Ja, ik had het over Waag. En excuus als mijn interpretatie niet klopt. Ik zie overigens wel dat aan de inkomstenkant meer dan 80% van subsidies afkomstig is. Dat houdt in dat het in stand houden van de life-line vanuit overheden zeker een rol zou kunnen spelen - maar eigenlijk is dit allemaal off-topic voor LoRa als zodanig.disheaver schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:52:
[...]
Heb je het over Waag? Dit is geen bedrijf, maar een stichting met anbi-status, zonder winstoogmerk. Dat je twijfel hebt of het geld goed gespendeerd is snap ik, maar je laatste alinea klopt in elk geval niet (mits we het over dezelfde partij hebben)
Ik ben me aan het verdiepen voor Meshcore companions als alternatief voor communicatie tijdens een festival. Iemand hier ervaring mee? Was o.a. geinteresseerd in de T1000e vanwege de handige formfactor. De X1 komt helaas pas over een maand uit, maar zag er ook zeer interessant uit!
Ik had de X1 nog niet eens gezien, ziet er idd wel leuk uit! T1000e is mijn huidige favoriet. Waterdicht en compact. Nadeel is wel dat er een buzzer op zit die bij elk berichtje af gaat en die ik met moeite uit kreeg. Tegenwoordig heb ik die hardwarematig uitgeschakeld door de pin aan te passen. En het feit dat er geen USB-C op zit maar een "magsafe" adapter. Die overigens wel redelijk standaard is, kan je makkelijk nieuwe kabeltjes voor krijgen.Pabz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:52:
Ik ben me aan het verdiepen voor Meshcore companions als alternatief voor communicatie tijdens een festival. Iemand hier ervaring mee? Was o.a. geinteresseerd in de T1000e vanwege de handige formfactor. De X1 komt helaas pas over een maand uit, maar zag er ook zeer interessant uit!
Overigens boeit dat voor festival gebruik niet echt, dan kan je ook gewoon op je eigen instellingen of met meshtastic werken. Zou ik wel even alle companions in offgrid modus zetten, dan werken ze ook als repeater.
Ik heb overigens zelf geen praktijkervaring met het gebruik op festivals.
Wat bedoel je met je eigen instellingen? En wat zou evt het voordeel van Meshtastic zijn? Ik heb zitten kijken naar beide kaarten en zie wel dat er in Tilburg meer Meshcore repeaters zijn (gaat om het MOB terrein) dan Meshtastic. Zat al te denken om de festival organisatie te vragen of ze niet een repeater op willen hangen haha.rescla schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:59:
[...]
Ik had de X1 nog niet eens gezien, ziet er idd wel leuk uit! T1000e is mijn huidige favoriet. Waterdicht en compact. Nadeel is wel dat er een buzzer op zit die bij elk berichtje af gaat en die ik met moeite uit kreeg. Tegenwoordig heb ik die hardwarematig uitgeschakeld door de pin aan te passen. En het feit dat er geen USB-C op zit maar een "magsafe" adapter. Die overigens wel redelijk standaard is, kan je makkelijk nieuwe kabeltjes voor krijgen.
Overigens boeit dat voor festival gebruik niet echt, dan kan je ook gewoon op je eigen instellingen of met meshtastic werken. Zou ik wel even alle companions in offgrid modus zetten, dan werken ze ook als repeater.
Ik heb overigens zelf geen praktijkervaring met het gebruik op festivals.
Waarschijnlijk stomme vraag maar ik zag altijd via de website van Meshcore op de map een knopje dat ik mijn repeater kon beheren (admin wachtwoord inlog). Deze zie ik nu niet meer. Is er een andere manier om hem op afstand te bedienen? Ik dacht er namelijk aan om hem te gaan updaten naar 1.17.
Met eigen instellingen bedoel ik andere instellingen dan het landelijk mesh. Dus bijv. een andere frequentie of SF8 ipv SF7, etc.Pabz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:15:
[...]
Wat bedoel je met je eigen instellingen? En wat zou evt het voordeel van Meshtastic zijn? Ik heb zitten kijken naar beide kaarten en zie wel dat er in Tilburg meer Meshcore repeaters zijn (gaat om het MOB terrein) dan Meshtastic. Zat al te denken om de festival organisatie te vragen of ze niet een repeater op willen hangen haha.
Voordeel van meshtastic is dat standaard alle nodes ook gelijk een repeater zijn. Bij meshcore moet je een vinkje aanzetten als je je companions als repeater wil laten werken.
Als ik de kaart zo bekijk heb ik niet de verwachting dat je verbinding hebt met het landelijk mesh op het MOB terrein. Maar er is geen coverage data van die locatie beschikbaar, dus dat is geen zekerheid.
Het is meer dat, als je use case is dat je gewoon onderling wil kunnen praten, het niet uitmaakt wat je gebruikt. Of dat nou meshcore of meshtastic is. Of de frequentieband/instellingen. Zo lang je je maar aan de wetgeving houd
Hou er rekening mee dat op meshcore van ongeveer 16 uur tot ongeveer 24 uur op veel dagen vrijwel niets kan versturen/ontvangen, doordat er een spammer actief is die het netwerk verstoort. Dus misschien is het daarom beter om niet de SF7 meshcore instellingen te gebruiken.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar updaten kan je doen met de flasher: https://meshcore.io/flasher. De webapp kan je hier vinden: https://app.meshcore.nz/ en de repeater login hier: https://config.meshcore.io/Cave_Boy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:23:
Waarschijnlijk stomme vraag maar ik zag altijd via de website van Meshcore op de map een knopje dat ik mijn repeater kon beheren (admin wachtwoord inlog). Deze zie ik nu niet meer. Is er een andere manier om hem op afstand te bedienen? Ik dacht er namelijk aan om hem te gaan updaten naar 1.17.
Welke repeater heb je? Een esp32 of een nrf based apparaat? En verbind je met USB, wifi of bluetooth?
Oh wow dat is irritant... En die kan je er dus niet van af gooien...?Hou er rekening mee dat op meshcore van ongeveer 16 uur tot ongeveer 24 uur op veel dagen vrijwel niets kan versturen/ontvangen, doordat er een spammer actief is die het netwerk verstoort. Dus misschien is het daarom beter om niet de SF7 meshcore instellingen te gebruiken.
Nope. Meshcore (en meshtastic) hebben niet de bandbreedte om berichten te signen. Verder is het idee dat repeaters alle berichten dorosturen, dus er is geen whitelisting of authenticatie of zo voordat er een bericht doorgestuurd wordt. De spammer doet simpelweg alsof het elke keer een nieuwe node is, dus het is niet simpel te blokkeren. Het is ook niet super makkelijk te lokaliseren, alhoewel er wel en regio bekend is.Pabz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:14:
[...]
Oh wow dat is irritant... En die kan je er dus niet van af gooien...?
Maar goed, het netwerk is nooit bedoeld om dit soort "aanvallen" tegen te houden. Er zijn wat initiatieven met filtering, maar dat strookt niet helemaal met de ideologie achter het netwerk. En waarom, tja. De theorie is dat iemand boos is dat "we" naar SF7 zijn gegaan van SF8 en daarom het netwerk maar loopt te saboteren. Maar het is gissen.
Het gaat om een Seed P1 met zonnepaneel etc. Vorige keer kon ik updaten via de admin menu. Ik deed op de pagina van waar je alle repeaters etc ziet mijn repeater aanklikken en dan op de Beheer knop klikken. Dan kom je in een inlog terecht (en dat is dan het wachtwoord wat jij hebt geprogrammeerd eerder bij de setup). Daarvandaan heb ik ook regio's en eerder een update kunnen uitvoeren. Ja het gaat langzaam maar het gaat wel. Het gaat dus via LORA.rescla schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:10:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar updaten kan je doen met de flasher: https://meshcore.io/flasher. De webapp kan je hier vinden: https://app.meshcore.nz/ en de repeater login hier: https://config.meshcore.io/
Welke repeater heb je? Een esp32 of een nrf based apparaat? En verbind je met USB, wifi of bluetooth?
Maar ik denk dat ik maar ga kijken voor bluetooth. Maar die staat dacht ik uit als je hem als repeater hebt ingesteld.
Ik ben niet bekend met de manier waarop je het in het verleden hebt gedaan in ieder geval. Wat ik doe is hier beschreven: https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/blob/main/docs/faq.md#7-other-questions Met het cli commando "start ota" gaat de bluetooth aan.Cave_Boy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:32:
[...]
Het gaat om een Seed P1 met zonnepaneel etc. Vorige keer kon ik updaten via de admin menu. Ik deed op de pagina van waar je alle repeaters etc ziet mijn repeater aanklikken en dan op de Beheer knop klikken. Dan kom je in een inlog terecht (en dat is dan het wachtwoord wat jij hebt geprogrammeerd eerder bij de setup). Daarvandaan heb ik ook regio's en eerder een update kunnen uitvoeren. Ja het gaat langzaam maar het gaat wel. Het gaat dus via LORA.
Maar ik denk dat ik maar ga kijken voor bluetooth. Maar die staat dacht ik uit als je hem als repeater hebt ingesteld.
In de DFU app heb ik "Request high MTU" uit staan, omdat ik anders upload fouten krijg. En ik heb packets receipt notification uit staan. Zal de volgende keer eens kijken of het ook werkt met high MTU aan en receits aan.
Verder heb ik de OTA bootloader fix geïnstalleerd. Als je dat niet doet, en de upload gaat fout, moet je met USB verbinden en via de reset knop een nieuwe uf2 uploaden. Met de OTA fix herstart het bordje simpelweg in DFU modus, en kan je het opnieuw proberen.
Denk dat dit was wat ik bedoelde ik deed alleen via de website.rescla schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Ik ben niet bekend met de manier waarop je het in het verleden hebt gedaan in ieder geval. Wat ik doe is hier beschreven: https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/blob/main/docs/faq.md#7-other-questions Met het cli commando "start ota" gaat hij bluetooth aan.
In de DFU app heb ik "Request high MTU" uit staan, omdat ik anders upload fouten krijg. En ik heb packets receipt notification uit staan. Zal de volgende keer eens kijken of het ook werkt met high MTU aan en receits aan.
Verder heb ik de OTA bootloader fix geïnstalleerd. Als je dat niet doet, en de upload gaat fout, moet je met USB verbinden en via de reset knop een nieuwe uf2 uploaden. Met de OTA fix herstart het bordje simpelweg in DFU modus, en kan je het opnieuw proberen.
Ik ben helemaal niet in LoRa thuis maar lijkt me wel leuk om mee te gaan spelen, maar op dit moment heb ik er helaas niet de tijd voor.
Heb al wel begrepen dat er voor een goed werkend netwerk veel meer nodes nodig zijn.
Waarschijnlijk simpel vraagje maar kan ik simpelweg een LoRa node kopen, die op mijn dak hangen en daarmee het netwerk helpen zonder dat ik er daarna nog veel aan moet doen afgezien van af en toe een software update? (Of liefst auto update als het kan
)
En zo ja, wat zou zo’n node kosten?
Heb al wel begrepen dat er voor een goed werkend netwerk veel meer nodes nodig zijn.
Waarschijnlijk simpel vraagje maar kan ik simpelweg een LoRa node kopen, die op mijn dak hangen en daarmee het netwerk helpen zonder dat ik er daarna nog veel aan moet doen afgezien van af en toe een software update? (Of liefst auto update als het kan
Grappig, ik heb precies dezelfde vraag. Ik zit in Rotterdam-Zuid en woon in een flat van 23 verdiepingen en ik zou er een op het dak kunnen plaatsen. Ik zit in het bestuur van de VvE, dus ik heb toegang tot het dak. Bovenop de liftmachinekamer zou een mooie plek zijn. Ik ben benieuwd of een autonome unit met accu's en zonnepaneel haalbaar is.Vliegvlug schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:09:
Waarschijnlijk simpel vraagje maar kan ik simpelweg een LoRa node kopen, die op mijn dak hangen en daarmee het netwerk helpen zonder dat ik er daarna nog veel aan moet doen afgezien van af en toe een software update? (Of liefst auto update als het kan)
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Kort antwoord: ja, precies dat kan, en het is zelfs de meest waardevolle manier om mee te doen.
Een node die alleen maar staat te relayen heet een repeater (MeshCore) of router (Meshtastic). Die heeft geen telefoon, geen wifi en geen internet nodig. Je hangt hem op, zet eenmalig de regio en de rol goed, en verder doet hij zijn werk. Juist die vaste, hooggeplaatste nodes maken het netwerk, veel meer dan de handhelds.
Aanrader qua hardware: SenseCAP Solar Node P1 van Seeed
Dat is de kant en klare variant van wat mensen anders zelf in elkaar knutselen met een bouwpakketje en een waterdichte kast.
Reken met antenne en wat montagemateriaal op 150 tot 200 euro all in. De meegeleverde 2dBi sprietantenne werkt, maar een 5 of 6 dBi collineaire glasvezelantenne voor 868 scheelt echt. Let op: de aansluiting op de node is RP-SMA, dus koop je pigtail daarop af. In de beugel zitten al gaten voorgeboord voor een N-connector.
Documentatie staat op de Seeed wiki: wiki.seeedstudio.com/meshtastic_solar_node
Ik draai dit zelf ook
Ik heb twee repeaters op MeshCore hangen, NL-UTG-KRT-REP01 en NL-UTG-KRT-REP02, en dat is precies het "ophangen en vergeten" verhaal waar jullie naar vragen.
