Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Saxo of Interactive Brokers.MrAngry schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:59:
Maar waar ga je heen dan? Dat is toch een beetje de uitdaging momenteel. Ik heb nog geen vergelijkbaar alternatief op kosten en automatisch maandelijks beleggen gevonden.
Voordelen Saxo: Nederlandse klantenservice, vooraf aangevulde belastingaangifte en automatisch periodiek beleggen in Cardano fondsen zonder dividendlekkage.
Voordelen Interactive Brokers: automatisch periodiek beleggen met fractionele aandelen (alleen in ETF's, geen Cardano fondsen of andere Nederlandse Indexfondsen helaas), geen service fee en spotgoedkoop.
Nadelen Saxo: geen frationele aandelen mogelijk bij automatisch periodiek beleggen en je betaalt een servicefee van 0,12% per jaar met een maximum (cap) van 480,-.
Nadelen Interactive Brokers: complex, geen Nederlandse klantenservice, geen vooraf ingevulde belastingaangifte en beleggen in Nederlandse indexfondsen zonder dividendlekkage (zoals die van Cardano) kan alleen handmatig.
Beide opties zijn in ieder geval een stuk beter dan Firvermogen vanaf januari 2026. Goedkoper en betere spreiding in de indexfondsen die ze aanbieden.
Deze samenvatting dekt het inderdaad wel ongeveer. Ik wil automatisch én fractioneel beleggen. Ik ben met deze wensen nog geen goedkopere optie tegengekomen, dus ik ben van plan ook na januari te blijven zitten bij Fitvermogen.tploumen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:27:
[...]
Saxo of Interactive Brokers.
Voordelen Saxo: Nederlandse klantenservice, vooraf aangevulde belastingaangifte en automatisch periodiek beleggen in Cardano fondsen zonder dividendlekkage.
Voordelen Interactive Brokers: automatisch periodiek beleggen met fractionele aandelen (alleen in ETF's, geen Cardano fondsen of andere Nederlandse Indexfondsen helaas), geen service fee en spotgoedkoop.
Nadelen Saxo: geen frationele aandelen mogelijk bij automatisch periodiek beleggen en je betaalt een servicefee van 0,12% per jaar met een maximum (cap) van 480,-.
Nadelen Interactive Brokers: complex, geen Nederlandse klantenservice, geen vooraf ingevulde belastingaangifte en beleggen in Nederlandse indexfondsen zonder dividendlekkage (zoals die van Cardano) kan alleen handmatig.
Beide opties zijn in ieder geval een stuk beter dan Firvermogen vanaf januari 2026. Goedkoper en betere spreiding in de indexfondsen die ze aanbieden.
Ben ik de enige die deze mail niet heeft ontvangen?Internet Janny schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:09:
Een nieuwe mail:
Verdere informatie toekomstige eigenaar FitVermogen incl. nieuwe Algemene Voorwaarden. En bevriezingsperiode einde jaar
Geachte heer xxx,
We willen u graag een update geven over de aanstaande wijziging in eigendom van FitVermogen. Zoals gecommuniceerd op 22-23 oktober 2025 zal Velthuyse & Mulder Vermogensbeheer (VMVB), onder opschortende voorwaarden, de nieuwe eigenaar worden van FitVermogen, met een beoogde ingang van januari 2026.
Meer informatie van Velthuyse & Mulder Vermogensbeheer
Als toekomstige eigenaar van FitVermogen willen VMVB en Doelbeleggen.nl graag meer informatie delen over uw klantervaring na de transitie.
Deze gegevens vindt u in de bijgevoegde brief en bijlagen, inclusief nieuwe Algemene Voorwaarden van VMVB die van toepassing zijn bij de overdracht.
Mocht u vragen hebben over deze informatie, gelieve dan rechtstreeks contact op te nemen met VMVB / Doelbeleggen via e-mail fitvermogen@doelbeleggen.nl.
Bevriezingsperiode einde jaar
Om de overdracht van FitVermogen naar VMVB te vergemakkelijken, hebt u geen toegang tot uw rekening en kunt u geen orders plaatsen tijdens een beperkte bevriezingsperiode van 23 december 2025 tot en met 6 januari 2026.
Als u een FitVoorLater Fiscaal-rekening hebt en in het jaar 2025 stortingen wilt maken, zorg er dan voor dat aankooporders voor 23 december 2025 om 13.15 uur CET worden ingelegd.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze eerdere communicatie over de verandering van eigendom die op 22-23 oktober 2025 is verzonden. Indien voor u van toepassing, heeft u ook onze vervolgcommunicatie ontvangen op 24 oktober 2025 betreffende de overstap naar O-aandelenklassen.
We hopen u voldoende te hebben geïnformeerd. Als u vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groet,
Team FitVermogen
[ Voor 23% gewijzigd door DAK1 op 25-11-2025 23:22 ]
nopeDAK1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:21:
[...]
Ben ik de enige die deze mail niet heeft ontvangen?
Dan zoek je niet goed: www.finner.nlOosterF schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:42:
[...]
Deze samenvatting dekt het inderdaad wel ongeveer. Ik wil automatisch én fractioneel beleggen. Ik ben met deze wensen nog geen goedkopere optie tegengekomen, dus ik ben van plan ook na januari te blijven zitten bij Fitvermogen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Ik heb deze mail ook niet gehad. Heb ook geen mail gehad over de hoogte van de servicekosten of dat deze per 1 Jan in zouden gaan. De enige 2 mails die ik gehad heb zijn de aankondiging op 23 oktober en de switch naar o-klasse op 24 oktober. Verder niets. Op de fitvermogen website kan ik ook niets vinden over servicekosten. In de mail van 23 oktober staat dat ik de komende maanden meer informatie ontvang over verandering in algemene voorwaarden, is dus (nog) niet gebeurd.DAK1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:21:
[...]
Ben ik de enige die deze mail niet heeft ontvangen?
Vreemde gang van zaken.
De huidige blokkade is voor de switchorder naar o-klasse.mastair schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:59:
Op https://www.fitvermogen.nl/mijn-rekeningen staat nu bij al mijn rekeningen "Rekening geblokkeerd". De mail heeft het over een bevriezingsperiode van 23 december tot 6 januari. Is dit dan ongerelateerd?
De service kosten staan in de FAQ op de website . Ze verwijzen in de mails naar die FAQ.Janpietertje89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:08:
[...]
Ik heb deze mail ook niet gehad. Heb ook geen mail gehad over de hoogte van de servicekosten of dat deze per 1 Jan in zouden gaan. De enige 2 mails die ik gehad heb zijn de aankondiging op 23 oktober en de switch naar o-klasse op 24 oktober. Verder niets. Op de fitvermogen website kan ik ook niets vinden over servicekosten. In de mail van 23 oktober staat dat ik de komende maanden meer informatie ontvang over verandering in algemene voorwaarden, is dus (nog) niet gebeurd.
Vreemde gang van zaken.
Het blijft inderdaad wel onduidelijk zo. Als je niet verder zoekt, zou je zomaar kunnen denken dat t goedkoper wordt.
Ik zie het niet in de FAQ staan?Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:35:
[...]
De service kosten staan in de FAQ op de website . Ze verwijzen in de mails naar die FAQ.
Het blijft inderdaad wel onduidelijk zo. Als je niet verder zoekt, zou je zomaar kunnen denken dat t goedkoper wordt.
https://www.fitvermogen.nl/vragen
Wat kost een FitVermogen rekening?
