Jazeker.. als je baan kans redelijk goed is, doen ze geen reet voor je. En gezien dat je nu ook weer aan het werk bent, is dat de juiste inschatting geweest. Hoezo niet efficient? Enige wat ze vooral goed moeten doen is inschatten of je recht hebt (en zelf dat doen ze slecht overigens). Maar alles van mbo+ is het onzinnig om daar dure trajecten of medewerkers aan te koppelen. Die zijn allemaal in paar maanden weer aan het werk.
Nu kan het zijn dat de organisatie van de bijstand een oase van perfectie is binnen onze overheid.
Maar als we het hebben over mensen met een 'afstand tot de arbeidsmarkt', dan weet ik 1 ding zeker: Thuis op de bank wordt die niet kleiner, met of zonder ambtenaar die in hun nek hijgt.
En vaak is die ook niet meer kleiner te krijgen. Kan je verhalen vertellen van mensen die op hun werk plots in een psychose schoten en rare dingen gingen doen.. Wil je dat? Of goed lopende vrijwilligers club, waar dan iemand wat neergezet met een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Moet je kijken of die club er na 3 maanden nog is. En nee, daar kiest die persoon niet zelf voor om dat te hebben.
Ik heb nooit gezegd van niet. Des al niet e min is dat logisch. Om meerdere redenen.
1) Iemand van 45+ die ongecijfert en ongeletterd binnen is gekomen, krijg je bijna nooit meer gecijferd of geletterd. Die wil geen hond (overigens in onze gemeente wel aan het werk via de werkvoorziening) Daarnaast is er een behoorlijke instroom van getraumatiseerde mensen die ook geen werkgever wil.
2) Deze mensen komen veel vaker dan gemiddeld in baan onzekere omstandigheden en hun arbeidshistorie is vaak erg gefragmenteerd. Waar Nederlandse mensen bij 60+ bijna nooit uitstromen naar de bijstand en dan pensioen, is dat voor deze groep (met buitenlandse roots) vaak wel het geval als ze ouder worden en gedumpt in de bijstand. Wia en dat soort regelen zijn vaak buiten bereik.
3) Dat geldt dus ook voor mensen met een aandoening. Nederlanders wordt zijn daar andere regelingen voor, voor deze groep alleen bijstand omdat ze te oud zijn voor de andere regelingen als instroom dan wel het werknemersverzekeringen zijn. Praktijk voorbeeld van vandaag. Jongen 19+, als 7 jaar in Nederland via gezinshereniging. Ouders denken dat ze als zelf moeten doen, dus vragen geen hulp. School weet niet of het niveau van de jongen is, trauma of gewoon verstandelijk beperkt. Bij de gemeente pas laat in beeld gekomen. Nu na heel veel (echt heel veel) moeite diagnose en VG05 indicatie. Maar pas wel na 18. Dus de rest van zijn leven in de bijstand (en dus in cijfers van de bijstand), welke 1 op 1 naar de instelling gaat, behoudens zakgeld. Een Nederlandse jongeren komt daarvoor nooit in de bijstand want andere regeling, vanwege snellere en vroegere diagnose.
4) en dan heb je het nog niet over dat deze mensen vaker fysiek zwaardere beroepen hebben uitgevoerd en daar door vroeger uitvallen op de arbeidsmarkt en veel minder ondersteuning krijgen om hun wetteljik recht daarin af te dwingen en dus terugvallen op bijstand.
5) de vijfde reden staat in stuk zelf

Betekent overigens niet dat ik een (extreem) rechts beleid wil. Integendeel. Maar ik wel iets.
De gemiddelde sportzaal staat overdag leeg, want dan is iedereen aan het werk of zit op school.
Ga lekker korfballen in gemengde teams, super Nederlands! 2x per week een uurtje.
En zet daar dan je jeugdwerkers, sociale dienst en GGZ etc. ook meteen neer.
En de problemen die je dan tegen komt, die moet je oplossen. Taalbarrière, pleinvrees, of een religie die interactie tussen mannen en vrouwen verbied.
En dan leren mensen skills, mijn zoontje wordt getraind bij zijn sport door een vader. Als we daar een vrijwilliger bij krijgen met een afstand tot de arbeidsmarkt, top toch!
Mensen die dat kunnen worden ook echt wel daarop ingezet. Het kan helaas niet, maar ik zou je zo 100 dossiers kunnen geven, die in de kaartenbak zitten, waarbij als ik die naar de sportclub van jouw zoon stuur, jij niet weet hoe snel je je zoon eraf moet halen.
Overigens is dat meteen oplossen volledige utopie of niet? Als dit zo goed werkt kunnen we de hele GGZ ook wel opdoeken of niet? GGZ met wachtlijsten van maanden? Gewoon alles in een sporthal flikkeren, probleem opgelost.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......