No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Ik ben best wel geïnteresseerd in het Lora netwerk. Maar hoe betrouwbaar is dit eigenlijk als ik in tijd van nood een bericht van 120km hemelsbreed wil versturen. Is HF dan niet de betere keuze. Nb ik ben een volledige noob in deze sector. Weet wel dat je een examen moet doen voor HF en waarschijnlijk voor Lora niet.
Hoe het nu precies zit weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de radiozendamateurs in verengingsverband wel altijd aan tafel hebben gezeten bij overheden, zowel als het gaat om communicatie in geval van calamiteiten alsook het ontwikkelen van nieuw beleid (bv. omtrent indeling van etherfrequenties). Ik weet dat o.a. in de jaren '90 al zendamateurs druk bezig waren met bv. packet radio om digitale netwerken als alternatief voor het toen nog vrij jonge Internet te ontwrikkelen. Het lijkt me dat die beweging uiteindelijk o.a. uitgemond heeft bv. huidige activiteiten omtrent LoRaMesh en dat dus verenigingen als VRZA en VERON je daar meer over kunnen vertellen. Kortom, ik zou deze vraag eens bij één van deze verenigingen neerleggen. Ik denk dat zij je op twee punten kunnen helpen:Bernard0343 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:55:
in hoeverre zijn veiligheidsregio's en andere overheidsorganisaties bezig met dit soort technologieën bezig en zien ze een meerwaarde hierin?
1: Welke ontwikkelingen m.b.t. 'resilient' communicatie zijn op dit moment relevant, ook wereldwijd?
2: Op welke wijze worden de verbanden tussen overheden en het amateur/hobbydomein op dit punt onderhouden?
De radioamateurs hebben natuurlijk hun 'finest hour' beleefd tijdens de watersnoodramp van '53, dus mogelijk zijn ze er inderdaad al mee bezig.koraks schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:04:
[...]
Hoe het nu precies zit weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de radiozendamateurs in verengingsverband wel altijd aan tafel hebben gezeten bij overheden, zowel als het gaat om communicatie in geval van calamiteiten alsook het ontwikkelen van nieuw beleid (bv. omtrent indeling van etherfrequenties). Ik weet dat o.a. in de jaren '90 al zendamateurs druk bezig waren met bv. packet radio om digitale netwerken als alternatief voor het toen nog vrij jonge Internet te ontwrikkelen. Het lijkt me dat die beweging uiteindelijk o.a. uitgemond heeft bv. huidige activiteiten omtrent LoRaMesh en dat dus verenigingen als VRZA en VERON je daar meer over kunnen vertellen. Kortom, ik zou deze vraag eens bij één van deze verenigingen neerleggen. Ik denk dat zij je op twee punten kunnen helpen:
1: Welke ontwikkelingen m.b.t. 'resilient' communicatie zijn op dit moment relevant, ook wereldwijd?
2: Op welke wijze worden de verbanden tussen overheden en het amateur/hobbydomein op dit punt onderhouden?
Eerder vandaag, tijdens een wat lange autorit, zat ik nog wat over de mogelijkheden van zo'n 'noodnetwerk' te denken. Eigenlijk is de 'maatschappelijke kant' hiervan niet héél moeilijk te regelen. De hardware is goedkoop, zeker voor een overheid, in een gemeente als de Utrechtse Heuvelrug ben je voor een paar duizend euro al klaar. Bibliotheken, maatschappelijke organisaties, huisartsen en buurtverenigingen of dorpsnetwerken zouden voorzien kunnen worden van nodes of transceivers (of hoe die dingen ook heten), zodat er in iedere buurt één of meerdere 'contactpunten' zijn. Het beheer wordt (tegen een kleine onkostenvergoeding oid) uitbesteed aan de lokale Veron- of VRZA afdeling (of desnoods de lokale Scoutinggroep) en je hebt dat deel van het netwerk al gefixt.
