• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:33
Dennis1812 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:53:
[...]
Dat is heel jammer om te zien.
Had meer gehoopt van de community.
Kan niet spreken voor anderen, maar als het gaat om AI-muziek zijn er 2 dingen die maken dat ik er niet van kan genieten (vooral de tweede):

- Het kan nooit zo goed zo zijn als originele muziek, dat is misschien open voor discussie
- Het is een geen creatie maar re-creatie, een amalgamatie van het werk van anderen. Maar die bands of muzikanten krijgen daar niets voor terug, integendeel, terwijl er zonder hun muziek ook geen AI-nummers zouden zijn

Mensen lijken het ook een soort natuurlijke evolutie te vinden, zoals dat er eerst ook geen machines gebruikt werden bijvoorbeeld bij landbouw en nu wel. Maar bij iets als AI ligt dat meer complex.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:18

Dennis1812

Amateur prutser

In het begin was er tegen EDM ook een enorme aversie en tegen DJs.
Je hoort het nog steeds "iedereen kan een usb stick inpluggen!"
Tot bleek dat Nederlanders dat bovengemiddeld goed konden en er veel geld mee te halen was.

Ik vind er bij AI wel een degelijk verschil of alles AI is of alleen de instrumenten bijvoorbeeld en zang wel live.

Ik denk dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt. Ongeacht wat we ervan denken.
Net als AI op de werkvloer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

GG85

.......

Heerlijk kleinburgerlijk topic dit πŸ‘ŒπŸ˜…

• Merik
GG85 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:02:
Heerlijk kleinburgerlijk topic dit πŸ‘ŒπŸ˜…
De top 2000 is ook nog niet begonnen, toch?

Ik snap wel dat mensen het een leuke manier vinden om iets te doen met nieuwe technologie, 't was ook niet de bedoeling dat af te kraken.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Merik schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:55:
Kan niet spreken voor anderen, maar als het gaat om AI-muziek zijn er 2 dingen die maken dat ik er niet van kan genieten (vooral de tweede):

- Het kan nooit zo goed zo zijn als originele muziek, dat is misschien open voor discussie
- Het is een geen creatie maar re-creatie, een amalgamatie van het werk van anderen. Maar die bands of muzikanten krijgen daar niets voor terug, integendeel, terwijl er zonder hun muziek ook geen AI-nummers zouden zijn
Die 2e kan je ook prima over discusseren hoor. Als je weet hoe een ANN werkt, en hoe dit vergelijkt met hoe wij denken dat onze menselijke hersenen werken, kun je ook prima een case maken dat het niet heel anders is. En dan kun je al snel doortrekken tot phylosofiese en biologische discussies over wat emoties, creativiteit en vrije wil is, en of we technisch gezien geen combi van een neuraal netwerk en chemische reacties zijn en of dat dan niet na te bootsen is. "Gewoon" low-level naar feiten kijken zonder gevoel erbij. Gewoon tussen aanhalingstekens omdat je dan moet duiden in hoe de technologie werkt op low level, wat weinig echt snappen, en dat moet combineren met biologische wetenschap, wat nog minder kunnen. En vervolgens maak je daarmee de grens tussen mens-gemaakte muziek en computermuziek vaag. Kunnen we uren over ingaan, doe ik ook weleens (om tot de conclussie te komen dat ik eigenlijk geen antwoord heb, en hoe meer ik erover na denk hoe minder ik dat heb. Maar ik snap ook de artiedten en de verontwaardigheid over hoe het in de AI wordt gestopt. Dus weet nog niet echt waar ik sta). maar lijkt me snel off topic hier.

Zelf ben ik niet tegen AI muziek per se, en zoals ik zeg weet ik m'n standpunt op de huidige situatie niet precies. Maar denk zelf dat generieke artiesten het idd best zwaar kunnen krijgen, net zoals de hele commerciele. Maar artiesten die iets echt unieks brengen of die de grote bekende masterpieces schrijven zullen niet snel vervangen worden. Net zoals dat er weinig mensen dat kunnen, zal dat niet snel uit een AI komen. Daarbij zal het feit dat het door een mens gemaakt is altijd een waarde houden. De ambachtelijke muziekant.

Imho is dat ok. Er is een aardige groep commerciele dertien-in-een-dozijn muziek die gewoon lekker klinkt voor de massa, maar waar weinig echt gevoel in zit. Een AI die dat overneemt is in mijn ogen niet erger dan een artiest die puur voor de verkoopbaarheid schrijft. Tuurlijk zijn er mensen die het oprecht leuk vinden dit te produceren, die zullen zo'n verandering jammer vinden. Maar er zijn zo veel beroepen die men leuk vond die verdwijnen. Zolang een maatschappij doorontwikkelt zal dat zo zijn. Helaas is er niet met elk leuks geld te verdienen, zelfs als dat vroeger wel kon. Die banen kunnen hobbymatig uitgevoerd blijven worden.

In comedy-based muziek zie ik ook een hoop opties, gezien de grap daar belangrijker is dan de uitvoering. Tweakers' muziek valt daar onder.

En vergeet ook niet. Voor elke artiest die door AI ten onder gaat, is er iemand met goede, creatieve ideeΓ«n die geen instrument kan spelen maar dankzij AI de kans krijgt alsnog muziek te produceren.

Ik denk dat AI muziek, net zoals zo electronische muziek, vooral een verandering geeft en daarbij verbreeding. De orkesten zijn niet verdwenen door de DJs. Echte instrumenten niet door de synthesizers. En mens-gemaakte muziek zal ook niet verdwijnen door AI, en wellicht zelfs wat nieuws brengen dat we nu nog niet voorzien.

Uiteindelijk heeft Mijn Hele Leven Was Wi-Fi 7 iig wel de disvussie wat harder aangewakkert. Da's mooi, want we zullen hem toch moeten hebben. AI muziek bestaat nu eenmaal, dus we moeten er wat mee (ongeacht of we voor of tegen zijn). Een goede discussie is belangrijk, gewoon wat doen op gevoel of meningen van een paar luide mensen is niet handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 12-12-2025 04:44 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-01 08:59
Dennis1812 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:21:
In het begin was er tegen EDM ook een enorme aversie en tegen DJs.
Je hoort het nog steeds "iedereen kan een usb stick inpluggen!"
Tot bleek dat Nederlanders dat bovengemiddeld goed konden en er veel geld mee te halen was.

Ik vind er bij AI wel een degelijk verschil of alles AI is of alleen de instrumenten bijvoorbeeld en zang wel live.

Ik denk dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt. Ongeacht wat we ervan denken.
Net als AI op de werkvloer.
Bij EDM wordt er tenminste nog zelf gecomponeerd/geprogrammeerd/gespeeld.

Het argument dat "iedereen een usb stick kan inpluggen" gaat dan meer om dj's die inderdaad alleen een usb stick inpluggen, op play drukken en doen alsof ze aan knopjes draaien. En daar nog veel geld voor vangen. Zo vond ik het heel knap dat Avicii op Pinkpop met beide handen in de lucht toch kon mixen.
Ook wel een artiest gezien die nog met 5 draaitafels live aan het mixen was en dus inspeelde op enthousiasme van het publiek. Ik was backstage (iemand die ik kende had het georganiseerd, anders was ik daar nooit geweest) en sprak na afloop nog met hem. Hij gaf toen aan dat geen enkele show hetzelfde verliep.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ticketverkoop Top 2000 Cafe ging om 10.00 open.

Ik schuif op tijd aan in de digitale wachterij, gaat heel soepel open om 10.00.
Binnen vijf minuten geen enkel tijdslot meer beschikbaar, alleen diep in de nacht (logisch).

Dat het snel zou gaan snap ik, maar zo snel?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
Ja is elk jaar zo. Het is mij ook niet gelukt helaas. Toch weer 25000 kaarten binnen 5 minuten. Volgend jaar moesten ze het cafe maar in de Afas Live zetten

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Hier de link naar het radiointerview over AI met o.a. Arnoud Wokke:
https://www.nporadio1.nl/...0-moeten-we-niet-toelaten
Het refrein was te horen op de radio!

[ Voor 7% gewijzigd door J_C_W op 15-12-2025 08:59 ]

• Cambionn
  • Niet online
J_C_W schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:42:
Hier de link naar het radiointerview over AI met o.a. Arnoud Wokke:
https://www.nporadio1.nl/...0-moeten-we-niet-toelaten
Het refrein was te horen op de radio!
Toch nog een beetje Wi-Fi 7 in ons leven _O- !

