Dat is inderdaad wat veel geroepen wordt, maar dit is allemaal niet waar.
De Green Deal zet wat doelstellingen uit die we moeten halen, maar waar veel partijen door de gehele EU (waaronder de laatste coalitie van ons land) zich totaal niet aan houden, tot dusver onbestraft. Sterker nog, die green deal wordt steeds verder afgepeld. Wat dat betreft dus niet echt iets wat ons in de weg zit.
Wat ons wel in de weg zit, is stikstof. Maar wat veel mensen niet weten, is dat dat in feite geen EU doelstelling is. Het is een doelstelling die Nederland zich decennia geleden ZELF heeft opgelegd, waarna we allerlei EU-subsidies hebben gekregen voor natura2000-gebieden. Stikstof is politiek gigantisch ingewikkeld, kan ik nog best veel over schrijven, maar heeft verder helemaal niks te maken met de green deal.
Het migratiepact zet ons land niet op slot. Het aantal asielzoekers is de laatste jaren aanzienlijk lager dan de piekjaren onder vorige kabinetten, toen we het in feite nog prima aankonden.
Goed om te realiseren is dat 90% van de migranten die naar Nederland komt, geen asielzoeker of nareiziger is. Veel migranten komen hier werken in de kassen, fabrieken, distributiecentra, landbouw - juist omdat we ze hiervoor betalen, omdat de desbetreffende sectoren deze mensen "nodig" hebben (aka, autochtone werknemers zijn te duur, ofwel willen dergelijk werk niet doen). De asielketen is voornamelijk overbelast door beleid van de laatste coalitie die ons land bestuurd heeft

Daarnaast betalen we van ons belastinggeld de oorlog in Oekraine. Stel je eens voor hoe dat andersom zou zijn. Oekraine zou echt niet miljarden naar Nederland sturen voor een oorlog.
Nouja, stel je eens voor dat Oekraine verliest en Rusland vervolgens echt de NAVO aanvalt. Dat kost ons aanzienlijk meer geld (en bovenal: tijd en mensenlevens) dan hoe het nu gaat.
Hoe dan ook: wellicht goed om eens te kijken naar de
miljoenennota, waar we nou echt ons geld aan uitgeven. Want Defensie + Asiel en Migratie + Klimaat en Groene Groei bij elkaar, zijn nog geen 10% van de totale uitgaven van het Rijk.
De realiteit is dat we een
veelvoud van dat geld uitgeven aan sociale zekerheid, en dan met name aan de AOW-uitkering en zorg voor ouderen. Nederland vergrijst. Het aantal werkenden ("belastingbetalers") ten opzichte het aantal mensen dat betaald moet worden, daalt. Daar zitten de kosten die gigantisch oplopen de komende jaren en het feitelijke probleem zijn van de stijgende belastingen op de werkende klasse.
Aanvullend daarop hebben we inkomsten ingeleverd (namelijk de gasbaten door het sluiten van het Groninger gasveld). De opbrengsten hieruit (gasbaten) lagen in 2019 (voor de sluiting van het veld) lagen (inflatiegecorrigeerd) zelfs hoger dan wat al die zaken waar jij denkt dat het probleem in zit in feite kosten (defensie, asiel en migratie, klimaat). Deze gemiste inkomsten moeten natuurlijk op een andere manier aan inkomsten gevonden worden.
We moeten eens meer aan de hardwerkende Nederlander gaan denken en iets minder aan de rest van de wereld.
Heb je zelf wel eens uitgezocht hoeveel we eigenlijk uitgeven aan de rest van de wereld? De hardwerkende Nederlander betaalt heel veel belasting voor mensen die vroeger hard hebben gewerkt, daarna voor het zorgsysteem. Daar gaat meer dan de helft van je betaalde belastingen naartoe. Dat wordt uiteindelijk gevolgd door onderwijs, defensie van ons eigen land, politie en justitie, infrastructuur. Dat kost het serieuze geld. Wil je dat de "gewone hardwerkende Nederlander" meer geld overhoudt, dan zal je daarop moeten besparen.
En dat is natuurlijk lastig, vandaar dat sommige partijen glashard liegen en doen alsof het aan one issue ligt, zonder dit te onderbouwen en/of te laten narekenen door een onafhankelijke instanties.
Alternatief om je begroting sluitend te krijgen, is om de verdeling anders op te zetten, bijvoorbeeld bij hogere inkomens en/of vermogens zwaarder te belasten om de middeninkomens een belastingkorting te geven. De kloof tussen arm en rijk groeit al jaren. Gek genoeg willen de one-issue partijen meestal juist het tegenovergestelde wat dit betreft.
Begrijp me goed, ik ben dit best met je eens, maar laten we ons wat minder druk maken om de kruimels. Het kost ontzettend veel energie en aandacht, terwijl het nog geen deuk in een pakje boter gaat slaan als het gaat om jouw belastingafdracht.
We moeten kijken naar de grote uitdagingen, zoals vergrijzing. Bovendien zijn zaken zoals een eigen energievoorziening, woningisolatie en verduurzaming op de lange termijn aanzienlijk voordeliger dan op korte termijn aardgas uit Qatar importeren. Hetzelfde geldt voor defensie; daarop besparen is nogal onhandig met zoveel agressie in de wereld.
hoe het hier later voor mijn kinderen uit gaat zien daar vrees ik echt voor.
Die zorg delen we.
Echter ben ik dan toch meer bang voor dom kortzichtig populisme in combinatie met het plot van de film Idiocracy, dan voor een "green deal". Ik zou niet weten hoe toekomstige generaties daar precies last van moeten hebben.
[
Voor 10% gewijzigd door
Richh op 23-10-2025 15:18
]