Bij FitVermogen betaalt u geen kosten voor het openen en aanhouden van een FitVermogen rekening. Banken en online brokers rekenen vaak extra kosten bovenop de kosten van een beleggingsfonds.
Bij FitVermogen betaalt u geen extra kosten, zoals:
Service- of dienstverleningskosten
Aan- en Verkoopkosten
Switch order kosten
Bewaarkosten voor de beleggingsfondsen
Bij FitVermogen betaalt u alleen de kosten van de beleggingsfondsen zelf. Deze kosten gaan in op het moment dat u een fonds koopt en stoppen wanneer u het fonds verkoopt. Van deze kosten ontvangt u geen afrekening, omdat deze worden verrekend in de transactieprijs. Meer informatie over deze kosten vindt u op de fondsdetailpagina’s.
Meerdere onderzoeken van de Consumentenbond wijzen uit dat FitVermogen tot de goedkoopste fondsbeheerders behoort voor alle type fondsbeleggers.
Geef ik je gelijk in, ook daar is het onduidelijk. Daar staat in de FAQ nog de vragen van de vorige overname van NN--> GS.Janpietertje89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
[...]
Ik zie het niet in de FAQ staan?
https://www.fitvermogen.nl/vragen
[...]
Ze hebben het alleen hier neergezet... https://www.doelbeleggen.nl/fitvermogen/
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 26-11-2025 09:10 ]
Bij IBKR is wel degelijk Cardano te koop. Ik koop de volgende periodiek (en fractioneel):tploumen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:27:
[...]
Saxo of Interactive Brokers.
- NL0011309349, AVIAW oftewel Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Global
- NL0014332587, ADIAO, Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Emerging Markets
Waar zie je dat? Ik heb alleen maar lege bijlagen bij de email.Get!em schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:55:
Even doorklikken ook: het rekeningnummer voor automatisch beleggen veranderd per 6 januari. Even reminder voor de kerst dit goed te zetten.
De bijlage is inderdaad een nagenoeg lege html, met daarin een url. Daarop doorklikken.Lightning89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:17:
[...]
Waar zie je dat? Ik heb alleen maar lege bijlagen bij de email.
Flink onvermogen inderdaad om die bijlage's als lege html te versturen trouwens......
Het gaat om de "Klantbrief" waarin ook de kostenstructuur wordt uitgelegd.
Omdat het om een Salesforce URL gaat met tracking, ga ik hier de link in mijn email even niet delen.
[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 26-11-2025 09:31 ]
Iedereen geeft aan dat je die alleen handmatig tussen 13:00 en 16:00 uur kunt aankopen (niet recurring).Lightning89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:16:
[...]
Bij IBKR is wel degelijk Cardano te koop. Ik koop de volgende periodiek (en fractioneel):
- NL0011309349, AVIAW oftewel Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Global
- NL0014332587, ADIAO, Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Emerging Markets
Kun je een screenshot maken waarin je dit laat zien. Als dat zo is, is mijn keuze snel gemaakt.
Dat wist ik niet, ik heb dit al een keer gevraagd zonder enige reactie. Ik moest eerst mijn initial deposit hebben. Dat zou wel erg onhandig zijn. Ik ging ervan uit dat ze beschikbaar zijn vanaf €1000 en dat je ze dan recurring kan kopen.tploumen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:55:
[...]
Iedereen geeft aan dat je die alleen handmatig tussen 13:00 en 16:00 uur kunt aankopen (niet recurring).
Kun je een screenshot maken waarin je dit laat zien. Als dat zo is, is mijn keuze snel gemaakt.
Dat zag ik wel, ik wil voor mijn eigen administratie gewoon de bijlagen en dacht dat iemand anders ze wél had gehad. Het is dus een algemeen probleem. Als dat maar geen voorbode is.Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:27:
[...]
De bijlage is inderdaad een nagenoeg lege html, met daarin een url. Daarop doorklikken.
Flink onvermogen inderdaad om die bijlage's als lege html te versturen trouwens......
Het gaat om de "Klantbrief" waarin ook de kostenstructuur wordt uitgelegd.
Omdat het om een Salesforce URL gaat met tracking, ga ik hier de link in mijn email even niet delen.
[ Voor 36% gewijzigd door Lightning89 op 26-11-2025 13:17 ]
Ik heb eens even een vrijblijvend informatie gesprek aangevraagd, gepland voor volgende week woensdag. Daar leg ik gewoon de situatie voor, overstap van Fitvermogen naar wat? Wellicht kunnen zij ook aangeven of dat te verdedigen is als legitieme reden om op 1 januari uit de markt te zijn.
Beeromaniac
Hou ons op de hoogte. Ik heb vorige week ook met ze gebeld, maar degene die ik aan de lijn had was meer van het vermogensbeheer en kon me niet echt verder helpen. Hij kwam bij ABN / Saxo uit. Hij was niet op de hoogte dat je bij Saxo niet frationeel kunt beleggen hetgeen een piepklein beetje van je rendement snoept omdat dan niet iedere euro belegd is.Thompson schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:18:
[...]
Ik heb eens even een vrijblijvend informatie gesprek aangevraagd, gepland voor volgende week woensdag. Daar leg ik gewoon de situatie voor, overstap van Fitvermogen naar wat? Wellicht kunnen zij ook aangeven of dat te verdedigen is als legitieme reden om op 1 januari uit de markt te zijn.
??? Je geeft toch aan dat je periodiek belegd in Cardano of bedoel je soms dat je dat periodiek handmatig doet?Lightning89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:15:
[...]
Dat wist ik niet, ik heb dit al een keer gevraagd zonder enige reactie. Ik moest eerst mijn initial deposit hebben. Dat zou wel erg onhandig zijn. Ik ging ervan uit dat ze beschikbaar zijn vanaf €1000 en dat je ze dan recurring kan kopen.
[...]
Dat zag ik wel, ik wil voor mijn eigen administratie gewoon de bijlagen en dacht dat iemand anders ze wél had gehad. Het is dus een algemeen probleem. Als dat maar geen voorbode is.
Ik ben net overgestapt en leg periodiek een x bedrag in bij IBKR, echter moet ik eerst een mininum inleg bereikt hebben (€1.000) voordat je in Cardano mag stappen. Zodra dat bereikt is zal ik kijken hoe ik ook echt periodiek bij Cardano ga inleggen, ik was in de veronderstelling automatisch, maar ik maak op uit jouw reactie dat het enkel handmatig in de middag is. In dat geval zal het handmatig periodiek zijn. Dat deed ik overgigens ook al met DeGirio/VWRL.tploumen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:25:
[...]
??? Je geeft toch aan dat je periodiek belegd in Cardano of bedoel je soms dat je dat periodiek handmatig doet?
Wat is dat dan voor een domme regel van IBKR. De koers van de Cardano fondsen ligt maar rond de 60 euro.Lightning89 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:49:
[...]
Ik ben net overgestapt en leg periodiek een x bedrag in bij IBKR, echter moet ik eerst een mininum inleg bereikt hebben (€1.000) voordat je in Cardano mag stappen. Zodra dat bereikt is zal ik kijken hoe ik ook echt periodiek bij Cardano ga inleggen, ik was in de veronderstelling automatisch, maar ik maak op uit jouw reactie dat het enkel handmatig in de middag is. In dat geval zal het handmatig periodiek zijn. Dat deed ik overgigens ook al met DeGirio/VWRL.
Nofi, maar kan ik uit deze opmerking opmaken dat je eerdere opmerking (onderstaande) ongefundeerd was en je geen betere opties hebt? Zo wel dan hoor ik ze namelijk graag.tploumen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:24:
[...]