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:54

Jorissie87

No diggity

Op 5 nummers na komt mijn hele stemlijst terug in de Top2000. Ik vind het toch bijzonder om te zien dat sommige nummers het niet halen maar andere juist weer wel. Tegelijkertijd is dat ook wel het mooie van de Top2000, de massa bepaald hoewel ik soms ook wel verwacht dat nummers vergeten worden terwijl ze door de luisteraar achteraf wel als top2000 waardig worden gezien. Je moet het ook maar allemaal net top of mind hebben bij het stemmen en je kan per persoon ook maar 35 nummers kiezen. Als iedereen dan net dat ene nummer op plek 36 in zijn favorieten heeft dan haalt hij het niet. Veel mensen hebben hun eigen top35 niet direct paraat en gaan er pas over nadenken in de stemweek, die worden vast enorm beinvloed door wat er die week op radio en tv voorbij komt. Het verklaard ook waarom een nummer van een recent overleden artiest of een nummer dat gebonden is aan een recente gebeurtenis ineens enorm kan stijgen. Het nummer zelf wordt er niet mooier door.

Voor mij zijn de ontbrekende nummers uit mijn lijst:
Blackstreet ft Dr. Dre - No Diggity
Fat Boy slim - Right Here, Right Now
Jack Johnson - Upside Down
Jan Hammer - Crockett's theme
Niels Geusebroek - Take Your Time Girl (ivm vroeggeboorte dochter).

Ook had ik filmmuziek zoals de themesongs van Inception of Interstellar wel in de lijst verwacht maar blijkbaar hebben die er beide nog nooit ingestaan, verbaasd me ook enigzins.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:24
Is mijn hele leven was wifi 7 er nou niet in gekomen???

Edit: het zit er inderdaad niet in :-(

[ Voor 25% gewijzigd door PizzaMan79 op 16-12-2025 07:39 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:10

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Iedere plaat van Borsato tussen de +800 en +1300 zag ik (even snel doorheen gegaan) :D

Eerste van The Beatles pas op #65 :'(

Child in Time zakt ook maar door ;w

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Telegraph Road weer 4 plekkes omhoog, nu plek 19.
Noem maar eens een plaat die al 20 jaar alleen maar stijgt. Goed nummer ook.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De laatste bedoel je :+

S&F ook hun hoogste op 33 geloof ik. Ben zelf niet zo van stemmen op basis van emotie maar daar sta ik vrij alleen in blijkbaar.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Delerium schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:40:
Telegraph Road weer 4 plekkes omhoog, nu plek 19.
Noem maar eens een plaat die al 20 jaar alleen maar stijgt. Goed nummer ook.
Zeker maar ik kan zo 10 nummers van de Beatles noemen die beter zijn })

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
Vind altijd beetje lastig met stemmen voor de T2000. Ik heb duizenden nummers die ik goed vind en die terugselecteren naar 35 is al een klus, zelfs als ik me beperk tot rock en pop. Als ik jazz, klassiek en filmmuziek erbij haal wordt het helemaal onmogelijk.

Maar zelfs een lijstje van persoonlijke pop/rock favorieten heeft weinig overlap met T2000 stemmateriaal. Dus ga je dan stemmen op wat je zelf het allermooist vindt of wat je zelf wel mooi vindt EN wat een kans heeft in de lijst te komen? Dit jaar gekozen voor het eerste maar dat betekent dat er 10-15 nummers kansloos zijn voor de lijst.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Pat911
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:46:
Maar zelfs een lijstje van persoonlijke pop/rock favorieten heeft weinig overlap met T2000 stemmateriaal. Dus ga je dan stemmen op wat je zelf het allermooist vind of wat je zelf wel mooi vindt EN wat een kans heeft in de lijst te komen? Dit jaar gekozen voor het eerste maar dat betekent dat er 10-15 nummers kansloos zijn voor de lijst.
Het is natuurlijk wel de T2000 van populaire muziek. Niet de T2000 van alle nummers/muziek ooit. Dus ik probeer alleen nummers te selecteren die het ooit goed hebben gedaan in de hitlijsten en ik ook echt goed vind.
Bij de Snob2000 kan ik andere pareltjes opnemen.

• Cambionn
  • Niet online
Pat911 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:00:
Het is natuurlijk wel de T2000 van populaire muziek.
Nee hoor, het is de Top 2000 allertijden. In princiepe juist van alle muziek ooit. Dat de nummers populairder zijn is omdat dat nummers zijn waar veel mensen op stemmen. En omdat mensen zelf besluiten strategisch te stemmen ipv hun echte keuze.

Tenzij je puur op een vakjury gaat zitten hou je dat, en als je met vakjury werkt komen er ook wel klachten. Maar alle nummers mogen meedoen hoor, niet enkel populaire. Dat is wat men er zelf van maakt :+ .

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:46

Punkrocker

Mostly harmless

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:46:
Vind altijd beetje lastig met stemmen voor de T2000. Ik heb duizenden nummers die ik goed vind en die terugselecteren naar 35 is al een klus, zelfs als ik me beperk tot rock en pop. Als ik jazz, klassiek en filmmuziek erbij haal wordt het helemaal onmogelijk.

Maar zelfs een lijstje van persoonlijke pop/rock favorieten heeft weinig overlap met T2000 stemmateriaal. Dus ga je dan stemmen op wat je zelf het allermooist vindt of wat je zelf wel mooi vindt EN wat een kans heeft in de lijst te komen? Dit jaar gekozen voor het eerste maar dat betekent dat er 10-15 nummers kansloos zijn voor de lijst.
Doordat de Top2000 zelf al een voorselectie maakt is het zo goed als onmogelijk om een zelf opgevoerd nummer in de lijst te krijgen zonder een (internet) campagne te starten of een fanclub in te schakelen.

Als je de songs van een band ziet in hun voorselectie kan je maar beter één van die songs kiezen...
Ook al zit jouw favoriet er niet tussen. (Bijv. voor Claw Boys Claw staat Rosie er wel tussen maar So Mean weer niet)

Mooiste zou zijn als je zelf echt alle jouw stemmen handmatig moet invoeren. Denk dat je dan een andere lijst gaat krijgen. En wat minder stemmers...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:38
@Cambionn Op zich waar, natuurlijk. Maar persoonlijk ga ik niet stemmen op nummers waarvan ik van tevoren weet dat er niet genoeg op gestemd gaat worden. Het is nu eenmaal het Radio 2 publiek wat stemt. Bij 100% NL, Kink of Sublime zou zo'n lijst er heel anders uitzien.

iRacing Profiel

• Pat911
Cambionn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:38:
[...]
Nee hoor, het is de Top 2000 allertijden. In princiepe juist van alle muziek ooit. Dat de nummers populairder zijn is omdat dat nummers zijn waar veel mensen op stemmen. En omdat mensen zelf besluiten strategisch te stemmen ipv hun echte keuze.

Tenzij je puur op een vakjury gaat zitten hou je dat, en als je met vakjury werkt komen er ook wel klachten. Maar alle nummers mogen meedoen hoor, niet enkel populaire. Dat is wat men er zelf van maakt :+ .
Voor veel mensen is de T2000 natuurlijk een trip langs memory lane. En dan wordt er toch echt alleen gestemd op nummers uit diverse hitparades. Nog een geluk dat Slayer erin terecht is gekomen door een actie van een fan.

Mijn andere keuzes wil ik ook echt niet opdringen aan het radio 2 publiek. Dus stem IK in ieder geval op de populaire nummers die je het hele jaar door wel voorbij hoort komen.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:18

servies

Veni Vidi Servici

Dennis1812 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:00:
[...]

Oudjes gok ik.
Ik ken weinig jongeren <35 die naar radio 2 luisteren.