Maar goed, dan kan 'de burger' communiceren, maar er moet natuurlijk wél iemand, op een meldkamer of bij een crisisteam, 'luisteren'. Want áls meneer Jansen aan de Dorpsstraat 12 van het dak valt, de huisarts hierover via het netwerk geïnformeerd wordt, op zijn fiets springt en bij aankomst aan de Dorpsstraat via dit netwerk om een ambulance vraagt, is het wel handig als zijn melding wordt opgepakt en de ambulance inderdaad gaat rijden.
En dáár zou wel eens een probleem kunnen ontstaan. Er wordt een nieuw communicatiekanaal geopend en dat zal geïntegreerd moeten worden in de bestaande infrastructuur. Technisch is dat niet zo moeilijk. Maar ik kán me voorstellen dat hier een forse, organisatorische uitdaging zit voor clubs als de veiligheidsregio, de GHOR, de politie en brandweer.
Ik zal ergens komende week eens een mailtje afschieten naar de veiligheidsregio om te zien of zij hier überhaupt al eens over nagedacht- en of zij hier ideeën over hebben. Kans is aanwezig dat ik niets hoor, óf dat ik een antwoord krijg in de trant van 'tijdens rampen moeten burgers hun mond houden en op de rampenzender afstemmen.' Maar dan weten we dat ook weer. 😉
Mocht er wél iets uitkomen, dan meld ik dat hier!
DARES is er ook, en ja ... meshcore is compleet open, iedereen kan zenden en je kunt niet makkelijk heel snel een key vergelijken om te zien of pietje puk ook ECHT pietje puk is
Dat is natuurlijk wél een 'dingetje'. Aan de andere kant: het voordeel van meshcore (of iets vergelijkbaars) is dat je een fijnmaziger netwerk kan opbouwen, wat de effectiviteit alleen maar ten goede komt. Daarnaast is het volgens mij ook mogelijk om priveberichten te sturen of channels besloten te houden, waardoor je een probleem als dit, deels, kan ondervangen.ramonfincken schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:27:
DARES is er ook, en ja ... meshcore is compleet open, iedereen kan zenden en je kunt niet makkelijk heel snel een key vergelijken om te zien of pietje puk ook ECHT pietje puk is
Een nadeel van een ‘vrij’ netwerk is dat een kwaadwillende relatief goedkoop het netwerk met ‘denial of service’ aanvallen onbruikbaar kan maken. Tevens is er het risico dat onkundigen door onwetendheid hetzelfde bereiken.Bernard0343 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 21:56:
[...]
Dat is natuurlijk wél een 'dingetje'. Aan de andere kant: het voordeel van meshcore (of iets vergelijkbaars) is dat je een fijnmaziger netwerk kan opbouwen, wat de effectiviteit alleen maar ten goede komt. Daarnaast is het volgens mij ook mogelijk om priveberichten te sturen of channels besloten te houden, waardoor je een probleem als dit, deels, kan ondervangen.
In mijn ervaring zijn de meshcore en meshtastic netwerken hierdoor relatief onbruikbaar. Ik heb nu een opstelling tussen een stel bekenden op een andere frequentie waardoor het redelijk bruikbaar blijft. Dit was niet mijn oorspronkelijke bedoeling, maar een soort van hergebruik van de gekochte spulletjes
Je zou kunnen overwegen eerst wat bureauonderzoek te doen voordat je een wel heel open/algemene vraag stuurt naar een vrij willekeurige instantie. Daarbij is op zich de Veiligheidsregio geen gek 'entry point', maar zeker niet de enige speler of samenwerkingsverband die hier relevant is.Bernard0343 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:29:
Ik zal ergens komende week eens een mailtje afschieten naar de veiligheidsregio om te zien of zij hier überhaupt al eens over nagedacht- en of zij hier ideeën over hebben.
