beefstick schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:53:
Ik heb sinds eergisteren 2 batterijen staan en ben aan t proberen om te begrijpen hoe ik de settings in moet stellen.
Ik dacht te begrijpen dat de smart mode voor dynamische contracten een optie bood om te zeggen: ik wil geen discharge in het net, maar als de electra prijs laag is, stamp jezelf dan maximaal vol. Fallback naar self consumption om nul op de meter te houden.
Dat lukt me echter niet want de batterij gaat dan met dynamisch op idle en doet alleen aan ontladen als de prijs meer dan 50ct/kWh is. En hij laadt op als de prijs onder mijn threshold komt. En de rest van de tijd is ie idle, die fallback lijkt niet te werken.
Is dit wat ik wil iets dat gewoon niet kan, of zit ik helemaal fout te kijken?
Als er weinig zon is maar wel veel wind en de prijs 's middags dus ook ongeveer 0 is, wil ik eigenlijk nog steeds mn batterij vol hebben om de diner piek en nacht en ochtend piek door te gaan met zo veel mogelijk NOM.
Hier dezelfde ervaring, ik dacht ook dat ik de dynamische modus moest gebruiken met "eigen verbruik prioriteit" als fallback/strategie, maar die laadt simpelweg bij goedkope prijzen en ontlaadt bij dure prijzen, daartussen gebeurt er inderdaad niets, het is puur handelen op basis van dynamische tarieven. Mogelijk een bug.
Ik denk dat er 2 opties zijn; of zelf via HomeAssistant de batterij aansturen, of de AI modus van Indevolt. Mogelijk is de AI modus waar je naar op zoek bent. Die is nog in beta, maar ik ben er best tevreden over moet ik zeggen, draai het nu ongeveer een week. Je ziet het nog niet in je app staan waarschijnlijk. Op het Facebook account van de 'Nederlandse Indevolt Community' staat een link om je ervoor aan te melden via Indevolt. De AI modus probeert rekening te houden met je (toekomstige) stroomverbruik, Zonne-opwek en dynamische tarieven. Voor mij betekent dat; accu laden als de zon schijnt, maar ook de accu laden op goedkope momenten op bewolkte dagen. Terugleveren op dure momenten kan hij ook, maar ik heb teruglevering aan het net op 0w staan, om altijd alles in te zetten voor eigen gebruik.
In het begin begreep ik de modus nog niet zo goed, hij ging bijvoorbeeld laden bij 25 cent, terwijl dat niet het goedkoopste moment van de dag was, maar vlak daarna was de stroom een tijdje 30 cent.. hij probeert dat soort kleine winsten ook mee te pakken. Zo valt me nu bijvoorbeeld op dat ik dagen heb met rond de 10kw laden en ontladen, terwijl ik maar een 7.2kw accu heb (met 15% reserve, dus eigenlijk maar 6,12kw bruikbaar). Dit lijkt me positief voor de terugverdientijd. Voorheen met de 'eigen verbruik prioriteit' NoM stand kwam ik vaak niet verder dan 5-6kw laden/ontladen op een dag.