Hou ons op de hoogte. Ik heb vorige week ook met ze gebeld, maar degene die ik aan de lijn had was meer van het vermogensbeheer en kon me niet echt verder helpen. Hij kwam bij ABN / Saxo uit. Hij was niet op de hoogte dat je bij Saxo niet frationeel kunt beleggen hetgeen een piepklein beetje van je rendement snoept omdat dan niet iedere euro belegd is.
Jazeker wel, maar ik had het idee dat ik mezelf beter kon adviseren dan de adviseur van Finner in dezen. Ik had al grondig onderzoek gedaan en kwam ook op Saxo uit. IBKR kon hij niet over adviseren daar zij alleen partijen met een Nederlandse klantenservice meenemen in hun advies. Conclusie: IBKR en Saxo zijn beiden momenteel een veel betere keuze dan Fitvermogen. Zelfs Trade Republic is een betere keuze. Daar beleg je zonder servicefee, automatisch en fractioneel. Echter dat is alleen mogelijk in ETF's, dus dividendlekkage (m.u.v. VanEck). Nadeel bij Trade Republic is ook dat ze op Payment For Order Flow basis werken waardoor je vaak een kleine opslag betaald op de koers. Maar zelfs dan ben je hoogstwaarschijnlijk beter uit dan bij Fitvermogen momenteel.OosterF schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:10:
[...]
Nofi, maar kan ik uit deze opmerking opmaken dat je eerdere opmerking (onderstaande) ongefundeerd was en je geen betere opties hebt? Zo wel dan hoor ik ze namelijk graag.
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 28-11-2025 10:58 ]
Zero compensation
Fonds minimum , geen regel van IBKR. Ik hou je op de hoogte als ik er eindelijk in beleg.tploumen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:03:
[...]
Wat is dat dan voor een domme regel van IBKR. De koers van de Cardano fondsen ligt maar rond de 60 euro.
Dat was natuurlijk precies mijn punt. Saxo en IBKR zijn beide goede brokers, maar bieden geen goedkoper alternatief voor fractioneel én automatisch beleggen. Trade Republic is absoluut geen serieus alternatief. Je wilt niet met je hele vermogen op een schaduwbeurs zitten.tploumen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:30:
[...]
Jazeker wel, maar ik had het idee dat ik mezelf beter kon adviseren dan de adviseur van Finner in dezen. Ik had al grondig onderzoek gedaan en kwam ook op Saxo uit. IBKR kon hij niet over adviseren daar zij alleen partijen met een Nederlandse klantenservice meenemen in hun advies. Conclusie: IBKR en Saxo zijn beiden momenteel een veel betere keuze dan Fitvermogen. Zelfs Trade Republic is een betere keuze. Daar beleg je zonder servicefee, automatisch en fractioneel. Echter dat is alleen mogelijk in ETF's, dus dividendlekkage (m.u.v. VanEck). Nadeel bij Trade Republic is ook dat ze op Payment For Order Flow basis werken waardoor je vaak een kleine opslag betaald op de koers. Maar zelfs dan ben je hoogstwaarschijnlijk beter uit dan bij Fitvermogen momenteel.
Het enige logische alternatief voor Fitvermogen met fractioneel én automatisch beleggen zijn de NT fondsen via de grootbanken, maar die zijn zelfs nog iets duurder dan de nieuwe kostenstructuur van Fitvermogen (wel tegen iets meer spreiding).
Dus ja, je kunt iets goedkoper en betrouwbaar beleggen bij Saxo en/of IBKR, maar dat gaat wel ten koste van het gemak en eenvoud dat je bij Fitvermogen had.
Laten we zeggen dat het je 5 minuten per maand kost om het zelf te doen. Dan kom je op 1 uur per jaar aan arbeid uit. Dit ene uur kost mij wel maarliefst 700 euro over mijn portefuille (en die wordt steeds meer). Dat is een vet salaris 700,- per uur.OosterF schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:55:
[...]
Dat was natuurlijk precies mijn punt. Saxo en IBKR zijn beide goede brokers, maar bieden geen goedkoper alternatief voor fractioneel én automatisch beleggen. Trade Republic is absoluut geen serieus alternatief. Je wilt niet met je hele vermogen op een schaduwbeurs zitten.
Het enige logische alternatief voor Fitvermogen met fractioneel én automatisch beleggen zijn de NT fondsen via de grootbanken, maar die zijn zelfs nog iets duurder dan de nieuwe kostenstructuur van Fitvermogen (wel tegen iets meer spreiding).
Dus ja, je kunt iets goedkoper en betrouwbaar beleggen bij Saxo en/of IBKR, maar dat gaat wel ten koste van het gemak en eenvoud dat je bij Fitvermogen had.
Ik vind het ronduit oneerlijk dat iemand met een portefeuille van een paar ton procentueel evenveel belast wordt en veel meer kosten maakt dan iemand met een portefeuille van een paar duizend euro, terwijl het werk voor Doelbeleggen (voor zover je het werk kunt noemen) in beide gevallen gelijk is.
Dus zet er of een cap op of een staffel zoals andere partijen dat doen.
Dat kan een prima overweging zijn. Ik val je ook niet aan op je keuze. Hier ging alleen mijn opmerking waarop je reageerde niet over.tploumen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:13:
[...]
Laten we zeggen dat het je 5 minuten per maand kost om het zelf te doen. Dan kom je op 1 uur per jaar aan arbeid uit. Dit ene uur kost mij wel maarliefst 700 euro over mijn portefuille (en die wordt steeds meer). Dat is een vet salaris 700,- per uur.
Ik vind het ronduit oneerlijk dat iemand met een portefeuille van een paar ton procentueel evenveel belast wordt en veel meer kosten maakt dan iemand met een portefeuille van een paar duizend euro, terwijl het werk voor Doelbeleggen (voor zover je het werk kunt noemen) in beide gevallen gelijk is.
Dus zet er of een cap op of een staffel zoals andere partijen dat doen.
Ja daar zijn wel wat leuke grafiekjes over te vinden wat voor invloed het missen van goede/slechte dagen op je portfolio kan hebben.Atomius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:36:
Wel irritant als je weg wil naar een ander. Stel je had alles verkocht op 20 november en je zit nu weer in de markt op 27 november (NT duurt altijd ff) dan mis je dus wel even meer dan 2,70% op je belegde vermogen..
Simpel gezegd blijft gelden; Time in the market beats timing the market. En dat betekent dus ook dat je zo kort mogelijk uit de markt wil zijn.
Beeromaniac
Waarom doe je het niet gestaffeld? Dus stel 5 x €50.000. Heb je ook geen hoog risico grote beursstijging op moment van verkopen.DAK1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:15:
Ik zit er inmiddels ook over na te denken een overstap naar IBKR te maken. Heeft er iemand ervaring met het storten van een groot bedrag (paar ton)?
Volgens mij is 100K sowieso bovengrens SEPA betaling dus zou ik niet daarboven willen overmaken ivm kans op kosten en vertraging.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Idd.Thompson schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:44:
[...]
Ja daar zijn wel wat leuke grafiekjes over te vinden wat voor invloed het missen van goede/slechte dagen op je portfolio kan hebben.
Simpel gezegd blijft gelden; Time in the market beats timing the market. En dat betekent dus ook dat je zo kort mogelijk uit de markt wil zijn.
Zorgt de switch die Fitvermogen uitvoert er eigenlijk ook voor dat je tijdelijk uit de markt bent? Weet iemand dat?
Heb FV een mail gestuurd maar het antwoordt hierop is alleen "3 december is het portal weer beschikbaar".Atomius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:12:
[...]