Dus het zullen met name oudjes zijn met elk jaar hetzelfde lijstje.
Daarom mijn interesse in stats. Zou mij oprecht niet verbazen als gemiddelde leeftijd overeenkomstig is met de AOW leeftijd.
Mwoah. Ik ben inmiddels de 50 gepasseerd. Mijn zoon (18) zit met zijn vriendengroep regelmatig bij ons thuis en ik heb in de afgelopen 4 jaar de muziek behoorlijk horen veranderen, veel meer richting het soort nummers wat je hier dus in de top 10 ziet.
Afgezien van Danny Vera en Boudewijn de Groot komt de hele top 10 tegenwoordig in het afgespeelde repertoire voor...
Oorzaak?
Tja, er werd in de jaren 70 heel veel hele goede muziek gemaakt, die er echt uit sprong. Tegenwoordig wordt er heeeeeeeeeel veel bagger gemaakt waardoor de goede parels echt ondergesneeuwd raken... Het aantal eendags vliegen is volgens mij relatief ook enorm toegenomen. Een artiest scoort een hit met een bepaalde stijl en pats boem, vlak erna zijn er tientallen die bijna hetzelfde doen maar net ietsje anders... Door de moderne technieken is het "te gemakkelijk" geworden om iets uit te brengen (mind the quotes)

Is ook wel eens grappig als ik weer eens zo'n opmerking maak van: "Oh die... die heb ik toen en toen nog live gezien"... Je ziet hem dan jaloers kijken... >:)

• Cambionn
  • Niet online
Punkrocker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:27:
Doordat de Top2000 zelf al een voorselectie maakt is het zo goed als onmogelijk om een zelf opgevoerd nummer in de lijst te krijgen zonder een (internet) campagne te starten of een fanclub in te schakelen.
Tja, ik blijf bij wat ik eerder zei. Het zal vast invloed hebben, maar gezien er elk jaar nieuwe nummers in staan, zowel nieuwe als oude, en ook lang niet allemaal met internetcampagne, denk ik dat dit niet zo zwaar meeweegt als mensen het brengen. Denk dat het feit dat een bepaalde doelgroep veel stemt veel meer invloed heeft.

Verder ga je tactische stemmen nooit helemaal tegenhouden. Ook met open stemmen gaan mensen tactiek proberen toe te passen en op bepaalde nummers stemmen omdat ze denken dat andere erop stemmen. Ook zonder lijst heb je de grote classic nummers en minder bekende tracks.

Ik denk stiekem ook dat mensen het veel te moeilijk maken. Uiteindelijk is de Top 2000 gewoon een leuke, gezellige traditie om het jaar mee af te sluiten. Bias is niet te voorkomen, maar ik denk dat we het ook gewoon allemaal niet te serieus moeten nemen of hoeven proberen te perfectioneren. Het is niet alsof de verliezer z'n baan kwijt raakt en de winnaar een platencontract ofzo. Uiteindelijk is het denk ik niet zo diep, en dat maakt het juist leuk.

• Dr. Strangelove
Wat ik wel apart vind is dat veel nummers die wel ooit in de lijst gestaan hebben maar recent niet meer ook niet in de voorselectie zitten.

Vraag me dan ook af hoeveel nummers in de lijst staan die niet in de voorselectie zitten. Zal niet meer dan een handvol zijn vermoed ik.

• Merik
Maar zolang je nummers kan toevoegen is dat ook oke toch?

Best wel opvallend ook dat bij Queen bijna iedereen een ander nummer in de lijst heeft staan, al is dat met het repertoire van de band ook niet verrassend. Daar kan je zo een aparte top-20 van samenstellen :P

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25

Marc H

- - Is wakker - -

Jorissie87 schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:26:
......
Ook had ik filmmuziek zoals de themesongs van Inception of Interstellar wel in de lijst verwacht maar blijkbaar hebben die er beide nog nooit ingestaan, verbaasd me ook enigzins.
Sowieso komt filmmuziek er bekaaid van af. En dan bedoel ik Original Soundtracks, niet een nummertje dat toevallig eens in een film gebruikt is, dus "My heart will go on" van Celine Dion telt, wat mij betreft, niet.
John Williams? niet in de lijst. Hans Zimmer? idem. Vangelis? Een nummer, en dan niet eens het grijsgedraaide Titles\Chariots of fire, maar Conquest of Paradise. Ennio Morricone? Een keer raden. Inderdaad "Once upon a time in the west".

Het zal wel te niche zijn.

Ik maak geen fouten, ik creΓ«er leer momenten.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:58

m-vw

Dus?

servies schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:55:
[...]
... Het aantal eendags vliegen is volgens mij relatief ook enorm toegenomen. Een artiest scoort een hit met een bepaalde stijl en pats boem, vlak erna zijn er tientallen die bijna hetzelfde doen maar net ietsje anders... Door de moderne technieken is het "te gemakkelijk" geworden om iets uit te brengen (mind the quotes)
....
Toevallig lag Miguel Wiels (Die van K3, Even tot Hier) enige weken in BelgiΓ« onder vuur vanwege zijn mening over de huidige generatie van artiesten.

Naaste dat men volgens hem te snel tevreden is, lijkt doordat iedereen met elkaar samenwerkt ook alles op elkaar. Het is één grote eenheidsworst.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:21

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Leuk stukje over de Top2000. Oa over waarom sommige van jouw favorieten er niet in staan, maar waarom dat wel gewoon kan. https://www.trouw.nl/cult...nine-inch-nails~b97e4749/

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:38:
Wat ik wel apart vind is dat veel nummers die wel ooit in de lijst gestaan hebben maar recent niet meer ook niet in de voorselectie zitten.

Vraag me dan ook af hoeveel nummers in de lijst staan die niet in de voorselectie zitten. Zal niet meer dan een handvol zijn vermoed ik.
Radio2 zet alleen de platen die ze het afgelopen jaar hebben gedraaid op de radio in de lijst. Dus nummers die nooit meer gedraaid worden, zullen ook niet in de lijst komen.

Althans dat heb i kooit ergens gelezen.

• Cambionn
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:38:
Radio2 zet alleen de platen die ze het afgelopen jaar hebben gedraaid op de radio in de lijst. Dus nummers die nooit meer gedraaid worden, zullen ook niet in de lijst komen.

Althans dat heb i kooit ergens gelezen.
Volgens het stuk hierboven wordt de keuzehulp enkel aangevuld. Wel staat daar dat naast eerdere Top 2000-nummers Γ³Γ³k grote hits van het afgelopen jaar in de keuzehulp worden gezet. Wellicht dat je dat verkeerd onthouden of begrepen hebt.

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik kwam in de Apple App Store de app Top 2000 Statistieken tegen. Heel erg leuk en nog gratis ook.

• Dr. Strangelove
Marc H schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:46:
[...]

Sowieso komt filmmuziek er bekaaid van af. En dan bedoel ik Original Soundtracks, niet een nummertje dat toevallig eens in een film gebruikt is, dus "My heart will go on" van Celine Dion telt, wat mij betreft, niet.
John Williams? niet in de lijst. Hans Zimmer? idem. Vangelis? Een nummer, en dan niet eens het grijsgedraaide Titles\Chariots of fire, maar Conquest of Paradise. Ennio Morricone? Een keer raden. Inderdaad "Once upon a time in the west".

Ik weet niet of het niche is maar de Top 2000 is natuurlijk een radio 2 lijstje en reflecteert dus de muziek die daar gedraaid wordt en niet klassiek, jazz, filmmuziek of de talloze andere genres die er zijn. Je vraagt je bij een radio 4 top 100 ook niet af waarom The Beatles er niet in staan toch?

En Vangelis... net alsof Conquest of Paradise niet grijsgedraaid is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-12-2025 23:21 ]

• Silvestris
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-01 23:56
[...]

My Heart Will Go On is gecomponeerd door James Horner die alle muziek schreef voor Titanic. Inclusief dit stuk, dat ook instrumentaal steeds terugkeert als thema in de film. Hierop heeft hij een tekst laten schrijven door Will Jennings en vervolgens aan CΓ©line Dion gepitcht. Die zong er (op aandringen van haar man/manager, want zelf was ze in eerste instantie niet zo onder de indruk) een demo van in die vervolgens aan James Cameron werd gepresenteerd door Horner. Cameron wilde eerst geen gezongen nummers met tekst in (of na) de film, maar toen hij de demo hoorde was hij enthousiast.

Dit nummer is dus 100% speciaal voor de film geschreven, niet alleen als lied, maar ook als instrumentaal stuk gedurende de film.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:16
[...]

Ik denk inderdaad te niche. Heel veel mensen zullennbde muziek herkennen als ze het horen, maar geen idee hebben hoe het heet en van wie het is. Instrumentale muziek is sowieso lastiger. Mensen moeten voornde camera in het top2000 cafe wel handjes in de lucht gooien en mee kunnen zingen. Of klinkt ik nu te cynisch?

• Wild Chocolate
Het is niet de lijst et de beste 2000 liedjes. En ook niet de lijst met eest populaire liedjes.