Het zijn allebei solar nodes. Volledig autonoom op zonnepaneel met 18650 cellen, zonder netstroom en zonder netwerkverbinding. Ze hebben geen telefoon nodig en doen niets anders dan pakketjes van andere nodes horen en doorzetten. Ik hoef er letterlijk niet meer bij te komen. Twee in plaats van een is bewust: ze staan op verschillende plekken en dekken dus verschillende kanten op, en als er eentje uitvalt valt het gat niet meteen. Dat is ook wat een mesh hoort te doen, niet afhankelijk zijn van een enkel punt.
Wat me daarbij is opgevallen:
Onderhoud en updates
Auto-update bestaat niet, en dat is maar goed ook. Firmware update je zelf via USB of via Bluetooth met de app. In de praktijk: hang hem op, laat hem staan, en pak hem er hooguit een of twee keer per jaar bij.
@mphilipp, over die flat van 23 verdiepingen
Dat is precies het soort locatie waar het netwerk om zit te springen. Hoogte en vrij zicht zijn bij LoRa vrijwel alles. Een autonome unit met accu's en paneel is daar zeker haalbaar. Wel een paar dingen om vooraf te regelen:
Kortom: 120 euro, een middag op het dak, en daarna jaren niets. Doen.
Een node die alleen maar staat te relayen heet een repeater (MeshCore) of router (Meshtastic). Die heeft geen telefoon, geen wifi en geen internet nodig. Je hangt hem op, zet eenmalig de regio en de rol goed, en verder doet hij zijn werk. Juist die vaste, hooggeplaatste nodes maken het netwerk, veel meer dan de handhelds.
Dat is de kant en klare variant van wat mensen anders zelf in elkaar knutselen met een bouwpakketje en een waterdichte kast.
- 5W zonnepaneel, IPX5 behuizing, montagebeugel voor een paal zit erbij
- XIAO nRF52840 Plus met Wio SX1262, dus zuinig en geschikt voor 868 MHz
- De P1 heeft lege slots voor vier 18650 cellen, de P1-Pro komt met vier 3350mAh cellen plus GPS
- Prijzen liggen rond de 95 euro voor de P1 en rond de 120 euro voor de P1-Pro
Reken met antenne en wat montagemateriaal op 150 tot 200 euro all in. De meegeleverde 2dBi sprietantenne werkt, maar een 5 of 6 dBi collineaire glasvezelantenne voor 868 scheelt echt. Let op: de aansluiting op de node is RP-SMA, dus koop je pigtail daarop af. In de beugel zitten al gaten voorgeboord voor een N-connector.
Ik draai dit zelf ook
Ik heb twee repeaters op MeshCore hangen, NL-UTG-KRT-REP01 en NL-UTG-KRT-REP02, en dat is precies het "ophangen en vergeten" verhaal waar jullie naar vragen.
Het zijn allebei solar nodes. Volledig autonoom op zonnepaneel met 18650 cellen, zonder netstroom en zonder netwerkverbinding. Ze hebben geen telefoon nodig en doen niets anders dan pakketjes van andere nodes horen en doorzetten. Ik hoef er letterlijk niet meer bij te komen. Twee in plaats van een is bewust: ze staan op verschillende plekken en dekken dus verschillende kanten op, en als er eentje uitvalt valt het gat niet meteen. Dat is ook wat een mesh hoort te doen, niet afhankelijk zijn van een enkel punt.
Wat me daarbij is opgevallen:
- Hoogte en vrij zicht doen meer voor je bereik dan welke firmwaretweak dan ook. Een meter of twee hoger scheelt vaak meer dan een duurdere antenne.
- Zet het paneel steil en niet plat, anders blijft er water op staan en vang je in de winter vrijwel niets.
- Vervang de meegeleverde sprietantenne. Dat is de goedkoopste upgrade met het grootste effect.
Onderhoud en updates
Auto-update bestaat niet, en dat is maar goed ook. Firmware update je zelf via USB of via Bluetooth met de app. In de praktijk: hang hem op, laat hem staan, en pak hem er hooguit een of twee keer per jaar bij.
Dat is precies het soort locatie waar het netwerk om zit te springen. Hoogte en vrij zicht zijn bij LoRa vrijwel alles. Een autonome unit met accu's en paneel is daar zeker haalbaar. Wel een paar dingen om vooraf te regelen:
- Bliksem. Je hangt iets op het hoogste punt van een hoog gebouw. Kijk of er een bliksemafleiderinstallatie is en zorg dat je node binnen de beschermingszone valt, dus lager dan de opvangpin. Dit is ook meteen het punt waarop je de VvE netjes wilt informeren.
- Wat er al op dat dak staat. Op zulke flats hangen vaak GSM- of C2000-antennes. Houd afstand, want een sterke zender vlak naast je ontvanger drukt je gevoeligheid weg of sloopt in het ergste geval je frontend.
- Windbelasting. RVS spanbanden, en van tevoren passen op de paal die je gebruikt.
- Netwerkhygiëne. Op een extreem hoge locatie hoor je alles. In Meshtastic kan een router op zo'n plek het netwerk juist dichtslibben als er meerdere van zulke nodes zijn. MeshCore gaat daar netter mee om en is in Nederland op dit moment ook de actievere kant voor repeaters. Voor jouw locatie zou ik daarom MeshCore als repeater doen.
Goed verhaal 👍SlideR NL schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:52:
Kort antwoord: ja, precies dat kan, en het is zelfs de meest waardevolle manier om mee te doen.
Dat is de kant en klare variant van wat mensen anders zelf in elkaar knutselen met een bouwpakketje en een waterdichte kast.Neem gewoon de Pro. Voor die 25 euro verschil krijg je vier fatsoenlijke cellen die je los al bijna niet zo goedkoop koopt. Er is ook een P1-Pro variant die af fabriek met MeshCore firmware komt in plaats van Meshtastic, handig als je die kant op wilt.
- 5W zonnepaneel, IPX5 behuizing, montagebeugel voor een paal zit erbij
- XIAO nRF52840 Plus met Wio SX1262, dus zuinig en geschikt voor 868 MHz
- De P1 heeft lege slots voor vier 18650 cellen, de P1-Pro komt met vier 3350mAh cellen plus GPS
- Prijzen liggen rond de 95 euro voor de P1 en rond de 120 euro voor de P1-Pro
Ik draai dit zelf ook
Wat me daarbij is opgevallen:Daarnaast heb ik een paar companions, de nodes die je aan je telefoon koppelt om zelf berichten te sturen: een Seeed T1000-E en een Wio Tracker L1 Pro. De T1000-E is een klein kaartformaat kastje dat je in je jaszak of op je rugzak hebt, ideaal om mee te nemen. De L1 Pro heeft een schermpje en een grotere accu, wat handig is als je zonder telefoon wilt kunnen zien wat er binnenkomt. Die zijn niet nodig om het netwerk te helpen, daar is die repeater voor, maar het is wel leuk om zelf te gebruiken wat je met die repeater mogelijk maakt.
- Hoogte en vrij zicht doen meer voor je bereik dan welke firmwaretweak dan ook. Een meter of twee hoger scheelt vaak meer dan een duurdere antenne.
- Zet het paneel steil en niet plat, anders blijft er water op staan en vang je in de winter vrijwel niets.
- Vervang de meegeleverde sprietantenne. Dat is de goedkoopste upgrade met het grootste effect.
Onderhoud en updates
Dat is precies het soort locatie waar het netwerk om zit te springen. Hoogte en vrij zicht zijn bij LoRa vrijwel alles. Een autonome unit met accu's en paneel is daar zeker haalbaar. Wel een paar dingen om vooraf te regelen:Verder geldt in EU868 een duty cycle van 10 procent, dus je node houdt zichzelf sowieso in.
- Bliksem. Je hangt iets op het hoogste punt van een hoog gebouw. Kijk of er een bliksemafleiderinstallatie is en zorg dat je node binnen de beschermingszone valt, dus lager dan de opvangpin. Dit is ook meteen het punt waarop je de VvE netjes wilt informeren.
- Wat er al op dat dak staat. Op zulke flats hangen vaak GSM- of C2000-antennes. Houd afstand, want een sterke zender vlak naast je ontvanger drukt je gevoeligheid weg of sloopt in het ergste geval je frontend.
- Windbelasting. RVS spanbanden, en van tevoren passen op de paal die je gebruikt.
- Netwerkhygiëne. Op een extreem hoge locatie hoor je alles. In Meshtastic kan een router op zo'n plek het netwerk juist dichtslibben als er meerdere van zulke nodes zijn. MeshCore gaat daar netter mee om en is in Nederland op dit moment ook de actievere kant voor repeaters. Voor jouw locatie zou ik daarom MeshCore als repeater doen.
Met als toevoeging dat je ook nog 1 (of 2) cavity filters kan plaatsen als je naast een telecom antenne plaatst. De outdoor rated kan ik niet vinden, er is wel 1 uit Duitsland voor een schappelijke prijs maar die moet je in een enclosure plaatsen. Gewoon een p1 pro is makkelijker.
Verder, er zijn ook situaties in de steden die al veel repeaters hebben. Maar een nieuwe hoge is meestal wel wenselijk.
Je kan ook iemand vragen of ie je een berichtje stuurt als je wat moet doen qua updates. Of dat die het beheer voor je kan doen.
Nu lees ik o.a. dat mensen voor bijv een festival (dus lokatie zonder repeater of router) eerder naar Meshtastic grijpen dan Meshcore. Iemand enig idee waarom? Ik weet dat clients op Meshtastic ook berichten relayen, maar dit kan je volgens mij ook op de clients van Meshcore instellen.
Ik denk, mijn aanname, dat bij meshtastic het gewoon default is dat elk device alles doorstuurt en met MeshCore moet je dat echt instellen. Moet je ook allemaal doen, anders kun je elkaar niet horen. (Dat dacht ik uit m’n hoofd, omdat je andere netwerk instellingen gebruikt)(?)
Als je allemaal in range bent van elkaar werkt het ook gewoon met de standaard meshcore instellingen hoor. Maar als 2 partijen net uit range zijn, met iemand er tussen die het bericht zou kunnen doorgeven, dan helpt die instelling wel.SlideR NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:23:
Ik denk, mijn aanname, dat bij meshtastic het gewoon default is dat elk device alles doorstuurt en met MeshCore moet je dat echt instellen. Moet je ook allemaal doen, anders kun je elkaar niet horen. (Dat dacht ik uit m’n hoofd, omdat je andere netwerk instellingen gebruikt)(?)
Het idee is dat je normaal gezien geen clients die suboptimaal bij de grond geplaatst zijn berichten wil laten herhalen. Bij meshtastic doen ze dat wel, omdat ze uit gaan van kleine meshes als default. Bij meshcore doen ze het niet, want ze gaan uit van grote meshes met veel congestie.
Verder heb je bij beide technieken geen ontvangstbevestiging op groepsberichten. En bij meshcore alleen wel bij directe privé berichten.
Mooi, goede info, daar kan ik wat mee. Uiteraard is er bliksembeveiliging aanwezig. Ik zal eens kijken waar die sprieten precies zitten. Goede tip, ik had er niet aan gedacht.SlideR NL schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:52:
Op ons dak staan geen GSM antennes; die hangen allemaal aan de Maassilo (daar zit ik naast) en wij zijn hoger. Wij zijn in de directe omgeving de hoogste flat. Verderop, aan de Maas, heb je dan nog wel De Rotterdam, maar dat is een paar km verder. Ik zal eens goed op de kaart kijken of er toevallig nog iets in de buurt is, maar ik betwijfel het. Pas bij Zuidplein heb je weer wat hoogbouw. Misschien komt er over een paar jaar een hele hoge toren bij Rijnhaven, maar dan zit je ook alweer 2km verder denk ik. En dat is dan maar één torentje.
Ik ga hier eens mee aan de gang. Bedankt!
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Mwa, ik denk dat je wel behoorlijk wat storing gaat krijgen van die GSM antennes dan.mphilipp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Mooi, goede info, daar kan ik wat mee. Uiteraard is er bliksembeveiliging aanwezig. Ik zal eens kijken waar die sprieten precies zitten. Goede tip, ik had er niet aan gedacht.
Op ons dak staan geen GSM antennes; die hangen allemaal aan de Maassilo (daar zit ik naast) en wij zijn hoger. Wij zijn in de directe omgeving de hoogste flat. Verderop, aan de Maas, heb je dan nog wel De Rotterdam, maar dat is een paar km verder. Ik zal eens goed op de kaart kijken of er toevallig nog iets in de buurt is, maar ik betwijfel het. Pas bij Zuidplein heb je weer wat hoogbouw. Misschien komt er over een paar jaar een hele hoge toren bij Rijnhaven, maar dan zit je ook alweer 2km verder denk ik. En dat is dan maar één torentje.
Ik ga hier eens mee aan de gang. Bedankt!
De goedkoopste goede cavity filter die ik ken is deze: https://shop.sysmocom.de/...igFox-Helium/cf866.5-kt30 Maar die is niet outdoor rated. Dus die moet je eigenlijk in een kast plaatsen.
Acasom had een outdoor rated variant, maar de website is offline. Archive link.
Vrijwel alles wat er niet uit ziet als een doosje met allemaal schroeven/bouten er op is een SAW filter. Die werken ook, maar hebben een maximaal zendvermogen. Ze zijn wel een stuk goedkoper.
Qua effectiviteit, ik ken iemand die met 2 cavity filters achter elkaar een net zo lage noise floor had naast een 5G zender als in het open veld. Maar dat is wel een extreem voorbeeld natuurlijk.
Je kan natuurlijk ook gewoon eerst de node plaatsen en kijken wat hij doet. De noise floor zit bij mij zo rond de -115dbm.
[ Voor 3% gewijzigd door rescla op 11-08-2026 10:51 ]
Ik heb dezelfde repeater, enige aanbeveling vwb antenne?<knip>
</knip>
Populaire optie is kalkan. Die hebben ze tuned en niet tuned, denk dat je gewoon wel tuned wil hebben.htca schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:51:
[...]