Idd.
Zorgt de switch die Fitvermogen uitvoert er eigenlijk ook voor dat je tijdelijk uit de markt bent? Weet iemand dat?
Ik hoop niet dat we van +/- 25 november tot 3 december uit de markt zijn hiermee, maar dat zal wel niet toch?
Over het algemeen wel ja.Atomius schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:12:
[...]
Idd.
Switch order wordt bij Fitvermogen uitgevoerd als een gecombineerde verkoop/aankoop.
Dus eerst verkoop, contanten op de rekening, en direct daarna aankoop.
De keren dat ik zelf switch orders aanmaakte bij Fitvermogen was je al gauw 2-3 dagen uit de markt, en als de verkoop ongunstig was tov een weekend/feestdag dan langer.
Als dat zo is dan krijgt dit nog wel een staartje ( afhankelijk van wat de beurs ontwikkeling is geweest tijdens de betreffende periode).
De voorwaarden hiervoor zijn eerder al aangepast dit jaar.helloitsme schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:20:
Dus zij voeren dan zonder dat je er om gevraagd hebt een switch order uit, waarmee je potentieel duizenden euro's rendement kan verliezen? (Ook winnen natuurlijk, maar daar zal niemand moeilijk over doen)
Als dat zo is dan krijgt dit nog wel een staartje ( afhankelijk van wat de beurs ontwikkeling is geweest tijdens de betreffende periode).
26 augustus
Artikel 2.3 wordt aangepast. Toegevoegd wordt dat u FitVermogen opdracht geeft om op uw FitVermogen rekening aangehouden Effecten om te ruilen voor een (nieuwe) klasse van dergelijke Effecten met een lagere beheervergoeding indien deze (nieuwe) klasse beschikbaar komt en u hierin kunt beleggen. FitVermogen brengt u hiervan tenminste een maand van tevoren op de hoogte, en binnen deze termijn zal FitVermogen de Switch Order nog niet uitvoeren en kunt u de Switch Order annuleren.
Artikel 20.3 wordt aangepast. Verduidelijkt wordt dat FitVermogen en de Giro zonder uw opdracht handelingen kunnen verrichten indien dat is toegestaan onder de Voorwaarden.
Ik heb de afgelopen dagen mijn bedrag op de rekening wel zien stijgen. Dus daaruit concludeer ik dat er - na de daling van een week/twee weken geleden - mijn fondsen/geld meegestegen is met de stijgingen op de beurzen van deze week.helloitsme schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:20:
Dus zij voeren dan zonder dat je er om gevraagd hebt een switch order uit, waarmee je potentieel duizenden euro's rendement kan verliezen? (Ook winnen natuurlijk, maar daar zal niemand moeilijk over doen)
https://live.euronext.com...6-XAMS/market-information
Iemand enig idee hoe dit kan?
Bedankt voor deze geruststellingdannyvdb1997 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:04:
[...]
Ik heb de afgelopen dagen mijn bedrag op de rekening wel zien stijgen. Dus daaruit concludeer ik dat er - na de daling van een week/twee weken geleden - mijn fondsen/geld meegestegen is met de stijgingen op de beurzen van deze week.
Donderdag was de Amerikaanse beurs gesloten vanwege thanksgiving. De koers op vrijdag wordt bepaald op basis van de koersen op donderdag van de onderliggende aandelen. Dat betekent dat als een beurs op dag t gesloten is waar aandelen noteren die in het fonds zitten er op dag t+1 geen nieuwe koers bepaald kan worden. Transacties die op dag t voor de deadline aangemeld worden in dat geval ook niet op dag t+1 maar op t+2 uitgevoerd.tploumen schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:05:
Het valt mij op dat er niks met de fondsen van Fitvermogen gebeurd is afgelopen vrijdag (28 november) terwijl Euronext gewoon open pas:
"U hoeft geen actie te ondernemen als u wilt doorgaan met de Switchorder. Wij zullen uw huidige beleggingen in het (de) Fonds(en) op 1 december 2025 automatisch omwisselen naar de toepasselijke “O” aandelenklasse."
Ik ga ervan uit dat het fondsen opnieuw worden aangekocht op een T + 1 basis. Dat zal dus aankomende dinsdag zijn. Fingers crossed dat maandag de beurs een stevige min laat zien.
Zero compensation
Dat maakt niet uit. Als het dividend lager wordt blijft koers hoger (gaan hand-in-hand).Internet Janny schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:19:
Gaat het dividend ook lager zijn bij de nieuwe klasse net zoals bij de nieuwe NT klasse?
Bij de switch is de verkoop eerst, dus je wilt geen lagere koers maandag/dinsdagDAK1 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:14:
Mijn fondsen zijn ook gestegen deze week. De switchorder is geplaatst op 24 oktober en deze wordt uitgevoerd op 1 december.
"U hoeft geen actie te ondernemen als u wilt doorgaan met de Switchorder. Wij zullen uw huidige beleggingen in het (de) Fonds(en) op 1 december 2025 automatisch omwisselen naar de toepasselijke “O” aandelenklasse."
Ik ga ervan uit dat het fondsen opnieuw worden aangekocht op een T + 1 basis. Dat zal dus aankomende dinsdag zijn. Fingers crossed dat maandag de beurs een stevige min laat zien.
De wijzer slaat nu uit naar Saxo. Daar kan ik wel maandelijks automatisch beleggen, heb ik een Nederlandse klantenservice en een vooraf ingevulde Aangifte Inkomstenbelasting. Echter ik betaal hier maximaal € 480,- per jaar aan service fee en kan niet fractioneel aankopen.
Alles afwegend neig ik nu toch iets meer maar Saxo. Vraag aan jullie: is er iemand die al bij Saxo zit en waar ik mee in contact kan komen...?
De prijs is weer geüpdate op 1-12.tploumen schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:05:
Het valt mij op dat er niks met de fondsen van Fitvermogen gebeurd is afgelopen vrijdag (28 november) terwijl Euronext gewoon open pas:
Overigens is de waarde van mijn fondsen op de website van fitvermogen nog niet geupdate
[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 01-12-2025 12:04 ]
Ik zit bij Saxo, combineer CARIW met WEBN die wel fractioneel aan te kopen is.tploumen schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:48:
Pffff nog steeds lastig waar naartoe te gaan. De wijzer sloeg eerst uit naar de combinatie IBKR + AVIAW. Echter dat ik hier niet maandelijks automatisch kan aankopen staat me tegen. Tevens vraag ik me af of de "Ingehouden Nederlandse Dividendbelasting" wel vermeld staat op het Tax Statement in verband met het opheffen van de dividendlekkage via de Aangifte Inkomstenbelasting. Niemand die me die vraag heeft kunnen beantwoorden.
De wijzer slaat nu uit naar Saxo. Daar kan ik wel maandelijks automatisch beleggen, heb ik een Nederlandse klantenservice en een vooraf ingevulde Aangifte Inkomstenbelasting. Echter ik betaal hier maximaal € 480,- per jaar aan service fee en kan niet fractioneel aankopen.
Alles afwegend neig ik nu toch iets meer maar Saxo. Vraag aan jullie: is er iemand die al bij Saxo zit en waar ik mee in contact kan komen...?
In het overzicht staan bij mij nog alleen de oude fondsen en gebeurt tot nu toe nog niets. Heb jij ook de beide indexfondsen of beleg je (ook) in andere fondsen?MrAngry schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:16:
Mijn rekeningoverzicht laat inmiddels beide type fondsen zien, met mijn inleg verdeeld over beide types. Lijkt erop dat de switch order niet voor alles tegelijk verloopt.