Het is de lijst met de 2000 nummers waarop het meeste gestemd is door het radio 2 publiek. (minus waarschijnlijk een paar nummers die ze er niet in wilden hebben. Daar gaan we misschien nog achter komen wanneer het woo-verzoek van Tweakers behandeld is (luister de podcast van vandaag voor meer info daarover).

iRacing Profiel

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wild Chocolate schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:04:
Daar gaan we misschien nog achter komen wanneer het woo-verzoek van Tweakers behandeld is (luister de podcast van vandaag voor meer info daarover).
Welk doel dient dat?

• Wild Chocolate
Ze hebben uit interesse de stemgegevens opgevraagd. Hoeveel stemmen zijn er uitgebracht, hoeveel zijn er nodig om in de lijst te komen, etc.

Edit, het item in de podcast:

[ Voor 24% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-12-2025 18:16 ]

iRacing Profiel

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wild Chocolate schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:12:
[...]

Ze hebben uit interesse de stemgegevens opgevraagd. Hoeveel stemmen zijn er uitgebracht, hoeveel zijn er nodig om in de lijst te komen, etc.
Uit interesse of willen ze indirect weten waarom hun eigen β€œnummer” het niet gered heeft?

Wel vraag ik me af waarom een techwebsite daar interesse in heeft.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

*knip* Offtopic, zoals je zelf ook al aangaf.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 21-12-2025 22:42 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gunner schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:14:
[...]

Uit interesse of willen ze indirect weten waarom hun eigen β€œnummer” het niet gered heeft?

Wel vraag ik me af waarom een techwebsite daar interesse in heeft.
Dat wordt dus in de podcast best goed uitgelegd. Al heeft het zeker overlap met "reguliere" journalistiek. Zeker omdat de zender ook wel enigzins in het midden laat/toegeeft dat stemmen niet het enige is waar ze naar kijken. Zo is Arnoud ook geΓ―nteresseerd in aantal stemmen op dat AZC lied. Wat korte tijd in hitlijsten heeft gestaan. De countersong daarop is wel binnengekomen op plaats 700 nog wat. Er zit ergens een bepaald politiek raakvlak wat meedingt.
Overigens 100% terecht mijn inziens dat dat AZC lied niet in de lijst komt. Maar ik snap de vraagstelling van Arnoud wel. Zeker als uit zijn eerdere onderzoeken bleek dat de nr 2000 een stuk of 700 stemmen nodig had. En radio 2 heeft aangegeven dat AI muziek geen enkel probleem is. En de verwachting is naar eigen peilingen dat er minimaal wel 700 stemmen zijn gezet.

En het nerdy stuk is altijd. Nummers en statistieken zijn leuk om te zien. En ook hoe dat dan evolueert door de tijd heen. En hoeveel mensen stemmen er echt op de nummer 1. Of is die toch heel stiekem door de presentatoren op nummer 1 gezet?

@arnoudwokke misschien netjes hem ook te betrekken in de discussie.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:11
Dennis1812 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 01:15:
[...]

Dat wordt dus in de podcast best goed uitgelegd. Al heeft het zeker overlap met "reguliere" journalistiek. Zeker omdat de zender ook wel enigzins in het midden laat/toegeeft dat stemmen niet het enige is waar ze naar kijken. Zo is Arnoud ook geΓ―nteresseerd in aantal stemmen op dat AZC lied. Wat korte tijd in hitlijsten heeft gestaan. De countersong daarop is wel binnengekomen op plaats 700 nog wat. Er zit ergens een bepaald politiek raakvlak wat meedingt.
Overigens 100% terecht mijn inziens dat dat AZC lied niet in de lijst komt. Maar ik snap de vraagstelling van Arnoud wel. Zeker als uit zijn eerdere onderzoeken bleek dat de nr 2000 een stuk of 700 stemmen nodig had. En radio 2 heeft aangegeven dat AI muziek geen enkel probleem is. En de verwachting is naar eigen peilingen dat er minimaal wel 700 stemmen zijn gezet.

En het nerdy stuk is altijd. Nummers en statistieken zijn leuk om te zien. En ook hoe dat dan evolueert door de tijd heen. En hoeveel mensen stemmen er echt op de nummer 1. Of is die toch heel stiekem door de presentatoren op nummer 1 gezet?

@arnoudwokke misschien netjes hem ook te betrekken in de discussie.
Waarop populisten weer los kunnen gaan dat de β€œwoke linkse” omroepen censuur toepassen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of niet dus.
En als je het hebt over die AZC meuk. Die is echt door rechts extremisme gemaakt en staat verder weg van elke linkse politieke partij dan al het ander.

Ik snap die hele framing op links niet zo goed. Maar als ik daarop inga ga ik wel heel offtopic

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wild Chocolate schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:12:
[...]

Edit, het item in de podcast:
[YouTube: Crucial-verdwijningen, Meta-vondsten en boekzoektochten - Tweakers Podcast #405]
Tering, wat een sneue actie. Ons liedje heeft het niet gehaald dus gaan we maar de zure nerd uithangen met irrelevante woo verzoeken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik heb dit jaar het mailtje gemist met daarin de tijdstippen waarin je gekozen nummers worden uitgezonden. Zijn ze daarmee gestopt of heb ik ergens een vinkje vergeten te zetten?

Agree to disagree... | Sort that one out!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:33
Ik heb die wel ontvangen. Wellicht heb je inderdaad ergens een vinkje gemist. Volgens mij vragen ze er wel om bij het stemmen.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Bommes

Capo del formaggio

Adagio schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:24:
Ik heb dit jaar het mailtje gemist met daarin de tijdstippen waarin je gekozen nummers worden uitgezonden. Zijn ze daarmee gestopt of heb ik ergens een vinkje vergeten te zetten?
Misschien even een WOO verzoekje doen..
* Bommes rent

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:00
Vanmorgen even kort de Top 2000 aangezet maar snel weer uitgezet. Andere jaren kon ik aardig genieten van het begin tot het einde maar nu irriteerde het mij al direct. Misschien ook niet handig om bij Jeroen Kijk in de Vegte te starten :-o

Vorig jaar ook drie keer naar het Top 2000 CafΓ© geweest nadat ik tickets via TicketSwap gekocht heb maar nu alleen maar mogelijk via de Eventim FanSale?

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:18
Voor mij is het het enige moment van het jaar dat de radio aan staat en ik vind het ook wel mooi. Natuurlijk komt er genoeg meuk voorbij (o.a. Lewis Capaldi, Acda & de Munnik, Foo Fighters, Lee Towers, Queen en AndrΓ© Hazes), maar daar staat ook genoeg moois tegenover (The National, Sophie Ellis-Baxtor, Queens of the Stone Age) bijvoorbeeld. De DJ's erger ik me vrijwel nooit echt aan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

@Talkshowhost Is voor mijn bijna op fietsafstand maar nooit gedacht, daar ga ik heen. Aangezien je al drie maal bent geweest - wat spreekt je aan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nou ja jij vind het meuk. Mening is geen feit.

Over Queen denken bijvoorbeeld heel veel mensen anders :)

@Talkshowhost je kan op marktplaats kijken waar mensen voor woekerprijzen winst willen maken

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 25-12-2025 18:40 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Gunner schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:37:
Over Queen denken bijvoorbeeld heel veel mensen anders :)
Ik denk dat Queen en Micheal Jackson wel de bands/artiest zijn/is waar de meningen het meest uiteen lopen :P
Ik vind beide technisch perfect maar niet om aan te horen (ok, another one bites de dust & dirty dianna zijn wel waardig rocky)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ParaDroid2
Het was ook niet als feit bedoeld hoor. Ik trek de stijl van Queen gewoon heel erg slecht, maar Innuendo vind ik dan wel weer heel erg goed.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ParaDroid2 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:24:
Het was ook niet als feit bedoeld hoor. Ik trek de stijl van Queen gewoon heel erg slecht, maar Innuendo vind ik dan wel weer heel erg goed.
Ik ben zeker ook geen Bohemian Rhapsody stemmer hoor. Op Show must go on wel.

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:00
franssie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:37:
@Talkshowhost Is voor mijn bijna op fietsafstand maar nooit gedacht, daar ga ik heen. Aangezien je al drie maal bent geweest - wat spreekt je aan?
Ik vond het erg leuk om de sfeer van het TOP2000 cafΓ© in het echt te ervaren. Als je de kans krijgt zou ik het zeker een keer doen. Ik ben in 2023 (1x) en 2024 (3x) geweest.