Ik heb dezelfde repeater, enige aanbeveling vwb antenne?
Ik heb zelf deze op het dak: https://vinnant.sk/store/product/col8685-su
McGill antennes zijn ook goed: https://www.mcgillmicrowave.com/6-dbi-tuned-antenna-eu-868/
LongAP wordt door DTIS/skylab gebruikt: https://www.skylabiot.com...gap-6-dbi-868-mhz-antenne
Over het algemeen is 6dbi de meest nuttige antenne gain, maar in sommige situaties ga je die dan niet goed ontvangen direct onder de antenne vanwege het paraplueffect. In dat geval kan een 3dbi beter zijn, of als je in een gebied zit met veel repeaters.
Hoger dan 6dbi kan, maar dan heb je dicht bij de repeater vaak slecht ontvangst. Maar als de focus is om lange afstanden te overbruggen dan kan het nuttig zijn. Hou er wel rekening mee dat het lange antennes zijn, een "echte" 9dbi collinear is sowieso langer dan een meter.
[edit] Er was een antenne meetparty een tijdje terug, resultaten zijn hier te vinden: https://docs.google.com/s...i_fGEqK0/edit?gid=0#gid=0
[ Voor 8% gewijzigd door rescla op 11-08-2026 11:07 ]
We gaan het zien. Er zijn nog wel meer hier in de buurt. Ik zit natuurlijk niet op het plattelandrescla schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:49:
[...]
Mwa, ik denk dat je wel behoorlijk wat storing gaat krijgen van die GSM antennes dan.
Maar eerst maar eens beginnen en dan zien we wel wat de problemen zijn.
@SlideR NL Dank voor de uitgebreide reactie! 
Die sensecap solar node p1-pro ziet er goed uit maar is zo’n betere antenne echt een noodzaak?
Want ik zag dat die flink groter zijn wat de WAF een uitdaging maakt en ook nog eens erg prijzig.
Met de standaard antenne plaatsen lijkt me dan altijd nog beter dan niets!
Maar als ik het beter kan laten hoor ik dat graag, want zou zonde zijn iets op te hangen wat toch geen nut heeft.
Waar is die GPS van de Pro eigenlijk voor, puur voor tijdsynchronisatie of wordt daarmee ook continu je locatie gedeeld?
Die sensecap solar node p1-pro ziet er goed uit maar is zo’n betere antenne echt een noodzaak?
Want ik zag dat die flink groter zijn wat de WAF een uitdaging maakt en ook nog eens erg prijzig.
Maar als ik het beter kan laten hoor ik dat graag, want zou zonde zijn iets op te hangen wat toch geen nut heeft.
Waar is die GPS van de Pro eigenlijk voor, puur voor tijdsynchronisatie of wordt daarmee ook continu je locatie gedeeld?
Nu ben ik ook een SenseCAP Solar Node P1-Pro aan het overwegen. De node komt op mijn dakkapel te staan. In de tuin wil ik dan ook gebruik maken van deze node een 3dB antenne lijkt mij daarom handig. Ik twijfel of ik een extra antenne nodig heb op de antenne die bij de node zit en zo ja of deze dan een goede verbetering is tov de standaard antenne. In mijn woonwijk zijn op 2-3 km meerdere nodes dus het gaat vooral om het versterken van de omgeving.rescla schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:01:
[...]
Over het algemeen is 6dbi de meest nuttige antenne gain, maar in sommige situaties ga je die dan niet goed ontvangen direct onder de antenne vanwege het paraplueffect. In dat geval kan een 3dbi beter zijn, of als je in een gebied zit met veel repeaters.
Kan iemand van jullie mij over de antenne adviseren? Alvast bedankt.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
@Impossibl3 nee dat is geen goede antenne want ook geschikt voor de Amerikaanse frequenties. Dat wil je niet.
Edit, probeer eerst de standaard antenne.
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 11-08-2026 19:44 ]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Maar de antenne is 860 tot 930. 860 is de EU frequentie. Als ik naar de node kijk heeft die ook een SX1262 chip Wio-SX1262 (Semtch SX1262, TXOP=22dBm@862-930MHz). Dat zou betekenen dat deze node (ondanks uit Duits pakhuis) ook niet geschikt is.franssie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:43:
@Impossibl3 nee dat is geen goede antenne want ook geschikt voor de Amerikaanse frequenties. Dat wil je niet.
Wat de node kan moduleren staat los van wat de antenne als resonantie frequentie heeft. Je wil een antenne die resoneert op een EU frequentie. Antennes zijn als gitaarsnaren, het geeft volume of niet.Impossibl3 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:49:
[...]
Maar de antenne is 860 tot 930. 860 is de EU frequentie. Als ik naar de node kijk heeft die ook een SX1262 chip Wio-SX1262 (Semtch SX1262, TXOP=22dBm@862-930MHz). Dat zou betekenen dat deze node (ondanks uit Duits pakhuis) ook niet geschikt is.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Ik heb zelf deze versie gekocht met andere antenne en coax kabel: https://www.skylabiot.com...longap-3-dbi-outdoor-coax
Ik heb vrij lang met de standaard antenne gedraaid op het dak. Werkt prima. Ik zie/zag wel iets verschil, maar niet de investering waard zeg maar, als het je alleen om range gaat.Vliegvlug schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:06:
@SlideR NL Dank voor de uitgebreide reactie!
Maar als ik het beter kan laten hoor ik dat graag, want zou zonde zijn iets op te hangen wat toch geen nut heeft.![]()
Zo'n fiber antenne is wel een stuk robuuster, en heeft over het algemeen ook een betere selectiviteit voor de gewenste frequentie. Of dat invloed heeft is afhankelijk van je noise floor.
Antennes meten/tunen is overigens een kunstvorm. Over het algemeen kan je zeggen dat antennes die voor 1 frequentie geschikt zijn beter presteren dan antennes die voor een brede range geschikt zijn. Er zijn wel antennes met "traps" die redelijk goed zijn in meerdere banden, maar die komen voor lora weinig voor. Ik ben overigens zeker geen antenne expert.
Voor bescherming van de connectors tegen water heb ik wel elektratape, daarna zelf vulkaniserende tape en daarover weer elektratape gebruikt. De N connectors zijn overigens vaak wel "waterdicht" van zichzelf. Maar ik had er niet zo veel vertrouwen in.
Kijk, dat klinkt goedrescla schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Ik heb vrij lang met de standaard antenne gedraaid op het dak. Werkt prima.
Wat maakt het naast de extra range dan wel de investering waard? Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je juist dat het enkel de investering waard als je puur voor maximale range gaat?Ik zie/zag wel iets verschil, maar niet de investering waard zeg maar, als het je alleen om range gaat.
Dat wordt me wat te technisch met noise floor en zo. Maar mocht de antenne het na een tijd begeven kan ik dan altijd nog kijken naar iets anders.Zo'n fiber antenne is wel een stuk robuuster, en heeft over het algemeen ook een betere selectiviteit voor de gewenste frequentie. Of dat invloed heeft is afhankelijk van je noise floor.
Ik kwam al “EU 868 tuned” antennes tegen bij mijn korte zoektocht dus ik ga er vanuit dat je daarop doelt.Antennes meten/tunen is overigens een kunstvorm. Over het algemeen kan je zeggen dat antennes die voor 1 frequentie geschikt zijn beter presteren dan antennes die voor een brede range geschikt zijn. Er zijn wel antennes met "traps" die redelijk goed zijn in meerdere banden, maar die komen voor lora weinig voor. Ik ben overigens zeker geen antenne expert.
Als het bedoeld is voor buiten zou dat toch moeten volstaan zou je zeggen.Voor bescherming van de connectors tegen water heb ik wel elektratape, daarna zelf vulkaniserende tape en daarover weer elektratape gebruikt. De N connectors zijn overigens vaak wel "waterdicht" van zichzelf. Maar ik had er niet zo veel vertrouwen in.
Vraag me bij die elektratape zelf af of dat het niet erger maakt, dat dat door weersinvloeden open gaat staan en er dan juist water tussen blijft zitten waar het zonder die tape allang weg zou zijn.
Vulkaniserende tape zou ik wel meer vertrouwen in hebben.
Dank, dat ziet er interessant uit, maar iets langere antenne en de prijs is ook niet gek!SlideR NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:25:
Ik heb zelf deze versie gekocht met andere antenne en coax kabel: https://www.skylabiot.com...longap-3-dbi-outdoor-coax
Ik heb verschillende antennes gekocht om ze een beetje uit te kunnen proberen. Wat het verschil is tussen de stock en collinear antennes. Maar dat heb ik voornamelijk gedaan toen ik de P1 solar nog niet had, en ik overal nog goed bij kon (op de eerste verdieping). De P1 solar staat op het dak, dan moet ik voor klimmen.Vliegvlug schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:55:
[...]
Wat maakt het naast de extra range dan wel de investering waard? Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je juist dat het enkel de investering waard als je puur voor maximale range gaat?
[...]
Mijn ervaring is dat de verplaatsing naar het dak de range van ongeveer 100m in de bebouwing naar 500m in de bebouwing heeft verbeterd. Misschien dat de switch naar de 6dbi voor ongeveer 100m extra range heeft gezorgd of zo, maar niet veel meer
Hoge nodes op verre afstand kan ik met een companion met mini spriet ook al ontvangen, alleen wat ik verzend kwam natuurlijk nooit aan. Een hogere zendkracht helpt daarbij, ofwel door harder te zenden of het verzonden vermogen beter te richten. Beide is overigens niet helemaal legaal, de wetgeving gaat over 25mW500mW e.r.p. Dat gaat dan dus over de zendkracht van een half-wave dipool equivalent, en gaat dus over de maximale zendkracht in een bepaalde richting. Als je dus een hoge dbi antenne hebt, wordt de e.r.p hoger. Dus moet je afhankelijk van hoeveel verliezen je hebt eigenlijk, waarschijnlijk, je zendkracht naar beneden bijstellen om binnen de e.r.p limiet te blijven. Maar er zijn weinig mensen die het doen.
Als je het marginale voordeel van een hogere dbi antenne afzet tegen het voordeel van het hoger plaatsen van de antenne, kan ik alleen maar concluderen dat de gebruikte antenne weinig uitmaakt.
Maar, in de begindagen, heb ik ook een 9dbi sectorantenne (gericht, beetje zoals een yagi) met versterker gebruikt om goed en betrouwbaar met Groningen te kunnen babbelen. Want dat was zowat de enige node die ik kon ontvangen. Dus in sommige edge cases kan het wel een oplossing zijn.
Wat me aan de 'standaard' antenne tegen stond is dat het niet echt een outdoor rated antenne is. Bij het deel wat buigt zie je de antennekabel zitten. Daar zit natuurlijk wel wat isolatie omheen, maar hoe lang dat goed blijft is de vraag. En de verbinding met de connector zal ook wel niet helemaal waterdicht zijn. Maar als je goed bij de antenne kan kan je hem altijd later vervangen.
Heel kort, je hebt rssi, dat is de sterkte van het signaal dat je ontvangt. Dit is simpelweg het voltage dat je ontvangt. SNR is de relatie van het signaal ten opzichte van de achtergrond rssi. Dus dat is effectief hoeveel sterker het signaal is dan de ruis of andere signalen. Versterkers verhogen de rssi, maar verlagen over het algemeen de SNR. Maar je kan het wel gebruiken om het verlies van een filter te compenseren, waardoor je in combinatie mogelijk een hogere SNR kan krijgen. Sommige bordjes hebben een low noise amplifier ingebouwd, sommige niet. De P1 pro bijvoorbeeld niet.Dat wordt me wat te technisch met noise floor en zo. Maar mocht de antenne het na een tijd begeven kan ik dan altijd nog kijken naar iets anders.
In de app zie je beide waardes, rssi en SNR. Als je signalen ziet met een rsi die groen is, en een SNR die rood is, heb je waarschijnlijk last van veel storend signaal, en kan je meer ontvangen als je filtering toepast (met een filter of soms een betere antenne). Dat is dan voor ontvangen signalen, bij het verzenden maakt het niet uit. Dan is de rssi van de ontvanger afhankelijk van hoe hard jij zend, en de SNR van de ontvanger is afhankelijk van de andere signalen die de ontvanger ontvangt.
Ja. Over het algemeen gaat dat om het doormeten van de antenne en evt. inkorten/verlengen afhankelijk van de meting.Ik kwam al “EU 868 tuned” antennes tegen bij mijn korte zoektocht dus ik ga er vanuit dat je daarop doelt.
Je hebt "waterdicht" en waterdicht natuurlijk. Maar zoals gezegd, ik heb weinig ervaring. Dat verhaal over de vulkaniserende tape heb ik van een zendammateur. Die gaf aan dat je het met elektratape moet doen, omdat de vulkaniserende tape in de connector gaat zitten. Dus als je hem weer los wil maken gaat dat niet zo lekker. Dus eerst elektratape, dan vulkaniserende tape eroverheen, en daaroverheen weer elektratape voor de afwerking. Zelfvulkaniserende tape plakt namelijk nogal, dus er gaat allemaal rommel aan zitten, en dat is optisch niet zo mooi.Als het bedoeld is voor buiten zou dat toch moeten volstaan zou je zeggen.
Vraag me bij die elektratape zelf af of dat het niet erger maakt, dat dat door weersinvloeden open gaat staan en er dan juist water tussen blijft zitten waar het zonder die tape allang weg zou zijn.
Vulkaniserende tape zou ik wel meer vertrouwen in hebben.
