NPO Radio 2 TOP2000 2025 Editie (was ons hele leven Wi-Fi7?) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online

Over het topic

Welkom in het topic voor de 27e editie van de NPO Radio 2 Top 2000. Ik kon geen huidig actief topic vinden en na 5 jaar vond ik het wel tijd voor een nieuwe, geüpdatet topicstart. Ik heb 100% de vorige topicstart gepakt en geüpdatet, dus alle credits naar @robcoenen. Je kan tot maandag 8 december 16.00 uur weer stemmen voor de NPO Radio 2 Top 2000. Wat zijn de mooiste, beste en leukste platen ooit gemaakt? Dat bepalen we samen!

Deel in dit topic je stemlijst, motiveer je keuzes en ga de discussie aan met de mede-Tweakers waarom een nummer er juist wel of niet in moet. Welke keuzes zijn een vreemde eend in de bijt of welk nummer ontbreekt al jaren op rij maar hoort echt thuis in de Top 2000?

Veel plezier! :)

Stemmen

KLIK HIER OM TE STEMMEN

Je stemlijst met jouw favoriete nummers kan je verzenden tot maandag 8 december 16.00 uur.

NPO Radio 2 Top 2000 Stembus & Cafés
Tijdens de Stemweek komt de ochtendshow van NPO Radio 2 met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte elke werkdag (06.00 tot 09.00 uur) vanuit de Top 2000 Stembus en cafés in het land. Gedurende de dag wordt op NPO Radio 2 regelmatig geschakeld met de Stembus die door het land rijdt. Ook Annemieke Schollaardt, Paul Rabbering, Emmely de Wilt en Daniël Lippens zijn wisselend vanuit de Stembus te horen.

Route van de Top 2000 Stembus
Steeds open tussen 12.00 en 16.00 uur.
  • Maandag 1 december: Wildlands in Emmen (ook toegankelijk zonder ticket voor het park)
  • Dinsdag 2 december: Wintergoud, Grote Markt in Groningen
  • Woensdag 3 december: De (Winter)Efteling, Anton Pieckplein in Kaatsheuvel (let op: ticket voor park is vereist)
  • Donderdag 4 december: Royal Christmas Fair, Lange Voorhout in Den Haag
  • Vrijdag 5 december: Eemplein in Amersfoort
  • Zaterdag 6 december: Raalte on Ice, Grote Markt in Raalte
  • Zondag 7 december: Platenbeurs, Zaal Scheltema in Leiden
Overzicht cafe's
Er wordt aangeraden door de NPO Radio 2 om van te voren aan te melden bij de cafés, zodat je zeker weet dat er een plekje voor je is. Dit geld voor zowel een gewoon cafébezoek als de popquiz.
  • Dinsdag 2 december: De Buurman Bar & Grill in Heerenveen met optreden van The Scene (met Syb van der Ploeg) (VOL)
  • Woensdag 3 december: Brasserie de Vuurtoren in Nijkerk met optreden van Bente (VOL)
  • Donderdag 4 december: Café Korevaar in Sliedrecht met optreden van Davina Michelle (VOL)
  • Vrijdag 5 december: Timboektoe in Velsen-Noord (Wijk aan Zee) met optreden van Dotan
NPO Radio 2 Top 2000 Popquiz
In het weekend spelen Emmely de Wilt en Daniël Lippens ’s avonds twee keer de NPO Radio 2 Top 2000 Popquiz.
  • Zaterdag 6 december: Café De Harmonie in Weert
  • Zondag 7 december: Cafe 't Helletje in Weesp (VOL)

Veel gestelde vragen

Hier het belangrijkste. Voor de volledige FAQ, zie de officiele website.

1. Wanneer mag ik stemmen voor de Top 2000?
Nederland kan van maandag 1 t/m maandag 8 december stemmen voor de 27e editie van de NPO Radio 2 Top 2000!

2. Wanneer begint de Top 2000?
De uitzending van de NPO Radio 2 Top 2000 begint op donderdag 25 december meteen om 00.00 uur. Traditiegetrouw is de nummer 1 op oudejaarsdag vlak voor de jaarwisseling te horen.

3. Wanneer wordt de complete lijst bekendgemaakt?
Is helaas nog niet bekend. Meer informatie volgt via nporadio2.nl

Was ons hele leven Wi-Fi 7?

