• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:47
@jdgraaf
Dit is exact mijn bevinding ook.
Bij mij hangt ie aan een smr 4.2 meter, met HW P1 lezer. Het zwalken van de batterij rondom NOM of last wisseling is behoorlijk. Ook ik had de HW batt en die deed dat een stuk beter. Het kan dus zeker beter, ook bij Indevolt. Hopelijk gaat dit nog iets verbeteren met een update in de toekomst. Heb wel een nieuwe slimme meter aangevraagd. Verder wel tevreden ook.

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:28
buutvrij schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:50:
@jdgraaf
Dit is exact mijn bevinding ook.
Bij mij hangt ie aan een smr 4.2 meter, met HW P1 lezer. Het zwalken van de batterij rondom NOM of last wisseling is behoorlijk. Ook ik had de HW batt en die deed dat een stuk beter. Het kan dus zeker beter, ook bij Indevolt. Hopelijk gaat dit nog iets verbeteren met een update in de toekomst. Heb wel een nieuwe slimme meter aangevraagd. Verder wel tevreden ook.
Bij mij draait de setup op een SMR 5.5-meter in combinatie met een HomeWizard P1-lezer. Ik hoop ook dat er in de toekomst nog optimalisaties komen voor het algoritme en de reactietijden.

Ik kan me voorstellen dat een grotere inverter (bijv. 2400W vs. 800W) meer tijd nodig heeft om op te starten en af te schakelen. Toch valt me op dat vooral de initiële reactietijd nog verbeterd kan worden. Wat ik nu zie:
  • Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
  • Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
  • Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.
Kortom: het systeem loopt steeds een beetje achter de feiten aan. Even we afwachten wat de werkelijke impact is op de langere termijn, maar het valt wel op. laten we hopen dat er nog een firmware-update komt die dit verbeterd.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:13:
[...]

Bij mij draait de setup op een SMR 5.5-meter in combinatie met een HomeWizard P1-lezer. Ik hoop ook dat er in de toekomst nog optimalisaties komen voor het algoritme en de reactietijden.

Ik kan me voorstellen dat een grotere inverter (bijv. 2400W vs. 800W) meer tijd nodig heeft om op te starten en af te schakelen. Toch valt me op dat vooral de initiële reactietijd nog verbeterd kan worden. Wat ik nu zie:
  • Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
  • Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
  • Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.
Kortom: het systeem loopt steeds een beetje achter de feiten aan. Even we afwachten wat de werkelijke impact is op de langere termijn, maar het valt wel op. laten we hopen dat er nog een firmware-update komt die dit verbeterd.
Misschien dat het met een Solman P1 meter wel sneller werkt? Geen idee hoor, maar ik zie dat jullie allebei HW P1 meter hebben, mss dat daar de vertraging in zit

• jdgraaf
jelleeelco schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:33:
[...]

Misschien dat het met een Solman P1 meter wel sneller werkt? Geen idee hoor, maar ik zie dat jullie allebei HW P1 meter hebben, mss dat daar de vertraging in zit
Kan ik eens proberen. Heb ik ook liggen.

Maar HW PIB leest volgens mij om de seconde de P1 uit en de Indevolt maar om de 2? seconden. Dus daar zit al verschil wat vertragend werkt. Welke P1 je ook gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door jdgraaf op 03-04-2026 14:55 . Reden: aanvulling ]

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:54

vinneke

De Figuur

Ik ben op Discord aan het praten met één van die DEVs en ik probeer hem te overtuigen om het naar 1seconde te zetten :-)

Maar dit gaat zeker niet alles oplossen wat jullie hierboven ook bespreken. Wisselende last, veel kleine wolken zorgt voor achter de feiten aanhollen.

Ik hoop alleen dat de beperking niet zit in het aansturen van, of de mogelijkheden zelf van de inverter. Stel dat altijd seconden nodig heeft om te schakelen naar zijn nieuw gewenst vermogen, dan kan je nog zo snel uitlezen als je wil, het maakt niet uit. De figuurlijke olifant die moeilijk in beweging te krijgen is.