Dank voor je uitgebreide post, dat verhaal over die tape klinkt zo ook wel logischer.rescla schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
Mijn ervaring is dat de verplaatsing naar het dak de range van ongeveer 100m in de bebouwing naar 500m in de bebouwing heeft verbeterd. Misschien dat de switch naar de 6dbi voor ongeveer 100m extra range heeft gezorgd of zo, maar niet veel meer
Even inzoomend op je bovenstaande stukje over de range, ik had niet verwacht dat het bereik van een node zo gering zou zijn eigenlijk.
Als ik nu op https://meshmap.net/ kijk voor Meshtastic nodes is de dichtstbijzijnde node bij mij een paar kilometer weg.
Voor Meshcore heb ik op https://meshcore.co.uk/map.html https://map.meshcore.io/ gekeken en daar is de dichtstbijzijnde node dichterbij, namelijk een ruime 800m. Maar hij staat vreemd genoeg wel midden in een meer getekend
Heeft het plaatsen van een LoRa node bij mij dan überhaupt wel zin?
Want er zit geen enkele andere node binnen bereik, dus dan doe ik het enkel voor de paar mobiele LoRa devices die af een toe eens langskomen zetten. En aangezien ik niet aan een doorgaande weg zit maar een waar je enkel komt als je in dat deel van de wijk moet zijn verwacht ik niet veel aanloop eigenlijk.
Je kan zelf je locatie van de node opgeven. Veel zetten het net naast de echte locatie zodat die enigszins privé blijft.Vliegvlug schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
Als ik nu op https://meshmap.net/ kijk voor Meshtastic nodes is de dichtstbijzijnde node bij mij een paar kilometer weg.
Voor Meshcore heb ik op https://meshcore.co.uk/map.html gekeken en daar is de dichtstbijzijnde node dichterbij, namelijk een ruime 800m. Maar hij staat vreemd genoeg wel midden in een meer getekendwat me vreemd lijkt dus ik weet niet hoe accuraat zo’n map is.
Heeft het plaatsen van een LoRa node bij mij dan überhaupt wel zin?
Want er zit geen enkele andere node binnen bereik, dus dan doe ik het enkel voor de paar mobiele LoRa devices die af een toe eens langskomen zetten. En aangezien ik niet aan een doorgaande weg zit maar een waar je enkel komt als je in dat deel van de wijk moet zijn verwacht ik niet veel aanloop eigenlijk.
Wat betreft je omgeving. Juist in een gebied met weinig nodes is een extra node handig dan bereid je het netwerk uit. Thuis zit ik op 1-1,5km van een node en werkt alles prima met mijn ESP32 met SX1262 chip. Op de camping zit ik verder en ontvang ik wel maar kan ik zeer beperkt zenden. Die node zit op een grotere afstand. Of je nu langs een doodlopende straat zit of een rijksweg dat maakt niet uit. Je node zend "in het rond" uit niet langs bestaande infrastructuur
De range is erg afhankelijk van de situatie. De geschetste range die ik aanhaal a 500m is tussen repeater en node, waarbij de node ergens in een auto ligt of in een broekzak zit. Realistische scenario's, maar natuurlijk verre van ideaal. Met vrij zicht is het natuurlijk een stuk beter, daar is mijn max naar een companion op de grond 14km.Vliegvlug schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
Dank voor je uitgebreide post, dat verhaal over die tape klinkt zo ook wel logischer.
Even inzoomend op je bovenstaande stukje over de range, ik had niet verwacht dat het bereik van een node zo gering zou zijn eigenlijk.![]()
Voor Meshcore heb ik op https://meshcore.co.uk/map.html gekeken en daar is de dichtstbijzijnde node dichterbij, namelijk een ruime 800m. Maar hij staat vreemd genoeg wel midden in een meer getekendwat me vreemd lijkt dus ik weet niet hoe accuraat zo’n map is.
Heeft het plaatsen van een node bij mij dan überhaupt wel zin?
De .co.uk site is van voor de split, de "officiele" is nu .io. De locaties op de kaart die je ziet bij https://meshcore.io/map zijn door de gebruiker opgegeven, danwel automatisch via de app geüpload. Maar in dat geval is de GPS locatie in nauwkeurigheid beperkt. Je ziet dus alleen nodes op een "virtueel grid" omdat hij dan de exacte locatie afrond.
Voor coverage kaarten gebruik ik meestal https://nl.meshmapper.net (een andere site dan meshmap), verder is er ook de https://cornmeister.nl/#/map kaart. De locaties van beide zijn de locaties die de node in de advert meestuurt.
Als je het hebt over range tussen repeaters is het een heel ander verhaal. Zonder "condities" haal ik 47km met vrij zicht. Op bepaalde momenten van de dag zijn er atmosferische condities die het signaal nog verder krijgen, dan kan ik soms wel verder dan 100km ontvangen. Het gaat daar vooral om hoogte en vrij zicht. Je kan deze tool proberen en daar de locatie van de repeater (met een geschatte hoogte) en je eigen repeater inzetten en kijken wat daar als resultaat uit komt.
Los daarvan is een repeater op een locatie waar er geen verbinding is nog steeds nuttig. "Build it and they will come". Als iedereen naar de kaart kijkt, ziet dat er geen repeater is, en dus zelf geen repeater gaat plaatsen, heb je nooit coverage
Ah, oké. Wat is het gevaar van de precieze locatie opgeven eigenlijk?Impossibl3 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:37:
[...]
Je kan zelf je locatie van de node opgeven. Veel zetten het net naast de echte locatie zodat die enigszins privé blijft.
Ik ben ook van de privacy en daar zeer terughoudend in vandaar ook mijn eerdere vraag of de p1-pro zijn ingebouwde GPS enkel gebruikt voor tijdsynchronisatie of dat je daarmee altijd de precieze locatie van je node doorstuurt?
Die afstand klinkt al een stuk beter! In dat geval kan ik denk ik het best voor meshcorekan gaan, dan zit er tenminste nog een andere node die ik kan bereiken in de buurtWat betreft je omgeving. Juist in een gebied met weinig nodes is een extra node handig dan bereid je het netwerk uit. Thuis zit ik op 1-1,5km van een node en werkt alles prima met mijn ESP32 met SX1262 chip.
Ik had me nog niet in meshtastic vs meshcore verdiept maar als ik nu die twee kaartjes naast elkaar leg waarbij ik nu een rechthoek van grofweg 25Km breed en 10Km hoog open heb staan zijn er van Meshtastic maar twee nodes aanwezig en van Meshcore tientallen.
Om dan toch voor Meshtastic te gaan voelt een beetje als trekken aan een dood paard.
Ik dacht dat de frequentieband die in Nederland de "standaard" is voor MeshCore nog net binnen de 869.4 - 869.65 MHz valt. Als ik dit document van de EU mag geloven, mag daar vanaf 1 januari 2020 met 500 mW e.r.p. gezonden worden met een duty cycle van <= 10%.rescla schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
Een hogere zendkracht helpt daarbij, ofwel door harder te zenden of het verzonden vermogen beter te richten. Beide is overigens niet helemaal legaal, de wetgeving gaat over 25mW e.r.p.
Die 25 mW geldt overigens wel voor andere banden in/rondom 868 MHz, maar daar is de duty cycle vaak ook een stuk beperkter (<=1% of zelfs <=0.1%).
[ Voor 11% gewijzigd door itavero op 12-08-2026 10:10 ]
Excuus, idd 500mW e.r.p. inderdaad. https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2021-12-15itavero schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Ik dacht dat de frequentieband die in Nederland de "standaard" is voor MeshCore nog net binnen de 869.4 - 869.65 MHz valt. Als ik dit document van de EU mag geloven, mag daar vanaf 1 januari 2020 met 500 mW e.r.p. gezonden worden met een duty cycle van <= 10%.
Privacy idd.Vliegvlug schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:58:
[...]
Ah, oké. Wat is het gevaar van de precieze locatie opgeven eigenlijk?
Ik ben ook van de privacy en daar zeer terughoudend in vandaar ook mijn eerdere vraag of de p1-pro zijn ingebouwde GPS enkel gebruikt voor tijdsynchronisatie of dat je daarmee altijd de precieze locatie van je node doorstuurt?
[...]
Die afstand klinkt al een stuk beter! In dat geval kan ik denk ik het best voor meshcorekan gaan, dan zit er tenminste nog een andere node die ik kan bereiken in de buurt
Standaard staat gps uit, en wordt gps niet gebruikt voor de locatie: https://docs.meshcore.io/...nge-the-gps-advert-policy
Je kan gps aanzetten, en de "gps advert" op "prefs" laten staan, dan kan je zelf de locatie kiezen en heb je toch de GPS tijd. Als je GPS uit hebt staan wordt de klok bij elke restart weer gereset, dan moet je eerst weer met de app verbinding maken om de tijd te syncen, en dat is onhandig.
[ Voor 14% gewijzigd door rescla op 12-08-2026 10:22 ]
Meshcore is op veel plekken in Nederland het meest populair tegenwoordig. Je hebt wel nog de SF7 en SF8 split. Die 2 instellingen zijn niet compatibel met elkaar, sommige regio's hebben nog SF8 maar dat is niet landelijk dekkend. Wel heb je dan verbinding met het buitenland, die zitten (nog) op SF8. Dus in de grensregio's is het vooral populair.Vliegvlug schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:58:
[...]
Ah, oké. Wat is het gevaar van de precieze locatie opgeven eigenlijk?
[...]
Ik had me nog niet in meshtastic vs meshcore verdiept maar als ik nu die twee kaartjes naast elkaar leg waarbij ik nu een rechthoek van grofweg 25Km breed en 10Km hoog open heb staan zijn er van Meshtastic maar twee nodes aanwezig en van Meshcore tientallen.
Om dan toch voor Meshtastic te gaan voelt een beetje als trekken aan een dood paard.
Er zijn ook wat nodes die pakketten doorsluizen tussen SF8 en SF7, of die packets via het internet doorsturen en en weer uitzenden waardoor die split niet heel strict is. Maar dat zijn uitzonderingen.
Ik merk dat ik helemaal niet in het jargon zit. Ik dacht dat een node zo’n vast opgestelde verzender/ontvanger was maar haal uit jouw tekst dat dat juist de mobiele devices zijn en wat ik dacht dat een node was dus een repeater. Ik zie dat dat op de meshcore map ook als type wordt vermeld. Om de meshmap staat er enkel “client” bij de twee in mijn buurt, dus is me onduidelijk of dat vaste dingen zijn.rescla schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:38:
[...]
De range is erg afhankelijk van de situatie. De geschetste range die ik aanhaal a 500m is tussen repeater en node, waarbij de node ergens in een auto ligt of in een broekzak zit. Realistische scenario's, maar natuurlijk verre van ideaal. Met vrij zicht is het natuurlijk een stuk beter, daar is mijn max naar een companion op de grond 14km.
“Companion” is dan een ander woord voor een mobiele node?
Ik weet niet wat de “split” is maar in de topic start staat https://meshcore.co.uk/ nog vermeld direct onder het kopje van Meshcore. Ik vermoed dat dat dan nog niet is aangepast.De .co.uk site is van voor de split, de "officiele" is nu .io.
Op die beide kaarten staat dezelfde repeater in het meer gepositioneerd als op de meshcore.io kaart.De locaties op de kaart die je ziet bij https://meshcore.io/map zijn door de gebruiker opgegeven, danwel automatisch via de app geüpload. Maar in dat geval is de GPS locatie in nauwkeurigheid beperkt. Je ziet dus alleen nodes op een "virtueel grid" omdat hij dan de exacte locatie afrond.
Voor coverage kaarten gebruik ik meestal https://nl.meshmapper.net (een andere site dan meshmap), verder is er ook de https://cornmeister.nl/#/map kaart. De locaties van beide zijn de locaties die de node in de advert meestuurt.
Wauw, dat zijn wel hele ander afstanden zeg, maar gaat dus wel om line of sight. Mijn huis is niet hoog dus er zitten altijd bomen of hogere gebouwen tussen waarmee ik zulke afstanden nooit ga halen verwacht ik.Als je het hebt over range tussen repeaters is het een heel ander verhaal. Zonder "condities" haal ik 47km met vrij zicht. Op bepaalde momenten van de dag zijn er atmosferische condities die het signaal nog verder krijgen, dan kan ik soms wel verder dan 100km ontvangen.
Net geprobeerd en krijg er dit uit:Het gaat daar vooral om hoogte en vrij zicht. Je kan deze tool proberen en daar de locatie van de repeater (met een geschatte hoogte) en je eigen repeater inzetten en kijken wat daar als resultaat uit komt.
Dat direct zicht geblokkeerd is wist ik al maar wat de rest zegt heb ik geen idee van.
Dat is waar ja. In mijn omgeving is meshtastic echter zo weinig aanwezig met maar 2 repeaters in een gebied van 25x10Km rond mijn huis dat ik dan denk ik wel beter voor het ‘winnende’ team kan kiezen. Van meshcore zijn er in dat gebied tientallen namelijk, dus dat lijkt me dan de betere keuze.Los daarvan is een repeater op een locatie waar er geen verbinding is nog steeds nuttig. "Build it and they will come". Als iedereen naar de kaart kijkt, ziet dat er geen repeater is, en dus zelf geen repeater gaat plaatsen, heb je nooit coverage
Wat is concreet het gevaar van de precieze locatie opgeven?
Kans dat boze mensen of instanties aan je deur staan als je berichten het gerelayed die ongewenst waren?
Komen ze je repeater van het dak jatten?
Kunnen inbrekers op de een of andere manier zien dat je niet thuis ben?