Voor wie nu denkt "huh? Wi-Fi 7? Wat heeft dat met de Top 2000 te maken?". Dit is een referentie naar iets wat de afgelopen podcastafleveringen speelt. @arnoudwokke heeft de afgelopen tijd flink gespeeld met Suno, en daaruit kwam voor de grap het nummer "Mijn Hele Leven Is Wi-Fi 7". Dit nummer begon met een .post reactie van een Tweaker (als iemand de naam weet wie dat was, noem het ff dan tag ik diegene). Daarop kwam iemand van de crew met lyrics, wat door Arnoud in Suno werd gegooid. Wat hieruit kwam is al weken een tophit in de podcast waarbij communityleden het idee hadden hem als community-effort in de Top 2000 proberen te stemmen.
Het nummer is hier to downloaden.

Meestemmen is natuurlijk niet verplicht, maar wordt gewaardeerd :D . Dit kan door een eigen keus toe te voegen met als artiest "Tweakers" en als tracknummer "Mijn Hele Leven Was Wi-Fi 7".

Discussie hierover mag natuurlijk, maar graag wel met respect voor zowel voor als tegenstanders. Het topic is niet bedoeld als kritiektopic over dit idee, maar als leuk algemeen Top 2000 topic (en deze actie valt toevallig onder dat onderwerp), en die sfeer willen we dus graag houden. Mocht het uit de hand lopen is een los topic wellicht beter want of je nou voor of tegen bent: de Top 2000 is meer dan enkel dat idee ;) .

Verder nog wat reacties van de artiest zelf over dit nummer:
Dat ben ik niet met je eens. Carnavalsmuziek is voor een groot deel van Nederland een integraal onderdeel van de cultuur. Het is een onderdeel van de samenhang tussen grote groepen mensen die we in de huidige maatschappij enorm missen, onderdeel van de rituelen die onze cultuur tot de onze maken.

De top2000 is óók onderdeel van diezelfde cultuur. Is 'WiFi 7' écht carnavalsmuziek? Nee, natuurlijk niet. Ik kom niet uit de carnavalscultuur en Jurian ook niet. Maar als mensen dit willen horen tijdens carnaval, zou ik daar enorm vereerd mee zijn. Zo niet, dan is het ook goed.

'WiFi 7' is wél onderdeel geworden van wat ons hier op Tweakers bindt. Het begon in de podcast, maar intussen zijn luisteraars er op de site al heel vaak op teruggekomen. Als een uiting die echt hoort bij deze community in de top2000 zou komen, is dat denk ik iets heel moois. Want de top2000 is voor iedereen, ook voor fanatieke carnavalsvierders en ook voor luisteraars en lezers van Tweakers. Want als het echt een 'lijst der lijsten' is, is het vind ik een lijst voor écht iedereen en voor alle muziek, of jij die nu vreselijk vindt of niet :)
bron
Het punt is wel dat als het ons niet lukt, het probleem van AI-muziek niet weggaat. Er gaat vroeg of laat AI-muziek genoeg stemmen krijgen voor in de top2000. Nu lopen we daar blind naar toe en ik hoop dat we door deze in de top2000 te stemmen een gesprek op gang kunnen krijgen over waar de grens ligt van wat we acceptabel vinden op gebied van AI-muziek en wat niet. Want natúúrlijk mogen legitieme artiesten (zoals The Beatles) AI gebruiken voor hun muziek, maar waar ligt die grens dan wel? Dat is iets waar we het over moeten hebben als maatschappij, en dit is mede om dat gesprek op gang te helpen :)
bron

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Cambionn
  • Niet online
En natuurlijk heb ik al gestemd. Mijn lijstje staat hier.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Leuk topic! Als mijn lijstje af is post ik deze hier. @Cambionn ik heb die van jou bekeken, veel eigen keuzes. Die doe ik zelf nooit want de kans dat die erin komen is bijzonder laag :P

Mis wel wat artiesten die wat alternatiever zijn, zoals een Wet Leg. Maar misschien luister ik teveel naar KINK.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 01-12-2025 17:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Cambionn
  • Niet online
Gunner schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:14:
Leuk topic! Als mijn lijstje af is post ik deze hier. @Cambionn ik heb die van jou bekeken, veel eigen keuzes. Die doe ik zelf nooit want de kans dat die erin komen is bijzonder laag :P

Mis wel wat artiesten die wat alternatiever zijn, zoals een Wet Leg. Maar misschien luister ik teveel naar KINK.
Hahaha wat ik luister dat alternatiever is, gaat er sowieso niet inkomen. Dus ik hou het bij de classics. Dan is 35 al best lastig.