Ik heb World en EM en nog een derde, maar tot nu toe staan er bij mij ook alleen de oude fondsen en lijkt er weinig te gebeuren.Afas schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:58:
[...]
In het overzicht staan bij mij nog alleen de oude fondsen en gebeurt tot nu toe nog niets. Heb jij ook de beide indexfondsen of beleg je (ook) in andere fondsen?
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Ik heb ook contact gehad over de IBAN. Ze kunnen geen antwoord geven, op dit moment is GS nog beheerder. Vanaf 1-1-2026 worden we geinformeerd door de nieuwe beheerder.
Hartelijk dank voor uw e-mail aan FitVermogen. U bent niet uit de markt door de Switch order, dit wordt tegelijkertijd uitgevoerd op basis van een conversie rate naar de O klasse. Hierdoor heeft u ook geen rendementsverlies of winst. De omzetting vindt dus direct plaats.
[ Voor 5% gewijzigd door tploumen op 03-12-2025 12:47 ]
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Bij mij inmiddels bijgewerkt naar de O fondsen. Jammer dat er in het transactie overzicht niets terug te zien is over de switch order.
[ Voor 33% gewijzigd door Licko op 03-12-2025 15:04 ]
Gesprek met Finner gehad, ik ontvang nog een gratis advies verslag en daarop volgend vrijdag een vervolg gesprek. Ze gaan Fitvermogen/Doelbeleggen naast 2 andere partijen zetten voor mij zodat ik kan beoordelen of dat interessant is. Een van de andere twee gaat Rabobank zijn voor zover ik dat kon opmaken uit het gesprek. Zij hebben er natuurlijk baat bij als ik een switch maak want dan ontvangen ze iets van een commissie, maar alles nog steeds geheel vrijblijvend.Thompson schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:18:
[...]
Hij begreep mijn frustratie omtrent de overname wel goed. Finner leek wel iets meer te sturen op een actief beheerd portfolio, zeker als ik in de nabije toekomst nog flink ga stijgen qua portfolio (verkoop 2e woning). Maar ik heb duidelijk gemaakt dat ik juist zo passief mogelijk wil met lage kosten. Daarop leek hij al iets minder enthousiast te zijn om moeite voor mij te doen. We zullen zien wat het rapport en vervolggesprek te bieden heeft, ik hou jullie op de hoogte.
Ben ik vergeten aan hen te vragen of dit een legitieme reden zou zijn voor tijdelijk uit de markt zijn en daarmee (deels) de vermogensbelasting op 1 januari te ontwijken, reminder to self voor vrijdag.
Beeromaniac
Rabobank is een zeer slecht advies. Is een van de duurdere opties.Thompson schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:11:
[...]
Gesprek met Finner gehad, ik ontvang nog een gratis advies verslag en daarop volgend vrijdag een vervolg gesprek. Ze gaan Fitvermogen/Doelbeleggen naast 2 andere partijen zetten voor mij zodat ik kan beoordelen of dat interessant is. Een van de andere twee gaat Rabobank zijn voor zover ik dat kon opmaken uit het gesprek. Zij hebben er natuurlijk baat bij als ik een switch maak want dan ontvangen ze iets van een commissie, maar alles nog steeds geheel vrijblijvend.
Hij begreep mijn frustratie omtrent de overname wel goed. Finner leek wel iets meer te sturen op een actief beheerd portfolio, zeker als ik in de nabije toekomst nog flink ga stijgen qua portfolio (verkoop 2e woning). Maar ik heb duidelijk gemaakt dat ik juist zo passief mogelijk wil met lage kosten. Daarop leek hij al iets minder enthousiast te zijn om moeite voor mij te doen. We zullen zien wat het rapport en vervolggesprek te bieden heeft, ik hou jullie op de hoogte.
Ben ik vergeten aan hen te vragen of dit een legitieme reden zou zijn voor tijdelijk uit de markt zijn en daarmee (deels) de vermogensbelasting op 1 januari te ontwijken, reminder to self voor vrijdag.
T.a.v. peildatumarbitrage: dat heb ik al uitgezocht via een specialist van de Belastingdienst. Zie mijn eerdere post.
Wie van Finner heb je gesproken...? Ik heb in het verleden altijd top adviezen van ze gehad en ze krijgen bij iedere dienstverlener dezelfde commissie. Laatste keer hebben ze me wat minder goed kunnen helpen omdat ikzelf al meer wist dan zijzelf voor mijn specifieke situatie.
[ Voor 22% gewijzigd door dannyvdb1997 op 03-12-2025 23:15 ]
Mensen die overstappen naar Meesman weten niet wat ze doen in mijn beleving. Ja je hebt complete werelddekking via Meesman, maar de kosten zijn nog veel hoger dan dat ze bij Fitvermogen worden.dannyvdb1997 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:13:
Ik lees dat veel mensen overstappen naar bijv. Meesman, maar wordt Fitvermogen nou echt zoveel duurder dan hen? Tuurlijk gaan de kosten omhoog, maar het wordt toch niet exorbitant hoog? Of mis ik dan echt iets? Ik beleg in de gebruikelijke Equity en EM fondsen en ben er ook niet blij mee hoe de zaken lopen. Maar ben nog niet overtuigd van andere partijen (met hetzelfde gemak) om alles leeg te trekken.
Kosten zijn een van de weinige zekerheden die je hebt met beleggen. Kosten vreten exponentieel aan je rendement. Over de jaren heen als je portefeuille gestaag blijft groeien kan al een verschil van 0,1% aan kosten tienduizenden euro's aan rendement schelen (afhankelijk van je portefeuille grootte). Conservatief voorbeeld: je doet een eenmalige inleg van 100k en belegt iedere maand 1k 30 jaar lang tegen 7% rendement. Dan is je totale waarde €1.523.990,60. Doe ik datzelfde tegen een rendement van 6,9% (0,1% kosten) dan is je totale waarde €1.478.856,48. Oftewel: een verschil van maarliefst €45.134,12!!
Oftewel zo snel als mogelijk wegwezen bij een broker die 0,20% servicefee per jaar gaat hanteren (en weigert een Staffel in te voeren of een Cap erop te zetten) want daar zou het verschil maar liefst €89.151,76 bedragen. En dan heb ik nog conservatieve inleggen gebruikt!
Valt wel wat mee lig er niet wakker van, komt neer op ongeveer 0.12% duurder dan voorheen.dannyvdb1997 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:13:
Ik lees dat veel mensen overstappen naar bijv. Meesman, maar wordt Fitvermogen nou echt zoveel duurder dan hen? Tuurlijk gaan de kosten omhoog, maar het wordt toch niet exorbitant hoog? Of mis ik dan echt iets? Ik beleg in de gebruikelijke Equity en EM fondsen en ben er ook niet blij mee hoe de zaken lopen. Maar ben nog niet overtuigd van andere partijen (met hetzelfde gemak) om alles leeg te trekken.
Als je antwoord bij beide “klein” is, is Fitvermogen in nieuwe vorm nog steeds relatief voordeliger.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 04-12-2025 07:50 ]
Die is nog wel te benaderen via Mr FoB:Atomius schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:40:
Wat dat betreft wel jammer dat de indexfondsen website is gestopt. Daar kon je toch relatief snel een indruk krijgen van de invloed van de sevicekosten bij bepaalde inleggrootte op je rendement bij de verschillende aanbieders.
https://www.financieelona...indexfondsen-vergelijken/
Vergelijk daar de brokers op basis van je inleg en horizon en kijk bij kosten wat het verwachte rendement is.bij verschillende brokers.