Goed te weten dat je zelfs met GPS een andere locatie kan instellen en dan toch het voordeel hebt van automatisch de tijd goed hebben staan. Want handmatig daar zelf aan moeten denken gaat ‘m inderdaad niet worden.Standaard staat gps uit, en wordt gps niet gebruikt voor de locatie: https://docs.meshcore.io/...nge-the-gps-advert-policy
Je kan gps aanzetten, en de "gps advert" op "prefs" laten staan, dan kan je zelf de locatie kiezen en heb je toch de GPS tijd. Als je GPS uit hebt staan wordt de klok bij elke restart weer gereset, dan moet je eerst weer met de app verbinding maken om de tijd te syncen, en dat is onhandig.
"Node" gebruik ik voor alle mesh* devices, dus Companions, Repeaters, Sensors en Room Servers.Vliegvlug schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:33:
[...]
Ik merk dat ik helemaal niet in het jargon zit. Ik dacht dat een node zo’n vast opgestelde verzender/ontvanger was maar haal uit jouw tekst dat dat juist de mobiele devices zijn en wat ik dacht dat een node was dus een repeater. Ik zie dat dat op de meshcore map ook als type wordt vermeld. Om de meshmap staat er enkel “client” bij de twee in mijn buurt, dus is me onduidelijk of dat vaste dingen zijn.
“Companion” is dan een ander woord voor een mobiele node?
[...]
Ik weet niet wat de “split” is maar in de topic start staat https://meshcore.co.uk/ nog vermeld direct onder het kopje van Meshcore. Ik vermoed dat dat dan nog niet is aangepast.
[...]
Op die beide kaarten staat dezelfde repeater in het meer gepositioneerd als op de meshcore.io kaart.
[...]
Wauw, dat zijn wel hele ander afstanden zeg, maar gaat dus wel om line of sight. Mijn huis is niet hoog dus er zitten altijd bomen of hogere gebouwen tussen waarmee ik zulke afstanden nooit ga halen verwacht ik.
[...]
Net geprobeerd en krijg er dit uit:
[Afbeelding: LoRa analyse van huis naar repeater op meer]
Dat direct zicht geblokkeerd is wist ik al maar wat de rest zegt heb ik geen idee van.
[...]
Dat is waar ja. In mijn omgeving is meshtastic echter zo weinig aanwezig met maar 2 repeaters in een gebied van 25x10Km rond mijn huis dat ik dan denk ik wel beter voor het ‘winnende’ team kan kiezen. Van meshcore zijn er in dat gebied tientallen namelijk, dus dat lijkt me dan de betere keuze.
"Companion" gebruik ik voor de meshcore companion. Deze ontvangt en zend, maar herhaalt niet
"Repeater" gebruik ik voor een meshcore device dat primair herhaalt.
Dat rapport is dikke prima, hier is een repeater waar ik goede verbinding mee heb (+10.0 dB)
/f/image/7bOgNw4DsIR078hIRt69wk8S.png?f=fotoalbum_large)
The split gaat over een schisma tussen de ontwikkelaars van meshcore, kan je hier meer over vinden: https://blog.meshcore.io/2026/04/23/the-split
Tja, ik heb nooit problemen gehoord over mensen die problemen hebben gekregen doordat ze hun GPS locatie publiek hebben staan. Maar eigen risico natuurlijkVliegvlug schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Wat is concreet het gevaar van de precieze locatie opgeven?
Kans dat boze mensen of instanties aan je deur staan als je berichten het gerelayed die ongewenst waren?
Komen ze je repeater van het dak jatten?
Kunnen inbrekers op de een of andere manier zien dat je niet thuis ben?
[...]
Goed te weten dat je zelfs met GPS een andere locatie kan instellen en dan toch het voordeel hebt van automatisch de tijd goed hebben staan. Want handmatig daar zelf aan moeten denken gaat ‘m inderdaad niet worden.
Boze mensen zou kunnen, als je nu al weet dat je mensen boos gaat maken kan je beter je GPS locatie niet delen. Maar je kan altijd je key hergenereren en daarna niet meer je locatie adverteren. Hoogstens weet iemand dat de persoon die op die locatie woont ooit iets met meshcore heeft gedaan. En als je de antenne op het dak zet zal dat via streetview ook wel duidelijk worden op een gegeven moment.
Hmm, let dan wel op dat niet een lokatie opgeeft waar een andere woning staat maar iets "ergens in een veld" of een openbaar gebouw. Anders wordt jouw privcay andermans last......
Ben zeker niet van plan om zelf dergelijke berichten te versturenrescla schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:48:
[...]
Tja, ik heb nooit problemen gehoord over mensen die problemen hebben gekregen doordat ze hun GPS locatie publiek hebben staan. Maar eigen risico natuurlijk
Boze mensen zou kunnen, als je nu al weet dat je mensen boos gaat maken kan je beter je GPS locatie niet delen. Maar je kan altijd je key hergenereren en daarna niet meer je locatie adverteren. Hoogstens weet iemand dat de persoon die op die locatie woont ooit iets met meshcore heeft gedaan. En als je de antenne op het dak zet zal dat via streetview ook wel duidelijk worden op een gegeven moment.
Net gekeken op de kaart en in mijn omgeving is het merendeel SF7. Dat is ook de toekomst als ik jouw “(nog)” tenminste goed interpreteer.rescla schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:24:
[...]
Meshcore is op veel plekken in Nederland het meest populair tegenwoordig. Je hebt wel nog de SF7 en SF8 split. Die 2 instellingen zijn niet compatibel met elkaar, sommige regio's hebben nog SF8 maar dat is niet landelijk dekkend. Wel heb je dan verbinding met het buitenland, die zitten (nog) op SF8. Dus in de grensregio's is het vooral populair.
Er zijn ook wat nodes die pakketten doorsluizen tussen SF8 en SF7, of die packets via het internet doorsturen en en weer uitzenden waardoor die split niet heel strict is. Maar dat zijn uitzonderingen.
Hier ben ik gestopt met lezen. Omdat hier blijkt dat er fundamenteel basiskennis netwerk infrastructuur ontbreekt. het aantal reapeaters heeft juist heeft bijzonder veel invloed in een mesh topologie, netwerken pakketjes/ ook MC berichten hebben een TTL (time to live) in de vorm een maximale hop(reapeater) count, veel van de huidige op van elkaar copie past instellings websites. Configureren de Compaan op een Max 32 hop counter.rescla schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Verder geef je aan dat het "te druk" is met repeaters. Ik neem aan dat je daarmee de hoeveelheid berichten bedoelt, aangezien een repeater zelf niets doet als het niets te repeaten heeft.
Dat betekent dat de berichten die je verstuurd zichzelf bij het passeren van Max 32 reapeaters in de mesh zichzelf vernietigd. Heeft bijv een stad 100 repeaters dan is je berichtje al zo goed als door zijn TTL (time to live) heen voordat hij überhaupt een route de stad heeft gevonden.
Daarnaast is Lora / meshcore half duplex wat betekent iedereen gelinkte repeaters zorgt voor een halvering van airtime en is killing voor de communicatie snelheid tussen A en B. Het is vanwege de Half Duplex communicatie dat wanneer repeater dichtheid omhoog gaat de SF (Spreading Factor) omlaag moet. De beschikbare Airtime binnen een RF is een vaste natuurkundige constante als in Airtime=aantal repeaters*SF waarden.
Er is helemaal geen spammer of Cogestie die op prime het hele netwerk platlegt zoals er door sommigen wordt geroepen. Dat is technische onmogelijk vanwege de maximale TTL dat ieder meshcore data pakketjes/ bericht met zich mee draagt. Een 1byte flood/broadcast storm komt maximaal 64 -1 reapeaters forwards ver.
Het zijn de verhoogde aantallen repeaters / cmbi company van iedereen die doorvoer snellheid en je hop count op eten waarom het druke momenten stil worden en geen bericht meer binnen komen,
Dat is waarom berichten er prime time in de steden er geen meer niet uit en in komen. De ontvanger ontvangt je bericht dus niet omdat het druk met berichten is, door die zogenaamde niet te vinden rolling key spammer
Repeaters zijn radio / packet switching store and forward mesh, dus congestie? Het is mesh Dus wanneer route vol gaat bericht automatisch anders route. Er is hooguit collision binnen je eigen directe hop/ repeater.
[ Voor 26% gewijzigd door xbeam op 12-08-2026 23:08 ]
Lesdictische is mijn hash#
Hoe verklaar jij de flood storms die willekeurig op een dag optreden en het netwerk grotendeels "platleggen"?. https://mc-spamdetector.nlxbeam schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:35:
Er is helemaal geen spammer of Cogestie die op prime het hele netwerk platlegt zoals er door zoals door sommigen schreeuwers wordt geroepen. Dat is technische onmogelijk vanwege de maximale TTL de meshcore data pakketjes.
Tevens ga je tegenwoordig in < 32 hops door heel NL.
/f/image/whnHmqMniaRxMzPFd72SDzKh.png?f=fotoalbum_large)
Ook nog een fijne site / map die ik dagelijks gebruik: https://mc-radar.woodwar.com/map
[ Voor 16% gewijzigd door TheGrillmeister op 12-08-2026 23:01 ]
Stoppen met lezen mag altijd, maar het is wel jammer dat je je zo opstelt. Nu komt het op mij over dat je vooral je gelijk wil halen in plaats van een nuttige discussie voeren. Afijn.xbeam schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:35:
[...]
Hier ben ik gestopt met lezen. Omdat hier blijkt dat er fundamenteel basiskennis netwerk infrastructuur ontbreekt. het aantal reapeaters heeft juist heeft bijzonder veel invloed in een mesh topologie, netwerken pakketjes/ ook MC berichten hebben een TTL in de vorm een maximale hop(reapeater) count, veel van de huidige op van elkaar copie past instellings websites. Configureren de Compaan op een Max 32 hop counter.
Dat betekent dat de berichten die je verstuurd zichzelf bij het passeren van de Max 32 reapeaters in de mesh zichzelf vernietigd. Heeft bijv een stad 100 repeaters dan is je berichtje al zo goed als door zijn TTL (time to live) heen voordat hij überhaupt een route de stad heeft gevonden. Daarnaast is Lora / meshcore half duplex wat betekent iedereen gelinkte repeaters zorgt voor een halvering van airtime en is killing voor de communicatie snelheid tussen A en B.
Er is helemaal geen spammer of Cogestie die op prime het hele netwerk platlegt zoals er door zoals door sommigen schreeuwers wordt geroepen. Dat is technische onmogelijk vanwege de maximale TTL de meshcore data pakketjes.
Het zijn de verhoogde aantallen repeaters / cmbi company van iedereen die doorvoer snellheid en je hop count op eten waarom het druke momenten stil worden en geen bericht meer binnen komen,
Dat is waarom berichten er prime time de steden meer niet uit en in komen. De ontvanger ontvangt je bericht dus niet omdat te druk met berichten, door die zogenaamde niet te vinden spammermaar omdat deze zichzelf halverweg de route vernietigd, deze zelf vernietiging / collision mitigatie is trouwens standaard in elke switching / routing infrastructuur.
Repeaters zijn radio / packet switching store and forward mesh, dus congestie? Het is mesh Dus wanneer route vol gaat bericht automatisch anders route. Er is hooguit collision binnen je eigen directe hop/ repeater.
Als je de code bekijkt zie je dat repeaters, als er verder aan de voorwaarden wordt voldaan, packets altijd repeaten. Daarbij wordt het 1e ontvangen packet gebruikt. Zie bijvoorbeeld https://github.com/meshco...ob/main/src/Mesh.cpp#L143 Dat betekent dat als er 1 hoge repeater in de stad is een bericht ontvangt met 3 hops en deze uitzend met 4 hops, een andere hoge repeater in een andere stad dat bericht met 4 hops kan ontvangen. Tegelijkertijd kan dat bericht ook met een hogere hop count "dood bloeden" in de stad. Maar, alle repeaters die de packet ontvangen, gaan hem 1x repeaten met hun eigen hash toegevoegd aan het pad.
Tegelijkertijd zijn er ook uitleggen zoals deze: https://meshwiki.nl/wiki/MeshCore_en_de_Airtime-uitdaging Die gaan vooral in op de airtime die 1 packet inneemt. Wellicht dat je daar naar refereert? Ik ben het niet helemaal eens met wat daar allemaal gezegd wordt. Zo ben ik van mening dat de totale airtime van een packet niet belangrijk is, de airtime op elk individueel punt van het netwerk is uiteindelijk van belang. Daarbij is het wel zo dat als de 128 in hasSeen het hele feestje weer opnieuw rond gaat, met extra lange paden als gevolg. Ik moet zeggen dat ik dit zelf niet in m'n packet log zie.
Het verhaal dat de spammer verzonnen zou zijn lijkt me echt onzin. Kijk voor de lol eens op https://mc-spamdetector.nl/, of beter nog, kijk je eigen message log. Dat zijn allemaal PMs met repeaters in het pad die niet bestaan, met maximale snelheid verzonden, naar niet bestaande receivers. De kans dat dat organisch verkeer is lijkt me 0. En voor deze PM flood episodes hadden we de "malformed messages" in public. Nou was er enige tijd de speculatie dat dat een packet modem was, maar de node namen van de afzender waren allemaal niet bestaande callsigns en andere onzin. Dus ook dat was naar mijn idee gewoon met opzet.
Precies collision door te veel repeaters. Bericht eerst gaan 3 of keer rond voor een gebied / repeater cluster uit kunnen. Haal de helft van reapeaters weg (minder loops) en de cluster edge repeaters krijg meer krijg communicatie ruimte / minder tijd beschikbaar bandbreedte=airtime/aantal-repeaters om berichten via lange afstand/ lage signaal links het gebied uit collision gebied te werken.TheGrillmeister schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:57:
[...]
Hoe verklaar jij de flood storms die willekeurig op een dag optreden en het netwerk grotendeels "platleggen"?. https://mc-spamdetector.nl
Tevens ga je tegenwoordig in < 32 hops door heel NL.
