het allermooist vindt of wat je zelf wel mooi vindt EN wat een kans heeft in de lijst te komen? Dit jaar gekozen voor het eerste maar dat betekent dat er 10-15 nummers kansloos zijn voor de lijst.
Als je de songs van een band ziet in hun voorselectie kan je maar beter één van die songs kiezen...
Ook al zit jouw favoriet er niet tussen. (Bijv. voor Claw Boys Claw staat Rosie er wel tussen maar So Mean weer niet)
Mooiste zou zijn als je zelf echt alle jouw stemmen handmatig moet invoeren. Denk dat je dan een andere lijst gaat krijgen. En wat minder stemmers...
"What do you get if you multiply six by nine..."
Voor veel mensen is de T2000 natuurlijk een trip langs memory lane. En dan wordt er toch echt alleen gestemd op nummers uit diverse hitparades. Nog een geluk dat Slayer erin terecht is gekomen door een actie van een fan.Cambionn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:38:
[...]
Nee hoor, het is de Top 2000 allertijden. In princiepe juist van alle muziek ooit. Dat de nummers populairder zijn is omdat dat nummers zijn waar veel mensen op stemmen. En omdat mensen zelf besluiten strategisch te stemmen ipv hun echte keuze.
Tenzij je puur op een vakjury gaat zitten hou je dat, en als je met vakjury werkt komen er ook wel klachten. Maar alle nummers mogen meedoen hoor, niet enkel populaire. Dat is wat men er zelf van maakt.
Mijn andere keuzes wil ik ook echt niet opdringen aan het radio 2 publiek. Dus stem IK in ieder geval op de populaire nummers die je het hele jaar door wel voorbij hoort komen.
Mwoah. Ik ben inmiddels de 50 gepasseerd. Mijn zoon (18) zit met zijn vriendengroep regelmatig bij ons thuis en ik heb in de afgelopen 4 jaar de muziek behoorlijk horen veranderen, veel meer richting het soort nummers wat je hier dus in de top 10 ziet.Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:00:
[...]
Oudjes gok ik.
Afgezien van Danny Vera en Boudewijn de Groot komt de hele top 10 tegenwoordig in het afgespeelde repertoire voor...
Oorzaak?
Tja, er werd in de jaren 70 heel veel hele goede muziek gemaakt, die er echt uit sprong. Tegenwoordig wordt er heeeeeeeeeel veel bagger gemaakt waardoor de goede parels echt ondergesneeuwd raken... Het aantal eendags vliegen is volgens mij relatief ook enorm toegenomen. Een artiest scoort een hit met een bepaalde stijl en pats boem, vlak erna zijn er tientallen die bijna hetzelfde doen maar net ietsje anders... Door de moderne technieken is het "te gemakkelijk" geworden om iets uit te brengen (mind the quotes)
Is ook wel eens grappig als ik weer eens zo'n opmerking maak van: "Oh die... die heb ik toen en toen nog live gezien"... Je ziet hem dan jaloers kijken...
Tja, ik blijf bij wat ik eerder zei. Het zal vast invloed hebben, maar gezien er elk jaar nieuwe nummers in staan, zowel nieuwe als oude, en ook lang niet allemaal met internetcampagne, denk ik dat dit niet zo zwaar meeweegt als mensen het brengen. Denk dat het feit dat een bepaalde doelgroep veel stemt veel meer invloed heeft.Punkrocker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:27:
Doordat de Top2000 zelf al een voorselectie maakt is het zo goed als onmogelijk om een zelf opgevoerd nummer in de lijst te krijgen zonder een (internet) campagne te starten of een fanclub in te schakelen.
Verder ga je tactische stemmen nooit helemaal tegenhouden. Ook met open stemmen gaan mensen tactiek proberen toe te passen en op bepaalde nummers stemmen omdat ze denken dat andere erop stemmen. Ook zonder lijst heb je de grote classic nummers en minder bekende tracks.
Ik denk stiekem ook dat mensen het veel te moeilijk maken. Uiteindelijk is de Top 2000 gewoon een leuke, gezellige traditie om het jaar mee af te sluiten. Bias is niet te voorkomen, maar ik denk dat we het ook gewoon allemaal niet te serieus moeten nemen of hoeven proberen te perfectioneren. Het is niet alsof de verliezer z'n baan kwijt raakt en de winnaar een platencontract ofzo. Uiteindelijk is het denk ik niet zo diep, en dat maakt het juist leuk.
Vraag me dan ook af hoeveel nummers in de lijst staan die niet in de voorselectie zitten. Zal niet meer dan een handvol zijn vermoed ik.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Best wel opvallend ook dat bij Queen bijna iedereen een ander nummer in de lijst heeft staan, al is dat met het repertoire van de band ook niet verrassend. Daar kan je zo een aparte top-20 van samenstellen
Sowieso komt filmmuziek er bekaaid van af. En dan bedoel ik Original Soundtracks, niet een nummertje dat toevallig eens in een film gebruikt is, dus "My heart will go on" van Celine Dion telt, wat mij betreft, niet.Jorissie87 schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:26:
......
Ook had ik filmmuziek zoals de themesongs van Inception of Interstellar wel in de lijst verwacht maar blijkbaar hebben die er beide nog nooit ingestaan, verbaasd me ook enigzins.
John Williams? niet in de lijst. Hans Zimmer? idem. Vangelis? Een nummer, en dan niet eens het grijsgedraaide Titles\Chariots of fire, maar Conquest of Paradise. Ennio Morricone? Een keer raden. Inderdaad "Once upon a time in the west".
Het zal wel te niche zijn.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Toevallig lag Miguel Wiels (Die van K3, Even tot Hier) enige weken in België onder vuur vanwege zijn mening over de huidige generatie van artiesten.servies schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:55:
[...]
... Het aantal eendags vliegen is volgens mij relatief ook enorm toegenomen. Een artiest scoort een hit met een bepaalde stijl en pats boem, vlak erna zijn er tientallen die bijna hetzelfde doen maar net ietsje anders... Door de moderne technieken is het "te gemakkelijk" geworden om iets uit te brengen (mind the quotes)
....
Naaste dat men volgens hem te snel tevreden is, lijkt doordat iedereen met elkaar samenwerkt ook alles op elkaar. Het is één grote eenheidsworst.
Radio2 zet alleen de platen die ze het afgelopen jaar hebben gedraaid op de radio in de lijst. Dus nummers die nooit meer gedraaid worden, zullen ook niet in de lijst komen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:38:
Wat ik wel apart vind is dat veel nummers die wel ooit in de lijst gestaan hebben maar recent niet meer ook niet in de voorselectie zitten.
Vraag me dan ook af hoeveel nummers in de lijst staan die niet in de voorselectie zitten. Zal niet meer dan een handvol zijn vermoed ik.
Althans dat heb i kooit ergens gelezen.
Volgens het stuk hierboven wordt de keuzehulp enkel aangevuld. Wel staat daar dat naast eerdere Top 2000-nummers óók grote hits van het afgelopen jaar in de keuzehulp worden gezet. Wellicht dat je dat verkeerd onthouden of begrepen hebt.Shadow_Agent schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:38:
Radio2 zet alleen de platen die ze het afgelopen jaar hebben gedraaid op de radio in de lijst. Dus nummers die nooit meer gedraaid worden, zullen ook niet in de lijst komen.
Althans dat heb i kooit ergens gelezen.
/f/image/mQaXHbYZAYlODs28TqEaBNwn.png?f=fotoalbum_large)