[ Voor 66% gewijzigd door vinneke op 03-04-2026 15:18 ]

• jdgraaf
Nee zal niet alles oplossen, maar wel de eerste stap in het proces. Als die al (relatief) traag is... zal de rest nooit sneller worden dan dat.
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

Maar HW PIB leest volgens mij om de seconde de P1 uit en de Indevolt maar om de 2? seconden. Dus daar zit al verschil wat vertragend werkt. Welke P1 je ook gebruikt.
De verwerking van de verkregen data duurt bij de HW PIB ook een paar seconden. Het is niet nu een wijziging direct gevolg aanpassing batterij. Wellicht speelt dit ook mee bij Indevolt of duurt dat zelfs iets langer nog dan bij HW.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• buutvrij
Traag opschakelen: De inverter schakelt traag op bij een piekbelasting, maar blijft doorgaan met opschakelen terwijl de piek alweer wegvalt.
Vertraagde afschakeling: Vervolgens begint de inverter af te schakelen, maar komt de piek weer terug → de inverter schakelt verder af, waardoor teruglevering start.
Herhalend patroon: Dan pakt de inverter de piek weer op en begint opnieuw op te schakelen, enzovoort.

Precies dit!!!
Gisteravond (donker stond 'ie minutenlang terug te duwen het net op..
Ik begreep dat de Solarman P1 nog wat trager was. Ik kreeg m niet aan de praat omdat mijn meter te oud is waarschijnlijk. Met vaste kabel uit slimme meter naar accu (kan nog niet volgens mij) zou ook beter moeten gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door buutvrij op 03-04-2026 16:35 ]

• duvekot
  • Laatst online: 18:54
buutvrij schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:34:
Ik begreep dat de Solarman P1 nog wat trager was. Ik kreeg m niet aan de praat omdat mijn meter te oud is waarschijnlijk. Met vaste kabel uit slimme meter naar accu (kan nog niet volgens mij) zou ook beter moeten gaan?
Heb je al gekeken naar alle ingangen op de batterij?
Er zit er geen ingang op waar je bijvoorbeeld direct een P1 uitgang direct op kan aansluiten. Er zit ook geen Ethernet ingang op om de WiFi niet te hoeven te gebruiken.

Dus ... het gaat echt niet anders worden ... dit is wat het is ...

Niet voor niets dat ze die "offset" optie hebben geïntroduceerd.. daarmee leg je eigenlijk de grens op een ander niveau dan 0 ..

Of je moet echt een Tweaker zijn .. en de batterij helemaal open schroeven om te kijken wat er nou precies inzit .. en wat je daarmee kan doen/vervangen/aanpassen .. maar dan is je garantie ook meteen verlopen. Dus als je dat niet erg vindt .. dan zullen een boel mensen in dit topic wel heel benieuwd zijn naar de binnenkant. >:)

• buutvrij
Volgens mij zijn er 2 inpasbare modules in ontwikkeling. Bij een daar van vervalt je wifi module en....?

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-04 18:32
jdgraaf schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

In mijn opstelling (2x powerflex Hybrid 10kwh) werkt alles met de solarman P1 meter top, vrij constant NOM tussen -10w en +20 (ish). Al zit het voornamelijk dicht rond de 0. Met soms eens een korte uitschieter als ik een verbruiker aanzet. Maar dit vangt hij binnen een aantal seconden weer netjes op.

De HW meter heb ik ook en natuurlijk ook met mijn cluster geprobeerd, maar dat was geen succes. Zwalkte alle kanten op bij mij.

• jdgraaf
Ik heb de Solarman even geprobeerd. Maar wil die ook in Home-Assistant kunnen uitlezen maar kan hem niet toevoegen. IP is correct maar krijg hem niet toegevoegd. Integratie zegt dat API aangezet moet worden. Maar zie de instelling niet. Ook niet in de Solarman App,
Misschien dan nog maar even actieve splitter bestellen zodat beide aangesloten kunnen blijven. Tenzij iemand kan vertellen wat ik fout doe met de solarman icm home-assistant?

