El Caballero schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:08:
Vorige week tikte ik mijn 2000e dag in bitcoin aan. Ik heb mijn beslissingen altijd zo rationeel mogelijk genomen en geprobeerd emoties geen invloed te laten hebben op mijn aan- en verkoopmomenten. Dat ging altijd prima. Toch ben ik bitcoin eventjes meer beu dan ooit.. Als ik de verhalen van destijds mocht geloven, had ik met mijn inleg door de jaren heen inmiddels financieel onafhankelijk moeten zijn. En die verhalen zijn er natuurlijk nog altijd, want hoe fokking rijk zijn we hier allemaal over 2000 dagen? Maar klopt dat wel? Tijd voor een kleine rant over hoe de afgelopen 2000 dagen er werkelijk uitzagen. Misschien heeft iemand er iets aan.
In februari 2021 begon ik met HODL’en. Althans, misschien kan ik het beter ‘soft-HODL’en’ noemen. In 2025, toen de koers hoog stond, heb ik mijn oorspronkelijke inleg er in twaalf maandelijkse stappen uitgehaald. De winst heb ik in sats laten staan.
Later in 2021 begon ik daarnaast met een andere strategie, waarmee ik nog altijd doorga. Wanneer de koers (voor m'n gevoel) laag staat, koop ik in. Zodra de koers vervolgens 10% stijgt, haal ik mijn inleg er in euro’s weer uit en laat ik de winst in sats staan. Binnen deze strategie triggeren de aan- en verkoopmomenten elkaar natuurlijk heel erg, maar sinds oktober 2025 ligt ze echter stil: de koers moet richting de €100.000 voordat mijn volgende verkooppunt wordt bereikt. Tegelijkertijd zijn mijn inkomsten (zzp) flink gedaald, waardoor ik momenteel geen extra geld in bitcoin wil steken.
Begin 2024 ben ik ook begonnen met value averaging. Daarbij moet mijn potje iedere week een bepaalde waardestijging realiseren; het verschil leg ik in of neem ik op. Ook bij deze strategie staan de aankopen momenteel op pauze. Dat komt ook door Bybit. De spread is daar inmiddels zo gigantisch dat de strategie nauwelijks nog uitvoerbaar is. Zodra de koers aangeeft dat ik eigenlijk moet kopen, is de aangeboden aankoopprijs zo hoog dat ik volgens mijn berekening eigenlijk zou moeten verkopen. Op dit moment staat bitcoin bijvoorbeeld rond de €54.800, terwijl Bybit mij een aankoopprijs van €56.300 voorschotelt. Zo is het gewoon niet meer te doen!
Eigenlijk had ik nog twee nieuwe strategieën in gedachten die ik de komende tijd wilde uitvoeren. Beide zijn geïnspireerd op theorieën over het maximaliseren van je rendement rond de halving. Bij de eerste strategie leg je 500 dagen vóór de halving in en neem je 500 dagen erna je geld op. Volgens de tweede ligt het beste aankoopmoment zes maanden vóór de halving en het beste verkoopmoment achttien maanden erna. Voor beide strategieën wilde ik een wat groter bedrag inleggen, maar dat zit er voorlopig niet in.
Al met al sta ik natuurlijk nog steeds op een nette winst: ongeveer 75% rendement in 5,5 jaar. Toch voelt het alsof dit veel meer had moeten zijn. Op de beurs behaal je in dezelfde periode (gerekend met een voorzichte zeven procent per jaar) gemiddeld zo'n 45% rendement behaald, met aanzienlijk minder risico en gedoe. In werkelijk deden wereldwijd gespreide beleggingsfondsen ruim 100% tussen begin 2021 en nu..
Hopelijk leveren de komende 2000 dagen meer op. Mijn oorspronkelijke inleg ga ik in ieder geval voor een groot deel uit bitcoin proberen te halen (dat was sowieso al het plan) en voornamelijk investeren in beleggingen die meer zekerheid bieden. Daarna houd ik nog altijd een mooi aantal sats over om voor de langere termijn te blijven koesteren. Of ik bij koersdalingen ooit nog ga inleggen, weet ik nog niet, maar misschien is dat ook een beetje mijn pessimisme van dit moment.