Ook bij een kleine portefeuille is Fitvermogen te allen tijde duurder dan een Saxo of menig andere broker. Dit door de extra servicefee van 0,20% per jaar vanaf jan 2026.
Hangt van je strategie af, 12 bps en een NL klantenservice bij een beheerder die dichter bij je idealen staat is belangrijker. Jouw strategie is duidelijk dat kosten zo laag mogelijk moeten zijn, ongeacht wat. Persoonlijk hecht ik ook belang aan een betrouwbare partij en duurzaamheid. Dat mag best een paar bps kosten.tploumen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:04:
Ik mag toch hopen dat over 30 jaar je portefeuille en inleg een stuk groter zijn. Als je niet wakker ligt van 0,12% extra kosten dan snap je nog steeds niet helemaal hoe lange termijn beleggen werkt.
Ik had nog nooit gehoord van finner en bij elke partij met een belang moet je ook de vraag stellen waar zij het geld verdienen. De vergelijker is zeker niet volmaakt maar het is wel een handige tool gebleken gemaakt door iemand die dat vrijblijvend deed.tploumen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:23:
Ik hecht meer waarde aan een vergelijker van een professionele partij met data analisten: www.finner.nl.
Vergelijk daar de brokers op basis van je inleg en horizon en kijk bij kosten wat het verwachte rendement is.bij verschillende brokers.
Ook bij een kleine portefeuille is Fitvermogen te allen tijde duurder dan een Saxo of menig andere broker. Dit door de extra servicefee van 0,20% per jaar vanaf jan 2026.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen met fitvermogen. De cardano fondsen lijken een goed alternatief te zijn en ik heb al een account bij IB dus ook vrij gemakkelijk om over te stappen. Mijn terughoudendheid zit er in dat ik daarmee wel veel van mijn eieren in een mandje leg bij een Amerikaanse broker.
Bedankt voor de finner tip. Ik zie het overzicht nu. Kosten zijn wel wat minder makkelijk inzichtelijk dan de site van gerben imo. Vraag me vooral af of je je nu een buil valt aan ABN of ING t.o.v. het nieuwe Fitvermogen/Doelbeleggen verhaal.tploumen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:23:
Ik hecht meer waarde aan een vergelijker van een professionele partij met data analisten: www.finner.nl.
[ Voor 19% gewijzigd door Atomius op 04-12-2025 09:53 ]
Als je bij Saxo in de Cardano fondsen gaat zitten heb je ook al je wensen tegen lagere kosten.Lightning89 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:27:
[...]
Hangt van je strategie af, 12 bps en een NL klantenservice bij een beheerder die dichter bij je idealen staat is belangrijker. Jouw strategie is duidelijk dat kosten zo laag mogelijk moeten zijn, ongeacht wat. Persoonlijk hecht ik ook belang aan een betrouwbare partij en duurzaamheid. Dat mag best een paar bps kosten.
Totaal niet hoog inderdaad. Echter Fitvermogen biedt ook weinig mogelijkheden. Het is vrij ongebruikersvriendelijk omdat je geen gelddeel kunt aanhouden en alleen per maand kunt beleggen. Als je bijvoorbeeld per maand 100 euro automatisch belegt in de twee indexfondsen dan moet je 25% in emerging markets stoppen, want je moet minimaal 25 euro storten; bij ABN-AMRO is dat op te lossen door per kwartaal in te leggen maar bij Fitvermogen kan het alleen per maand. Dat is allemaal wel te overzien als het verder heel goedkoop is (dan doe je een keer per kwartaal die EM aankoop handmatig), maar als ze bijna net zo duur worden als de anderen dan zijn ze niet zo aantrekkelijk meer. Plus dat het bedrijf dat Fitvermogen heeft opgekocht mij niet bevalt.dannyvdb1997 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:13:
Ik lig wel wakker van 0,12%, zeker bij grotere bedragen.tploumen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:04:
Ik mag toch hopen dat over 30 jaar je portefeuille en inleg een stuk groter zijn. Als je niet wakker ligt van 0,12% extra kosten dan snap je nog steeds niet helemaal hoe lange termijn beleggen werkt.
Maar als de inleg nu zeg €100 per maand is en je zit bij een broker met 0,05% aankoopkosten met een minimum van €2. Dan is voor nu Fitvermogen goedkoper. Dan switch je als je inleg per maand hoger wordt.
Zelfde voor servicekosten bij een bepaald klein portfolio (zeg spaarpot kind). Bij Rabo 0,06% met minimum van €5. Bij een spaarpot <10k ben je dan dus relatief duur uit.
[ Voor 32% gewijzigd door Hazelnoot op 04-12-2025 19:23 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Atomius op 05-12-2025 09:22 ]
Dat zal inderdaad wel loslopen. Het gaat mij er op dat als je zo'n conversie doet je klanten toch in de transacties duidelijk mag laten zien tegen welke koers de switch uitgevoerd is. Ik zie nu alleen het aantal verkocht en gekocht maar geen koersen. Zo hoort dat gewoon niet. In de pdf bijlage staat dat we daar komende dagen nog informatie over krijgen maar wat daar staat is ook vaag:Atomius schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:22:
Het verschil van maandag op dinsdag bij IWDA was 0,02% en dinsdag op woensdag 0,05% dus het zal allemaal wel loslopen lijkt me. EMIM licht negatief, waarbij ze theoretisch goedkoper hadden kunnen terugkopen. Maar ook tegen mij hadden ze gezegd dat je niet uit de markt bent geweest dus dan is dit niet van toepassing en zou er geen verschil moeten zijn
Wij willen u erop wijzen dat de switchorders van de relevante P- en/of N-aandelenklassen
naar de corresponderende O-aandelenklasse zijn uitgevoerd volgens een voor elk fonds
specifieke conversiekoers. U ontvangt de komende dagen per e-mail de details over de
conversiekoersen voor alle relevante fondsen.
Het is belangrijk op te merken dat de conversiekoers slechts een indicatie is van uw relatieve
belang in elke aandelenklasse van het fonds. De waarde van uw beleggingen blijft gelijk vóór
en na het switchmoment.
Hoe moeilijk is het om hier gewoon meteen en transparant over te communiceren bij de transactie?
Ze hebben een mail gestuurd met de conversies die zijn gebruikt.Afas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:15:
Inmiddels is de conversie bij mij uitgevoerd. Ik zie alleen het nieuwe en oude aantal stukken in de transacties maar kan niet zien tegen welke koersen de switch order is uitgevoerd. Ik moet er nog even induiken op basis van het aantal stukken en de koersen per de datum of ik het kan controleren maar ze hadden het een stuk makkelijker kunnen maken als ze gewoon de koersen bij de switchorder vermeld hadden
Vreemd, die heb ik (nog) niet ontvangen. Kun jij de koersen voor de beide indexfondsen (world en EM) geven?Licko schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:43:
[...]
Ze hebben een mail gestuurd met de conversies die zijn gebruikt.
Afas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:04:
[...]
Vreemd, die heb ik (nog) niet ontvangen. Kun jij de koersen voor de beide indexfondsen (world en EM) geven?
Ik heb mijn switch orders nagerekend en die kloppen op basis van de prijzen die in de PDF staan.