Eigen keuzes is altijd ff denken ja. Maar elk jaar zijn er wel een paar die nieuw in de lijst komen. De meeste zijn grotendeels gewoon nummers die ik echt top vind en gewoon echt niet wil missen. En daarnaast zijn veel of erg bekend of dit jaar uitgekomen waardoor ik verwacht dat er wel meer eigen keuze stemmen op vallen. Zeker die van Lady Gaga en de Atlantic City van Springsteen's Electric Nebraska heb ik nog best wat hoop voor.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:29

franssie

Save the albatross

Gunner schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:14:
<>
Hier hetzelfde, KINK Is toch de Hilversum 2 voor velen, tenminste in mijn vriendengroep (naast StuBru).
Ben dus meer van de Snob 2000 en de Kink 1500.
Hoewel ik de Top2000 een mooi initiatief vind om de donkere dagen te overleven, ben ik in de loop de tijd een beetje Top2000 moe geworden op de radio, Elk uur een spelletje met top2000 platen, ervoor de stem weken waar je bijna alleen maar Top2000 hoort, erna ook van alles weer (mensen mogen dan hun gemiste nummers aanvragen 8)7 )
En veel van mijn muziek (en velen daarvan hadden toch echt de Top40 etc gehaald) moet je handmatig toevoegen.

Maar ik ga wel stemmen dit jaar, Mother Mother van Tracy Bonham moet er nu eindelijk eens een keer in 8)

En over dat WiFi7 liedje, kansloos stom idee, waardeloze uitvoering en mag wat mij betreft in een apart topic besproken worden want dat gaat toch een ding worden hier anders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:14
Ik heb o.a. voor 2 nummers van Clair Obscur: Expedition 33 gestemd:

YouTube: Lumière
Lumière - dit is het posterkindje van de gehele soundtrack. Het eerste wat je hoort als je een nieuwe game start. De thema's komen talloze keren terug in de rest van de 8+ uur muziek. Deze maakt de grootste kans om in de lijst te komen.

YouTube: Une vie à t'aimer
Une vie à t'aimer - Dit is de moderne One Winged Angel. Iedereen die dit nummer hoort stopt even met spelen en luistert alleen maar. Begrijpelijk.

Mijn (huidige) favoriete nummer komt trouwens direct hierna en heet L'amour D'un Père, maar die maakt geen kans om in de top te komen. Daarom deze twee :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Goed, mijn lijstje. Ik heb in principe de regel maar 1x te stemmen op een artiest maar voor Pink Floyd heb ik een uitzondering gemaakt. Lijst is in geheel willekeurige volgorde.
Messy - Lola Young
Zeit - Rammstein
The Less I Know The Better - Tame Impala
Live Forever - Oasis
Oceans - Johan
Appleknockers Flophouse - Cuby & the Blizzards
Have You Ever Seen The Rain - Creedence Clearwater Revival
Smokers Outside The Hospital Doors - Editors
Longview - Green Day
Comfortably Numb (Albumversie) - Pink Floyd
Echoes (Albumversie) - Pink Floyd
Iron Sky (Albumversie) - Paolo Nutini
Come Take My Hand - 2 Brothers On The 4th Floor
Fix You - Coldplay
Kashmir - Led Zeppelin
Everlong - Foo Fighters
Sound of Silence – Simon and Garfunkel
The Unforgiven (Albumversie) - Metallica
What's The Frequency, Kenneth? - R.E.M.
Your Love - Outfield
Mama (Albumversie) - Genesis
Sovereign Light Cafe - Keane
Street Spirit (Fade Out) - Radiohead
The Show Must Go On - Queen
Why Do You Care - RONDÉ
Love Story (Taylor's Version) - Taylor Swift
Inside (Albumversie) - Stiltskin
Anybody Seen My Baby - The Rolling Stones
Something In The Way - Nirvana
Self Esteem - The Offspring
Child In Time (Albumversie) - Deep Purple
Linger - The Cranberries
Silence (Tiesto Mix) - Delerium ft. Sarah McLachlan
Promised Land – Paul Elstak
Silent Lucidity - Queensrÿche

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 01-12-2025 19:00 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:55
Mijn lijst is nog niet compleet. maar ik merk dat veel nummers die ik leuk vind niet naar boven komen bij het zoeken. En het is toch redelijk normale pop/rock muziek uit de 70s/80s.
Zodra mijn lijst compleet is zal ik mijn post aanvullen.