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:02

DikkeBMW

Live '25

Het mooie aan de Top2000 vind ik vooral het besef hoe vaak ik denk "Sow ja dit is ook een top plaat!". Heerlijk hoeveel goede muziek er eigenlijk is. Toch nog even een nummertje denk je dan :)

fookin mad fer it

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Al een paar keer veel te laat naar bed gegaan omdat ik dacht, nou, nog een plaatje dan.
En dan komt er weer zo'n single voorbij die je zelf helemaal grijs gedraaid hebt.
Ach, dan maar een paar uurtjes slaap minder.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

God wat is die Ruud de Wild een vermoeiende man :/

Doe mij Roodbeen maar! Vind dat met afstand de beste DJ van dit moment op Radio 2. Tim op het Broek is ook goed!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Yaksa schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:53:
Al een paar keer veel te laat naar bed gegaan omdat ik dacht, nou, nog een plaatje dan.
En dan komt er weer zo'n single voorbij die je zelf helemaal grijs gedraaid hebt.
Ach, dan maar een paar uurtjes slaap minder.......
haha herkenbaar! Blijf er zeker niet voor op en als ik een slecht matig nummer hoor zap ik lekker naar een andere zender (in de auto).

Al vind ik de lijst wel ieder jaar minder worden maar dat ligt voornamelijk aan mn muzieksmaak denk ik. S10, Froukje, Susan en Freek, Antoon, Flemming en nu net weer een zoveelste Coldplay...... Niets voor mij.

Geef mij maar de "ouwe" meuk O+ _/-\o_ al die nieuwerwetse muziek hoor ik al genoeg gedurende het jaar die hoef ik niet in een lijst der lijsten nog eens te horen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 27-12-2025 16:30 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maarja, ook dat is muziekgeschiedenis. Alleen iets recentere.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:55

Rhapsody

In Metal We Trust

Shadow_Agent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:28:
[...]
haha herkenbaar! Blijf er zeker niet voor op en als ik een slecht matig nummer hoor zap ik lekker naar een andere zender (in de auto).

Al vind ik de lijst wel ieder jaar minder worden maar dat ligt voornamelijk aan mn muzieksmaak denk ik. S10, Froukje, Susan en Freek, Antoon, Flemming en nu net weer een zoveelste Coldplay...... Niets voor mij.

Geef mij maar de "ouwe" meuk O+ _/-\o_ al die nieuwerwetse muziek hoor ik al genoeg gedurende het jaar die hoef ik niet in een lijst der lijsten nog eens te horen.
Aan de andere kant maken die 'mindere' nummers, de andere nummers nog mooier :)

πŸ‡ͺπŸ‡Ί pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Eens met @Shadow_Agent Vanaf morgen wordt de lijst al iets beter. Voor mij persoonlijk iets teveel Suzan en Freek, Marco Borsato , Stien en dat soort artiesten. Nu echt teveel uurtjes dat ik gerust wat anders kan doen zonder wat goeds te missen. Ik bedoel er staat maar vier keer Oasis in de lijst ;w

En trouwens. Dat Top 2000 CafΓ©. Waarom is dat al jarenlang zo blank als het maar zijn kan. Weet iemand waarom?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Waarschijnlijk omdat allochtonen geen kaartje kopen?

Er is geen knopje om je huidskleur door te geven bij kaartverkoop.

Blank en rond de 40 spant meestal wel de kroon daar.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:25:
God wat is die Ruud de Wild een vermoeiende man :/

Doe mij Roodbeen maar! Vind dat met afstand de beste DJ van dit moment op Radio 2. Tim op het Broek is ook goed!
Ah, nee. Bart Arens! Maar vind dat NPO Radio 2 een van de weinige stations is met gewoon een goede mix aan goede dj’s. Voor ieder wat wils. Luister ook graag naar Annemieke!

KIA EV3 GT-Line LR ο£Ώ iPhone 17 Pro ο£Ώ MacBook Air M4 ο£Ώ iMac M4 ο£Ώ iPad mini 6 ο£Ώ Watch Series 10 ο£Ώ TV 4K HDR ο£Ώ AirPods Pro 2 & Max

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tim had lekker op KINK moeten blijven.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:43
We hebben ook 2 jaar Giel Beelen overleefd, dus De Wild en Rabbering gaan we ook overleven!

Leuk, een Top 2000 topic. Ben groot fan. Ik luister langer dan vooraf gepland, laat er sociale verplichtingen voor schieten, ervaar cravings als ik even de supermarkt in moet en withdrawals op 1 januari, dus volgens DSM5 kunnen we wel spreken van een lichte verslaving :+

Vind ook eigenlijk alles wel mooi. De eerste 51 weken van het jaar zou ik de radio uit zetten bij bepaalde artiesten, maar tijdens de Top 2000 kan ik van alles wel genieten. Het is ook de enige week in het jaar dat ik me Nederlands voel.

Woon zelf in het buitenland en wil nog een keer proberen een pop up Top 2000 cafΓ© op te zetten :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dennis1812 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:26:
Waarschijnlijk omdat allochtonen geen kaartje kopen?

Er is geen knopje om je huidskleur door te geven bij kaartverkoop.

Blank en rond de 40 spant meestal wel de kroon daar.
Dat snap ik allemaal wel, maar ik ben al jaren benieuwd WAAROM ze geen kaartje kopen en blijft het zo'n blank boomer ding dat Cafe.

• Cambionn
  • Niet online
Gunner schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:39:
Dat snap ik allemaal wel, maar ik ben al jaren benieuwd WAAROM ze geen kaartje kopen en blijft het zo'n blank boomer ding dat Cafe.
Omdat de gemiddelde NPO Radio 2, en zelfs de gemiddelde radio luisteraar, een 40+ blanke man is? Denk dat de Top2000 al bovengemiddeld veel niet-standaard-doelgroepmensen trekt voor de NPO Radio 2 zijn doen. Het aantal blanke 40+ mannen zal buiten deze periode nog hoger liggen gok ik.

Niet omdat de rest niet welkom is, maar omdat men wat anders kiest. Jongeren kiezen bijv. vaker voor de streamingdiensten dan radio. Er zal ongetwijfeld ook zo'n verschil zijn tussen autochtonen en allochtonen.

Als je echt wil, kun je waarschijnlijk wel onderzoek doen waarom Top2000 luisteraars vaak 40+ blanke mannen zijn. Dan kom je waarschijnlijk nog wat tegen in de trans dat radio groot was en veel geluisterd werd in hun jonge jaren, de muziek die daar gespeeld wordt vaak geliefd is (waarom kun je ook nog een heel onderzoek naar doen) en vind je waarschijnlijk nog iets over verschillen tussen autochtonen en allochtonen (denk aan dingen als persoonlijke voorkeur, cultuurverschillen, en helaas ongetwijfeld wat racisme) in vooral de jaren "60~"90 (waar veel van deze groep in is opgegroeit en veel van deze muziek uit komt) waardoor de niet-40+ blanke man minder vaak verbintenis voelt met deze muziek en het gebruikte radioformat. Maar denk dat dat meer historische redenen zijn dan hedendaagse. Heb niet het idee dat het Top2000 cafΓ© vandaag de dag een probleem heeft tegen bepaalde groepen, buiten dat die er wellicht gewoon minder mee hebben.

Beetje net zoals de gemiddelde Linux User groep bestaat uit blanke 40+ mannen, ondanks dat ik, als vrouw van onder de 30, daar prima welkom ben en graag kom. Of dat de Tweakers abbodag vooral uit mannen bestaat (met dan wel wat meer variatie in leeftijd) terwijl er niks afkeerwekends is voor mij daar (vind het juist altijd top). Soms is het gewoon dat een bepaald onderwerp of evenement een bepaalde groep meer trekt. En radio met programmering alla NPO Radio 2 trekt nou eenmaal middelaged white guys ;) .

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Leuk om Fontaines DC voorbij te horen komen als Kink luisteraar. :)

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 28-12-2025 11:43 . Reden: ...anders leer ik even opnieuw Nederlandsch ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:13
[...]

Omdat Radio 2 een boomer-zender (richt zich op 40+) is en het kennelijk vooral door blanke Nederlanders wordt geluisterd. Allochtone nederlanders zijn vaak met andere muziek en andere media opgegroeid, top 2000 is voor hen niet iets wat in hun bubbel voorbij komt.

Ik heb jaren schoonfamilie met een Surinaamse achtergrond gehad en dan loop je vaker tegen dit soort fenomenen aan dat bepaalde zaken binnen slechts 1 groep leven.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
franssie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:44:
[...]