De reden dat ik het zeg is omdat ik eerder al liet doorschemeren dat dit thema in feite al vele decennia op de agenda staat. De vraag of "zij hier überhaupt al eens over negadacht" hebben, kan daardoor uitlopen op een behoorlijk nietszeggend antwoord in de trant van "we nemen op elk moment alle mogelijkheden in ogenschouw en werken daarvoor nauw samen met partners in de hele samenleving". Dan ben je nog niet heel veel verder. Als je je eerst op de hoogte stelt van wat er al is geregeld en wat daarover is gepubliceerd, kun je wat specifieker actoren benaderen waarvan de kans groter is dat je er een betekenisvol antwoord uit krijgt, en je doet ook wat meer recht aan de moeite die diverse instanties voortdurend nemen om de samenleving structureel te informeren over wie ze zijn en wat ze doen.
Ik geef je hieronder een aantal links die in brede zin gaan over noodcommunicatie en initiatieven op dat gebied. Dat gaat niet allemaal over de koppeling tussen burger en overheid, maar hier en daar raakt het daar wel rechtstreeks aan. Hopelijk geeft het je een beetje inzicht in het speelveld en helpt het bepalen waar een logisch 'entry point' is voor jouw vragen (nader te bepalen, zou ik zeggen).
https://www.nctv.nl/onderwerpen/n/nationale-crisisstructuur Dit geeft wat inzicht in de organisatie van overheden tijdens grote/landelijke crises in brede zin; dit als algemene context.
https://nipv.nl/onderzoek/processen-crisisbeheersing/crisiscommunicatie/ Relevante informatie-elementen, o.a.: waar ligt de verantwoordelijkheid voor crisiscommunicatie, en een wellicht interessante case over NAFIN. Die is vooral interessant vanwege wat ontbreekt, zoals de bredere vraag m.b.t. de weerbaarheid/robuustheid van zo'n netwerk zelf. Maar dat ligt wellicht in dit geval bij Min.Def, die daarmee ook een relevante speler in dit veld zijn.
https://nipv.nl/nieuws/hoe-noodsteunpunten-kunnen-aansluiten-bij-de-informatiebehoeften-van-inwoners Gaat over huidige pilots m.b.t. Noodsteunpunten; hierbij ligt de nadruk meer op informatie dan communicatie, maar robuste communicatiestructuren zouden hier logisch op aansluiten. Je zou dus wat dieper kunnen kijken naar die pilots en zien of je daar logischerwijs bij kunt aanhaken.
Daarnaast hebben we een Rijksdienst Digitale Infrastructuur (RDI) die o.a. in kaart brengt wie waar ongeveer over gaat als het gaat om dit soort infrastructuur: https://www.rdi.nl/onderwerpen/digitale-weerbaarheid Dat is niet zozeer gericht op crises, maar weerbaarheid is daarin wel in toenemende mate een centraal thema.
Dan is er nog zoiets als een bestaande Noodcommunicatievoorziening (NCV) die in beheer is van KPN: https://nipv.nl/ondersteuning/noodcommunicatievoorziening/ Waarmee al duidelijk wordt dat ook bedrijven hier een rol in spelen. Sowieso lopen vragenover deze NCV via KPN en is dat dus ook voor jou wellicht een relevant contactpunt.
Eerder noemde ik al Defensie; ook dat ministerie richt zich deels (en, ik vermoed, in toenemende mate) op interactie met de burgermaatschappij. Dit gebeurt o.a. bij het Communicatie & Engagement Commando: https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/eenheden/oocl/ce-commando Onderdeel van hun scope is ook het coördineren van civiel-militaire samenwerkingen, o.a. met lokale overheden. In geval van rampenbestrijding en (grote) crises is inzet van Defensie een logische component en dat kan zich zeker ook uitstrekken tot communicatienetwerken en -infrastructuur. Dat Defensie 'van alles' doet met communicatie, blijkt bv. hieruit (alsook uit talloze andere bronnen): https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/02/kixs-test-innovatieve-draadloze-verbindingen
Eerder werd DARES (https://dares.nl/missie/) al genoemd en tussen DARES en Defensie is sowieso een staande overeenkomst dat het TITAAN netwerk van Defensie kan koppelen aan ad-hoc infrastructuur georganiseerd door DARES. Nu richt DARES zich in scope uitsluitend op gelicentieerde zendamateurs - maar van de andere kant, samenwerkingsverbanden van zendamateurs zijn doorgaans behoorlijk happig op het uitbreiden van de cirkel en aansluiten bij de maatschappij (ook uit lijfsbehoud; het is een ernstig vergrijsde groep), dus ik kan me indenken dat in deze ingang ook relevant kan zijn.