[Afbeelding]
Ook nog een fijne site / map die ik dagelijks gebruik: https://mc-radar.woodwar.com/map
[Afbeelding]
Wie weetxbeam schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:23:
[...]
Precies collision door te veel repeaters. Bericht eerst gaan 3 of keer rond voor een gebied / repeater cluster uit kunnen. Haal de helft van reapeaters weg (minder loops) en de cluster edge repeaters krijg meer krijg communicatie ruimte / minder tijd beschikbaar bandbreedte=airtime/aantal-repeaters om berichten via lange afstand/ lage signaal links het gebied uit collision gebied te werken.
Zou 2 byte path jouw beschreven probleem oplossen ?
Bekijk de samples eens dan: https://mc-spamdetector.nl/attacks/1228 Daar zitten toch geen loops in?xbeam schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:23:
[...]
Precies collision door te veel repeaters. Bericht eerst gaan 3 of keer rond voor een gebied / repeater cluster uit kunnen. Haal de helft van reapeaters weg (minder loops) en de cluster edge repeaters krijg meer krijg communicatie ruimte / minder tijd beschikbaar bandbreedte=airtime/aantal-repeaters om berichten via lange afstand/ lage signaal links het gebied uit collision gebied te werken.
Daarom dus dat er een repeater in een meer staat getekend op de kaart bij mij in de buurt!DjoeC schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:39:
[...]
Hmm, let dan wel op dat niet een lokatie opgeeft waar een andere woning staat maar iets "ergens in een veld" of een openbaar gebouw. Anders wordt jouw privcay andermans last......
Precies je zegt hier dus wat ik zeg. Alleen Je verward hier 2 dingen. Hop count is digitale bereik limiet van een berichten door gebruikte protocollen (layer2/3) staat compleet los van airtime (layer1) consumptie van airtime en je negeert de natuurkundig vaste constante airtime maximaal beschikbaarheid )rescla schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:00:
[...]
Stoppen met lezen mag altijd, maar het is wel jammer dat je je zo opstelt. Nu komt het op mij over dat je vooral je gelijk wil halen in plaats van een nuttige discussie voeren. Afijn.
Als je de code bekijkt zie je dat repeaters, als er verder aan de voorwaarden wordt voldaan, packets altijd repeaten. Daarbij wordt het 1e ontvangen packet gebruikt.
Zie bijvoorbeeld https://github.com/meshco...ob/main/src/Mesh.cpp#L143 Dat betekent dat als er 1 hoge repeater in de stad is een bericht ontvangt met 3 hops en deze uitzend met 4 hops, een andere hoge repeater in een andere stad dat bericht met 4 hops kan ontvangen. Tegelijkertijd kan dat bericht ook met een hogere hop count "dood bloeden" in de stad. Maar, alle repeaters die de packet ontvangen, gaan hem 1x repeaten met hun eigen hash toegevoegd aan het pad.
Dat (layer3) rondjes lopen van bijv een in de stad verzonden bericht is TTL in actie die weg de stad (repeater cluster) dat kan voor berichten 3 kanten 1 het blijven net zolang in een stad (reapeater cluster) rondjes lopen tot dat deze TTL 32 repeaters telt en zichzelf vernietigt. 2: elke repeater in de repeater cluster ziet het bericht de derde keer voorbij en dropt/ vernietigt bericht 3: na 2 rondjes verlaat het bericht bijv via die hoge repeater in jouw voorbeeld als nog de stad / het over bevolkte reapeater klusterTegelijkertijd zijn er ook uitleggen zoals deze: https://meshwiki.nl/wiki/MeshCore_en_de_Airtime-uitdaging Die gaan vooral in op de airtime die 1 packet inneemt. Wellicht dat je daar naar refereert? Ik ben het niet helemaal eens met wat daar allemaal gezegd wordt. Zo ben ik van mening dat de totale airtime van een packet niet belangrijk is, de airtime op elk individueel punt van het netwerk is uiteindelijk van belang. Daarbij is het wel zo dat als de 128 in hasSeen het hele feestje weer opnieuw rond gaat, met extra lange paden als gevolg. Ik moet zeggen dat ik dit zelf niet in m'n packet log zie.
En hier zit volgens mij de verwarring. Airtime is niet zoals jij omschrijft.
Er is / bestaat geen totaal airtime (layer1) van een packet (layer3) en een packet kent zijn eigen hop count (layer2) niet wat in de packet is de route. Netwerk layers kennen elkaar bestaan niet.Zo ben ik van mening dat de totale airtime van een packet niet belangrijk
Waarom kon het pakketje (layer3) in het voorbeeld een rondje maakt(route) is Gebrek aan beschikbare airtime (layer1) door te veel reparaties. Een frequentie band (layer1) is de frequentie band dat is natuurkundig in de wet der Cosmo vast gelegd. Daar Kunnen we niet anders mee dan accepteren als vast gegeven
Zie een frequentie voor je als een hele lang buis die door heel Nederland ligt.
Lora protocol (layer2) is de modem (modulator) waar meshcore op draait. Lora bepaalt dus hoeveel berichten er per seconde tegelijk er op de zelfde plek tegelijk door die buis kunnen. Dus niet hoeveel berichten er totaal in gehele buis kunnen. Maar enkel hoeveel er op de zelfde plek van de buis door de buis kunnen. Zie dat als de diameter van de buis.
En hier komt het. Alleen repeaters op de zelfde frequentie die in binnen het gebied van elkaar zend bereik staan delen exact het zelfde stukje van die buis. (Dat is beschikbare airtime) dus hoe meer reapeaters in hoe minder air time beschikbaar per reparatie hoe minder lang elke repeater zijn packets kan uitwisselen met de Lora natuurkundig vast gelegd waard aan kbps is op deze plek in de buis.
Ook jouw voorbeeld bericht vanaf hob 3 andere stad. Naar hob4 Moet samen het rondjes loop bericht door het zelfde stukje van deze buis en op gevende momenten dat past niet niet meer. Terwijl het rondloopt bericht op 2 hop afstand van de hoge repeater er dan 3 keer door heen moet om daar te komen. En dat lukt niet waardoor het rondlopen pakketje via andere stukje in de buis gaat kijken waar nog wel door heen kan en zo via alle reapeaters gaat zoeken hoe het bij de uit jouw voorbeeld hoge repeater kan komen.
Minder repeater of lager SF waarden betekent minder airtime claim op het stuk buis/ Frequentie spectrum waardoor er meer airtime per respeater beschikbaar om binnen 1 dutycycle berichten uit te wisselen met de omliggende repeaters.
Ik heb de site bekeken, waar kijk ik dan precies naar? In het log schermpje zie ik niet direct vreemde dingen voorbijkomen. Public en private kanalen berichten zijn altijd flood/broadcast bericht. Dat hoort.Het verhaal dat de spammer verzonnen zou zijn lijkt me echt onzin. Kijk voor de lol eens op https://mc-spamdetector.nl/, of beter nog, kijk je eigen message log. Dat zijn allemaal PMs met repeaters in het pad die niet bestaan, met maximale snelheid verzonden, naar niet bestaande receivers. De kans dat dat organisch verkeer is lijkt me 0. En voor deze PM flood episodes hadden we de "malformed messages" in public. Nou was er enige tijd de speculatie dat dat een packet modem was, maar de node namen van de afzender waren allemaal niet bestaande callsigns en andere onzin. Dus ook dat was naar mijn idee gewoon met opzet.
malformed messages heb zo even snel niet voorbij zien komen in de log toolz maar dat kan van alles zijn. Zouden het ook malformed voor meshcore zijn maar voor andere Lora software/protocol gewoon legitieme pakketjes op de zelfde Lora frequentie zijn?
wil je weten het wat voor berichten het zijn moet ze open en kijken wat er in zit.
als ze zoals als in je link beweerd Crafted zijn waarom zou er dan loop in route moeten zitten?rescla schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:35:
[...]
Bekijk de samples eens dan: https://mc-spamdetector.nl/attacks/1228 Daar zitten toch geen loops in?
En ik zie bij de replay ook niet direct helemaal terug welke repeater behalve de Gerbrandytoren in de statistieken nu wie echt last van zou kunnen hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 13-08-2026 03:28 ]
Wat verandert dat aan jouw / mensen hun hun probleem van onbereikbaar worden op de tijd stippen dat mensen meer berichten gaan versturen?TheGrillmeister schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:30:
[...]
Wie weet![]()
Zou 2 byte path jouw beschreven probleem oplossen ?
Als het aantal gebruikers stijgt en de volume/ capaciteit aan verstuurde berichten daalt en weer lijkt te stijgt wanneer het aantal gebruikers afneemt. Dat is typisch symptoom van collision of tekorten aan airtime (teveel reparaties) Bij Congestie blijft de het volume van de capaciteit gelijk als het aantal gebruikers stijgt
de digitale TTL van berichten en de fysieke capaciteit van de frequentie zijn 2 verschillende dingen.
[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 13-08-2026 04:00 ]
MeshCore heeft geen routing functionaliteit.xbeam schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:35:
[...]
Het is mesh Dus wanneer route vol gaat bericht automatisch anders route.
[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 13-08-2026 05:41 ]
Liege, liege, liegebeest!
Niet wanneer ze in of buiten die stad worden opgepikt door een hoog geplaatste repeater met groot bereik.xbeam schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:35:
[...]
Heeft bijv een stad 100 repeaters dan is je berichtje al zo goed als door zijn TTL (time to live) heen voordat hij überhaupt een route de stad heeft gevonden.
Binnen mijn stad stokken mijn berichten snel door een lage dekking in repeaters. Maar de rpt op de hoge toren in de stad is ook vaak de tweede repeater op mijn path naar de rest van het hele land.
Route en Routing zijn 2 verschillende woorden en betekenis.Liegebeest schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 05:41:
[...]
MeshCore heeft geen routing functionaliteit.
Precies wat je zegt via lage dekkingsgraad. De weg met de miste repeaters/meeste vrije airtime . meest beschikbare vrije airtime. Die hoge toren is je botle met beperkte vrije airtime daarom langzamer en drukker worden dan wordt die hoge toren een file naar de rest van land. In steden waar klagen van geen bereik is dit waarschijnlijk de Oorzaak. te veel repeaters je voor de gebruiker SF waarde.Liegebeest schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 05:45:
[...]
Niet wanneer ze in of buiten die stad worden opgepikt door een hoog geplaatste repeater met groot bereik.
Binnen mijn stad stokken mijn berichten snel door een lage dekking in repeaters. Maar de rpt op de hoge toren in de stad is ook vaak de tweede repeater op mijn path naar de rest van het hele land.
Dat los je op door repeaters weg te halen
@xbeam Dank voor je uitleg. Ik ben in ieder geval niet overtuigd dat het "alleen" een bandbreedte probleem is. Daar gaan we ook niet uitkomen in deze discussie. Tijd zal het vast leren.
Die pieken over langere tijd zijn wat mij betreft verdacht. Ook wordt al het andere verkeer weg gedrukt. Je ziet en merkt dat er op dit moment ook veel traffic is en er geen hoge pieken op 1 soort type is.
Die pieken over langere tijd zijn wat mij betreft verdacht. Ook wordt al het andere verkeer weg gedrukt. Je ziet en merkt dat er op dit moment ook veel traffic is en er geen hoge pieken op 1 soort type is.
[ Voor 9% gewijzigd door TheGrillmeister op 13-08-2026 12:03 ]
Ik ben d'r wel een beetje klaar mee eigenlijk.
Ik heb nu gezien dat Meshcore niet de wensdroom van "een landelijk nood-netwerk voor iedereen" gaat waarmaken. Daarnaast interesseert hetgeen op het netwerk gebeurt me ook niet en het meta-hobbyen (uren prutsen met graphs en analyses alleen om te zien hoe het netwerk werkt) interesseert me ook geen biet.
Ik was nog van plan om m'n repeaters in de lucht te houden, om een steentje bij te dragen aan dekking in mijn stad. Maar helaas, ik krijg nou weer gezeur dat ik niet de on-officiële firmware wil draaien die spam-filters zou hebben. Dan zet ik ze net zo lief uit hoor.
Iemand nog interesse in twee RAK solar repeaters, een tag en een t-deck? Ik zal ze tzt wel op de V&A gooien. Ze zijn in elk geval allemaal vast van de kaart afgehaald.
Ik heb nu gezien dat Meshcore niet de wensdroom van "een landelijk nood-netwerk voor iedereen" gaat waarmaken. Daarnaast interesseert hetgeen op het netwerk gebeurt me ook niet en het meta-hobbyen (uren prutsen met graphs en analyses alleen om te zien hoe het netwerk werkt) interesseert me ook geen biet.
Ik was nog van plan om m'n repeaters in de lucht te houden, om een steentje bij te dragen aan dekking in mijn stad. Maar helaas, ik krijg nou weer gezeur dat ik niet de on-officiële firmware wil draaien die spam-filters zou hebben. Dan zet ik ze net zo lief uit hoor.
Iemand nog interesse in twee RAK solar repeaters, een tag en een t-deck? Ik zal ze tzt wel op de V&A gooien. Ze zijn in elk geval allemaal vast van de kaart afgehaald.
[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 13-08-2026 17:15 ]
Dat er iets / iemand af en toen iets over het netwerk schiet geloof ik graag. Alleen Dat is niet de oorzaak dat er mensen collision ervaren. Het hoogstens de druppel/trigger, iets dat jeTheGrillmeister schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:02:
@xbeam Dank voor je uitleg. Ik ben in ieder geval niet overtuigd dat het "alleen" een bandbreedte probleem is. Daar gaan we ook niet uitkomen in deze discussie. Tijd zal het vast leren.