Vreemde is dat de verkoopprijzen (van world en EM) matchen met de prijzen die op bv morningstar staan, maar de aankoopprijzen van de nieuwe fondsen niet helemaal matchen uitgaande van een switch op 2 december
Aankoop van de nieuwe O fondsen
volgens de fitvermogen pdf / volgens morningstar op 2 december / morningstar op 3 december
World 51,29 / 51,50 / 51,45
E.M 51,21 / 51,65 / 51,15
In beide gevallen ligt de aankoop koers lager dan de koers die morningstar aangeeft (dus voordelig voor ons)
ook de koers van 3 december is anders, dus het is niet zo dat de koers van 3 december is genomen.
bron
https://global.morningsta...ondsen/0P0001XXNS/grafiek (data type op koers zetten)
https://global.morningsta...ondsen/0P0001QMZM/grafiek
[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 05-12-2025 10:55 ]
Uit het rapport kwamen;tploumen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:06:
[...]
Rabobank is een zeer slecht advies. Is een van de duurdere opties.
T.a.v. peildatumarbitrage: dat heb ik al uitgezocht via een specialist van de Belastingdienst. Zie mijn eerdere post.
Wie van Finner heb je gesproken...? Ik heb in het verleden altijd top adviezen van ze gehad en ze krijgen bij iedere dienstverlener dezelfde commissie. Laatste keer hebben ze me wat minder goed kunnen helpen omdat ikzelf al meer wist dan zijzelf voor mijn specifieke situatie.
Fitvermogen
Rabobank
SemmieWealth
The Index People
Vive
Allen met kosten van 0,65%~1,14% waarbij Fitvermogen de goedkoopster was. Ik had gesproken met Derk de Gier, zojuist ook weer. Erg onprettige manier van communiceren, heel erg op het gevoel dat hij veel moeite voor mij heeft gedaan en hij was dus ook niet te spreken over het feit dat ik zo hard kijk naar de kosten*
*Aangegeven dat ik vooral aan het oriënteren was omdat Fitvermogen van 0,21% naar 0,32% jaarlijkse kosten ging zonder dat ik daar profijt van heb en dat ik me daarom aan het oriënteren was.
Beeromaniac
Ik vraag me af wat er bij Finner gebeurd is de laatste 2 jaar. Ik had altijd een hoge pet van ze op.
[ Voor 11% gewijzigd door tploumen op 05-12-2025 16:46 ]
Ja ik vond het ook heel vreemd. Hij "pushte" Rabobank een beetje had ik het idee. Dat was naast Fitvermogen ook de enige in het bestand met een wat langere track record. En die kwamen daarin op 0,1% hoger rendement uit. Dat telde bij een groter portfolio door de jaren heen wel flink mee, aldus Mr. De Gier.tploumen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:44:
WTF...??? Wat is dit voor een belachelijk en lachwekkend advies geweest..??? Heeft die adviseur soms 30 jaar bij Robeco gewerkt? 🤣🤣🤣
Ik vraag me af wat er bij Finner gebeurd is de laatste 2 jaar. Ik had altijd een hoge pet van ze op.
Toen ik aangaf dat dat teniet werd gedaan door de hogere kosten werd er meteen door me heen gepraat "nee dat zit al in het rendement verwerkt!". Ja pannekoek, ik bedoel t.o.v. mijn huidige fondsen die zelfs na verhoging 0,4% goedkoper zijn.
Helaas dus niks bruikbaars uit gekomen. Nu zit ik nog steeds in dubio of ik voor die 0,07% verschil wil switchen naar Saxo CARIAW+CARIEM of niet.
Als de switch ook meteen betekent dat ik op 1 januari een dagje uit de markt kan zijn is het dat wel waard, dat scheelt in mijn geval ~2200 euro belasting. Als dat niet zo is maakt het ook weinig uit en kan ik dat rustig volgend jaar eens bekijken.
Heb je vanuit de belastingdienst daar iets zwart op wit van gekregen? Of neem je gewoon de gok met het risico dat je het achteraf toch nog moet betalen?
Beeromaniac
Ik ga naar Saxo in Cardano. Besluit is genomen.Thompson schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:14:
[...]
Ja ik vond het ook heel vreemd. Hij "pushte" Rabobank een beetje had ik het idee. Dat was naast Fitvermogen ook de enige in het bestand met een wat langere track record. En die kwamen daarin op 0,1% hoger rendement uit. Dat telde bij een groter portfolio door de jaren heen wel flink mee, aldus Mr. De Gier.
Toen ik aangaf dat dat teniet werd gedaan door de hogere kosten werd er meteen door me heen gepraat "nee dat zit al in het rendement verwerkt!". Ja pannekoek, ik bedoel t.o.v. mijn huidige fondsen die zelfs na verhoging 0,4% goedkoper zijn.
Helaas dus niks bruikbaars uit gekomen. Nu zit ik nog steeds in dubio of ik voor die 0,07% verschil wil switchen naar Saxo CARIAW+CARIEM of niet.
Als de switch ook meteen betekent dat ik op 1 januari een dagje uit de markt kan zijn is het dat wel waard, dat scheelt in mijn geval ~2200 euro belasting. Als dat niet zo is maakt het ook weinig uit en kan ik dat rustig volgend jaar eens bekijken.
Heb je vanuit de belastingdienst daar iets zwart op wit van gekregen? Of neem je gewoon de gok met het risico dat je het achteraf toch nog moet betalen?
T.a.v. belastingdienst: ik heb een uur aan de telefoon gezeten met de Belastingtelefoon en ben 2 of 3x doorverbonden tot ik bij de hoogste specialist uit kwam. Die wist bijna zeker dat dit een legitieme zakelijke reden is. Zou ik 100% zekerheid willen dan zou ik een brief naar het belastingkantoor moeten sturen. Maar daar zat een reactietermijn van 8 weken aan en zou een antwoord dus hoogstwaarschijnlijk na 1 januari volgen. Een boete zou in ieder geval niet volgen daar er naar eer en geweten en in transparantie gehandeld wordt.
Het is heel simpel: we hebben een mail van Fitvermogen ontvangen waarin staat dat de rekening van 23 december tot en met 6 januari bevroren wordt en er geen transacties mogelijk zijn. Tot 6 januari hebben we de extra service fee niet. Dit betekent Firvermogen aanhouden tot 22 december. Per 22 december op de verkoop button drukken en dan per 6 januari bij Saxo aankopen.
We stappen niet voor de lol over van broker. Dit is al gedoe genoeg. We stappen over omdat we (in mijn geval) jaarlijks bijna 700 euro ongevraagde kosten erbij gaan krijgen.
Lijkt me zo klaar en zo legitiem als een klontje.
P.s. het kan natuurlijk nooit kwaad als je zelf ook de Belastingtelefoon belt. Dan staat ook op jouw BSN geregistreerd dat je vooraf gemeld hebt. Let us know wat ze jou verteld hebben....
[ Voor 3% gewijzigd door tploumen op 05-12-2025 19:59 ]
Nu vrijdag nog steeds geen antwoord. Zegt ook wel wat.
Zero compensation
Wat gebeurt er als je op de 22e op verkopen drukt?tploumen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:44:
[...]
Ik ga naar Saxo in Cardano. Besluit is genomen.
T.a.v. belastingdienst: ik heb een uur aan de telefoon gezeten met de Belastingtelefoon en ben 2 of 3x doorverbonden tot ik bij de hoogste specialist uit kwam. Die wist bijna zeker dat dit een legitieme zakelijke reden is. Zou ik 100% zekerheid willen dan zou ik een brief naar het belastingkantoor moeten sturen. Maar daar zat een reactietermijn van 8 weken aan en zou een antwoord dus hoogstwaarschijnlijk na 1 januari volgen. Een boete zou in ieder geval niet volgen daar er naar eer en geweten en in transparantie gehandeld wordt.