Ik denk dat Queen en Micheal Jackson wel de bands/artiest zijn/is waar de meningen het meest uiteen lopen :P
Ik vind beide technisch perfect maar niet om aan te horen (ok, another one bites de dust & dirty dianna zijn wel waardig rocky)
ik denk dat Taylor Swift degene is waarbij de meningen het sterkst uiteen lopen.

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 01:40
[...]
… blijft het zo'n blank boomer ding dat Cafe.
En wat is daar mis mee dan? Niet Γ‘lles hoeft een afspiegeling te zijn van de maatschappij (gelukkig).

On topic: ook hier een traditioneel dingetje dat er vroeger met de paplepel is ingegoten. Elk jaar radio/tv aan en genieten van al die mooie muziek _/-\o_

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• Jeroenvde89
aljooge schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:33:
[...]

ik denk dat Taylor Swift degene is waarbij de meningen het sterkst uiteen lopen.
En tΓ³ch, dat nieuwe nummer, en tevens de een na hoogste notering van haar, is stiekem toch best β€˜catchy’, m’n nichtje liet die horen met Kerst en kon haar toch geen ongelijk geven (helaas) :$

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• Joris748
Jeroenvde89 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:27:
[...]

En tΓ³ch, dat nieuwe nummer, en tevens de een na hoogste notering van haar, is stiekem toch best β€˜catchy’, m’n nichtje liet die horen met Kerst en kon haar toch geen ongelijk geven (helaas) :$
Je bedoelt The Fate of Ophelia? Lekker nummer, dat zou wel eens een blijvertje kunnen zijn.

Net zoals bijna alle nummers in de Top2000 ouder dan 10 jaar blijvertjes zijn. De tand des tijds zorgt ervoor dat de goede muziek blijft en de minder goede muziek vergeten wordt. De wat recentere muziek is nog niet gefilterd :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Merik
@ParaDroid2 Opvallend dat je Queens of The Stone Age en Foo Fighters tegenover elkaar zet, ook met Dave Grohl die een tijd met hen heeft meegedaan. Bij Foo Fighters zit stiekem best goed spul bij de eerdere albums, net als All My Life echt zo'n nummer waar je gelijk een paar dagen mee in het hoofd loopt (al vind ik QOTSA ook beter uiteindelijk)

Top-1000 alweer, het gaat hard...

[ Voor 5% gewijzigd door Merik op 28-12-2025 14:20 ]

• ParaDroid2
Tja, ik vind Everlong wel een prima nummer, maar de rest vind ik toch maar hele flauwe rechttoe rechtaan rock, die mij naar het negatieve uitslaat. QotSA vind ik toch veelzijdiger, hoewel die ook 'gewoon' rechttoe rechtaan rock kunnen maken, dus waar mijn aversie precies vandaan komt kan ik niet helemaal plaatsen. Wat verder sowieso niet helpt is dat ik het stemgeluid van Dave Grohl totaal niet prettig vind.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Sempy schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:22:
[...]
Omdat Radio 2 een boomer-zender (richt zich op 40+) is en het kennelijk vooral door blanke Nederlanders wordt geluisterd.
Het mooiste vond ik het pre-concert net voordat de Top 2000 begon. Cardigan van Taylor Swift gezongen in het Nederlands door Claudia de Breij - Meer boomer dan dat kon je het niet maken.

Men weet niet wat een primaire bron is.. OlΓ© OlΓ©

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Hmm, toch een nieuw nr leren kennen, net, Texas Sun van Khruangbin, precies mijn smaak. Logisch dat ik em nooit hoor, was in '19 een tip 3 slechts, echt Indie.

• Jeroenvde89
Sjah schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:03:
Hmm, toch een nieuw nr leren kennen, net, Texas Sun van Khruangbin, precies mijn smaak. Logisch dat ik em nooit hoor, was in '19 een tip 3 slechts, echt Indie.
Heerlijk nummer, eindeloos geluisterd in de auto met een tripje. Past perfect πŸ‘ŒπŸ»

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Jeroenvde89 schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:35:
[...]

Heerlijk nummer, eindeloos geluisterd in de auto met een tripje. Past perfect πŸ‘ŒπŸ»
Waarheen was die tocht? Uit interesse...al is zo een nummer altijd nice in de auto .

[ Voor 14% gewijzigd door Sjah op 28-12-2025 19:56 ]

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: β€œI’m a Teapot”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD9lu6MVSvPjrD4PNziY_-XmXCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z3mkpEJTJIlHuQtPsftWMDR2.png?f=fotoalbum_large

Ik kan dit van de bucketlist halen. Ik wil eigenlijk naar bed maar de muziek is zo goed.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Ample Energy
Herinneren jullie nog de tijd dat die berichten altijd een halve dag of meer vertraging hadden? _O-

Sinds Covid is de kwaliteit van de uitzendingen gigantisch gestegen. Het was altijd al leuk, maar tegenwoordig is het professioneel.
Weet iemand hier hoe het zit met het volume in dat cafΓ©? Soms heb ik het idee dat men gewoon met elkaar kan praten en soms heb ik het idee dat men moet schreeuwen om zich verstaanbaar te kunnen maken.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Wat ik graag zou willen is wat variatie in het uitzendschema. Daniel Lippens bijvoorbeeld vind ik erg prettig om naar te luisteren maar die zit tussen 02:00 en 04:00 en dan slaap ik. Geef hem eens een middag shift (bijvoorbeeld Ruud de Wild te vervangen). Tevens zou ik ook de andere nacht DJ's graag eens willen horen maar nogmaals, dan slaap ik. Eeuwig zonde dat Tim niet op prime time te horen is :/

Iedere ochtend Kijk in de Veghte word ik ook niet echt blij van. Vind hem sterker als side kick dan als presentator eerlijk gezegd. Ook Morad ben ik niet kapot van, geen plezierige stem om naar te luisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 29-12-2025 23:12 ]

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-01 22:45
Ample Energy schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:23:
We hebben ook 2 jaar Giel Beelen overleefd, dus De Wild en Rabbering gaan we ook overleven!

Leuk, een Top 2000 topic. Ben groot fan. Ik luister langer dan vooraf gepland, laat er sociale verplichtingen voor schieten, ervaar cravings als ik even de supermarkt in moet en withdrawals op 1 januari, dus volgens DSM5 kunnen we wel spreken van een lichte verslaving :+

Vind ook eigenlijk alles wel mooi. De eerste 51 weken van het jaar zou ik de radio uit zetten bij bepaalde artiesten, maar tijdens de Top 2000 kan ik van alles wel genieten. Het is ook de enige week in het jaar dat ik me Nederlands voel.

Woon zelf in het buitenland en wil nog een keer proberen een pop up Top 2000 cafΓ© op te zetten :P
Leuk inderdaad zo'n topic. Zelf al een jaar of 13 groot fan; luister op zo veel mogelijk momenten. Plan telefoontjes in de reclames, doe boodschappen met een MP3-speler met FM ontvanger (ga te snel door bundel met internetradio). Baal als een stekker als bij het kerstdiner andere muziek aan staat. Blijf langer wakker, en als het mogelijk is gaat op werk de radio ook aan - maar dat is helaas nauwelijks mogelijk. Top2000 is echt iets waar ik het hele jaar naar uitkijk. Ik geniet er laatste paar jaren wel steeds iets minder van. De kwaliteit lijkt achteruit te gaan (sterk subjectief!), steeds meer nieuwerwetse 'pulp' wat niks met goede muziek te maken heeft, maar wel met veel stemmen vergaren (Bankzitters, Di-Rect, Kane, S10, Suzan en Freek, en zo kan de lijst wel doorgaan). Ik kan muziek die mijn smaak niet is toch erg waarderen, maar slechte muziek blijft slechte muziek. Sterker nog, ik ben veel muziek die mijn smaak initieel niet was, gaan waarderen omdat ik wΓ©l hoorde dat het goede muziek was (Queen is het recentste voorbeeld). Benieuwd, als het zo doorgaat, of ik over 10 jaar nog luister (Beatles bv meer dan gehalveerd sinds 2013 - 50 naar 24 nummers).

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ample Energy schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:40:
Herinneren jullie nog de tijd dat die berichten altijd een halve dag of meer vertraging hadden? _O-
Wat irritanter is is dat je honderd keer dezelfde berichten ziet maar wat je zelf stuurt nooit getoond wordt.

En die huubhype begint ook wel te vervelen.