En natuurlijk zet ik "Mijn leven was Wifi 7" er tussen. Het is een ludieke stunt, een catchy tune, en het zou humor zijn als ie op nummer 2000 eindigt. En je kunt dan inderdaad een discussie starten over AI muziek.
Niemand is verplicht dit te doen; doe alsjeblieft je eigen ding, maar laat mensen die het nummer wel willen vermelden in hun waarde aub!

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy and taste good with ketchup.

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:28
Ah, leuk topic! Heb meteen m'n lijstje ingevuld. Heb geen vrije keuzes toegevoegd dit jaar, vroeger deed ik dat wel maar vind het zonde om m'n stem naar nummers te laten gaan die er zeker weten niet in komen.

https://npo.nl/luister/st...da-73ef-bf67-9dc41a8ee88c
So What - Miles Davis
Come Undone - Duran Duran
Gold on the Ceiling - The Black Keys
Is She Really Going Out With Him? - Joe Jackson
Tubular Bells - Mike Oldfield
Sausolito Summernight - Diesel
Sara - Fleetwood Mac
Gasoline - HAIM
Strong - London Grammar
Bittersweet Symphony - The Verve
Unde the Pressure - The War on Drugs
Babylon - David Gray
Open Arms - Journey
Rose Rouge - St Germain
Blue Hotel - Chris Isaak
Valerie - Steve Winwood
Rendezvous 6:02 - UK
She Sells Sanctuary - The Cult
Spirit of the Radio - Rush
Oh bla di Oh bla da - The Beatles
Prayer for You - Texas
Fragile - Sting
Overcome - Live
The Way It Is - Bruce Hornsby & The Range
Full Circle - Half Moon Run
Take Five - Dave Brubeck
High - Lighthouse Family
Stuck in the Middle With You - Stealers Wheel
Stop Loving You - Toto
Diamonds - The Boxer Rebellion
Dreams - The Cranberries
Stare Into The Sun - Graffiti6
Isn't It Time - The Babys
Future Love Paradise - Seal
I'm Getting Ready - Michael Kiwanuka
De motivatie voor mijn lijst is altijd een combinatie van nummers die ik al langer mooi vind, slechts één nummer per artiest, veel oudere nummers omdat die langzaam uit de lijst verdwijnen en een behoorlijke dosis muziek waar ik mee ben opgevoed.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb ook maar een lijstje gemaakt. Vreemd genoeg stond er nog niet veel van in de keuzelijst :P
Metallica - Spit Out The Bone
Metallica - One (Albumversie)
Sepultura - War 2017 Remastered
Rage Against The Machine - Sleep Now In The Fire
Motörhead - Iron Horse / Born To Lose
Uriah Heep - Inagaddadavida
Led Zeppelin - Whole Lotta Love (Albumversie)
Deep Purple - Child In Time (Albumversie)
Smashing Pumpkins - Bullet With Butterfly Wings
Het moge duidelijk zijn dat die AI meuk mijn voorkeur niet heeft. Dus stem vooral allemaal op Spit Out The Bone.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• noopynolife
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:58
Ik zag dus tot mijn grote verbazing dat Mötley Crüe nul keer in de keuze lijst staat?? Dus heb op Kickstart My Heart gestemd.

Verder wat noemenswaardige:
- Square Hammer (Ghost)
- Ghost in Me (Epica)
- Watercolour (Pendulum)
- Centuries (Fall Out Boy)

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:13
Inderdaad, War Pigs van Black Sabbath ook niet maar andere nummers weer wel. (RIP Ozzy)

Uiteindelijk listje:
Depeche Mode - Personal Jesus
Muse - Bliss
Iron Maiden - The Trooper
Black Sabbath - Paranoid
Black Sabbath - Iron Man
Pagina: 1