[Afbeelding]
1: nooit gaat voorkomen. 2:Niet iedereen heeft er last van. 3:volgens van van ik mee krijg van de berichten gaat om collision (data volume probleem ) en niet zo zeer congestie (reistijd ) problemen in het netwerk. 4: regio scooping op dorps/wijks niveau / micro segmentatie van de edge, doet niets aan de grootte hoeveel pakkettkes op de zelfde plek aan edge van mesh gevangen zitten en dan ik een gebied onnodig lang veel airtime bezet houden.
Maar blijkbaar hebben we inderdaad een andere kijken op de zelfde berg.
Die piek over hoeveel verkeer praten we dan. eigenlijk? En en staat in getroffen gebieden repeater loop drop als op strict?
Niet als zie wel bedoelt maar zag net toevallig de nieuw firmware release voorbijkomen en deze bevat Rf-airtime bug fix en optimalisatie. Zat ik er toch niet helemaal naast dat netwerk symptomen van airtime gerelateerde issue vertoond. Hopelijk verbetert dit ook jouw situatie van de grafiek tijdens hoog volume momenten in jouw regio. Zo niet wil ik je best helpen zoeken naar de wat en waar de herkomst van die plakjes golf bij jullie.TheGrillmeister schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:02:
[Afbeelding]
Packet Collision Improvements
- bad path_len now rejected, in
- PAYLOAD_TYPE_PATH and ANON_REQ
The 'listen-before-talk' code has had some pretty big changes, thanks to Taco. He has spent weeks doing diagnostics, and even simulations, testing an improved scheme which involves handling cases where the LoRa radio's IRQ flags get 'stuck', and also the big one being proper preamble detection. This one could be the most significant performance improvement for all meshes.
[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 13-08-2026 19:43 ]
Volgens mij praten we ook een beetje langs elkaar. Ik ga uit van de stedelijke situatie waarbij repeaters niet alle ander repeaters binnen de stad in hun bereik zien. Ik zie het voor me als een kaart met deels overlappende cirkels, een aantal repeaters kunnen elkaar ontvangen, maar ze ontvangen elkaar niet allemaal. Daarnaast ga ik er vanuit dat de vertraging tussen het ontvangen van een bericht door een repeater en het daarna weer verzenden van een bericht, langer is dan de propagatie tijd van de RF golf.xbeam schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 02:37:
Precies je zegt hier dus wat ik zeg. Alleen Je verward hier 2 dingen. Hop count is digitale bereik limiet van een berichten door gebruikte protocollen (layer2/3) staat compleet los van airtime (layer1) consumptie van airtime en je negeert de natuurkundig vaste constante airtime maximaal beschikbaarheid )
Met andere woorden, als er 100 gerbrandytorens naast elkaar zouden staan met elk een repeater er op, dan zijn er ook naar mijn mening te veel repeaters in die regio
Maar stel je de situatie voor dat er een lijn is van repeaters, elk met een afstand waarbij de repeater alleen de vorige en de volgende repeater kan horen. In dat geval zal het Bericht (layer 3 in jouw jargon) met 1 hop uitgezonden worden. Deze wordt opgepakt door de naburige repeaters, die het pakket ontvangen, de hop met 1 ophogen, en vervolgens weer verzenden.
Bij de 1e hop is er maar 1 RF burst, die heeft alleen impact op de airtime van de 3 repeaters waar we het hier over hebben, maar niet op de overige repeaters. Die ontvangen immers geen bericht, laten we er voor het gemak vanuit gaan dat ze ook geen invloed hebben op de noise floor. Als de repeater wel gaat luisteren omdat het bijvoorbeeld de preamble detecteert, maar het bericht niet succesvol kan decoderen, is er natuurlijk wel impact op de beschikbare airtime van die repeater.
Bij de 2e hop zijn de 2 naburige repaters "gelijktijdig aan het zenden. Meshcore heeft hier natuurlijk over nagedacht, en er zijn 2 mechanismes die ik zo weet die nu actief zijn. Listen before send, en een random delay voordat het bericht gerepeat wordt. laten we er vanuit gaan dat deze mechanismes effectief zijn, en de 2 repeaters netjes na elkaar zenden. In dit geval is de 1e repeater nog 2x de packet length aan airtime kwijt, omdat hij het bericht wat hij eerder heeft verstuurd nu met 1 extra hop ontvangt. Deze repeater negeert de packets, omdat hij het bericht al kent. Maar, het beïnvloed wel de airtime van deze repeater. De neighbours van de repeaters die bij de 2e hop een packet hebben verzonden ontvangen de packet/bericht zonder problemen, voegen een hop toe, en verzenden weer, tot de max hops bereikt zijn. Zo propageert het bericht in dit scenario in 2 richtingen.
Ik snap niet helemaal wat je hier zegt. Wat ik zeg is dat de repeater na 3 hops het bericht ontvangt, en weer verzend. Die hoge repeater moet misschien wachten tot er ruimte is om te zenden, maal als er verzonden is dan wordt het bericht in de andere stad ontvangen.Ook jouw voorbeeld bericht vanaf hob 3 andere stad. Naar hob4 Moet samen het rondjes loop bericht door het zelfde stukje van deze buis en op gevende momenten dat past niet niet meer. Terwijl het rondloopt bericht op 2 hop afstand van de hoge repeater er dan 3 keer door heen moet om daar te komen. En dat lukt niet waardoor het rondlopen pakketje via andere stukje in de buis gaat kijken waar nog wel door heen kan en zo via alle reapeaters gaat zoeken hoe het bij de uit jouw voorbeeld hoge repeater kan komen.
Voor het ontvangen van berichten kan het wel storend zijn. Een hoge repater zou hetzelfde bericht veel vaker kunnen ontvangen als er veel repeaters in z'n bereik zitten. Deze repeater hoort dat, en luistert en wacht netjes, maar een repeater in een anders stad ziet/hoort deze berichten niet. De repeater in de 2e stad zal dus gewoon zenden, en de repeater in de 1e stad zal het bericht niet kunnen ontvangen omdat er op dat moment een collision is met een packet dat door een lokale repeater is verzonden.
Dat is overigens ook mijn definitie van een collision, de situatie waarbij er 2 partijen tegelijk zenden waardoor het bericht verloren gaat voor alle repeaters die beide partijen kan horen. Wat jij onder collision verstaat is volgens mij een collision in de routing? Dus dat een bericht van 2 kanten komt en daardoor 'doodbloed', toch? Volgens mij kan dat niet, elke repeater repeat het bericht. Er is geen magische TTL van het bericht als geheel (layer 3), maar alleen op layer 2, en die kan meerdere instanties hebben die los van elkaar een route bewandelen.
Volgens mij is dit wel wat we beide zeggen, meer repeaters is meer airtime. Maar alleen tussen repeaters die elkaar kunnen horen. Als er repeaters zijn die elkaar niet kunnen horen, is het niet zo dat meer repaters per definitie zorgen voor meer airtime gebruik vanuit het perspectief van elke individuele repeater.Minder repeater of lager SF waarden betekent minder airtime claim op het stuk buis/ Frequentie spectrum waardoor er meer airtime per respeater beschikbaar om binnen 1 dutycycle berichten uit te wisselen met de omliggende repeaters.
In een situatie dat elke repeater wel elkaar zou kunnen horen in een stad, zou ik zeggen dat het beter is om het zendvermogen van de repeaters te verlagen. Daardoor heb je meer hops nodig om ergens te komen, maar los je wel het airtime probleem op. Een ander routing algoritme dan 'repeat always' is natuurlijk ook een optie, maar met een decentraal mesh is dat lastig.
Als je naar de link gaat die ik stuurde staat onderaan de pagina een card met de titel "packet samples". Daar zie je bijvoorbeeld het padIk heb de site bekeken, waar kijk ik dan precies naar?
code:
wat hoort bij1
| B4,00,00,4E,B8,4C,C2,3D,0E,6B,D6,74,5D,EE,1D,3D,D3,F0,4C,4C,4C,2B,22,D8,DA,71,98,6D,18,1A |
code:
Nu is het met 1b lastig achterhalen, maar ik zie daar geen duidelijke herhaling van hashes in terug.1
| 091EB400004EB84CC23D0E6BD6745DEE1D3DD3F04C4C4C2B22D8DA71986D181A169D4B64DEAD717E33F57B8F882BE6121D4C1D4C46745216CAC6A2BB8DCAC9382D78CE64FBF3F3 |
Die website is trouwens ook wel behoorlijk AI meuk, dus niet alles wat er staat klopt. Zo staan er "normale" packets bij die onderdeel zouden zijn van de PM flood, en dat verwaterd het allemaal een beetje. Wat ik zelf heb gezien in de packet feed is dat je gewoon elke paar seconden een PM langs ziet komen. Continu, met telkens een andere source en destination. En ik zit in Friesland.
Met crafted bedoel ik dat het bericht (layer 3) met een geprepareerd pad (layer 2) verstuurd wordt. Dus de feitelijke eerste hop bevat al een lijst van hops, die nooit fysiek hebben plaatsgevonden.
Misschien is deze nog leuk voor je om mee te spelen: https://cornmeister.nl/#observers Hier kan je voor alle observers zien wat hun airtime utilization is. Zie bijv https://cornmeister.nl/#o...7B58B72D63A7B0A09BF6F6EF5 voor de gerbrandytoren. De in de "spam aanval periodes" zit de TX artime vast op 10%. De max dus. Tijdens normale periodes zie je dat de TX airtime veel lager is.
Ik vind de RX airtime van de Gerbrandytoren nog wel meevallen. Als ik de observer in Marum (bij mij in de buurt) bekijk zit die in dezelfde periode rond de 50% https://cornmeister.nl/#o...B769783E579C5267F1CBFC0AF
Piek is 10% TX airtime, dus praktisch onbruikbaar. Loop detection weet ik niet, default is off: https://docs.meshcore.io/...this-nodes-loop-detection Maar als ik de documentatie lees heeft dit alleen impact op berichten (layer 3) die aangepast worden, en daardoor als nieuw bericht gezien worden en door dezelfde repeater meerdere keren herhaald worden. Dit komt dus met de normale firmware niet voor, alleen als je repeaters hebt die rommelen met het bericht krijg je hier problemen mee.Die piek over hoeveel verkeer praten we dan. eigenlijk? En en staat in getroffen gebieden repeater loop drop als op strict?
Dit zou vooral effect moeten hebben op de Layer 1 collisions toch? Dus voor jouw layer 2 collisions op path routing helpt dit niet, als dat het probleem is.Niet als zie wel bedoelt maar zag net toevallig de nieuw firmware release voorbijkomen en deze bevat Rf-airtime bug fix en optimalisatie. Zat ik er toch niet helemaal naast dat netwerk symptomen van airtime gerelateerde issue vertoond. Hopelijk verbetert dit ook jouw situatie van de grafiek tijdens hoog volume momenten in jouw regio. Zo niet wil ik je best helpen zoeken naar de wat en waar de herkomst van die plakjes golf bij jullie.
Precies, dit leg je hier correct uit.rescla schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:04:
[...]
Volgens mij praten we ook een beetje langs elkaar. Ik ga uit van de stedelijke situatie waarbij repeaters niet alle ander repeaters binnen de stad in hun bereik zien. Ik zie het voor me als een kaart met deels overlappende cirkels, een aantal repeaters kunnen elkaar ontvangen, maar ze ontvangen elkaar niet allemaal. Daarnaast ga ik er vanuit dat de vertraging tussen het ontvangen van een bericht door een repeater en het daarna weer verzenden van een bericht, langer is dan de propagatie tijd van de RF golf.
Met andere woorden, als er 100 gerbrandytorens naast elkaar zouden staan met elk een repeater er op, dan zijn er ook naar mijn mening te veel repeaters in die regio
Maar stel je de situatie voor dat er een lijn is van repeaters, elk met een afstand waarbij de repeater alleen de vorige en de volgende repeater kan horen. In dat geval zal het Bericht (layer 3 in jouw jargon) met 1 hop uitgezonden worden. Deze wordt opgepakt door de naburige repeaters, die het pakket ontvangen, de hop met 1 ophogen, en vervolgens weer verzenden.
Voor iedereen die mee leest. Trouwens Het is niet mijn persoonlijke jargon maar een indirect vraag of de positie aanduiding binnen osi Model klopt zodat ik zeker weet dat het over het zelfde hebben. All digitale communicatie ook meshcore is altijd op Op basis eigenschappen te delen met in modellen 7layers. Het maakt het netwerk software en hardware protocollen iets makkelijker te begrijpen wanneer over fysieke hardware of software gedeeltes van protocollen, dienst software of product gaat.
terug je naar situatie. Alles all reapeaters van de hele stad de hoogste repeater horen dan communiceren alle repeaters in de hele stad niet in serie maar parallel aan hoogste repeater. de hele stad deelt de airtime van de zelfde frequentie band en daar mee de bandbreedtes van die hoge repeater die gelijk met all repeaters in de stad praat en reapeaters visa versa. Wat dus dat binnen allemaal om de buurt kunnen praten (de natuurkundige wet van frequentie delen)
De hele stad en dorpen er om zijn dus slachtoffer van die *piep* met veel te veel vermogen hoog geplaatste Omni (rond straalde) antenne.
// het is laat of vroeg /werk, morgen de rest
[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 14-08-2026 06:20 ]
Of de osi mapping correct is laat ik even in het midden. Ik denk dat je daar ook een lange discussie over kan voeren 😇xbeam schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 05:09:
[...]
Precies, dit leg je hier correct uit.
Voor iedereen die mee leest. Trouwens Het is niet mijn persoonlijke jargon maar een indirect vraag of de positie aanduiding binnen osi Model klopt zodat ik zeker weet dat het over het zelfde hebben. All digitale communicatie ook meshcore is altijd op Op basis eigenschappen te delen met in modellen 7layers. Het maakt het netwerk software en hardware protocollen iets makkelijker te begrijpen wanneer over fysieke hardware of software gedeeltes van protocollen, dienst software of product gaat.
terug je naar situatie. Alles all reapeaters van de hele stad de hoogste repeater horen dan communiceren alle repeaters in de hele stad niet in serie maar parallel aan hoogste repeater. de hele stad deelt de airtime van de zelfde frequentie band en daar mee de bandbreedtes van die hoge repeater die gelijk met all repeaters in de stad praat en reapeaters visa versa. Wat dus dat binnen allemaal om de buurt kunnen praten (de natuurkundige wet van frequentie delen)
De hele stad en dorpen er om zijn dus slachtoffer van die *piep* met veel te veel vermogen hoog geplaatste Omni (rond straalde) antenne.
// het is laat of vroeg /werk, morgen de rest
~[Afbeelding]
Punt is dat de classificatie nut heeft binnen deze specifieke discussie. Als de beschrijvingen overeenkomen en we het over het zelfde hebben, is dat denk ik goed genoeg.
Ehhhm, maar als ik het goed heb is er een 10% maximum zendlimiet. Er blijft dus per uur/interval toch nog minimaal 90% over voor anderen? Of wordt er ook een loopje genomen met die 10%'s norm?xbeam schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 05:09:
[...]
als je je strikt genomen aan de wettelijke afspraken houdt wel, ja. Maar dat is natuurlijk zo aan te passen. En anders, tja… met een handjevol apparaten heb je jouw lokale regio zo vol.DjoeC schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Ehhhm, maar als ik het goed heb is er een 10% maximum zendlimiet. Er blijft dus per uur/interval toch nog minimaal 90% over voor anderen?
Gelukkig zullen omringende repeaters de enorme bulk niet zomaar verspreiden. Hoewel zij op hun beurt moeite zullen hebben om ander verkeer om hen heen te horen. Het is mogelijk een klein zwart gat in t netwerk te maken.
Versie 1.17.1 is uit https://blog.meshcore.io/2026/08/14/release-1-17-1
Dit dus in de grote steden.Liegebeest schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:55:
[...]
als je je strikt genomen aan de wettelijke afspraken houdt wel, ja. Maar dat is natuurlijk zo aan te passen. En anders, tja… met een handjevol apparaten heb je jouw lokale regio zo vol.
Gelukkig zullen omringende repeaters de enorme bulk niet zomaar verspreiden. Hoewel zij op hun beurt moeite zullen hebben om ander verkeer om hen heen te horen. Het is mogelijk een klein zwart gat in t netwerk te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 16-08-2026 00:51 ]
Ik denk dat iedereen die repeaters opzet dat doet omdat de dekking in zijn of haar buurt niet goed is. Het netwerkt werkt nu prima, het probleem is alleen dat het wat weerbaarder moet worden. En ik denk dat de mensen achter Meshcore.io daar bedachtzaam op zijn. Ik denk dat bot filteren symptoom bestrijding is. Laten we kalm blijven, het netwerk wat we nu hebben kan echt wel wat als de stroom uitvalt. Het is heel moeilijk om je locatie te verbergen, vanwege de pad registratie en de vele observers.
Klopt. Slechte ontvangst is vaak angst gevoel overgebleven vanuit de analoge radio wereld waar beter ontvangst ook beter kwaliteit betekende. Nu met Digitaal signaal zegt ontvangst / signaal sterkte eigenlijk helemaal niets. Het is meer de angst van het niet hebben/missen. Je ziet ook met wifi op de werkvloer. De / je wifi is slecht ik heb hier maar 3 streepjes van de vijf streepjes zoals thuis. Doe eens speed tests ow +500mbit. En Hoeveel is dat thuis met 5 streepjes? …. Precies dat ha lekker iedereen in een blok lmaximaal 5 streepjes in rn rond zijn huis en je internet is niet vooruit te branden zo traag.Sensus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:11:
Ik denk dat iedereen die repeaters opzet dat doet omdat de dekking in zijn of haar buurt niet goed is. Het netwerkt werkt nu prima, het probleem is alleen dat het wat weerbaarder moet worden. En ik denk dat de mensen achter Meshcore.io daar bedachtzaam op zijn. Ik denk dat bot filteren symptoom bestrijding is. Laten we kalm blijven, het netwerk wat we nu hebben kan echt wel wat als de stroom uitvalt. Het is heel moeilijk om je locatie te verbergen, vanwege de pad registratie en de vele observers.
En zeker bij een niet realtime protocol/dienst als meshcore is signaal sterkte voor je Compaan zelfs grote deels irrelevant. Een tekst Bericht versturen vereist geen minimale bandbreedte zoals bijv een telefoon gesprekken… 1.5 streepje of 20% signaal sterkte is gewoon verbinding. Dan doen die 5 reapeaters in het zelfde woonblok waarschijnlijk meer schade dan 5 mensen met op matig Compaan signaal sterkte op de ene repeater midden in de wijk.
Regio segmentatie/filtering op wijk/dorp niveau is zeker symptoom bestrijding.
Waar het wel goed voor is locatie exposer. Je berichtje komt krijg de wijk dorp home locatie van de reapeater mee. Je repeater in de Noordzee mappen wat sommige doen heeft geen nut. Aangezien je berichten toch ook in je eigen dorp wil ontvangen. Zetten deze mensen gewoon hun eigen dorps/ wijk home regio regio in de instellingen. maakt het netwerk werk overzichtelijk
[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 19-08-2026 18:44 ]
xbeam schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:35:
[...]
Klopt. Slechte ontvangst is vaak angst gevoel overgebleven vanuit de analoge radio wereld waar beter ontvangst ook beter kwaliteit betekende. Nu met Digitaal signaal zegt ontvangst / signaal sterkte eigenlijk helemaal niets. Het is meer de angst van het niet hebben/missen. Je ziet ook met wifi op de werkvloer. De / je wifi is slecht ik heb hier maar 3 streepjes van de vijf streepjes zoals thuis. Doe eens speed tests ow +500mbit. En Hoeveel is dat thuis met 5 streepjes? …. Precies dat ha lekker iedereen in een blok lmaximaal 5 streepjes in rn rond zijn huis en je internet is niet vooruit te branden zo traag.
Signaalsterkte zegt inderdaad niet alles; vooral de verhouding tussen het ontvangen signaal en de achtergrondruis is bepalend. Tot een bepaald punt kan een digitaal signaal daardoor nog prima werken, ook als de ontvangst op papier niet geweldig lijkt.En zeker bij een niet realtime protocol/dienst als meshcore is signaal sterkte voor je Compaan zelfs grote deels irrelevant. Een tekst Bericht versturen vereist geen minimale bandbreedte zoals bijv een telefoon gesprekken… 1.5 streepje of 20% signaal sterkte is gewoon verbinding. Dan doen die 5 reapeaters in het zelfde woonblok waarschijnlijk meer schade dan 5 mensen met op matig Compaan signaal sterkte op de ene repeater midden in de wijk.
“Vroeger” hoorde je bij analoge radio bij een steeds slechter wordende ontvangst steeds meer ruis en steeds minder duidelijk de stem of muziek. Die ruis is in feite de achtergrondruis waar het gewenste signaal steeds verder in wegzakt.
Bij digitale radio, zoals MeshCore werkt dat inderdaad anders. Door foutcorrectie kan een ontvanger een signaal dat al behoorlijk zwak of verstoord is nog steeds volledig correct reconstrueren. Daardoor lijkt de ontvangst lange tijd gewoon goed te zijn. Maar zodra de ontvanger de fouten niet meer kan corrigeren doordat het signaal niet meer betrouwbaar van de achtergrondruis kan onderscheiden is, gaat het ineens snel bergafwaarts. Dan heb je niet meer “een beetje slechtere audio”, maar simpelweg geen bruikbare verbinding meer.
Daarom is alleen naar het aantal “streepjes” signaalsterkte kijken bij een digitaal systeem ook wat misleidend. De kwaliteit van de verbinding hangt niet alleen af van hoe sterk het signaal binnenkomt, maar vooral van hoeveel bruikbare informatie er boven de ruis uitkomt.
Maargoed, leg dat maar eens aan Tante Bep met haar iPad uit.
offtopic:
Supermuskusrat verdient zijn brood met het leveren van TETRA netwerken en heeft bij een klant een 1-2'tje gedaan met een manager, waarbij we de signaalsterkteindicator van de portofoon van een specifieke medewerker zo is ingesteld dat hij pas <5 streepjes laat zien als hij écht bijna uit dekking valt. Medewerker stond eerder elke 5 minuten bij de uitgiftebalie te klagen dat zijn (op de man uitgegeven) portofoon "slecht bereik" had. Medewerker was ook zendamateur "dus wist wel hoe het werkte".
Aanpassing in de codeplug gemaakt --> nooit meer klachten gehad
Supermuskusrat verdient zijn brood met het leveren van TETRA netwerken en heeft bij een klant een 1-2'tje gedaan met een manager, waarbij we de signaalsterkteindicator van de portofoon van een specifieke medewerker zo is ingesteld dat hij pas <5 streepjes laat zien als hij écht bijna uit dekking valt. Medewerker stond eerder elke 5 minuten bij de uitgiftebalie te klagen dat zijn (op de man uitgegeven) portofoon "slecht bereik" had. Medewerker was ook zendamateur "dus wist wel hoe het werkte".
Aanpassing in de codeplug gemaakt --> nooit meer klachten gehad
Het feit dat een "spammer" of hoe je het ook wil noemen, moedwillig het werken met MC in NL onmogelijk probeert te maken maakt allemaal totaal niet grappig meer, het is vreselijk irritant. En blijkbaar heeft ie een nieuwe manier gevonden om mensen te irriteren,een 2 byte message als 1 byte meerdere malen herhalen. Als dit zo blijft doorgaan, dan verdwijnt de hele zooi in de la. En er zijn inmiddels veel meer mensen die zo denken.
En ja, in de 27MC heb je ook knijpers etc, maar dit lijkt gewoon meer op sabotage
En ja, in de 27MC heb je ook knijpers etc, maar dit lijkt gewoon meer op sabotage
Het is grondig irritant. Het enige wat op dit moment werkt is de DutchMeshcore firmware installeren en alle 1B berichten er uit filteren op je repeater. Als je meerdere repeaters in de buurt hebt die je companion ontvangt zou je die ook moeten overtuigen, of je companion software modden.Stimpy68 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:57:
Het feit dat een "spammer" of hoe je het ook wil noemen, moedwillig het werken met MC in NL onmogelijk probeert te maken maakt allemaal totaal niet grappig meer, het is vreselijk irritant. En blijkbaar heeft ie een nieuwe manier gevonden om mensen te irriteren,een 2 byte message als 1 byte meerdere malen herhalen. Als dit zo blijft doorgaan, dan verdwijnt de hele zooi in de la. En er zijn inmiddels veel meer mensen die zo denken.
https://github.com/Dutch-.../tag/dmc-repeater-v1.17.1
Filter docs staan hier: https://github.com/dutch-...acket_filter_reference.md
[ Voor 9% gewijzigd door rescla op 20-08-2026 09:10 ]
@rescla Mooiste zou zijn als deze filtering mogelijkheden in de MC FW zelf zou komen. Mijn eigen repeater kan ik er wel mee voorzien, en ik weet dat 1 andere in mijn omgeving het heeft, maar de 2 repeaters hier in de wijk die het grootste bereik hebben (en waar wij weer van afhankelijk zijn) zal niet snel overstappen ben ik bang.
edit: net de DMC FW er op gezet en filtering ingeschakeld, meer kan ik ook niet doen op dit moment.
edit: net de DMC FW er op gezet en filtering ingeschakeld, meer kan ik ook niet doen op dit moment.
[ Voor 13% gewijzigd door Stimpy68 op 20-08-2026 09:27 ]
Ik twijfel of dat gaat gebeuren. Het filteren door repeaters staat namelijk een beetje haaks op de open mesh gedachte. Maar ja, nood breekt wet. Het is denk ik wel duidelijk dat een open mesh misbruikt wordt en je dus op enige manier moet gaan filteren/modereren.Stimpy68 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:12:
@rescla Mooiste zou zijn als deze filtering mogelijkheden in de MC FW zelf zou komen. Mijn eigen repeater kan ik er wel mee voorzien, en ik weet dat 1 andere in mijn omgeving het heeft, maar de 2 repeaters hier in de wijk die het grootste bereik hebben (en waar wij weer van afhankelijk zijn) zal niet snel overstappen ben ik bang.
Het is inderdaad het nadeel van een open systeem, iedereen kan doen en laten wat hij/zij wil.
Ik kan er alleen met mijn pet niet bij waarom personen moedwillig de boel willen frustreren/slopen.
Veel mensen kappen er dan gewoon mee, is dat dan het doel? Gevoel van macht?
Heb echt geen idee, ik heb die rare gedachtes van dat soort personen al niet, dus kan mij niet verplaatsen in zo iemands hoofd (ik hou ook niet van koude lege ruimtes overigens
)
Ik kan er alleen met mijn pet niet bij waarom personen moedwillig de boel willen frustreren/slopen.
Veel mensen kappen er dan gewoon mee, is dat dan het doel? Gevoel van macht?
Heb echt geen idee, ik heb die rare gedachtes van dat soort personen al niet, dus kan mij niet verplaatsen in zo iemands hoofd (ik hou ook niet van koude lege ruimtes overigens
.
[ Voor 99% gewijzigd door Liegebeest op 24-08-2026 19:43 . Reden: Waar zit de wis-knop? ]