• Dr. Strangelove
@r.j.deroos Je moet er maar vanuit gaan dat het echte goede spul de tand des tijd doorstaat. Maar toch staan er natuurlijk zat nummers in waarvan ik elk jaar heb 'hoe dan'. Even Better Than The Real Thing van U2 is eruit gevallen waar ik echt niet bij kan. En gisteren verbaasden we ons erover dat Oh So Quiet van BjΓΆrk het ook al jaren niet haalt.

De lijst verjongt maar daarmee neemt de interesse voor mij wel af. 16 keer Taylor Swift? Da's toch gewoon 16x hetzelfde nummer ;) Kidding, ik vind die nieuwe single van haar best ok. Maar nog even en ze heeft er meer in staan dan de Beatles en dat is dan toch wel een raar moment denk ik.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Dr. Strangelove ik heb dat met zoveel nummers, ook van dezelfde artiest. Mijn suggestie om Longview van Greenday in de lijst op te nemen heeft het niet gered. Terwijl (in mijn ogen) mindere nummers van die artiest er wel in staan.

Op sommige fronten kan ik wat moeilijk accepteren dat het niet altijd een kwaliteitslijstje is, maar vaak ook een populariteitslijst (en dit jaar heel sterk op basis van emotie).

• Ample Energy
Mja, het blijft een populariteitswedstrijd. Kunnen moeilijk objectief beoordelen en 2000 keer Mozart de lijst in stoppen bijvoorbeeld, dan hou je behalve mij geen luisteraar meer over.

En ik zou zelf ook geen Taylor Swift op zetten, maar als je het volume wat omlaag draait en ziet op tv hoe blij het andere mensen maakt, dan vind ik het zelf wel prima. En plaspauzes hebben we ook nodig, toch? :P

En bands als Kane en Di-Rect zijn een best deel van de NL muziekgeschiedenis, dus dat vind ik ook leuk om tegen te komen. Dat soort bands in de lijst verbindt ook verschillende soorten luisteraars en leeftijdsgroepen en maakt het ook meer een Nederlandse lijst dan een generieke lijst.

Verder eens dat de goede muziek de tand des tijds wel zal doorstaan. Zijn best wat recente popnummers die de afgelopen jaren hoog stonden en er dit jaar uit zijn.

En sommige dingen moeten ook gewoon niet oneindig doorgaan, vind ik. Als ik dan lees dat het als negatief wordt ervaren dat The Beatles van 50 naar 24 zijn gegaan, tja… Ben je dan niet gewoon oud? :P The Beatles hebben geen 24 leuke/relevante nummers meer, dat kan gerust naar 5-10 in de lijst en de andere 20 onderwijs je maar een keer op de middelbare school. 50… 8)7
Om maar even aan te geven dat we allemaal anders zijn ;)

Wel heel leuk om jouw ervaringen te lezen, @r.j.deroos. Maar 100% eens ben ik het niet, ook al denk ik dat we wel dezelfde passie hebben voor de Top 2000 zelf.

* Ample Energy gaat nog even los op Roxy De- :r
OkΓ©, die grap gaat me toch iets te ver. Dat is wel echt objectief gezien kutmuziek :+
Gunner schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:23:
[...]

En die huubhype begint ook wel te vervelen.
Ja, dat komt uit 2021, volgens mij, en was in 2022 al twijfelachtig.
Even opletten, kinders, 399 krijgen jullie van mij :+

• r.j.deroos
Er wordt al jaren vanuit emotie gestemd, geloof ik. Komt de artiest in het nieuws: hup, in de lijst. Soms is dat goed (meer aandacht voor bv Golden Earring), soms is dat minder goed (Suzan en Freek, Marco B.). Prachtmuziek wordt uit de lijst gewerkt door eentonige troep die er over 5 jaar niet meer in staat - je doet er echter niks aan. Ik ben wel bang dat eenmaal eruit gevallen nummers dusdanig in de vergetelheid raken, dat ze niet meer snel terugkomen. Iedereen stemt toch met zijn eigen voorkeur. Degenen die dit jaar massaal op Taylor Swift, Stromae, Chef Special of Bankzitters stemmen, stemmen volgend jaar wellicht niet op dezelfde nummers, maar wel op andere op dat moment hippe deuntjes. Er zal altijd een ratio van de Top2000 inwisselbaar zijn naar de dan geldende trend. En die ratio zal met het jaar groter worden, omdat er steeds meer jongeren oud worden, en ouderen stoppen met radio luisteren. Er werd met veel bombarie gemeld dat er dit jaar net zo veel nummers van vΓ³Γ³r, als van nΓ‘ 1990 in staan - de lijst verjonkt, wordt diverser, en dat werd gebracht als uitstekend nieuws. Ik vind het jammer, gebruik de Top al jaren om nieuwe muziek te ontdekken, en dat wordt steeds minder.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:21

ralpje

Deugpopje

Ample Energy schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:40:
Ha, die stond ook in mijn lijstje. Hebben we mooi geregeld samen *O*

Overigens las ik laatst nog ergens een analyse over het feit dat er 'steeds meer nieuwe platen in de top 2000 komen en alle oude liedjes verdwijnen'. Wat veel mensen vergeten is dat de lijst zelf ook al 25+ jaar bestaat. Als je naar de gemiddelde leeftijd van de tracks in de lijst kijkt, is die nu zelfs hoger dan eerder - men vergeet gewoon dat we inmiddels ook gewoon 25 jaar verder zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Bommes

Capo del formaggio

Als je dan nog even blijft luisteren dan is 388 er weer eentje van mij >:)

Ik vind (let op dat is dus bij mening geen feit) het aandeel "onze muziek smaak is beter dan die van een ander" wel erg groot in dit topic.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• r.j.deroos
Mja, het blijft een populariteitswedstrijd. Kunnen moeilijk objectief beoordelen en 2000 keer Mozart de lijst in stoppen bijvoorbeeld, dan hou je behalve mij geen luisteraar meer over.

En ik zou zelf ook geen Taylor Swift op zetten, maar als je het volume wat omlaag draait en ziet op tv hoe blij het andere mensen maakt, dan vind ik het zelf wel prima. En plaspauzes hebben we ook nodig, toch? :P

En bands als Kane en Di-Rect zijn een best deel van de NL muziekgeschiedenis, dus dat vind ik ook leuk om tegen te komen. Dat soort bands in de lijst verbindt ook verschillende soorten luisteraars en leeftijdsgroepen en maakt het ook meer een Nederlandse lijst dan een generieke lijst.

Verder eens dat de goede muziek de tand des tijds wel zal doorstaan. Zijn best wat recente popnummers die de afgelopen jaren hoog stonden en er dit jaar uit zijn.

En sommige dingen moeten ook gewoon niet oneindig doorgaan, vind ik. Als ik dan lees dat het als negatief wordt ervaren dat The Beatles van 50 naar 24 zijn gegaan, tja… Ben je dan niet gewoon oud? :P The Beatles hebben geen 24 leuke/relevante nummers meer, dat kan gerust naar 5-10 in de lijst en de andere 20 onderwijs je maar een keer op de middelbare school. 50… 8)7
Om maar even aan te geven dat we allemaal anders zijn ;)

Wel heel leuk om jouw ervaringen te lezen, @r.j.deroos. Maar 100% eens ben ik het niet, ook al denk ik dat we wel dezelfde passie hebben voor de Top 2000 zelf.

* Ample Energy gaat nog even los op Roxy De- :r
OkΓ©, die grap gaat me toch iets te ver. Dat is wel echt objectief gezien kutmuziek :+

[...]

Ja, dat komt uit 2021, volgens mij, en was in 2022 al twijfelachtig.
Bedankt voor je stem! Deze kende ik nog niet.