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:19
Ik heb sinds eergisteren 2 batterijen staan en ben aan t proberen om te begrijpen hoe ik de settings in moet stellen.
Ik dacht te begrijpen dat de smart mode voor dynamische contracten een optie bood om te zeggen: ik wil geen discharge in het net, maar als de electra prijs laag is, stamp jezelf dan maximaal vol. Fallback naar self consumption om nul op de meter te houden.
Dat lukt me echter niet want de batterij gaat dan met dynamisch op idle en doet alleen aan ontladen als de prijs meer dan 50ct/kWh is. En hij laadt op als de prijs onder mijn threshold komt. En de rest van de tijd is ie idle, die fallback lijkt niet te werken.

Is dit wat ik wil iets dat gewoon niet kan, of zit ik helemaal fout te kijken?
Als er weinig zon is maar wel veel wind en de prijs 's middags dus ook ongeveer 0 is, wil ik eigenlijk nog steeds mn batterij vol hebben om de diner piek en nacht en ochtend piek door te gaan met zo veel mogelijk NOM.

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:32
beefstick schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:53:
Ik heb sinds eergisteren 2 batterijen staan en ben aan t proberen om te begrijpen hoe ik de settings in moet stellen.
Ik dacht te begrijpen dat de smart mode voor dynamische contracten een optie bood om te zeggen: ik wil geen discharge in het net, maar als de electra prijs laag is, stamp jezelf dan maximaal vol. Fallback naar self consumption om nul op de meter te houden.
Dat lukt me echter niet want de batterij gaat dan met dynamisch op idle en doet alleen aan ontladen als de prijs meer dan 50ct/kWh is. En hij laadt op als de prijs onder mijn threshold komt. En de rest van de tijd is ie idle, die fallback lijkt niet te werken.

Is dit wat ik wil iets dat gewoon niet kan, of zit ik helemaal fout te kijken?
Als er weinig zon is maar wel veel wind en de prijs 's middags dus ook ongeveer 0 is, wil ik eigenlijk nog steeds mn batterij vol hebben om de diner piek en nacht en ochtend piek door te gaan met zo veel mogelijk NOM.
Hier dezelfde ervaring, ik dacht ook dat ik de dynamische modus moest gebruiken met "eigen verbruik prioriteit" als fallback/strategie, maar die laadt simpelweg bij goedkope prijzen en ontlaadt bij dure prijzen, daartussen gebeurt er inderdaad niets, het is puur handelen op basis van dynamische tarieven. Mogelijk een bug.

Ik denk dat er 2 opties zijn; of zelf via HomeAssistant de batterij aansturen, of de AI modus van Indevolt. Mogelijk is de AI modus waar je naar op zoek bent. Die is nog in beta, maar ik ben er best tevreden over moet ik zeggen, draai het nu ongeveer een week. Je ziet het nog niet in je app staan waarschijnlijk. Op het Facebook account van de 'Nederlandse Indevolt Community' staat een link om je ervoor aan te melden via Indevolt. De AI modus probeert rekening te houden met je (toekomstige) stroomverbruik, Zonne-opwek en dynamische tarieven. Voor mij betekent dat; accu laden als de zon schijnt, maar ook de accu laden op goedkope momenten op bewolkte dagen. Terugleveren op dure momenten kan hij ook, maar ik heb teruglevering aan het net op 0w staan, om altijd alles in te zetten voor eigen gebruik.

In het begin begreep ik de modus nog niet zo goed, hij ging bijvoorbeeld laden bij 25 cent, terwijl dat niet het goedkoopste moment van de dag was, maar vlak daarna was de stroom een tijdje 30 cent.. hij probeert dat soort kleine winsten ook mee te pakken. Zo valt me nu bijvoorbeeld op dat ik dagen heb met rond de 10kw laden en ontladen, terwijl ik maar een 7.2kw accu heb (met 15% reserve, dus eigenlijk maar 6,12kw bruikbaar). Dit lijkt me positief voor de terugverdientijd. Voorheen met de 'eigen verbruik prioriteit' NoM stand kwam ik vaak niet verder dan 5-6kw laden/ontladen op een dag.

