Merik schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:55:
Kan niet spreken voor anderen, maar als het gaat om AI-muziek zijn er 2 dingen die maken dat ik er niet van kan genieten (vooral de tweede):
- Het kan nooit zo goed zo zijn als originele muziek, dat is misschien open voor discussie
- Het is een geen creatie maar re-creatie, een amalgamatie van het werk van anderen. Maar die bands of muzikanten krijgen daar niets voor terug, integendeel, terwijl er zonder hun muziek ook geen AI-nummers zouden zijn
Die 2e kan je ook prima over discusseren hoor. Als je weet hoe een ANN werkt, en hoe dit vergelijkt met hoe wij denken dat onze menselijke hersenen werken, kun je ook prima een case maken dat het niet heel anders is. En dan kun je al snel doortrekken tot phylosofiese en biologische discussies over wat emoties, creativiteit en vrije wil is, en of we technisch gezien geen combi van een neuraal netwerk en chemische reacties zijn en of dat dan niet na te bootsen is. "Gewoon" low-level naar feiten kijken zonder gevoel erbij. Gewoon tussen aanhalingstekens omdat je dan moet duiden in hoe de technologie werkt op low level, wat weinig echt snappen, en dat moet combineren met biologische wetenschap, wat nog minder kunnen. En vervolgens maak je daarmee de grens tussen mens-gemaakte muziek en computermuziek vaag. Kunnen we uren over ingaan, doe ik ook weleens (om tot de conclussie te komen dat ik eigenlijk geen antwoord heb, en hoe meer ik erover na denk hoe minder ik dat heb. Maar ik snap ook de artiedten en de verontwaardigheid over hoe het in de AI wordt gestopt. Dus weet nog niet echt waar ik sta). maar lijkt me snel off topic hier.
Zelf ben ik niet tegen AI muziek per se, en zoals ik zeg weet ik m'n standpunt op de huidige situatie niet precies. Maar denk zelf dat generieke artiesten het idd best zwaar kunnen krijgen, net zoals de hele commerciele. Maar artiesten die iets echt unieks brengen of die de grote bekende masterpieces schrijven zullen niet snel vervangen worden. Net zoals dat er weinig mensen dat kunnen, zal dat niet snel uit een AI komen. Daarbij zal het feit dat het door een mens gemaakt is altijd een waarde houden. De ambachtelijke muziekant.
Imho is dat ok. Er is een aardige groep commerciele dertien-in-een-dozijn muziek die gewoon lekker klinkt voor de massa, maar waar weinig echt gevoel in zit. Een AI die dat overneemt is in mijn ogen niet erger dan een artiest die puur voor de verkoopbaarheid schrijft. Tuurlijk zijn er mensen die het oprecht leuk vinden dit te produceren, die zullen zo'n verandering jammer vinden. Maar er zijn zo veel beroepen die men leuk vond die verdwijnen. Zolang een maatschappij doorontwikkelt zal dat zo zijn. Helaas is er niet met elk leuks geld te verdienen, zelfs als dat vroeger wel kon. Die banen kunnen hobbymatig uitgevoerd blijven worden.
In comedy-based muziek zie ik ook een hoop opties, gezien de grap daar belangrijker is dan de uitvoering. Tweakers' muziek valt daar onder.
En vergeet ook niet. Voor elke artiest die door AI ten onder gaat, is er iemand met goede, creatieve ideeΓ«n die geen instrument kan spelen maar dankzij AI de kans krijgt alsnog muziek te produceren.
Ik denk dat AI muziek, net zoals zo electronische muziek, vooral een verandering geeft en daarbij verbreeding. De orkesten zijn niet verdwenen door de DJs. Echte instrumenten niet door de synthesizers. En mens-gemaakte muziek zal ook niet verdwijnen door AI, en wellicht zelfs wat nieuws brengen dat we nu nog niet voorzien.
Uiteindelijk heeft Mijn Hele Leven Was Wi-Fi 7 iig wel de disvussie wat harder aangewakkert. Da's mooi, want we zullen hem toch moeten hebben. AI muziek bestaat nu eenmaal, dus we moeten er wat mee (ongeacht of we voor of tegen zijn). Een goede discussie is belangrijk, gewoon wat doen op gevoel of meningen van een paar luide mensen is niet handig.
[
Voor 7% gewijzigd door
Cambionn op 12-12-2025 04:44
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.