Mijn voorbeeld van de Beatles was niet veel meer dan dat; een voorbeeld. Ik ben geen groot Beatlesfan, maar het laat wel zien dat de lijst verandert. Ik vind het geregeld leuk om wat achtergrond van de muziek die ik luister op te zoeken, dat doe ik vaak op Wikipedia, en het is wel opvallend dat er vaak een kopje 'Top2000' staat, met vooral noteringen tot 2012 ongeveer. Zou me niks verbazen als er via sociale media allerlei oproepen tot stemmen plaatsvinden, maar daar zit ik niet op, dus heb ik geen weet van.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Dat was weer genieten! Hiervoor luister ik naar De Top2000. Liedjes van Marco Schuitmaker @Bommes kunnen mij dus echt gestolen worden ;)

Helaas ook de Mark & Clarke Band verliest ieder jaar terrein. www.pino112.nl/top2000/nummer.php?id=125 Ooit top 100.. Dus ook de goede muziek zal op den duur uit de lijst verdwijnen. Jaren 50 staat er nauwelijks nog in, dat zal op termijn ook voor jaren 60, 70 gaan gelden. Totdat de lijst er mee stopt. Dat is opzich ook wel logisch natuurlijk. maar toch jammer. Liever Jefferson Airplane - Somebody to Love (dit jaar voor het eerst niet meer in de lijst RIP) dan de Bankzitters of Roxy Dekker

Wel prachtig om The Beach Boys met Tears in the Morning zojuist ook weer gehoord te hebben! _/-\o_ O+

Wat ik mij trouwens afvraag: op 1999 stond Lady Gaga en BeyoncΓ© met Telephone. Dit nummer is alweer enkele jaren oud, nooit in de lijst gestaan en nu ineens nieuw? Hoe kan zoiets? Ik ben echt een groot Lady Gaga fan (Mayhem is een briljant goed album bijvoorbeeld!) maar hoe kan dit nummer dan ineens in de lijst komen? Beetje ergens een Tiktok hype ofzo? Zit niet op (dat soort) Social Media dus mis dat altijd :D

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
r.j.deroos schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:50:
Er wordt al jaren vanuit emotie gestemd, geloof ik. Komt de artiest in het nieuws: hup, in de lijst. Soms is dat goed (meer aandacht voor bv Golden Earring), soms is dat minder goed (Suzan en Freek, Marco B.). Prachtmuziek wordt uit de lijst gewerkt door eentonige troep die er over 5 jaar niet meer in staat - je doet er echter niks aan. Ik ben wel bang dat eenmaal eruit gevallen nummers dusdanig in de vergetelheid raken, dat ze niet meer snel terugkomen. Iedereen stemt toch met zijn eigen voorkeur. Degenen die dit jaar massaal op Taylor Swift, Stromae, Chef Special of Bankzitters stemmen, stemmen volgend jaar wellicht niet op dezelfde nummers, maar wel op andere op dat moment hippe deuntjes. Er zal altijd een ratio van de Top2000 inwisselbaar zijn naar de dan geldende trend. En die ratio zal met het jaar groter worden, omdat er steeds meer jongeren oud worden, en ouderen stoppen met radio luisteren. Er werd met veel bombarie gemeld dat er dit jaar net zo veel nummers van vΓ³Γ³r, als van nΓ‘ 1990 in staan - de lijst verjonkt, wordt diverser, en dat werd gebracht als uitstekend nieuws. Ik vind het jammer, gebruik de Top al jaren om nieuwe muziek te ontdekken, en dat wordt steeds minder.
Die snap ik niet. Je schrijft zelf dat er steeds meer nieuwe muziek in staat en de oude muziek verdwijnt. Dan zou je toch juist nieuwe muziek ontdekken.. Die beweging zit er al in sinds het begin.. logisch ook anders zou er geen muziek van na 1999 meer in kunnen staan..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• r.j.deroos
Shadow_Agent schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:05:
[...]

Dat was weer genieten! Hiervoor luister ik naar De Top2000. Liedjes van Marco Schuitmaker @Bommes kunnen mij dus echt gestolen worden ;)

Helaas ook de Mark & Clarke Band verliest ieder jaar terrein. www.pino112.nl/top2000/nummer.php?id=125 Ooit top 100.. Dus ook de goede muziek zal op den duur uit de lijst verdwijnen. Jaren 50 staat er nauwelijks nog in, dat zal op termijn ook voor jaren 60, 70 gaan gelden. Totdat de lijst er mee stopt. Dat is opzich ook wel logisch natuurlijk. maar toch jammer. Liever Jefferson Airplane - Somebody to Love (dit jaar voor het eerst niet meer in de lijst RIP) dan de Bankzitters of Roxy Dekker

Wel prachtig om The Beach Boys met Tears in the Morning zojuist ook weer gehoord te hebben! _/-\o_ O+

Wat ik mij trouwens afvraag: op 1999 stond Lady Gaga en BeyoncΓ© met Telephone. Dit nummer is alweer enkele jaren oud, nooit in de lijst gestaan en nu ineens nieuw? Hoe kan zoiets? Ik ben echt een groot Lady Gaga fan (Mayhem is een briljant goed album bijvoorbeeld!) maar hoe kan dit nummer dan ineens in de lijst komen? Beetje ergens een Tiktok hype ofzo? Zit niet op (dat soort) Social Media dus mis dat altijd :D
Je wilt niet weten hoeveel invloed instagram en toktok hebben. Zou ook kunnen dat het in een serie gebruikt is. Mn wederhelft heeft IG, en die breidt haar muziekcollectie uit met wat trending is op IG (en wat ze van mij hoort). Doet weer iemand een gek dansje wat door alle kinderen wordt overgenomen... ik snap echt niet meer wat hier zo aantrekkelijk aan is. Zal wel verslaving zijn.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@LordSinclair Dat is precies de reactie die ik ook wilde typen. :Y)

Dat vind ik juist ook genieten van de Top2000; het ontdekken van muziek. Maar, tegelijkertijd zijn er ook een hele hoop nummers bij die welgeteld 1x per jaar op de radio komen. Alleen tijdens de top2000. Als die de rest van het jaar het luisteren niet waard zijn, waarom dan wel tijdens de top2000?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• r.j.deroos
LordSinclair schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:14:
[...]

Die snap ik niet. Je schrijft zelf dat er steeds meer nieuwe muziek in staat en de oude muziek verdwijnt. Dan zou je toch juist nieuwe muziek ontdekken.. Die beweging zit er al in sinds het begin.. logisch ook anders zou er geen muziek van na 1999 meer in kunnen staan..
Ik kan toch niet alle 2000 liedjes elk jaar horen? ;-) En soms moet je groeien in je waardering van een genre of band. Ik luister volgens mij al sinds 1999 en sinds 2012 zo veel mogelijk, en ben pas vorig jaar Queen écht gaan waarderen. The Who (net geweest) ken ik ook al eeuwen bij naam, maar heb er geen cd's van, en dat gaat vanaf nu misschien wel veranderen nu ik weer een mooi liedje gehoord heb. Laat staan hoe dit gaat bij iets minder bekende of grote bands, die er met één liedje in staan, en waarbij nog een heel oeuvre te ontdekken is.

• Joris748
Bommes schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:55:
[...]

Als je dan nog even blijft luisteren dan is 388 er weer eentje van mij >:)

Ik vind (let op dat is dus bij mening geen feit) het aandeel "onze muziek smaak is beter dan die van een ander" wel erg groot in dit topic.
Precies dat laatste

Mijn kinderen van 7 en 9 luisteren ook mee. Met alleen boomermuziek, zouden ze al snel afhaken. En ondertussen hebben ze zelf nu ook ABBA en Queen in hun playlists staan.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:18:
@LordSinclair Dat is precies de reactie die ik ook wilde typen. :Y)

Dat vind ik juist ook genieten van de Top2000; het ontdekken van muziek. Maar, tegelijkertijd zijn er ook een hele hoop nummers bij die welgeteld 1x per jaar op de radio komen. Alleen tijdens de top2000. Als die de rest van het jaar het luisteren niet waard zijn, waarom dan wel tijdens de top2000?
Zoals bohemian rhapsody? Die hoor je nagenoeg nooit op de radio. Maar moet wel elk jaar op 1 staan van radio 2..

Mensen die klagen geen nieuwe muziek te ontdekken en tegelijkertijd klagen dat er teveel nieuwe muziek in zit.. jullie spreken jezelf wel tegen.

Het kan toch niet anders dan dat er verjonging plaatsvind. De generatie die 25 jaar geleden actief ging stemmen met de destijds beschikbare middelen loopt inmiddels op een eindje. Boomers worden gewoon oud.
Wees blij dat jongeren ook bij radio 2 stemmen. Anders had je alleen de top 1000 op sky en de top 100 op slam en top 538 op 538 etc. Oftewel, nog minder muziek van <1990.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53
Ik denk dat sommige mensen met 'nieuwe muziek ontdekken' niet persΓ© muziek van na 2020 bedoelen. Je kan bv ook Pink Floyd ofzo alsnog gaan ontdekken. Wat dat betreft wel goed dat de Top 2000 zo'n eclectische lijst is.
Pagina: 1 2 3 Laatste