Ik denk dat het bovenstaande aantoont dat de landkaart veel uitgebreider en complexer is dan alleen de veiligheidsregio en ik betwijfel ook of die veiligheidsregio (ook al ligt daar inderdaad een belangrijke verantwoordelijkheid) per se de meest logisch ingang is voor je vragen. Meeliften op al bestaande structuren en projecten is doorgaans de aangewezen route omdat je op die manier sneller en efficiënter in contact komt met de relevante spelers.
@Bernard0343 Ik heb berichten gehoord dat Dares bezig is met 1 of meer veiligheidsregios om "iets" met LoRa te gaan doen. Ikzelf geloof er niet in en verwacht dat LoRa voor noodcommunicatie geen toekomst heeft.
Ik heb zelf een paar portofoons staan. Denk Alie kwaliteit, <20,- per stuk. Paar opmerkingen: let op dat accu's altijd op een minimum niveau zijn. PMR portofoons mogen zonder vergunning, voor andere portofoons moet je een machtiging/registratie hebben. Sommige Chinesium merken voldoen ruimschoots NIET aan de storingsregels en kunnen fikse storingen veroorzaken met fikse negatieve gevolgen. Ik meen dat Baofeng in Duitsland verboden is.
Zet een subaudiotoon zodat deelnemers geen andere gebruikers horen. Ga het niet gebruiken als speelgoed (storingen).
Er mag heel veel niet in dit land maar in noodgevallen zal een rechter proportionaliteit afwegen.
Nog even verder denkend: voor nood 1 Starlink abbo aan een wifi hotspot voor de hele buurt? Zitten ook (misbruik) risico's aan natuurlijk maar dan kun je en onderling en naar buiten communiceren.
Ik heb zelf een paar portofoons staan. Denk Alie kwaliteit, <20,- per stuk. Paar opmerkingen: let op dat accu's altijd op een minimum niveau zijn. PMR portofoons mogen zonder vergunning, voor andere portofoons moet je een machtiging/registratie hebben. Sommige Chinesium merken voldoen ruimschoots NIET aan de storingsregels en kunnen fikse storingen veroorzaken met fikse negatieve gevolgen. Ik meen dat Baofeng in Duitsland verboden is.
Zet een subaudiotoon zodat deelnemers geen andere gebruikers horen. Ga het niet gebruiken als speelgoed (storingen).
Er mag heel veel niet in dit land maar in noodgevallen zal een rechter proportionaliteit afwegen.
Nog even verder denkend: voor nood 1 Starlink abbo aan een wifi hotspot voor de hele buurt? Zitten ook (misbruik) risico's aan natuurlijk maar dan kun je en onderling en naar buiten communiceren.
Helemaal eens met @DjoeC maar ... starlink ... hoe zou dat in de bossen gaan voor @Bernard0343 ? En tja ... niet europees dus niet soeverein en nul garanties dat t blijft werken.
Ik noem het als noodvoorziening bij c9mmunicatieuitval. Dat als enige gebruik. Uiteraard zou een Inmarsat oplossingbook kunnen (Brits) maar goed, we dwalen van het Mesh onderwerp af...ramonfincken schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:49:
Helemaal eens met @DjoeC maar ... starlink ... hoe zou dat in de bossen gaan voor @Bernard0343 ? En tja ... niet europees dus niet soeverein en nul garanties dat t blijft werken.