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:07

mt66

12x ZP+6xO, EA 6kw MB

Begrijp ik het goed dat als je van 1 naar 3 fases gaat in je huis dat je ook altijd en nieuwe meter krijgt die dus wel Per seconde reageerd? Heb nu nog solarman met 8kw accu maar waarden gaan met de solarman echt dik in de plus en min, soms wel 2000w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb5xdEcQnjm8p5ZkpabqlkpVXgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PC807LhTlCtaiJoL9u4USqTo.jpg?f=fotoalbum_large

• duvekot
mt66 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:01:
Begrijp ik het goed dat als je van 1 naar 3 fases gaat in je huis dat je ook altijd en nieuwe meter krijgt die dus wel Per seconde reageerd? Heb nu nog solarman met 8kw accu maar waarden gaan met de solarman echt dik in de plus en min, soms wel 2000w
[Afbeelding]
Op dit moment worden er alleen nog maar meters geïnstalleerd die voor de P1 poort voldoen aan DSMR5. Dus die kunnen idd dan elke seconde een signaal uitsturen. Het is dan aan de "P1 meter" om daar dan wat mee te doen ...en aan de Indevolt om daarna weer die "P1 meter" uit te lezen.

Van die P1-meters zijn er natuurlijk een heleboel en standaard krijg je bij Thuisbatterij de Solarman P1 er bij.

Maar om alleen maar voor iets snellere meetingen je hele meterkast om te gooien om daarmee klaar te zijn voor een 3-fase aansluiting en daardoor een nieuwe meter te krijgen is misschien wel wat te veel.

Weet je zeker dat je huidige meter nog de oudere DMSR4 standaard hanteert?
Heb je nog andere redenen om over te gaan naar 3-fase?
En je weet dat de Indevolt ook waarschijnlijk niet sneller gaat zijn dan 1 keer 2sec?

• mt66.1
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:57
Duvekot,
Nee ik wil niet alleen voor de snelheid om maar nu met warmtepomp en hybride auto en 12 en 6 zonnepanelen en 8kw solidflex ga ik wel richting maximum. Hangt een beetje af of ik een gasketel straks wil of electrische ketel als de huidige na 16 jaar kapot gaat. Bij electrische ketel of nog 4 panelen aan de indevolt en de kans dat iedereen ombouw wil in 2028 overweeg ik het nu

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:51
Als in de IndeVolt app aangegeven wordt dat er bijvoorbeeld 3kWh stroom is ontladen, is dit dan netto 3 kWh of moet ik nog rekening houden met conversieverliezen?
Mogelijk maakt het uit of dit gemeten wordt voor of achter de omvormer?

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:58
Ik heb mijn set binnen en geïnstalleerd.
Powerflex eco met 2 extra batterijen.
Vandaag voor het eerst dus vol in werking.

Ik heb mijn solaredge toegevoegd bij apparaten maar de waarden wat de indevolt app aangeeft kloppen niet met wat mijn panelen doen.

Nu 16,6 kwh opgewekt volgens solaredge en in de indevolt app 8,59 kwh.

Zijn er meer met dit probleem?

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:43

thaMini

Tool !!

Ik krijg van die Solaredge uberhaupt geen data in de Indevolt app. Misschien ben ik ergens vergeten door een hoepeltje te springen.

Be small, act BIG.

• duvekot
marcel_72 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:31:
Tevens via indevolt bericht gestuurd met de vraag of de SMA omvormers aan de app toe gevoegd kan worden
Had je daar ooit antwoord op gekregen?

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:58
thaMini schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:25:
Ik krijg van die Solaredge uberhaupt geen data in de Indevolt app. Misschien ben ik ergens vergeten door een hoepeltje te springen.
Bij apparaat kan je solar edge toevoegen.

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:19
Wat is het voordeel of nadeel van toevoegen solaredge omvormer in de indevolt app ipv een p1 meter? Of kun je beide toevoegen, zoja waarom?

Ik heb nu alleen de p1 meter toegevoegd en dat werkt op zich wel goed.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste