Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Saxo of Interactive Brokers.MrAngry schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:59:
Maar waar ga je heen dan? Dat is toch een beetje de uitdaging momenteel. Ik heb nog geen vergelijkbaar alternatief op kosten en automatisch maandelijks beleggen gevonden.
Voordelen Saxo: Nederlandse klantenservice, vooraf aangevulde belastingaangifte en automatisch periodiek beleggen in Cardano fondsen zonder dividendlekkage.
Voordelen Interactive Brokers: automatisch periodiek beleggen met fractionele aandelen (alleen in ETF's, geen Cardano fondsen of andere Nederlandse Indexfondsen helaas), geen service fee en spotgoedkoop.
Nadelen Saxo: geen frationele aandelen mogelijk bij automatisch periodiek beleggen en je betaalt een servicefee van 0,12% per jaar met een maximum (cap) van 480,-.
Nadelen Interactive Brokers: complex, geen Nederlandse klantenservice, geen vooraf ingevulde belastingaangifte en beleggen in Nederlandse indexfondsen zonder dividendlekkage (zoals die van Cardano) kan alleen handmatig.
Beide opties zijn in ieder geval een stuk beter dan Firvermogen vanaf januari 2026. Goedkoper en betere spreiding in de indexfondsen die ze aanbieden.
Deze samenvatting dekt het inderdaad wel ongeveer. Ik wil automatisch én fractioneel beleggen. Ik ben met deze wensen nog geen goedkopere optie tegengekomen, dus ik ben van plan ook na januari te blijven zitten bij Fitvermogen.tploumen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:27:
[...]
Saxo of Interactive Brokers.
Voordelen Saxo: Nederlandse klantenservice, vooraf aangevulde belastingaangifte en automatisch periodiek beleggen in Cardano fondsen zonder dividendlekkage.
Voordelen Interactive Brokers: automatisch periodiek beleggen met fractionele aandelen (alleen in ETF's, geen Cardano fondsen of andere Nederlandse Indexfondsen helaas), geen service fee en spotgoedkoop.
Nadelen Saxo: geen frationele aandelen mogelijk bij automatisch periodiek beleggen en je betaalt een servicefee van 0,12% per jaar met een maximum (cap) van 480,-.
Nadelen Interactive Brokers: complex, geen Nederlandse klantenservice, geen vooraf ingevulde belastingaangifte en beleggen in Nederlandse indexfondsen zonder dividendlekkage (zoals die van Cardano) kan alleen handmatig.
Beide opties zijn in ieder geval een stuk beter dan Firvermogen vanaf januari 2026. Goedkoper en betere spreiding in de indexfondsen die ze aanbieden.
Ben ik de enige die deze mail niet heeft ontvangen?Internet Janny schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:09:
Een nieuwe mail:
Verdere informatie toekomstige eigenaar FitVermogen incl. nieuwe Algemene Voorwaarden. En bevriezingsperiode einde jaar
Geachte heer xxx,
We willen u graag een update geven over de aanstaande wijziging in eigendom van FitVermogen. Zoals gecommuniceerd op 22-23 oktober 2025 zal Velthuyse & Mulder Vermogensbeheer (VMVB), onder opschortende voorwaarden, de nieuwe eigenaar worden van FitVermogen, met een beoogde ingang van januari 2026.
Meer informatie van Velthuyse & Mulder Vermogensbeheer
Als toekomstige eigenaar van FitVermogen willen VMVB en Doelbeleggen.nl graag meer informatie delen over uw klantervaring na de transitie.
Deze gegevens vindt u in de bijgevoegde brief en bijlagen, inclusief nieuwe Algemene Voorwaarden van VMVB die van toepassing zijn bij de overdracht.
Mocht u vragen hebben over deze informatie, gelieve dan rechtstreeks contact op te nemen met VMVB / Doelbeleggen via e-mail fitvermogen@doelbeleggen.nl.
Bevriezingsperiode einde jaar
Om de overdracht van FitVermogen naar VMVB te vergemakkelijken, hebt u geen toegang tot uw rekening en kunt u geen orders plaatsen tijdens een beperkte bevriezingsperiode van 23 december 2025 tot en met 6 januari 2026.
Als u een FitVoorLater Fiscaal-rekening hebt en in het jaar 2025 stortingen wilt maken, zorg er dan voor dat aankooporders voor 23 december 2025 om 13.15 uur CET worden ingelegd.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze eerdere communicatie over de verandering van eigendom die op 22-23 oktober 2025 is verzonden. Indien voor u van toepassing, heeft u ook onze vervolgcommunicatie ontvangen op 24 oktober 2025 betreffende de overstap naar O-aandelenklassen.
We hopen u voldoende te hebben geïnformeerd. Als u vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groet,
Team FitVermogen
[ Voor 23% gewijzigd door DAK1 op 25-11-2025 23:22 ]
nopeDAK1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:21:
[...]
Ben ik de enige die deze mail niet heeft ontvangen?
Dan zoek je niet goed: www.finner.nlOosterF schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:42:
[...]
Deze samenvatting dekt het inderdaad wel ongeveer. Ik wil automatisch én fractioneel beleggen. Ik ben met deze wensen nog geen goedkopere optie tegengekomen, dus ik ben van plan ook na januari te blijven zitten bij Fitvermogen.
Op https://www.fitvermogen.nl/mijn-rekeningen staat nu bij al mijn rekeningen "Rekening geblokkeerd". De mail heeft het over een bevriezingsperiode van 23 december tot 6 januari. Is dit dan ongerelateerd?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Ik heb deze mail ook niet gehad. Heb ook geen mail gehad over de hoogte van de servicekosten of dat deze per 1 Jan in zouden gaan. De enige 2 mails die ik gehad heb zijn de aankondiging op 23 oktober en de switch naar o-klasse op 24 oktober. Verder niets. Op de fitvermogen website kan ik ook niets vinden over servicekosten. In de mail van 23 oktober staat dat ik de komende maanden meer informatie ontvang over verandering in algemene voorwaarden, is dus (nog) niet gebeurd.DAK1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:21:
[...]
Ben ik de enige die deze mail niet heeft ontvangen?
Vreemde gang van zaken.
De huidige blokkade is voor de switchorder naar o-klasse.mastair schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:59:
Op https://www.fitvermogen.nl/mijn-rekeningen staat nu bij al mijn rekeningen "Rekening geblokkeerd". De mail heeft het over een bevriezingsperiode van 23 december tot 6 januari. Is dit dan ongerelateerd?
De service kosten staan in de FAQ op de website . Ze verwijzen in de mails naar die FAQ.Janpietertje89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:08:
[...]
Ik heb deze mail ook niet gehad. Heb ook geen mail gehad over de hoogte van de servicekosten of dat deze per 1 Jan in zouden gaan. De enige 2 mails die ik gehad heb zijn de aankondiging op 23 oktober en de switch naar o-klasse op 24 oktober. Verder niets. Op de fitvermogen website kan ik ook niets vinden over servicekosten. In de mail van 23 oktober staat dat ik de komende maanden meer informatie ontvang over verandering in algemene voorwaarden, is dus (nog) niet gebeurd.
Vreemde gang van zaken.
Het blijft inderdaad wel onduidelijk zo. Als je niet verder zoekt, zou je zomaar kunnen denken dat t goedkoper wordt.
Ik zie het niet in de FAQ staan?Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:35:
[...]
De service kosten staan in de FAQ op de website . Ze verwijzen in de mails naar die FAQ.
Het blijft inderdaad wel onduidelijk zo. Als je niet verder zoekt, zou je zomaar kunnen denken dat t goedkoper wordt.
https://www.fitvermogen.nl/vragen
Wat kost een FitVermogen rekening?
Bij FitVermogen betaalt u geen kosten voor het openen en aanhouden van een FitVermogen rekening. Banken en online brokers rekenen vaak extra kosten bovenop de kosten van een beleggingsfonds.
Bij FitVermogen betaalt u geen extra kosten, zoals:
Service- of dienstverleningskosten
Aan- en Verkoopkosten
Switch order kosten
Bewaarkosten voor de beleggingsfondsen
Bij FitVermogen betaalt u alleen de kosten van de beleggingsfondsen zelf. Deze kosten gaan in op het moment dat u een fonds koopt en stoppen wanneer u het fonds verkoopt. Van deze kosten ontvangt u geen afrekening, omdat deze worden verrekend in de transactieprijs. Meer informatie over deze kosten vindt u op de fondsdetailpagina’s.
Meerdere onderzoeken van de Consumentenbond wijzen uit dat FitVermogen tot de goedkoopste fondsbeheerders behoort voor alle type fondsbeleggers.
Geef ik je gelijk in, ook daar is het onduidelijk. Daar staat in de FAQ nog de vragen van de vorige overname van NN--> GS.Janpietertje89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
[...]
Ik zie het niet in de FAQ staan?
https://www.fitvermogen.nl/vragen
[...]
Ze hebben het alleen hier neergezet... https://www.doelbeleggen.nl/fitvermogen/
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 26-11-2025 09:10 ]
Bij IBKR is wel degelijk Cardano te koop. Ik koop de volgende periodiek (en fractioneel):tploumen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:27:
[...]
Saxo of Interactive Brokers.
- NL0011309349, AVIAW oftewel Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Global
- NL0014332587, ADIAO, Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Emerging Markets
Waar zie je dat? Ik heb alleen maar lege bijlagen bij de email.Get!em schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:55:
Even doorklikken ook: het rekeningnummer voor automatisch beleggen veranderd per 6 januari. Even reminder voor de kerst dit goed te zetten.
De bijlage is inderdaad een nagenoeg lege html, met daarin een url. Daarop doorklikken.Lightning89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:17:
[...]
Waar zie je dat? Ik heb alleen maar lege bijlagen bij de email.
Flink onvermogen inderdaad om die bijlage's als lege html te versturen trouwens......
Het gaat om de "Klantbrief" waarin ook de kostenstructuur wordt uitgelegd.
Omdat het om een Salesforce URL gaat met tracking, ga ik hier de link in mijn email even niet delen.
[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 26-11-2025 09:31 ]
Iedereen geeft aan dat je die alleen handmatig tussen 13:00 en 16:00 uur kunt aankopen (niet recurring).Lightning89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:16:
[...]
Bij IBKR is wel degelijk Cardano te koop. Ik koop de volgende periodiek (en fractioneel):
- NL0011309349, AVIAW oftewel Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Global
- NL0014332587, ADIAO, Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Emerging Markets
Kun je een screenshot maken waarin je dit laat zien. Als dat zo is, is mijn keuze snel gemaakt.