Het is heel simpel: we hebben een mail van Fitvermogen ontvangen waarin staat dat de rekening van 23 december tot en met 6 januari bevroren wordt en er geen transacties mogelijk zijn. Tot 6 januari hebben we de extra service fee niet. Dit betekent Firvermogen aanhouden tot 22 december. Per 22 december op de verkoop button drukken en dan per 6 januari bij Saxo aankopen.
We stappen niet voor de lol over van broker. Dit is al gedoe genoeg. We stappen over omdat we (in mijn geval) jaarlijks bijna 700 euro ongevraagde kosten erbij gaan krijgen.
Lijkt me zo klaar en zo legitiem als een klontje.
P.s. het kan natuurlijk nooit kwaad als je zelf ook de Belastingtelefoon belt. Dan staat ook op jouw BSN geregistreerd dat je vooraf gemeld hebt. Let us know wat ze jou verteld hebben....
Wordt die order dan op de 23e nog wel uitgevoerd? (Want uitvoering was tot op heden altijd een dag na de opdracht) Zo ja: wordt het geld dan niet direct naar je over gemaakt? Tot op heden was dat altijd het geval, volgens mij omdat fitvermogen geen bankrekening (vergunning) heeft.
Als het geld namelijk op de 23e of 24e naar je wordt over gemaakt, dan heb je richting de belastingdienst geen reden om niet nog voor 31 dec je aankoop bij Saxo te doen.
Of wordt de order niet uitgevoerd op de 23e omdat het systeem op de pauze stand staat en blijf je gewoon belegd ipv in cash?
Of....?
Het lijkt me niet logisch dat ze de order wel uitvoeren (wat je graag wilt), maar daarna het geld niet naar je overmaken. In dat geval levert het dus niks op qua belasting besparing, want je hebt geen reden om te wachten met het opnieuw beleggen van dat bedrag voor 31 dec.
Kan me voorstellen dat fitvermogen de orders van de 22e uitvoert op de 23e en de uitbetaling doet op de 24e (de website is dan wel al gesloten voor nieuwe orders, maar ze doen nog wel de uitbetaling ). Dan gaan ze lekker Kerst vieren om daarna alle aanpassingen door te voeren. Je hebt in dat geval dus het bedrag op je bankrekening staan en zou het dus tussen Kerst en Oud en Nieuw opnieuw kunnen beleggen.
Hoe kijk je daar tegen aan?
[ Voor 25% gewijzigd door helloitsme op 06-12-2025 06:57 ]
Goede nuancering zoals ik er nog niet naar gekeken had. Toen ik een week of 3 geleden met de belastingtelefoon gebeld had hadden we de mail over de bevriezingsperiode nog niet ontvangen. Kijken of dat wat uitmaakt.helloitsme schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 05:56:
[...]
Wat gebeurt er als je op de 22e op verkopen drukt?
Wordt die order dan op de 23e nog wel uitgevoerd? (Want uitvoering was tot op heden altijd een dag na de opdracht) Zo ja: wordt het geld dan niet direct naar je over gemaakt? Tot op heden was dat altijd het geval, volgens mij omdat fitvermogen geen bankrekening (vergunning) heeft.
Als het geld namelijk op de 23e of 24e naar je wordt over gemaakt, dan heb je richting de belastingdienst geen reden om niet nog voor 31 dec je aankoop bij Saxo te doen.
Of wordt de order niet uitgevoerd op de 23e omdat het systeem op de pauze stand staat en blijf je gewoon belegd ipv in cash?
Of....?
Het lijkt me niet logisch dat ze de order wel uitvoeren (wat je graag wilt), maar daarna het geld niet naar je overmaken. In dat geval levert het dus niks op qua belasting besparing, want je hebt geen reden om te wachten met het opnieuw beleggen van dat bedrag voor 31 dec.
Kan me voorstellen dat fitvermogen de orders van de 22e uitvoert op de 23e en de uitbetaling doet op de 24e (de website is dan wel al gesloten voor nieuwe orders, maar ze doen nog wel de uitbetaling ). Dan gaan ze lekker Kerst vieren om daarna alle aanpassingen door te voeren. Je hebt in dat geval dus het bedrag op je bankrekening staan en zou het dus tussen Kerst en Oud en Nieuw opnieuw kunnen beleggen.
Hoe kijk je daar tegen aan?
Maar hé..., ik denk dat het goed is als we allemaal - voor degene die gaan overstappen - de Belastingtelefoon bellen en de ervaringen hier delen en dat we niet alleen op mij leunen... Het blijft immers altijd een kwestie van hoe stel je de vragen, hoe worden die geïnterpreteerd en wie heb je aan de lijn bij de Belastingtelefoon. Misschien kennen jullie ook nog fiscalisten waar de vraag aan gesteld kan worden. Dus delen, delen, delen... Samen staan we sterk 💪
@tploumen misschien een stomme vraag, maar wat bedoel je met 'Saxo in Cardano'?
Internet Janny schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:53:
Op dinsdag heb ik de nieuwe eigenaar een mailtje gestuurd. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84090778
Nu vrijdag nog steeds geen antwoord. Zegt ook wel wat.
Beste heer xx
Hartelijk dank voor uw bericht en geduld.
Omdat uw bericht bestaat uit een mededeling en niet een vraag heb ik deze nog niet eerder beantwoord.
Uw feedback over het platform wordt gewaardeerd.
De genoemde servicefee van 0.2% per jaar is voor alle Fitvermogenklanten vanaf januari van toepassing.
Natuurlijk zou ik u graag verwelkomen met de andere Fitvermogen klanten tegen die tijd maar ik heb begrepen uit uw bericht dat u de beleggingen elders heeft ondergebracht.
Er rest mij daarom niets dan u te bedanken voor uw feedback en veel succes te wensen bij de nieuwe partij.
Met vriendelijke groet,
NAAM
Hoofd Beleggingsadvies Doelbeleggen
Nou geweldig antwoord hoor.
Zero compensation
Nu wordt het een dure middenmoter waarbij ze zichzelf de markt uit prijzen. Er zijn al velen overgestapt en ook ik heb vandaag een rekening bij Saxo geopend. Ik heb een behoorlijke portefeuille.
Ze hadden het zo makkelijk kunnen oplossen door gewoon de twee indexfondsen buiten de service fee te laten, een staffel te hanteren of een cap op de service fee te zetten.
Ze wilden helaas niet luisteren, dus dan moeten we maar spreken met daden i.p.v. woorden. Jammer dat ze hier niet meelezen. Per 22 december druk ik op de verkoop button.
T.a.v. peildatum arbitrage: heb vandaag contact gehad met een advocaat gespecialiseerd in belastingrecht. Deze gaf aan dat de casus als peildatum arbitrage gezien kan worden. Tevens heb ik contact gehad met een fiscalist van Fiscalert en deze gaf aan dat het niet gezien kan worden als peildatumarbitrage
Zo lang je eerlijk bent in je aangifte hoef je je geen zorgen te maken over boetes. Het is dan aan de inspecteur om de casus te beoordelen en worst case scenario betaal je alsnog de belasting over je beleggingen. Ik vraag me immers af in hoeverre de inspecteur reëel kan verlangen dat je tussen kerst en oud- en nieuw nog halsoverkop je beleggingen lump sum gaat onderbrengen bij een nieuwe partij.
Zijn jullie nog wat wijzer geworden...?
/f/image/TyUvF1ecQfYexSz07pPppggh.png?f=fotoalbum_large)